18.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 674

Race om meer kleur op tv: ‘De tijd van Dik Trom en Swiebertje is voorbij’

0

Omroep X strijdt net als Omroep Zwart voor een cultureel diverse plek in het Nederlandse omroepbestel. De hoogste tijd? Of een stap terug in de verzuiling?

Omroep X is voor iedereen die in politieke zin ‘zwart’ is, zegt woordvoerder Guilly Koster per telefoon. Net zoals je een rode, blauwe of paarse politiek hebt, heb je nu een zwarte politiek: ‘Met ‘zwart’ bedoelen wij dat je samen wilt leven met mensen van kleur en dat je mensen met een andere culturele achtergrond als een verrijking ervaart.’

Volgens Koster bestaat er een grote diversiteit binnen ‘zwart’. ‘Het gaat bij Omroep X dan ook niet zozeer om etniciteit als wel om culturele diversiteit. Het besef dat er Nederlanders zijn met meer dan alleen de Nederlandse culturele identiteit. Ik ben Nederlander, punt. Niet: ik ben Nederlander, maar ….‘

Koster heeft samen met Ivette Forster het initiatief genomen voor Omroep X. Beiden waren in 1988 samen de eerste zwarte presentatoren op de publieke omroep. Sindsdien is er weinig veranderd wat betreft inclusie bij de publieke omroep, vindt hij.

‘Onbegrijpelijk! Het is zo simpel. Als publieke omroep maak je tv voor de samenleving. En als de samenleving verandert, veranderen ook je programma’s. Maar Nederland is blijven hangen in een eigen wereld en heeft niet gezien wat er gebeurd is in de grote steden. In Nederland wonen nu ook Fatima’s, Glenns en Anisha’s. De tijd van Dik Trom en Swiebertje is voorbij.’

De representatie van Nederlanders met een migrantenachtergrond is naar zijn smaak bovendien eenzijdig. De zwarte man, bijvoorbeeld: die wordt al te vaak stereotiep gecast, aldus Koster. ‘Grappig en vrolijk: dat is het narratief over de zwarte man. Ik wil niet alleen over de nieuwe CD van Beyoncé spreken, maar ook mijn mening kunnen geven over bijvoorbeeld de waterproblematiek. Wij mensen met een andere culturele achtergrond zijn nog steeds bezig met onszelf te verklaren in plaats van dat we gewoon als onderdeel van de Nederlandse samenleving gezien worden. Ik heb er genoeg van om mijzelf te verklaren.’

Omroep X heeft praktisch dezelfde doelstelling als Omroep Zwart, die andere multiculturele aanvrager. Koster voerde oriënterende gesprekken met deze en andere aspirant-omroepen. ‘Maar voor samenwerking heb je twee partijen nodig. Ik hoop dat in ieder geval een van ons het gaat halen.’ De tijd is rijp voor structurele verandering, vindt Koster. ‘Er is 50 jaar aan de boom gehakt, door onder meer Kick Out Zwarte Piet en nu Black Lives Matter, maar de boom was sowieso gevallen. Bob Marley zei in 1975 al: So if you are the big tree, we are the small axe, ready to cut you down.

De vraag is of met Omroep X een nieuwe verzuiling in het leven geroepen wordt. ‘Nee, dit is absoluut geen nieuwe verzuiling’, reageert Koster. ‘Het is eerder een vorm van vertrossing. Omroep X draait namelijk niet alleen om etniciteit, maar om Nederland in zijn totaliteit. Wij willen een verbindende factor zijn, maar wij gaan geen tentenkamp opzetten – wat Nederland vaak als oplossing ziet bij een crisis. Wij willen een goed gebouw neerzetten. Ik vind het prima als de publieke omroep die taak op zich zou nemen. Het is immers een van hun taken om cultureel divers te programmeren. Het is ook óns belastinggeld. Maar ze hebben het laten liggen, en ik wil niet meer wachten op de publieke omroep.’

