17.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 165

Witheet als je aan 4 mei komt

0

‘Geen 4 mei voor mij’, was een indrukwekkende en tegelijk provocerende leus van een paar jaar terug.

Christa Wongsodikromo, die een Surinaams-Javaanse achtergrond heeft, plaatste het bericht een paar dagen voor de 4 mei-herdenking in 2016. Ze wees, terecht, op een ongemakkelijk onderdeel van de herdenking op de Dam. Immers, ook Nederlandse soldaten in koloniale oorlogen worden dan herdacht. Hebben deze militairen dan net als verzetsstrijders van de Tweede Wereldoorlog ook gevochten voor ‘onze vrijheid’?

Je moet van goeden huize komen om die vraag positief te beantwoorden. En dan heb je het nog steeds bij het verkeerde eind. Wat krom is valt nou eenmaal niet recht te praten. Wongsodikromo en vele anderen met haar hebben dat goed gezien.

‘Feiten zijn gewoon feiten’, zei ze in een interview met de EO vorig jaar. ‘Nederland wist wat het was om bezet te worden en heeft na de bevrijding nog een oorlog gevoerd, dat is hypocriet. Nederland was 5 mei bevrijd, maar Indonesië was op dat moment niet vrij. Waarom zou ik vieren dat mijn eigen familie dan nog niet eens in vrijheid leefde?’

Tja, kom daar maar eens tussen.

Genoeg Nederlanders die dat overigens wel doen hoor. En het wrange is dat het niet alleen nationalistische PVV’ers en andere ‘patriottisch’ ingestelde Nederlanders zijn die hun neus ophalen voor terechte kritiek van Nederlanders van kleur. Nee, ook de gemiddelde, ‘nuchtere’ Nederlander wordt witheet als je aan 4 mei komt.

Ik heb dat nooit begrepen. We zijn toch het land van polderen, vergaderen en samen door één deur kunnen?

Wat krom is, valt nou eenmaal niet recht te praten

Al lang niet meer kennelijk. Nederlanders doen me in toenemende mate aan nationalistische Turken denken. Zij ontvlammen ook in woede als er aan Turkse heilige huisjes wordt gemorreld.

Toch is het al jaren bekend dat al die nationale feest- en rouwdagen toe zijn aan een update. De kritiek verstomt niet, die wordt alleen maar luider. Het moet inclusiever, representatiever. De 4 mei-herdenking dient een afspiegeling te worden van de veranderende Nederlandse maatschappij. En iedereen die aan het Nederlanderschap wordt toegevoegd geeft de herdenking weer een eigen kleurtje en accent mee. Daar moet ruimte voor komen.

Witte Nederlanders moeten zich aanpassen aan de multiculturele realiteit dus. Het is namelijk een schande dat we ieder jaar weer ook daders herdenken. Het is daarnaast volkomen misplaatst om van biculturele Nederlanders te verwachten dat het herdenken van deze oorlogsmisdadigers een teken van integratie en verbinding is. Je vraagt een Palestijn toch ook niet om 14 mei mee te vieren, de dag dat de staat Israël in 1948 werd opgericht? Voor Palestijnen is het ontstaan van de staat Israël een nakba, een catastrofe die, ieder jaar op 15 mei wordt herdacht.

Nee, een nuchter mens vraagt dat niet aan zijn medemens. Zo nuchter zijn we dus niet in Nederland, Israël of Turkije. In het laatste land moeten Koerden bijvoorbeeld op 10 november een minuut stilstaan voor Kemal Atatürk, de grondlegger van de nationalistische Turkse staat. Hij heeft Koerden gedeporteerd, geassimileerd en zelfs een genocide op hen gepleegd in Dersim in 1937-1938.

Als de status quo van ons verwacht dat we ook onderdrukkers eren met twee minuten stilte, dan geloof ik oprecht in het nut van mensen die op een waardige manier protesteren tegen foute elementen binnen herdenkingen. In een vrij land, moet daar ruimte voor zijn. Van Israël en zeker van Turkije weten we dat het geen vrije landen zijn. Maar gaat Nederland niet ook die kant op? Ik vrees van wel, met de PVV als grootste partij en Kamermoties om het demonstratierecht in te perken.

