13.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 346

Liverpool-ster Salah plaatst (weer) een kerstfoto, tot woede sommige moslims

0

Een kerstfoto van de islamitische Liverpool-aanvaller Mohamed Salah leidt tot boze reacties bij sommige islamitische internetters. De voetballer wenste zijn volgers een gelukkig kerstfeest toe, poserend voor zijn kerstboom.

Een Twitteraar reageert in het Arabisch dat Egyptenaar Salah ‘buigt voor het westen’. Zijn tweet wordt duizenden keren gedeeld.

Een account met de naam ‘haram police’ heeft de kerstfoto gefotoshopt met een plaatje van een aap in plaats van de vrouw van Salah.

Salah krijgt ook bijval van islamitische fans. De Egyptische zangeres en presentatrice Salma Sabahy tweet dat ze blij is met ‘elk feest voor vreugde en samenkomst’ en wenst de voetballer zegeningen toe.

De kans is dan ook klein dat Salah zich in het vervolg iets zal aantrekken van de kritiek. Tot nu toe is dat in ieder geval niet zo. De afgelopen jaren deelde hij vergelijkbare kerstfoto’s met kerstboom, waarna hij kritiek kreeg van sommige moslims.

Salah is een rolmodel voor islamitische voetbalfans, maar spreekt ook miljoenen niet-moslimfans aan. Onderzoek door Stanford University uit 2019 concludeerde zelfs dat zijn aanwezigheid zorgt voor minder moslimhaat.

De grootgrootmoefti van Salahs thuisland Egypte sprak enkele jaren geleden uit dat moslims best Kerst mogen vieren – met kerstboom.

Theatervoorstelling over Martin Luther King terug op de planken

0

Vanaf 26 februari is de muzikale kindervoorstelling over Martin Luther King weer op de planken. 

De gelijknamige voorstelling, geregisseerd door Jörgen Tjon a Fong, is tot en met 30 april te zien in het hele land. De première is in Theater De Krakeling in Amsterdam.

In 2019 draaide de voorstelling ook al. Toen won de voorstelling de Gouden Krekeling voor ‘meest indrukwekkende jeugdproductie’.

De theatervoorstelling begint in 1937, als King voor het eerst naar school gaat. Hij mag niet met zijn beste vriend naar school, maar moet naar een aparte school voor zwarte kinderen. Deze gebeurtenis is volgens de voorstelling een belangrijk keerpunt in Kings leven. Hij wil daarna gelijke rechten voor Afro-Amerikanen.

De voorstelling is een productie van Urban Myth, een productiebedrijf dat muziektheater en tentoonstellingen maakt die Afro-Nederlanders helpt om hun ‘Afro-Europese’ identiteit te ontdekken.

Den Haag krijgt Bersiap-monument

0

De gemeente Den Haag heeft een voorstel aangenomen van Hart voor Den Haag om een monument ter herinnering van de Bersiap te plaatsen, meldt Oproep West.

Het aannemen ging niet zonder slag of stoot. De burgemeester van Den Haag erop dat de Bersiap al bij verschillende monumenten in de stad wordt herdacht en dat Nederland al een jaarlijkse Bersiap-herdenking kent. Toch kreeg het voorstel een meerderheid: naast Hart voor Den Haag stemden Forum voor Democratie, PVV, D66 en VVD in met het plan.

Volgens de Federatie Indische Nederlanders is de Bersiap-periode een van ‘de grootste rampen die Nederland ooit is overkomen’ en komt het monument beter laat dan nooit.

Tijdens de Bersiap, die plaatsvond in de beginfase van de Indonesische strijd voor onafhaneklijkheid (1945-1946), zouden volgens oude schattingen tot 30.000 Nederlanders en Nederlandsgezinde bevolkingsgroepen – onder meer Indische Nederlanders en Molukkers – zijn gedood door Indonesische strijders. Maar het gaat om ‘slechts’ vierduizend dodelijke slachtoffers en tweeduizend vermiste personen, bleek eerder dit jaar uit onderzoek.