Vooruitgang

Frans Jennekens is als hoofd Diversiteit bij de NTR al decennialang betrokken bij dit onderwerp. Hij stelt dat er wel degelijk iets veranderd is in het beleid van de publieke omroep. ‘De NPO spreekt duidelijk uit dat diversiteit en inclusie speerpunten zijn waarop de omroepen gaan afgerekend worden. Ik zie wel degelijk vooruitgang. Zeker, het gaat te langzaam, ook in mijn ogen, maar er zijn steeds meer presentatoren en verslaggevers te zien die vrouw zijn en/of van niet-westerse afkomst, vooral op NPO2 en NPO3 en het journaal.’

De NTR heeft gekozen voor een strategische aanpak wat betreft programma’s, personeelsbeleid en communicatie, vertelt Jennekens: ‘Als je kijkt naar onder andere Nieuwsuur, De Nieuwe Maan, Danny op straat, Ajouad en de Top 600, dan zijn er zowel voor als achter de camera meer mensen te zien die een afspiegeling van de samenleving vormen. Dat geldt ook voor de deskundigen in de uitzending en de makers.’

Jennekens ziet de aanvraag van de nieuwe aspirant-omroepen dan ook niet als het falen van het diversiteitsbeleid van de NPO. Integendeel. ‘Ik zie het juist als een sterk punt van de publieke omroep dat dit mogelijk is. Het is een uniek systeem in de wereld, en zorgt voor een betere verankering in de samenleving. Je kunt je natuurlijk afvragen of de drempel niet hoger moet. Meer omroepen betekent ook versnippering van budget en vermindering van continuïteit. In mijn ogen verzwakken nieuwe omroepen de druk op de bestaande omroepen om meer aan diversiteit te doen en zich meer open te stellen.’

‘Grappig en vrolijk: dat is het narratief over de zwarte man’

Reza Kartosen-Wong, mediawetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, is het oneens met de omroepman. ‘Ik verwacht dat de nieuwe initiatieven de publieke omroep zullen helpen om aan zijn zelf geformuleerde publieke waarden en dus aan de Mediawet te voldoen. Er is de afgelopen decennia te weinig veranderd aan de representatie en inclusie van Nederlanders met een migratieachtergrond en vrouwen.’

Kartosen-Wong volgt het discours over diversiteit in de media sinds de jaren negentig van de vorige eeuw. Hij zat voor de publieke omroepen in de werkgroep Diversiteit en laat zijn studenten onder meer programma’s onderzoeken op het diversiteitsgehalte. ‘Ik vind het schokkend om te zien dat we nog steeds praten over kwesties die ik twintig jaar geleden al aan de orde stelde. De publieke omroep slaagt er maar niet in om te voldoen aan de eigen diversiteitscriteria. Onderzoeken, van onder meer de NPO Ombudsman en Women Inc., tonen dit keer op keer aan.’

Identiteitspolitiek?

De nieuwe aanvragen beschouwt Jennekens niet als een nieuwe verzuiling of identiteitspolitiek. ‘Volgens mij is het meer versnippering dan een nieuwe verzuiling. De bestaande omroepen zijn juist bezig met verbreding. Dat gebeurt onder druk van kijkcijfers en maatschappelijke ontwikkelingen. Aan de andere kant kan ik mensen die een nieuwe omroep beginnen geen ongelijk geven. Als er drie christelijke omroepen zijn, waarom dan ook niet drie islamitische omroepen? Het gaat soms om ‘identiteitspolitiek’, maar vaak ook niet als je het scala aan initiatieven bekijkt. Verder moet je evenmin onderschatten dat er miljoenen euro’s klaar liggen voor eventuele nieuwe omroepen. Het is een snelle manier om rijk te worden in omroepland. Bij PowNed gaven ze dat ook gewoon toe. En zolang de huidige omroepen lang niet iedereen in de samenleving bedienen zullen er altijd nieuwe initiatieven blijven ontstaan.’

De nieuwe aanvragen zijn wel degelijk een vorm van verzuiling en identiteitspolitiek, zegt Kartosen-Wong. En wel om een voor de hand liggende reden: ‘Het Nederlandse omroepbestel is immers sinds de jaren zestig gebaseerd op verzuiling. Als er een groep groot genoeg is om een omroep op te richten dan kan dat.’ Het is een uniek systeem in de wereld, concludeert hij met Jennekens. Identiteitspolitiek wordt tegenwoordig als kwalijk gezien, maar, zo benadrukt de mediawetenschapper, ze is inherent niet negatief. ‘Ze kan ook leiden tot meer gelijkheid, waaronder een betere mediarepresentatie van ondervertegenwoordigde groepen.’