Toch ga ik niet demonstreren op 4 mei. Als Nederlander met een Turkse achtergrond is het nog steeds mijn plaats niet om mijn Turks-Nederlandse vinger op zere witte plekken te leggen in de Nederlandse geschiedenis. Al helemaal als er nog genoeg open, historische Turkse wonden zijn. Al die Turkse ‘Free Palestine’-roeptoeters vind ik daarom net zo hypocriet als witte Nederlanders die op 4 mei oorlogsmisdadigers herdenken. Eerst je eigen huis schoonmaken, Turk.

1 mei-demonstraties vinden plaats onder hoogspanning

0

De Dag van de Arbeid vindt vandaag onder hoogspanning plaats in landen met een sterke 1 mei-traditie, zoals Duitsland en Turkije. In Duitsland zijn de autoriteiten gealarmeerd vanwege pro-Palestijnse betogingen en in Istanbul heeft de gouverneur bijna alle toegangswegen naar het Taksim-plein geblokkeerd. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

In het pro-Israëlische Duitsland zijn de autoriteiten extra waakzaam, vanwege de oorlog in Gaza. Pro-Palestijnse activisten worden beperkt, maar ook ‘aangevallen door de politie’ in hun betogingen, meldt Redstreamnet.

Volgens linkse activisten ‘profiteert’ de Duitse wapenindustrie van de ‘genocide in Gaza’, door wapenleveranties aan Israël. Duitse politie-eenheden zijn grootschalig uitgerukt, om ‘wanordelijkheden’ te voorkomen.

In Istanbul pakt de gouverneur – aangesteld door de Turkse president – het nog grondiger aan en heeft alle toegangswegen tot het Taksim-plein geblokkeerd. Demonstranten die toch naar het plein willen trekken, worden meteen gearresteerd  of weggehouden met traangas.

In ons land staan er ook betogingen op de agenda. Zo wordt er vanmiddag een ‘FNV-solidariteitsmanifestatie Palestina’ op het Amsterdamse Museumplein gehouden. ‘Breng je Palestijnse vlaggen en keffiyehs mee!’, staat er bij de oproep voor ‘solidariteit met werkers die vermoord, onderdrukt en uitgehongerd worden!’

Burgemeester Halsema wil op 4 mei niet over Gaza spreken maar deed dit wel over Oekraïne

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zal op 4 mei tijdens haar toespraak op de Dam het conflict in Gaza tussen Israël en Hamas onbenoemd laten, met als reden de nadruk op het ‘eigen’ verleden van de Nationale Dodenherdenking. Dat zei ze gister in Nieuwsuur. ‘Twee jaar geleden, noemde u de oorlog in Oekraïne wel’, brengt journalist Mariëlle Tweebeeke haar daarop in herinnering in een pittig interview.

Die opmerking doet de burgemeester van Amsterdam even wankelen tijdens het lange interview op Nieuwsuur. Ze maakt een schokkende beweging en zegt dan verbluft: ‘Dat weet ik niet meer. Dat heeft u dan beter nagezocht. Dat ga ik nu niet doen.’

Tweebeeke vroeg een minuut eerder of ze de oorlog in Gaza ook zou meenemen in haar toespraak tijdens de Nationale Dodenherdenking. Halsema antwoordt ontkennend en geeft een lange uitleg over waarom ze dat niet doet. ‘Dit is onze nationale herdenking’, zegt ze. ‘Dit is het moment waarop wij stilstaan bij de doden in onze eigen oorlog.’

Het gaat op 4 mei dus om ‘ons eigen verleden’, in ‘ons land’, zegt Halsema. Tweebeeke wacht geduldig die lange uitleg af en brengt voorzichtig een opvallende discrepantie in. ‘Ik meen, twee jaar geleden, noemde u wel de oorlog in Oekraïne.’

