22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 333

Man steekt moslim in de brand in Britse stad Birmingham

0

In de Engelse stad Birmingham is maandag een moslim in de brand gestoken. Vermoedelijk heeft de mannelijke dader een rechts-extremistisch motief. Het slachtoffer heeft de rechtsextremistische aanval overleefd, maar raakte zwaargewond.

Het slachtoffer, een man van in de zeventig, liep naar huis vanaf de Dudley Road-moskee, toen hij naar verluidt werd benaderd door een andere man. Die besproeide hem een onbekende stof en stak vervolgens zijn jas in brand, waardoor het slachtoffer brandwonden in zijn gezicht opliep en naar het ziekenhuis moest. Hoewel de man zwaargewond is geraakt, verkeert hij niet in levensgevaar.

De politie is meteen op onderzoek uitgegaan, en heeft gisteren een verdachte aangehouden. Hij wordt verdacht van poging tot moord en blijft in hechtenis. De politiecommissaris West Midlands zei tegen The Guardian dat ze op de hoogte waren van een soortgelijk incident in de Londense wijk Ealing en samenwerkten met de Metropolitan Police om te onderzoeken of er een verband tussen beide aanvallen.

Hoewel veel wijst op een islamofoob motief wil de politie op dit moment nog geen conclusies treken. ‘We staan open voor het motief van de aanvaller en speculeren in dit stadium niet verder. We onderzoeken camerabeelden en spreken met getuigen. Ik heb vanmorgen met mensen gesproken, dus ik weet hoe bezorgd ze zijn en dat mensen op zoek zijn naar antwoorden. We zijn vastbesloten om die antwoorden zo snel mogelijk te krijgen, en ik dring er bij de gemeenschap op aan om met ons samen te werken en speculatie in dit stadium te vermijden.’

Het onderzoek wordt ondersteund door de Counter Terrorism Policing West Midlands CTU, die als expertise-eenheid toegang heeft tot gespecialiseerde middelen om de volledige omstandigheden rond de aanslag vast te stellen.

Downing Street beschreef het incident als een ‘zorgwekkende zaak’, aldus de BBC.

Duitse rechtbank draait ontslag Palestijnse journalist door Deutsche Welle terug

0

De Palestijnse journalist Zahi Alawi is sinds 20 maart weer aan het werk bij de omroep Deutsche Welle. Eerder werd hij ontslagen vanwege beschuldigingen van antisemitisme. Een Duitse rechtbank maakte dat ontslag echter ongedaan. 

Alawi is dolblij: ‘Ik ben terug!’, twittert hij. ‘Meer dan een jaar later verwierp de arbeidsrechtbank het ontslagbesluit onder het voorwendsel van antisemitisme. Een vreemd gevoel, maar toch een overwinning voor wat goed is. Bedankt iedereen die me de afgelopen maanden heeft bijgestaan.’

De Palestijnse journalist werd vorig jaar ontslagen, nadat een Facebookbericht van hem uit 2014 boven water kwam. Daarin schreef hij: ‘Wat de terroristische staat Israël de Palestijnen aandoet, is een herhaling van de Holocaust.’ Volgens de door sommigen betwiste IHRA-definitie van antisemitisme, die in Europa breed ingang vindt, is dit een antisemitische opmerking. De rechter oordeelde echter anders en dwong Deutsche Welle om het ontslag terug te draaien.

In februari 2022 ontsloeg Deutsche Welle nog zes andere Arabische journalisten, waaronder vier Palestijnen, na een onderzoek van twee maanden. Ze zouden antisemitische uitlatingen hebben gedaan. Bij een van deze journalisten, Maram Salem, oordeelde de rechter al in juli 2022 dat het ontslag onrechtmatig was. Volgens de rechtbank heeft zij zich niet aan antisemitisme schuldig gemaakt.

Deutsche Welle vaart een pro-Israëlische koers. De omroep verbood in 2021 journalisten om Israël te omschrijven als een apartheidsstaat, en adviseerde hen om de term kolonialisme niet te gebruiken. Volgens mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch en Amnesty International maakt de staat Israël zich schuldig aan apartheid tegen de Palestijnen.

Surinaams parlement kan niet vergaderen: te veel afwezigen

0

Het Surinaamse parlement, de Nationale Assemblee, kon dinsdag noodgedwongen niet vergaderen. Slechts 24 van de 51 parlementariërs waren aanwezig. Daarmee was het quorum niet aanwezig – het minimale aantal mensen dat nodig is om geldige besluiten te nemen.