In dat kader juicht hij de nieuwe initiatieven toe. Hij vindt de verwijten van verzuiling en identiteitspolitiek hypocriet. ‘Toen Powned en WNL werden opgericht, omroepen, gechargeerd gezegd, van boze witte mannen, was hier nauwelijks discussie over. En Ongehoord Nederland is een aanvraag van nog bozere witte mannen. Al de omroepen in het Nederlands bestel zijn geboren uit identiteitspolitiek: de EO, Omroep Max, Avro/Tros. Ons publiek bestel is verzuild. Als je geen verzuiling wilt, dan moet je het huidige systeem opheffen en naar een BBC-model gaan.’

‘Het is ook óns belastinggeld’

De UvA-wetenschapper legt de verantwoordelijkheid voor de zijns inziens stroperige vooruitgang in medialand bij de beleidsmakers in Hilversum. ‘De poortwachters, mensen met beslissingsmacht, die twintig jaar geleden op die positie zaten, zitten nog steeds op die positie en zijn zelfs doorgestroomd in de organisatie. Er is amper sprake geweest van structureel beleid op het terrein van diversiteit op de buis en op de werkvloer. Er waren projecten en workshops. Ik heb de indruk dat die vaak voor de bühne waren. Het is deels onwetendheid en onkunde. Plus: op het moment dat organisaties inclusiever moeten worden, betekent dit ook dat mensen een deel van hun macht moeten inleveren.’

De omroepen veranderen inhoudelijk weinig omdat de beleidsbepalers al jaren dezelfde mensen zijn, zegt ook Koster. ‘Een baas gaat weg en een opvolger wordt gekozen die op hem of haar lijkt. Als je de mensen die je kiest niet verandert, zullen de instituties niet veranderen. Zelfs Desi Bouterse zat er korter dan de gevestigde orde bij de publieke omroep.’

Uiterlijk op 31 december weten we of Omroep X en Omroep Zwart in het omroepbestel komen: tegen die tijd moeten deze aspirant-omroepen 50.000 leden hebben geworven. Omroep Zwart zegt al meer dan 20.000 leden te hebben; Omroep X ruim 7.300 leden.

Turkse president Erdogan doet aangifte tegen Geert Wilders

0

De Turkse president Erdogan heeft aangifte gedaan tegen Geert Wilders. Dit meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Geert Wilders en de kring rond Erdogan maakten afgelopen weekend ruzie op Twitter, toen de PVV-leider een cartoon deelde van Erdogan met een bom als muts en een brandende lont. Dit was een verwijzing naar de controversiële Deense Mohammed-cartoon. Onder de cartoon staat ‘terrorist’.

De Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu en een woordvoerder van Erdogans AKP reageerden woedend en noemden Wilders een fascist.

‘Fascisme staat niet in ons boek, het staat in jouw boek. Sociale rechtvaardigheid staat in ons boek’, zei Erdogan op zondag op een partijbijeenkomst, waarbij hij Wilders ook een ‘fascist’ noemde.

Wilders zou met de publicatie van een spotprent van Erdogan het Turkse staatshoofd hebben beledigd. De advocaat heeft de aangifte ingediend bij de officier van justitie in Ankara.

De PVV-leider reageert op Twitter: ’Dus de man die mij een fascist noemt en eerder heel Nederland fascistisch en een overblijfsel van het nazisme noemde gaat nu aangifte tegen mij doen? De wereld op zijn kop. Loser!’

De ruzie tussen Wilders en Erdogan komt op een spannend moment. In Turkije en de rest van de islamitische wereld is er onrust ontstaan over de Franse reactie op de moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty in Parijs, die in zijn lessen Mohammed-cartoons liet zien.

