18.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 732

Als Denk door ruzie uiteenvalt, staat Nida in de startblokken

1

Net nu er ruzie is uitgebroken bij Denk, krijgt de partij concurrentie. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 doet de van oorsprong Rotterdamse partij Nida ook een gooi naar een zetel. Wat is dit voor partij? 

Het op de islam geïnspireerde Nida stond tot dusver maar één keer in de publieke belangstelling. In 2018 vormde de partij een ‘links verbond’ met de Rotterdamse PvdA, GroenLinks en SP. De vier partijen kwamen met een manifest voor een sociaal, duurzaam en inclusief Rotterdam. Het idee was dat de partijen het voortouw zouden nemen in de Rotterdamse formatie.

Maar het liep al snel anders: er kwam publiciteit voor een tweet van Nida waarin zionisme met IS werd vergeleken. Al was de tweet vier jaar oud, het verbond klapte weer uit elkaar. Socioloog Willem Schinkel zag racisme in alle verontwaardiging, het CIDI vond juist dat Nida opereerde in ‘het schemergebied van antisemitisme’.

Meer kwam het grote publiek nooit van Nida te weten. Komend jaar wil de partij een poging wagen bij de Tweede Kamerverkiezingen. Wat is dit voor partij?

Nida lijkt al snel een concurrent van Denk, die al in de Tweede Kamer zit. Nida presenteert zichzelf als ‘op de islam geïnspireerd’ en dus niet als seculier. De partij is ook ouder dan Denk: Nida ontstond in 2013 en deed een jaar later voor het eerst mee aan de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen. Onder leiding van oud-GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali haalde Nida twee zetels en een handvol plekken in de Rotterdamse gebiedscommissies.

Van onderop opbouwen

Bij veel verkiezingen komt Nida Denk tegen. De ontwikkeling van deze partijen is echter vrijwel tegengesteld aan elkaar. Waar Denk zichzelf probeert uit te bouwen vanuit de een landelijke organisatie die startte in de Tweede Kamer, deed Nida dat van onderop. De groei gaat langzaam maar gestaag. In 2018 haalde de partij net als vier jaar eerder twee zetels in Rotterdam. De partij deed ook mee in Den Haag en kreeg er daar één. In 2019 voegde het voormalige PvdA-raadslid Hassan Buyatui uit Almere zich bij Nida. Zo ontstond een partij met drie lokale fracties.

De partij deed in 2019 ook mee aan de Provinciale Statenverkiezingen in Noord- en Zuid-Holland, maar haalde de kiesdrempel niet. Dat deed Denk wel. In Rotterdam haalde Denk in 2018 ruim vierduizend stemmen meer dan Nida en kwam het met vier zetels in de raad. In Den Haag krijgt Nida in 2022 waarschijnlijk concurrentie van Denk en landelijk is dat dan weer andersom: partijleider Nourdin el Ouali probeert momenteel een lokaal netwerk van afdelingen op te richten in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.

Niet schreeuwerig maar subtiel

Nida zegt zelf volledig te zijn gestoeld op de maatschappelijke doelen van de islam. Daar heeft de partij ook een breed programma over geschreven met leidende principes over ethiek, leven, talent, welvaart en familie. Volgens het Rotterdamse Nida-raadslid Ercan Buyukcifci gaat het om ideeën om zijn stad te harmoniseren, namelijk in harmonie te komen met de bron van het leven, de mens en de natuur.

‘Geloof is niet alleen iets van vroeger of thuis, maar voor altijd en overal’, zegt hij. ‘Dat betekent ook dat we bij Nida bijvoorbeeld natuur zien vanuit de diepere verbondenheid van mens en natuur en al het leven, en dus als veel meer dan een economische grondstof. We geloven in talent, de unieke gave van een ieder. Het ontdekken en ontwikkelen hiervan dient veel meer centraal te staan in ons onderwijs. Welvaart is pas werkelijk welvaart als ze sociaal en duurzaam is. We geloven in de familiaire oorsprong van alle mensen wereldwijd en doorbreken achterhaald hokjes-denken als ‘autochtoon’ en ‘allochtoon’.’

‘Hopelijk bedenken mensen vroeg of laat: hé, de islam is eigenlijk zo gek nog niet’

De islamitische inspiratie van Nida is niet altijd voor buitenstaanders te herkennen. Buyukcifci: ‘Onze inspiratie is meer subtiel dan schreeuwerig. Als we ons inzetten voor een meer sociale en duurzame economie, dan is dat wel islamitisch, ook al zullen mensen dat misschien niet zo snel zo opvatten. Er zullen mensen zijn die de islam alleen kennen van malloten en gekke acties, terwijl ze Nida’s visie en standpunten eigenlijk wel goed vinden. Hopelijk bedenken die mensen vroeg of laat: hé, de islam is eigenlijk zo gek nog niet.’

Spirituele levenslessen

De islamitische inspiratie blijkt volgens Buyukcifci niet alleen uit de maatschappelijke doelen van Nida, maar ook door expliciet te refereren aan de levenslessen van de profeten. In het jubeljaar van Mozes diende Nida een motie in over de kwijtschelding van schulden. Ook zet Nida zich in voor gebedsruimten, religieuze diversiteit of islamitische begraafplaatsen. Nida stelde vragen over een protest van de radicaal-rechtse actiegroep Voorpost bij de Islamitische Universiteit Rotterdam en wil dat het Rotterdamse college stelling neemt in de kwestie rond het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum.

