19.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 315

Deze drie thema’s spelen een belangrijke rol bij de Turkse verkiezingen

0

President Recep Tayyip Erdogan en zijn uitdager Kemal Kilicdaroglu gaan nek aan nek in de peilingen voor de Turkse presidentsverkiezingen van zondag. Met journalisten Fréderike Geerdink en Yavuz Baydar bespreken we drie belangrijke verkiezingsthema’s: de wederopbouw na de aardbeving van februari, de opvang van Syrische vluchtelingen en de torenhoge inflatie.

Bijna veertien miljoen mensen zijn getroffen door de aardbevingsramp. Erdogan heeft beloofd het gebied binnen één jaar weer op te bouwen. ‘Als dat gebeurt, staan er weer huizen, maar die zullen bij een volgende aardbeving opnieuw instorten’, zegt voormalig Turkije-correspondent Fréderike Geerdink.

De hulp kwam na de ramp traag op gang. Het herstellen van het aardbevingsgebied verloopt daarentegen snel. Geerdink: ‘We zien dat het gebied razendsnel opgeruimd wordt. Vrachtwagens vol met puin, terwijl er nog steeds mensen vermist zijn. Dat er zo naar mensenlevens wordt gekeken zal zeker effect hebben op het stemgedrag van de kiezers in dat gebied’, denkt Geerdink. Dat het zoeken naar slachtoffers minder belangrijk lijkt dan het opruimen van rommel, kan in het nadeel van Erdogan uitpakken. ‘Maar het hoeft niet zo te zijn dat iedereen in dat gebied niet op Erdogan en de huidige regering zal stemmen.’

Ook de Turkse journalist Yavuz Baydar heeft nog geen duidelijk beeld van het stemgedrag in de getroffen gebieden. ‘De aardbeving heeft elf provincies getroffen, waarvan er twee of drie niet echt ‘Erdogans gebied’ zijn’, vertelt hij. Die laatste provincies steunen de oppositiepartijen – en dan voornamelijk oppositieleider Kemal Kilicdaroglu van de seculier-nationalistische CHP. In de andere provincies is  Erdogans traditionele achterban in de meerderheid.

‘Het lijkt erop dat het Erdogans strategie is om prioriteit te geven aan de wederopbouw van provincies als Hatay. Dat is juist een bolwerk van de oppositie.’ Volgens Baydar hebben de mensen uit de Erdogan-provincies dit geaccepteerd, hoewel ze natuurlijk ook graag door de regering geholpen willen worden. ‘Uit opiniepeilingen blijkt dat mensen in de getroffen regio’s niet de president maar malafide aannemers de schuld geven van het feit dat er zoveel huizen zijn ingestort’, zegt Baydar. Bovendien is volgens hem een deel van de bevolking van mening dat de aardbeving door het noodlot komt, door een handeling van Allah.

Dat is volgens Geerdink een manier van Erdogan om te laten zien dat hij er niets aan kon doen. ‘Hij zet het neer als een natuurramp van hogere hand, niet als een ramp die in de bouwsector en in corruptie zit.’

Daarnaast is volgens Baydar de verminderde aanwezigheid van zowel Erdogan als Kilicdaroglu in de aardbevingsregio bij veel mensen opgevallen. Baydar: ‘Dit in contrast met een andere oppositiekandidaat, Muharrem Ince, die relatief snel na de aardbeving het gebied en ook de mensen heeft bezocht. [Ince heeft zich inmiddels teruggetrokken als kandidaat, red.] Dat is voor Turken belangrijk. Dat is hen zeker opgevallen. Hiermee heeft Ince vertrouwen gewonnen. Hij was overal in de regio, en zijn fysieke aanwezigheid lijkt veel positieve steun te hebben opgeleverd.’

‘Een deel van de bevolking is van mening dat de aardbeving door het noodlot komt’

Erdogan en Kilicdaroglu hebben zich wel laten zien, maar in beperkte mate en niet direct na de ramp. Daar hebben beide kandidaten misstappen gemaakt, vindt Baydar. ‘Traditioneel gezien is de Turkse politieke cultuur gebaseerd op de verwachtingen van de bevolking. Het is belangrijk dat degenen die verschijnen als leiders, als redders van de regio, zoveel mogelijk zichtbaar zijn. Omdat mensen hoopvol willen zijn en hoopvol willen blijven. Vooral in de nasleep van rampen van deze omvang.’

