20.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 666

Istanbul noemt park naar omstreden rassentheoreticus en Hitler-aanhanger

0

Istanbul heeft een park in het Aziatische deel van de stad vernoemd naar de controversiële Turkse nationalist, rassentheoreticus en nazi-sympathisant Nihal Atsiz. Dit bericht het onafhankelijke Turkse medium Duvar.

Het idee om het park in het district Maltepe naar Atsiz te vernoemen kwam uit de koker van nationalistische Goede Partij (IYI-parti). Deze partij, die zich in 2017 afsplitste van de extreemrechtse Partij van de Nationalistische Beweging MHP, beschouwt Atsiz als een van haar grote voorbeelden. Burgemeester Ekrem Imamoglu van de seculier-nationalistische CHP steunde de motie van de Goede Partij.

Nihal Atsiz (1905-1975) was een Turkse schrijver, dichter en filosoof en geloofde heilig in de Panturkistische ideologie dat alle etnisch-Turkse volken broeders zijn en één natie vormen. Atsiz vond Mustafa Kemal Atatürk en slappeling en keerde zich tegen de kemalistische visie op het Turkse staatsburgerschap, omdat hij die te inclusief vond. Alleen etnische Turken konden echte Turken zijn, vond hij.

Atsiz inspireerde Alpaslan Türkes, de oprichter van de MHP, maar in tegenstelling tot Türkes vond Atsiz de islam maar niets en noemde hij deze godsdienst denigrerend de ‘Arabische religie’. Atsiz, die atheïst was, had wel sympathie voor de heidense gebruiken en rituelen van de oude Turkse volkeren, voordat zij zich tot de islam bekeerden.

In de jaren dertig en veertig sympathiseerde Atsiz openlijk met het nazisme en het Italiaanse fascisme. In 1944 werd hij daarvoor gearresteerd door de Turkse staat, toen de nazi’s de oorlog aan het verliezen waren. Atsiz werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf, waarvan hij er anderhalf jaar hoefde uit te zitten.

Atsiz haatte Joden. ‘Het eerste land dat het Joodse vraagstuk heeft opgelost is Duitsland. Andere naties zullen daar lessen uit trekken’, schreef hij in de jaren dertig. Atsiz dacht ook aan een genocide om Turkije van de Joden te ontdoen: ‘De beste behandelmethode om het Turkse lichaam te ontdoen van bacteriën is een bloedbad.’

Mede dankzij uitlatingen van Atsiz, die begin jaren dertig docent was aan een jongenslyceum in Edirne, brak in deze Turkse stad een anti-Joodse pogrom uit. ‘Joden werden daarbij mishandeld, hun woningen en winkels geplunderd en Joodse vrouwen verkracht. Er viel één dode: een militair die tevergeefs probeerde een groep Joden te beschermen. 15.000 Joden verlieten daarop deze gebieden en trokken voornamelijk naar Istanbul’, schrijft de website Doorbraak.

Ook in Nederland is Nihal Atsiz populair onder Turkse nationalisten, schrijft Doorbraak. Lokale afdelingen van de Turkse Federatie Nederland, gelieerd aan de extreemrechtse Grijze Wolven en de MHP, organiseerden in 2013 en 2018 bijeenkomsten waar Atsiz werd verheerlijkt. De Turkse Federatie Nederland is lid van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), een samenwerkingsverband van verschillende moslimorganisaties dat door de Nederlandse overheid wordt erkend als formele gesprekspartner.

Nieuw voor anti-Pieten: chatbot die leert hoe je je koppige oom overtuigt

0

Nederland Wordt Beter, de antiracistische stichting van Kick Out Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie, heeft een chatbot gelanceerd voor ‘constructieve gesprekken over Zwarte Piet’.

Jerry Afriyie kondigde dit gisteren aan op zijn Facebookpagina. De chatbot helpt tegenstanders van Zwarte Piet om tegenwerpingen te formuleren tegen de argumenten van de ooms en tantes, opa’s en oma’s, vrienden, collega’s, buren en ouders die nog wel vinden dat Piet zwart moet blijven.

