18.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 370

Canadees medisch tijdschrift erkent: wij hielden racisme in stand

0

Een vooraanstaand Canadees medisch tijdschrift heeft erkend dat het medeplichtig is geweest aan het verspreiden van vooroordelen over zwarte mensen.

Het tijdschrift Canadian Medical Association Journal (CMAJ) had sinds zijn oprichting in 1911 te weinig zwarte onderzoekers in dienst, zegt het nu zelf.

‘Apartheid, kolonisatie, dwangarbeid, imperialisme en slavernij hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de wetenschap’, betoogde Nature, het meest prominente wetenschappelijke tijdschrift ter wereld, deze zomer al. De effecten zouden terug te zien zijn in de wetenschap via rassentheorieën en rassenongelijkheid in de wetenschap zelf.

Nature deed toen een vergelijkbare schuldbekentenis als CMAJ, dat net als Nature belooft voortaan meer werk van zwarte onderzoekers en artsen te publiceren. CMAJ heeft nu voor het eerst een editie uitgebracht over misstanden in de zorg waarbij zwarte patiënten slachtoffer worden van discriminatie.

Israël over Nablus: ‘Iedereen die ons kwaad doet, eindigt in cel of graf’

0

Na de Israëlische inval deze ochtend in Nablus, waarbij vijf Palestijnen werden gedood, reageren Israëlische hoogwaardigheidsbekleders onverbiddelijk: het was hun verdiende loon. Dit meldt de Israëlische krant the Times of Israel.

Tijdens de inval door Israëlische militairen in de stad Nablus op de Westelijke Jordaanoever ontstonden hevige gevechten. Hierbij kwamen de leider van de militante groep ‘Het Hol van de Leeuw’ en nog vier Palestijnen om. Ook vielen er twintig gewonden.

Op dit moment laaien de spanningen op de Westelijke Jordaanoever weer op, net als dit voorjaar. Israël wil zijn controle op het gebied verstevigen en doodde er al ruim 120 Palestijnen, vooral bij invallen om militante Palestijnen te arresteren. Die invallen zijn fors opgevoerd nadat in het voorjaar negentien Israëliërs omkwamen bij aanslagen.

Defensieminster Gantz bezocht vandaag de Westoever: ‘Iedereen die Israëlische burgers kwaad probeert te doen, zal in de gevangenis of in een graf belanden. Er zullen geen veilige havens zijn voor terroristen en we zullen overal zijn waar nodig is om onze missie te vervullen.’

Premier Yair Lapid, die gisteren nog bezoek kreeg van premier Mark Rutte (foto), reageert op een soortgelijke manier. Ook zegt hij dat ‘iedereen die Israëliers aanvalt, moet weten dat het slecht zal gaan aflopen.’

Intussen noemt de leider van de Arabische partij in het Israëlische parlement de inval van vanochtend ‘een oorlogsmisdaad en terrorisme’. Een woordvoerder van de Palestijnse Autoriteit zegt dat Israël de volledige verantwoordelijkheid moet dragen voor de clashes.

Israël weert Marokkanen van Westelijke Jordaanoever

0

Israël, dat de Westelijke Jordaanoever bezet, heeft nieuwe strikte regels aangekondigd voor dat gebied. Marokkanen vormen een van de groepen buitenlanders die niet welkom zijn de komende twee jaar, ook niet als ze daarnaast nog een andere nationaliteit bezitten.

Andere landen die onder de regel vallen zijn Egypte, Jordanië, Bahrein en Zuid-Soedan.

Op dit moment laaien de spanningen op de Westelijke Jordaanoever weer op, net als dit voorjaar. Israël wil zijn controle op het gebied verstevigen en doodde er al ruim 120 Palestijnen, vooral bij invallen om militante Palestijnen te arresteren. Die invallen zijn fors opgevoerd nadat in het voorjaar negentien Israëliërs omkwamen bij aanslagen. Vanochtend nog doodde Israël vijf Palestijnen, waaronder de leider van een militante groep, in Nablus.

