Het regionale parlement van Wallonië stopt per direct de export van munitie naar Israël vanwege de ‘onacceptabele humanitaire situatie’ in de Gazastrook. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.
Ook het tussenvonnis in de Zuid-Afrikaanse genocidezaak tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag wordt als reden genoemd. Daarin werd Israël opgedragen alles te doen om een genocide in Gaza te voorkomen.
Mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en de Belgische Vredesactie voerden de druk in de Belgische deelstaat Wallonië op met een publieke brief naar de Waalse minister-president Elio Di Rupo. Daarin eisten ze de onmiddellijke opschorting van de export van munitie. De munitie zou vanuit Antwerpen naar Israël worden verscheept.
Dat ging gepaard met een waarschuwing. Mocht de Walloonse regering niet binnen acht dagen akkoord gaan, dan zou de rechter ingeschakeld worden.
‘Als land dat het genocideverdrag heeft ondertekend is België verplicht om genocide te voorkomen. Dit betekent in de oorlog in Gaza dat Israël niet gefaciliteerd mag worden in misdrijven die potentieel genocidaal van aard zijn’, staat in de brief.
De oorlog in Gaza begon op 7 oktober met de aanval van terreurgroep Hamas, waarbij 1200 Israëliërs omkwamen. Het dodental aan Palestijnse zijde is door geweld van het Israëlische leger opgelopen tot bijna 30.000 doden. Vrijwel de gehele Gazastrook is onbewoonbaar geworden.
Onbekenden hebben in de nacht van maandag op dinsdag moskee Nour in Heerlen (Limburg) beklad met haatteksten en hakenkruizen. Ook gooiden ze een raam in.
Het is de derde keer in ongeveer drie jaar tijd dat de moskee is aangevallen door vandalen, aldus een bestuurslid van de moskee.
‘Er heeft een klein incident plaatsgevonden. Maar dat is normaal, met de jeugd van tegenwoordig. En het is een nadelige bijkomstigheid van alcohol. Ik vermoed dat het is gedaan door een of twee jongeren’, zegt het bestuurslid tegen 1Limburg. ‘Als je de teksten leest, is het niveau 1 Nederlands.’
De teksten zijn islamofoob. Zo schreven de vandalen ‘F*ck islam’, ‘Vol is vol’ en ‘Rot op hier uit mijn straat’. Ze tekenden ook hakenkruizen.
De politie gaat het haatincident onderzoeken. Mogelijk staan de daders herkenbaar op camerabeelden die zijn gemaakt. De moskee heeft aangifte gedaan.
Ondanks de aanval was de moskee gisteren gewoon open. ‘De ruit moet wel gemaakt worden en de teksten halen we er met wasbenzine af. We hebben ongeveer 1 liter nodig en vegen het dan weg’, aldus de moskeebestuurder.
De Jordaanse autoriteiten hebben sinds 7 oktober tientallen pro-Palestijnse demonstranten gearresteerd en lastiggevallen. Dit schrijft mensenrechtenorganisatie HumanRights Watch.
Sinds 7 oktober, de dag waarop de Israëlische aanvallen op Gaza begonnen, hebben duizenden Jordaniërs gedemonstreerd tegen Israël, om zo hun solidariteit te betuigen aan het Palestijnse volk. Tientallen van hen zijn gearresteerd vanwege hun betrokkenheid bij de demonstraties of online activisme. Volgens Jordaanse advocaten gaat het om honderden demonstranten.
‘De Jordaanse autoriteiten vertrappen het recht op vrije meningsuiting en vergadering in een poging om Gaza-gerelateerd activisme aan te pakken’, aldus Lama Fakih, directeur Midden-Oosten bij HRW.
Jordanië pakt de demonstranten hard aan omdat het regime de civil society wil verzwakken. Vier demonstranten werden aangeklaagd op grond van een nieuwe wet tegen cybercriminaliteit. Deze nieuwe wet, die in augustus 2023 is ingevoerd, ondermijnt volgens HRW de vrijheid van meningsuiting, bedreigt het recht van internetgebruikers op anonimiteit en heeft een nieuwe autoriteit in het leven geroepen die de social media moet controleren, wat een groot risico op censuur inhoudt. De afgelopen jaren beweegt het koninkrijk zich in meer autoritaire richting, aldus HRW, waardoor de civil society onder druk komt te staan.
