13.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 155

De fatbike als motor van de vooruitgang

Hoe het voelt om in de stad te wonen met de duurste parkeerplaatsen? In de binnenstad wordt een inpandige garageplek voor een half miljoen te koop aangeboden. De wijk waar ik woon was tot voor kort een parkeerparadijs. Maar dat is sinds kort ook niet meer, de prijzen zijn opgeschroefd.

Er was een tijd dat je zowat overal in Amsterdam gratis kon parkeren. Die tijd is voorbij. U kunt me niet betrappen op nostalgie want dat vrij parkeren leidde ook tot enorme overlast. Een stad met minder voertuigen is mij lief. U vraagt zich af waarom ik dit allemaal schrijf. Ik ben tot het inzicht gekomen dat mobiliteit de sleutel tot succes is. Mobiliteit is het nieuwe goud. Je bent waar je komt. Wie een auto heeft verruimt zijn bewegingsruimte enorm. Maar de fatbike is de werkelijke motor van vooruitgang.

In mijn wijk word ik links en rechts ingehaald door Marokkaanse meisjes op opgevoerde fatbikes. De snelheid van het voertuig heeft ook hun brutaliteit opgevoerd. Soms worden ze achterna gezeten door een jongen op een fatbike. Soms worden ze achterna gezeten door een heel peloton fatbikes. Niks nieuws onder de zon. Een keer riepen twee fatbikende pubers keihard ‘boe!’, toen ze me passeerden. Ik was aan het hardlopen en schrok me rot. Zij lachen. Ze zorgen ook voor gevaarlijke verkeerssituaties omdat ze gebruik maken van de fietspaden. Reden te over om deze fatbikes hardgrondig te haten. Maar ik hoorde laatst iets dat mijn blik op deze zwarte monsters deed kantelen. Ik was weer eens aan het hardlopen en er was weer eens een fatbike die me inhaalde. Bij het passeren hoorde ik het meisje dat achterop zat tegen de bestuurder zeggen: ‘We kunnen de stad in.’ Dat bleef hangen.

Als ik nu al die meisjes op fatbikes zie dan zie ik vooral vrijgevochtenheid

Het is bekend dat Nederlandse moslims een hardgrondige afkeer hebben van fietsen. Het is maar heel zelden dat ik een moslima op een tweewieler zie. Maar de fatbike is en masse omarmd. Ik liet de woorden van het meisje op me inwerken. In dat zinnetje zat een enorme belofte verpakt. Wat ze met het openbaar vervoer veel minder snel zouden doen, deden ze nu wel: zich toegang verschaffen tot de binnenstad. Is dat dan zo’n grote zaak? Dat is het wel. Ik kom vaak in de grachtengordel. Of in Zuid. Of de Rivierenbuurt. Of de Pijp. Dat zijn de witte bastions van deze gesegregeerde stad, en steeds meer door de enorm toegenomen huizenprijzen. Daar zal je niet zoveel Amsterdammers met een niet-westerse achtergrond zien, op de Marokkaanse schoonmaaksters na dan. Nederlanders met wie ik in contact kwam na een lezing begonnen vaak over hun Marokkaanse schoonmaakster. Maar ook die tijd is voorbij, schoonmaken is geen strikt Marokkaanse aangelegenheid meer. Iedereen is tegenwoordig schoonmaker.

De fatbike stelt jonge mensen in staat om de barrières die tussen de wijken liggen te overbruggen. Ze kunnen langer van huis wegblijven zonder vervelende vragen te moeten beantwoorden. Als ik nu al die meisjes op fatbikes zie dan zie ik vooral vrijgevochtenheid. Baas over eigen wielen. Niemand kan ons tegenhouden. De Marokkaanse fotograaf Hassan Hajjaj heeft een prachtige serie gemaakt van de brommervrouwen van Marrakech. Ze staan dan heel stoer, gesluierd, met de brommer in de hand. Hell’s Angels. Ze stralen de trots uit van mensen die weten dat de wereld aan hun voeten ligt – deze vrouwen. Hassan Hajjaj zou Amsterdam moeten bezoeken.