Gebruikers kunnen op de chatbot hun argumenten voor het behoud van Zwarte Piet invoeren en krijgen dan een kort en informatief antwoord, eventueel aangevuld met links naar bronnen of meer informatie.

‘Zo steunt de bot gebruikers bij het lastige gesprekken en verschaft de bot informatie’, schrijft Afriyie. De chatbot zit op de Messenger-functie van de Facebookpagina Zwarte Piet is Racisme, die onderdeel uitmaakt van de Stichting Nederland Wordt Beter.

Jerry Afriyie is blij met deze chatbot, zo laat hij weten: ‘Omdat veel mensen die voor verandering van zwarte piet zijn de drogredenen van pro-zwarte pieters vrezen, is het soms moeilijk het gesprek aan te gaan. Dit initiatief is er om die mensen te helpen een inhoudelijk gesprek aan te gaan én natuurlijk voor de nieuwsgierige en geïnteresseerde tegenstanders van verandering. Wij hopen dat voorstanders van verandering zich met hulp van deze tool niet langer afzijdig houden van het debat en de dialoog aangaan met hun dierbaren en omgeving.’

Er is ook een praktische reden geweest om de tool te ontwikkelen, vertelt de KOZP-activist. Het helpt de moderators van Nederland Wordt Beter te ontlasten van de vele gesprekken die ze dag en nacht voeren.

Morele superioriteit smoort de discussie over gelijkheid

0

Dat petities vaak sneuvelen door gebrek aan politieke wil is een bekend gegeven, zelfs al is de petitie ondertekend door 200.000 personen, zei politicoloog Menno Hurenkamp onlangs nog in het Parool. Een debat over godslastering naar aanleiding van de petitie over het strafbaar stellen van het beledigen van de profeet – zelfs van álle profeten, zoals in de petitie stond te lezen – viel dan ook niet te verwachten.

Toch kwam deze petitie zelf wel ter sprake bij het afgelopen Kamerdebat over de vrijheid van meningsuiting – althans, dat wat een debat had moeten voorstellen. Wat we zagen was een schouwspel van verontwaardigde, stampende Kamerleden, geleid door het schreeuwende Kamerlid Madeleine van Toorenburg (CDA) en Farid Azarkan (Denk) als een zich kranig verdedigend lijdend voorwerp.

Azarkan had tijdens het debat begrip getoond voor de moslimgemeenschap om de petitie te starten. Dit veroorzaakte een storm van woede, waarin Kamerleden zich beriepen op de onbeschaamde ‘timing’ om de petitie te starten en aan de orde te stellen. Over de redenen van de petitie werd niet gedebatteerd, maar het was duidelijk dat het initiatief was ingegeven door aanhoudende kwetsingen van moslims in de samenleving. Hoe haaks deze ongelijke behandeling ook staat op de kernwaarden van de democratie, de petitie werd door de hele Kamer afgeserveerd met als argument dat de ‘timing’ niet goed was.

De timing-kaart is niets minder dan een morele terechtwijzing

Deze timing-kaart is niet nieuw en wordt vaker ingezet om discussies te smoren over ongelijkheid. Het meest bekende voorbeeld is de discussie over Zwarte Piet. Er is nooit een ‘goed’ moment om het erover te hebben of om acties op te zetten. De zomer en de herfst worden beschouwd als te vroeg, en in december mag men het er niet over hebben omdat anders het kinderfeest wordt verpest. Demonstraties worden al helemaal veroordeeld. De timing-kaart is niets minder dan een morele terechtwijzing.

Wie wijst terecht? Degene die boven je staat: je ouders, de schoolmeester, de politieagent, je baas, dus iemand die jou beoordeelt en niet zelf wordt beoordeeld. Over morele superioriteit is bekend dat die voortkomt uit het zelfbeeld erg rechtvaardig, deugdzaam en moreel hoogstaand te zijn. Kenmerkend is ook dat mensen die zich moreel superieur voelen weinig empathisch vermogen hebben. Althans, ze vinden het meestal niet nodig om die te tonen. Daardoor staat morele superioriteit elk debat in de weg: het staat haaks op gelijkwaardigheid, het kernbeginsel van de democratische rechtsstaat.

