Jonge kinderen kunnen beter leren als hun docenten dezelfde etniciteit hebben. Dat is de conclusie van een nieuw Amerikaans onderzoek. Zwarte kinderen en Latino-kinderen presteren beter als hun leraar ook zwart of Latino is.
Volgens de onderzoekers komt het leervermogen van zwarte kinderen en Latino-kinderen meer tot zijn recht bij een diverser lerarenkorps.
‘Het diverser maken van het onderwijzend personeelsbestand is belangrijk bij meer gelijkheid op scholen in de Verenigde Staten’, aldus professor Michael Gottfried van de University of Pennsylvania. Gottfried is hoofdauteur van het onderzoek.
Uit een eerder onderzoek bleek dat studenten beter presteren als hun docenten dezelfde etnische achtergrond hebben. Deze vlieger blijkt dus ook op te gaan bij de schoolprestaties van jonge kinderen. De onderzoekers analyseerden de gegevens van meer dan achttienduizend Amerikaanse schoolkinderen. Zij werden van de kleuterschool tot het einde van de eerste klas van de basisschool gevolgd. De onderzoekers keken vooral naar het werkgeheugen van kinderen en hun cognitieve flexibiliteit. Twee criteria die een rol spelen bij doelgericht leren.
Het is de Week tegen Racisme. In Amsterdam vinden allerlei activiteiten plaats. Zaterdag vindt op de Dam de jaarlijkse mars tegen racisme plaats. Het evenement, georganiseerd door het Comité 21 Maart, bestaat vijf jaar en dat wordt gevierd.
Het is vijf uur, donderdagmiddag, en de workshop Hoe (h)erken jij alledaags racisme? Staat op het punt te beginnen. De zaal is aardig gevuld, deelnemers druppelen binnen in het Amsterdamse debatcentrum Pakhuis de Zwijger. Hier vindt het jubileumfestival plaats, naar aanleiding van vijf jaar Week tegen Racisme, ‘met talks, workshops, expositie en een afsluitend concert’.
Twee organisaties leiden de workshop: Humanity in Action, dat dialoog wil stimuleren, en het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam. Net voor aanvang worden zij nog even geïnterviewd door een cameraploeg.
Een van de moderators, Sara Huang, wil de zaal eerst letterlijk in beweging brengen: ‘Hoe lang heb je er over gedaan om hier te komen? Sta op en loop naar mij als je om de hoek woont, en naar de andere kant van de zaal als je er wat langer over deed.’
De deelnemers staan op en er ontstaat een lange sliert. Ondergetekende van de Kanttekening staat ergens in het midden. Een half uurtje met de fiets van Amsterdam Nieuw-West naar Pakhuis de Zwijger.
Tweede losmakertje van de dag: ‘Hoe leer jij? Onderzoek je eerst alles voordat je uitspraken doet, of kom je pratende wijs tot kennis?’, vraagt Huang. Weer moet iedereen zich verspreiden: de ‘onderzoekers’ aan de ene kant, de ‘praters’ aan de andere. Ze loopt nu langs bij de deelnemers. ‘Ik sta verkeerd’, zegt een jonge vrouw die aan de ‘praatkant’ staat. Gegiechel hier en daar. ‘Ik denk meestal na voordat ik wat zeg.’ Nog meer gegiechel uit de zaal.
En dan gelijk door naar de derde ontdooier. ‘Hoe communiceer jij? Kijk je de kat uit de boom, of ben je een flapuit?’ Deelnemers van de workshop bewegen weer van links naar rechts. ‘Prima, we zijn in beweging gekomen, iedereen kan weer zitten.’
Micro-agressie, moeilijk, gevoelig
De introductie was bedoeld om ‘verschillende houdingen’ en ‘diverse manieren van denken’ bloot te leggen. Nu volgt een experiment, waarvoor iedereen zijn of haar smartphone nodig heeft. In een speciaal hiervoor te downloaden app kunnen mensen anoniem de termen droppen die hen te binnen schieten bij de vraag: ‘Wat doemt er bij je op bij racisme?’ Die termen verschijnen daarna op het beeldscherm. Zomaar een greep: vooroordelen, verschillen, moeilijk, ongelijkheid, kwetsbaarheid, micro-agressie, grapjes, gevoelig.
De volgende vraag: ‘Wat hoop je te bereiken aan het eind van de sessie?’ Op het beeldscherm verschijnen wederom de associaties die de aanwezigen hierbij hebben: bewustzijn, do’s and don’ts, zelfverzekerde woorden, inzichten, nieuwe kennis en tools.
