22.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 572

Een laatste kans voor de PvdA om een eigen koers te gaan varen

0

De PvdA zoekt een nieuwe partijvoorzitter nu Nelleke Vedelaar binnenkort opstapt. Alleen mensen met een gezonde dosis zelfhaat lijken de functie te ambiëren: geen enkele bekende PvdA’er heeft zich tot dusver gekandideerd. In plaats daarvan strijden vijf onbekende namen om de eer. Deze week kwamen ze bijeen voor een eerste debat.

Context is alles en deze is bij de PvdA nogal veranderd ten opzichte van 2017, toen Nelleke Vedelaar voorzitter werd. Destijds was de partij net aan het bijkomen van de enorme nederlaag bij de Tweede Kamerverkiezingen. Voor het eerst had de partij maar negen zetels. Dat gaf de verkiezing van de partijvoorzitter een bepaalde uitstraling: de partij bevond zich op een dieptepunt en moest nu de weg omhoog gaan vinden. Vier jaar later kunnen we rustig aannemen dat de tijd dat de PvdA groot en invloedrijk was niet meer snel terugkeert. Wat nu?

Je zou denken dat het tijd is voor een stevig debat over de toekomst van de partij, maar de kandidaten komen bij hun debat nauwelijks verder dan een analyse van organisatorische problemen. Veel PvdA-afdelingen zijn op sterven na dood, zeker nu er al tijdenlang geen jonge leden meer bijkomen. Afdelingen zijn ouderwets georganiseerd en moeten aan te veel procedurele vereisten voldoen, wat de mogelijkheden verkleint om de straat op te gaan. Er is ook geen goed intern debat en meedoen aan de ledendemocratie is een hobby van een enkeling geworden.

Het probleem van de PvdA laat zich raden: al deze organisatorische problemen gaan niet opgelost worden, ongeacht wie er partijvoorzitter wordt. Het is uit de mode om lid te worden van een partij, behalve als je een functie ambieert. Het is niet erg waarschijnlijk dat de PvdA binnenkort gemeentelijke afdelingen met honderden leden heeft, laat staan jongeren. De partij als debat-organisatie is al even ouderwets: dat vindt online allang plaats en daar heeft niemand de PvdA voor nodig. Ledendemocratie is ook zoiets: de partijtop zal bij belangrijke besluiten eerder naar opiniepeilingen kijken dan naar het partijcongres.

Slechts één van de vijf voorzitterskandidaten – de Barendrechtse wethouder Reshma Roopram – bepleit stevige inhoudelijke vernieuwing

De vraag moet natuurlijk zijn wat de inhoudelijke toekomst van de PvdA is. De kandidaat-voorzitters praten bij hun eerste debat al snel over een eventuele fusie met GroenLinks. De ene kandidaat wil absoluut fuseren, de ander niet en weer anderen willen vooral samenwerken en kijken wat daaruit voortkomt. De grote vraag is waarom de PvdA tegenwoordig zo graag over een fusie praat terwijl niet eens zeker is dat GroenLinks eraan mee wil doen. Het antwoord is: het is kennelijk tot nogal wat PvdA’ers doorgedrongen dat de buitenwereld het verschil met GroenLinks nog maar nauwelijks ziet en dat dat ook moeilijk is op te lossen. Lokale flyers van de twee partijen verschillen alleen qua layout van elkaar.

De toekomst van de PvdA laat zich gemakkelijk beschrijven: de kans dat de partij ooit nog groot wordt is minimaal en dus is men het grote pluspunt – macht en invloed – kwijt. Dat maakt een onderscheidend programma essentieel. De fusie- en samenwerkingsvoorstellen met GroenLinks laten zien dat de PvdA er zelf niet meer in gelooft. Eigenlijk zijn voor veel PvdA’ers de twee partijen vergelijkbaar, behoudens kleine verschillen qua geschiedenis, interne cultuur en gezichtsbepalende politici. Zo oppervlakkig is het al: is Lilianne Ploumen een beter gezicht dan Jesse Klaver?

Als de PvdA zelfstandig wil blijven bestaan, wordt het tijd voor een eigen verhaal dat onderscheidend is van dat van GroenLinks. Met projectjes om meer jongeren te betrekken, ombudsteams en andere interne procedures gaat dit niet lukken. Een partijvoorzitter is niet leidend bij de vraag wat de koers zou moeten zijn, maar kan wel een zetje in de juiste richting geven. Wat zien we in bij het eerste debat? Slechts één van de vijf kandidaten – de Barendrechtse wethouder Reshma Roopram – bepleit stevige inhoudelijke vernieuwing. Je kunt twisten of ze goede ideeën heeft, maar zonder vernieuwing gaat het in ieder geval mis. Zou de PvdA zich daar al bij hebben neergelegd?

Nazaten tot slaafgemaakten boos om ‘koloniale’ grafopgraving St. Eustatius

0

Nakomelingen van tot slaaf gemaakten op het Caribische eiland Sint Eustatius zijn boos op Nederland. De reden: een begraafplaats met tenminste 48 graven van tot slaaf gemaakten wordt opgegraven, vanwege het winnen van zand en een uitbreiding van het vliegveld.

