11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 292

Denk: ‘PKK was aanwezig op het stembureau’

0

De massale vechtpartij tussen Turken en Koerden op de laatste stemdag voor de Turkse verkiezingen krijgt een staartje. In de Tweede Kamer heeft Denk-Kamerlid Stephan van Baarle gevraagd of de Koerdische PKK, die te boek staat als terreurorganisatie, aanwezig was in de RAI. Minister van Sociale Zaken Karien van Gennip zegt dat de politie ‘nog onderzoek doet’.

De vechtpartij in de RAI blijft de gemoederen bezighouden. De Kanttekening sprak eerder een anonieme waarnemer die onder meer zijn portemonnee met duizend euro is verloren en de schuld compleet neerlegde bij de Groen Links Partij: ‘Ze spreken geen Nederlands, zien er uit als militanten en hebben ook geen ID-kaart. Echt, alsof ze net uit de bergen zijn gekomen.’

Turken in Nederland kunnen niet meer stemmen. De verkiezingsdag in Turkije is aanstaande zondag op 14 mei. Mocht geen van de presidentskandidaten een meerderheid behalen, dat heel goed mogelijk is gezien de peilingen, dan volgt een tweede ronde. Turken, ook die in het buitenland, kunnen dan weer naar de stembus. Minister Van Gennip onderzoekt alvast of stemmen ook per post kan, meldt de Turkse nieuwssite SonHaber.

 

Turkije: Muharrem Ince trekt zich terug als presidentskandidaat

0

De leider van het Vaderlandspartij (Memleket) Muharrem Ince trekt zich terug als presidentskandidaat, maar doet nog wel mee voor de parlementaire verkiezingen. Dat meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber zojuist.

‘Nu hebben ze niemand meer om de schuld te geven als ze de verkiezingen verliezen en kunnen ze ook niet meer beweren dat ik geld van Erdogan zou hebben ontvangen om de oppositie te verdelen’, zei Ince in een persverklaring.

Op 14 mei zijn de Turkse presidentsverkiezingen. Daar hadden zich tot vandaag vier presidentskandidaten voor gemeld. De zittende president Recep Tayyip Erdogan, de seculiere leider Kemal Kilicdaroglu, de onafhankelijke kandidaat Sinan Ogan en Muharrem Ince van het Vaderlandspartij. Nu blijven er drie opties over.

Muharrem Ince was lange tijd parlementariër voor de seculier CHP. Hij deed zelfs een poging om voorzitter te worden van die partij, maar die strijd verloor hij tegen Kilicdaroglu.

Bollywoodfilm over IS leidt tot onrust in India

0

De eind vorige week uitgebrachte Bollywoodfilm The Kerala Story volgt het leven van drie hindoevrouwen, die zich tot de islam bekeren en zich daarna bij de terreurorganisatie IS aansluiten. De film leidt tot veel onrust in India.

Volgens de makers is de film gebaseerd op jarenlange research, maar critici zien de film als de zoveelste propagandastunt van hindoe-nationalisten, die een haatcampagne voeren tegen de Indiase moslimminderheid.

De Indiase premier Narendra Modi, leider van de hindoe-nationalistische partij BJP, prees de film vorige week tijdens een verkiezingsbijeenkomst in de deelstaat Karnataka. Hij zei dat de film probeerde ‘de gevolgen van terrorisme in een samenleving aan het licht te brengen’. Ook andere BJP-politici steunen de film.

De Indiase deelstaat West-Bengalen heeft The Kerala Story verboden, omdat de film religieuze polarisatie tussen moslims en hindoes zou aanwakkeren. Dit besluit heeft tot kritiek van federaal minister Anurag Thakur van Informatie, Communicatie, Jeugdzaken en Sport geleid. Hij zei dat West-Bengalen solidair was met de terroristen, niet met slachtoffers van terrorisme.

