19.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 346

Koerdische leider houdt Erdogan verantwoordelijk voor aardbeving

0

Volgens de gevangen Koerdische leider Selahattin Demirtas (HDP) valt de enorme vernietiging door de aardbeving volledig te herleiden naar de ‘almachtige’ Turkse president Erdogan, omdat ‘niemand in Turkije wat doet zonder instructies van Erdogan’. Dat zegt hij in een artikel op de Turkse nieuwssite Duvar.

‘Aangezien het politieke systeem in Turkije draait om één man’, schrijft Demirtas uit de gevangenis in Edirne, ‘draagt hij de grootst verantwoordelijkheid voor het falende overheidsoptreden’.

Als een persoon zo veel macht naar zich toetrekt, dan moet hij ook alles uit kast te trekken voor de slachtoffers. En daar is Erdogan, volgens Demirtas, totaal niet in geslaagd. ‘Hij heeft niet één verenigend gebaar kunnen maken, in de nasleep van de aardbevingen. Integendeel, hij heeft het land alleen maar verder gepolariseerd.’

Alleen daarom al zouden er duizenden slachtoffers niet uit het puin gehaald kunnen worden. Demirtas noemt de gebrekkige communicatie, coördinatie en voortvarendheid in het overheidsoptreden als voorbeelden. ‘Hij is de eerste persoon die zich moet verantwoorden voor het publiek.’

Het zuiden van Turkije werd vorige week door twee aardbevingen getroffen. Het officiële dodenaantal ligt nu op ongeveer 32.000. Maar volgens een Turks rapport kan dat aantal stijgen naar minimaal 72.000. Ook blijkt uit dat rapport dat er aan meer dan 80 miljard dollar schade is.

Een op zes moslims in Luxemburg ervaart discriminatie

0

Islamofobie blijft een probleem in Luxemburg, ook al voelen moslims zich er minder gediscrimineerd dan in het buitenland. Een op de zes moslims in het kleine land is slachtoffer van moslimhaat.

Dit blijkt uit het nieuwste rapport van het Observatorium voor Islamofobie, dat onderzoek heeft gedaan naar islamofobe incidenten in de jaren 2020 en 2021. Een op de zes moslims in Luxemburg verklaarde in 2021 gediscrimineerd te zijn vanwege de islamitische geloofsovertuiging, en een op de vijf moslims was dat jaar getuige van islamofobie.

Het aantal islamofobe incidenten in 2021 lag 9 procent lager dan in 2020, maar dat betekent niet dat het probleem afneemt, aldus Jasmin Jahic, voorzitter van het Observatorium. 2020 was een bijzonder jaar, vanwege de coronapandemie. ‘Er waren veel mensen thuis, veel op internet, en daar merkten we het fenomeen cyber-islamofobie heel goed.’ In 2020 waren er ook veel meldingen van andere vormen van discriminatie, zoals racisme en Jodenhaat.

Jasmin Jahic wil dat meer slachtoffers melding maken van islamfobie.

De grote ramp, de kleine ramp

0

Het zijn enorme massa’s beton waar de eerste dagen nog levens onder vandaan worden gehaald. Dat te midden van duizenden en duizenden die dat moment niet meer mochten meemaken.

De onvoorstelbare getallen beheersen het nieuws. Door politieke conflicten blijven daarnaast gebieden onbereikbaar voor de moedige redders en hulpverleners. Wat dit aan mensenlevens kost, wordt nog eens toegevoegd aan die levens die al niet meer te redden waren.

We zien de beelden op het nieuws. Wanhopige familieleden zitten op een paar tuinstoelen. Dat is alles wat zij nog bezitten. Zij zitten daar in wanhopige afwachting of die redders, die geen andere middelen hebben dan hun bloten handen, in staat zullen zijn op tijd hun dierbaren vanonder het puin te bevrijden.

Zevenendertigduizend doden in Turkije en Syrië, op het moment dat ik deze woorden schrijf. Alle aandacht gaat terecht uit naar het menselijke drama in deze twee landen.

Maar juist als gevolg van deze grote ramp speelt er zich een ramp af veel dichter bij huis, waar wij ook absoluut niet aan voorbij mogen gaan.

Veel van onze oorspronkelijk Turkse landgenoten hebben familie- en vriendenbanden in deze zwaar getroffen gebieden. Diegenen onder hen die de middelen en de mogelijkheden hebben om af te reizen naar Turkije om mensen te helpen doen dat nu ook. Zo gauw het maar even kan.

Maar, en dat is de politieke realiteit, niet iedereen heeft de mogelijkheid om dit te doen. Allereerst is er een grote groep burgers die het al heel lang onmogelijk is gemaakt om terug te keren naar Turkije. Op straffe van wat hen daar te wachten staat, zo gauw zij het land binnenkomen.