Een jaar geleden ontstond ophef rond de term ‘Bersiap’. Bonnie Triyana, de Indonesische gastconservator van de tentoonstelling ‘Revolusi! Indonesië onafhankelijk’ in het Rijksmuseum, noemde de term in NRC toen ‘racistisch’. Dit, omdat de term Indonesiërs zou wegzetten als ‘primitieve, ongeciviliseerde’ daders. Triyana kreeg veel kritiek. De Federatie Indische Nederlanders deed aangifte tegen hem wegens ‘Bersiap-ontkenning’. Rijkmuseumdirecteur Taco Dibbits besloot dat de term gewoon gebruikt moest worden.

Ophef over nieuwe Holocaust-uitspraak Whoopi Goldberg

0

Opnieuw is er commotie over Holocaust-uitspraken van Whoopi Goldberg, volgens wie de Holocaust ‘initieel niets met ras te maken had’.

De 67-jarige Amerikaanse actrice kwam in februari dit jaar ook al in opspraak. Toen beweerde ze dat de Holocaust niets met ras te maken had, maar gaat ‘over twee groepen witte mensen die onder elkaar vechten’.

Deze uitspraak leidde toen tot grote ophef. Daarop besloot de Amerikaanse tv-zender ABC Goldberg, die een ochtendshow bij deze zender heeft, voor een tijdje te schorsen.

Nu heeft ze deze uitspraak nader uiteengezet. In gesprek met the Times of London wees de krant Goldberg erop dat de nazi’s de Joden wel degelijk als een ras zagen. Toch antwoordde ze dat we ons daar niets van moeten aantrekken.

‘Zij (de nazi’s, red.) zijn de moordenaars. Waarom zou je hen geloven? Initieel had de Holocaust niets met ras te maken. (…) Ze vermoordden mensen waarvan ze dachten dat ze geestelijk gestoord waren. Pas nadien hebben ze beslist om op basis van ras mensen te vermoorden.’

Volgens de actrice zijn de Joden geen echt ras, zoals ‘zwarten dat wel zijn’. Goldberg: ‘Je kan op straat niet zomaar zeggen wie Joods is en wie niet. Maar mij zouden ze wel overal kunnen identificeren als zwart. Dat is het punt dat ik wou maken.’

Goldberg, geboren als Caryn Elaine Johnson, koos voor een Joods klinkende artiestennaam om Joods te ‘klinken’. Ze heeft gezegd dat ze zich identificeert met het jodendom. Zo zei ze in 2016: ‘Ik weet gewoon dat ik joods ben. Ik beoefen niets. Ik ga niet naar de tempel, maar ik herinner me de feestdagen wel.’ In 2016 ontwierp ze een Chanoeka-trui voor het warenhuis Lord & Taylor.

Jonge moslims kraken scholenplan Wiersma: ‘Duwt ons vertrouwen dieper de afgrond in’

0

Het plan van onderwijsminister Dennis Wiersma om islamitische weekendscholen onder streng toezicht te plaatsen, leidt tot grote zorgen bij moslimorganisaties. Ook islamitische studenten hebben hun twijfels over het plan. Het vergroot hun vaak al bestaande wantrouwen tegen de overheid. ‘Ze vallen constant mijn geloof aan.’

De onderwijsinspectie moet van VVD’er Wiersma toezicht houden op informele religieuze scholen. Aanleiding is onderzoek van Nieuwsuur en NRC uit 2019 waaruit bleek dat vijftig moskeescholen in Nederland ‘radicaal gedachtegoed’ onder de leerlingen verspreiden. De scholen wezen de ‘ongelovige samenleving’ af en leerden leerlingen dat homoseksuelen de doodstraf verdienen.

Met zijn plan wil Wiersma kinderen en docenten ‘beschermen’ tegen ondemocratisch gedachtegoed op moskeescholen. Het is volgens hem daarom van belang dat de inspectie de mogelijkheid heeft in te grijpen op de weekendscholen. Ook heeft hij een meldpunt opgericht waar mensen zelf misstanden kunnen melden.

