We spraken met Dam-demonstranten van kleur: dit zijn hun ervaringen

Ewout Klei
Ewout Klei
Journalist gespecialiseerd in politiek en geschiedenis.

Lees meer

Ongeveer vijfduizend mensen demonstreerden gistermiddag op de Dam in Amsterdam tegen het racistische politiegeweld in de Verenigde Staten. Verslaggever Ewout Klei deed een mondkapje op, bleef aan de rand staan en sprak met demonstranten van kleur. Wat drijft hen?

Economieleraar Miguel (29, foto links) is vanuit Amersfoort naar Amsterdam afgereisd voor deze demonstratie. ‘Ik voel met mijn zwarte broeders in Amerika sterke verbondenheid. Zij zijn ook een soort familie van mij. Ik zou er ook zijn voor mijn buurman als hem iets overkomt.’

Economie-docent Miguel poseert met zijn T-shirt met Afro-leiders (Beeld: Ewout Klei)

Op Miguels shirt staan de namen van bekende zwarte burgerrechtenactivisten als Martin Luther King, Malcolm X en Rosa Parks. ‘Over deze helden leer je niets op school. Daar leer je over Napoleon, Hitler, Stalin en allemaal andere mensen waar ik niks mee heb. Nederland moet echt een breder onderwijspakket aanbieden, waarin ook ons verhaal, van Afro-Nederlanders, ruimte krijgt’, zegt hij.

In tegenstelling tot enkele van zijn vrienden is Miguel nooit gearresteerd door de politie. Toch is hij op zijn hoede. ‘Je leert jezelf een bepaald gedrag aan. Ik ga bijvoorbeeld niet rennen over het Damrak om een trein te halen. Want dan denken omstanders en de politie dat ik een inbreker ben, omdat ik zwart ben. Een witte man in een pak die naar het station rent wordt niet zo bekeken. Iedereen weet dat hij een trein moet halen.’

De 26-jarige Vaughane knikt instemmend. Ze studeert International Businesses aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft daarnaast een parttime baan. ‘Nee, ik kom niet uit de Bijlmer, dat zou je misschien denken, maar uit de Jordaan’, zegt ze lachend.’ Er zijn volgens haar veel vooroordelen. Als zwarte vrouw voelt ze zich niet altijd veilig in Nederland.

Ze noemt als voorbeeld dat het personeel haar tijdens het winkelen extra in de gaten houdt, omdat ze zwart is. In de ogen van veel winkelmedewerkers is ze een potentiële dief, geeft ze aan. En in de tram worden zij en haar vriendinnen aangesproken als ze iets te luidruchtig zouden zijn, terwijl witte meisjes volgens haar nooit worden aangesproken.

‘Zulke discriminatie bestaat’, zegt Vaughane. ‘En ze hoeven niet eens per se racistische woorden te gebruiken. Ze spreken bijvoorbeeld in termen als ‘jouw soort’. Ik word dus gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor.’

Volgens Vaughane is de situatie in Nederland niet zo erg als in de Verenigde Staten, wat ‘institutioneel racisme’ betreft. ‘Daar is de politie vaak heel racistisch en is racisme diep verweven met de cultuur. Als Amerika een tien is, dan scoort Nederland een zesje. Maar dat is ook erg en dat moet dus ook veranderen.’

‘Ik word gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor’

Grace (33) is met vier vriendinnen naar Amsterdam afgereisd, om mee te doen aan de demonstratie. Vanwege de massale opkomst en het coronaverspreidingsgevaar hebben zij zich ook aan de rand van de massa opgehouden. ‘Ik heb twee zoons’, vertelt ze. ‘Ik ben hier voor hen. Ik wil dat zij veilig kunnen opgroeien in Nederland, een goede toekomst krijgen – zonder racisme.’

Volgens Grace is er toch een groot verschil in hoe je als zwarte man of vrouw behandeld wordt. ‘Wij vrouwen worden toch minder erg gediscrimineerd, want we zijn kwetsbaarder ofzo. Zwarte mannen worden sneller als gevaarlijk gezien. Ik heb zelf ook niet zo veel last van discriminatie. Maar ik kom dan ook uit Rotterdam, waar veel Afro-Nederlanders wonen. Misschien is het is daar anders dan in andere Nederlandse steden.’

