14.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 340

Witte mensen zijn inderdaad racistisch

0

Het is 2023. Ik wilde dit jaar als columnist met een schone lei beginnen, maar toen zag ik op Twitter een fragment voorbij komen van een Zuid-Afrikaanse discussie over de vraag: zijn alle witte mensen racisten? En in één klap waren al mijn goede voornemens foetsie.

Weggespoeld door de intrigerende, vrije manier waarop Zuid-Afrikanen de discussie over etnische verhoudingen kennelijk voeren. In het bovengenoemde fragment beantwoorden drie witte vrouwen deze vraag. De eerste, Rebecca, zegt: ‘Honderd procent. Hoe kan je nu een witte Zuid-Afrikaan zijn en niet racistisch zijn? En daarmee bedoel ik niet dat je als witte persoon zwarte mensen noodzakelijkerwijs en bewust als inferieur ziet, maar dat het gewoonweg niet mogelijk is dat je in deze maatschappij wordt geboren en opgroeit zonder racistische aannames te internaliseren.’

Hallo zeg! Dat is nog eens anders wakker worden dan in Nederland, waar men zich een week lang heeft zitten afvragen of de racistische leuzen op de Erasmusbrug wel of niet racistisch, strafbaar of gevaarlijk waren.

Terug naar het fragment, waar Monique aan het woord komt. Zij denkt dat wit privilege en witheid modetermen zijn om witte mensen de mond te snoeren. ‘Je kan niet zeggen dat witte mensen racistisch zijn, omdat ze wit zijn. Dat is kwetsend en een afleiding van de corruptie en onkunde van de politieke leiders van dit land,’ aldus Monique.

Je kunt bezwaren hebben tegen extreem determinisme – dus tegen het idee dat alle witte mensen altijd per definitie racistisch zijn – maar de derde witte vrouw, Sarah, is onverbiddelijk: ‘Het is inherent racistisch om zwarte politieke leiders te verwijten geen talent voor besturen te hebben.’

Pfff, wat een heerlijk ongeremde discussie. Dit ontbreekt in ons land. Hier valt de discussie heel vaak dood als je witte mannen witte mannen noemt. Hier zeggen witte Nederlanders vaak pretentieus: ‘Ik zie geen kleur.’

Hoe kan je als witte Nederlander immuun zijn voor alle racistische vooroordelen van de afgelopen twintig jaar, of nog veel dieper, uit onze koloniale tijd?

Ik voel uiteraard veel meer voor Rebecca en importeer graag die Zuid-Afrikaanse manier van discussiëren naar ons kikkerlandje: Hoe kan je als witte Nederlander immuun zijn voor alle racistische vooroordelen van de afgelopen twintig jaar, of nog veel dieper, uit onze koloniale tijd?

Dit zeg ik niet alleen omdat ik een Turkse man in Nederland ben – dag in dag uit wantrouwen mensen mij omdat ik baantjes, ruimte en vrouwen zou innemen van witte Nederlanders. Ik zeg dit ook als Turkse man die van mening is dat alle Turken een beetje racistisch zijn. Juist daarom word ik door veel Turkse Nederlanders als een bedreiging voor de Turkse identiteit en als een ‘volksverrader’ gezien.

Ik ben zelf met Turks racisme opgegroeid en kon het afgelopen zomer weer van Ankara (West-Turkije) tot aan Igdir (Oost-Turkije) meemaken bij mijn eigen familie en schoonfamilie. Het is systemisch, institutioneel en je kunt er op elk moment van de dag mee geconfronteerd worden.

‘Arabieren vernietigen ons ras’, ‘Ik hou niet van Koerden’, ‘Daar zijn die ongelovige Armeniërs’. Zomaar een aantal zinnen die ik tijdens een groepsgesprek met neven, tantes en winkeliers vernam. Christenen, Koerden, maar ook Arabieren worden in Turkije als ‘interne vijanden’ gezien. Buitenlandse mogendheden zouden hen ‘gebruiken’ tegen de Turkse natie.

Bij mensen die ik vertrouw, benoem ik dat het racistisch is om dat te zeggen en dan volgt er meestal een heftige discussie. Maar met onbekenden of nieuwe kennissen kijk ik liever de kat uit de boom en laat ik stiltes vallen. Pick your battles.

Hier in mijn eigen familie in Amsterdam heb ik Turks racisme enigszins weten te neutraliseren – of wordt er niet over gesproken in mijn bijzijn, ook omdat ik veel Turkse vrienden niet meer spreek. Maar toch vermoed ik dat ik als Turkse soenniet nog steeds onbewust vooroordelen zend naar alevitische, sjiiitische en Koerdische vrienden, door ze weer dat filmpje met Koerdisch geweld of islamofobie te appen. Dan betrap ik de witte Nederlander in mezelf. Want witte Nederlanders spreken Nederlandse moslims regelmatig aan op moslimgeweld. Het liefst zien ze dat de moslim zich daartegen uitspreekt, terwijl ze zelf stil blijven over wit geweld.