Volgens Wiersma gaat het bij een kleine groep van de weekendscholen ‘echt mis’, maar dragen de meeste juist bij aan de ontwikkeling van jongeren. Desondanks leidde het besluit om deze scholen onder toezicht te stellen al snel tot ophef bij islamitische organisaties.

Begin december deden honderden moskeeën en islamitische organisaties aangifte, omdat ze menen dat de overheid zich schuldig maakt aan groepsbelediging en discriminatie. Ook diverse juristen vinden het plan problematisch en waarschuwen dat hiermee de vrijheid van godsdienst wordt ingeperkt. Wiersma negeerde adviezen van ambtenaren die hem erop wezen dat zijn voorstellen onuitvoerbaar en ongrondwettelijk zijn.

De website van het meldpunt noemt als voorbeeld een docent die zegt dat je niet mag gaan stemmen of ‘dat man en vrouw niet gelijk zijn’. Wiersma zei dat bepaalde islamitische weekendscholen onderwijzen dat je homo’s van flatgebouwen moet gooien, maar dat is eigenlijk een anekdote uit 2004 – die bovendien niet gaat over weekendscholen.

Kliklijn

Ebrar Kaya (27), student Midden-Oostenstudies aan de Universiteit Leiden, reageert verbaasd op de voorbeelden die Wiersma noemt. ‘Ik heb twee jaar lang onderwijs genoten aan een Koranschool en ik ben, in mijn herinnering, nooit zulke radicale ideeën tegengekomen. Ik vind Wiersma’s voorbeelden heel heftig. Ook vandaag de dag ken ik nog leraren van dergelijke scholen en in mijn kring zijn dit empathische en progressieve burgers.’

Kaya vraagt zich af of het plan van Wiersma wel de oplossing is. ‘Stel dat blijkt dat een leraar inderdaad de democratie wil ondermijnen en oproept tot discriminatie, iets wat natuurlijk heel kwalijk is. Los je dan het probleem op met een simpel meldformulier of een kliklijn? Zullen er geen ‘verkeerde’ meldingen zijn, die tijd, energie en vertrouwen zullen wegnemen? Ik vind Wiersma’s plan wel erg kort door de bocht.’

Kaya vindt het kwalijk dat alle Koranscholen op deze manier verdacht worden gemaakt, terwijl er slechts enkele rotte appels zijn. ‘Bovendien benader je met dit plan het hele fenomeen van Koranscholen vanuit wantrouwen in plaats van dat je je richt op de mensen die dergelijk gedachtegoed dragen.’ Hij wijst op het gebrek aan zelfreflectie bij het kabinet: ‘Wat we nodig hebben is een overheid die consequent optreedt tegen ongelijkheid en ondemocratisch gedachtegoed. Het kan niet zo zijn dat een politieke partij als Forum voor Democratie discriminerende en antidemocratische ideeën verspreidt, maar wij ons enkel richten op de al gemarginaliseerde ‘ander’. We moeten intolerant zijn tegen alle vormen van intolerantie. Hoe paradoxaal dat misschien ook klinkt.’

Discriminatie tegen moslims

Kaya vervolgt: ‘Politici en ambtenaren hebben te vaak het signaal afgegeven dat moslims en ‘de ander’ niet welkom zijn in Nederland. Kijk naar het nieuws over Buitenlandse Zaken, waar blijkt dat medewerkers te maken hebben met discriminatie en institutioneel racisme. En vergeet niet de beruchte toeslagenaffaire, waaruit bleek dat de Belastingdienst zich schuldig had gemaakt aan systematische discriminatie. En nu dus dit voorstel van de minister van Onderwijs. Mijn vertrouwen in het kabinet is op een historisch dieptepunt, en dit plan zorgt niet tot verbetering. Het kabinet brengt de Nederlandse samenleving steeds verder in een dal van ongelijkheden en hypocrisie. Maar ik blijf hopen dat het beter zal gaan.’