De reisbeperking voor Marokkanen is opmerkelijk. Marokko normaliseerde in 2020 nog de betrekkingen met Israël, in ruil voor de erkenning van de soevereiniteit over de Westelijke Sahara door de Verenigde Staten. Wel feliciteerde Marokko in 2021 Hamas vanwege diens ‘overwinning’, na een reeks van beschietingen tussen Hamas en Israël.

Toen de Israëlisch-Palestijnse spanningen dit voorjaar opnieuw oplaaiden, hield Marokko zich wat meer op de vlakte. Marokko veroordeelde Israël wel, maar zonder het land te noemen. Marokko maakt bovendien hardhandig een einde aan pro-Palestina-demonstraties in eigen land.

Afgelopen zaterdag, op een conferentie van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking, herhaalde Marokko zijn steun voor Palestina en de rechten van Palestijnen om een onafhankelijk staat te zijn met Oost-Jeruzalem als hoofdstad.

Influencer spoelt ‘waardeloos’ Turks geld door de wc, wordt gearresteerd

0

Een Turkse influencer is gisteren aangehouden omdat ze in een TikTok-video 100 Turkse lira door de wc had gespoeld.

Mika Can Raun, een trans persoon, is een bekende figuur op Turkse social media met veel volgers op TikTok (130.000) en Instagram (700.000).

Ze spoelde honderd Turkse lira door het toilet, omgerekend ruim vijf euro, om te illustreren hoe weinig waarde de lira door de aanhoudende inflatie nog heeft.

Maar de autoriteiten vatten haar actie op als het ‘beledigen van de symbolen van de soevereiniteit van de staat’.

Niet lang na haar aanhouding is ze vrijgelaten.

In Nederland en andere Europese landen viert de inflatie hoogtij, maar in Turkije is deze tien keer zo hoog en al veel langer gaande.

Het ‘islamdebat’ lijkt soms 2002 te echoën – toch zijn we al veel verder

0

Debat-déjà vu. Wie de afgelopen weken de veenbrand van het ‘islamdebat’ zag opvlammen, waande zich weer ongeveer in 2002.

Een woelige week begon toen onze columnist rabbijn Lody van de Kamp een brief van burgemeester Femke Halsema las, een uitnodiging voor overleg gericht aan ‘alle moskeebesturen’ van Amsterdam. Ze wilde hen een selectieve verklaring laten tekenen die geweld tegen LHBTIQ+’ers veroordeelt.

Van de Kamp schreef op 15 oktober, twee dagen voor de ontmoeting, een vlammende column op de Kanttekening:

‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Twee dagen later blies Halsema de ontmoeting af. Moskeeën waren boos over de uitnodiging, want die was alleen aan moskeebesturen gericht. Maar de burgemeester ontkende dat ze discrimineerde: ze beweerde dat andere geloofsgemeenschappen ook benaderd werden.

De Amsterdamse kerkenraad kreeg de avond voor de publicatie van Van de Kamps column een ‘informele uitnodiging’ op een ‘heel laat moment’, bevestigde de raad aan het Parool. Opmerkelijk: de Kanttekening had luttele uren voor deze ‘uitnodiging’ de gemeente gevraagd of ook andere geloven of niet-islamitische organisaties zouden worden uitgenodigd.

Ofwel: paniek in de Stopera. Ondoordacht beleid van de gemeente. Weg coördinatie, weg vertrouwen vanuit moskeeën, moslims en een deel van de samenleving. En koren op de molen van extremisten. Die kunnen weer zeggen: ‘Zie je wel, ze vertrouwen ons niet.’

En dan is er nog het oplaaiende hijab-debat, naar aanleiding van de gebeurtenissen in Iran. In een Kanttekening-stuk hekelden moslima’s een artikel dat eerder in de Volkskrant verscheen onder de kop ‘Hoofddoekdwang in Holland’. Een van onze geïnterviewden – met hoofdoek – zei: ‘De islam kent geen dwang.’