We hebben allemaal vooroordelen. Maak die liever expliciet en behandel ze zoals Rebecca doet, in plaats van ze weg te stoppen. Gelukkig nieuwjaar!

India: ruim honderd oud-ambtenaren eisen actie tegen moslimhaat

0

In India hebben 112 oud-ambtenaren een open brief geschreven aan het Lagerhuis van het parlement. Ze pleiten voor maatregelen tegen het Indiaas parlementslid Pragya Thakur (lid van regeringspartij BJP), nadat zij twee weken geleden had opgeroepen geweld tegen moslims te gebruiken.

De oud-ambtenaren stellen dat Thakur haar woorden voorzichtig koos, volgens hen uit zelfbescherming en om aan strafrechtelijke vervolging te komen. Ook heeft ze volgens de ondertekenaars haar eed van het parlement geschonden, waarin onder andere staat dat parlementariërs de levens en vrijheden van burgers moet beschermen.

Thakur deed de betreffende uitspraken twee weken geleden bij een hindoe-nationalistische bijeenkomst. Ze riep op de ‘messen te slijpen’ omdat hindoes ‘het recht hebben zichzelf te beschermen’. Thakur waarschuwde dat ‘zij’ (moslims) een traditie hebben van ‘love-jihad’ en dat ze het gemunt hebben op hindoemeisjes. De ‘love jihad’ is een complottheorie die bedacht is door hindoe-nationalisten die menen dat moslims als doel hebben om India te islamiseren.

De uitspraken van het parlementslid zorgde voor veel ophef in heel India. De oud-ambtenaren waarschuwen voor geweldsincidenten tegen moslims omdat vergelijkbare complottheorieën over de ‘love jihad’ eerder hebben geleid tot aanvallen op moslims.

Geweld tegen moslims

Sara Ather, schrijfster en activist uit India, vertelt: ‘De toespraak van Pragya Thakur is niet alleen gericht tot hindoes, maar ook tot de Indiase moslims, om hen te laten weten dat ze nergens meer veilig zijn. Leven in angst is het nieuwe normaal geworden voor moslims in India. De omarming van randfiguren als Pragya Thakur door nationalisten in India is een dagelijkse vernedering voor Indiase moslims. Ondanks dat haar uitspraken worden afgekeurd, leven prominente figuren zoals Thakur nog steeds in alle vrijheid in India.’

Het is niet de eerste keer dat in India openlijk geweld tegen moslims wordt opgeroepen. Eind 2021 protesteerden Indiase advocaten nadat een extremistische organisatie in India openlijk had opgeroepen geweld tegen moslims te gebruiken. De situatie voor moslims in India is sinds de komst van premier Narendra Modi in 2014 zeer ernstig en critici waarschuwen voor een aankomende genocide op de moslimminderheid.

Rasheed Ahmed, mede-oprichter van de Indian American Muslim Council, de grootste belangenorganisatie van Indiaas-Amerikaanse moslims, vertelt: ‘Deze openlijke oproep tot geweld tegen moslims is een nieuwe bevestiging van het plan van de BJP om moslims uit India te verdrijven. De Indiase staat wil graag wereldwijd herkend worden als een ‘Vishwa guru’ – als het centrum van kennis in de wereld – maar India is eerder het centrum van geweldsincidenten tegen religieuze minderheden. De stilte van Modi omtrent de haatspraak van Thakur is in feite een goedkeuring voor haar oproep om geweld tegen moslims te gebruiken.’

Verenigde Arabische Emiraten beginnen met Holocaustonderwijs

0

Op lagere en middelbare scholen in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) krijgen kinderen vanaf nu ook les over de Holocaust. De Verenigde Staten reageren enthousiast op het besluit van het kleine golfstaatje en verwachten dat andere landen dit voorbeeld zullen volgen.

De Amerikaanse ambassade van de VAE deelde maandag mee dat het land begint met Holocaustonderwijs, meldt nieuwssite The Times of Israel. Hoe die lessen eruit gaan zien, is niet bekend. Ook wilde de regering van het land het nieuws niet bevestigen.

Volgens de ambassade is het besluit een voortvloeisel van normalisering van de banden tussen de VAE en Israël. Beide landen zochten in 2020 toenadering op aanmoediging van de Amerikaanse president Donald Trump.

Deborah Lipstadt, de speciaal gezant van de VS voor het monitoren en bestrijden van antisemitisme, reageert enthousiast. ‘Onderwijs over de Holocaust is een voorwaarde voor menselijkheid en te veel landen zijn te lang doorgegaan met het bagatelliseren van de Sjoah (de Hebreeuwse naam voor de Holocaust, red.) om politieke redenen’, reageert Lipstadt. ‘Ik complimenteer de VAE voor deze stap en verwacht dat andere landen snel dit voorbeeld zullen volgen.’

Volgende week ontmoet het zogeheten Negev Forum elkaar in Abu Dhabi. Daarbij zullen de regeringen van de VAE, Marokko, Egypte, Israël, Bahrein en de VS vertegenwoordigd zijn. Deze landen willen verder werken aan het verstevigen van hun banden.