Rond half twee opende assembleevoorzitter Marinus Bee de vergadering, om de namen van alle aanwezigen te laten oplezen door de griffier. Daarna besloot hij de vergadering te verplaatsen naar een ander moment. ‘We kunnen niet verder uw tijd laten verdoen hier’, zei hij.

De parlementariërs van de Nationale Democratische Partij (NDP) en de partij voor Broederschap en Eenheid in de Politiek (BEP) waren er wel. Beide fracties willen een spoeddebat over de wijziging van het Surinaamse kiesstelsel.

Op 5 augustus 2022 concludeerde het Constitutioneel Hof van Suriname dat de bestaande kiesregeling enkele artikelen telt, die in strijd zijn met de wetgeving op nationaal, regionaal en internationaal niveau. Dat betekent dat er een nieuwe regeling moet komen.

Moslims beginnen rechtszaak tegen de Staat. ‘Onterecht van terrorisme beschuldigd’

Muslim Rights Watch Nederland (MRWN) sleept de Staat voor de rechter. De organisatie, die zich inzet voor burgerrechten van moslims, maakte dat zondag bekend. Het gaat zaken waarin vooralsnog vijf mensen waarschijnlijk ten onrechte met terrorisme zijn geassocieerd.

‘We zijn strijdbaar’, laat Adil el Kanfoudi van MRWN weten. Hij verwacht dat er nog veel meer rechtszaken gaan komen dan de huidige vijf. Zaterdag organiseerde zijn beweging een informatiebijeenkomst voor gedupeerden – die zelf verder op de achtergrond wensen te blijven.

Vorig jaar maakte het onderzoeksjournalistieke programma Argos uitzendingen op televisie en radio over Nederlandse moslims die in het buitenland in de problemen kwamen. Niet omdat ze iets op hun kerfstok hadden. Het betrof bijvoorbeeld Bilal, die met zijn vrouw op wereldreis was. In Sri Lanka bleek echter dat hij op een lijst van Interpol stond, de internationale politieorganisatie die zich bezighoudt met terroristen en zware criminelen. Maar hij was geen van beiden, vertelt hij in Argos.

Of neem leraar en ondernemer Khalid: toen hij met zijn gezin op vakantie ging naar Turkije, hield de douane hem aan bij de grensovergang tussen Oostenrijk en Kroatië. ‘Waarom ben je in Syrië geweest’, vroeg een douanier. ‘Ik ben nooit in Syrië geweest!’, antwoordde Khalid verbouwereerd. Na een lang verhoor mocht hij verder. Maar toen het gezin Turkije binnen wilde rijden, weigerde dat land hen de toegang.

Gediplomeerd beveiliger Walid liep om onverklaarbare redenen zijn droombaan mis bij de Koninklijke Marechaussee. Hij presenteert zich als serieus praktiserend moslim, die het opneemt voor Rohingya en Oeigoeren en kritisch is over de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Bij zijn sollicitatie bij de marechaussee moest er nog een screening plaatsvinden door de geheime dienst AIVD. Formaliteit, hoorde hij. Maar daarna kreeg hij te horen dat hij was afgewezen.

Landelijke politie

Niets wijst erop dat Bilal, Khalid en Walid (niet hun echte namen) iets met terrorisme te maken hebben. Ze hebben geen strafblad en zijn nooit ergens van verdacht geweest. Toch hebben veiligheidsdiensten als de AIVD en de NCTV hen als risico geregistreerd. Daar kwamen ze pas achter, toen ze op reis gingen en tot hun verbazing tegen allerlei onzichtbare muren aanliepen.

Vijf van deze gedupeerden starten nu een rechtszaak tegen de Nederlandse staat. Muslim Rights Watch begeleidt drie van hen. ‘Het gaat om mensen die in djellaba op bedevaart gingen en daarom als verdacht zijn aangemerkt’, licht El Kanfoudi toe. ‘Of mensen die met een verdacht persoon zijn meegereisd, of vanwege hun geloof geen handen willen schudden. Dan denkt de overheid al: die moeten we in de gaten houden.’

Naar aanleiding van de afleveringen van Argos stelde Kamerlid Farid Azarkan (Denk) vragen aan minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz. Aanvankelijk zei Yesilgöz dat mogelijke gedupeerden zelf actie moesten ondernemen om van eventuele terreurlijsten verwijderd te worden. Het ging slechts om enkele uitzonderlijke gevallen, stelde ze. Omdat deze mensen vaak niet weten op welke lijsten en in welke landen ze precies geregistreerd zijn, besloot de regering in oktober 2022 om toch te hulp te schieten. ‘Met politie en Buitenlandse Zaken’ wilde Yesilgöz de gedupeerden helpen.