‘Als meteen naar mijn achtergrond wordt gevraagd, dan vind ik dat niet zo prettig’
Karlijn Limaheluw, die naast Huang optreedt als tweede moderator, somt ze allemaal op en spoort het publiek ook aan om vooral ook ‘ongemakkelijke gevoelens’ vast te houden en te benoemen. ‘Er zijn geen verkeerde meningen hier.’
Het publiek komt pas echt los bij de definitie van het woord racisme en het bedenken van voorbeelden van ‘alledaags racisme’. ‘Achterstelling’, roept de een. ‘Uitsluiting’, zegt de ander. Weer iemand anders noemt ‘stereotypering’.
‘In jip-en-janneketaal betekent racisme de ene groep tegen de andere groep’, legt Limaheluw uit. ‘Dit terwijl ras een construct is, want er is maar één ras.’ Huang corrigeert haar: ‘Ras kan dan wel een construct zijn, maar er is volop discriminatie, hetgeen racisme dus wel degelijk reëel maakt.’
Tot buitenlander gemaakt
Dan verschijnen er voorbeelden van alledaags racisme op het beeldscherm: ‘Kijk daar, hij lijkt op Zwarte Piet’ en ‘Maar waar kom je echt vandaan?’ Hierop komen veel reacties vanuit het publiek. Die laatste vraag leidt tot discussie, omdat iemand vanuit de zaal opmerkt dat die vraag ook uit ‘oprechte interesse’ kan worden gesteld.
‘Dan is het wel belangrijk wanneer die vraag wordt gesteld’, reageert een man van kleur. ‘Als meteen naar mijn achtergrond wordt gevraagd, dan vind ik dat niet zo prettig, maar als die vraag later in het gesprek komt, is het al wat onschuldiger. Mensen worden met die vraag ook tot buitenlander gemaakt, terwijl we gewoon Nederlanders zijn.’
‘De toon maakt de muziek’, vult een ander aan. ‘Als iemand zegt oh, je bent Moluks en daarna gelijk over treinkapingen en Saturadah begint, dan weet ik hoe laat het is. Dan word je in een negatief frame gestopt.’
‘Ik zie geen kleur’ is een andere uitspraak in de categorie alledaags racisme. De zaal leeft helemaal op. ‘Dit wordt heel vaak gezegd’, wil een zwarte vrouw meteen kwijt. ‘Het is een micro-ontkrachting van discriminatie. Van zogenaamde onschuld. En eigenlijk ontkenning, omdat kleur totaal geen rol zou spelen. Ik word er moedeloos van.’
Limaheluw pakt het van daar weer op. ‘Zulke goedbedoelde woorden kunnen pijn doen. Woorden doen ertoe. Het is belangrijk om ons in te lezen’, zegt ze, en verwijst naar de website Wit huiswerk, waar veel van zulke ongemakkelijke momenten voor Nederlanders van kleur staan opgesomd. Ze roept witte mensen op zich hierin te verdiepen. ‘Er is al veel informatie beschikbaar. Maar nu is tijd om te pauzeren.’
Op die site staat te lezen: ‘Het gesprek over racisme is ongemakkelijk, pijnlijk en in Nederland nog vaak taboe, maar racisme is een groot onderdeel van onze geschiedenis, van de oorsprong van onze instituten en onze maatschappij, en daarmee ook van ons dagelijks leven. Om je effectief in te zetten voor de strijd tegen racisme is het belangrijk om te weten wie je bent, waar je het over hebt en wat je doet en kunt doen. Je inlezen is een goed begin, maar ook alleen dat: een begin. Antiracistisch zijn betekent open staan voor kritiek, proactief plaats maken, pijnlijk zelfonderzoek en algehele systeemverandering. ‘Niet weten waar je moet beginnen’ is in ieder geval geen excuus meer.’
Na de pauze gaan de groepjes uiteen om in een kleiner gezelschap alledaags racisme in Nederland te bespreken. Ondergetekende excuseert zich bij de moderatoren, vanwege andere verplichtingen. Wie nog iets wil beleven van de Week tegen Racisme, kan zaterdag om twee uur op de Amsterdamse Dam nog deelnemen aan de Mars tegen Racisme.
De Turkse president Erdogan liet blijken dat Ankara ‘snel’ de Finse aanvraag voor het NAVO-bondgenootschap kan goedkeuren. Dat geldt niet voor Zweden, het andere Noordse land dat graag wil toetreden.
‘Insjallah, als dat het beste is’, reageerde Erdogan nog wel enigszins dubbelzinnig op de vraag of Finland groen licht krijgt tijdens een bezoek van de Finse president deze week. ‘Wat de procedure ook is, die zal functioneren. We zullen ons aan onze belofte houden’, zei Erdogan daarna positiever. Dat meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera.
