17.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 230

Zwart meisje overgeslagen bij medaille-uitreiking, Ierse turnbond biedt excuses aan

0

Een recent opgedoken filmpje van een turntoernooi uit 2022 leidt tot veel commotie in Ierland. Te zien is een zwart meisje, dat net als de andere, witte turnstertjes wacht op een medaille, wordt overgeslagen bij de medaille-uitreiking. De Ierse turnbond heeft excuses aangeboden.

‘Namens het bestuur en de medewerkers van de Ierse turnbond willen we onze ongeremde excuses maken aan de turnster en haar familie voor de onrust die is veroorzaakt bij het incident in maart 2022’, aldus de Ierse turnbond in een verklaring. De bond is verder ‘diep teleurgesteld’, wil meer doen zodat ‘er nooit meer zoiets kan gebeuren’ en ‘veroordeelt alle vormen van racisme’, schrijft BBC Sport.

Volgens critici komen de excuses een jaar te laat. De ouders van het zwarte meisje zouden vorig jaar al een klacht hebben ingediend vanwege vermeend racistisch gedrag, meldt BBC. Hierop is een ‘onafhankelijke bemiddelingsronde’ geweest. Pas afgelopen augustus zijn ‘beide partijen tot een vergelijk’ gekomen.

Het overslaan van het meisje zou volgens het onderzoek van de Ierse turnbond per ongeluk’ zijn gebeurd. Het meisje heeft na de ceremonie alsnog haar medaille ontvangen.

Frankrijk verbiedt hoofddoek tijdens Olympische Spelen

0

Franse atleten mogen volgend jaar tijdens de Olympische Spelen geen hoofddoek dragen. Dat zei de Franse minister van Sport zondag in een interview op de Franse publieke omroep, meldt de website Nieuws.Marokko.

Het verbod geldt voor alle leden van de Franse delegatie, voor zowel sporters als officials. Hier blijft het niet bij als het aan minister Amelie Oudea-Castera ligt. Ze is zelf een strenge secularist en voorstander van ‘de absolute neutraliteit van de openbare dienst’.

Ze haalt uit naar het Internationaal Olympisch Comité (IOC), dat een andere visie heeft op het dragen van de hoofddoek. Het IOC ziet de hoofddoek als ‘een culturele uiting’ in plaats van een religieuze praktijk.

De wereldvoetbalbond FIFA staat vrouwelijke spelers sinds 2014 toe een hijab te dragen. De Franse Raad van State besloot in juni dat het dragen van de hijab in het vrouwenvoetbal verboden blijft.

De verklaring van de Franse sportminister volgt op het recente verbod op abaya’s in onderwijsinstellingen. De Franse minister van Onderwijs, Gabriel Attal, ziet de abaya als ‘een religieus gebaar’ dat de secularistische principes van de Franse staat zou uitdagen.

VS compenseerden slachtoffers van marteling in Abu Ghraib niet

0

Twintig jaar na dato hebben de Verenigde Staten nog steeds niet de voormalige gevangenen gecompenseerd die werden gemarteld en mishandeld in Abu Ghraib en andere gevangenissen in Irak. 

In een rapport van Human Rights Watch, dat gisteren werd gepubliceerd, staat dat de mensenrechtenorganisatie geen bewijs heeft gevonden dat de Amerikaanse regering de slachtoffers van de martelingen en mishandelingen heeft gecompenseerd. Ook zijn er geen individuele excuses aangeboden.

De VS hielden tussen 2003 en 2009 ongeveer 100.000 Irakezen voor korte of langere tijd vast in Irakese gevangenissen. Berucht waren vooral de martelingen in de Abu Ghraib-gevangenis bij Bagdad. Beelden van gevangenen die werden vernederd door Amerikaanse militairen gingen de hele wereld over, en zetten de Verenigde Staten in een kwaad daglicht.

‘Twintig jaar later hebben Irakezen die door Amerikaans personeel zijn gemarteld nog steeds geen duidelijk pad voor het indienen van een claim of het ontvangen van enige vorm van genoegdoening of erkenning van de Amerikaanse regering’, zegt Sarah Yager, directeur van HRW in Washington. ‘Amerikaanse functionarissen hebben aangegeven dat zij marteling liever achterwege laten, maar de langetermijneffecten van marteling zijn nog steeds een dagelijkse realiteit voor veel Irakezen en hun families.’