Naar aanleiding van de burgeroorlog in buurland Syrië, die nu al meer dan tien jaar woedt, zijn veel Syriërs naar Turkije gevlucht. Het land was in eerste instantie een doorreisland naar Europa. Maar dat is veranderd door de vluchtelingendeal die Turkije in 2016 met de Europese Unie sloot. ‘Het is een groot probleem’, zegt Baydar hierover. ‘Turkije zit zelf in een economische crisis. Er zijn nu officieel 3,5 miljoen Syrische vluchtelingen in Turkije. Maar het kunnen er meer zijn, omdat sommige vluchtelingen niet geregistreerd zijn.’

‘De situatie voor Syriërs in Turkije is heel erg kwetsbaar’, zegt Geerdink. ‘In Nederland hebben mensen recht op een verblijfsvergunning en na een paar jaar kun je Nederlander worden, in Turkije bestaat dit niet. Syriërs en andere vluchtelingen zijn ‘gasten’.’ Voor deze ‘gasten’ gelden bepaalde regelingen, maar ze kunnen niet zomaar een verblijfsvergunning krijgen, aldus de journaliste. ‘Ze kunnen daarentegen wel  gemakkelijk teruggestuurd worden. Dit is wat zowel Erdogan als Kilicdaroglu van plan is als één van hen de verkiezingen wint.’

Het terugsturen van Syriërs is iets wat Erdogan en de oppositie verenigt. Beide kampen willen de dialoog aangaan met het regime van de Syrische dictator Bashar al-Assad. ‘Dit heeft tot nu toe nog niet tot een uitkomst geleid’, zegt Baydar.

De strategie van zowel de regerende partij van Erdogan als het oppositieblok van Kilicdaroglu is dus gebaseerd op het terugsturen van de Syrische vluchtelingen. Zolang er geen overeenkomst is tussen Syrië en Turkije zal een oplossing vinden nog even duren. ‘Wat de oppositie en het regeringsblok gemeen hebben is dat ze beide beseffen dat dit een tikkende bom is, die de kiezers van beide partijen treft. Dus moet er iets aan gedaan worden. Welke presidentskandidaat ook wint, het is voor de winnaar een grote uitdaging om dit op te lossen’, zegt Baydar. Het gaat hier volgens hem niet alleen om Turkije, maar ook om de belangen van Syrië en de Europese Unie. ‘Dat maakt dit vraagstuk tot een ingewikkelde puzzel waar Turkse politici en ook de winnaar van de verkiezingen mee aan de slag zullen moeten gaan.’

Economie

‘Voor de aardbeving zat Turkije al in een grote economische crisis, maar nu is de schade nóg groter geworden’, analyseert Baydar. ‘We spreken van een kritische periode van vijf jaar, maar deze economische crisis duurt al langer. Het inkomen per hoofd van de bevolking is gedaald van 11000 dollar per jaar naar zo’n 600 tot 700 dollar per maand. Dit is een zeer dramatische daling. Het economische beleid dat Erdogan voert leidt tot veel inflatie, legt Baydar uit. Hij denkt echter dat de inflatie tijdelijk is en dat het uiteindelijk weer goed gaat komen. ‘Maar de inflatie is nu zo ontzettend hoog dat mensen hun boodschappen niet meer kunnen betalen’, reageert Geerdink. ‘Het is moeilijk voor mensen om rond te komen, omdat ze niet meer weten wat de waarde van hun geld is.’

De Turkse inflatie leidt volgens Baydar tot een meervoudige crisis: ‘Een economische crisis, een sociale crisis, een culturele crisis en ook een politieke crisis.’ Volgens hem is het voor zowel Erdogan als Kilicdaroglu een opgave om uit de economische crisis te komen. ‘Ik denk dat het voor geen van deze kandidaten duidelijk is hoe ze dit probleem kunnen oplossen. Er zullen bezuinigingsmaatregelen moeten worden genomen van immense omvang. Dit zal een zeer pijnlijk medicijn zijn voor de burgers.’

Baydar is pessimistisch over de economische vooruitzichten van Turkije. ‘In het beste geval duurt het vijf jaar voordat de economie zich herstelt, maar de reparatie zal zeer streng moeten zijn. Na de verkiezingen zal deze crisis voortduren, ook als er een nieuwe regering komt.’ Hij spreekt van een economische aardbeving na de fysieke aardbeving. ‘Het is niet de boodschap die we willen horen, maar het is de realiteit.’

