15.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 308

Laat me met rust

0

Nog maar nauwelijks was ik begonnen aan mijn taak als rabbijn in Den Haag, alweer meer dan veertig jaar geleden, toen de eerste uitnodiging om een praatje te komen houden op de deurmat viel. De Haagse Gemeenschap van Kerken wilde graag kennismaken met de nieuwe rabbijn in de hofstad. Daarom nodigden zij mij uit voor een spreekbeurt. En waar moest ik het over gaan hebben? Over ‘Wat verwachten de Joden van de kerk?’

Door mijn jarenlange verblijf aan de Britse kant van de Noordzee had ik eigenlijk geen idee hoe het in Nederland nu eigenlijk zat tussen de kerk en de Joodse gemeenschap. Uit mijn jeugd wist ik nog wel wat de kerk van de Joden verwachtte. Christenen belden regelmatig bij ons ouderlijk huis aan om ons als Joden te vertellen wat de ‘echte’ waarheid was.

Maar wat wij van de kerk verwachtten? Ik had eigenlijk geen idee. Een van mijn gemeenteleden die al heel lang met dat kerkbijltje hakte, mijn goede vriend journalist Dick Houwaart, wist het wel. Wat verwachten de Joden van de kerk? Dat ze ons eindelijk een keer gewoon met rust laten.

De Joodse staat Israël bestaat driekwart eeuw. In veel Joodse kringen wordt dit gevierd. Niet in alle. De mate van blijdschap en vreugde is afhankelijk hoe het woord ‘Joods’ wordt gedefinieerd. Voor mij is Joods niets minder dan het besef dat er een aansturende Hogere Macht is aan wij hier op deze aardbol verantwoording schuldig zijn. Die invulling heeft ons die afgelopen twintig eeuwen door de ballingschap heen geholpen met als Joodse gemeenschap een eigen onaantastbare identiteit. Alle onderdrukkingen en vervolgingen ten spijt.

Pas toen bij die invulling de klad erin kwam, devalueerde ‘Joods’ tot een soort volksgevoel. Al dan niet met een G’d. Al dan niet met een religieuze dimensie. Terwijl de secularisatie zich in de wereld doorzette, ontwikkelde zich het jodendom ook bij de grote massa tot het niveau van ‘zich Joods voelen’, zonder dat dit enig consequentie had voor de invulling van het dagelijks leven. De sjabbat werd zoals de overige dagen van de week. De keuze van wat wel te eten en wat niet te eten was niet langer gerelateerd over wat de Thora daar over vertelt. Zo verdween die echte Joodse identiteit.

Mijn ‘Joods’ zijn is aanmerkelijk anders dan het ‘Joodse’ karakter van de staat

Te midden van deze ontwikkeling werd halverwege de vorige eeuw de ‘Joodse staat’ opgericht. Een teken van hoop voor het schamele restant van de Europees Joodse gemeenschap na de Tweede Wereldoorlog. Tja, dit was inderdaad een G’ds wonder. Maar hoe Joods was en is die staat dan? Volgens de zionistische voormannen en -vrouwen van toen was deze staat in ieder geval niet religieus. Integendeel. Aan het moment van dat uitroepen gingen lange discussies vooraf of de naam van de Eeuwige wel in de onafhankelijkheidsverklaring kon worden opgenomen. En in de tekst van het nationale volkslied ontbreekt iedere verwijzing naar een G’ddelijk gezag. Anders dan in veel andere volksliederen, zoals het Britse of ons eigen Wilhelmus. Zo’n verwijzing zou je bij een Joodse staat toch zeker mogen verwachten.

Maar ook de daaropvolgende Israëlische regeringen kozen er bewust voor om de ‘Joodse staat’ toch vooral zo seculier mogelijk te laten zijn.

Na 9/11, na de moord op Theo van Gogh en na de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs wisten velen in ons land wie er ter verantwoording moesten worden geroepen. Van de Nederlandse moslims werd verwacht dat zij zich publiekelijk zouden distantiëren van dat verschrikkelijke kwaad wat in naam van hun religie was verricht. Alsof onze medeburgers hier daar ook maar iets mee te maken zouden hebben.

Tijdens de ‘vieringen’ van 75 jaar Israël bekruipt mij ook zo’n gevoel. Ik word geacht mee te vieren en mee te doen. ‘Je bent immers Joods.’ Ja, dat kan best zo zijn. Maar mijn ‘Joods’ zijn is aanmerkelijk anders dan het ‘Joodse’ karakter van de staat. Net zo goed als Israël kiest voor háár definitie van Joods, kies ik voor de mijne. En die is zoals gezegd totaal anders.

Overigens, de keuze die de staat met de steun van de grote seculier-joodse wereldgemeenschap in haar joods-zijn heeft gemaakt, heeft mijns inziens grote consequenties gehad voor het verhaal van die afgelopen decennia. Het omgaan met oorlogen en met vrede vraagt om een bijzondere benadering. Oorlog gaat over mensen, over verdriet, pijn, onderdrukking en vervolging. Over de sterkeren en de zwakkeren. Over oorlogsdaden en vredeshandelingen.