‘Laat onze tot slaaf gemaakte voorouders met rust’, zegt Kenneth Cuvalay van de zwarte Nederlandse partij Ubuntu Connected Front tegen Afro Magazine. Cuvulay is geboren en getogen op Sint Eustatius, waar zijn partij Ubuntu met 50,5 procent in maart de grootste partij werd. Hij vindt dat de grafrust van zijn voorouders wordt verstoord.

‘Het opgraven van de lichamelijke resten van onze voorouders zonder gegronde reden getuigt van een diepe minachting naar ons en onze voorouders. Als het hen erom ging ons te helpen met informatie over onze voorouders, dan hadden ze ons er vanaf het begin bij betrokken…’

De Monument Foundation op St. Eustatius vindt de argumentatie om menselijke resten uit hun graf te halen ‘flinterdun en opportunistisch in elkaar gedraaid’. Bewoner Claudia Charles voegt toe: ‘Eerst werden onze voorouders ontvoerd uit Afrika en degenen die overleefden, kunnen niet eens blijven rusten in vrede! Dit is echt walgelijk.’

Cuvalay vertelt Afro Magazine dat veel eilandbewoners de uitvoerende organisatie, St. Eustatius Center for Archaeological Research (SECAR), een weinig transparante organisatie vinden. Inwoners vroegen SECAR tevergeefs wat er met de minstens 22 menselijke resten op een plantage aan de westkust van het eiland is gebeurd, waar een soortgelijke opgraving heeft plaatsgevonden.

‘Ze werkten in het geheim, lieten de plek in erbarmelijke staat achter en legden de overblijfselen ergens neer zonder de lokale gemeenschap te vertellen waar ze zijn of wat ze ermee hebben gedaan’, aldus Cuvulay.

Met zijn partij Ubuntu en andere organisaties houdt Cuvulay nu protesten. Een petitie tegen de opgravingen heeft bijna duizend handtekeningen opgehaald.

Canada: twee moslima’s overleven aanval door man in auto

0

Een 40-jarige man in de Canadese stad Hamilton is gearresteerd op verdenking van een haatmisdrijf tegen twee moslima’s met een hoofddoek.

De aanklacht: het uiten van doodsbedreigingen, mishandeling met een wapen, het gevaarlijk besturen van een motorvoertuig en het niet naleven van de proeftijd. De politie van Hamilton zegt dat de naam van de verdachte niet wordt vrijgeven totdat hij voor de rechter verschijnt.

Volgens een verklaring die de NCCM namens de familie van de slachtoffers heeft vrijgegeven, enkele uren voor de arrestatie, vond de aanval plaats op maandagavond. Het ging om een individu dat ‘gevaarlijk op onze familieleden afreed’.

‘Hij schold hen uit. Hij schold hen uit met een aantal racistische en islamofobe scheldwoorden. Hij dreigde hen te vermoorden. Hij probeerde hen in zijn voertuig naar huis te volgen’, aldus de verklaring. ‘We zijn geschokt maar niet gebroken na de aanval op ons gezin. Laten we duidelijk zijn: dit individu probeerde onze familie te terroriseren.’

Moeder en dochter liepen op een parkeerplaats, toen ze bijna werden aangereden door een auto. De bestuurder beledigde de twee vrouwen met racistische en anti-islamitische leuzen.

In de politieverklaring staat dat beide vrouwen zich achter de bosjes hebben verstopt, uit angst voor de man die naar hen op zoek was. Uiteindelijk wist hij hen te vinden en dreigde hen te vermoorden. Een van de vrouwen schreeuwde om hulp, waarop getuigen tussenbeide kwamen en de verdachte besloot om te vluchten.

Volgens de Canadese moslimraad doet de aanval denken aan de aanslag in London, in de Canadese provincie Ontario. Op 6 juni reed de 20-jarige Nathaniel Veltman met een zwarte pick-up truck vier islamitische familieleden dood.

Sinds de aanslag in Londen zijn er andere aanvallen geweest die gericht waren tegen de Canadese moslimgemeenschap. Eind juni viel een gemaskerde man twee moslimvrouwen in St. Albert, Alberta aan, waarbij de ene vrouw bewusteloos werd geslagen en de andere bedreigd werd met een mes.

Enkele dagen later werd een 32-jarige moslims in Saskatoon in de staat Saskatchewan aangevallen door twee mannen. Hij werd in zijn rug gestoken met een mes en een deel van zijn baard werd afgesneden.

De Canadese moslimraad wil dat de autoriteiten strenger optreden tegen anti-moslimincidenten: een speciale coördinator tegen moslimhaat, meer aandacht voor het gevaar van moslimhaat in het onderwijs en een betere aanpak van racistische incidenten op staat.

Raad van State: Enschede mag nieuwe moskee niet zomaar tegenhouden

0

De Raad van State heeft besloten dat de gemeenteraad van Enschede opnieuw een oordeel moet vellen over de komst van een Turkse Diyanet-moskee in de stad. In december zei de meerderheid van de gemeenteraad nee, maar dit is volgens de Raad van State onvoldoende onderbouwd.

‘Hoewel de raad een grote mate van beleidsvrijheid toekomt bij het niet vaststellen van een bestemmingsplan, moet de raad zijn besluit daarover wel deugdelijk motiveren en daar moet een kenbare belangenafweging deel van uitmaken’, oordeelt de Raad van State.