Zo zie ik dat ook. Maar we moeten vooral als moslimgemeenschap onze ogen niet sluiten voor de verhalen zoals opgetekend in de Volkskrant: echte vrouwen, die echte ervaringen van hijabdwang vertellen. En we moeten juist als moslims opkomen voor de keuzevrijheid van deze vrouwen. Want dwang is tegen de essentie van de islam.

We zien het als onze taak om tegenover zo’n Volkskrant-stuk een ander geluid, dat vaak niet weergegeven wordt, wél een podium te geven. Overigens sluit het een het ander niet uit. Ja, hoofddoekdwang bestaat. Maar zoveel moslima’s dragen de hijab wel degelijk vrijwillig.

Mijn familie kent vrouwen met en zonder hoofddoek. Ze beslissen het zelf. Niemand in mijn familie veroordeelt vrouwen zonder hoofddoek. Misschien voor sommige Nederlanders niet te begrijpen, maar zo zit het, net als bij alle moslimfamilies in mijn omgeving. Het is niet zo zwart-wit als velen denken. Sommige moslima’s strijden hier zelfs voor hun vrijheid om de hoofdoek juist wél te kunnen dragen.

Want veel Nederlanders – christelijk of atheïstisch – hebben niets met de hoofddoek. De islam is hen vreemd, de hoofddoek valt nu eenmaal op en ze vinden dit niet meer kunnen. Artikelen over ‘hoofddoekdwang’ bevestigt hen in dit negatieve beeld.

Ik snap wel dat sommige Nederlanders hierdoor negatief over de hijab gaan denken. Hier valt bijna niet tegenop te boksen. Toch doet de Kanttekening dus een poging. Zodat ook een andere kant zichtbaar wordt.

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien

Er werden trouwens, naast het overleg tussen Halsema en de moskeeën, nóg meer zaken afgelast. Zie ook een nieuwe regenboogband-campagne van de KNVB, gepland in november. Met dank aan alle ophef rond aanvoerders Orkun Kökcü (Feyenoord) en Redouan el Yaakoubi (Excelsior), die weigerden deze band te dragen. Ook een Koranverbranding door Pegida in Rotterdam ging niet door.

Tja, Pegida. Demonstreren mag, maar ‘provocerende handelingen’ mogen niet, zo werd Pegida van tevoren verteld. Brandstichten in de openbare ruimte? Ook niet. Dus werd Pegida-voorman Edwin Wagensveld opgepakt toen hij alsnog een Koran wilde verbranden. Ten overstaan van tientallen tegendemonstranten, op een winderig Stationsplein.

Wat, als het aan Pegida had gelegen, een epische clash tussen zogenaamd onverenigbare culturen had moeten worden, werd een sneue vertoning. Op enkele tientallen tegendemonstranten na ging heel multicultureel Rotterdam door met het leven. Mensen die gewoon hun leven willen leiden en zich weinig aantrekken van de ophef van de week.

Zo ook veel moslims, in heel Nederland. Zij zijn helemaal niet bezig met Pegida of Kökcü, maar met carrière maken of juist, net als zoveel Nederlanders, zich wanhopig aan het afvragen: hoe gaan wij de eindjes nog aan elkaar knopen, met die inflatie?

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien. Het samenleven schuurt en er is debat, maar dit proces gaat de goede kant op. Moslims emanciperen zich en nemen, steeds zichtbaarder, hun plek in. We leven allang niet meer in 2002.

Hijab en vrijheid: zijn Nederland en Iran vergelijkbaar? Dit vindt ons panel

0

In Iran gaan vrouwen de straat op om zich te ontworstelen aan hoofddoekdwang door de staat. Intussen grijpen sommige Nederlanders de situatie aan om ons te herinneren aan de emancipatiestrijd van moslima’s in Nederland. Ook moslima’s komen op voor hun keuzevrijheid, zeggen zij, maar dan om de hijab juist wél te kunnen dragen en niet gediscrimineerd te worden. Anderen zeggen iets anders: Iran zou ons eraan herinneren dat de hijab zelf een symbool van dwang is. Wij vroegen ons panel: is de situatie van vrouwen in Nederland en in Iran wel te vergelijken?