Nida is socialer en duurzamer dan Denk, maar ook spiritueler, denkt Buyukcifci. Zo gelooft Nida in de meerwaarde van een gemeenschappelijk rustmoment: ‘Een moment waarmee we elkaar helpen beseffen dat niet elk moment van de dag draait om produceren en consumeren, maar we ook momenten en ruimte creëren voor rust en bezinning.’ Waar Denk met Leefbaar, VVD en D66 in Rotterdam een voorstel indient voor afschaffing van de zondagsochtendrust, wil Nida niet dat alles wijkt voor economische groei. ‘Een inclusieve samenleving met behoud van en diversiteit aan religieuze tradities’, noemt Buyukcifici dat.

Die agenda brengt Nida inmiddels ook buiten Rotterdam. Het Almeerse Nida-raadslid Hassan Buyatui benadrukt de meerwaarde die Nida hecht aan ‘ethiek, spiritualiteit en de rol van religieuze organisaties in de stad’. Dat doet de partij met een kritisch-constructieve en optimistische opstelling. Nida houdt zich ook hier bezig met zaken als Zwarte Piet, etnisch profileren, discriminatie op de woningmarkt en de ondertekening van een charter diversiteit. Ook stemde de raad in met een Nida-motie om vluchtelingenkinderen uit Lesbos op te vangen. Tevens komt er door Buyatui een onderzoek naar de beveiliging van gebedshuizen.

GroenLinks versus de SGP

Hoe moeten buitenstaanders Nida begrijpen? Volgens John Bijl van het Periklesinstituut willen politieke duiders weleens een tweestrijd zien tussen Denk en Nida, omdat ze beiden vooral Nederlanders met een migratieachtergrond bedienen en af willen rekenen met de cultuur van ‘excuus-allochtonen’ in de politiek. Toch is het idee dat bijvoorbeeld Denk Nida over zou moeten of kunnen nemen volgens hem onzinnig, omdat de partijen inhoudelijk te verschillend zijn: ‘Dat is alsof Kees van der Staaij en Jesse Klaver met elkaar moeten fuseren’.

‘Als je Denk een moslim-SGP noemt, dan is Nida een moslim-GroenLinks’

‘Denk is een vanuit een religieuze cultuur opgerichte groep die conservatief en traditioneel is’, legt Bijl uit. ‘Er zitten moslims met een migratieachtergrond uit Turkije en Marokko die een conservatieve cultuur naar Nederland hebben meegenomen. Ze staan voor hiërarchische verhoudingen in de samenleving, willen rust en regelmaat en willen discriminatie bestrijden. Je ziet er vooral veel mannen. Als je Denk een moslim-SGP noemt, dan is Nida een moslim-GroenLinks. Leider el Ouali zat voorheen al bij die partij, ze doen veel aan thema’s als milieu en cultuur. Je ziet er ook veel meer vrouwen.’

De islamitische ChristenUnie

Volgens journalist Antti Liukku, die de Rotterdamse politiek voor het AD Rotterdams Dagblad verslaat, is Nida een emancipatiepartij die sterk vasthoudt aan de grondwet, burgerlijke vrijheden en de vrijheid van geloof. Nida is volgens hem te vergelijken met een soort linkervleugel van de ChristenUnie.

‘De partij heeft een islamitische identiteit en komt met een holistische benadering en universele interpretatie ervan. De achterban is jong en bijzonder islamitisch, maar ook behoorlijk divers. Nida probeert verschillende gemeenschappen – Turken, Marokkanen, bekeerlingen – bij elkaar te brengen. Als een nieuwe generatie multiculturele zelfbewuste moslims.’

Volgens Liukku geeft het linkse verbond van 2018 goed aan hoe Nida in Rotterdam wordt gezien: als links-islamitisch. De PvdA was er in Rotterdam trots op met Nida samen te werken. Dat veranderde pas toen het verbond landelijk bekend werd. De partij wordt met argusogen bekeken: Nourdin el Ouali zou vrijzinniger zijn dan zijn achterban. Door moslimgemeenschappen met verschillende landen van herkomst te overstijgen en expliciet Nederland als startpunt te nemen, ontstaat een balanceeract. Nida wil Nederlands zijn maar leunt sterk op de Koran. Ook de identificatie met de Palestijnen levert kritiek op, maar kan juist op enorm veel bijval rekenen in de eigen achterban.

Wat is de meerwaarde van deze partij? Liukku noemt dat ‘een goede vraag’. Of Nida nou lijkt op GroenLinks of de ChristenUnie maakt eigenlijk niet uit: de partij heeft geen volkse maar eerder een intellectuele achtergrond. Concreet kun je de partij vaak niet noemen. ‘Daarmee word je niet snel groot.’

Rockster Bryan Adams beschuldigd van racisme tegen Chinezen

0

De Canadese zanger Bryan Adams wordt van racisme beschuldigd vanwege een bericht op social media.

Adams is teleurgesteld dat zijn concerten in Londen zijn afgelast vanwege de coronapandemie. Hij reageerde zijn frustratie hierover af op Instagram:

‘Dankzij wat [krachtterm] vleermuis-etende, dieren op vieze markten verkopende, virus-makende, hebzuchtige [scheldwoord] staat de hele wereld nu in de wacht.’