In Nederland werven minstens vijf extreemrechtse vechtclubs ‘witte strijders’ voor een ‘ophanden zijnde rassenoorlog’ in Europa. Het concept voor deze ‘active clubs’ komt uit Amerika. Zo meldt deGroene Amsterdammer.
De Amerikaanse oprichter van de vechtclubs Robert Rundo vergelijkt zijn sportscholen met de SA (Sturmabteilung)-bataljons (bruinhemden in de volksmond) uit nazi-Duitsland.
Rundo werkt samen met de witte-nationalist Denis Kapustin. De twee geloven in een ‘rassenoorlog’ die zou uitbreken in Europa. Beide heren hebben een crimineel verleden. Zo waren ze ook bij de extreemrechtse betoging in Charlottesville in 2017, waar Heather Heyer het dodelijke slachtoffer werd van een neo-nazistische terreuraanslag.
Daarop ontvluchtte Rundo de VS, maar hij werd vorig jaar in Roemenië opgepakt en weer uitgeleverd aan Amerika.
De vechtclubs zouden moeten dienen als ‘gewelddadige stormtroepen van rechts-radicale partijen’, vergelijkbaar met de knokploegen van de nazi’s van de vorige eeuw. Zij moeten gereed zijn als de strijd losbarst.
In België is Dries van Langenhove (ex-Vlaams Belang) de meest expliciete manifestatie van de verwevenheid van de extreemrechtse politiek met vechtclubs. Hij wordt sinds kort vervolgd en is een goede bekende van Thierry Baudet.
De Noorderboulevard staat in de verre omgeving bekend als de plek in Rotterdam waar je uitgebreid Marokkaans kunt winkelen en eten. De Kanttekening nam een kijkje.
‘Al-Amira mag je écht niet overslaan, maar mijn moeder en tante gaan graag naar Sunnah Center’, vertelt een jonge vrouw over de Marokkaanse winkels op de Rotterdamse Noorderboulevard. Dat is de verzamelnaam voor de Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat.
Het is koud maar droog weer. Mensen staan graag even stil om de vraag te beantwoorden welke Marokkaanse winkels je niet mag missen. Kledingwinkel Al-Amira scoort hoog, restaurant Marhaba wordt genoemd, Marokko Shop XL en Al-Noor Mode. ‘Maar de rest is vaak ook leuk’, aldus een winkelende dame.
Foto: Anne-Rose Hermer
Eén ondervraagde komt zelfs speciaal naar Rotterdam voor Al-Amira. Uit gesprekken met ondernemers blijkt dat dit vaker voorkomt. Hier winkelen beslist niet alleen buurtbewoners of Rotterdammers. Het is ook niet zo dat er in de multiculturele winkels en restaurants alleen maar bicultureel publiek komt. Er lopen hier niet uitsluitend mensen met Marokkaanse roots.
De Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat vormen samen de zogenoemde Noorderboulevard. Beide straten sluiten naadloos op elkaar aan. De lange winkelstraat is gesitueerd tussen de Bergweg en het Noordplein in het stadsdeel dat wordt aangeduid als Het Oude Noorden. In deze wijk wonen veel mensen van Marokkaanse origine. Dat wil niet zeggen dat álle winkels een Marokkaans karakter hebben. Er zijn eveneens winkels met een Turkse signatuur en filialen van supermarkten en bekende winkelketens. Een modezaak met prachtige Marokkaanse gewaden kan bij wijze van spreken naast een kaasboer als Berkhout zitten.
Bij de beperkte leegstand valt wel op dat de vertrekkende ondernemers vaak een Nederlandse karakter hebben. Een Nederlandse slager heeft het niet gered, net als reformwinkel Van Mastrigt, die na zevenennegentig jaar de deur moest sluiten. Aan de andere kant houdt de dierenspeciaalzaak van Ria van den Hoven het al meer dan honderd jaar uit in deze buurt.