Eind vorig jaar was er al ophef over de film. In de trailer beweerde een actrice dat het personage dat ze speelde een van de 32.000 vrouwen uit de staat Kerala was, die zich bij IS hadden aangesloten. In werkelijkheid is er geen betrouwbare informatie over het aantal vrouwen dat zich bij IS aansloot. De deelstaat Kerala heeft de film een opzettelijke poging genoemd om ‘haat te verspreiden’, maar wil The Kerala Story niet verbieden.

The Kerala Story is niet de eerste Bollywoodfilm die anti-moslimsentimenten zou bevatten. Vorig jaar was er veel ophef over de film The Kashmir Files, die vertelt hoe hindoes in de jaren negentig massaal Kashmir ontvluchtten vanwege extremistisch geweld. Deze film zou moslims, die in India steeds meer in de verdrukking staan, demoniseren, aldus critici.

Conflict tussen Israël en Gaza escaleert

0

Israëlische luchtaanvallen in Gaza hebben vandaag het leven gekost aan vier Palestijnen, onder wie een tienjarig meisje.

In twee dagen tijd zijn er nu tenminste 25 Palestijnen gedood, onder wie vijf kinderen en vijf vrouwen. Daarnaast zijn tenminste 37 Palestijnen gewond geraakt als gevolg van de Israëlische aanvallen.

Israël verklaarde dat de aanval van vannacht gericht was tegen een commandant van de Islamitische Jihad, die betrokken is bij de productie van raketten in de Gazastrook. De commandant, Ali Hassan Muhammad Ghali, zou om het leven zijn gekomen.

Gisteravond zei dat Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant dat er meer dan 400 raketten vanuit Gaza werden gelanceerd op Israël. Deze beschietingen hebben niet tot doden geleid aan Israëlische kant, wel tot 25 gewonden gewonden.

Islamitische Jihad, een Palestijnse verzetsbeweging op de Gazastrook, begon vorige week met raketaanvallen in reactie op de dood van de Palestijnse vrijheidsstrijder Khader Adnan, die na een hongerstaking van 87 dagen overleed. Israël besloot daarop luchtaanvallen uit te voeren op de Gazastrook.

‘Erdogan vergelijkt zich met Ottomaanse sultans die het Westen trotseerden’

0

De Britse historicus Marc David Baer schreef een indrukwekkende studie over het machtige Ottomaanse Rijk, de voorganger van de huidige republiek Turkije. Eind deze maand verschijnt de Nederlandse vertaling: De Ottomanen. Khans, keizers en kaliefen.

Waarom beroept de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zich zo graag op het Ottomaanse verleden? Hoe tolerant was het Ottomaanse Rijk? En was dit rijk nu vooral Europees, of juist oosters en islamitisch? De Kanttekening spreekt met Baer over deze voormalige wereldmacht.

Welke aspecten van het Ottomaanse verleden spreken Erdogan aan? En welke aspecten negeert hij?

‘Hiervoor moeten we honderd jaar terug in de geschiedenis gaan. De Turkse Republiek, die in 1923 werd gesticht, keerde het Ottomaanse Rijk in veel opzichten de rug toe en bekeek het met een westerse, oriëntalistische bril. In de jaren twintig wilde Mustafa Kemal Atatürk (de oprichter van de Turkse Republiek, red.) Turkije herscheppen tot een modern en nationalistisch land. Hij introduceerde de zondag als rustdag en het Europese alfabet in plaats van het Arabische. De Aya Sophia veranderde hij van een moskee in een museum. Dat had Atatürk afgekeken van de Sovjet-Unie, waar kathedralen veranderd werden in atheïstische musea.

Erdogan staat kritisch tegenover de seculiere erfenis van Atatürk, en grijpt daarom terug naar een geromantiseerd Ottomaans verleden. Hij ziet het Ottomaanse Rijk als een sterk islamitisch rijk, een belangrijke speler in de wereldpolitiek, die de soennitische islam promootte. Dat het Ottomaanse Rijk in werkelijkheid een melting pot van culturen was, wordt door Erdogan en de zijnen vergeten. In de nostalgische televisieseries van nu zien we de Ottomanen verbeeld als orthodox-soennitische Turken. Dat lag in werkelijkheid genuanceerder. Ook is die tijd een metafoor voor nu. De negentiende-eeuwse sultan Abdülhamit II wordt neergezet als een sterke leider, die zijn rug recht hield tegenover het Westen en de zionistische Joden. Een soort Erdogan dus. Terwijl onder het bewind van Abdülhamit het Ottomaanse Rijk steeds verder desintegreerde.’

