27.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 374

Rotterdam: Denk vraagt spoeddebat aan over Koranverbranding Pegida

0

De extreemrechtse anti-islambeweging Pegida wil zaterdag tijdens een demonstratie een Koran verbranden op het Stationsplein in Rotterdam. Denk wil dat tegenhouden en heeft daarom een spoeddebat aangevraagd in de Rotterdamse gemeenteraad.

Denkt zegt dat de ‘aanstootgevende’ actie ‘een grote groep Rotterdammers keihard zal beledigen in hun persoonlijke en religieuze overtuiging’.

‘Daarnaast wordt bij voorbaat aangegeven tegen de regels van de beschikking in te gaan’, aldus Denk. Volgens de demonstratievergunning die aan Pegida is afgegeven mag de groep namelijk ‘geen aanstootgevende handelingen’ uitvoeren met spullen die het meebrengt.

Denk zegt ‘talloze signalen van Rotterdammers’ te krijgen dat dit niet plaats mag vinden en vermoedt dat de actie ‘gepaard zal gaan met spanningen in de stad’.

Veel moslims reageren ontstemd op de actie. ‘Bij Allah ze moeten zelf in de fik worden gestoken. Dit is gewoon provoceren. Moge Allah hun handen verlammen als waarschuwing voor een ieder die Zijn woord wil ontheiligen’, schrijft een woedende Facebookgebruiker.

Een ander schrijft: ‘Ze kunnen alle Korans verbranden, maar het woord van Allah is gememoriseerd door miljoenen mensen. En het licht van Allah zullen ze nooit kunnen doven. Reageer wijs en wees geduldig geliefde broeders en zusters.’

Moslimkoepelorganisatie SPIOR (Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond) heeft een bezwaarschrift ingediend bij de gemeente om de Koranverbranding te verbieden.

Denk vroeg het spoeddebat gisteren aan, net na de deadline. Morgen zal de gemeenteraad daarom eerst stemmen over het voorstel voor een spoeddebat.

Erdogan: ‘Voorlopig geen ontmoeting tussen Poetin en Zelensky’

0

De Turkse president Erdogan, die probeert te bemiddelen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, ziet een ontmoeting tussen de presidenten van beide landen ‘niet snel gebeuren’.

Maar een woordvoerder zegt ook dat ‘het Turkse voorstel voor onderhandelingen tussen de twee leiders blijft staan’, meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

Volgens Erdogans woordvoerder staat Poetin ‘negatief’ tegenover ‘zo’n vooruitzicht’. Oekraïne meldt dat ze niet zullen onderhandelen ‘tot het einde van de annexaties’.

De Russen hebben vier regio’s van Oekraïne na dubieuze referenda in september geannexeerd. Maar die hebben ze niet volledig in handen; er wordt nog hevig om gevochten.

Volgens Erdogans woordvoerder is Turkije het enige land ‘dat zich echt inspant voor vrede tussen Rusland en Oekraïne’.

Turkije speelt vanaf het begin van het conflict een bemiddelende rol. De Turken veroordelen de Russische invasie wel, maar volgen de westerse sancties tegen Rusland niet op. Turkije vreest tegensancties van Rusland, waar de kwakkelende Turkse economie veel gevoeliger voor is dan Europa en Amerika.

Turkije speelde deze zomer een belangrijke rol in de totstandkoming van de graandeal tussen Rusland en Oekraïne.

Hijab-rel VS: ‘islamofobe’ lerares klaagt islamitische Olympiër aan voor smaad

0

De Amerikaanse lerares Tamar Herman klaagt de Olympische medaillewinnares Ibtihaj Muhammad aan voor smaad, meldt the New York Times. De docente werd vorig jaar van ‘islamofobie’ beschuldigd omdat ze bij een zevenjarig islamitisch meisje de hijab afdeed.

Een Instagrambericht van Muhammad over dit incident, dat viral ging, heeft haar reputatie als lerares onherstelbaar beschadigd, vindt Herman.

Volgens Herman berust alles op een misverstand. Ze dacht dat het meisje een capuchon had opgezet, zegt ze. Haar hoofdbedekking blokkeerde de ogen van de leerlinge, wat voor Herman een reden was om die af te doen. Toen ze doorhad dat die capuchon de hoofddoek was, deed ze de hoofddoek weer op en bood ze haar excuses aan, aldus Herman, maar toen was het kwaad al geschied.