Halsema die het gehele interview een beheerste indruk maakte, meldt geschokt dat ze zich dat ‘niet meer kan herinneren’ en dat ze dat dit jaar niet gaan doen. ‘En dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de omgeving waarin je dat doet zo gepolitiseerd is. Zo onrustig en zo emotioneel’, aldus Halsema.

Tweebeeke laat niet los en citeert Andrée van Es, de voorzitter van het Amsterdamse 4 en 5 mei comité, die als volgt heeft verklaard: ‘Als je nooit meer serieus neemt, moet je ook aandacht besteden aan gewelddadigheden in de wereld. En wat voor impact die hebben op onze stad. Als je dat niet op de een of andere manier adresseert en daar geen ruimte voor maakt, komt er een moment waarop je als herdenking ongeloofwaardig wordt.’

Wat is Halsema’s antwoord hierop, vraagt Tweebeeke. ‘Dat is aan de comité’s van Amsterdam’, die wel over tachtig herdenkingen in Amsterdam gaan. Volgens Halsema zitten daar vast maatschappelijke organisaties tussen die de ruimte willen nemen voor ‘wereldproblemen’, aldus Halsema, die daarna herhaalt dat de Nationale Herdenking gereserveerd blijft voor de ‘eigen doden’.

VK: eerste asielzoeker naar Rwanda gestuurd

0

Het Verenigd Koninkrijk heeft naar verluidt de eerste afgewezen asielzoeker naar Rwanda gedeporteerd. De anonieme asielzoeker zou maandag ‘vrijwillig’ naar de Rwandese hoofdstad Kigali zijn gevlogen, in ruil voor 3.000 pond (ongeveer 3.500 euro), bericht de Britse sensatiekrant The Sun.

Vorige week keurde het Britse parlement een controversieel plan goed om ongewenste migranten naar Rwanda te deporteren. Rwanda is hier in principe akkoord mee. In de toekomst moeten mensen die illegaal het Verenigd Koninkrijk binnenkomen, ongeacht hun herkomst en zonder dat hun asielaanvraag wordt onderzocht, naar Rwanda worden gedeporteerd. De Britse regering kondigde een paar uur voor de deportatie van de man aan voor het einde van dit jaar 5.700 mensen te willen deporteren naar Rwanda.

De man die maandag op het vliegtuig werd gezet is als onderdeel van een apart programma naar Rwanda gevlogen, aldus de berichten in Britse media. In 2023 werd zijn asielaanvraag afgewezen. De Britse regering heeft de uitzetting van de man naar Rwanda echter niet bevestigd tegen het Franse persbureau AFP. Een woordvoerder van de regering zei alleen dat het Verenigd Koninkrijk nu asielzoekers naar Rwanda kan sturen.

Ondertussen heeft de Franse regering het nu met Rwanda aan de stok, vanwege de Rwandese steun aan de M23-rebellen in het oosten van de Democratische Republiek Congo. President Emmanuel Macron riep de Rwandese regering op een einde te maken aan haar steun voor de M23-rebellen en de Rwandese troepen in Congo terug te zullen trekken. Frankrijk pleit voor territoriale integriteit, zowel op het Afrikaanse continent als in Europa na de Russische invasie van Oekraïne, zei Macron gisteren, tijdens een gezamenlijke persconferentie met de Congolese president Felix Thshisekedi.

Leidse moskee doet mee met ‘Grootste Museum van Nederland’

0

Het Islamitisch Centrum Al Hijra in Leiden sluit zich aan bij het ‘Grootste Museum van Nederland’, bericht de Leidse lokale krant Sleutelstad. Dit project, een initiatief van Museum Catharijneconvent in Utrecht, heeft als doel de verborgen schoonheid van kerken, moskeeën, synagogen en tempels zichtbaar te maken voor het publiek.

Sinds vorig jaar zijn ook steeds meer moskeeën, tempels en internationale kerken betrokken bij het ‘Grootste Museum van Nederland’ betrokken. De Al Hijra Moskee in Leiden is de eerste toevoeging aan dit museumconcept in 2024.