Het getouwtrek rond de bouw van een nieuwe moskee van de Islamitische Stichting Nederland, gelieerd aan het Turkse staatsorgaan Diyanet, is daarmee nog niet voorbij.

Bestuurder Abdurrahman Bicici van de Selimiye Moskee, die in het nieuwe gebedshuis wil opgaan, is blij met de uitspraak. Hij verwacht dat de gemeenteraad nu wel instemt met de plannen. ‘Ze moeten hier goed over nadenken, we bouwen een heel modern gebouw’ (foto), zegt hij tegen RTV Oost.

Maar het is de vraag of de gemeenteraad nu wel voorstemt. Coalitiepartij Burgerbelangen blijft bij het bezwaar dat er te veel verkeersdrukte bijkomt.

‘Dan kunnen we twee dingen doen: opnieuw kijken naar onze motivering of terug naar de tekentafel en een nieuw bestemmingsplan voorleggen’, zegt fractievoorzitter Marc Teutelink tegen RTV Oost. Teutelink is voorstander van de laatste optie.

Dankzij gesprekken met buurtbewoners is Teutelink van mening dat veel zorgen over de verkeersdrukte worden weggenomen als het bestemmingsplan alleen nog een gebedsruimte omvat en het bijbehorende cultureel centrum wordt gecanceld.

Nieuwe ambassadeur VS in Ankara: stemde tegen genocide-erkenning

0

De Amerikaanse president Joe Biden heeft de Republikein Jeff Flake aangesteld als nieuwe ambassadeur in Turkije. Flake zal in goede aarde vallen bij Ankara als het gaat om de de Armeense Genocide.

Als lid van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat bestreed Flake consequent de pogingen van het Congres om de Armeense Genocide van 1915 erkend te zien. Afgelopen april zorgde Biden nog voor een primeur door de Armeense Genocide alsnog te erkennen.

‘We kunnen en moeten beter doen’, vindt Raffi Hamparian, voorzitter van de belangenvereniging voor Armeense Amerikanen. Hij hoopt dat de commissie voor Buitenlandse Zaken van de Senaat de nominatie van Flake heroverweegt.

Hamparian wijst in dit verband op Henry Morgenthau, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de ambassadeur van de VS in Istanbul was. Hij zette zich in voor de Armeniërs die werden vervolgd en vermoord door het Ottomaanse Rijk, de voorloper van Turkije.

De genocide op Armeense christenen kostte tussen de anderhalf en twee miljoen Armeniërs het leven heeft. Ook werden er in die tijd tussen de 150.000 en 300.000 Assyrische en andere christenen vermoord, alsmede Jezidi’s. Turkije ontkent dat er een genocide heeft plaatsgevonden.

5 jaar na de coup: hoe zit het met de Turkse spanningen in Nederland?

0

Schrijfster Lale Gül herinnerde ons eraan: intimidatie vanuit Turks-nationalistische hoek. Nederlandse Gülen-sympathisanten kunnen erover meepraten. Zij worden door veel Turken en Turkse Nederlanders gezien als lid van een organisatie die achter de Turkse coup van 2016 zou zitten. De Turkse spanningen in Nederland zijn nu wel minder, maar van goede verhoudingen is nog lang geen sprake.

‘Jullie zijn toch dat FETÖ-blad?’ vraagt een Turks-Nederlandse jongen die we in Utrecht aanspreken. ‘FETÖ’ staat voor ‘Fethullistische Terreurorganisatie’. Met deze term duidt de Turkse regering de Gülenbeweging aan sinds de mislukte coup van 15 juli 2016, vandaag exact vijf jaar geleden. De in Amerika woonachtige islamitische geestelijke Fethullah Gülen, die elke betrokkenheid ontkent, en zijn sympathisanten worden vanaf die dag als terroristen gezien. Tienduizenden Gülen-sympathisanten belandden in Turkije achter tralies.

Ook in Nederland leidde de mislukte coup tot grote spanningen. Turkse Nederlanders haalden hun kinderen van zogenoemde ‘Gülen-scholen’. En een opmerkelijke rol was weggelegd voor het Turkse staatsgodsdienstorgaan Diyanet, waarbij 150 Nederlandse moskeeën aangesloten zijn.

Zo belandden Nederlandse Gülen-sympathisanten door toedoen van een Diyanet-gezant in Nederland op een zwarte lijst, speciaal opgevraagd door de Turkse overheid. Diyanet-imams uit Lelystad en Zwijndrecht riepen op Gülen-sympathisanten te verklikken bij de Turkse overheid. Een imam uit Rotterdam gebood Turkse Nederlanders hun lichamen als schilden in te zetten om deze ‘schoften’ toegang tot het ‘vaderland’ te beletten. Op een moskeedeur in Breda stond dat Gülen-sympathisanten niet welkom waren. Een moskeeganger uit Dieren kreeg zelfs een doodsbedreiging van zijn eigen imam, die na aangifte uit Nederland vertrok.

Omdat Gülen-sympathisanten door de Turkse regering werden zwartgemaakt, besloot de Nederlandse tak van de Gülenbeweging op 29 juli 2016 om een persconferentie te beleggen. Selma Ablak (40) was een van de woordvoerders.

