Het sociale mediabedrijf YouTube moet in de Verenigde Staten voor de rechter verschijnen voor vermeende medeplichtigheid aan de terroristische aanslagen in Parijs in 2015. Ze zijn aangeklaagd door de nabestaanden van het enige Amerikaanse slachtoffer.
Dat meldt de nieuwssite Middle East Eye. De rechtszaak kan een grote precedentwerking hebben, omdat al langer een discussie gaande is over de rol die sociale media spelen bij grootschalige terreuraanslagen waar veel burgerslachtoffers vallen.
De Amerikaanse familie van Nohemi Gonzalez, de enige Amerikaan die in 2015 in Parijs is vermoord, heeft de rechtszaak tegen Google aangespannen, waar YouTube onder valt, en beschuldigt hun van medeplichtigheid. De precieze aanklacht is dat het platform algoritmes gebruikt die terreuraanslagen en rekrutering van terroristen ‘aanwakkert’, bijvoorbeeld die van ISIS, die destijds grote gebieden in het Midden-Oosten had veroverd.
Het grootste punt in deze zaak is of internetbedrijven aangeklaagd kunnen worden op basis van content dat door derde partijen op hun platform is gedeeld.
Lagere rechtsbanken oordeelden eerder in het voordeel van Google. De familie Gonzalez liet het daarbij niet liggen en is in beroep gegaan. ‘Als er bepaalde veranderingen kunnen worden doorgevoerd, om te voorkomen dat terroristen mensen doden, dan is dat al een grote ontwikkeling’, aldus de nabestaanden.
Abdel Fatah al-Sisi regeert Egypte al bijna een decennium met harde hand en vervolgt politieke tegenstanders rücksichtslos. Veel Egyptenaren zijn hem en zijn regime meer dan zat, vanwege de extreme corruptie in het land en de torenhoge inflatie. Hangt er opnieuw een revolutie in de lucht, een nieuwe Egyptische Lente?
Vandaag precies twaalf jaar geleden begon de Egyptische Revolutie, die leidde tot de val van dictator Hosni Mubarak. Vervolgens brachten democratische verkiezingen islamitische Moslimbroederschap aan de macht. Aan die korte periode van democratie kwam in 2013 een einde, toen het leger de macht weer greep.
De Utrechtse islamwetenschapper Joas Wagemakers, gespecialiseerd in de geschiedenis van de Moslimbroederschap, vertelt dat de situatie in Egypte onder Sisi erger is dan onder Mubarak, die van 1981 tot 2011 president van Egypte was. ‘Onder Mubarak was er wel enige politieke vrijheid’, zegt hij.
‘De Moslimbroederschap mocht aan de verkiezingen meedoen, wel in lijstverbinding met andere partijen, en sociale activiteiten ontplooien. Nu is de Moslimbroederschap verboden. Moslimbroeders zitten in de gevangenis, zijn gedood of leven in ballingschap.’ Ook andere oppositiegroeperingen hebben het volgens Wagemakers moeilijk. ‘Egypte laat wel andere partijen toe, maar binnen een beperkte bandbreedte.’
In Egypte bestaat er geen oppositie, stelt de Egyptische liberale oud-politicus Amr Abdelhaday. Hij woont als balling in het Verenigd Koninkrijk. ‘Het is allemaal schijn. Die zogenaamde oppositiepartijen in Egypte voeren geen echte oppositie. Ze zeggen alleen wat ze mogen zeggen.’
George Kras*, een oud-journalist die in Egypte woont, vult aan: ‘Kritiek op Sisi en op het leger is verboden. Je wordt meteen gebrandmerkt als ‘Moslimbroeder’. Alle kritiek op Sisi is staatsgevaarlijk, want hij is de staat.’
Joas Wagemakers (Beeld: YouTube)
Bestaanszekerheid aangetast
De protesten van 2011 zorgden voor de val van Mubarak en maakten de eerste vrije verkiezingen in Egypte mogelijk. Zo kwam in 2012 Mohammed Morsi aan de macht. Dat hij faalde als president lag niet zozeer aan zijn Moslimbroederschap, maar aan de omstandigheden, stelt Wagemakers. ‘De Moslimbroeders waren onervaren omdat ze stelselmatig buiten de macht waren gehouden. Nu moesten ze opeens een land met grote problemen regeren, waarbij ze voortdurend moesten laveren tussen gevestigde belangen van het leger en het wantrouwen van anderen. Dat lukte ze niet. Daarom steunden veel Egyptenaren de staatsgreep door het leger.’
