23 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 308

Kritiek op hard optreden politie tegen asielzoekers in noodopvang

0

De politie gebruikte in maart geweld tegen asielzoekers in Zuidbroek. Op sociale media gaan daar beelden van rond. ‘Achteruit, wegwezen!’, roepen agenten die blaffende honden bij zich hebben.

Amnesty International en MiGreat reageren verontwaardigd. Ze eisen onderzoek naar wat er is gebeurd. Op de beelden is te zien dat de politie binnenvalt in een asielzoekerscentrum in Zuidbroek, een dorp in Groningen.

‘Mensen zitten rustig te eten’, meldt MiGreat. Ze ‘worden vanuit het niets agressief benaderd’. Op beelden is te zien hoe een agenten met politiehonden de aanwezigen verjagen.

In maart was er een demonstratie van asielzoekers in Zuidbroek. Zij protesteerden tegen de zeer slechte omstandigheden waarin zij leven. De asielzoekers vertelden dat ze verwaarloosd worden. Er zijn onvoldoende toiletten en badkamers. En er is overlast door muizen.

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) spreekt dat echter tegen. Het COA liet op 15 maart weten dat het met de slechts omstandigheden wel zou meevallen.

De beelden van het geweld door de politie hebben waarschijnlijk met een ander incident te maken. Onlangs richtte een asielzoeker die in Zuidbroek woont een mes op zichzelf. Hij dreigde zichzelf iets aan te doen. Hij werd gek van de omstandigheden in het azc. Dagblad van het Noorden schrijft dat honderd asielzoekers zich vervolgens in het conflict mengden. Daarna moest de politie ingrijpen met wapenstokken en honden, schrijft die krant.

‘Dit kan echt niet!’, vindt MiGreat. ‘De politie slaat vreedzame demonstranten.’ Deze actiegroep neemt het op voor migranten. MiGreat kondigt aan binnenkort met aanvullende informatie te komen over de schokkende beelden.

De mensenrechtenorganisatie Amnesty Internationaal reageert geschokt op de beelden van het politiegeweld. ‘De politie beëindigt een vreedzaam protest in de crisisopvang in Zuidbroek’, twitter Amnesty. ‘De beelden zijn schokkend.’ Ze ‘vragen om een onpartijdig en grondig onderzoek’, vindt Amnesty. ‘Demonstreren is een recht, geen gunst.’

Bellen naar het thuisfront

0

De fysiotherapeut, een man van middelbare leeftijd die werkt op bergschoenen, duwt en drukt wat. Te zachtjes, voor mijn gevoel. Aanvankelijk dacht ik dat hij zou kneden en kraken. Al jaren heb ik enorme last van m’n rug. Iets met ongelijke spieren, vroeger als keeper duiken op het stenen voetbalveld en op den duur in korte tijd veel aankomen. Nooit had ik er iets tegen gedaan, totdat het écht niet meer ging; zo ben ik, althans, als het om mijzelf gaat. Maar bij die gedachte wil ik niet lang stilstaan.

Het gevolg is een slechte houding, constateerde de fysiotherapeut meteen. Aanvankelijk begreep ik het als: dat het slecht is hoe ik me door het leven beweeg, figuurlijk, mentaal, hoe ik de alledaagse zaken zie en interpreteer, dat dat heeft geleid tot mijn pijn hier en daar. Maar hij bedoelde het letterlijk. Mijn ruggengraat is niet meer recht en de ene spier trekt, wat weer zorgt voor zeurende pijn elders in mijn lichaam. ‘Zo werkt dat’, zei hij. ‘Het heeft allemaal met elkaar te maken.’

Ik zucht en vraag, als ik voor de zoveelste keer op zijn massagetafel lig, of dit niet dweilen met de kraan open is. De fysiotherapeut begrijpt dat ik doel op mijn overgewicht.

‘Als ik m’n moeder bel dan gaat het altijd goed’

‘Ja’, zegt hij. Of hij antwoordde: ‘Tja’.

Tijdens het lezen van De diepst verborgen herinnering van de mens, een roman van Mohamed Mbougar Sarr vertaald uit het Frans, duw ik mijn rug tegen de leuning van mijn stoel, om mijn rug te kraken. Na een fragment over het al dan niet bellen naar het thuisfront leg ik het boek weg. ‘Ik miste mijn ouders, maar zag ertegen op ze te bellen’, schrijft Sarr. Hij legt uit dat het een gevecht is tussen schuldgevoelens jegens je ouders, omdat je afstandelijk bent en niet belt, en angst. De angst om geconfronteerd te worden met de kwetsbaarheid van de ander, van hen die je, toch wel, het meest liefhebt. Herkenbaar; en daarom ontroerend.