Sheher Khan (Denk): ‘Ik krijg racistische en intimiderende mail’

0

Fractievoorzitter Sheher Khan van Denk Amsterdam heeft last van racistische intimidatie. Dat vertelt hij in een interview met Het Parool.

‘Controversiële onderwerpen roepen vaak negatieve reacties op’, stelt Khan. ‘Bijvoorbeeld mijn verzoek tot WK-schermen voor de wedstrijden van Marokko leidde tot racistische en intimiderende mail.’

In december hield Khan een pleidooi om in Amsterdam de halve finale van het WK voetbal tussen Frankrijk en Marokko op grote schermen te vertonen. Zo kon volgens hem het stadsbestuur aan Marokkaanse Amsterdammers laten zien er ook voor hen te zijn. Burgemeester Femke Halsema voelde hier echter niets voor.

Khan kreeg naar aanleiding van zijn voorstel racistische haatreacties over zich heen, mede omdat een kleine groep Marokkaanse Amsterdammers zich na afloop van eerdere wedstrijden van het Marokkaanse elftal schuldig had gemaakt aan wangedrag en vandalisme.

Behalve Khan beweert ook Annabel Nanninga van de radicaal-rechtse partij JA21 slachtoffer te zijn van intimidatie. Ze krijgt geregeld boze reacties, vertelt ze. ‘Op straat gaat het om de doorgang blokkeren en schelden. Online dat men mij ‘nog wel tegenkomt’.’

Oud-journalist Bert Vuijsje, oud-hoofdredacteur van HP/ De Tijd, reageert echter kritisch op Nanninga’s klacht. ‘Gotspe in Het Parool van heden: A. ‘Hitlers mooie ovens’ Nanninga klaagt dat ze in de openbare ruimte onheus wordt bejegend. Ze heeft het uitgevonden, zou ik zeggen.’

Vuijsje doelt daarmee op de controversiële ‘ironische’ uitspraken die Nanninga in het verleden maakte, onder andere over ‘mooie ovens’ (crematoria in de vernietigingskampen) van Adolf Hitler. Ook muntte ze het racistische begrip ‘dobbern*g*rs’, waarmee ze bootvluchtelingen bedoelde die via de Middellandse Zee Europa proberen binnen te komen.

Turkije: pro-Koerdische partij HDP komt met eigen presidentskandidaat

0

De pro-Koerdische Democratische Volkspartij (HDP) komt met een eigen kandidaat voor de presidentsverkiezingen van juni. ‘We zullen binnenkort onze kandidaat noemen en de verkiezingen ingaan’, zegt Pervin Buldan, co-voorzitter van de partij.

De aankondiging van Buldan is opvallend, omdat de HDP wordt gezien als ‘kingmaker’ tussen de twee concurrerende politieke blokken: het blok van president Erdogan en dat van de oppositiepartijen. De pro-Koerdische partij is goed voor zo’n 10 tot 13 procent van de stemmen. Als de HDP niet meedoet aan het oppositieblok, dan is de kans een stuk groter dat Erdogan de presidentsverkiezingen weer wint.

Eergisteren echter zei Saruhan Oluç, plaatsvervangend voorzitter van de HDP-fractie in het Turkse parlement, dat de partij ervoor openstaat de presidentskandidaat van de oppositie te steunen, mits zijn partij niet langer wordt uitgesloten van de gesprekken van de zogenoemde ‘Tafel van Zes’. Dat is een coalitie van zes oppositiepartijen: de seculiere Republikeinse Volkspartij CHP, de grootste oppositiepartij van het land, de centrumrechtse IYI-partij, de Islamistische Gelukspartij, de Democratische Partij (DP), DEVA (Democratie en Vooruitgang) en de Toekomstpartij. De HDP is uitgesloten van deze alliantie.

Veel Turken zien de HDP als een partij die terrorisme steunt en die gemene zaak maakt met de Koerdische Arbeiderspartij PKK, die in Turkije, de Europese Unie en de Verenigde Staten op de terreurlijst staat. Enkele dagen geleden besloot het Turkse Hooggerechtshof – vermoedelijk onder druk van de regering – de bankrekeningen van de HDP te bevriezen, om zo haar politieke campagne te bemoeilijken.

Weer evenveel mensen bij hadj als voor corona, denkt Saudi-Arabië

0

De islamitische bedevaart naar Mekka, de hadj, zal dit jaar weer evenveel mensen trekken als in de jaren voor de coronapandemie. Saudi-Arabië verwacht in 2023, na drie jaren met fors lagere aantallen, weer miljoenen pelgrims, meldt nieuwszender Al Jazeera.

In 2020 was het vrijwel onmogelijk de heilige plekken in Mekka en Medina te bezoeken in de maand van de hadj. Ook in 2021 waren er veel coronabeperkingen. In die jaren konden slechts respectievelijk duizend en zestigduizend Saudi’s de bedevaart verrichten.