Waar de jeugd wint aan mobiliteit, verliezen de oudere allochtonen. Die gaan er graag op uit met de wagen, bijvoorbeeld om in het stadspark te barbecueën. Maar wanneer je aan parkeerkosten enkele tientjes kwijt bent dan vergaat je de lust tot grillen.

Meer oorlogspuin in Gaza dan in Oekraïne

0

Er ligt momenteel meer oorlogspuin in Gaza dan in Oekraïne, zo is de inschatting van de UN Mine Action Service (UNMAS).  De organisatie denkt dat er medio april 37 miljoen ton puin was opgehoopt in de Gazastrook, wat overeenkomt met 300 kilogram puin per vierkante meter.

‘Er ligt meer puin in Gaza dan in Oekraïne’, zegt Mungo Birch van UNMAS. ‘Om dit in perspectief te plaatsen: de frontlinie van Oekraïne is ongeveer 1.000 kilometer lang, terwijl Gaza 40 kilometer lang is.’

Het opruimen van al dit puin is niet zonder risico. Puinruimers kunnen gewond raken of sterven door munitie die niet is ontploft, maar kunnen ook ziek worden van giftige stoffen zoals asbest. Birsch schat dat er meer dan 800.000 ton asbest in het puin zit.

Volgens het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid zijn er meer dan 33.000 Palestijnen omgekomen sinds 7 oktober. Meer dan twee derde is vrouw of kind.

Gabon eist onderzoek naar dood zwarte studente in Turkije

0

De dood van een 17-jarige zwarte studente in het noordelijk gelegen Turkse stadje Karabük blijft de gemoederen bezighouden in Gabon. Het Afrikaanse land eist een ‘grondig onderzoek’ naar de dood van Jeannah Danys Dinabongho Ibouanga vorig jaar.

De Gabonese zou volgens haar advocaat seksueel zijn misbruikt door een groep mannen die haar daarna hebben vermoord. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

De studente verbleef vorig jaar op de compound van de Karabük Universiteit. Ze zou het
laatst vluchtend voor haar leven uit het appartementsgebouw zijn gezien.

In de moordzaak waren er initieel acht verdachten. Na de derde zitting is er nog maar een
verdachte over, maar er is nog steeds geen oordeel van de rechter.

Ook een groepje Turkse feministen, ‘Femisten voor Dina’, nemen het op voor de Gabonese
studente. Ze zien in de dood het verlengde van de vele gevallen van ‘femicide’, maar ook
racisme in Turkije. Het aantal vrouwenmoorden en migrantenmoorden is rap toegenomen de afgelopen jaren.

‘De weg naar de dood van Dina is geplaveid met racisme en patriarchie’, zegt Damla Ayar,
woordvoerder van de feministische groep.

Egyptisch bedrijf verdient miljoenen aan Palestijnse vluchtelingen

0

Het Egyptische bedrijf Hala Consulting and Tourism Services verdient dagelijks twee miljoen dollar (ongeveer 1.866.000 euro) aan Palestijnse vluchtelingen die proberen uit de Gazastrook te ontsnappen.

Dit schrijft Middle East Eye. Eigenaar van dit bedrijf is zakenmagnaat Ibrahim al-Organi, een vriend van de Egyptische dictator Abdel Fattah el-Sisi. Palestijnen die naar Egypte willen vluchten via Hala Consulting and Tourism Services moeten 5.000 dollar (4.665 euro) per persoon betalen. Voor elk kind onder de zestien wordt 2.500 dollar (2.333 euro) in rekening gebracht.

Dankzij connecties met Sisi heeft het bedrijf het monopolie op het leveren van transferdiensten bij de grensovergang bij Rafah, de enige uitgang van Gaza die niet aan Israël grenst. De afgelopen drie maanden heeft het bedrijf 128 miljoen dollar (110 miljoen euro) verdiend aan Palestijnse vluchtelingen. In april verdubbelde het bedrijf zijn inkomsten en haalde twee miljoen dollar per dag binnen.

