21 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 689

Het ongemak van ‘meer kleur’ in de Tweede Kamer

4

Over een kleine zeven maanden mogen wij naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarom zijn de politieke partijen deze zomer begonnen met de selectieprocedures voor onze nieuwe volksvertegenwoordigers. Ik wil alvast applaudisseren en koekjes uitdelen aan politieke partijen die zich voor meer diversiteit inzetten.

De inspiratie hiervoor ontstond recent, toen PvdA-voorzitter Nelleke Vedelaar tegenover de NOS-verklaarde: ‘Met veel witte mensen praten we over institutioneel racisme. Het zijn precies die mensen van kleur die in de Kamer vertegenwoordigd hadden moeten zijn. We hadden ze op onze lijst, maar op te lage plekken en op onverkiesbare plaatsen. Dat moet dus echt anders.’

Het is inderdaad een gemiste kans dat er geen Afro-Nederlanders in de Tweede Kamer zitten. Dit, in een tijd waarin anti-zwart racisme hoog op de politieke agenda staat. Begin 2017 schreef ik niet voor niets een artikel met de veelzeggende titel ‘De politieke pijn van zwart Nederland’. Daarom is het een goede zaak dat naar aanleiding van het recente racismedebat politieke partijen naar meer etnische diversiteit streven.

Om die reden ga ik binnenkort langs partijbureaus met een koekjestrommel, om voor ze te applaudisseren: ‘Echt goed bezig, heel fijn dat jullie meer ‘kleur’ in de Tweede Kamer willen.’

Maar omdat politieke partijen met een koekje en applaus hun werk niet per se beter gaan doen, wil ik een beetje creatiever te werk gaan. Mijn koekjestrommel ga ik beplakken met een stevig vel papier. Daarop staan twee aanbevelingen over hoe politieke partijen op een gezonde manier diversiteit en inclusie kunnen realiseren.

Aanbeveling 1: Behandel diversiteit niet als liefdadigheid maar als een realiteit.

In 1900 was 1,8 procent van de bevolking in Nederland in het buitenland geboren. Nu is dat 22 procent. Het CBS verwacht dat tegen 2060 maar liefst 39 procent van de Nederlanders een migratieachtergrond zal hebben. De grote Nederlandse steden zijn nu al ‘minderheidssteden’, waarin de meerderheid van de bewoners een migratieachtergrond heeft. Kortom, diversiteit is geen geloof of liefdadigheid, maar een realiteit.

Door hun fracties bewust divers te maken, zijn politieke partijen bezig met het vervullen van hun bestaansrecht: ervoor zorgen dat volksvertegenwoordigers een afspiegeling van de samenleving zijn. Een politieke partij die aan ‘meer kleur’ werkt in de Tweede Kamer is niemand een dienst aan het bewijzen, maar voor haar eigen bestaansrecht aan het vechten.

Een diverse samenstelling van de kandidatenlijst is pas het halve werk

Aanbeveling 2: Erken het ongemak en de complexiteit van diversiteit.

Een diverse samenstelling van de kandidatenlijst en de Tweede Kamer leidt niet automatisch tot een rechtvaardiger Nederland. Politieke partijen moeten ook een paar ongemakkelijke vragen beantwoorden. Een daarvan luidt: gebruik ik diversiteit als een doel of als een middel?

Want wie diversiteit als een doel gebruikt, dreigt de mens uit het oog te verliezen. Het resultaat is dat biculturele Nederlanders in de Tweede Kamer komen, omdat politieke partijen hun diversiteitsquota willen halen en hun checklist willen afvinken. Dit is niet alleen schadelijk voor biculturele politici, het is ook niet duurzaam.

Het is schadelijk omdat biculturele politici daarmee niet als individuen gezien worden, maar als vertegenwoordiger van een bepaald hokje of kleur. Daardoor kunnen ze hun talenten niet optimaal benutten. Kijk maar naar de uitspraak van de PvdA-voorzitter, die insinueerde dat ‘niet-witte’ politici in de Tweede-Kamer het over racisme moeten hebben en mensen van kleur moeten vertegenwoordigen. Maar biculturele politici zijn veel meer dan hun etnische achtergrond.