Sinds de lancering van het ‘Grootste Museum van Nederland’ in 2017 hebben miljoenen mensen de kans gehad om de bijzondere geschiedenis, architectuur en kunstwerken van de deelnemende kerken en synagogen te ontdekken. Met de deelname van moskeeën, tempels en internationale kerken zet Museum Catharijneconvent, de initiatiefnemer, een volgende stap in het toegankelijk maken van het religieus erfgoed op nationaal niveau.

De Leidse Al Hijra Moskee is een bijzonder mooie moskee. Architect Hamid Oppier heeft voor dit islamitische gebedshuis een postmodern ontwerp gecreëerd, waarin verschillende elementen uit de islamitische architectuur samenkomen. Zo is de kenmerkende, vierkante minaret geïnspireerd op die van een eeuwenoude moskee in Marrakesh. Trotst is de moskee ook op het fraaie houtsnijwerk, dat bezoekers zien direct bij binnenkomst.

Kunstenaar Mustapha Boumaiz heeft verschillende typisch Marokkaanse, symmetrische vormen geïntegreerd als eerbetoon aan de Marokkaanse houtsnijkunst. En wanneer de zon door de grote ramen de moskee in schijnt wordt de gebedszaal gevuld met de gloed van het bruine hout.

Nederlanders op vakantie in het buitenland lopen vaak een gebedshuis in: van de Blauwe Moskee in Istanbul tot de Sagrada Familia in Barcelona. Maar in Nederland staan ook prachtige gebedshuizen, vindt het ‘Grootste Museum van Nederland’. Van Turkse dorpsmoskeeën met betoverende interieurs tot Molukse kerken ontworpen door Aldo en Hannie van Eyck, en van Tibetaans-Boeddhistische stoepa’s tot Grieks-Orthodoxe kerken die van onder tot boven beschilderd zijn: het aanbod aan bijzondere gebedshuizen in Nederland is verrassend groot. Museum Catharijneconvent heeft daarom besloten het spectrum met gebedshuizen uit diverse tradities en tijden te verbreden. Zo wordt de verborgen schoonheid van deze plekken toegankelijk voor iedereen.

Aanstaande vrijdag wordt de toetreding van de Leidse Al Hijra-moskee tot het ‘Grootste Museum van Nederland’ feestelijk gevierd. Onder andere de burgemeester van Leiden, Peter van der Velden, zal een toespraak houden. Onderzoeker en schrijver Eric Roose geeft die dag een presentatie over de geschiedenis van de moskee.

VVD, stop met imiteren van Wilders

0

De VVD laat zich leiden door de onderbuik en dat komt door de ideologische armoede binnen de partij, betogen Mauk Bresser en Kevin de Vries, voorzitter en bestuurslid van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD. 

Sinds 2010 is de VVD haar liberale veren langzamerhand aan het verliezen. Door als grootste partij steeds compromissen te sluiten, drijft de VVD steeds verder weg van haar liberale waarden. Door het regeren en het ‘nemen van verantwoordelijkheid’ als credo is het politieke bestaansrecht van de VVD langzaamaan weggespoeld. Volgens de JOVD is optimisme een liberale deugd, maar door de uitslag van 22 november 2023 is dit optimisme nog ver te zoeken. In campagnes met leuzen als ‘Normaal. Doen’ en ’Aan jouw kant’ is vooral ingespeeld op een leeg onderbuikgevoel in plaats van de liberale ideologie.

Waarom staat de VVD ‘aan jouw kant’? Geen idee. Dat legt de VVD niet uit. Na de verkiezingen in november afgelopen jaar ligt er nu een uitgelezen kans voor de VVD om haar liberale tanden weer te laten zien. Volgens de JOVD is het juist nú van groot belang om uit te leggen waarom keuzes worden gemaakt, waarom deze keuzes liberaal zijn en waarom deze de VVD passen. Met het zicht op de toekomst, in plaats van lege hulzen.