Daarvan is echter niets terecht gekomen, stelt mensenrechtenorganisatie MRWN, die ook toen al betrokken was bij de ondersteuning van slachtoffers. ‘De Politie Landelijke Eenheid beantwoord informatieverzoeken met aantoonbare onjuistheden en lakt belastende informatie weg’, schrijft de beweging in een persbericht.

Daarom stappen vijf gedupeerden nu naar de rechter. Ze willen de politie en marechaussee dwingen de dossiers en lijsten openbaar te maken, op basis waarvan ze als verdacht zijn aangemerkt. En dan zonder cruciale gedeelten zwart te lakken.

NCTV

Er zijn inmiddels tachtig casussen bekend, vertelt El Kanfoudi. MRWN heeft voor mogelijke gedupeerden een meldpunt opgezet. Sommige verhalen zijn zeer schrijnend. Zo zat een groep mensen bijna een maand in een Spaanse cel.

Bij de overheid is het ‘een rotzooi’, stelt El Kanfoudi, en ook dat draagt eraan bij dat er zo goed als geen actie is ondernomen na Yesilgöz’ toezegging. De politie verwijst mensen die informatie willen inwinnen door naar regionale korpsen, die vervolgens weer terugwijzen naar de landelijke eenheid.

De NCTV speelt volgens El Kanfoudi een belangrijke rol bij de verdachtmakingen. ‘Jarenlang hebben zij weekberichten verspreid in binnen- en buitenland, met daarin mogelijke dreigingen.’ Uit de documentaires van Argos bleek al dat op die manier de namen van mogelijke verdachten zich op allerlei manieren hebben verspreid, ook naar andere landen. Het is nog de vraag of Nederland de macht heeft dat weer ongedaan te maken.

Een van de vijf mensen die nu een rechtszaak aanspannen, is een islamitische prediker uit Utrecht, laat El Kanfoudi weten. De gedupeerden worden bijgestaan door advocate Samira Sabir. ‘Het is een zaak van de lange adem’, schat El Kanfoudi in.

De Politie Landelijke Eenheid geeft aan bij inzageverzoeken de Wet politiegegevens te volgen. ‘De politie is één organisatie’, licht een woordvoerder toe. ‘Wil je als inwoner inzage in de gegevens die de politie over je geregistreerd heeft, dan kun je terecht bij de eenheid waar je woont. Woon je in het buitenland dan kun je terecht bij de Landelijke Eenheid.’

Nederland moet werk maken van strijd tegen moslimhaat

0

Islamofobie is een hardnekkig probleem. De bestrijding ervan blijft belangrijk. Vanaf dit jaar herdenken we 15 maart als de Internationale Dag tegen Islamofobie. Voor deze specifieke datum is gekozen, omdat op 15 maart 2019 de verschrikkelijke aanval op twee moskeeën in Christchurch in Nieuw-Zeeland plaatsvond, die leidde tot de dood van eenenvijftig moslims. Het is van groot belang om te onderkennen dat haat tegen en discriminatie van moslims een probleem is, waar moslims uit verschillende samenlevingen over de wereld slachtoffer van zijn.

Ook Nederland heeft hiermee te maken. Nederlanders hebben een sterke traditie van multiculturalisme en tolerantie, maar de laatste jaren zijn de vooroordelen tegen moslims toegenomen, deels gevoed door populistische retoriek en door het immigratiedebat. In veel Europese landen is een soortgelijke trend waar te nemen.

Er zijn in Nederland verschillende pogingen ondernomen om islamofobie tegen te gaan, het interculturele gesprek te stimuleren en stereotypes te bestrijden. Een van de belangrijkste resultaten hiervan is de aanstelling van Rabin Baldewsingh als Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Sommige media en politieke partijen hebben bovendien het streven om moslims een sterkere stem te geven.

Toch moet Nederland meer doen. Islamofobe daden zijn weerzinwekkend en schenden de mensenrechten en waarden van sociale rechtvaardigheid. Ze zijn niet alleen verkeerd, maar schaden ook moslimgemeenschappen. Anti-moslimgevoelens nemen toe, wat leidt tot meer haatmisdrijven en discriminatie van moslims op vele gebieden van de samenleving: op werk en bij sollicitaties, op scholen en bij huisvesting. Dit soort discriminatie kan mensen en gemeenschappen langdurig pijn doen, waardoor zij zich eenzaam, buitengesloten en kwetsbaar voelen.