Turkije laat – samen met Hongarije – de twee landen al meer dan een jaar bungelen. De rest van de NAVO-landen hebben al ingestemd met de Scandinavische aanvragen, die na de Russische invasie in Oekraïne vrezen voor hun veiligheid.
De Turkse regering vindt dat Zweden ‘te soft’ is tegen groepen die in verband worden getracht met ‘terreur’, waaronder Koerdische groepen. Ook zijn de Turken boos over een aantal koranverbrandingen voor de Turkse ambassade in Zweden. De Turkse toorn is met name op Zweden gericht, met Finland lijkt het land minder problemen te hebben.
De Finse president Sauli Niinisto is vandaag op bezoek in Turkije. Hij bezoekt de rampgebieden en zal vrijdag Erdogan ontmoeten in Ankara.
De uitslagen van de Provinciale Statenverkiezingen zijn uitgelopen op een teleurstelling voor Denk. De partij verliest – waarschijnlijk – haar zetels in Noord- en Zuid-Holland.
Denk deed alleen in de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht mee. In elk van de provincies heeft Denk een Statenzetel. De partij hoopte meer zetels te winnen, om op die manier in de senaat te komen. Dat is niet gelukt: in alle provincies heeft de partij veel stemmen verloren.
In Noord-Holland verliest Denk de enige zetel. De partij zakt van 2,9 procent van de stemmen in 2017 naar 1,4 procent in 2023, meer dan een halvering.
Ook in Zuid-Holland verliest Denk – waarschijnlijk – de enige zetel in de Staten. De partij zakt – zo lijkt het – van 3,1 procent van de stemmen naar 1,7 procent. Metin Celik, fractievoorzitter van de Denk-fractie in de Zuid-Hollandse Staten, was door de partij aangewezen als lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezingen. Vanwege het tegenvallende resultaat zal hij niet alleen niet naar de Eerste Kamer gaan, maar verliest hij wellicht ook zijn Statenzetel.
In Utrecht behoudt Denk de zetel waarschijnlijk wel, aldus de website van de NOS. De partij behaalde in 2017 2,2 procent van de stemmen, dit jaar was dit 1,7 procent.
Ibrahim Ghazi, de lijsttrekker van Denk in Noord-Holland, is teleurgesteld, maar hield gisteravond een slag onder de arm: ‘Het is een exitpoll, dus we wachten eerst de definitieve uitslag af.’ Een verklaring voor het tegenvallende resultaat had hij niet, zei hij. ‘Ik heb me ook niet bezig gehouden met de andere partijen. De winst van BBB zag ik aankomen. Ik gun het ze van harte.’
BBB, de politieke partij van Caroline van der Plas, is de grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen en is in veel provincies de grootste geworden, sowieso in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Zeeland. Bij de andere provincies spant het er nog om, omdat nog niet alle stemmen geteld zijn, maar heeft BBB een voorsprong. Alleen in Utrecht lijkt het erop dat GroenLinks de grootste partij wordt, aldus de NOS.
Een voormalige rector van de Islamitische Universiteit Europa in Rotterdam heeft 28 maanden gevangenisstraf gekregen voor het jarenlang plegen van belastingfraude. Dat deed hij samen met zijn schoonzoon, die boekhouder was bij de onderwijsinstelling.
De rechter neemt het hem kwalijk dat hij niet kwam opdagen tijdens de rechtszaak om vragen te beantwoorden. Hij verkeert volgens zijn advocaat in slechte gezondheid. Zo schrijft de nieuwssite Rijnmond.
Het gaat om een oude zaak. De oud-rector werd in december 2016 opgepakt en in 2017 vrijgelaten. Hij vluchtte daarna naar Turkije.
In 2013 vermoedde de Belastingdienst Rijnmond dat de universiteit fraudeerde. Gezinnen met lage inkomen gaven opeens hele hoge donaties. Het vermoeden bestond dat er met de cijfers werd geknoeid. Donateurs ontvingen een kwitantie van de universiteit met een hoger bedrag dan dat ze daadwerkelijk hadden gegeven. Dit fictieve bedrag konden ze aftrekken van de inkomstenbelasting.
Op deze manier is er, aldus het OM, voor meer dan een miljoen euro gefraudeerd door de universiteit. Behalve belastingfraude pleegde de instelling ook diplomafraude. Justitie wil de oud-rector daar nog voor vervolgen.