Als we, ook na 75 jaar, er nog steeds niet in zijn geslaagd tot een zegenrijke vrede te komen, moeten we toch maar eens in de Thora kijken. Toch maar eens de G’ddelijke dimensies over het omgaan met die ander, met de medemens, in overweging nemen. Ik ben er heilig van overtuigd dat de vrede dan niet meer zo ver weg hoeft te zijn. En voor de rest, het Joodse van de staat: laat mij eigenlijk maar liever met rust.

Carol Mansour: ‘Mijn moeder kwam uit Palestina en wilde ooit weer terugkeren’

0

Voor Israëliërs is 15 mei een feestelijke dag, waarop de onafhankelijkheid wordt gevierd. Palestijnen over de hele wereld staan die dag echter stil bij de Nakba, de etnische zuivering van de Palestijnen door de staat Israël in 1948. De Kanttekening spreekt op een bijeenkomst in Den Haag filmmaker Carol Mansour over haar moeder en de impact van de Nakba op haar familie.

Meer dan 700.000 Palestijnen zijn driekwart eeuw geleden van huis en haard werden verdreven. Hun huizen werden geconfisqueerd door Joodse migranten. Deze ‘Nakba’, Arabisch voor ‘ramp’, is nu vijfenzeventig jaar geleden.

Voor de Palestijnse Missie, de vertegenwoordiging van de Palestijnen in Nederland, is dit reden een bijeenkomst in Den Haag te organiseren. Rawan Sulaiman, de ambassadeur van Palestina, is blij dat de Verenigde Naties vanaf dit jaar de Nakba erkennen, maar toch vindt zij tegelijk dat dit veel te laat is gebeurd. Ook is de erkenning niet genoeg. ‘Israëls bezetting door kolonisten en de apartheidsmaatregelen in Palestina moeten stoppen.’

‘Voor ons Palestijnen gaat de Nakba niet alleen over de gedwongen volksverhuizing van 1948’, vertelt Sulaiman. De Nakba is voor haar ook verbonden met de ‘collectieve herinnering aan hoe onze grootouders, ouders en sommigen van ons leefden in Palestina, voor de verdrijving in diaspora en naar vluchtelingenkampen. Dat zijn de verhalen over het land van sinaasappels, de boomgaarden, de zee, de dorpen, de handel, de spoorlijn. Dat gaat over het vernoemen van onze dochters, straten, instellingen naar verloren plaatsen zoals Jafa. En over wonen naast en trouwen met families die uit dezelfde dorpen en steden kwamen. De Nakba is ook de herinnering aan onze familiekroniek na onteigening, de horrorverhalen over de moordpartijen, het uiteenvallen van families, het verlies van levensonderhoud, van eigendommen en land, onze voortdurende ervaring van onteigening, kolonisatie en bezetting. We herdenken de Nakba omdat de wond nog steeds open is en de instrumenten van onderdrukking en verdrijving nog steeds ingezet worden.’

Jaffa

Tijdens de herdenkingsbijeenkomst wordt de film Aida Returns vertoond, van documentairemaker Carol Mansour. Deze vertelt het verhaal van haar moeder Aida, die in 1948 werd verdreven uit de toen nog Palestijnse stad Jaffa.

‘Het was aanvankelijk niet mijn bedoeling om een film te maken over het leven van mijn moeder’, vertelt Mansour aan de Kanttekening. ‘Ze begon vergeetachtig te worden in de laatste jaren van haar leven. Ik ging vaak naar haar toe in Montreal in Canada, en ik maakte veel video-opnames van haar, ook om haar te helpen om dingen te herinneren. Eén ding viel mij echter op. Elke keer wanneer ik haar vroeg waar ze vandaan kwam, antwoordde ze ‘Jaffa’. Dat vergat ze nooit. Ze wist dat ze uit Palestina kwam. En wilde ooit weer terugkeren naar haar land.’

Aida Returns is een zeer persoonlijke film, maar met een universele boodschap, waarin niet alleen Palestijnen zich kunnen herkennen

Een jaar na haar moeders overlijden besloot Carol Mansour al het filmmateriaal opnieuw te bekijken. ‘Eerst om mijn moeder te herinneren, maar daarna kwam ik op het idee om er een film over te maken. Ik herinnerde mij namelijk beelden uit 2000 die ik had geschoten, toen mijn moeder in Libanon was, waar ik woon. Ze was toen heel scherp, en vertelde uitgebreid over haar leven in Palestina voor 1948. Toen mijn moeder was overleden nam ik haar as mee naar Beiroet. Ik wist niet wat ik ermee moest doen, maar had wel een idee: het uitstrooien in Palestina, zodat mijn moeder uiteindelijk toch – maar dan postuum – zou terugkeren naar haar geboorteland.’

Een vriendin uit Jeruzalem, die bij Carol op bezoek was in Beiroet, smokkelde de as mee terug. Carol kan zelf niet naar Palestina reizen, ze is er niet welkom. Hun reis om Aida terug te brengen naar Palestina hebben ze uitgebreid gefilmd. Carol volgde alles thuis via haar mobiele telefoon en computer.