Een tijdlang leek het – ondanks alle repressie – relatief goed te gaan met Egypte, omdat Sisi met grote bouwprojecten voor werkgelegenheid zorgde. Maar Egypte moet de leningen die het daarvoor aanging nog terugbetalen. En dat geld is er niet, mede omdat er veel geld in de zakken van hoge officieren van het leger is terechtgekomen. Daarnaast kampt Egypte met een enorme inflatie, die mensen in hun bestaanszekerheid aantast. ‘De Egyptische pond is enorm in waarde gedaald, maar de salarissen van mensen zijn nauwelijks omhoog gegaan’, zegt Kras. ‘Maar mensen zijn bang om de straat op te gaan, vanwege repressie door het regime. Ze willen liever emigreren naar het buitenland.’
De Egyptische aannemer Mohamed Ali, die tegenwoordig in ballingschap in Spanje woont, ziet wel mogelijkheden voor een nieuwe volksopstand. Drie jaar geleden voorspelde hij dat Egypte op 25 januari 2020 – toen negen jaar na het begin van de revolutie – massaal in opstand zou komen tegen Sisi en zijn corrupte regime. Er gebeurde echter niets en Mohamed Ali kon Egypte niet meer in.
Twee weken geleden veroordeelde het regime Ali bovendien bij verstek tot levenslang en kwam hij op de terreurlijst terecht. In reactie hierop is hij nog vuriger gaan geloven in zijn zaak: ‘Ik zal strijden totdat het leger stopt ons land te overheersen’, zegt hij. ‘Enkele jaren geleden durfde niemand op sociale media kritisch te schrijven over Sisi. Dat gebeurt nu wel. Veel jonge mensen laten hun ongenoegen blijken over Sisi, het leger en de corruptie. Dat zie ik als een groot succes. Ons land eeuwenlang gekoloniseerd door vreemde mogendheden, nu wordt het gekoloniseerd door de Amerikanen en de Golfstaten. We moeten Egypte aan de Egyptenaren teruggeven. En dat kan alleen als het leger geen politieke macht meer heeft.’
Amr Abdelhaday is sceptischer: ‘Ik geloof niet zo in een nieuwe revolutie. Veel Egyptenaren vrezen dat het regime dan keihard zal ingrijpen. Wat wel mogelijk is dat ontevreden elementen in het leger een coup plegen en Sisi aan de kant zetten. Maar dit kan tot een burgeroorlog leiden. Want Sisi wil, net als de Syrische dictator Bashar al-Assad, koste wat het kost aan de macht blijven. Als dat lukt, zal dat een grote vluchtelingenstroom naar Europa veroorzaken, want veel Egyptenaren willen ontsnappen aan de uitzichtloze situatie waarin ze zich nu bevinden.’
‘Voor de mensen die verandering wilden, heeft de Arabische Lente geen verbetering gebracht’
‘Het mooiste zou natuurlijk zijn als Sisi de macht overdraagt aan een burgerlijke regering’, vervolgt Abdelhaday. ‘Die weet beter hoe je een land goed moet besturen, maar dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren.’ Belangrijk in dit verband is ook de verdeeldheid van de oppositie in het buitenland. ‘Er was een parlement in ballingschap in Turkije. Er zou ook een regering in ballingschap worden gevormd, maar omdat Turkije ons parlement besloot te verbeiden en de liberalen en de Moslimbroeders met elkaar ruzie kregen is hier uiteindelijk niets van terecht gekomen.’
Ballingschap
Het leven van Egyptische ballingen is niet altijd makkelijk. Mohamed Ali verloor veel van zijn kapitaal, vertelt hij, wat hem niet onberoerd laat. Hij leeft nu in alle vrijheid in Spanje. Zijn vrouw en kinderen wonen in Turkije, maar hebben daar nog steeds geen verblijfsvergunning gekregen.
Turkije en Qatar ontvingen uitgeweken Moslimbroeders aanvankelijk met open armen. Deze landen zagen in hen ideologische bondgenoten. Ze kwamen hier recentelijk echter op terug, omdat ze streven naar betere betrekkingen met Egypte. Zo zette Ankara in 2021 enkele tv-shows van de Moslimbroeders stop, die uitzonden vanuit Turkije. Ook verbood de Turkse regering in mei 2022 het aan de Egyptische Moslimbroederschap gelieerde tv-kanaal Mekameleenom nog langer vanuit Istanbul te opereren.
