16.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 687

‘Erdogan vroeg generaals om Grieks schip tot zinken te brengen’

0

De Duitse krant die Welt beweert dat de Turkse president Erdogan uit was op een militair incident met Griekenland in de Middellandse Zee. De Turkse marine moest een Grieks schip kelderen, zo wil het verhaal.

Erdogan zou volgens die Welt op een confrontatie aansturen om op die manier in eigen land aan steun te winnen. Dankzij zijn repressieve bewind en de economische crisis, versterkt door de coronacrisis, zit Erdogan minder stevig in het zadel dan enkele jaren geleden.

De krant citeert Turkse militaire bronnen, die claimen dat Erdogan aan generaals zou hebben gevraagd een Grieks schip te kelderen – maar wel op zo’n manier, dat er geen doden vallen.

Toen de generaals zeiden dit niet te willen doen, zou van hogerhand zijn gesuggereerd om een Grieks jachtvliegtuig neer te halen. Ook hier zouden de generaals geen zin in hebben gehad.

Griekenland en Turkije liggen al langere tijd met elkaar in de clinch omdat Turkije meer gas wil boren in de Middellandse en Egeïsche Zee, wat de soevereiniteit van Griekenland en Cyprus zou schenden. De twee landen zijn allebei lid van de NAVO.

Pakistan blokkeert Tinder, Grindr en andere datingapps

0

Pakistan heeft een aantal datingapps, waaronder Tinder en Grindr, geblokkeerd, vanwege ‘immorele’ en ‘onzedelijke’ content.

In Pakistan, het op een grootste islamitische land ter wereld, zijn homoseksualiteit en buitenechtelijke seks verboden. Datingsapps als Tinder en Grindr – de Tinder voor homoseksuelen – zouden moslims tot seksuele zonden verleiden, vindt de Pakistaanse media-autoriteit PTA. Vorige week verzocht de PTA YouTube ook om video’s die  ‘verwerpelijk’ zijn te blokkeren.

Mensenrechtengroepen zijn bang dat de Pakistaanse autoriteiten voor censuur zorgen en de persvrijheid bedreigen. Zo arresteerden de Pakistaanse autoriteiten een half jaar geleden Mir Shakil-ur-Rahman, CEO van de Jang Group en Geo TV, de grootste onafhankelijke televisiezender in Pakistan.

‘Als volwassenen ervoor kiezen om een app te gebruiken, is het niet aan de staat om te dicteren of ze deze al dan niet moeten gebruiken’, zegt Shahzad Ahmad, directeur van Bytes for All, een Pakistaanse digitale rechtengroep. Hij noemt het verbod ‘volkomen belachelijk’ en spreekt over een ‘moraalpolitie’.

Uit gegevens blijkt dat Tinder in de afgelopen twaalf maanden 440.000 keer is gedownload, Grindr, Tagged en SayHi elk ongeveer 300.000 keer en Skout 100.000 keer in Pakistan.

Onderzoeker en ex-agent hekelt ‘angst- en doofpotcultuur politie’

0

Volgens onderzoeker en voormalig politievrouw Saniye Celik zijn veel politiemensen overtuigd van het belang van diversiteit, maar zwijgen zij vanwege een angstcultuur. Dit schrijft Celik in het Parool.

Politiemensen die open staan voor diversiteit houden hun kaken stijf op elkaar als ze te maken krijgen met ongewenst of discriminerend gedrag richting collega’s, stelt Celik.

‘Zij voelen zich belemmerd in hun vrijheid hun mening te geven, bang als zij zijn erop afgerekend te worden door hoger geplaatsten.’

Het gevolg van deze angst- en doofpotcultuur is dat veel wordt doodgezwegen, aldus de onderzoeker. Ze twijfelt of de huidige politieleiding wel openstaat voor verandering en diversiteit en suggereert dat er nieuwe leiding moet komen.

Ook pleit Celik voor ‘permanente reflectie’, die volgens haar nodig is om ruimte te creëren voor mensen die anders zijn.