Voor de oorlog moesten Palestijnen 350 dollar (327 euro) per persoon neertellen om naar Egypte te gaan. Dankzij de oorlog in Gaza is de prijs nu veertien keer zo hoog geworden.

Turkije sluit zich aan bij genocidezaak tegen Israël

0

Turkije laat de Israëlvriendelijke koers steeds meer varen. Het islamitische land wil zich nu aansluiten bij de Zuid-Afrikaanse genocidezaak tegen Israël. Dit zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan afgelopen woensdag.

‘Onze juridische experts onderzoeken hoe we ons aan kunnen sluiten bij de genocidezaak tegen Israël’, verklaarde de Turkse minister volgens de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

De zaak tegen Israël loopt bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Zuid-Afrika beschuldigt Israël van genocide in de oorlog in Gaza, die op 7 oktober begon na de Hamas-terreuraanval. Bij deze aanval kwamen 1200 Israëliërs om het leven. Inmiddels zijn bij de Israëlische vergeldingsoorlog meer dan 34.000 Palestijnen gedood, zonder einde in zicht.

Volgens mensenrechtenactivisten is de Israëlische tegenaanvaal genocidaal, omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen Hamas en Palestijnse burgers.

Turkije nam tot de lokale verkiezingen in maart, die AKP van Erdogan heeft verloren, een dubbelzinnige houding aan tegen Israël. In woord werd er volop kritiek geleverd, maar het land bleef doorhandelen met het land.

Turkije-experts denken dat deze houding een reden is geweest voor het verlies van de AKP in de lokale verkiezingen. De partij zou hierom zijn afgestraft door een deel van de islamistische achterban. Erdogan lijkt dat nu goed te willen maken met een hardere koers tegen Israël.

Witheet als je aan 4 mei komt

0

‘Geen 4 mei voor mij’, was een indrukwekkende en tegelijk provocerende leus van een paar jaar terug.

Christa Wongsodikromo, die een Surinaams-Javaanse achtergrond heeft, plaatste het bericht een paar dagen voor de 4 mei-herdenking in 2016. Ze wees, terecht, op een ongemakkelijk onderdeel van de herdenking op de Dam. Immers, ook Nederlandse soldaten in koloniale oorlogen worden dan herdacht. Hebben deze militairen dan net als verzetsstrijders van de Tweede Wereldoorlog ook gevochten voor ‘onze vrijheid’?

Je moet van goeden huize komen om die vraag positief te beantwoorden. En dan heb je het nog steeds bij het verkeerde eind. Wat krom is valt nou eenmaal niet recht te praten. Wongsodikromo en vele anderen met haar hebben dat goed gezien.

‘Feiten zijn gewoon feiten’, zei ze in een interview met de EO vorig jaar. ‘Nederland wist wat het was om bezet te worden en heeft na de bevrijding nog een oorlog gevoerd, dat is hypocriet. Nederland was 5 mei bevrijd, maar Indonesië was op dat moment niet vrij. Waarom zou ik vieren dat mijn eigen familie dan nog niet eens in vrijheid leefde?’

Tja, kom daar maar eens tussen.

Genoeg Nederlanders die dat overigens wel doen hoor. En het wrange is dat het niet alleen nationalistische PVV’ers en andere ‘patriottisch’ ingestelde Nederlanders zijn die hun neus ophalen voor terechte kritiek van Nederlanders van kleur. Nee, ook de gemiddelde, ‘nuchtere’ Nederlander wordt witheet als je aan 4 mei komt.

Ik heb dat nooit begrepen. We zijn toch het land van polderen, vergaderen en samen door één deur kunnen?

Wat krom is, valt nou eenmaal niet recht te praten

Al lang niet meer kennelijk. Nederlanders doen me in toenemende mate aan nationalistische Turken denken. Zij ontvlammen ook in woede als er aan Turkse heilige huisjes wordt gemorreld.