Turkije en Qatar pakken daarnaast ook ballingen uit Egypte aan die niet verbonden zijn aan de Moslimbroederschap. Een Turkse regeringsfunctionaris appte in oktober 2021 diverse van deze ballingen, met het verzoek om kritische tweets over Sisi te verwijderen. Ook Adbelhaday, die op dat moment in Qatar woonde, kreeg een app. ‘Niet veel later kreeg ik van de autoriteiten in Qatar het verzoek om mijn Twitteraccount te verwijderen. Toen ik dat weigerde, hielden ze mij twaalf dagen vast. Ik mocht al die tijd niet met mijn vrouw en dochter bellen. Dat mocht pas toen ik het ziekenhuis lag, omdat ik in hongerstaking was gegaan.’ De autoriteiten van het oliestaatje verwijderden alle tweets die Abdelhaday tussen 2013 en 2021 had geplaatst. ‘Ze pikten mijn laptop en mobiele telefoon in en veranderden al mijn wachtwoorden. Dat was erg vervelend. Maar ik blijf kritisch over Sisi twitteren.’
‘Democratie zal terugkeren’
Al deze repressie kan leiden tot moedeloosheid. De Arabische Lente, die twaalf jaar geleden zo optimistisch begon, is volgens Joas Wagemakers op een fikse teleurstelling uitgelopen. In Egypte is de revolutie mislukt, in Jemen woedt een verschrikkelijke burgeroorlog en ook in Syrië is de burgeroorlog nog niet voorbij – al lijkt het er wel op dat Assad deze gaat winnen. In Tunesië, ten slotte, leek het lange tijd goed te gaan, maar inmiddels heeft dit land ook een autoritaire president die het parlement en de grondwet opzij heeft geschoven. ‘Voor de mensen die verandering wilden, heeft de Arabische Lente geen verbetering gebracht.’
Amr Abdelhaday (Beeld: Amr Abdelhaday)
Abdelhaday wil niet bij de pakken neerzitten, vertelt hij, maar wel realistisch blijven: ‘De democratie zal terugkeren in Egypte, maar dat zal tijd kosten. Het wordt een moeilijke tijd, want Egypte kampt met grote financiële problemen die een nieuwe regering niet zomaar oplost.’
Wagemakers staat er op een vergelijkbare manier in. ‘Vanwege de stevige grip die het regime heeft op de macht, de structurele problemen in het land, de verdeelde oppositie en de onrealistische verwachting bij veel mensen dat democratie ook snel meer welvaart brengt, is democratisering in Egypte waarschijnlijk iets van de lange adem.’
Mohamed Ali is een stuk optimistischer. ‘Op sociale media zie ik elke dag goede ideeën van mensen voorbij komen. Ze weten hoe het wel moet in Egypte. Daarom heb ik vertrouwen in een goede toekomst.’ Heel lang zal die toekomst niet op zich laten wachten, meent hij. ‘Mensen hebben honger. Als de koning de mensen geen eten meer geeft, dan eten ze de koning op.’
* Vanwege zijn veiligheid wil George Kras niet onder zijn echte naam in dit artikel. Zijn identiteit is bij de redactie bekend.
Staatssecretaris Eric van der Burg van Asielzaken streeft naar ‘nul, nul, nul’ buitenslapers in Ter Apel, zegt hij. Maar hij kan niet garanderen dit ook gaat lukken, aldus RTV Noord.
De VVD-politicus zegt dat het helaas niet uit te sluiten is dat er deze zomer opnieuw asielzoekers buiten moeten slapen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. De instroom van nieuwe asielzoekers is namelijk ‘idioot hoog’, zegt hij. ‘Er zijn nu 32.000 structurele opvangplekken, zodat er daarnaast nog ruim 40.000 plekken nodig zijn.’
Voor de komende zes maanden verwacht Van der Burg nog geen problemen, omdat er nog duizenden opvangplekken zijn in de (crisis-)noodopvang. Tegelijkertijd lopen er wel een paar tijdelijke contracten voor vluchtelingen af, waaronder die van ongeveer vijfduizend niet-Oekraïense vluchtelingen uit Oekraïne, die begin 2022 een tijdelijke verblijfsstatus hebben gekregen. ‘Als we niks doen, hebben we een probleem’, aldus de bewindspersoon.