Het is ook niet duurzaam als politieke partijen diversiteit als een doel hanteren. Zodra diversiteit geen prioriteit meer is, krijgen wij een Tweede Kamer die geen afspiegeling van de samenleving meer is.

Ik deel graag mijn koekjes en applaus uit aan politieke partijen die ‘meer kleur’ in de Tweede Kamer willen. Maar ik hoop ook dat deze politieke partijen inzien en erkennen dat een diverse samenstelling van de kandidatenlijst pas het halve werk is. En nu aan de slag.

British Museum verwijdert beeld oprichter om banden met slavernij

0

Het borstbeeld van Hans Sloane (1660-1753), oprichter van het British Museum, is van zijn sokkel gehaald. Hij heeft banden met de slavernij, schrijft de website van het beroemde museum in hartje Londen.

De in Ierland geboren Sloane was een arts, die over de hele wereld interessante objecten verzamelde. Tijdens zijn reizen deed hij ook Jamaica aan, een Britse kolonie waar veel zwarte slaven op plantages werkten. Sloane werkte als dokter op deze plantages en was de persoonlijke arts van de Britse gouverneur.

De vrouw van Sloane kwam uit een familie die rijk was geworden door de slavernij. Sloane dankte zijn persoonlijke fortuin dus ook aan de slavernij.

Het borstbeeld van Sloane is nog steeds te bezichtigen, maar staat op een minder prominente plek tentoongesteld. Museumbezoekers kunnen nu ook over zijn banden met de slavernij lezen.

Bij zijn dood in 1753 had Sloane meer dan 71.000 items verzameld. Sloane schonk zijn collectie in zijn testament aan de Britse natie en het werd de oprichtingscollectie van het British Museum.

Kritiek op TikTok-trend: gebruikers spelen Holocaust-slachtoffers na

0

Er is een nieuwe trend op TikTok: gebruikers die zich verkleden als Holocaust-slachtoffers. Critici noemen hun verkleedpartij ’traumaporno’.

TikTok-deelnemers spelen Holocaustslachtoffers die in de hemel zijn. Ze hebben nepbrandwonden of dragen streepjespyjama’s met daarop de ster van David geborduurd.

De video’s laten vaak afbeeldingen zien van concentratiekampen, waaronder Auschwitz, waar meer dan een miljoen Joden zijn omgekomen. Eronder is vaak het nummer Locked out of Heaven van Bruno Mars gemonteerd.

De video’s leiden in de Joodse gemeenschap en ver daarbuiten tot ophef. Brianna, een Joodse tiener uit Los Angeles, vertelt aan het online magazine Wired dat de video’s traumatiserend kunnen zijn voor mensen die familieleden hebben die tijdens de Holocaust zijn omgekomen of met traumatische verhalen zijn thuisgekomen.

‘Zo’n harteloze bespotting van de genocide van miljoenen Joden en andere gemarginaliseerde groepen, ik voel me ziek’, aldus Brianna.

Veel van de makers die aan de trend meedoen, verdedigen hun video’s als educatief en een poging om het bewustzijn rond de gruwelen van de Holocaust te vergroten. Een video toont de gebruiker met tranen in haar ogen en ‘vuil’ op haar gezicht en vertelt een verhaal over hoe ze samen met haar familie in Auschwitz was.

‘We moesten werken, het was pijnlijk, vermoeiend. We werden ook gemarteld ‘, wordt gezegd in de video. ‘Ons werd verteld dat het was vanwege onze religie, waarin we geloofden.’ De video beschrijft verder in detail hoe ze naar de gaskamer werd gestuurd om te sterven.

‘Ik ben erg gemotiveerd en gefascineerd door de Holocaust en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog’, vertelt TikTok’er McKayla, een van de deelnemers aan de trend, aan Wired. ‘Ik heb voorouders die in concentratiekampen zaten, en heb zelfs een paar overlevenden uit kamp Auschwitz ontmoet. Ik wilde het bewustzijn verspreiden en de realiteit achter de kampen met iedereen delen, door het verhaal van mijn Joodse grootmoeder te delen.’