De Franse staat wil nu een aantal islamitische organisaties verbieden en heeft uit solidariteit met Paty Mohammed-cartoons van het satirische blad Charlie Hebdo op overheidsgebouwen geprojecteerd. Veel moslims zijn hierover woedend en islamitische leiders noemen de Franse politiek ‘islamofoob’. In veel islamitische landen worden Franse producten nu geboycot. Ook in Nederland zijn er moslims die vinden dat je geen Franse producten meer moet kopen.

De Nederlandse pers ondersteunt de jacht op moslims in Frankrijk

0

De Franse geschiedenisleraar Samuel Paty die om een spotprent werd vermoord – van wat in de racistische verbeelding van sommige makers, denkers en tekenaars de islamitische profeet Mohammed moet voorstellen – zal hoogstwaarschijnlijk begraven worden in het Franse Pantheon, ‘de rustplaats van grote Fransen’. De filosoof Voltaire ligt daar, maar ook de 19de eeuwse dichter Victor Hugo. Van hem is de beroemde en immer actuele uitspraak: ‘Als een man zijn keel wordt doorgesneden in Parijs is het een moord. Als vijftigduizend mensen worden afgeslacht in het oosten, is het een kwestie.’ Een profetische uitspraak, blijkt nu.

De dagen na de lugubere moord, en dat zullen vast weken, maanden en jaren worden, is één en al een bevestiging van wat Hugo heeft beklemtoond met die woorden. Namelijk dat het leven van één ‘westerling’ ons meer treft, meer angst inboezemt en meer aanspoort tot dadendrang dan bij ‘niet-westerlingen’. Kijk alleen al wat er allemaal is gezegd en gebeurd de afgelopen dagen.

Gerald Darmanin, de minister van Binnenlandse Zaken van Frankrijk, kondigde vlak na de moord al aan dat vijftig islamitische organisaties worden verboden. Hij noemt hen ‘vijanden van de republiek’ en plaatst ze als zodanig – én ongrondwettig – buiten de Franse maatschappij.

Vervolgens deed de Franse president Emmanuel Macron een uitspraak met eenzelfde uitsluitende werking: ‘De angst gaat van kant wisselen. Islamisten mogen niet rustig slapen in ons land.’ En een paar dagen later: ‘Samuel Paty werd vermoord omdat de islamisten onze toekomst willen en omdat ze weten dat ze die nooit zullen krijgen dankzij stille helden zoals hij.’

Een islamist kan dus nooit een Fransman zijn, volgens Macron. Is dat nou niet precies wat extremistische moslims ook zeggen? Maar goed, de jacht op moslims in Frankrijk is geopend.

De Nederlandse pers ondersteunt deze jacht. Van de T. kan je dit verwachten. Nausicaa Marbe stelt in een column de Nederlandse regering verantwoordelijk omdat we niet hard genoeg tegen salafisten zouden hebben opgetreden. Maar ook de Volkskrant laat zich meesleuren.

Zo schrijft Peter Giesen in een hoofdredactioneel commentaar: ‘De onthoofding van de Franse leraar is niet alleen een tragedie, maar ook een aanval die de Franse republiek in het hart treft. In de Franse traditie maakt de school van de Republiek citoyens, burgers van alle leerlingen, ongeacht hun sociale, etnische of religieuze afkomst. De moord bewijst eens te meer dat islamisten de overdracht van seculiere waarden proberen te verhinderen met intimidatie en geweld. De staat moet een einde maken aan het dubbelspel: extremisten die zich op hoge toon beroepen op hun burgerlijke vrijheden, om anderen van hun vrijheden en zelfs hun leven te beroven. Het maakt de noodzaak om terug te vechten des te urgenter, en niet alleen in Frankrijk.’

Idealisme is nog nooit zo hypocriet beschreven. Waar was alle ophef toen twee moslima’s werden neergestoken bij de Eiffeltoren? Of is dit wat Macron bedoelde toen hij zei dat ‘de angst van kant gaat wisselen’? Dat normale Franse burgers die toevallig ook moslims zijn collectief bestraft zullen worden voor de daad van één verknipte moslim?