Het kabinet wil een nieuwe spreidingswet invoeren, die moet leiden tot een betere verspreiding van de asielopvang over het gehele land. De VVD-fractie verzette zich hier lange tijd tegen, omdat het kabinet zogenoemde weigergemeenten wil dwingen om asielzoekers op te vangen. Pas na het machtswoord van premier Mark Rutte ging de fractie akkoord.
Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Nael Taim Shami (26). Toen de oorlog in Syrië uitbrak werkte hij als journalist en verzorgde hij daarnaast gewonde slachtoffers. Nadat Assad Aleppo innam, vluchtte Nael naar Nederland. Nu wil hij een betere toekomst voor zichzelf en voor alle Nederlanders.
Tijdens zijn jeugd droomde Nael Shami, ook wel Taim genoemd, ervan om later als fysiotherapeut te werken en om mensen beter te maken. Hij werd hiervoor geïnspireerd door de fysiotherapeuten die zijn drie jaar oudere zus hielpen, die verlamd was. ‘Ik voelde hoe mijn zus pijn had, terwijl ze niet goed kon bewegen. Ik dacht: ‘Nee dit kan niet, ik wil mijn best doen haar zo goed mogelijk te behandelen.’ Uiteindelijk overleed mijn zus aan haar aandoening toen zij twaalf jaar was.’
Samen met zijn ouders, zus en drie broers groeide Shami op in de Syrische stad Aleppo. Zijn familie kwam uit de middenklasse, ze waren ondernemers. Hij was nog maar veertien toen de burgeroorlog in Syrië uitbrak, waardoor naar school gaan er niet meer in zat. Al gauw ontwikkelde hij interesse om te schrijven en aan anderen te laten zien wat de oorlog met mensen doet. Maar alleen het journalistieke werk gaf Shami niet genoeg voldoening. Toen er bij hem in de buurt geen ziekenhuizen meer waren, besloot Shami een EHBO-cursus te doen. Hij dook de geneeskundeboeken in, liep mee met medische hulpverleners en leerde al snel hoe je gewonde mensen moest helpen.
‘Omdat er als gevolg van de oorlog bijna geen artsen en verpleegkundigen waren, besloot ik – zonder medische opleiding – mijzelf de verzorging van wonden en revalidatietherapie aan te leren. Ik was aanwezig bij demonstraties tegen het Assad-regime, waar regelmatig burgers werden neergeschoten door militairen. Ongeveer twee jaar lang was ik daar actief, ik bracht de slachtoffers naar een veilige plek en ging ze behandelen. De oorlog was een gekkenhuis, maar ik dacht niet te veel na en leefde bij de dag. Hoe meer mensen ik kon helpen, hoe beter.’
Oog in oog met IS
Twee jaar na aanvang van de oorlog konden zijn ouders en broers niet meer in Syrië blijven. Ze zagen in dat er voor hen geen toekomst meer was in het land, daarop vluchtten ze naar Turkije. Shami besloot echter om in Syrië te blijven: ‘Mijn moeder had van dichtbij bomaanslagen gezien. Eén keer zag ze hoe het huis naast dat van ons werd aangevallen. Toen werden mijn ouders enorm bang en besloten ze om met mijn broers te vluchten. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de mensen in Syrië achter te laten. Dag in dag uit raakten slachtoffers gewond, en er was al een flink tekort aan medische hulpverleners. Bovendien wilde ik verslag leggen van de oorlog, door als journalist te schrijven over de gruweldaden van Assad-regering.’
Zijn werk als journalist in Syrië kwam steeds meer onder druk te staan als gevolg van de komst van IS-strijders naar zijn land. Eind december 2013, toen Shami en vier andere journalisten aanwezig waren in een tv-studio, vielen IS-troepen het gebouw aan. Ze gijzelden Shami en zijn collega’s. ‘Ik was enorm bang. Ik zag mannen met maskers op ons afkomen. We werden vijftien dagen lang opgesloten.’
Shami was toen zeventien jaar, vertelt hij. ‘Eén van de journalisten was een goede vriendin van mij. Ze was heel moedig en wilde net als ik aan de buitenwereld laten zien wat er in Syrië gebeurt. Maar een militair schoot haar voor mijn ogen neer.’