Wij moeten op discriminatie van moslims reageren met solidariteit, medeleven en actie

Om islamofobie tegen gaan moeten individuen, organisaties en overheden op alle niveaus samenwerken. Ten eerste moeten we bewustwording scheppen over de negatieve gevolgen van islamofobie en het interculturele gesprek en begrip stimuleren. We moeten vooronderstellingen en misvattingen over moslims en hun religie bestrijden en ons inzetten voor hun gelijke rechten en hun waardigheid.

Ten tweede moeten we mensen die zich schuldig maken aan islamofoob gedrag, waaronder hate speech en geweld, verantwoordelijk houden voor hun daden. Om haatmisdrijven tegen te gaan en slachtoffers recht te doen moeten wettelijke kaders en wetshandhavingsinstrumenten worden versterkt. Dit betekent dat we ook de media moeten confronteren, opdat ze een waarheidsgetrouw en eerlijk beeld laten zien van moslims in al hun verscheidenheid.

Ten derde moeten we moslimgemeenschappen helpen emanciperen door middel van onderwijs, werkgelegenheid en politieke participatie. Dit betekent ook dat we structurele en systematische kwesties aankaarten die het moslims bemoeilijken om gelijke kansen te krijgen en een steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Islamofobie is een wereldwijd probleem dat een collectieve reactie vereist. We moeten werken aan een samenleving die diversiteit koestert, sociale rechtvaardigheid bevordert en de mensenrechten handhaaft. Wij moeten op haat tegen en discriminatie van moslims reageren met solidariteit, medeleven en actie. Wij moeten samenwerken met onze moslimbroeders en -zusters om een wereld zonder vooroordelen en discriminatie te creëren.

Eet geen ‘bloeddadels’ tijdens de ramadan, stellen moslims. Maar welke dan wel?

‘Hoi Albert Heijn’, schrijft imam Azzedine Karrat op LinkedIn. ‘Ik ga geen dadels kopen die uit bezette gebieden komen.’ Hij krijgt veel steun voor zijn kritiek. Waar halen moslims die de onderdrukking van Palestijnen niet willen steunen, hun dadels?

Online zijn de reacties op de verkoop van Israëlische dadels niet mis te verstaan. ‘Het is bijna ramadan’, schrijft Hassan Buyatui, raadslid voor Denk in Almere. ‘Koop geen Israëlische ‘bloeddadels’! Koop geen dadels van het apartheidsregime Israël.’

Iemand anders is eveneens kritisch en spreekt zelfs de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit aan: ‘Dirk van den Broek verkoopt, geheel in strijd met de door de rechter algemeen verbindend verklaarde etiketteringsrichtlijn, dadels uit de door ‘Israël’ bezette gebieden. Dit levert een strafbaar feit op. NVWA, graag controle.’

Iemand anders spreekt op Facebook de supermarkten aan, onder verwijzing naar resolutie 2334 van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Deze resolutie uit 2016 eist van Israël dat het stopt met de kolonisatie van Palestijnse gebieden.

Het Nederlands Palestina Komité probeert consumenten bewust te maken door flyers uit te delen bij de ingang van lokale Albert Heijn-supermarkten. De actiegroep wil een boycot van alle dadels die gelabeld zijn als afkomstig uit Israël. Ook de pro-Palestijnse organisatie The Rights Forum voert al jaren actie tegen dadels uit Israël.

Fatwa

Maar boycotten moslims nu massaal Israëlische dadels? De Kanttekening vraagt rond onder enkele dadelconsumenten.

‘Welnee’, zegt de Marokkaans-Nederlandse inclusiemanager Said Bouddouft. ‘Wij moslims zijn kritisch over Israël en ook ik probeer Israëlische producten ook zoveel mogelijk te vermijden. Maar er komen wel heel veel dadels uit Israël. De kwaliteit daarvan is goed en ze zijn goedkoop.’ Bij Dirk kost een kilo dadels maar vijf euro, terwijl andere dadels 12 euro per kilo zijn, en Marokkaanse dadels zelfs 15 euro of meer. ‘Dan is de keuze snel gemaakt’, aldus Bouddouft.

Er zijn wel imams die een fatwa (een islamitisch juridisch advies) uitspreken tegen Israëlische dadels. Deze week gaat bijvoorbeeld een Marokkaanse fatwa rond, met een begeleidend artikel van Haitham al-Haddad. Deze behoudende islamitische geestelijke noemt Medjoul-dadels haram (verboden). Hij stelt dat dadels die afkomstig zijn uit Israël, meestal komen uit illegale nederzettingen in de bezette Westelijke Jordaanoever.

