14.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 594

Frankrijk onderzoekt Zara en andere modeconcerns om textiel uit Xinjiang

0

Tegen vier grote modeconcerns, waaronder Zara, is een onderzoek gestart door Franse aanklagers. Mogelijk maken deze bedrijven gebruik van katoen uit de westelijke Chinese regio Xinjiang.

China wordt ervan beschuldigd islamitische Oeigoeren in te zetten als dwangarbeiders bij de katoenproductie. De Oeigoeren worden onderdrukt door opsluiting en hersenspoeling in Chinese ‘heropvoedingskampen’, gedwongen sterilisaties en martelingen, aldus mensenrechtenactivisten en -experts.

In april dit jaar dienden Franse actiegroepen samen met een Oeigoerse vrouw, die in zo’n heropvoedingskamp heeft gezeten, een aanklacht in tegen modeketens die katoen uit Xinjiang zouden hebben gebruikt. Ze worden onderzocht op ‘medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid’.

De Amerikaanse regering en de parlementen van Nederland, Groot-Brittannië en Canada stellen dat China zich schuldig maakt aan genocide tegen de Oeigoeren.

‘Marokko gaat officiële ambassade in Tel Aviv openen’

0

Marokko zal zijn ‘verbindingskantoor’ (foto) in het Israëlische Tel Aviv binnenkort omvormen tot een officiële ambassade, meldt het Amerikaanse nieuwscentrum Axios.

De opening van een ambassade in Tel Aviv maakt deel uit van de plannen van Marokko om de diplomatieke betrekkingen met Israël te verbeteren.

Volgens bronnen van Axios is een ambassade in Tel Aviv misschien wel de eerste concrete stap met dank aan de Amerikaanse president Joe Biden om de normalisatie uit het Trump-tijdperk tussen Israël en de Arabische wereld te bevorderen. Biden staat volledig achter het normaliseren van de diplomatieke betrekkingen van Arabische landen met Israël, meldt Morocco World News.

In ruil voor de normalisering van de betrekkingen met Israël erkennen de Verenigde Staten de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara, die sinds 1975 door het koninkrijk wordt bezet. Dit was de prijs die Trump moest betalen om de deal doorgang te doen laten vinden.

Brett McGurk, de belangrijkste adviseur van Biden in het Midden-Oosten, sprak enkele dagen terug aan de telefoon met de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken. McGurk bevestigde dat de regering-Biden niet van plan is de stap van Trump terug te draaien, zeiden bronnen tegen Axios. Spanje heeft de VS vorige maand gevraagd om deze erkenning terug te draaien.

Ophef: wooncorporatie noemt luchtjes ‘multiculturele wereldkeuken’ overlast

0

WoonFriesland maakt zich schuldig aan racisme, aldus activisten op Twitter. De Friese woningbouwcorporatie geeft bewoners tips hoe ze met ‘kookluchtjes’ uit de ‘multiculturele wereldkeuken’ kunnen omgaan.

‘Een multiculturele samenleving levert een ‘wereldkeuken’ op met ontelbare gerechten en even zoveel etensluchtjes’, staat op site van WoonFriesland. ‘Omdat smaken verschillen vraagt dit om een soepele, tolerante houding. En in veel gevallen kan een goede afzuigkamp de lucht aardig klaren.’

Deze passage schiet activisten op Twitter in het verkeerde keelgat. ‘wtf is dit voor stukje racisme op jullie site??? weet je wat pas stinkt? spruitjes. weet je wie die eten? WITTE MENSEN’, schrijft het Twitteraccount AarbeiSL boos.

‘Goedemorgen, Het is jammer dat je deze tekst zo opvat’, antwoordt WoonFriesland. ‘De Nederlandse keuken valt ook onder de wereld keuken. Ik ben het met je eens dat spruitjes niet lekker ruiken. Vandaar ook dat er in de tekst wordt gewezen op tolerantie en het belang van een goede afzuigkap.’

AardbeiSL neemt hier geen genoegen mee. ‘Je suggereert met deze tekst dat een multiculturele samenleving zorgt voor overlast (in dit geval door geurtjes) en dat is verkapt racisme. Niks meer niks minder.’

Anderen bemoeien zich ook met de discussie. Een BIJ1-aanhangster vindt dat de Hollandse pot juist stinkt, met die ‘muffe geur van kapotgekookte groenten en aardappels’. AarbeidSL beaamt dit. ‘Mijn buurt is heel erg multicultureel maar van de etensluchten hier krijg ik juist vet vaak honger, hollands eten is t eten dat stinkt.’

