14.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 181

Rotterdammer gaat viraal met Feyenoord-jalaba

0

Feyenoord mag dan minder landstitels dan Ajax hebben, de ‘jalaba-primeur’ gaat wel naar Rotterdam. ‘Bro dit is geweldig man’, zeggen Marokkaans-Nederlandse Feyenoordsupporters over de jalaba die Kevin tijdens een bezoek aan Marokko heeft laten maken. Zo meldt Open Rotterdam.

Op Instagram schittert Kevin met zijn kekke jalaba-tenue uit Marokko, die in het klassieke rood en wit van Feyenoord losjes en frivool boven zijn witte sneakers hangt. Het logo van de club maakt de outfit helemaal compleet. ‘Coming soon’, staat er nog bij met een lekker deuntje op de achtergrond.

De beelden gingen viraal. ‘Iedereen wil ‘m nu hebben, dit had ik niet verwacht’, zegt Kevin tegen Open Rotterdam en vervolgt, ‘Ik zag in Marokko al die mensen in de jalaba’s lopen en ik wilde er ook een. Het zag er wel echt relaxed uit. Dus ik dacht ik laat er een maken van Feyenoord, dan kan ik er ook lekker mee naar de Kuip’, vertelt hij.

Op sociale media krijgt hij veel lof. ‘Wanneer je om 17:00 bij de Kuip moet zijn en om 19:00 bij de moskee’, reageert iemand gekscherend onder de Instagrampost. ‘Deze heb ik nodig voor de ramadan’, zegt een ander. Niet iedereen is even enthousiast. Zo zijn er voorspelbare, islamofobe en seksistische reacties, ‘Die moslimmannen dragen jurken… verwijfde kerels’, zegt een reaguurder op Facebook, maar hij lijkt in de minderheid.

Volgens Kevin is het een uit de hand gelopen grap. ‘Die meneer (in Marokko) daar had een supermooie, speciaal voor mij gemaakt in het wit en rood en ik had toevallig mijn oude Feyenoord shirtje bij. Daar hebben we het logo van gebruikt.’

Een kaart bepaalt ook ons morele wereldbeeld

0

Wat is ons wereldbeeld? Letterlijk: hoe stellen wij ons de wereld voor? Onlangs bezocht ik de tentoonstelling ‘Mapping Modernity’ in het Design Museum in ‘s-Hertogenbosch, waar men poogt duidelijk te maken hoe landkaarten ons wereldbeeld bepalen.

Wat komt boven, wat onder? Ooit was dat nog vrij willekeurig. Op een gegeven moment zijn er afspraken gekomen: het noorden boven. Dat kleurt het wereldbeeld; zet maar eens de kaart op z’n kop. ‘Er gaat niets boven Groningen’: deze reclameslogan verliest dan meteen zijn dubbelzinnigheid. Want op zo’n ‘omgekeerde’ kaart gaat heel Nederland boven Groningen. Keer de wereldkaart eens om: dan krijg je pas echt een vervreemdend effect, met Europa onder Afrika.

Dat het noorden boven ligt is niet vanzelfsprekend. Het had ook het zuiden kunnen zijn. Vermoedelijk is die keuze geen toeval, maar gevolg van het feit dat Europa – dat in die eeuwen met het kolonialisme de wereld in kaart brengt en domineert – op zo’n kaart dan boven ligt.

Wat op de kaart boven of onder ligt: daar gaat namelijk ook een psychologisch effect van uit. In mondiale context versterkt het gevoelens van superioriteit. Hoe meer boven – hoe noordelijker – hoe beschaafder. Bij ons is dat ook voor Europa zélf het beeld. Denk aan die beruchte uitspraak van Jeroen Dijsselbloem: in Zuid-Europa gaat ons goede geld alleen maar op aan wijn en vrouwen. Dat Schotland en Scandinavië meer probleemdrinkers kennen zien we gemakshalve even over het hoofd.

Wie boven ligt en wie onder ligt: het vormt een veelzeggende uitdrukking. Wie boven ligt, heeft gewonnen. Potentaten bouwden hun kastelen graag op heuvel- of bergtoppen  – niet al te hoge, want anders raakt je paard te snel uitgeput. Dit deden ze niet alleen om militaire redenen – je ziet de vijand van verre aankomen en het schiet wat makkelijker op vervelende onderdanen – maar ook om een maatschappelijke hiërarchie zichtbaar te maken. Trouwens, onderdanen: het woord alleen al.

Antarctica laat men meestal weg, want dat oogt dan pas echt monstrueus

Religieuze heiligdommen idem dito: denk aan de Tempelberg/Haram-al-Sharif in Jeruzalem: eerst met de joodse Tempel van Salomo, dan met de Rotskoepel ter ere van Mohammed. Pelgrims moeten sowieso vaak naar boven klauteren om hun bestemming te bereiken. De hemel bevindt zich ook altijd dáár, de onderwereld is de hel.

Het grootste probleem ontstaat als je op een kaart de hele wereld wilt afbeelden: een bol geprojecteerd op een plat vlak. Dat kan nooit goed, het levert altijd een vertekend resultaat op. Er bestaan verschillende gekunstelde manieren, elk met psychologische implicaties. Bij ons is de zogeheten mercatorprojectie gangbaar. Pluspunt: de vorm van landen blijft behouden.