Imams die dergelijke fatwa’s uitspreken zijn volgens Bouddouft ‘activisten’. ‘Traditionele religieuze leiders zijn nogal apolitiek, zij spreken over zulke zaken niet snel een fatwa uit.’

Bouddouft stelt dat moslims heel kritisch zijn als het over Israël gaat, maar vaak weer niet moeilijk doen als het over producten uit China gaat. Terwijl dat land de islamitische Oeigoeren in concentratiekampen opsluit en dwangarbeid laat verrichten.

Selectieve verontwaardiging

Docent economie Zouhair Saddiki vindt het niet vreemd dat veel moslims nog steeds Israëlische dadels kopen. ‘Dit is geen rocket science. Je koopt natuurlijk de goedkoopste dadels.’ Saddiki vraagt zich af of de oproep om Israël te boycotten effect heeft. ‘Afgelopen week was ik twee in keer in de supermarkt. De eerste dag zag ik twee pallets vol met Israëlische dadels staan, voor de moslimconsument voor de ramadan. Twee dagen later waren er nog maar twee doosjes over. Veel consumenten trekken zich niets aan van de boycot.’

Israël is nu ook bezig om vanuit Marokko en Egypte dadelproductie op te zetten, vervolgt Saddiki. ‘Ga je die dan ook boycotten? Of niet, omdat er op deze dadels ‘made in Morocco’ of ‘made in Egypt’ staat?’

Voor de consument is het belangrijk dat producenten transparant zijn. En de koper moet consequent zijn, vindt Saddiki. ‘Meer bewustwording over waar dadels vandaan komen, en over landen die de mensenrechten schenden is goed. Maar de verontwaardiging richt zich nu alleen op Israël en dat is schijnheilig. Je moet even kritisch zijn op andere landen die de mensenrechten van moslims schenden, zoals China, Myanmar en India. Ik ga uit van het principe van gelijke monniken, gelijke kappen.’

‘Wat Israël de Palestijnen aandoet is fout. Dat wordt niet opeens minder erg omdat andere landen ook de mensenrechten schenden’

Bewustwording

Nicole Hollenberg is van BDS Nederland, een beweging die Israël economisch en cultureel wil boycotten. Hollenberg voert al meer dan tien jaar actie voor het boycotten van dadels uit Israël en de bezette gebieden, vertelt ze. ‘We flyeren bij moskeeën, we schrijven importeurs aan en we voeren posteracties, zoals vorig jaar in Rotterdam en Beverwijk. Dit jaar wilden we dat in principe ook doen, maar het begin van de ramadan valt samen met de Israeli Apartheid Week die wij elk jaar als BDS organiseren. Daar gaat al onze aandacht nu naartoe.’

Hollenberg vindt bewustwording belangrijk: ‘Als je Israëlische dadels koopt, dan koop je producten die komen van gestolen grond en die zijn gekweekt met gestolen water. Het is niet oké om die te eten. Je kunt beter Palestijnse dadels kopen.’

Onder Marokkaanse Nederlanders is er tegenwoordig meer bewustwording, aldus Hollenberg. Toch valt er nog veel te doen voor BDS. ‘Het probleem is niet alleen dat Israëlische dadels zo goedkoop zijn, maar ze worden ook verkocht in Arabisch uitziende verpakkingen. Een argeloze consument heeft dan niet door dat deze dadels uit Israël komen. En het erge is, elk jaar veranderen deze Israëlische bedrijven hun verpakkingen weer.’

‘Veel dadelproducenten zijn actief in de illegale nederzettingen op de Westbank’, vervolgt Hollenberg. Door deze dadels te verkopen als product uit Israël, ontduikt dat land de importbelasting die de Europese Unie heft op producten die zijn geproduceerd in illegale nederzettingen. ‘De christenfundamentalistische lobbygroep Christenen voor Israël kreeg enkele jaren terug een boete van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), omdat hun productencentrum in Nijkerk handelde in producten uit de bezette gebieden en deze etiketteerde als afkomstig uit Israël.’

Boycot werkt

Hollenberg is het niet eens met mensen die Palestina-activisten selectieve verontwaardiging verwijten. ‘Het is precies eenzelfde verwijt waarmee antiapartheidsactivisten, die ijverden voor een boycot van Zuid-Afrika, in de jaren zeventig werden geconfronteerd. ‘Waarom zijn jullie niet kritisch over de mensenrechtenschendingen door de Sovjet-Unie, of de DDR?’ Natuurlijk zijn alle mensenrechtenschendingen erg, maar wij houden ons bezig met Palestina. En wat Israël de Palestijnen aandoet is fout. Dat wordt niet opeens minder erg als andere landen ook de mensenrechten schenden. Dat is een non-argument.’

