24.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 465

Israël speelt met vuur

0

Een klein roodbruin geitenbokje ligt rustig in de armen van een joodse man met keppeltje die de Haram-al Sharif wil betreden. Hij praat met de Israëlische politie om naar binnen te mogen. Ook op andere filmpjes duiken jonge geitjes op, vastgehouden door joden, soms op de voorbank van een auto. De tekst erbij is duidelijk: de geitenbokjes zullen worden geslacht op de islamitische Haram-al-Sharif, ofwel de Tempelberg voor joden en christenen. De Israëlische politie heeft het er deze dagen maar druk mee. Overal confisqueren ze de dieren bij signalement.

Het gebeurt maar ongeveer drie keer in een eeuw dat Pasen, Pesach en Ramadan samenvallen. Dat leidt tot een toestroom van pelgrims en gelovigen naar Jeruzalem, tenminste, voor wie er kan komen. Palestijnse christenen uit Bethlehem bijvoorbeeld worden alleen toegelaten als ze oud zijn. Voor moslims uit Palestina geldt hetzelfde. Israël houdt sinds de bezetting van Oost-Jeruzalem de hoofdstad gesloten voor verreweg de meeste Palestijnen.

Voor joden gold lang de orthodoxe wet dat zij de Tempelberg, Haram-al Sharif, niet mochten betreden, omdat niet duidelijk was waar ooit het Heilige der Heiligen van de vroegere joodse tempel moet hebben gelegen. Die plek zou dan ontheiligd worden. De meeste Israëli’s houden zich aan die regel. Maar in de afgelopen decennia hebben extreme politici en kolonisten geprobeerd het terrein van de islamitische moskeeën te bezoeken. Daarmee willen ze laten zien dat de joodse heerschappij daar weer terug is. Hun aantal neemt toe.

Beelden van schietende, schoppende en meppende Israëlische agenten buiten en binnen de Al Aqsa-moskee werken als een rode lap op een stier

In de afgelopen dagen zijn er massale rellen uitgebroken op het grote plein voor de Al Aqsa- en Rotskoepel-moskeeën. Verschillende media wijten dat aan religieus fanatisme van gelovige moslims in de vastentijd. Helaas wordt er geen aandacht besteed aan extremistische joden, die er niet alleen de joodse heerschappij willen herstellen, maar ook het plan hebben de moskeeën te vernietigen en de tempel te herbouwen. Ze maken daar geen geheim van.

Palestijnen noemen het pure provocatie en zijn daarom de afgelopen tijd zeer alert geweest om hun heiligdommen te beschermen. Normaal zijn de vrijdagen bij de Haram-al-Sharif druk, en vanwege de ramadan nog meer. Ook de Israëlische politie staat op scherp en gooide olie op het vuur door ‘preventief in te grijpen’ afgelopen week. Meer dan vierhonderd Palestijnen zijn gearresteerd en er zijn minstens 150 gewonden gevallen, onder meer vanwege rubberen kogels van de Israëlische politie. De beelden van schietende, schoppende en meppende Israëlische agenten buiten en binnen de Al Aqsa-moskee werken als een rode lap op een stier.

Enkele weken terug was ik in Jeruzalem en op de Westelijke Jordaanoever. Toen al was de sfeer gespannen. De bezette Palestijnse gebieden, opgedeeld in stukjes en van elkaar afgesneden door muren, hekken en checkpoints, zijn zwaar getroffen door corona. Mensen verloren hun werk en inkomen. De prijzen van eerste levensbehoeften zijn geëxplodeerd. Rond Jeruzalem is onder Israëlische jurisdictie verkrotting ontstaan. Malafide ondernemers bouwen goedkope, slechte woningen zonder infrastructuur voor mensen met weinig geld. De armoede is schrijnend. De wachttijden bij de checkpoints zijn tergend. Er is geen zicht op vooruitgang, laat staan vrede. De corrupte Palestijnse demissionaire president Mahmoud Abbas wordt gezien als een dictator, een sta-in-de-weg voor oplossingen.

In de afgelopen weken zijn verschillende aanvallen geweest van Palestijnse lone wolves op Israëli’s, zowel in Israël als in de bezette gebieden. Het Israëlische leger heeft dit jaar tientallen demonstrerende Palestijnen gedood. De bitterheid is tastbaar.

