14.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 320

Moskee Lochem opnieuw in actie voor slachtoffers aardbeving Turkije

0

De Selimiye-moskee in het Gelderse Lochem is weer in actie gekomen voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije.

Dit is nodig, vinden de vrijwilligers van de moskee. ‘Je hoort eerst van heel veel acties, maar op een gegeven moment zakt het in.’ De aandacht mag niet verslappen, vinden ze.

Daarom zijn de vrijwilligers weer aan de slag gegaan, en hebben ze allemaal gerechten gemaakt die ze kunnen verkopen. De opbrengst gaat naar de slachtoffers van de aardbeving in Turkije.

Op 6 februari, vandaag precies vier weken geleden, vond er in de vroege ochtend een zwarte aardbeving in Zuid-Turkije plaats, met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. Er zijn meer dan 50.000 mensen omgekomen, en meer dan 2,4 miljoen mensen zijn van huis en haard verdreven. De ramp heeft mensen voor het leven getekend. Veel kinderen in Turkije zijn wees geworden, berichtte EenVandaag gisteren. Zij gaan een onzekere toekomst tegemoet.

VPRO: Steeds meer groene moskeeën

0

Er komen steeds meer groene moskeeën in Nederland. Moslims worden meer klimaatbewust, maar ook de hoge gasprijzen zijn een reden om te verduurzamen aldus VPRO.

Een van de moskeeën die is vergroend is de Selimiye-moskee in Haarlem. Het bestuur wil overgaan op zonne-energie en hoopt dat moskeegangers straks elektrisch rijden. Maar ook de hoge gasprijs speelt een rol. Voorzitter Mustafa Yigit: ‘We móéten over twee jaar klimaatneutraal zijn, anders hebben we een probleem. We betalen 1500 euro voor het gaspakket, zonder dat gunstige contract zouden we 7000 euro per maand betalen. Dan kun je meteen stoppen.’ Daarnaast heeft de voorzitter ook groene motieven, vertelt hij aan de VPRO: ‘Volgens de islam moeten we zuinig omgaan met de natuur. Als openbare moskee proberen we onze naasten daarvoor warm te krijgen.’

Een andere moskee is de  Orhan Gazi Camii-moskee in Den Bosch. Op het dak van deze moskee liggen 276 zonnepanelen, er is een warmtepomp geïnstalleerd en om minder CO2 uit te stoten, wordt er gebruik gemaakt van een geavanceerd luchtbehandelingssysteem. Ook is het gebedshuis volledig van waterbesparende kranen en lichtsensoren voorzien.

Samen met vijftien andere moskeeën is de Selimiye-moskee in Haarlem en de Orhan Gazi Camii-moskee in Den Bosch aangesloten bij het project GroeneMoskee. Deze actiegroep, ontstaan vanuit moskeekoepel Islamitische Stichting Nederland Diyanet (ISN Diyanet) en GroeneKerken, wil inzetten op duurzaamheid. Doel is om dit jaar veertig moskeeën te bereiken, en uiteindelijk alle 148 ISN-moskeeën.

‘Dankzij mijn katten ben ik de politiek in gegaan’ Kandidaat-politici aan het woord

0

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. De gekozen Statenleden kiezen vervolgens op 30 mei de leden van de Eerste Kamer. De Kanttekening spreekt met biculturele kandidaat-Statenleden én met een kandidaat-senator over de komende verkiezingen, over hun partij, over hun plannen en uiteraard over de thema’s diversiteit en inclusie. 

(Beeld: YouTube)

Sinan Özkaya (36), lijsttrekker van GroenLinks in Zuid-Holland

Sinan Özkaya gaat voor zijn tweede termijn als Statenlid, nu voor het eerst als lijsttrekker. Hij maakt zich hard voor het klimaat en voor sociale rechtvaardigheid, en wil dat graag doen bij een partij die ook invloed uitoefenen kan. ‘GroenLinks heeft nog niet in de regering gezeten, maar bestuurt wel mee in veel gemeentes en diverse provincies, waaronder ook Zuid-Holland. Daar maken we ook echt het verschil.’

Van ‘tokenisme’, zoals het kandideren van mensen uit minderheidsgroepen puur vanwege hun achtergrond, moet Özkaya niets hebben, vertelt hij. ‘Laatst kwam ik bij een lokale partijbijeenkomst in Delft, de stad waar ik gemeenteraadslid ben geweest. Een ouder lid sprak zijn trots uit, dat ik lijsttrekker geworden was van Zuid-Holland. Hij bedoelde het ongetwijfeld goed, maar ik had er toch een dubbel gevoel bij. Alsof het niet vanzelfsprekend is dat ook Turkse Nederlanders lijsttrekker kunnen zijn. Dat zal namelijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Als ik een witte man van middelbare leeftijd was geweest dan zou hij dit niet tegen mij hebben gezegd.’

Özkaya is gelovig moslim, maar wil liever niet over zijn geloof praten. Dat ziet hij als iets persoonlijks. Hij heeft zijn bachelorscriptie geschreven over ecologisch denken en de islam. Hij was niet betrokken bij de Groene Moslims, waarvoor GroenLinks-parlementariër Kauthar Bouchallikht actief was. ‘Die organisatie bestond helaas nog niet toen ik studeerde. Maar ze doen geweldig werk.’

Het GroenLinks-Statenlid voelt zich onderdeel van de Turkse gemeenschap in Zuid-Holland, helemaal na de verschrikkelijke aardbeving in Zuid-Turkije. Maar hij ziet zichzelf niet als de spreekbuis van Turkse belangen. ‘Toen ik nog gemeenteraadslid was, vroegen Turkse Nederlanders mij of ik wilde pleiten voor een grotere parkeerplaats bij de moskee, want er was te weinig ruimte. Maar ik ben een GroenLinkser, voor groene politiek. Ik antwoordde hen daarom dat ze moesten carpoolen, of de fiets konden pakken.’

