15.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 465

Turkse asielaanvragen in Europa met 45 procent toegenomen in 2021

0

Het aantal Turkse burgers dat een asielaanvraag indiende in Europa is in 2021 met 45 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat meldt de BBC.

Uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat blijkt dat vorig jaar meer dan 20.000 Turkse burgers asiel hebben aangevraagd in Europese landen. Een derde van hen vroeg asiel aan in Duitsland, een kwart in Frankrijk. Nederland kreeg 2.500 Turkse asielaanvragen.

Het aantal Turkse asielaanvragen in EU-landen begon te stijgen in 2016 – het jaar waarin de mislukte staatsgreep tegen president Erdogan plaatsvond. Het zijn veelal mensen met vermeende banden met de Gülenbeweging, die door Erdogan wordt aangewezen als schuldige achter de coup, die vluchten.

Duitsland kreeg in 2021 ook de meeste aantal asielaanvragen uit andere landen. In totaal ontving Duitsland 148.000 aanvragen; Frankrijk kreeg er 103.000; Spanje 62.000 en Italië 43.000. Hongarije ontving het laagste aantal asielaanvragen van alle EU-landen: vorig jaar vroegen slechts 40 mensen asiel aan in het land.

De meeste asielzoekers wiens asielaanvraag werden gehoneerd waren Syriërs, Afghanen en Venezolanen.

Peiling: meerderheid vindt islam niet bij Nederland passen

0

Zo’n zestig procent van de Nederlanders vindt dat de islam niet bij ons land past. Dit blijkt uit een enquête van EenVandaag over de erfenis van Pim Fortuyn, die precies twintig jaar geleden werd vermoord.

De standpunten van Fortuyn over immigratie en integratie werden in 2002 vaak controversieel of extreemrechts genoemd, maar worden vandaag de dag gesteund door de meerderheid van de Nederlandse bevolking.

Zo vinden zes op de tien geënquêteerden dat de normen en waarden van de islam niet passen bij de Nederlandse samenleving. Tevens staat 73 procent achter Fortuyns standpunt dat vluchtelingen beter in de eigen regio opgevangen moeten worden. Ook vindt 51 procent dat gezinshereniging moet worden ontmoedigd.

Niet alle standpunten van Fortuyn toentertijd zijn nog steeds populair. Zo was Fortuyn een groot voorstander van meer marktwerking in de zorg, om zo de lange wachtlijsten tegen te gaan. Slecht 22 procent vindt dat een goed idee.

De zieke Nederlandse koopmansgeest

Nederland is trots op zijn koopmansgeest. Door handig commercieel te manoeuvreren, worden grote omzetten bereikt met de groots mogelijk winstmarges. Maar is onze trots terecht?

In de zeventiende en achttiende eeuw kreeg ons land door deze koopmansgeest de Gouden Eeuw voor haar kiezen. En dan gebruik ik nadrukkelijk die term ‘voor haar kiezen’. Want was die Gouden Eeuw ook echt iets wat glinsterde?

Op school werd ons voorgehouden dat de zeventiende eeuw de meest zegenrijke periode in de vaderlandse geschiedenis is geweest, toen we de zeven zeeën bevoeren, in Zuid-Afrika, Suriname, Indonesië en op andere plekken koloniën stichtten en Rembrandt en Vermeer hun beroemde schilderijen maakten.

Het heeft even geduurd, maar nu weten wij dat de zeventiende eeuw ook een eeuw van uitbuiting, roof en onderdrukking was. Een Gouden Eeuw van moreel faillissement, waar de laatste paar jaar de excuses-paden voor worden platgetrapt.

Twee eeuwen later kwam in Twente de textielindustrie op. Een ware industriële revolutie en een koopmansgeest die zich als een katoenen deken uitspreidde over dit stukje oostelijk Nederland. Maar onderhand zijn we vergeten dat het arme boerengezinnen waren die in de koude maanden deze industrie draaiende hielden.

Met de huisnijverheid op het spinnenwiel en het weefgetouw, ten behoeve van de rijkere textielbaronnen, probeerden zij de barre winters door te komen. Een beetje maar, omdat de vergoeding voor het geleverde werk erg karig was. En dat bleef zo tot de bekende priester Alfons Ariërs opstond voor de rechten van de boeren en de arbeiders. Door deze man begon een stukje sociale rechtvaardigheid voor diegenen die werkelijk de armen uit de mouwen staken, opdat de rijke bazen hun koopmansgeest aan de buitenwereld konden tonen.