Laten wij vooral niet de Turkse en Syrische Nederlanders vergeten die niet naar hun families kunnen gaan in Turkije en Syrië

Ook deze groep medelanders lijdt op een ontzettende manier, vanwege de onmacht om iets te kunnen doen en in de buurt van hun naasten te kunnen zijn. Ze leven in die afschuwelijke onzekerheid over hun dierbaren. En als er berichten komen over het noodlot dat zich heeft voltrokken, is ervan hieruit niets te doen aan begrafenissen en rouwverwerking op zo’n grote afstand. Ze kunnen en mogen niets. De grens blijft voor hen gesloten.

Daarnaast zijn er natuurlijk onze van oorsprong Syrische landgenoten. Onder hen bevinden zich vluchtelingen die al eerder het oorlogsgebied verlieten. Ze wisten hier, langs moeilijke vluchtroutes, een veilige plek te bereiken, in de hoop een nieuw bestaan op te bouwen. En nu worden ook zij geconfronteerd met deze grote ramp, en moeten ze machteloos toezien hoe de hulp aan hun naasten op een vreselijke manier stagneert. En hier staan zij. Het enige wat zij in hun handen hebben is hun verdriet. En het gevoel van machteloosheid.

Net als andere landen spannen wij ons in, om alles te doen om de nood in het grote rampengebied te lenigen. Dat is daar. Dat is de grote ramp.

Maar laten wij vooral niet de Turkse en Syrische Nederlanders vergeten die niet naar hun families kunnen gaan in Turkije en Syrië. Noemt dit, getalsmatig, dan maar de kleine ramp.

Zij verdienen onze hulp, materieel en immaterieel. In dit geval is zelfs een uitgestoken hand, een arm om iemands schouder of een luisterend oor het ultieme middel om de pijn en het verdriet te verzachten. Laten we te midden van de grote ramp verder weg, de kleine ramp hier in de straat niet vergeten.

Belastinginspecteurs vallen kantoren BBC in India binnen

0

De Indiase belastingdienst heeft een inval gedaan in de kantoren van de BBC, naar aanleiding van de kritische documentaire over premier Narendra Modi die de tv-zender uitzond.

In een tweet berichtte de BBC-persdienst gisteren dat de Indiase belastingdienst ‘momenteel op BBC-kantoren in New Delhi en Mumbai was’ en ‘we werken volledig mee’.

Een bron bij het bedrijf vertelde Al Jazeera dat laptops en telefoons van werknemers in beslag waren genomen. Degenen die zich op het moment van de inval in het kantoor bevonden, mochten niet vertrekken, en de werknemers die nachtdienst hadden kregen te horen dat ze niet naar binnen mochten, aldus de bron.

De Indiase belastingdienst heeft niet gereageerd op e-mails, berichten en telefoontjes van Al Jazeera, waarin gevraagd werd om commentaar.

De Indiase regering is niet blij met de kritische documentaire van de BBC over premier Narendra Modi, leider van de hindoe-nationalistische Bharatiya Janata-partij. De documentaire was met name kritisch over de rol die Modi in 2002, toen nog eerste minister van de Indiase deelstaat Gujarat, speelde tijdens de anti-islamitische pogroms, gepleegd door hindoe-extremisten.

Fonda Sahla (D66): ‘Zorg is ingericht voor de witte man’

0

‘Als je niet mondig genoeg bent, loop je vast in het systeem’, constateert D66-Kamerlid Fonda Sahla tijdens een bijeenkomst over cultuursensitieve zorg op 10 februari in Den Haag. Ze vertelt in een interview waar mensen met een migratieachtergrond tegenaan kunnen lopen.

Ze noemt talloze voorbeelden waar de zorg voor met een migratieachtergrond tekort schiet in Nederland, zoals onopgemerkte dementie bij ouderen, oversterfte bij moeders, een tekort aan tolken, maar ook: ‘mosterdsoep met varkensspek’ voor een dementerende oude moslim bij een witte zorginstelling, ‘omdat hij er toch niks van merkt’.

Hoe kijkt u terug op het rondetafelgesprek over cultuursensitieve zorg?

‘Het was een mooie bijeenkomst met betrokken experts die uitlegden wat inclusieve zorg is. De conclusie is dat we in Nederland een mooi en kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod hebben, maar dat de toegang ertoe niet altijd voor iedereen even makkelijk te vinden is. Daar is nog wel werk te verzetten.’

Wat gaat er nu gebeuren?