‘Ik werd zo een bekend gezicht van de beweging. Ik ben daarnaast op televisie geweest en heb in verschillende kranten gestaan, ook met opiniestukken. Elke keer dat ik in de media verscheen, liep mijn inbox vol met hatelijke verwensingen en bedreigingen.’

Het bleef niet bij boze e-mails. ‘Ik ben in Rotterdam lastiggevallen op straat, omdat mensen wisten dat ik een Gülen-sympathisant ben. Mensen zeiden dat ze mij zouden verklikken. Mijn moeder werd omvergeduwd, omdat mensen boos waren dat haar dochter – ik dus – een Gülen-sympathisant is. En mijn zoon werd nageroepen in de klas. Gelukkig woon ik nu in Amsterdam, waar de Turkse gemeenschap mij niet kent, maar wat was 2016 voor ons een vreselijk jaar.’

Burhan Karademir (48), die als huisarts werkt bij Sanitas, verloor een boel patiënten, die niet meer door hem behandeld wilden worden vanwege zijn connectie met de Gülenbeweging. ‘Het meest heftige was dat ik bedreigd werd door een van mijn patiënten. Hij deed op social media een oproep om mij te bespugen. Daartegen ik heb toen aangifte gedaan. Vanwege de spanningen ging ik ook niet meer naar de Turkse Diyanet-moskee in Rotterdam-West. Het leek mij wijs om als Gülen-sympathisant Turkse Nederlanders zo min mogelijk op te zoeken.’

2016 was echt een heel heftig jaar, vertelt ook Ahmet Taskan (53). ‘De hetze tegen Gülen-sympathisanten werd georganiseerd en aangemoedigd door de Turkse overheid.’ Hij werd op social media uitgescholden en bedreigd. Tegen twee mensen heeft hij aangifte gedaan, één van hen is daadwerkelijk veroordeeld. ‘Hij had op social media gezegd dat ik moest worden vermoord.’

Saniye Calkin (46), prominent Gülen-sympatisant in Nederland, kreeg enkele dagen na de coup een dreigend telefoontje van iemand. ‘Hij vroeg mij waar ik was op dat moment. Ik was toen op het kantoor. Hij dreigde ook naar mij toe te gaan. Ik vond het doodeng, maar probeerde desalniettemin het gesprek aan te gaan. Hij beschuldigde mij van alles, wat er de dagen ervoor in Turkije was gebeurd. Ik was daar ook persoonlijk schuldig aan.’

Hoe zien Turkse Nederlanders die niet aan de Gülen-beweging gelieerd zijn hen nu? Zij spreken ons liever niet over de coup-saga, ook niet als ze anoniem zouden worden opgevoerd. Enerzijds door de gevoeligheid van het onderwerp, anderzijds doordat de Kanttekening de opvolger is van Zaman Vandaag. Ewoud Butter van de multiculturele website Republiek Allochtonië verbaast zich niet over deze terughoudendheid.

‘Voor fanatieke Erdogan-aanhangers blijven Gülenisten de verraders’, laat hij weten. Seculieren, alevieten en kemalisten hebben de islamitische beweging nooit vertrouwd, en doen dat nog steeds niet, voegt hij toe.

Wie wel met ons wil spreken is Bilal*, die wel eens naar een Diyanet-moskee gaat. Vlak na de coup moest de Gülenbeweging het bij zijn imam ontgelden. ‘‘Alle terreur is voor ons hetzelfde, of het nu de PKK, IS of FETÖ betreft’, zei de imam toen.’

Volgens Bilal zijn Turkse Nederlanders buitengewoon loyaal aan de Turkse overheid. ‘Dat kon ver gaan. Mensen kozen toen partij voor de overheid, zelfs als een familielid in Turkije werd ontslagen vanwege vermeende Gülenistische sympathieën. ‘Als je ergens van verdacht wordt, dan zal er vast wel iets ernstigs aan de hand zijn’, was de gedachte.’

Tegenwoordig lijken Turkse Nederlanders wat kritischer vanwege de economische problemen in Turkije, vertelt hij, ‘maar in de ogen van veel Turkse Nederlanders kan Erdogan gewoon niets verkeerds doen’.

Een ontmoeting met een groepje Turks-Nederlandse mbo-jongeren op station Utrecht Centraal illustreert dit. ‘Erdogan is goed, want hij heeft van Turkije een topland gemaakt’, zegt een jongen. ‘Hij is een echte man en komt op voor de Palestijnen’, zegt een ander. Van de Gülenbeweging moeten de jongeren nog steeds niets hebben.

‘FETÖ-terroristen zijn de slaven van Amerika’, roept een van hen. De leider van het groepje, Osman, legt uit dat hij tegen de Gülenbeweging is, die volgens hem voor 100 procent achter de coup tegen Erdogan zit. Toch heeft hij geen persoonlijke hekel aan Gülen-sympathisanten, benadrukt hij.

‘Ik ken zelf ook een Gülenist. Ik en veel andere Turken gaan niet meer met hem en met zijn familie om. Er is geen haat, maar wel uitsluiting’

‘Ik ken meerdere Gülenisten uit mijn omgeving en ik respecteer ze nog steeds. Het zijn ook gewoon mensen. Ik denk wel dat ze een fout maken met de keuze om achter Gülen te staan. Ze staan achter een moordenaar die mensen heeft geprobeerd uit te roeien. Ze staan achter een politieke beweging die eigenlijk niets meer met Turkije te maken heeft.’