‘Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn dat ook Turkse Nederlanders lijsttrekker kunnen zijn’

(Beeld: YouTube)

Ines Kostić (38), lijsttrekker voor de Partij voor de Dieren in Noord-Holland

‘In tegenstelling tot GroenLinks heeft de Partij voor de Dieren minder dringend de behoefte om te besturen’, vertelt Ines Kostić. ‘We moeten uit ons oude paradigma stappen. Wat is echt belangrijk? We lopen niet weg voor verantwoordelijkheid, maar andere partijen moeten beseffen dat de klimaatcrisis urgent is.’

De Partij voor de Dieren wil geen ‘oude politiek’ en geen ‘dichtgetimmerd regeerakkoord’, vervolgt Kostíc, en is daarom voorstander van een coalitieakkoord op hoofdlijnen. ‘We moeten eerlijk zijn over wat er moet gebeuren wat betreft het klimaat. We moeten boeren helpen de transitie te maken.’

Kostíc heeft een Bosnische achtergrond en vluchtte in 1995 naar Nederland, tijdens het hoogtepunt van de burgeroorlog. ‘We wisten op dat moment nog niet dat de oorlog bijna voorbij was. Maar mijn vader was gewond geraakt. Het was genoeg geweest.’ De oorlog leerde Kostíc een belangrijke les, vertelt ze. ‘Je moet je op tijd uitspreken tegen haat. Het begint altijd met een klein groepje dat haat verspreidt, terwijl de meerderheid zwijgt. En dan wordt haat langzaam maar zeker genormaliseerd.’

De Bosnische geschiedenis en haar zelfidentificatie als queer maken Kostíc tot een warm voorstander van meer diversiteit en inclusie. ‘We moeten niet in hokjes denken.’ Je mag Kostíc aanduiden als ‘zij/haar’, maar ze vertelt dat haar genderidentiteit zich niet in een hokje laat duwen. ‘In overleg met de griffie word ik nu aangesproken als Statenlid Kostíc. Dat is lekker neutraal.’

Maar waarom koos Kostíc voor de Partij voor de Dieren? ‘Mijn vriendin wilde graag katten. We hebben toen, op proef, twee weken twee katten in huis gehad. Ik werd dol op deze dieren en realiseerde mij: het zijn eigen karakters, met eigen behoeften. Dat hielp mij om van dieren te houden. De katten hebben er, zo bedenk ik mij nu, voor gezorgd dat ik nu lijsttrekker ben van Noord-Holland.’

(Beeld: Alliantie)

Tony Sener (39), nummer 6 van Alliantie in Overijssel

Alliantie is een nieuwe politieke partij, opgericht eind vorig jaar. Ze laat zich inspireren door het onafhankelijke Kamerlid Pieter Omtzigt, die echter niet betrokken is bij de partij. Tony Sener, geboren en getogen in Hengelo, is kandidaat voor deze partij.

‘De nieuwe partij is echt een initiatief van onderop’, vertelt hij. ‘We staan voor een andere bestuurscultuur, een ander beleid. We willen het politieke midden een nieuw leven inblazen. Populisten komen niet met haalbare alternatieven, wij wel.’

Alliantie is volgens Sener geen traditionele partij, maar een beweging van burgers, die vanuit de gemeenschap denkt. Om die reden is hij ook voor gereguleerde migratie. Dat past volgens hem beter bij de economische en sociale draagkracht van de samenleving.

Sener heeft zelf een migratieachtergrond. Hij behoort tot de Aramese gemeenschap, die ongeveer twintigduizend leden telt. De christelijke Arameeërs, waarvan het leeuwendeel lid is van de Syrisch-orthodoxe kerk, emigreerden vanaf de jaren zestig vanuit Zuidoost-Turkije naar Nederland, vooral naar Twente.

‘Ik wil het immateriële erfgoed van mijn gemeenschap in stand houden’, zegt Sener hierover. Het gevaar van assimilatie en modernisering is dat juist het immateriële erfgoed dreigt verloren te gaan, waardoor er straks weinig overblijft dat nog kan worden doorgegeven aan de komende generaties.‘

Hij ziet zichzelf als een bruggenbouwer. Aramese organisaties staan met verschillende groepen oriëntaals-orthodoxe christenen in contact, waaronder Armeniërs en Kopten. Hij vertelt dat hij zich tijdens de verkiezingscampagne vooral wil richten op deze groepen, ook om voorkeurstemmen te krijgen.

De electorale ambities van Alliantie zijn hoog. ‘We doen mee in drie provincies – Drenthe, Overijssel en Noord-Brabant. Als we in alle drie de provincies drie zetels halen, dan komt er ook een senator van Alliantie in de Eerste Kamer, en kunnen we ook invloed uitoefenen op het landelijke beleid.’

(Beeld: YouTube)

Fatima Oulad Hadj (45), nummer 3 van de PvdA in Noord-Holland

De ondernemende Fatima Oulad Hadj heeft twaalf jaar gewerkt voor een energiebedrijf en werkt nu als ict’er voor de gemeente Amsterdam. Ze kwam bij de PvdA terecht, omdat de partij haar hielp met een actie in Amsterdam voor beter onderwijs. ‘Ik ben gescheiden en heb twee kinderen. De basisschool waar mijn beide dochters naartoe gingen gaf ondermaats onderwijs. Ik werd niet gehoord toen ik daartegen actie voerde. Ik zocht steun en kwam in contact met de PvdA en werd lid.’