Een van de slachtoffers van de Amerikaanse martelingen was Taleb al-Majli. ‘Ze hebben onze kleren weggenomen. Ze bespotten ons voortdurend terwijl we geblinddoekt waren met capuchons over ons hoofd. We stonden volkomen machteloos. Ik werd gemarteld door politiehonden, geluidsbommen, scherp vuur en waterslangen.’ De enige reden waarom hij geen einde aan zijn leven maakte waren zijn kinderen, vertelde Majli aan HRW.

Slechts 97 betrokken Amerikaanse militairen zijn gestraft voor hun optreden, waaronder geen enkele verantwoordelijke officier.

Te weinig aandacht voor diversiteit in NPO-rapport

0

Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR) Rabin Baldewsingh is kritisch op een nieuw rapport over de toekomst van de publieke omroep. Hij noemt het beschamend dat de thema’s diversiteit en inclusie niet de plek krijgen die ze zijns inziens moeten hebben.

Baldewsingh reageerde gisteren op het rapport. ‘Hoe gaat de omroepwereld de veelzijdigheid in de samenleving representeren? Dat is immers een essentiële pijler van het publieke bestel. En welke waarborgen worden er ingebakken om discriminatie en racisme te voorkomen? Ik had er meer van verwacht. Onbegrijpelijk dat de commissie dit niet in de aanbevelingen heeft meegenomen.’

Het Adviescollege Publieke Omroep, een commissie onder leiding van voormalig CDA-politicus Pieter van Geel, stelde in het maandag gepubliceerde rapport dat de NPO uit maximaal zes omroepverenigingen mag bestaan. Verder is de commissie van mening dat de overheid zich minder met de publieke omroep moet bemoeien.

Wel worden de criteria waaraan omroepen moeten voldoen om in het bestel te mogen strenger. Zo moeten ze geworteld zijn in de samenleving. Ook vindt de commissie dat omroepen die niet aan de voorwaarden voldoen uit het bestel moeten worden gezet. Het lijkt erop dat Van Geel en de zijnen hiermee Ongehoord Nederland en soortgelijke omroepen op het oog hebben. Ongehoord Nederland lag diverse malen onder vuur omdat de omroep nepnieuws en racisme zou promoten.

Gebruik migranten niet als racistische afleidingsmanoeuvre, maar dank ze met een museum

0

Vandaag en morgen wordt de spreidingswet behandeld in de Tweede Kamer. U weet wel, de wet die in sommige gemeenten veel weerstand oproept. Het doel van deze wet is om de opvang van vluchtelingen eerlijker te verdelen over de meer dan driehonderd gemeenten die Nederland telt, zodat overbelaste asielzoekerscentra even op adem kunnen komen. Als iedere gemeente (naar rato) de schouders eronder zet, dan kunnen we met gemak de asielinstroom aan die nu zo wordt geproblematiseerd aan de rechter-, maar zeker ook aan de linkerkant van het politieke spectrum. Niks nieuws onder de zon. Nederland wordt al sinds de jaren tachtig geconfronteerd met xenofobe partijen die beweren dat het ’te vol’ is als het om migratie gaat.

‘We weten al langer dat deze strategie een racistische afleidingsmanoeuvre is’

Nu wil de VVD met een lijstrekker van kleur migratie en de vluchtelingenkwestie tot de belangrijkste onderwerpen van de verkiezingen bombarderen. We weten al langer dat deze strategie een racistische afleidingsmanoeuvre is, bedoeld om maar niet te hoeven praten over de ellendige staat van de volkshuisvesting, de zorg, het openbaar vervoer en de hoge energiekosten. Deze problemen zijn na dertien jaar VVD-beleid van privatiseringen alleen maar erger geworden: de prijzen voor basale levensbehoeften zijn gestegen en de sociale woningbouw is verpulverd.

Ik maak me daarom geen illusies over de spreidingswet. Die wordt alleen ingezet als campagnemateriaal voor de verkiezingen. Ondertussen moeten alle niet-Oekraïense vluchtelingen onnodig blijven wachten in overvolle noodopvanglocaties, alsof hun levens worden uitgesteld voor politieke doeleinden. We zullen tot 22 november en lang daarna moeten aanhoren dat Nederland al die migranten niet aankan, dat er ‘geen draagvlak’ is, of dat er maar ‘draagkracht’ is voor 50.000 migranten of 75.000 asielzoekers in de maatschappij.

