11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 348

Watertekort dreigt Syrische cholera-uitbraak te versterken

0

In de noordwestelijke provincie Idlib in Syrië is een groot tekort aan water ontstaan. Daardoor dreigt de situatie in het door cholera getroffen gebied te verslechteren, meldt de nieuwssite al Monitor.

De organisatie GOAL verzorgt sinds 2012 de watervoorziening in Idlib, maar is daar inmiddels mee opgehouden omdat Syrië de financiële steun daarvoor stopt.

De jarenlange burgeroorlog in Syrië zorgt dat slechts 50 procent van de water- en sanitaire voorzieningen functioneert. Door het tekort aan water raken gewassen beschadigd, is de economie instabiel en heerst nu cholera.

Syrië startte op 4 december een vaccinatiecampagne tegen cholera. Doordat GOAL is gestopt met de watervoorziening, dreigt de situatie verder te verslechteren.

GOAL heeft volgens de gemeenteraad van de stad Armanaz vijf maanden geleden aangegeven dat de steun voor waterstations eind oktober zou stoppen. De voorzitter van de gemeenteraad stelt dat mensen als gevolg hiervan een watertank van vijfduizend liter moeten kopen. De kosten daarvan zijn ongeveer acht dollar. Volgens de directeur gaat dit veel gezinnen treffen met lage inkomstenbronnen.

Palestijnse broers ‘doelbewust vermoord’ door Israëlische kolonist

0

Afgelopen weekend heeft een Israëlische kolonist de Palestijnse broers Mohammad en Muhannad Yousef Muteir doodgereden. De twee waren op dat moment een kapotte autoband aan het vervangen. Volgens lokale ooggetuigen gaat het om een doelbewuste actie, meldt Middle East Eye.

De broers, beiden dertigers, stonden in Nablus geparkeerd aan de kant van de weg toen de vijftigjarige Israëlische man op hen inreed. Mohammed Muteir was op slag dood, terwijl Muhannad in het ziekenhuis stierf aan zijn verwondingen.

De Palestijnse politicus Mohammed Shtayyeh spreekt van een ‘verschrikkelijke misdaad’. Volgens Palestijnse bronnen waren de twee broers bij hun familie op bezoek in Nablus in de bezette Westelijke Jordaanoever, ter voorbereiding van de bruiloft van hun zus aanstaande vrijdag.

In het vluchtelingenkamp Qalandia, waar de broers woonden, is een algemene staking afgekondigd voor zondag. Volgens het Palestijnse bestuur in Qalandia heeft de kolonist ‘met opzet’ op de broers ingereden. De Palestijnse politicus Hanan Ashrawi noemt het incident ‘een hit and run-moord’. ‘Nog meer Israëlische misdaden die ongestraft blijven’, voegt ze toe.

Vorige week werd ook al een Palestijns meisje van zestien doodgeschoten tijdens een Israëlische ‘anti-terreurinval’ in Jenin. De VS hebben Israël opgeroepen ‘rekenschap te geven’ voor de dood van het meisje, meldt Middle East Eye.

Het Israëlische geweld tegen Palestijnen bij zulke invallen is dit jaar geëscaleerd. Met 218 dodelijke Palestijnse slachtoffers is 2022 het dodelijkste jaar voor Palestijnen sinds 2005.

Wordt het ooit zo tolerante Indonesië een nieuw Pakistan?

0

Het nieuwe Indonesische wetboek bestraft seks en samenwonen buiten het huwelijk, net als het beledigen van de president en overheidsinstellingen. Mensenrechtenorganisaties vrezen fundamentalisme en inperking van vrijheden. Maar veel Indonesiërs juichen deze ‘dekolonisatiestap’ toe. Het oude wetboek stamt immers uit de koloniale tijd. Is dit nieuwe wetboek nu een stap vooruit, of juist een terug?