Fatima Oulad Hadj wil graag wat betekenen voor haar achterban, vertelt ze. Daarmee bedoelt ze niet alleen Marokkaanse Nederlanders, ‘maar ook alleenstaande moeders en vaders, mensen die anders zijn dan de ‘gewone Nederlander’.’ Ze strijdt voor gelijke kansen. ‘Het is niet vanzelfsprekend over de juiste papieren te beschikken, of de juiste opleiding te hebben. Maar zonder die zaken vis je achter het net. Daar wil ik iets tegen doen.’

Maar waarom kiest Fatima Oulad Hadj er dan voor om aan de Statenverkiezingen mee te doen, in plaats van aan de gemeenteraadsverkiezingen? ‘De Provinciale Staten zijn ook heel belangrijk, het is geen ver-van-je-bed-show. Veel mensen zitten nu financieel in de problemen vanwege de hoge gasprijzen. De provincie gaat hierover in gesprek met de leveranciers. En laat ik nu een achtergrond te hebben in energie. Daarnaast gaat de provincie ook over onderwijs, in samenspraak met de gemeente, en natuurlijk over de woningbouw. Dat laatste staat hoog op de agenda, vanwege het woningentekort.’

Fatima Oulad Hadj gelooft niet dat ze haar hoge positie op de lijst dankt aan haar hoofddoek, of omdat ze Marokkaanse is. ‘Ik ben gelukkig geen token. Ik word gewaardeerd voor het werk dat ik doe voor de samenleving. En dat wordt gezien en gewaardeerd.’ Ze heeft het gevoel dat de PvdA best wel eens een comeback kan maken. ‘Enkele jaren terug was de PvdA voor Marokkaanse Nederlanders een ‘no go’ en stemden veel mensen Denk, maar nu krijg ik veel positieve reacties als ik mensen uit mijn omgeving vertel dat ik voor de PvdA actief ben. Dat de PvdA meeregeert speelt ook mee. Dan kunnen we echt invloed uitoefenen.’

Dave Ensberg-Kleijkers (38), kandidaat-senator voor D66

Dave Ensberg-Kleijkers, directeur van Jantje Beton, de organisatie die zich inzet voor speelplaatsen, woont in het Gelderse Culemborg. Sinds kort is hij lid van D66. ‘Ik ben jarenlang actief geweest voor het CDA, maar ik kon mij niet langer verenigen met de rechts-conservatieve koers van de partij’, vertelt hij. ‘Nu weer wil het CDA in Limburg de PVV en FvD niet uitsluiten voor coalitiedeelname. Dat vind ik echt niet goed.’

Nadat hij negen maanden was afgekickt van het CDA, benaderde D66 hem om voor deze partij actief te worden. ‘Ik ben een man van het midden. Daarom zat ik eerst bij het CDA. Ik vind het bijvoorbeeld ook belangrijk om met grote bedrijven samen te werken, om samen met hen Nederland beter te maken. Bij PvdA en GroenLinks proef ik te vaak het sentiment dat multinationals per definitie verkeerd zijn. Dat bestrijd ik.’

Voor D66 staat Ensberg-Kleijkers op nummer 13 voor de lijst van de Eerste Kamerverkiezingen. ‘Ik heb ooit aan de Statenverkiezingen meegedaan, maar ik ben een import-Gelderlander. Ik voel mij meer betrokken bij landelijke thema’s. Een voorkeurscampagne kan ik niet echt voeren, want we worden door Statenleden gekozen. Maar misschien gebeurt er – dit klinkt wel een beetje CDA – een wondertje.’

Het imago dat aan D66 kleeft, een partij van hoogopgeleide witte mensen uit de Randstad, is niet terecht, vindt Ensberg-Kleijkers. ‘Ik ben van kleur en woon in Culemborg, in de provincie. Maar we hebben ook minister Franc Weerwind van Rechtsbescherming in het kabinet, staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media, en verder ook veel vertegenwoordigers van kleur, denk aan Kamerlid Fonda Sahla en Europarlementariër Samira Rafaela.’

Mocht hij – als het wondertje plaatsvindt – toch in de Eerste Kamer worden verkozen, dan wil Ensberg-Kleijkers debatteren over belangrijke zaken als onderwijs, maar ook en vooral meedenken over de uitvoering. ‘En wat doen voor de BES-gemeenten (Bonaire, Sint Eustatius en Sint Maarten, red.). Zij zijn niet vertegenwoordigd in de Eerste Kamer, maar dat moet eigenlijk wel.’

‘Ik ben christelijk opgevoed en kijk regelmatig naar Hour of Power’

(Beeld: Ayanna Mercelina)

Jane Lobles, nummer 9 van het CDA in Noord-Holland

Jane Lobles is een vierde generatie Nederlander. ‘Juridisch gezien ben ik een Nederlander. Mijn familie heeft Surinaamse roots, maar ik heb ook een tijd op de Antillen gewoond.’

Ze is al heel lang geïnteresseerd in politiek. Ze was betrokken bij het Zij-aan-zij-project, om vrouwen te trainen en op bestuurlijke functies te krijgen. Ze werd daarna door het CDA gevraagd om actief te worden voor de partij. ‘Dat waardeerde ik enorm. Ik vind het prettig als ik gevraagd word vanwege mijn kwaliteiten, wat ik allemaal in huis heb.’ Daarnaast heeft ze feeling met de christelijke signatuur van het CDA. ‘Ik ben christelijk opgevoed en kijk regelmatig naar Hour of Power.’