Vergelijkt Erdogan zichzelf ook met andere Ottomaanse sultans?

‘Ja, met Selim I, die begin zestiende eeuw Syrië en Egypte veroverde. Erdogan heeft een nieuwe brug over de Bosporus naar hem vernoemd en bidt in de sultan Selim-moskee. Lang niet alle Turken zijn echter positief over Selim, die verantwoordelijk was voor de massamoord op tienduizenden alevieten. Zij zien in hem een wrede onderdrukker. Maar voor Erdogan staat Selim voor het zwaard van de soennitische islam, en de ontplooiing van soennitische macht. Dat Selim ook mystieke kanten had en positief over het soefisme was, wordt door Erdogan en de zijnen vergeten. Ze maken van hem een traditionele moslim.’

Begin dertiende eeuw was het Ottomaanse Rijk een van de vele kleine Turkse rijkjes van Anatolië. Hoe slaagden de Ottomaanse heersers erin een groot wereldrijk te vormen?

‘Ten eerste schiepen ze een nieuwe militaire elite, de Janitsaren. Zij waren tot slaaf gemaakte christenen, die werden gedwongen zich tot de islam te bekeren. Ze kregen een uitstekende militaire training en waren absoluut loyaal aan de sultan. Ten tweede stond het Ottomaanse Rijk open voor technische innovaties. Ze gebruikten vuurwapens – kanonnen en geweren – en schoten daarmee hun vijanden stuk, in het oosten en in het westen. De Egyptische Mammelukken hadden geen vuurwapens en waren geen partij voor het moderne Ottomaanse leger.

Ten slotte heb je de kwestie van broedermoord. Sultans vermoordden hun broers en andere familieleden om de troon te grijpen en ook om die te behouden. Deze praktijk, hoe bloedig ook, werkte en hierdoor wisten de Ottomanen hun bezittingen drie eeuwen te behouden.’

Hoezo? Was dit geen recept voor ellende en burgeroorlog?

‘Het was hun beleid. De zonen werden door de sultan in Istanbul naar andere delen van het rijk gestuurd, waar ze een opleiding kregen en leerden om sultan te worden. Het systeem haalde het beste in leiders naar boven. En de beste prins was kennelijk degene die het bloedbad overleefde.’

Een sultan die veel bekendheid geniet is Süyleman, die regeerde in de zestiende eeuw. Was zijn heerschappij het hoogtepunt van het rijk?

‘Ja, het was een gouden tijdperk. Süyleman veroverde Rhodos en Belgrado en versloeg de Hongaren bij Mohács. Maar de sultan liet het ook zien. Hij liet voor zichzelf een prachtige nieuwe kroon maken, een helm waarop meerdere kronen waren gesmeed, en zat vol dure edelstenen. Hij droeg deze kroon in aanwezigheid van Europese ambassadeurs, om indruk op hen te maken. Het was een vorm van propaganda. Hij wilde laten zien hoe machtig het Ottomaanse Rijk was.

Sultan Süyleman was niet alleen sultan en kalief, maar beschouwde zichzelf ook als keizer, de ware opvolger van het Romeinse Rijk en het Byzantijnse Rijk. Natuurlijk had Süyleman veel te danken aan zijn voorgangers Selim I en Mehmet II, de sultan die Constantinopel veroverde, maar hij boekte zelf ook grote successen. Bagdad werd door hem veroverd, en de Ottomanen heersten over de Middellandse Zee.’

In de nostalgische televisieseries van nu zien we de Ottomanen verbeeld als orthodox-soennitische Turken. Dat lag in werkelijkheid genuanceerder

Toch hadden de Ottomanen geen overzeese koloniën, die de West-Europese landen – Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal en ook Nederland – tot wereldmachten maakten. Waarom staken ze de Atlantische Oceaan niet over?