‘Ik wil mijn leven verbeteren door de mensen in Nederland te helpen’
Shami valt even stil en staart voor zich uit. Het is een dag die hij nog steeds herbeleeft in flashbacks, een dag die hij nooit zal vergeten. Uiteindelijk kwamen Shami en een andere journalist vrij. De IS-troepen doodden naast zijn goede vriendin nog twee andere journalisten.
In 2015 bezetten de troepen van Assad Aleppo. Voor Shami zat er toen nog maar één ding op: vluchten. Het was dit of de dood. Het duurde te voet twee dagen om van Syrië naar Turkije te reizen. Daar reisde hij door naar de West-Turkse havenstad Antalya, waar de Turkse politie hem lastigviel. ‘Ze zaten niet te wachten op nog meer vluchtelingen uit Syrië en wilden ons terugsturen. Maar ik wilde niet opnieuw de oorlog in. Later ben ik via Izmir in een klein bootje, waar we met veertig man zaten, naar Griekenland gevlucht. De toch duurde vier uur lang.
Het was heel moeilijk om in Griekenland te verblijven, want ook daar wilden de mensen niks weten van vluchtelingen. Shami wilde niet opgeven, en een nieuwe toekomst opbouwen. Met de bus en de trein reisde hij door Europa, op zoek naar een nieuw thuis. Hij droomde er nog steeds van om mensen te helpen en wilden zijn werk als hulpverlener opnieuw oppakken. Toen hij de grens tussen Servië en Hongarije wilde oversteken, sloeg een agent hem met een stok. Het was vernederend. ‘Ik heb zoveel nare dingen meegemaakt tijdens mijn vlucht. Nergens was ik veilig.’
Eigen horecaonderneming
Na te hebben rondgereisd door Europa is Shami uiteindelijk in Utrecht beland. Hij kon niet wachten om een opleiding te starten, Nederlands te leren en om in ziekenhuizen te gaan werken.
‘Aangekomen in Utrecht voelde ik gelijk: dit is mijn stad. Ik voelde mij heel opgelucht en ik kon eindelijk uitrusten van de zware reis. Anderhalf jaar heb ik in meerdere asielzoekerscentra gewoond. Ik wilde heel graag aan het werk, mensen helpen. Bijvoorbeeld door als Cliniclown in ziekenhuizen mensen blij te maken. Maar dat mocht toen nog niet, omdat ik op dat moment nog geen verblijfvergunning had.’
Omdat Shami niet stil kon zitten, besloot hij in het azc om andere asielzoekers te verzorgen, door therapeutische massages en fysiotherapie aan te bieden. In 2017 kreeg hij eindelijk zijn verblijfsvergunning en een kamer in Utrecht, waar hij samenwoont met anderen. Hij meldde zich gelijk aan bij een school voor dienstverlening in de zorg en welzijn. Twee jaar later had Shami zijn eigen praktijk voor sportmassage opgericht. Ook werkt hij als vrijwilliger bij de gemeente Utrecht, om nieuwkomers te helpen tijdens het inburgeren.
Nog steeds vreest Shami voor het welbevinden van zijn familie. ‘Ik word verdrietig als ik denk aan mijn ouders en drie broers, die in één kamer verblijven in Istanboel. De mensen daar behandelen mijn familie heel slecht. Toen mijn broertje probeerde te vluchten naar Griekenland, sloeg een Griekse agent hem met ijzeren stokken.’ Shami laat een foto zien van de striemen op de rug en benen van zijn broer. ‘Als ik tegen mijn familie zeg dat ze ook naar Nederland moeten komen dan worden ze gelijk bang, omdat ze niet mishandeld willen worden.’
‘Ik kijk niet te veel vooruit, ik kijk nu alleen naar morgen en wat ik voor mensen kan doen. Ik wil mijn leven verbeteren door de mensen in Nederland te helpen, daarom heb ik mij aangemeld bij GroenLinks. De mensen hier in Nederland zijn ontzettend gastvrij en behulpzaam. Ik weet nog hoe ik in het azc fruit kreeg van een hulpverlener.’