‘Samen met de groep experts en ervaringsdeskundigen gaan we een initiatiefnota schrijven en hopelijk voor de zomer nog aanbieden aan minister van Langdurige Zorg en Sport Conny Helder.’

Zijn er ook andere partijen die dit initiatief steunen?

‘Jazeker, we hebben bij de begrotingsbehandelingen een motie in de Tweede Kamer ingediend voor inclusieve zorg, die het gehaald heeft. Er zijn dus veel partijen die inclusieve zorg belangrijk vinden.’

Zijn dat ook de partijen die nu in het kabinet zitten met D66 (VVD, CDA en ChristenUnie)?

‘Minister Helder zegt dat ze het belangrijk vindt, maar de VVD heeft wel tegen onze motie gestemd. Dus ook binnen de Kamer is er nog veel werk te doen.’

Er was een zekere spanning tussen de experts die meer onderzoek willen en ervaringsdeskundigen en mantelzorgers die vinden dat er echt concreet wat moet gebeuren. Het gesprek begon ook met een definitie van inclusieve zorg. Maar wat hebben zorgbehoevenden met een migratieachtergrond daar nu aan? Zij hebben tolken nodig.

‘Eens. We weten wat er aan de hand is en wat werkt moeten we gewoon doen. Nu is de zorg die je krijgt erg afhankelijk van de plaats waar je woont. Voor D66 is het belangrijk dat iedereen gelijke toegang heeft tot de zorg. Dus het mag voor de tolkenvoorziening niet uitmaken of je uit Den Haag of Rotterdam komt, of uit een klein dorpje waar ze nog niet zoveel ervaring hebben met inclusieve zorg.’

Hoe zit het met de privacywetgeving die de ene keer wel en de andere keer niet wordt gevolgd? Voor mijn vader moest ik een keer een herhaalrecept fixen uit het ziekenhuis. Van de medewerker van kleur mocht dat gewoon. De witte medewerker wilde eerst toestemming van mijn vader. Dat kon ik niet direct doen, omdat hij ergens anders woont. Ik werd boos, omdat ik tijd kwijt ben en mijn vader niet werd geholpen. Ik heb toen uiteindelijk een melding gemaakt van institutionele discriminatie, omdat dit een structureel probleem is.

‘Dit zijn bekende knelpunten. Ook herkenbaar voor mijzelf, want ook ik heb wel eens eerst toestemming van mijn ouders moeten vragen. ‘Wil je even op de speakers zetten? Wil je even toestemming geven dat ik namens jou mag bellen?’ Dit geldt niet alleen voor de zorg, maar vele andere instanties.’

Dat is niet zo praktisch.

‘Het is belangrijk dat we ervoor zorgen dat zorgverleners begrijpen met wie ze te maken hebben. Ze moeten doorvragen, zodat ze ook de omgeving meenemen. Inclusieve zorg is begrijpen dat sommige mensen met een migratieachtergrond de taal niet spreken en zelf niet een herhaalrecept kunnen aanvragen. Dan kan er strijd ontstaan met de privacywet, maar daar zou een oplossing voor moeten komen. Want vaak is het ook gewoon afhankelijk van wie je aan de lijn hebt, of in welk gemeente je werkt. Dat zou niet mogen. Zorg is er voor iedereen. Wie je ook bent, wie je ouders ook zijn, of wat je achtergrond ook is.’

Migrantenouderen krijgen dikwijls het verwijt dat ze de Nederlandse taal niet spreken. Hoe terecht is dat?

‘Het is sowieso belangrijk om de taal te spreken, als je wil meedoen in de samenleving. D66 vindt het ook belangrijk dat je vanaf dag één meedoet, juist ook om eerlijke kansen te krijgen. Maar dan een voorbeeld uit mijn eigen situatie. Mijn vader spreekt de Nederlandse taal, maar toen hij uit de operatiekamer kwam, kreeg hij een delier (verwardheid die plotseling optreedt, red.) en viel hij terug op zijn moedertaal. Ook bij Alzheimerpatiënten van kleur komt dat voor. Ze vallen terug op de taal van de emotie die ze als baby hebben aangeleerd. Het is daarom goed om te weten wie jouw patiënt of cliënt is. In dit geval zijn de taal en tolken dus zeker een oplossing.’

Maar de tolken zijn dus wegbezuinigd.

‘Dat gebeurde onder het eerste kabinet-Rutte. Toen zat ik nog niet in de politiek. Mijn D66-collega Wieke Paulusma en Mirjam Bikker van de ChristenUnie zetten zich er nu voor in om de tolken weer terug te brengen. Tijdens het rondetafelgesprek heb ik begrepen dat het niet snel genoeg gaat. Maar wij maken ons hier hard voor, wij vinden dat het zo snel mogelijk terug moet komen.’