De linkse activiste Amy Go ziet hierin een racistische belediging van alle Chinezen. Zij is voorzitter van de Chinese Canadian National Council for Social Justice, een organisatie die opkomt voor Chinese Canadezen.

Hij wordt door velen gezien als een idool,’ aldus Go. ‘Het rechtvaardigt deze racistische haat tegen Chinezen.… Dit is zo onverantwoord en zo, zo, zo, zo racistisch.’

Inmiddels heeft het Instagrambericht van de zanger meer dan 1.500 reacties, waaronder vele negatieve waarin Adams voor racist wordt uitgemaakt.

Adams kreeg vanwege zijn pleidooi tegen het nuttigen van vleermuizen en het verkopen van dieren op vieze markten wel steun van de activistische dierenrechtenorganisatie PETA.

Adams is bekend van hits als The Summer of ’69, (Everything I Do) I Do It for You en Please Forgive Me.

Dat laatste heeft hij vooralsnog nog niet gezegd: de Canadese zender CBC News heeft tevergeefs geprobeerd Adams’ management te contacteren.

Chinezen halen opnieuw banden aan met Suriname

0

De Chinese electronicagigant Huawei heeft Suriname duizend tablets en routers geschonken voor honderd scholen in Suriname. Zo kunnen leerlingen aan e-Learning doen.

Volgens de Surinaamse nieuwssite Waterkant zal de implementatie van e-Learning nog even op zich laten wachten. Door de coronapandemie zijn de Surinaamse scholen vooralsnog gesloten.

Huawei is niet onomstreden. De draadloze netwerkapparatuur van Huawei zou ‘achterdeuren’ bevatten waarmee de Chinese overheid gebruikers kan bespioneren.

De betrekkingen tussen China en Suriname worden steeds nauwer. Eind vorig jaar tekenden de twee landen een verdrag over politieke samenwerking, infrastructuur, sport, veiligheid, volksgezondheid en handel.

Critici vinden de banden tussen de twee landen te nauw worden. Zij vrezen dat Suriname te afhankelijk zal zijn van China, dat op die manier een ‘nieuwe kolonisator’ zou kunnen worden.

Suriname heeft een grote schuld bij China uitstaan, waarschuwen economen. Ondertussen legt China er in rap tempo straten, wegen, bruggen, huizen en aan.

Enquête: helft Amerikanen vindt Trumps beleid oneerlijk voor moslims

1

De helft van de Amerikanen denkt dat het beleid van president Donald Trump schadelijk is voor moslims.

Dit blijkt uit een nieuwe enquête onder ruim zesduizend Amerikanen door onderzoeksinstituut Pew.

48 procent van de geënquêteerden vindt dat Trump moslims benadeelt. 7 procent zegt dat Trump wel eerlijk is.

Een meerderheid van de geënquêteerden vindt dat Trumps beleid conservatieve protestantse christenen bevoordeelt.

Zwarte protestantse christenen zijn overigens niet positief over Trump. Slechts 21 procent gelooft dat het beleid van Trump hen helpt.

Linkse, Joodse en niet-gelovige Amerikanen zijn negatiever over Trump dan christenen.

Is het Nederlandse coronabeleid te wit?

2

Het Nederlandse coronabeleid is te wit. Dit stelt het Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS) in een recent rapport aan het Hoog Commissariaat voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties.

De Nederlandse regering, gezondheidszorg, onderwijs en media zouden zich laten leiden door alleen een ‘wit perspectief’. Dit zou onder andere blijken uit het feit dat er in de media vooral witte experts en professionals verschenen. ‘De slogan ‘Wie men niet ziet hoort men niet’ is in deze periode meer dan van toepassing’, aldus het platform bij monde van Barryl Biekman.

Ook vreest het LPS dat de coronacrisis extra slachtoffers eist onder Afro-Nederlanders. Deze angst komt onder meer door berichten uit Amerika, waar zwarte mensen oververtegenwoordigd zijn in de statistieken. Harde cijfers over Nederland heeft de organisatie echter niet, omdat Nederland geen statistieken over de etnische achtergrond van coronapatiënten en -doden bijhoudt. Daarom schreef de organisatie op 27 april een brief aan het RIVM met het verzoek deze gegevens openbaar te maken.

De kritiek van het LPS zorgde bij opiniewebsites als de Dagelijkse Standaard, GeenStijl, ThePostOnline en Vrij Links voor de nodige ophef. Zij doen de klachten van het platform af als ‘irrelevante woke hobby’s’ en ‘identiteitspolitiek’ en vinden dat Barryl Biekman cum suis zichzelf wel graag in het ‘zelfbeklagslachtofferbankje’ zetten.

Maar is deze kritiek niet te gemakkelijk? Worden Afro-Nederlanders extra hard geraakt door de coronacrisis? Wat vinden politieke partijen en de experts hiervan? En wat vinden zij van de klacht dat het Nederlandse perspectief op de coronacrisis te wit is? De Kanttekening ging op onderzoek uit.

Harder getroffen?

Worden Afro-Nederlanders harder getroffen door het coronavirus dan witte Nederlanders? Nederland houdt niet bij wat de etniciteit van coronapatiënten en -doden is, maar onderzoeken uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten laten een verontrustend beeld zien.