Minpunt: hun oppervlakte klopt niet. Naarmate ze verder weg liggen van de evenaar lijken ze groter. Het maakt Europa veel te fors, Afrika veel te klein. Groenland wedijvert dan met Afrika; in werkelijkheid meet het slechts 1/15 ervan, en is het zelfs kleiner dan Saoedi-Arabië. Antarctica laat men meestal weg, want dat oogt dan pas echt monstrueus.

Andere projecties geven de oppervlakte-verhoudingen veel beter weer, maar zorgen voor steeds forsere vertekeningen naarmate je dichter bij de polen komt. Of de aardbol wordt in segmenten opengeknipt, met bij toenemende afstand tot de evenaar steeds meer tussenruimte tussen de punten, wat dan een letterlijk verknipt wereldbeeld oplevert.

Een letterlijk verknipt wereldbeeld: dat moeten, op grond van de op de tentoonstelling getoonde Chinese wereldkaart, ook de onderdanen van Xi Jinping krijgen, want die kaart wijkt van alle standaarden af. Wat normale projecties ter keuze laten, is wat je op een rechthoekige kaart in het midden zet. Op Europese kaarten zijn dat Europa en Afrika, met Amerika links en Azië rechts. De wereld draait om ons!

Dat vinden ze ook in de VS.  Bij de Amerikanen ligt derhalve hun land in het hart, met Europa rechts en China links. De scheidslijn op de kaart loopt hier niet door de Stille Oceaan, maar dwars door Azië.

China heeft een eigen oplossing gekozen: het Rijk van het Midden ligt zelf zelfs in álle opzichten in het midden. Europa en Afrika komen links, Australië en Antarctica eronder. Tot zover heel herkenbaar.

Maar dan. De begrenzing wordt niet gevormd door de Noord- en Zuidpool; men projecteert de kaart over beide polen heen. Aan de uiterste bovenrand ligt, geplet, Noord-Amerika. Losgekoppeld van een even verwrongen Zuid-Amerika, dat juist onder Antarctica is gesitueerd. Zou één Chinees zodoende helder voor ogen staan dat beide continenten aan elkaar vastzitten? Of wil Xi dat gewoon niet?

‘Vluchten is je hoop najagen’

0

Vluchten doe je niet zo maar. Emine Oncü kwam in 2018 als politiek vluchteling vanuit Turkije naar Nederland. ‘Zelfs als je hart klopt voor dat nieuwe land, zul je altijd als buitenlander worden gezien.’

Wat betekent het om een vluchteling te zijn? Het is een onderwerp dat over de hele wereld wordt besproken. Vaak gaat het dan om politieke, economische en sociale problemen. Ik wil een ander raam openen.

Vluchteling zijn…
Dit betekent het niet kunnen ademen in eigen land. Je voelt dat je er niet kunt leven. Aan behoeften en verwachtingen wordt niet voldaan.

Vluchteling zijn…
Is onhoorbaar zijn als je spreekt. Als je huilt, word je genegeerd. Het is niet kunnen dromen in je eigen land.

Vluchteling zijn…
Is soms gewoon niet in staat zijn om je maag te vullen. Soms betekent het dat je midden in een vuurgevecht zit. Soms gaat het over het slachtoffer zijn van een politieke oorlog waar nog nooit iemand van heeft gehoord.

Vluchteling zijn…
Is een moeilijke beslissing. Het is een onbekend pad betreden. Soms is die weg erg gevaarlijk. Je leven kan eindigen. Het blijft een moeilijke beslissing om te nemen.

Vluchteling zijn…
Is je hoop najagen. Het is willen dromen. Het is willen leven. Het is een kleine wereld voor jezelf willen bouwen, zonder angst, zonder zorgen voor de toekomst.

Vluchteling zijn…
Soms kom je gewoon niet op de plek waar je heen wilt. De wereld waarvan je droomt, wordt niet bereikt. Sommigen verdrinken. Sommigen verdwalen op de route. Sommigen worden vermoord. Deze vluchtelingen worden cijfers in het nieuws zonder zelfs maar hun namen te noemen.

Soms word je gezien als immoreel, soms als onwetend, ongemanierd, ongeschoold en soms zelfs als crimineel

Vluchteling zijn…
Betekent soms dat je je emoties niet volledig kunt uiten. Het betekent dat je wordt blootgesteld aan de kilheid in de blik van een ambtenaar die zegt: ‘Dit is toch jouw keuze.’

Vluchteling zijn…
Gaat er altijd om dat je een vreemdeling bent in het land waar je naartoe gaat. Het betekent dat je eraan herinnerd wordt dat je een buitenlander bent, zelfs als je kinderen er geboren zijn. Zelfs als je hart klopt voor dat land, zul je altijd als buitenlander worden gezien.

Vluchteling zijn….
Is een doelwit zijn van vooroordelen. Soms word je gezien als immoreel, soms als onwetend, ongemanierd, ongeschoold en soms zelfs als crimineel.