Mustafa: ‘Ik ken zelf ook een Gülenist. Hij gaat niet meer naar Turkije, dat kan nu niet meer. Ik en veel andere Turken gaan niet meer met hem en met zijn familie om. Er is geen haat tegen Gülenisten, maar wel uitsluiting. Vooral AKP-supporters gaan niet met ze om. Voor de coup was dit heel anders.’

Het verhaal van Mustafa wordt bevestigd door de vier Gülen-sympathisanten die we spreken. Hoewel ze nu niet of nauwelijks nog bedreigd meer worden, worden ze sociaal buitengesloten door andere Turkse Nederlanders.

‘Ik zoek de confrontaties niet meer op’, zegt Karademir. ‘Op social media houd ik mij rustig, ik ga politieke discussies met mijn Turkse patiënten uit de weg en ook met mijn broer – een fervent aanhanger van Erdogans AKP – spreek ik niet meer over politiek. Dat leek ons wel zo verstandig. Vlak na de coup had hij de broederband met mij verbroken, maar gelukkig gaan we nu wel weer met elkaar om.’

Nog altijd gaat het verklikken van Turkse Nederlanders aan de Turkse autoriteiten door, via de consulaten in Nederland, onthulde de Groene Amsterdammer vorige maand. Wie eenmaal in Turkije op een lijst van verdachten staat, komt vrijwel zeker in een Turkse gevangenis terecht. Naar Turkije durft Karamdemir niet meer te gaan, omdat hij dan mogelijk wordt opgepakt. ‘Mijn ooms in Turkije vinden dat wel jammer – met hen had ik een goede band -, maar ze snappen wel dat het voor mij te gevaarlijk is.’

Ook heeft Karademir sinds de coup geen voet meer gezet in een Turks-Nederlandse moskee. ‘Dat komt niet zozeer omdat ik bang ben, maar Turkse moskeeën vertegenwoordigen gelovigen als ik niet meer. Wel heb ik als arts één keer het grafgebed gedaan bij een Diyanet-moskee, nadat een patiënt was overleden, en twee keer bij een moskee van Milli Görüs (een conservatieve Turkse moskeekoepel, red.). In alle drie de gevallen wisten ze niet wie ik was, gelukkig. Tegen niet-Turkse mensen vertel ik wel over mijn Gülen-sympathieën, maar ik hou mijn mening wijselijk voor mij in gesprekken met Turkse Nederlanders.’

‘Tegen niet-Turkse mensen vertel ik wel over mijn Gülen-sympathieën, maar ik hou mijn mening wijselijk voor mij in gesprekken met Turkse Nederlanders’

Ahmet Taskan mijdt tegenwoordig eveneens het onderwerp Turkse politiek, zegt hij. ‘Mijn familieleden zijn geen Gülen-sympathisanten. Ze weten natuurlijk dat ik geen terrorist ben, maar het lijkt mij verstandig om eventuele conflictsituaties uit de weg te gaan door niet hierover te beginnen.’

Tegenwoordig gaat het er veel minder heftig aan toe, is Taskans indruk. Bovendien zijn Turkse Nederlanders kritischer over Erdogan geworden, zegt hij. ‘Dat heeft te maken met de slechte Turkse economie, maar ook met het gebrek aan vrijheid in het land. Ik hoor via-via verhalen van mensen die in Turkije op vakantie zijn geweest, maar het gevoel hebben dat het land in negatieve zin aan het veranderen in, als gevolg van het gebrek aan democratie, de corruptie, de vriendjespolitiek.’

Taskan peinst er echter niet over om zelf naar Turkije op vakantie te gaan. ‘Ik heb een uitgesproken mening. En die uit ik ook. Als ik een retour Turkije koop, zal dat best wel eens een enkele reis kunnen zijn.’

Ook voor Ablak werd het steeds rustiger, maar in mei 2020 was het opnieuw raak. Ze had net een lintje gekregen voor haar vrijwilligerswerk, net als enkele andere Gülen-sympathisanten. Hier had het Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz grote moeite mee. Hij vergeleek Gülen-aanhangers met aanhangers van Hitler, Mussolini, Mladic en Franco, wat leidde tot raadsvragen en een veroordeling door emancipatiewethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks).

‘Yilmaz doet er echt alles aan om ons te demoniseren’, zegt Ablak. ‘Denk heeft een grote aanhang in Amsterdam onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders. Ik voel mij nu ongemakkelijk en onveilig als ik Denk-vrijwilligers tegenkom tijdens de verkiezingscampagne. Dan loop ik liever even een blokje om.’

Toch hebben de coup en de spanningen in de Turks-Nederlandse gemeenschap ook een positief effect gehad, aldus Ablak. ‘We zijn ons meer bewust geworden van andere mensen die onderdrukt en vervolgd worden, en zijn solidair met hen. Eigenlijk begrijpen we nu pas de brede visie van Gülen op mens en samenleving beter. Een geluk bij een ongeluk.’