Taal is een groot ding. Maar is inclusieve zorg alleen maar taal?

‘Nee, zeker niet.’

Kunt u een voorbeeld geven. Denkt u dat uzelf cultuursensitieve zorg nodig heeft?

‘Ik denk dat ik op den duur ook inclusieve zorg nodig zal hebben. Op de bijeenkomst hoorden we het voorbeeld van een moslim die geen varkensvlees eet, maar wel varkensvlees heeft gekregen. En dat de zorgverlener daarvan zegt: ‘Maar daar merkt hij toch niks van?’ Mocht ik in de toekomst in een woonzorgvorm terecht komen, en niet meer voor mijzelf kunnen spreken, dan hoop ik wel dat er rekening wordt gehouden met mijn wensen.’

‘De zorg in Nederland is meestal standaard ingericht voor de witte man’

Wat is cultuurspecifieke zorg nog meer voor u, naast taal en eten?

‘Een beter begrip is inclusieve zorg, omdat het niet alleen gaat om cultuursensitiviteit. Het gaat ook om gendersensitiviteit, of om inclusieve zorg voor LHBTQIA+-mensen. Het gaat ook om geestelijke verzorging en de gehandicaptenzorg. Ook in die velden van de zorg is doorvragen heel belangrijk. Dat het niet vanzelfsprekend is dat je om hulp vraagt. Dat mensen te lang gaan mantelzorgen en de weg in de bureaucratie niet kennen. De zorgwereld is al complex genoeg voor iemand zonder migratieachtergrond, laat staan als je de weg hier niet kent. We moeten de schuld niet leggen bij diegene die zorg nodig heeft, we moeten het gewoon makkelijker maken.’

Is er ook cultuurspecifieke geestelijke verzorging nodig?

‘De passende zorg hier kan bijvoorbeeld met doorvragen, door te weten wie je doelgroep is. Bijvoorbeeld dat er bij sommige culturen ook schaamte is. Dat er anders wordt gekeken naar bepaalde ziektebeelden. De zorg in Nederland is meestal standaard ingericht voor de witte man. Die zorg past niet bij iedereen. Wel worden er nu gewerkt om dit te veranderen. Afgelopen vrijdag heb ik begrepen dat sommige experts worden ingehuurd door GGZ-instellingen om hun zorgverleners daarin te trainen.’

Denkt u dat het uitmaakt als de zorgverlener dezelfde culturele achtergrond heeft? Dat een Turkse persoon met psychische klachten beter naar een Turkse psychiater kan gaan?

‘Het probleem is dat we niet voor iedereen een zorgverlener met dezelfde achtergrond hebben. Het is nodig dat we iedereen op dezelfde manier opleiden, zodat zorgverleners iedereen kunnen helpen. Het gaat erom dat je divers denkt en inclusief doet, en niet per se divers moet zijn. In een aantal gemeenten heb je wel een Turkse tandarts of huisarts. Maar die luxe heeft niet iedere zorgvrager.’

Moeten Nederlandse psychologen Arabisch en Turks leren?

‘Nee, nee. Daar zou ik niet voor pleiten. In sommige gemeenten hebben we wel meer dan honderdvijftig verschillende culturen en achtergronden. Dan ga je wel heel veel vragen. Maar in de opleiding kan je inclusieve zorg wel meenemen. Dat in simulaties patiënten worden gebruikt met een migratieachtergrond. Maar het is niet wenselijk dat de ene opleiding het wel doet en de ander niet. We willen dit aanbod eigenlijk landelijk uitrollen.’

Als tegenwerping voor cultuursensitieve zorg wordt vaak gezegd dat de zorg al duur genoeg is, met dat erbij kost het alleen maar meer.

‘Ik denk dat dit een van de oplossingen is om de zorg betaalbaar te houden.’

Hoezo?

‘Inclusieve zorg betekent dat je mensen meteen de juiste zorg aanbiedt. En dat is nu niet het geval, omdat er niet genoeg wordt doorgevraagd. Bijvoorbeeld als je kijkt naar mensen die te lang gebruiken maken van mantelzorg, waardoor je niet alleen meer kosten hebt maar ook krijgt dat de mantelzorger het niet volhoudt en uiteindelijk zelf een zorgvraag nodig heeft. Juist door efficiënter te werk te gaan en direct inclusieve zorg aan te bieden, zorg je onder aan de streep dat de zorg juist wel betaalbaar blijft.’

‘Ik vind niet dat je mensen moet weren uit de zorg, omdat ze een hoofddoek dragen’

Is het overigens geen uitstervend probleem, omdat de nieuwste generaties de taal beter spreken en de wegen naar een goede zorg veel beter kennen?

