21.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 376

Halsema schrapt LHBT-meeting: maar ‘enkele’ moskeeën wilden nog komen

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema betreurt de boze reacties vanuit moskeeën, die een uitnodiging gericht aan ‘alle moskeebesturen’ ontvingen om een LHBTIQ+-steunverklaring te tekenen. Ze blaast de ontmoeting, die vanavond met de besturen gepland stond, af om een gebrek aan animo, meldt het Parool.

Volgens haar woordvoerder waren nog maar ‘enkele’ van zo’n zestig moskeeën bereid om te komen.

De ophef begon zaterdag met een column van de Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp in de Kanttekening: daarin maakte hij melding van Halsema’s uitnodiging aan alle moskeeën om maandagavond, vandaag dus, bijeen te komen.

Van de Kamp begreep van de gemeente dat die wegens ‘praktische reden’ eerst met moskeeën en later pas met kerken en synagogen hierover wilden spreken, maar de rabbijn vindt dat moslims er selectief als eerste uit worden gepikt en op die manier tot zondebok worden gemaakt.

‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Moskeeën zelf lieten zich daarna ook horen. De Blauwe Moskee vindt de uitnodiging ‘absurd, discriminerend en beschuldigend’. De regionale koepels van Turks- en Marokkaans-Nederlandse moskeeën hebben laten weten dat ze de verklaring niet zullen ondertekenen.

De gemeente zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Die uitnodiging is ook naar joodse en christelijke gemeenschappen gestuurd, zei een gemeentewoordvoerder dit weekend. Er is gezocht ‘naar een manier om dit samen met alle religies te doen’, maar dat bleek niet ‘haalbaar’.

Die uitnodiging naar kerken en synagogen mist trouwens nog wel een datum, meldde stadszender AT5.

Op Instagram verweerde burgemeester Halsema zich gisteren tegen aantijgingen dat moskeeën als enigen de verklaringen zouden ‘moeten’ ondertekenen.

Ze zei al in mei met moskeebestuurders te hebben gepraat over het veroordelen van geweld tegen LHBTIQ+’ers. Ze wil ervoor waken dat moslims onterecht als ‘probleemeigenaar’ worden gezien, maar tegelijkertijd ‘zou het een belangrijk signaal zijn als religieuze en maatschappelijke leiders Amsterdamse jongeren indringend wijzen op het recht van LHBTIQ’ers om veilig en vrij in onze stad te leven’.

Halsema zegt ook dat de verklaring bedoeld was voor alle religieuze organisaties, niet alleen voor de islamitische. Ze zegt wel dat ze deze verklaring als eerst wilde toetsen bij de moskeebestuurders.

‘De suggestie dat enkel de moslimgemeenschap ‘moet’ ondertekenen is onwaar. Ernstiger is dat daarmee geen gebruik wordt gemaakt van de uitnodiging tot overleg maar is gekozen voor publieke polarisatie. Daarmee verdwijnt het onderwerp van het geweld tegen LHBTIQ’ers helaas uit beeld. Ik vind het een gemiste kans om vooroordelen te ontkrachten.’

De aantrekkingskracht van Wakanda: ‘Het toont hoe Afrika hád kunnen zijn’

0

Vanaf 9 november draait Wakanda Forever in de bioscopen, een sequel van Marvel-film Black Panther (2018). In deze eerste Hollywood-blockbuster met een (bijna) volledig zwarte cast stond Wakanda centraal, een hypermodern koninkrijk in een Afrika dat nooit is gekoloniseerd. Waarom raken zwarte mensen zo betoverd door Wakanda? En wat is de achterliggende filosofie van Wakanda, afrofuturisme, voor een stroming?

Sciencefiction-fan Leontine Vreeke kreeg ‘kippenvel’ toen ze Black Panther vier jaar geleden in de bioscoop zag. ‘Finally’, dacht ze toen ze de vrijwel zwarte cast aanschouwde. ‘Ik werd er echt heel emotioneel van. Black, black, black. Dankzij Black Panther voelde ik mij empowered.’

De film voelde uniek. ‘Wakanda is nooit gekoloniseerd. Wat betekent dit voor een zwarte cultuur? Dat is interessant om over na te denken. En die kostuums, die sierraden, dat háár. Je ziet je eigen cultuur terug op het scherm. De Afrikaanse sieraden in de film zie je ook in de Surinaamse en Ghanese cultuur. Black Panther was een feest der herkenning.’

Met haar dochter gaat ze in november naar Wakanda Forever. ‘Ik ben heel benieuwd naar dit vervolg. Helaas zonder Chadwick Boseman (de hoofdrolspeler van Black Panther, red.), want hij overleed in 2020 aan darmkanker.’

‘Als kind was ik al fan van het Black Panther-personage op televisie, in de Marvel-tekenfilms’, vertelt fantasy- en sciencefiction-schrijver Marc Frans. ‘Het was geweldig om hem op het witte doek te zien. Black Panther zorgt voor zwarte empowerment. Het is een hele energieke film, met goede filmmuziek ook. Maar de bonus is dat de hoofdpersoon een zwarte Marvel-held is.’

‘Wat ik zo mooi vond aan de film, was dat Black Panther een heel ander beeld van Afrika toonde’, zegt Wendy Carty, docente maatschappijleer aan een VMBO. ‘Afrika is niet langer het werelddeel van zielige kinderen met hongerbuikjes, maar een continent waar je trots op bent. Kinderen en tieners krijgen hierdoor zelfvertrouwen. Wakanda laat zien hoe het óók kan. Dat donkere mensen technologische dingen maken. Als je je hele leven lang, van generatie op generatie, hoort dat je een slaaf bent, dat je dom bent, dat je niets kunt, dan geeft dit je veel kracht. Films als Black Panter, Wakanda Forever en The Woman King (een net uitgebrachte film over de Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermde, red.) laten een heel ander, veel krachtiger beeld van Afrika zien.’