Als dan ook inbreuk wordt gemaakt op de heilige plaatsen voor Palestijnen, is dat de lont in het kruitvat. Diverse keren zijn kolonisten er de afgelopen jaren in geslaagd het terrein te betreden, soms verkleed als moslim en andere keren onder politiebegeleiding. Israëlische troepen bestormden vrijdag en zondag de al Aqsa-moskee, vielen moslims aan en maakten de weg vrij voor kolonisten om het omliggende complex te betreden.

De beelden van de schietende politie in en rondom de moskeeën hebben gevolgen voor Israëls relaties met islamitische landen. Ook landen waarmee Israël vriendschappelijke relaties onderhoudt zijn woedend. Jordanië, de religieuze toezichthouder op de moskeeën, houdt Israël verantwoordelijk ‘voor een gevaarlijke en laakbare escalatie die de situatie dreigt te laten exploderen’.

Toen in 2000 de toenmalige Israëlische premier Sharon de Haram-al-Sharaf met groot machtsvertoon betrad, brak de Tweede Intifada uit. Wie herinnert Israël eraan dat spelen met vuur geen goed idee is?

Lale Gül en het valse frame van journalistieke ‘islamofilie’

0

Helaas hield ik het dit jaar maar een paar dagen vol met de ramadan, de islamitische vastenmaand waar je van zonsopgang tot zonderondergang niks mag eten, drinken, roken of ejaculeren, hetzij met een partner of alleen. Het was voornamelijk dat allerlaatste punt…

Nee hoor, het stierachtige libido van mijn twintiger jaren is al lang voorbij. Gezondheid is de reden. Sinds een paar maanden ben ik goed te grazen genomen door een acuut verstoord evenwichtsorgaan.

Dat was heftig aan het begin. Ik dacht: klaar, ik ga dood. Maar het is goddank rustiger nu. Hoewel het na lange werkdagen weer angstaanjagend kan duizelen, heeft een ontnuchterend gesprek met de neuroloog me goed gedaan en krabbel ik langzaam op. Ik moest niet ‘al te veel doordenken’. Tot ik me sterk genoeg voel geen ramadan voor mij.

Nota bene: dit zijn ook de islamitische regels. Als je fysiek niet in staat bent om te vasten, dan is het in de islam zelfs zonde om je gezondheid op het spel te zetten. Mooi dat de islam zo’n regeling kent –  dat geeft mij weer aanleiding om schaamteloos een ‘islamofiele’ opmerking te maken als hierboven.

Huh, wat? Parool-columniste Lale Gül introduceerde onlangs de term ‘islamofiel’. Ze legde deze ook gelijk even uit: ‘De neiging om alles wat van de islam is meer te eren en op te hemelen, terwijl er geen haan naar kraait als het bijvoorbeeld tijd is voor de christelijke vastentijd.’

Al die ‘positieve jubelverhalen’ in de media over de ramadan, Gül werd er als ex-moslim kennelijk helemaal gek van. Zulke verhalen zouden ‘de werkelijkheid’ een ‘hoop geweld’ aandoen.

Ten eerste: sorry christenen, dat ik geen feelgood-column aan jullie vastentijd heb besteed. Zo’n ondankbare allochtoon ben ik dan wel weer, om eerst mijn eigen geloof te promoten, alvorens ik überhaupt nog hartelijkheden wens te wisselen vanwege de christelijke festiviteiten. Ook niet bij Pasen.

Ondertussen staat onze agenda nog steeds vol met al die institutioneel erkende christelijke feestdagen. Tot zover dus het ‘journalistieke probleem’ van Gül dat je nooit wat zou horen over de katholieke vastentijd. Met onze christelijke agenda ontkom je niet aan de christelijke festiviteiten! Oh, verrek – nogmaals mijn excuses voor deze islamitische, betweterige transgressie in Nederland.

Ten tweede: zal Gül het opkomen voor en vieren van de rechten van de LHBTIQ+-gemeenschappen in Nederland, met regenboogstraten en veelvuldige media-aandacht, als een ‘homofiele’ neiging wegzetten? Doe je dan al die mensen die voor gelijkwaardigheid en vrijheid opkomen niet tekort?

