22.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 683

Familie verdronken Orlando (17) hekelt ‘walgelijke suggestie’ Sylvana Simons

0

De nabestaanden van de verdronken Orlando Boldewijn zijn boos op Sylvana Simons. Nadat de zeventienjarige Rotterdamse jongen in 2018 verdween, zou de BIJ1-politica hebben gesuggereerd dat de politie te weinig voor hem deed omdat Orlando zwart is. Simons ontkent.

Begin 2018 schreef Simons op Facebook:

Beeld: Facebook

Simons doelde hiermee op Anne Faber, de 25-jarige (witte) studente die vermist raakte en dood gevonden werd. De Nederlandse media berichtten in 2017 uitgebreid over haar verdwijning en dood.

Sébas Diekstra, advocaat van de familie van Orlando Boldewijn, spreekt over een ‘walgelijke suggestie’. Dat Simons die suggestie nog steeds niet heeft teruggenomen ‘vreet nog elke dag aan de nabestaanden’, schrijft hij.

Beeld: Twitter

In reactie hierop antwoordt Simons dat ze verkeerd is begrepen. ‘Deze uitspraken zijn door mij niet gedaan. Wel heb ik in een Facebookbericht vragen gesteld. Ook heb ik een artikel gedeeld van RTL Nieuws waarin vergelijkbare vragen werden gesteld.’

Simons verzoekt Diekstra verder ‘om verdere communicatie niet via de media te laten verlopen. Dat lijkt mij het meest respectvol voor alle betrokkenen. Wanneer hij of de familie zelf contact met mij op wil nemen, dan sta ik daar natuurlijk open voor.’

Deze zomer kreeg Roy B. een gevangenisstraf van drieënhalf jaar omdat hij de 17-jarige Orlando in het ijskoude water had laten liggen.

Oplaaiend geweld tegen hulpverleners en handhavers: wat doen we eraan?

0

Meer dan de helft van de zorgprofessionals ervaart dat mensen door corona een nóg korter lontje hebben en sneller agressief worden, bleek onlangs uit een onderzoek door de vakbond voor verpleegkundigen en verzorgers. Eerder liet de politie iets soortgelijks weten. Hoe moet de overheid reageren? Wat moet er veranderen? Wij vroegen het aan het dK-panel.

Pritam Soekhradj (18), student

‘Geweld is sowieso slecht. Brandweermannen en ambulancepersoneel, ze doen gewoon hun werk. Ook politieagenten willen mensen helpen. Er is te weinig respect voor dit soort beroepen. Mensen beseffen niet dat ambtenaren gewoon hun werk doen om totale anarchie te voorkomen. Toen ik zelf in de derde klas zat, hadden we op school een ‘kolderdag’, een soort leerlingendag. Het liep volledig uit de hand door vuurwerk. Toen de politie kwam wilde een jongen een agent aanvallen. Gelukkig werd hij met een paar tikken op zijn plaats gezet.

‘Ambtenaren moeten  vaker langsgaan bij scholen’

‘Wat de overheid zou kunnen doen? Op scholen en basisscholen zouden ambtenaren vaker moeten langsgaan om iets te vertellen over hun werk. Zo wordt al op jonge leeftijd duidelijk wat deze ambtenaren doen en waarom ze het doen. Bij mij op school is er een keer een agent langsgekomen in de klas, maar dat was toevallig omdat een vader van een klasgenootje politieagent was. Maar anders had ik zelf ook niet geweten wat ze de hele dag allemaal voor hun kiezen krijgen. Eigenlijk zou in iedere klas ieder jaar een hulpverlener of handhaver moeten langskomen om te vertellen over hun werk. Het zou goed zijn om jongeren een paar dagen met een agent of broeder te laten meelopen, zodat ze beter begrijpen wat deze hulpverleners doen in het dagelijkse leven. Onbekend maakt onbemind, zeggen ze. Dat geldt misschien ook wel hier.’

Salma Karim (25), CEO en graphic designer

‘Geweld tegen hulpverleners en handhavers vind ik wel een probleem. Ik lees er vaak over op het journaal, of in de krant. Als het gaat om geweld tegen brandweerlieden of ambulancepersoneel, denk ik dat het vaak onmacht is, of pure baldadigheid. Mensen hebben in noodsituaties soms geen controle in hun emoties. Als het gaat om geweld tegen de politie zal het vaak ook liggen aan wantrouwen. Er is onder veel mensen een heel negatief beeld van de politie en soms is dat ook niet eens onterecht. Er komen net teveel incidenten voor waarbij agenten zelf onterecht geweld gebruiken, of hun werk niet goed doen.