‘Dat vonden ze niet nodig. Voor hen was Azië het centrum van de wereld. Daar lagen India en China, waarmee handel werd gedreven. De Europeanen hadden moeilijker toegang tot deze handel en besloten daarom naar het westen te varen.’

Wanneer begint de neergang van het Ottomaanse Rijk?

‘Ik zou zeggen in de achttiende eeuw, toen het duidelijk werd dat het Ottomaanse Rijk in militair-technologisch opzicht op achterstand kwam. Rusland profiteerde hiervan en lijfde steeds meer Ottomaanse gebieden in. Toch bleef het rijk veerkrachtig en tot 1922 voortbestaan, langer dan het Russische Rijk en het keizerrijk van de Oostenrijkse Habsburgers. Het Ottomaanse Rijk was begin twintigste eeuw nog steeds een macht om rekening mee te houden, een belangrijke speler op het wereldpolitieke toneel. Ze wisten de geallieerden bij Gallipoli te verslaan.’

Was het Ottomaanse Rijk gedoemd om ten onder te gaan, omdat het te traag moderniseerde? Of zouden hervormingen, als de geschiedenis anders was verlopen, misschien toch succes hebben gehad?

‘Vanaf het einde van de achttiende eeuw vonden er in het Ottomaanse Rijk voorzichtig gesprekken over hervormingen plaats. Het leger moest hervormd worden, maar ook de staat. In 1876 kreeg het rijk voor het eerst een grondwet en een parlement. Sultan Abdülhamit draaide dit twee jaar later weer terug en heerste daarna als een autoritair vorst.

De echte doorbraak leek te komen in 1908, met de opstand van de Jong-Turken. Het Ottomaanse Rijk had zich toen kunnen hervormen in meer democratische richting, maar dat gebeurde niet. Er was geen tijd om de hervormingen te implementeren. Italië verklaarde het Ottomaanse Rijk in 1911 de oorlog en veroverde Libië en de Dodekanesos-eilanden. Eind 1912 brak de Eerste Balkanoorlog uit en verloor het Ottomaanse Rijk bijna zijn gehele grondgebied in Zuidoost-Europa. Daarop besloten de Jong-Turken om opnieuw een staatsgreep te plegen, en voerden een nationalistisch regime in. Dit regime koos tijdens de Eerste Wereldoorlog partij voor Duitsland, waarmee het lot van het Ottomaanse Rijk bezegeld was. Als de Balkanoorlogen niet waren uitgebroken en het Ottomaanse Rijk buiten de Eerste Wereldoorlog was gebleven dan had het rijk mogelijk langer voortbestaan.’

Hoe tolerant was het Ottomaanse Rijk tegenover zijn Joodse en christelijke onderdanen?

‘Tolerantie betekende dat Joden en christenen er mochten leven, maar ze waren niet gelijk aan de moslims. Ze moesten een speciale belasting betalen en waren duidelijk tweederangsburgers. Ongelijkheid en discriminatie waren de norm in het Ottomaanse Rijk. Mannen en vrouwen waren niet gelijk, slaven en vrijen ook niet.

Toch was de Turkse tolerantie een verademing, in vergelijking met de religieuze intolerantie in Europa. Spanje en Portugal verjoegen na de Reconquista de Joden. In het Ottomaanse Rijk waren ze welkom en konden ze hoge maatschappelijke posities verwerven. Koningin Elizabeth I van Engeland vond het heel opmerkelijk dat een Joodse vrouw, waarmee ze correspondeerde, veel invloed had aan het hof in Istanbul.’

Maar tegenover alevieten en sjiieten was het Ottomaanse Rijk toch veel minder tolerant?

‘De Ottomanen verboden het sjiisme. Ik vertelde je over de massamoord op alevieten. Maar het ligt toch iets genuanceerder. In Libanon, waar de sjiieten in de meerderheid waren, stelde het Ottomaanse Rijk een sjiitische gouverneur aan. Ook waren er sjiitische generaals. De verhoudingen waren minder simplistisch als in het Westen waar in de zestiende eeuw het principe Cuius regio, eius religio gold: elk gebied zijn eigen godsdienst. Als een vorst luthers of katholiek was, dan waren zijn onderdanen dat ook.’