Shami is niet de enige asielzoeker die een steentje wil bijdragen aan de Nederlandse samenleving door te gaan werken. Maar dit kunnen asielzoekers vaak niet doen, omdat ze (nog) geen verblijfsvergunning hebben. Daarom wil Shami een bezorgrestaurant starten om zo asielzoekers te helpen met werk. ‘Ik kan niet accepteren dat Oekraïners gelijk werk krijgen, terwijl de vluchtelingen uit het Midden-Oosten en Afrika niet mogen werken. We zijn allemaal mensen. Daarom wil ik op een eerlijke manier mensen helpen.’
‘In Syrië zijn we gewend om dicht bij elkaar te zijn’, besluit Shami. ‘Mannen lopen bijvoorbeeld met armen om elkaars schouders. Als ik dat hier doe wordt er soms vreemd naar ons gekeken. Ik wil de positieve energie en warmte vanuit de Syrische cultuur delen met Nederlanders. Ik wil dat ook hier iedereen zich veilig en gesteund voelt.’
Israël is boos over het bezoek van een groep diplomaten van de Europese Unie, Canada, Argentinië en Australië aan de Tempelberg in Jeruzalem. De Israëlische regering noemt het bezoek ‘onverantwoord’ en ‘provocerend’.
Dat meldt nieuwssite Middle East Monitor. Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken wil voortaan bezoeken van diplomaten verbieden als die niet vooraf zijn overlegd met de Israëlische autoriteiten, omdat dit volgens Israël zou kunnen leiden tot escalaties rondom de Tempelberg.
Het bezoek van de diplomaten, dat afgelopen woensdag plaatsvond, was georganiseerd in samenwerking met de Jordaanse Waqf-raad, die de Tempelberg beheert. De bezoekers wilden steun betuigen aan de christelijke en islamitische heilige plaatsen in Jeruzalem, aldus het Britse consulaat. Volgens het consulaat moeten alle drie de Abrahamistische religies de ruimte krijgen op de Heilige Tempelberg.
De linkse Franse politieke partij Nouveau Parti Anticapitaliste (NPA) is een campagne tegen islamofobie gestart. Aanleiding hiervoor zijn uitlatingen van de Franse schrijver Michel Houellebecq over de islam, die veel moslims als krenkend ervaren.
In een filmpje op het YouTube-kanaal van de politieke partij is te zien waar de campagne om draait. De NPA noemt niet alleen Houellebecq, maar verwijst ook naar recente discriminerende opmerkingen van de Franse columnist Jean-Claude Dassier. Hij gaf moslims in een debat op tv de schuld van criminaliteit. Ook beweerde hij dat moslims de Franse Republiek niet erkennen.
De NPA vindt de stelling dat er verschil is tussen islamitische en niet-islamitische Fransen koloniale retoriek. De partij stelt dat die retoriek is gebruikt om een zogenaamde ‘botsing van beschavingen’ te duiden, die vandaag de dag een grote rol speelt bij de discriminatie van moslims onder extreemrechtse Fransen. Ook levert de partij kritiek op de beruchte omvolkingstheorie, dat witte mensen in Europa worden ‘vervangen’ door zwarte mensen en door moslims.
Met de actie wil de partij haar solidariteit uiten met Franse moslims. Moslims zijn volgens de partij het slachtoffer van racistische en fascistische aanvallen in Frankrijk.
Een bureau is voor D66 op zoek naar mensen met een diverse afkomst die tegen een beloning van 60 euro in een campagnefilmpje van de partij willen optreden. Critici hekelen deze in hun ogen niet authentieke manier om diversiteit uit te stralen.
‘We nemen verschillende shots op om een mix van de samenleving weer te geven’, schrijft het castingbureau in de wervingsadvertentie, ‘en daarom zijn wij op zoek naar verschillende mensen tussen de 18-70 jaar. We zoeken mannen en vrouwen, en alle etniciteiten zijn uiteraard welkom.’
Critici grijpen het Twitterbericht van politiek verslaggever Thomas van Groningen aan om D66 hard aan te vallen. Sommigen vinden het discriminerend dat D66 blijkbaar geen 70-plussers in het campagnefilmpje wil.
Ook collega-politici hebben kritiek. ‘Als je genoeg geld hebt kun je kopen dat je een diverse politieke club bent. Machiavelli zei het al ‘regeren is doen geloven’’, twittert Farid Azarkan, fractievoorzitter van Denk, cynisch.