Volgens de 22-jarige Alihan Uzun, die Technische Bestuurskunde aan de TU Delft studeert, tast het plan van Wiersma niet alleen het vertrouwen van moslims in de overheid aan, maar ook het gelijkheidsbeginsel. Uzun was tot vorig jaar actief als jongerenambassadeur bij het Overlegorgaan Joden, Christenen en Moslims (OJCM) en werkt sinds kort naast zijn studie als vrijwilliger bij Moslimstudenten Associatie Nederland.

‘Dit beleid mikt in eerste instantie op islamitische weekendscholen’, legt hij uit. ‘Het plan van Wiersma beschrijft uiteraard alle vormen van informeel onderwijs, waardoor het in eerste instantie neutraal oogt, maar in het verkiezingsprogramma van de VVD kunnen we lezen dat het plan geldt voor ‘onder andere Turkse weekendscholen en informele scholen die grotendeels betaald worden vanuit het buitenland’.’ Het plan is dus discriminerend, vindt Uzun.

PVV-corvee

Ook Uzun heeft vroeger les gehad op een Koranschool. ‘Het onderwijs dat ik kreeg was gericht op het leren lezen van de Koran en hoe je de islam in de praktijk moest brengen’, vertelt hij. ‘Dat is buitengewoon waardevol geweest voor mijn ontwikkeling. Het is belangrijk dat kinderen bij formele en informele scholen adequaat pedagogisch en didactisch onderwijs krijgen. Dit is iets wat weekendscholen primair zelf moeten waarborgen.’ Met andere woorden: de overheid mag zich hier volgens Uzun niet mee bemoeien.

Het is niet de eerste keer dat de overheid discriminatie tegen moslims verpakt in een ogenschijnlijk juridisch kloppend beleid, vervolgt Uzun. ‘Ook bij het niqaab-verbod werden de integraalhelmen en bivakmutsen er bij de haren bijgesleept. Je zou het PVV-corvee of concurreren op rechts kunnen noemen.’

‘Voor jonge moslims als ik, die opgroeiden na 9/11, helpt dit niet mee’

Daarnaast zijn moskeeën, kerken en synagogen vrije plekken in de samenleving, waarmee de overheid zich niet mag bemoeien, vindt Uzun. ‘Niet alleen de vrijheid van religie wordt aangetast als de overheid over de schouder meekijkt bij het informeel onderwijs, maar ook de vrijheid van vereniging, de vrijheid van meningsuiting en het principe van de scheiding van kerk en staat.’

De moslimgemeenschap wordt continu door de overheid benaderd vanuit wantrouwen, vindt hij, in plaats van vanuit vertrouwen. ‘Die benaderingen gaan altijd over integratie en veiligheid, en niet over hoe we Nederland inclusiever kunnen maken en maatschappelijke participatie laagdrempeliger. Het plan van Wiersma is inmiddels een nieuw onderdeel van de collectie overheidsschandalen.’

Minder vertrouwen

Voor de 21-jarige bouwkundestudent Nur, die niet met haar volledige naam in dit artikel wil komen, voelt de meldlijn als een aanval op de islam, op haar identiteit.

‘Eigenlijk zijn mijn ervaringen met de Koranlessen alleen maar positief. Er zijn mij nooit extremistische dingen opgelegd, geen ongelijkheid tussen vrouwen en mannen, geen haat tegen homo’s en geen propaganda tegen de Nederlandse staat.’

Volgens Nur is het juist andersom. ‘Het zijn altijd weer de moslims die de schuld krijgen en onder extra toezicht worden gesteld. Dit is niet de eerste maatregel tegen ons en waarschijnlijk ook niet de laatste. Hoe kan ik de overheid vertrouwen, als ze constant mijn geloof aanvallen?’

Nur gaat nog steeds naar lezingen waar ze geïnformeerd wordt over de interpretatie van de Koran. Ze begrijpt niet waarom de overheid met de ‘kliklijn’ is begonnen. ‘De lezingen en lessen gaan over onze religie, en wat er in de heilige Koran staat. Het is erg feitelijk, je kan het zelf achterhalen. Het voelt alsof je niet meer mag praten over religie met zo’n kliklijn.’