Ook mensenrechtenjurist Mpanzu Bamenga, een groot filmfan, prijst de ‘alternatieve werkelijkheid’ die Black Panther laat zien. ‘Wakanda is rijk aan grondstoffen, maar die worden door de Afrikanen zelf gebruikt. We kennen de geschiedenis dat Europa de grondstoffen uit Afrika haalde, waar de Afrikanen zelf niet van profiteerden. Wakanda laat zien wat Afrika had kunnen zijn. Tegelijkertijd combineert de film de Afrikaanse traditie met moderne technologie, wat zorgt voor een interessante alternatieve werkelijkheid die ons aan het denken zet. Zo kan het ook.’

Bamenga vindt de boodschap van Black Panther heel sterk. ‘De held en de schurk van het verhaal hebben allebei een groot verlies gekend. Hoe ga je hiermee om? Ga je wraak nemen en blijf je in het negatieve hangen? Of zet je het om in iets positiefs? Een zeer relevante les voor onze tijd.’

Wereld zonder slavernij en discriminatie

Black Panther is het bekendste product van afrofuturisme, een literaire, kunstzinnige en filosofische stroming die vorige eeuw ontstond in de Verenigde Staten. Een vooraanstaande expert op het gebied van afrofuturisme is Reynaldo Anderson, universitair hoofddocent Afrikologie en Afro-Amerikaanse Studies aan de Temple University in Philadelphia. Anderson is een groot fan van sciencefiction. Vrienden noemden hem voor de grap ‘Mr. Anderson’ of ‘Neo’, naar Theo ‘Neo’ Anderson, de hoofdpersoon van de bekende sciencefiction-serie The Matrix die gespeeld werd door de witte acteur Keanu Reeves. ‘Maar nu doen ze dit niet meer, want tegenwoordig ben ik Dr. Anderson’, grapt hij.

Afrofuturisme wordt door Anderson omschreven als een ’transnationale wereldbeschouwing, een raamwerk hoe Afrikaanse mensen zichzelf zien, in tijd en ruimte, en hen agency geeft: de vrijheid om te handelen.’ Afrofuturisme is niet gericht op Europa, op Europese concepten, ideeën en filosofieën, maar op Afrika. ‘Dat beïnvloedt onze kunst, onze strips. Afrofuturisme helpt ons te ontdekken hoe wij in de wereld zijn.’

De term ‘afrofuturisme’ is in 1993 gemunt door de witte schrijver en cultuurcriticus Mark Dery in zijn essay ‘Black to the future’, waarin hij schreef over zwarte sciencefiction-auteurs Samuel R. Delany, Greg Tate en Tricia Rose. Maar zwarte speculatieve fictie is al veel ouder, legt Anderson uit.

‘In de negentiende eeuw waren zwarte auteurs hier al mee bezig. Ze droomden over een wereld zonder slavernij, zonder raciale discriminatie.  Europese sciencefiction-literatuur was een antwoord op industrialisatie en nihilisme; zwarte sciencefiction daarentegen was een antwoord op racisme, op witte suprematie, en heeft dus een hele andere bron. Voor tot slaaf gemaakte Afro-Amerikanen was nadenken over vrijheid en revolutie al sciencefiction. Een eigen land voor zwarte mensen, waarover de zwarte predikant Sutton E. Griggs in 1899 schreef in zijn roman Imperium in Imperio (‘Rijk binnen een Rijk’, red.), was al helemaal te gek.’

‘Afrofuturisme is de hoge cultuur van de zwarte cultuur geworden’

Voordat Black Panther in de bioscopen draaide, bestond afrofuturisme in de muziek en in de literatuur, legt Anderson uit. Het gaat om ‘cosmic jazz’-artiesten Pharoah Sanders en Sun Ra, die in de iconografie op hun albums naar het Oude Egypte verwezen. ‘Ze kwamen met een alternatief discours, dat hun kunst en muziek beïnvloedde. Dit doorkruiste jazz en de tijd van de ruimtevaart. Tegelijkertijd kwam in deze tijd de televisie op, en kreeg de Afro-Amerikaanse cultuur een enorme impuls. Dit kwam allemaal samen in de zogenoemde Urban North (de stedelijke gebieden in het noorden van de Verenigde Staten, red.) waar zwarte sciencefiction-schrijvers hun werken publiceerden.’

Als voorbeelden van afrofuturistische literatuur noemt Anderson de roman The Man who cried I am (1967) van Johnny Williams, over een geheim plan van de CIA om zwarte mensen uit te roeien; Nova (1968) van Samuel R. Delany, over een multiculturele, multiraciale samenleving in de verre toekomst; en Kindred (1979), een roman over slavernij en tijdreizen van Octavia Butler, de belangrijkste vrouwelijke afrofuturistische schrijver.

Afrofuturisme als geschiedfilosofie

Vanaf begin jaren negentig houden ook wetenschappers zich bezig met het fenomeen afrofuturisme. Anderson vertelt dat hij als geek altijd al geïnteresseerd was in afrofuturisme, waaronder de boeken van Delany, maar tijdens het herschrijven van zijn proefschrift over de Amerikaanse Black Panther-partij raakte hij ook als wetenschapper geïnteresseerd in het fenomeen.