Foto: Anne-Rose Hermer
Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom zijn er in deze straat meerdere slagerijen annex groentewinkels die het volhouden. Plus heel veel modezaken en winkels waar je een hoofddoek kunt kopen. Wie voor dat artikel in deze winkelstraat niet kan slagen, slaagt mogelijk nergens. Overigens hebben veel Marokkaanse kledingzaken een ander concept dan westerse modezaken. Het is bij Marokkaanse winkels heel gewoon dat kleding het hoofdartikel is, maar je kunt er ook cadeautjes kopen zoals een lekker luchtje of bijvoorbeeld een bijzondere kaars.
Eigen publiek
Sunnah Center is een grote winkel waar van alles wordt verkocht. Boeken met een islamitisch karakter, wenskaarten, kleding, hoofddoeken en cadeautjes. De eigenaar, Ahtsham Tariq, is van Pakistaanse origine. Hij heeft veel klanten met een Marokkaanse achtergrond en vindt het leuk dat hij spontaan werd genoemd. ‘Mijn assortiment is groot, wat veel mensen aanspreekt. Behalve kleding verkoop ik cadeautjes, speelgoed, maar ook huishoudelijke artikelen. Er is veel vraag naar onze dameskleding. Ik heb afspraken gemaakt met de leveranciers, met als resultaat dat alleen wij die mogen verkopen.’
Het is betaalbare kleding die aan de religieuze eisen van de islam voldoet. ‘Het gaat om dagelijkse kleding, casual en soms met een feestelijk tintje. Alleen is onze kleding zedig, ingetogen. Niet zo uitbundig als bij sommige andere kledingzaken in deze straat. Ons assortiment valt ook in een andere prijscategorie. Het lijkt alsof veel modezaken hetzelfde verkopen, maar dat is niet zo. We hebben allemaal ons eigen publiek.’
De boeken die bij Sunnah Center worden verkocht, zijn Engels- of Nederlandstalig. De Arabische boeken zijn uit het assortiment gehaald omdat er geen vraag meer naar is. Het boek De etiquette van de bruiloft en de huwelijksnacht ligt hier dan ook in het Nederlands, net als veel andere boeken.
Een vissoep die verslavend zou zijn. Dat vraagt om diepgravend culinair journalistiek onderzoek
Sommige winkels hebben Marokkaans-Nederlandse eigenaren, maar richten zich op een breed publiek. Chahid Ohdifa is daar een goed voorbeeld van. Viszaak Miomar is van hem. De vis in de vitrine ziet er vers en aantrekkelijk uit. Toch is dit geen typisch Marokkaanse zaak. ‘Ik ben een visspecialist met een restaurantruimte en richt me op iedereen. Mijn klanten komen uit allerlei windstreken, zelfs uit Brabant of Limburg.’
Veel van zijn klanten hebben Marokkaanse roots, maar zeer zeker niet uitsluitend. Wat zijn specialiteit is, daarover hoeft Ohdifa geen seconde na te denken. ‘Mijn vissoep. Daar leggen mensen lange afstanden voor af. Deze vissoep is verslavend, wat geen probleem vormt. Visverslaving is een gezonde verslaving.’
Een vissoep die verslavend zou zijn. Dat vraagt om diepgravend culinair journalistiek onderzoek. De vissoep kan worden meegenomen of in het restaurant worden genuttigd. De soep is goed gevuld, aangenaam gekruid maar niet te pittig. Het smaakt anders dan bijvoorbeeld Franse vissoep en heeft een aangenaam Marokkaans tintje. Je tong is bijna teleurgesteld als het op is. Een aanrader. Toevallig komt er even later een klant uit Den Haag voor de vissoep en de lekkere salades die hier worden verkocht.
Multicultureel en oer-Rotterdams
Feestwinkel Noord klinkt heel neutraal. Precies wat de eigenaren Sofia en Tarik willen uitstralen. ‘We proberen een veelzijdig assortiment te hebben’, vertelt Sofia. Ze is bicultureel en heeft een Marokkaanse achtergrond. ‘Sinterklaas, Kerstmis en straks Pasen, maar je kunt bij ons ook terecht als je een feest organiseert rond je bedevaart naar Mekka of een hennafeest. We willen multicultureel en oer-Rotterdams zijn.’