In de negentiende eeuw komt er een einde aan de Turkse tolerantie. Waarom?

‘Dat heeft te maken met de opkomst van het nationalisme. Ook kwam het Ottomaanse Rijk steeds meer onder druk van Rusland en de westerse mogendheden te staan. Dat zorgde voor een andere mentaliteit. De Ottomanen voelden zich aangevallen. Het was een ander rijk dan in het begin. Daarom konden er massamoorden plaatsvinden.’

De Ottomanen steunden de Nederlandse opstand tegen Spanje, zoals ze ook de opstanden van de Morisco’s in Spanje steunden

In 1915 mondde dit uit in de Armeense Genocide. Wat is volgens u de belangrijkste reden dat de Armeniërs tot zondebok werden verklaard?

‘Dat kwam door paranoia aan de top. De Jong-Turkse nationalisten die in 1913 door middel van een staatsgreep de macht kregen, waren doodsbang voor Rusland. Ze beschouwden de Armeniërs als vijfde colonne, die het Ottomaanse Rijk van binnenuit zouden vernietigen. Er waren Armeense nationalisten die terroristische aanslagen pleegden en separatisten, maar daartegenover stonden duizenden Armeniërs die loyaal waren aan het rijk. De Jong-Turkse machthebbers beschouwden terroristen en separatisten echter als de echte Armeniërs.

Het Armeense volk kreeg ook overal de schuld van. Een Ottomaans leger werd eind 1914 in de pan gehakt bij Sarikamis in de sneeuw, waarbij zo’n tachtigduizend soldaten de dood vonden. Dit was te wijten aan tactische blunders gemaakt door de Ottomaanse legertop, maar de Armeniërs kregen de schuld in de schoenen geschoven.’

‘Het Ottomaanse verhaal is een niet los te zien onderdeel van het Europese verhaal’, schrijft u in uw conclusie. Is Turkije als het puntje bij paaltje komt toch een Europees land, met een Europese geschiedenis? Of is het meer een Midden-Oosters land?

‘Het Ottomaanse Rijk was een Europees rijk, een Midden-Oosters rijk en een Noord-Afrikaans rijk. In mijn boek focuste ik op de Europese kant van het verhaal, omdat er al zoveel geschiedenisboeken bestaan die het Ottomaanse Rijk vooral beschouwen als een oosters, islamitisch rijk.

Het Ottomaanse Rijk heeft een grote impact op de Europese geschiedenis gehad. Denk aan de tulpen. Nederland staat internationaal bekend om de tulpen, maar tulpen komen uit Perzië en waren ook erg geliefd in het Ottomaanse Rijk. Nederlanders namen de tulpen mee vanuit Turkije.

Of neem de leuze ‘Liever Turks dan Paaps’ van de Nederlandse watergeuzen, die net als de Turken tegen de katholieke Habsburgers vochten. De Ottomanen steunden de Nederlandse opstand tegen Spanje, zoals ze ook de opstanden van de Morisco’s in Spanje hadden gesteund. Het feit dat keizer Karel V bereid was om concessies te geven aan Luther had ook alles met het Ottomaanse Rijk te maken, want de oorlogen tegen Süyleman beletten Karel om met de lutheranen af te rekenen.

Erdogan richt zich, in tegenstelling tot zijn seculiere voorgangers, meer op het islamitische Midden-Oosten. Toch is Erdogans blik ook op Europa gericht. Hij financiert moskeeën in de Bosnische hoofdstad Sarajevo en wil de Turkse diaspora in landen als Duitsland en Nederland aan zich binden. Net als het Ottomaanse Rijk is Turkije een land dat naar het oosten en naar het westen kijkt.’

FvD-Kamerlid maakt racistische opmerking tijdens Kamerdebat

0

De ondervoorzitter van de Tweede Kamer heeft gisteren Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) het woord ontnomen tijdens een debat. Het Kamerlid deed racistische uitspraken over ‘negroïde primaten’.