Het moslimmeisje vertelde het aan haar moeder, die daarover een boos Facebookbericht schreef. Dat bericht werd opgepikt door schermkampioene Ibtihaj Muhammad (derde op de Olympische Spelen van 2016), die een Instagrambericht maakte dat vervolgens viral ging. Ook een islamitische belangenvereniging bemoeide zich met de zaak.

Volgens Tamar Herman lieten Muhammad en CAIR zich leiden ‘door een combinatie van hebzucht en een fel verlangen om hun repuatie op te poetsen als strijders tegen islamofobie’. Ze stelt dat haar eigen reputatie als lerares nu zo is beschadigd, dat geen enkele school haar nog wil inhuren.

Volgens haar advocaat Erik Dykema is Herman vanwege het incident nu zo bang is voor haar veiligheid, dat ze nu ergens anders is gaan wonen. ‘Ze is verbannen door haar gemeenschap’, aldus de advocaat. Herman is online ook hard aangevallen vanwege haar Joodse achtergrond.

Actie tegen conferentie Frontex in Rotterdam

0

Gistermiddag hebben activisten van de groepering Stop the War on Migrants gedemonstreerd in Rotterdam. Ze wilden met lawaai een conferentie van de EU-grensbewakingsorganisatie Frontex verstoren, die vergaderde in het kantoor van de Koninklijke Marechaussee in de Maasstad.

Frontex ligt onder vuur, omdat de organisatie oogluikend zou toestaan dat de Griekse kustwacht illegaal migranten terugduwt de Egeïsche Zee op – de zogenoemde pushbacks. De activisten vinden het restrictieve Europese migratiebeleid fout en vinden dat Frontex moet worden opgedoekt.

‘Frontex is een essentieel onderdeel van het inherent racistische, koloniale en kapitalistische grensbeleid van de EU en draagt bij aan de gruwelijke manier waarop vluchtelingen worden behandeld’, aldus Stop the War on Migrants.

‘Het is niet voldoende om Frontex te hervormen of te verbeteren, of het te vervangen door meer van hetzelfde. Het is tijd om Frontex en het systeem dat het vertegenwoordigt af te schaffen.’

Hijabdwang? Nedermoslima’s hekelen ‘islamofobe’ import van Iran-discussie

0

Naar aanleiding van de protesten in Iran deelden schrijver Lale Gül en andere vrouwen uit moslimgezinnen in de Volkskrant hun eigen ervaringen met de gedwongen hijab. Ze beweren dat de moslimgemeenschap zulke vrouwen te weinig steunt, wat ook de algemene perceptie in Nederland is. Wij spraken moslima’s die hun beeld nuanceren en de vergelijking met Iran hekelen. ‘Hier is veel meer dwang om je hoofddoek áf te doen.’

‘‘Hoofddoekdwang’, zo heette het artikel in de papieren Volkskrant. De Amsterdamse Saida Derrazi van het moslimvrouwencollectief S.P.E.A.K. verslikt zich bijna in haar koffie wanneer ze de term hoort. ‘Haha, wat is dat nou weer voor term die de Volkskrant heeft bedacht?’, zegt Derradi – die zelf geen hoofddoek draagt – proestend aan de telefoon.

‘Het verhaal dat daar aan bod komt vind ik sowieso een beetje vaag. Natuurlijk begrijp ik dat mensen hun identiteit niet willen opgeven als ze onderdrukt worden, maar uit hun verhaal blijkt dat het meer om algemene vrouwenonderdrukking gaat dan specifiek om de hoofddoek.’

Derrazi vindt het een lastige discussie. ‘Dit gesprek is weer op gang gekomen vanwege het staatsgeweld in Iran. Daar worden vrouwen door de staat gedwongen om een hoofddoek te dragen. Maar die discussie wordt op een islamofobe manier naar Nederland geïmporteerd en op Nederlandse moslima’s geplakt, alsof dat allemaal hier ook gaande zou zijn. Ik vind dat eerlijk gezegd veel te ver gezocht. Vanuit S.P.E.A.K. zeggen wij dan ook dat wij niet gedwongen worden om een hoofddoek te dragen, dat doen we uit vrije wil. En andersom geldt het ook. Als vrouwen beslissen om hun hoofddoek af te doen, wat ook gebeurt, dan is daar ook geen enkele dwang bij.’ Dit, terwijl vrouwen zonder hoofddoek niet raar worden aangekeken door hun islamitische zusters, zegt ze.