Nationale grenzen blijken nu opnieuw die Hollandse koopmansgeest niet tegen te houden. Onze arbeiders worden te duur en worden daarom de laan uitgestuurd. De ene na de andere fabriek sluit hier haar deuren. De handelaar herontdekt de mogelijkheid tot het uitknijpen van mensenkracht en kinderarbeid in het verre buitenland. Enorme winsten stapelen zich hier op, terwijl daarginds de geschiedenis van de plantages en de Twentse boerderijtjes zich herhaalt. Alleen zijn het daar nu de confectieateliers en de industriële complexen, waar termen als ‘cao’ of ‘uitbuiting’ de woordenboeken uit worden gebonjourd.

En hier thuis, met een enorme bel gas recht onder onze voeten waar we massaal de spruitjes en de aardappelen op kookten, togen onze koopmannen de buitenlandse markt op. Miljarden zijn ermee verdiend.

Handel is handel. De koopmansgeest is niet te dempen

Cabaretier Wim Kan vertelde ooit het prachtige verhaal dat deze energie voor een dubbeltje per kubieke meter aan de Italianen werd geleverd. Deze verkochten het weer voor een kwartje aan het Algerije. En zo kwam het Algerijnse gas, door tussenkomst van Nederlandse kooplui, opnieuw terug in ons land – om het gas aan onszelf te leveren voor vijfendertig cent. ‘Gek, toch?’

Hoe gek het inderdaad is, blijkt nu opnieuw. Het gas uit Rusland wordt nu onderdeel van de strijd. Óf wij weigeren het nog af te nemen, óf – wat nog meer voor de hand ligt – Rusland draait zelf de kraan dicht. Koopmansgeest met koekjes van eigen deeg: contracten dwingen ons eigen gas te leveren aan het grote buitenland. Maar handel is handel. De koopmansgeest is niet de dempen.

En die gescheurde boerderijen op Groningse platteland? Ach, die stutten we wel – houtenpalen genoeg in ons land.

Erdogan wil plots van miljoen Syriërs af, maar niet iedereen gelooft hem

0

De Turkse president Erdogan zegt dat er ‘voorbereidingen worden getroffen’ om een miljoen Syrische vluchtelingen terug te sturen naar het noorden van Syrië. Het plan gaat gepaard met een nieuw bouwproject op door Turkije bezet Syrisch grondgebied, melden Turkse media.

Erdogan zegt wel dat het om ‘vrijwillige terugkeer’ gaat. Hij zegt verder te willen gaan in de strategie om migratie ‘weg te houden van onze grenzen’. Het bouwen van huizen in dertien Syrische regio’s is in lijn met dat doel, aldus Erdogan.

De seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu, die graag de ruim drie miljoen Syriërs in Turkije het land uit wil hebben, gelooft er geen barst van en doet het terugkeerproject af als ‘nep’. ‘Erdogan zou moeten stoppen om zulke verhalen te vertellen, want vluchtelingen stromen maar binnen in het land. We zijn je nep-projecten zat,’ zegt hij.

Het ‘Syrische terugkeerplan’ van Erdogan staat in schril contrast met wat hij afgelopen maart zei. Toen verzekerde hij Syriërs nog dat ze in Turkije konden blijven. ‘Ook de profeet was vluchteling’, zei hij toen.

Maar al langer is het Turkse migratie-tij gekeerd. Zo zijn er steeds meer voorvallen van xenofobie en racisme. Veel ophef is er over het korte, dystopische YouTube filmpje ‘Stille Invasie’, waarvan de maker inmiddels is opgepakt voor opruiing. Turkije zou door Arabieren overgenomen worden, met bewuste ‘deturkificatie’ van de regering tot gevolg.

Human Rights Watch linkt Rusland aan executies in Centraal Afrika

0

Het beruchte Russische Wagner-huurlingenleger uit Rusland is sinds 2019 betrokken bij ‘willekeurige executies en martelingen van burgers’ in de Centraal Afrikaanse Republiek. Dit gebeurde in opdracht van de plaatselijke regering, meldt de internationale mensenrechtenwaakhond Human Rights Watch (HRW).