‘Indonesië is eigenlijk nog niet helemaal bijgekomen van het eeuwenlange kolonialisme door Nederland’, vertelt journalist Fitria Jelyta (NU.nl), die Indonesische roots heeft. Het land had na de onafhankelijkheidsoorlog van 1945-1949 en de resulterende soevereiniteitsoverdracht andere prioriteiten en bleef daarom vasthouden aan de koloniale wetgeving.

‘President Soekarno wilde eerst het land opbouwen. Indonesië bestaat uit duizenden eilanden, vele talen en culturen. Er moest een nieuwe eenheid worden gesmeed. Iedereen had een eigen interpretatie over hoe het land moest worden bestuurd.’

Indonesië greep terug op het oude koloniale wetboek, omdat Indonesië niet opeens zonder wetten wilde zitten, vult Farah Purwaningrum aan, een Indonesische advocaat en socioloog, die als partnership manager werkzaam is bij het juridisch-technologische adviesbureau HukumOnline. ‘Er zijn daarna pogingen gedaan om tot een eigen wetboek van strafrecht te komen’, vertelt ze.

Vanaf 1958 moest een speciaal instituut zich hiermee bezig houden. In 1963 besloot het Indonesische parlement dat Indonesië een eigen wetboek van strafrecht moest krijgen. In 1993, met de komst van een nieuwe minister van Justitie, ging de regering eindelijk aan de slag met het nieuwe wetboek en werden er wetsvoorstellen naar het parlement gestuurd. Toch had het nieuwe wetboek nog lang geen prioriteit. President Joko Widodo gaf dit onderwerp vanaf 2014 voorrang. Tot aan 2019 discussieerde het parlement er uitvoerig over.

Purwaningrum is kritisch over het nieuwe wetboek, mede vanwege de strenge zedelijkheidswetten, maar ze ziet ook positieve elementen. ‘Heel goed is de strengere milieuwetgeving. Hierdoor kunnen bedrijven die vervuilen gemakkelijk juridisch aansprakelijk worden gesteld.’

Jelyta ziet niets positiefs in het nieuwe wetboek. De zedelijkheidswetten overschaduwen de andere wetten, zegt ze. ‘Het enige positieve is dat ze het wetboek van strafrecht eindelijk onder handen hebben genomen. Maar het gaat de verkeerde kant op, omdat ze religie inzetten om vrijheden te beperken.’

Zedelijkheidswetten

Hoe kan Indonesië, dat te boek staat als tolerant, nu zulke scherpe zedelijkheidswetten aannemen? Jelyta hoorde dit verhaal van Indonesiërs: ‘Sinds 2010 kwamen veel Arabische migranten naar Indonesië, vermoedelijk om te ontsnappen aan het strenge islamitische regime thuis. Sommige Arabieren lijken misbruik te maken van de tolerante status van Indonesië, door ‘feestjes’ te organiseren op hun ‘Kampong Arab’, waar het er niet zo zedig aan toegaat. Om deze liederlijke praktijken tegen te gaan, gingen er meer stemmen op om de zedelijkheidswetgeving te verscherpen.’

Jelyta proeft hier een paradox: ‘Veel strenggelovige Indonesische moslims zijn ervan overtuigd dat de Arabische islam de ware islam is. En ze bestrijden ‘onislamitisch’ gedrag van Arabieren in Indonesië door nog meer de Arabische islam aan te hangen.’

‘Veel strenggelovige Indonesische moslims vinden de Arabische islam de ware islam’

De buitenwereld denkt dat Indonesiërs de meest tolerante vorm van de islam hanteren, maar dat is volgens haar deels waar. Conservatieven lijken er meer ruimte in te nemen in publieke discussies. ‘Tegelijkertijd durven veel Indonesiërs hun mond niet open te trekken tegen de vrijheidsbeperkende nieuwe wetten.’