Binnen haar eigen gemeenschap zegt Derrazi ook nooit ‘hoofddoekdwang’ te hebben meegemaakt. ‘In mijn familie hebben we bijvoorbeeld tweelingzusjes. De een draagt een hoofddoek, de ander niet. Het is allemaal islamitisch. Die keuze ligt bij jezelf, het is een afspraak tussen de individuele moslim en God. De islam kent geen dwang.’

‘De islam kent geen dwang’

Nazmiye* uit Den Haag meldt dat zij ook geen ervaring heeft met ‘hoofddoekdwang’. ‘Ik kan me er niet echt in vinden. Je kan er vanuit verschillende invalshoeken naar kijken. Ik heb over Mahsa Amini (de 22-jarige Koerdisch-Iraanse vrouw die overleed na mishandeld te zijn door Iraanse moraalpolitie, red.) gehoord dat ze ook vanwege haar Koerdische achtergrond is vermoord. In het Westen denken mensen dat ze alle moslima’s moeten ‘bevrijden’. Maar goed, het is wel een groot ding geworden’, zegt ze over de telefoon.

Nazmiye maakt zich zorgen over het weer opgelaaide Nederlandse hoofddoekdebat. Islamcritici zijn volgens haar niet zozeer geïnteresseerd in de rechten van Iraanse vrouwen, maar grijpen de zaak aan om de islam en moslims aan te vallen. Ze haalt een tweet aan van de NRC-journalist Süeda Isik, die in de metro door een vrouw was aangesproken om haar hoofddoek af te doen, om zo ‘solidariteit’ te betonen met de Iraanse vrouwen.

‘Ik heb zulke discriminatie vanwege mijn hoofddoek nooit echt meegemaakt, maar dat lijkt me wel heftig, dat iedereen zomaar een beetje wordt aangevallen. En misschien is dat dan ook de bedoeling van al die discussies over de hoofddoek, om die druk te leggen op ons. Er is gewoon echt islamofobie in Nederland.’

Tegelijk vindt Nazmiye het triest dat mensen ‘niet kunnen zijn wie ze zijn of willen zijn’. Vrouwen moeten kunnen kiezen of ze de hoofddoek om willen doen, of niet. Maar als Nazmiye in de Volkskrant een van de vrouwen ziet zeggen dat het ‘enorm’ zou schelen ‘als er ook eens steun kwam vanuit de islamitische gemeenschap’, reageert ze resoluut:

Nazmiye: ‘Ten eerste omdat het niet klopt. Ik heb vriendinnen die hun hoofddoek af hebben gedaan en hun eigen struggle meemaken. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een carrièreswitch. Stel: je bent je hele leven leraar, en dan besluit je op een dag geen leraar te zijn. Dat is nogal wat. Dan moet je ook door een interne strijd en jezelf herpakken. Ja, en dan steun je ze door er voor hen te zijn. Het gaat om de persoon. Niet om haar hoofddoek.’

‘Punt twee is dat wij ook niet worden gesteund door hen (de vrouwen in het Volkskrant-artikel die hoofddoekdwang problematiseren, red.) omdat we een hoofddoek dragen. Ze vragen dus solidariteit van de mensen die ze zelf geen schijntje solidariteit gunnen en hun keuzevrijheid niet respecteren. Dat is hypocriet. Het is geven en nemen in deze wereld.’

Opgeblazen probleem

De Rotterdamse Khamissa Boussekla geniet net van een kopje koffie in Istanbul, wanneer we haar spreken over de ‘eeuwige vraag of moslima’s worden onderdrukt of niet’.