Via de Wagner Group heeft Moskou voet aan de grond gekregen in Afrika, waarbij het actief is in Libië, Mali en de Centraal Afrikaanse Republiek (foto). HRW merkt op dat de Centraal Afrikaanse Republiek in 2018 een verdrag met Rusland heeft ondertekend, waarbij Russische soldaten het leger van de Centraal Afrikaanse Republiek ‘trainen’.

In het land woedde een burgeroorlog, die pas enkele maanden daarna tot een einde kwam. Sindsdien probeert de regering de touwtjes weer strakker in handen te krijgen.

De Verenigde Naties maakten vorige maand al bekend dat ze in ieder geval één incident in het noordoosten van het land zal onderzoeken op Russische betrokkenheid. Daarbij zijn ten minste tien mensen gedood.

‘Er is overtuigend bewijs dat Russische eenheden in opdracht van de Centraal Afrikaanse Republiek grove schendingen tegen burgers hebben begaan en daar vooralsnog mee zijn weggekomen’, aldus Human Rights Watch.

‘De Centraal Afrikaanse Republiek en haar partners verzuimen om deze misdrijven te veroordelen en de verantwoordelijken te identificeren en te vervolgen. Dit zal de misdaden in Afrika alleen maar verder doen aanwakkeren.’

Eén van de incidenten die Human Rights Watch noemt gaat over de dood van 12 onbewapende mannen in het dorp Bossangoa, waarvan de namen van de slachtoffers bij de Verenigde Naties bekend zijn.

‘Getuigen zeggen dat de daders Russisch spraken en een weg hadden afgezet. De mannen van het dorp Bossangoa werden gestopt, afgetuigd en uiteindelijk doodgeschoten’, aldus HRW. De lichamen van tenminste acht van hen zou daarna in een ondiep gat zijn achtergelaten.

Volgens het onderzoek van Human Rights Watch zijn de misdrijven gepleegd door ‘gewapende witte mannen die Russisch spraken in militaire kledij’.

De Centraal-Afrikaanse regering zei in augustus vorig jaar ‘een speciale commissie op te richten om de verantwoordelijken te onderzoeken’. Sindsdien is er niks meer bekend gemaakt vanuit de regering. Human Rights Watch roept de regering van de Centraal Afrikaanse Republiek, maar ook het Internationaal Strafhof op om de misdaden alsnog te onderzoeken.

Volgens Westerse inlichtingendiensten speelt de Wagner Group ook een rol in de Russische invasie in Oekraïne. Recentelijk zijn zelfs Wagner-eenheden uit Afrika overgeplaatst naar het conflict in Europa.

Digitale waakhond: sociale media schieten tekort tegen moslimhaat

0

Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube doen te weinig om moslimhaat te bestrijden. Dat concludeert het Britse Center for Countering Digital Hate (CCDH) na onderzoek.

Met behulp van een eigen rapportagetool markeerden de onderzoekers 530 berichten op de vijf social mediaplatforms die ‘onverdraagzame en dehumaniserende’ inhoud bevatten. Denk dan aan racistische karikaturen en complottheorieën, zoals de beruchte omvolkingstheorie. Hoewel veel van deze inhoud gemakkelijk te identificeren was, besloten social mediaplatforms passief te blijven.

Twitter presteert bijzonder slecht, aldus de digitale waakhond. ’97 procent van de islamofobe berichten werd genegeerd.’ Ook Facebook (94 procent genegeerd), Instagram (86 procent) en TikTok (64 procent) laten veel liggen. Youtube (100 procent) maakt het al helemaal bont, aldus het centrum.

Volgens CCDH zijn er op Facebook speciale groepen opgericht die als doel hebben haat tegen moslims te verspreiden. Samen hebben ze 361.922 volgers.

Instagram, TikTok en Twitter stellen hun gebruikers in staat om hashtags zoals #deathtoislam, #islamiscancer en #raghead (‘kopvod’) te gebruiken. Content die via deze hashtags werd verspreid, kreeg minstens 1,3 miljoen views.