Bovendien: kunnen we Franse toestanden wel één op één vertalen naar Nederland? Tijdens de antiracistische protesten na de staatsterroristische moord op George Floyd werd dat nummertje namelijk grijsgedraaid: ‘Nederland is geen Amerika, we moeten Amerikaanse problemen niet importeren’. Importeer dan ook geen Franse toestanden.

Waar was alle ophef toen twee moslima’s werden neergestoken bij de Eiffeltoren?

Last but not least: Samuel Paty zou in de les van 7 oktober tegen zijn islamitische kinderen hebben gezegd dat wie de cartoons van Charlie Hebdo niet wilde zien de klas kon verlaten. Laten we even de discussie parkeren van hoe verantwoord het is van een leraar om islamofobe cartoons te laten zien. Ik vraag me namelijk werkelijk af hoe het zou voelen om in een klas door de docent als moslim aangesproken te worden om de klas te verlaten. Dan zet je volgens mij middels religieuze profilering extra spanning op de zaak.

Als je racistische tekeningen wilt laten zien, laat ze gewoon zien. Maar noem het geen vrijheid van meningsuiting en maak achteraf – na de krankzinnige moord – van Paty ook geen ‘held’ of ‘martelaar van het vrije woord’ voor je islamofobe agenda. Want dat was hij niet. Hij was een gewone leraar die de verkeerde tegenkwam. Moge hij in vrede rusten, en zijn moordenaar branden in hel.

Frankrijk zet Bosnisch moslimgezin het land uit na kaalscheren dochter

0

Een gezin bestaande uit vijf Bosnische moslims is vanuit de Oost-Franse stad Besançon naar Sarajevo gedeporteerd. Ze hebben een Bosnische vrouw kaalgeschoren en geslagen.

De vrouw was een dochter in het gezin. Ze was verliefd geworden op een jonge christelijke Serviër. Daarmee zou ze de eer van haar familie hebben aangetast en werd ze gestraft.

In de jaren negentig van de vorige eeuw voerden de Bosniërs en Serviërs een bloedige oorlog met elkaar uit in voormalig Joegoslavië.

Binnelandminister Gérard Darmanin, die vorige week in het nieuws kwam omdat hij de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk wilde verbieden, zegt dat de sociale dienst nu voor de Bosnische vrouw zorgt. Hij wil niet vertellen wat haar leeftijd is en zwijgt over andere details.

Volgens diverse berichten in de media zijn de vijf Bosnische moslims de twee ouders van de vrouw en drie van hun kinderen. Ze mogen vijf jaar Frankrijk niet meer in. Een tante en een oom, die ook bij de mishandeling betrokken waren, zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Ook Marokko hekelt Frankrijk om ‘provocatie’ met Mohammed-cartoons

0

Marokko voegt zich in het koor van islamitische landen die Frankrijk veroordelen. Het land noemt de herpublicatie van de Mohammed-cartoons een ‘provocatie’.

Na de moord op Samuel Paty werden de Mohammed-cartoons veelvuldig hergepubliceerd op sociale media. De Franse president Emmanuel Macron verdedigt de vrijheid om zulke cartoons te maken en te verspreiden. De cartoons waren te zien op overheidsgebouwen in de Franse steden Montpellier en Toulouse. Volgens Marokko lijden veel Fransen aan een ‘gebrek aan volwassenheid’, meldt Morocco World News.

De vrijheid van meningsuiting niet grenzeloos, stelt het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze vrijheid eindigt ‘waar de vrijheid en geloofsovertuigingen van anderen beginnen’.

‘Voor zover het koninkrijk Marokko alle duistere en barbaarse gewelddaden in naam van de islam veroordeelt, stelt het deze provocaties aan de kaak die de heiligheid van de islamitische religie beledigen.’

Veel islamitische landen hebben Frankrijk veroordeelt. De Turkse president Erdogan zei dat zijn Franse collega Emmanuel Macron ‘de weg kwijt’ is en zich geestelijk moet laten nakijken. Qatar, Koeweit en Jordanië hebben zelfs besloten om Franse producten te boycotten.