‘Is het weer zover?’, zegt ze smalend. Hoewel Boussekla haar hoofddoek losjes draagt, waarbij haar hals te zien is, voelt voor haar hoofddoekdwang in Nederland toch anders aan dan in Iran, waar de staat vrouwen dwingt om een hoofddoek te dragen. Dat sommige moslimvrouwen in Nederland gedwongen worden om een boerka te dragen noemt ze ‘spijtig’, maar Boussekla vindt dat dit probleem enorm wordt opgeblazen.

‘Er zijn volgens mij 70 vrouwen die gedwongen worden een boerka te dragen (exacte cijfers zijn niet bekend, red.). Een boerka moet je niet verwarren met de hoofddoek. Op een bevolking van 1 miljoen moslims zijn 70 vrouwen niet eens 0,01 procent. Goed, elke vrouw die wordt onderdrukt is er één te veel. Maar ik vind het wel weer zo islamofoob om dit microprobleem op de hele moslimbevolking of op alle moslima’s te projecteren’.

‘Er is gewoon echt islamofobie in Nederland’

Boussekla ‘voelt’ hoofddoekdwang in de omgekeerde zin, zegt ze. ‘Hier is veel meer dwang om je hoofddoek af te doen, of om je hoofddoek überhaupt te dragen. Het recht om de hoofddoek te dragen heb je officieel wel in Nederland, maar je krijgt wel veel nare opmerkingen letterlijk naar je hoofd geslingerd.’

Ze zet een ‘autochtoons’ accent op en zegt: ‘Hé, waarom moet je nou zo’n achterlijk doekje op je hoofd? Doe hem toch lekker af!’

Bhoussekla was twintig jaar getrouwd met een witte man. Ze ging al die jaren ‘gebukt’ onder racistische vooroordelen, vertelt ze.

‘Al die nare opmerkingen. Ik werd als moslima niet in mijn waarde gelaten (door deze man en zijn familie en vrienden, red.). Dat ik pas op mijn 42ste een hoofddoek ging dragen, laat zien wat voor invloed dát op mij heeft gehad. Ik wilde al langer een hoofddoek dragen, maar er was altijd die angst. ‘Krijg ik als zzp’er dan nog wel opdrachten binnen? Wat zouden mijn buren ervan vinden? Kan ik nog wel doorgroeien in mijn functie? Moet ik mij als een witte Europeaan gedragen en assimileren voor succes?’ Witte Nederlanders praten over integratie, maar eigenlijk willen ze dat je assimileert.’

Boussekla ontvangt soms ‘complimenten’ over de losse manier waarop ze haar hoofddoek draagt. Maar ze denkt dat die ook ‘islamofoob omhuld’ zijn.

‘Ik kan mij nog goed herinneren dat ik vlakbij een witte dame op een terras zat, toen een vrouw met een hijab langsliep. De witte vrouw wees naar haar, en zei tegen mij: ‘Kijk, dit kan toch niet? Jij ziet er prachtig uit, met je moderne hoofddoek. Jij past veel meer in deze maatschappij.’ Ik heb haar met deze opmerkingen geconfronteerd, en vertelde haar dat haar ‘compliment’ eigenlijk een belediging is. Door zulke opmerkingen voel ik mij als moslima juist niet veilig in publieke ruimtes.’

Volgens Derrazi is de ‘witte’ afkeuring van de hoofdoek ‘institutioneel’ en niet vergelijkbaar met hoofddoekonderdrukking binnen de moslimgemeenschap. ‘De publieke dwang vanuit de politiek, de media en de overheid is groter. Vrouwen met een hoofddoek mogen niet bij de politie werken. Moslimvrouwen zijn ook bijna altijd verdacht. Kijk wat er allemaal gebeurt met GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht en D66-Kamerlid Fonda Sahla. Ze worden tot doelwit gemaakt door Geert Wilders.’

‘Er wordt letterlijk tegen moslima’s gezegd: ‘Zou je nu, met die protesten in Iran, niet solidair moeten zijn en je hoofddoek afdoen?

Derrazi van S.P.E.A.K. waarschuwt dat door de ‘import van de Iran-discussie’ er steeds meer berichten van moslimhaat bij S.P.E.A.K. binnenkomen. ‘Van vrouwen met een hoofddoek die in de publieke ruimte dwangmatig benaderd worden’, vertelt ze. ‘Er wordt letterlijk tegen moslima’s gezegd: ‘Zou je nu, met die protesten in Iran, niet solidair moeten zijn en je hoofddoek afdoen?’ Die suggestie is toch te gek voor woorden?! Het is vreselijk.’