Turkije spreekt Nederlandse journalist vrij van maken ’terreurpropaganda’

0

Een Turkse rechtbank heeft de Nederlandse journaliste Fréderike Geerdink vrijgesproken, meldt de Turkse website Medya News. Hiermee komt een einde aan een juridische strijd van zes jaar.

De journaliste deed voor Nederlandse platforms als NRC en de Groene Amsterdammer bijna tien jaar verslag van de Koerdische kwestie. Ook de PKK, die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat, kwam ruim aan bod. Ze zou zich daarmee schuldig maken aan ‘het voeren van propaganda voor een terroristische organisatie’, maar is hier nu voor vrijgesproken.

Geerdink werd in januari 2015 gearresteerd en stond in april 2015 terecht. In september dat jaar werd ze definitief Turkije uitgezet. Er is op dit moment een procedure aan de gang om haar Turkse inreisverbod te annuleren.

Geerdink zorgde in mei voor ophef op Twitter, toen ze in het Turks kersvers staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius (VVD) aanviel. ‘Het is een walgelijke, racistische vrouw’, schreef Geerdink onder meer.

‘Na slavernij-excuses Halsema, nu tijd voor volgende stap: reparaties’

0

Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden (NiNsee) is blij met de excuses van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de slavernij, maar vindt dat het nu ook tijd is voor de volgende stap: ‘reparaties’.

‘Die wettelijke verankering van excuses, het herstel, reparaties, dat lijkt me eigenlijk de eerste stap’, zegt NiNsee-voorzitter Linda Nooitmeer tegen de Amsterdamse omroep AT5. Ze denkt hierbij niet aan individuele herstelbetalingen, maar aan investeringen in de zwarte gemeenschap in Nederland.

‘Ik kom vaak in de Bijlmer en ik zie elke dag een stroom mensen vanuit waar dan ook in Nederland naar de grote kantoorgebouwen gaan. Tegelijkertijd is er een groep mensen, ook van Afrikaanse afkomst, die in de Bijlmer leeft. Kinderen, die het best wel moeilijk hebben.’

Emancipatiewethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) wil ook dat de excuses van Halsema consequenties hebben. Hij wil dat ‘we met elkaar gaan kijken hoe we met de doorwerking van dit verleden aan de slag kunnen’, zegt hij. ‘Dat is denk ik een hele belangrijke vervolgstap voor de rest van het jaar.’ Het woord ‘herstelbetalingen’ nam de wethouder niet in zijn mond.

De zwarte partij Ubuntu Connected Front, die tevergeefs meedeed aan de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart, eiste in haar programma 40.000 euro voor elke nazaat in Nederland van een tot slaaf gemaakte, als voorschot.

CDA nam de verkeerde afslag

Negen zetels. Zo klein was het CDA in de EenVandaag-peiling van dinsdag. Een historisch dieptepunt. Democratische logica: weinig mensen zullen het CDA missen in het centrum van de macht, mocht de partij definitief een kleine partij worden.

Maar de neergang van het CDA is zonde als je bedenkt dat het van oudsher een belangrijke positie vervulde in ons politieke en maatschappelijke landschap. Een brede middenpartij die groepen Nederlanders met elkaar verbond op basis van christelijke beginselen. Het is extra zonde als je bedenkt dat het CDA dit allemaal had kunnen voorkomen.

Het afgelopen decennium was er een van verdere secularisering, individualisering, liberalisering, verrechtsing, veroudering en diversifiëring van onze samenleving. Trends die niet in het voordeel van het CDA werken. Trends ook waar de partij op had moeten anticiperen of reageren. De oplossing lag in verbreding, diversifiëring en verduurzaming, het midden opnieuw definiëren. Wat het werd: platte verrechtsing.

In 2010, toen Jan-Peter Balkenende het onderspit delfde, kwam het CDA in een identiteitscrisis. Het kon vanuit christelijke waarden een alternatief ontwikkelen voor de opstomende Geert Wilders. Maar nee: het CDA werkte met de PVV samen. Na dit korte huwelijk bleef het CDA flirten met populistisch gedachtegoed: denk aan het gehamer van toenmalig partijleider Sybrand Buma op de ‘joods-christelijke cultuur’ van Nederland. Of neem de latere samenwerking met Forum voor Democratie in Brabant.