Ook Uzun heeft felle kritiek op het meldpunt. ‘Jonge moslims zoals ik groeiden op na 9/11 en studeren, werken en leven in een klimaat waarin het constant problematiseren van onze religie helaas normaal is. Moslims hebben al weinig vertrouwen in de overheid. Dit terwijl de overheid er juist is om problemen te voorkomen. Dit plan ondermijnt de fundamentele rechten en vrijheden van moslims. Bovendien lost dit het lang bestaande wantrouwen in de overheid niet op. Integendeel: het duwt dat vertrouwen van Nederlandse moslims nog dieper de afgrond in.’

Indoctrinatie

Wat moet de overheid dan doen als op sommige weekendscholen ondemocratisch gedachtegoed wordt verspreid? Kaya antwoordt dat leerlingen, niet alleen in het islamitisch onderwijs maar in  iedere onderwijsvorm, lessen horen te krijgen in kritisch denken.

‘Wiersma ziet alleen een grote groep moslimkinderen die gevoelig is voor indoctrinatie, maar alle kinderen zijn hier gevoelig voor. Jonge kinderen hebben nog geen vaardigheden om die eventuele indoctrinatie tegen te gaan.’

Kaya vindt het daarnaast belangrijk dat Nederlandse kinderen kennis opdoen over de verschillende religies. ‘Kinderen die religieus onderwijs vormen moeten juist kritisch leren kijken naar hoe religie werkt, leren over de verschillende uitingen van geloof, en hoe religies worden beoefend. Dit zou een enorme begripsachterstand in de Nederlandse samenleving ten opzichte van religie en religieuze mensen oplossen. Dat zou pas een goed ‘antilichaam’ tegen indoctrinatie en radicalisering zijn.’


Radicaliseringshoogleraar Tahir Abbas (Universiteit Leiden) waarschuwt dat deze beslissing van Wiersma het zoveelste voorbeeld is waarbij moslims als ‘de ander’ worden gezien. Dat kan voor een breuk in de vertrouwensband zorgen: ‘De vertrouwensrelatie tussen de Nederlandse moslimgemeenschappen en de overheid is al gespannen’, zegt hij. Oorzaak is een cultuur bij delen van de overheid die voor een sfeer zorgt waarbij Nederlandse moslims steeds de ‘ander’ in de samenleving zijn. ‘In die manier van denken zijn ze alleen maar een risico, nooit een aanwinst.’

Abbas vraagt zich bovendien af of de Nederlandse overheid wel echt bezorgd is over het wel en wee van moslims, of dat het vooral om onbegrip gaat. Ook zet hij zijn vraagtekens bij het ‘gevaar’ dat radicale weekendscholen zouden vormen voor Nederland. ‘De vraag is of er echte zorgen zijn of dat het hier gaat om een heksenjacht, die zonder goede reden een bepaalde kant opgaat?’

ON-journalist doet aangifte tegen D66-Kamerlid om ‘fascisten’-uitspraak

0

Verslaggever Jonathan Krispijn van Ongehoord Nederland deed gisteren aangifte tegen D66’er Tjeerd de Groot. Het Kamerlid maakte Krispijn en zijn collega’s eerder deze maand uit voor ‘fascisten’.

Jonathan Krispijn probeerde op 8 december in de Tweede Kamer Tjeerd de Groot te spreken, die op dat moment een groep buitenlandse bezoekers aan het rondleiden was. ‘Hem negeren we altijd’, zei De Groot in het Engels, terwijl hij wees op Krispijn, ‘omdat ze fascisten zijn.’

De Groot bood naderhand zijn excuses aan op Twitter. Voor Krispijn was de kous hiermee niet af en hij stapte naar de politie. ‘Ik ben 21 familieleden kwijtgeraakt in de oorlog en accepteer dit niet’, twittert de ON-verslaggever.

Hoewel De Groot zijn fascisme-beschuldiging heeft teruggenomen, blijft hij kritisch op ON. ‘ON verspreidt zonder tegenspraak de levensgevaarlijke complottheorie van de omvolking en er is sprake van racisme en nepnieuws’, schrijft hij op Twitter. ‘Daar zal ik me altijd tegen verzetten.’