We kunnen hier nog veel meer aan toevoegen door alle vluchtelingen naar hun ervaringen te vragen. Maar ik wil graag een andere kijk bieden. Wat kunnen vluchtelingen doen? En wat kunnen de mensen uit het ontvangende land doen?

Vluchtelingen moeten harder hun best doen om hun leven op te bouwen. Ze zouden het land dat hen heeft geaccepteerd dankbaar moeten zijn. Ze zouden bijvoorbeeld meer hun best moeten doen om de taal en cultuur te leren kennen van het land waar ze nu wonen. ‘Wat moet ik doen om in te burgeren?’ Je moet deze vraag altijd aan jezelf stellen. Bij het opbouwen van een toekomst, moet het je doel zijn om een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Je mag niemand tot last zijn. Wees een eerlijk persoon die de wetten respecteert. Je moet je houden aan de regels van het land waar je woont. En bijdragen aan de toekomst van het land. Men kan de boeken van het land lezen en de ideeën en gedachten respecteren. Sta altijd open ​​om jezelf te verbeteren. En wees altijd positief, blijf positief.

We moeten leren dit leven samen te leven

En hoe moeten de mensen in het ontvangende land, waar de vluchtelingen binnenkomen, reageren?

Zij moeten afstand nemen van hun vooroordelen. Er zijn goede en slechte mensen. In elk land. Een land kan niet alleen maar goed zijn. En ook niet alleen slecht. Daarom moeten ze objectief kijken naar de mensen die na een moeilijke beslissing naar ons land komen. Iedereen moet als individu beoordeeld worden. Als een persoon die uit land A komt en asiel aanvraagt ​​iets onaangenaams heeft gedaan, mag men niet het hele land A veroordelen.

Een open kijk kan het integratieproces van de mensen met een migratieachtergrond bevorderen. In feite is dit een heel moeilijk proces voor de mensen in de landen die vluchtelingen ontvangen. ​​Waarom? Omdat de vluchtelingen uit veel verschillende landen en culturen komen. Vluchtelingen moeten integreren in één cultuur, maar de inwoners van het ontvangende land moeten samenleven met mensen uit veel verschillende culturen.

Natuurlijk kunnen ze niet alle culturen leren kennen of volledig begrijpen. Maar ze kunnen respectvol en accepterend zijn. Dat lijkt me de enige oplossing. Asielzoekers kunnen kleur toevoegen aan gesprekken en culturen laten ervaren. Dankzij vluchtelingen kunnen we kennismaken met verhalen, eten, kleding, dansen, liedjes, en vele andere zaken zonder naar het buitenland te gaan. Zo ontstaan ​​vriendschappen en wie weet kunnen we samen op vakantie gaan naar zijn/haar land van herkomst. Klinkt dat niet leuk?

Het leven is kort. Het is niet nodig om ruzie te maken. Het is niet nodig om haat te voelen. De wereld is eigenlijk niet zo groot als hij lijkt. We zijn allemaal mensen en er is een wereld geschapen waarin we samen kunnen leven.

Laten we onze wereld, die om verschillende redenen in puin ligt, niet compliceren met problemen die we kunnen oplossen, toch? We moeten leren dit leven samen te leven. 

We kunnen ons een wereld voorstellen waarin elk land welvarend is, oorlogen verleden tijd zijn en de rivaliteit tussen landen er niet meer toe doet.

Dit is een mooie toekomstdroom. Maar tot die tijd kunnen we zelf kleine stapjes zetten. 

André Hazes in het Turks, dit is muziek die verbindt

0

De Turks-Nederlandse muzikant Ersoy Demir (49) bereikt met zijn ‘Turkse Hazesmuziek’ de verbroedering in Nederland die menig verbinder wenst te zien. Dit is integratie die appelleert aan de emotie.

De eerste zinnen van het nummer Ik leef m’n eigen leven van volkszanger André Hazes, wie kent ze niet?

Ik sluit m’n ogen, en denk na
En alles gaat dan door me heen
Dan zie ik heel m’n leven
Ik heb veel genoten
Maar ook heel veel gehuild

Komt ie nog een keer, maar dan in het Turks, zoals de ‘Turkse Hazes’ Ersoy Demir uit Hilversum het nummer zingt:

Gözlerimi kapatip daldigimda
Hersey içimden geçiyor
Bütün hayatimi görüyorum
Çok eglendik ama
Cok da agladik

Dat kan toch helemaal niet?, zullen velen zeggen. Toch weet Demir het op een authentieke manier over te brengen. Hoe is dat zo gekomen?

‘Ik moet eerlijk bekennen, ik hield er eigenlijk niet van om de Turkse Hazes genoemd te worden, maar ik kan het niet ontkennen. Zelfs kleine jongetjes van negen jaar noemen me zo’, vertelt hij in een videogesprek met de Kanttekening.

Demir is in Hilversum geboren en voor de liefde naar Arnhem verhuisd, waar hij nu al 22 jaar woont. Zijn ouders komen uit de Turkse stad Kayseri. Hij is een graag geziene gast op concerten en Turkse en Nederlandse (trouw)feesten, waar hij op een gegeven moment ook Nederlandse nummers van André Hazes begon te zingen. Met de saz, bij uitstek het instrument van de Turkse folkloremuziek, combineert hij de Turkse volkstraditie met de Nederlandse. 