Hoewel de ergste storm ook voor Calkin nu voorbij is, wordt ze regelmatig nog geïntimideerd via social media. ‘De laatste keer was toen ik twitterde over de ontvoering van zes leraren uit Kosovo, die ook Gülen-sympathisanten zijn. Iemand twitterde: ‘Wacht maar, en je zult het zelf zien en voelen, wanneer je het niet verwacht gaan ze jou pakken.’ Dit vind ik eng, onlangs is er een docent uit Kirgizië ontvoerd. Vijf jaar na de coup. In totaal zijn in 33 landen 113 mensen illegaal ontvoerd door de Turkse geheime dienst. Als je dan zo’n tweet krijgt dat ze ook voor mij komen, is dat schokkend.’

Calkin gaat zonder vrees over straat. Toch is het anders geworden na 15 juli 2016, vertelt ze. ‘Als ik Turkse mensen zie, bijvoorbeeld in het park, ben ik voorzichtig om met ze in gesprek te gaan.’ Calkin is wel bereid tot dialoog, benadrukt ze. ‘Als vertegenwoordiger van de Hizmet-beweging spreek ik ook met vertegenwoordigers van Diyanet en Milli Görüs bij het ministerie van Binnenlandse Zaken.’

‘Als ik Turkse mensen zie, bijvoorbeeld in het park, ben ik voorzichtig om met ze in gesprek te gaan’

De mislukte staatsgreep in Turkije heeft niet geleid tot een permanente breuk in haar familie. ‘Mijn familieleden zijn geen Gülen-sympathisanten. Ze maakten zich grote zorgen over mij vlak na de coup. Maar ze accepteren en respecteren mijn keuzes, hoewel ze het niet met die keuzes eens zijn.’

Hoewel Calkin in principe open staat voor dialoog lijkt sociale uitsluiting het nieuwe normaal te zijn geworden. Zijn er wel dialoogpogingen geweest vanuit de Turks-Nederlandse koepelorganen?

‘We houden ons niet bezig met wat er in Turkije gebeurt, vanwege de diverse achterban die wij hebben’, zegt een medewerker van het Inspraakorgaan Turken in Nederland in eerste instantie. Als we aangeven dat het ons om spanningen in Nederland te doen is, reageert hij: ‘Als er spanningen zijn, dan kijken we wat we kunnen doen. Maar we gaan alleen op kwesties in als onze achterban hierom vraagt. Hierover hebben we geen vraag gekregen. Gülenisten hebben hier blijkbaar geen behoefte aan, en hun tegenstanders al helemaal niet.’ De Islamitische Stichting Nederland, een Nederlandse moskeekoepel die gelieerd is aan Diyanet, reageert niet op onze vragen.

Het eerder genoemde Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz, inmiddels ook fractievoorzitter, zegt in principe open te staan voor een gesprek met Gülen-sympathisanten. Maar dan moet er wel eerst aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.

‘Gülen-aanhangers moeten duidelijk afstand nemen van de coup en niet als een blind paard achter Gülen aanlopen’, zegt hij. ‘Als je oprecht gelooft dat Gülen niet het brein is achter de coup – dat kan – maar de coup ondubbelzinnig veroordeelt, dan moet een gesprek in principe mogelijk zijn.’

‘Gülen-aanhangers moeten duidelijk afstand nemen van de coup en niet als een blind paard achter Gülen aanlopen’

Hij voegt er meteen aan toe dat veel Turkse Nederlanders niet meer geloven in die dialoog, en dat die de komende vijf à tien jaar ook niet zal plaatsvinden. ‘Er is te veel gebeurd. Er zijn te veel mensen gestorven die nacht. Veel mensen hebben er nog trauma’s van. Ik ook. Als ik een vliegtuig laag hoor overvliegen, moet ik weer denken aan 15 juli. Die herinneringen zijn springlevend.’

Hij vindt echter niet dat moskeeën Gülen-sympathisanten moeten weigeren. ‘Je kan niemand weigeren een moskee binnen te komen. Niemand is eigenaar van een moskee. De deuren van de moskee staan open voor iedereen.’

Dit artikel kwam tot stand met behulp van Kanttekening-journalist Caner Mert.

*Gefingeerd. Echte naam bij de redactie bekend.


Toch nog even over die rel naar aanleiding van het lintje dat Selma Ablak kreeg, waarna Denk-raadslid Numan Yilmaz Gülen-sympathisanten vergeleek met nazi’s. ‘Mijn kritiek op de lintjesregen was niet gericht tegen mevrouw Ablak, maar tegen FETÖ in het algemeen’, geeft Yilmaz aan. ‘FETÖ is echt een hele kwalijke beweging. Ik weet wat zij hebben gedaan. Niet alleen Erdogan-aanhangers, maar vrijwel alle Turken hebben problemen met deze organisatie, die eigenlijk geen plek verdiend hebben in een democratisch land. Het is een terreurorganisatie, onschuldige mensen zijn dankzij FETÖ achter de tralies beland.’

Yilmaz doelt op de beruchte Ergenekon-zaak van 2007-2012, waarbij Gülenistische politieagenten bewijzen zouden hebben vervalst tegen een vermeend geheim verbond dat de regering ten val zou willen brengen. Kwalijker vindt Yilmaz echter de coup van 15 juli 2016.