Liegen over nareis op nareis

Wie nu naar de VVD kijkt ziet twijfel en verdeeldheid: waar Mark Rutte de gelederen kalm hield, heeft Dilan Yesilgöz daar de grootste moeite mee. Het liegen over de cijfers betreffende nareis op nareis van asielzoekers, ofwel de nareis-affaire, is een perfect voorbeeld hiervan. Om de rechterflank van de VVD tevreden te houden worden deze uitspraken gedaan, echter de ‘linkerflank’ wordt hiermee verloren. Het mogelijk maken van de Spreidingswet is hier dan weer de tegenovergestelde van. De nareis-affaire en het draaien betreffende de Spreidingswet helpen niet bij het verenigen van de liberale flanken.

Een liberaal staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid

Doordat de VVD blijft vertrouwen op het onderbuikgevoel, waar de nareis-affaire en het mogelijk maken van de Spreidingswet op gestoeld zijn, zijn de keuzes die de VVD maakt simpelweg niet meer uit te leggen. Diezelfde onderbuik gaat nu alleen over het politieke spel en een VVD die koste wat het kost haar macht wil behouden. Een liberaal staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid, en past dat toe op politieke dilemma’s. Redeneren vanuit de waarden van de eigen partij is de enige manier om vertrouwen terug te winnen in de politiek. Zo is vertrouwen op de onderbuik geen noodzakelijkheid meer.

Ondanks de pragmatische strategie van de VVD lijkt de partij het gevoel met de werkelijkheid te zijn verloren. Na dertien jaar met de VVD als grootste partij wonen we in een land waar werken niet loont en inkomsten uit vermogen geen belasting hoeven te vrezen. Met de overwinning van de PVV, NSC en BBB bij de afgelopen verkiezingen – die allen geen doorrekening van hun plannen voor Nederland bij het CPB hebben gemaakt – is de kans groot dat de rekening van het volgende coalitieakkoord doorgeschoven gaat worden naar de volgende generatie. Het reële gevaar bestaat dat de volgende generatie zal blijven werken voor een inkomen dat té zwaar wordt belast.

Enige liberale partij

De VVD kan als enige liberale partij in de formatie orde scheppen in de chaos. Door de inkomstenbelasting te verlagen alsmede inkomsten uit vermogen te gaan belasten kan werken écht gaat lonen: de VVD moet weer zorgdragen voor de starter die door hard werken een betaalbare woning kan bemachtigen. Hierdoor eindigt de vrijheid van de pandjesbaas waar de vrijheid van de starter begint.

Leg uit waarom het liberaal is om het aantal asielzoekers terug te dringen

De verkiezingen hebben een andere politiek met zich meegebracht. Een politiek waar het hardste roepen dat alles misgaat beloond wordt. In deze politiek wordt de VVD gedecimeerd, als de partij niet snel uit gaat leggen waar ze voor staat.

Het imiteren van Wilders en de PVV moet afgelopen zijn. De kiezers die PVV stemden op 23 november hebben over het algemeen een proteststem uitgebracht: een stem tegen de politiek waar de VVD het symbool van geworden is. Daarom onze oproep aan de VVD: leg uit waarom het liberaal is om het aantal asielzoekers terug te dringen, voor de spreidingswet te stemmen of juist tegen. Dan denkt de kiezer wellicht wél dat er een kern van waarheid zit in de afgelopen verkiezingsslogan: de VVD, die staat aan míjn kant.

Vijf vragen aan pro-Palestijnse activisten

0

Vandaag demonstreert een groep pro-Palestijnse christenen voor het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. Wie zijn zij en wat willen ze met dit protest bereiken? Activiste Thirza Snoek geeft antwoord.

Wie zijn jullie?

‘Wij zijn het Christelijk Collectief (Geen Genocide in Gaza). Sinds oktober zijn wij in het leven geroepen als actietak van Kairos-Sabeel Nederland. We gebruiken actie als middel om aandacht te vragen voor de situatie in Gaza. Dit doen we onder andere door protesten, zoals vandaag de actie bij het hoofdkantoor van de ChristenUnie.’