Van Meijeren deed zijn gewraakte uitlatingen tijdens een debat in de plenaire zaal van de Tweede Kamer over racisme bij de politie. Het FvD-Kamerlid was het niet eens met de kritiek op de politie, en wees op een incident in Amsterdam-Zuidoost, waarbij ‘een zwerm negroïde mensen een arme weerloze blanke jongen’ molesteerden. Toen ondervoorzitter Roelien Kamminga (VVD) hem in de rede viel en zei dat dit soort woorden niet nodig waren, had Van Meijeren het over ‘negroïde primaten’.

Kamerleden van andere fracties gingen niet inhoudelijk het debat met Van Meijeren aan, maar vroegen Kamminga om de FvD-parlementariër het woord te ontnemen. Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan vond dat Van Meijeren een grens had overschreden, door een groep andere mensen voor primaten uit te maken. Hij kreeg bijval van Ingrid Michon (VVD), die zei dat Van Meijeren een punt aandroeg dat niet aan de orde was tijdens dit debat, en daarom niet relevant. Omdat de FvD-politicus weigerde om zijn woorden terug te nemen, moest hij het spreekgestoelte verlaten.

Het is de tweede keer dat Van Meijeren het woord is ontnomen in de Tweede Kamer. De eerste keer was tijdens een coronadebat, toen de FvD-parlementariër opriep tot wetteloosheid. Vorig jaar ontnam de Kamervoorzitter ook Thierry Baudet het woord, nadat de FvD-fractievoorzitter tijdens de algemene politieke beschouwingen Sigrid Kaag van spionage beschuldigde.

Palestijnse kinderen in shock na dood klasgenoten

0

De elfjarige Mayar Ezzeldeen en haar achtjarige broertje Ali kwamen in de nacht van maandag op dinsdag om bij een Israëlische luchtaanval. Hun klasgenoten zijn in diepe rouw.

Hun vader was Tareq Ibrahim Ezzeldeen, een militaire commandant van de Palestijnse Islamitische Jihad (PIJ). Het gezin lag te slapen toen een Israëlische straaljager de hele verdieping van hun woongebouw in de wijk Al-Remal in het centrum van Gazastad onder vuur nam. Er vielen vijftien doden, waaronder drie PJI-leden, vier vrouwen en vier kinderen.

Mayar Ezzeldeen zou dinsdag op schoolreisje gaan. Haar klasgenoten zijn in shock en in diepe rouw, nu de ‘prinses van de klas’ vermoord is.

De vijfendertigjarige weduwe Aya Abu Taqia, moeder van een klasgenote van Mayar, vertelt aan Middle East Eye dat haar dochter en Mayar maandag snoep hadden gekocht voor het schoolreisje en een picknickkleed wilden meenemen. ‘Ik had ze nog niet eerder zo opgewonden gezien.’ Haar dochter verloor haar vader Osama Abu Taqia twee jaar geleden, tijdens een andere Israëlische luchtaanval op Gaza. Aya Abu Taqia durfde haar dochter aanvankelijk niet te vertellen dat Mayar was omgekomen, dat zou te traumatisch voor haar zijn.

Een andere moeder, Yusra al-Aklouk, verzweeg in eerste instantie de dood van Mayars broer Ali voor haar zoon Jamal, de beste vriend van Ali. ‘Ik had geen idee hoe ik het hem moest vertellen. Zijn kleine hartje kan dit allemaal niet aan.’ Jamal verloor zijn vader, grootvader en oom bij de Israëlische bombardementen op Gaza in 2021. Ali werd daarna een goede vriend van Jamal, en hielp hem om dit verlies te verwerken. Uiteindelijk besloot Al-Aklouk Jamal het slechte nieuws te vertellen. ‘Hij huilde’, zegt ze tegen Middle East Eye. ‘Maar toen herinnerde hij mij aan alle dingen die ik altijd zei over het later ontmoeten van de mensen waarvan we houden in de hemel.’