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Het is een lastig onderwerp. De situatie in Iran is natuurlijk heel anders dan hier in Nederland. In Iran staat de hoofddoek niet meer voor de eigen geloofsovertuiging, maar voor de onderdrukking van de vrouw door de man. Er is dus sprake van een andere symboliek. In Iran heb je als vrouw niet de keuze om zonder hoofddoek over straat te gaan. Dat heeft niets meer te maken met de vraag wat je gelooft.

‘Misschien bestaat in Nederland ook zoiets als hoofddoekdwang, maar de context hier is heel anders. Hier staat de hoofddoek niet symbool voor onderdrukking, maar het uiting geven aan je geloof. Je mag in Nederland kiezen wat je gelooft, of je een hoofddoek draagt of niet. Dat moeten we ook blijven aanmoedigen, vind ik. Een vrouw in een boerkini op het strand is een vrouw die participeert. Dat is een goede zaak. Het is een teken van emancipatie dat vrouwen met een islamitische achtergrond ook meedoen aan onze samenleving.

‘Helaas is er ook veel moslimhaat in Nederland. Ik ken het verhaal van een witte vrouw uit Vlissingen, die zich bekeerde tot de islam en een hoofddoek ging dragen. Ze werd keihard gediscrimineerd door de Nederlandse seculiere maatschappij en voor ‘vieze Turk’ uitgemaakt.

‘Vrijheid werkt twee kanten op’

‘Vrijheid werkt twee kanten op. Je hebt hier de vrijheid om een hoofddoek of een boerkini te dragen, maar ook de vrijheid om dit niet te doen. Het kan altijd beter. Het is dan ook belachelijk dat politieagentes geen hoofddoek mogen dragen. Dat moet gewoon kunnen, vind ik.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘Die vergelijking tussen Iran en Nederland die sommige moslims trekken, dat is appels met peren vergelijken. Hier is geen hoofddoekverbod. Gelukkig maar. En het boerkaverbod? Dat vind ik echt andere koek. Bij een boerka kun je iemands gezicht niet zien. Dat gaat heel ver.

‘Dit is appels met peren vergelijken’

‘Hier in Nederland hebben veel moslima’s het gevoel dat ze zichzelf moeten verdedigen als ze een hoofddoek dragen. Ze zien de hoofddoek als een recht, een vrijheid waarvoor ze op willen komen. Ik vind dat vrouwen zelf moeten kunnen beslissen of ze een hoofddoek willen dragen of niet. Het is daarom ook een slechte zaak als vrouwen geen baan kunnen krijgen omdat ze een hoofddoek dragen.

‘Ik ken veel moslimvrouwen die trots zijn omdat ze een hoofddoek dragen. Zij hebben er bewust voor gekozen. Maar zijn ook vrouwen die vroeger altijd de hoofddoek droegen, maar daarna opeens niet meer. Zij maken een andere keuze.

‘Wat we vaak vergeten is dat een hoofddoek meer is dan alleen een symbool om te laten zien dat je moslim bent. Het is namelijk ook een schild tegen erotische bijziendheid, om erogene zones te bedekken. Als een vrouw beslist om een hoofddoek te dragen doet ze dat ook om zichzelf te beschermen tegen mannen. Is dat vrijheid? Of is het iets anders? Ook biedt de hoofddoek onvoldoende bescherming tegen mannelijke lust. Soms zorgt dat juist voor meer lust, de hijabi als een fetisj, als een verboden vrucht.’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Je moet appels niet met peren vergelijken, zegt men altijd. Maar beide zijn wel fruit. Je kunt bijna alles met elkaar vergelijken. De situatie in Iran kan vanuit verschillende perspectieven inderdaad niet één op één worden vergeleken met Nederland. Ongetwijfeld zal het hier in Nederland ook wel voorkomen dat vrouwen vanuit hun familie worden verplicht om een hoofddoek op te doen. Maar er is een groot verschil: in Iran verplicht de staat om de hoofddoek te dragen en handhaaft een officiële zedenpolitie dit. In Nederland is dat allemaal niet het geval. Er volgen hier geen juridische consequenties als je je hoofddoek af doet.