Deze attitude van morele superioriteit was zichtbaar bij een blaffende Van Toorenburg, gedrag dat overigens opvallend genoeg door de Kamervoorzitter Khadija Arib werd toegestaan. In de uitzending van Buitenhof van afgelopen zondag werd Arib op deze opmerkelijke tolerantie aangesproken. Ze probeerde haar permissiviteit uit te leggen met het argument dat de emotie in de samenleving ook in Kamer moet worden toegelaten. Zou dat ook gelden voor racisme, vernederingen en andere ongelijkheden?

Een democratie dient gelijkwaardigheid als belangrijkste principe te hebben. De Tweede Kamer zou de plek moeten zijn waar men dit grondbeginsel hoog houdt. De Kamer is een politieke arena waarin mensen uit verschillende werelden, met verschillende perspectieven, en verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Juist dáár zou men moeten proberen elkaar te begrijpen en sámen bekijken wat er speelt en welke kant we op moeten gaan. Maar het ‘debat’ in de Kamer liet wederom zien dat juist daar bijna niemand bereid is om het op democratische wijze te voeren.

Zolang morele superioriteit overheerst en laatdunkendheid een geaccepteerde norm is, wordt het principe van gelijkwaardigheid aangetast. Juist nu de polarisatie in de samenleving sterk is toegenomen, is het belangrijk dat niet vanuit morele superioriteit, maar vanuit principes van gelijkwaardigheid en empathie van gedachten wordt gewisseld en gehandeld.

Eerlijk is eerlijk: de zichtbare ontlading van Van Toorenburg is een spotprent waard die ‘zelfs’ bij moslims niet verkeerd zou vallen.

Met je lichaam in Nederland, met je hoofd ergens anders

0

Sommige Nederlanders zullen sterven zonder ooit een voet op Amerikaanse bodem te hebben gezet. Toch vertoonden wij deze maand een collectieve obsessie met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Volgens Thomas Erdbrink, chef Noord-Europa van The New York Times, komt dat omdat wij Amerikanen zien als het volk dat ons 75 jaar geleden uit het Nazi-moeras heeft bevrijd. Daarnaast zijn Amerikaanse presidentsverkiezingen heel gemakkelijk te volgen. Je hebt na afloop een duidelijke winnaar en een verliezer. Dit contrasteert met de Europese politiek, waar het draait om coalities en onderhandelingen.

Een derde, culturele verklaring lijkt mij nodig om onze collectieve verslaving aan de Verenigde Staten en de presidentsverkiezingen in dat land te begrijpen. Wij Nederlanders, maar ook anderen, nemen de Amerikaanse culturele praktijken over. Netflix, McDonalds, Hollywood, Sillicon Valey, de iPhone in jouw broekzak en de muziek die op de radio draait. Wij consumeren Amerikaanse cultuur alsof het ons dagelijkse brood is. Daarom kunnen we zonder ooit in de Verenigde Staten te zijn geweest ons toch wel verwant voelen met de Amerikaanse samenleving.

Dat cultuur onze houding ten opzichte van de wereld om ons heen mede bepaalt, blijkt ook uit de recente nationale debatten. De discussie over Zwarte Piet legde afgelopen week voor de zoveelste keer bloot hoe ver mensen bereid zijn om voor een eigen cultuur en traditie te vechten. Rapper Akwasi werd bij zijn eigen woning door als Zwarte Pieten vermomde burgers geïntimideerd. En in Maastricht moesten activisten van Kick Out Zwarte Piet door de politie en de ME worden beschermd tegen pro-Pieten. Zwarte Piet, zo lieten deze terroriserende pro-Pieten wederom weten, is onderdeel van de Nederlandse cultuur en moet tegen elke prijs worden verdedigd. Ook als daar geweld aan te pas komt.