Zal Gül het opkomen voor en vieren van LHBTIQ+-rechten, met regenboogstraten en veelvuldige media-aandacht, als ‘homofiele’ neiging wegzetten?

Natuurlijk moet er aandacht zijn voor de schaduwkanten van de ‘ramadanpolitie’, die Gül in haar column terecht benoemt. Daar heb ik zelf in mijn jeugd ook last van gehad. Ik heb overijverige soennitisch-Turkse of Marokkaanse gelovigen gezien die anderen, bijvoorbeeld Turkse alevieten, als ‘ramadanvreters’ hebben zwartgemaakt. Wat hypocriet is het juist om zogenaamd de goede moslim uit te hangen, terwijl je kwaad spreekt over je medemens die je niet eens werkelijk kent. Alsof het moslim-zijn staat of valt bij het vasten en bidden of niet.

Uiteindelijk dient het individu in alle vrijheid te kunnen beslissen of hij of zij mee wil doen aan de ramadan. Niemand heeft over die keuzevrijheid wat te zeggen. Moslims niet, maar ook ex- en niet-moslims niet.

De ware islam kent geen dwang. In helemaal niets. En ja: toch bestaat er helaas dwang door moslims. Die dient ook geproblematiseerd te worden. Dus bij dezen.

Een laatste punt naar aanleiding van de term ‘islamofilie’: komt het tegenovergestelde, namelijk de neiging om alles wat van de islam is de grond in te boren – islamofobie -, niet juist veel vaker voor in dit land? Gül lijkt blind voor partijen die in hun verkiezingsprogramma’s onder meer pleiten voor ‘de-islamisering’, een immigratiestop en ‘inheems Nederlanderschap’, racisme in de vluchtelingenopvang en discriminatie van moslima’s met hoofddoek die bij de politie willen werken.

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar Güls eigen ervaringen met islamofobie. Ze gaat me toch niet zeggen dat ze bijvoorbeeld vanwege haar vroegere hoofddoek nooit islamofobie heeft meegemaakt of gevoeld? Ik zou dat namelijk erg ongeloofwaardig vinden, net zo ongeloofwaardig wanneer iemand zou beweren dat met de hoofddoek nooit islamitische dwang gemoeid zou zijn.

Frankrijk: ophef om video’s van agenten die moslima’s ‘lastigvallen’

0

Beelden waarop te zien is hoe de Franse politie in de Parijse voorstad Asnières-sur-Seine twee moslimvrouwen met een hijab aanpakken hebben op social media voor veel ophef gezorgd.

De beelden dateren van 14 april. De politieagenten zaten met hun auto vast in het verkeer en hadden hun sirene aangezet om er toch langs te kunnen. Op dat moment staken twee vrouwen met hoofddoek, de weg over. En dan loopt het uit de hand.

De politieagenten voelden zich gehinderd, stapten uit en pakten de vrouwen hard aan. Hierbij zou een vrouw zijn geslagen, en zouden de agenten de andere vrouw tegen de grond proberen te duwen.

De video ging viral op social media. Volgens critici – waaronder Turkse staatsmedia – is dit het zoveelste bewijs dat Frankrijk een ‘islamofoob’ land geworden is.

De politie van Parijs stelt dat de agenten de sirene hadden aangezet om te reageren op een voertuig dat de regels overtrad, maar dat de twee vrouwen desondanks de weg over staken, ‘de politie niet respecterend en boos makend’.

Een ander voorval deed zich 14 april voor in de Zuid-Franse stad Toulouse (foto). De politie beboette drie jonge moslimvrouwen, volgens de poster van de bijbehorende video omdat ze een hoofddoek en een mondkapje droegen.

De vrouwen beweerden dat ze het mondkapje droegen om zich te beschermen tegen het coronavirus, maar volgens de agenten is het mondkapje niet meer verplicht en is het juist verboden om je gezicht te verbergen.

Volgens de radicaal-linkse website Révolution Permanente is dit incident ‘gewoon weer een uiting van staatsracisme’. De website stelt dat extreemrechts en de huidige regering van president Emmanuel Macron verantwoordelijk zijn voor ‘het reactionaire en islamofobe klimaat’.