Regelmatig kreeg Lobles van mensen met een niet-westerse achtergrond te horen dat het bijzonder was dat ze bij het CDA zit, een centrumrechtse partij. Het CDA is diverser dan linkse mensen misschien denken. ‘We hebben ook een Kamerlid met Marokkaanse roots.’ Wat haar aan het CDA aanspreekt is de filosofie van de partij, de focus op normen aan waarden. ‘Het draait niet om ‘ik’, maar om ‘wij’. Ik kom uit een ‘wij-cultuur’.’

Mocht ze verkozen worden in de Staten, dan wil Lobles meer betekenen voor de kop van Noord-Holland. Ook wil ze een rolmodel zijn voor andere vrouwen. ‘Er zijn er nu te weinig. Het Statenlidmaatschap is op het eerste gezicht niet heel sexy, maar in deze positie kan ik wel iets voor vrouwen betekenen.’

Ze is niet van plan een voorkeurscampagne te voeren. ‘Ik blijf liever low profile’, zegt ze. In de toekomst wil ze best op een hogere positie staan, maar daar moet ze dan wel voor gevraagd worden.

Charifa Zemouri benadrukt belang hpv-vaccinatie onder moslims

Op HPV Awareness Day, zaterdag 4 maart, kunnen jongeren van 18 tot 27 jaar zich gratis laten vaccineren tegen het hpv-virus. Onder andere bij moslims blijft de vaccinatiegraad tegen dit virus achter, meldt het RIVM. Hoe zit dat? Charifa Zemouri, deskundige op het gebied van infectieziekten, is bij de campagne betrokken.

De Kanttekening legt Zemouri enkele vragen voor over de bereidheid bij niet alleen moslims, maar ook Nederlanders met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, om zich tegen hpv te laten vaccineren. Vooral voor vrouwen is dit virus gevaarlijk. Met een vaccinatie zijn ze beschermd tegen zes soorten kanker.

Wat weet het RIVM, dat een rijksvaccinatieprogramma heeft ter bestrijding van hpv, over de vaccinatiebereidheid bij diverse groepen? ‘We weten uit de afgelopen jaren dat meisjes met een islamitische of met een streng-christelijke achtergrond terughoudender zijn om zich tegen HPV te laten vaccineren’, laat een woordvoerder van het gezondheidsinstituut weten. ‘Dat zien we ook terug in de vaccinatiegraad.’

Daarom zijn deskundigen als Zemouri bij de campagne betrokken. ‘We willen dat ouders, jongeren en jongvolwassenen die nu voor de keuze staan voor een hpv-vaccinatie een afgewogen keuze maken op basis van goede informatie’, laat het RIVM weten. ‘Dat doen we door informatie op maat te ontwikkelen. Zo besteden we binnen ons onderwijsmateriaal specifiek aan dacht aan de hpv-vaccinatie in de context van de islam. Ook ontwikkelen we samen met de stichting Ocan voorlichtingsmateriaal voor jongvolwassenen en ouders met een Caribische, Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse achtergrond. Ook van deze groepen weten we dat er weinig kennis is van hpv. We willen de informatie verbinden aan hun culturele waarden en normen. We hebben de flyer en uitnodigingsbrief ook in zes talen beschikbaar om de toegankelijkheid van de informatie te vergroten.’

Het RIVM zegt te hopen samenwerkingen zoals die met stichting Ocan, in de toekomst verder te kunnen uitbreiden. ‘Zodat we zo specifiek mogelijk kunnen aansluiten bij vragen of twijfels uit verschillende groepen in de samenleving.’

Charifa Zemouri werkt als onderzoeker en adviseur op het gebied van infectieziekten en volksgezondheid. Vorig jaar interviewde de Kanttekening haar over de bereidheid onder moslims en biculturele Nederlanders om zich tegen corona te laten vaccineren.

Waarom is hpv-vaccinatie belangrijk volgens u?

‘Het is bewezen dat dit vaccin besmetting met het humaan papillomavirus – hpv – en aanhoudende infectie voorkomt en daarmee dus ook risico op zes verschillende soorten kanker aan de geslachtsdelen – de baarmoederhals, vulva, anus en penis – en de mond en keel.

Hpv is een zeer veel voorkomende infectie en zeer besmettelijk. Ongeveer 80 procent van de mensen die ooit seksueel actief zijn loopt het virus op. De kans op besmetting is na één keer seksueel contact met iemand die positief is voor hpv al 60 procent. De gevaarlijke types hpv, types 16 en 18 waartegen nu wordt gevaccineerd, geven geen klachten of symptomen. Alleen vrouwen kunnen zich hierop laten testen middels een uitstrijkje. Je kan ook meerdere malen in je leven hpv oplopen en veilige seks alleen geeft niet genoeg bescherming tegen dit virus.

Hpv kan ook kanker veroorzaken, als het immuunsysteem het virus niet opruimt. Dit duurt ongeveer tien tot vijfentwintig jaar. Het meest voorkomende type kanker is dan bij vrouwen baarmoederhalskanker. Mannen kunnen van het virus kanker krijgen in de anus, mond of penis. Het vaccin voorkomt besmetting en de ontwikkeling van kanker, daarom is het belangrijk om het vaccin te nemen.’

U werkte mee aan de RIVM-campagne, met focus op de islamitische bevolkingsgroep. Waarom die focus?

‘In Nederland, maar ook in Engeland en Denemarken bijvoorbeeld, is de vaccinatiebereidheid en de hpv-vaccinatiegraad onder jongeren met een islamitische achtergrond het laagst. Als deze groep jongeren zich niet beschermt tegen hpv, dan is de kans op het ontwikkelen van kanker op latere leeftijd groter dan de autochtone Nederlandse populatie. We zien nu ook al dat bij landelijke screeningsprogramma tegen baarmoederhalskanker, dat dezelfde groep minder vaak meedoet waardoor kans op missen van een beginnende kanker vergroot. Zo krijg je gezondheidsverschillen in Nederland en dat wil je niet.