‘Beeld van moord George Floyd kan zwarte kinderen traumatiseren’

0

Beelden van gewelddadige racistische voorvallen, zoals de moord op George Floyd, kunnen zwarte kinderen traumatiseren. Dat stelt de Jamaicaans-Amerikaanse schrijver Claudia Rankine.

Volgens Rankine groeit er nu een ‘doodsbange’ generatie zwarte kinderen op in de Verenigde Staten. Ze zouden het gevoel hebben dat ze geen mogelijkheden hebben in een wereld waar ze voor crimineel worden aangezien, ‘vanaf het moment dat ze kind zijn’.

Rankine: ‘Als je er rekening mee begint te houden dat de zelfmoordcijfers rond zwarte kinderen, vooral zwarte jongens, stijgen, begrijp je dat ze getraumatiseerd zijn door de informatie die naar hen toekomt.’

Rankines laatste toneelstuk The White Card waarschuwt voor een negatief effect van racistische beelden op de geestelijke gezondheid van zwarte mensen. Een zwarte kunstenaar wordt getraumatiseerd door het gebruik van traumatische beelden door een familie van witte kunstverzamelaars.

Turkije sluit tv-zender Moslimbroederschap

0

Turkije sluit Mekameleen, een belangrijk televisiekanaal van de Moslimbroederschap.

Na de staatsgreep van maarschalk Abdul Fatah al-Sisi in Egypte in 2013 verleende Turkije onderdak aan de Egyptische Moslimbroederschap, die ideologisch verwant is aan de islamistische AKP van president Erdogan. Maar Turkije streeft nu naar betere betrekkingen met Egypte.

De omroep zegt binnenkort de uitzendingen te hervatten vanuit een ander land, maar wanneer dat is en vanuit welk land is niet duidelijk.

Naast kritiek op Egypte leverde Mekameleen ook kritiek op Saoedi-Arabië, vooral na de moord op journalist Jamal Khashoggi – ook een aanhanger van de Moslimbroederschap – in 2018. Ook met dat land probeert Erdogan nu betere banden aan te knopen.

Tijdens een staatsbezoek aan Saoedi-Arabië vorige week sprak Erdogan over het inluiden van ‘een nieuw tijdperk’ in de Turks-Saoedische betrekkingen, en over zijn wens om de politieke, militaire, economische en culturele banden met het koninkrijk te versterken.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu verklaarde onlangs dat hij binnenkort zijn Egyptische collega gaat bezoeken, maar er is nog geen datum geprikt.

Volgens de Turkse website Ahval blijft Turkije nog wel het geluid van Moslimbroederschap promoten via al Jazeera, de Arabische nieuwszender die in handen is van Turkije’s bondgenoot Qatar. Al Jazeera is pro-Moslimbroederschap en pro-Erdogan, aldus Ahval.

‘Kut-mocro’s’: online haat na melding geweld tegen Joods zaalvoetbalteam

0

Marokkaanse Nederlanders krijgen de volle laag vanuit sommige reaguurders en twitteraars, na berichten over geweld tegen een Joods voetbalteam.

Tijdens een zaalvoetbalwedstrijd dinsdag, tussen de Joodse club Maccabi uit Amstelveen en Atletico uit Amsterdam Nieuw-West, zouden twee Joodse spelers zijn aangevallen. Ook zou de Hitlergroet zijn gemaakt.

De KNVB onderkent dat er geweld plaatsvond, maar kan ‘gezien de uiteenlopende lezingen niet bevestigen wat er verder tijdens de wedstrijd is gebeurd’ en stelt een onderzoek in. De VVD en ChristenUnie hebben Kamervragen gesteld.

Over de etniciteit van de spelers van Atletico rept de KNVB niet, maar volgens het Twitteraccount ‘Federatief Joods NL’ bestaat het team vooral uit spelers met een Marokkaanse achtergrond.

GeenStijl vraagt daarna sarcastisch aan de Joods-Nederlandse schrijver Arnon Grunberg, die zich tijdens zijn 4 mei-lezing solidair had betoonde met Marokkaanse Nederlanders die worden gediscrimineerd: ‘Zijn Marokkanen nou de nieuwe joden of hoe zit het nou?’ Sommige reaguurders op GeenStijl laten daarop zich ongezouten uit over Marokkaanse Nederlanders en de islam.