Terugkeer vluchtelingen op agenda van Syrisch-Turkse top

0

De Turkse normaliseringsdrang van de betrekkingen met Syrië heeft, net voor de verkiezingen op 14 mei, een officiële ontmoeting tussen de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu en zijn Syrische collega Faysal el-Mikdad opgeleverd. Tijdens de top is gesproken over de terugkeer van vluchtelingen. Dat meldt de Turks krant Yeni Safak.

Bij de Turks-Syrische top die onder het voorzitterschap van de Russische buitenlandminister Sergei Lavrov plaatsvond, schoof ook de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Hüseyin Emir Abdullahiyan aan. Aan het einde van de ontmoeting kwam vanuit Rusland de volgende verklaring: ‘De inzet voor de soevereiniteit en de territoriale integriteit van Syrië en de strijd tegen alle vormen van terrorisme wordt opnieuw bevestigd.’

Turkije stond in de Syrische burgeroorlog meer dan een decennium lang tegenover Rusland, Syrië en Iran, door Syrische rebellen te steunen die het Assad-regime wilden afzetten. De facto is dat nog steeds het geval. Toch lijkt deze ontmoeting op een officiële erkenning van de nederlaag in die oorlog. Hoewel er geen concrete afspraken zijn gemaakt, lijkt de mogelijkheid dat Syrische vluchtelingen naar Syrië worden teruggestuurd groot te worden.

Denk: ‘PKK was aanwezig op het stembureau’

0

De massale vechtpartij tussen Turken en Koerden op de laatste stemdag voor de Turkse verkiezingen krijgt een staartje. In de Tweede Kamer heeft Denk-Kamerlid Stephan van Baarle gevraagd of de Koerdische PKK, die te boek staat als terreurorganisatie, aanwezig was in de RAI. Minister van Sociale Zaken Karien van Gennip zegt dat de politie ‘nog onderzoek doet’.

De vechtpartij in de RAI blijft de gemoederen bezighouden. De Kanttekening sprak eerder een anonieme waarnemer die onder meer zijn portemonnee met duizend euro is verloren en de schuld compleet neerlegde bij de Groen Links Partij: ‘Ze spreken geen Nederlands, zien er uit als militanten en hebben ook geen ID-kaart. Echt, alsof ze net uit de bergen zijn gekomen.’

Turken in Nederland kunnen niet meer stemmen. De verkiezingsdag in Turkije is aanstaande zondag op 14 mei. Mocht geen van de presidentskandidaten een meerderheid behalen, dat heel goed mogelijk is gezien de peilingen, dan volgt een tweede ronde. Turken, ook die in het buitenland, kunnen dan weer naar de stembus. Minister Van Gennip onderzoekt alvast of stemmen ook per post kan, meldt de Turkse nieuwssite SonHaber.

 

Turkije: Muharrem Ince trekt zich terug als presidentskandidaat

0

De leider van het Vaderlandspartij (Memleket) Muharrem Ince trekt zich terug als presidentskandidaat, maar doet nog wel mee voor de parlementaire verkiezingen. Dat meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber zojuist.

‘Nu hebben ze niemand meer om de schuld te geven als ze de verkiezingen verliezen en kunnen ze ook niet meer beweren dat ik geld van Erdogan zou hebben ontvangen om de oppositie te verdelen’, zei Ince in een persverklaring.

Op 14 mei zijn de Turkse presidentsverkiezingen. Daar hadden zich tot vandaag vier presidentskandidaten voor gemeld. De zittende president Recep Tayyip Erdogan, de seculiere leider Kemal Kilicdaroglu, de onafhankelijke kandidaat Sinan Ogan en Muharrem Ince van het Vaderlandspartij. Nu blijven er drie opties over.

Muharrem Ince was lange tijd parlementariër voor de seculier CHP. Hij deed zelfs een poging om voorzitter te worden van die partij, maar die strijd verloor hij tegen Kilicdaroglu.

Bollywoodfilm over IS leidt tot onrust in India

0

De eind vorige week uitgebrachte Bollywoodfilm The Kerala Story volgt het leven van drie hindoevrouwen, die zich tot de islam bekeren en zich daarna bij de terreurorganisatie IS aansluiten. De film leidt tot veel onrust in India.

Volgens de makers is de film gebaseerd op jarenlange research, maar critici zien de film als de zoveelste propagandastunt van hindoe-nationalisten, die een haatcampagne voeren tegen de Indiase moslimminderheid.