Op 16 oktober werd de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty vermoord door een achttienjarige Tsjetsjeense moslim. Hij vermoordde Paty omdat de geschiedenisleraar tijdens een les de Mohammedcartoons uit het satirische blad Charlie Hebdo had laten zien. In januari 2015 werd bijna de voltallige redactie van dat blad vermoord door terroristen vanwege het publiceren van diezelfde cartoons.

Frankrijk verdedigt de vrijheid van meningsuiting van Charlie Hebdo en Paty en wil de radicale islam en islamistisch ‘separatisme’ bestrijden. De overheid is onder meer van plan de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) te verbieden en de greep vanuit Turkije op Turkse moskeeen in Frankrijk af te snijden. Critici van islamitische huize vrezen voor een golf van ‘islamofobe’ politiek.

 

Rutte veroordeelt uitlatingen Erdogan richting Macron: ‘Onacceptabel’

0

Ook onder Nederlandse moslims gaan stemmen op voor boycot Frankrijk

0

In verschillende islamitische landen is de oproep gedaan Franse producten te boycotten. De Franse president Emmanuel Macron neemt namelijk geen afstand neemt van spotprenten van de profeet Mohammed en zou een ‘islamofoob’ beleid voeren. Op social media sluiten veel moslims zich bij deze boycot aan, waaronder ook moslims uit Nederland.

Zo laat de Nederlandse radicale prediker Abdul-Jabbar van de Ven op Facebook (foto) weten: ‘Genoeg is genoeg! Geen Franse producten meer in mijn boodschappenkarretje! Geen cent meer naar Franse bedrijven! Deze beweging groeit; onder meer grote supermarkten in Koeweit en Qatar hebben gisteren aangegeven Franse producten te zullen boycotten. Dit is het minste dat we kunnen doen als consument. Doe je mee?’

Als redenen om Franse producten te boycotten noemt hij ‘de aanhoudende beledigingen aan het adres van Rasoel-Allaah’ (de profeet Mohammed, red.) en ‘het bewuste islamofobe en racistische beleid van de Franse overheid’. Moslims moeten, als het aan Van de Ven ligt, onder andere Bic-pennen, L’Oréal, Evian Water, LU-koekjes en President-kaas links laten liggen. Zijn bericht is honderden keren gedeeld.

Het Marokkaans-Nederlandse Instagram-account ‘Bloed, Zweet en Tajine’ verdedigt de boycot. ‘Goede zaak. Raak ze waar het pijn doet.’ Dit bericht krijgt meer dan zevenduizend likes.

Op 16 oktober werd de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty vermoord door een achttienjarige Tsjetsjeense moslim. Hij vermoordde Paty omdat de geschiedenisleraar tijdens een les de Mohammedcartoons uit het satirische blad Charlie Hebdo had laten zien. In januari 2015 werd bijna de voltallige redactie van dat blad vermoord door terroristen vanwege het publiceren van diezelfde cartoons.

Frankrijk verdedigt de vrijheid van meningsuiting van Charlie Hebdo en Paty en wil de radicale islam en islamistisch ‘separatisme’ bestrijden. De overheid is onder meer van plan de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) te verbieden en de greep vanuit Turkije op Turkse moskeeën in Frankrijk af te snijden. Critici van islamitische huize vrezen voor een golf van ‘islamofobe’ politiek.

Opeens vraag je je af: waarom moet BIJ1 eigenlijk de Tweede Kamer in?

0

Ik kijk een video met Sylvana Simons die door een Amsterdamse straat loopt. Ze vertelt dat BIJ1 een landelijke politieke partij is die ‘op lokaal niveau het beleid en de gesprekken al radicaal verbeterd heeft’. Volgens Simons wordt het tijd dat dit ook in de Tweede Kamer gebeurt. Ook daar verdienen de ongehoorde stemmen het om gehoord te worden. BIJ1 vindt dat iedereen recht heeft op zekerheid, zeggenschap en zelfbeschikking. Grote bedrijven moeten gaan meebetalen aan een rechtvaardiger economie, en klimaatverandering en een pandemie mogen niet leiden tot meer ongelijkheid. Daarom wil BIJ1 de Tweede Kamer in.