Een boycot is een strategie. Het is niet altijd en overal kansrijk, besluit Hollenberg. ‘Het boycotten van Israël heeft impact. Het land komt steeds geïsoleerder te staan, net als Zuid-Afrika toentertijd. Dat heeft toen geleid tot het einde van de apartheid. Als niemand meer Israëlische dadels koopt, dan gaan die Israëlische bedrijven failliet en wordt het voor Israël moeilijker hun illegale nederzettingenpolitiek te handhaven. Daarnaast: de BDS-oproep is gedaan in 2005 door 172 Palestijnse organisaties, en wordt geleid door Palestijnen. Wij van BDS Nederland sluiten ons daarbij aan. Wij bepalen dus niet wat goed voor hen is, maar zijn solidair met hun strijd en strijden mee.’

Alternatieven in de supermarkt

Medjoul-dadels liggen in diverse supermarkten het meest prominent in de schappen. Soms staat erbij dat ze uit ‘Israël’ komen – wat er dus vaak op neerkomt dat ze zijn geteeld in de illegaal bezette Palestijnse gebieden. Soms staat er geen herkomst op de verpakking en ook dan is het waarschijnlijk dat de dadels ‘Israëlisch’ zijn.

Maar er zijn alternatieven. Een rondgang in Amersfoort langs zes supermarkten laat zien dat er ook dadels uit andere landen te koop zijn. Soms hangt daar een hoger prijskaartje aan, soms niet.

Zo biedt Albert Heijn ook dadels aan van het merk Mekka Dates, uit Medina in Saudi-Arabië. Ook geen fris regime natuurlijk, maar duidelijk niet afkomstig uit Israël. Ook Jumbo biedt dadels aan die komen uit Saudi-Arabië, van het merk Yogi Yousef’s. Met ‘extra zachte karamelsmaak’, voor wie daar zin in heeft. En ze zijn ‘vers geplukt’ – hoewel er niet bij staat hoe lang dat geleden is.

Vier andere supermarkten bieden dadels aan die komen uit Tunesië. Zo tref je als consument bij Deka Markt en Boni pitloze dadels aan van het merk Solé. De prijsvechters Lidl (merk Alesto) en Aldi (Trader Joe’s) bieden eveneens Tunesische dadels aan.

Dadels in winkels lokaal en online

Er zijn veel online alternatieven voor de supermarkten. Zo biedt webshop Sumayrah medjoul-dadels aan ‘die gegarandeerd komen van Palestijnse boeren’. Ook DadelsKopen biedt expliciet Palestijnse dadels aan. Hollenberg wijst op de website Fairtrade Palestine, waar je – onder andere – Palestijnse dadels kunt kopen, en Planteenolijfboom.nl, die een lijst publiceert met winkels in Nederland waar Palestijnse dadels te koop zijn.

Wie graag om de hoek inkopen doet, kan dadels halen bij een lokale groenteboer of slagerij. GroenLinks-raadslid Youssef el-Messaoudi vertelt dat hij inkoopt bij de Amersfoortse halal-slagerij Amine aan het Neptunusplein. De (anonieme) twitteraar Mama Niqabi haalt Palestijnse dadels bij ‘de Turkse winkel’. Zeker in grote steden is er volgens haar veel aanbod van dadels uit onder andere Jordanië. Weer een ander heeft net ‘de laatste doos’ gekocht in de lokale buurtwinkel.

Blijf altijd kritisch kijken, adviseert tot slot de Joods-Israëlische Nederlander Yuval Gal. Er zijn diverse indicaties dat dadels uit illegale nederzettingen komen: ‘Staat op de verpakking een land van herkomst dat geen dadels produceert? Staat er een koosjer-keurmerk op dat verbonden is aan een gebied in Palestina? Heeft de merknaam een betekenis in het Hebreeuws? Uiteindelijk gebruikt Israël veel manieren om te bedriegen en verhullen. Het is beter om dadels te kopen die duidelijk zijn aangemerkt als geproduceerd in Palestina.’

Kritische reacties op betrokkenheid universiteiten bij Israël Apartheidweek

0

Op diverse Nederlandse universiteiten is er aandacht voor de Israeli Apartheid Week, waarbij studenten en docenten zich inzetten voor de Palestijnen. Dat roept ook felle kritiek op: ‘Vier dagen lang Israël zwartmaken’.