‘Ik heb acht jaar aan mijn film gewerkt’, vertelt Carol. ‘Dat komt omdat ik ongelooflijk veel video-opnamen heb gemaakt met mijn mobiele telefoon, en het heel veel tijd kostte om alles opnieuw te bekijken en te monteren.’

Aida Returns is een zeer persoonlijke film, maar met een universele boodschap, waarin niet alleen Palestijnen – al dan niet in de diaspora – zich kunnen herkennen, maar ook andere mensen die op de vlucht zijn geslagen voor oorlogsgeweld, discriminatie en vervolging. ‘Mijn moeder Aida staat voor mij symbool voor Palestina’, zegt Carol. ‘Zij is het land.’ Het moment dat haar moeder haar laatste rustplaats heeft gevonden was voor Carol heel emotioneel vertelt ze. ‘Ik was verdrietig en opgelucht tegelijk. Ik was blij dat ze weer thuis was, in Jaffa.’

Het publiek was vrijdagavond erg onder de indruk van de film van Carol Mansour. Een Syrische student vertelde de zaal dat dit verhaal hem heel bekend voorkwam. Hij kan nu niet terugkeren naar het door oorlog verscheurde Syrië, waar dictator Bashar al-Assad nog steeds de scepter zwaait. Hij wilde van Carol weten of er nog hoop is, dat zij terug mag naar Palestina. ‘Ik weet niet of ik nog hoop heb’, antwoordde de filmmaakster naar alle eerlijkheid. Muna Khalidi, die Carol Mansour meehielp met het maken van haar film zei de hoop niet te willen opgeven. ‘Hoe kun je doorgaan zonder hoop? Ik hoop dat er ooit eens gerechtigheid komt.’ Een 13-jarig meisje in de zaal wist de dames echter op te vrolijken met haar optimisme. ‘Ik beloof jullie, we gaan allemaal terug naar Palestina, ooit.’

Het zal helaas nog even duren voordat Aida Returns in de Nederlandse bioscopen zal draaien. De filmvertoning van vrijdag 12 mei was geen première, maar een privévoorstelling. Carol wil de film insturen voor diverse filmfestivals, en die accepteren geen films die officieel in de bioscoop hebben gedraaid.

Femke Halsema gaat in gesprek met bewoners Amsterdam-Zuidoost

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema ging vrijdag in gesprek met inwoners van Zuidoost. Tijdens deze ‘stadsgesprekken’ mogen Amsterdammers zeggen wat ze willen – er is geen vaste agenda. De inwoners van Zuidoost kaartten hun problemen aan: van dure koopwoningen tot windmolens en subsidie-aanvragen.

Dat meldt stadszender AT5. Ongeveer honderd mensen kwamen op de bijeenkomst af. Halsema voert de komende maanden in allerlei Amsterdamse wijken ‘stadsgesprekken’.

‘Mijn kinderen groeien hier op’, vertelt een van de aanwezigen, ‘Ik zie niet voor me dat ze straks een woning kunnen kopen in Zuidoost.’

Halsema luistert vooral, en reageert dan: ‘We zien ook bij veel jongeren die veel te lang thuis moeten wonen dat ze heel erg op straat gaan hangen, wat weer andere problemen kan geven.’

En soms gaat Halsema ook tegen de bewoners in. Bijvoorbeeld als een man het thema van racisme aansnijdt: ‘Als onze kinderen psychologische of andere problemen hebben: witte mensen gaan het niet begrijpen. Onze kinderen worden altijd doorgestuurd naar witte mensen. Ze gaan ons probleem niet oplossen. Dus vanaf nu eisen wij dat er specialisten komen van mijn mensen.’

Daarmee is de burgemeester het principieel oneens. Ze vindt wel dat organisaties veel representatiever moeten zijn, zodat ook mensen van kleur zich beter kunnen herkennen. Maar zwarte psychologen voor zwarte mensen, dat is volgens Halsema ‘nieuwe polarisatie’ en daarmee geen echte oplossing.

Erdogan krijgt 68 procent van de Turks-Nederlandse stemmen

0

In Nederland blijft de invloed van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan groot: hij krijgt in ons land 68 procent van de stemmen. Dat blijkt uit de gegevens van staatspersbureau Anadolu.

In Nederland was de opkomst dit jaar hoger dan vijf jaar geleden: iets meer dan de helft van de stemgerechtigden bracht een stem uit, in totaal 144.377 Turkse Nederlanders. En van hen kiest ruim tweederde dus voor Erdogan – procentueel is dat een stuk meer dan in Turkije, waar de president net niet de helft van het totaal aantal stemmen kreeg.

Als het alleen aan de Turkse Nederlanders zou liggen, dan zou Erdogan dus al in de eerste ronde zijn herkozen. Het Opiniehuis peilde in opdracht van de Kanttekening al dat een meerderheid (59 procent) van de Turkse Nederlanders op Erdogan zou stemmen. Maar dat blijkt nu, op basis van de gegevens van Anadolu, nog een onderschatting van de Turks-conservatieve stem te zijn geweest.