Cultuur laat zich, anders dan mensen, niet door landsgrenzen en paspoorten tegenhouden

In diezelfde week debatteerde politiek Den Haag hevig over fundamentele grondrechten. Arie Slob, onze minister van onderwijs, kreeg een storm van kritiek over zich heen toen hij het recht van orthodox-christelijke scholen verdedigde om homoseksualiteit te weren. De vrijheid van onderwijs was niet absoluut in de ogen van de progressieve Kamerleden. Een paar dagen later viel bijna de hele Tweede kamer over Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan heen, omdat hij vond dat er serieus moest worden geluisterd naar islamitische Nederlanders die via een petitie de belediging van hun profeet strafbaar willen stellen. Vrijheid van godsdienst mag niet ten koste gaan van de vrijheid van meningsuiting, kreeg Azarkan van zijn seculiere collega’s te horen.

In Nederland woedt een cultuuroorlog. Deskundigen spreken over ‘culturalisering’. Dat betekent dat Nederlandse burgers – die met elkaar gemeen hebben dat ze een Nederlands paspoort delen – hun identiteit laten bepalen door cultuur en religie. En dit komt weer omdat het land waarin je woont steeds minder bepaalt welke cultuur jij als burger consumeert. Culturen zijn – als we even dure woorden gebruiken – ‘grensoverschrijdend’ en ‘deterritoriaal’ geworden. Ze zijn dus niet gebonden aan een vast geografisch grondgebied.

Technologie maakt deze loskoppeling van cultuur en geografie mogelijk. Via televisie, de telefoon en social media worden mensen in het ene land makkelijker verbonden met culturele ontwikkelingen in een ander land. Zo krijg je dus te maken met mensen die nooit in de Verenigde Staten zijn geweest, maar zich gedragen alsof ze Amerikanen zijn. Met hun lichaam zitten ze in Nederland, maar met hun hoofd in de VS. Maar tegelijkertijd heb je hier ook mensen wonen die in Nederland zijn geboren en getogen, maar zich in eerste instantie Marokkaan, Surinamer of Turk voelen. Cultuur laat zich, anders dan mensen, niet door landsgrenzen en paspoorten tegenhouden.

Dit ben ik, en ik ben atheïst

0

Woensdag besprak columnist Fitria Jelyta onderbuikgevoelens jegens haar en haar medemoslims. ‘Dezelfde onderbuikgevoelens die Kauthar Bouchallikht, een intelligente, welbespraakte en damn capable vrouw en moslim, willen zwartmaken.’ In deze gastcolumn reageert Leon Korteweg, atheïst, op haar:

Beste Fitria, ik ben atheïst. Maar ik ben ook historicus, Wikipediaan, humanist, vegetariër, aardappelliefhebber, kindervrij, fervente gamer, lezer en schrijver.

Ik ben atheïst. In tegenstelling tot jou geloof ik niet in goden of andere bovennatuurlijke wezens, maar dat betekent niet dat ik daarom geen moreel kompas heb. Ik doe mij best om mijn leven te leiden zoals ik denk dat het beste is voor de mensen, dieren, het milieu en mijzelf, en laat me daarbij inspireren door het wetenschappelijk scepticisme, het ecohumanisme, de vrijdenkerij en het progressieve feminisme.

Ik ben atheïst. Ik leg persoonlijk niemand iets op, maar soms voel ik een verantwoordelijkheid om openlijk een kritisch, maar constructief oordeel te vellen als dat anderen ten goede zou kunnen komen. Mijn vooroordelen, en ja, die heb ik ook, gebruik ik vervolgens niet als munitie om in een verrekte Facebook-comment mijn gal te spuien, zodat ik mensen kan kwetsen en bevestiging kan vinden. Daar schiet niemand iets mee op, met constructieve kritiek eventueel wel.

Hoi. Dit ben ik, en ik ben atheïst.

Waarom denk ik dat er niets mis is met jou als gelovige, maar misschien wel met je geloof? Ik zal het je vertellen.

Wat in heilige boeken staat is, voor zover wij kunnen achterhalen, niet wetenschappelijk betrouwbaar of historisch allemaal echt gebeurd. Bovendien staan heilige boeken meestal vol met vrouwonvriendelijke, homohatende en ondemocratische passages die niet passen in de eenentwintigste eeuw. Helaas halen veel gelovigen wel degelijk rechtvaardiging uit hun religies voor homofobie, seksisme, xenofobie en andere vormen van discriminatie en zelfs geweld.