Maar velen in de Joodse gemeenschap vinden dat deze poging de verkeerde kant op is gegaan. Zoals Diane Saltzman, directeur bij het US Holocaust Museum. Tegen het blad Insider zegt ze dat het imiteren van Holocaust-ervaringen geen recht doet aan de slachtoffers, een belediging is aan het adres van de overlevenden en de geschiedenis bagatelliseert.

Nieuwe Nederlands-Indische omroep ‘Bersama’ gelanceerd

0

Filmproducenten Nadadja Kemper en San Fu Maltha hebben de aspirant-omroep Bersama (Indonesisch voor ‘samen’) opgericht, die zich richt op Indische Nederlanders. Kemper en Maltha willen voor 31 december 50.000 leden hebben geworven, schrijft Villamedia.

Er zouden bijna twee miljoen Indische Nederlanders wonen in ons land, maar de Nederlandse media zouden deze groep negeren.

‘De omroep richt zich op een brede leeftijdsgroep, waarbij speciale aandacht gegeven zal worden aan de derde en vierde generatie’, aldus omroep Bersama. ‘Om een zo groot mogelijke groep mensen in aanraking te brengen met het Nederlands-Indisch erfgoed, wil de omroep in oprichting wekelijks Nederlands-Indische culturele programma’s aanbieden via de televisie-, radio- en online-kanalen van de NPO.’

Ondanks dat de omroep zich richt op Indische Nederlanders, vermelden de initiatiefnemers in hun missiestatement dat ze ‘programma’s willen maken vanuit de leef- en denkwereld van alle groepen die te maken hebben gehad met 400 jaar geschiedenis in voormalig Nederlands-Indië’. Of ze met de omroep ook Indonesische en Molukse Nederlanders willen bereiken, is niet benoemd.

Ook rol politie bij de Schilderswijkrellen moet worden meegenomen

3

Nederland is vol tradities, van Zwarte Piet op het Sinterklaasfeest tot het opendraaien van brandkranen in de Haagse volkswijken Duindorp en Schilderswijk. Die laatste traditie was lange tijd naar de achtergrond verschoven, totdat Hagenezen het nieuw leven inbliezen tijdens de hittegolf van 2013. Dit jaar in augustus stegen de temperaturen tot dertig graden en hoger. Het was een kwestie van afwachten tot het moment dat de kranen weer werden opengedraaid.

Dat moment brak aan dit jaar op 12 augustus, wat weer aanleiding gaf tot een treffen tussen jongeren en politie. In tegenstelling tot de eerdere jaren en anders dan in Duindorp, waren de deelnemers aan de schermutselingen in de Schilderswijk jongeren van binnen en van ver buiten de wijk. De onrust hield enkele dagen aan en bestond uit het gooien met vuurwerk naar de politie vanaf rondrijdende scooters en het vernielen van auto’s, gebouwen en tramhaltes.

Politici, jongerenwerkers en burgers zochten naar verklaringen voor het provocerende en losgeslagen gedrag van de jongeren. Uit de hoek van meelevende waarnemers waren de meest gehoorde geluiden ‘verveelde jongeren’ en ‘discriminatie op de arbeidsmarkt’. De hardliners waren het daar niet mee eens. Zij weten het aan ‘migratieproblemen’ en de ‘migrantencultuur’. Tom Postmes, hoogleraar Sociale Psychologie in Groningen, benadrukte dat rellende jongeren altijd hebben bestaan en dat het zeker in de volkswijken om de paar jaar hommeles is. Jongeren nemen deel aan opstootjes en knokpartijen met de politie omdat het ’voor de relschoppers vaak heel erg leuk is’, vooral als groep. Deze verklaring komt dicht in de buurt van de omschrijving die een jongerenwerker gaf, namelijk dat het een kat-en-muisspel is tussen de jongeren en de politie.