‘Je hele zijn wordt als het ware gereduceerd tot een zekere overtolligheid waar je helemaal niks aan kunt doen’

Het gaat je niet in de koude kleren zitten. Vooral niet voor iemand met een migratieachtergrond, die deze boodschap al zo lang hoort dat hij het inmiddels wel kan zingen. Je hele zijn wordt als het ware gereduceerd tot een zekere overtolligheid waar je helemaal niks aan kunt doen. Het is alsof je zegt dat er te veel witte Nederlanders zijn in Nederland. Hoe voelt dat? Deze mensen willen ons niet, denk je dan. En kijken je voortdurend aan alsof je hen iets verschuldigd bent. Je moet dankbaar zijn in de omgang. Braaf zijn. Zeker geen grote bek hebben en de wijsneus uithangen.

Soms leidt deze constante stroom van institutionele achterdocht – vanuit de politiek en de media die dit klakkeloos maar blijven herhalen – tot zelftwijfel en gevoelens van vervreemding. Toch maar weggaan dan? Wat voor opties heb je eigenlijk als zoon van immigranten? Natuurlijk speelde lange tijd een eventuele ‘terugkeer’, naar het land van mijn ouders, Turkije, als mogelijkheid op de achtergrond. Maar dat is nooit een levensvatbare optie geweest aangezien ze daar nog racistischer zijn dan hier, ook in de behandeling van de Almanci – alle gastarbeiders en nageslacht worden gemakshalve Duitslandgangers genoemd.

Bovendien, ik mis Nederland als ik in Turkije ben. Ik mis de A10 en Nieuw-West. De Sloterplas. Een patatje oorlog. Ja, ergens mis ik zelfs het gezeik van Hollanders. Maar toch blijf je denken: ‘Zal ik ook gemist worden als ik weg ben? Hebben migranten en Nederlanders met een migratieachtergrond dan helemaal geen krediet opgebouwd hier? Wat laten we achter?’

 Een Amsterdams Migratiemuseum in Nieuw-West

Daarom stel ik voor om onze geschiedenis hier te vereeuwigen met een Amsterdams Migratiemuseum in Nieuw-West. In dit museum wordt niet alleen de historische migratiegeschiedenis van de hoofdstad belicht, maar wordt tevens ruimte geboden aan een gastvrij dialoogcentrum waar we de impact van migratie door de eeuwen heen en in de hedendaagse context kunnen bespreken.

We zijn jarenlang ondankbaar geweest tegenover de migranten die Nederland hebben opgebouwd. Welke partij heeft nu het lef om eens dankbaar te zijn tegenover migranten en steunt mijn voorstel om hun verhalen toegankelijk te maken in een Amsterdams migratiemuseum in Nieuw West?

 

Wat de nakende Israëlisch-Saoedische vrede betekent voor het Midden-Oosten

0

Wie een dezer dagen naar de bioscoop gaat, krijgt de kans om daar de meeslepende dramafilm Golda te zien. Een epos over de voormalige Israëlische premier Golda Meir, die Israël door de Jom Kippoer-oorlog leidde. Ongetwijfeld draait deze film nu omdat het precies vijftig jaar geleden is dat de Arabische legers probeerden de staat Israël te vernietigen.

Vijftig jaar na het meest hachelijke moment uit de jonge geschiedenis van de staat Israël ziet de politieke situatie in het Midden-Oosten er dramatisch anders uit. Israël en veel van haar Arabische buurlanden lijken niet langer gezworen vijanden, maar bondgenoten die steeds dichter naar elkaar toegroeien. Niet alleen Egypte en Jordanië, maar recent ook de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Marokko en Soedan hebben vrede met Israël gesloten. En het land dat zeer binnenkort lijkt te volgen is Saoedi-Arabië. Een ongekende ontwikkeling, met een grote impact op de geopolitiek van het Midden-Oosten en het Israëlisch-Palestijns conflict.