‘Mijn eigen beeld van de politie is een paar jaar geleden ook veranderd in negatieve zin, terwijl ik daarvoor echt dacht dat de politie je beste vriend was. Wat er gebeurde? Mijn broertje van tien werd op straat aangevallen door een oudere man. De man en zijn vrouw liepen met hun kat over straat en toen mijn broertje het dier wilde aaien, viel die man mijn broertje aan. Ik kon mijn broertje bevrijden, maar volgde de man naar huis. Omdat ik niet voor eigen rechter wilde spelen, belde ik de politie. Maar toen die agenten arriveerden, vertelden ze me doodleuk in mijn gezicht dat ze niks wilden doen tegen de aanvaller van mijn broertje. Waarom niet? Geen idee. Geloofden ze me niet? Mijn vertrouwen in de politie was daardoor wel heel erg geschaad. Misschien zat ik wel op een roze wolk en vertrouwde ik ze te veel.

‘Er is onder veel mensen een heel negatief beeld van de politie en soms is dat niet eens onterecht’

‘Maar nu ik dit vertel, herinner ik mij ook dat dit niet de eerste keer was dat ik een agent ver over de schreef zag gaan. In een speeltuintje hier op het plein zag ik hoe een volkomen onschuldig Turks jochie door een agent in burger tegen de grond werd gewerkt. Wat hij misdaan had? Niets. Hij vroeg alleen of de agent in burger, die zelf onherkenbaar was als agent, zelf eerst zijn ID wilde laten zien voordat hij het zijne tevoorschijn zou halen.

‘Ik keur alle vormen van geweld tegen ambtenaren af. Ja, overal zitten rotte appels, maar we moeten proberen om van het goede uit te gaan en wederzijds respect te tonen. Vooral aan ambulancepersoneel, mensen die ook alleen maar proberen te helpen. Maar als je dit soort dingen te vaak meemaakt of ziet, word je beeld van de politie er ook niet beter op. Sinds er een goede buurtagent kwam, is het trouwens veel beter geworden bij mij in de buurt. Misschien ligt daar ook een deel van de oplossing. Goede wijkagenten die op een normale manier omgaan met jongeren.’

Daryll Landbrug (34), HvA-docent en jongerenwerker

‘Het is prima als de regering harder optreedt tegen geweld jegens hulpverleners en handhavers. Maar ik vind niet dat de politie zich meer mag bewapenen of meer bevoegdheden moet krijgen. Daarvoor zijn geweld en racisme binnen het politieapparaat een te groot probleem.

‘Als je kijkt naar arrestaties van ongewapende mensen die uitlopen op de dood of mishandeling van de arrestant in kwestie, dan gaat het in de meeste gevallen om arrestanten met een mentale beperking of om mensen van kleur. Nooit om het echt excessieve geweld van hooligans, kopschoppers en dronken vechtersbazen. Typisch vind ik dat. En wanneer je kijkt naar de manier waarop er nu al wordt omgegaan met racistische incidenten binnen het politieapparaat, en met agenten die ‘per ongeluk’ arrestanten doden, dan lijkt het me helemaal geen goed idee om dit soort ambtenaren nog meer handelingsvrijheid te geven. Ze kunnen het nu al niet aan.

‘Ik vind niet dat de politie zich meer mag bewapenen of meer bevoegdheden moet krijgen’

‘Neem de agenten die verantwoordelijk waren voor de dood van Mitch Henriquez, of voor het doodschieten van die ongewapende Hindoestaanse jongen in Den Haag, of voor de dood van Tomy Holten, of naar de racistische WhatsApp-groep van de Rotterdamse politie, of de mishandeling van de Marokkaanse man op een politiebureau in Den Haag, of het wegpesten van de collega die racisme aankaartte, of laatst weer een NS-BOA die een Surinaamse jongen in zijn gezicht schopte terwijl hij al op de grond lag. Mogen we het nog wel incidenten noemen? Het is altijd: ‘Ja, sorry, foutje’, en er verandert niets.

‘Het nieuwe wetsontwerp dat nu in de coulissen ligt bij de Eerste Kamer en het vervolgen van excessief politiegeweld nog lastiger maakt dan het nu al is, lijkt mij in dit licht ook geen goede stap.

Dat gezegd hebbende, niemand moet hulpverleners en politieagenten die op een normale manier hun werk doen in de weg zitten – en al helemaal niet bedreigen.’