Als ik m’n moeder bel dan gaat het altijd goed, çok sükür voegt ze dan toe, of anders: elhamdülillah, dank aan God. Maar de wonderbaarlijke waarheid volgt dan altijd snel: of ik een beetje geld kan overmaken, dat het echt niet noodzakelijk is, maar goed van pas zou komen. Sarr schrijft: ‘Als ik ze niet belde, had ik het er moeilijk mee. Als ik ze wel belde, had ik het er al even moeilijk mee, of misschien nog wel moeilijker.’

Zo gaat dat dus. Een duwtje, bijvoorbeeld een fragment uit een boek, een klaagzang van een ander of een schreeuw uit een woonkamer aan de overkant, is genoeg om te geraken bij iets van weleer, een springlevende herinnering, wie of wat je verloren bent, je eigen verdriet – wat dat ook moge zijn.

Het leven an sich is dweilen met de kraan open, bedenk ik me nu. Gek genoeg geeft dat besef rust. Misschien is het slechts de kunst en opgave om je daarbij niet neer te leggen.

Wie waren die naamloze Hindostaanse vrouwen?

Kunstenares Nazrina Rodjan maakt olieverfschilderijen van vrouwelijke Hindostaanse contractarbeiders. Zij horen bij een bevolkingsgroep in Suriname die wortels heeft in India. ‘Het geweld waarmee deze vrouwen vroeger te maken kregen op de plantages heeft ook nu nog impact.’

Als inspiratie gebruikt Rodjan, die zelf Nederlands-Hindostaans is, historische afbeeldingen die in de negentiende en twintigste eeuw werden gemaakt door de Nederlandse kolonisten. Wat is het verhaal achter haar schilderijen? En waarom zijn deze afbeeldingen juist nu zo belangrijk?

Rodjan haalde in 2016 haar bachelordiploma aan St. Joost School of Art & Design in Breda. Daarna richtte ze haar onderneming op, Studio Naz. Met dat bedrijf maakt ze onder andere illustraties voor boeken en graphic novels, logo’s, posters en spelontwerpen. Ook werkt Rodjan aan andere projecten, zoals haar boek Queer in het Licht, dat in 2021 is uitgegeven door Rose Stories, en autonoom werk, voornamelijk acrylverf schilderijen en potloodtekeningen.

Voor haar nieuwste serie ‘Kala Pani: 1873-2023’ maakt Rodjan olieverfschilderijen gebaseerd op foto’s van Indiase contractarbeidsters op ansichtkaarten uit de negentiende eeuw. Deze contractarbeiders werden tijdens de negentiende en twintigste eeuw met schepen over zee naar Suriname vervoerd. De term Kala Pani (‘zwarte zee’ in het Hindi) is te vinden in een oude Indiase tekst en verwijst naar de wateren om India heen. Volgens de Indiase filosoof Baudhayana (800 – 740 v. Chr.) zou reizen over deze wateren zondig zijn, vanwege het gevaar op ongelukken en omdat hiermee de binding met de eigen cultuur verloren gaat.

Rotterdam-Zuid

‘Vóór de kunstacademie was ik ook altijd al bezig met tekenen’, vertelt Rodjan. ‘Eigenlijk kan ik me geen moment herinneren dat ik niet bezig was met visueel verhalen vertellen en het creëren van werelden die voor mij als kind soms ook wel meer voelden als thuis dan alles om me heen. Ik heb vanaf 2018 bijna elk jaar de kans gehad om mijn werk ergens te exposeren. Ik ben actief op zoek gegaan naar verschillende podia, maar ik heb ook geluk gehad met de mensen om mij heen die mijn werk altijd een platform gunden. Vooral binnen de queer-gemeenschappen in Rotterdam en Den Haag voelde ik mij altijd gesteund.’

Ansichtkaart met onbekende Hindostaanse vrouw.