‘En toen kwamen de financiële crisis van 2008 en president Barack Obama’, vertelt Anderson. ‘Hij was de eerste zwarte president, maar zijn beleid viel tegen. Het kwam niet tot echte verandering. Het was daarom noodzakelijk om na te denken over een filosofisch alternatief voor het liberalisme dat de Democraten voorstaan, afrofuturisme als kritiek op de Amerikaanse democratie.’

Afrofurisme werd dus veel meer dan een kunststijl en sciencefictionliteratuur: het werd begin deze eeuw een filosofie voor Afro-Amerikaanse mensen, om op een eigen, Afrikaanse manier de wereld te beschouwen. In 2012 organiseerde Anderson met anderen een conferentie over afrofuturisme, die was gesponsord door UNESCO. Daarna volgden andere conferenties, en Andersons boek Afrofuturism 2.0. Anderson: ‘In dit boek kijk ik naar geschiedenis, naar kunst, naar wetenschap, naar alles. Afrofuturisme 2.0. is geschiedfilosofie. We willen op een andere manier naar het verleden en de toekomst kijken.’

Samen met geestverwanten richtte Anderson in 2015 de Black Speculative Arts Movement op, die ideeën en concepten van het afrofuturisme promoot, waaronder in de wetenschap en in de technologie, en streeft naar een inclusievere toekomst. ‘Afrofuturisme is de hoge cultuur van de zwarte cultuur geworden’, zegt Anderson trots.

Maar ondanks alle kritiek op Eurocentrisme en witte suprematie is afrofuturisme niet anti-Europees, benadrukt de wetenschapper. ‘Wel willen we een eigen wereldbeschouwing ontwikkelen, die onafhankelijk is, los staat van Europa.’

De westerse filosofie is volgens Anderson gebaseerd op het Oude Griekenland, op Plato en Aristoteles, op de rede. Afrofuturisme daarentegen laat zich onder meer inspireren door het Oude Egypte, en op het Egyptische filosofische principe van Maat, dat je naar eer en geweten handelt in zaken die familie, de gemeenschap, de natie, het milieu en de goden aangaan.

‘De negentiende-eeuwse Duitse filosoof Johann Gottfried von Herder, die het begrip nationalisme ontwikkelde, keek heel erg naar de Duitse context. Daar hebben wij Afrikanen weinig aan. In Afrika leven mensen in stammenverband. Wat ik wél interessant vind: vanuit Afrikaanse concepten nadenken over hoe de wereld er over driehonderd jaar uitziet. Denk daarbij ook aan een kolonie op Jupiter die dan wordt gesticht door Zuid-Afrika of Nigeria.’

Afrofuturisme is geen escapisme naar een mythische gouden eeuw, maar is juist optimistisch, benadrukt Anderson. ‘Afrofuturisme is de verwerping van afropessimisme, de overtuiging dat alles slecht gaat en wij Afrikanen altijd in de ellende blijven zitten. Het biedt een hoopgevend perspectief. Afrofuturisme is een utopisch toekomstbeeld, maar het is geen vlucht van de werkelijkheid. Je kunt het vergelijken met Vrijstad Christiania in Kopenhagen. Deze zelfverklaarde semionafhankelijke enclave in de Deense hoofdstad is een utopische gemeenschap, maar ook een alternatieve gemeenschap. De bewoners van deze stad ontvluchten de wereld niet.’

Inmiddels is afrofuturisme een wereldwijd verschijnsel geworden. De Franstalige, Portugeestalige en Spaanstalige wereld kennen hun eigen varianten van het afrofuturisme, en ook in Nederland timmeren schrijvers, kunstenaars en creators aan de weg.

Anderson: ‘Vergelijk afrofuturisme met hiphop. Dat begon ook in de Verenigde Staten, maar we kennen nu ook Franstalige en Nederlandse hiphop. 25 jaar geleden werd hiphop nog niet bestudeerd aan universiteiten, nu wel. Er zijn nu meer dan honderd Black Studies-programma’s aan Amerikaanse universiteiten. Afrofuturisme wordt straks een belangrijke afstudeerrichting. Er worden nu al proefschriften over geschreven, afrofuturisme wordt gebruikt in muziek en literatuur, in blockchain-technologie, enzovoort. Afrofuturisme is de toekomst.’

Afrofuturisme in Nederland

Hoe zit het met afrofuturisme in Nederland? Dé grote initiator van deze esthetische, literaire en filosofische beweging is schrijver en cultureel ondernemer Gerald Vreden. Niet zo lang geleden richtte hij samen met zijn broer Steven First Noble op, een Afro-Caribisch instituut voor kunst en cultuur, waarin ook plek is voor afrofuturisme.

‘Er is nu een groep zwarte schrijvers en kunstenaars in Nederland die zich bezighouden met afrofuturisme. Zij zijn echter nog niet georganiseerd’, vertelt Vreden. ‘Maar afrofuturisme gaat mainstream worden.’

Andersons slaat met zijn vergelijking tussen afrofuturisme en hiphop de spijker op de kop, vindt Vrede. ‘Kijk. ik was dansleraar, maar ik kon nergens aan de bak komen omdat mijn dansstijl, hiphop dus, toentertijd met agressieve mannen werd geassocieerd. Vervolgens maakte Run DMC hiphop mainstream met de hit ‘It’s Like That’. En nu wordt hiphop als dansstijl geaccepteerd. Dat gaat straks ook gebeuren met afrofuturisme. Zwarte artiesten gaan dit mainstream maken.’