De strafbaarheid van seks buiten het huwelijk beschouwt Jelyta als islamisme, al benadrukt ze dat deze nieuwe stap niet zozeer ‘islamitischer’ is. ‘Wat je ziet, is dat mensen heel erg vastgrijpen aan hun geloof, om sociale normen en waarden meer verankerd te krijgen in de samenleving. In Indonesië bestaat geen sociaal vangnet, behalve je familie en vrienden. Daarnaast vormen het geloof en traditionele normen en waarden voor veel Indonesiërs de basis voor sociale omgangsregels. Maar als je je levenswijze aan anderen oplegt, kun je mensen in hun vrijheid beperken. Dat ligt dan niet aan de islam, maar aan hoe mensen met elkaar omgaan.’

Een nieuw Pakistan?

Andere punten van zorg: Indonesië classificeert vrouwenmishandeling niet meer als mishandeling, journalisten mogen niet langer rechtbankverslagen schrijven – een nieuwe aanslag op de persvrijheid – en terrorisme wordt nu gedefinieerd als ‘misdaad tegen de staatsveiligheid’. Purwaningrum: ‘Het gevaar is dat de regering dit ‘rubberen artikel’ gaat misbruiken om dissidenten de mond te snoeren.’

Verandert Indonesië in een nieuw Pakistan? ‘Indonesië heeft VN-verdragen geratificeerd’, benadrukt advocaat Puwaningrum. ‘Het is geen geïsoleerd land, maar draait mee in verschillende internationale gremia, waaronder de G20. Daarom heeft internationale wetgeving gevolgen voor Indonesië.’

Indonesië zal dan ook geen islamitische staat worden, zegt ze, want dat staat haaks op ‘Pancasila’. Dat is de tolerante Indonesische staatsfilosofie en -ideologie, die uitgaat van de islam, het katholicisme, het protestantisme, het hindoeïsme en het boeddhisme. ‘De Pancasila verzekert de religieuze vrijheden voor alle Indonesiërs. Alleen in Atjeh (het noordelijkste deel van het eiland Sumatra, red.) heerst de sharia, maar dat geldt niet voor de rest van Indonesië.’

‘De Pancasila staat niet ter discussie’, zegt ook Jelyta. Wel nuanceert ze het belang van de Indonesische staatsfilosofie: ‘De overgrote meerderheid van de Indonesiërs is moslim. En Indonesië is nooit een seculier land geweest. De islam speelde een belangrijke rol bij de Indonesische onafhankelijkheid en is nog steeds een belangrijk bindmiddel voor de eenheid van het land. Zonder de islam was Indonesië er niet geweest.’

Is westerse kritiek op de mensenrechtensituatie in Indonesië geen vorm van moreel neokolonialisme? Purwaningrum vindt van niet. ‘Het is het omarmen van menselijke normen, opdat mensen in Indonesië ook een normaal leven kunnen leiden’, zegt ze.

Jelyta beaamt dit. Wel maakt ze onderscheid tussen westerse landen en NGO’s, die volgens haar slechts hun werk doen. ‘Maar bij westerse landen heb ik een dubbel gevoel. Soms denk ik dat die extra kritisch zijn bij mensenrechtenschendingen in moslimlanden. Het gaat nu bijvoorbeeld alleen maar over hoe slecht Qatar is, terwijl we het niet genoeg hebben over hoe slecht Europa vluchtelingen behandelt en dat daar maar geen oplossing voor is gekomen. Ik proef, maar dat komt misschien ook omdat ik moslim ben, een vleugje oriëntalisme.’

Ze vindt dat westerse landen ‘proportioneel’ moeten zijn in hun kritiek. ‘En laat je niet leiden door de waan van de dag. Kijk naar waar het echt schuurt.’

Marokkaanse Nederlanders trots op ‘hun’ elftal: ‘Ben ze eeuwig dankbaar’

0

Helaas voor Marokko: het ging strijdend ten onder tegen Frankrijk en speelt vandaag in de troostfinale tegen Kroatië. De Leeuwen van de Atlas wisten wereldwijd indruk te maken en maakten veel Marokkaanse Nederlanders trots op hun prestatie. We spraken met Marokkaanse Nederlanders over de diepere betekenis achter het Marokkaanse succes. ‘Je zag nu Marokko en Marokkanen op hun best. Maar dat waren wij altijd al.’