De Indiase premier Narendra Modi, leider van de hindoe-nationalistische partij BJP, prees de film vorige week tijdens een verkiezingsbijeenkomst in de deelstaat Karnataka. Hij zei dat de film probeerde ‘de gevolgen van terrorisme in een samenleving aan het licht te brengen’. Ook andere BJP-politici steunen de film.

De Indiase deelstaat West-Bengalen heeft The Kerala Story verboden, omdat de film religieuze polarisatie tussen moslims en hindoes zou aanwakkeren. Dit besluit heeft tot kritiek van federaal minister Anurag Thakur van Informatie, Communicatie, Jeugdzaken en Sport geleid. Hij zei dat West-Bengalen solidair was met de terroristen, niet met slachtoffers van terrorisme.

Eind vorig jaar was er al ophef over de film. In de trailer beweerde een actrice dat het personage dat ze speelde een van de 32.000 vrouwen uit de staat Kerala was, die zich bij IS hadden aangesloten. In werkelijkheid is er geen betrouwbare informatie over het aantal vrouwen dat zich bij IS aansloot. De deelstaat Kerala heeft de film een opzettelijke poging genoemd om ‘haat te verspreiden’, maar wil The Kerala Story niet verbieden.

The Kerala Story is niet de eerste Bollywoodfilm die anti-moslimsentimenten zou bevatten. Vorig jaar was er veel ophef over de film The Kashmir Files, die vertelt hoe hindoes in de jaren negentig massaal Kashmir ontvluchtten vanwege extremistisch geweld. Deze film zou moslims, die in India steeds meer in de verdrukking staan, demoniseren, aldus critici.

Conflict tussen Israël en Gaza escaleert

0

Israëlische luchtaanvallen in Gaza hebben vandaag het leven gekost aan vier Palestijnen, onder wie een tienjarig meisje.

In twee dagen tijd zijn er nu tenminste 25 Palestijnen gedood, onder wie vijf kinderen en vijf vrouwen. Daarnaast zijn tenminste 37 Palestijnen gewond geraakt als gevolg van de Israëlische aanvallen.

Israël verklaarde dat de aanval van vannacht gericht was tegen een commandant van de Islamitische Jihad, die betrokken is bij de productie van raketten in de Gazastrook. De commandant, Ali Hassan Muhammad Ghali, zou om het leven zijn gekomen.

Gisteravond zei dat Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant dat er meer dan 400 raketten vanuit Gaza werden gelanceerd op Israël. Deze beschietingen hebben niet tot doden geleid aan Israëlische kant, wel tot 25 gewonden gewonden.

Islamitische Jihad, een Palestijnse verzetsbeweging op de Gazastrook, begon vorige week met raketaanvallen in reactie op de dood van de Palestijnse vrijheidsstrijder Khader Adnan, die na een hongerstaking van 87 dagen overleed. Israël besloot daarop luchtaanvallen uit te voeren op de Gazastrook.

‘Erdogan vergelijkt zich met Ottomaanse sultans die het Westen trotseerden’

0

De Britse historicus Marc David Baer schreef een indrukwekkende studie over het machtige Ottomaanse Rijk, de voorganger van de huidige republiek Turkije. Eind deze maand verschijnt de Nederlandse vertaling: De Ottomanen. Khans, keizers en kaliefen.

Waarom beroept de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zich zo graag op het Ottomaanse verleden? Hoe tolerant was het Ottomaanse Rijk? En was dit rijk nu vooral Europees, of juist oosters en islamitisch? De Kanttekening spreekt met Baer over deze voormalige wereldmacht.

Welke aspecten van het Ottomaanse verleden spreken Erdogan aan? En welke aspecten negeert hij?

‘Hiervoor moeten we honderd jaar terug in de geschiedenis gaan. De Turkse Republiek, die in 1923 werd gesticht, keerde het Ottomaanse Rijk in veel opzichten de rug toe en bekeek het met een westerse, oriëntalistische bril. In de jaren twintig wilde Mustafa Kemal Atatürk (de oprichter van de Turkse Republiek, red.) Turkije herscheppen tot een modern en nationalistisch land. Hij introduceerde de zondag als rustdag en het Europese alfabet in plaats van het Arabische. De Aya Sophia veranderde hij van een moskee in een museum. Dat had Atatürk afgekeken van de Sovjet-Unie, waar kathedralen veranderd werden in atheïstische musea.

