21.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 732

Inlichtingenexpert: ‘8.000 Turkse verklikkers actief in Duitsland’

0

In Duitsland is een ‘gigantisch aantal van ongeveer achtduizend agenten’ voor de Turkse geheime dienst actief om Turkse Duitsers te bespioneren. Dat stelt inlichtingenexpert Erich Schmidt-Eenboom tegen de Duitse televisiezender ZDF.

Volgens Schmidt-Eenboom beschermt de Duitse overheid haar Turks-Duitse burgers onvoldoende, terwijl dat wel zou moeten volgens de Duitse grondwet. In Duitsland wonen ongeveer drie miljoen mensen met een Turkse achtergrond.

Turkije zou met name Gülen-sympathisanten bespioneren. Sinds de mislukte coup van 2016 voert Turkije een klopjacht tegen Gülenisten. Erdogan stelt hen verantwoordelijk voor de coup.

ZDF sprak ook met een 18-jarige Turkse vluchteling en Gülen-sympathisant. Hij beweert te zijn aangeklaagd door de imam van een Diyanet-moskee in Hessen. De imam zou moskeegangers hebben opgeroepen om de vluchteling aan te geven bij de de Turkse ambassade. De vluchteling zegt ook dat leden van de Turks-Duitse gemeenschap hem in elkaar hebben geslagen.

Deskundigen Raad van Europa eisen dat Oostenrijk hijabverbod afschaft

0

Oostenrijk verwordt steeds meer tot een islamo- en xenofoob land. Dat stelt een rapport van de antiracismecommissie van de Raad van Europa, de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI).

‘Er is een hoge mate van islamofobie en het publieke discours is steeds xenofober geworden. Politieke toespraken hebben extreem verdeeldheidwekkende en antagonistische grondslagen aangenomen, vooral met betrekking tot moslims en vluchtelingen’, staat te lezen in het rapport.

ECRI heeft onder meer kritiek op het vorig jaar ingevoerde hoofddoekverbod op basisscholen in Oostenrijk. Hierdoor zouden moslimleerlingen worden gediscrimineerd. Ook roept ECRI Oostenrijkse politici op tot een gedragscode te komen en alle aanzetten tot haat te verbieden.

Ook heeft ECRI kritiek op de Oostenrijkse politie, die zich schuldig zou maken aan racial profiling. Hierdoor zouden met name moslims en mensen met een donkere huidskleur worden benadeeld.

‘Coup tegen de volkswil’: Turkse parlement royeert drie oppositieleden

0

Het Turkse parlement heeft besloten drie oppositieleden te royeren.

Het gaat om twee oppositiepolitici van de pro-Koerdische HDP en één van de links-seculiere CHP. Het CHP-lid wordt verdacht van het openbaren van staatsgeheimen, de twee HDP’ers van banden met de PKK.

Volgens de vicevoorzitter van de CHP-fractie in het parlement zijn de royementen een ‘coup tegen de volkswil’.

Het geroyeerde CHP-lid Enis Berberoglu reageert niet verrast. ‘Omdat er geen verbetering is in de voorwaarden voor democratie in Turkije. Het zou verkeerd zijn te verwachten dat de democratische loterij mij zou sparen.’

‘Staatsgrepen vinden niet alleen met wapens plaats’, aldus HDP’er Leyla Güven in reactie op haar royement.

Güven ging vorig jaar in hongerstaking om te protesteren tegen de eenzame opsluiting van PKK-leider Abdullah Öcalan, die een levenslange gevangenisstraf uitzit. Veel Koerdische activisten in binnen- en buitenland volgden haar voorbeeld.

Zoals in de video hieronder te zien is, werd Güven vlak na haar royement gearresteerd:

OM: prediker As-Soennah Moskee ‘zette aan tot vrouwenbesnijdenis’

0

Het Openbaar Ministerie heeft vanochtend een taakstraf van 120 uur geëist tegen een oud-docent van de As-Soennah Moskee in Den Haag. Verdachte Mehmet A. zou in een online cursus uit 2015 hebben gezegd dat ‘besnijdenis verplicht is voor de mannen en aanbevolen voor de vrouwen’.

Daarnaast wil het OM dat A. een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand opgelegd krijgt.