Vanavond spreekt Celik hierover in debatcentrum De Balie. Deze bijeenkomst is via een livestream te volgen.

‘De hoofddoek is vaak een uiting van een soort geuzenidentiteit’

4

Waarom dragen moslima’s een hoofddoek? De Kanttekening sprak een expert en twee moslima’s die een hoofddoek dragen.

Islamoloog Nora Asrami (Vrije Universiteit Amsterdam), die promoveerde op de religieuze beleving en geloofspraktijk van jongvolwassen moslims, beschrijft de culturele en de religieuze motivatie om een hoofddoek te dragen.

De culturele motivatie: ‘Het kan zijn dat ze graag bij de familie of de gemeenschap willen horen: veel vrouwen in hun omgeving dragen er één, daarom willen zij dat ook of er wordt van ze gevraagd of verwacht dat ze op een bepaald moment een hoofddoek dragen. Dat is de culturele motivatie. De culturele hoofddoekdragers wekken bij buitenstaanders wel eens verwondering op. Hippe sneakers, strakke kleding en een hoofddoek. Dat lijken tegenstrijdigheden, maar voor hen gaat het goed samen. Ze combineren de westerse cultuur en hun geloof op hun eigen manier.’

De religieuze motivatie: ‘Veel jongeren verdiepen zich in de puberteit pas echt in de islam. Ze kunnen dan tot de conclusie komen dat de hoofddoek bij hun geloof hoort. Deze groep vrouwen kleedt zich vaak minder opvallend dan geloofsgenoten die om culturele redenen een hoofddoek dragen.’

Bescheidenheid

In de Koran komt de sluier tweemaal voor, in de soera’s an-Noer (het licht) en al-Ahzaab (de partijscharen).‘En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan, hun kuisheid bewaken, hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is’, staat in an-Noer. In al-Ahzaab wordt aan de vrouwen gevraagd ‘hun overkleden te laten hangen’. Waarom zou God eigenlijk willen dat een vrouw haar haren bedekt?

‘Lastige vraag’, zegt Asrami. ‘Het merendeel van de theologen vindt dat een hoofddoek bij bescheidenheid hoort, een belangrijke deugd binnen de islam. Om diezelfde reden zijn er volgens sommige moslims ook kledingregels voor mannen, zoals een baard en een broek die de enkels blootlegt. De meeste moslimmannen in Nederland houden zich daar niet aan. Maar er zijn ook veel vrouwen die de kledingregels niet naleven. Theologisch gezien is de hoofddoek onderdeel van het geloof, maar het is zeker niet de basis van de islam. De basis van de islam wordt gevormd door de vijf zuilen (geloofsbelijdenis, bidden, aalmoezen geven, vasten, bedevaart naar Mekka, red.). De geleerden verschillen van mening over of de sluier verplicht is of niet, daarom zie je ook veel moslima’s zonder hoofddoek.’

Mipsters

Volgens Asrami wordt in de klassieke theologie wel vaak gedaan alsof een hoofddoek verplicht is. ‘Een moslima hoort zich bescheiden op te stellen en verleiding te voorkomen. Een hoofddoek zou daarbij passen, want je bedekt je schoonheid. Maar het paradoxale is dat voor veel moslima’s de hoofddoek een manier is om schoonheid te benadrukken. Ze gebruiken de hoofddoek om make-up mooi uit te laten komen en combineren het met modieuze kleding. Soms is een hoofddoek meer een uiting van fashion dan religie. Bij mipsters ofwel moslimhipsters in de Verenigde Staten is de tulband die de nek bloot laat heel populair.’ Asrami geeft verschillende redenen voor de toename van het aantal jonge hoofddoekdragers. ‘Dat het aantal jonge hoofddoekdragers de laatste decennia is toegenomen komt onder meer omdat moslimjongeren zich steeds meer bewust worden van hun religieuze identiteit, de wereld om hen heen en het islamdebat. De hoofddoek is vaak een uiting van een soort geuzenidentiteit.’