‘Dit is appels met peren vergelijken’

‘Toch is de vergelijking wel interessant. Mensen in Iran worden in hun vrijheid beperkt, omdat ze geen hoofddoek op willen. Vrouwen zonder hoofddoek worden uitgesloten van de maatschappij, ze mogen het huis niet uit. In Nederland is dat in mindere mate ook het geval bij vrouwen die er juist voor kiezen om een hoofddoek óp te doen. Bij sommige bedrijven en overheden is die inperking van hun keuzevrijheid zelfs geïnstitutionaliseerd.

‘Het verschil hier is wel weer dat vrouwen met hoofddoek niet de straat op gaan en dat de staat dat neerslaat. Wij kunnen de inperking van deze keuzevrijheid met democratische middelen bestrijden. En dat gebeurt ook. Met de gang naar de rechter, opiniestukjes en parlementaire vragen. In een dictatuur als Iran is dat allemaal niet mogelijk.

‘Waar ik me wel aan irriteer: dat zoveel mannen en vrouwen die nooit een hoofddoek hebben gedragen – en dat waarschijnlijk ook nooit zullen doen – energie steken in de keuzevrijheid van vrouwen die geen hoofddoek op willen, maar niet thuisgeven voor de keuzevrijheid van vrouwen mét een hoofddoek.

‘Ik ben niet voor of tegen een hoofddoek. Ik ben voor de keuzevrijheid van mijn zusje Samira die een hoofddoek op heeft en voor de keuzevrijheid van mijn zusje Naima zonder hoofddoek. Klaar. En verder is de vooral de persoon zelf voor mij belangrijk en wat diegene kan betekenen voor deze maatschappij. Niet welke kleding ze wil dragen of niet.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Het is lastig om Nederland en Iran met elkaar te vergelijken. Cultuur en religie hebben veel invloed op het gedrag van beide maatschappijen en daarmee ook de perceptie op ‘vrouwenrechten’. De rechten lijken te worden bepaald door de normen die er heersen.

‘Beide landen laten niet elke vorm van vrijheid toe’

‘In Nederland lijk je als vrouw wat vrijer in je kledingkeuze. Tegelijkertijd is het niet zo dat je zomaar alles kan dragen. Een hoofddoek wordt nog steeds niet overal getolereerd. Dus ik vraag me af of er wel echt genoten kan worden van vrouwenrechten in Nederland, een land dat zich democratisch en liberaal presenteert.

‘Er is zeker verschil, maar uiteindelijk laten beide landen niet elke vorm van vrijheid voor vrouwen toe.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘De vergelijking tussen verschillende vormen van hoofddoekdwang mag je zeker trekken. Iran is nu hot, maar laten we die andere vorm van hoofddoekdwang niet vergeten. Bijvoorbeeld de discriminatie van moslima’s met hoofddoek. Dat gebeurt hier ook.

‘Hier hebben we onze vriend Wilders’

‘Natuurlijk is de mate waarin dit gebeurt in Nederland anders dan Iran of India, maar we hebben hier onze ‘lieve vriend’ Wilders die keihard inhakt op vrouwen met een hoofddoek. En natuurlijk ook zijn gevolg dat het met hem eens is.

‘Dit is ronduit haatdragend, maar nog venijniger is de indirecte dwang vanuit de bredere maatschappij die de hoofddoek niet accepteert. Men zegt het niet direct, maar in termen als: ‘Maar als je in de rechtszaal staat of als je bij de politie bent, dan moet je een neutrale uitstraling hebben’. Alsof een witte politieagente, die bijvoorbeeld PVV stemt, per definitie neutraal is. ‘Want ze dragen geen hoofddoek’, wat een onzinargument.