De rechtszaak tegen de verdachte is aan het rollen gebracht door een aangifte van Shirin Musa van vrouwenrechtenorganisatie Femmes For Freedom. Zij en 130 anderen deden eind 2018 al aangifte tegen de verdachte.

Volgens Musa zet de verdachte aan tot geweld. ‘Net zoals ze prediken dat je geen varkensvlees mag eten en vijf keer per dag moet bidden, doceren zij ook dat vrouwen genitaal verminkt moeten worden. Nou, en ik ben een moslimvrouw en ik kan u één ding vertellen: dit is niet wat de islam voorschrijft.’

Inmiddels heeft de As-Soennah Moskee de video in kwestie verwijderd. De advocaat van de verdachte suggereerde tijdens een eerdere zitting dat het OM tot vervolging is overgegaan onder druk van de media.

Deze media-aandacht heeft A. destijds zijn stageplek gekost, zei hij vanochtend tijdens zijn zitting. ‘Ik bak nu pizza’s. Met alle respect voor de horeca, maar daarvoor heb ik niet gestudeerd.’

De oud-docent ontkent dat hij voorstander is van vrouwenbesnijdenis. Zijn opmerkingen in een van zijn video’s waren puur informatief bedoeld en vertolkten niet zijn eigen mening. ‘Ik neem er afstand van’, verklaarde hij vandaag bij de rechtbank in Den Haag.

De officier van justitie gelooft de verdachte niet. ‘Op geen enkele wijze wordt duidelijk gemaakt dat dat verwerpelijk is. Het blijft een aanbeveling.’ De advocaat eist vrijspraak. ‘Het zal je maar gebeuren. Zo lees je voor uit een boek en zo zit je in het verdachtenbankje.’

De rechter doet over twee weken uitspraak over de zaak.

De Shafi’i-rechtsschool meent als enige van de vier rechtsscholen in de islam dat vrouwenbesnijdenis verplicht is. Volgens de Maliki, Hanafi en Hanbali scholen is vrouwenbesnijdenis een ‘goede daad’. Sinds 1993 is vrouwenbesnijdenis in Nederland verboden.

‘Een blanke is niet beter dan een zwarte, een zwarte niet beter dan een blanke’

2

De racistische moord op George Floyd heeft wereldwijd terecht veel aandacht gekregen. In veel landen, ook in Nederland, gingen mensen massaal de straat op. Dat is goed. Maar demonstreren alleen is niet voldoende.

Racisme is diep verankerd in ons systeem. Je komt het overal tegen. In de media, de politiek en in de sport, maar ook in de kerk, de tempel en de moskee. Dit moet veranderen. We moeten ons van onze eigen – onbewuste – racistische vooroordelen bewust worden.

Ook ik dacht lange tijd dat ik niet racistisch was, totdat ik het laatst met mijn vrouw over de toekomst van onze kinderen had. Mijn vrouw stelde mij een confronterende vraag over mijn dochter: ‘Zou je het ook goed vinden als ze met iemand zal trouwen die een ander achtergrond heeft? Bijvoorbeeld een traditionele Nederlander?’ Ik glimlachte en zei: ‘Ja, als hij moslim is.’ Daarop vroeg ze: ‘En een donker persoon?’ Daarop antwoordde ik weer glimlachend: ‘Ja, waarom niet.’ Ze keek mij aan zei: ‘Uhuh, dat klinkt lekker overtuigend!’

Daar schrok ik van. Hoewel ik vind dat mensen gelijkwaardig zijn, was mijn antwoord niet vanzelfsprekend en helemaal niet overtuigend. Blijkbaar ben ik ook onbewust racistisch.

We moeten ons van onze eigen – onbewuste – racistische vooroordelen bewust worden

Het is een lastige opgave. We zijn een eind gekomen, maar we zijn er nog lang niet. Dit geldt ook voor mijn geloofsgemeenschap. Huwelijken met mensen die er anders uitzien vormen binnen sommige culturen nog steeds een hardnekkig probleem. Alsof het niet kan, niet mag, het verboden is. Als imam ben ik hier getuige van.

Daarnaast komen velen van ons uit gekoloniseerde landen, waar onze ouders en grootouders werden gedwongen zichzelf te haten vanwege hun eigen identiteit. Deze bagage dragen we met ons mee. We hebben negatieve gevoelens over onszelf, onze huidskleur, onze talen, tradities, cultuur en soms zelfs ons geloof.