Blogger Bushra Sayed (31): ‘Een hoofddoek staat voor mij voor bescheidenheid, rust en vriendelijkheid’

Waarom begon je een hoofddoek te dragen?

‘Op de islamitische basisschool waren hoofddoekjes heel gewoon. Mijn vriendinnen hadden een hoofddoek en ik daarom ook. Toen ik naar de brugklas ging, heb ik ’m afgedaan. Ik was bang dat ik te veel zou opvallen. Vanaf het derde jaar ben ik ’m weer gaan dragen. Ik herinner me nog goed dat mijn moeder zei dat het niet hoefde. Ze had liever dat ik een aantal jaren wachtte.’

Waarom wilde ze dat?

‘Ik denk omdat ze mij wilde beschermen voor nare reacties. Maar gelukkig heb ik die niet vaak gehad. In de ruim twintig jaar dat ik een hoofddoek draag, heb ik twee keer een vervelende opmerking gekregen. Eén van een dronken man, dus die tel ik maar voor de helft. Dat ik weinig problemen ondervind hangt volgens mij samen met mijn persoonlijkheid. Ik ben open en vind het fijn om vooroordelen te ontkrachten. Niet met discussies, maar met mijn gedrag. Collega’s die ik alleen via de mail of telefoon spreek zijn aangenaam verrast als ze mij zien.’

Wat betekent de hoofddoek voor jou?

‘Ik ben me, onder andere dankzij mijn hoofddoek, continu bewust van mijn islamitische identiteit en hoe ik omga met anderen. Een hoofddoek staat voor mij voor bescheidenheid, rust en vriendelijkheid. Het herinnert mij aan God. Een hoofddoek dragen voelt een beetje als een gebed. Mijn religie geeft me veel kracht en zelfvertrouwen. Laatst las ik een interview met schrijver Sander Kok, waarin hij vertelde dat ‘de hoofddoek zegt dat de vrouw een seksueel object is dat beschermd moet worden tegen de man’. Dat is een misvatting. De hoofddoek geeft de vrouw juist waarde en respect en vraagt van de ander haar ook zodanig te behandelen. In 2016 maakte zangeres Alicia Keys bekend dat ze geen make-up meer wilde dragen. Ze voelt zich nu veel vrijer, sterker en mooier, zegt ze. Haar besluit werd geprezen en velen volgden haar voorbeeld. Het gaat niet om de buitenkant, maar om wie je bent van binnen.’

Beleidsadviseur Alia Azzouzi (37): ‘Een hoofddoek dragen is voor mij een manier om God te eren’

Waarom begon je een hoofddoek te dragen?

‘Op mijn middelbare school waren hoofddoekjes verboden. Mijn vriendin wilde wel een hoofddoekje dragen en verscheen op een dag gesluierd op school. Na veel moeilijke gesprekken gaf het schoolbestuur toe. Uit solidariteit of misschien was het rebellie, ging ik ook een hoofddoek dragen. Pas veel later dacht ik na over de betekenis ervan en werd ik een bewuste hoofddoekdraagster.’

Wat betekent de hoofddoek voor jou?

‘Een hoofddoek dragen is voor mij een manier om God te eren. Je schoonheid bedekken is één van de dingen die God van ons vraagt, naast bijvoorbeeld vasten, elke dag vijf keer bidden en de bedevaart naar Mekka. Het volgen van die regels maakt mij een vroom en gelukkiger mens. Ik heb het gevoel dat ik zo dichter bij God kom. Het is als in een liefdesrelatie. Door rekening te houden met de wensen van de ander, voel je dat de liefde groeit.’

Je hoort weleens dat een gelovige vrouw pas ‘af’ is als ze een hoofddoek draagt.