Lourdes Boasman (69), gepensioneerd en taalvrijwilliger

‘Geweld – al dan niet verbaal – tegen ambulancepersoneel, verpleging in ziekenhuizen, brandweerlieden, politiemedewerkers, conducteurs of buschauffeurs is bespottelijk. Het komt vaak voort uit korte lontjes, of uit pure relzucht. Het is bespottelijk om ambtenaren aan te vallen, die andere mensen proberen te redden. Geweld tegen politie kan soms weer een ander verhaal zijn. De politie is er om de orde te handhaven en overtreders voor het gerecht te brengen. Helaas komt het daarbij te vaak voor dat geweld moet worden gebruikt. Soms terecht, maar soms ook onnodig en met een fatale afloop. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Mitch Henriquez. Met het licht op dit soort incidenten denk ik dat het slim is om goed te kijken naar de trainingsmethoden.

‘Wat misschien ook zou kunnen helpen: het imago van ambtenaren verbeteren’

‘Maar hoe gaan we het geweld jegens hulpverleners tegen? Het begint bij een goede opvoeding, natuurlijk. Maar als daar iets misgaat moeten overheid en justitie bijspringen. Bijvoorbeeld door strenger te straffen of hoge boetes op geweld. Wat misschien ook zou kunnen helpen: het imago van ambtenaren verbeteren. Te veel mensen zien hulpverleners blijkbaar als ‘losers’ waar je alles mee kan doen. Het respect dat ze verdienen krijgen ze niet, ook niet in voldoende mate van de overheid. Dat zie je bijvoorbeeld aan de manier waarop ze beloond worden.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Ten eerste vind ik dat geweld uit den boze is: tegen iedereen die een ander niet zelf lastigvalt. Maar geweld tegen zorgpersoneel en hulpverleners die gewoon hun werk doen? Dat is niet alleen uit den boze, maar ook nog eens bizar. Zelfs al maken ze fouten op de werkvloer, dan heb je als burger in Nederland genoeg juridische wegen om je recht te halen. Dus ga niet vechten of dreigen.

‘Tegelijkertijd vind ik ook dat je de politie niet kritiekloos moet benaderen. Als het fout gaat vanuit de ambtenaar zelf, zoals bij Mitch Henriquez – want aan hem moet je toch automatisch denken als het gaat om de politie en geweld – dan moet je de betrokken agenten keihard aanpakken als overheid. En als dat vervolgens niet gebeurt, dan krijg je ook mensen die een hekel krijgen aan de politie. Dit soort incidenten en de manier waarop de politie racisme binnen het apparaat bestraft – nauwelijks, helaas – helpen niet mee om mensen positiever te laten kijken naar de handhavingsambtenaren.

‘Een paar maanden vastzetten en dan een traject bij Bureau Halt, ongeacht de leeftijd’

‘Hoe de overheid geweld tegen hulpverleners en handhavers moet aanpakken? Het probleem speelt al jaren en de politiek roept al even zolang dat er iets tegen moet worden gedaan. Maar er verandert volgens mij weinig. Dus dan doen ze toch iets verkeerd. Als ik zelf de baas was bij de overheid, dan zou ik geweld tegen ambtenaren gewoon veel zwaarder bestraffen. Een paar maanden vastzetten en dan een traject bij Bureau Halt, ongeacht de leeftijd.’

Linkse Amerikanen bereiden zich voor op een coup van Trump

0

De Amerikaanse president Trump heeft deze zomer gezegd dat hij een verlies bij de presidentsverkiezingen van 3 november misschien niet zal respecteren. Linkse Amerikanen maken zich zorgen en houden rekening met een mogelijke staatsgreep van de president, schrijft het tijdschrift the New Yorker.

Uit een peiling in opdracht van de Britse krant the Guardian blijkt dat 75 procent van de Democraten vreest dat Trump een verlies niet zal accepteren, tegenover 30 procent van de Republikeinen. Maar sommige linkse Amerikanen vrezen dat Trump zelfs een coup zal plegen.

The New Yorker interviewde de 82-jarige socioloog en activist George Lakey, die sinds juli waarschuwt voor een staatsgreep. Dat Trump federale agenten naar Portland stuurde om linkse demonstranten aan te pakken was volgens Lakey een test om gewelddadig verzet van de demonstranten uit te lokken, zodat hij vervolgens repressieve maatregelen kon afkondigen. Trump zou eenzelfde trucje kunnen uithalen na 3 november onder het mom van de chaos te bestrijden.

Ook vakbonden discussiëren hoe ze een eventuele coup van Trump kunnen weerstaan. En Open Democracy, een website die mede wordt gefinancierd door de Hongaarse miljardair en filantroop George Soros, acht het coupscenario als een reële mogelijkheid.

Volgens Lakey moet het volk bij een coup massaal in opstand komen en vreedzaam protesteren. De mislukte coups in Bolivia (1978), de Sovjet-Unie (1991), Thailand (1992) en Burkina Faso (2015) bewijzen dat volgens hem. Demonstraties tegen de coup moeten plaatsvinden op relatief veilige plekken waar geweld niet zo snel kan uitbreken, zoals in de lobby van een kantoorgebouw. Paramilitaire organisaties als de Proud Boys kunnen dan minder gemakkelijk een tegenactie beginnen. Geweldloosheid helpt ook om de slag om de publieke opinie te winnen, zegt Lakey.