Waarom deze actie? En waarom protesteren jullie tegen de ChristenUnie? 

‘We richten ons op allerlei plekken waar politieke keuzes worden gemaakt, zoals eerder ons protest in de Tweede Kamer. Vandaag doen we dat bij de ChristenUnie, omdat zij in christelijk Nederland een belangrijke stem zijn in de militaire en politieke steun aan Israël. Als christenen voelen we ons geroepen ons juist binnen onze eigen gemeenschap uit te spreken, en onze eigen broeders en zusters op te roepen het steunen van geweld te staken. De ChristenUnie is een brede christelijke partij van nuance en dialoog, van integriteit én een partij die in het centrum van de macht staat. We zien hierin mogelijkheid om het gesprek met hen aan te gaan.’

Wat proberen jullie exact met dit protest te bereiken?

‘Het Christelijk Collectief zet vandaag letterlijk de thee klaar voor Don Ceder, woordvoerder van de ChristenUnie als het gaat om Israël en Palestina, en voor partijleider Mirjam Bikker. Het is hoog tijd om dit moeilijke gesprek te voeren. Daarom bezetten we vandaag het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort met een liturgisch protest. We kloppen op de deur om onze aanklacht tegen en oproep aan de ChristenUnie te bezorgen. We doen dat met een aantal eisen, waarvan ik er hier een paar uitlicht. Zo roepen we onder andere de ChristenUnie op om te pleiten voor een direct en permanent staakt-het-vuren in Gaza en voor het hervatten van Nederlandse steun aan hulporganisatie UNRWA.

Thirza Snoek

‘Ook roepen we de ChristenUnie op om niet alleen te luisteren naar Joodse Nederlanders die zeggen wat zijzelf ook vinden, maar ook naar Joden die afwijkende meningen hebben. Organisaties als Een Ander Joods Geluid, Gate 48 en Erev Rav zijn hier goede voorbeelden van. Als derde voorbeeld van een van onze eisen; we vragen het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie om te zoeken naar manieren waarop de visie van de partij in gesprek kan worden gebracht met Palestijnse bevrijdingstheologie, zoals de werken van Munther Isaac, Mitri Raheb Yohanna Katancho en Naim Ateek.

‘We willen en kunnen niet stil blijven’

‘We bieden de ChristenUnie vandaag dan ook de belangrijkste boeken van deze schrijvers aan. Dit is maar een kleine greep uit onze eisen. Deze eisen komen niet uit de lucht vallen, maar nemen we mee namens onze partners in Palestina; mensen als dominee Munther Isaac en Omar Haramy steunen ons in ons protest.’

Is de timing van dit protest niet een beetje ongelukkig, zo vlak voor de Dodenherdenking? Er is al veel polarisatie rondom het conflict in Palestina, toch?

‘Dagelijks worden Palestijnen vermoord. Daar denken we ook in de dagen rondom Dodenherdenking aan. We vinden het passend om op deze manier aandacht te vragen voor het geweld in Gaza, omdat de tijd dringt.

‘Wij zien de polarisatie ook. We maken ons daar zorgen over, omdat als gevolg hiervan mensen die zich uitspreken tegen onrecht, de mond wordt gesnoerd. In de Verenigde Staten grijpt de politie hard in tegen vreedzaam protest op universitaire campussen. Ook in Nederland staat het demonstratierecht van mensen die Israël bekritiseren ter discussie – onder andere dankzij de ChristenUnie.’

Zijn jullie niet bang voor antisemiet uitgemaakt te worden?

‘Wij willen en kunnen niet stil blijven tijdens een genocide. Dit gaat in tegen onze christelijke overtuigingen van het nastreven van recht en het liefhebben van je naaste boven jezelf.

‘Daarnaast gaan wij niet mee in het valse frame dat kritiek op de staat Israël en hen die Israël steunen antisemitisch is. Vorige week nog schreef een Joods persoon op het partijbureau van de ChristenUnie dat de partij genocide steunt – een objectief juiste bewering die wij ondersteunen – en zelfs die persoon werd in de media voor antisemitisch uitgemaakt. Dat laat zien dat we doorslaan in het gebruik van die term. Daar komt bij dat wij christenen zijn en met onze actie een christelijke partij bekritiseren – daar is niets antisemitisch aan.’