Hoe is dit allemaal begonnen?

‘Ik ben op mijn elfde begonnen met muziek, toen ik een saz kreeg. Elk jaar in de vakantie kreeg ik van mijn vader een nieuwe saz, die ik zelf heb leren bespelen. Ik deed alle klassieke zangers na, Orhan baba, Müslüm baba en Ferdi baba. Daar stond ik om bekend. Op een dag liepen we met vrienden door de Beatrix-tunnel in Hilversum en toen zong ik uit het niets het nummer ‘Een beetje verliefd’ van Hazes. Dat galmde echt als een tierelier en volgens mijn vrienden klonk het ook nog eens goed. Elke keer als we daar liepen, vroegen die vrienden: ‘Doe Hazes alsjeblieft, doe Hazes.’ Zo is het gegaan.’ 

En toen? 

‘Rond mijn 16e richtten we een Turkse band op. We werden vaak uitgenodigd op bruiloften en feesten.’

Hoe was de reactie toen je voor het eerst Hazes begon te zingen op een Turks bruiloft? Was daar überhaupt vraag naar?

‘Nee, totaal niet. Mensen keken me in het begin aan van: wat doet die gozer nou? Maar de aanhouder wint. Na een paar bruiloften begonnen mensen eraan te wennen en gingen ze zelfs zingen. Ook omdat er steeds meer mensen zijn die de Nederlandse taal verstaan en met deze nummers opgroeien.’ 

Hoe is het nu dan?

‘Inmiddels krijg ik steeds meer aanvragen voor bedrijfsfeesten, festivals, bedrijfsopeningen en niet te vergeten het optreden tijdens Koningsdag op het Nederlands consulaat in Istanbul. Elk optreden is bijzonder, omdat ik bij een speciaal moment uit iemands leven mag zingen. Bijvoorbeeld toen ik werd gevraagd om een lied in te zingen voor een mevrouw die stervende was.’ 

Vanwaar die drive om twee culturen te verbinden? 

‘Ik denk dat het komt doordat ik met veel diversiteit om mij heen ben opgegroeid. Ik had vrienden met diverse achtergronden en we kwamen bij elkaar over de vloer. Nederlanders, Turken, Marokkanen, Surinamers, vrienden die in de Gooische villa’s wonen of in het woonwagenkamp. We gingen heel vaak naar Amsterdam. Naar Café Bolle Jan, waar Nederlands werd gezongen. 

‘Ik heb me altijd prettig gevoeld in beide werelden en dat is nooit veranderd. Ik hou van Turkse muziek en van Nederlandse muziek. Ik hou van Müslüm baba, maar ook van Hazes. Dat soort volksmuziek pakt mij gewoon. Die diversiteit zie je ook in mijn gezinssamenstelling. Mijn vrouw is Iraanse en onze kinderen groeien op met evenveel diversiteit om hun heen. Ik heb dat altijd als een verrijking ervaren en die open houding heeft mijn gezin ook.’ 

‘Vriend, Hazes is de basis’

Waarom specifiek Hazes? 

‘Vriend, Hazes is de basis. Hazes is voor mij de enige Nederlandse muzikant die echt binnenkomt. Hij dringt binnen, zoals wij Turken dat zeggen, tot diep in je aderen.’

Is hij echt de enige? En Frans Bauer? 

‘Er zijn wel goede zangers, maar ze zijn niet te vergelijken met Hazes. Net zoals wij in Turkije Ibrahim Tatlises (Turks-Koerdische zanger, red.) hebben. Iedere Turk die vroeger met de auto naar Turkije reed, kreeg het vakantiegevoel pas echt als Mavi Mavi werd afgespeeld. De versie van Ibrahim Tatlises, niet die van een andere zanger. Alleen hij dringt echt door tot de ziel van Turken. En dat is in Nederland met Hazes precies hetzelfde.’

Wat je doet met die liedjes, vertalen en dan zingen in het Turks of Nederlands, dat kan eigenlijk alleen als je je thuis voelt in beide talen, toch?

‘Dat klopt. De Nederlandse taal heb ik geleerd op school en in omgang met vrienden. En de Turkse taal houd ik levend met Turkse liedjes en Turkse vrienden. Beide zijn mij evenveel waard.’ 

‘Soms krijg ik verzoekjes om bepaalde Turkse nummers te vertalen waar zulke cultuurspecifieke woorden in zitten dat ze haast niet te vertalen zijn. En ik ben een muzikant, geen grappenmaker. Ik wil dat mensen via mijn muziek in een andere wereld kunnen stappen. Zoals ik dat doe wanneer ik luister naar muziek in andere talen.’ 

Maar soms klinkt het dus niet?

‘Ja, dan moet je het klinkend maken. Dat is mijn missie, maar zeker geen makkelijke missie. Met één woord of zin kan ik soms dagen worstelen. Het is ook echt mijn passie, mijn hobby en mijn werk! Ik luister, ik denk, ik schrijf het op, probeer het steeds. Je moet ook goed luisteren. Kan ik iets met dit nummer, kan ik hier iets van maken? Het hoeft niet een woordelijke vertaling te zijn, als het maar wel dezelfde strekking heeft.’ 