Waarom eigenlijk? Even afpellen. BIJ1 wil een rechtvaardigere economie. Dat willen andere linkse partijen ook. BIJ1 lijkt op de SP, die dat ook wil maar werkelijk geen poot aan de grond krijgt. Klimaatproblemen mogen niet tot meer ongelijkheid leiden, zegt Simons, maar dat vindt Jesse Klaver ook en die zit al in de Tweede Kamer. En eigenlijk kunnen we er rustig vanuit gaan dat de PvdA en de SP dat volmondig met Klaver eens zijn. Dus voor meer rechtvaardigheid en een betere verdeling van de welvaart, of hogere belastingen voor grote bedrijven, hebben we al wat partijen en is BIJ1 overbodig.

Je zou kunnen zeggen: al die mooie doelen zijn door linkse partijen nog niet bereikt. Klopt: Klaver staat continu schreeuwend aan de zijlijn dat er beter op het klimaat moet worden gelet. In de praktijk gebeurt er niet zoveel. De grote vraag is dan of als Simons naast Klaver gaat staan schreeuwen, de kans op meer rechtvaardigheid toeneemt. Je zou kunnen zeggen dat het ene geschreeuw het andere niet is. Misschien is Simons effectiever dan Klaver. Dat is echter onwaarschijnlijk want BIJ1 wordt vrijwel zeker niet groter dan GroenLinks.

Waarom gaat Simons niet gewoon bij GroenLinks?

Vernieuwing is goed, maar heeft Simons die echt in Amsterdam gebracht? Ze zegt dat BIJ1 het beleid en de gesprekken verbeterd heeft en suggereert dat ongehoorde stemmen nu beter gehoord worden. Concreet maakt ze het echter niet. Dat ligt voor de hand: in Amsterdam vraagt BIJ1 veel maar het levert relatief weinig op. Wat had je dan gedacht met één zetel? De vraag is of het niet beter zou zijn als Simons in een grote fractie zou zitten. Laten we zeggen: een club als GroenLinks, die het meestal met haar eens is en veel meer gewicht in de schaal kan leggen.

Om een effectief Kamerlid te worden, moet je een paar jaar meedraaien, je dossiers van voor tot achter kennen en weten hoe je je invloed het beste kunt aanwenden. Wie heb je nodig en hoe werken de procedures? Nieuwe Kamerleden zijn daar heel druk mee, en die zijn dan meestal nog onderdeel van een fractie waar ervaren collega’s en medewerkers hen kunnen helpen. Zo bezien begrijp je waarom nieuwe partijen in hun eerste jaren in de Kamer nauwelijks iets voor elkaar krijgen, zoals Denk, Forum voor Democratie of 50Plus. Hoe kun je migratie effectief bestrijden? In ieder geval niet met Forum. Als je iets aan de pensioenen wilt veranderen, is het CDA een logischer partner dan de ouderenpartij. Racisme bestrijden? GroenLinks is een betere keuze dan Denk.

Zo komen we op de vraag die nauwelijks aan al die nieuwe politici wordt gesteld: wat ga je echt toevoegen in Den Haag en op basis waarvan denk je dat dit ook echt iets oplevert? Waarom zou je de belangen van je stemmers beter vertegenwoordigen dan bestaande partijen met globaal dezelfde mening? En als je daar al een antwoord op hebt: waarom doe je dan zelfstandig mee, als je weet dat je vervolgens jarenlang hulpeloos je weg in de Haagse kaasstolp moet zoeken? Waarom kun je dat niet beter onder de paraplu van een geoliede machine doen? Waarom gaat Simons niet gewoon bij GroenLinks?

Ik ben bang dat Simons daar geen antwoord op heeft.

Kuzu ‘uitgescholden’ door Armeense Nederlanders om steunen Azerbeidzjan

0

Denk staat achter Azerbeidzjan en Turkije in de oorlog tegen Armenië om de regio Nagorno-Karabach. Op social media wordt Denk-parlementariër Tunahan Kuzu door boze Armeense Nederlanders lastiggevallen, schrijft de politicus.

‘Mijn pagina is ontdekt door een hele groep mensen waarvan de achternaam eindigt op -ian of -yan’, bericht Kuzu op Facebook. Deze Armeense Nederlanders ‘hebben blijkbaar met elkaar afgesproken dat ze heel agressief moeten doen en moeten schelden.’