Nida wil verboden moslimclubs uit Frankrijk een toevluchtsoord bieden

0

Nourdin el Ouali, politiek leider van de islamitische partij Nida, wil dat Nederland aan twee islamitische organisaties die in Frankrijk dreigen te worden verboden ‘een veilig toevluchtsoord’ biedt. Dit schrijft Dagblad 010.

Het gaat om de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) en de NGO BarakaCity. Volgens El Ouali heeft Frankrijk een ‘heksenjacht geopend op het ‘islamisme”. ‘Allerlei organisaties die nooit eerder rechterlijk zijn veroordeeld voor iets strafbaars, worden nu door de regering verboden verklaard en bestempeld als ‘vijanden van de republiek’.’

Volgens El Ouali wakkert de Franse regering op deze manier polarisatie aan, waardoor het extremisme wordt versterkt. Zelfs CCIF, een organisatie die zich juist zou inzetten voor gelijkwaardigheid, vrijheid en rechtvaardigheid, is volgens de Nida-voorman nu niet meer veilig.

Nederland zou daarom voor beide islamitische organisaties in de bres moeten springen. El Ouali zegt dat ons land een reputatie heeft hoog te houden als het om gewetensvervolgden gaat.

‘In het verleden was Nederland eerder een toevluchtsoord voor Fransen. Zoals in de zeventiende en achttiende eeuw voor Hugenoten die in Frankrijk vanwege hun geloof werden vervolgd. Misdaden van enkelingen werden ook toen toegeschreven aan een bevolkingsgroep. In een meer rechtvaardig en tolerant Nederland vonden Hugenoten toen vrede en toekomst. Wat Nida betreft geldt dit nu ook voor een Franse moslimorganisatie als CCIF.’

Nida is in Rotterdam, Den Haag en Almere in de gemeenteraad vertegenwoordigd. De partij hoopt maart volgend jaar in de Tweede Kamer te komen.

Race om meer kleur op tv: ‘De tijd van Dik Trom en Swiebertje is voorbij’

0

Omroep X strijdt net als Omroep Zwart voor een cultureel diverse plek in het Nederlandse omroepbestel. De hoogste tijd? Of een stap terug in de verzuiling?

Omroep X is voor iedereen die in politieke zin ‘zwart’ is, zegt woordvoerder Guilly Koster per telefoon. Net zoals je een rode, blauwe of paarse politiek hebt, heb je nu een zwarte politiek: ‘Met ‘zwart’ bedoelen wij dat je samen wilt leven met mensen van kleur en dat je mensen met een andere culturele achtergrond als een verrijking ervaart.’

Volgens Koster bestaat er een grote diversiteit binnen ‘zwart’. ‘Het gaat bij Omroep X dan ook niet zozeer om etniciteit als wel om culturele diversiteit. Het besef dat er Nederlanders zijn met meer dan alleen de Nederlandse culturele identiteit. Ik ben Nederlander, punt. Niet: ik ben Nederlander, maar ….‘

Koster heeft samen met Ivette Forster het initiatief genomen voor Omroep X. Beiden waren in 1988 samen de eerste zwarte presentatoren op de publieke omroep. Sindsdien is er weinig veranderd wat betreft inclusie bij de publieke omroep, vindt hij.

‘Onbegrijpelijk! Het is zo simpel. Als publieke omroep maak je tv voor de samenleving. En als de samenleving verandert, veranderen ook je programma’s. Maar Nederland is blijven hangen in een eigen wereld en heeft niet gezien wat er gebeurd is in de grote steden. In Nederland wonen nu ook Fatima’s, Glenns en Anisha’s. De tijd van Dik Trom en Swiebertje is voorbij.’

De representatie van Nederlanders met een migrantenachtergrond is naar zijn smaak bovendien eenzijdig. De zwarte man, bijvoorbeeld: die wordt al te vaak stereotiep gecast, aldus Koster. ‘Grappig en vrolijk: dat is het narratief over de zwarte man. Ik wil niet alleen over de nieuwe CD van Beyoncé spreken, maar ook mijn mening kunnen geven over bijvoorbeeld de waterproblematiek. Wij mensen met een andere culturele achtergrond zijn nog steeds bezig met onszelf te verklaren in plaats van dat we gewoon als onderdeel van de Nederlandse samenleving gezien worden. Ik heb er genoeg van om mijzelf te verklaren.’