In alle geopperde verklaringen staat het gedrag van de politie buiten beschouwing. Dat is opmerkelijk, gezien de huidige wereldwijde maatschappelijke discussie over het handelen en het machtsmisbruik van de politie tegenover personen van kleur. De politie ligt onder vuur. Dat maakt het huidige conflict tussen jongeren en politie anders dan de krakersrellen van de jaren zeventig, of de rellen in Duindorp waar de ene groep streed vanuit de krakersideologie en de andere groep voor het behoud van de tradities.

In de Schilderswijk vonden de rellen niet plaats vanuit een ideologie en ook niet om de brandkranentraditie te behouden. Jongeren van buiten de wijk en buiten de stad kwamen speciaal naar de Schilderswijk om het ‘gevecht’ aan te gaan met de politie. De keuze voor de Schilderswijk is niet willekeurig. De wijk is al decennialang een ‘zwarte volkswijk’ en het politiebureau en -korps in de wijk staan bekend om hun (vermeende) machtsmisbruik en discriminatie.

De masculiene straatcultuur van de jongeren en de masculiene politiecultuur lijken elkaar hier te versterken. Voor de jongeren leent de wijk zich dan ook als strijdtoneel om het ‘gevecht’ met de politie aan te gaan. De rellen afdoen als ‘kat-en-muisspel’ is daarom te onschuldig. Deze rellen kunnen het best worden omschreven als een ‘krachtmeting’, waarbij beide partijen eer behalen binnen de eigen groep bij het neersabelen van de ander. Een politieagent die vol trots tegen zijn collega zegt dat hij ‘een grote neger heeft geslagen’ (zo blijkt uit een van de beelden van die avond op social media), is net zo triest als jongeren die de politie met vuurwerk bekogelen.

Deze rellen kunnen het best worden omschreven als een ‘krachtmeting’, waarbij beide partijen eer behalen bij het neersabelen van de ander

In tegenstelling tot de jongeren maken politieagenten deel uit van een georganiseerd overheidsapparaat dat symbool staat voor een rechtvaardige en veilige samenleving. Burgers, jong en oud, moeten kunnen vertrouwen op de politie. Racisme, discriminatie en machtsmisbruik zijn daarom uit den boze. Toch blijkt keer op keer dat agenten elkaar de hand boven het hoofd houden, waar zelfs de korpsleiding aan meedoet. Deze solidariteit wordt gecementeerd door de ideologie dat de diender moet kunnen ‘rekenen’ op zijn maten.

Het heeft de politieorganisatie een reputatie gegeven van een gesloten bolwerk, waar men misstanden onder het tapijt bezemt. Dit geeft agenten een grote mate van onaantastbaarheid, het gevoel dat zij heer en meester zijn in de publieke ruimte. De willekeur van de politie, die niet beperkt is tot ethnic profiling maar alle laag gesitueerde jongeren treft, wordt door weinig zaken begrensd. Het is dan niet vreemd dat jongeren die de meeste last ondervinden van machtsmisbruik opstaan, zich verenigen en in opstand komen. En dat is niet erg, we leven ten slotte in een democratie waar wij onze stem mogen laten horen en protest mogen uiten. Alleen moeten de jongens op de scooters nog leren dat de manier waarop zij dat doen niet de geëigende manier is.

Onderzoek: Britse jongeren steeds vatbaarder voor rechtsextremisme

0

Volgens een onderzoek van het Britse antidiscriminatiebureau Hope Not Hate worden steeds meer Britse jongeren lid van extreemrechtse organisaties. Ook staan steeds meer jongeren hier positief tegenover.

Het onderzoek is gedaan onder tweeduizend jongeren tussen de 16 en 24 jaar oud. Negen procent van de ondervraagden was positief over de activiteiten van extreemrechtse organisaties.

Uit het onderzoek blijkt ook dat degenen die sympathiseren met extreemrechts gedachtegoed met name laagopgeleide witte mannen uit de armere gezinnen zijn.

Populair onder deze jongeren zijn de extreemrechtse activist Tommy Robinson en commentator Paul Joseph Watson van de complotsite Infowars.