‘In orthodoxe christelijke en islamitische gemeenschappen heerst het beeld van ‘als ik ziek word is het de wil van God’’

Het is belangrijk om de beleefwereld en de factoren die vaccinatiebereidheid drijven goed te begrijpen voor succesvolle kennisoverdracht en dat personen goed geïnformeerde keuzes maken. Vaccinaties zijn niet haram, ook niet tegen een seksueel overdraagbaar virus als het vaccin je beschermt tegen ernstige ziekte. Dus religieus gezien houdt niemand vaccinaties tegen. De islam doceert over verschillende kuisheidsregels, maar we weten dat niet iedere moslim zich hieraan houdt. Daarom is het belangrijk om cultuursensitief over hpv-vaccinatie te informeren. Beleefwereld, referentiekaders, cultuur, geloof, sociale normen zijn allemaal factoren die vaccinatiebereidheid drijven en daarom in kaart moeten worden gebracht voor maatwerk campagnes.

Onder sommige islamitische jongeren bestaan misverstanden over hpv en spreken over seks is in veel islamitische gezinnen taboe. Hierdoor blijven misconcepties bestaan en is er een onterechte vorm van zelfgenoegzaamheid. Mensen denken: ik blijf maagd, ik heb maar seks met één persoon en kan daarom niet besmet raken. Zo legde ik tijdens een van mijn onderwijspilots aan het ROC in Amsterdam uit dat je het virus ook kunt oplopen als je als meisje maagd blijft tot je huwelijk, via je echtgenoot als die besmet is. De reactie was een kort moment van stilte.’

Vorig jaar was u over corona-vaccinaties stellig: ‘Marokkaans is geen factor qua vaccinatiebereidheid’. Geldt dat ook voor de hpv-vaccinatie?

‘Correct. Tijdens de pandemie werd gesteld dat Marokkanen zich niet vaccineren vanwege hun afkomst en cultuur. Dat is onterecht. Het hpv-vaccin is voor iedereen met een orthodoxe of conservatieve houding jegens seks een factor voor vaccinatiebereidheid. Er bestaan veel misconcepties over het vaccin zoals dat het seks promoot, dat jongeren zichzelf onterecht veilig wanen en dat moslims geen soa’s kunnen oplopen. Dit belemmert de vaccinatiebereidheid, ook bij niet-moslims.

Net zoals bij coronavaccinatie geldt voor hpv-vaccinatie het volgende: vertrouwen in overheid, in effectiviteit van het vaccin en voldoende kennis zijn belangrijke factoren. Persoonlijk ken ik veel Marokkaanse jongeren en gezinnen die zich wel hebben laten vaccineren tegen hpv, omdat zij voldoende kennis hebben over het vaccin en dit vonden passen als preventiemaatregel met respect voor hun geloof of culturele achtergrond.

En wist je dat het hpv-vaccin sinds de herfst van 2022 is opgenomen in Marokkaanse rijksvaccinatieprogramma? In Marokko en de Verenigde Arabische Emiraten, twee moslimlanden, worden jongeren nu ook al gevaccineerd tegen hpv.’

Heb je andere argumenten nodig dan voor de algemene Nederlandse bevolking om Marokkaanse of Turkse Nederlanders te overtuigen voor een hpv-vaccinatie?

‘Deels. Als het gaat om feiten over het virus en het vaccin is het voor iedereen hetzelfde. Aangezien hpv seksueel overdraagbaar is, krijg je een andere houding vanuit jongeren voor wie seks buiten het huwelijk taboe is of niet toegestaan. Ik merk bij onze gemeenschap dat er nog te weinig wordt gesproken over seksuele gezondheid en hoe je jezelf kan beschermen. Het hpv-vaccin is daar één van. De rol van de ouders is ook zeer belangrijk. Ouders moeten weten dat het vaccin er niet is om je kind ‘losbandig’ te maken. Denken dat je kind voor altijd kuis blijft is wensdenken en ook geen reden om je kind te onthouden van bescherming. In onze gemeenschap heerst ook de dubbele seksuele moraal, waarbij jongens weinig tot geen consequenties ervaren als zij seks hebben. Daardoor stijgt de kans op hpv-besmetting.

In de orthodoxe christelijke en islamitische gemeenschappen heerst bij velen het beeld van ‘als ik ziek word is het de wil van God’. Maar je bindt toch eerst je kameel vast en vertrouwt dan op Allah, zoals het islamitische gezegde luidt? Of op seculiere manier gezegd: je zet toch ook je fiets op slot om diefstal te voorkomen? Of zeg je hier ook als het de wil is van God wordt mijn fiets gestolen?’

Dus hier speelt ook een probleem dat verbonden is aan orthodoxe religie, christelijk en islamitisch?

‘Ja, verbonden aan de interpretatie en beleving van religie volgens mensen. De religie zelf, zoals ik eerder stelde, verbiedt vaccinaties niet. Vandaar dat ik in de nieuwe soa-richtlijn moslims en orthodoxe christenen en andere conservatieve groepen samen heb genomen als één groep omdat ze veel raakvlakken hebben als het gaat om seksueel overdraagbare aandoeningen en seksuele relaties. Net zoals orthodoxe christenen, zullen moslims op een dag seksueel actief worden omdat trouwen en kinderen krijgen in beide gemeenschappen wordt aangemoedigd. Je kan dan niet met 100 procent zekerheid vaststellen dat jij of je toekomstige partner nooit eerder seks hebben gehad en dus besmet zijn. En met seks bedoel ik dus niet alleen penetratie, want je kan hpv ook overdragen via tongzoenen en door elkaar aan te raken op intieme delen. Daarom is het belangrijk voor iedereen om zich te vaccineren tegen hpv voor het voorkomen van kanker.’