Erdogan staat kritisch tegenover de seculiere erfenis van Atatürk, en grijpt daarom terug naar een geromantiseerd Ottomaans verleden. Hij ziet het Ottomaanse Rijk als een sterk islamitisch rijk, een belangrijke speler in de wereldpolitiek, die de soennitische islam promootte. Dat het Ottomaanse Rijk in werkelijkheid een melting pot van culturen was, wordt door Erdogan en de zijnen vergeten. In de nostalgische televisieseries van nu zien we de Ottomanen verbeeld als orthodox-soennitische Turken. Dat lag in werkelijkheid genuanceerder. Ook is die tijd een metafoor voor nu. De negentiende-eeuwse sultan Abdülhamit II wordt neergezet als een sterke leider, die zijn rug recht hield tegenover het Westen en de zionistische Joden. Een soort Erdogan dus. Terwijl onder het bewind van Abdülhamit het Ottomaanse Rijk steeds verder desintegreerde.’

Vergelijkt Erdogan zichzelf ook met andere Ottomaanse sultans?

‘Ja, met Selim I, die begin zestiende eeuw Syrië en Egypte veroverde. Erdogan heeft een nieuwe brug over de Bosporus naar hem vernoemd en bidt in de sultan Selim-moskee. Lang niet alle Turken zijn echter positief over Selim, die verantwoordelijk was voor de massamoord op tienduizenden alevieten. Zij zien in hem een wrede onderdrukker. Maar voor Erdogan staat Selim voor het zwaard van de soennitische islam, en de ontplooiing van soennitische macht. Dat Selim ook mystieke kanten had en positief over het soefisme was, wordt door Erdogan en de zijnen vergeten. Ze maken van hem een traditionele moslim.’

Begin dertiende eeuw was het Ottomaanse Rijk een van de vele kleine Turkse rijkjes van Anatolië. Hoe slaagden de Ottomaanse heersers erin een groot wereldrijk te vormen?

‘Ten eerste schiepen ze een nieuwe militaire elite, de Janitsaren. Zij waren tot slaaf gemaakte christenen, die werden gedwongen zich tot de islam te bekeren. Ze kregen een uitstekende militaire training en waren absoluut loyaal aan de sultan. Ten tweede stond het Ottomaanse Rijk open voor technische innovaties. Ze gebruikten vuurwapens – kanonnen en geweren – en schoten daarmee hun vijanden stuk, in het oosten en in het westen. De Egyptische Mammelukken hadden geen vuurwapens en waren geen partij voor het moderne Ottomaanse leger.

Ten slotte heb je de kwestie van broedermoord. Sultans vermoordden hun broers en andere familieleden om de troon te grijpen en ook om die te behouden. Deze praktijk, hoe bloedig ook, werkte en hierdoor wisten de Ottomanen hun bezittingen drie eeuwen te behouden.’

Hoezo? Was dit geen recept voor ellende en burgeroorlog?

‘Het was hun beleid. De zonen werden door de sultan in Istanbul naar andere delen van het rijk gestuurd, waar ze een opleiding kregen en leerden om sultan te worden. Het systeem haalde het beste in leiders naar boven. En de beste prins was kennelijk degene die het bloedbad overleefde.’

Een sultan die veel bekendheid geniet is Süyleman, die regeerde in de zestiende eeuw. Was zijn heerschappij het hoogtepunt van het rijk?

‘Ja, het was een gouden tijdperk. Süyleman veroverde Rhodos en Belgrado en versloeg de Hongaren bij Mohács. Maar de sultan liet het ook zien. Hij liet voor zichzelf een prachtige nieuwe kroon maken, een helm waarop meerdere kronen waren gesmeed, en zat vol dure edelstenen. Hij droeg deze kroon in aanwezigheid van Europese ambassadeurs, om indruk op hen te maken. Het was een vorm van propaganda. Hij wilde laten zien hoe machtig het Ottomaanse Rijk was.

Sultan Süyleman was niet alleen sultan en kalief, maar beschouwde zichzelf ook als keizer, de ware opvolger van het Romeinse Rijk en het Byzantijnse Rijk. Natuurlijk had Süyleman veel te danken aan zijn voorgangers Selim I en Mehmet II, de sultan die Constantinopel veroverde, maar hij boekte zelf ook grote successen. Bagdad werd door hem veroverd, en de Ottomanen heersten over de Middellandse Zee.’

In de nostalgische televisieseries van nu zien we de Ottomanen verbeeld als orthodox-soennitische Turken. Dat lag in werkelijkheid genuanceerder

Toch hadden de Ottomanen geen overzeese koloniën, die de West-Europese landen – Engeland, Frankrijk, Spanje, Portugal en ook Nederland – tot wereldmachten maakten. Waarom staken ze de Atlantische Oceaan niet over?