Zo typeert Rubin Gischler de actieweek in het Nieuw Israëlietisch Weekblad. In de universiteitssteden Amsterdam, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Utrecht worden debatten georganiseerd. De organisatoren zijn Israel Apartheidweek en Students For Palestine. Behalve debatten – over de apartheid in Israël, verzet, intersectioneel feminisme en een academische boycot van Israël – is er ook een workshop over Tatreez, een eeuwenoude, van generatie op generatie overgedragen praktijk van traditionele kleding maken.

Tegenstanders zijn woedend, omdat Nederlandse universiteiten zich zouden lenen voor eenzijdige anti-Israëlpropaganda. Pro-Palestijnse activisten zouden Joodse studenten intimideren, zegt een Joodse student tegen Gischler. De NIW-auteur vindt het bovendien kwalijk dat hoogleraar internationaal recht Marcel Brus, lid van The Rights Forum, de discussie in Groningen leidt.

Brus heeft eerder gezegd dat hij het geen probleem vindt dat tijdens deze bijeenkomsten alleen critici van Israël aan het woord komen: ‘Wij bespreken de serieuze onderbouwde beschuldigingen van apartheid in Israel. Wij zijn academisch niet verplicht iemand uit te nodigen die dat ontkent. Als wij een avond over oorlogsmisdaden in Oekraïne organiseren, hoeven wij geen Rus uit te nodigen die daar een andere kijk op heeft. Na afloop was er ruime gelegenheid voor vragen. Er zijn ook kritische vragen gesteld.’

Vorig jaar werd een debat dat pro-Palestijnse activisten wilden organiseren in Leiden gecanceld door het universiteitsbestuur. Het debat ging door, maar op een andere locatie. Hester Bijl, rector magnificus van de Universiteit Leiden, zou een ‘nuttige idioot’ van Israël zijn, aldus één van de panelleden.

Schiedam organiseert eerste ‘inclusielunch’

0

Schiedam heeft een primeur: in die stad vond maandag de eerste ‘inclusielunch plaats. Deze lunch is bedoeld om samen met diverse organisaties nieuwe inzichten en ideeën met elkaar te delen op het gebied van inclusie.

De Inclusielunch werd georganiseerd ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, die elk jaar wordt gehouden op 21 maart. Het college van burgemeester en wethouders ziet het bestrijden van racisme en andere vormen van discriminatie en het bevorderen van inclusie als een speerpunt, aldus wethouder Anouschka Biekman (D66): ‘Alleen als we samen optrekken kunnen we onze doelen bereiken. Met dit evenement willen we daarom een langdurige samenwerking in gang zetten om met onze partners in de stad racisme en discriminatie een halt toe te roepen.’

Wethouder Doğukan Ergin (Denk) is het daar helemaal mee eens: ‘Schiedam is een kleurrijke stad, maar toch krijgt nog niet iedereen dezelfde kansen. Daarom zetten we ons extra in om inclusie en diversiteit te bevorderen.’

De Inclusielunch vond plaats in het Stadskantoor. Lisette Tanis-Pinas, strategisch adviseur van Bureau Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, en Sjaak van de Linde, directeur van antidiscriminatiebureau RADAR, hielden een presentatie. De bedoeling is dat de gemeente Schiedam later dit jaar met een Inclusieagenda komt, om inclusie nog meer te bevorderen.

Deens-Zweedse koranverbrander niet welkom in Verenigd Koninkrijk

0

De extreemrechtse Deens-Zweedse activist Rasmus Paludan, die in januari een koran verbrandde voor de Turkse ambassade in Stockholm, is niet welkom in het Verenigd Koninkrijk. De Britse regering heeft hem op een zwarte lijst gezet.

Paludan was van plan om in de Engelse stad Wakefield een Koran te verbranden op een openbaar plein. Die koranverbranding zou op woensdag 22 maart moeten plaatsvinden, de dag waarop de islamitische vastenmaand Ramadan begint.

Zijn voornemen leidde tot commotie in het Britse parlement. Labour-parlementariër Simon Lightwood vroeg Tom Tugendhat, minister voor Veiligheid, of de Britse regering Paludan de toegang tot het VK wilde ontzeggen.

‘De extreemrechtse islamofobe Deense politicus Rasmus Paludan zei dat hij van Denemarken naar Wakefield gaat reizen met als enig doel een koran op een openbare plaats te verbranden’, zei Lightwood. ‘Paludan zat eerder gevangen in Denemarken vanwege zijn haatdragende en racistische uitspraken. Hij is een gevaarlijke man die dit land niet binnen mag komen. Kan de minister van Binnenlandse Zaken mij en mijn gemeenschap verzekeren dat de regering actie onderneemt om dit te voorkomen?’