Zoals je terecht aankaart, is onrecht dat gelovigen elkaar en ongelovigen aandoen niet per se te herleiden naar wat er zoal in hun heilige boeken staat; immoreel gedrag is een complex fenomeen en kent vele oorzaken. Maar als het woord van een opperwezen boven de democratische rechtsstaat wordt geacht door een grote groep mensen en daaruit op theocratische wijze wordt geciteerd, dan valt er heel wat immoreel gedrag te rechtvaardigen dat een democraat en secularist afschuwelijk vindt en verwerpt.

Tegelijk heeft een gelovige niet de plicht om zich ter plekke aan iedere wildvreemde te verantwoorden als één van zijn geloofsgenoten iets immoreels doet, zelfs niet als daarbij een beroep gedaan wordt op een heilige tekst. Het is verwerpelijk om de een te veroordelen voor de wandaad van de ander louter op grond van een gedeeld gedachtegoed. We hebben verantwoordelijkheid voor onze eigen daden en allemaal recht op ons eigen (on)geloof en onze eigen interpretatie daarvan, zolang we maar handelen binnen de kaders van de rechtsstaat.

Ook ik ben verontwaardigd over de wijze waarop kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht zo onterecht hard werd aangevallen

Ik ga je niet vertellen dat je gek bent, Fitria, integendeel. Ik ga erkennen dat helaas veel mensen dat wel over je denken en dat vind ik heel naar voor je. Moslims zoals jij krijgen van vreemdelingenhaters heel veel onterecht generaliserende kritiek over je heen, om nog maar te zwijgen van intimidatie en geweld. Je zou niet voor iedere aanslag ter verantwoording moeten worden geroepen. Het is ook onredelijk om te verlangen dat je alles van je geloof weet om erin te mogen geloven; dat vragen we ook niet van anderen. Zoals je zegt, je bent veel meer dan alleen maar moslim.

Net als jij ben ik daarom nogal verontwaardigd over de wijze waarop kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks zo onterecht hard werd aangevallen de afgelopen dagen, bijvoorbeeld door columnist Erdal Balci in de Volkskrant. Een extreem vergezochte oefening in guilt by association: met flinterdun bewijs werd een verder niet in opspraak zijnde persoon en een complete politieke partij in de fundamentalistische hoek geduwd. Dat is niet het soort islamkritiek waar onze samenleving bij gebaat is.

Wat dan wel? Een genuanceerd, niet-xenofoob commentaar over de tekortkomingen van de islam en de misstanden binnen moslimgemeenschappen, waar bijvoorbeeld Vrij Links voor staat. Constructieve kritiek die moslims inspireert tot nadenken over of – en zo ja: hoe – hun geloof te verzoenen is met de moderne rechtsstaat, of dat het misschien beter is om dat geloof te verlaten. Ondertussen mogen we ervan uitgaan dat Kauthar haar best zal doen om het volk te vertegenwoordigen volgens dezelfde democratische spelregels waarmee ze verkozen is.

Ik haat je niet, Fitria, en niemand zou jou moeten haten alleen maar omdat je moslim bent. Je bent mijn medemens en landgenoot en ik ga uit van je goede bedoelingen. Maar als je openstaat voor een vriendelijk gesprek, dan heb ik een paar constructief-kritische geloofsvragen waar je hopelijk iets mee kan. En wellicht andersom ook.

 

Linkse organisaties: Kauthar dupe van ‘extreemrechtse intimidatiecampagne’

0

Een grote groep linkse en islamitische organisaties heeft zich solidair verklaard met kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks. Ze zou slachtoffer zijn van een ‘extreemrechtse intimidatiecampagne’.