‘Thuis ben ik opgegroeid met de Surinaams-Hindostaanse cultuur’, vervolgt Rodjan. ‘Ik kom uit een multiculturele wijk in Rotterdam-Zuid, waar ik altijd herkenning kon vinden bij de kinderen op school en in de buurt. Ik kon die herkenning alleen nooit vinden in de wereld daarbuiten. Op school, op tv en in boeken gingen alle verhalen over witte Nederlanders, verteld vanuit hun perspectief. Mijn cultuur en geschiedenis werden nooit besproken, behalve als het ging om het ‘Lichtjesfeest’, een Hindostaans festival. Maar ik werd het hardst geconfronteerd met deze culturele kloof op de kunstacademie. Voor het eerst zat ik niet meer in mijn Rotterdamse bubbel. Ik was de enige persoon van kleur in mijn klas, op een instituut dat voelbaar verward was door mijn aanwezigheid. Ik was ook zelf verward. Het voelde als een natuurlijke eerste stap voor mij als kunstenaar om te onderzoeken waar ik precies vandaan kwam. Dan pas kon ik weten wat ik wilde vertellen en op welke manier ik mijn plaats in de kunstwereld wilde innemen.’

Koloniale fotografen

Zo ontdekte Rodjan oude afbeeldingen van contractarbeiders. ‘Deze foto’s werden op de Surinaamse plantages gemaakt door koloniale fotografen die de slechte omstandigheden van de vrouwen op de plantages verbloemden. Wij weten verder niks over deze vrouwen en zij hebben geen verhalen vanuit hun eigen perspectief na kunnen laten. Het verhaal van deze vrouwen werd altijd verteld vanuit het perspectief van de witte mannelijke kolonisator.’

‘De vragen die bij mij opkomen wanneer ik naar deze foto’s kijk, zijn niet de enige reden waarom ik heb besloten hier de focus op te leggen. Het geweld waarmee deze vrouwen te maken kregen op de plantages, door de kolonisator én door mannelijke contractarbeiders heeft nog steeds impact in de vorm van hedendaags huiselijk geweld tegen Hindostaanse vrouwen.

Door een vergrootglas te leggen op deze geschiedenis – letterlijk, door de kleine, wazige ansichtkaarten te veranderen in levensgrote schilderijen – hoop ik ook de aandacht te vestigen op de verhalen van Hindostaanse vrouwen van nu. Door het gebruiken van een schildertechniek waarmee traditioneel alleen de witte elite afgebeeld werd, wil ik de beelden van deze vrouwen tot dezelfde status verheffen.’

‘Het verhaal van deze vrouwen werd altijd verteld vanuit het perspectief van de witte mannelijke kolonisator’

‘Of het een onrecht was om deze vrouwen te fotograferen, zal ik nooit weten’, vervolgt Rodjan. ‘Het is maar de vraag of zij toestemming hebben gegeven voor het maken van de beelden. Misschien waren er wel vrouwen die het helemaal prima vonden. Wat ik wel weet, is dat hen onrecht is aangedaan door het systeem van contractarbeid en dat dit onrecht generaties later nog voelbaar is. Ook binnen mijn eigen familie in de vorm van een intergenerationeel trauma. Het is ontmenselijkende beeldvorming omdat de persoonlijke verhalen en zelfs namen van deze vrouwen nergens te vinden zijn.

Vaak kregen de ansichtkaarten titels als ‘Coolie Belle’ of ‘Koelievrouw’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de naamloze vrouwen op de genrestukken van Johannes Vermeer werden deze Indiase vrouwen niet afgebeeld met behulp van tijdrovende schildertechnieken en peperdure pigmenten. Er werd een foto gemaakt en die werd veelvuldig afgedrukt. Europeanen gaven deze kaarten door en vertelden op de achterkant over hun reizen.’

Onvertelde verhalen

Rodjan: ‘Voor mij als de kunstenaar was het belangrijk om de koloniale blik niet te reproduceren en ik wilde de Hindostaanse vrouwen niet verder dehumaniseren door verhalen voor ze te bedenken. Het enige wat er nu over is, zijn vragen. Vragen die vanuit mij komen, maar ook vragen die deze vrouwen aan mij zouden kunnen hebben. Daarom hebben ze ook titels zoals Tu Hamaar Ke Baate? Wie ben jij voor mij? Een vraag die terugkomt bij elke foto. De vrouw op de foto kan zomaar een directe voorouder van mij zijn geweest, maar ik zal het nooit weten. Het zou ook een vraag van haar voor mij kunnen zijn. Wie denk ik dat ik ben om haar zo te schilderen?

Ik heb tot nu toe hele positieve reacties gekregen op deze serie. De tentoonstelling is relevant voor Nederland, niet alleen voor de Hindostaanse gemeenschap, omdat onze verhalen nog niet genoeg verteld en erkend worden. Wanneer de Hindostaanse gemeenschap daar iets uit kan halen en geïnspireerd kan worden, of wanneer het gesprekken aanwakkert is dat ideaal.’