‘Gülen zelf gaf opdracht om het parlement te bombarderen, zijn volk aan te vallen. Dat is terrorisme. Dat betekent overigens niet dat Nederlandse FETÖ-aanhangers ook allemaal terroristen zijn. Dat weet ik niet. Maar ze zijn wel sympathisanten van een terreurorganisatie. Daar vind ik iets van. Zoals ik ook kritisch ben over mensen die IS verdedigen.’

Saniye Calkin: ‘Nota bene Gülen zelf heeft vlak na de coup meteen duidelijk gemaakt dat hij hier niets mee te maken heeft. Misschien kunnen militairen met Gülen-sympathieën betrokken zijn geweest bij de coup, dat wil ik niet uitsluiten. Wie er bij de coup betrokken is geweest moeten gestraft worden, ook al zijn het Gülenisten. Nu worden wij als Gülen- sympathisanten collectief gestraft. Omdat wij allemaal achter de staatsgreep zouden zitten. Dat is pertinent onjuist. Overigens heb ik persoonlijk, maar ook namens de Hizmet-beweging in Nederland, meteen afstand genomen van de coup. Dus ik hoop dat dit voldoende is om met Yilmaz in gesprek te kunnen gaan.’

De man die radicaal-rechts mogelijk splijt bij Franse verkiezingen van 2022

0

Frankrijk is in de ban van Éric Zemmour, de controversiële radicaal-rechtse schrijver en opiniemaker. De reden: hij wil mogelijk meedoen aan de Franse presidentsverkiezingen van 2022.

De 62-jarige Zemmour is dankzij zijn geruchtmakende boek Le suicide français (‘De Franse zelfmoord’), zijn column in de conservatieve krant le Figaro en zijn televisieoptredens een bekende Fransman geworden. Zemmour schuwt daarbij het doen van controversiële uitspraken niet.

In 2019 noemde Zemmour op de nationale televisie islamitische vluchtelingen ‘kolonisten’ en schermde hij met de beruchte omvolkingstheorie, de gedachte dat de oorspronkelijke Europese bevolking door niet-westerse migranten zal worden vervangen. Ook sprak hij over de ‘islamisering van de straten’.

En vorig jaar beweerde Zemmour tijdens een tv-debat dat maarschalk Philippe Pétain de Franse Joden had gered. Pétain stond tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het hoofd van het Zuidelijke Vichy-Frankrijk, dat met de nazi’s collaboreerde.

Als flamboyante mediapersoonlijkheid heeft Zemmour veel fans, waardoor hij een geduchte concurrent kan worden voor Marine le Pen, de dochter van Jean-Marie Le Pen en leider van de radicaal-rechtse partij Rassemblement National.

Volgens de Duitse nieuwsssite Deutschlandfunk kan Zemmour voor een aardbeving in het rechtse kamp zorgen en Le Pen veel stemmen kosten. Rechts Frankrijk zal in tweeën worden verdeeld, aldus de Duitse journalist Dirk Fuhrig.

Jean-Marie Le Pen, de vader van Marine le Pen en godfather van uiterst rechts Frankrijk, is sceptisch over de kansen van Zemmour. ‘Éric Zemmour is niet het type om presidentskandidaat te zijn’, zegt de voormalige extreemrechtse politicus. Volgens Le Pen zou Zemmour ‘niet zeker zijn van een goed resultaat’ als hij zich zou presenteren als presidentskandidaat.

De nieuwszender CNews, waarop Zemmour als commentator vaak is te zien, is volgens de oud-politicus een marginale zender. Le Pen senior wil niettemin in gesprek met Zemmour, ‘omdat ik hem erg mag’.

Het is de vraag of hij Zemmour zal overtuigen om zich toch maar niet kandidaat te stellen, of dat Zemmour hem zal overtuigen zijn kandidatuur te steunen. Op dit moment weet Le Pen senior nog niet of hij op Zemmour zal stemmen, mocht hij zich kandideren. ‘Alles zal afhangen van zijn politieke programma zelf en zijn actieprogramma.’

Officieel heeft Zemmour zich nog niet kandidaat gesteld. Maar verkiezingsposters met zijn beeltenis verschenen onlangs, naar verluidt geplakt door een groep vrienden en zonder zijn medeweten, met als doel om hem aan te sporen zich kandidaat te stellen.

Voor Zemmours uitgever Albin Michel was dit een reden om het contract met de polemist op te zeggen. Zemmour is volgens de uitgever nu al geen schrijver meer, maar een politicus.

Taliban waarschuwen Erdogan: ‘Geen Turkse troepen in Afghanistan!’

0

De Taliban hebben Turkije gewaarschuwd geen troepen in Afghanistan te houden om de luchthaven van Kabul te besturen en te bewaken, na de terugtrekking van de door Amerika geleide coalitietroepen uit het land.

Turkije heeft al jaren niet-strijdende troepen in het land en is in gesprek met Washington voor een dergelijk plan. ‘Het islamitisch emiraat Afghanistan veroordeelt deze laakbare beslissing’, zeiden de Taliban gisteren in een verklaring. Ze waarschuwden Turkije voor ‘gevolgen’.