De Islamitische Universiteit Europa in Rotterdam ging in 2019 failliet. Het gaat hier om een ander instituut dan de nog steeds actieve Islamic University of Applied Sciences in Rotterdam (IUASR), een islamitische hbo-instelling die islamologen, imams en islamitische geestelijk verzorgers opleidt. Per abuis stond bij dit nieuwsbericht eerder een foto van de IUASR.
Vorige maand zijn de ruiten ingegooid van een moskee in Gouda. Die stad gaat daarom moskeeën beter beveiligen.
Op 9 februari vlogen er stenen door meerdere ruiten van moskee Nour in de binnenstad van Gouda. Ruiten aan zowel de voorzijde als de achterzijde van het gebouw gingen kapot. Dat meldt AD Gouda.
Het heeft er alle schijn van dat de dader bewust een moskee heeft uitgekozen, zegt Anouar Caouch. Hij is secretaris van moskee Nour. ‘Zo voelt het als je gebedshuis kapot wordt gemaakt. Bezoekers maken zich zorgen, dat is denk ik wel terecht.’ De politie is bezig met een onderzoek naar het incident. De dader is echter nog niet in de kraag gevat.
Naar aanleiding van het incident gaat de gemeente Gouda beter letten op de veiligheid van moskeeën. De besturen van de diverse moskeeën in de stad hebben daarmee ingestemd. ‘Het doel is om de beveiliging van de gebouwen en het gevoel van veiligheid onder de bezoekers te vergroten’, vertelt de stad. De centrumlinkse politieke partij PvdA had haar zorgen geuit over de veiligheid van moslims in Gouda.
Alevieten zijn een onderdrukte minderheid in Turkije. Ook in ons land zien veel Turks-Nederlandse soennieten hen als ‘dwalend in de leer’. Historicus Mahmut Erciyas, zelf alevitisch, geeft in zijn boek God is in de mens aan de hand van gedichten een inkijkje in het alevitisme.
Alevitisme gaat terug tot de zevende eeuw en sommige alevieten zien zich als moslim, terwijl anderen menen dat ze een eigen religie hebben. In Nederland is er weinig kennis over het alevitisme en de geloofsconcepten, rituelen en ceremonieën van deze islamitische stroming. Erciyas wil daar verandering in brengen met zijn boek, dat deze maand verschenen is. Poëzie is belangrijk in de cultuur van de alevieten.
De alevieten zijn in Turkije een religieuze minderheid die ongeveer 15 tot 20 procent van de bevolking uitmaakt. De religieuze oorsprong van het alevitisme is verbonden met een schisma in de islam in de zevende eeuw, niet lang na de dood van de profeet Mohammed. Alevieten geloven dat Ali, de schoonzoon en neef van de profeet, de leider moest zijn na Mohammed. De strijd van deze groep met hun tegenstanders – de latere soennieten – kwam tot een bloedige ontknoping in 680 in de Slag bij Karbala. Hierbij werd bijna de hele familie van Mohammed afgeslacht. In dominante soennitische staten zoals het Ottomaanse Rijk, de voorloper van de Turkse republiek, zijn alevieten slachtoffer geweest van talloze pogroms en andere vormen van onderdrukking. Ook ten tijde van de Turkse republiek was er sprake van massaal geweld tegen alevieten, met als bekende voorbeelden de genocide op Koerdische alevieten (1937) en de bloedbaden in Kahramanmaras (1978) en Sivas (1993).
Erciyas wil met zijn boek iedereen bereiken die interesse heeft in spiritualiteit en mystiek. Maar alevitische jongeren zijn in het bijzonder zijn doelgroep: ‘Ik zie onder hen een zoektocht naar identiteit, zingeving, duiding van hun verleden en heden. Maar hun beheersing van het Turks gaat snel achteruit, waardoor ze zijn afgesneden van Turkstalige schriftelijke bronnen. Daarom wilde ik dit boek nadrukkelijk in het Nederlands schrijven. Dat is overigens de taal die ik zelf ook het beste beheers.’
Een rode draad in God in de mens is dat het alevitisme een mystiek geloof is waarin de mens centraal staat. ‘Plichtmatige handelingen en legalistische, wettische geloofsbeleving’, worden niet als wegen gezien om dichtbij de Schepper te komen. Wat bedoelt u hiermee?