‘Kielekiele’ Utrechters reageren op Turkse verkiezingen

0

‘Het is kielekiele.’ Zo vat een Turkse Utrechtenaar de huidige stand bij de presidentsverkiezingen in Turkije samen. Ook in de Domstad vinden mensen het spannend en is lang niet iedereen ervan overtuigd dat de zittende president Recep Tayyip Erdogan gaat winnen.

Dat meldt stadszender RTV Utrecht. ‘Normaal heb je altijd de zekerheid dat Erdogan het gaat winnen maar deze keer is het echt de vraag of hij het wel gaat winnen’, zegt een Turkse Nederlander bij de Ulu-moskee.

Turken maken zich zorgen, ook in Nederland, vertelt deze ‘verkiezings-watcher’ aan de zender: ‘Ook met de economische staat nu. Mensen wachten echt af van na de verkiezingen hoe de economische toestand zich gaat voortzetten daar. Dat is meer van belang dan wie er gaat winnen volgens mij.’

Driehonderd mensen op straat door brand in azc

0

Een asielzoekerscentrum in Leiden is in de nacht van zondag op maandag ontruimd, nadat er een kleine brand uitbrak. De driehonderd bewoners kwamen op straat te staan.

Dat meldt het Leidsch Dagblad. Er was veel rookontwikkeling in het gebouw. De brand was echter al geblust voordat de brandweer arriveerde. Onbekend is hoe de brand is ontstaan.

Het oude Belastingkantoor aan het Stationsplein in Leiden doet dienst als opvang voor asielzoekers. Sinds eind vorig jaar vangt de gemeente hier ook alleenstaande minderjarige asielzoekers op.

Turkije the day after: ‘Erdogan heeft de beste papieren’

0

Hoe is Turkije the day after opgestaan? Teleurstelling overheerst bij de oppositie. Ahmet Erdi Öztürk en Sayat Tekir delen in de Kanttekening hun eerste reacties.  ‘Turkije blijft een nationalistisch land, de Turkse kiezer stemt vooral ideologisch.’

Een dag na de verkiezingen in Turkije is er in de eerste ronde geen winnaar uit de bus gekomen. Erdogan neemt met ruim 49 procent van de stemmen de leiding voor het presidentschap. In een tweede ronde heeft hij de beste papieren, volgens universitair hoofddocent Internationale Betrekkingen Ahmet Erdi Öztürk. Ook de Armeens-Turkse socioloog Sayat Tekir en een anonieme ambtenaar uit Turkije denken dat Erdogan zal winnen.

‘Deze resultaten zijn verrassend. Vele enquêtebureau’s voorspelden dat er een tweede ronde zou komen, maar dat Kilicdaroglu aan kop zou eindigen’, zegt Öztürk verbluft.

Hij vindt dat Turkije vanaf vandaag ‘echt een autoritair regime’ genoemd kan worden, met een nationalistische blok van zeker 60 procent van de stemmen die ongeacht de slechte economische situatie, de schendingen van mensenrechten en inperking van vrijheden achter de regeringspartijen blijft staan.

Tekir, die een paar jaar geleden naar Nederland is gevlucht, is teleurgesteld. Hij benoemt ten eerste de 68 procent die Erdogan heeft behaald in Nederland. ‘Ook in andere West-Europese landen gaan er meer stemmen naar Erdogan’, zegt hij.

‘De angstpolitiek werkt nog steeds. Het propagandaverhaal van regeringspartijen, dat terroristen aan de macht zouden komen als zij zouden verliezen, daar zijn Turken nog steeds gevoelig voor. Hierdoor is de rechtse stem in Turkije gegroeid.’

Öztürk beaamt dit. ‘De Turkse kiezer denkt dus niet economisch en ook niet vanuit de invalshoek van vrijheden, de Turkse kiezer denkt meer ideologisch, religieus en sektarisch, en is in die zin ook verdeeld. Er wacht ons een nog gepolariseerder Turkije.’

Öztürk geeft de oppositie in de tweede ronde geen kans. ‘Zelfs als Sinan Ogan (de onafhankelijke presidentskandidaat die meer dan 5 procent van de stemmen kreeg, red.) zegt dat hij voor de oppositie is – wat hij niet zal doen – zal zijn achterban zich niet volledig achter Kilicdaroglu scharen.’

Ook Tekir ziet Erdogan in de tweede ronde winnen. ‘Er is een enorme terreurangst die we kunnen samenvatten als Koerdofobie, Armenofobie en alevietenfobie. Hierdoor is een nationalistisch en soenitisch land als Turkije, onmogelijk dat een alevitische kandidaat zoals Kilicdaroglu aan de macht komt. De racistische weerstand in grote delen van Turkije is te groot voor zo’n verandering.’

‘Leugens van Erdogan’

De teleurstelling bij een ambtenaar in Turkije is ook groot. ‘Ik dacht dat Erdogan zeker zou verliezen. De politiek van leugens van Erdogan heeft gewerkt. Het Turkse volk ging naar de stembus alsof het oorlog was. Erdogan beschuldigde de oppositie constant dat ze Koerdische en gülenistische terroristen zouden vrijlaten. Daarom is Kilicdaroglu niet verkozen in de eerste ronde.’