Nog zo’n bepalend moment: 2014, als Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk breken met de PvdA na een conflict met minister Lodewijk Asscher. Die wilde onderzoek doen naar Turkse religieuze organisaties omdat deze niet transparant zouden zijn en de integratie zouden tegenwerken. Een verkeerd signaal richting een groot deel van het Turks-Nederlandse en moslim-electoraat.

Op dat moment had het CDA, als ‘verbindende’ christelijke partij, voor moslims kunnen opkomen. Het gebeurde niet. Sterker nog: het CDA steunde Asscher. Veel moslims voelden zich door deze partijen gecriminaliseerd. Denk kon een electoraal succes worden. En het integratiedebat polariseerde niet-zo-vrolijk verder.

De oplossing lag in verbreding, diversifiëring en verduurzaming, het midden opnieuw definiëren. Wat het werd: platte verrechtsing

De verbinding tussen protestants-katholiek, platteland–stad en moslims–niet-moslims hield geen stand bij het CDA. Het CDA heeft een sterke leider nodig om de vele bloedgroepen bij elkaar te houden.

Aanvankelijk was het CDA als christendemocratische partij een politieke groepering waar ook moslims zich thuis voelden. In tegenstelling tot de kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP is het CDA in theorie open voor iedereen. Echt inclusief werd het CDA echter nooit. In 2013 verscheen het rapport Gedeelde waarden: Moslims in het CDA, waarin werd geconcludeerd dat moslims en christenen veelal dezelfde waarden koesteren. Maar het rapport belandde in een la met de vele andere rapporten uit het afgelopen decennium.

Het CDA koos voor de conservatieve, populistische koers van Buma. In zijn geruchtmakende H.J. Schoo-lezing uit 2017 nam hij het op voor de ‘boze burger’, die volgens hem de ‘gewone Nederlander’ was. Islamitische Nederlanders weken af van deze norm. Volgens Buma was de hoop dat moslimmigranten uiteindelijk hier een ‘verlichte islam’ zouden gaan aanhangen ‘ijdel gebleken’. Daarbij vond hij dat we ‘onze cultuur, onze tradities’ niet mochten laten verwateren. Ze moesten juist worden versterkt.

In 2017 zegde rabbijn en Kanttekening-columnist Lody van de Kamp zijn CDA-lidmaatschap op. Hij stelde dat die partij moslims uitsluit. ‘Joden weten wat beperkt, gediscrimineerd en gestigmatiseerd worden is. Hoe sommige Nederlanders, vooral moslims, zich nu voelen is voor mij heel herkenbaar’, zei hij daarover tegen de Kanttekening.

Ook een andere Kanttekening-columnist, bestuurder Dave Ensberg-Kleijkers, zegde onlangs zijn CDA-lidmaatschap op. Hij verwoordde wat de linkervleugel al langer dwarszat op multicultureel gebied. Over vluchtelingen in Moria: ‘Kinderen worden door ratten gebeten. Vrouwen moeten na een keizersnede direct terug naar de tent, lopen een infectieziekte op. (…) Als je er als christendemocraat niet voor deze mensen wilt zijn (…) waarvoor dan wel?’ En over de Brabantse samenwerking met FvD: ‘Dat je gaat samenwerken met een partij waarvan de leider zegt dat mijn dochter een exponent is van homeopathische verdunning. Waarom doe je dit?’

Het CDA had vanuit christelijke waarden een belangrijke en betekenisvolle rol in het culturele midden kunnen spelen, maar verkwanselde die in ruil voor rechtse stemmen. De partij gokte erop dat het binnenkort afgelopen zou zijn met de hegemonie van Mark Rutte, en Wopke Hoekstra dan als vanzelf het stokje zou kunnen overnemen. Ook dat gebeurde niet. Het is juist deze, mede door het CDA geschapen, polarisatie die de partij nu parten speelt.

En dat terwijl het CDA dichtbij huis zo’n makkelijk voorbeeld had om van af te kunnen kijken: Angela Merkels CDU, een van de weinige christendemocratische partijen in Europa waar de electorale neergang (nog) niet is ingezet. Enkele benodigdheden: niet samenwerken met, maar krachtig optreden tegen radicaal-rechts. En misschien wat meer ‘Wir schaffen das’ en minder Moria-deals.

Koloniale vooruitgang in Afghanistan

Deze zomer vertrekken, na bijna twintig jaar, de laatste Amerikanen uit Afghanistan, en in hun kielzog blazen ook de laatste Nederlanders de aftocht. Missie volbracht? Het hangt ervan af wat de missie was.