Gisteren werd bekend dat Omroep Nederland voortaan aan de NPO moet rapporteren hoe eerdere aanbevelingen van de Ombudsman worden geïmplementeerd. In juni verscheen een kritisch rapport van de Ombudsman over het verspreiden van onjuist informatie door de omroep.

CBS: islam blijft stabiel en is populair onder jongeren

0

Terwijl de ontkerkelijking in Nederland toeneemt, blijft het aantal moslims stabiel. Bovendien kent de islam een relatief grote groep jonge gelovigen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het christendom verliest terrein in Nederland. Het aantal niet-religieuzen is gegroeid naar 58 procent. In 2010 was dit nog 45 procent.

De cijfers wijzen ook op een toekomstige toename van het aandeel moslims, dat nu al jarenlang rond de vijf procent beslaat. Slechts 0,8 procent van de 75-plussers in Nederland is moslim, maar van de jongeren tussen de 15 tot 18 jaar is 15 procent moslim.

De christelijke omroep EO vindt dit opvallend: ‘Lukt het moslims beter dan christenen om hun geloof op jongere generaties over te dragen?’, vroeg het EO-radioprogramma Dit Is de Dag zich af.

Hoe voorkom je institutioneel racisme zoals op BuZa? Dit denkt ons panel

0

Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken kwam onlangs institutioneel racisme aan het licht. Een intern rapport laat zien dat medewerkers het ‘n-woord’ gebruikten en over mensen met een niet-westerse afkomst spraken als ‘apen’ en ‘bokito’s’. De Tweede Kamer reageerde geschokt op de onthulling. We vroegen ons panel: waarom duurt racisme bij de overheid voort, ondanks het feit dat dit onderwerp al jaren hoog op de agenda staat? En hoe kunnen we dit probleem voorkomen?

Leontine Vreeke (46), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Over wat gebeurde op het ministerie van Buitenlandse Zaken ben ik niet verbaasd. In een ver verleden wilde ik graag voor een Nederlandse ambassade werken, maar tijdens de voorlichting werd mij al duidelijk dat ik niet in het diplomatenklasje zou komen. Het was een grote, witte bedoening en absoluut niet mijn wereld. En dat liet men mij ook merken.

‘Racisme kent vele gezichten. Als zwarte vrouw had ik op de werkvloer wel eens te maken met microagressies. Mensen zeiden dat ik zo goed Nederlands sprak, of meenden dat ik vast heel goed kon dansen, koken of gospel zingen. Een paar jaar geleden werkte ik voor een multinational. Toen er een Sinterklaasfeest werd aangekondigd, vroeg ik of er ook Zwarte Pieten kwamen. Mijn collega’s vonden dat maar een rare vraag en vervelend dat ik dat aankaartte.

‘Niet één cursusje doen: zo’n proces duurt langer’

‘Er moet daarom een enorme cultuuromslag gemaakt worden bij de overheid. Organisaties moeten de intrinsieke wil hebben om te veranderen. Daarnaast moeten ze aan de slag gaan met hun mensen om discriminatie aan te pakken. Niet één cursusje doen: zo’n proces duurt langer. Belangrijk is dat onbewuste vooroordelen worden aangepakt en dat het aannamebeleid wordt veranderd. Mensen kiezen onbewust toch voor kandidaten die op hen lijken. Dat moet veranderen.

‘Ook moet er meer sensitiviteit komen voor andere culturen. Nu worden mensen met een niet-westerse achtergrond vaak minder geaccepteerd. Als een expat opeens Duits gaat praten, vinden we dat normaal. Maar als een Turkse Nederlander Turks spreekt op de werkvloer, wordt dat niet geaccepteerd.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker 

‘Zelf heb ik nooit bewust last gehad van racisme, misschien ook omdat ik lang naïef geweest ben en eventuele discriminerende opmerkingen negeerde. Ik werkte lange tijd voor witte instanties, als enige vrouw van kleur. Nu werk ik echter voor een bedrijf waar heel veel mensen van kleur werken en daar voel ik mij als een vis in het water. Er wordt niet achter mijn rug over mij geroddeld. Bij witte organisaties gebeurt dat wel, denk ik.