‘Afrofuturisme geeft mensen hoop, trots, energie, een ander perspectief. En het is commercieel lonend’

Fantasy- en sciencefictionschrijver Marc Frans is een van de nieuwe zwarte creatievelingen. ‘Ik richt mij vooral op fantasy, maar de grens tussen beide genres is soms niet zo scherp. Wakanda is sciencefiction én fantasy.’ Ziet Frans zichzelf ook als een schrijver van ‘afrofantasy’? ‘Dat woord ben ik zelf nog niet tegengekomen’, antwoordt hij, ‘maar er zijn meerdere zwarte fantasyschrijvers zoals ik, en er zijn digitale communities voor zwarte sciencefiction- en fantasy-auteurs.’

Een kort verhaal van Frans is gepubliceerd in het Canadese blad Elegant Literature, een ander verhaal wacht nog op goedkeuring door een ander blad. Zijn grote inspiratie is Evan Winter, een Afro-Canadese schrijver wiens boek The rage of dragons in 2019 in de prijzen is gevallen. ‘Ik begon in 2019 met schrijven, toen Winters boek verscheen. Ik heb dat helemaal kapot geanalyseerd om het schrijverschap goed onder de knie te krijgen.’

Frans maakt gebruik van tradities en volksverhalen uit Suriname, zoals bijvoorbeeld de Winti-verhalen uit de Afro-Surinaamse mythologie. ‘Zo heb ik een short story geschreven over iemand die een hart heeft gekregen van een winti-geest.’ Maar hij kijkt breder dan Afrika, vertelt Frans.

‘Ik wil in mijn verhalen juist verschillende fantasy-tradities bij elkaar brengen. Weerwolven uit de Europese traditie, djinns uit de Midden-Oosterse traditie en lamia’s (ook wel bekend als mami wata’s, red.) uit Afrika. Zij zijn half vrouw, half slang en verscheuren mannen, net als de sirenen uit de Europese mythologie. Ook zijn de karakters in mijn verhalen zeer divers.’

Gerald Vreden legt nu ook de laatste hand aan een boek: His story of the world, l’histoire du monde. Daarin vertelt hij de wereldgeschiedenis vanuit Afrikaans en Caribisch perspectief.

‘De film Black Panther is een inspirerend verhaal, maar wel een fantasieverhaal. We moeten de echte verhalen en mythes uit Afrika en de Caribische wereld optekenen. Ook moeten we uit de slachtofferrol kruipen en voorbij de slavernij kijken. Afrofuturisme geeft mensen hoop, trots, energie, een ander perspectief. En het is commercieel lonend: Black Panther heeft miljoenen gemaakt. En dat komt omdat deze film een ander verhaal vertelt, óns verhaal. We moeten de mainstream niet nadoen, maar ervoor zorgen dat wij de mainstream worden. Alleen zo kunnen we de wereld herscheppen.’


Afrofuturisme inspireert niet alleen zwarte kunstenaars, schrijvers en filosofen, maar ook nieuwe futurismen.

Afrofuturisme moet onderscheiden worden van Africanfuturism (Afrikafuturisme) – een begrip uit 2019 gemunt door de Nigeriaans-Amerikaanse schrijfster Nnedi Okorafor –  dat exclusief gericht is op het Afrikaanse continent. Denk bijvoorbeeld aan de Nigeriaanse sciencefiction-film Ratnik uit 2020, of Okorafors roman Who fears death uit 2010.

Eerder dit jaar organiseerde Mipsterz, een internationaal collectief van progressieve moslimkunstenaars, de tentoonstelling Muslim Futurism. Geïnspireerd door het afrofuturisme wilden moslimkunstenaars ‘een bredere moslimtoekomst’ verbeelden, ‘vrij van de onderdrukking van vandaag, zich afspelend in een utopische toekomst van onze gezamenlijke schepping’. Moslimfuturisten ijveren voor gelijke rechten voor homo’s en transgenders en zijn tegen ‘westers imperialisme’ en de Israëlische nederzettingenpolitiek. 

Indigenous futurism (inheems futurisme) richt zich op de inheemse volkeren uit Noord- en Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland en andere gebieden. Over dit fenomeen schreef Grace Dillon het boek Walking the clouds: An anthology of indigenous science fiction (2012).

Het begrip chicanafuturism (chicanfuturisme) is er ook nog. Dat is in 2004 bedacht door wetenschapper Catherine S. Ramirez. Het is een samentrekking van ‘chicana’, een vrouw of meisje van Mexicaanse afkomst, en futurisme. Chicanfuturisme onderzoekt het gebruik van sciencefiction en fantasierijke cultuurvormen om onderdrukkende systemen voor Mexicaanse vrouwen (in de Verenigde Staten) te bekritiseren en alternatieve toekomsten te verkennen. Chicanafuturisme is geworteld in Chicanafeminisme, een feminisme dat gericht is op Mexicaanse vrouwen, en is beïnvloed door het afrofuturisme, vooral door schrijfster Octavia Butler.                                                                                       

Hoe Amsterdam moslims tot zondebok maakt in strijd voor LHBTIQ+’ers

0

Het is geen gevecht tegen de bierkaai. Het is strijden tegen een gemeente, een overheid en een samenleving. Hoe veel dieper kunnen we nog zinken in onze haat tegen een religie, tegen het geloof van honderdduizenden van onze islamitische medelanders?

Voor mij ligt een brief van de Amsterdamse burgemeester aan ‘alle moskeebestuurders van de stad’. Een uitnodiging voor een overleg tussen die besturen en de burgemeester, aanstaande maandag. Het gaat over ‘de bescherming van de LHBTIQ+-gemeenschap en over de bijdrage die moskeeën kunnen leveren om die veiligheid van deze groep te versterken’.