Omroep X heeft praktisch dezelfde doelstelling als Omroep Zwart, die andere multiculturele aanvrager. Koster voerde oriënterende gesprekken met deze en andere aspirant-omroepen. ‘Maar voor samenwerking heb je twee partijen nodig. Ik hoop dat in ieder geval een van ons het gaat halen.’ De tijd is rijp voor structurele verandering, vindt Koster. ‘Er is 50 jaar aan de boom gehakt, door onder meer Kick Out Zwarte Piet en nu Black Lives Matter, maar de boom was sowieso gevallen. Bob Marley zei in 1975 al: So if you are the big tree, we are the small axe, ready to cut you down.

De vraag is of met Omroep X een nieuwe verzuiling in het leven geroepen wordt. ‘Nee, dit is absoluut geen nieuwe verzuiling’, reageert Koster. ‘Het is eerder een vorm van vertrossing. Omroep X draait namelijk niet alleen om etniciteit, maar om Nederland in zijn totaliteit. Wij willen een verbindende factor zijn, maar wij gaan geen tentenkamp opzetten – wat Nederland vaak als oplossing ziet bij een crisis. Wij willen een goed gebouw neerzetten. Ik vind het prima als de publieke omroep die taak op zich zou nemen. Het is immers een van hun taken om cultureel divers te programmeren. Het is ook óns belastinggeld. Maar ze hebben het laten liggen, en ik wil niet meer wachten op de publieke omroep.’

Vooruitgang

Frans Jennekens is als hoofd Diversiteit bij de NTR al decennialang betrokken bij dit onderwerp. Hij stelt dat er wel degelijk iets veranderd is in het beleid van de publieke omroep. ‘De NPO spreekt duidelijk uit dat diversiteit en inclusie speerpunten zijn waarop de omroepen gaan afgerekend worden. Ik zie wel degelijk vooruitgang. Zeker, het gaat te langzaam, ook in mijn ogen, maar er zijn steeds meer presentatoren en verslaggevers te zien die vrouw zijn en/of van niet-westerse afkomst, vooral op NPO2 en NPO3 en het journaal.’

De NTR heeft gekozen voor een strategische aanpak wat betreft programma’s, personeelsbeleid en communicatie, vertelt Jennekens: ‘Als je kijkt naar onder andere Nieuwsuur, De Nieuwe Maan, Danny op straat, Ajouad en de Top 600, dan zijn er zowel voor als achter de camera meer mensen te zien die een afspiegeling van de samenleving vormen. Dat geldt ook voor de deskundigen in de uitzending en de makers.’

Jennekens ziet de aanvraag van de nieuwe aspirant-omroepen dan ook niet als het falen van het diversiteitsbeleid van de NPO. Integendeel. ‘Ik zie het juist als een sterk punt van de publieke omroep dat dit mogelijk is. Het is een uniek systeem in de wereld, en zorgt voor een betere verankering in de samenleving. Je kunt je natuurlijk afvragen of de drempel niet hoger moet. Meer omroepen betekent ook versnippering van budget en vermindering van continuïteit. In mijn ogen verzwakken nieuwe omroepen de druk op de bestaande omroepen om meer aan diversiteit te doen en zich meer open te stellen.’

‘Grappig en vrolijk: dat is het narratief over de zwarte man’

Reza Kartosen-Wong, mediawetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, is het oneens met de omroepman. ‘Ik verwacht dat de nieuwe initiatieven de publieke omroep zullen helpen om aan zijn zelf geformuleerde publieke waarden en dus aan de Mediawet te voldoen. Er is de afgelopen decennia te weinig veranderd aan de representatie en inclusie van Nederlanders met een migratieachtergrond en vrouwen.’

Kartosen-Wong volgt het discours over diversiteit in de media sinds de jaren negentig van de vorige eeuw. Hij zat voor de publieke omroepen in de werkgroep Diversiteit en laat zijn studenten onder meer programma’s onderzoeken op het diversiteitsgehalte. ‘Ik vind het schokkend om te zien dat we nog steeds praten over kwesties die ik twintig jaar geleden al aan de orde stelde. De publieke omroep slaagt er maar niet in om te voldoen aan de eigen diversiteitscriteria. Onderzoeken, van onder meer de NPO Ombudsman en Women Inc., tonen dit keer op keer aan.’

Identiteitspolitiek?