‘Het racisme bij het ministerie van Buitenlandse Zaken vind ik choquerend. Het is verontrustend dat er een cultuur is ontstaan waar mensen zich vrij voelen om zich zo grof over mensen van kleur uit te drukken. Ik denk dat dit lang door heeft kunnen etteren omdat mensen sociale wezens zijn. Je wil graag ergens bij horen. Dan spreek je je niet gauw uit tegen misstanden op de werkvloer, zoals racisme. Want dan ben je een spelbederver.

‘De overheid ontbeert nu compassie’

‘Aan de andere kant staat wat gebeurde bij Buitenlandse Zaken niet op zichzelf. In sommige WhatsApp-groepen van de politie waren witte agenten ook zeer grof over mensen van kleur en bij de Belastingdienst werden mensen met een kleurtje extra gecontroleerd op fraude.

‘We hebben meer compassie nodig. Maar dat ontbreekt nu bij de overheid. Moet je nagaan wat voor effect het heeft nu Nederland tegelijkertijd excuses aanbiedt voor het slavernijverleden. Ik snap dat veel Surinamers nu denken: ‘Steek die excuses maar in je reet.’’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Het is dieptriest. Ik kan er geen andere woorden voor bedenken. Weer een rapport en bericht over racisme en discriminatie in Nederland. Er schuilt menselijk leed achter deze statistieken en cijfers.

‘Dit laat zien dat Buitenlandse Zaken, met al zijn hoogopgeleide werknemers, ook een afspiegeling is van de Nederlandse maatschappij. Dat bevestigt dat sommige Nederlanders zich schuldig maken aan racisme – ook hoogopgeleide mensen die juist met zoveel verschillende culturen in aanraking komen.

‘De overheid moet burgers beschermen – niet andersom’

‘Daarnaast is het ontzettend pijnlijk dat zoveel medewerkers van het ministerie hier het slachtoffer van zijn, omdat ze juist wel naar eer en geweten werken. Zij moeten nu op verjaardagen uitleggen dat ze geen racisten zijn, vanwege een kleine groep die de boel heeft verziekt. In die zin denk ik dat de minister van Buitenlandse Zaken het bij het juiste eind heeft: het gaat om een kleine groep. Desalniettemin heeft hun gedrag mega impact.

‘Zelfs één racistisch incident is er één te veel. Buitenlandse Zaken herkent en erkent dat en dat is goed. Nu is de fase van verkenning uitgebroken. Hoe gaat het ministerie in die verkenning verandering teweegbrengen? Wat gaan ze doen? De overheid moet proactief zijn. Zij heeft een beschermende taak tegenover al haar burgers. En niet andersom.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Vroeger had ik meer hoop en dacht dat racisme met de tijd minder zou worden, maar het lijkt met de dag erger te worden. Ik geef de hoop niet op, maar er is veel werk aan de winkel.

‘Onder het mom van ‘grapjes’ worden minderheden systematisch gekleineerd. De overheid heeft de afgelopen jaren – onbewust – laten zien dat ze er niet aan werkt, maar het probleem groter maakt. Vroeger had ik het gevoel dat racisme vooral bij burgers plaatsvindt, maar nu blijkt dat de overheid er even hard aan meewerkt. Als je er wat van zegt, krijg je als reactie dat de ‘witte man’ tegenwoordig niks meer zeggen.

‘Hoe hoger op de ladder, hoe racistischer het wordt’

‘Allochtonen hebben jarenlang gezwegen over racisme, ook omdat witte mannen nog steeds een onevenredige machtspositie hebben binnen overheidsinstanties. Bovendien: hoe hoger je komt op de maatschappelijke ladder, hoe racistischer het wordt. Elitaire kringen zijn in hun racisme vaak rancuneuzer dan laagopgeleide witte Nederlanders. Die laatsten komen tenminste nog in achterstandswijken allochtonen tegen.