Ja, een brief aan ‘alle moskeebesturen’.

Wacht even. We kennen de vluchtberichten van een homopaar uit Amsterdam-Oost, omdat een groep moslimjongeren hen het leven onmogelijk maakte. We weten dat er ernstige mishandelingen hebben plaats gevonden door een enkeling, die ook verkondigde namens de Profeet te handelen. Maar kennen we ook niet die berichten over de ver van enig geloof verwijderde groeperingen rechts, links of van het midden, die hun afkeer van de LHBTIQ+-gemeenschap luid laten klinken? Of van streng-christelijke groeperingen, die het vanuit hun geloof heel moeilijk hebben met dit deel van onze gemeenschap? Of over teksten die ook in andere gebedshuizen worden geciteerd, en waaruit blijkt hoe erg het bij hen schuurt?

Toch is de brief van de burgemeester gericht aan enkel ‘alle moskeebesturen’. Er wordt met geen woord gerept over de kerkbestuurders, of de boeddhisten, de joden, bewoners van de volkstuintjes, de leden van de hockeyclub, of weet ik veel welke groepering in de stad dan ook. Nee, onze islamitische medelanders worden met deze selectieve uitnodiging opnieuw tot zondebok gemaakt.

Is dit het Nederland dat zich ooit eens op de borst sloeg, vanwege zijn tolerantie, zijn geloofsvrijheid?

Onze islamitische medelanders worden met deze selectieve uitnodiging opnieuw tot zondebok gemaakt

Maar dit is nog niet alles. De burgemeester gaat tijdens deze bijeenkomst een concept-steunverklaring aan de aanwezigen voorleggen, waarin ze worden opgeroepen om geweld tegen LHBTIQ+-personen te veroordelen, en om hun steun uit te spreken voor de slachtoffers van die vormen van discriminatie en geweld. De burgemeester ziet graag dat ‘zoveel mogelijk moskeebesturen deze verklaring ondertekenen om te laten zien de moskeeën een positieve kracht in de samenleving zijn’.

Hoezo? Hebben moskeeën in deze stad eerder niet de ‘positieve kracht in de samenleving getoond’? Is dit de gemeente volkomen ontgaan?

Ik heb de brief wel drie keer gelezen. Is het echt waar, wat hier allemaal staat?

Opnieuw wil de gemeente alleen de moskeeën, de moslims, hiervoor bijeenroepen, niet de andere groepen. Navraag leert dat op een later tijdstip toch ook de christenen en joden op mogen draven. Maar nu eerst de moslims. Wegens ‘praktische redenen’.

Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?

Als Joodse ingezetene van diezelfde stad schaam ik mij diep. Met de nog steeds niet opgeloste toeslagenaffaire, en allerlei andere zaken van institutioneel racisme op tafel, daagt de gemeente groeperingen uit om te onderschrijven dat zij positieve krachten op het gebied van uitsluiting en discriminatie zijn. Waar blijft de hand in eigen boezem? Waar is de uitnodiging naar de eigen organisatie?

Mocht zo’n schrijven naar de besturen van synagogen zijn gestuurd, dan stond de Nationaal Coördinator Antisemitisme Bestrijding meteen op zijn achterste benen. En ook het Centrum Informatie en Documentatie Israël zou, als waakhond tegen antisemitisme, meteen moord en brand hebben geschreeuwd. En terecht.

Ik heb geen idee of de moskeebesturen maandag gehoor zullen geven aan deze uitnodiging. Wat zou ik doen als ik bij zo’n bijeenkomst was geweest, en mij gevraagd was om deze overeenkomst te ondertekenen? Wel, ik was opgestaan en had publiekelijk deze brief, voor het aangezicht van de burgemeester, in stukjes gescheurd.

Met deze woorden:

‘lk ben, anders dan deze overheid, tegen elke vorm van discriminatie en geweld. De gemeente discrimineert met deze bijeenkomst en met deze verklaring de ene groepering om uitsluiting bij de andere groepering te voorkomen. Daar doe ik niet aan mee.’

Kom op, beste burgemeester. Voor het stadhuis is het nog niet te laat alsnog het gezonde verstand opnieuw in te schakelen. Doe het vandaag nog. Alle burgers van de stad verdienen dit.

Turkije: seculiere oppositie wil moslims verleiden met omarming hijab

0

In aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar doet de seculier-Turkse oppositieleider Kemal Kilicdaroglu een handreiking naar conservatieve moslims, die hij nodig zal hebben om Erdogans regeringspartij AKP te verslaan. In een video kondigde hij een wet aan die ‘het recht van vrouwen om een hoofddoek te dragen’ in publieke instellingen zal garanderen.

Het is de eerste concrete stap van ‘verzoening’ naar de moslimgemeenschap, die Kilicdaroglu vorig jaar had ingeluid. Een gewaagde stap ook, omdat de gevoeligheid over de hoofddoek binnen streng-seculiere kringen blijft bestaan. Zij beschouwen de seculiere waarden die door de grondlegger van de Turkse staat Mustafa Kemal Atatürk zijn ingevoerd als onfeilbaar.

De verschuiving bij de CHP tegenover de hoofddoek verliep wel in slow-motion. Onder druk van de regerende AKP van Erdogan, die discriminatie van moslima’s met een hoofddoek electoraal wist te verzilveren, werd in 2008 bij de CHP voor het eerst een vrouwelijk lid met een hoofddoek toegestaan door de partij. Daarna duurde het nog twaalf jaar voordat een vrouw met een hoofddoek werd gekozen als parlementslid.