Zowel de Israëlische Premier Netanyahu als de Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman geven aan dat een vredesakkoord tussen beide landen zeer nabij is. In ruil voor de erkenning van en vrede met Israël krijgt Saoedi-Arabië Amerikaanse wapenleveranties en steun voor de ontwikkeling van een (verondersteld vreedzaam) nucleair programma. Ook wordt verwacht dat Israël inspanningen levert op het gebied van het tegengaan van nederzettingen in Palestijns gebied.

Of dat laatste ook echt zal gebeuren is de vraag. De Saoedische vrede met Israël lijkt de nagel aan de doodskist van de Palestijnen, die dromen van een eigen Palestijnse staat. Ooit beloofden de Arabische landen verenigd in 2002 vrede met Israël wanneer Israël bereid was om de bezetting van de Palestijnse gebieden te beëindigen. Twintig jaar later liggen de belangen van veel van deze landen ergens anders. Israël is niet langer de vijand, maar een vriend en bondgenoot. En de Palestijnen en hun zaak zijn niet langer prioriteit voor de Arabische landen. Hun rechten en belangen zakken steeds verder weg in een moeras van uitzichtloosheid.

De Saoedische vrede met Israël lijkt de nagel aan de doodskist van de Palestijnen

Voor de geopolitieke situatie van het Midden-Oosten kan deze vredesdeal grote implicaties hebben. Niet alleen wordt de bestaande anti-Iraanse alliantie tussen Israël en een groot aantal Arabische landen steeds hechter, de Saoedi’s krijgen met de deal ook geavanceerde Amerikaanse wapens en steun voor een eigen nucleair programma. Beide ongetwijfeld met oog op de ontwikkelingen in Iran. Alhoewel Iran en Saoedi-Arabië recent weer toenadering tot elkaar zoeken – met het oog op het beëindigen van de uitzichtloze proxy-oorlog in Jemen – bekijken ze elkaar nog steeds met argusogen.

Nu Iran langzaam maar zeker op weg lijkt naar een nucleair wapen kunnen de Saoedi’s niet achterblijven. De kans dat op termijn een nucleaire wapenwedloop plaatsvindt in het Midden-Oosten is aanzienlijk. De gevolgen hiervan kunnen groot zijn, maar ook beperkt. De kans bestaat natuurlijk dat er met drie nucleaire machten in een uiterst instabiele regio – Israël beschikt immers al over nucleaire wapens – een nucleair conflict uitbreekt. Maar waarschijnlijker is dat deze wapens zullen dienen ter wederzijdse afschrikking, waarmee een direct conflict tussen deze landen wordt voorkomen.

De kans is groot dat met een Israëlisch-Saoedisch vredesakkoord het Midden-Oosten vreedzamer en stabieler wordt. Daarnaast biedt het akkoord ook grote mogelijkheden voor de economische en technologische ontwikkeling van de regio. Oude vijanden worden vrienden, en de droom van een unie  à la de EU komt een stapje dichterbij.

Voor de Palestijnen valt er weinig te vieren. Hun droom van een eigen land lijkt met dit nakende vredesakkoord verder weg dan ooit. Naar hen kijkt niemand in de buurlanden meer om, helaas.

GroenLinks-PvdA geeft amendementen over apartheid en tweestatenoplossing negatief stemadvies

0

De verkiezingsprogrammacommissie van GroenLinks-PvdA heeft afgelopen zaterdag op amendementendag twee pro-Palestijnse amendementen van een negatief stemadvies voorzien. Kritische partijleden wensen een principiëlere koers, maar vinden bij deze commissie geen gehoor.

Het gaat allereerst om een amendement tegen de omstreden IHRA-definitie van antisemitisme, die volgens critici Israëlkritiek met antisemitisme gelijkstelt. De programmacommissie wil dat GroenLinks-PvdA blijft vasthouden aan de IHRA-definitie, want ‘het onderschrijven van de IHRA definitie is onderdeel van een effectieve aanpak van hedendaags antisemitisme’.

Daarnaast kreeg het amendement van de Utrechtse PvdA/GroenLinks een negatief stemadvies. In dit amendement wordt Israël beschuldigd van apartheid tegenover de Palestijnen en wordt de tweestatenoplossing verworpen. De programmacommissie geeft de voorkeur aan een ‘gematigde’ koers die niet anti-Israëlisch is.