Volgens hem zal gezien de cijfers met de nationalisten aan kop, het idee postvatten om de sterke man te blijven steunen. ‘Ik heb geen geloof meer in de oppositie. Erdogan zal op de ene of andere manier deze verkiezingen winnen. Want de oppositie moet in twee weken de nationalistische stem aan zich weten te binden, en dat zal er alleen maar toe leiden dat de Koerden zich van Kilicdaroglu zullen vervreemden.’

Hij denkt dat Sinan Ogan een belangrijke factor is die een gewiekste spel speelt voor een langdurige machtspositie in de Turkse politiek. ‘Kilicdaroglu kan Ogan niet overtuigen, omdat Kilicdaroglu ook beloftes heeft gemaakt naar de Koerden. Sinan Ogan is een Turkse nationalist uit Igdir, die eerst bij de Grijze Wolven in het parlement zat. Ik denk dat hij uit is op de positie van Devlet Bahçeli, de voorzitter van de Grijze Wolven. Hij zal Erdogans kant kiezen, met het idee om uiteindelijk de Grijze Wolven te leiden.’

Volgens Tekir is het tijd dat de oppositie in de spiegel kijkt. ‘Erdogan is al meer dan twintig jaar aan de macht. Hij bespeelt de Turkse samenleving met historische tv-series en samenzweringstheorieën. Als we de gevoeligheid van de Turkse samenleving hierop niet kunnen oplossen, zitten we voor de komende twintig jaar nog steeds vast aan Erdogan, of een andere leider die op hem lijkt. We moeten harder werken.’

Het laatste punt dat Tekir kwijt wil, is dat vele vluchtelingen in het buitenland niet hebben gestemd. Uit angst om opgepakt te worden. ‘Dat moet de volgende ronde beter.’

Duizenden demonstreren in Londen om Nakba te herdenken

0

Een nieuwe generatie van Palestijnen zal niet vergeten hoe in het Palestina van 1948 honderdduizenden mensen uit hun huizen zijn verdreven door de net gestichte staat Israël. Dat was zaterdag de boodschap van duizenden demonstranten in Londen.

Zij herdachten de Nakba (Arabisch voor ‘ramp’). Het motto van de demonstratie was ‘Nakba 75 – Stop apartheid, stop de bezetting’, meldt nieuwssite Middle East Eye. Ze liepen van het gebouw van omroep BBC naar de ambtswoning van de Britse premier Rishi Sunak aan Downing Street 10.

‘De Nakba was geen eenmalige gebeurtenis, we leven vandaag nog steeds met de gevolgen ervan’, vertelt Leanne Mohammed, een Palestijns-Britse activiste. ‘Vijfenzeventig jaar geleden verdreven zionistische milities mijn familie uit haar huis in Haifa, Palestina. Zij leven nu nog steeds in hetzelfde vluchtelingenkamp.’

Nationalistische alliantie van AKP en MHP behoudt meerderheid in het parlement

0

De Turkse presidentsverkiezingen hebben nog geen definitieve winnaar opgeleverd, maar de parlementsverkiezingen wel: de coalitie van Erdogans AK-partij en de extreemrechtse MHP heeft de meerderheid in de Grote Nationale Vergadering behouden.

Volgens het Turkse staatspersbureau Anadolu heeft de AKP-MHP-alliantie 49,32 procent van de stemmen gekregen, terwijl het oppositieblok blijft steken op 35,17 procent. De linkse Arbeids- en Vrijheidsalliantie heeft 10,52 procent van de stemmen behaald. Inmiddels is 99 procent van de stemmen geteld.

Het ziet er nu naar uit dat Erdogans coalitie 321 afgevaardigden naar het 600 zetels tellende parlement in Ankara mag sturen, het oppositieblok 213 afgevaardigden en het linkse blok 66.

Een van de gekozenen is Fatih Erbakan, de zoon van oud-premier Necmettin Erbakan, die in 1997 werd afgezet na een militaire staatsgreep en de leermeester is van Erdogan. Fatih Erbakan neemt zitting namens de islamistische Nieuwe Welvaartspartij, die Erdogans Nationalistische Alliantie steunt.

Israël vijfenzeventig jaar: tussen ‘godswonder’ en ‘historische vergissing’

0

De staat Israël viert zijn vijfenzeventigste verjaardag. Volgens historicus en Israël-kenner Peter Malcontent valt er echter niets te vieren. ‘Als het huidige regime de democratische rechtsstaat de nek weet om te draaien, wordt het voor Europa lastig om pro-Israël te blijven.’ 

Diverse media staan uitgebreid stil bij de verjaardag van Israël. Zo is er de documentaireserie ‘Het Beloofde Land’ van Coen Verbraak over de veilige haven die Israël na de Tweede Wereldoorlog vormde voor Joden, waarbij er ook aandacht is voor de benarde situatie van de Palestijnen in het land.

Tegelijk blijft het Palestijnse lijden in veel artikelen en uitzendingen over Israël achterwege. En er zijn fanatiekere liefhebbers van Israël, zoals voormalig ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers, die het land een ‘godswonder’ noemt.

De Kanttekening blikt met Peter Malcontent terug op driekwart eeuw Israël. Hij is universitair docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht en is auteur van het boek Een open zenuw: Nederland, Israël en Palestina (2018).