Derrazi vertelt dat de solidariteitspetitie voor de vrouwen in Iran mede door moslims is opgezet en door veel moslims ook is ondertekend. ‘Het is ook nooit genoeg.’

*Gefingeerd. Ze is bang voor repercussies voor haar carrière in Nederland.

Pegida wil zaterdag de Koran verbranden in Rotterdam

0

Het Rotterdamse stadsbestuur heeft de extreemrechtse anti-islambeweging Pegida toestemming gegeven om komende zaterdag te demonstreren in Rotterdam. Op haar Facebookpagina kondigt de beweging nu aan een Koran te gaan verbranden.

De demonstratie, getiteld ‘Duidelijk maken dat haat tegenover anderen met de paplepel via de Koran wordt ingegoten’, is om twee uur ’s middags op het Stationsplein.

Er mogen maximaal tien mensen komen. Pegida mag ‘spandoeken, vlaggen en foto’s/tekstborden’ meenemen, maar deze mogen niet ‘discriminerend, beledigd of aanstootgevend’ zijn, aldus de vergunning. ‘Er mogen ook geen aanstootgevende handelingen mee worden verricht.’

Pegida Nederland is blij dat de demonstratie door mag gaan: ‘Dit weekend geen hoofddoek maar koranverbranding op het stationsplein’, schrijft de beweging op Facebook.

De IslamOmroep, die er in 2020 niet in is geslaagd om een publieke omroep te worden maar wel online agtief is gebleven, is fel tegen deze demonstratie.

‘De geplande demonstratie komt in een week waarin de islamitische gemeenschap al verschillende keren onder vuur lag. Zo was er het stigmatiserende voorstel van de gemeente Amsterdam, om enkel moskeeën te vragen een verklaring te tekenen waarmee ze zouden aangeven tegen geweld jegens LHBTI’ers te zijn. Ook was er sprake van ophef vanwege het legitieme besluit van aanvoerders Kökcü en El Yaakoubi om geen regenboogaanvoerdersband te dragen.’

Op de Facebookpagina van de IslamOmroep wordt ontstemd gereageerd op het nieuwsbericht.

‘Bij Allah ze moeten zelf in de fik worden gestoken. Dit is gewoon provoceren. Moge Allah hun handen verlammen als waarschuwing voor een ieder die Zijn woord wil ontheiligen’, schrijft een woedende Facebookgebruiker.

Een ander schrijft: ‘Ze kunnen alle Korans verbranden, maar het woord van Allah is gememoriseerd door miljoenen mensen. En het licht van Allah zullen ze nooit kunnen doven. Reageer wijs en wees geduldig geliefde broeders en zusters.’

Spaanse ex-minister: ‘In Marokko is meer vrijheid van meningsuiting’

0

De Spaanse oud-minister Maria Antonia Trujillo mag Ceuta en Melilla, twee Spaanse enclaves bij Marokko, niet meer in. Daarop zegt ze nu dat de vrijheid van meningsuiting in Marokko ‘beter is beschermd dan in Spanje’.

Trujillo heeft het aan de stok met de twee enclaves, omdat ze onlangs in de media zei dat Ceuta en Melilla eigenlijk aan Marokko toebehoren. Ze vindt de enclaves ‘een belediging van de territoriale integriteit van Marokko’.

De socialist Trujillo was van 2004 tot 2007 minister van Volkshuisvesting. Ze werd een paar maanden geleden nog ontslagen uit een hoge post bij de Spaanse ambassade in Rabat. Dit, vanwege interne kritiek op haar management.

De socialistische partij in het Spaanse parlement verklaart dat het de mening van Trujillo over de Spaanse enclaves ‘helemaal niet deelt’. De partij voegt toe dat ook de huidige socialistische regering ‘niet twijfelt aan de Spaansheid’ van de twee steden.

Op de jaarlijkse ranglijst van perswaakhond Reporters Without Borders staat Spanje op plek 32, Marokko op 135.