Fatima Oulad (44) uit Amsterdam is lyrisch over de prestaties van het Marokkaanse elftal. ‘Ons Marokkaanse elftal mag absoluut trots op zichzelf zijn, en vooral ook onze trainer Walid Regragui’, zegt ze enthousiast over de man die slechts een paar maanden coach was.

‘Wat een prestatie heeft die man geleverd, door zo’n eenheid te creëren binnen het Marokkaanse elftal. En dat binnen enkele maanden. Besef dat maar eens. Normaliter heb je maanden, misschien wel jaren nodig, om dit voor elkaar te krijgen. Ik kan alleen maar ‘Wauw’ zeggen! Echt enorm respect voor deze trainer.’

De prestaties van het Marokkaanse elftal hebben haar ook ‘persoonlijk en emotioneel geraakt’, vertelt ze met een brok in haar keel. ‘Ik ben geboren en getogen in Amsterdam-Zuid. Ik heb niet zoveel verstand van voetbal. Maar als ik kijk naar wat er gebeurde bij mijn vier broers en broertjes, kan ik niet anders dan concluderen dat dit elftal echt iets heeft losgemaakt.’

Wat dat ‘iets’ dan is? Ze weet het niet precies, maar wel dat het iets ‘anders’ is dan wanneer Oranje speelt. Overigens juicht ze ook voor Oranje.  ‘Maar dit…’, zegt ze. ‘Voor het eerst in de geschiedenis is een Afrikaans land zo hoog geëindigd. Wat hebben ze goed gespeeld.’

Ook Rachid (35) uit Rotterdam is trots. ‘Ik was werkelijk in de wolken en ben deze jongens dankbaar tot in de eeuwigheid. Dit ging verder dan enkel een potje voetbal, dit was een team dat niet een land maar een heel continent op zijn schouders droeg.’

Rachid vond het als moslim ook mooi dat de spelers en supporters na afloop ‘de Heer bedankten’, in plaats van dat ze ‘half dronken’ waren.’ Ook noemt hij het lovenswaardig dat de spelers na de wedstrijden hun moeders het veld op lieten en zo een podium gaven. ‘Kortom: we zijn getuige geweest van iets unieks, iets dat we nooit eerder op beeld zagen.’

‘Mag ik witte Nederlanders dan ook aanspreken op witte hooligans die zich misdragen?’

Marokko behaalde tot aan de halve finale tegen Frankrijk prachtige resultaten, met winstpartijen tegen België en Canada in de groepsfase, waarna het in de knock-outfase Spanje en Portugal versloeg. Maar Rachid werd steeds de volgende dag op zijn werk eerst gefeliciteerd door zijn collega’s, ‘om vervolgens doorgezaagd te worden over dat de rellen onnodig waren’. Rachid baalde enorm van deze opmerkingen en vindt ze ook nog eens hypocriet, zegt hij. ‘Mag ik witte Nederlanders in het vervolg ook aanspreken op witte hooligans die zich misdragen?’

Rachid voelt zich, mede hierom, meer verbonden met Marokko dan Nederland, ‘ondanks het feit dat ik hier ben geboren’. Rachid zegt liever niet met zijn hele naam te worden genoemd, vanwege de ‘Marokkanenhaat’ in Nederland.

Om vergelijkbare redenen wil Abdelouahed (33) uit Amsterdam evenmin dat zijn achternaam genoemd wordt. Hij zegt het ‘jammer’ te vinden dat het succes van het Marokkaanse elftal werd bedorven door ‘negativiteit’. Maar de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap heeft ook een positief signaal afgegeven. ‘Door buurtvaders, moeders en moskeeën is het geweld veroordeeld. We hebben gezegd: ‘Dit deugt niet.’’