De verklaring is ondertekend door meer dan vijftig maatschappelijke en politieke organisaties van linkse of islamitische signatuur, waaronder BIJ1, Nida, Denk, de jongerenorganisatie van GroenLinks, het Collectief tegen Islamofobie, het Comité 21 Maart, Extinction Rebellion Nederland, de Internationale Socialisten en moslimvrouwencollectief S.P.E.A.K. De tekst is gepubliceerd op de website van Code Rood, een actiegroep die strijdt tegen klimaatverandering en voor klimaatrechtvaardigheid.

‘We zien de afgelopen maanden steeds vaker hoe onderdrukte groepen en delen van links onder vuur worden genomen’, stellen de ondertekenaars. ‘De dynamiek hierachter is steevast hetzelfde: een rechtsradicale ‘speurneus’ doet aantijgingen aan het adres van een links persoon, dit wordt vervolgens groter gemaakt op social media door een netwerk van extreemrechtse media, politici en trollen en komt vervolgens ook bij gevestigde media terecht. Het is pijnlijk om te zien dat gevestigde media hier kritiekloos in mee lijken te gaan en zo steun verlenen aan de intimidatiecampagnes.’

De ‘rechtsradicale speurneus’ die als eerste schreef over de vermeende banden van Bouchallikht is oud-journalist Carel Brendel, die volgens de ondertekenaars van de verklaring ‘een lange staat van dienst heeft als het gaat om het bedenken van islamofobe complottheorieën’. Doel van Brendel en andere critici van Bouchallikht is volgens de ondertekenaars van de verklaring om ‘linkse activisten, mensen van kleur, vrouwen en moslims te intimideren en monddood te maken’.

Brendel verweert zichzelf op Twitter: ‘Waaruit bestaat de complottheorie? Ik heb gemeld dat een Kamerkandidate van GroenLinks vicevoorzitter is van een organisatie, die volgens Duitse overheidsinstellingen, onderzoekers en zelfs ex-leden onderdeel is van de Europese Moslimbroeders. Dat is ‘guilty by association’. Overigens: de kandidate associeerde zichzelf met deze beweging door er drie jaar lang als bestuurslid op te treden.’

 

Zweden: rechter draait hijabverbod voor schoolkinderen terug

0

Een rechtbank in het Zweedse Malmö heeft besloten het hoofddoekverbod op basisscholen terug te draaien.

Het hoofddoekverbod was in 2019 ingesteld door de gemeenteraad van het plaatsje Skurup, in het zuidelijkste puntje van Zweden. Meisjes onder de dertien mochten geen hoofddoek dragen.

Veel moslimleerlingen en docenten protesteerden tegen dit besluit. Het hoofd van de school in Skurup weigerde om hier uitvoering aan te geven.

Volgens de rechtbank in Malmö is het hoofddoekverbod in strijd met de grondwettelijke en Europese bepalingen over de vrijheid van godsdienst.

Er wonen ongeveer 800.000 moslims in Zweden, zo’n 8 procent van de totale bevolking.

Aboutaleb laakt aanval op cameraploeg Powned: ‘Van journalisten blijf je af’

0

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb vindt dat je van journalisten af moet blijven. Dit schrijft hij in antwoord op raadsvragen van Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam. Aanleiding was een voorval bij het Emmauscollege in de stad, waar een cameraploeg van Powned werd aangevallen.

‘Van journalisten blijf je af’, antwoordt Aboutaleb. ‘Het is van groot belang dat journalisten ongehinderd hun werk kunnen doen. Het belagen van een cameraploeg veroordelen we. En wanneer er sprake is van een incident, dan is het doen van aangifte de geëigende stap.’

Volgens de burgemeester is er in Nederland een bredere tendens waarin journalisten onder druk staan. Hij noemt als voorbeeld het verwijderen van de stickers op de wagens van de NOS. ‘Het is goed dat politici zich hiertegen uitspreken. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. De persvrijheid is hier onderdeel van.’

Vandaag wordt de kwestie rond het Emmauscollege nog apart behandeld door de Rotterdamse gemeenteraad, schrijft Dagblad 010. Een docent moest onderduiken nadat hij door leerlingen werd bedreigd vanwege een cartoon in zijn klaslokaal.