‘Turkije is de afgelopen twintig jaar in Afghanistan geweest met de NAVO, en als het nu wil blijven, beschouwen we het zonder enige twijfel als een bezetter en zullen we ertegen optreden’, aldus een Taliban-woordvoerder. De plannen van Turkije om de luchthaven in Kabul te bezetten zijn volgens hem ‘onverstandig, een schending van onze soevereiniteit en territoriale integriteit en tegen onze nationale belangen’.

Volgens Syrisch-Koerdische media is Turkije van plan om Syrische huurlingen te rekruteren, die de luchthaven van de Afghaanse hoofdstad Kabul straks moeten gaan beveiligen.

De Taliban zijn de afgelopen maanden in het offensief geweest. Ze hebben hun controle in het land uitgebreid, vooral in niet-stedelijke gebieden. De escalatie van het conflict heeft ook geleid tot een nieuwe vluchtelingenbeweging naar Turkije. Duizenden Afghanen, die bang zijn dat de Taliban straks de macht in heel Afghanistan overneemt, komen nu Turkije binnen.

Amazon verkoopt merchandise van alt-right-figuur Groyper

0

Amazon verkoopt materiaal dat de alt-rechtse, wit-nationalistische meme Groyper promoot. Dat meldt non-profitorganisatie Media Matters for America.

Groyper is een padachtige afgeleide van Pepe the Frog. De meme wordt in verband gebracht met extreemrechts activisme van de alt-right, waaronder de wit-nationalistische internetpersoonlijkheid Nick Fuentes, wiens volgelingen zich ‘Groyper Army’ noemen.

Amazon verkoopt onder andere de boeken The Groypers and Frens coloring book en Who’s that groyper?

Behalve boeken verkocht Amazon ook stickers en T-shirts met Groyper. Sinds gisteren zijn ze onvindbaar – een aanwijzing dat Amazon deze producten uit het assortiment heeft verwijderd.

Amazon heeft een verleden met het verkopen van extreemrechtse merchandise. In januari dit jaar, na de bestorming van het Capitool door extreemrechtse Trump-aanhangers, besloot Amazon alle QAnon-spullen in de ban te doen. QAnon is de complottheorie dat de Verenigde Staten in het geheim worden geleid door een Deep State van satanische pedofielen, die een oorlog voeren tegen Donald Trump.

Ook verkocht Amazon de antisemitische ‘kinderboeken’ Der Giftpliz (‘De giftige paddenstoel’) en Der Pudelmopsdackelpinscher (‘De bastaard’) van de beruchte nazi Julius Streicher. Deze boeken werden ook door Bol.com verkocht.

‘Propaganda’: critici hekelen VPRO-docu die terugkeer IS-vrouwen bepleit

0

De documentaire The Return: Life After ISIS, die gisteravond werd uitgezonden door de VPRO, heeft flink wat stof doen opwaaien. In de documentaire staan IS-vrouwen in Koerdische interneringskampen centraal. Critici vinden dat de IS-vrouwen ten onrechte als slachtoffers worden neergezet.

De Spaanse regisseur Alba Sotorra kreeg dankzij haar contacten met Koerdische strijders in Syrië toegang tot het detentiekamp Al-Roj, waar IS-vrouwen vastzitten. Ze sprak er met veel van hen, waaronder ook vrouwen uit Nederland.

De documentaire gaat ook over de vraag of IS-vrouwen moeten worden gerepatrieerd naar Nederland en andere westerse landen. Sotorra is vol empathie voor de IS-vrouwen. Aan het eind zegt ze tegen een IS-vrouw: ‘You are not bad, you’re good. You are a good mother.’

De documentaire vertelt vanuit het perspectief van deze IS-vrouwen, die zichzelf vooral als slachtoffer zien van IS-propaganda die hen ertoe bewoog om naar het kalifaat af te reizen. Op Twitter leidt dit tot veel ophef.

De Syrische vluchteling Adam Esmael, wiens broer door IS is vermoord, noemt de VPRO-documentaire ‘schaamteloos’. Hij vindt het een ‘belediging voor de echte slachtoffers’, waarmee hij onder meer Assyrische christenen – zoals hemzelf – en de Yezidi’s bedoelt.

‘Waarom maakt de VPRO niet een keer dergelijke reportage over de Yezidi’s en andere slachtoffers van onze Nederlandse IS leden die in den vreemde onnoemelijk leed aanrichten?’, vraagt Yoeri Albrecht, directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie, zich af.

‘Wat een ontzettende slechte docu, zou bijna zeggen: manipulatief’, reageert journalist Brenda Stoter, die een boek schreef over de genocide op de Yezidi’s. ‘Men zag niks, wist niks, doet net alsof ISIS een kookclubje is. Dramatisch muziekje erbij, misdaden hier en daar erin gepropt, en tranen. (…) Door de montering, dramatische muziek, gebrek aan info, zou je bijna denken dat de helden van de film zijn overleden voor een ‘goede zaak’.’

In een interview gaf regisseur Sotorra al aan dat het doel van de documentaire is om ‘het narratief te veranderen’ over IS-vrouwen en ze ‘terug te brengen’. Aan de hand daarvan concludeert de Nederlandse ex-moslimextremist Jason Walters: ‘Je zou het propaganda kunnen noemen.’