Hooligangedrag komt overal voor, zegt hij, maar media framen dit als ‘Marokkanengedrag’. ‘Ik heb mij zeer gestoord aan de link die werd gelegd met onze Marokkaanse etniciteit. Normaal zijn het altijd hooligans die voor onrust zorgen bij voetbal, maar nu vergaten ze dat woord en waren het opeens ‘de Marokkanen’ die de onrust creëerden. Dat is niet oké. Je hebt bij elk volk rotte appels.’

Fatima Oulad is pittiger in haar kritiek. ‘Nou, ik hoor de media ook niet klagen over Ajax en Feyenoord’, zegt ze. ‘Bij hooligans van deze club wordt de etnische achtergrond nooit vermeld. Bovendien gaat het maar om een heel klein percentage relschoppers, in een hele zee aan Marokkanen die op gezellige manier juichen en feesten. Denk aan Marokkaanse moeders die koekjes bakken, enzovoort. Helaas hoort hooliganisme bij voetbal. Maar het gebeurt overal. En als het wel een keer misgaat bij Marokkanen, dan wordt dat altijd enorm uitvergroot. Het komt iemand als Geert Wilders ook goed uit, die er dan weer een serie haattweets uitrolt.’

Abdelouahed laat ‘het fijne gevoel’ niet verpesten door al die negativiteit, vertelt hij. ‘Het waren enkele onvergetelijke weken. Niemand had verwacht dat ze het zo ver zouden schoppen. Ook omdat ze moesten spelen tegen gevaarlijke tegenstanders, zoals Kroatië, Spanje en Portugal. Iedereen dacht: ‘Marokko gaat er weer snel uitgeknikkerd worden.’’

Hij verklaart dat dat hij geen ‘nationalist is, ofzo’, maar dat het Marokkaan-zijn in hem werd geraakt dankzij het optreden van het Marokkaanse elftal. ‘Je kan wel zeggen dat ik trots was op de Marokkaan in mij. Omdat wereldwijd mensen over Marokko spreken nu.’

Oulad zag dat ook bij haar eigen kinderen. ‘Het was gillen, springen, huilen en vrolijk zijn bij het Marokkaanse elftal. En dat zet je allemaal wel aan het denken. Ze zijn hier in Nederland geboren, en zij zijn alweer de vierde generatie – en dan zo vol passie meeleven met het elftal, ik vond dat bijzonder. Maar je stelt wel de vraag: ‘Hoe kan dat nou? Waar is het toch verkeerd gegaan?’ Niet zozeer bij mijn kinderen, maar het klimaat dat heerst hier in Nederland, waardoor dit soort jongeren het gevoel krijgen dat wij hier niet horen.’

Deze jongeren voelden door dit elftal eindelijk de erkenning die ze hebben gemist in Nederland, zag Oulad. ‘De strijd die zij nog steeds voeren tegen negatieve beeldvorming hier in Nederland, of elders in Europa. Je zag nu Marokko en Marokkanen op hun best. Maar dat waren wij altijd al. Liefde, solidariteit, eenheid, respect en vooral trots. En verder: talent, vaardigheden, competenties = moet ik nog meer zeggen?’

De negatieve framing van Marokkanen was in de media een rode draad, maar ‘dat moet je als Marokkaan maar voor lief nemen’, zegt Oulad. Slecht nieuws is voor de media nu eenmaal nieuwswaardiger dan goed nieuws. ‘Maar bij mijn familie, vrienden en collega’s draaide het alleen maar om één ding: dat Marokko historie heeft geschreven. Wij hebben genoten en gezongen, we hebben met heel ons hart meegedaan. Niemand pakt dat meer van ons af. We waren allemaal Walid Regragui.’

Ook Abdelouahed is euforisch: ‘Toen ik jong was, stelde Marokko als voetballand weinig voor. Nu zijn wij de gangmakers. En het mooiste van allemaal is dat niet alleen Marokkanen voor Marokko waren, maar vele niet-Marokkanen ook. Ze identificeerden zich met Marokko als Afrikaans, Arabisch en islamitisch land. Dat was heerlijk om te zien. Marokkaans voetbal zorgde voor verbroedering.’