Zo blijkt uit een onderzoek door het Londense Institute for Fiscal Studies dat het sterftepercentage onder Afro-Britten 3,5 keer zo hoog is als dat van witte Britten. Daarnaast worden minderheden, waaronder de Afro-Britse, economisch harder getroffen door de coronacrisis, zo blijkt uit een survey van de London School of Economics.

In de Verenigde Staten is iets soortgelijks aan de hand. In de stad Chicago is 30 procent van de bevolking Afro-Amerikaans, maar 70 procent van de coronadoden is zwart. In enkele andere Amerikaanse steden met een grote zwarte bevolking, zoals Milwaukee, New Orleans en Detroit, worden vergelijkbare verhoudingen gemeld, maar ook op het platteland in het zuiden van het land.

BIJ1, de partij van Sylvana Simons, is om deze reden voor het registreren van etniciteit van coronaslachtoffers. ‘Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het opstellen van een gemeenschappelijk plan van aanpak’, zegt woordvoerder Quinsy Gario. ‘Nu worden gemeenschappen buitengesloten van het plan dat is opgesteld omdat er geen gegevens zijn over de schade dat het virus bij hen aanricht. Als je de mogelijkheid om de schade te bepalen bemoeilijkt voor een bepaalde groep ben je bezig met ongelijkwaardige behandeling. En dat is in strijd met artikel 1 van onze grondwet.’

Bart Biemond, hoogleraar Inwendige Geneeskunde aan het Amsterdam UMC, legt uit dat het etnisch registreren van patiënten een delicaat onderwerp is. ‘Als je slachtoffers etnisch registreert, dan heeft dit als voordeel dat je alles makkelijker kan bijhouden, dat je goed zicht hebt op hoe het precies zit. Maar in Nederland ligt dit heel gevoelig.’

Deze gevoeligheid komt door de Tweede Wereldoorlog, vertelt hij. ‘De Duitsers konden Joden makkelijk vinden, omdat in het bevolkingsregister stond wie Joods was en wie niet. Daarom ligt hier nu een taboe op. Begrijpelijk, maar misschien is de schade van het niet bijhouden van deze gegevens – die ons kunnen helpen om het coronavirus beter te bestrijden – groter dan het potentiële misbruik.’

Maar lopen zwarte mensen medisch gezien ook meer gevaar? Biemond: ‘Feit is dat mensen van Afrikaanse komaf vaker in slechtere sociale omstandigheden leven, vaker chronische ziekten hebben en dus kwetsbaarder zijn voor een infectie zoals COVID-19.’

Een chronische ziekte die onder zwarte mensen veel voorkomt is sikkelcelziekte. In zijn inaugurele oratie als hoogleraar wees Biemond naar een Amerikaanse studie (2013) in het tijdschrift Blood. Voor onderzoek naar taaislijmziekte, die alleen voorkomt bij witte patiënten, is per patiënt ruim elf keer meer geld beschikbaar dan voor onderzoek naar sikkelcelziekte, een bloedziekte die alleen onder zwarte mensen voorkomt.

Mensen met sikkelcelziekte raken niet sneller besmet dan andere mensen met COVID-19. Maar als mensen eenmaal besmet zijn kan de ziekte wel ernstiger verlopen als iemand sikkelcelziekte heeft, schrijft de website van Erasmus MC.

Meer discriminatie?

Nederlandse ziekenhuizen zouden volgens het Landelijk Platform Slavernijverleden nog steeds discriminatoire criteria hanteren bij het vaststellen van een bepaald ziektebeeld. Het rapport – gebaseerd op onder meer twaalf Afro-Nederlanders in de zorg – vreest voor ’toestanden’ waarbij ‘witte’ artsen alles bepalen, zonder rekening te houden met de specifieke situatie van zwarte personen.

Op dit moment zijn er nog geen cijfers. Cécile Cense van Discriminatie.nl vertelt dat er later deze maand een monitor van corona-gerelateerde discriminatiemeldingen uitkomt, maar kan daar nu nog niets over zeggen. Het College voor de Rechten van de Mens publiceerde een artikel over corona en racisme, maar dit gaat vooral over anti-Chinees racisme. Over anti-zwart racisme wordt niets specifieks gezegd.

Het Landelijk Platform Slavernijverleden en de partij BIJ1 zitten dan wel dicht bij het vuur, maar zij beschikken niet over nieuwe feiten die aantonen dat zwarte coronapatiënten worden gediscrimineerd. Hetzelfde geldt voor de claim dat zwarte leerlingen als gevolg van de coronacrisis lagere schooladviezen krijgen dan voorheen. Toch is BIJ1 ervan overtuigd dat dit wel gebeurt.

‘Er is een lange geschiedenis van hoe etnische stereotypen doorwerken in de zorg in Nederland’

Volgens BIJ1-woordvoerder Quinsy Gario is het wetenschappelijk bewezen dat Nederlandse artsen patiënten etnisch profileren. Hij beroept zich op een artikel (2016) in NRC, waarin arts Roel Metz vertelt dat hij patiënten dagelijks etnisch profileert. Op dit artikel is kritiek gekomen van drie wetenschappers – Amade M’Charek, Alana Helberg-Proctor en Jeffrie Buckle – die volgens Gario hebben aangetoond dat Metz geen uitzondering is en dat discriminatie in ziekenhuizen veel voorkomt. Gario: ‘Er zijn vele gebreken in de zorg met betrekking tot diversiteit. Er is een lange geschiedenis van hoe etnische stereotypen doorwerken in de zorg in Nederland.’