Kuzu eindigt zijn bericht met de hashtag #KarabagAzerbaycandir: hij vindt dat de regio bij Azerbeidzjan moet horen.

Onder zijn bericht staan veel instemmende reacties. Volgens gebruiker Aygun zijn de Armeniërs ‘een mega onbeschoft, asociaal en leugenachtig volk. 30 jaar lang bezitten ze ‘gejat/gestolen’ grondgebied en nog schamen ze zich niet.’ Sommige reacties zijn wat bloeddorstiger, zoals het bericht van gebruiker Walid: die hoopt dat ‘Turkije dat klein [sic] landje ff plat gooit.’

De strijd tussen Armenië en Azerbeidzjan wordt in Nederland voortgezet door social mediagebruikers met een achtergrond uit beide landen en door Turkse Nederlanders, onthulde de Kanttekening onlangs. Het gaat bijvoorbeeld om Armeense Nederlanders die juichen bij foto’s van dode Azerbeidzjaanse soldaten of Azerbeidzjaanse Nederlanders die Armeense Nederlanders bedreigen. Ook Turkse Nederlanders mengen zich in de ‘strijd’, bijvoorbeeld door te betreuren dat de Armeense Genocide niet voor 100 procent gelukt is.

Een groep prominente Nederlanders stuurde gisteren een open brief aan de regering om zich in te spannen het conflict rond Nagorno-Karabach te beëindigen. De ondertekenaars willen vrede voor Artsach, zoals de Armeniërs de regio noemen. De schuld van het conflict ligt volgens hen bij Azerbeidzjan en Turkije, dat de Azerbeidzjanen moreel en vermoedelijk ook militair steunt.

Onder de ondertekenaars bevinden zich veel Armeense Nederlanders, waaronder GroenLinks-Statenlid Armine Stepanyan en UvA-politicoloog Armen Hakverdian. Ook arabist Jan Jaap de Ruiter, ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind en SGP-leider Kees van der Staaij hebben hun naam onder de brief gezet, net als het Amsterdamse duoraadslid Jazie Veldhuyzen (BIJ1) en enkele leden van de Internationale Socialisten.

 

Frankrijk: gesluierde moslima’s neergestoken vlakbij Eiffeltoren

0

In Frankrijk zijn twee vrouwen aangeklaagd voor het neersteken van twee gesluierde moslima’s. De aanval vond afgelopen zondag plaats in Parijs, vlakbij de Eiffeltoren.

De verdachten zouden de sluiers van de moslima’s met geweld hebben willen afrukken en hen racistische woorden naar het hoofd hebben geslingerd, meldt het Franse persbureau AFP.

Een vrouw van veertig heeft zes steekwonden opgelopen en ligt nu in het ziekenhuis, waar ze wordt behandeld aan een geperforeerde long. De negentienjarige vrouw liep drie steekwonden op. Zij is inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen.

De aanval begon nadat de moslima’s hadden aangegeven zich bedreigd te voelen door de hond van de vrouwen. De slachtoffers zeggen dat ze werden uitgescholden voor ‘vieze Arabier’ en dat de aanvallers zeiden dat Frankrijk niet hun land was. Volgens AFP zouden de verdachten dronken zijn toen ze de twee moslima’s aanvielen.

In Frankrijk zijn de maatschappelijke verhoudingen enorm gepolariseerd na de brute moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty. Hij werd een week geleden onthoofd omdat hij de Mohammedcartoons van Charlie Hebdo in zijn lessen had vertoond.

Sommige social mediagebruikers vinden dat de Nederlandse mainstreammedia met twee maten meten. Ze berichten wel uitgebreid over de moord op Paty, maar geven aan het steekincident geen aandacht, is hun argument.

Zo twittert duoraadslid Sheher Khan van Denk Amsterdam: ‘Twee gesluierde moslima’s zijn gisteren neergestoken, vermoedelijk als ‘vergelding’ op de afschuwelijke moord van Samuel Paty. Waarom hebben alleen alternatieve media hierover geschreven?’