‘Dit wordt dan ook wel de integratieparadox genoemd. Jonge allochtonen die hogerop klimmen, botsen tegen een witte muur van Nederlanders die nooit met allochtonen zijn opgegroeid. Niet waar ze zijn geboren en ook niet op werk. Deze witte Nederlanders zien hen als een bedreiging en kiezen voor discriminatie – de weg van de minste weerstand – in plaats van zichzelf aan te passen aan de multiculturele samenleving.

‘Toch denk ik: de beste manier om te reageren op een belediging is om beter te presteren. Dat gaan we ook doen.’

‘Leider seculieren presidentskandidaat namens Turkse oppositie’

0

CHP-partijleider Kemal Kilicdaroglu wordt namens de oppositie presidentskandidaat bij de verkiezingen van volgend jaar in Turkije. Hij zal dan de strijd aangaan met president Erdogan. Dat zei Ekrem Imamoglu, de burgemeester van Istanbul, gisteren volgens de Turkse nieuwssite Duvar.

De aankondiging komt nadat er recent discussie ontstond over wie presidentskandidaat gaat worden. Op dit moment overleggen zes oppositiepartijen over wie hun kandidaat gaat zijn, maar waren het lange tijd oneens en hebben tot nu toe geen officiële aankondiging gedaan.

Imamoglu, net als Kilicdaroglu lid van de seculiere oppositiepartij CHP, werd vorige week veroordeeld tot tweeënhalf jaar cel. Ook kreeg hij een politiek beroepsverbod. Hij ontkent de aantijgingen en gaat in hoger beroep.

De populaire burgemeester is veroordeeld wegens het beledigen van de kiescommissie in 2019, nadat die de verkiezingen in Istanbul in eerste instantie ongeldig had verklaard. ‘Degenen die de verkiezingen hebben geannuleerd zijn idioten’, had hij gezegd. Imamoglu beweert zelf dat hij niet op de kiescommissie reageerde, maar op de minister van Binnenlandse Zaken, die hem op zijn beurt eveneens had uitgemaakt voor idioot.

Intussen lijkt Kilicdaroglu zich al voor te bereiden op een presidentscampagne. Deze week verschenen er in diverse Turkse steden posters met zijn beeltenis erop, meldt de staatsgezinde Turkse krant Yeni Safak. Dit wordt geïnterpreteerd als een ‘aankondiging’ van zijn kandidatuur.

Kilicdaroglu heeft vier keer eerder meegedaan aan de presidentsverkiezingen maar nooit kunnen winnen. Hij behaalde toen tussen de 21 en 26 procent van de stemmen.

Italië: zwarte rugbyspeler krijgt rotte bananen als kerstcadeau

0

De zwarte rugbyspeler Cherif Traore uit Guinee zegt dat hij niet langer stil kan blijven over het racisme dat hij in Italië meemaakt. De rotte bananen die hij deze week als ‘kerstcadeau’ van een teamgenoot kreeg, zijn voor Traore de druppel die de emmer doet overlopen. Dit meldt het Franse persbureau AFP.

De 28-jarige speler van de Italiaanse rugbyclub Treviso ontving het racistische geschenk tijdens een anonieme uitwisseling van kerstpresentjes in het team.

‘Naast de belediging om zoiets te krijgen, was het gelach van de meerderheid van mijn compagnons voor mij het pijnlijkst. Alsof het heel normaal is’, verklaart Traore op Instagram.

‘Ik ben er aan gewend, of beter gezegd: ik moest er aan wennen dat ik altijd dapper moet zijn bij het aanhoren van racistische grapjes. Maar gisteren was anders. Ik heb er voor gekozen om nu niet meer stil te zijn, zodat zulke dingen niet meer gebeuren. Ik hoop dat de zender er lering uit trekt.’

Zijn club Treviso heeft in een verklaring ‘alle uitingen van racisme en andere vormen van discriminatie’ ten ‘strengste veroordeeld’. Racisme zou geenszins onderdeel zijn van de clubcultuur en niks te maken hebben met de identiteit en waarden die de club een warm hart toedraagt.