Discriminatie vindt volgens Grace op een subtieler niveau plaats. ‘Eigenlijk verlangt de samenleving van ons dat we ‘normaal’ doen, dat we een beetje net zo zijn als de ‘rest’. Dan is er weinig aan de hand. Maar als je je een beetje anders kleedt, een andere stijl hebt, dan word je aangekeken of krijg je minder snel een baan.’

Miguel beaamt dit: ‘Mijn ouders wilden niet dat ik mij ‘Afrikaans’ zou kleden, met rastahaar en dergelijke. Want dan denken mensen dat je een crimineel bent. Dat is misschien ook wel het ergste, dat je eigenlijk niet de vrijheid hebt in Nederland om er bij te lopen zoals je wil.’

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berchtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!

- Advertentie -

6 REACTIES

  1. Hebben deze mensen gelijk wat betreft racisme in Nederland ? Ja én neen..

    Toen ik jong was, was er geen racisme. Surinamers waren donker en dat vond
    men ‘eng’. Maar al snel bleken de meesten van hen aardig, grappig en gezellig.
    Wat ervaren -werd- als ‘anders bekeken worden’ , was ook echt zo, maar dan
    uit een beetje boerse nieuwsgierigheid, niet vanwege racisme. Dat kan een
    beetje ongemakkelijk voelen, dat begrijp ik.
    De laatste 15 jaar zijn er erg veel ‘vluchtelingen’ bijgekomen. Ook uit Afrika, en die zijn
    hier niet om te werken. Ze lopen over straat met een sliert van 5 tot 7 kinderen over straat
    en kennen maar één woord Nederlands; “racisme” … Dát is hun ‘sleutel tot succes’.
    Wij hebben het jaren geleden meegemaakt, in een klein dorpje. Onze zoon was een klein lief
    jochie die met iedereen speelde, Ik noemde hem wel eens ‘apekoppie’ omdat hij ondeugend was,
    niet stout of gemeen. En wat doen kinderen, die zeggen de ouders na. Dus toen een Somalisch
    jongetje – waar onze zoon elke dag mee speelde, het was zijn beste vriend (!) – ook een beetje
    ondeugend was riep hij ook ‘apekoppie’… .. toen brak dus de hel los !!
    De – extreem linkse – PvdA ‘moekes’ die bijna met pensioen gingen,
    hingen aan de telefoon. Dit kón niet : mijn kind was ‘rascist’. Dan moet ik
    er wel bij zeggen dat deze school voor onze 3 kinderen 9x de financiële
    bijdrage kreeg omdat ze ‘allochtoon’ waren… .. met twee ouders met een
    universitaire opleiding. Dát is dus racisme : veronderstellen dat als één ouder
    uit een niet europees land komt, je dús minder kansen hebt op school.
    Dat is nu overigens afgeschaft: werd té duur voor de overheid met de
    miljoenen ‘kansarmen’ die nu uit de staatsruif eten…

    Maar de heer ‘Miguel’ heeft gelijk : de geschiedenis les is éénzijdig gericht op
    de recente geschiedenis. Maar Lenin, Stalin en andere linkse boegbeelden
    zijn natuurlijk dé helden van de slinkse docenten , vandaar !
    Ik denk dat de geschiedenis les compacter kan. Begin bij ‘ Adam & Eva ‘ als
    een (folkloristisch) gegeven. Zet daar naast de ‘evolutie theorie’ . Koppel dit
    synchroon met biologie en maatschappijleer en niet met 3 jaar verschil zoals nu.
    Behandel ‘geloof’ en evolutie theorie tegelijk met de ontdekking van de wereld.