Toch is het al jaren bekend dat al die nationale feest- en rouwdagen toe zijn aan een update. De kritiek verstomt niet, die wordt alleen maar luider. Het moet inclusiever, representatiever. De 4 mei-herdenking dient een afspiegeling te worden van de veranderende Nederlandse maatschappij. En iedereen die aan het Nederlanderschap wordt toegevoegd geeft de herdenking weer een eigen kleurtje en accent mee. Daar moet ruimte voor komen.

Witte Nederlanders moeten zich aanpassen aan de multiculturele realiteit dus. Het is namelijk een schande dat we ieder jaar weer ook daders herdenken. Het is daarnaast volkomen misplaatst om van biculturele Nederlanders te verwachten dat het herdenken van deze oorlogsmisdadigers een teken van integratie en verbinding is. Je vraagt een Palestijn toch ook niet om 14 mei mee te vieren, de dag dat de staat Israël in 1948 werd opgericht? Voor Palestijnen is het ontstaan van de staat Israël een nakba, een catastrofe die, ieder jaar op 15 mei wordt herdacht.

Nee, een nuchter mens vraagt dat niet aan zijn medemens. Zo nuchter zijn we dus niet in Nederland, Israël of Turkije. In het laatste land moeten Koerden bijvoorbeeld op 10 november een minuut stilstaan voor Kemal Atatürk, de grondlegger van de nationalistische Turkse staat. Hij heeft Koerden gedeporteerd, geassimileerd en zelfs een genocide op hen gepleegd in Dersim in 1937-1938.

Als de status quo van ons verwacht dat we ook onderdrukkers eren met twee minuten stilte, dan geloof ik oprecht in het nut van mensen die op een waardige manier protesteren tegen foute elementen binnen herdenkingen. In een vrij land, moet daar ruimte voor zijn. Van Israël en zeker van Turkije weten we dat het geen vrije landen zijn. Maar gaat Nederland niet ook die kant op? Ik vrees van wel, met de PVV als grootste partij en Kamermoties om het demonstratierecht in te perken.

Toch ga ik niet demonstreren op 4 mei. Als Nederlander met een Turkse achtergrond is het nog steeds mijn plaats niet om mijn Turks-Nederlandse vinger op zere witte plekken te leggen in de Nederlandse geschiedenis. Al helemaal als er nog genoeg open, historische Turkse wonden zijn. Al die Turkse ‘Free Palestine’-roeptoeters vind ik daarom net zo hypocriet als witte Nederlanders die op 4 mei oorlogsmisdadigers herdenken. Eerst je eigen huis schoonmaken, Turk.

1 mei-demonstraties vinden plaats onder hoogspanning

0

De Dag van de Arbeid vindt vandaag onder hoogspanning plaats in landen met een sterke 1 mei-traditie, zoals Duitsland en Turkije. In Duitsland zijn de autoriteiten gealarmeerd vanwege pro-Palestijnse betogingen en in Istanbul heeft de gouverneur bijna alle toegangswegen naar het Taksim-plein geblokkeerd. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

In het pro-Israëlische Duitsland zijn de autoriteiten extra waakzaam, vanwege de oorlog in Gaza. Pro-Palestijnse activisten worden beperkt, maar ook ‘aangevallen door de politie’ in hun betogingen, meldt Redstreamnet.

Volgens linkse activisten ‘profiteert’ de Duitse wapenindustrie van de ‘genocide in Gaza’, door wapenleveranties aan Israël. Duitse politie-eenheden zijn grootschalig uitgerukt, om ‘wanordelijkheden’ te voorkomen.

In Istanbul pakt de gouverneur – aangesteld door de Turkse president – het nog grondiger aan en heeft alle toegangswegen tot het Taksim-plein geblokkeerd. Demonstranten die toch naar het plein willen trekken, worden meteen gearresteerd  of weggehouden met traangas.

In ons land staan er ook betogingen op de agenda. Zo wordt er vanmiddag een ‘FNV-solidariteitsmanifestatie Palestina’ op het Amsterdamse Museumplein gehouden. ‘Breng je Palestijnse vlaggen en keffiyehs mee!’, staat er bij de oproep voor ‘solidariteit met werkers die vermoord, onderdrukt en uitgehongerd worden!’