Foto: Anne-Rose Hermer
Als je naar de kassa loopt, weet je niet wat je ziet. Achter de toonbank liggen ballonnen in echt álle denkbare kleuren. Dat is een van hun specialiteiten. Overigens kunnen mensen bij Feestwinkel Noord ook pakjes laten inpakken voor een speciaal doel of feest. Er wordt inpakpapier verkocht voor ontelbare doeleinden. Verder kunnen sommige benodigdheden voor een hennafeest hier ook worden gehuurd. ‘Laatst was er een klant die een feest gaf in het teken van Duizend-en-een-nacht. Ze vond deze voorwerpen daarbij passen. Leuk, toch?’
Betaalbare abaya’s
‘Iedereen is uniek en heeft een eigen publiek’, vertelt Yousra, al zeven jaar manager bij Al-Amira. ‘Wij hebben wat modernere kleding. Met een pofmouwtje, of jurken speciaal voor langere vrouwen. Het gaat om onze eigen ontwerpen die we laten maken. We hebben betaalbare abaya’s, al vanaf twintig euro. Onze kleding voldoet op een smaakvolle manier aan de religieuze eisen. We verkopen ook sjaals en hoofddoeken. Veel daarvan zijn ons eigen ontwerp.’
Hier shoppen niet alleen traditionele dames, er hangen ook leuke vesten die uitstekend passen bij een westerse outfit. Bovendien kun je bij Al-Amira slagen voor henna-oliën, gebedskleden, boeken voor kinderen en volwassenen, lekkere luchtjes en islamitische kaarten. ‘Kaarten rond de hadj vliegen vaak de winkel uit. Hetzelfde geldt voor onze hennaproducten. Henna wordt gebruikt in meerdere culturen. Wij hebben echt niet uitsluitend klanten die islamitisch zijn. Destijds, zo’n twaalf jaar geleden, waren wij een van de eerste winkels in deze buurt met Marokkaanse artikelen. We begonnen op een kleine locatie verderop, maar sinds zeven jaar zitten we hier.’
Het is druk én gezellig bij Al-Amira. Wat veel mannelijke klanten zeer op prijs stellen is dat er een hoekje is met herenartikelen. Zo valt er voor hen ook iets te bekijken en te kiezen. Want eerlijk is eerlijk: veel winkels in deze straat richten zich op het vrouwelijke winkelpubliek. ‘De man’ heeft een stuk minder keus.’
Disney zit in de problemen. Films floppen in de bioscoop en veel fans hekelen de zogenoemde woke-ideologie die de nieuwste films van Disney, Marvel en Star Wars zou beheersen. Go woke, go broke? Of is er iets anders aan de hand?
Een van de films die gigantisch flopte is The Marvels uit 2023. Deze superheldenfilm kostte bijna 300 miljoen dollar om te maken – exclusief campagnekosten – maar leverde nog geen 200 miljoen dollar op. Dit terwijl een film met een budget van 300 miljoen twee tot tweeënhalf keer zo veel moet opleveren om het break-even punt te bereiken. Ook Disney’s animatiefilm en musical Wish (2023)– met een budget van 200 miljoen dollar en een opbrengst van 240 – was een enorme box office bomb (een flop).
Beide films hebben een of meerdere vrouwen van kleur in de hoofdrol. Ligt het falen van beide films aan de diverse cast en de progressieve boodschap die wordt uitgedragen, zoals sommige filmfans en -critici beweren? Mediawetenschapper Dan Hassler-Forest (Universiteit Utrecht) gelooft dat het net even anders zit. Het is volgens hem ‘een ingewikkeld onderwerp met een kluwen vol tegenstrijdige elementen’.
Bijna allemaal witte mannen
Hij begint zijn minicollege aan de telefoon met de Marvel Cinematic Universe (MCU), die sinds 2008 tientallen kaskrakers heeft uitgebracht. ‘De Marvel-films bouwden in de loop van de jaren een reputatie van betrouwbaarheid op. De films leverden een herkenbare formule, trokken veel mensen naar de bioscoop en brachten miljarden op. De climax van de MCU-films was Avengers Endgame uit 2019, waarin we afscheid namen van enkele belangrijke acteurs: Robert Downey Junior die Iron Man speelde en Chris Evans die Captain America was. De belangrijkste acteurs waren bijna allemaal witte mannen. Daar waren mensen mee vertrouwd. Dat was veilig.’