‘Muziek is emotie. Het gaat direct naar je hart als je het goed doet’

Ergens ben je dus bezig met integratie.

‘Ik zou het geen integratie noemen, omdat je bij integratie een deel van jezelf wegstopt en je je aan de norm aanpast. Dat heb ik nooit gedaan en volgens mij is het ook niet gezond om dat te doen. Vaak zeggen Turken dat hun innerlijke gevoelens alleen door Turkse muziek wordt geroerd. Dat ze geen Nederlandse woorden kennen om daar uiting aan te geven. Ik wil laten zien dat dat kan, maar je moet er wel voor openstaan. De laatste tijd doe ik ook aan ondertiteling. Dus als ik een Turks nummer naar het Nederlands heb vertaald, doe ik er een Turkse ondertiteling bij. En andersom. Dat helpt om de nummers beter te begrijpen.’ 

Misschien beter dan al die verplichte taalcursussen van de gemeente.

‘Ik ken zoveel mensen die een taal hebben geleerd door muziek of door series. Dat kan dus wel. Maar het mooiste is dat dit ook verbindend werkt.’

Verbroedering.

‘Precies, dat is mijn missie. Eerlijk waar, er is zoveel narigheid, agressie en frustratie in de wereld. Het is het allemaal niet waard. Ik denk dat muziek een middel is om tot elkaar te komen. Net als kunst en eten. Muziek is emotie. Het gaat direct naar je hart als je het goed doet. Nederlanders leren over de Turkse muziekcultuur en Turken leren over de Nederlandse muziek. Wat wil je nog meer?’

Frankrijk wil een contactorgaan moslims en overheid

0

De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gérard Darmanin wil dat moslims in Frankrijk een instantie in het leven roepen die met de overheid in dialoog kan over religieuze zaken. Dit schrijft het Franse dagblad le Monde

Joden en katholieken hebben een representatief orgaan, dat een gesprekspartner is van de overheid, maar moslims hebben dat niet. De Franse overheid moet in gesprek met kleinere clubs, die slechts een deel van de moslims in het land vertegenwoordigen. Dat moet anders, vindt Darmanin.

De minister deed zijn oproep op het Forum voor de Islam in Frankrijk (Forif). Dit is een forum voor discussie tussen verschillende vertegenwoordigers van religie op departementaal niveau, dat in 2022 in het leven is geroepen door president Emmanuel Macron.

In Frankrijk staan de overheid en de islam al langere tijd op gespannen voet. President Macron wil een einde maken aan wat hij noemt ‘religieus separatisme’, het zich afzonderen van moslims en andere gelovigen van de Franse maatschappij. Na de dood van geschiedenisleraar Samuel Paty, die in 2020 werd vermoord omdat hij tijdens zijn lessen burgerschap de omstreden Mohammed-cartoons van het satirische weekblad Charlie Hebdo had laten zien, besloot de Franse overheid twee islamitische organisaties te ontbinden: de liefdadigheidsorganisatie Bakara City en het Collectif contre l’islamophobie en France (CCIF). CCIF is inmiddels naar Brussel uitgeweken en vervolgt zijn activiteiten onder de naam Collectif contre l’islamophobie en Europe (CCIE).

Hierom en vanwege en het hoofddoekverbod in het voortgezet onderwijs beschuldigen critici de Franse regering van ‘staatsislamofobie’.

Haat tegen minderheden in Turkse pers is alledaags

0

Uit onderzoek van de Hrant Dink stichting in Turkije blijkt dat de haat tegen minderheden, vluchtelingen en lhbtiq+-gemeenschap in het laatste kwartaal van 2023 ‘alledaags’ is in de Turkse media. Dag in dag uit verschijnen er stereotyperende berichten waarin minderheden als een bedreiging worden weggezet. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.

In het rapport ‘De taal van haat’ staat onder meer dat de lhbtiq+-gemeenschap als een dreiging voor de ‘maatschappelijke orde’ wordt afgeschilderd; vluchtelingen tot doelwit worden gemaakt omdat ze Turkije zouden ‘bezetten’ en de Joodse en Armeense identiteit onder druk staan is vanwege de conflicten in Gaza en Nagorno-Karabach.

De onderzoekers wijzen er ook op dat de hindoe-identiteit in toenemende mate met geweld wordt geassocieerd.

In het rapport worden stereotyperende krantenkoppen kritisch tegen het licht houden. Zo verscheen vorig jaar een artikel in de regeringsgezinde, islamistische krant Yeni Safak met de volgende titel ‘Armeense terreur in de VS’.

In wezen gaat om een bijeenkomst van de Armeense diaspora-gemeenschap in Amerika, maar Yeni Safak schrijft in het artikel ‘dat het doet denken aan de tijden van de terreur van Asala´. Dat was een Armeense groepering die in vorige eeuw Turkse diplomaten doodschoot, waaronder de zoon van de Turkse ambassadeur in Den Haag in 1979.

‘De generaliserende en stereotyperende term versterkt het beeld dat Armeniërs een potentiële bedreiging vormen en zodoende wordt vijandschap aangewakkerd tegen Armeniërs’, staat in het rapport.