‘Willen we meer of minder Marokkaanse zaalvoetballers?’, aldus reaguurder ‘Borus’, refererend naar de ‘minder Marokkanen’-uitspraak van Geert Wilders uit 2014. Reaguurder Willem D. legt de schuld bij de islam: ‘In de Koran wordt beschreven hoe Mohammed in 3 stappen de Joden vermoordde. Als je de Koran leest zie je dat hij eigenlijk radicaliseerde gedurende zijn leven.’

‘En het gaat alleen maar erger worden’, schrijft reaguurder ‘Argo182’ boos. ‘Deels door natuurlijke aanwas (Moslims die zich als konijnen voortplanten) en deels door nieuwe import uit Noord-Afrika. Er wonen allerlei soorten mensen in Nederland, maar Marokkanen/Moslims zijn echt de enige groep mensen die met letterlijk iedereen ruzie krijgen.’

Ook sommige twitteraars gaan los op Marokkaanse Nederlanders en de islam. ‘Typisch Noord-Afrikaanse laffe honden’, twittert iemand.  ‘Dit hele land wordt geteisterd door Marokkaans terreurtuig’, schrijft een andere – anonieme – twitteraar.

‘Net weer iemand aangesproken, vies tuig, dacht dat ie fladdr hari was. Deel zelf de eerste tik uit dan zien we wel hoe dit uit de hand loopt. Het is gewoon tuig, klaar. Straat tuig met hun hitlergroet.’ ‘Kut #mocroos’, vindt weer een andere anonieme twitteraar.

‘We hebben geen, ik herhaal, we hebben géén Marokkanenprobleem’, schrijft iemand anders sarcastisch.

Ook radicaal-rechtse politici roeren zich. ‘Het wordt tijd dat antisemitisme uit Amsterdam-West ook wordt opgeruimd’, aldus PVV-Kamerlid Raymond de Roon, verwijzend naar de tweet van Federatief Joods NL over het ‘overwegend Marokkaanse’ voetbalteam Atletico.

“Maar wat is dat dan toch, die islamisering van onze samenleving?’, vraagt de Vlaamse politicus en islamcriticaster Sam van Rooy (Vlaams Belang) zich af. ‘Wel, dit!’

Wat is Fortuyns erfenis voor hedendaags multicultureel Nederland?

Pim Fortuyn werd na zijn dood invloedrijker dan bij leven. De Kanttekening besprak zijn erfenis met socioloog Dick Pels, schrijver Abdelkader Benali en documentairemaker Sunny Bergman. Wat betekent Pim Fortuyn voor multicultureel Nederland, twintig jaar na zijn moord?

6 mei 2002, iets na zessen. Sunny Bergman vindt het een beetje beschamend om te zeggen waaraan zij terugdenkt. ‘Het eerste wat ik dacht was toen ik hoorde over de moord: ‘Ik hoop dat het geen moslim is.’ En het tweede was – en dat is een beetje gênant -: ‘Shit, nu kijkt niemand meer naar mijn uitzending.’’

Ze had een documentaire gemaakt over de zoektocht naar een ‘hippie-utopia’, waarin ze op stap ging met een vriend en een pasgeboren baby. Die werd precies die avond uitgezonden. ‘En inderdaad: niemand keek naar onze documentaire. Maar daarna dacht ik vooral: ‘Wat vreselijk voor onze democratie, dat mensen denken dat ze andersdenkenden uit moeten schakelen.’’

Niet dat Bergman Fortuyn ooit een aansprekend politicus vond, integendeel: ‘Hij was een demagoog en speelde vooral in op xenofobe sentimenten. Na zijn dood hebben we dat meer gezien: van LPF tot Thierry Baudet en zijn bende ongeleide racistische en seksistische projectielen.’

Baudet, die samen met Wilders het politieke spectrum flink naar rechts heeft opgerekt. Zijn we in twintig jaar als land gegroeid, of beleven we nog steeds een post-Fortuynistisch trauma?

‘Ik kijk helemaal niet terug’, zegt Abdelkader Benali ietwat dwars. ‘Er zijn in de tussentijd nog veel meer dingen gebeurd die een veel grotere impact hebben gehad op de wereldgeschiedenis. Denk aan de oorlogen in Irak, Afghanistan en Syrië, en nu de oorlog in Oekraïne.’