Vorig jaar waren pelgrims in principe weer welkom en steeg het aantal naar 900.000. Toen maakte Saudi-Arabië het echter lastig voor bedevaartsgangers, doordat het land enkele weken voor de hadj plotseling bepaalde dat iedereen zich moest aanmelden via een nieuwe overheidssite. Veel mensen die hun reis al via een van de bestaande reisbureaus hadden geregeld, stonden plots met lege handen en moesten hopen dat ze via de nieuwe site werden ingeloot. Alleen tegen corona gevaccineerde mensen van onder de 65 jaar waren toen welkom.

Minister Tawfiq bin Fawzan al-Rabiah (van Hadj en Umrah), die maandag aankondigde weer miljoenen pelgrims te verwachten, had ook voor die reisbureaus goed nieuws. ‘We staan elk hadj-reisgezelschap vanuit de hele wereld om zaken te doen met elke organisatie die voldoet aan de eisen die gelden voor pelgrims uit die betreffende landen.’

Zangeres Noam Vazana: ‘Als we elkaar vaker ontmoeten, worden we minder racistisch’

0

Liefst had zangeres Noam Vazana een ‘wereldpaspoort’ gehad, zonder nationaliteit. Als Israëlische komt ze bijvoorbeeld Indonesië niet in, terwijl ze de mensen daar graag wil ontmoeten. De Joodse artieste zingt op haar nieuwste album in het Ladino, een taal die haar oorsprong kent in Moors Spanje en die tegenwoordig onder andere nog in Turkije wordt gesproken.

Vazana groeide op in Israël, maar woont al jaren in Amsterdam. Haar familie is Marokkaans en Sefardisch joods – een traditionele stroming in het jodendom. Vazana, als singer-songwriter ook bekend als Nani, verenigt meer identiteiten in zich dan veel anderen met een multiculturele achtergrond.

We spreken Noam Vazana in een café in Amsterdam, vlakbij het Waterlooplein. ‘Ik heb de ziekte van Crohn en ze weten wat ik dan wel en niet mag eten’, vertelt ze terwijl ze een salade met kip naar binnen werkt. Ze vertelt openhartig over haar familie in Israël, over haar belevenissen in Marokko en over haar samenwerkingsproject met een Turks koor.

Sinds enkele jaren heeft Vazana een grote passie voor het Ladino, een Joodse taal die in de middeleeuwen ontstond in Spanje en Portugal. Het is een bedreigde taal. In Izmir in Turkije woont op dit moment de grootste Ladino-sprekende gemeenschap. Ooit woonden in die stad dertigduizend Sefardische Joden, tegenwoordig nog maar dertienhonderd. Wereldwijd zijn er nog enkele tienduizenden die de taal spreken, vaak als tweede taal.

Vazana leerde Ladino van haar oma. Op haar nieuwste album, Ke Haber (‘Wat is nieuw’), zingt ze vrijwel volledig in deze taal. Een ‘reddingsmissie’ om de taal levend te houden, vertelt ze. Zondag trad ze in Amsterdam op. In 2023 tourt Nani in diverse landen, waaronder Nederland.

Waarover zing je op dit album?

‘Over hedendaagse onderwerpen: moeder-dochterrelaties, gender, liefde. De melodieën zijn allemaal door mijzelf gecomponeerd en sommige liedjes ook. Maar andere zijn oud, soms zelfs gebaseerd op middeleeuwse poëzie – en dan steek ik ze in een nieuw jasje. Ik ga onder andere tegen de traditie van gearrangeerde huwelijken in.’

In hoeverre speelt dat nu dan nog?

‘In mijn cultuur gebeurt dat nog vaak. Mijn ouders vonden het bijvoorbeeld maar niks dat ik niet voor m’n vierentwinigste trouwde.’

Was hun eigen huwelijk gearrangeerd?

‘Nee, mijn ouders zijn in die zin rebellen. Ik niet, ik was altijd braaf. Mensen noemen mij altijd een rebel, waarschijnlijk omdat ik als persoon krachtig overkom. Maar ik ben gewoon assertief.’

In Turkije is er een Ladino-sprekende gemeenschap. Leeft deze bijna dode taal daar nog wel?

‘Overal is Ladino stervende, maar de grootste gemeenschap die de taal nog spreekt, vind je bij Izmir. Daar heb je zelfs een krant in het Ladino. Ik ben vijf keer in Turkije geweest, maar nooit in Izmir. Het eerste liedje op Ke Haber is gezongen in het Turks en Ladino.’

Waarom wil je zingen in een oude taal die bijna niemand verstaat?

‘Als je kijkt naar de verhalen die in het Ladino verteld worden, zie je dat mensen in alle tijden met dezelfde onderwerpen bezig zijn. Kijk je naar het verleden, dan zie je de toekomst. In de negentiende eeuw ging het al over geslachtsverandering, transgender dus. Onze generatie is helemaal niet origineel. Daarom zing ik over die onderwerpen aan de hand van oude poëzie, waarin dat ook al speelt.’

‘De Verenigde Naties moeten ingrijpen, de wereld moet iets doen aan de situatie in Gaza.’