‘Dat vonden ze niet nodig. Voor hen was Azië het centrum van de wereld. Daar lagen India en China, waarmee handel werd gedreven. De Europeanen hadden moeilijker toegang tot deze handel en besloten daarom naar het westen te varen.’

Wanneer begint de neergang van het Ottomaanse Rijk?

‘Ik zou zeggen in de achttiende eeuw, toen het duidelijk werd dat het Ottomaanse Rijk in militair-technologisch opzicht op achterstand kwam. Rusland profiteerde hiervan en lijfde steeds meer Ottomaanse gebieden in. Toch bleef het rijk veerkrachtig en tot 1922 voortbestaan, langer dan het Russische Rijk en het keizerrijk van de Oostenrijkse Habsburgers. Het Ottomaanse Rijk was begin twintigste eeuw nog steeds een macht om rekening mee te houden, een belangrijke speler op het wereldpolitieke toneel. Ze wisten de geallieerden bij Gallipoli te verslaan.’

Was het Ottomaanse Rijk gedoemd om ten onder te gaan, omdat het te traag moderniseerde? Of zouden hervormingen, als de geschiedenis anders was verlopen, misschien toch succes hebben gehad?

‘Vanaf het einde van de achttiende eeuw vonden er in het Ottomaanse Rijk voorzichtig gesprekken over hervormingen plaats. Het leger moest hervormd worden, maar ook de staat. In 1876 kreeg het rijk voor het eerst een grondwet en een parlement. Sultan Abdülhamit draaide dit twee jaar later weer terug en heerste daarna als een autoritair vorst.

De echte doorbraak leek te komen in 1908, met de opstand van de Jong-Turken. Het Ottomaanse Rijk had zich toen kunnen hervormen in meer democratische richting, maar dat gebeurde niet. Er was geen tijd om de hervormingen te implementeren. Italië verklaarde het Ottomaanse Rijk in 1911 de oorlog en veroverde Libië en de Dodekanesos-eilanden. Eind 1912 brak de Eerste Balkanoorlog uit en verloor het Ottomaanse Rijk bijna zijn gehele grondgebied in Zuidoost-Europa. Daarop besloten de Jong-Turken om opnieuw een staatsgreep te plegen, en voerden een nationalistisch regime in. Dit regime koos tijdens de Eerste Wereldoorlog partij voor Duitsland, waarmee het lot van het Ottomaanse Rijk bezegeld was. Als de Balkanoorlogen niet waren uitgebroken en het Ottomaanse Rijk buiten de Eerste Wereldoorlog was gebleven dan had het rijk mogelijk langer voortbestaan.’

Hoe tolerant was het Ottomaanse Rijk tegenover zijn Joodse en christelijke onderdanen?

‘Tolerantie betekende dat Joden en christenen er mochten leven, maar ze waren niet gelijk aan de moslims. Ze moesten een speciale belasting betalen en waren duidelijk tweederangsburgers. Ongelijkheid en discriminatie waren de norm in het Ottomaanse Rijk. Mannen en vrouwen waren niet gelijk, slaven en vrijen ook niet.

Toch was de Turkse tolerantie een verademing, in vergelijking met de religieuze intolerantie in Europa. Spanje en Portugal verjoegen na de Reconquista de Joden. In het Ottomaanse Rijk waren ze welkom en konden ze hoge maatschappelijke posities verwerven. Koningin Elizabeth I van Engeland vond het heel opmerkelijk dat een Joodse vrouw, waarmee ze correspondeerde, veel invloed had aan het hof in Istanbul.’

Maar tegenover alevieten en sjiieten was het Ottomaanse Rijk toch veel minder tolerant?

‘De Ottomanen verboden het sjiisme. Ik vertelde je over de massamoord op alevieten. Maar het ligt toch iets genuanceerder. In Libanon, waar de sjiieten in de meerderheid waren, stelde het Ottomaanse Rijk een sjiitische gouverneur aan. Ook waren er sjiitische generaals. De verhoudingen waren minder simplistisch als in het Westen waar in de zestiende eeuw het principe Cuius regio, eius religio gold: elk gebied zijn eigen godsdienst. Als een vorst luthers of katholiek was, dan waren zijn onderdanen dat ook.’

In de negentiende eeuw komt er een einde aan de Turkse tolerantie. Waarom?