Het Enschedese oud-raadslid Janarthanan Sundaram, die eind 2021 een gooi deed naar het partijvoorzitterschap van D66, vindt de oproep van het castingbureau ‘een bijzondere actie’, zegt hij aan de telefoon. ‘Dit is een rare gang van zaken, en bovendien nergens voor nodig. Ik ben verbaasd dat D66 een castingbureau heeft ingeschakeld, want dit hadden we prima zelf kunnen doen. We hebben inmiddels hele getalenteerde en fotogenieke mensen, ook van kleur.’
Het beeld dat D66 een ‘roomblanke’ partij is, met vooral witte mensen, klopt niet meer, vertelt hij ‘We zijn inmiddels een hele diverse partij geworden, met ministers, Kamerleden en Europarlementariërs van kleur. Zo’n zes jaar geleden was D66 een nogal witte partij, maar wij – de diversiteitsbeweging in de partij voorop – heeft heel hard gewerkt om dit te veranderen.’
De tweet van Azarkan is niet fair, vindt Sundaram. ‘Het is makkelijk scoren, maar zijn grap doet geen recht aan partij. D66 is de eerste partij in Nederland die ministers van kleur naar voren heeft geschoven. Daar mag je best wel trots op zijn. Ook zijn er dankzij D66 nu evenveel vrouwelijke als mannelijke ministers.’
De manier waarop D66 in campagnetijd met diversiteit omgaat doet denken aan de handelwijze van GroenLinks. Vorig jaar publiceerde de Kanttekening een groot verhaal over hoe die partij volgens kritische (ex-)leden vooral ‘oppervlakkige diversiteit’ bedrijft.
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan gaat niet naar Duitsland voor de Turkse verkiezingen. Andere leden van zijn partij AKP zullen wel naar Europese landen, waaronder Duitsland, afreizen om campagne te voeren.
Dat meldt de Frankfurter Rundschau, die zich baseert op uitspraken van Köksal Kus, voorzitter van de AKP-lobbyorganisatie UID.
De annulering van Erdogans reis komt na omstreden uitspraken van het Turkse parlementslid Mustafa Acikgöz (AKP) over aanhangers van de Koerdische militante organisatie PKK en de Gülenbeweging. In een Duitse moskee zei Acikgöz over die groepen: ‘We zullen ze kapotmaken, zoals we dat ook in Turkije hebben gedaan.’ De uitspraken zijn vastgelegd in een video die sinds dinsdag veelvuldig is gedeeld op sociale media.
Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken ontbood hierop de Turkse ambassadeur en vertelde hem dat ‘haatzaaien en haatdragende taal geen plek hebben in Duitsland’. Ook liet het ministerie weten dat Turkse verkiezingsactiviteiten in Duitsland vanaf nu alleen toegestaan zijn met goedkeuring vooraf.
Volgens onderzoek van de Frankfurter Rundschau organiseert de AKP in Duitsland nog meer verkiezingsactiviteiten. Vrijdag nam de Turkse minister van Landbouw Vahit Kirsci nog deel aan een evenement in Berlijn.
Het Duitse weekblad Der Spiegel heeft vier artikelen en een podcast offline gehaald over de dood van een vijfjarig Syrisch meisje, omdat er geen bewijs is dat zij bestaan heeft. Diverse media, waaronder NRC, namen de berichten vorig jaar van het Duitse blad over.
Syrische vluchtelingen, die gestrand waren op een eilandje in de Evros-rivier aan de Turkse-Griekse grens, beweerden in augustus tegenover Der Spiegel dat een vijfjarig meisje uit hun groep was overleden. ‘Ze stierf (…) omdat de Griekse autoriteiten haar alle hulp weigerden’, aldus het weekblad.
De Griekse autoriteiten waren niet blij met dit verhaal, omdat ze hierdoor in een kwaad daglicht werden gesteld. Later bleek het verhaal van de vluchtelingen echter twijfelachtig. Ze beweerden de vijfjarige Maria te hebben begraven, maar het graf is nooit gevonden.
Na een klacht van het Griekse ministerie van Migratie besloot Der Spiegel vier artikelen en een podcast over de dood van het meisje offline te halen. ‘Gezien de bronsituatie had Der Spiegel de berichten over de verblijfplaats van de vluchtelingen en vooral de dood van het meisje veel zorgvuldiger moeten formuleren’, stelt de ombudsman van dat blad volgens NRC, dat uitgebreid over de canard bericht.