Turks parlement verwerpt plan om Syriërs na aardbeving te deporteren

0

De Turkse coalitiepartijen hebben een voorstel van de oppositie verworpen, om Syrische vluchtelingen onmiddellijk het land uit te zetten.

Het voorstel, ingediend door de seculier-nationalistische Goede Partij (IYI Parti) en de Republikeinse Volkspartij CHP, de grootste oppositiepartij van het land, beoogde de repatriëring van Syrische vluchtelingen. De oppositiepartijen verwezen in hun voorstel op de catastrofale impact van de recente aardbeving op Turkije, evenals op het gevaar van ‘demografische verandering’.

‘Het vluchtelingenprobleem heeft door het verkeerde beleid van de regering tegenover Syrië hoge kosten met zich meegebracht, en vormde een grote bedreiging voor het demografische evenwicht in de regio. De aanwezigheid van Syrische vluchtelingen in de regio verhoogde deze risico’s en bracht verdeeldheid in de demografische structuur van de regio aan het licht, die zich in de toekomst zal verdiepen’, zei parlementariër Aydin Adnan Sezgin van IYI. Hij riep daarom op tot onmiddellijke actie. De regering moest Syrische vluchtelingen repatriëren, en hiervoor onderhandelingen starten met het Syrische regime.

Het voorstel kreeg geen meerderheid in het Turkse parlement, omdat de Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP) van president Erdogan en coalitiepartner MHP, die gelieerd is aan de extreemrechtse Grijze Wolven, tegenstemden.

In Turkije wonen bijna vier miljoen Syriërs, die het geweld uit hun vaderland zijn ontvlucht.

Amerikaanse activiste ontmaskerd: ze is wit en niet van kleur

0

Een Amerikaanse mensenrechtenactiviste, die jarenlang beweerde een vrouw van kleur te zijn, werd onlangs door collega’s ontmaskerd als leugenaar. In werkelijkheid is ze een witte vrouw van Europese afkomst.

De vrouw, die zich Raquel Saraswati noemt, vertelde jarenlang aan de buitenwereld dat ze een Latijns-Amerikaanse, Zuid-Aziatische en Arabische achtergrond heeft. Collega’s bij de bij de mensenrechtenorganisatie American Friends Service Committee (AFSC) roken op een gegeven moment onraad. Toen de bewijzen zich opstapelden, besloten ze aan de bel te trekken door middel van een open brief. Raquel Saraswati zou in werkelijk  Rachel Elizabeth Seidel heten, en van Britse, Duitse en Italiaanse afkomst zijn.

De vermoedens van de collega’s werden bevestigd door Seidels moeder, Carol Perone. Zij deed een boekje open over haar dochter in het blad The Intercept. ‘Ik noem haar Rachel. Ik weet niet waarom ze doet wat ze doet. Ik ben zo wit als de sneeuw en zij ook.’ Een ander familielid, dat anoniem wil blijven, bevestigde tegenover The Intercept dat Saraswati inderdaad wit is.

Perone vertelde The Intercept op dat haar dochter zich op de middelbare school tot de islam bekeerde en op een gegeven moment de behoefte kreeg om zichzelf af te presenteren als iemand met een niet-witte identiteit. ‘Ik ben Duits en Brits, en haar vader was een Italiaan uit Calabrië. Ze heeft ervoor gekozen om een ​​leugen te leven, en dat vind ik heel, heel triest.’

De briefschrijvers menen dat Saraswati een verborgen agenda heeft, bericht The Intercept. Na de aanslagen van 9/11 schoof ze aan bij rechtse talkshows, als ‘gematigde moslima’ die kritisch was op haar fundamentalistische geloofsgenoten. Sommigen vrezen dat Saraswati een infiltrant is, die moest spionerenvoor islamofobe, pro-Israëlische organisaties. Saraswati had toegang tot privégegevens van veel linkse activisten.

Saraswati is niet de eerste witte vrouw die zich voordeed als vrouw van kleur. In 2015 werd Rachel Dolezal ontmaskerd, een witte vrouw die zich jarenlang had voorgedaan als zwarte vrouw en actief was voor de zwarte burgerrechtenbeweging NAACP.

Turkse autoriteiten willen beschadigde kerk slopen

0

Het Turkse ministerie van Milieu wil een christelijke kerk uit de dertiende eeuw afbreken, die zwaar beschadigd werd door de aardbeving van 6 februari.

Het gaat om de Grieks-orthodoxe kerk Sint Joriskerk in het dorp Sarilar. In 1872 werd de kerk ook door een aardbeving verwoest, maar het gebedshuis werd in 1897 herbouwd, aldus kerkpastoor Yohanna Papazoglu.

De kerk beschikt niet over de benodigde papieren om door het ministerie van Cultuur als een historisch gebouw te worden erkend. Daarom beslist het ministerie van Milieu over het lot van de kerk.

Plaatsvervangend secretaris-generaal van de gemeente Istanbul, Mahir Polat, riep de autoriteiten op om het besluit terug te draaien en het gebouw te registreren als historisch monument. In reactie op Polat zei Birol Inceciköz, adjunct-directeur van de algemene directie van het ministerie van Cultuur en Toerisme, dat het gebouw in kwestie al was geregistreerd en dat ze de locatie momenteel aan het onderzoeken zijn. Maar hij vergiste zich. Dat ging om de Sint Nicolaaskerk in Iskenderun en niet de Sint Joriskerk.