Over de etnische achtergrond van coronaslachtoffers weten we op dit moment nog niets, omdat Nederland dit niet bijhoudt. Maar discriminatie in de zorg is nu eenmaal een feit, vindt BIJ1. Daarom stelt de partij dat Nederland etniciteit toch moet bijhouden, om zo meer slachtoffers onder niet-witte Nederlanders te voorkomen.

Worden deze zorgen ook in Den Haag gedeeld? Coalitiepartij D66 herkent zich in ieder geval niet in de beschuldiging dat Nederlandse zorgprofessionals racistisch zouden zijn, laat voorlichter Daan Bonenkamp weten. ‘Mensen in de zorg doen hun werk volgens onze overtuiging zonder aanziens des persoons, waarbij het belang van de patiënt voorop staat. Artsen hebben daar niet voor niets de eed voor afgelegd. Als we concrete signalen zouden hebben dat dit anders is, dan staan we daar natuurlijk tegen op. Waar racisme en discriminatie opduikt mag de politiek nooit zwijgen, ook niet en juist niet in deze moeilijke tijd.’

Hoogleraar Biemond: ‘In het ziekenhuis wordt er geen onderscheid gemaakt ten aanzien van de diagnostiek van COVID-19 en de behandeling. In het ziekenhuis kan discriminatie natuurlijk voorkomen. En ook kan er in een eerder stadium iets mis gaan. Dat zwarte mensen bijvoorbeeld minder snel naar de dokter stappen. Of dat dokters misschien minder snel zwarte mensen doorverwijzen naar het ziekenhuis, maar daar hebben we geen enkel zicht op.’

Daarnaast vreest het LPS dat niet-witte leerlingen – nu de examens zijn komen te vervallen – lagere schooladviezen krijgen. Onderwijspersoneel zou namelijk racistisch zijn en zwarte en islamitische leerlingen structureel onderadviseren. Volgens het LPS-rapport worden zwarte leerlingen nu extra gediscrimineerd, omdat er nu alleen wordt gekeken naar schoolonderzoeken en niet naar de neutralere centrale examens.

‘Het probleem dat we constateren is dat ongeacht het talent van scholieren uit gemarginaliseerde gemeenschappen er een patroon is waarbij zij naar maatschappelijk ondergewaardeerde opleidingen doorgestroomd worden’, zegt BIJ1-woordvoerder Quinsy Gario. ‘Hierdoor zitten gemarginaliseerde gemeenschappen in een vicieuze cirkel, waaraan vele families met de resultaten van de eindtoets probeerden te ontsnappen. Maar die ontsnappingsmogelijkheid is er nu niet meer.’

De D66-fractie maakt zich dan wel zorgen om onderadvisering, maar niet meer dan voor de coronacrisis.

Wit perspectief?

Een belangrijke grief van het Landelijk Platform Slavernijverleden is dat de Nederlandse media de coronacrisis zouden belichten vanuit een ‘wit perspectief’. Het platform was niet de eerste met deze klacht. Zo twitterde de linkse journaliste en intersectioneel feministe Naomi Combrink: ‘Mag ik even klagen over hoe onuitstaanbaar het is dat we ALLEEN MAAR WITTE MANNEN TE ZIEN KRIJGEN DIE ONS VERTELLEN WAT WE MOETEN DOEN.’

Het LPS-rapport rept niet over ‘witte mannen’ en BIJ1 benadrukt niet tegen ‘witte mannen’ en de vrijheid van meningsuiting te zijn: ‘Als politieke partij hebben wij niet het recht om aan redacties te dicteren wie ze wel of niet moeten uitnodigen. Dat gezegd hebbende, vinden we het belangrijk dat redacties wel begrijpen dat ze op dit moment een onvolledig beeld van de pandemie in Nederland tonen.’

BIJ1 wil dat de media in Nederland via hun programma’s, publiek, personeel en partners een afspiegeling van Nederland zijn, zegt Quinsy Gario. ‘Juist nu is het belangrijk dat de grote gevestigde media in Nederland de Code Diversiteit en Inclusie gaan omarmen om een zo volledig mogelijk verslag van de crisis te kunnen presenteren.’

‘Het allereerste artikel van onze grondwet geldt ook in crisistijd, of eigenlijk: juist in crisistijd’

D66 herkent zich niet direct in het beeld van LPS en BIJ1, zo laat Bonenkamp weten. ‘In deze crisis zien we een diversiteit aan mensen die hun rol pakken en hun verhaal doen: vrouwen en mannen, jongeren en ouderen, Brabanders en Groningen en onze land- en Koninkrijksgenoten in het Caribisch deel van het Koninkrijk.’ Als voorbeeld noemt Bonenkamp de Armeens-Nederlandse arts Gor Khatchikyan, die dikwijls in de media komt om te praten over de strijd op de intensive care.

Volgens hoogleraar Biemond klopt het inderdaad dat de meeste medische professionals op televisie ‘witte mannen van boven de vijftig’ zijn. ‘Maar dit verandert wel, want onze samenleving verandert.’

Grondwetswijziging?