Dit heet geïnternaliseerd racisme. We hebben geleerd om witte cultuur en witte waarden boven onszelf te waarderen. Alles wat wit is, is mooi en alles wat donker is, is gevaarlijk en lelijk. Zo is het aanraken van een zwarte kat in het donker een reden om bezeten te worden. Een witte duif symboliseert vrede en liefde. We moeten dit eruit filteren, voordat we reageren op mensen en de wereld om ons heen.

De antiracismebeweging doet belangrijk werk en ik ben blij dat antiracistische activisten luid van zich laten horen. Toch wil ik hier een voorzichtige kritische noot plaatsen. Want uit ervaring weet ik dat sommige radicale activisten racisme juist in de hand werken, bijvoorbeeld als zij zich zeer generaliserend uitlaten over witte mensen bijvoorbeeld. Bestrijd daarom racisme niet met racisme, maar met educatie, reflectie en zelfkennis.

Laten we teruggaan naar de basis, zoals God dat heeft gewild. Allah zegt in de Koran:

‘Heb jij niet gezien dat God uit de hemel water laat neerdalen? Dan brengen Wij daarmee verschillende soorten vruchten voort. En bij de bergen zijn er witte en rode lagen, verschillend van kleur, en ook gitzwarte. Ook bij de mensen en bij de dieren en het vee zijn er zo verschillende kleuren en soorten. God wordt slechts gevreesd door de geleerden onder Zijn dienaren. God is machtig en vergevend.’ (Fatir: 35:28)

Verder zegt de Profeet in de overlevering:

‘O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke – behalve in termen van vroomheid en goede daden.’ (uitspraak van de profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad)

De Profeet beklemtoonde dit punt herhaaldelijk, zo ook tijdens zijn laatste preek:

‘Niemand is superieur ten aanzien van iemand anders, tenzij in vroomheid en goede daden.’ (laatste preek van Mohamed)

Moge Allah ons de kracht geven om elkaar gelijkwaardig te behandelen. Moge Allah de Almachtige ons genezen van ziektes als racisme, haat en afgunst. Amin.

NGO’s: Europa moet meer doen om activist uit Turkse cel te krijgen

0

De EU moet druk uitoefenen op Turkije om zakenman en filantroop Osman Kavala vrij te laten en alle aanklachten tegen hem te laten vallen. Dat schrijven Human Rights Watch en twee andere mensenrechtenorganisaties naar de Raad van Europa.

De Raad van Europa houdt toezicht op de handhaving van uitspraken van het Europese Hof van de Rechten van de Mens (EHRM). Turkije negeert een uitspraak van het EHRM van vorige maand, waarin wordt geëist om Osman Kavala vrij te laten.

‘Het Europese Hof oordeelde dat de detentie van Kavala onwettig is en zijn bindende oordeel vereist dat Turkije hem onmiddellijk vrijlaat.’ Dat zegt Emma Sinclair-Webb, Turkije-directeur bij Human Rights Watch.

De zakenman en mensenrechtenactivist werd op 1 november 2017 gearresteerd. Hij zou de Geziparkprotesten van 2013 aan hebben willen grijpen om een staatsgreep te plegen.

Begin vorig jaar werden Kavala en acht anderen vrijgesproken tijdens het zogenoemde Geziparkproces. Maar Kavala werd niet vrijgelaten en werd ditmaal ervan beschuldigd betrokken te zijn bij de mislukte staatsgreep van 2016.

Meer onhelderheid over hervatting luchtverkeer Nederland – Marokko

0

De afgelopen dagen berichtten Marokkaanse media dat vanaf 15 juni de vluchten van en naar Marokko zouden worden hervat. Maar nu blijkt dat er nog geen datum is afgesproken.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Iberia en Lufthansa, kondigde aan in juli of augustus vluchten naar Marokko te hervatten. Royal Air Maroc wil dit echter nog niet doen.

Het Marokkaanse ‘Agentschap voor Burgerluchtvaart’ zegt graag de passagiersvluchten weer snel te hervatten, maar dat de uiteindelijke beslissing bij de Marokkaanse regering ligt. En die heeft vooralsnog geen besluit genomen.