Turkije: gevangen Koerdische politica krijgt nóg eens 11 jaar cel erbij

0

Een Turkse rechter heeft Leyla Güven, ex-parlementslid voor de pro-Koerdische oppositiepartij HDP, elf jaar en zeven maanden bovenop haar huidige celstraf gegeven. De reden: ‘terroristische propaganda’.

Güven moest een paar jaar geleden al voor 22 jaar in de gevangenis vanwege toespraken die ze hield als HDP-parlementslid tussen 2015 en 2019. In die toespraken zat hoegenaamd ook ‘terroristische propaganda’ voor de PKK, de gewapende Koerdische groepering die ook in de Europese Unie en Amerika op de terreurlijst staat.

Güven werd eerder bekend omdat ze in hongerstaking ging vanwege de gevangenisomstandigheden van voormalig PKK-leider Abdullah Öcalan, die eenzaam opgesloten zit in zijn cel.

De AKP voert al jaren een politieke oorlog tegen Güvens partij HDP, waarvan tientallen prominente leden achter de tralies zitten, zoals oud-presidentskandidaat Selahattin Demirtas.

‘Halsema zette LHBT-verklaring door ondanks waarschuwingen ambtenaren’

0

Ambtenaren hadden de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema nog gewaarschuwd dat haar inzet om moskeeën een LHBT-steunbetuiging te laten tekenen slecht zou kunnen vallen bij de islamitische gemeenschap. Dit meldt het Parool op basis van anonieme bronnen.

Zo’n verklaring was in mei ook al besproken met de moskeebesturen, waarvan de meesten meer voelden voor een algemenere verklaring die ook moslimhaat en de beveiliging van moskeeën zou noemen. Maar het lot van LHBT’ers vindt Halsema zo belangrijk, dat ze vasthield aan een verklaring puur gericht op LHBT’ers. Dit vindt ze een conflict met de moskeeën best waard, aldus de bronnen in het Parool.

De LHBT-verklaring die Halsema had willen voorleggen, noemt expliciet dat sommige daders van anti-homogeweld ‘zich beroepen op hun geloof’ en dat dit ‘nooit een reden zijn om strafbare feiten te plegen’ kan en mag zijn.

De verklaring noemt ook dat de ondertekenaars, als ‘vertegenwoordigers van religieuze organisaties’, aan iedereen duidelijk willen maken ‘dat wij discriminatie van en geweld tegen de LHBTIQ+-gemeenschap compleet afwijzen. Wij staan voor een inclusieve samenleving waarin iedereen zich vrij en veilig kan voelen’.

Gisteren zouden de moskeebestuurders de verklaring ondertekenen, maar hier was onvoldoende animo voor. Amsterdamse moskeeën zijn woedend over de uitnodiging van de burgemeester. Hiermee zou Halsema moslims discrimineren. De burgemeester ontkent dit: zij zegt dat de andere geloofsgemeenschappen ook benaderd worden.

De Raad van Kerken Amsterdam kreeg afgelopen vrijdagavond een ‘informele uitnodiging’ op een ‘heel laat moment’, bevestigt de raad aan het Parool. De Kanttekening had luttele uren daarvoor vragen gesteld aan de gemeente Amsterdam, naar aanleiding van een column van de Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp die zaterdagochtend gepubliceerd zou worden.

De ophef begon zaterdag met diens column, waarin hij melding maakte van Halsema’s uitnodiging aan alle moskeeën om maandagavond bijeen te komen. Van de Kamp: ‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Moskeeën zelf lieten zich daarna ook horen. De Blauwe Moskee vond de uitnodiging ‘absurd, discriminerend en beschuldigend’. De regionale koepels van Turks- en Marokkaans-Nederlandse moskeeën lieten weten dat ze de verklaring niet zouden ondertekenen.

Halsema blies daarop de ontmoeting, die gisteravond met de moskeebesturen gepland stond, af om een gebrek aan animo, meldde het Parool. Volgens haar woordvoerder waren nog maar ‘enkele’ van zo’n zestig moskeeën bereid om te komen.

Op Instagram verweerde burgemeester Halsema zich gisteren tegen aantijgingen dat moskeeën als enigen de verklaringen zouden ‘moeten’ ondertekenen. Ze zei wel dat ze deze verklaring als eerst wilde toetsen bij de moskeebestuurders.