Het Landelijk Platform Slavernijverleden pleit ervoor afrofobie – discriminatie van zwarte mensen – als aparte discriminatiegrond opnemen in Artikel 1 van de Nederlandse grondwet. Dit zou helpen om discriminatie van zwarte mensen beter en structureler aan te pakken, zoals het platform graag ook ziet in deze coronacrisis. Artikel 1 luidt op dit moment als volgt: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’

BIJ1 ondersteunt het pleidooi van LPS voor een grondwetswijziging, zegt Quinsy Gario. De huidige definitie van discriminatie in de grondwet en de Algemene Wet Gelijke Behandeling zijn volgens hem niet in lijn met artikel 1 van het VN-verdrag voor de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie (1965). ‘In tegenstelling tot Nederlandse wetgeving is discriminatie op grond van huidskleur, afkomst en etnische afkomst daarin wel opgenomen. Onze definitie is ontoereikend volgens het verdrag dat we hebben ondertekend en dus hebben beloofd om na te leven.’

Door het ondertekenen van het verdrag heeft Nederland zich gecommitteerd aan het uitbannen van racisme, vervolgt hij. ‘Het is dus niet een kwestie van of wij vinden dat afrofobie in de grondwet moet worden opgenomen. Dat heeft Nederland al beloofd en dat moet zo snel mogelijk nageleefd worden. Het is ernstig dat de kennis over dit verdrag ontbreekt en de gevolgen voor de slachtoffers van afrofobie, door het niet volledig naleven van de gemaakte afspraken, worden gebagatelliseerd en onderschat.’

Het College voor de Rechten van de Mens denkt hier anders over, zegt jurist Rajae Azaroual. ‘De Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt zowel onderscheid op grond van ras als nationaliteit. Ras wordt bovendien ook breed uitgelegd, zodat ook etniciteit en afkomst daaronder vallen. In zijn oordelenlijn houdt het College rekening met de specifieke kenmerken en specifieke vormen van onderscheid die verschillende groepen kunnen ondervinden. Er is dus voldoende wettelijke grondslag voor een antiracismebeleid.’

D66 is het daarmee eens. ‘Wat ons betreft verbiedt de grondwet nu al elke vorm van discriminatie op basis van wie je bent en waar iemand vandaan komt’, stelt voorlichter Daan Bonenkamp. Ook GroenLinks is geen voorstander van een grondwetswijziging, zo laat parlementariër Niels van den Berge in een schriftelijke reactie weten. Artikel 1 voldoet op dit moment al, vindt hij.

‘GroenLinks staat pal voor gelijke kansen en gelijke rechten voor iedereen. Het allereerste artikel van onze grondwet geldt ook in crisistijd, of eigenlijk: juist in crisistijd. We geven een stem aan de mensen die vaak niet gehoord worden. Aan hen die in de blinde hoek van veel andere politici zitten. (…) Discriminatie op basis van religie, afkomst, huidskleur, leeftijd of welke andere grond dan ook, is onacceptabel.’

Turkse schrijfster: ‘Als er weer een coup komt, ga ik mijn foute buren afslachten’

1

De Turkse schrijfster Sevda Noyan heeft in haar land voor de nodige commotie gezorgd. Op televisie vertelde ze dat als er weer een couppoging tegen Erdogan wordt gedaan, zij haar ‘foute’ buren gaat vermoorden. Ze heeft zelfs al een lijstje gemaakt.

Noyan deed haar uitlatingen op Ülke TV, een Turkse televisiezender die het regime van president Recep Tayyip Erdogan steunt.

‘Mijn familie kan ongeveer vijftig mensen doden. We zijn hierop goed voorbereid, zowel materieel als geestelijk. We staan achter onze leider en laat mij zeggen dat we hem niet zullen laten vallen. Diegenen (die streven naar een staatsgreep, red.) moeten oppassen. Er zijn drie tot vijf van zulke mensen (anti-Erdoganisten, red.) in ons appartementencomplex. Mijn lijst is klaar.’

Op social media was er veel kritiek op Noyan. Ze neemt echter geen afstand van haar leider. ‘Mijn leider is Recep Tayyip Erdogan. Ik ben tot het einde bij hem’, twitterde ze.

Noyans uitlatingen waren een reactie op de controverse rond journalist Ragip Zarakolu, die door Erdogan ervan wordt beschuldigd aan te zetten tot een nieuwe coup. In een column vergeleek Zarakolu Erdogan met oud-premier Adnan Menderes, die in 1960 dankzij een militaire staatsgreep ten val kwam en een jaar later werd opgehangen.

Door corona slaan verschillende godsdiensten de handen ineen

0

Gisteren kwam Platform Levensbeschouwelijke en Religieuze Organisaties Rotterdam (Platform L&R) met een opmerkelijk initiatief: tien voorgangers van verschillende religies spraken een kort gebed uit voor de coronaslachtoffers.

‘In deze tijd van isolatie en van afstand houden, zoeken wij juist naar verbinding’, is de boodschap van Platform L&R.

‘Wij maken ons zorgen om de mensen die nu bescherming nodig hebben. Juist in deze tijd. Vanuit alle verschillende inspiratiebronnen roepen wij, bidden wij, vragen wij en smeken wij. Om een ander kracht te geven, van welke achtergrond dan ook.’

Platform L&R is een vereniging die bestaat uit ongeveer vierhonderd levensbeschouwelijke en religieuze organisaties uit Rotterdam.