Bij de komst van de Amerikanen was hun legitimatie vrij simpel, en hun doel heette ook vrij beperkt te zijn. Al-Qaida had een terreuraanslag van ongekende proporties op New York gepleegd, en de toenmalige Afghaanse machthebbers, de Taliban, hadden dat, door aan Al Qaida-leider Osama bin Laden onderdak te verlenen, de facto gefaciliteerd.

Als het de missie was om aan dat gevaar een einde te maken, dan is de missie geslaagd. Al Qaida is in het Midden-Oosten in de tussentijd volledig door de opkomst (en – voorlopige? – ondergang) van IS overschaduwd, en Bin Laden is door toedoen van een Amerikaans moordcommando nu al weer tien jaar dood.

Die vond zijn einde bovendien niet in Afghanistan, maar in Pakistan – een Amerikaanse ‘bondgenoot’ die voortdurend dubbel spel speelde (speelt?), waarbij Washington een andere kant op keek.

En wat Afghanistan betreft, hadden de Taliban al snel laten weten dat zij, anders dan IS, geen grootse plannen hebben buiten hun eigen land, laat staan op een ander continent.

Na de dood van Bin Laden op 2 mei 2011 hadden de Amerikanen dus kunnen vertrekken. Dat ze dat niet hebben gedaan, valt niet los te zien van een verschuiving van het einddoel die al vele jaren eerder had plaats gevonden, in samenhang met de – valselijk met 9/11 beargumenteerde – inval in Irak: het brengen van duurzame democratische vooruitgang en stabiliteit.

Rust en orde duurzaam maken: dat vergt tijd, want die fanatieke Taliban geven niet zomaar op

Duurzame vooruitgang en stabiliteit in het Midden-Oosten brengen, als westerse macht van buitenaf: dat is wel een dingetje. Er hebben in het verleden politici met bescheidener plannen rondgelopen die óók niet zijn gelukt.

Jaren geleden liep ik eens op een Clingendael-conferentie Bram Stemerdink tegen het lijf, ooit minister van Defensie in het kabinet-Den Uyl (voor de jongeren onder ons: dat was een premier van Nederland in de dagen van Johan Cruyff).

Stemerdink vertelde mij dat hij net een boek las over oorlogvoering in Afghanistan – die van de Engelsen anderhalve eeuw geleden wel te verstaan. Er was sindsdien geen spat veranderd. Hij herkende bijzonder veel terug. En de Engelse pogingen op het eind van de 19de eeuw waren even hopeloos als de Amerikaanse in het begin van de 21ste. Zoals de Taliban zelf zeggen: ‘Jullie hebben de horloges – wij hebben de tijd.’

De orde en vooruitgang – meisjes die eindelijk ook naar school gaan – die het Westen beweerd te hebben gebracht: hoe bestendig is die? De Taliban rukken nu al weer steeds verder op, aangemoedigd door de wetenschap straks het rijk alleen te hebben. Tegen hen is het officiële Afghaanse leger geen partij, en dat weten zij.

Waarom dan nu nog vrede sluiten met de regering in Kabul – zoals, in ruil voor hun vertrek, de ‘afspraak’ met de Amerikanen was -, als je die straks toch moeiteloos terzijde kan schuiven? Er is niet veel helderziendheid voor nodig om te voorzien dat straks 1. de Taliban opstomen naar Kabul, en 2. van alle ‘democratische verworvenheden’ dan niets meer over blijft.

En het waren toch mede die democratische verworvenheden, waarmee Den Haag werd overgehaald met Nederlandse deelname in te stemmen.

Dat leidt tot een interessante paradox. Wie wil dat die verworvenheden blijvend zijn, zal moeten blijven – niet voor een paar jaar, maar voor een halve eeuw, zo niet langer. Rust en orde duurzaam maken: dat vergt tijd, want die fanatieke Taliban geven niet zomaar op. Die hebben immers alle tijd.

Maar waarin belanden we dan? In een proces waarbij ‘we’ nooit weg kunnen, omdat dan de vooruitgang verloren gaat? Waaraan herinnert u dat? Hoorde ik iemand ‘Pacificatie van Atjeh’ zeggen? Inderdaad: zoiets noemen we kolonialisme, en kijken dan heel vies.