Een coalitie van zes partijen, waar ook islamisten en Turkse en Koerdische nationalisten zitten, wil de verkiezingen volgend jaar winnen met een gezamenlijke presidentskandidaat, een positie waar Kilicdaroglu zelf op aast.

Olie-rel: ‘De VS hebben geen controle meer over de Golfstaten’

0

De hogere olieprijzen en het geflirt van Saoedi-Arabië met Rusland tonen dat de Verenigde Staten geen controle meer hebben over de Golfstaten. Dat schrijft journalist David Hearst, hoofdredacteur van nieuwssite Middle East Eye.

Enkele dagen geleden besloot OPEC+, een samenwerkingsverband van dertien landen die olie exporteren, onder leiding van Saoedi-Arabië en Rusland de olieproductie drastisch te verlagen: twee miljoen vaten per dag minder. Dat heeft geleid tot een veel hogere olieprijs.

Volgens Riyad was deze beslissing alleen gebaseerd op economische overwegingen, maar Democraten in het Amerikaanse Congres zijn boos en dreigen de wapenverkoop aan het koninkrijk voor een jaar op te schorten. 73 procent van de wapeninvoer van Saoedi-Arabië komt uit de VS.

Kroonprins Mohammed bin Salman, de feitelijke leider van Saoedi-Arabië, heeft bewondering voor de Russische president Vladimir Poetin. Mogelijk heeft het uit de weg laten ruimen van politieke tegenstanders van Poetin in het buitenland geïnspireerd tot de moord op de kritische journalist Jamal Khashoggi in Istanbul, aldus Hearst.

Ook Mohammed bin Zayed Al Nahyan, president van de olierijke Verenigde Arabische Emiraten, kan het goed met Poetin vinden.

De Amerikaanse president Joe Biden hoopt dat het succesvolle terugdringen van Russische troepen uit Oekraïne zal leiden tot een nieuw tijdperk van Amerikaanse hegemonie, aldus Hearst, maar zelfs als Poetin de oorlog verliest kan Biden er behoorlijk naast zitten.

‘De VS worden zowel door hun bondgenoten als door hun vijanden op de proef gesteld. En terecht: ze voelen dat de VS de rol van onbetwiste leider, die het land drie decennia lang voor korte tijd bekleedde, niet zullen hervatten.’

Ophef in Vlaanderen: moskee huurt zwembad af – maar niet voor vrouwen

0

Moskee Al Afurqan in het Vlaamse Lommel biedt leden een jaarabonnement aan bij het stedelijk zwembad, dat twee keer per maand speciaal daarvoor wordt afgehuurd. Maar alleen mannen en kinderen mogen zwemmen.

Op social media reageren veel mensen boos. Dirk Vanderhoydonks, schepen (een Vlaamse wethouder) van Sport, Gelijke Kansen en Integratie, zegt er een dubbel gevoel over te hebben:

‘Ik heb opgevangen dat er voor de vzw (moskeevereniging, red.) te veel inkijk is in het zwembad, en ze daarom geen vrouwen toelaten om te zwemmen’, vertelt hij. ‘Mijn respect voor gewoontes binnen verschillende religies is groot, maar aan de andere kant ben ik voorstander van gelijke rechten voor mannen én vrouwen.’

Het stadsbestuur wil nagaan of wat de moskee doet wettelijk gezien wel mag. Want er zijn heel wat openbare zwembaden in België die zwemmomenten aanbieden waar alleen vrouwen mogen komen. Het bestuur wil daarna in gesprek met de moskee.

Het moskeebestuur zegt dat het verhaal uit de context is gehaald, maar wil verder niet reageren.

Halsema: aankaarten mensenrechten op WK-schermen ‘nog niet aan de orde’

0

Aandacht voor mensenrechten op grote schermen die WK-wedstrijden vertonen, zoals op het Museumplein? De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema kan nog niets toezeggen, zei ze gisteren.

D66 vroeg haar om ervoor te zorgen dat de schending van mensenrechten in Qatar wordt aangekaart op schermen die voetbalwedstrijden van Oranje vertonen tijdens het WK.

Halsema antwoordt dat er nog geen plannen zijn voor grote schermen in de stad. Dan zou Nederland eerst in de halve finale of finale moeten komen, zegt ze. ‘Dat is op dit moment nog niet aan de orde.’

Ze gaf ook aan dat het D66-plan in strijd kan zijn met het grondwettelijke censuurverbod. ‘Dat is zo als we voorafgaand aan welke publicatie dan ook beperkingen gaan opleggen.’

Het omstreden WK voetbal in Qatar is over vijf weken, maar het kabinet heeft nog steeds niet besloten of het een delegatie stuurt. De aanvoerders van Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Wales, Zwitserland en Denemarken zullen als statement een regenboogband dragen.

Iraanse autoriteiten tegen rechters: leiders protesten streng bestraffen

0

Iran wil de leiders van de aanhoudende protesten ‘hard bestraffen’ als afschrikmiddel, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

‘Ik heb onze rechters geïnstrueerd om geen onnodige sympathie te tonen voor de belangrijkste elementen van deze rellen en zware straffen voor hen uit te spreken’, aldus het Iraanse hoofd van de rechterlijke macht.

De protesten die volgden op de verdachte dood van de 22-jarige Koerdisch-Iraanse Mahsa Amini, nu bijna een maand oud, behelzen de grootste sinds onrust over de plotseling verhoogde energieprijzen in 2019.