Volgens Oulad heeft Marokko bovendien helemaal niet verloren. ‘We hebben gewonnen. Je ziet het ook overal. Frankrijk heeft misschien de wedstrijd gewonnen, maar wij hebben de harten gewonnen. Met opgeheven hoofd hebben de Atlas Leeuwen afscheid kunnen nemen.’

Hoewel: ze spelen eerst nog de troostfinale voor de derde plek. Oulad: ‘Ook al winnen ze niet, bij mij overheerst vooral trots. Ik hoop dat dit succes zich als trend zal voortzetten. Dat onze jongeren de kans krijgen om gezien en erkend te worden. En dus niet altijd negatief bejegend zullen worden, zoals in het nieuws.’

‘WK eindigt zonder compensatie voor arbeidsmigranten’

0

Het WK komt zondag ten einde, maar de FIFA en de Qatarese autoriteiten doen vooralsnog geen serieuze poging om de misstanden aan te pakken rond de arbeidsmigranten die twaalf jaar hebben gewerkt om het toernooi te kunnen realiseren – vaak met dodelijke afloop. Dit meldt Human Rights Watch (HRW).  

‘Tenzij de FIFA en Qatar een oplossing gaan bieden voor de ongeadresseerde misstanden tijdens het toernooi, kiezen ze ervoor om een erfenis achter te laten van uitbuiting en schaamte.’

In juni had de FIFA aangegeven de arbeiders te compenseren, maar daar is volgens HRW nog niets van terechtgekomen. HRW pleit voor een herstelfonds voor uitgebuite arbeiders, dat ook de families zou moeten bereiken van arbeiders die stierven in de afgelopen twaalf jaar.

Hoe overtuig je mensen van de ernst van racisme? Studie vindt het antwoord

0

Onderzoekers denken dat ze de beste manier hebben gevonden om witte mensen van het racismeprobleem te overtuigen: confronteer ze met ondubbelzinnige bewijzen van racisme.

De Britse NGO Reframing Race testte tientallen argumenten tegen racisme op een groep van bijna 20.000 respondenten. Het blijkt dat taal over mensen die ‘lijden’ aan ‘ongelijkheid’ niet overtuigt en zelfs soms averechts werkt, meldt de Britse krant the Guardian.

Een onderzoek uit 2019, waaruit ondubbelzinnig blijkt dat sollicitanten uit etnische minderheidsgroepen minder positieve reacties kregen op sollicitaties dan witte mensen, overtuigde het publiek wel. Bij een experiment moesten witte Britse sollicitanten gemiddeld vier aanvragen indienen om een positief antwoord te krijgen, maar niet-witte sollicitanten maar liefst zeven.

Ook berichten over hoge moedersterfte van zwarte vrouwen bij de bevalling overtuigde het publiek van het reële probleem van racisme, aldus de studie.

Pas als het publiek systematisch racisme begrijpt en niet blijft hangen in vooroordelen over etnische minderheidsgroepen kan er vooruitgang worden geboekt in de strijd tegen racisme, aldus Reframing Race.

Institutioneel racisme en islamofobie in Nederland: een verhaal van twee kwaden

0

Het onlangs opgestelde rapport over institutioneel racisme binnen het ministerie van Buitenlandse Zaken toont een zeer ernstig probleem. Werknemers op het ministerie hebben herhaaldelijk te maken met discriminatie en vooroordelen op basis van etniciteit en cultuur. Dit is vooral zorgwekkend gezien de cruciale rol van het ministerie van Buitenlandse Zaken bij de vertegenwoordiging van Nederland op het wereldtoneel.