‘Het alevitisme legt de nadruk op een innerlijke religieuze beleving, op innerlijke vroomheid. Het gaat niet zozeer om de vraag of de islamitische wet goed wordt geïnterpreteerd of toegepast. Dus niet de repeterende verplichte rituelen zoals bidden en vasten, maar een proces van jezelf beter leren kennen, jezelf beheersen en een verinnerlijking van de alevitische ethiek. Belangrijke waarden zijn naastenliefde en menselijke waardigheid en alles nalaten wat in strijd is met deze waarden. Overigens staat daarbij niet de mens centraal, maar de onverbrekelijke band tussen God en de mens. Alevieten geloven dat God in de mens aanwezig is en dat de mens een innerlijke weg van zuivering moet bewandelen om hem te bereiken.’
In het boek wordt vooral benadrukt dat het alevitisme geen soennisme of sjiisme is. Maar is het alevitisme wel zonder het soennitische geloof uit te leggen?
Mahmut Erciyas (beeld: Facebook)
‘Ik heb geprobeerd om het alevitisme juist vanuit de eigen poëtische expressies en religieuze bronnen te beschrijven. Daarbij vind ik het interessant om ook op de verschillen met de soennitische en sjiitische stromingen te wijzen. Ik geloof dat dat ook de juiste weg is om een geloof te beschrijven. Dat doen soennieten en sjiieten onderling ook, en ook richting alevieten. Hetzelfde geldt voor de islamitische traditie in het geheel: je ziet in islamitische bronnen vaak benadrukt worden waar de verschillen met bijvoorbeeld het christendom en jodendom liggen.’
In uw boek neemt u soms minder bekende alevitische dichters op, zoals Asik Ibreti, die polemisch is over het soennitisiche geloof. Hoe heeft u gedichten geselecteerd?
‘De alevitische traditie kent enorm veel dichters, aan een selectie is dus niet te ontkomen. Onder de zestien dichters bevinden zich ‘de grote zeven’: poëten die als heiligen worden gezien door alevieten. Verder heb ik geselecteerd op thema, taal en stijl. Moderne dichters, die vanaf pakweg 1920 zijn geboren, heb ik buiten beschouwing gelaten. Ook zij behoren tot de alevitische traditie, maar beperken zich over het algemeen niet louter tot religie. Je leest in hun gedichten een zekere mate van expliciete politisering naar links. De alevitische gemeenschap is sinds de jaren zestig van de vorige eeuw politiek links georiënteerd geraakt. Ik denk dat daarover een apart boek geschreven kan worden.’
Ibreti schrijft:
‘Wij hebben geen moskee nodig. Wij hebben een pratende Koran, een geschreven hebben wij niet nodig, een dienstknaap in de hemel hebben wij niet nodig, het brengen van offers, zoals het slachten van dieren is onnodig, met navolging kan God niet gediend worden, we hebben geen geveinsd geloof nodig.’
Dit laat zich op geen andere manier lezen dan als fundamentele kritiek op de geloofsleer en praktijk van de soennitische islam. Daar tegenover plaatst de poëet de alevitische weg als route voor oprechte gelovigen naar God. Is dit voor veel moslims niet kwetsend?
‘Alle dichters zijn individuen, die dichten op basis van eigen ervaringen en binnen de context van hun eigen tijdsgewricht. Ibreti is inderdaad wat polemischer van stijl. Maar vergeet niet: de man is in 1967 ontsnapt aan de dood tijdens een pogrom tegen alevieten. Er zijn meer dichters die polemiseren tegen stromingen die een strenge geloofsbeleving voorstaan. Sommige mensen zullen deze gedichten als kwetsend ervaren. Het is de vraag of dat zo is. Daar kom je maar moeilijk uit. Ik vind het gedicht dat jij aanhaalt niet kwetsend. Bovendien valt het in het niet in vergelijking met de haat die eeuwenlang, mede door de staat, over alevieten is uitgestort. Ibreti benadrukt dat hij juist geen strijd wil aanwakkeren.’
‘De Turkse staat discrimineert alevieten, erkent hun geloof en gebedshuizen niet’
Wijn komt vaak voor in de gedichten. Mogen alevieten in tegenstelling tot strikte soennieten wel alcohol drinken?
‘Wijn is in gedichten vooral een symbool. Het staat symbool voor spirituele ontwikkeling en kennis, maar bijvoorbeeld ook voor vervoering door de liefde voor God. Daarmee zijn alevieten niet uniek. Ook in de soennitische en sjiitische mystiek speelt wijn een rol. Het drinken van alcohol is niet haram in het alevitisme. Wel geldt er een sociaal verbod voor diegenen die er niet mee om kunnen gaan.’
Een interessante vraag is of het alevitisme nou binnen of buiten de islam valt. Vinden alevieten dat zij de ware islam volgen?