Tugendhat antwoordde dat Paludan inderdaad persona non grata is en op de zwarte lijst wordt gezet. Zijn reis naar het VK is niet bevorderlijk voor het algemeen belang, aldus de minister, en hij mag daarom het land niet in.

Het tijdperk-Wilders nadert zijn einde

0

Er zijn inmiddels zoveel analyses van de verkiezingswinst van BBB, dat het tijd wordt te kijken naar een andere partij op de rechterflank die een opmerkelijk resultaat behaalde: de PVV.

Weet u het nog? In 2019 werd Forum voor Democratie de grootste partij en Geert Wilders had daar ontzettend veel last van. De PVV verloor vier zetels in de Eerste Kamer, want er was volgens velen een aantrekkelijker alternatief.

Nu Forum is geïmplodeerd, waren de verkiezingen van vorige week voor de PVV een moment om het verlies weer goed te maken en ouderwets de grootste partij op de rechterflank te worden. We weten hoe het is afgelopen: Wilders heeft wederom verloren. De PVV is een van de vele partijen waarvan de aanhang wegloopt.

Er waren al wat voortekenen. De afgelopen periode vertrokken meerdere PVV’ers naar andere partijen. Oud-senator Kees Kok zit tegenwoordig bij JA21 in Flevoland, het Utrechtse Statenlid René Dercksen ging met zijn collega’s naar Belang van Nederland (BVNL), en oud-Tweede Kamerlid Roy van Aalst deed hetzelfde. Vooral de overstappers naar BVNL – de partij van Wybren van Haga – zijn opvallend. Deze partij komt immers in geen enkele peiling voor, dus dan moet je wel heel graag bij Wilders weg willen.

Pogingen om naast Wilders een rechtse partij te stichten zijn jarenlang mislukt, van Jan Roos en Hero Brinkman tot Rita Verdonk. Die pogingen hadden alles te maken met de ondemocratische PVV-organisatie, waar Wilders als enige de lakens uitdeelt en waar je dus bij hem in de smaak moet vallen om voor de partij actief te mogen zijn. Ook bevindt Wilders zich feitelijk in een cordon sanitaire: de PVV staat voor een harde migratie- en islamkritiek, maar kan nooit iets veranderen omdat ze niet meebestuurt.

De PVV is een van de vele partijen waarvan de aanhang wegloopt

Rechtse politici wilden daarom een concurrerende partij beginnen, maar de populariteit van de PVV maakte dat tot enkele jaren geleden zo goed als onmogelijk. Je kon er immers de klok op gelijk zetten dat Wilders tien procent of meer van de stemmen zou halen en dat zijn fans nooit op een concurrent zouden stemmen. Inmiddels is dit veranderd, want kiezers blijken niet helemaal gek: het is ze langzaam duidelijk geworden dat Wilders wel veel kritiek heeft, maar niet het verschil maakt. Zo ontstond in 2017 ruimte voor FvD.

Weglopende politici en weglopende kiezers zien inmiddels een heel ander speelveld. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van JA21. Laten we eerlijk zijn: de belangrijke gezichten – Annabel Nanninga en Joost Eerdmans – hadden ook prima bij de PVV kunnen zitten. Sterker nog: Eerdmans heeft in de begindagen van de PVV gepraat over een gezamenlijke partij met Wilders. De verschillen zijn dus kleiner dan campagne-retoriek wellicht suggereert.

We zouden natuurlijk kunnen beweren dat JA21 is mislukt. De partij wilde een alternatief zijn voor de VVD en de liberalen dwingen over rechts te gaan besturen. Dat lukt niet met hier en daar een zeteltje. Nergens werd JA21 in de provincie groter dan drie zetels. In Groningen bleef de teller zelfs op nul staan. Het is duidelijk dat JA21 de VVD nergens toe kan dwingen en dat zij ongeloofwaardig is als alternatief voor de VVD. Maar dat maakt JA21 nog geen verleden tijd.

Voor wie is JA21 wel een bedreiging? Juist ja: voor Wilders. De laatste weken van de campagne bleek JA21 vooral een platte anti-migratiepartij te zijn. Erg onaantrekkelijk voor ondernemers en andere VVD-kiezers, maar een alternatief voor mensen die anders de PVV zouden overwegen. JA21 springt er dan opeens heel goed uit. Waar je bij Wilders zeker bent dat hij niets aan het beleid verandert, zou dat bij Eerdmans en Nanninga mogelijk anders kunnen liggen. In een cordon sanitaire zitten ze voorlopig nog niet.

Zo was de kans nooit eerder zo groot dat er echt een einde komt aan het Wilders-tijdperk.