‘Het is niet alleen een kwestie van taal. We zijn een inclusieve samenleving, we hebben ontzettend veel verschillende mensen, waar iedereen gelijkwaardig is. Het is belangrijk om die toegankelijkheid voor iedereen gelijk houden.’

Dan het probleem van racisme in de zorg, dat helaas ook in Nederland speelt. Zorgverleners van kleur krijgen soms nare opmerkingen naar hun hoofd geslingerd. Bijvoorbeeld zwarte zusters die niet gewenst zijn om te helpen bij een bevalling. Hoe los je dat op?

‘Dit is onacceptabel. Racisme en discriminatie in de zorg, dat mag gewoon niet. Gelukkig gaat minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs aan de slag met stagediscriminatie. Racisme zorgt er ook voor dat we zorgverleners kwijtraken. Daarom hebben we hierover Kamervragen gesteld aan de minister.’   

U heeft zelf een hoofddoek. Ik hoor ook geluiden dat artsen en verpleegkundigen een neutrale uitstraling moeten hebben. Begrijpt u die vraag?

‘Wat is neutraal? Het gaat om neutraal handelen, niet om een neutrale uitstraling, want iedereen heeft een andere uitstraling, of een ander uiterlijk. Ik vind niet dat je mensen moet weren uit de zorg, omdat ze een hoofddoek dragen. We moeten ervoor zorgen dat we die mensen behouden. Ik zie daar ook een rol voor de werkgevers weggelegd. Zij moeten voor hun zorgverleners met een hoofddoek gaan staan.’

Hoe zit het met vitamine D, dat nu uit het basispakket is gehaald? Dat lijkt me nou een typisch voorbeeld van een cultuurinsensitieve maatregel. Mensen met een migratieachtergrond hebben meer vitamine D nodig, omdat ze uit warme landen komen met meer zonlicht.

‘Dat komt omdat deze vitamines in principe betaalbaar zijn. Andere vitamines moeten we ook betalen. Er worden keuzes gemaakt in de politiek.’

Maar mensen met een migratieachtergrond kunnen daar een enorm tekort aan hebben. Vroeger kon je een gratis shotje van de huisarts krijgen. Maar met pillen duurt het maanden voordat je voldoende vitamines hebt.

‘Ik ben geen huisarts, maar ik denk dat die pilletjes ook moeten werken.’

Dus u ziet het als een geval van eigen verantwoordelijkheid?

‘In principe wel, net als andere vitaminetekorten. Denk bijvoorbeeld als je niet goed eet, ja, dan kan je ook ziek worden. Heel veel mensen nemen extra vitaminen als de ‘r’ in de maand is. Dit is dan een keuze geweest van iets dat best betaalbaar is.’

Kinderen halen 25.000 euro op voor Turkije

0

De Ulu-moskee in Bergen op Zoom organiseerde afgelopen weekend een speelgoedbeurs voor kinderen. De opbrengst van deze beurs, vijfentwintigduizend euro, wordt gebruikt om de slachtoffers van de aardbeving in Turkije te helpen.

De kinderen verkochten knuffels en spelletjes en doneerden geld uit hun eigen spaarpot. Imam Bunyamin Yildiz vertelt aan BN De Stem dat hij graag kinderen wilde betrekken bij de hulpactie, omdat er vanuit de kant van kinderen veel vragen waren over de aardbeving. Hij maakte een video voor hen op YouTube, waar veel respons op was. Kinderen wilden graag iets doen, en al snel ontstond het idee van de speelgoedbeurs.

Kinderen verkochten tweedehands speelgoed, of doneerden spaarcenten voor Turkije. Andere kinderen bakten koekjes en verkochten die aan de deuren. ‘Het waren niet alleen islamitische kinderen’, vertelt de imam. De actie sloeg ook aan bij andere kinderen in de buurt.

De vijfentwintigduizend euro gaat naar de Islamitische Stichting Nederland, de Nederlandse tak van het Turkse directoraat voor godsdienstzaken Diyanet, waarbij honderdvijftig Nederlandse moskeeën zijn aangesloten. ‘De stichting zorgt ervoor dat het geld op de juiste plek terechtkomt’, zegt imam Yildiz.

Tunesië arresteert prominente critici van president Saied

0

De Tunesische politie heeft gisteren prominente tegenstanders van president Kais Saied gearresteerd, bericht de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

De politie deed een inval in het huis van Noureddine Bhiri, een hoge ambtenaar van de islamistische oppositiepartij Ennahdha en prominente criticus van Saied. Bhiri werd meegenomen naar het politiebureau. Ennahdha veroordeelde de arrestatie.