Dag in dag uit zijn zulke geweldsassociaties te vinden in Turkse media. Titels zoals ‘60 jaar Griekse leugens’, over het Turks-Griekse conflict in Cyprus of berichtgeving over vluchtelingen die in Turkije bezig zouden zijn met een ‘stille invasie’.

Eerste Kamer behandelt wet over arbeidsdiscriminatie

0

Vanavond zal de Eerste Kamer zich buigen over de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie. Doel van deze wet is om het toezicht op werving en selectie van werknemers te versterken, zodat de discriminatie op de arbeidsmarkt effectiever wordt bestreden.

Gelijke kansen zijn niet vanzelfsprekend. Met name ouderen en Nederlanders met een migratieachtergrond worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Het kabinet wil dit beter bestrijden door het toezicht te verscherpen. Hiervoor moet de Arbowet worden gewijzigd.

Het voorstel geeft, zo schrijft de website van de Eerste Kamer, ‘de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) toezichthoudende bevoegdheden op de aanwezigheid en toepassing van een werkwijze voor werving en selectie van werknemers en intermediairs waarmee gelijke kansen op werk worden gecreëerd’. Ook krijgt de Inspectie SZW het sanctiewapen in handen, zodat bedrijven en intermediairs die in gebreke blijven kunnen worden aangepakt. Ten slotte komt er een meldplicht voor discriminerende verzoeken aan degene die arbeidsbemiddeling verricht of arbeidskrachten ter beschikking stelt.

Groot tekort aan antibiotica voor zieke kinderen

0

Artsen en apotheken luiden de noodklok over ‘het grote tekort’ aan antibiotica voor zieke kinderen. ‘Moet er eerst een slachtoffer vallen?’, vragen ze zich verbouwereerd af. Ze willen dat Den Haag ingrijpt. Zo meldt het AD

Er is overal grote behoefte aan antibiotica, omdat die onmisbaar zijn voor de behandeling van ernstige bacteriële infecties, zoals longontsteking, hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Nederland is afhankelijk van producenten uit Azië, waar leveringsproblemen zijn.

Hierdoor was het aantal medicijntekorten in Nederland over 2023 hoger dan ooit, schrijft het AD. Maar volgens de zorgbestuurder Ellen Huijbers (Stroomz) ligt het ook aan het aankoopbeleid, dat door Den Haag is overgelaten aan zorgverzekeraars. ‘Zij willen alles zo goedkoop mogelijk inkopen.’ Dat zou de kosten en zorgpremies laag houden.

In 2023 hebben apotheken 2292 meldingen van tekorten gedaan, tegenover 1514 in 2022. In 2010, bij het aantreden van het eerste kabinet Rutte, lag dit aantal nog onder de 200. Zo’n 5 van de 13 miljoen medicijngebruikers in Nederland zouden vorig jaar te maken met de gevolgen hiervan te maken hebben gehad.

Artsen en apothekers zijn een derde van hun werkdag bezig zijn om medicatie te vinden. Ze bellen elkaar op en vragen of zij nog wat hebben liggen. Een apotheker haalt in het AD uit naar de zorgverzekeraars: ‘Ze wachten op de eerste dode om de schuld dan aan de zorgverlener te kunnen geven. Kortom het kan ze niet schelen.’

Student ontwerpt nieuw schrift voor het Tamazight

0

Tashfin Essaguiar ontwierp een nieuw schrift voor de Noord-Afrikaanse taal Tamazight. Zijn ‘Mauridsche’ alfabet heeft dertig letters en je kunt het ook typen. ‘Ik wilde een levend schrift creëren dat je ook daadwerkelijk gebruikt.’

Tashfin T. Essaguier. © Tashfin T. Essaguier

Tashfin Essaguiar (28), die politicologie en economie studeert aan de Universiteit van Amsterdam, heeft veel belangstelling voor taal. Zelf afkomstig uit de Noord-Afrikaanse Amazigh-gemeenschap wilde hij het Tifinagh leren, het schrift van het Tamazight. Gedurende dat leerproces werd hij steeds kritischer over dit schrift.  

‘Het Tamazight werd in de Klassieke Oudheid eeuwenlang mondeling doorgegeven door de bewoners van de Noord-Afrikaanse koninkrijken Numidië en Mauritanië, maar op de elite na konden maar weinig mensen dit schrift lezen of schrijven’, legt hij uit. 

Monument met inscriptie in het oude Tifinagh. © Gmihail at Serbian Wikipedia. CC BY-SA 3.0 RS DEED

‘Het Tifinagh raakte in de vergetelheid door de komst van de Romeinen en daarna de Arabieren, die hun eigen schrift gebruikten. Maar in de twintigste eeuw werd de taal herontdekt door Amazigh-activisten, vooral uit de Kabylische regio in Algerije. Op basis van Tifinagh-teksten op grafstenen en andere monumenten ontwikkelden zij het Neo-Tifinagh. Dit schrift is echter lastig te schrijven omdat het vooral uit complexe geometrische vormen bestaat. Daarom besloot ik een eigen schrift te ontwerpen.’