Polat wees op de fout en benadrukte de urgentie van het behoud van de Sint Joriskerk, die aanzienlijke schade heeft opgelopen. Hij bekritiseerde de onjuiste informatie van Inceciköz en riep op tot een goed onderzoek naar de historische waarde van het gebouw.

Pastoor Papazoglu riep de autoriteiten ook op om de kerk te behouden. De behoefte van de mensen aan spiritualiteit is urgenter dan ooit, vooral na de ramp, zei hij.

De Sint Joriskerk is genoemd naar de heilige van Joris van Cappadocië, die de beschermheilige is van Engeland.

‘Van zwarte historische figuren leren we samenwerken en te geloven in onze eigen kracht’

Wie kent de componist Joseph Bologne of de zakenvrouw Mary Seacole? En de beeldhouwster Edmonia Lewis of de kunstschilder Josef Nassy? Deze talentvolle Europeanen van kleur zijn bij het grote publiek weinig bekend. Zonde, vindt documentairemaker Orville Breeveld. Hij maakte over hen de tv-serie Nieuwe Blik Terug.

‘Onze eerste aflevering is zondag uitgezonden en werd erg positief ontvangen’, vertelt Breeveld trots. Hij wil, als de serie een succes wordt, een vervolg maken. ‘Ik heb een lijst gemaakt van tweeëntachtig zwarte historische personen, die het verschil wisten te maken. Natuurlijk kun je die niet allemaal in één serie proppen, daarom hoop ik op een tweede seizoen. Maar first things first, eerst kijken of deze afleveringen een succes worden.’

Het idee voor de serie ontstond tussen 2003 en 2015, toen Breeveld als muzikant op tournee door Europa was. ‘Vaak kreeg ik, als zwarte man, de vraag waar ik vandaan kom, terwijl ik mij ook Europeaan voelde. Ik vroeg mijn Europese vrienden of ze misschien iets wisten over zwarte historische personen uit hun stad of plek. En daar ging ik dan naartoe. Ik hield alle namen bij in een schriftje. Wetenschappers, kunstenaars, generaals, enzovoort. Ze hebben nooit de aandacht en erkenning kregen die ze verdienden. Daar wilde ik verandering in brengen.’

Acht jaar geleden pitchte Breeveld zijn idee voor een serie over vergeten zwarte historische figuren uit de Europese geschiedenis bij de NTR. ‘Ze vonden het reuze interessant, maar hadden geen budget voor alle tweeëntachtig. Toen we konden gaan filmen, brak de coronapandemie uit. Dus konden we pas eind 2021 verder. Het heeft erg lang geduurd allemaal, maar ik ben ontzettend dankbaar dat het is gelukt.’

De Black Lives Matter-beweging, die na de moord op de Afro-Amerikaanse George Floyd in mei 2020 een hoge vlucht nam, is niet van invloed geweest op de plannen. ‘We waren ver voor 2020 begonnen met alles’, zegt Breeveld. ‘Het is bovendien een Europees verhaal.’

Offers maken

Nieuwe Blik Terug is niet alleen voor zwarte mensen gemaakt, maar voor iedereen die in Europa leeft of werkt. De Amerikaans-Italiaanse beeldhouwster Edmonia Lewis (1844-1907) is een inspiratie voor iedereen in de kunsten, vindt Breeveld. ‘Ze werd als vrije vrouw geboren ten tijde van de slavernij in de Verenigde Staten. Ondanks haar Afro-Indiaanse achtergrond lukte het haar om bekendheid te verwerven en trok ze naar Rome.’

Alle hoofdpersonen in de documentaire zijn volgens Breeveld inspirerend: ‘De les die we leren, is dat je succes kan boeken als je bereid bent om offers te maken, jezelf te ontwikkelen. De mensen in onze documentaire hebben optimaal gebruik gemaakt van de kansen die er waren en schiepen kansen die er eerst niet waren. Ze legden zich niet neer bij de normen van die tijd.’

‘Deze mensen hebben nooit de aandacht en erkenning kregen die ze verdienden. Daar wilde ik verandering in brengen’

Een andere persoon die de aandacht trekt is Joseph Bologne (1745-1799), een achttiende-eeuwse componist, violist en dirigent uit Frankrijk, die van gemengde afkomst was. Zijn moeder was een totslaafgemaakte vrouw, zijn vader een plantage-eigenaar op Guadeloupe, een eiland in het Caraïbisch gebied. Toen hij tien jaar oud was, bracht zijn vader hem naar Frankrijk.

Of denk aan Mary Seacole (1805-1881), een Britse verpleegkundige en zakenvrouw die actief was tijdens de Krimoorlog. Door haar ondernemingszin en achtergrond vergeleek men haar met Florence Nightingale. Zij komt uitgebreid aan bod in de documentaire, net als de Joods-Surinaamse kunstschilder Josef Nassy (1904-1976). Tot zijn werk behoren onder andere tweehonderd schilderijen en tekeningen, die hij maakte tijdens de drie jaar dat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in België gevangen zat.

Afro-Europees museum

Dit jaar herdenken we dat de slavernij in Suriname en op de voormalige Nederlandse Antillen honderdvijftig jaar geleden werd afgeschaft. Orville Breeveld vertelt hij de aandacht voor de slavernij goed vindt, maar dat we hier niet in moeten blijven hangen. ‘De slavernij is niet de hele geschiedenis. Pijn is een onderdeel van onze historie, maar er is meer. Ik wil in mijn serie juist perspectief bieden, mensen inspireren.’