Geschil tussen VAE en VK over oorlog in Soedan

0

Het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn in dispuut over de rol van het Arabische land in de oorlog in Soedan. De VAE zou de paramilitaire beweging Rapid Support Forces (RSF) steunen.

De VAE hebben een viertal afspraken met Britse ministers gecanceld. De regering is teleurgesteld dat de Britten niets doen tegen de beschuldigingen, die vorige maand in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties werden geuit. 

Tijdens de spoedvergadering, die door de VK was georganiseerd, zei de vertegenwoordiger van Soedan dat de VAE steun verleende aan de RSF. De VAE ontkent deze beschuldiging.

‘De VAE verwerpen ondubbelzinnig de ongegronde beschuldigingen van de permanente vertegenwoordiger van Soedan. Deze zijn met de al lang bestaande broederlijke betrekkingen tussen onze twee landen, en lijken helaas niets meer te zijn dan een poging om de aandacht af te leiden van het conflict en de erbarmelijke humanitaire situatie als gevolg van de aanhoudende gevechten’, schreef Mohamed Abushahab, ambassadeur en permanente vertegenwoordiger van de VAE in de VN in een brief aan Vanessa Frazier, president van de Veiligheidsraad.

Oorlog in Soedan

Sinds vorig jaar april is in Soedan de strijd weer opgelaaid, tussen de RSF en de Sudanese Armed Forces (SAF). De RSF bestaat uit vooral Arabische strijdkrachten en is ontstaan uit delen van de Janjaweed, die in 2000 een genocide op de lokale bevolking in Darfour uitvoerde. De SAF bestaat vooral uit strijders met een Afrikaanse etnische achtergrond.

Op dit moment wordt wederom gevreesd voor een groot aantal doden in de Darfur-regio. RFS heeft een opmars gemaakt naar El Fasher, in het noorden van Darfur. Het zou hier dorpen aanvallen en de bewoners vermoorden. In de stad bevinden zich ook veel vluchtelingen van het conflict in het land, zo meldt het ministerie van buitenlandse zaken van de Verenigde Staten.

Volgens het Canadese Raoul Wallenberg Centrum vindt er opnieuw een genocide plaats in Darfur tegen niet-Arabische groepen, door toedoen van de RSF en geallieerde milities, zo schreef het in een rapport in april.

In dit rapport verklaart de mensenrechtenorganisatie bovendien dat er duidelijk en overtuigend bewijs ligt dat was Soedan maar ook de VAE, Libië, Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) en Rusland, via de acties van de Wagner-groep, medeplichtig zijn aan de genocide.

Imamoglu: ‘Hamas is een terroristische organisatie’

0

De onlangs verkozen burgemeester van Istanbul Ekrem Imamoglu (CHP) beschouwt Hamas als een terroristische organisatie, verklaarde hij in een interview met CNN International afgelopen vrijdag. Hiermee gaat hij lijnrecht tegenover president Recep Tayyip Erdogan staan. 

‘Natuurlijk heeft Hamas (op 7 oktober) een aanval in Israël uitgevoerd die we diep betreuren’, zei Imamoglu tegen de nieuwszender. ‘In onze ogen is elke organisatie die zulke terroristische daden uitvoert en massaal mensen doodt een terroristische organisatie.’

De burgemeester van de miljoenenstad voegde hieraan toe dat hij ook het geweld van de staat Israël tegen onschuldige burgers in de Gaza-strook sterk veroordeelt. Hij bekritiseerd het Westen, dat naar zijn inziens niet het grotere plaatje ziet. Hij pleit voor een onmiddellijke beëindiging van de oppressie van de Ghazanen.  

Nieuw geluid

President Erdogan (AKP) vaart een andere koers. Hij vergelijkt Hamas met de Turkse revolutionaire krachten die Mustafa Kemal Atatürk hielpen bij het verslaan van de geallieerde troepen die Turkije binnenvielen in het begin van de jaren twintig.