Bovendien bleek dat onvoldoende maatregelen werden genomen om deze problemen aan te pakken en een meer inclusieve en gelijke werkomgeving te creëren. Dankzij deze passieve houding hield het ministerie een racistische cultuur in stand. Maar wat echt de kop heeft opgestoken, is een wijdverbreid probleem van verraderlijke vooroordelen tegen moslims binnen het ministerie.

Islamofobie is een groeiend probleem in Nederland, dat wordt ingegeven door angst en onbegrip jegens moslims en hun religie. Ondanks een lange traditie van religieuze tolerantie in Nederland groeit de onverdraagzaamheid tegen moslims. Op basis van anekdotisch bewijs kunnen we concluderen dat haatincidenten en discriminatie tegen moslims toenemen en worden genormaliseerd. Extreemrechtse partijen worden steeds populairder.

Een van de belangrijkste oorzaken van islamofobie in Nederland is dat media en politiek een verwrongen beeld over de islam en moslims verspreiden. Veel mensen in ons land hebben zo’n verwrongen beeld van de islam. Ze associëren dit geloof met terrorisme en vrouwenonderdrukking en geloven dat de islam fundamenteel onverenigbaar is met de Nederlandse samenleving. Doordat de media nadruk leggen op geweld en extremisme binnen de islam worden de vele vreedzame en trouwe islamitische burgers van dit land buiten beschouwing gelaten. Dit geeft een misleidend beeld van moslims en werkt negatieve vooroordelen in de hand.

Ook politici maken zich schuldig aan het verspreiden van deze negatieve vooroordelen. De overheid heeft de afgelopen jaren verschillende beleidsmaatregelen genomen die vooral tegen moslims zijn gericht. Denk aan het boerkaverbod en de drempels die de overheid opwerpt om de bouw van nieuwe moskeeën te bemoeilijken.

Islamofobie in Nederland is een ingewikkeld en veelzijdig probleem dat een verfijnde en zorgvuldige aanpak vereist. We kunnen een samenleving creëren waarin iedereen wordt gewaardeerd en gerespecteerd door samen te werken en op te staan tegen haat en discriminatie. Dit kan worden bereikt wanneer de overheid, in samenwerking met moslims. een nauwkeuriger en evenwichtiger begrip van de islam en moslims promoot en discriminerende uitingen door extreemrechtse politici veroordeelt.

Als het institutioneel racisme niet wordt aangepakt, worden de waarden van gelijkheid en rechtvaardigheid met voeten getreden

Natuurlijk zal het doorvoeren van deze aanpassingen moeilijk en tijdrovend zijn. Maar de consequenties voor het niet bestrijden van racisme binnen het ministerie zijn aanzienlijk groter. Niet alleen de reputatie van de Nederlandse regering wordt geschaad als er niets wordt gedaan tegen racisme en islamofobie op het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar dit kan ook een nadelige invloed hebben op het leven van vele briljante en toegewijde professionals.

Het is daarom nu tijd om te handelen. De Nederlandse regering moet onmiddellijk actie ondernemen om racisme binnen het ministerie uit te roeien en een meer inclusieve en ondersteunende werkomgeving te creëren voor al zijn werknemers. Dit is niet alleen gepast, maar ook broodnodig voor het succes en de legitimiteit van het ministerie.

Dit kan bijvoorbeeld door een gespecialiseerde eenheid voor diversiteit en integratie binnen het ministerie op te richten. Bovendien zou het ministerie regelmatig inspecties moeten uitvoeren, opdat de aanpak tegen racisme efficiënt wordt uitgevoerd.

Een andere cruciale stap is het aanpakken van de onderliggende machtsverschillen, die er mede voor zorgen dat er racisme is op het ministerie. Je zou kunnen denken aan quota om te garanderen dat mensen van kleur op alle niveaus van de organisatie vertegenwoordigd zijn, en dat werknemers van kleur gerichte loopbaanbegeleiding krijgen.

Als het institutioneel racisme niet wordt aangepakt, worden de waarden van gelijkheid en rechtvaardigheid met voeten getreden. En laten deze waarden nu juist de kern vormen van de Nederlandse samenleving.