Het aantal geregistreerde anti-islamitische voorvallen in Frankrijk is tussen 2019 en 2020 met 53 procent gestegen.

In Frankrijk zijn veel moslims bezorgd over het klimaat rond moslims en de islam. Zo beloofde de radicaal-rechtse kandidaat Marine le Pen onlangs nog boetes op te leggen voor het publiekelijk dragen van een hijab.

Ook haar tegenstrever in de presidentsverkiezingen, zittend president Emmanuel Macron, is niet geliefd onder moslims vanwege zijn verhevigde strijd tegen wat hij noemt ‘islamitisch separatisme’. De afgelopen jaren werden ‘radicale’ moskeeën gesloten en enkele islamitische organisaties gesloten.

Komend weekend kiezen de Fransen Macron of Le Pen tot president.

 

‘Bulgarije duwt ruim 80 migranten halfnaakt terug over Turkse grens’

0

De Bulgaarse grenspolitie heeft ruim tachtig migranten in halfnaakte toestand over de landgrens met Turkije teruggeduwd. Volgens de Turkse autoriteiten zeggen de migranten dit zelf, melden regeringsgezinde Turkse media.

De mannen van Afghaanse, Marokkaanse, Syrische en Iraanse komaf werden door de Turkse gendarmerie tijdens een patrouilletocht in het bos vlakbij de grens Turks-Bulgaarse grens ontdekt.

Op een foto van de Turkse nieuwssite Ensonhaber is te zien dat ze zich met zakken en tassen over het naakte bovenlijf hebben geprobeerd te wapenen tegen de kou. Het zou in totaal gaan om minstens 84 migranten.

De migranten zouden via Griekenland Bulgarije zijn binnengekomen en daar zijn opgepakt door de Bulgaarse politie. Die zou vervolgens hun bezittingen hebben afgenomen en hen in halfnaakte toestand over de grens met Turkije hebben geduwd.

Bulgarije maakt zich volgens veel media en mensenrechtenorganisaties net als Griekenland schuldig aan het illegaal terugduwen van migranten. Onlangs rapporteerde Human Rights Watch dat Griekenland migranten ook zelf inzet in het terugduwen van andere migranten.

Turkije is een belangrijke route voor migranten en vluchtelingen die naar Europa willen. De Kanttekening sprak onlangs de Canadese journalist Matthieu Aikins, die in zijn boek De tolk van Kabul de gevaarlijke reis beschrijft die hij vermomd als vluchteling maakte van Afghanistan naar Europa, via Turkije.

Jeruzalem: ‘Politie Israël bestormt Al Aqsa-moskee voor 3e keer in 4 dagen’

0

De Israëlische politie is vanochtend voor een derde keer in deze ramadan de Al Aqsa-moskee in Jeruzalem binnengegaan, meldt het Palestijnse persbureau Wafa.

Islamitische gebedsgangers worden van het terrein rondom de moskee geweerd, terwijl onder Israëlische politiebescherming strenggelovige joden het bezette gebied binnengingen, schrijft Wafa ook.

De politie hield vanochtend de wacht in het Al Aqsa-complex, ofwel het gebied rondom de moskee, en had sniperposities op de daken van omliggende gebouwen ingenomen, aldus Wafa. Ook zouden Palestijnse jongeren uit de moskee geweerd worden.

Volgens Wafa werd er ook door joden gebeden. Joden mogen het gebied wel betreden, maar er bidden is eigenlijk alleen toegestaan voor moslims. Buurland Jordanië, dat het complex beheert, ziet daar officieel op toe. Naast voor moslims is het Al Aqsa-complex ook een heilige plek voor joden, omdat daar ooit de joodse tempel stond.

Op dit moment vieren joden Pesach, waarop het einde van de joodse slavernij in Egypte en de uittocht uit Egypte worden herdacht. Dit feest valt dit jaar samen met de ramadan, de heilige vastenmaand voor moslims. Vanochtend was er traditiegetrouw een massale gebedsdienst voor de Klaagmuur, nabij het Al Aqsa-complex, die joden de Tempelberg noemen.