‘Ik vind zelf de vraag of het alevitisme tot de islam behoort niet interessant. Het leidt af van de vraag waar het alevitisme voor staat, namelijk het geloofsconcept van ‘God is in de mens’. Er zijn inderdaad alevieten die vinden dat zij de ware islam, de kern van de islam vertegenwoordigen. Zij focussen zich op de eerste decennia van de islam en de opvolgingskwestie van de profeet Mohammed. Daarmee vertonen ze gelijkenissen met die van sjiieten.’
In het alevitisme is een belangrijke rol weggelegd voor het Karbala-slachtofferschap. U spreekt over een ‘collectieve identificatie die tot op de dag van vandaag voortduurt’. Alevieten zouden mensen die hen vijandig bejegenen ‘Yazid’ noemen. Vinden alevieten dat de soenitische Erdogan ook een Yazid is?
‘In het huidige repressieve klimaat in Turkije zullen veel alevieten voorzichtig zijn met het gebruik van de term Yazid voor Erdogan. Maar dat Erdogan niet wordt gepruimd door de overgrote meerderheid van de alevitische gemeenschap is een feit. Het alevitische geloof en zijn gebedshuizen worden niet erkend door de Turkse staat, alevieten worden gediscrimineerd in de publieke sector en op de arbeidsmarkt, alevitische leerlingen moeten op het voortgezet onderwijs jarenlang verplicht soennitisch godsdienstonderwijs volgen.
Dat is op zich niets nieuws. De ontkenning en minachting van het alevitische geloof heeft een eeuwenlange geschiedenis in Anatolië. De stichting van de seculiere Turkse Republiek in 1923 heeft daar maar weinig aan veranderd. Turk-zijn en soenniet-zijn staat ideologisch centraal in het burgerschapsideaal van deze republiek. Het nieuwe aan Erdogan is echter dat hij op autoritaire wijze beslissingen neemt over alevieten zonder naar hen te luisteren – zoals bijvoorbeeld bij zijn besluit alevitische gebedshuizen onder te brengen bij het ministerie van Cultuur en Toerisme – én dat hij actief polariseert en hen openlijk beledigt. Zo noemde Erdogan zichzelf de beste aleviet en deed Alevitische gebedshuizen af als ‘muziekhuizen’. Ook sprak hij lovende woorden over Ebussuud (een Ottomaanse rechter en koranexegeet uit de zestiende eeuw, red.), die in de zestiende eeuw grootschalig geweld tegen alevieten rechtvaardigde met fatwa’s. De ademruimte voor alevieten is in Turkije onder Erdogan alsmaar kleiner geworden.’
Kun je als soenniet een vervolmaakt mens worden die dichtbij God staat?
‘Ik zeg volmondig ja. Alevieten en het alevitisme hebben ook veel bewondering voor mystici uit andere religieuze tradities. Hun kritiek richt zich vooral op puriteinse stromingen, die recht in de leer zijn. Van veel mystici, ook die door alevieten als heiligen worden gezien, weten we niet tot welke stroming zij behoorden. Bovendien leefden zij in een tijd waarin de grenzen tussen soennieten en de meer Ali-georiënteerde stromingen (alevieten en sjieten, red.) nog niet zo scherp waren. Een voorbeeld is Mansur Al Halladj (858-922). Hij werd geëxecuteerd door de autoriteiten in Bagdad, omdat hij zou hebben geroepen: An a al-Hakk, Ik ben de Waarheid’. Hij wordt geëerd als heilige en martelaar van de mystiek. Ook in soennitische en sjiitische mystieke stromingen heeft Al Halladj die positie.’
De Koran wordt door alevieten vooral als inspiratiebron gezien, zegt u. Tegelijkertijd waarschuwt u dat de Koran ‘zoals we die kennen’ gebreken zou vertonen. Welke gebreken?
‘Alevieten stellen vooral dat Ali en de Ahl al Bayt (nageslacht van de profeet, red.) een veel prominentere rol hebben gehad in de openbaringen die Mohammed heeft ontvangen. Dit is aspect heel klein gemaakt tijdens het proces van samenstelling van de Koran.’
U zegt dat onder alevieten ‘de islamitische wetgeving vrijwel geen rol’ speelt. Religieuze verplichtingen als ‘uiterlijke verschijningsvormen van het geloof’ worden gezien en afgekeurd. Kan de saz, het muziekinstrument dat bekend staat als de besnaarde koran, niet als uiterlijke verschijningsvorm opgevat worden?