De nieuwe aanvragen beschouwt Jennekens niet als een nieuwe verzuiling of identiteitspolitiek. ‘Volgens mij is het meer versnippering dan een nieuwe verzuiling. De bestaande omroepen zijn juist bezig met verbreding. Dat gebeurt onder druk van kijkcijfers en maatschappelijke ontwikkelingen. Aan de andere kant kan ik mensen die een nieuwe omroep beginnen geen ongelijk geven. Als er drie christelijke omroepen zijn, waarom dan ook niet drie islamitische omroepen? Het gaat soms om ‘identiteitspolitiek’, maar vaak ook niet als je het scala aan initiatieven bekijkt. Verder moet je evenmin onderschatten dat er miljoenen euro’s klaar liggen voor eventuele nieuwe omroepen. Het is een snelle manier om rijk te worden in omroepland. Bij PowNed gaven ze dat ook gewoon toe. En zolang de huidige omroepen lang niet iedereen in de samenleving bedienen zullen er altijd nieuwe initiatieven blijven ontstaan.’

De nieuwe aanvragen zijn wel degelijk een vorm van verzuiling en identiteitspolitiek, zegt Kartosen-Wong. En wel om een voor de hand liggende reden: ‘Het Nederlandse omroepbestel is immers sinds de jaren zestig gebaseerd op verzuiling. Als er een groep groot genoeg is om een omroep op te richten dan kan dat.’ Het is een uniek systeem in de wereld, concludeert hij met Jennekens. Identiteitspolitiek wordt tegenwoordig als kwalijk gezien, maar, zo benadrukt de mediawetenschapper, ze is inherent niet negatief. ‘Ze kan ook leiden tot meer gelijkheid, waaronder een betere mediarepresentatie van ondervertegenwoordigde groepen.’

In dat kader juicht hij de nieuwe initiatieven toe. Hij vindt de verwijten van verzuiling en identiteitspolitiek hypocriet. ‘Toen Powned en WNL werden opgericht, omroepen, gechargeerd gezegd, van boze witte mannen, was hier nauwelijks discussie over. En Ongehoord Nederland is een aanvraag van nog bozere witte mannen. Al de omroepen in het Nederlands bestel zijn geboren uit identiteitspolitiek: de EO, Omroep Max, Avro/Tros. Ons publiek bestel is verzuild. Als je geen verzuiling wilt, dan moet je het huidige systeem opheffen en naar een BBC-model gaan.’

‘Het is ook óns belastinggeld’

De UvA-wetenschapper legt de verantwoordelijkheid voor de zijns inziens stroperige vooruitgang in medialand bij de beleidsmakers in Hilversum. ‘De poortwachters, mensen met beslissingsmacht, die twintig jaar geleden op die positie zaten, zitten nog steeds op die positie en zijn zelfs doorgestroomd in de organisatie. Er is amper sprake geweest van structureel beleid op het terrein van diversiteit op de buis en op de werkvloer. Er waren projecten en workshops. Ik heb de indruk dat die vaak voor de bühne waren. Het is deels onwetendheid en onkunde. Plus: op het moment dat organisaties inclusiever moeten worden, betekent dit ook dat mensen een deel van hun macht moeten inleveren.’

De omroepen veranderen inhoudelijk weinig omdat de beleidsbepalers al jaren dezelfde mensen zijn, zegt ook Koster. ‘Een baas gaat weg en een opvolger wordt gekozen die op hem of haar lijkt. Als je de mensen die je kiest niet verandert, zullen de instituties niet veranderen. Zelfs Desi Bouterse zat er korter dan de gevestigde orde bij de publieke omroep.’

Uiterlijk op 31 december weten we of Omroep X en Omroep Zwart in het omroepbestel komen: tegen die tijd moeten deze aspirant-omroepen 50.000 leden hebben geworven. Omroep Zwart zegt al meer dan 20.000 leden te hebben; Omroep X ruim 7.300 leden.

Turkse president Erdogan doet aangifte tegen Geert Wilders

0

De Turkse president Erdogan heeft aangifte gedaan tegen Geert Wilders. Dit meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Geert Wilders en de kring rond Erdogan maakten afgelopen weekend ruzie op Twitter, toen de PVV-leider een cartoon deelde van Erdogan met een bom als muts en een brandende lont. Dit was een verwijzing naar de controversiële Deense Mohammed-cartoon. Onder de cartoon staat ‘terrorist’.

De Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu en een woordvoerder van Erdogans AKP reageerden woedend en noemden Wilders een fascist.

‘Fascisme staat niet in ons boek, het staat in jouw boek. Sociale rechtvaardigheid staat in ons boek’, zei Erdogan op zondag op een partijbijeenkomst, waarbij hij Wilders ook een ‘fascist’ noemde.

Wilders zou met de publicatie van een spotprent van Erdogan het Turkse staatshoofd hebben beledigd. De advocaat heeft de aangifte ingediend bij de officier van justitie in Ankara.

De PVV-leider reageert op Twitter: ’Dus de man die mij een fascist noemt en eerder heel Nederland fascistisch en een overblijfsel van het nazisme noemde gaat nu aangifte tegen mij doen? De wereld op zijn kop. Loser!’