Er zitten nog altijd Nederlandse reizigers vast in Marokko. Volgens minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) is het aantal inmiddels gedaald ‘tot stevig onder de duizend’.

Het Nederlandse kabinet kondigde gisteren aan dat het reisadvies voor landen buiten Europa ook na 15 juli nog even op ‘oranje’ staat, wat inhoudt dat niet-noodzakelijke reizen afgeraden worden. Dit geldt ook voor reizen naar Marokko.

Ondertussen zijn de coronamaatregelen in Marokko enigszins versoepeld. Zo mag de horeca in het koninkrijk weer deels open en is ook het interprovinciaal verkeer weer toegestaan.

Belgen discussieren over weghalen standbeelden ‘foute’ koning Leopold II

1

Geïnspireerd door de protesten in de Verenigde Staten, zijn enkele Belgen een petitie gestart om alle standbeelden van koning Leopold II in Brussel te verwijderen. Inmiddels hebben ruim 30.000 personen de petitie ondertekend.

Leopold II was tussen 1865 en 1909 ‘koning der Belgen’. Hij werd berucht door de kolonisatie en exploitatie van Congo, waarbij naar schatting zo’n tien miljoen mensen zijn omgekomen door honger, ziektes en executies.

Ondanks dat er onder historici consensus bestaat over het schrikbewind van Leopold II in Congo, wordt hij in België nog steeds geëerd. De initiatiefnemers van de petitie vinden dat het nu hoog tijd is om de beelden in Brussel weg te halen. ‘De stad Brussel verwelkomt jaarlijks miljoenen toeristen en dit is wat we hun willen laten zien.’

De deadline van de petitie is 30 juni, de zestigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid. Inmiddels hebben sommige activisten al actie ondernomen en standbeelden van Leopold II beklad en in brand gestoken. De beeldenstorm is ook overgewaaid naar Nederland, waar gisteravond in Rotterdam iemand het beeld van Pim Fortuyn ontsierde.

De discussie in België laat Nederland niet onberoerd. De Rotterdamse antiracismeactivist Simao Miguel heeft vorige week bij de Belgische overheid een voorstel ingediend om de Leopold II Tunnel in Brussel om te dopen tot de Koningin Nzingah Tunnel, naar een koningin van het oude Afrikaanse koninkrijk Kongo. Het duurt minimaal een jaar totdat er een definitief antwoord is.

Een virus houdt Marokko’s stille oorlog tegen critici niet tegen – integendeel

0

Vorige maand was de vrije pers in Marokko opnieuw doelwit van de overheid. De politie arresteerde de zoveelste journalist van de Arabischtalige krant Akhbar al Yaoum, dit keer Soulaiman Raissouni (foto). Hij wacht nu zijn proces af. Dat kan met de huidige sanitaire toestand in het land nog wel even duren.

Soulaiman Raissouni is de oom van de eerder opgepakte en veroordeelde journaliste Hajar Raissouni. Zij trok in de zomer van 2019 lokale en internationale aandacht, nadat zij samen met haar dokter en verloofde werd gearresteerd voor het plegen van abortus en het hebben van buitenechtelijke seks. De druk van internationale mensenrechtenorganisaties en landelijke protestacties leidde uiteindelijk tot gratie van de koning voor de journaliste, waarna ze werd vrijgelaten.

In mei werd haar oom, werkzaam bij dezelfde krant, opgepakt. De Marokkaanse politie arresteerde Soulaiman Raissouni bij zijn huis in Casablanca, nadat een homoseksuele man uit de stad Marrakesh hem had beschuldigd van aanranding. De reden die de autoriteiten geven voor de aanhouding is opvallend, zegt Mohammed Masbah, directeur van het Marokkaanse Instituut voor Beleidsanalyse. Hij wijst op het feit dat homoseksuelen in Marokko wel vaker om hulp van de politie vragen, maar dat eigenlijk nooit krijgen.

‘Meestal worden ze juist veroordeeld’, licht hij toe. In Marokko is seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verboden. Homoseksuelen kunnen een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar opgelegd krijgen. ‘Ik heb nog nooit eerder gezien dat de autoriteiten homoseksuelen verdedigen, zoals in dit geval.’