Burgemeester Halsema wil op 4 mei niet over Gaza spreken maar deed dit wel over Oekraïne

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zal op 4 mei tijdens haar toespraak op de Dam het conflict in Gaza tussen Israël en Hamas onbenoemd laten, met als reden de nadruk op het ‘eigen’ verleden van de Nationale Dodenherdenking. Dat zei ze gister in Nieuwsuur. ‘Twee jaar geleden, noemde u de oorlog in Oekraïne wel’, brengt journalist Mariëlle Tweebeeke haar daarop in herinnering in een pittig interview.

Die opmerking doet de burgemeester van Amsterdam even wankelen tijdens het lange interview op Nieuwsuur. Ze maakt een schokkende beweging en zegt dan verbluft: ‘Dat weet ik niet meer. Dat heeft u dan beter nagezocht. Dat ga ik nu niet doen.’

Tweebeeke vroeg een minuut eerder of ze de oorlog in Gaza ook zou meenemen in haar toespraak tijdens de Nationale Dodenherdenking. Halsema antwoordt ontkennend en geeft een lange uitleg over waarom ze dat niet doet. ‘Dit is onze nationale herdenking’, zegt ze. ‘Dit is het moment waarop wij stilstaan bij de doden in onze eigen oorlog.’

Het gaat op 4 mei dus om ‘ons eigen verleden’, in ‘ons land’, zegt Halsema. Tweebeeke wacht geduldig die lange uitleg af en brengt voorzichtig een opvallende discrepantie in. ‘Ik meen, twee jaar geleden, noemde u wel de oorlog in Oekraïne.’

Halsema die het gehele interview een beheerste indruk maakte, meldt geschokt dat ze zich dat ‘niet meer kan herinneren’ en dat ze dat dit jaar niet gaan doen. ‘En dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de omgeving waarin je dat doet zo gepolitiseerd is. Zo onrustig en zo emotioneel’, aldus Halsema.

Tweebeeke laat niet los en citeert Andrée van Es, de voorzitter van het Amsterdamse 4 en 5 mei comité, die als volgt heeft verklaard: ‘Als je nooit meer serieus neemt, moet je ook aandacht besteden aan gewelddadigheden in de wereld. En wat voor impact die hebben op onze stad. Als je dat niet op de een of andere manier adresseert en daar geen ruimte voor maakt, komt er een moment waarop je als herdenking ongeloofwaardig wordt.’

Wat is Halsema’s antwoord hierop, vraagt Tweebeeke. ‘Dat is aan de comité’s van Amsterdam’, die wel over tachtig herdenkingen in Amsterdam gaan. Volgens Halsema zitten daar vast maatschappelijke organisaties tussen die de ruimte willen nemen voor ‘wereldproblemen’, aldus Halsema, die daarna herhaalt dat de Nationale Herdenking gereserveerd blijft voor de ‘eigen doden’.

VK: eerste asielzoeker naar Rwanda gestuurd

0

Het Verenigd Koninkrijk heeft naar verluidt de eerste afgewezen asielzoeker naar Rwanda gedeporteerd. De anonieme asielzoeker zou maandag ‘vrijwillig’ naar de Rwandese hoofdstad Kigali zijn gevlogen, in ruil voor 3.000 pond (ongeveer 3.500 euro), bericht de Britse sensatiekrant The Sun.

Vorige week keurde het Britse parlement een controversieel plan goed om ongewenste migranten naar Rwanda te deporteren. Rwanda is hier in principe akkoord mee. In de toekomst moeten mensen die illegaal het Verenigd Koninkrijk binnenkomen, ongeacht hun herkomst en zonder dat hun asielaanvraag wordt onderzocht, naar Rwanda worden gedeporteerd. De Britse regering kondigde een paar uur voor de deportatie van de man aan voor het einde van dit jaar 5.700 mensen te willen deporteren naar Rwanda.