De ruzie tussen Wilders en Erdogan komt op een spannend moment. In Turkije en de rest van de islamitische wereld is er onrust ontstaan over de Franse reactie op de moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty in Parijs, die in zijn lessen Mohammed-cartoons liet zien.

De Franse staat wil nu een aantal islamitische organisaties verbieden en heeft uit solidariteit met Paty Mohammed-cartoons van het satirische blad Charlie Hebdo op overheidsgebouwen geprojecteerd. Veel moslims zijn hierover woedend en islamitische leiders noemen de Franse politiek ‘islamofoob’. In veel islamitische landen worden Franse producten nu geboycot. Ook in Nederland zijn er moslims die vinden dat je geen Franse producten meer moet kopen.

De Nederlandse pers ondersteunt de jacht op moslims in Frankrijk

0

De Franse geschiedenisleraar Samuel Paty die om een spotprent werd vermoord – van wat in de racistische verbeelding van sommige makers, denkers en tekenaars de islamitische profeet Mohammed moet voorstellen – zal hoogstwaarschijnlijk begraven worden in het Franse Pantheon, ‘de rustplaats van grote Fransen’. De filosoof Voltaire ligt daar, maar ook de 19de eeuwse dichter Victor Hugo. Van hem is de beroemde en immer actuele uitspraak: ‘Als een man zijn keel wordt doorgesneden in Parijs is het een moord. Als vijftigduizend mensen worden afgeslacht in het oosten, is het een kwestie.’ Een profetische uitspraak, blijkt nu.

De dagen na de lugubere moord, en dat zullen vast weken, maanden en jaren worden, is één en al een bevestiging van wat Hugo heeft beklemtoond met die woorden. Namelijk dat het leven van één ‘westerling’ ons meer treft, meer angst inboezemt en meer aanspoort tot dadendrang dan bij ‘niet-westerlingen’. Kijk alleen al wat er allemaal is gezegd en gebeurd de afgelopen dagen.

Gerald Darmanin, de minister van Binnenlandse Zaken van Frankrijk, kondigde vlak na de moord al aan dat vijftig islamitische organisaties worden verboden. Hij noemt hen ‘vijanden van de republiek’ en plaatst ze als zodanig – én ongrondwettig – buiten de Franse maatschappij.

Vervolgens deed de Franse president Emmanuel Macron een uitspraak met eenzelfde uitsluitende werking: ‘De angst gaat van kant wisselen. Islamisten mogen niet rustig slapen in ons land.’ En een paar dagen later: ‘Samuel Paty werd vermoord omdat de islamisten onze toekomst willen en omdat ze weten dat ze die nooit zullen krijgen dankzij stille helden zoals hij.’

Een islamist kan dus nooit een Fransman zijn, volgens Macron. Is dat nou niet precies wat extremistische moslims ook zeggen? Maar goed, de jacht op moslims in Frankrijk is geopend.

De Nederlandse pers ondersteunt deze jacht. Van de T. kan je dit verwachten. Nausicaa Marbe stelt in een column de Nederlandse regering verantwoordelijk omdat we niet hard genoeg tegen salafisten zouden hebben opgetreden. Maar ook de Volkskrant laat zich meesleuren.

Zo schrijft Peter Giesen in een hoofdredactioneel commentaar: ‘De onthoofding van de Franse leraar is niet alleen een tragedie, maar ook een aanval die de Franse republiek in het hart treft. In de Franse traditie maakt de school van de Republiek citoyens, burgers van alle leerlingen, ongeacht hun sociale, etnische of religieuze afkomst. De moord bewijst eens te meer dat islamisten de overdracht van seculiere waarden proberen te verhinderen met intimidatie en geweld. De staat moet een einde maken aan het dubbelspel: extremisten die zich op hoge toon beroepen op hun burgerlijke vrijheden, om anderen van hun vrijheden en zelfs hun leven te beroven. Het maakt de noodzaak om terug te vechten des te urgenter, en niet alleen in Frankrijk.’

Idealisme is nog nooit zo hypocriet beschreven. Waar was alle ophef toen twee moslima’s werden neergestoken bij de Eiffeltoren? Of is dit wat Macron bedoelde toen hij zei dat ‘de angst van kant gaat wisselen’? Dat normale Franse burgers die toevallig ook moslims zijn collectief bestraft zullen worden voor de daad van één verknipte moslim?

Bovendien: kunnen we Franse toestanden wel één op één vertalen naar Nederland? Tijdens de antiracistische protesten na de staatsterroristische moord op George Floyd werd dat nummertje namelijk grijsgedraaid: ‘Nederland is geen Amerika, we moeten Amerikaanse problemen niet importeren’. Importeer dan ook geen Franse toestanden.