Nida valt GroenLinks aan: partij zit ‘verstrengeld in web van islamofobie’

0

GroenLinks gooit moslims voor de bus. Dat schrijft Nida-leider Nourdin el Ouali op de NPO-opiniewebsite Joop (BNN-VARA), in reactie op de ophef rond kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks.

Bouchallikht is vicevoorzitter van de islamitische studentenvereniging FEMYSO, die volgens critici gelieerd is aan de Moslimbroederschap. GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver verdedigde haar kandidatuur, maar nam in gesprek met de NOS wel afstand van de Moslimbroederschap en Milli Görüs. Dit schiet de Nida-leider in het verkeerde keelgat.

‘Jesse Klaver hekelt de hoepels waar moslims doorheen moeten springen om hun loyaliteit te bewijzen, om vervolgens waardevolle moslimkoepels verre van zich te werpen’, schrijft Ouali.

‘Waarom moet een moslim van GroenLinks zo nadrukkelijk afstand nemen van Milli Görüs of de moslimbroederschap? Van welk gedachtegoed? Volgens de NOS streeft de moslimbroederschap naar ‘een democratische samenleving gebaseerd op islamitische principes’. Is dat zo eng of gevaarlijk? Moet een moslim daar afstand van nemen? Dan zeg ik: ik ben een moslimbroeder! En dan?’

Volgens El Ouali, die zelf politiek actief was voor GroenLinks voordat hij Nida oprichtte, zitten er ‘islamofobe’ elementen in GroenLinks. Femke Halsema zei ooit dat ze zich stoorde aan de hoofddoek, en Kamerlid Niels van den Berge was lid de Kamercommisie tegen ‘ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen’. El Ouali noemt het werk deze commissie ‘politieke islamofobie’. Volgens El Ouali reikt ‘het web van islamofobie’ tot diep in de partij.

‘Van de partijprogrammacommissie die na zeker 20 jaar aan onafgebroken moslimhaat in de Tweede Kamer nog steeds geen islamofobie benoemt in haar partijprogramma tot het landelijk campagneteam van GroenLinks dat bij monde van Jesse Klaver na twee rechtse briesjes bezweek onder de druk van de Israël-lobby. En wat te denken van de actie waarbij GroenLinks de stekker trok uit het LinksVerbond in Rotterdam (PvdA, GroenLinks, SP en NIDA) en NIDA voor de bus gooide, vanwege een vier jaar oude tweet met Israël-kritiek?’

De Nida-leider vindt GroenLinks ongeloofwaardig, omdat de partij kritisch is op islamitische organisaties die de politieke islam promoten, maar geen afstand neemt van de ‘heksenjacht op moslims’ door de Franse president Emmanuel Macron. Daarom is GroenLinks geen inclusieve partij, concludeert El Ouali.

Het BIJ1-programma is de moderne versie van het Communistisch Manifest

0

Ik heb er lang op moeten wachten, maar ik heb het Communistisch Manifest van Karl Marx en Friedrich Engels weer eens uit mijn boekenkast gepakt. Het verkiezingsprogramma van BIJ1 leest namelijk als een moderne versie van dit traktaat. Hun snoeiharde aanklacht tegen het kapitalisme is zeer vergelijkbaar met wat Marx en Engels in 1848 betoogden.

Ook de toelichting op het besluit van BIJ1 om het programma niet te laten doorberekenen door het Centraal Planbureau (CPB) is antikapitalistisch. ‘Door van het bestaande systeem uit te gaan, houden CPB-berekeningen ​macht bij banken en bedrijven​. BIJ1 wil macht bij burgers leggen’, staat er. ‘Burgers’ klinkt nu eenmaal toegankelijker dan ‘het proletariaat’.

Ergens ben ik wel blij met dit radicale programma. Hoe meer keuzemogelijkheden kiezers hebben bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, hoe beter. En dan bedoel ik vooral écht verschillende keuzes. Teveel partijen willen ongeveer hetzelfde. BIJ1 onderscheidt zich met een eigen geluid.