‘Nee dat geloof ik niet. Een mens is nooit af. Je bent in ontwikkeling. Een moslim zal altijd proberen een betere versie van zichzelf te worden. God kijkt in je hart. Hij ziet je intenties en wat je doet. In die zin is het niet zo belangrijk of je wel of geen hoofddoek draagt. Als gelovige probeer je om een eigen middenweg te vinden. Ik bedek mijn haar, draag geen strakke kleding en geen make-up, maar ik ga ook niet in vodden de straat op. Ik kleed mij wel modieus. Ben ik daarmee een goed mens? Nee, dat is een versimpelde uitleg van religie.’

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de Kanttekening op 28 maart 2018.

‘Westen selectief verontwaardigd over situatie moslims China en India’

0

Volgens de Britse historicus en politicoloog Taj Ali doet het Westen schijnheilig over de onderdrukking van de islamitische Oeigoeren in China en de moslimminderheid in India. Westerse politici doen niets aan moslimhaat in hun eigen land, vindt hij.

Als voorbeeld noemt Ali de Conservatieve Londense burgemeesterskandidaat Shaun Bailey. Die twitterde in juni over de mensenrechtenschendingen in China tegen de Oeigoeren, maar schreef in 2005 een pamflet waarin hij betoogde dat als Groot-Brittannië zich meer zou aanpassen aan de hindoe- en moslimcultuur, dit het land zou beroven van zijn gemeenschap.

Ali: ‘Individuen die thuis kampioenen zijn geweest qua onverdraagzaamheid en haat, lijken te denken dat we hen plotseling zullen zien als redders voor moslims in het buitenland.’

Ali is ook kritisch over het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Die heeft weliswaar de Chinezen aangesproken over de Oeigoeren, maar retweet rechtsextremisten als Katie Hopkins en onderhoudt goede contacten met de Indiase premier Narendra Modi.

Over het feit dat de Arabische Golfstaten over de Oeigoeren zwijgen, in ruil voor Chinees geld, schrijft Ali niet. In juli verklaarden 46 landen, waaronder Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en het Sultanaat Oman, dat in China de mensenrechten van etnische minderheden gewaarborgd zijn.

Naar schatting ruim een miljoen islamitische Oeigoeren zitten vast in heropvoedingskampen in de westelijke provincie Xinjiang, waar ze worden onderworpen aan een streng regime. Ondertussen pleegt de Chinese regering ‘culturele en demografische genocide’, zeggen sommigen.

In India is de situatie van de tweehonderd miljoen grote moslimminderheid penibeler geworden sinds het aantreden van de nationalistische premier Modi en zijn BJP-partij. Zij worden ervan verdacht de hindoemeerderheid te bevoordelen en het aanwakkerende geweld tegen moslims goed te keuren.

‘Een hel’: Afrikanen aan lot overgelaten in Saoedische ‘corona-cellen’

1

Saoedi-Arabië heeft honderden, misschien wel duizenden Afrikaanse arbeidsmigranten opgesloten in speciale ‘corona-cellen’. Dit onthult de Britse krant the Telegraph.

Foto’s met een mobiele telefoon tonen vele zwarte mensen opgesloten in een detentiecentrum. Ze zijn dicht op elkaar gepropt in kleine ruimtes met getraliede vensters. De migranten krijgen nauwelijks eten en drinken, om te overleven. Velen sterven, soms door ziekte, soms door zelfmoord.

De migranten, waarvan een aantal littekens op hun rug vertoont, beweren dat ze zijn geslagen door racistische bewakers.

‘Het is hier een hel. We worden als dieren behandeld en elke dag geslagen’, aldus Abebe, een Ethiopiër die zegt al meer dan vier maanden in een van de centra wordt vastgehouden. Zijn statement is naar buiten gesmokkeld.

‘Als ik zie dat er geen ontsnapping mogelijk is, zal ik mij van mijn eigen leven beroven. Anderen hebben dat al gedaan’, vertelt hij. ‘Mijn enige misdaad is mijn land verlaten op zoek naar een beter leven. Maar ze sloegen ons met zwepen en elektrische snoeren alsof we moordenaars waren.’