Waarom werd in 1948 de staat Israël uitgeroepen en gingen de Verenigde Naties akkoord met de stichting van deze staat?

‘Er zijn genoeg juristen die zeggen dat het nog maar de vraag is of VN de staat Israël hebben erkend. Feit is dat het Britse Rijk, dat het mandaatgebied Palestina beheerde, zich wilde terugtrekken uit het gebied. Er is toen een commissie ingesteld door de VN, bestaande uit min of meer neutrale landen, die moesten gaan uitvogelen wat er nu met Palestina moest gaan gebeuren. Daar ontstond het idee om het gebied op te splitsen in een Joods en Palestijns deel. De resolutie hierover is door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen, maar niet door de Veiligheidsraad. Het was geen bindende resolutie.

Bovendien konden de VN dit vredesplan alleen afdwingen met een vredesmacht, maar niemand had daar zin in. De Verenigde Staten wilden hier niet aan meewerken, omdat de Sovjet-Unie ook zou meedoen, en dat betekende Russische invloed.’

In 1948 kwam er rond het ontstaan van Israël meteen oorlog. Was dit een gevolg van die zwakke opstelling van de VN?

‘Iedereen had die oorlog verwacht. De zionisten namen het heft in eigen handen en waren sowieso van plan om de staat Israël op te richten. De Palestijnen kwamen hiertegen in verzet en de Arabische landen wilden hen daarbij helpen en de stichting van de staat Israël ongedaan maken. Wat bijna niemand had verwacht, was de uitkomst: de Arabische landen leden een pijnlijke nederlaag.’

Waarom won Israël?

‘Dit kwam door meerdere factoren. Allereerst kreeg Israël in 1948 cruciale steun van het Oostblok, omdat de Sovjet-Unie aanvankelijk veel toekomst zag in een nieuwe Joodse staat. Israël werd geleid door zionistische socialisten en de Sovjet-Unie hoopte via Israël invloed te krijgen in het Midden-Oosten. Via Tsjechoslowakije heeft de Sovjet-Unie Israël toen met wapens gesteund.

Ten tweede waren de Arabische landen onderling verdeeld en had elk land een eigen agenda. Daarnaast hadden de Palestijnen ook hun eigen belangen, die niet noodzakelijkerwijs overeenkwamen met die van de Arabische landen. Het Israëlische front daarentegen was een eenheid.

Ten slotte waren de Joodse strijdkrachten veel beter getraind. Sommige militairen waren veteranen uit het Britse en Amerikaanse leger. Hoewel het Israëlische leger veel kleiner was, hadden Israëlische militairen veel meer ervaring. Het Egyptische leger was in 1948 een veredelde politiemacht, geen interventiemacht, omdat Egypte na de formele onafhankelijkheid in 1922 lange tijd semi-afhankelijk was gebleven van het Britse Rijk.’

‘Tegenwoordig hebben veel Arabische landen hun betrekkingen met Israël genormaliseerd, maar dat ligt erg gevoelig’

Waarom veranderde de Sovjet-Unie van mening en werd het land anti-Israël?

‘Vrij gauw na 1948 werd dit duidelijk. David Ben-Gurion was meer op de westerse hand, zo bleek, dan op de hand van de Sovjet-Unie. Toen was het met de rode liefde voor Israël snel klaar.’

Waarom lukte het de Arabische landen in 1967 en 1973 niet om Israël te verslaan? En waarom probeerden ze het na 1973 niet opnieuw?

‘In 1967 waren de Arabische landen er volledig van overtuigd dat ze de oorlog zouden winnen. Dat gebeurde niet. De Zesdaagse Oorlog liep uit op een grote nederlaag voor de Arabieren. De Arabische landen snapten na 1967 dat een militaire overwinning op Israël niet realistisch was. Egypte wilde onderhandelen met Israël om de Sinaïwoestijn terug te krijgen, die Israël in 1967 had veroverd. Daarvoor wilde Egypte eerst wel een gunstigere onderhandelingspositie verkrijgen, en daarom viel het land in 1973 opnieuw Israël aan. Deze oorlog verliep aanvankelijk goed voor Egypte en de Arabische bondgenoten, omdat Israël volkomen was verrast door deze aanval. Uiteindelijk won Israël de oorlog, maar Egypte kreeg dankzij de Camp David-akkoorden wel de Sinaï terug.’

Maar de andere Arabische landen sloten geen vrede met Israël.

‘Jordanië wel. Tegenwoordig hebben veel Arabische landen hun betrekkingen met Israël genormaliseerd, maar dat ligt erg gevoelig. Egypte werd als lid van de Arabische Liga geschorst nadat het land besloot om vrede met Israël te sluiten. De Egyptische president Anwar Sadat werd vermoord. Lange tijd wilden de meeste Arabische landen niets met Israël te maken hebben. Daar is nu verandering in gekomen, omdat de Arabische leiders beseffen dat een normalisering van de betrekkingen voordelen biedt. Maar de overgrote meerderheid van hun onderdanen is het daar niet mee eens. Zij zijn nog steeds fel anti-Israël. Daar worstelen de Arabische leiders mee.’