‘Laten we vrouwen nou eens een keer met rust laten. Hoofddoek op of af, beide is prima – zolang het maar niet gedwongen is. De gedwongen hoofddoek is niet goed, en de dwang om de hoofddoek af te doen is ook niet goed. En beide zijn volgens de islam ook niet goed. Daar sluit ik mij helemaal bij aan.’

‘IS herpakt momentum in Syrië’

0

IS heeft in korte tijd meerdere Koerdische eenheden aangevallen in het noordoosten van Syrië. De groep lijkt te profiteren van het conservatieve onbehagen van Arabische stammen met de seculiere Koerdische strijdkrachten, meldt nieuwssite al Monitor.

IS, dat nog altijd actief is, verklaart in Syrië 103 leden van Koerdische milities en 19 soldaten van het Assad-regime te hebben gedood in ‘het grootste aantal militaire operaties in twee maanden’.

Volgens al Monitor ‘creëren sommige stammen een comfortabele omgeving’ voor IS. De grote aantallen van ontheemde mensen in het oosten en noordoosten van Syrië maakt het voor IS mogelijk om ‘cellen en strijders te verstoppen’.

Ook komt corruptie bij de Koerdische strijdkrachten goed uit voor IS, meldt Al-Monitor. Zo kan IS via het omkopen van Koerden IS-strijders bevrijden of de vervolgingen van IS-cellen traineren.

Conservatieve Arabische stammen in het oosten van Syrië, vooral op het platteland, zijn bepaald geen fan van de Koerdische eenheden, die ze als ‘atheïsten en vijanden van de islam’ wegzetten. Soms is er zelfs sympathie voor IS, meldt al Monitor.

De Verenigde Staten hebben recent met drone-bombardementen de druk op IS opgevoerd. Begin deze maanden werden verschillende leiders gedood, meldde het Pentagon.

Migranten in Italië vrezen Meloni: ‘Haar beleid kan haat aanwakkeren’

0

Afrikaanse migranten vrezen de nieuwe radicaal-regering onder leiding van Giorgia Meloni, meldt de Britse tv-zender BBC.

Meloni wil onder meer bootmigratie de nek omdraaien, het aantal repatriëringen verhogen, NGO’s dwarsbomen die migranten redden op zee en ze wil een ‘zeeblokkade’ van Noord-Afrika. Ook wil ze het moeilijker maken voor migranten om een status te verkrijgen.

Maar documenten zijn juist ‘een belangrijke toegangspoort tot integratie’, terwijl zonder migranten een ‘onzichtbaar’ bestaan in de marge zullen leiden. Dat meldt de Gambiaanse Gemeenschapsvereniging in Palermo. Tegelijkertijd kan haar beleid ‘verdeeldheid en haat naar migranten aanmoedigen’.

Onlangs werd een gehandicapte Nigeriaanse straatverkoper op klaarlichte doodgeslagen en beroofd door een 32-jarige Italiaan.

Volgens een 23-jarige Guinese migrant moeten migranten zoals hij, die hun papieren maar niet op orde krijgen, vaak blijven omdat ze zonder papieren ook niet naar een ander land kunnen. Hij is al zes jaar in Italië, maar wil er weg want zijn familie zit in Frankrijk. ‘Zes jaar later is er niks veranderd. Het lijkt alsof ik gisteren ben aangekomen.’

Italië is een belangrijke toegangspoort tot Europa, vooral voor (Noord-)Afrikanen. Dit jaar hebben al 70.000 migranten met boten de Italiaanse kusten bereikt.

‘Inclusieve universiteit in Nederland op komst, met afrocentrisch programma’

0

Journalist en ondernemer Marvin Hokstam, initiatiefnemer van zomerscholen in Amsterdam-Zuidoost en Nieuw-West, is bezig met het opstarten van een ‘inclusieve’ universiteit in Nederland ‘waar je ook kan studeren vanuit een Afrocentrisch perspectief’. Dat zegt hij op zijn eigen website Afro Magazine.