‘We worden aan ons lot overgelaten’, vertelt een andere Ethiopische man. Hij zegt dat iedereen van de ruim honderd man in zijn cel ziek is. ‘Corona? Wie weet? Er zijn veel ziektes hier. Iedereen is ziek hier, iedereen heeft wel wat.’

De beelden en getuigenissen hebben tot verontwaardiging geleid onder mensenrechtenactivisten. ‘Voor zo’n rijk land als Saudi-Arabië is geen excuus om mensen in zulke afgrijselijke omstandigheden vast te houden’, stelt Humans Right Watch.

Saoedi-Arabië kent ruim zes miljoen arbeidsmigranten, met name uit Zuid-Azië en Afrika, die dikwijls weinig betaald krijgen en zware beroepen uitoefenen zoals bouwvakker. Toen de coronapandemie in maart toesloeg, was de Saoedische overheid bang dat de arbeidsmigranten, die vaak dicht op elkaar wonen, massaal het virus zouden overdragen.

VS: drie jaar cel voor ‘Antifa-jager’

0

Een extreemrechtse activist uit de Verenigde Staten, die zichzelf de ‘Antifa hunter’ noemt, is tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld. De zelfbenoemde antifascistenjager voerde een online campagne tegen ideologische tegenstanders, die hij kwelde en terroriseerde.

Het gaat om Daniel McMahon, een 32-jarige man uit Florida. Hij stalkte onder andere een zwarte activist, met als oogmerk hem te weerhouden zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen van Charlottesville.

Ook bedreigde McMahon de dochter van een antiracistische activiste. McMahon zei deze jonge dochter, die autistisch is, seksueel te willen misbruiken.

McMahon opereerde onder het pseudoniem Jack Corbin. Hij noemde zichzelf de Antifa Hunter, omdat hij online op linkse en zwarte antifascists aan het jagen was.

Don Gathers, de bedreigde zwarte activist, zei tegen de rechtbank dat hij McMahon misschien ooit zou vergeven. ‘Maar vandaag is niet die dag’, voegde Gathers eraan toe. ‘Ik veracht alles dat jij en anderen zoals jij vertegenwoordigen.’

Ophef film ‘Cuties’ bewijst: vrouwen van kleur worden al jong geseksualiseerd

0

Hebben jullie weleens gehoord van de anekdote over de sleutel en het slot? Zou jij een fietsslot willen hebben dat door alle sleutels geopend kan worden? Ik ook niet.

Toen ik opgroeide had deze vraag niets met een fiets te maken, het ging over seks. Het slot is van de gemeenschap, en een slot dat door alle sleutels geopend kon worden moest je als meisje vooral niet willen zijn.

De onlangs ontstane ophef over de film Cuties herinnert mij aan deze anekdote. In de film volgen we het leven van een jong zwart islamitisch meisje dat in het geheim danslessen als vorm van zelfexpressie gebruikt. Later wordt ook voor haar conservatieve omgeving duidelijk dat zij deze danslessen volgt. Haar omgeving keurt deze vorm van zelfexpressie af vanwege de seksuele connotatie van die dans.

De ophef was ontstaan tijdens de promotie van de film. Netflix kiest ervoor om niet de originele filmposter te gebruiken, maar een filmposter met daarop een foto uit een scène waarin jonge meisjes in schaars geklede outfits te zien zijn. De ophef komt uit verschillende hoeken. Vooral in Amerika zijn organisaties kritisch. Zo heeft de christelijke belangengroep Parent Council Television een petitie tegen Cuties gestart, die nu ruim 25.000 keer is ondertekend. Ook op Twitter was er ophef. De film zou ‘kijkplezier zijn voor pedofielen’ en mensen op rare ideeën brengen.

Toch is het een slecht idee als Cuties wordt geboycot. Want de maker laat met deze film zien waar veel jonge meisjes mee te maken krijgen.