Ook werden Noureddine Boutar, hoofd van het radiostation Mosaique FM en de dissidente advocaat Lazhar Akremi gearresteerd. In het weekend arresteerde de politie een prominente zakenman.

De politie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en het kabinet hebben geen commentaar gegeven op de arrestaties.

Tunesië gold sinds de Arabische Lente als het meest democratische land in de islamitische wereld, maar in juli 2021 besloot president Saied het parlement te sluiten en de regering te ontslaan. Sindsdien regeert hij per decreet.

Oplichters profiteren van aardbevingen in Turkije en Syrië

0

Oplichters stoppen donaties aan aardbevingsslachtoffers in Turkije en Syrië in eigen zak, bericht de BBC vandaag. De Britse tv-zender ontmaskerde TikTok-accounts die om donaties vragen, maar oude foto’s gebruiken.

Ook op Twitter worden gefotoshopte afbeeldingen gebruikt door criminele accounts die geld ophalen voor noodhulp aan Turkije en Syrië. Een voorbeeld is het account @TurkeyRelief, dat in januari lid werd van Twitter en slechts 31 volgers heeft. Via het online betaalsysteem PayPal haalde het account 900 euro op, inclusief 500 euro van de eigenaar die doneerde om authentiek te lijken. Een ander Twitteraccount bleek gelinkt aan een crypto-adres, dat in 2018 betrokken was bij zwendel.

Turkse Nederlanders doneren gul, maar er is ook wantrouwen, vertelt Tilburger Engin Yildirim aan Omroep Brabant. Na de aardbeving heeft hij samen met een vriend een spullen verzameld en een transportbedrijf geregeld, om de getroffen mensen te helpen. ‘Ik ben ook begonnen met een doneeractie en daar worden soms forse bedragen op gestort’, vertelt hij. ‘Toch merk ik dat er achterdocht is, want wie zegt dat ik geen oplichter ben?’ Yildirim snapt deze kritische houding wel. Ook begrijpt hij dat grote hulporganisaties liever zaken doen met gevestigde namen, juist vanwege malafide praktijken. Maar deze bureaucratische weg zorgt wel voor vertraging. ‘Iedere seconde telt en dan is het frustrerend dat alles via de geijkte paden moet verlopen.’

Neemt onze betrokkenheid bij Oekraïne af? Dit vindt ons panel

0

Op 24 februari is het een jaar geleden dat Rusland een oorlog startte tegen Oekraïne. De berichtgeving hierover domineerde zeker in de eerste maanden het nieuws – en ook nu nog af en toe. Maar volgen we de ontwikkelingen nog altijd even trouw als een jaar geleden? Hoezeer leven we mee met de Oekraïners? Dit vindt ons panel.

Leontine Vreeke (45), salesmanager

‘In het afgelopen jaar wilde ik aanvankelijk alles over de oorlog volgen. Daarna volgde een tijd dat ik mij zoveel mogelijk van het nieuws afsloot. Op dit moment laat ik weer af en toe berichten binnenkomen. Het leed is te groot, de oorlog duurt te lang en ik heb geen invloed op wat daar gebeurt. Als ik de beelden zie, doet het me fysiek pijn.

Dat ik wegkijk, of helemaal niet kijk, wil niet zeggen dat ik niet begaan ben met het Oekraïense volk. Integendeel. Ik heb voor een aanzienlijke tijd een Oekraïens gezin bij mij thuis opgevangen. Ook ben ik betrokken bij de gemeenschap hier in Rotterdam die mij af en toe als vraagbaak gebruikt.

Je hoort ook geluiden dat het Westen geen wapens meer moet geven aan Oekraïne, omdat dat de oorlog alleen maar erger zou maken. Ik kan er zelf niets aan veranderen, maar volgens mij had Poetin al veel eerder gestopt moeten worden.

‘Volgens mij had Poetin al veel eerder gestopt moeten worden’

En nu, met die vreselijke aardbeving in Turkije en Syrië, vraag ik me echt af wat ons op geopolitiek niveau te wachten staat. Wanneer houdt deze ellende op? Zoveel slachtoffers… Voorlopig blijf ik nog even mondjesmaat kijken naar berichtgeving over oorlog en geweld. En ik bid voor alle onschuldige slachtoffers.’

Ibrahim Ozgul (39), ondernemer en bestuurder

‘Sommige geopolitieke ontwikkelingen zijn zo groot, dat je er vanzelf mee te maken krijgt. De oorlog in Oekraïne is daar een voorbeeld van. Hier staat het Westen indirect tegenover Rusland. We helpen Oekraïne in haar onafhankelijkheidsstrijd tegen een van de wreedste dictators van deze tijd: Vladimir Poetin.