‘Dat heeft te maken met de opkomst van het nationalisme. Ook kwam het Ottomaanse Rijk steeds meer onder druk van Rusland en de westerse mogendheden te staan. Dat zorgde voor een andere mentaliteit. De Ottomanen voelden zich aangevallen. Het was een ander rijk dan in het begin. Daarom konden er massamoorden plaatsvinden.’

De Ottomanen steunden de Nederlandse opstand tegen Spanje, zoals ze ook de opstanden van de Morisco’s in Spanje steunden

In 1915 mondde dit uit in de Armeense Genocide. Wat is volgens u de belangrijkste reden dat de Armeniërs tot zondebok werden verklaard?

‘Dat kwam door paranoia aan de top. De Jong-Turkse nationalisten die in 1913 door middel van een staatsgreep de macht kregen, waren doodsbang voor Rusland. Ze beschouwden de Armeniërs als vijfde colonne, die het Ottomaanse Rijk van binnenuit zouden vernietigen. Er waren Armeense nationalisten die terroristische aanslagen pleegden en separatisten, maar daartegenover stonden duizenden Armeniërs die loyaal waren aan het rijk. De Jong-Turkse machthebbers beschouwden terroristen en separatisten echter als de echte Armeniërs.

Het Armeense volk kreeg ook overal de schuld van. Een Ottomaans leger werd eind 1914 in de pan gehakt bij Sarikamis in de sneeuw, waarbij zo’n tachtigduizend soldaten de dood vonden. Dit was te wijten aan tactische blunders gemaakt door de Ottomaanse legertop, maar de Armeniërs kregen de schuld in de schoenen geschoven.’

‘Het Ottomaanse verhaal is een niet los te zien onderdeel van het Europese verhaal’, schrijft u in uw conclusie. Is Turkije als het puntje bij paaltje komt toch een Europees land, met een Europese geschiedenis? Of is het meer een Midden-Oosters land?

‘Het Ottomaanse Rijk was een Europees rijk, een Midden-Oosters rijk en een Noord-Afrikaans rijk. In mijn boek focuste ik op de Europese kant van het verhaal, omdat er al zoveel geschiedenisboeken bestaan die het Ottomaanse Rijk vooral beschouwen als een oosters, islamitisch rijk.

Het Ottomaanse Rijk heeft een grote impact op de Europese geschiedenis gehad. Denk aan de tulpen. Nederland staat internationaal bekend om de tulpen, maar tulpen komen uit Perzië en waren ook erg geliefd in het Ottomaanse Rijk. Nederlanders namen de tulpen mee vanuit Turkije.

Of neem de leuze ‘Liever Turks dan Paaps’ van de Nederlandse watergeuzen, die net als de Turken tegen de katholieke Habsburgers vochten. De Ottomanen steunden de Nederlandse opstand tegen Spanje, zoals ze ook de opstanden van de Morisco’s in Spanje hadden gesteund. Het feit dat keizer Karel V bereid was om concessies te geven aan Luther had ook alles met het Ottomaanse Rijk te maken, want de oorlogen tegen Süyleman beletten Karel om met de lutheranen af te rekenen.

Erdogan richt zich, in tegenstelling tot zijn seculiere voorgangers, meer op het islamitische Midden-Oosten. Toch is Erdogans blik ook op Europa gericht. Hij financiert moskeeën in de Bosnische hoofdstad Sarajevo en wil de Turkse diaspora in landen als Duitsland en Nederland aan zich binden. Net als het Ottomaanse Rijk is Turkije een land dat naar het oosten en naar het westen kijkt.’

FvD-Kamerlid maakt racistische opmerking tijdens Kamerdebat

0

De ondervoorzitter van de Tweede Kamer heeft gisteren Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) het woord ontnomen tijdens een debat. Het Kamerlid deed racistische uitspraken over ‘negroïde primaten’.

Van Meijeren deed zijn gewraakte uitlatingen tijdens een debat in de plenaire zaal van de Tweede Kamer over racisme bij de politie. Het FvD-Kamerlid was het niet eens met de kritiek op de politie, en wees op een incident in Amsterdam-Zuidoost, waarbij ‘een zwerm negroïde mensen een arme weerloze blanke jongen’ molesteerden. Toen ondervoorzitter Roelien Kamminga (VVD) hem in de rede viel en zei dat dit soort woorden niet nodig waren, had Van Meijeren het over ‘negroïde primaten’.