Israëlische gevechtseenheden bestormden de moskee vrijdag voor een eerste keer. Volgens de Israëlische politie gooiden honderden Palestijnen na de ochtendgebeden met vuurwerk en stenen naar agenten en naar een nabijgelegen Joodse gebedsruimte, maar de Palestijnse autoriteiten spreken van een agressieve provocatie. Bij hierop volgende rellen tussen honderden Palestijnen en de Israëlische politie raakten zeker een paar honderd Palestijnen gewond, meldden de Palestijnse autoriteiten.

Gisteren vond een tweede politie-inval in de moskee. Volgens de politie was dit omdat Palestijnen er veel stenen hadden verzameld. Door het hierop volgende – en volgens Wafa buitensporige en provocatieve – Israëlische politiegeweld vielen volgens de Palestijnse autoriteiten zeker twintig gewonden.

In en rond Israël bouwt de spanning zich op sinds eind maart. In vier aanslagen door Palestijnen zijn in korte tijd veertien Israëlische burgers gedood. Door Israëlisch legergeweld op de Westelijke Jordaanoever, wat volgens Israël nodig was in het kader van antiterroristische maatregelen, zijn inmiddels bijna twintig Palestijnen omgekomen. Ook hierbij spreken de Palestijnse autoriteiten van buitensporig en provocatief Israëlisch geweld.

Door de gebeurtenissen in en rond de Al Aqsa-moskee heeft de kleine Arabische coalitiepartner in de regering van de Israëlische premier Naftali Bennet de samenwerking opgeschort. Dat heeft niet meteen gevolgen voor de regering, aangezien de Knesset tot 5 mei in reces is. Maar: ‘als de regering haar arbitraire maatregelen voortzet, zullen we collectief ons ontslag indienen’, waarschuwt de Verenigde Arabische Lijst. Als dat gebeurt, dan valt waarschijnlijk het kabinet, dat door een dissident parlementslid zijn nipte meerder meerderheid – 61 van de 120 zetels – in de Knesset al had verloren.

Turkse minister fileert homohuwelijk in VS: ‘Wij tolereren geen LHBT’

0

De Turkse minister van Binnenlandse Zaken heeft dit weekend in een toespraak uitgehaald naar de Verenigde Staten. ‘Amerika wil dat mannen overal ter wereld met mannen trouwen, en vrouwen met vrouwen.’

Aanleiding is een mensenrechtenrapport van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken dat NAVO-bondgenoot Turkije negatief belicht. Dit, vanwege het anti-homobeleid van president Erdogan en het harde optreden tegen de Gülenbeweging en Koerden.

De Gülenbeweging wordt door de Turkse regering verantwoordelijk gehouden voor de mislukte coup van 2016 en als terreurorganisatie aangemerkt. Tegen de Koerdische strijders van de PKK voert Turkije al tientallen jaren een bloedige oorlog.

De Turkse minister Süleyman Soylu gaf in zijn speech, dit weekend in Istanbul, toe: We tolereerden geen FETÖ (de Turkse regeringsbenaming voor de Gülenbeweging, red.). We tolereerden de PKK niet. We tolereerden geen LHBT.’

Maar spijt heeft hij allerminst: ‘Turkije is vreedzaam geworden en ze (de Amerikanen, red.) zijn verontrust door deze vreedzame staat.’

Vanaf vandaag voert Turkije aanvallen uit op Noord-Irak, om PKK-strijders daar uit te schakelen. De PKK wordt door Turkije, de EU en de VS als een terroristische organisatie beschouwt.

Activisten boos om Willem Engel en ‘nazi’s’ op toeslagen-demonstratie

0

Zaterdagmiddag demonstreerden honderden mensen in Rotterdam om de toeslagenouders te steunen. Maar er waren ook complotdenkers en vermeende Forum voor Democratie-aanhangers aanwezig, waarop BIJ1 de demonstratie verliet. Sommige activisten zijn nu boos op de andere linkse partijen, omdat die demonstreerden met ‘nazi’s’.

Behalve de linkse partijen en mensenrechtenorganisatie Amnesty International waren ook complotdenkers op de demonstratie afgekomen. Zelfs complot-koning Willem Engel (rood omlijnd op foto, voorin) werd gespot. Ook waren er omgekeerde Nederlandse vlaggen (rood omlijnd op foto, achterin), die vaker worden gebruikt door complotdenkende en extreemrechtse demonstranten.