Ja, Benali was ook bang geworden en geschrokken door de moord. Toch wil hij er niet aan dat het een belangrijk moment was voor Nederland.

‘Jaja, er werd toen ook gezegd dat we na die moord en die van Theo van Gogh bruggen moesten slaan en als land naar elkaar toe groeien. Daar is helemaal niks van terechtgekomen. Alles waar ik bang voor was is uitgekomen: er is meer xenofobie, islamofobie, haat, verrechtsing, extreemrechts en noem allemaal maar op. Het is allemaal veel groter geworden. Kijk bijvoorbeeld naar de toeslagenaffaire, waar mensen zijn kapotgemaakt.’

‘Er is meer xenofobie, islamofobie, haat, verrechtsing, extreemrechts – het is allemaal veel groter geworden’

Volgens Dick Pels, die Fortuyn persoonlijk kende – ‘toen hij nog een marxist was’ – en in 2003 het boek De geest van Pim schreef, doorbrak Fortuyn wel een taboe: dat de multiculturele samenleving niet alleen maar een fijne, beschaafde samenleving was.

‘Dat zagen andere politici zoals Ad Melkert niet. Zij woonden niet in die buurten en hadden geen last van de schaduwkanten van de multiculturele samenleving. Je mocht toen daar weinig over zeggen. Dat taboe heeft Fortuyn wel doorbroken. Dus in die zin was hij wel de stem van de witte Nederlanders die hun buurten zagen veranderen en in armoede leefden. Het is terecht dat de donkere kanten van de integratie bespreekbaar zijn geworden.’

Bergman heeft geen boodschap aan het idee van een taboedoorbrekende Fortuyn. ‘Ik weet het niet, ik heb het idee dat vooral sinds 9/11 islamofobie full force is doorgebroken, waarbij de islam en terrorisme op één lijn werden gezet in de publieke opinie en mensen het legitiem vonden bang te zijn voor moslims.’

Benali is het met deze analyse eens, maar put wel hoop uit de ‘superdiverse’ steden. ‘Er is meer welstand in de stad dan twintig jaar terug en ook meer vrijheid voor LHBTIQ+-, transnationale en kosmopolitische minderheden. We leven in echte stadstaten, een polis voor minderheden.’

Maar dit ziet Benali niet terug in politiek Den Haag, het medialandschap en de culturele sector: ‘Extreemrechtse partijen zijn groter geworden. Musea blijven grotendeels nog steeds witte instituten. Ook qua segregatie in het onderwijs is het moeilijk. Het sentiment in het publieke debat is vijandig tegenover ons, Nederlanders met een migratieachtergrond. Institutioneel racisme is een feit.’

Pels reageert dat integratie in ieder geval een heel langzaam proces is, waar zeker drie of vier generaties overheen gaan voordat er meer begrip ontstaat. ‘Politiek is het zeer zeker zo dat populisme en racisme zijn gegroeid. Ongeveer 25 procent van de kiezers staat aan die kant van het politieke spectrum, waar de islam niet deugt en die religie met geweld wordt geassocieerd. Dát is de erfenis van Fortuyn.’

‘Die 25 procent die de denkt dat de islam niet deugt en religie met geweld associeert. Dát is de erfenis van Fortuyn’

Toch denkt Pels ook dat het maatschappelijk de betere kant opgaat. ‘Als je kijkt naar de integratie van Surinaamse, Turkse en Marokkaanse Nederlanders: ze hebben hun plek wel gevonden. Iemand als Lale Gül is opgestaan uit een toch wel een heel benauwende cultuur, met ouderwets patriarchale en onderdrukkende structuren. Wat dat betreft lijken Gül en Fortuyn wel op elkaar. Fortuyn was zelf homoseksueel en had ook een lastige periode om zichzelf te zijn in zijn twintiger jaren. Hij wist wat discriminatie en onderdrukking was. Ze hebben dus allebei voor hun vrijheid gevochten.’

Tja, Gül. Bergman relativeert dat we in de jaren na Fortuyn al Ayaan Hirsi Ali hadden. ‘Dus dat er een taboe is op interne kritiek vanuit de moslimgemeenschap lijkt me stug. Het is eerder zo dat moslims of ex-moslims die kritisch zijn op de eigen gemeenschap door Wit Nederland omarmd worden’.