Waar was alle ophef toen twee moslima’s werden neergestoken bij de Eiffeltoren?

Last but not least: Samuel Paty zou in de les van 7 oktober tegen zijn islamitische kinderen hebben gezegd dat wie de cartoons van Charlie Hebdo niet wilde zien de klas kon verlaten. Laten we even de discussie parkeren van hoe verantwoord het is van een leraar om islamofobe cartoons te laten zien. Ik vraag me namelijk werkelijk af hoe het zou voelen om in een klas door de docent als moslim aangesproken te worden om de klas te verlaten. Dan zet je volgens mij middels religieuze profilering extra spanning op de zaak.

Als je racistische tekeningen wilt laten zien, laat ze gewoon zien. Maar noem het geen vrijheid van meningsuiting en maak achteraf – na de krankzinnige moord – van Paty ook geen ‘held’ of ‘martelaar van het vrije woord’ voor je islamofobe agenda. Want dat was hij niet. Hij was een gewone leraar die de verkeerde tegenkwam. Moge hij in vrede rusten, en zijn moordenaar branden in hel.

Frankrijk zet Bosnisch moslimgezin het land uit na kaalscheren dochter

0

Een gezin bestaande uit vijf Bosnische moslims is vanuit de Oost-Franse stad Besançon naar Sarajevo gedeporteerd. Ze hebben een Bosnische vrouw kaalgeschoren en geslagen.

De vrouw was een dochter in het gezin. Ze was verliefd geworden op een jonge christelijke Serviër. Daarmee zou ze de eer van haar familie hebben aangetast en werd ze gestraft.

In de jaren negentig van de vorige eeuw voerden de Bosniërs en Serviërs een bloedige oorlog met elkaar uit in voormalig Joegoslavië.

Binnelandminister Gérard Darmanin, die vorige week in het nieuws kwam omdat hij de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk wilde verbieden, zegt dat de sociale dienst nu voor de Bosnische vrouw zorgt. Hij wil niet vertellen wat haar leeftijd is en zwijgt over andere details.

Volgens diverse berichten in de media zijn de vijf Bosnische moslims de twee ouders van de vrouw en drie van hun kinderen. Ze mogen vijf jaar Frankrijk niet meer in. Een tante en een oom, die ook bij de mishandeling betrokken waren, zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Ook Marokko hekelt Frankrijk om ‘provocatie’ met Mohammed-cartoons

0

Marokko voegt zich in het koor van islamitische landen die Frankrijk veroordelen. Het land noemt de herpublicatie van de Mohammed-cartoons een ‘provocatie’.

Na de moord op Samuel Paty werden de Mohammed-cartoons veelvuldig hergepubliceerd op sociale media. De Franse president Emmanuel Macron verdedigt de vrijheid om zulke cartoons te maken en te verspreiden. De cartoons waren te zien op overheidsgebouwen in de Franse steden Montpellier en Toulouse. Volgens Marokko lijden veel Fransen aan een ‘gebrek aan volwassenheid’, meldt Morocco World News.

De vrijheid van meningsuiting niet grenzeloos, stelt het Marokkaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze vrijheid eindigt ‘waar de vrijheid en geloofsovertuigingen van anderen beginnen’.

‘Voor zover het koninkrijk Marokko alle duistere en barbaarse gewelddaden in naam van de islam veroordeelt, stelt het deze provocaties aan de kaak die de heiligheid van de islamitische religie beledigen.’

Veel islamitische landen hebben Frankrijk veroordeelt. De Turkse president Erdogan zei dat zijn Franse collega Emmanuel Macron ‘de weg kwijt’ is en zich geestelijk moet laten nakijken. Qatar, Koeweit en Jordanië hebben zelfs besloten om Franse producten te boycotten.

Op 16 oktober werd de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty vermoord door een achttienjarige Tsjetsjeense moslim. Hij vermoordde Paty omdat de geschiedenisleraar tijdens een les de Mohammedcartoons uit het satirische blad Charlie Hebdo had laten zien. In januari 2015 werd bijna de voltallige redactie van dat blad vermoord door terroristen vanwege het publiceren van diezelfde cartoons.

Frankrijk verdedigt de vrijheid van meningsuiting van Charlie Hebdo en Paty en wil de radicale islam en islamistisch ‘separatisme’ bestrijden. De overheid is onder meer van plan de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) te verbieden en de greep vanuit Turkije op Turkse moskeeen in Frankrijk af te snijden. Critici van islamitische huize vrezen voor een golf van ‘islamofobe’ politiek.

 

Rutte veroordeelt uitlatingen Erdogan richting Macron: ‘Onacceptabel’

0