Toen vielen er volgens Amnesty International tenminste 321 doden. Nu zijn er volgens Reuters tenminste 185 doden te betreuren.

Tot op heden zijn tientallen mensen berecht vanwege ‘rellen’, terwijl de toegang tot internet nog steeds wordt geblokkeerd.

De Iraanse autoriteiten zeggen al vanaf het begin dat de protesten vanuit het buitenland ‘aangewakkerd worden’, als gevolg van ‘Amerikaans beleid’ ter ‘destabilisatie van Iran’.

De Iraanse president Ebrahim Raisi (foto) heeft bij de internationale top in Kazakhstan, eerder deze week, de protesten nogmaals afgedaan als het resultaat van ‘buitenlandse ophitserij’.

‘Na het falen van sancties en militaire inspanningen tegen Iran, hebben Washington en zijn bondgenoten nu hun toevlucht gezocht in het zaaien van onrust’, aldus Raisi.

Iran zegt nu ook een ‘zionistische spion’ te hebben ontdekt, aldus the Times of Israel. Daarbij wordt hoogstwaarschijnlijk de Israëlische geheime dienst Mossad mee bedoeld. Diegene zou zich ‘voordoen als ondernemer’ met de uiteindelijke intentie om Iran te ‘saboteren’.

Mensenrechten en het WK in Qatar: toernooi boycotten of juist gebrúiken?

0

Het omstreden WK voetbal in Qatar is al over vijf weken, maar het kabinet heeft nog steeds niet besloten of het een delegatie stuurt. Het toernooi negeren als statement of juist actief gebruiken om de mensenrechten aan te kaarten? De politiek is verdeeld, maar ook voorvechters van mensenrechten gaan verschillend met die vraag om.

Critici hekelen de mensenrechtenschendingen in Qatar. Maar voorstanders vinden dat Nederland wel een overheidsdelegatie moet sturen, omdat ons land alleen op die manier kan ‘meepraten en dingen aan de orde [kan] stellen’, aldus VVD-Kamerlid Rudmer Heerema.

Landen kijken ook veel naar elkaar. Zo benadrukte Liesje Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: ‘Als wij nu niet zouden gaan, staan we alleen in de boycot van het WK.’

Terwijl nog geen andere overheid besloot geen delegatie te sturen, neemt internationaal het aantal kleinere boycots toe naarmate het toernooi dichterbij komt.

Sinds de bekendmaking van Qatar als gastland voor het WK 2022 is er een hoop om te doen. Het land rekruteerde zo’n twee miljoen arbeidsmigranten om in slechts enkele jaren stadions, vliegvelden, wegen en hotels uit de grond te stampen. In een vorm die Amnesty International ‘dwangarbeid’ noemt, moesten de arbeidsmigranten in veel gevallen hun paspoort inleveren en zwaar werk verrichten waarvoor ze niet of nauwelijks betaald werden. Door de onveilige werkomstandigheden raakten veel arbeiders gewond of overleden zelfs. Ook worden de LHBTI-gemeenschap en ex-moslims er zwaar onderdrukt en gecriminaliseerd.

Er zijn in meerdere landen petities gestart om het WK te verplaatsen naar een ander land, af te gelasten of geen team te sturen naar Qatar, zoals in Duitsland en Denemarken gebeurde. In Nederland lobbyde het actiecomité ‘Cancel Qatar’ erg actief tegen het WK. Het comité pleit voor een verplaatsing van het WK naar een ander land, omdat het voetbal wordt ‘misbruikt door een corrupt regime, dat de mensenrechten schendt en vrouwen en LHBTI’s discrimineert’, zo staat te lezen op de website van het comité.

In een petitie, die door zo’n 20.000 mensen werd ondertekend, riep het comité de KNVB op zich uit te spreken over verplaatsing van het WK. De petitieactie werd ook gesteund door cabaretier Freek de Jonge, die in 1978 al actie voerde tegen het WK in Argentinië vanwege de militaire junta, onder de slogan ‘Bloed aan de paal’.

Het duurt nog maar vijf weken voordat het WK in Qatar begint, dus het voetbaltoernooi organiseren in een ander land zit er niet meer in. Maar dit betekent niet dat mensen, bedrijven en clubs allerlei andere acties bedenken om kritiek te leveren.

Zo zijn er boycotacties gefocust op het negeren van het toernooi. In Parijs en veel andere Franse steden zullen de wedstrijden niet op grote schermen in de stad te bekijken zijn. Ook verschillende kroegen in Brussel en omstreken geven aan de wedstrijden niet live uit te willen zenden. Le Quotidien, de grootste krant van het Franse overzeese departement Reúnion, vlakbij Madagaskar, heeft bekendgemaakt dat ze het WK helemaal niet gaan verslaan.

Ook ontstaan er statements binnen de kaders van het toernooi. Zo gaan de Deense voetballers in effen T-shirts spelen, als ‘symbool van rouw’ en zullen de aanvoerders van Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Wales, Zwitserland en Denemarken een regenboogband dragen.

De situatie wordt ook op andere creatieve manieren aangekaart. Zo heeft Amsterdamse bierbrouwerij Poesiat & Kater bierblikjes gemaakt met een rode en gele kleur, verwijzend naar de strafkaarten (foto). Ze hopen dat mensen die het toernooi thuis kijken met een biertje zo sneller het gesprek over de misstanden in Qatar kunnen aangaan en de mensenrechtenschendingen in de Golfstaat niet op de achtergrond zullen raken.

Zinloze of spraakmakende symboliek?