De man die maandag op het vliegtuig werd gezet is als onderdeel van een apart programma naar Rwanda gevlogen, aldus de berichten in Britse media. In 2023 werd zijn asielaanvraag afgewezen. De Britse regering heeft de uitzetting van de man naar Rwanda echter niet bevestigd tegen het Franse persbureau AFP. Een woordvoerder van de regering zei alleen dat het Verenigd Koninkrijk nu asielzoekers naar Rwanda kan sturen.

Ondertussen heeft de Franse regering het nu met Rwanda aan de stok, vanwege de Rwandese steun aan de M23-rebellen in het oosten van de Democratische Republiek Congo. President Emmanuel Macron riep de Rwandese regering op een einde te maken aan haar steun voor de M23-rebellen en de Rwandese troepen in Congo terug te zullen trekken. Frankrijk pleit voor territoriale integriteit, zowel op het Afrikaanse continent als in Europa na de Russische invasie van Oekraïne, zei Macron gisteren, tijdens een gezamenlijke persconferentie met de Congolese president Felix Thshisekedi.

Leidse moskee doet mee met ‘Grootste Museum van Nederland’

0

Het Islamitisch Centrum Al Hijra in Leiden sluit zich aan bij het ‘Grootste Museum van Nederland’, bericht de Leidse lokale krant Sleutelstad. Dit project, een initiatief van Museum Catharijneconvent in Utrecht, heeft als doel de verborgen schoonheid van kerken, moskeeën, synagogen en tempels zichtbaar te maken voor het publiek.

Sinds vorig jaar zijn ook steeds meer moskeeën, tempels en internationale kerken betrokken bij het ‘Grootste Museum van Nederland’ betrokken. De Al Hijra Moskee in Leiden is de eerste toevoeging aan dit museumconcept in 2024.

Sinds de lancering van het ‘Grootste Museum van Nederland’ in 2017 hebben miljoenen mensen de kans gehad om de bijzondere geschiedenis, architectuur en kunstwerken van de deelnemende kerken en synagogen te ontdekken. Met de deelname van moskeeën, tempels en internationale kerken zet Museum Catharijneconvent, de initiatiefnemer, een volgende stap in het toegankelijk maken van het religieus erfgoed op nationaal niveau.

De Leidse Al Hijra Moskee is een bijzonder mooie moskee. Architect Hamid Oppier heeft voor dit islamitische gebedshuis een postmodern ontwerp gecreëerd, waarin verschillende elementen uit de islamitische architectuur samenkomen. Zo is de kenmerkende, vierkante minaret geïnspireerd op die van een eeuwenoude moskee in Marrakesh. Trotst is de moskee ook op het fraaie houtsnijwerk, dat bezoekers zien direct bij binnenkomst.

Kunstenaar Mustapha Boumaiz heeft verschillende typisch Marokkaanse, symmetrische vormen geïntegreerd als eerbetoon aan de Marokkaanse houtsnijkunst. En wanneer de zon door de grote ramen de moskee in schijnt wordt de gebedszaal gevuld met de gloed van het bruine hout.

Nederlanders op vakantie in het buitenland lopen vaak een gebedshuis in: van de Blauwe Moskee in Istanbul tot de Sagrada Familia in Barcelona. Maar in Nederland staan ook prachtige gebedshuizen, vindt het ‘Grootste Museum van Nederland’. Van Turkse dorpsmoskeeën met betoverende interieurs tot Molukse kerken ontworpen door Aldo en Hannie van Eyck, en van Tibetaans-Boeddhistische stoepa’s tot Grieks-Orthodoxe kerken die van onder tot boven beschilderd zijn: het aanbod aan bijzondere gebedshuizen in Nederland is verrassend groot. Museum Catharijneconvent heeft daarom besloten het spectrum met gebedshuizen uit diverse tradities en tijden te verbreden. Zo wordt de verborgen schoonheid van deze plekken toegankelijk voor iedereen.

Aanstaande vrijdag wordt de toetreding van de Leidse Al Hijra-moskee tot het ‘Grootste Museum van Nederland’ feestelijk gevierd. Onder andere de burgemeester van Leiden, Peter van der Velden, zal een toespraak houden. Onderzoeker en schrijver Eric Roose geeft die dag een presentatie over de geschiedenis van de moskee.