Verkiezingsopkomst onder Turkse Nederlanders niet eerder zo hoog

0

Europese Turken hebben bij de Turkse verkiezingen dit jaar een record gebroken qua politieke participatie. De opkomstcijfers zijn gemiddeld ruim 5% hoger dan in 2018. Zo meldt de nieuwssite Al-Monitor, op basis van gegevens van de Hoge Kiesraad in Turkije.

In 2018 was het gemiddelde opkomstpercentage onder stemgerechtigde Turken in het buitenland 44,6% . Dit jaar stemden meer dan 51% van de stemgerechtigden.

Bijna 3,5 miljoen Turken mochten stemmen in het buitenland, daarvan is uiteindelijk iets meer dan de helft daadwerkelijk gaan stemmen.

In Nederland was de opkomst ook hoger dan vijf jaar geleden. Van de 286.000 stemgerechtigde Turkse Nederlanders hebben er 146.000 gestemd. Dat aantal was in 2018 nog 118.000. Gecorrigeerd naar het grotere aandeel stemgerechtigden, ligt de opkomst nog steeds 4,17 procent hoger.

Stemmen bij de Turkse douanes kan nog tot 14 mei.

Turkije blokkeert zesentwintig websites die over veroordeling journalist schrijven

0

Een Turkse rechtbank heeft de toegang tot zesentwintig nieuwswebsites, blogs en sociale media accounts geblokkeerd, omdat ze berichten schreven over de veroordeling van de Deutsche Welle journalist Bülent Mumay. Zo meldt Reporters Without Borders Turkije (RSFT).

Mumay zelf is veroordeeld voor het ‘verspreiden van persoonlijke data’ van het bouwbedrijf Met-Gun Insaat. Naar verluidt deelde Mumay in 2020 op zijn Twitter-account informatie over de banden van het bouwbedrijf met de gemeente Istanbul en het in gebreke blijven bij een contract voor de aanleg van een metro. Het bedrijf wilde dat geheim houden, in strijd met een gerechtelijk bevel.

DW gaat in beroep tegen het vonnis. Onder de websites die platliggen, zitten Deutsche Welle Turkish, Diken, Kısa Dalga, T24 en Bianet.

De Turkse autoriteiten treden de afgelopen jaren hard op tegen websites en sociale media berichten die kritisch zijn over president Recep Tayyip Erdogan en zijn regerende Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP).

Volgens Reporters Without Borders (RSF) is 90 procent van de nationale media in handen van de Turkse regering. Turkije is dan ook dieper weggezakt op de persvrijheidsindex RSF, op de 165e plek (van de 180 landen).

Diep, diep de subculturen in… # Fest-i Ala, Nieuwegein

Feitenvrij geschreeuw bepaalt maar al te vaak de toon van het politieke debat, de tv-uitzending, de dag, en ja misschien ook wel de tijdgeest. Maar wie zijn we, waar staan we, en hoe breekbaar, broos of bestendig en betrouwbaar is het Nederland van nu echt? Gijs de Swarte duikt diep de subculturen in, op zoek naar antwoorden op die zo actuele en cruciale vragen. In aflevering vier bezoekt hij een Turks cultureel evenement in Nieuwegein…

‘Meer dan honderd exposanten. ‘Van food tot fashion.’ ‘Alles onder een dak.’ ‘Familie event voor jong en oud, waar ook de kinderen zich uitstekend kunnen vermaken.’ De vrouw die de perscontacten onderhoudt heeft het pr-idioom strak voor elkaar. En teveel gezegd is het niet. Ik ben in Nieuwegein-Noord op Fest-i Ala; een ‘Culture Expo’ met een Turkse onder- of beter gezegd, boventoon. Het is vol, veel, vrolijk; ongeveer alle winkels die je in een gewone Turkse winkelstraat mag verwachten zijn aanwezig. Worsten, kaas, noten, olijven, kruiden, dadels, heel veel dadels, kostuums, jurken, sportschoenen, sieraden, tandheelkundige en boekhoudkundige diensten, laminaat… De vraag die je kunt stellen, hoe Nederlands is hier een Turks cultureel evenement? Ofwel, hoe Turks is een expo op een industrieterrein, ongeveer precies in het midden van Nederland?