Onderzoek: Top Kroatische politie joeg pushbacks aan via appgroep

0

De top van de Kroatische grenspolitie was via een geheime WhatsApp-groep wel degelijk betrokken bij het aanjagen van illegale pushbacks vluchtelingen over de grens met Bosnië. Dit blijkt uit de onthullingen van het onderzoeksjournalistieke platform Lighthouse Reports.

In 2021 publiceerde Ligthouse Reports al beelden van Kroatische agenten die vluchtelingen aftuigden en over de grens met Bosnië Herzegovina duwden. De Kroatische regering ontkende toen elke betrokkenheid.

Volgens de minister van Binnenlandse Zaken Davor Bozinovic zou het om een ‘incident’ gaan in de bredere politie-operatie ‘Koridor’ tegen ‘irreguliere immigratie’, die deels door de EU wordt gefinancierd. ‘Niemand zou er wat van weten.’ Vele experts en journalisten betwijfelden toen al die lezing van de gebeurtenissen.

Gelekte WhatsApp-berichten (van vermoedelijk ex-agenten) laten nu zien dat de Kroatische politie wel degelijk betrokken was bij gewelddadige pushbacs. Het gaat om incriminerende informatie voor de politietop, maar ook voor de Kroatische minister van Binnenlandse Zaken, waar de politiechefs onder vallen.

In de appgroep werd informatie gedeeld over de arrestatie van meer dan 1300 mensen, grotendeels Afghanen, Pakistanen en Syriërs. Het gaat om foto’s van individuen, waarin hun gezichten duidelijk te zien zijn, en in sommige gevallen in situaties waar ze plat op de grond moesten liggen zonder schoenen.

Het delen van zulke informatie op via een privé-communicatiemiddel als WhatsApp druist in tegen meerdere politionele procedures. Lighthouse Reports vermoedt dat het heimelijke documentatie is van de systematische pushbacks van vluchtelingen, zodat er geen recht op asiel kon ontstaan. Dit is een schending van Kroatische en Europese wetten. In een van de berichten wordt bijvoorbeeld om vijf politiebusjes gevraagd om een ‘afwijzing’ uit te voeren, dat een codewoord is voor pushbacks, meldt Lighthouse Reports.

De Kroatische Koridor-operatie om ‘illegale migratie tegen te gaan’ wordt door de EU met miljoenen euro’s gefinancierd. De EU heeft tot op heden geen actie ondernomen tegen het land. ‘De huidige stilte, straffeloosheid en zelfs impliciete aanmoediging door de Europese Commissie en andere lidstaten, wakkeren deze grove schendingen tegen kwetsbare mensen die bescherming zoeken alleen maar aan’, aldus Europarlementariër Tineke Strik.

VVD’er Sophie Hermans wil vluchtelingen ‘fatsoenlijk opvangen’

0

‘Ik wil het aantal vluchtelingen dat naar Nederland komt beperken’, zegt de fractievoorzitter Sophie Hermans van de VVD in de Tweede Kamer. ‘Niet omdat het van bepaalde partijen moet, maar om de mensen die hiernaartoe komen fatsoenlijk te kunnen opvangen.’

Dit lijkt in lijn met het partijprogramma van de VVD: ‘Vluchtelingen verdienen een veilige haven, maar die hoeft niet in Europa te zijn. Wij willen migranten opvangen in hun eigen regio en de buitengrenzen van de EU op orde brengen.’

Elders slaat dat programma echter een geheel andere toon aan: ‘Het huidige asielbeleid is niet meer vol te houden. Tussen de asielzoekers zitten te veel gelukszoekers die hier geen recht op asiel krijgen, maar wel de opvang vullen en de procedures onnodig lang maken. Europese samenlevingen kunnen de grote groepen migranten niet aan en vreemdelingenhaat ligt op de loer. De enige winnaars van dit systeem zijn de mensensmokkelaars.’

Tweede nacht vol met geweld in Al Aqsa-moskee Jeruzalem

0

Opnieuw zijn gewapende Israëlische agenten de Al Aqsa-moskee in het bezette Oost-Jeruzalem binnengevallen, en hebben ze moslimgelovigen bestookt met traangas en verdovingsgranaten.

Het is de tweede aanval op de Al Aqsa-moskee in 24 uur. Ook dinsdagavond waren Israëlische politieagenten het complex binnengevallen met grof geweld, wat leidde tot een storm van verontwaardiging in de islamitische wereld. Turkije en Arabische landen veroordeelden het Israëlische optreden.