Veel vragen blijven onbeantwoord. Heeft Maria echt bestaan, of is ze verzonnen door de Syrische vluchtelingen die misschien hoopten hierdoor makkelijker Europa binnen te komen? Of heeft Maria wel bestaan, maar hebben de Griekse autoriteiten alle sporen bewust uitgewist? NRC, die het bericht uit Der Spiegel vorig jaar overnam zonder voorbehoud, vindt dat het Duitse weekblad te gemakkelijk boog voor de Griekse regering, die met een intimidatiecampagne bezig zou zijn tegen journalisten die over de vluchtelingencrisis berichten.
‘De maan kan ons beiden voeden’, zeg ik tegen mijn zwartharige tegenstander met bruine ogen. Het is een cruciaal moment tijdens een potje ‘Risk’. Een bordspel waarbij je met dobbelstenen en manschappen de hele wereld, maan en oceanen moet veroveren. Hij kijkt me wantrouwend aan. In het verleden zijn we al een paar keer flink gebotst in het spel. Dus mijn woorden, een handreiking van een gewaagde opponent, neemt hij serieus.
We beseffen beiden dat onze wederzijdse drive, de ultieme vernietiging van de ander, niet in ons eigen belang is. Er doen nog meer spelers mee aan het spel. Als twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. We zouden broederlijk samen kunnen spannen tegenover een andere, nog veel sterkere opponent of bondgenootschap later in het spel.Uiteindelijk overwinnen emoties en historisch wantrouwen en gaat hij in de aanval. Een fatale misrekening. Ik wis hem met al mijn kracht niet alleen van de maan, maar ook van de aardbodem en de zeeën. Hoe zoet die uitroeiing ook was, in de volgende ronde word ik met gemak overrompeld en blijft er ook van mij niks over.
‘De maan kan ons beiden voeden’, zeg ik nog tegen hem op de bank. ‘Ja, maar hoe kan ik jou ooit vertrouwen Tayfun, je hebt me te vaak bedrogen.’ Ik lach, want hij spreekt de waarheid.
‘Als mensen goed kunnen schrijven, dan kunnen ze ook goed denken.’
Het waren leuke tijden met bordspellen in de Amsterdamse Kinkerbuurt. We leerden als Turkse gettobroeders de fijne kneepjes van diplomatie, manipulatie en politiek. Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben, maar met geslepenheid kan je ook ver komen.
Tien jaar later is de context veranderd, maar ook in Den Haag worden spelletjes gespeeld. Ik zit met Koerden en Surinamers aan tafel. We spelen ‘30 Seconds’, waarbij je een kaart trekt met vijf woorden, die je compagnon moet raden op basis van instructies waarin die woorden zelf niet mogen voorkomen. Simpel voorbeeld: Huis. Een gebouw waar je in woont? Ander voorbeeld. Vis. Het is vlees noch … En dit dus met vijf woorden in dertig seconden. Heerlijk en grappig om die hersenen te horen kraken onder druk.
Best intimiderend ook. Want je moet de Nederlandse taal goed onder de knie hebben om uiteindelijk te winnen. En als je daar niet goed in bent, is het uiteraard niet fijn om dit spel te spelen. Toevallig zag ik op Facebook een citaat van de Britse schrijver George Orwell voorbijkomen: ‘Als mensen goed kunnen schrijven, dan kunnen ze ook goed denken. En als ze niet goed kunnen denken, dan zullen anderen het denkwerk voor hun doen.’
Sinds een aantal jaar speel ik ook ‘30 Seconds’ met mijn Turkse vrienden. Het is spannend, competitief en mooi om te zien hoe creatief we kunnen zijn. Een leerzaam spel, waarbij ook dure woorden de revue passeren. Soms voelt het voor mij echt alsof ik mijn Nederlandse taalachterstand aan het inhalen ben. Precies dezelfde motivatie had ik in 2007 om een abonnement te nemen op de Volkskrant.
Nederland voelt als een spel, dat we – genoodzaakt – in segregatie spelen. De taal is een machtig middel. Een wapen in de handen van de babbelende en schrijvende klasse. Taal kan mensen uitsluiten, maar kan ook helend, inclusief en zoet zijn. Hoe vaak speel jij ‘Risk’ of ‘30 Seconds’ met mensen die niet op jou lijken?
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.