Ook de Nieuwe Communistische Partij wil meedoen met de verkiezingen, maar haar kans op een zetel is nihil. Het marxistisch-leninistische programma van BIJ1, dat naar mijn inschatting serieus kans maakt op een Kamerzetel, is daarom écht uniek. Bovendien is het doorregen van anti-neokolonialisme en de strijd tegen discriminatie en racisme.

Daar kenden we BIJ1 en partijleider Sylvana Simons natuurlijk al van. Maar het programma vertoont daarnaast ook sterke overeenkomsten met dat van de Partij van de Dieren. De aanklacht tegen de bio-industrie, de vurige wens om de planeet te willen redden van de klimaatcrisis en de verregaande voorstellen op het gebied van dierenwelzijn zijn een stuk radicaler dan bijvoorbeeld de voorstellen van GroenLinks.

Met dit verkiezingsprogramma mikt BIJ1 op SP-stemmers die de SP te gematigd, te ‘mainstream’ vinden. Ook moeten teleurgestelde GroenLinksers worden verleid. Een van de voorlopers van GroenLinks was namelijk de CPN. Ten slotte en vooral wil BIJ1 iedere Nederlander aanspreken die tot een minderheidsgroep behoort en zich niet politiek vertegenwoordigd voelt. Nederlanders met een migratieachtergrond, Nederlanders met een beperking en Nederlanders uit de LHBTQI+-gemeenschap. Hiermee gaat BIJ1 ook de concurrentie aan met de islamitische partijen Denk en Nida.

De agenda van BIJ1 is er een waar Karl Marx, Friedrich Engels, Rosa Luxemburg, Ché en al die anderen hun rode vingers bij zouden aflikken

Misschien denkt u: ‘Het échte argument om BIJ1 marxistisch te noemen heb ik nog niet gelezen.’ Dat klopt. BIJ1 noemt zichzelf niet marxistisch en dat is begrijpelijk. Want extreemrechtse tegenstanders van BIJ1 beschouwen de partij als ‘cultuurmarxistisch’, en die wil je natuurlijk niet in de kaart spelen. Maar de agenda van BIJ1 is er een waar Karl Marx, Friedrich Engels, Rosa Luxemburg, Ché en al die anderen hun rode vingers bij zouden aflikken.

BIJ1 wil een eenmalige coronatax van vijf procent voor multimiljonairs, een verbod op incassobureaus, nationalisering van woningcorporaties, banken, pensioenfondsen en het OV, supermarkten onder arbeiderszelfbestuur, afschaffing van de monarchie en terugtrekking uit de ‘imperialistische’ NAVO. Ook is BIJ1 heel kritisch op Israël en de Verenigde Staten, die ‘antidemocratische landen’ worden genoemd. Over China, Rusland, Saoedi-Arabië en Turkije wordt dat niet zo expliciet gezegd.

In 2017 had BIJ1 minimaal 70.106 stemmen nodig om een Kamerzetel te bemachtigen. De partij, toen nog Artikel 1 genaamd, haalde slechts 28.700 stemmen, waarvan 40 procent uit de kieskring Amsterdam en 39 procent uit de rest van de Randstad.

De grote vraag is of er voldoende niet-Randstedelijke Nederlanders te vinden zijn die zich aangesproken voelen tot het uitgesproken linkse, marxistische gedachtegoed van BIJ1. Opvallend is dat van de eerste tien kandidaten op de kandidatenlijst van BIJ1 er maar liefst acht uit de Randstad komen. BIJ1 mikt daarmee opnieuw op de Randstedelijke stem.

Mijn inschatting is dat BIJ1 meer stemmen gaat halen dan in 2017. Misschien haalt de partij nu wel voldoende stemmen om die zetel te bemachtigen. Maar Nederland is in zijn geschiedenis nooit een uitgesproken communistisch of marxistisch land geweest. Daarnaast zijn er op links voldoende redelijke alternatieven. Alleen daarom al vrees ik voor BIJ1 dat het bij die ene zetel blijft en dat Quinsy Gario, Gloria Wekker, Anousha Nzume en al die anderen niet in de felbegeerde blauwe Haagse fauteuils zullen plaatsnemen na 17 maart.