Maar vergis je niet. Poetin is al meer dan twintig jaar bezig met oorlog. Eerst in Tsjetsjenië, daarna in Georgië, in Syrië, en sinds 2014 in Oekraïne. Ironisch genoeg heeft hij geprofiteerd van de oneindige ‘oorlog tegen terreur’ retoriek in het Westen. Hij voert zogenaamd ook oorlog tegen terroristen. Maar deze man heeft misschien wel duizend keer meer bloed aan zijn handen dan ISIS.

‘Poetin heeft geprofiteerd van de oneindige ‘oorlog tegen terreur’ retoriek in het Westen’

Helaas zijn er nog te veel nationalistische Russen die achter hem staan. Deze Russen moeten beseffen dat het Poetin zelf is die de grootste bedreiging vormt voor de veiligheid van Russische jongeren die nu in de oorlog als kanonvuur dienen.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Ik ben een maatschappelijk betrokken persoon en dus speelt dit soort thema’s altijd een rol in mijn leven. Het is wel minder dan voorheen, omdat het onontkoombaar is dat ander nieuws bovenaan komt te staan. Vooral nu, met de aardbeving in Syrië en Turkije. De Oekraïne-oorlog is wel prangender dan al die andere conflicten die niet iedere dag in het nieuws komen, ook omdat het Nederland en andere Europese landen direct raakt met de gasprijzen.

‘Het is overduidelijk wie welk land is binnengevallen’

Ik ken mensen die pro-Russisch zijn in deze oorlog. Je kunt wel allemaal historische en culturele redenen daarvoor bedenken, maar het is overduidelijk wie welk land is binnengevallen. Dat is een overtreding van alle humanitaire regels, met duizenden burgerdoden tot gevolg.’

Mostafa Hilali (48), militair

‘We zijn een jaar verder en het is allesbehalve rustig aan het front. We moeten niet vergeten dat de mensen in Oekraïne en alle vluchtelingen de echte slachtoffers zijn. Niet wij, omdat de energieprijzen zijn gestegen.

Naast het vechten is de dialoog met Rusland ook belangrijk om tot echte oplossingen te komen. Praten doe je juist met de vijand. Anders rest er niks anders dan geweld. Er wordt gezegd dat dit niet onze oorlog is en dat de NAVO ervoor verantwoordelijk is vanwege de oostwaartse uitbreiding. Sorry, die mensen weten niet hoe het zit. Sinds 2008 is het Rusland geweest dat westwaarts oprukt. Op ondemocratische wijze, door soevereine landen binnen te vallen. Dat is nogal een verschil met de NAVO-uitbreiding die op basis van verzoek van die landen plaatsvindt.

‘Als je in Rusland anti-oorlog bent, beland je in de bak’

Mensen die pro-Russisch zijn laten zich om de tuin leiden. Ze zijn een speelbal van desinformatie. In onze vrije wereld mag je uiteraard een afwijkende mening hebben. Anti-oorlog zijn, dat zou je eens in Rusland moeten proberen. Dan beland je in de bak. En dat moet voldoende zeggen.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘Ik volg het nieuws niet actief meer, maar krijg weleens wat mee als de radio toevallig aanstaat. Ik vind dat je beter om je heen kunt kijken: in mijn directe omgeving leeft deze oorlog. Ik spreek mijn Oekraïense buurvrouw, die bij haar thuis het afgelopen jaar gevluchtte familieleden heeft opgevangen. Ook mijn ouders hebben een familie opgevangen. Je hoefde het afgelopen jaar  het gemeentehuis maar binnen te lopen en je merkte hoe druk ze waren met het organiseren van vluchtelingenopvang.

‘Ik volg het nieuws niet actief meer’

Pro-Russisch mag je zijn, pro-oorlog niet. Het reguliere nieuws is zo selectief en eenzijdig, dat alle andere geluiden welkom zijn om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de gehele realiteit. Jammer dat tegengeluid snel wordt weggezet als complottheorie. Ook wij moeten kritisch blijven. Zonder kennis kun je niet oordelen.’

Ahmed Abdillahi (42), postbezorger

‘Laten we zeggen dat ik het met een half oog volg. Er zijn twee dingen. Ten eerste steekt het mij dat in Rotterdam, de stad van Pim Fortuyn en Leefbaar Rotterdam, rechts-georiënteerd Nederland altijd heel lovend is over Oekraïners. Ze zijn ‘netjes’, ‘keurig’, harde werkers, enzovoorts. Niet zoals die andere asielzoekers. Tsjongejonge zeg. Dat doet pijn, omdat andere asielzoekers geen BSN krijgen, maar Oekraïners wel. Veiligheidsregio’s werken innig samen om voor voor de Oekraïners huisvesting, werk en scholing te organiseren. Dat gebeurt voor al die andere wachtenden niet.