De gebeden zijn terug te kijken via YouTube:

Contactorgaan Moslims en Overheid maant moskeeën: nog niet openen

0

Afgelopen weekend meldden enkele moskeeën dat ze zich voorbereiden op een heropening vanwege de aangekondigde versoepeling van de lockdown. Het Contactorgaan Moslims en Overheid is niet blij met de berichtgeving hierover, schrijft Republiek Allochtonië.

Hoewel moskeeën er zelf voor hebben gekozen nu dicht te zijn, mogen ze officieel nog dertig mensen toelaten. Dit aantal van dertig wordt binnenkort opgerekt: moskeeën en andere gebedshuizen mogen vanaf 1 juli maximaal honderd mensen mogen toelaten.

Centrum de Middenweg in Rotterdam en de Amsterdamse Blauwe Moskee (foto) hebben daarom aangegeven hun deuren vanaf 1 juli weer te openen. Ze willen op vrijdagen twee diensten houden, steeds met maximaal honderd bezoekers per dienst. Bezoekers moeten dan wel hun eigen kleedje meenemen.

Ook worden de gebedsplekken afgeplakt: op die manier kunnen moslims zich aan de anderhalve meter afstand houden, is het idee. Verder hebben de Middenweg en de Blauwe Moskee het plan opgevat om via een app bezoekers te registeren en een plaats toe te wijzen.

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) reageert geschrokken en heeft een persbericht uitgestuurd. Het gaat echt maar om een paar moskeeën, benadrukt het contactorgaan. De berichten over deze plannen van de Middenweg en de Blauwe Moskee zouden een uitzondering zijn.

‘We doen een beroep op ieder persoon of personen die dit soort wensen uitspreken om serieus om te gaan met de mogelijke effecten van hun uitspraken voor gezond- en veiligheid van oudere mensen en kwetsbare groepen’, waarschuwt het CMO.

‘We vragen aan alle moskeebesturen vriendelijk doch uitdrukkelijk om ontwikkelingen te volgen via de website van de overheid, CMO en eigen koepelorganisaties.’

Het contactorgaan zegt in nauw overleg te zijn met de overheid en experts om richtlijnen te formuleren voor de situatie na 1 juli. ‘Tot 1 juli verandert er niks! Wij zullen ruim voor 1 juli zorgvuldig opgestelde protocollen publiceren en verspreiden om de moskeeën voor te bereiden op een gefaseerde opening.’

Corona-initiatieven uit Hindoestaanse hoek: ‘Veel geestelijke steun gevraagd’

0

Sinds het uitbreken van de corona-misère worden er van alle kanten initiatieven ontwikkeld om mensen te helpen. Enkele weken terug schreven we over mosliminitiatieven in coronatijd, vandaag kijken we naar initiatieven uit de Hindoestaanse gemeenschap.

Veel hulp komt vanuit religieuze zijde. De tempels mogen dan gesloten zijn, de pandits – hindoegeestelijken – hebben het maar druk. In samenwerking met de Nederlandse Hindoe Raad zijn er nu voorbereidingen voor een gebedsprogramma dat op de nationale televisie zal worden uitgezonden.

‘Moslims zijn in deze gelegenheid gesteld en wij krijgen deze kans ook.’ Aan het woord is Sekhar Bissessur, voorzitter van de Nederlandse Hindoe Ouderenbond en samenwerkingspartner van de Hindoe Raad Nederland. ‘Van onze zijde hebben we pandits gevraagd om woorden te bieden van vrede – mét een perspectief.’

Veel hindoes hebben behoefte aan steun vanuit hun religie, aldus Bissessur. ‘Ze voelen zich sterk verbonden met hun geloof, want het speelt een belangrijke rol in hun leven. Zeker nu. Daarom is de hulp van pandits zo belangrijk. Er is heel veel vraag naar geestelijke ondersteuning.’

Tevens heeft de hindoe-ouderenbond een telefoonnummer in het leven geroepen voor ouderen die problemen hebben door de coronacrisis en graag met iemand willen praten. Bissessur: ‘Wij laten onze achterban niet in de steek. De meeste ouderen blijven binnen. Ik heb ouderen gesproken die echt bang zijn.’

‘Kwetsbare ouderen in de gaten houden en naar elkaar omkijken hoort bij onze cultuur, dus dat doen we automatisch. We vormen een hechte gemeenschap’, zegt Usha Doekhie, voorzitter van de Hindoe Raad Nederland. ‘Ouder worden en kwetsbaarheid gaan al samen en daar komt nu ook eenzaamheid bij, waardoor ouderen dubbel worden geraakt.’

De vragen die via de hulplijn worden gesteld kunnen van allerlei aard zijn, van een praatje willen maken tot boodschappen nodig hebben. Doekhie benadrukt dat je geen hindoe hoeft te zijn om dit nummer te mogen bellen. ‘Het is beschikbaar voor iedereen die zich eenzaam voelt. We zoeken manieren om elkaar te helpen, ook door gebruik te maken van elkaars achtergronden.’

Op dit moment is de Nederlandse Hindoe Raad in overleg met justitieminister Ferdinand Grapperhaus over hoe tempels weer in bedrijf gaan als de lockdown voorbij is. ‘Het is best lastig bij sommige rituelen om 1,5 meter afstand te bewaren. Dat geldt bijvoorbeeld voor uitvaarten. Juist op zulke momenten willen mensen elkaar troosten, maar dat moet nu zonder aanraking.’