Ladino is een taal van en voor vrouwen, zeg je. Hoe zit dat?

‘De taal is bedacht door oma’s die thuisbleven toen hun mannen naar de synagoge gingen om Hebreeuws te leren. Hebreeuws was een heilige taal. Vrouwen moesten alles regelen, gingen naar de markt, moesten roddelen – want er was nog geen krant. Onder hen ontstond Ladino, als Joods-Spaanse taal met invloeden van Portugees, Arabisch en Hebreeuws. Moeders leerden de taal weer aan hun dochters.’

Reis naar Fez

Je bent Joods. Heb je een traditionele opvoeding gehad?

‘Als het gaat om de rol van de vrouw wel. Mijn ouders keuren sommige dingen die ik doe af. Ik trouwde pas toen ik drieendertig was en ik woonde toen al zeven jaar samen met mijn vriend. Dat was voor hen onacceptabel. Eerder had ik een Nederlandse vriend, half Surinaams. Vonden ze helemaal niet leuk. ‘Wat is dit? Een goj?’ Ook vonden ze het niet goed dat ik Israël verliet.’

Je herontdekte het Ladino toen je Marokko bezocht. Wat is er gebeurd?

‘Ik was uitgenodigd voor het Tangier Jazz Festival. Toen ik met mijn man rondreisde in Marokko, kwamen we in Fez. Super inspirerend, supermooi. Op straat krijg je inspiratie. Ik had nog nooit zo’n grote medina (het oudste deel van Noord-Afrikaanse steden, red.) gezien. Iedereen was met ezels bezig. Geen asfalt. Alsof je terug in de tijd gaat.

Ik was voor het eerst in het land van mijn afkomst en na twee weken begon zich dat aan me op te dringen. Op gegeven moment hoorde ik in de straatjes van Fez een melodie die ik herkende. Een paar dagen later realiseerde ik me dat dit de melodie was die mijn oma vroeger in het Ladino zong, maar in Fez zongen ze het in het Arabisch.’

Is Marokko, net als Israël, deel van je identiteit?

‘Ik vind dat je je thuis altijd in je draagt, maar ga antwoorden met een verhaal. Mijn vader wilde met mij naar Egypte en ik moest toen een paspoort halen. ‘Mag ik ook een wereldpaspoort?’, vroeg ik. Ik snap het concept van grenzen niet. Een land, een leger, ik begrijp dat niet. Als je dood bent, kun je niets meenemen. Ik mag met mijn Israëlische paspoort niet naar Iran of Indonesië, maar ik wil daar wel heen. Ik wil die mensen ontmoeten.’

Je bent een vrouw met zwart haar, bruine ogen. Word je ook gelabeld in onze samenleving?

‘Als ik optreed, word ik altijd in de rubriek ‘diversiteit’ geplaatst. Als Joodse, Marokkaanse. Mensen zeggen meestal: exotisch. Maar wat betekent dat?’

Onlangs stelde Abdelkader Benali dat Europa nog steeds weinig ruimte geeft aan mensen met niet-westerse wortels. Ervaar jij in Nederland genoeg ruimte om jezelf te zijn?

‘Labeltjes zijn niet te vermijden, want zo werkt ons hoofd. Ik ken één blanke man die weleens naar de Marokkaanse bakkerij gaat, maar hij is de enige. Ik heb in de Bijlmer gewoond en daar zie je ook dat iedereen bij zijn eigen volk wil blijven. We hebben een groep nodig om te kunnen overleven.

Tegelijk hebben we niet door hoe het tussen groepen kan botsen. Daarom hebben we problemen met racisme, discriminatie, gender. Ik hoor mensen spreken over fobieën: xenofobie, homofobie, islamofobie. Het is geen fobie. Want waar ben je bang voor? Dat een homo je bespringt, dat een moslim een aanslag pleegt? Dat achter de hoofddoek een monster zit? Dan heb je niet goed genoeg nagedacht.

Geert Wilders wilde de boerka verbieden. Hij maakte een voorstel om bij de passages van de metro te controleren of iemand met een boerka er doorheen wil, en als dat zo is gaan de poortjes niet open. Hij wilde dit doen met een speciaal it-systeem. Maar dat kon geen onderscheid maken tussen boerka of een afro of een andere vorm van hoofdbedekking.’

Aangevallen tijdens optreden

Vazana heeft diverse malen opgetreden in Marokko, het land van haar ouders. Haar familie is waarschijnlijk cultureel meer Marokkaans dan Sefardisch-Joods, vertelt ze. Haar ouders moesten in de jaren vijftig met hun families vluchten. De Fransen dreven in 1953 sultan Mohammed V in ballingschap. Na diens vertrek viel Marokko ten prooi aan geweld van nationalistische milities, die af wilden van de overheersing door Frankrijk. De Joodse minderheid kreeg intimidatie en aanslagen te verduren.