Zijn Broos Instituut tekende onlangs een samenwerkingscontract met de University of the Commonwealth of the Caribbean (UCC) op Jamaica. Haldane Davies, president van de UCC, noemt een dependance in Nederland ‘een interessante groeimogelijkheid’.

De bedoeling is dat de UCC over enkele jaren een dependance in Nederland start. En dat zou dan de eerste universiteit in Europa moeten worden die ‘afrocentrische thema’s’ aanbiedt.

Het gaat om Afrikaanse en op de Afrikaanse diaspora gerichte studies, zoals Afro-Europese Studies, Afro-theologie, psychologie van afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen, inclusie en diversiteit in de journalistiek, dans en muziek van Afrika en de Afrikaanse diasporta.

Vooruitlopend hierop wordt volgend jaar al gestart met masterclasses over ‘afrocentrische’ onderwerpen over onder meer ‘Zakendoen in Afrika en het Caribisch Gebied’, ‘Afrospiritualiteit’, ‘De Psyche van Nakomelingen van totslaafgemaakte mensen’ en ‘Zorg voor Ouderen van Afrikaanse afkomst is een Specialisme’.

Hokstams Broos Instituut probeerde vorig jaar – onder de naam Bigi Bon Scholen – een afrocentrische middelbare school te starten in Amsterdam voor kinderen uit de Afro-Nederlandse gemeenschap, maar de overheid wil dat tot nu toe niet financieren.

Erdogan wil referendum over de hoofddoek en ‘familiewaarden’

0

De Turkse president Erdogan kijkt met argusogen naar een recent voorstel van de seculiere oppositiepartij CHP, die de hijab in publieke functies grondwettelijke garanties wil geven. Erdogan kan niet achterblijven en heeft de inzet verhoogd: hij wil een heus referendum organiseren voor de hoofddoek en ‘familiewaarden’.

De hoofddoek is na jaren van afwezigheid in de Turkse politiek weer volop in de aandacht. Erdogan lijkt overdonderd door het seculiere voorstel rond de hoofddoek, dat lange tijd vooral paradepaardje van de islamisten was. Het CHP-voorstel is een handreiking naar conservatieve moslims, die de partij nodig zal hebben om Erdogans regeringspartij AKP te verslaan bij de verkiezingen van komend jaar. Met het referendum lijkt Erdogan het initiatief terug te willen nemen.

‘De leider van de CHP heeft de lang vergeten hoofddoek weer onderwerp van discussie gemaakt’, zei Erdogan dit weekend tijdens een toespraak in de plaats Malatya. ‘Laten we de vrijheid om een hoofddoek te dragen constitutioneel waarborgen en zo een hart onder de riem steken van onze meisjes en zusters. Laten we dit middels een referendum oplossen en het volk laten beslissen.’

Saillant detail: hij koppelt ‘de bescherming van familiestructuren’ er aan vast. Het constitutionele hoofddoek-amendement dat de AKP per referendum wil invoeren, komt dus met ‘waarborgen’ voor ‘de bescherming van het gezin’, dat volgens Erdogan bestaat uit ‘de unie van de man en vrouw’.

‘Het concept van het gezin is voor ons onvervangbaar. Een sterke natie komt met een sterk gezin. De laatste tijd hebben ze de LHBT geïntroduceerd in onze samenleving. Zo proberen ze familiestructuren te ontaarden’, aldus Erdogan.

De seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu reageerde meteen op Erdogans referendumvoorstel via Twitter: ‘Ga je een nep-Orbannetje doen, Erdogan? Dit is Turkije, niet Hongarije. Steun het wetsvoorstel (van de CHP, red.), niet het referendum. Heb je de moed daar wel voor?’

De Hongaarse premier Orban organiseerde eerder dit jaar een referendum over ‘seksuele oriëntatie’, dat volgens vele mensenrechtenorganisaties de haat tegen de LHBTIQ+-gemeenschap heeft aangewakkerd.