Atjeh: dat is ook zo’n regio waar moslimfundamentalisten toen en nu de sharia koesteren. En laten nu juist degenen die vinden dat we in Afghanistan niet weg kunnen omdat anders vrouwen weer onder het fundamentalistische juk door moeten, meestal dezelfden zijn die vinden dat Nederland zich voor zijn koloniale verleden in Azië moet schamen.

Utrecht: man mag niet meer vloggen over ‘corrupte’ moskee

0

Een moskeebezoeker mag van de rechter geen Youtube-filmpjes meer maken waarin hij de ‘corrupte’ Imam Maalik-moskee in Utrecht Overvecht hekelt. De voorzieningsrechter van de rechtbank Midden-Nederland besloot dit gisteren in een kort geding, schrijft AD Utrecht.

De moskeebezoeker heeft een YouTube-kanaal met meer dan 27.000 volgers. Hij plaatste in 2019 en 2020 video’s met harde beschuldigingen aan het adres van de Imam Maalik-moskee, die corrupt zou zijn en zich schuldig zou maken aan financieel wanbeheer.

Stichting Moslim Jongeren ging in gesprek met de man, waarop de situatie leek te zijn gede-escaleerd. Maar kort daarna ontbrandde het conflict weer in alle hevigheid los. De man werd samen met zijn neef uit de moskee gezet nadat ze bestuursleden zouden hebben bedreigd. Ook had de man een camera van de moskee vernield, waarop de moskee besloot hem een toegangsverbod voor onbepaalde tijd op te leggen.

De man besloot dit toegangsverbod te negeren en bezocht toch de moskee, waarop er aangifte tegen hem werd gedaan. De zaak werd geseponeerd omdat de moskee geen toegangsverbod voor onbepaalde tijd had mogen opleggen.

Vervolgens besloot de man een nieuwe reeks video’s te maken, waarin hij de Imam Maalik moskee opnieuw bekritiseerde. Volgens het moskeebestuur zijn de beweringen die in deze acht video’s worden gedaan pertinent onjuist.

Kijkers van de video’s hebben de moskee bedreigd. ‘We kunnen allemaal wapens regelen (…) ik blijf jullie moeders terroriseren’, schreef een reaguurder.

De voorzieningsrechter zegt nu dat de man voor een periode van een jaar geen negatieve uitlatingen mag doen over het bestuur en de vrijwilligers van de stichting en de moskee. Elke keer als hij deze regel overtreedt moet hij een dwangsom van duizend betalen. De video’s die hij al gemaakt heeft hoeft hij echter niet te verwijderen. Het staat de stichting wel vrij om een toegangsverbod tot de moskee te handhaven.

Platform Slavernijverleden bepleit ‘nationaal coördinator tegen afrofobie’

0

Het Landelijk Platform Slavernijverleden wil een Nationaal Coördinator Afrofobiebestrijding, naar analogie van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding. Dit schrijft het platform in een brief aan VVD en D66, die op dit moment een concept-regeerakkoord aan het maken zijn

Met ‘afrofobie’ wordt racisme tegen mensen van Afrikaanse komaf bedoeld. De vrees bestaat dat de nazaten van de tot slaafgemaakten opgescheept zullen blijven met het fenomeen afrofobie als dit fenomeen niet grondig wordt aangepakt, schrijft voorzitter Barryl Biekman (foto). ‘We kunnen onze volgende generaties dit echt niet aandoen.’

Daarom pleit het LPS voor een Nationaal Coördinator Afrofobiebestrijding, naar analogie van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding. Discriminatie van Afro-Nederlanders verdient volgens Biekman een specifieke aanpak.

Vanwege de verschillende aspecten van de functie moet de Nationaal Coördinator Afrofobiebestrijding worden gepositioneerd en onder de verantwoordelijkheid vallen van de ministeries van Justitie & Veiligheid, Binnenlandse Zaken en  Koninkrijksrelaties, Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en Sociale Zaken & Werkgelegenheid, schrijft Biekman.

Biekman is niet de eerste activist die een eigen coördinator wil om een bepaalde vorm van discriminatie aan te pakken. Zo pleiten Saida Derrazi van moslimvrouwenorganisatie S.P.E.A.K en islamonderzoeker Roemer van Oordt voor een Nationaal Coördinator Moslimhaatbestrijding.