    Nederland was een sompige modderpoel met de Veluwe en Limburg als enige
    plekken waar je veilig was voor de zee. Daarna werden er (lage) dijkjes en terpen
    gebouwd. Er trokken wat volkjes rond, vooral uit Duitsland. De Romeinen kwamen
    voorbij. En verder hoef je niet in te gaan op de eerste 1600 jaar ! Begin bij de
    ontdekkingsreizen en de koloniale tijd. Zo kun je vertellen over de – arabische-
    slavenhandel die van richting veranderde toen de Rooms Katholieke Kerk de
    Afrikaanse mensen tot ‘vee’ uitriepen omdat handel in mensen niet mocht van
    de bijbel.. Toen gingen de karavanen met slaven niet meer richting Azië en het
    midden oosten, maar naar de havensteden aan de westkust van Afrika, waar de
    Spanjaarden en Portugezen slaven naar hun koloniën in Zuid Amerika en later
    ook Noord Amerika afhaalden. Later werd Nederland de grootste zeemacht en
    ja : slavernij was handel. En daar waren de Hollanders goed in…
    Dus vertel hierover, vertel over de slavenopstanden op Curacão. Vertel over de
    misdrijven in Indonesië. Én vertel over het racisme in de USA en Zuid Afrika.
    Vertel over Rosa Parks en Martin Luther King. Maar ook over Mugabe en andere
    Afrikaanse dictators, de Hutu’s en Tutsi etnische zuiveringen.
    Laat de Afrikanen in Nederland weten dat een aantal inderdaad van mensen
    afstammen die slaaf waren of zijn geweest. Maar dat in die tijd er anders werd
    gedacht. Nu hebben ze het voordeel dat ze hier al zijn. Ze hoeven niet meer in
    bootjes de Middellandse zee over. Maar ze hebben een opleiding, een baan ,
    en een goed leven. Dus racisme in Nederland ; mogelijk maar verre van de
    problematiek in de USA. Dus laten we vooral die twee niet ‘mengen’ en die
    ‘ oorlog’ naar Nederland halen. Want dan komt hier ook écht racisme van mensen
    die dat van zichzelf nooit zouden zijn geweest. Weerstand kun je ook opwekken.

  2. Aanvulling. Wat ik duidelijk probeer te maken in mijn laatste alinea wordt perfect omschreven
    bij een ander artikel : “..Nourth woont al veertig jaar in Nederland. Heeft hij ooit spijt gehad van
    zijn emigratie? ‘Vroeger niet, nu wel. Er is heel veel discriminatie. In Friesland is dit misschien
    nog wel erger. Ik merk het verschil met vroeger beslist.’
    De toenemende overlast door economische ‘vluchtelingen’ wekt irritatie op bij veel mensen die
    vroeger geen enkel probleem hadden met nieuwelingen. Het botte voordringen door Somaliërs
    bij bushaltes en in winkels [ zeg je er iets van dan ben je een rascist !], de hele houding van veel
    – vooral in groepen – zich verplaatsende etnische groepen [ hangjongeren die de hele stoep in
    beslag nemen en anderen over de rijbaan moeten ]. Dit soort gedrag, dat maakt mensen boos.

    En zeker de oudere migranten die nog weten hoe het voorheen was : hen valt het meest op !
    https://dekanttekening.nl/samenleving/in-nederland-spreken-we-nederlands-dit-is-wat-mensen-op-straat-zeggen/

  3. “Over deze helden leer je niets op school. Daar leer je over Napoleon, Hitler, Stalin en allemaal andere mensen waar ik niks mee heb.” Alsof de blanke kinderen wel wat met Hitler of Stalin hebben, nog afgezien van het feit of het wel helden zijn??? En dan Malcolm X en zijn Nation of Islam. Zeker vergeten dat de Europese slavenhandel niet had kunnen bestaan zonder de Islamitische slaven-rooftochten in Afrika die in de 7e eeuw zijn begonnen in naam van de Jihad. De moslims deden goede zaken met de Europeanen. Vreemd dat zoveel van oorsprong Afrikaanse mensen moslims willen zijn of worden

  4. Deze globalistische media maken nu bewust overal een rassenkwestie van, met de blanke als de slechterik,wakkeren haat aan en zetten bevolkingsgroepen tegen elkaar op.Justitie VS vervolgt agent in zaak-Floyd voor moord,NIET VOOR RACISME! Op 15 juli 2017 werd in Minneapolis de 40-jarige blanke Justine Damond zonder enige aanleiding door de zwarte politieagent Mohamed Noor doodgeschoten. Toen waren er geen ophef, protesten, plunderingen in de VS, en al helemaal niets over deze moord in de linkse media.In 2018 was de zwarte bevolking (13 procent van alle Amerikanen) verantwoordelijk voor 53 procent van alle moorden en 60 procent van de overvallen.Waarom hoor je daar niemand over?…Een van de drie Amerikaanse oprichters van Black Lives Matter- Patrisse Cullors – heeft namelijk openlijk verklaard dat de organisatie op marxistische leest geschoeid is.Dus,een levensgevaarlijke organisatie.De leiders van Black Lives Matter gaan volgens hun eigen ideologie en scholing uit van een oorlog tussen onderdrukkers (wit) en onderdrukten (zwart). Sterker, zij sturen er als goed getrainde marxisten op aan. Niet op een klassenstrijd, maar op een rassenstrijd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here