Wel kreeg het amendement van Werkgroep48 (een werkgroep van leden die actief zijn bij GroenLinks Wageningen) een positief advies. Dit amendement roept op tot het opzeggen van het associatieverdrag tussen Nederland en Israël als Israël doorgaat met grove schendingen van de mensenrechten. Hier zit echter wel een mits bij, namelijk mits de ’tweestatenoplossing’ in dat amendement wordt genoemd, en de tweede zin in het amendement, waarin apartheid wordt benoemd, eruit wordt gehaald.

Op 14 oktober zal er door de leden over de amendementen worden gestemd tijdens het gezamenlijk congres van GroenLinks en PvdA.

Twintig jaar na zijn dood is Edward Said nog steeds actueel

0

Vandaag is het twintig jaar geleden dat de grote geleerde Edward Said (1935-2003) overleed. Zijn analyse dat westerlingen ‘het Oosten’ gebruiken om de eigen identiteit te profileren blijft relevant, vindt Tahir Abbas.

De christelijke Palestijns-Amerikaanse literatuurwetenschapper Edward Said wijdde zijn wetenschappelijke carriere aan het bestuderen van het fenomeen van marginalisatie en het portretteren van de ‘ander’ in verschillende contexten. In zijn baanbrekende werk uit 1978, getiteld Orientalism, onderzocht hij kritisch de manier waarop de westerse wereld een negatief beeld van Azië, het Midden-Oosten en Noord-Afrika construeert en in stand houdt.

Said stelde dat geleerden uit de westerse wereld een denkbeeldig beeld van ‘het Oosten’ hebben geschapen. Dat beeld functioneert als een middel om de praktijken van kolonialisme en imperiale hegemonie te rationaliseren en te legitimeren. Het westerse perspectief heeft altijd een oriëntalistisch discours gebruikt om het Oosten af te schilderen als irrationeel, achterlijk, onbeschaafd en inferieur. Dit standpunt presenteert het Westen juist als superieur, gekenmerkt door rationaliteit en beschaving, in vergelijking met deze ‘anderen’.

Demagogen maken misbruik van hardnekkige stereotypen over Arabieren en moslims

Naast het leveren van kritiek op oriëntalistische representaties pleitte Said voor het omarmen van nieuwe benaderingen om cultuur te bestuderen en te begrijpen. Hij pleitte voor de praktijk van kritische zelfreflectie als middel om de oversimplificatie of generalisatie van culturele identiteiten te voorkomen. Said brak bovendien een lans voor de erkenning van menselijke ervaringen die de nationale en territoriale verdeeldheid overstijgen. De concepten die hij introduceerde boden een kans aan gemarginaliseerde bevolkingsgroepen om hun eigen perspectieven te uiten en de productie van hun eigen verhalen te beïnvloeden.

Saids onderzoek naar het oriëntalisme en het proces van ‘anders zijn’ blijft van belang bij de analyse van hedendaagse kwesties zoals extremisme en terrorisme, die vaak in verband worden gebracht met bepaalde landen met een moslimmeerderheidsbevolking. Propagandisten en demagogen maken misbruik van hardnekkige stereotypen over Arabieren en moslims en portretteren hen als primitieve mensen die zich laten leiden door fanatisme en geneigd zijn om tot geweld over te gaan. De aanwezigheid van deze vertekende beelden beïnvloedt mogelijk het beleid en de publieke opinie. Said pleit voor een diepgaander onderzoek naar de onderliggende oorzaken van extremisme. Het fenomeen radicalisering komt vaak voort uit historische gebeurtenissen van imperialisme, bezettingen, sociaal-economische ongelijkheid en machteloosheid. Organisaties als Al-Qaida en ISIS maken misbruik van oprechte grieven, vanwege hun beperkte rekruteringsmogelijkheden. De acties van individuen moeten dus worden opgevat als ingewikkelde politieke acties, in plaats van te worden beschouwd als een uiting van de islam of de Arabische cultuur.

Bij het aanpakken van de kwestie van gewelddadig extremisme is het belangrijk om passende veiligheidsmaatregelen te implementeren. Said benadrukt echter het belang van langetermijnoplossingen die onderwijs, begrip en empowerment omvatten. Extremisme bloeit als mensen zich gemarginaliseerd voelen, het idee hebben dat ze tot zwijgen gebracht worden en verstoken zijn van alternatieve wegen om voor echte verandering te zorgen. Het bevorderen van een open discours, kritisch denken en participatieve politiek heeft het potentieel om radicale boodschappen te ondermijnen. Het respecteren van culturele uitwisseling en het aanpakken van onderliggende onrechtvaardigheden zijn fundamentele aspecten waarmee rekening moet worden gehouden.