In die tijd kwam een massale migratie op gang naar Israël. Ook Vazanas ouders en grootouders maakten daar deel van uit. Ze heeft echter geen negatieve gevoelens over Marokko door dit verleden. Bij optredens ontvingen Marokkanen haar positief, herinnert ze zich. Op één keer na, in 2017, toen de Marokkaanse afdeling van BDS, die pleit voor boycot, desinvestering en sancties tegen Israël, een campagne tegen haar startte.

Wat was hun kritiek op jou?

‘Ze verspreidden fake news over mij, dat in de hele Arabische wereld voor ophef zorgde. Daarin beweerden ze dat ik soldaat was in het Israëlische leger en dat ik duizend Palestijnse kinderen had vermoord. Met mijn trombone, blijkbaar, want ik was geen soldaat, maar zat in het orkest van het leger.’

Moet je verplicht in het leger in Israël?

‘Als vrouw moet je twee jaar in het leger, als man drie jaar. Door de campagne van BDS waren er demonstraties, waarbij borden met mijn afbeelding erop zijn verbrand. Als je die video’s kijkt, denk je: het zijn vierhonderd man. Maar er waren slechts veertig demonstranten. Daar stond tegenover dat meer dan duizend Marokkaanse fans een petitie tekenden om mij te steunen.’

‘Zet één Joods persoon alleen in een kamer en je hebt twee tegengestelde meningen.’

Beïnvloedt dit hoe je naar BDS kijkt?

‘Ik vind dat het boycotten van mensen nooit werkt. In Marokko was BDS ook nog eens gewelddadig. Tijdens mijn optreden rende iemand het podium op om mij aan te vallen. Hij bereikte me bijna, op veertig centimeter afstand, toen een beveiliger hem tegenhield. In Nederland doet BDS geweldloze demonstraties, dat is geen probleem. Iedereen mag zijn mening uiten.’

Palestijnse vrienden

Als Israëlische word je vast ook in Nederland aangesproken op wat de regering en het leger van Israël doen. Zoals de kolonisatie en annexatie van de Westelijke Jordaanoever. En de nieuwe regering, waar nogal wat extremisten in zitten. Hoe reageer je daarop?

‘Die discussies had ik in Israël ook, toen ik daar woonde. Ik zie wat er in dat land gebeurt. Ik sta voor mensenrechten en als die worden geschonden, heb ik daar problemen mee.’

Dat doet Israël toch redelijk massaal?

‘Dat gebeurt aan beide kanten. Ik ben nooit in Gaza geweest, want het is afgesloten door Israël, Egypte en Soedan. Op zee wachten schepen uit Qatar de mensen op. De burgers zitten daar in een gevangenis. Ze kunnen er niet weg, zelfs niet via de zee. De VN moet ingrijpen. De wereld moet iets doen.’

Houdt die situatie je bezig?

‘In het verleden, toen ik daar woonde, veel meer. Maar nu in Nederland minder.’

Kan jij als Israëlische goed contact hebben met Palestijnen?

‘Op de Westbank heb ik Palestijnse vrienden. Ook onder Druzen en Bedoeïenen trouwens. Mijn vader is rijinstructeur, geeft les aan Druzen en Bedoeïenen. Hij is racistisch als het op politiek aankomt, maar ook weer niet zo, dat hij hen niet accepteert als leerling. Vooral als het op politiek aankomt, is hij racistisch. Je kunt die politieke ideeën hebben, maar als je Palestijnse buurman aanbelt voor een kopje suiker, geef je het hem. Dat is de weg naar een oplossing.

Als je mensen ontmoet, word je minder racistisch. Ik denk dat er reclames moeten komen: ‘Het is goedkoper om je auto te laten repareren in de Westbank!’ Want iedereen is zuinig. Dan gaan Israëli’s daarheen en ontmoeten ze Palestijnen en gaan ze praten.

Voel je je nog betrokken bij Israël?

Mijn familie woont er nog. Mijn ouders wonen in Beër Sjeva in het zuiden van Israël, waar regelmatig raketten vanuit Gaza neerkomen. Twee jaar geleden viel er een raket twee huizen bij hun huis vandaan. Dat huis was helemaal vernietigd. Dan voel je dat je in gevaar bent. Ik reken niet alle Gazanen af op de terroristen die deze raketten sturen. Je moet alleen de extremisten verantwoordelijk houden.’

Deze week dankte Israël de Marokkaanse koning voor wat zijn opa als sultan tijdens de Tweede Wereldoorlog had gedaan voor de Joden. Hoe ervaar jij dat? Jouw ouders zijn daar juist weggevlucht.

‘Zij vluchtten pas na de oorlog. Tijdens de oorlog zei de koning: we hebben geen Joodse burgers, maar alleen burgers. Dat was toen vooruitstrevend.’

Waarom moesten ze tien jaar later alsnog vluchten?

‘Er was in de jaren vijftig een periode waarin het voor Joden niet goed was. Dat is inmiddels weer veranderd. Mijn ouders vertrokken vanwege het geweld uit Marokko, maar nu er in hun straat in Beër Sjeva weer raketten vallen, gaan ze niet opnieuw weg. Je raakt eraan gewend. En ze denken: je wordt niet twee keer door de bliksem getroffen.’