‘Hoewel het aantal jongeren dat zich aangetrokken voelt tot extreemrechts terrorisme natuurlijk nog steeds klein is, is er de afgelopen jaren zonder twijfel een sterke stijging geweest’, zegt Hope Not Hate. ‘Dit weerspiegelt hoogstwaarschijnlijk een toenemende belangstelling voor rechtsextremisme onder een klein, maar niet langer onbeduidend deel van de jongeren.’

‘Het feit dat dit rapport laat zien dat jonge mensen online toegang hebben tot extreme inhoud, denken dat politiek geweld acceptabel is en eerder geneigd zijn te geloven in samenzweringstheorieën die zijn geworteld in racisme, anti-immigratieretoriek, antisemitisme en islamofobie, zou mensen wakker moeten schudden’, reageert de Britse studentenunie.

Biden veroordeelt moslimfeministe Sarsour, maar krabbelt daarna terug

1

De Democratische presidentskandidaat Joe Biden heeft excuses aangeboden aan moslimfeministe Linda Sarsour, schrijft the New York Post.

Tijdens een publiek optreden suggereerde Biden dat Sarsour, een uitgesproken Israëlcriticaster, een antisemiet zou zijn. Sarsour noemde de uiting ‘respectloos’ en ‘kwetsend’ en tientallen boze telefoontjes van moslims volgden, waarna het campagneteam van Biden excuses aanbood.

Op gelekte audio is te horen hoe de directeur van de Biden-campagne zei de ‘pijn’ te begrijpen die werd veroorzaakt door de vernietigende verklaring. ‘Het spijt me dat dat is gebeurd. En ik hoop dat, welk vertrouwen ook is verbroken, dit gesprek een kleine stap is om het vertrouwen weer op te bouwen, maar dit is niet de laatste keer dat we dit gesprek hebben.’

Sarsour verwierf nationale bekendheid als één van de initiatiefneemsters van de Women’s March tegen Trump en is een tegenstander van Israël. Ze steunt de BDS-campagne, die Israël economisch en cultureel wil boycotten. Biden wil de gematigde Democraten niet kwijt en nam vorige week afstand van Sarsour.

‘Joe Biden is een groot voorstander van Israël en zijn hele leven een felle tegenstander van antisemitisme. Hij veroordeelt duidelijk haar opvattingen en verzet zich tegen BDS’, aldus een Biden-woordvoerder. ‘Ze heeft geen enkele rol in de Biden-campagne.’

De Democraten willen echter ook de moslimstem niet verliezen, dus krabbelde Biden weer een beetje terug. ‘De Democratische Partij heeft mij en de gemeenschappen waar ik vandaan kom meer nodig dan wij ze nodig hebben’, zei Sarsour eerder tegen de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Twee jaar geleden lag Sarsour onder vuur vanwege haar banden met Louis Farrakhan van de Nation of Islam, een club van militante Afro-Amerikaanse moslims. Farrakhan is berucht is om zijn antisemitische en anti-homo-uitlatingen.

Ook aan de oprechtheid van Sarsours feminisme wordt getwijfeld. In 2011 twitterde Sarsour dat islamcriticus Ayaan Hirsi Ali genitaal verminkt zou moeten worden.

Griekenland breidt hek aan Turkse grens uit om migranten te weren

1

Om te voorkomen dat meer vluchtelingen en andere migranten vanuit Turkije Griekenland binnenkomen, gaat de Griekse regering het hek aan de grens met Turkije uitbreiden. Het hek was 12,5 kilometer lang en wordt uitgebreid tot 40 kilometer.

De conservatieve Griekse regering nam dit jaar het besluit om het hek te bouwen, nadat Turkije in februari tienduizenden vluchtelingen en andere migranten naar de Griekse grens stuurde. De Turkse regering zei dat ze de migranten niet langer wilde tegenhouden, maar de migranten werden met bussen naar de grens vervoerd.