Saids werk biedt een wetenschappelijke basis voor het uitdagen van stereotypen en het onderzoeken van de veelzijdige oorsprong van extremisme. De betekenis van zijn werk blijft bestaan in het licht van de aanhoudende spanningen tussen oosterse en westerse landen, naast de aanhoudende dreiging van terrorisme. De blijvende invloed van Said blijft bestaan in het motiveren van hedendaagse generaties die op zoek zijn naar humanistische methoden om mondiale uitdagingen aan te pakken.

In de huidige tijd is er een waarneembare impact van oriëntalistische raamwerken op de perceptie en behandeling van moslimminderheden in westerse landen. De bestendiging van stereotypen – waarin moslims worden afgeschilderd als inherent gewelddadig, vrouwonvriendelijk en gekant tegen westerse waarden – heeft bijgedragen aan de aanwezigheid van islamofobe gevoelens.

Bovengenoemde omstandigheden hebben geresulteerd in de manifestatie van discriminerende praktijken, vijandige houdingen en gevallen van haatmisdrijven die specifiek gericht zijn tegen moslimgemeenschappen in westerse samenlevingen. De analyse van Said geeft inzicht in het proces waarmee moslims zijn onderworpen aan het fenomeen ‘othering’ en racial profiling binnen westerse samenlevingen. Moslims worden door de media vaak afgeschilderd als een bedreiging voor de veiligheid en de beginselen van de liberale democratie. Dit beleid, zoals de implementatie van moskeetoezicht en racial profiling op luchthavens, scheert alle moslimindividuen over één kam, door hen als potentiële radicalen te beschouwen.

Moslims worden door de media vaak afgeschilderd als een bedreiging voor de veiligheid

Deze strategieën verergeren interculturele conflicten en brengen de burgerlijke vrijheden in gevaar, terwijl ze maar beperkt succesvol zijn bij het effectief inperken van extremisme. In werkelijkheid zijn de meeste moslims in westerse landen tegen geweld en willen ze integreren in de samenlevingen waarin ze leven. De oversimplificatie en generalisatie van moslimindividuen in de door rechtse rioolmedia en -journalisten bestendigen stereotypen. Ze slagen er niet in de uiteenlopende ervaringen en progressieve perspectieven binnen de moslimgemeenschap te erkennen. Said pleit voor de perceptie van moslims als medeleden van de samenleving en als houders van rechten, in plaats van hen te zien als een homogene entiteit die gevreesd moet worden of onderworpen moet worden aan onderdrukkende maatregelen. Daarom moeten we genuanceerde perspectieven promoten, toegewijd zijn aan openheid en verregaande generalisaties vermijden. Het werk van de Palestijns-Amerikaanse schrijver blijft relevant in het bieden van inzichten over hoe oriëntalistische verdeeldheid kan worden overbrugd en hoe de ontwikkeling van inclusieve, multiculturele samenlevingen in westerse contexten kan worden bevorderd.

De blijvende relevantie van Edward Saids kritiek op het oriëntalisme en het proces van ‘anders zijn’ kan worden waargenomen in het huidige klimaat van spanningen tussen de westerse wereld en de moslimgemeenschap. De analyse, die al tientallen jaren bestaat, blijft waardevolle perspectieven bieden op het begrip van representatie, radicalisering en racisme die moslimgemeenschappen op mondiale schaal beïnvloeden. Maar het realiseren van Saids visie op een genuanceerder begrip en inclusieve samenlevingen brengt binnen de bestaande omstandigheden aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Aanhoudende uitdagingen zoals sociaaleconomische ongelijkheid, geopolitieke conflicten, de opkomst van populistische bewegingen en de aanwezigheid van islamofobie, dragen bij aan het bestendigen van verdeeldheid en het verankeren van stereotypen in verschillende maatschappelijke geledingen. Als we vooruitgang willen boeken moeten we deze systemische uitdagingen oplossen.