EU stuurt 229 miljoen euro naar Libanon

0

De Europese Unie trekt 229 miljoen euro uit om Libanon te steunen met betere voorzieningen op het gebied van water, onderwijs en gezondheidszorg, deels bestemd voor de vele Syrische vluchtelingen in het land.

De EU heeft het fonds voornamelijk ter beschikking gesteld om ‘nodige hervormingen en economische ontwikkelingen te versterken’.

Met ‘hervormingen’ bedoelt de EU gendergelijkheid tussen Libanese mannen en vrouwen en meer ‘integriteit, transparantie en verantwoordingsplicht’ van het Libanese openbaar bestuur.

Wat betreft die ‘economische ontwikkelingen’: de EU wil Libanon vergroenen en het concurrentievermogen van de Libanese industrieën, voornamelijk de agrofoodsector, verbeteren.

Human Rights Watch hekelt ‘politieke’ veroordeling burgemeester Istanbul

0

Human Rights Watch (HRW) veroordeelt de celstraf en het beroepsverbod die zijn opgelegd aan de burgemeester van Istanbul.

Volgens HRW is de straf, die gisteren is opgelegd, een aanval op de oppositie in aanloop naar de Turkse verkiezingen van 2203.

Imamoglu werd genoemd als mogelijke presidentskandidaat die het tegen Erdogan moet opnemen. Hij versloeg bij de lokale verkiezingen in 2019 Erdogans partij AKP in Istanbul en is een boegbeeld van oppositiepartij CHP.

De populaire burgemeester werd beschuldigd van het beledigen van de kiescommissie in 2019, nadat die de verkiezingen in Istanbul in eerste instantie ongeldig had verklaard. ‘Degenen die de verkiezingen hebben geannuleerd zijn idioten’, had hij gezegd. Volgens Imamoglu zelf reageerde hij niet op de kiescommissie, maar op de minister van Binnenlandse Zaken, die Imamoglu op zijn beurt had uitgemaakt voor idioot.

HRW vindt het vonnis een aanfluiting: ‘De regering toont met de rechtszaak aan dat ze bereid zijn de rechtbanken te misbruiken om belangrijke oppositieleden buitenspel te zetten of het zwijgen op te leggen.’

Imamoglu gaat in hoger beroep tegen de uitspraak. Volgens experts is het mogelijk dat hij zijn definitieve straf kan uitstellen tot het moment na de verkiezingen, die in juni zijn.

EU-hof weigert verzoekt PKK: blijft een ‘terreurgroep’

0

Het Europees Hof van Justitie heeft een verzoek van de Koerdische militante beweging PKK voor schrapping uit de Europese terreurlijst geweigerd. Dit melden Turkse media.

Volgens het hof kunnen de daden van de PKK niet worden geschaard onder het ‘Koerdische volksrecht voor zelfbeschikking’ omdat de ‘gewapende strijd van de PKK illegitiem’ is. Het besluit bevestigt het bestaande oordeel van de Europese Raad over de ‘terroristische risico’s’ vanuit de PKK.

De PKK kwam op de Europese terreurlijst in 2002. Dit, nadat onder aanvoering van de VS en diens ‘oorlog tegen terreur’ een verscherping optrad tegen gewapende groepen. Ook in Amerika staat de PKK op de terreurlijst.

Intussen wordt de PKK ook beschuldigd van diefstal in Syrië. Het Assad-regime, dat zelf ook van staatsterrorisme en misdaden tegen de menselijkheid wordt beschuldigd, heeft de VS, de PKK en de YPG beticht van ‘het stelen van olie in het land’.

De Koerdische volksmilities van de YPG in Noord-Syrië wordt door het Westen gesteund in de strijd tegen ISIS. Turkije ziet deze groep als zusterorganisatie van de PKK en dus als terreurgroep. De VS en de EU gaan daar niet in mee.