Het volgende belangrijke moment was in 1993. Toen sloten Israël en de Palestijnse verzetsbeweging PLO de Oslo-akkoorden, na zes jaar van Palestijnse opstand, die we kennen als de Eerste Intifada. Wat bewoog hen om vrede te willen sluiten?

‘Aan de Israëlische kant realiseerde men zich, ook de strijdkrachten, dat Palestijnse Intifada met militaire middelen nauwelijks viel neer te slaan. Daarom besloten ze om toch een andere weg in te slaan. De Israëlische premier Yitzhak Rabin, die in 1995 zou worden vermoord, was tijdens Intifada minister van Defensie in een regering die werd gedomineerd door de rechtse Likudpartij. Hij wilde met harde hand de Palestijnen eronder krijgen. Toen Rabin premier werd, koos hij voor een diplomatieke oplossing. De Israëlische veiligheid was volgens hem gebaat bij gesprekken met de Palestijnen. In de Oslo-akkoorden staat niet dat Palestina onafhankelijke staat wordt. Wel dat de PLO Israël moet erkennen als staat en in ruil daarvoor concessies zou krijgen.

‘Voor Israël zijn twee zaken onbespreekbaar: de status van Jeruzalem en het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen’

Maar ook de PLO had baat bij vrede. Ze kampte met een enorm imagoprobleem, omdat leider Yasser Arafat tijdens de Golfoorlog de kant van Saddam Hoessein had gekozen. Dat werd hem door het Westen niet in dank afgenomen. Ook kampte de PLO met een tanende populariteit onder de Palestijnse bevolking. Het hoofdkwartier van de beweging was, nadat Arafat en de zijnen uit Libanon waren verjaagd, gevestigd in Tunis in Tunesië, op grote afstand van Palestina. Veel Palestijnen dachten dat de PLO-leiders in Tunesië vakantie aan het vieren waren en niets voor hen deden. De Intifada was dan ook een heuse volksopstand van de Palestijnen, geen initiatief van de PLO. Om relevant te blijven – voor het Westen als onderhandelingspartner én voor de Palestijnen als hun vertegenwoordiger – moest de PLO een sprong naar voren maken. Ze wilde een eigen Palestijnse staat, op de Westelijke Jordaanoever en op de Gazastrook. In ruil daarvoor wilde de beweging Israël als staat erkennen, en zouden Joden en Palestijnen met elkaar in vrede samenleven.’

Maar dat is niet gelukt. De Oslo-akkoorden zijn faliekant mislukt.

‘Dat is de tragiek. De Oslo-akkoorden waren een beginselakkoord. Daarop zou een uiteindelijk vredesakkoord volgen. Maar dat akkoord kwam er maar niet. Daarop besloot Israël meer nederzettingen toe te staan in de bezette gebieden, en laaide ook het Palestijnse geweld weer op. Arafat heeft dit oogluikend toegestaan, of hij had geen controle over zijn eigen mensen.

Voor Israël waren twee zaken onbespreekbaar: de status van Jeruzalem, dat niet geheel of gedeeltelijk in Palestijnse handen mocht komen, en het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen en hun nakomelingen die in 1948 van huis en haard werden verdreven.’

Waarom moet dit recht op terugkeer nog gelden? De Duitsers bijvoorbeeld hebben ook geen recht op terugkeer naar Polen, naar de gebieden waaruit ze in 1945 werden verdreven. En Armeniërs en Grieken hebben niet het recht om naar de dorpen van hun ouders en grootouders in Turkije terug te keren.

‘De Palestijnse kwestie bestaat al heel lang, en is nog steeds heel relevant. De Palestijnse vluchtelingenkampen in Jordanië, Libanon en Syrië bestaan nog steeds. Dit is het oudste conflict in de moderne wereldgeschiedenis.

Daarnaast zijn Israël en Palestina heel belangrijk voor de hele wereld. Niemand is gebaat bij onrust in het Midden-Oosten. Nog steeds geldt dat het Israëlisch-Palestijnse conflict de moeder is van alle conflicten in het Midden-Oosten. Sommigen zeggen dat de tegenstelling tussen Iran en Saoedi-Arabië belangrijker is, of de opkomst van terreurbewegingen als Al Qaida en ISIS. Maar de ayatollahs in Iran werpen zich ter versterking van hun eigen imago graag op als de kampioen van de Palestijnen. Net zoals Egypte en Syrië dat voorheen deden.’

‘Als je de definitie van de Verenigde Naties hanteert, dan zie je dat Israël aan de criteria van apartheid voldoet’

Europa steunt Israël door dik en dun. Komt dat vooral voort uit ereschuld aan de Joden na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog?

‘De Holocaust zorgt inderdaad voor een lange schaduw. In Duitsland kun je heel moeilijk pro-Palestina zijn, want dan ben je volgens velen al gauw een antisemiet. Ik sprak een tijd terug met een Duitse politicus van de Groenen, die mij vertelde dat zij pro-Israël zijn, omdat dat niet anders kan in Duitsland.

In onze westerse, geseculariseerde samenleving is de Holocaust de belangrijkste graadmeter om te kijken of iemand ‘goed’ of ‘fout’ is. Vanwege de Holocaust is er in de media meer aandacht voor Israël dan voor wat er in andere landen gebeurt.’