‘De suggestie dat enkel de moslimgemeenschap ‘moet’ ondertekenen is onwaar. Ernstiger is dat daarmee geen gebruik wordt gemaakt van de uitnodiging tot overleg maar is gekozen voor publieke polarisatie. Daarmee verdwijnt het onderwerp van het geweld tegen LHBTIQ’ers helaas uit beeld. Ik vind het een gemiste kans om vooroordelen te ontkrachten.’

CIDI: ‘Geen podium voor antisemiet en Holocaustontkenner Icke op de Dam’

0

De beruchte Britse complotdenker David Icke (1952) komt op 6 november naar Amsterdam om te spreken op de Dam. Maar volgens het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) mag deze ‘antisemiet en Holocaustontkenner’ geen podium krijgen in ons land, en ‘zeker niet daar’ waar ook het Nationaal Monument staat.

‘In 2019 werd Icke de toegang tot Australië ontzegd vanwege zijn walgelijke ideeën. In 2016 weerde de gemeente Amsterdam Holocaustontkenner David Irving om een lezing te houden’, memoreert het CIDI, dat nu de gemeente Amsterdam en justitieminister Dilan Yesilgöz oproept ervoor te zorgen dat Icke straks niet komt te spreken op de Dam.

Ook de Joodse journalisten Kitty Herweijer en Natascha van Weezel willen dat de gemeente Amsterdam oplet. ‘Is de gemeente Amsterdam en justitie wakker qua toezicht?’, twittert Herweijer. ‘Holocaustontkenning en antisemitische opruiing is strafbaar in Nederland.’ ‘Wat gaan we hieraan doen, gemeente Amsterdam?’, vraagt ook Van Weezel zich af.

Icke zal spreken op een demonstratie van Samen voor Nederland, een verband van antivax-organisaties als Forum voor Democratie en Wybren van Haga’s partij Belang van Nederland. Samen voor Nederland wil demonstreren voor ‘vrede’, wat betekent dat ze tegen de NAVO-steun voor Oekraïne zijn. Onlangs zei FvD-leider Baudet onomwonden achter Rusland te staan.

Icke is een beruchte complotdenker. Zo beweerde hij dat Amerika achter de aanslagen van 9/11 zit. Critici noemen hem een antisemiet. Zo beweert hij dat onder meer Joden achter de Tweede Wereldoorlog zaten en dat de Neurenberg-tribunalen een ‘farce’ waren omdat enkel degenen ‘zonder invloed’ werden berecht. Ook bekritiseert hij de ‘officiële lezingen’ van de Holocaust.

De oud-profvoetballer en voormalig sportverslaggever begon vanaf de jaren negentig te beweren dat de wereld wordt geregeerd door de ‘Illuminati’, een geheim genootschap. Hij stelt dat een aantal wereldleiders, waaronder George W. Bush, Bill Clinton en koningin Beatrix, afstammen van ‘reptilians’, buitenaardse wezens. Zij zouden internationale organisaties als de Verenigde Naties, het Internationaal Monetair Fonds en de Bilderberg Groep besturen en en aansturen op genocide, oorlog en de massale slachting van dieren.

Thierry Baudet, die Icke eerder aanprees op Twitter, spreekt in een recente video ook over een ‘globalistische’ elite van ‘evil reptiles [sic]’. Baudet bedoelt ‘reptielen’ als metafoor, twittert hijzelf.

‘Baudet: Ik sprak over een samenzwering achter de schermen van globalisten, geheime diensten, psychopaten — waardoor de democratie en de vrijheid verdwijnt. Degenen die ons dit aandoen zijn een soort onmensen, reptielen, machines, gevoellozen kortom.’

UPDATE: Op dinsdagmiddag is duidelijk dat ook de Amsterdamse gemeenteraad, behalve FvD en de SP, Icke wil weren. ‘Amsterdam is op de hoogte van de komst van Icke’, zegt een woordvoerder van burgemeester Femke Halsema. ‘Op dit moment buigen ambtenaren zich over een advies aan de driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie.’ Van Haga heeft inmiddels afstand genomen van ‘de antisemiet’ Icke; zijn partij Belang van Nederland wil niet langer met Samen voor Nederland geassocieerd worden.