Gisteravond vielen Israëlische agenten de Al Aqsa-moskee wederom aan, terwijl bijna 20.000 Palestijnse moslims het Ramadan Taraweeh-nachtgebed aan het verrichten waren. De gewapende agenten vuurden rubberen kogels, traangas en verdovingsgranaten op de moslims af, om hen uiteen te drijven. Ze achtervolgden gelovigen en sloegen sommigen bont en blauw met wapenstokken. Binnen een uur was de moskee bijna helemaal leeg.

‘De omvang van het geweld was schokkend’, vertelde ooggetuige Firas al-Dibbs aan Middle East Eye. Volgens hem willen de Israëlische autoriteiten een nieuwe realiteit creeëren, en de Al Aqsa-moskee van Palestijnse moslims zuiveren.

Extreemrechtse Joodse kolonisten zijn ook van plan de Al Aqsa-moskee binnen te vallen. Ze zijn dit van plan vandaag te doen en willen een week de moskee bezetten, ter gelegenheid van de Joodse feestdag van Pesach. Zionistische extremisten willen de Al Aqsa-moskee vernietigen, omdat die op de plek staat waar volgens de Joden de tempel stond.

Najeh Bkeirat, adjunct-directeur van de zogenoemde Waqf-raad, het door Jordanië geleide orgaan dat de Tempelberg beheert, vermoedt dat Israël bewust escaleert om de aandacht van het Israëlische publiek af te leiden. Israëliërs zijn nu in de ban van de protesten tegen de extreemrechtse regering van premier Benjamin Netanyahu, die van plan is om de invloed van het hooggerechtshof te breken. ‘Ik denk dat we afstevenen op meer escalatie en dat de Israëlische regering verantwoordelijk is.’

Taxichauffeurs Amsterdam protesteren tegen gemeentebeleid

0

Amsterdamse taxichauffeurs, waaronder ook veel met een biculturele achtergrond, protesteerden gistermiddag tegen het beleid van de hoofdstad. Ze voelen zich beperkt doordat de gemeente in de stad straten afsluit om zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

De gemeente Amsterdam heeft de Oostertoegang afgesloten en veel straten in de hoofdstad zijn opgebroken. Dit leidt tot lange files. Taxichauffeurs kunnen hun klanten niet meer op tijd brengen naar de plek van bestemming.

Gisteren besloten meer dan honderd taxichauffeurs, met auto, te demonstreren. Wethouder Melanie van der Horst (D66) heeft aangegeven met taxibedrijf Uber in gesprek te willen gaan en wil de taxibranche betrekken bij diverse maatregelen die de gemeente wil nemen om Amsterdam bereikbaar te houden.

Vanaf 12 juni wil de gemeente Amsterdam, waar PvdA, GroenLinks en D66 het college vormen, ook de drukke Weesperstraat overdag voor zes weken afsluiten voor autoverkeer. Ook omringende straten worden afgesloten met een slagboom, om sluipverkeer tegen te gaan. De gemeente doet dit als pilot, om het effect van minder verkeer op luchtkwaliteit en leefbaarheid te meten.

Wat als Erdogan verliest? ‘We moeten de democratie herstellen’

0

Op 14 mei kan het gedaan zijn met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Hij kan de verkiezingen verliezen. Wat voor land is Turkije zonder Erdogan? De hemel op aarde? Of lijkt dat Turkije veel op het huidige?

De Kanttekening blikt vooruit met Turkse en Koerdische Nederlanders. Durven aanhangers van de oppositie al te dromen? Hoe bereiden dertigers en veertigers de jongere generaties voor op een Turkije zonder Erdogan? ‘Een Turkije zonder Erdogan heb ik als volwassene nooit meegemaakt’, zegt de Leidse student Midden-Oostenstudies Ebrar Kaya (28). ‘Ik moet dus mijn fantasie gebruiken om mij dat voor te stellen. Het geluk is dat ik me wel enigszins heb ingelezen in het Turkije van voor Erdogan, de geschiedenis ken ik dus wel. Niet iedereen heeft die academische achtergrond om dat überhaupt te kunnen doen.’

Turkije wordt voor Kaya steeds ‘minder relevant’, constateert hij. ‘Het doet steeds minder pijn om dit te zeggen. Aan de andere kant kan ik Turkije ook niet uit mijn hart snijden. Het blijft een prachtland waar mijn ouders vandaan komen, en dat maakt het toch weer pijnlijk dat er zoveel onrecht is daar. Het is moeilijk om over de Turkse politiek te praten omdat veel mensen zo ongeïnformeerd zijn. Het is namelijk niet zo simpel als ‘Erdogan is een fascist’, en ‘Als hij weg is dan komt het goed’. Bij de mensen die op Erdogan stemmen zit zoveel pijn. Die geschiedenis van onderdrukking, van bijvoorbeeld religieuze mensen, kan je niet zomaar wegschuiven.’