Het is volgens Doekhie de taak van de pandits en pandita’s om te zorgen dat de regels worden nageleefd. ‘Dat leidt soms tot impopulaire maatregelen, maar ook tot creativiteit. Denk aan afscheid nemen in groepen van dertig met een tijdslot, zodat er meerdere groepen de laatste eer kunnen bewijzen. Het uiteindelijke afscheid is in besloten kring. Men weet elkaar ook te vinden totdat we weer fysiek bij elkaar mogen zijn.’

‘Sommige pandits bellen zelf naar hun achterban om te vragen hoe het gaat’

De Anya Samaj tempel in Den Haag, de grootste hindoetempel van Europa, is sinds de lockdown gesloten. ‘We zoeken andere wegen om in contact te blijven met onze achterban’, zegt stichtingsvoorzitter Amresh Tewarie. ‘Veel pandits zitten zelf in de risicogroep, maar ze onderhouden telefonisch contact met de gelovigen. Mochten er mensen zijn die hulp nodig hebben bij het doen van boodschappen, dan weten de pandits op welke vrijwilligers ze een beroep kunnen doen.’

Daarnaast bereikt de tempel mensen, vooral oudere hindoes, via een eigen radioprogramma in het Hindi. ‘Er wordt ook voorlichting gegeven over corona, wat mensen moeten doen en vooral wat ze niet moeten doen. We proberen op allerlei manieren onze groep te bereiken. Sommige pandits bellen zelf naar hun achterban om te vragen hoe het gaat.’

Tewarie is ervan overtuigd dat religie in deze tijd een houvast biedt, ook al zijn de tempels dicht. ‘In onze tempel zie je geen beelden. Van God kun je geen vorm creëren.’

Doekaan Hulpbox

Ondernemer Amith Mangre is eigenaar van een webshop waarmee hij mokken en T-shirts met Hindoestaanse teksten verkoopt. Hij zag een week na invoering van de lockdown dat mensen het moeilijk hadden. ‘Elke ondernemer wordt geraakt door corona. Ik dacht: nu kan ik het me nog permitteren. Ik wil helpen.’

Mangre vroeg op Facebook of er mensen waren die een hulppakket nodig hadden. Zijn mailbox stroomde al snel vol. ‘Er zaten heftige verhalen tussen. Mensen die het voor die tijd al moeilijk hadden waren nu extra in problemen. Ik besloot om iedereen te helpen die zich had aangemeld of door een ander was aangemeld. Het waren bijna allemaal mensen met kinderen.’

Het voedselpakket noemt hij de Doekaan Hulpbox. Er zit van alles in, paracetamol, chocolade, afbakbroodjes, pannenkoekmix en kant-en-klare maaltijden. ‘De eerste serie Doekaan Hulpboxen voor mensen uit mijn eigen netwerk heb ik zelf bekostigd’, vertelt Mangre.

Voor een tweede ronde heeft Mangre gesproken met een aantal ondernemers die ook willen helpen, bijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van speelgoed waarvan de verpakking is beschadigd. ‘Daardoor is het niet verkoopbaar, maar er mankeert niets aan.’

Daarnaast heeft Mangre voor Hindoestaanse senioren in Den Haag een openluchtconcert georganiseerd (foto). ‘We openden met Tina en Londa ke Naach, een traditionele dans bij huwelijken. Daarna volgde een optreden van een saxofonist en een gitarist. Tot slot was er live muziek met Boyke Datadin, een bekende zanger, begeleid door Roberto Bhikha.’

Deze actie zorgde voor een boel blije gezichten. Magre: ‘Voor de hulpboxen heb ik heel veel bedankjes gehad. De ontvangers wensten me allemaal fijne dingen toe. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar ik heb iets voor hen kunnen doen. Ik denk dat deze actie anderen heeft geïnspireerd. Je kunt anderen helpen, vooral nu het niet goed gaat.’

Rapport: Hongarije is geen democratie meer

1

Volgens een nieuw rapport van de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie Freedom House is Hongarije niet langer een democratie.

In de studie van Freedom House worden 29 landen in Centraal-Europa en Centraal-Azië onderzocht. De NGO concludeert dat de democratie hier op haar retour is.

Hongarije is volgens het rapport een ‘hybride regime’. Premier Viktor Orban heeft de democratische instituties effectief ondermijnd, stelt Freedom House.

Aan het begin van de coronacrisis nam het Hongaarse parlement een corona-noodwet aan die de regering in staat stelt om voor onbepaalde tijd per decreet te regeren. Dit heeft volgens Freedom House ‘verder het ondemocratische karakter van Orbans regime laten zien’.

Met Polen is het niet veel beter gesteld, zegt de NGO, omdat de Partij voor Recht en Rechtvaardigheid (PiS) de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht ondermijnt. Polen is daarom boos op Freedom House. Volgens de Poolse regering is Freedom House niet meer onafhankelijk omdat deze wordt gefinancierd door miljardair en filantroop George Soros.

Servië en Montenegro zijn ook geen democratieën meer, stelt Freedom House. Deze landen staan onder invloed van Rusland en China, die invloed van de VS en de EU tegen willen gaan. Ook Turkije oefent steeds meer invloed op de Balkan uit.