Kamerleden van andere fracties gingen niet inhoudelijk het debat met Van Meijeren aan, maar vroegen Kamminga om de FvD-parlementariër het woord te ontnemen. Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan vond dat Van Meijeren een grens had overschreden, door een groep andere mensen voor primaten uit te maken. Hij kreeg bijval van Ingrid Michon (VVD), die zei dat Van Meijeren een punt aandroeg dat niet aan de orde was tijdens dit debat, en daarom niet relevant. Omdat de FvD-politicus weigerde om zijn woorden terug te nemen, moest hij het spreekgestoelte verlaten.

Het is de tweede keer dat Van Meijeren het woord is ontnomen in de Tweede Kamer. De eerste keer was tijdens een coronadebat, toen de FvD-parlementariër opriep tot wetteloosheid. Vorig jaar ontnam de Kamervoorzitter ook Thierry Baudet het woord, nadat de FvD-fractievoorzitter tijdens de algemene politieke beschouwingen Sigrid Kaag van spionage beschuldigde.

Palestijnse kinderen in shock na dood klasgenoten

0

De elfjarige Mayar Ezzeldeen en haar achtjarige broertje Ali kwamen in de nacht van maandag op dinsdag om bij een Israëlische luchtaanval. Hun klasgenoten zijn in diepe rouw.

Hun vader was Tareq Ibrahim Ezzeldeen, een militaire commandant van de Palestijnse Islamitische Jihad (PIJ). Het gezin lag te slapen toen een Israëlische straaljager de hele verdieping van hun woongebouw in de wijk Al-Remal in het centrum van Gazastad onder vuur nam. Er vielen vijftien doden, waaronder drie PJI-leden, vier vrouwen en vier kinderen.

Mayar Ezzeldeen zou dinsdag op schoolreisje gaan. Haar klasgenoten zijn in shock en in diepe rouw, nu de ‘prinses van de klas’ vermoord is.

De vijfendertigjarige weduwe Aya Abu Taqia, moeder van een klasgenote van Mayar, vertelt aan Middle East Eye dat haar dochter en Mayar maandag snoep hadden gekocht voor het schoolreisje en een picknickkleed wilden meenemen. ‘Ik had ze nog niet eerder zo opgewonden gezien.’ Haar dochter verloor haar vader Osama Abu Taqia twee jaar geleden, tijdens een andere Israëlische luchtaanval op Gaza. Aya Abu Taqia durfde haar dochter aanvankelijk niet te vertellen dat Mayar was omgekomen, dat zou te traumatisch voor haar zijn.

Een andere moeder, Yusra al-Aklouk, verzweeg in eerste instantie de dood van Mayars broer Ali voor haar zoon Jamal, de beste vriend van Ali. ‘Ik had geen idee hoe ik het hem moest vertellen. Zijn kleine hartje kan dit allemaal niet aan.’ Jamal verloor zijn vader, grootvader en oom bij de Israëlische bombardementen op Gaza in 2021. Ali werd daarna een goede vriend van Jamal, en hielp hem om dit verlies te verwerken. Uiteindelijk besloot Al-Aklouk Jamal het slechte nieuws te vertellen. ‘Hij huilde’, zegt ze tegen Middle East Eye. ‘Maar toen herinnerde hij mij aan alle dingen die ik altijd zei over het later ontmoeten van de mensen waarvan we houden in de hemel.’

Verkiezingsopkomst onder Turkse Nederlanders niet eerder zo hoog

0

Europese Turken hebben bij de Turkse verkiezingen dit jaar een record gebroken qua politieke participatie. De opkomstcijfers zijn gemiddeld ruim 5% hoger dan in 2018. Zo meldt de nieuwssite Al-Monitor, op basis van gegevens van de Hoge Kiesraad in Turkije.

In 2018 was het gemiddelde opkomstpercentage onder stemgerechtigde Turken in het buitenland 44,6% . Dit jaar stemden meer dan 51% van de stemgerechtigden.

Bijna 3,5 miljoen Turken mochten stemmen in het buitenland, daarvan is uiteindelijk iets meer dan de helft daadwerkelijk gaan stemmen.

In Nederland was de opkomst ook hoger dan vijf jaar geleden. Van de 286.000 stemgerechtigde Turkse Nederlanders hebben er 146.000 gestemd. Dat aantal was in 2018 nog 118.000. Gecorrigeerd naar het grotere aandeel stemgerechtigden, ligt de opkomst nog steeds 4,17 procent hoger.

Stemmen bij de Turkse douanes kan nog tot 14 mei.