‘Het standaard verhaal van Hollywood is dat een witte man de wereld redt’
Rond 2015 veranderde de manier waarop Hollywood met diversiteit omging, vervolgt Hassler-Forest. ‘Dit kwam dankzij de heropleving van een aantal sociale bewegingen, zoals Black Lives Matter, #MeToo en de LGBTQIA+-beweging die zich nu extra hard maakt voor trans- en queerrechten. Deze bewegingen, die mede sterk waren geworden door sociale media, oefenden druk uit op Hollywood om het beleid te veranderen door de films diverser en inclusiever te maken. De kritiek was dat films steeds weer hetzelfde verhaal vertelden over dezelfde groep. Vrouwen en zwarte mensen speelden wel een rol in deze films, maar nooit de hoofdrol. Dat moest anders. ‘Het argument van Hollywood was voorheen altijd dat diversiteit niet verkoopt, maar na het gigantische commerciële succes van de horrorfilm Get Out (2017) en de MCU-film Black Panther (2018), waarin acteurs van kleur hoofdrollen vervullen, ging dit niet meer op.’
Behalve dat er nieuwe regisseurs en scriptschrijvers werden gezocht – vrouwen en mensen van kleur – experimenteerde Hollywood met nieuwe vormen van verhalen vertellen, aldus Hassler-Forest. ‘Het standaard verhaal van Hollywood is dat een witte man de wereld redt door zijn mannelijkheid te bewijzen: denk aan Luke Skywalker die met zijn X-Wing de Death Star vernietigt in een orgastische explosie. Dat soort films voerde decennialang de boventoon. Maar het publiek is kritischer geworden over deze oude formules. Daarom maken filmproducenten nu andere verhalen. Toch is het publiek niet vertrouwd met deze nieuwe formule.’
Hassler-Forest vermoedt dat hier – vaak – seksisme en racisme achter zitten. ‘Kritische fans zeggen: we zijn niet tegen vrouwen of mensen van kleur, maar de nieuwe verhalen zijn slecht. Ik vind het wel heel toevallig dat die kritiek telkens weer opduikt als een vrouw of een persoon van kleur de hoofdrol speelt. In de oude films stond de witte man in het middelpunt. Het publiek was gewend om zich te identificeren met zo’n hoofdpersoon. De triomf van de held was ook de triomf van de kijker. Ik kan mij voorstellen dat een deel van het bioscooppubliek de veranderingen ongemakkelijk vindt omdat het niet vertrouwd aanvoelt.’
Streamingdienst Disney
Maar het gaat om meer dan conservatieve kritiek van witte mannen alleen, volgens Hassler-Forest. ‘Er is een bijkomend probleem, van heel andere orde. Disney heeft enkele jaren geleden Marvel aangekocht om speelgoed te verkopen: actiepoppetjes, dekbedden enzovoort. Dat was ook de reden waarom Disney Star Wars heeft overgenomen. Beide merken hebben hun eigen series gekregen op streamingdienst Disney Plus. Een nieuwe strategie was om films snel op Disney Plus te zetten, meestal binnen drie maanden, om het publiek aan de streamingdienst te binden. Maar dit heeft ook tot gevolg gehad dat minder mensen naar de bioscoop gaan.
‘Daarnaast heeft Disney heel erg zijn best gedaan om de nieuwe MCU-films te integreren met de MCU-series op Disney Plus. Maar dit heeft tot gevolg gehad dat mensen die geen abonnement hebben op Disney Plus moeite hebben om de nieuwe MCU-films te volgen, omdat ze de achtergrond missen. De film The Marvels had twee heldinnen van kleur die nog niet eerder op het witte doek waren verschenen en nauwelijks worden geïntroduceerd in de film: Miss Marvel van de gelijknamige serie op Disney Plus, en Monica Rambeau, die een bijrol had in de serie Wanda Vision. Disney wil mensen dwingen lid te worden van de streamingdienst, maar jaagt op deze manier dus ook mensen de bioscoop uit.