Stappenplan

De Koerdisch-Rotterdamse activist Serda Nehirci (36) is van de generatie die wel een Turkije zonder Erdogan heeft gekend. ‘Althans we waren jong,  maar we weten wel hoe het er ongeveer aan toeging. Mede dankzij de ervaringen en verhalen van onze ouders uiteraard weten we dat dat toen al niet best was, met Turkse nationalisme en onderdrukking van de Koerden’, zegt ze.

‘Ik heb zelf geen kinderen, maar wel nichtjes en neefjes, met wie ik de komende verkiezingen bespreek, waaronder tieners. Zij zijn dus allemaal geboren in het tijdperk van Erdogan en de AKP. Voor die jongeren is het lastig om een Turkije zonder Erdogan voor te stellen, ze weten gewoon niet hoe dat land eruitziet. Ik denk dat deze jongeren, of ze nu voor of tegen Erdogan zijn, allemaal schade hebben opgelopen. Ze zullen moeten ‘de-Erdoganiseren’, mocht de president de verkiezingen verliezen. Jongeren die niet uit AKP-families komen, hebben onder Erdogan hun roots als Koerden of alevieten moeten verloochenen, omdat de staat een radicaal assimilatiebeleid heeft uitgevoerd. Je moest zoals vanouds een loyale Turk zijn en alle staatsinstituties gehoorzamen. Ook buiten de grenzen. Erdogan-jongeren geloofden echt in een sterke leider, maar zien nu indat hij hun geloof heeft misbruikt om aan de macht te blijven.’

Als voorbereiding op een Turkije na Erdogan stelt Nehirci een zo simpel mogelijk stappenplan voor. ‘Vanuit de basis moeten we beginnen en concreet zeggen dat we rechten zoals persvrijheid, vrijheid van vereniging en vrijheid van meningsuiting weer terug moet pakken.’

Hierbij wil Nehirci wel nog duidelijk onderstrepen dat de periode vóór Erdogan geen walhalla van vrijheid was in Turkije. ‘Als vrouw uit een arbeidersgezin, maar vooral als Koerd en Aleviet, kan ik ronduit zeggen dat Turkije ook toen geen democratie was. Sterker nog, de Turkse staat heeft altijd een fascistische ideologie geïmplementeerd. De bestaande mentaliteit van ‘één religie, één taal, één vlag’ bestond al voor de komst van Erdogan en is sindsdien wreder geworden, met ook buiten de grenzen barbaarse praktijken, zoals het bezetten van Afrin in Noord-West-Syrië. Dit is overigens altijd volop gesteund door imperialistische staten, grootmachten die de meeste leiders in het Midden-Oosten staande houden zolang ze er baat bij hebben.’

Nehirci heeft evenmin vertrouwen in de seculier-nationalistische CHP als alternatief. ‘CHP-leider Kemal Kılıçdaroğlu had onlangs nog een tweet gedeeld, waarin hij de Turkse militairen oproept om Afghaanse vluchtelingen aan te pakken. Bovendien stemde hij altijd overtuigd voor invasies in Koerdische gebieden en voor de opheffing van de immuniteit van Koerdische parlementsleden, die als gevolg daarvan naar de gevangenis moesten. Kortom, ook een Turkije zonder Erdogan zal een nationalistisch, militaristisch en patriarchaal land zijn.’

Overgeleverd aan racisme

Yigit Aksakoglu is directeur van de stichting Mahalle Art & Kultur, dat kunstenaars met een vluchtelingenachtergrond koppelt met werkgevers. Hij denkt dat de oppositie op 14 mei zal winnen. ‘De vraag is niet of Turkije en de oppositie hiervoor klaar is, maar het Westen,’ zegt hij retorisch. Aksakoglu is twee jaar geleden uit Turkije gevlucht, omdat hij wordt vervolgd vanwege zijn betrokkenheid bij de Gezipark-protesten in 2013, toen in Istanbul mensen de straat opgingen tegen het autoritaire beleid van Erdogan. Er vielen 22 doden en duizenden gewonden. Vele Turken zitten nog steeds hiervoor vast, waaronder de beroemde filantroop Osman Kavala. Aksakoglu zelf werd in 2018 opgepakt voor zijn betrokkenheid, en zat tot juni 2019 vast. Hij werd daarna vrijgelaten, maar zijn rechtszaak loopt nog. Hij is aangeklaagd voor ‘het willen omverwerpen van de regering’.