‘De hemel huilt met ons mee’: Rotterdam herdenkt Keti Koti

0

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb pleitte er gisteren voor dat Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij in Suriname en op de Antillen, een nationaal evenement wordt. Ook herhaalde hij zijn pleidooi uit 2018 dat Nederland excuses moet maken voor de slavernij. Excuses maken namens Rotterdam deed de burgemeester echter niet.

Het was een regenachtige bijeenkomst, gisteravond bij het Slavernijmonument op de Lloydkade in Rotterdam. Aboutaleb vond het slechte weer eigenlijk heel goed passen bij de gelegenheid. ‘De hemel huilt met ons mee’, zei de burgemeester, die benadrukte hoe verschrikkelijk het leed was van de tot slaaf gemaakten in Suriname en de Antillen.

Nederland was bovendien rijkelijk laat met de afschaffing van slavernij. ‘Denemarken, Groot-Brittannië en Frankrijk waren Nederland zestig jaar eerder voorgegaan’, vertelde Aboutaleb. Maar op 1 juli 1863 waren de 32.911 tot slaaf gemaakte mensen nog lang niet vrij, aldus de burgemeester.

‘Omdat zij zogenaamd nog moesten leren, luister goed, een werkzaam en zedelijk leven te leiden. Had een ander uitgemaakt. Een wrange waarheid is dat het Nederlandse gezag zo lang mogelijk wilde profiteren van goedkope arbeidskrachten. Feitelijk wad de slavernij pas in 1873 voorbij. Daarom herdenken wij in 2023, 150 jaar afschaffing slavernij.’

Aboutaleb herhaalde zijn boodschap uit 2018, dat Nederland excuses moet maken voor de slavernij. Maar excuses aanbieden namens de stad Rotterdam, die in de achttiende eeuw financieel profiteerde van de slavernij, deed de burgemeester niet. Een besluit over de vraag of Rotterdam wel of geen excuses moet aanbieden valt dit najaar.

In januari dit jaar debatteerde de gemeenteraad over dit hete hangijzer. De rechtse partijen waren kritisch. Leefbaar Rotterdam was tegen het maken van excuses, zei Leefbaar-raadslid Tanya Hoogwerf. ‘Excuses aanbieden voor iets dat onze voorvaderen hebben gedaan, vind ik een vreemde zaak.’ VVD-raadslid Tim Versnel nam een weifelende positie in. Hij wilde niet dat excuses zou leiden tot meer polarisatie.

Op de Keti Koti-bijeenkomst legden de fracties van GroenLinks, D66, PvdA en Denk een krans bij het Slavenmonument. Leefbaar, VVD en PVV schitterden door aanwezigheid. Leden van de SP, ChristenUnie-SGP en Nida waren wel aanwezig op de bijeenkomst, maar legden geen krans.

Joan Nunnely, voorzitter van het Forum Podiumkunsten, hoopt dat de herdenking van Keti Koti ‘iets van ons allemaal wordt’. Het is volgens haar niet een herdenking alleen voor Afro-Nederlanders. Ook moet het geen herdenking zijn waar alleen de progressieve partijen acte de présence geven. Excuses, door de Nederlandse regering maar ook door de gemeente Rotterdam, zullen uiteindelijk juist voor minder polarisatie zorgen, denkt zij.

Tigo (32), een van de bezoekers van de Keti Koti-herdenking, is sceptisch. ‘Woorden doen niet zo veel’, zegt hij. ‘Het gaat om daden. Nederland moet het racisme van nu aanpakken.’ Tigo en zijn moeder Cynthia (68) bezoeken voor het eerst de Keti Koti-herdenking. ‘De Black Lives Matter-demonstraties van vorig jaar hebben ons wel bewuster gemaakt’, zegt Cynthia. ‘De discussie over het Nederlandse slavernijverleden is nu urgenter geworden.’

Ruim honderd mensen, zwart en wit, herdachten op de Lloydkade in Rotterdam de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863. De jongste bezoeker was een zwart meisje van vijf jaar oud, die met haar ouders mee was gegaan naar de bijeenkomst. Ze vroeg haar moeder wat al die mensen bij het podium aan het doen waren.

‘We herdenken wat er met onze over-over-over-overgrootouders is gebeurd en herdenken de doden’, antwoordde haar moeder. ‘Maar waarom is er dan geen kist?’, vroeg het meisje. De moeder: ‘Er zijn toen zoveel mensen gestorven, dat we voor hen een monument hebben gebouwd.’

In een eerdere versie van dit artikel stond dat CU-SGP niet aanwezig was. Dit is aangepast.