Said erkende al deze moeilijkheden, terwijl hij tegelijkertijd bleef vasthouden aan het kritisch bevragen van rigide standpunten en bevorderen van meer wederzijds begrip en inlevingsvermogen. In het licht van de toenemende aanwezigheid van polarisatie en extremisme is het absoluut noodzakelijk dat we onze inspanningen voortzetten om oriëntalistische raamwerken te ontmantelen die angst en vijandigheid bevorderen. Tegelijkertijd lijken de door Saïd geïdentificeerde langetermijnoplossingen – empowerment, rechtvaardigheid, kansen en dialoog – steeds verder weg te liggen. Maar als je simplistische justificaties van onrecht kritisch bevraagd, standvastig weigert om deel te nemen aan demonisering en de waardigheid van het individu vooropstelt, dan is het denkbaar dat er uiteindelijk een betere, harmonieuzere samenleving ontstaat. Hoewel de verwezenlijking van die dag misschien nog ver in de toekomst ligt, moeten we blijven werken aan een betere wereld.

VVD-lijstrekker Yesilgöz denkt dat de bijstand voor alleenstaande 1800 euro is

0

‘Weet u hoe hoog een bijstandsuitkering is voor een alleenstaande is in Nederland?’ is de vraag die de journalist Twan Huys bij College Tour stelt aan Dilan Yesilgöz, de lijstrekker van de VVD. Ze kijkt even omhoog, doet haar wijsvinger omhoog en zegt: ‘Ik denk dat het voor een alleenstaande rond de 1800 euro is’. Fout. Ze probeert er nog onderuit te komen, door minimumloon te roepen, maar Huys is onverbiddelijk: ‘Daar zouden ze blij mee zijn. Het is 1216 euro’, laat hij weten.

Het leidde overwegend tot hoon op sociale media. ‘De leider van de VVD denkt dat de bijstand op 1800 euro ligt. Terwijl het 600 euro minder is. Ik weet werkelijk niet wat te zeggen. Armoede is geen natuurschijnsel. Het wordt veroorzaakt door beleidskeuzes van gepriviligeerde beleidmakers, losgezongen van de harde realiteit’ schrijft Kitty Jong, vicevoorzitter van de vakbond FNV.

Noortje van Lith had ietsje meer genade voor Yeşilgöz. ‘Was het maar 1.800 euro p/m dan zaten niet zoveel mensen letterlijk in de kou’, zegt ze, om vervolgens te erkennen dat Yesilgöz de cijfers door elkaar heeft gehaald. ‘Ze kon het exacte bedrag niet eens meer noemen omdat Twan het al zei, maar ik denk dat ze het niet wist. Politici staan vaker af van de keiharde realiteit, maar juist zij bepalen ons beleid en dat doet pijn. Het is een politieke keuze, mensen letterlijk in de kou zetten’, aldus Van Lith.

 

Mogelijke ‘couppoging’ in Armenië verijdeld

0

De Nationale Veiligheidsdienst in Armenië zou acht generaals hebben gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij een vermeende coup, in samenwerking met de gewapende groep genaamd de ‘Patriottische Kruisvaarders’. Zo meldt de Turkse krant Hürriyet.

Andere Turkse media berichten eveneens over een ‘verijdelde couppoging’, waaronder de islamitische, regeringsgezinde krant Yeni Safak. Daarentegen spreekt de Turks-Armeense krant Agos alleen over ‘protesten’ en ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ voor het regeringsgebouw en sommige wijken. Agos meldt wel dat de politie 142 mensen heeft opgepakt. Voor vanavond staat er in ieder geval een groot protest voor het regeringsgebouw in Jerevan gepland, aldus Agos.

Er zijn al langer spanningen tussen de Armeense president Nikol Pashinyan en het leger. Legerleiders beschuldigen Pashinyan van ‘zwak optreden’ en het doen van te veel concessies aan de islamitische buurstaat Azerbeidzjan. Pashinyan zei op zijn beurt vorige week dat ‘sommige mensen’ geen kans gegeven moet worden om de Armeense staat te verzwakken’.

Het debacle in Nagorno-Karabach lijkt de ontevredenheid binnen het leger ten opzichte van Pashinyan verder te hebben aangewakkerd. Sinds Azerbeidzjan de volledige controle heeft over Nagorno-Karabach, is er een exodus begonnen van Armeniërs die vrezen voor etnische zuiveringen.