In 2015-2016 trokken meer dan een miljoen vluchtelingen en andere migranten uit het Midden-Oosten en andere regio’s in de wereld de grens met Griekenland over, om vervolgens naar Duitsland en andere rijke West-Europese landen door te reizen.

Niet alleen voor moslima’s en meer dan functioneel: ‘De boerkini is mode geworden’

0

Het strandweer zit er nu helaas op, voor de ware baddergast begint daarmee het indoor-seizoen. Wees niet verbaasd als je daar meer en meer boerkini’s zult tegenkomen: de outfit is trendy geworden, zeggen boerkini-verkoopsters, en ook niet-moslima’s en zwembaden beginnen voordelen in de boerkini te zien. Al lopen de ideeën over hoe geaccepteerd het kledingstuk inmiddels is nog wat uiteen. ‘Voor mijn gevoel word ik hier heel erg bekeken.’

Je kunt een boerkini natuurlijk via internet bestellen. maar ook bij winkels als de Marokko Shop XL in het centrum van Rotterdam. Seloua, een enthousiaste verkoopster, vertelt dat ook niet-moslima’s er een boerkini kopen. Soms vertellen haar klanten uit zichzelf dat ze een huidaandoening hebben of aan borstkanker zijn geopereerd.

‘Ik adviseer altijd om de boerkini een maat groter te kopen dan je confectiemaat’, legt ze uit. Het is namelijk niet de bedoeling dat je boerkini superstrak om je lichaam zit. ‘Kijk, aan de zijkant zitten touwtjes waarmee je je boerkini strakker kunt trekken. Dat is prettig als je gaat zwemmen, maar tijdens het zonnen is het juist fijner als de boerkini losjes om je heen hangt.’

Er is nog één boerkini over in de zaak, een oudroze exemplaar. ‘Voorheen was er veel vraag naar zwart, maar momenteel zijn de lichtere kleuren juist trendy. Het materiaal is ook veel luchtiger en soepeler dan voorheen. Het is beslist niet zo dat de hoofdbedekking in alle gevallen aan de boerkini vast zit.’ Geanimeerd toont Saloua een bandana die bevestigd zit om het hoofd van een paspop.

Beeld: Anne-Rose Hermer

Het Utrechtse Elif Boutique verkoopt ook boerkini’s. Elif Celik, de eigenaresse, vertelt: ‘Vrouwen willen er op het strand ook leuk uit zien. Bovendien is dagelijkse kleding niet van badpakmateriaal gemaakt. Het plakt aan je, het is niet comfortabel in het water, ga zo maar door.’

Celik schat dat driekwart van de kopers een boerkini aanschaft uit religieuze redenen. Toch is een boerkini meer dan functioneel, zegt ze: ‘De boerkini is een mode-item geworden. Er zijn vrouwen die elk jaar een nieuw badpak kopen, maar hetzelfde geldt voor de boerkini. Pareltjes op de mouwen is een trend.’

Voor deze boerkini-mode is het van belang wat er op de catwalk wordt getoond. ‘Tijdens modeshows zie je wijde broeken in felle kleuren, wat terugkeert bij de boerkini’s: een drukke print aan de onderkant, met als tegenhanger een ‘rustig’ gekleurd bovenstukje. Toch kiezen ook veel vrouwen voor een zwarte boerkini, omdat ze zich daarin prettig voelen en omdat zwart afkleedt.’

‘Na het zwemmen blijft je boerkini nog lekker lang vochtig’

Acceptatie en discriminatie

Saloua van Marokko Shop XL draagt zelf ook een boerkini als ze gaat zwemmen. ‘Je voelt je beschermd, je bent bedekt én je kunt je er lekker in bewegen.’ Alleen draagt ze hem uitsluitend in het buitenland, niet in Nederland. ‘Voor mijn gevoel word ik hier heel erg bekeken. Niet zo zeer in het zwembad, maar vooral op het strand. Daar zie je meer boerkini’s dan in zwembaden. Veel klanten vertellen hetzelfde verhaal.’