Voor jonge zwarte meisjes gaat het vooral over het hypergeseksualiseerd worden. Er wordt niet zomaar fel op deze film gereageerd: de ophef over een film waarin specifiek zwarte meisjes centraal staan, is het bewijs van die hyperseksualisering. De oorsprong van hyperseksualisering vinden we in misogynoir: de haat tegen zwarte vrouwen. Zo stellen pioniers Sojourner Truth en Alice Walker dat gender en ras voor zwarte vrouwen niet los van elkaar gezien kunnen worden, ook omdat zwarte vrouwen door de lens van de witte kolonist al eeuwen bekeken worden als een louter seksueel wezen met een onverzadigbare lust voor seks.

Het is nodig om verhalen te vertellen waarin de complexiteit van seksualisering op een juiste manier wordt getoond

Wat deze jonge meisjes in de films overkomt, is iets wat in de realiteit gebeurt. Seksualisering – seksueel getinte uitingen en geïdealiseerde beelden van jonge meisjes in de media – gebeurt in alle lagen van onze samenleving. Onderzoek van Rutgers toont aan dat genderrollen op jonge leeftijd al bepalend zijn voor het afkeuren van controversiële, ‘grensoverschrijdende’ vormen van seks. Meisjes worden door ouders, leeftijdgenoten van een andere gender en door elkaar streng bekritiseerd op het hebben van seks.

Als je bedenkt dat zij zelf vaker het slachtoffer zijn van seksualisering, maar dus ook strenger beoordeeld worden op seksueel gedrag, kun je stellen dat het ontzettend moeilijk is om je van deze sekseongelijkheid te bevrijden. Daarom is het nodig om verhalen te vertellen waarin de complexiteit van seksualisering op een juiste manier wordt getoond.

In het onderzoek van Rutgers komt duidelijk naar voren dat er een verschil bestaat van sekseongelijkheid binnen gemeenschappen van kleur in Nederland ten opzichte van overwegend witte gemeenschappen. Beide groepen worden buitenshuis geseksualiseerd, maar voor de groep jonge meisjes van kleur geldt dat zij daarbovenop ook te maken krijgen met een dubbele moraal. Dat heb ik zelf op jonge leeftijd ondervonden. In mijn omgeving golden er andere regels voor jongens dan voor meisjes op het gebied van seks.

Voor vrouwen van kleur als ik ziet de seksualisering er meer uit als een dubbelleven. Een seksueel actief persoon zijn en gerespecteerd worden gaat niet samen. Een film die dat dubbelleven bespreekbaar maakt is de film Mustang uit 2015. Deze debuutfilm van Deniz Gamze Ergüven toont het verhaal van vijf zussen die opgroeien bij hun oma in een dorpje in Turkije.

Na een zomerse avond met jongens uit het dorp worden de zussen geconfronteerd met de blik die andere mensen van hen hebben. Zij worden bekritiseerd om de interactie die zij hadden met de jongens. De inspiratie voor het verhaal haalt Ergüven uit haar eigen ervaringen. Ook Maimouna Gueye, de regisseur van Cuties, haalde de inspiratie voor Cuties uit haar eigen geleefde ervaringen.

In verhalen als Mustang wordt vooral de dubbele moraal, die realiteit is voor Turkse meisjes als ik, geschetst. De oorsprong van deze dubbele moraal ligt in de patriarchale opvattingen die in Turkse omgevingen vaak een belangrijke rol spelen. Als Nederlandse vrouw met zowel Turkse als Armeense wortels heb ik zowel binnen als buitenshuis te maken met seksualisering, die uit uitersten lijkt te bestaan. Daar waar ik buitenshuis geseksualiseerd word omdat ik mijn vrouwelijkheid vertoon, merk ik dat de seksualisering binnenhuis bestaat uit het zoveel mogelijk onzichtbaar zijn.

Als we kijken naar waar meisjes van kleur in ons land tegenaan lopen, dan zien we dat zij naast die patriarchale opvattingen ook met racialisering te maken krijgen. De witte kijker ziet de vrouw van kleur als onderdanig in de eigen omgeving.