Tegen het AD zegt het lokale BIJ1-raadslid Mieke Megawati-Vlasblom dat ze de organisatie erop aansprak. ‘Maar ze wilden niet ingrijpen. Toen besloten wij te vertrekken. Die wapperende vlaggen maakten ons verdrietig en gaven een onveilig gevoel.’

Omdat Engel en consorten niet werden weggejaagd, zijn sommige activisten nu boos op GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren en Denk, die ook meededen aan het protest. Vooral de SP, die de demonstratie georganiseerd heeft, moet het ontgelden.

‘Wat doet de FvD op jullie demo?’, twittert Fatima Faid van de radicaal-linkse Haagse Stadspartij aan de SP. Ze vraagt zich af wat het de slachtoffers van de toeslagenaffaire oplevert om met ‘nazi’s’ samen te protesteren. ‘Vooral de zwarte POC (mensen van kleur, red.) slachtoffers?’

Ook activist en BIJ1-lid Petra Kramer noemt het ‘godgeklaagd’ dat ‘SP, de Partij voor de Dieren en GroenLinks doodleuk gezellig gaan staan doen met Willem Engel en zijn nazibende’.

De Rotterdamse SP-fractievoorzitter Theo Coskun zegt tegen het AD dat er wel degelijk is opgetreden door de organisatie, namelijk tegen spandoeken die stelden dat premier Mark Rutte moet worden opgehangen. Maar de mensen met vlaggen zijn inderdaad niet weggestuurd, zoals BIJ1’er Megawati-Vlasblom al stelde.

Coskun: ‘Het waren er maar een paar. En hoe wil je zoiets doen? Het Kruisplein is openbare weg. Als je op zo’n plek mensen wegstuurt, dan vestig je daarmee alle aandacht op je en maakt van hen bovendien slachtoffers.’

Taliban woedend op Pakistan na ‘47 doden bij luchtaanval in Afghanistan’

0

Bij luchtaanvallen door Pakistan op de oostelijke Afghaanse provincies Khost en Kunar zijn zaterdag volgens de Taliban zeker 47 doden gevallen, vooral vrouwen en kinderen.

Taliban-woordvoerder Zabihullah Mujahid (foto) waarschuwt voor vijandschap tussen beide volkeren kan leiden. ‘De Pakistaanse kant moet weten dat als er een oorlog begint, dit van geen enkele kant in het belang is. Het zorgt voor instabiliteit in de regio.’

Pakistan heeft geen reactie gegeven. Wel dringt het Pakistaanse ministerie van Buitenlandse Zaken de Taliban erop aan strenge maatregelen te nemen tegen gewapende militante strijders, die vanuit Afghanistan aanvallen op Pakistan zouden lanceren.

‘Pakistan veroordeelt nogmaals krachtig terroristen die straffeloos vanuit Afghaanse bodem opereren om activiteiten uit te voeren in Pakistan’, aldus een verklaring.

Pakistan beschuldigt de Taliban al langer van gewapende aanvallen vanuit Afghaans grondgebied. Vorige zomer, nadat de Taliban de macht overnamen in Afghanistan, was de band met Pakistan nog bijzonder goed. Maar de islamistische premier Imran Khan, die pro-Taliban is, is vorige week uit zijn ambt gezet. Het is maar de vraag of zijn opvolger Shehbaz Sharif eenzelfde beleid zal voeren.

‘Open hiring’: wat Nederland kan leren van een slimme supermarktmanager

0

Stel: je bent een student met een niet-westerse migratieachtergrond en het is tijd om stage te lopen. Normaal is dit een mooi moment om de arbeidsmarkt te verkennen, maar voor jongeren met een migratieachtergrond is het vinden van een stageplek een hel. Uit diverse onderzoeken en rapporten blijkt dat deze studenten veel meer moeite moeten doen om een stageplek te krijgen en daarbij dus ook worden gediscrimineerd.

Het is een structureel probleem. De politiek heeft hier tot op heden weinig mee gedaan, behalve een campagne waarin studenten zichzelf beter leren verkopen aan werkgevers en een paar experimenten waarbij studenten zonder sollicitatietrajecten gewoon ergens worden geplaatst.