Wat Saloua betreft kan de beeldvorming over de boerkini dan ook nog een stuk beter. Je hoort soms dat het in Marokko verboden is om een boerkini te dragen, wat volgens Saloua beslist niet klopt. Wat ook niet klopt, is dat alleen Marokkaans-Nederlandse vrouwen een boerkini zouden dragen, zegt ze: in haar winkel komen moslima’s met uiteenlopende etnische achtergronden. Op de vraag of Nederland achter loopt in de acceptatie van de boerkini, knikt ze voorzichtig ‘ja’.

Volgens Celik gaat het echter de goede kant op. Volgens haar bevorderde een pijnlijk voorval in Frankrijk de wereldwijde acceptatie van de boerkini. ‘Daar werd een vrouw die een boerkini droeg aangevallen, de zwemkleding werd bijna van haar lichaam gerukt. Dat vonden veel mensen, ook niet-moslims, veel te ver gaan. Het moet toch gewoon kunnen?’

Zelf heeft Celik gelukkig een heel wat positiever verhaal. Deze vakantie kampeerde ze met haar gezin in Vlissingen, een stad waar weinig nieuwe Nederlanders wonen en je als jong Turks-Nederlands gezin dus opvalt. Ze was gaan zwemmen om één van de boerkini’s uit haar collectie te testen. ‘Maar ook om te ontdekken wat de reacties zouden zijn’, vertelt ze.

‘‘s Avonds stapte er een mevrouw uit Vlissingen op mij af. Ze vroeg mij of ik het niet vreselijk warm had in zo’n ding. Ik antwoordde dat dat wel meeviel, want na het zwemmen blijft je boerkini nog lekker lang vochtig. We hebben uiteindelijk een leuk gesprek gehad.’

Beeld: YouTube

Hoewel je in Nederland opvalt als je een boerkini draagt, hebben veel vrouwen daar lak aan, zegt Celik. ‘Wat ik wel hoor, is dat de boerkini soms wordt geweigerd in vakantieparken als Center Parcs.’

Dat vakantiepark reageert verbaast als we haar deze observatie confronteren. Een woordvoerder vertelt: ‘Het principe is dat alle vormen van zwemkleding in onze zwembaden zijn toegestaan, op voorwaarde dat ze van lycra zijn (het materiaal waar zwempakken van gemaakt worden, red.) en dat het gezicht goed zichtbaar is. Deze eis is ingesteld omdat we om veiligheidsredenen emotie in het gezicht moeten kunnen zien. Iedereen is welkom.’

Speciale vrouwenuurtjes

In het zwembad mag het dragen van de boerkini niet worden verboden. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in 2009 bepaald, nadat een zwembad in Hengelo de boerkini wilde weren. De CGB baseerde zich in haar oordeel op de grondwettelijke vrijheid van godsdienst. We testen bij zwembaden in twee van de grootste multiculturele gemeenten, Rotterdam en Den Haag, hoe zwembaden hiermee omgaan.

Volgens een medewerker van de gemeente Den Haag zijn er in alle zwembaden bezoekers die in een boerkini zwemmen, maar is het aantal steeds met de vingers van één hand te tellen. Toch stelt de gemeente eisen. Er mag niet worden gezwommen in een legging, een truitje met lange mouwen en een aparte hoofddoek. Begrijpelijk, want zwembadbezoekers mogen ook niet in hun ondergoed zwemmen.

Het Sportbedrijf Rotterdam, dat de gemeentelijke zwembaden beheert, is duidelijk: zwemmen in een boerkini mag er gewoon. Wel stelt het, net als Centerparcs, de eis dat de boerkini van lycra is.

‘Iedere doelgroep heeft zo zijn wensen, wij proberen die te vervullen’

Ook in Sportfondsenbad Oostervant, dat niet valt onder het Sportbedrijf en in een van de meest multiculturele buurten van Rotterdam staat, zijn zwembad boerkini’s gesignaleerd. Manager Brian Tjon-A-Fon: ‘Wij hebben speciale vrouwenuurtjes. Mannen mogen daar niet bij zijn, dus ik heb niet met eigen ogen gezien of daar dames in een boerkini zwemmen. Ik kan het echter wel garanderen. Bovendien hebben we verschillende stagiaires gehad die een boerkini droegen.’