Eten met een Turks koor

In Nederland probeert Vazana bruggen te slaan naar mensen met andere achtergronden, vooral ook moslims. Vorig jaar componeerde ze een interreligieuze gebedsoproep, waarin onder andere de islamitische adhan, maar ook christelijke en Joodse liederen verwerkt zijn.

Ook zocht Vazana tien jaar geleden met het door haar opgerichte zangkoor Hebrew Groove toenadering tot een Turks-Nederlands koor. Zo komen in Amsterdam moslims en Joden bij elkaar.

Loop je bij die contacten ook tegen tegenstellingen aan?

‘Er zijn niet zoveel verschillen. Aan het eind van de dag wil iedereen hetzelfde: met rust gelaten worden, een goed leven voor je kinderen, een huis en eten.’

Wat houden de ontmoetingen tussen jouw koor en het Turkse koor in?

‘Het is een gemeenschappelijk project. We doen dit voor de leden van die koren – dat zijn bijna allemaal vrouwen. We eten samen: veertig Joodse mensen en veertig Turkse mensen. Samen muziek maken is een excuus voor ontmoeting. Je ziet raakvlakken omdat sommige Hebreeuwse liedjes een Turkse oorsprong hebben – en andersom. We herkennen elkaars melodieën.

Turkse muziek gaat bijna altijd over de liefde. Israëlische muziek zitten veel meer vol met kritiek – op iedereen, ook op elkaar. Ik grap weleens: zet één Joods persoon alleen in een kamer en je hebt twee tegengestelde meningen.

De meeste Joodse mensen die bij deze ontmoetingen aanwezig zijn, hebben geen Turkse vrienden – en andersom hebben ook de Turkse aanwezigen meestal geen Joodse vrienden. Maar nu doen ze samen iets. In tien jaar tijd zijn honderden koorleden en duizenden bezoekers bij de optredens betrokken geweest. Daarmee zijn hun levens hopelijk een beetje verrijkt.’

Klacht over gebruik ‘bersiap’ door Rijksmuseum wederom ongegrond verklaard

0

Het Comité Nederlandse Ereschulden (KUKB) krijgt wederom geen gelijk in haar klacht over het gebruik van de term ‘bersiap’ door het Rijksmuseum. Het comité vindt de term racistisch, maar de officier van justitie ging daarin niet mee. KUKB spande daarna een nieuwe procedure aan, maar de rechter kwam tot dezelfde conclusie als de officier.

De steen des aanstoots was de tentoonstelling ‘Revolusi, Indonesië afhankelijk’. Hierin gebruikte het Rijksmuseum in Amsterdam de term bersiap om te verwijzen naar de periode in de Indonesische geschiedenis van vlak na de Tweede Wereldoorlog.

De Indonesische gastcurator Bonnie Triyana was in januari 2022 in NRC de eerste die de discussie aanzwengelde. Het gebruik van de term als verwijzing naar die periode na 1945 waarin er zich geweld tegen Nederlanders richtte, heeft volgens hem ‘een sterk racistische lading’.

De Federatie Indische Nederlanders deed aangifte tegen Triyana, omdat hij de geschiedenis volgens de federatie verkeerd had weergegeven. Ook deed KUKB aangifte tegen het Rijksmuseum wegens het gebruik van de in haar ogen racistische term. Het Openbaar Ministerie wees beide klachten af.

Vervolgens startte KUKB een zogeheten ‘artikel 12-procedure’, om de rechter te laten oordelen over het al dan niet terecht afwijzen van haar klacht door het OM. De uitspraak kwam vorige week, meldde KUKB zondag op haar website.

Het comité is het niet eens met de rechter, die oordeelt dat ‘bersiap’ slechts gebruikt zou zijn ‘om een bepaalde periode in de geschiedenis te duiden’. KUKB stelt dat bersiap een ‘Nederlands verzinsel is en een uiting van racisme tegen Indonesiërs’, met als doel de suggestie te wekken dat het geweld in deze periode slechts van één kant kwam – namelijk van Indonesië, gericht tegen Nederlanders.

‘De bersiap zoals de Nederlanders de term gebruiken is een verkrachting van de Indonesische taal’, stelt KUKB-voorzitter Jeffry Pondaag. ‘Voor ons is het een gewoon woord als ieder ander. Het is veelzeggend dat de Belanda’s [Nederlanders] 350 jaar in Indonesië zijn geweest maar de Indonesische taal niet spreken. Met het misbruiken van de term bersiap wordt een Indonesisch woord toegeëigend en de betekenis verdraaid om ons Indonesiërs in een kwaad daglicht te stellen. De Nederlanders gaan prat op de democratische rechtsstaat, maar wat ik zie is dat witte inlanders elkaar beschermen en Indonesiërs maar laten praten.’