‘Mooie vraag. Een geloof kan niet bestaan zonder enige vaste vormen en rituelen. Ook het alevitisme kent ze. Alleen de mate waarin deze centraal staan en het gewicht dat eraan gehecht wordt verschilt per geloofsbeleving. Alevieten leggen de nadruk op innerlijke rijping en volwassenwording van de mens. De saz is voor alevieten heilig. Maar wel vanwege zijn functie: met dit instrument worden alevitische gedichten voorgedragen en verspreid.’
Kunnen bidden en vasten als ‘uiterlijke geloofsvormen’ niet uit een innerlijke geloofswens voortkomen?
‘Dat kan zeker, zolang dit niet enkel plichtmatig gebeurt. Dus niet uit routine, gewenning, of angst om het te ‘showen’ aan anderen. Dit is wat ik persoonlijk haal uit alevitische bronnen. En laat ik benadrukken dat ik niet namens de hele alevitische gemeenschap spreek. Overigens: alevieten bidden ook tijdens hun eredienst – de cem – en vasten ook. Alleen niet tijdens de Ramadan.’
Tegenwoordig zijn gemengde huwelijken tussen alevieten en soennieten meer geaccepteerd binnen de alevitische gemeenschap, schrijft u. Hoe zit dat precies?
‘Gemengde huwelijken zijn steeds meer geaccepteerd in alevitische kring. En dat is maar goed ook, want je moet trouwen uit liefde en niet vanwege de herkomst van je partner. Feit is wel dat er altijd een beetje huiver is. Alevitische ouders zijn bang dat hun kinderen hun vrijheid kwijtraken als hun vaak soennitische partner orthodoxer wordt of radicaliseert met het verstrijken van de jaren.
Dat is trouwens een angst die niet op theorie is gestoeld, maar op ervaringen, die natuurlijk ook een beetje worden uitvergroot. Overigens is het zo dat conservatief soennitische ouders vaak nog steeds niet willen dat hun kinderen trouwen met alevieten. Ik durf te stellen dat deze afkeer bij hen vaker voorkomt dan bij alevieten. Vaak wordt deze afkeuring ook religieus onderbouwd. Acht jaar geleden stelde rector Ahmet Akgündüz van de Islamitische Universiteit Rotterdam met godsdienstige argumenten dat moslims niet mogen trouwen met alevieten.’
U schrijft ook dat alevieten niet proberen om anderen te bekeren tot hun geloof.
‘Inderdaad schrijf ik dat alevieten, zowel leken als hun voorgangers, bekeringen tot het alevitisme niet actief stimuleren. Zelf zijn zij wel object van bekeringsijver, met name uit de soennitische hoek. Het Ottomaanse Rijk heeft afwisselend met geweld en overreding geprobeerd om alevieten te bekeren. Dat was staatsbeleid, zeker onder sultan Abdülhamit II, die regeerde van 1876 tot 1909, omdat alevieten door hem als ‘dwalenden’ werden gezien. Ook tijdens de Turkse Republiek is geprobeerd alevieten te bekeren tot een door de staat gepropageerde variant van de soennitische islam. Met zachte hand – onder de noemer van ‘godsdienstlessen’ op school en de bouw van moskeeën in volledig alevitische dorpen . En met harde hand – de republiek heeft alevitische heiligdommen gesloten en geconfisqueerd, de gebedshuizen van alevieten nooit erkend en militaire strafexpedities uitgevoerd tegen haar eigen Koerdische, alevitische burgers, denk hierbij aan de genocide van Dersim in 1937-1938. Maar al deze pogingen waren zonder succes.
Ik ben nimmer, zelfs niet voor het slapengaan, voorgelezen; ik las juist voor mijn moeder de overheidsbrieven en probeerde die in het Koerdisch te vertalen. Al kwam ik niet veel verder dan ‘weer geld betalen’ of ‘niks aan de hand’. Als een van mijn zussen dan ‘s avonds thuiskwam kon die uitgebreid uitleggen wat er in stond.
Destijds, op de basisschool, was ik een van de leerlingen die dolgraag de opdrachten wilde voorlezen. Gewoon zodat eens iedereen naar me luisterde en voor het schouderklopje of de opgestoken duim van de juffrouw. Maar een boekenwurm ben ik nooit geweest. Wel pakte ik weleens, in de bieb, bij mij verderop in de straat, een boekje. Tijdens de Kinderboekenweek leende ik er zelfs tientallen. Want het lid dat het meeste boeken las ontving een prijs. Niet dat ik veel concurrentie uit de wijk had, maar een paar anderen hadden ook door dat je boeken kan lenen en ze niet hoeft te lezen.