Het enthousiasme over deze verplichte plaatsingen is mager, maar uit de experimenten blijkt dat het wél werkt. Het ongemak ligt vooral aan de witte ontvangende kant van onderwijsinstellingen, de bekende koepels, vereniging van hogescholen en politici: iedereen vindt wel een mitsje en een maartje en stelt als voorwaarde dat er sprake moet zijn van ’draagvlak’.

Zo typisch. Discriminatie is bij de wet verboden, maar de politiek doet hier te weinig tegen met een beroep op ‘draagvlak’. Vreemd, want je hoort ze nooit over het draagvlak voor de regel dat wie door rood rijdt een boete krijgt. Feitelijk hebben we het hier over ‘wit draagvlak’, want het zijn witte politici en bestuurders die dwars liggen.

Stagediscriminatie is uitermate schadelijk voor studenten, die op deze manier worden geblokkeerd in hun schoolcarrière. Zonder stage kan je immers niet afstuderen. Daarom zijn verplichte stageplaatsingen een fantastische oplossing en moeten we deze uitbreiden. Ook de Nationaal Coördinator Discriminatie en Racisme is hier voorstander van.

Het pleidooi van de nationaal coördinator deed mij denken aan de praktijk van ‘open hiring’, dat onder meer in de praktijk wordt gebracht door filiaalmanager Dirck Slabbekoorn van een Jumbo-supermarkt in Rotterdam. Als je bij hem in de winkel wilt werken, hoef je niet te solliciteren. Bijna iedereen is welkom: of je nu blauw haar, een neuspiercing of je een strafblad hebt. Zolang het geen gevolgen heeft voor de hygiëne of de veiligheid is het geen probleem voor Dirck. Je wordt verwelkomd met een gesprek, waarin een aantal afspraken worden gemaakt en verwachtingen worden uitgesproken…

Het loopt als een tierelier!

Voorheen volgde Dirck de gangbare manieren om personeel aan te namen: brieven, sollicitatiegesprekken en aannemen van mensen op basis van een ‘klik’. Maar die ‘klik’ is heel subjectief en gaat vaak gepaard met vooroordelen. Vaak worden mensen aangenomen die op jou lijken. Maar Dirck besloot het roer 180 graden om te draaien. Door een persoonlijk ongeluk en een revalidatieproces kwam hij tot het inzicht dat hij bevooroordeeld was. En koos hij voor open hiring.

Vooralsnog beperkt open hiring zich tot banen waarbij een opleiding geen noodzakelijke vereiste is. Bij banen waar dat wel nodig is, zie je dat werkgevers steeds vaker competentiegericht werven. Ze kijken niet naar de subjectieve ‘klik’.

Vaak worden mensen aangenomen die op jou lijken. Maar Dirck besloot het roer 180 graden om te draaien

Het is fantastisch dat de nationaal coördinator het idee van stageplaatsingen heeft omarmd. Wie volgt? Ik denk bijvoorbeeld aan belangrijke instituties uit de polder: vakbonden, werkgevers en het bedrijfsleven, dat verenigd is in de Sociaal Economische Raad.

Bij het afscheid van voorzitter Mariëtte Hamer op 1 april besefte ik hoe vaak de SER succesvol de strijd aanbond met het tekort aan vrouwen aan de top en een lans brak voor het vrouwenquotum. Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken), die ook aanwezig was bij Hamers afscheid als SER-voorzitter, zei in haar speech dat het tijd wordt om nu ook maatregelen te treffen ter bevordering van culturele diversiteit op de arbeidsmarkt.

Hoopvolle woorden. Die op deze bijeenkomst ook werden uitgesproken door Oumaima Yahiaoui en Manoa Boudine van het Hofplein Jeugdtheater. Amper vijftien zijn deze meiden, maar nu al begenadigde sprekers, die in staat waren om in een zaal vol machtige mannen en vrouwen gewoon te zeggen waar het op staat.

‘Wij zijn dat ook. Nederlanders.
Geboren en getogen.
Toch zijn wij het die u mogen toespreken over ‘iedereen een kans’.
Oumaima en Manoa.
Niet Anne en Fleur.
Want blijkbaar maakt dat uit.
Nog steeds.’