‘Voor Star Wars daarentegen is de streamingdienst Disney Plus misschien wel de redding geweest, denkt Hassler-Forest. ‘Veel fans waren boos over de Star Wars-film The Last Jedi, onder andere vanwege het vrouwelijke personage vice-admiraal Holdo, die Poe Dameron – gespeeld door Oscar Isaac – op zijn nummer zette. Menig mannelijke fan kon een vrouw in een machtspositie niet waarderen en helemaal Holdo niet, die er vanwege haar paarse haar een nogal queer uiterlijk had. The Last Jedi was een hele goede film, die terecht brak met het verleden en een nieuwe weg in sloeg. Maar de toenmalige producent van Star Wars, Lucasfilm (nu onderdeel van Disney, red.), was zo van de reacties van fans geschrokken, dat het daarna een hele brave film maakte waarin alle veranderingen van The Last Jedi ongedaan werden gemaakt. En deze film – TheRise of Skywalker – werd door dit gedraai juist de meest onpopulaire van alle negen films. Nu is Star Wars vooral miniseries aan het maken – denk aan The Mandalorian, Andor en Ahsoka – en worden er voorlopig geen nieuwe bioscoopfilms geproduceerd.’
Doorzichtig ‘preken’ werkt niet in films
Disney zelf maakt nu veel live action-remakes van de bekende Disney-tekenfilms van weleer, zoals Cinderella, Aladdin en The Little Mermaid. Maar ook deze films krijgen veel conservatieve kritiek, aldus Hassler-Forest. ‘De live action remake van The Little Mermaid koos voor een Afro-Amerikaanse vrouw als Ariel en de Latina Rachel Zegler speelt straks Snow White. Voor conservatieve fans is dit heiligschennis, want alles wat afwijkt van de versie die ze al kennen is fout. Disney mag geen nieuwe wegen inslaan, vinden ze.’
‘Mensen gaan naar de bioscoop om te ontspannen’
Volgens Hassler-Forst moeten we de kritiek ook niet te groot maken. ‘Sommige influencers willen gewoon meer views en volgers, en die krijg je als je op TikTok boos wordt op Disney.’ Hij begrijpt wel dat doorzichtig ‘preken’ juist niet werkt in films. ‘Mensen gaan naar de bioscoop om te ontspannen. Ze willen niet de les worden gelezen. Maar de ellende is: de vanzelfsprekendheid waarmee we vertrouwd zijn reproduceert juist witte superioriteit. Helaas zijn veel witte mensen – meestal onbewust – racistisch, seksistisch, homofoob en islamofoob. De debatten over Marvel, Star Wars en Disney zijn te vergelijken met het Nederlandse debat over zwarte piet. We moeten vertrouwd raken met mensen van kleur als de hoofdrolspelers in films, en met verhalen waarin witheid geen vanzelfsprekende norm meer is. Dit heeft tijd nodig. En deze inhaalslag kan helaas niet op een pijnloze manier plaatsvinden.
‘Gelukkig zijn de meeste mensen bereid om mee te gaan in een veranderende cultuur. Je moet niet verknocht blijven aan oude patronen maar het verleden achter je laten. Dat was ook de boodschap van The Last Jedi. En het is onzin dat ‘woke’ films van je afpakt. Je kunt al die oude films nog steeds zien. Er komen alleen nieuwe films uit die voor de verandering eens niet alleen maar over die ene groep gaan.’
Een christelijke vluchteling uit Nigeria heeft van de rechter zes dagen celstraf gekregen vanwege het verspreiden van homohaat op straat. Dit berichtRTV Rijnmond.
De 24-jarige Samuel O. liep vorige maand op de Lijnbaan in Rotterdam met een luidspreker en scandeerde dat homo’s en lesbiennes zouden branden in de hel. Het zou de schuld zijn van de ouders als iemand homoseksueel of lesbienne is.