Onlangs ontving hij Hamas-leider Ismail Haniyeh in Turkije en voerde hij de druk op Israël op door middel van sancties op de handel met Israël, wat invloed heeft op de export van een groot aantal producten uit Turkije. Met deze stellingname wil hij rekening houden met het sentiment onder de religieuze bevolking. 

In 2028 vinden de presidentsverkiezingen in Turkije plaats. Imamoglu, die op 31 maart de lokale verkiezingen won van zijn AKP-rivaal Murat Kurum, wordt gezien als een mogelijke tegenkandidaat van Erdogan. 

Proces tegen Duitse coupplegers van start, wie zijn deze Reichbürger?

0

Gisteren is in de Zuid-Duitse stad Stuttgart het proces begonnen tegen negen leden van de zogenoemde Reichbürger-beweging. Ze zouden lid zijn van een terroristische organisatie en worden verdacht van het voorbereiden van hoogverraad.

In 2022 ondernamen de Reichbürger een mislukte couppoging. Er waren plannen om de Duitse Bondsdag in Berlijn te bestormen en de regering af te zetten. Daarna had de leider van de groep, Heinrich XIII Prinz Reuss, het nieuwe staatshoofd moeten worden. De Reichbürger hadden toegang tot wapens. Bovendien waren er ook actieve militairen bij de extreemrechtse beweging betrokken.

Vanwege de omvang van de zaak is deze opgesplitst in drie afzonderlijke processen. De negen verdachten die momenteel worden berecht, zijn voornamelijk leden van de militaire vleugel van de Reichsbürger-beweging. Ze worden beschuldigd van betrokkenheid bij het organiseren van een paramilitaire groepering. De leiders van deze groep, waaronder Prinz Reuss, zullen later in een apart proces worden berecht.

Wie zijn de Reichsbürger?

Maar wie zijn de Reichsbürger? En wat willen zij? Het gaat om een extreemrechtse beweging die de Duitse bondsrepubliek niet erkent als staat. Het legitieme Duitsland is volgens de Reichsbürger het oude keizerrijk. Sommige Riechsbürger hadden daarom hun eigen ‘staten’ opgericht in Duitsland, met hun eigen wetten. Doel van deze boze burgers is dat de huidige elite van het toneel verdwijnt, en wordt vervangen door een nieuwe elite die wel naar het volk luistert. Volgens het Duitse Federale Bureau voor de Bescherming van de Grondwet (Bundesamt für Verfassungsschutz, BfV) telt de Reichsbürger-beweging zo’n 23.000 aanhangers. Zo’n tien procent van hen zou bereid zijn om geweld te gebruiken.

De Reichbürger organiseren zich voornamelijk op Telegram, een alternatief sociaal medium dat vanwege de hoge privacystandaarden veel wordt gebruikt door extreemrechtse complotdenkers. De Reichsbürger demonstreerden in 2020 veel tegen de coronamaatregelen van de overheid. Op een van deze demonstraties was ook de beruchte Nederlandse antivaxxer en complotdenker Willem Engel aanwezig.

Donald Trump

Een van de helden van de Reichsbürger is de Amerikaanse ex-president Donald Trump. De aanval op het Capitool van 6 januari 2021 door fanatieke Trump-aanhangers heeft de radicale Reichsbürger geïnspireerd. Trump is nog steeds niet veroordeeld voor zijn rol in deze couppoging en probeert dit jaar weer te worden gekozen als president.

De Duitse geschiedenis kent ook enkele beruchte staatsgrepen. De bekendste coups zijn de Kapp-Putsch van maart 1920 in Berlijn en de Bierkellerputch in november 1923 in München. Voor zijn rol in deze staatsgreep werd Adolf Hitler tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld, waarvan hij slechts dertien maanden uitzat. Op 30 januari 1933 werd Hitler – via de democratische weg – rijkskanselier van het Duitse Rijk.