Het heeft er alle schijn van dat Raissouni is gearresteerd voor zijn werk als journalist. Recentelijk schreef Raissouni over de verdwijningen van persinformatie van de politie en de manier waarop de officier van justitie zaken behandelt van Marokkanen die zich niet aan de lockdown hielden. Beide zijn gevoelige onderwerpen in Marokko en het bekritiseren van de officier van justitie wordt journalisten niet in dank afgenomen.

Volgens perswaakhond Reporters Without Borders was Raissouni in de dagen voorafgaand aan zijn arrestatie al het doelwit van een lastercampagne door staatsmedia. Raissouni stond al langer op de radar bij de Marokkaanse autoriteiten.

Toen Hajar Raissouni afgelopen zomer werd gearresteerd, was Masbah zelfs verbaasd: ‘Waarom pakken ze Hajar op en niet haar oom?’, dacht hij. De theorie is nu dat de arrestatie van Hajar slechts een boodschap was aan Soulaiman Raissouni. ‘Hij schreef toen al over gevoeligere onderwerpen dan zij deed, en is daar nooit mee gestopt. Nu is hij daar zelf de dupe van.’

‘Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken’

Andere journalisten van de krant Akhbar al Yaoum waren al eerder doelwit. Journalist Hamza Habhoub vluchtte vorig jaar naar Frankrijk uit angst voor arrestatie nadat hij berichtte over de Hirak-beweging. Voormalig hoofdredacteur Taoufik Bouachrine zit op dit moment een celstraf uit van vijftien jaar. Hij is veroordeeld voor seksueel misbruik en mensenhandel.

‘Je kunt nooit zeker weten of dit soort beschuldigingen waar zijn. Aanranding zou in principe hebben kunnen plaatsvinden, maar mensenhandel is zeer onwaarschijnlijk. Wat wel waarschijnlijk is, is dat de Marokkaanse overheid deze beschuldigingen verzon om de arrestatie en de veroordeling te rechtvaardigen, ook aan de internationale gemeenschap’, zegt Masbah.

Slechts enkelen durven kritiek te hebben

Een week na Raissouni’s arrestatie stond de politie bij de Marokkaanse acteur Rafik Boubker voor de deur. Hij plaatste kort daarvoor een video op internet waarin hij de islam belachelijk maakte. ‘Deze arrestatie vond plaats in een andere context’, zegt Masbah. ‘Boubker werd opgepakt om de islamitische leiders in het land een plezier te doen.’ Boubker werd later weer vrijgelaten.

Toch is er sprake van een duidelijke trend. De laatste weken vonden er meerdere arrestaties plaats, ook arrestaties die het nieuws niet haalden. Door de volledige lockdown waar Marokko sinds 20 maart in zit, worden aanhoudingen van minder beroemde Marokkanen alleen bekend via sociale media, zoals de arrestatie van rapper Weld Lgriya.

Een collega-rapper postte vorige week op Instagram dat Weld Lgriya was gearresteerd voor gebruik van geweld en het niet betalen van een boete. Weld Lgriya werkte mee aan het protestlied Lange leve het volk, dat eerder al de aanleiding was voor de arrestatie van de bekende rapper Gnawi.

Voor onder meer deze arrestatie vorige week was in de grotere Marokkaanse media nauwelijks aandacht. Dat maakt de weg vrij voor de Marokkaanse overheid om de crisis met beide handen aan te grijpen, de vrijheid van meningsuiting verder in te perken en elke kritiek in rap tempo te smoren.

‘De huidige situatie geeft de autoriteiten meer ruimte dan eerst’, legt Masbah uit. ‘Begrijp mij niet verkeerd, er waren altijd al manieren waarop de overheid mensen onderdrukte’, zegt hij. ‘Maar nu is er een soort begrip onder Marokkanen, waardoor zij de beperking van hun vrijheden accepteren uit de angst voor het coronavirus. Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken. Slechts enkelen doen dat nog.’

Moet Den Haag straks bij Teheran in de leer?

0

Langzaamaan wordt duidelijk wat de favoriete omgeving voor het coronavirus is: die van spreekkoren en zangkoren. Overal dus waar grote mensenmassa’s dicht opeengepakt veel geluid produceren – yellende voetbalstadions, swingende megakerken, zweterige skihutten, lawaaiige kroegen, tijdens carnaval natuurlijk, en bij demonstraties op de Dam.