Het was een ingewikkelde taak, waarmee Essaguiar bijna vier jaar zoet was. Hij deed het in zijn vrije tijd als passieproject tussen zijn studie en bijbaantjes door. ‘Ik schat in dat ik er – gemiddeld – zo’n twintig uur per maand mee bezig was. Het resultaat is er nu eindelijk: een nieuw alfabet, met dertig letters, waarmee je het Tamazight wél vloeiend kunt schrijven en ook kunt typen. 

Mauridisch

Zijn nieuwe schrift noemt Essaguiar het ‘Mauridisch’. Dat is een fusie van de namen van de oude koninkrijken Mauretanië en Numidië, die in de eerste eeuwen voor Christus over Noord-Afrika heersten, totdat de Romeinen het hele gebied veroverden. Van de dertig letters die het Mauridisch telt komen er twaalf uit het oude Tifinagh, vijf uit het Carthaagse schrift en is er één nieuwe letter toegevoegd. De overige twaalf letters zijn afgeleid uit het Tifinagh of Neo-Tifinagh, maar met kleine aanpassingen zodat ze makkelijker geschreven kunnen worden. 

De dertig letters van het Mauridische alfabet. © Tashfin T. Essaguier

‘Het gaat mij om een schrift dat je kunt gebruiken, niet om een romantisch schrift dat zogenaamd oorspronkelijk zou zijn. Ik ben mij ervan bewust dat mijn schrift een construct is. Net zoals het Neo-Tifinagh, dat nu in Marokko wordt gebruikt door IRCAM (een instituut dat zich in Marokko inzet voor heropleving van de taal en de cultuur van de Imazighen, red.). Maar tegelijkertijd: taal ontwikkelt zich. Als het Tifinagh in de Middeleeuwen was gebruikt en er ook literaire werken in dit schrift waren geschreven, dan was het schrift  aangepast aan de tijd, denk ik.’ 

‘Het zou geweldig zijn als er in de toekomst een krant wordt gedrukt in het Mauridisch’

Bovendien is het oude Tifinagh een incoherent alfabet, vervolgt Essaguiar. ‘Het alfabet verschilde van plaats tot plaats. Sommige letters werden in de ene plaats gebruikt en in de andere niet. Ook het Neo-Tifinagh is niet coherent. Er is een verschil tussen het alfabet van het IRCAM in Marokko en het alfabet van de Académie berbère (Berber Academie) in Parijs, dat in de jaren zestig werd ontwikkeld door de Kabylische diaspora uit Algerije.’

Essaguiar hoopt dat zijn schrift in de toekomst gebruikt zal worden door schrijvers, dichters en journalisten, die op deze manier de Amazigh-tradities kunnen doorgeven aan de volgende generaties. Om die reden heeft hij ook een typemachine laten ontwerpen met Mauridsche letters en een keyboard. ‘Het zou geweldig zijn als er in de toekomst een krant wordt gedrukt in het Mauridisch’, zegt hij. 

‘Het Neo-Tifinagh heeft een sterke symbolische functie, maar wordt in de praktijk niet gebruikt omdat het wat moeilijker is om aan dit schrift te wennen als men het Latijns schrift al machtig is. Je ziet dus wel letters uit het Neo-Tifinagh verschijnen op logo’s en vlaggen, maar daar blijft het vaak bij. Ik wilde een levend schrift creëren dat je ook daadwerkelijk gebruikt.’ 

Neo-Tifinagh alfabet gebruikt door IRCAM. © Serg!o Wikipedia. CC BY 2.0 ES DEED

Neo-Tifinagh

In de jaren zestig van de vorige eeuw ontwierpen Amazigh-activisten in Parijs het Neo-Tifinagh. Dit was het initiatief van de Académie berbère (Berber Academie), een culturele vereniging die in 1966 werd opgericht door de Kabylische Imazighen uit Algerije. Naast het Neo-Tifinagh ontwierp deze academie ook de Berberse vlag, die sinds 1988 de officiële vlag is van alle Amazigh-groepen in Noord-Afrika en van de diaspora in West-Europa. Op deze vlag staat de Tifinagh-letter z: ⵣ, wat nu een belangrijk cultureel symbool is voor de Imazighen.

Mauretanië en Numidië

Numidië was een Amazigh-koninkrijk in de Oudheid, dat zich uitstrekte over het oosten van Marokko, het noorden van Algerije en het westen van Tunesië. Tijdens de Punische Oorlogen steunde Numidië aanvankelijk de machtige Punische handelsstad Carthago, maar liep daarna over naar de Romeinse Republiek. In 46 voor Christus annexeerden de Romeinen Numidië. Het gebied werd vlak na 700 na Christus door de Arabieren veroverd. 

Mauretanië (niet te verwarren met de huidige staat Mauritanië ten zuiden van Marokko) was in de Oudheid een onafhankelijk Amazigh-koninkrijk, dat in 44 na Christus werd ingelijfd door het Romeinse Keizerrijk. De Romeinen verdeelden het gebied in de provincies Mauretania Tingitina en Mauretania Caesariensis. Mauretinië is een verbastering van Amur N Tanit, dat Land van Tanit betekent in het Tamazight. Tanit is de moedergodin van Imazighen.