Een jaar voorwaardelijk voor Belg die naar imam ging met zwaard

0

Een man uit het Belgische Mechelen krijgt een jaar voorwaardelijke celstraf omdat hij vorig jaar met een mes en een zwaard een moskee was binnengestapt. Hij moet ook een boete van 500 euro betalen aan de imam van de moskee, meldt Nieuwsblad.

Het voorval vond plaats nadat de 34-jarige man eerder die dag aan de imam een aalmoes had gevraagd, die hij niet had gekregen. ’s Avonds, na het avondgebed, kwam de Mechelaar terug. Toen was hij gewapend met in zijn handen een pakje. Hij zei tegen de imam dat ze ‘het buiten zouden regelen’, maar de imam wist te vluchten. In het pakje bleek een zwaard te zitten. Onder zijn kleding droeg hij bovendien een mes. Andere aanwezigen overmeesterden de man. Niemand raakte gewond.

Volgens zijn advocate had de man niet de intentie de imam te verwonden. ‘Hij heeft geen bedreigingen geuit of gebaren gemaakt die zouden wijzen op een aanslag op een persoon. Op het moment dat hij de imam aansprak, zat het wapen in een zak. Niemand wist op dat ogenblik dat hij een wapen bij zich had.’

De advocaat van de imam wierp tegen dat de man financiële problemen had. Hij wilde de imam schrik aanjagen. ‘Gewoon, omdat hij een aalmoes wou.’

Trouw kiest voor ‘wit’ in plaats van ‘blank’. Critici: ‘Capitulatie voor woke’

0

Dagblad Trouw doet het woord ‘blank’ in de ban en gaat vanaf nu alleen nog maar spreken over ‘witte’ mensen. Critici vinden dat de krant buigt voor linkse activisten: ‘Ze willen het beste jongetje van de klas zijn.’

Volgens hoofdredacteur Cees van der Laan hoort het woord ‘blank’ niet meer thuis in Trouw als het gaat om het typeren van mensen. ‘Werd lang het woord blank als neutraal ervaren en wit als activistisch, het is inmiddels precies andersom’, schrijft hij in zijn hoofdredactioneel commentaar. ‘Wit wordt als neutraal ervaren en blank als een woord dat rechts-extremistische kringen zich hebben toegeëigend.’

Als voorbeeld noemt Van der Laan de racistische teksten die op 1 januari de Rotterdamse Erasmusbrug ontsierden. De Nederlandse tak van White Lives Matter wenste ons een ‘vrolijk blank 2023’ en citeerde de zogenoemde Veertien Woorden, een leus die ooit is bedacht door de neonazi David Lane en die sterk overeenkomen met een passage uit Adolf Hitlers Mein Kampf.

Op Twitter reageerden vooral critici ter rechterzijde fel op de keuze van Trouw. Ze betichten de krant van racisme en censuur. Het dagblad zou buigen voor ‘woke’ links. Antropoloog en politiek commentator Shashi Roopram vertelt dat hij zijn hele leven lang al het woord blank gebruikt. ‘Zie dit niet als een uiting van witte suprematie of racisme. Wat ik wél een vorm van witte suprematie vind is dat blanke mensen mij als gekleurde medelander gaan vertellen wat racisme is en wat ik moet voelen.’

En ook linkse opiniemakers zijn niet allemaal te spreken over het in de ban doen van ‘blank’. Zo schrijft historicus Han van der Horst op de BNNVARA-opiniesite Joop dat dit juist een knieval is naar extreemrechts, dat volgens hem het woord heeft gekaapt. Als Trouw dan zo tegen het misbruiken van woorden is, betoogt Van der Horst, zou de krant allereerst haar eigen naam moeten schrappen.

De christelijke conservatief Wilco Boender vindt het een non-discussie, vertelt hij aan de Kanttekening: ‘God heeft een blanke en zwarte mensen geschapen. Daar zit geen verschil tussen. Mensen hebben verschillende haarkleuren en huidskleuren. Maar je bent als mens geschapen. Er worden mensen om verschillende redenen gediscrimineerd. Dat mag niet, maar het gebeurt. Je moet de excessen aanpakken. Als je als blanke vrouw wordt gediscrimineerd door bruine jongeren, dan moet je dat aanpakken. En andersom moet je ook zwarte of bruine mensen helpen, als zij door blanken worden gediscrimineerd.’

Boender ziet in Nederland polarisatie optreden en dat baart hem zorgen. ‘Vroeger hadden we het christelijk geloof. Nu hebben we woke. Dat is het nieuwe geloof. Maar het vervelende is: als je kritiek hebt op woke, word je weggezet als rechtsextremist, want rechtsextremisten zijn ook tegen woke. Terwijl ik gewoon een hardwerkende conservatief ben. Redelijk rechts heeft helemaal geen tijd om teksten te projecteren op de Erasmusbrug. Wij hebben een baan, extremisten een uitkering.’

‘De keuze van Trouw om het woord ‘blank’ niet meer te gebruiken is een capitulatie voor woke’, vindt Boender. ‘Die krant wil het beste jongetje van de klas zijn en houdt overdreven veel rekening met minderheden die denken te worden gediscrimineerd.’