Destijds, op de basisschool, was ik een van de leerlingen die dolgraag de opdrachten wilde voorlezen
Vandaag de dag prijken de boeken wel in mijn eigen studiootje: gedichtenbundels, bijvoorbeeld die van Nisrine Mbarki en Mustafa Stitou, een dikke pil van filosoof Friedrich Nietzsche, het onderzoek van Nikki Sterkenburg, achtergrondinformatie over schilderijen en het leven van Edvard Munch. Onder andere.
Niet dat ik alles heb gelezen; zeker niet. Die boeken zijn bovenal bedoeld om me eraan te herinneren dat ik een ander ben geworden en dat ik gezegend ben: kunnen lezen en dat begrijpen zijn immers voorrechten. (Het is ietwat kleinzielig, ik weet het.)
Onlangs modereerde ik de eerste conferentie van Heel Den Haag Leest, een initiatief met als doel het lezen weer op de kaart zetten en leesplezier bij kinderen en volwassenen bevorderen. Ik opende de conferentie met het hooghouden van Terug naar Reims, geschreven door de Franse socioloog en filosoof Didier Eribon.
Iedere volwassene – in ieder geval – zou dat boek moeten lezen. Het gaat over hoe Eribon een klassenmigrant werd, met onder zijn huid de armoede uit zijn jeugd, de schaamte en zelfhaat die die metamorfose met zich meebracht en de kloof die hij tussen zichzelf en zijn ouders doelbewust vergrootte.
Op die conferentie maakte onder andere docent bestuurskunde en Haags gemeenteraadslid Caroline Verduin indruk. Ze had een krat vol boeken in haar handen. Een minibieb die ze meesjouwt door de school. Zodat ze boeken kan uitlenen aan haar studenten, als zij er zelf om vragen of als Verduin denkt dat het past bij diegene.
Een groots gebaar. Want volgens mij zit het plezier vrijwel nooit in het lezen zelf. Misschien in de afzondering die lezen brengt. Maar vooral in het ontdekken waarom een kameraad, bij geluk een naaste, deskundige of wildvreemde in een krant of docent dat werk heeft aangeraden of in je handen heeft gestopt. Het plezier van lezen is vooral wat ontdekken over de ander of begrijpen hoe diegene je ziet. (Of vind ik dat omdat boeken lezen al in m’n kindertijd ongewoon was?)
De Syrische president Bashar al-Assad is op bezoek bij zijn Russische collega Vladimir Poetin. De laatste keer dat dit gebeurde was twee jaar geleden. Tijdens het bezoek staan ook de betrekkingen met Turkije op de agenda.
Rusland is een van de weinige bondgenoten van Syrië. De gesprekken zullen waarschijnlijk gaan over de onderlinge politieke verhoudingen, handel en humanitaire hulp, meldt nieuwssite Al-Monitor.
Maar het bezoek staat ook in het teken van de verhouding met Turkije. Rusland spreekt regelmatig met Syrische en Turkse diplomaten om de relatie tussen de beiden landen te ontdooien. Turkije steunt al sinds het uitbreken van de burgeroorlog Syrische rebellen en dat heeft tot vijandige relaties met de Syrische staat geleid.
Turkije wil de banden weer verbeteren met Syrië, ook om de vele miljoenen Syrische vluchtelingen terug te sturen. In december hebben de defensieministers van Turkije en Syrië elkaar ontmoet. Erdogan zei toen ook dat een ontmoeting met Assad mogelijk is.
Uit onderzoek van gezondheidswetenschapper Saskia Duijs blijkt dat de ouderenzorg geplaagd wordt door armoede, racisme en discriminatie.
‘Over armoede, discriminatie en racisme wordt in de zorgsector te weinig gesproken’, zegt Duijs. ‘We hebben onderzocht wat de impact hiervan is op de gezondheid van zorgmedewerkers en op de keuze om zzp’er te worden.’ Duijs promoveert aanstaande vrijdag op dit onderwerp aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
De onderzoekster keek niet alleen naar de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar ook tussen mensen met en zonder geldzorgen, en tussen witte mensen en mensen van kleur. Het bleek dat witte mannen vaker meer kregen betaald dan hun vrouwelijke collegae, of vaker een leidinggevende functie kregen. Mannen met een donkere huidskleur moesten, aldus Duijs, harder werken om deze voordelen te krijgen.
Veel zorgmedewerkers zitten in een kwetsbare sociaaleconomische positie. Ze prefereren een zzp-contract boven werkloosheid, omdat ze bang zijn om in de schulden terecht te komen. Een vrouw moest tijdens de coronapandemie kiezen tussen onbeschermd doorwerken – met alle risico’s van dien voor haar en haar kind met een kwetsbare gezondheid – of tijdelijk niet werken en in de schulden komen.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.