‘Driekwart van de bezoekers hier is Turk, zegt Ayşe, samen met haar man, uitbaatster van een stal vol noten en gedroogd fruit’. Verder zag ze vandaag ‘wat Marokkanen, Antillianen en een enkele Nederlander’. Wat de vraag, of dat niet allemaal ook Nederlanders zijn, oplevert, en haar antwoord, ‘Ja joh tuurlijk’. En dan, na een klant op de dadels te hebben gewezen, ‘Maar wat maak het uit joh? Aan de mensen die hier komen kopen gaat ik echt niet vragen waar hun wiegje heeft gestaan.’ Waarop we doorstoten naar het succes van, zoals zij het uitspreekt, ‘Fai-je-noord’. Ze is er ‘helemaal gek van. Kijk alles. In Rotterdam geboren hè.’ Waarop haar man een ‘pfff-geluid maakt, wat zij weer verklaart met een liftende duim-beweging zijn kant op, en, ‘Hij is van Fenerbahce.’

Je moet niet overal wat in willen lezen. Maar toch…

Het is een grote hal. Er hangt rook onder het plafond, vanuit al de stalletjes waar wordt gebakken, gegrild en gebraden. De volwassenen winkelen of eten, de kinderen vermaken zich inderdaad uitstekend in een soort dorp van opblaas-attracties. De politie, als hoofdsponsor, is ruim vertegenwoordigd. Hoofdagente Özlem is op een menshoge poster te zien, en vraagt vandaar of je ook bij de politie komt. Een agente, die verdacht veel op haar lijkt, krijgt een wrap gratis aangeboden, die ze, ‘dat hoeft ook weer niet’, toch betaalt. En als ik haar even later zie zitten, maakt ze het ‘lekker hoor’ gebaar naar me, met de naast de wang zwaaiende hand. Mijn nogal Hollandse hoofd, inderdaad een van de weinige hier, lijkt niemand op te vallen. Je kan zeggen dat dat onder het, ‘wat maak het uit joh?’ van de Turks-Rotterdamse Ayşe valt.

‘Kijk, je hebt in Nederland verschillende lagen en die praten niet genoeg met elkaar’

De stal met worsten is wat aan de zijkant gelegen maar toch niet te missen. Omdat er er een lange rij voor staat en er een veelheid worsten als sieraden is opgehangen. Dochter, twintig jaar oud, legt de nadruk op ‘zelfgemaakt’. De worsten van groothandel Ozmes zijn ‘zelfgemaakt’. En het gaat uitstekend met de zaken. Gestaag stijgende lijn. Markt is open voor authentiek Turkse producten. Kwaliteit speelt een doorslaggevende rol. Bij haar ouders werken vindt ze geweldig, en als ze afgestudeerd is in boekhouden voor het MKB – gaat ze zeker verder met de zaak. ‘Neem een worst mee, dan weet je waarover we praten.’

Verder de hal in…

‘Is niet wat je wil horen he?’ zegt de scherp gecoiffeerde, in het pak gestoken jonge dertiger, werkzaam in de tech. Op de vraag of hij zich meer Nederlander of Turk voelt reageerde hij met, ‘Dat interesseert me niet’. Maar daar hij bij mij enige teleurstelling vermoedt wil hij er later toch nog wel wat over zeggen. Anoniem. ‘Kijk, je hebt in Nederland verschillende lagen en die praten niet genoeg met elkaar. Dat is een probleem. Ik zat, zeg maar, in de onderste laag, en dan heb je Nederlanders dit en Turken dat en bla bla bla. Daar kom je niet uit als je niet met elkaar praat. En ja, de meeste rijke mensen zullen uit Laren komen en niet uit waar ik geboren ben. Maar als je daarmee bezig blijft dan sta je buiten de deur. Dat schiet niet op. Voor mij gaat het om wat me verder brengt. Zaken zijn zaken.’