Tijdens het ‘moeder-en-kind-uurtje’ schijnen er ook boerkini’s in beeld te zijn, maar ook daar is uitsluitend vrouwelijk toezicht, vertelt Tjon-A-Fon. ‘Iedere doelgroep heeft zo zijn wensen, wij proberen die te vervullen. Net als bijvoorbeeld bij ouderen of watersporters.’

De boerkini is bedacht door de Libisch-Australische modeontwerpster Aheda Zanetti (1967). Aanleiding voor het ontwerpen van sportkleding voor moslima’s was haar nichtje, praktiserend moslima én een fervent beoefenaar van netbal, een variant op basketbal die in Australië veel wordt beoefend.

Het nichtje sportte in een outfit dat warm en oncomfortabel was. Zanetti kwam toen op het idee voor de hijood, een mix van een hijab en een capuchon. Zo ontstond er een sportoutfit voor praktiserende moslima’s, waarin ze zich tijdens het sporten vrij konden bewegen, maar toch voldeden aan de voorschriften van hun geloof.

In 2004 besloot Zanetti dat ze haar collectie sportkleding voor moslima’s wilde uitbreiden, ook met zwemkleding, en zo kwam ze op het idee van de boerkini. Daarvan heeft ze inmiddels 700.000 verkocht, en vele bedrijven volgden haar voorbeeld.

Hoewel de boerkini voor moslima’s is ontworpen, zijn er volgens Zanetti nog veel meer vrouwen blij mee. Denk aan vrouwen die allergisch zijn voor zonnebrandolie, vrouwen met huidkanker die niet onbedekt mogen zonnen, littekens hebben of een ander huidprobleem. Zanetti schat zelfs dat 40 procent van de boerkini-draagsters géén moslima is.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de Kanttekening op 4 september 2019.

‘Israël ziet Turkije steeds meer als bedreiging’

0

Het Israëlische leger en inlichtingendienst zien Erdogans Turkije steeds meer als een bedreiging. Dat bericht the Jerusalem Post.

Net als Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) heeft Turkije diplomatieke banden met Israël. Lange tijd zelfs was Turkije de enige islamitische vriend van Israël in de regio. Maar sinds Erdogan aan de macht is, lijkt die relatie bekoeld. Zijn regime vergelijkt Israël met nazi-Duitsland en heeft gezworen de al-Aqsa moskee in Jeruzalem te ‘bevrijden’.

Yossi Cohen, het hoofd van de Mossad – de Israëlische inlichtingendienst – zou tijdens geheime besprekingen met zijn Arabische collega’s hebben gesproken over de Turkse dreiging, meldt the Jeruzalem Post. Niet Iran, maar Turkije zou het ware gevaar zijn. Het Israëlische leger spreekt in zijn laatste jaarlijkse rapport voor het eerst van Turkije als een ‘uitdaging’.

Turkije steunt Hamas dat, net als Erdogans AKP, geworteld is in de Moslimbroederschap. Vanuit Turkije bereiden Hamas-aanhangers ook aanslagen op Israëlische doelen voor.

Turkije durft nog niet de directe confrontatie met Israël aan te gaan, schrijft the Jerusalem Post, maar werkt indirect – vooral via Hamas en het opkopen van onroerend goed in Oost-Jeruzalem. Wel dreigde Turkije haar diplomaten uit de VAE terug te trekken, vanwege de deal met Israël.

Israël ziet de Turkse militaire activiteiten in Syrië en Libië met lede ogen aan. Datzelfde geldt voor Turkije’s maritieme activiteiten in de Middellandse Zee en de samenwerking met Hamas, de Moslimbroederschap en Qatar.

Volgens the Jerusalem Post is de diplomatieke deal tussen Israël en de VAE mede ingegeven als reactie op deze Turkse activiteiten. Ook zoekt Israël nu toenadering tot Egypte, Griekenland en Cyprus.