Wat vindt u van de kritiek van Human Rights Watch en Amnesty International, die Israël van apartheid hebben beschuldigd?

‘De rapporten van HRW en Amnesty zijn heel feitelijk, daar is geen speld tussen te krijgen. Maar je kunt positie van Arabische Israëliërs niet een-op-een vergelijken met positie van zwarte mensen in Zuid-Afrika. Ze zijn wel tweederangsburgers, geen derderangsburgers, zoals zwarte mensen in Zuid-Afrika toen. De Palestijnen in Palestijnse gebieden zijn daarentegen wel derderangsburgers.

Het is lastig om te zien welke richting de ontwikkelingen op zullen gaan. Er bestaat een VN-resolutie, over wat apartheid inhoudt. Als je die definitie hanteert, dan zie je dat Israël aan de criteria van apartheid voldoet. Maar als mensen aan het woord apartheid denken, dan denken ze aan feitelijke situatie in Zuid-Afrika, niet aan de formele VN-definitie. Daarom willen veel westerse landen zich hier niet aan branden.’

Wat is hét verschil tussen de apartheid in Zuid-Afrika en de apartheid in Israël dan?

‘Het gaat om de gevoeligheid. Het apartheidsregime in Zuid-Afrika en de Holocaust zijn twee van de grootste schendingen van mensenrechten in de twintigste eeuw. Om die reden wil niemand met het apartheidsregime of met de nazi’s vergeleken worden. Daarom zijn Europese landen en de VS er voorzichtig mee bondgenoot Israël van apartheid te betichten.’

Wat verwacht u dat er in de toekomst in Israël zal gebeuren?

‘De kans op een nieuwe Intifada acht ik zeer klein. Palestijnen zijn murw. Tegelijkertijd neemt het geweld tegen Palestijnen toe, worden huizen onteigend, stukken land afgepakt, en plegen kolonisten daden van geweld tegen Palestijnen.

Op 15 mei viert de staat Israël zijn vijfenzeventigste verjaardag. Maar dit jubileum vindt plaats in cynische tijden. Als het huidige regime, ik spreek niet over een regering, de democratische rechtsstaat de nek weet om te draaien, dan wordt het voor de Verenigde Staten en helemaal voor de Europese Unie lastig om pro-Israël te blijven.’

Is de huidige extreemrechtse regering van Israël eigenlijk niet een blessing in disguise voor de Palestijnen? Want als extremisme toeneemt in Israël, verliest het land zijn vrienden en dat is goed nieuws voor de Palestijnse zaak.

‘Misschien is dat zo, dat zal de toekomst uitwijzen. Maar voor die tijd zal er nog heel veel geweld komen. Daarnaast kan het natuurlijk ook verkeerd uitpakken, dat de radicale krachten in Israël niet alleen winnen maar ook stand weten te houden. Dat zou erg slecht nieuws voor de Palestijnen inhouden.’

‘Israël is niet het enige land dat is ontstaan uit een settlerkolonie. Dat geldt ook voor de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland’

In Zuid-Afrika radicaliseerde het apartheidsbewind, wat leidde tot veel geweld en repressie tegen de zwarte bevolking, maar ook tot een toenemend internationaal isolement. Kan het met Israël op een soortgelijke manier gaan in de toekomst?

‘De situatie lijkt op Zuid-Afrika, maar is tegelijkertijd ook fundamenteel anders. Het witte regime in Zuid-Afrika stoelde op de witte minderheid en had verder iedereen tegen zich. In Israël en in de bezette gebieden wonen bij elkaar genomen even veel Joden als Palestijnse Arabieren.’

‘From te river to the sea, Palestine will be free’, is een populaire leus onder Palestijnen en hun vrienden. Sommigen zien Israël als een historische vergissing. Wat vindt u, als historicus? 

‘Is Duitsland een historische vergissing? Is Nederland een historische vergissing? Je kunt op het ontstaan van heel veel staten kritiek hebben. Maar feit is dat landen bestaan. We hebben overkoepelende organisaties, zoals de Verenigde Naties, maar die bepalen niet welke staten wel en welke niet mogen bestaan. Er zijn geen regels, of een staat wel of niet mag bestaan. Ze bestaan gewoon.’

Maar het heeft toch ook met erkenning te maken? Somaliland wordt internationaal niet erkend, om maar een voorbeeld te noemen.

‘Als je staat niet wordt erkend, dan betekent dat niet dat je staat daarom niet bestaat. Het is een lastige discussie. Kosovo wordt door Europese Unie erkend als onafhankelijke staat. Aanvankelijk was de EU hiermee in de minderheid, maar nu erkent een kleine meerderheid van de VN-lidstaten Kosovo. Het is ingewikkeld.

Israël is niet het enige land dat is ontstaan uit een settlerkolonie. Dat geldt ook voor de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Maar niemand trekt het bestaan van deze landen in twijfel. Er is veel kritiek op de VS, maar niet op het bestaansrecht van dit land. Daarom ben ik heel voorzichtig, als het over Israël gaat.’