‘Ik heb twee dochters’, vertelt Aksakoglu. ‘Zij weten wat Erdogan ons als gezin heeft aangedaan. Ze leerden op jonge leeftijd over de strenge procedures van gevangenisbezoeken. Voor hen is Erdoğan als het kwaadaardige personage uit Pixar-films, dat anderen alleen maar kwaad wil doen, zonder veel reden.’

Aksakoglu is ook kritisch op de Europese Unie. ‘De EU-leiders bleven handjes schudden en deals maken met Erdogan, ook nadat hij zich steeds meer verwijderde van Europa, en hebben hem schaamteloos afgekocht met zes miljard euro om Syrische oorlogsvluchtelingen buiten de deur te houden. Zo werden zij overgeleverd aan het alledaagse racisme van Turken. Diezelfde EU heeft de grensbewakingsorganisatie Frontex met miljoenen opgetuigd om vluchtelingente weren. Er komt een verandering aan, maar niet alleen voor Erdogan. Zijn jullie, de lezers in Nederland, ook klaar voor veranderde relaties met Turkije?’

Volgens Aksakoglu is Turkije helemaal klaar voor het post-Erdoganistische tijdperk. ‘Kijk naar de machtswisseling in de grote steden Ankara en Istanbul, waar de CHP in 2019 de gemeenteverkiezingen won. Het grote verschil met de AKP-burgmeesters van weleer is dat hun opvolgers ervoor openstaan om samen te werken, te leren en bereid zijn te luisteren naar wat het volk echt wil.’

‘Voor mijn dochters is Erdoğan als het kwaadaardige personage uit Pixar-films, dat anderen alleen maar kwaad wil doen, zonder veel reden’

Aksakoglu is optimistisch over bestuurlijke kwaliteiten van de Turkse oppositie. ‘We moeten investeren in een stabiel en democratisch systeem’, zegt hij. ‘De lijst met mensen die door Erdogan en zijn bende zijn geruïneerd is lang. Te beginnen met duizenden Koerden, en diegenen die tot sociale paria zijn gemaakt door de noodwetten na de mislukte coup van 2016. En verder academici, journalisten, mensenrechtenactivisten en natuurlijk Syriërs die vastzitten in Turkije.’

Aksakoglu meent dat de ‘grote meerderheid van het electoraat’ verlangt naar ‘democratische waarden’. Zij willen een rechtsstaat met gelijke rechten voor minderheden. ‘Natuurlijk beweert niemand dat Turkije voor Erdogan een hemel op aarde was.’ Hij verwijst naar een humoristische meme die rondgaat, met de tekst ‘Maak Turkije weer middelmatig’, omdat alle grootheidsfantasieën van Erdogan het land naar de rand van de afgrond hebben gebracht. Het is belangrijk om het vertrouwen in de regering en het staatsapparaat weer te herstellen. En dat kan.’

Tegenmacht

De Koerdisch-Rotterdamse activist Nehirci weet niet of de oppositie zal winnen, maar ze hoopt daar sterk op. ‘Op dit moment heeft het parlement geen macht meer’, zegt ze. ‘Als de AKP verliest, zal het parlement in ieder geval een beperkte rol krijgen.’

Zij steunt de groene linkse Partij YŞP, waar ook de pro-Koerdische partij HDP zich achter heeft geschaard. ‘Een van de verkiezingsbeloftes van de Groenen is bijvoorbeeld dat de regering de Istanbulconventie, het verdrag dat vrouwen beschermt, opnieuw ondertekent.’
Maar ook dan zal het in Turkije volgens Nehirci ‘geen rozengeur en maneschijn’ zijn. ‘Het vertrouwen van het volk in de staat is sterk afgenomen door alle ellende van de afgelopen jaren. Ik ben bang dat straks in de nieuwe regering dezelfde mentaliteit ‘in een mildere vorm’ zal terugkeren en dat dezelfde fascistische ideologie in stand blijft. Massaorganisaties en vakbonden moeten een tegenmacht vormen. Alleen zij kunnen de status quo veranderen.’