Voorbijgangers stoorden zich aan deze boodschap en waarschuwden de politie, die de man arresteerden. Hij bleek een bekende te zijn; ook in andere steden had hij zijn boodschap verkondigd en was hij hiervoor aangeklaagd.
Samuel O. beweert dat hij niet discrimineert maar uit de bijbel citeert. Hij citeerde het vers 1 Korinthiërs 6. Bovendien beroept hij zich op de vrijheid van meningsuiting en godsdienst. De rechter constateerde echter dat hij geen bijbel bij zich had en zijn teksten ook niet uitsprak in een kerkelijke context. En aan de genoemde vrijheden zijn grenzen, zo oordeelde het rechterlijk gezag.
‘Dat zijn uitlatingen zeer kwetsend zijn voor homoseksuelen blijkt ook uit de getuigenverklaring en de aangifte die tegen hem is gedaan. In Nederland moet iedereen zich veilig kunnen voelen, ongeacht ras, seksuele geaardheid, godsdienst of levensovertuiging. Dat laatste is nog steeds niet overal zo in ons land en gedrag als dat van de verdachte kan dat verergeren.’
Samuel O. maakte met zijn gedrag meerdere Nederlandse steden onveilig. In september 2022 werd hij opgepakt in Arnhem voor vergelijkbare uitspraken. Vorig jaar in januari liep hij – homo’s en lesbiennes beledigend – door het centrum van Amersfoort.
Het OM eiste een boete van 300 euro, maar de rechter besloot hier zes dagen celstraf van te maken. ‘Een geldboete of taakstraf zijn niet passend omdat de verdachte weinig te besteden heeft en geen feitelijke verblijfplaats heeft in Nederland.’ Of hij de celstraf zal uitzitten is niet duidelijk, want hij is op dit moment spoorloos.
Precies een jaar geleden werden Turkije en Syrië getroffen door een aardbeving die aan meer dan 58.000 mensen het leven heeft gekost. Vandaag staat in het teken van de herdenking van talloze dierbaren, waarvan sommigen nooit meer zijn teruggevonden. Maar er is ook kritiek op politici, die ervan worden beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor het menselijk leed en politiek bedrijven over de rug van de slachtoffers.
In een van de vele herdenkingen die vandaag in Turkije plaatsvinden houden nabestaanden in Hatay, een van de zwaarst getroffen gebieden in Turkije, een foto van hun omgekomen familieleden vast. De 54-jarige Hülya Gül met haar moeder, de 47-jarige Gülsen Dogan met haar schoonzus en Bedia Zuberoglu met haar schoonbroer Samet Zuberoglu.
Het zijn slechts drie foto’s van drie rouwende mensen in Turkije, gepubliceerd op de Turkse nieuwssite Duvar. Ook de foto van vader Mesut Hançer, die de hand van zijn dochter onder het puin vasthoudt, duikt op. Deze foto kwam symbool te staan voor het leed van de nabestaanden.
Minder aandacht is er voor de Syrische slachtoffers en nabestaanden. Maar ook daar sloeg de aardbeving genadeloos toe, bovenop de gruwelijke burgeroorlog die al sinds 2011 voortduurt. Terwijl in Turkije – traag en zeer gebrekkig – hulp op gang kwam, was er in Syrië na een week zelfs nog niks te merken van enige hulpverlening.
Een jaar later is de situatie nog steeds verschrikkelijk, meldt Deutsche Welle. Maryam abo Atban uit Jinderes (in Noord-West Syrië) verloor de helft van haar familie en leeft nu in een tent, een paar meter van waar ze haar twee kinderen verloor. ‘Mijn man wilde weggaan van hier, maar ik weigerde. Het maakt toch niks uit, hun beeld zal altijd opdoemen’, vertelt ze huilend aan de Duitse krant.
Politiek over de rug van slachtoffers
De Syrische president Bashar al Assad gebruikte de aardbeving om zijn gevreesde regime opnieuw legitimiteit te verschaffen. Alle VN-hulp, ook voor de noorderlijke gebieden die in handen zijn van de rebellen, moest via Damascus gaan, waardoor het voor talloze mensen te laat kwam. In mei 2023 werd Syrië weer toegelaten bij de Arabische Liga, nadat de regering hulp van andere Arabische landen had geaccepteerd.