‘Het Westen heeft een grote rol gespeeld in de escalatie van deze oorlog’

Mijn tweede punt gaat over de oorlog. Natuurlijk is die invasie door Rusland afgrijselijk en niet goed te praten, maar eerlijk gezegd zat het er aan te komen. Het Westen heeft een grote rol gespeeld in de escalatie van deze oorlog. Rusland voelde zich bedreigd. Stel je eens voor dat Mexico een samenwerkingsverband aangaat met Rusland. Dat zou de VS toch ook nooit toelaten?’

Moslims worden in Europa nog steeds buitengesloten

0

Twee gebeurtenissen wierpen deze week licht op de aanhoudende problematiek van de Europese moslimidentiteit en radicalisering. De eerste was het verscheuren van de Koran in Nederland, en de tweede was een herziening van Prevent, een omstreden antiradicaliseringsprogramma van de Britse regering.

Beide gebeurtenissen laten zien dat er nog steeds acute problemen zijn met het erkennen van moslims als gelijkwaardige burgers. Zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk hebben te kampen met moslimdiscriminatie. Moslims ervaren een bredere structurele en maatschappelijke uitsluiting. Ze zijn veelal onzichtbaar in de maatschappij, tenzij het gesprek gaat over extremisme of radicalisering.

Het verscheuren van een Koran door Pegida in Den Haag leidde tot verontwaardiging bij de Nederlandse moslimgemeenschap. Dit gebeurde ongeveer een week nadat Rasmus Paludan, leider van de Deense extreemrechtse politieke partij Stram Kurs (‘Harde Lijn’), in naam van de vrijheid van meningsuiting een exemplaar van de Koran had verbrand voor de Turkse ambassade in Stockholm. Daarbij hield hij een litanie van een uur over de verschrikkingen die in het boek zouden staan. Deze daad van vijandigheid en gebrek aan respect voor een religieuze tekst van meer dan een miljard mensen wereldwijd, is reden tot ernstige bezorgdheid.

Het voorval was niet alleen een aanval op het moslimgeloof, maar ook op de waarden van tolerantie en diversiteit die de kern vormen van een bloeiende pluralistische samenleving. De reactie van de Nederlandse moslimgemeenschap op deze daad van agressie was er een van veerkracht en verzet. In plaats van toe te geven aan angst en woede, kozen zij ervoor hun geloof en waarden opnieuw te bevestigen. Zij organiseerden een vreedzame demonstratie en een open en respectvolle dialoog met leden van andere gemeenschappen om begrip te kweken en bestaande scheidslijnen te overbruggen.

Wij kunnen een meer open en vreedzame samenleving voor iedereen creëren door de verschillende culturen, religies en overtuigingen van onze gemeenschappen te erkennen en te aanvaarden.

De reactie van de Nederlandse moslimgemeenschap op deze daad van agressie was er een van veerkracht en verzet

Ondertussen leidt in het Verenigd Koninkrijk de recente herziening van Prevent tot verhitte discussies en kritiek. Deze herziening is inmiddels uitgesteld tot april 2023.

Volgens critici maakt het programma plannen voor de Britse moslimgemeenschap zonder rekening te houden met bredere zorgen over integratie en inclusie. Er is kritiek op het feit dat Prevent de onderliggende oorzaken van radicalisering niet aanpakt, zoals sociaaleconomische achterstand, gebrek aan kansen en politieke marginalisering. Ook negeert het de rol van het buitenlandse beleid en het optreden van de Britse regering in landen als Irak, Afghanistan en Syrië bij het aanwakkeren van radicalisering.

Kwalijk is verder dat het rapport – zo stellen critici – de Britse moslimgemeenschap wegzet, door te suggereren dat moslims van nature geneigd zijn tot extremisme. Dit heeft het gevoel van vervreemding en discriminatie van de moslimgemeenschap versterkt en het vertrouwen in de regering aangetast. Ten slotte stellen critici dat het rapport een middel is om de aandacht af te leiden van de opkomst van rechtsextremisme in het Verenigd Koninkrijk, en de bedreiging hiervan voor de nationale veiligheid.

De Britse regering heeft wel een mening over moslims, maar weigert te kijken naar de werkelijke oorzaken van radicalisering. Ook wil ze niets doen om inclusie en tolerantie te bevorderen.

Zowel de actie van Pegida in Den Haag als de herziening van Prevent in Londen zijn verwerpelijke en racistische praktijken die de levens van ons, Europese moslims, elke dag teisteren.