Er zijn diverse films gemaakt waarin de seksualisering van vrouwen van kleur getoond wordt, maar die verhalen gaan zelden over de belevingswereld van de vrouw zelf. Mustang vormt hierop een uitzondering. Daarom was deze film heel helend voor mij. De herkenning die het gaf is iets wat maar weinig films mij bieden. En die herkenning is nodig om te begrijpen dat ik niet alleen ben in mijn ervaringen.

Als we films waarin de problematiek rondom seksualisering geschetst wordt gaan boycotten, begrijpen we niet welke verhalen we juist een podium zouden moeten bieden.

Marokko arresteert man (62) vanwege ‘fake news’ over corona

0

In de Marokkaanse stad Fez is een 62-jarige man gearresteerd, die nepnieuws zou verspreiden over het coronavirus. Dit schrijft Morocco World News.

De verdachte zou onder andere gefotoshopte afbeeldingen verspreiden met daarop foutieve data, waarmee hij de wijze waarop de Marokkaanse autoriteiten het virus aanpakken in twijfel trekt. Ook zouden deze berichten beledigingen aan het adres van Marokkaanse instituties bevatten.

Sinds maart heeft Marokko meerdere mensen opgepakt, die nepnieuws over het virus zouden verspreiden. Niet alleen trekken zij het gezag van de autoriteiten in twijfel, vindt de overheid, maar ook zaaien zij paniek onder de bevolking.

Eén van de bekendste nepnieuwsverspreiders is de 48-jarige influencer Mi Naima. Nadat zij in een van haar YouTube-video’s beweerde dat het coronavirus niet bestaat, werd zij in maart maart opgepakt. In april werd ze tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, in mei werd dit door een rechter verlaagd tot drie maanden.

De Marokkaanse overheid houdt niet van nepnieuwsverspreiders, maar ook niet van kritiek op het regime in het algemeen. Vorig jaar is de druk op onafhankelijke journalisten opgevoerd.

Zo werd in mei dit jaar Soulaiman Raissouni van de Arabischtalige krant Akhbar al Yaoum opgepakt: officieel omdat een homoseksuele man hem van aanranding had beschuldigd, maar volgens analisten vanwege zijn werk als onafhankelijke journalist. Eerder werd zijn nichtje journalist Hajar Raissouni opgepakt, officieel vanwege het hebben van buitenechtelijk seks en het plegen van abortus.

Utrechtse student start petitie tegen hijabverbod in België

0

De Utrechtse student Mouad Ahdi is een petitie gestart tegen het hijabverbod in België. Ahdi wil hiermee ‘de grove mensenrechtenschending die momenteel plaatsvindt bij onze zuiderburen’ aankaarten.

Tevens wil hij met deze petitie voorkomen dat een dergelijk verbod ooit in Nederland zal worden ingevoerd. Hij hoopt dat zoveel mogelijk studenten en docenten aan Hogescholen en Universiteiten in Nederland zijn petitie ondertekenen.

Het Grondwettelijk Hof in België besloot in juni dat de Franstalige hogeschool Francisco Ferrer het daar geldende hoofddoekverbod mag blijven hanteren.

Ahdi: ‘Dit is de meest heldere vorm van discriminatie en ik betreur wat dit betekent voor de vrijheid van het onderwijs, wetenschap en godsdienst. Deze rechten staan overigens zowel in de Nederlandse als Belgische grondwet verankerd.’

Dit besluit zorgt ervoor dat ‘duizenden Belgische vrouwen’ hun studie niet kunnen volgen, aldus critici. In België besloten hijabi’s terug te vechten. Zo kwamen in Brussel meer dan duizend mensen op de been (foto).

Mouad Ahdi sluit zich bij hun strijd aan. Hij wil dat de Nederlandse onderwijsinstellingen alle relaties met hogeschool Francisco Ferrer bevriezen totdat het hoofddoekverbod terug is gedraaid.