Een migratiemuseum in Amsterdam: ‘We mogen het best vieren’

0

Er gaan steeds meer stemmen op voor een nationaal migratiemuseum of een islamitisch museum in Amsterdam. ‘We moeten een open debat over migratie voeren, maar we mogen ook migratie vieren’, zegt de Amsterdamse schrijver Bas Kok, die al een mooie locatie voor het museum in gedachten heeft.

Ruim de helft van de inwoners van Amsterdam heeft een migratieachtergrond (21% westers, en 37% niet-westers). Een op de vijf Amsterdammers heeft een moslimachtergrond, schreef Abdelkader Benali onlangs in zijn column. Ook hem was het idee over een islamitisch museum ter ore gekomen

Op sociale media werd het idee voor zo’n museum, weinig verrassend en zacht uitgedrukt, niet op prijs gesteld. Kok staat er wél positief tegenover en schreef erover in zijn boek Op een dag in Nieuw-West, dat afgelopen zomer verscheen. ‘Aan de Seine in Parijs staat een heel mooi Arabisch instituut, dat ook een soort moslimmuseum is. Een mooi gebouw dat veel bezoekers trekt. Zoiets zou heel goed passen in Amsterdam.’

Bas Kok

Waarom?  

‘Migratie hoort natuurlijk al heel lang bij Amsterdam en de rest van Nederland, al ver voor de 17e eeuw. De hele stad is opgebouwd door migranten. We hebben onze rijkdom er aan te danken.

De minder fraaie kant daarvan krijgt nu met het Slavernijmuseum eindelijk een plek op het Java-eiland. Deze geschiedenis hoort bij het verleden van Amsterdam, maar is tegelijk ook heel zwaar.’


Moet een migratiemuseum nu verlichting brengen?

‘Dat zou heel goed kunnen. Een migratiemuseum waarin we de invloeden van alle culturen vieren die Amsterdam rijk is kan een positief effect hebben. Naast de migratie vanuit oude koloniale gebieden, kwam in de 21ste eeuw de migratie van moslims in Amsterdam op gang. Het is dit jaar ook precies zestig jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders hier kwamen. Dat heeft eenzelfde culturele verrijking met zich meegebracht. De Amsterdamse markten en winkelstraten profiteren ervan, net als de culturele wereld. Ik verheug me nu al op het nieuwe boek van Murat Isik!’

‘Juist zo’n museum kan helpen om de negatieve discussie een positieve kant op te trekken’


We leven niet in een parallel universum, toch? Er is zoveel haat en nijd tegenover moslims. Dat kunnen we toch niet negeren?

‘Ja, de olifant in de kamer kan niet onbenoemd blijven. Dat zou je zeker moeten ondervangen in zo’n museum. Openheid is de sleutel. Maar juist zo’n museum kan helpen om de negatieve discussie een positieve kant op te trekken. Mensen die negatief zijn over migratie (vaak mensen zonder migratieachtergrond) en migranten kunnen dan wellicht samenwerken aan iets moois. Hoe ging men vroeger om met migranten? Vaak was dat veel erger dan nu, we zijn hierin gegroeid. We moeten niet wegpoetsen dat er toen ook veel frictie was. We zijn dat nu allemaal vergeten en noemen het gemakshalve de Gouden Eeuw.’

OK, dan over de naam. Heeft Amsterdam een migratie- of islamitisch museum nodig?

‘Migratie is uiteraard veel breder dan moslims. Het is belangrijk dat hier goed over wordt nagedacht en dat de precieze insteek wordt geformuleerd. Het zou jammer zijn als het een museum wordt dat inhoudelijk zo wordt uitgehold dat het geen draagvlak meer heeft bij diverse groepen Amsterdammers. Dus een grondig onderzoek met werkgroepen en allerlei partijen is belangrijk. Dit gezegd hebbende, mag de moslimcultuur op zichzelf gevierd worden.’

In welk soort migratie- en/of moslimverhalen ben je geïnteresseerd als Amsterdammer zonder migratieachtergrond? 

‘Ik ben toch het meest geïnteresseerd in de ambachten die mensen hebben meegebracht. Elk volk heeft zo zijn eigen specialismen. Met de Joodse immigratie kwam bijvoorbeeld de kunst van het slijpen van diamanten naar Amsterdam. Wat zijn de islamitische gebruiken? Wat zijn de islamitische parels die onderbelicht zijn gebleven in het collectieve verhaal van Amsterdam?’

‘Het moet niet ergens weggestopt worden’

Waar zou zo’n museum moeten komen?

Midden in de stad. Het moet niet ergens weggestopt worden, maar een prominente plek krijgen. Aan het IJ of de Sloterplas lijkt me leuk. Maar dit is ook zoiets wat door een werkcommissie goed onderzocht moet worden en waar een redelijk draagvlak voor moet zijn.

Werkt zo’n museum in Nieuw-West niet gentrificatie in de hand?

Het museum zal een positieve impuls zijn voor de Sloterplas. Het culturele aanbod zou er completer van worden. Jongeren uit Nieuw-West zullen trotser worden op hun buurt en afkomst. Dat heeft niet te maken met financiële maar met culturele rijkdom.