Anderhalve meter afstand vormt vermoedelijk de meest effectieve preventieve maatregel. Voor de Britten is het officieel ongeveer twee meter, voor de Italianen één meter – is dat omdat de eersten niet met het metrieke stelsel overweg kunnen en de tweeden gemiddeld wat kleiner zijn? Daarnaast zou veel handenwassen helpen, wat in deze droge tijden wel een extra aanslag op de waterreserves vormt.

Verder is in het openbaar vervoer nu het dragen van een mondkapje verplicht. Of zo’n muilkorf veel helpt – of juist door een vals gevoel van veiligheid risicovol gedrag uitlokt – is onder medici omstreden. In China was die vanwege de enorme luchtvervuiling al vóór corona gangbaar – inmiddels symbolisch voor een land waar de staat de burgers steeds verder muilkorft, zoals ze in Hongkong dezer dagen weer mogen ervaren.

In Nederland heeft de psychologische druk vanuit de buurlanden, die ook één voor één overstag zijn gegaan, nu, met het oog op de schaarste aan goede mondkapjes in de zorg, gezorgd voor zo’n typisch Nederlands compromis: u moet er in de trein eentje dragen, maar veel helpen mag hij niet, want de wèl werkende mondkapjes hebben onze verplegers nodig.

Hoe kafkaësk wil je het hebben? Het lijkt op ons drugsbeleid: gebruik is toegestaan, maar de verkoop is eigenlijk verboden, al wordt die aan de voordeur gedoogd. De daartoe noodzakelijke leverantie aan de achterdeur van de verkoper niet.

Een neveneffect van de verplichting een niet-echt-werkend mondkapje te dragen – ook symbolisch voor alhier niet-echt-werkende pogingen om mensen te muilkorven – is dat het in de trein rustiger bleef dan verwacht. Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook.

Dat heeft als positief effect dat de afstandsnorm makkelijker te handhaven valt, als negatief effect dat de staat veel meer moet bijpassen om de verliezen goed te maken. En vermoedelijk wordt het ook weer drukker op de weg. Dat was het pinkstermaandag al.

Over de zin en onzin van het mondkapje is reeds het nodige gezegd. En de paradox van die nieuwe verplichting versus het boerkaverbod is eveneens vaker aangestipt. Mondkapje plus hoofddoekje komen qua gezichtsbedekking inderdaad al aardig bij de boerka in de buurt.

Dat er om redenen van fysieke gezondheid – en niet om redenen van religieuze gezindheid – wettelijke verplichtingen op dit vlak bestaan, is overigens niet geheel nieuw. Het geldt sinds een halve eeuw voor de helmplicht voor brommers en motoren – indertijd ook als inbreuk op de persoonlijke vrijheid niet onomstreden.

Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook

Waar nog weinig over nagedacht lijkt, is de handhaving. Op z’n Nederlands, dus niet echt? Voorlopig houdt iedereen in de trein er zich nog braaf aan, maar wat als het van de zomer echt goed warm wordt? Wij zijn geen politieagent, maar een servicebedrijf, liet de NS al weten.

Dus is er straks nog wel strakke controle – bijvoorbeeld op de kwaliteit? Want de mondkapjes mogen weliswaar niet te goed zijn, maar ze moeten wel neus en mond afsluiten. Met uw sjaal kunt u niet volstaan. Wie gaat dat handhaven en ter plekke bepalen welke grensgevallen nog net acceptabel zijn?

Misschien moet Den Haag eens in Teheran gaan navragen, hoe ze dat daar doen. Daar hebben ze sinds jaar en dag een aparte politiemacht om te controleren of het mondkapje – pardon: hoofddoekje – niet teveel hoofdhuid – pardon: hoofdhaar – bloot laat. Of ze in geval van twijfel een meetlint hanteren, weet ik niet, maar veel vrouwen hebben er daar een sport van gemaakt om de uiterste grenzen op te zoeken. Heibel in Holland gegarandeerd.

Bij de nog net iets maffere Britten is nu bovendien aan de burgers het vriendelijke verzoek gedaan om even geen seks buiten het eigen huishouden te hebben. Dat was al tweeduizend jaar ook het verzoek van de Kerk, dat echter weinig heeft uitgehaald. Dat is niet alleen een Brits probleem. In Teheran weten ze daar vast ook alles van.