Breeveld bekent dat hij om die reden ook zijn twijfels heeft over een nationaal slavernijmuseum. ‘Er zou eigenlijk een Afro-Europees museum moeten komen, waar ook de slavernijgeschiedenis een onderdeel van is, want het mag niet de hoofdmoot zijn. Maar dat is mijn visie. Morgen moeten onze kinderen naar school, over een paar jaar moeten ze een baan zoeken. Ze moeten het beste uit zichzelf halen. Als er dan alleen aandacht is voor slavernij, pijn en slachtofferschap, dan helpt je dat niet verder. Je wil als kind gestimuleerd worden, optimaal gebruik maken van de kansen die er zijn. Je moet je focussen op het positieve, en daarin investeren. Het verleden moet inspireren, niet demotiveren.’

Breeveld noemt in dit verband de SWOT-analyse (waarbij je sterke en zwakke punten, kansen en risico’s op een rij zet) die afkomstig is uit de psychologie. ‘Je kijkt naar strenghts, weaknesses, opportunities en threats. Onze zwaktes en bedreigingen kennen wel al, laten we naar onze sterktes en kansen kijken. Onze focus moet vooruitgang zijn. Je moet uit bed stappen met het gevoel dat vandaag weer het verschil gaat maken: ‘Nu ga ik naar de Kamer van Koophandel om mijn nieuwe bedrijf in te schrijven, naar de universiteit om een opleiding te volgen, enzovoort’.’

Ook vindt Breeveld het belangrijk dat mensen van kleur zich niet terugtrekken in een hoekje, maar samenwerking zoeken met anderen. ‘Onze samenleving is erg gepolariseerd. Sommige mensen geloven dat nog meer polarisatie, en je terugtrekken in je eigen bubbel met gelijkgezinden, de oplossing is. Maar dat is niet zo. Samenwerken is de sleutel tot succes. Dat laten die zwarte historische figuren ook zien. Ze geloofden in hun eigen kracht, maar zochten ook naar samenwerkingspartners om verder te komen.’

Het gaat, zo besluit Breeveld, om een ander perspectief. ‘De kunst is: welke bril zet je op? Die van pijn en misère? Of die van inspiratie? De geschiedenis van de slavernij ontneemt onze blik. Natuurlijk moeten we dat verhaal vertellen, maar er zijn urgentere verhalen.’

Nieuwe Blik Terug wordt komende weken uitgezonden op NPO2. De afleveringen zijn terug te zien via NPO Start.

Gouden Bocht Amsterdam ligt plots in arme wijk

0

De bewoners van de Buiksloterdijk in Amsterdam-Noord zijn helemaal ondersteboven van de enorme prijsstijging van de vierkantemeterprijs van hun woningen. Die is gestegen naar ruim 11.000 euro. ‘Zijn ze gek geworden?’ zegt één van hen tegen AT5. ‘De buurt is ontzettend veryupt’, geeft een andere bewoner aan. ‘Bouwvakkers zijn verdwenen en advocaten zijn ervoor in de plaats gekomen.’

Niet alleen de hoofdstad, heel Nederland heeft te maken met de hoge vierkantemeterprijzen van woningen. Dit heeft demografische consequenties, namelijk de verdrukking van lagere inkomens naar gebieden met goedkope huizen. In die groep zitten veel mensen met een migratieachtergrond. Stedenbouwkundige Ceren Sezer concludeerde in 2020 in haar promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Delft dat de hoge huren en koopprijzen van winkelvastgoed een probleem vormen voor met name Turkse ondernemers in de oude stadwijken. Zij kunnen de hoge huren niet meer betalen en vertrekken naar omliggende wijken en gemeenten.

In andere delen van Amsterdam is naast verbazing ook protest tegen de onbetaalbare woningen. Zo is er de noodkreet van bestuursadviseur Tofik Dibi voor Amsterdam Nieuw-West: ‘Het moment dat de huur wordt afgeschreven is voor veel mensen het begin van de worsteling: hoe ga ik deze maand rondkomen en hopelijk ook nog iets leuks doen naast al dat werk? Dit is niet ok. Er is een ander leven mogelijk. Deels ligt dat bij onszelf, deels bij de politiek.’

Dibi sympathiseert met de boze stoet demonstranten die afgelopen zondag door de binnenstad trok: ‘De Kalverstraat is symbool van rijke mensen die schaarse ruimte bezet houden puur omdat ze toch niks voelen van de kosten terwijl de rest eronder gebukt gaat. Daar waar het probleem ligt moet de oplossing komen opdagen en dat is gebeurd’, twitterde hij.

Zwolse moskee mag gebedsoproep zeven dagen per week laten horen

0

Het laatste bezwaar tegen de gebedsoproep van de Masdjied-E-Awliya-moskee in Zwolle is nu ook afgewezen door de gemeente, bericht De Stentor. Buurtbewoners storen zich aan de azan, die zeven dagen per week uit de luidsprekers schalt.

Buurtbewoners klagen al jaren over geluidsoverlast. Sinds maart 2021 roept de moskee van Stichting Miesbahoel drie keer per dag op tot gebed, vier keer op vrijdag, zowel overdag als in de avond.

Na klachten van bewoners werd het geluidsniveau van de luidsprekers naar beneden bijgesteld. Vorig jaar concludeerde de gemeente Zwolle na onderzoek dat de geluidsnormen niet overschreden werden, maar sommige bewoners bleven klagen.

Een klaagster nam in oktober vorig jaar rechtsbijstandsverzekeraar ARAG  onder de arm, met als doel de gemeente Zwolle te dwingen een einde te maken aan de geluidsoverlast. ARAG schreef hierover: ‘Cliënte meent dat (…) het islamitisch geloof constant aan haar wordt opgedrongen, hetgeen zij ervaart als een ongewenste en verregaande inmenging in haar privéleven.’

Burgemeester Peter Snijders (VVD) voelde daar niets voor. ‘We kunnen een verbod niet opleggen, we raken aan grondrechten.’