Aksakoglu vindt daarentegen dat er de afgelopen jaren al winst is geboekt. ‘Vroeger mochten mensen van de oppossitie niet eens het stadhuis in. En naast de gebouwen zijn ook de mensen in de gemeente toegankelijker geworden. De overheid zet gekwalificeerd personeel op de juiste posities. Deze ervaring moet landelijk uitgerold worden. De politieke wil daartoe is er ook bij de oppositie.’

De Turks-Leidse student Kaya vindt het een goede zaak dat er nu een brede coalitie samenwerkt, met als doel om de macht van Erdogan te breken. Hij maakt zich wel zorgen over wat er kan gebeuren nadat de oppositie de verkiezingen wint. ‘De best georganiseerde groep kan de macht grijpen en op dit moment verwacht ik dat dat de CHP zal zijn. Het Turkse systeem, waarin de president veel macht heeft, maakt corruptie verleidelijk. Toch geloof ik niet dat Turkije weer in een dictatuur verandert [zoals in de vorige eeuw, in de tijd van CHP-oprichter Kemal Atatürk]. Er is in die partij nog steeds een vleugel die Atatürk ophemelt, maar de CHP heeft de nodige veranderingen doorgemaakt. Daarom is het uiterst noodzakelijk dat men zo snel mogelijk terugkeert naar een parlementair systeem.’

Kaya is voorstander van meer samenwerking tussen Turkije en de Europese Unie. Tegelijk ziet hij aan beide kanten van de Europese grens problemen. ‘Ook zonder Erdogan zal er een negatief sentiment tegenover Turkije bestaan in Europa. En ook dan zullen Turken extreem wantrouwend blijven tegenover buitenlandse invloeden.’

Turkse oppositieleiders: ‘Wij zijn het echte nationalisme’

0

‘Wij zijn het echte nationalisme’ zegt de presidentskandidaat Kemal Kilicdaroglu (CHP) op het podium in Trabzon aan de Zwarte Zee. Hij is op verkiezingstournee. Aan zijn zijde staat de populaire burgemeester van Istanbul Ekrem Imamoglu, die uit deze stad vandaan komt.

Dat meldt de Turkse nieuwssite Duvar. ‘Ik weet dat er een krachtige ader van nationalisme loopt door Trabzon, en niemand moet zich vergissen, maar voor het echte nationalisme moet je bij ons wezen’, spreekt Kilicdaroglu. Die zou dan wel, voegt hij daar meteen aan toe, ‘een humanere vorm’ van nationalisme zijn, waarbij ‘niemand onderdrukt wordt en er ook geen onderdrukker is’.

Eerst kwam Imamoglu zelf in zijn thuisstad aan het woord. ‘Ik ben niet alleen gekomen’, zegt hij tegenover het publiek ‘thuis’ in Trabzon en vervolgt, ‘ik ben hier gekomen met de dertiende president van de Turkse republiek. We zullen winnen door ons te verenigen. Alles zal mooi worden. Er is een storm gaande op de Zwarte Zee, de storm van onze dertiende president Kemal Kilicdaroglu!’, zweepte hij het publiek op.

Intussen werden Koerdische burgers – die al sinds het ontstaan van de republiek het systemisch het slachtoffer Turks nationalisme zijn – in de westelijke steden Bodrum en Bursa aangevallen. Bouwwerkers in Bodrum en voetbalfans in Bursa. Ze zouden ‘te koop hebben gelopen met hun Koerdische identiteit’ en Koerdisch hebben gesproken, meldt DuvarDe daders zijn op dezelfde dag vrijgelaten.

Oorlogsinstituut zoekt naar brieven Onafhankelijkheidsoorlog Indonesië

0

Het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies roept mensen op persoonlijke correspondentie over de Duitse bezetting van Nederland en de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog te doneren.

Het instituut voert daarvoor deze week de campagne ‘Postbus NIOD’. ‘Heeft u nog brieven, kaarten of briefwisselingen over de bezetting of over deze oorlogen uit de jaren 1935-1950? Overweeg dan eens om deze brieven aan het NIOD-archief te schenken’, staat in de oproep.

Op dit moment is het NIOD bezig met het digitaliseren van oorlogsbrieven uit zijn collectie. Er zijn inmiddels meer dan 160.000 scans gemaakt, die nu automatisch getranscribeerd worden. Hierdoor zijn de brieven makkelijker te vinden voor historici die onderzoek doen naar deze periode, en andere geïnteresseerden.

Het NIOD wil de collectie graag uitbreiden, om onze kennis over de Tweede Wereldoorlog en de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog te vergroten. De brieven worden toekomstbestendig bewaard in het NIOD-archief in Amsterdam.