Niks draagvlak. Laten we stageplaatsingen vandaag nog verplicht invoeren. Voor de generatie van Oumaima en Manoa.

Houd de markt buiten de dood

0

‘De begraafplaatsen kosten gemeenten meer dan ze opleveren.’ Bij het voorlezen van deze zin uit het nieuws viel er letterlijk een doodse stilte. De dame die mij het artikel liet lezen schudde haar hoofd en mompelde: ‘Ja, dit is echt een doodlopende weg.’

De voormalig opperrabbijn van het Verenigd Koninkrijk, Sir Immanuel Jacobovits, begon tientallen jaren geleden een heftige discussie aan de overkant van de Noordzee over het in stand houden van oude begraafplaatsen. Hij deed dit met de uitspraak: ‘Aan de wijze hoe wij met onze doden omgaan, is te zien welk respect wij tonen aan onze levenden’.

In de gezondheidszorg zijn patiënten cliënten geworden. Ziekenhuisbedden zijn een verdienmodel. De huisarts om de hoek moet plaatsmaken voor de B.V. Gezondheid. En de beschikbaarheid van medicijnen heeft niets meer te maken met de voorraad bij de apotheker, maar alles met de beurskoers van de grote multinationals.

En nu zijn de doden dus aan de beurt. Meerdere gemeenten in Noord-Brabant maken zich zorgen dat ‘de lasten hoger zijn dan de baten’ en klagen dat ze zich deze ‘financiële inspanning niet langer kunnen veroorloven’.

Binnen onze joodse gemeenschap is, net zoals binnen andere religieuze gemeenschappen, het verzorgen van de doden nog altijd een daad van liefdadigheid die door vrijwilligers onbaatzuchtig wordt verricht. En na het ter aarde bestellen wacht de overledene nog steeds een eeuwige graftrust. Opgraven en het knekelveld zijn uit den boze.

Termen als ‘kosten-batenanalyse’ blijven ver weg van de dodendakker. En zo hoort dat ook.

Nu weten we natuurlijk dat de regels over het omgaan met de overledenen in het jodendom en ook in de islam dateren van vér voordat de huidige manier van omgaan met het stoffelijk overschot bestond. In die tijd hoefde er nog geen regelgeving te worden uitgevonden voor crematie, obductie, euthanasie, voltooid leven en meer van die producten die hun weg inmiddels ook naar de commerciële markt hebben gevonden.

Het lichaam wordt gezien als het stoffelijk omhulsel dat het spirituele in ons, de menselijke ziel, tijdens dit aardse leven tegen het materiële om ons heen beschermt. Wanneer haar taak volbracht is en de ziel terugkeert naar het Hemelse, dan wordt dat lichaam vanwege de bijzondere taak die het heeft verricht op de meest omzichtige en respectvolle manier ter aarde besteld. Zo volledig mogelijk, zo onbeschadigd mogelijk en zo waardig mogelijk. De kwaliteit van deze rituele handelingen zal nooit afhankelijk zijn van wat de markwerking of andere economische factoren hiervan vinden.

Termen als ‘kosten-batenanalyse’ horen hier ver weg te blijven

Binnen het jodendom bestaat een plicht om de dode onmiddellijk na het moment van overlijden te bedekken. Zorgvuldig wordt een laken over het gehele lichaam uitgespreid. Ook over het aangezicht. Alle handelingen die daarna plaats gaan vinden – de wassing, het kleden en het kisten – gebeuren allemaal in die toegedekte toestand.

Een van de redenen die hiervoor wordt gegeven, is dat het niet is toegestaan om de dode in het gezicht te kijken. Deze kan immers niet terugkijken. De overledene is vanwege de doodstoestand kwetsbaar ten opzichte van de levenden in de naaste omgeving. Een dode aanstaren wordt gezien als het aantasten van de waardigheid van het levenloze dat hier nu ligt.

Zo kwetsbaar is de dood, zo noodzakelijk is het respect dat de dood en alles wat daarbij hoort verdient.

Marktwerking in de zorg? Houd de markt buiten de dood. Laat nabestaanden rustig en in vrede rouwen om hun dode.