Zijn dit slechts symbolische acties met weinig effect, of kunnen ze bijdragen aan het sturen van een boodschap naar Qatar, de FIFA en overheden wereldwijd? Amnesty Nederland denkt het tweede: ‘Al dit soort uitingen dragen bij aan een discussie over het toernooi’, zegt woordvoerder Ruud Bosgraaf. ‘Amnesty zal niet per se oproepen tot wel of niet kijken of boycotten, maar alle aandacht is mooi meegenomen.’

Hein Meurs, actievoerder voor Cancel Qatar 2022, belicht de keerzijde van de medaille: ‘Alle aandacht die wordt geschonken aan het toernooi en iedereen die ernaar kijkt, zal door Qatar en de FIFA als een bevestiging en een succes worden beschouwd – en ook als zodanig worden aangewend.’

‘Alles aan aandacht voor het WK zal door Qatar en FIFA als succes worden gezien’

Cancel Qatar roept op om het WK Qatar zoveel mogelijk te negeren, om zo te voorkomen dat in de toekomst nog een keer ‘een voetbalfeest wordt gevierd op een massagraf’. Maar het comité vindt niet alle acties zinloos: statements van grote sponsors en mediabedrijven kunnen zeker een grote impact maken als ze de juiste snaar raken, aldus Meurs.

Of de boycots en acties iets bijdragen aan de beslissing van het kabinet om wel of niet te gaan moet nog blijken. Een motie van SP-kamerlid Jasper van Dijk om geen ministers naar Qatar te sturen is vorig jaar al door de meerderheid van de Twee Kamer aangenomen, maar blijft tot op heden onbeantwoord door het kabinet.

‘Dat heeft natuurlijk alles te maken met de precaire situatie in Qatar en rond het WK, maar ook met de huidige energiecrisis’, zegt Meurs van Cancel Qatar. ‘Qatar is een belangrijke olie- en gasleverancier.’

Ook Amnesty Nederland erkent dat het kabinet voor een lastige afweging staat. Enerzijds zijn ze zich ervan bewust dat er op het gebied van mensenrechten een hoop is misgegaan, anderzijds moeten ze hun politieke en economische belangen afwegen.

Voor Amnesty Nederland maakt het niet zo veel uit of er wel of geen overheidsrepresentatie afreist naar Qatar. Wat volgens hen nu vooral van belang is, is dat Nederland een standpunt inneemt over het compenseren van slachtoffers van de afgelopen jaren door de FIFA.

Amnesty-woordvoerder Bosgraaf: ‘Of dat nou in Qatar gebeurt of via een andere weg, is voor ons niet belangrijk – als Nederland zich er maar over uitspreekt.’

‘In Qatar of via een andere weg, dat is niet belangrijk – áls Nederland zich maar uitspreekt’

Hij benadrukt dat als het kabinet besluit te gaan, het vooral belangrijk is dat ze niet een minister sturen om ‘op een tribune te zitten met een oranje sjaaltje’, en ook niet om stille diplomatie achter de schermen uit te oefenen.

‘In dit geval werkt dat niet. Het werk van ministers moet kunnen worden gecontroleerd en Nederland moet een statement maken over de compensatie van migrantenarbeiders.’ Meurs is uitgesprokener: ‘Dit WK verdient geen enkele overheidsdelegatie, vanuit welk land dan ook.’

Op 20 oktober zal Amnesty met een nieuw rapport komen over de situatie in Qatar. De mensenrechtenorganisatie roept de FIFA alvast op tot compensatie van de getroffen arbeidsmigranten. Cancel Qatar sluit zich aan bij deze oproep, maar benadrukt dat dit gepaard moet gaan met sterke boycots. Het thuisblijven van een Nederlandse overheidsdelegatie hoort daar zeker bij, vindt Meurs.

Pakistan verdenkt India van schuld aan dood Kashmir-leider

0

Pakistan eist een onderzoek naar het overlijden van een seperatistenleider uit Kashmir die door India gevangen werd gehouden.

Het gaat om de Kashmiri leider Altaf Ahmad Shah, een prominent lid van de seperatistische partij Tehreek-e-Hurriyat, die al vijf jaar gevangen zat in New Delhi. Hij stierf dinsdagochtend in het ziekenhuis, slechts enkele dagen nadat bij hem uitgezaaide nierkanker was vastgesteld.

Samen met zes andere Kashmiri-leiders werd Shah gearresteerd, met als officiële reden dat hij geld zou hebben witgewassen. Hij was de schoonzoon van de vorig jaar overleden Syed Ali Geelani (91), die vroeger het verzet tegen India leidde.

De Pakistaanse minister-president Shehbaz Sharif neemt het nu persoonlijk voor Shah op. Hij verwijt India Shah aan zijn lot te hebben overgelaten.

Shah werd pas eind september naar het ziekenhuis overgebracht, terwijl het al langer slecht met hem ging.

Zijn familie deed in het verleden oproepen voor vrijlating op borgtocht of toegang tot betere medische zorg voor Shah, die ook jarenlang leed aan hoge bloeddruk en diabetes, waardoor hij in een risicocategorie terechtkwam tijdens coronapandemie.

In 2019 besloot India de speciale autonome status van het Indiase deel van dit overwegend islamitische gebied in te trekken. Sindsdien is Kashmir een door India geleide politiestaat, afgesloten van de buitenwereld.

India zegt de orde in Kashmir te willen herstellen, omdat islamitische separatisten er ruim dertig jaar streden tegen wat zij zien als een Indiase bezetting.

Kashmir wordt opgeëist door zowel India als Pakistan, die beide ook delen ervan besturen. De twee landen hebben twee oorlogen uitgevochten over het grondgebied.