Ook in Turkije wordt de hulp voor slachtoffers van de aardbeving gepolitiseerd. Zo koppelde president Dogan Erdogan het gebrek aan goede hulpvoorzieningen aan de aanwezigheid van politieke partijen in de regio. Hij nam de seculiere burgemeester Lütfü Savas (CHP) van Hatay op de korrel, die niet goed zou samenwerken met de regering.
‘In Hatay kwamen de woorden van Erdogan hard aan. We zijn een stad in rouw. En de toespraak van de president heeft ons nog meer verdriet gedaan. Hij is niet verenigend’, reageerde Savas.
Nicaragua daagt Nederland, Duitsland, Canada en het Verenigd Koninkrijk voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag wegens medeplichtigheid in de genocide tegen het Palestijnse volk in Gaza. Deze landen steunen de Israëlische bezetting met wapenleveranties.
Dit meldt de Arabische nieuwssite Al Mayadeen. Opvallend afwezig in het rijtje landen zijn de Verenigde Staten, de belangrijkste bondgenoot van Israël.
Nicaragua verklaart de ‘westerse mogendheden’ al eerder te hebben gewaarschuwd dat ze mogelijk medeplichtig zijn in flagrante schendingen van de Genocide Conventie op de Gazastrook. De beschuldigde landen moeten onmiddellijk stoppen met het leveren van wapens en munitie, omdat Israël daarmee mogelijk ‘genocidale misdaden pleegt’, zo stelt het Latijns-Amerikaanse land.
Volgens Nicaragua zijn landen internationaalrechtelijk verplicht om wapenleveranties te stoppen aan een land dat (potentieel) misdaden tegen de menselijkheid pleegt. Het verwijst naar het voorlopige vonnis in de Zuid-Afrikaanse genocidezaak tegen Israël in het Internationaal Gerechtshof in Den Haag.
Het Hof beviel Israël in een tussenvonnis om alle maatregelen te nemen om een genocide in Gaza te voorkomen. Binnen een maand moet Israël gedetailleerd rapport uitbrengen van hoe ze hebben gehandeld.
Fastfoodketen McDonald’s heeft in het laatste kwartaal van 2023 minder omzet gemaakt dan verwacht. Een boycotactie van pro-Palestijnse activisten zorgde ervoor dat het bedrijf minder hamburgers en kipnuggets verkocht dan normaal. Volgens McDonald’s gaat het om de verkoop in het Midden-Oosten, aldus NOS.
Pro-Palestijnse activisten riepen op McDonald’s te boycotten, nadat het bedrijf gratis maaltijden uitdeelde aan Israëlische militairen in de week na 7 oktober vorig jaar. McDonald’s-topman Chris Kempczinski noemt dit nu ‘desinformatie’.
Afgelopen zondag verklaarde McDonald’s Israël echter dat het maaltijden doneerde ‘aan iedereen die betrokken is bij de verdediging van de staat, ziekenhuizen en omliggende gebieden’.
De franchisenemers van de Amerikaanse hamburgergigant in Saoedi-Arabië, Oman, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten, Jordanië en Turkije hadden al in oktober afstand genomen van de actie, die hen veel islamitische klanten zou kosten. Ze zeiden de Palestijnse burgers in Gaza te willen steunen.
De boycot werd afgekondigd door Boycot, Disinvesteringen en Sancties (BDS), een organisatie die al twintig jaar actief is op dit gebied. De BDS-beweging heeft ook opgeroepen Coca Cola, Disney, Zara, Starbucks en Ben & Jerry’s te boycotten, omdat zij zaken doen met Israël. Verder vindt BDS dat popartiesten Israël rechts moeten laten liggen.
Op 7 oktober voerde Hamas een grootschalige verrassingsaanval uit op Israël. Dit leidde tot een vernietigende aanval van Israël op Gaza, die nog steeds voortduurt. De oorlog heeft inmiddels aan meer dan 27.000 Palestijnen in de Gazastrook het leven gekost, waaronder meer dan 10.000 kinderen. De aanval op Israël had 1.139 doden tot gevolg, aldus Al Jazeera.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.