Zowel Fortuyn en Gül namen en nemen het in hun eigen vrijheidsstrijd niet zo nauw met de vrijheid van anderen, geeft Pels toe. Nog steeds zijn heteroseksuele witte mannen de baas, zegt hij daarnaast. Toch wil hij ook positief blijven over dit twintigste jaar na Fortuyn.

‘Een ander punt is dat er geen terreuraanslagen meer zijn. Dat is ook vooruitgang. We maken nu beter onderscheid tussen terroristen en gewone moslims. We zijn niet meer zo bang. Dat hele terrorisme-narratief is nu wel een beetje weggezakt. We zijn minder bang voor aanslagen uit islamitische hoek.’

Bergman plaatst daar negatieve kanttekeningen bij. ‘Ik denk niet dat we veel verder zijn gekomen wat betreft het dealen met het racisme in Nederland. We hebben natuurlijk Black Lives Matter gehad. En er is groeiend bewustzijn door het aanhoudend activisme tegen bijvoorbeeld Zwarte Piet, dus er is wel meer tegengeluid. Maar tegelijkertijd zien we dat de Belastingdienst expliciet racistisch beleid heeft gevoerd, hebben we een kapotte woningmarkt die lagere inkomens en Nederlanders met een migratieachtergrond discrimineert.  Ik ben niet zo optimistisch over het toekomstperspectief van mijn kinderen, waar de kloof tussen arm en rijk groeit en antiracisme verdacht wordt gemaakt.’

‘Ik denk niet dat we veel verder zijn gekomen wat betreft het dealen met het racisme in Nederland’

Het gaat wel vooruit met de integratie, zegt socioloog Pels. ‘Het is niet erger geworden. Mensen hebben hun weg gevonden. Ze beschouwen zich Nederlander, en ook Turks, Marokkaans en Surinamer. Dat beide en meerdere identiteiten mogelijk zijn, is een verrijking én onze cultuur. We zijn altijd een multiculturele samenleving geweest. Dat trauma is er niet meer na Fortuyn. Het idee over een vijfde colonne, dat moslims een bedreiging zouden zijn, dat is allemaal vals gebleken.’

Benali zou echter meer bewustwording willen zien over de ‘superdiverse samenleving’ die Nederland is. Hij vestigt zijn hoop op de nieuwe generaties.

‘De oudere generaties dragen te veel historische ballast met zich mee. De jongeren kijken onbevangen naar de toekomst. Ze zijn niet verpest door de nasleep van 9/11 en Fortuyn. Het is een politieke keuze om dat trauma door te geven of niet. De opkomst van Fortuyn was daarom zo on-Nederlands, een beklemmende ervaring voor mensen met een migratieachtergrond. Hij wilde de multiculturele samenleving afschaffen. Het was bedreigend. En dat is het nog steeds.’

Pels nuanceert het gevaar van radicaal-rechts: ‘De populisten hebben nooit de macht in handen gekregen. En het is een kleine groep die in Nederland potentieel geweld wil gebruiken. Uiteindelijk draait het om sociaaleconomische marginalisering. Het is een waanidee dat ‘mensen van buiten’ zich zouden verrijken ten koste van ons. Er is als tijd onvrede en onbehagen geweest, ook toen er nog geen mensen met een migratieachtergrond waren. Het is een politieke keuze van ombuiging om daar ook een kwestie van nationale identiteit van te maken, met anti-gevoelens en culturele issues. Je kan sociaaleconomische problemen oplossen door goede huisvesting en werk te regelen, of je kan ze ombuigen naar culturele zaken. Nationalistische populisten buigen het af. En het volk gaat dat dan kopiëren. Het wordt hen ingefluisterd. Mensen gaan het echt geloven. Niet omdat mensen intrinsiek racistisch zijn, maar ook omdat mensen soms niet over de taal beschikken en dan zeggen ze wat hen wordt voorgezegd.’

Culturele ‘ombuiging’ van sociaaleconomische vraagstukken is een bewuste keuze door een ‘elite van rechts-populistische politici en media’, wil Pels maar zeggen. ‘Een keuze om de eigen cultuur racistisch te onderstrepen en aan te dikken, in plaats van de multiculturele samenleving te accepteren.’