18.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 382

Terwijl Nederland van 8.000 migranten af wilde, vertrokken er 1.500 ook écht

0

Nederland gebood in het eerste halfjaar van dit jaar zo’n 8.000 nieuwe migranten terug te gaan. Intussen vertrokken in diezelfde periode 1.500 migranten ook daadwerkelijk. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat.

Al die 1.500 migranten vallen overigens niet per se in die grotere groep van 8.000 migranten. Maar de verschillen tussen het aantal uitwijzingen en het aantal daadwerkelijke vertrekken is groot, dit halfjaar en in andere halfjaren – net als in de rest van de EU.

Dit cijfer van 8.000 ongewenste migranten in het eerste halfjaar van 2022 ligt hoger dan in het tweede halfjaar van 2021, toen dit aantal ruim 7.500 bedroeg. Maar het is weer minder dan in het eerste halfjaar van 2021, doen bijna tienduizend migranten een bevel kregen het land te verlaten.

In heel de EU kregen 180.000 migranten in januari – juni te horen dat ze terug moeten, vijfduizend meer dan in het halfjaar ervoor. Frankrijk (65.000), Duitsland (17.000) en Griekenland (15.000, pushbacks niet meegerekend) voeren de lijst aan. Het aantal migranten in de EU dat in deze periode daadwerkelijk terugkeerde was 43.000.

Kijkend naar enkel het kwartaal april – juni van dit jaar, staan Algerijnen bovenaan de lijst van volkeren dat de meeste uitzettingsbevelen aan te verstaan kreeg, met ruim 8.000 gevallen. Zij worden gevolgd door Marokkanen (7.000), Albanezen (6.600), Pakistanen (6.300), Tunesiërs (5.600),  Bengalezen (4.000), Georgiërs (3.700) en Turken (3.420).

Migranten die niet kunnen aantonen vluchteling te zijn, worden vaak aangemerkt als ‘veiligelanders’. Maar het is niet altijd makkelijk om zulke migranten weer terug te laten gaan, zoals Nederland ondervindt. Velen belanden in de illegaliteit. Wel werd onlangs bekend dat Marokko, na jaren van weigering, alsnog uitgeprocedeerde Marokkanen wil terugnemen.

Westelijke Sahara: strijdgroep dreigt met drones tegen Marokko

0

Polisario, de groep die strijdt tegen de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara, zegt drones te zullen inzetten tegen Marokkaanse troepen in het zuiden van het koninkrijk. Dit melden Marokkaanse media.

De groep zei ook dat de aanvallen van Polisario in de Westelijke Sahara zullen doorgaan.

Marokkaanse media, die Polisario een terroristische beweging noemen, wijzen met een beschuldigende vinger naar Algerije, dat de Polisario-rebellen steunt. Via Algerije, dat van Rusland wapens krijgt, zouden de rebellen in de Westelijke Sahara worden bewapend.

Polisario heerst nu over een klein deel van de Westelijke Sahara, waar de Arabische Democratische Republiek Sahara (ADRS) is uitgeroepen. Deze staat wordt door 45 landen erkend. De ADRS eist het gezag in de gehele Westelijke Sahara op.

Van 1884 tot 1975 was de Westelijke Sahara een Spaanse kolonie. Na de dood van de Spaanse dictator Franco werd het gebied door de Marokkaanse koning Hassan II ingelijfd, een jaar later riep Polisario de onafhankelijkheid uit. Tot 1991 is er om de Westelijke Sahara gevochten. Sindsdien heerst er een wapenstilstand.

België: Vlaams Belang-politicus noemt zwarte voetballer ‘mensaap’

0

Vlaams Belang heeft een lokale politicus geschorst, omdat hij op Facebook de zwarte voetballer Didier Lamkel Zé (KV Kortrijk) een ‘mensaap’ heeft genoemd. Dat meldt de Vlaamse krant het Nieuwsblad. ‘Dit soort racisme kan niet door de beugel’, aldus een partijwoordvoerder.

Zondag speelde Lamkel Zé met KV Kortrijk voor het eerst tegen zijn ex-club Antwerp. Hij werd uitgescholden door fans van Antwerp. Nadat KV Kortrijk scoorde, dankzij een voorzet van Lamkel Zé, vierde hij deze goal voor het vak van de meegereisde Antwerp-fans. Hierna kreeg de voetballer het aan de stok met de Antwerp-fans. Na de wedstrijd schold Lamkel Zé zijn oude club uit op Instagram.

Sommige Antwerp-fans reageerden daarop met racistische berichten, evenals Werner de Gres, districtsraadslid voor Vlaams Belang in Wilrijk: ‘Een blanke speler had allang rood gehad voor zulk gedrag, maar een import – soort mensaap – zoals deze kwiet krijgt alles gedaan.’

Hoewel De Gres zijn Facebook-bericht na twintig minuten offline had gehaald, stond hij in het centrum van de controverse. De Gres zegt dat hij zijn bericht ‘in een opwelling’ heeft geschreven. ‘Ik ben geen racist. Ik ben het gedrag van Lamkel Zé gewoon echt beu. Ik heb er spijt van en mijn bericht verwijderd. Ik heb er echt spijt van. Ik ben géén racist.’

Vlaams Belang heeft De Gres op non-actief gezet. ‘Dit soort racisme kan niet door de beugel voor onze partij. In afwachting van een gesprek met hem, blijft hij geschorst. Dit mag niet meer gebeuren.’

Sinan Can vanuit de Europese banlieus: ‘Dit is een waarschuwing voor ons’

0

Vorige week nam documentairemaker Sinan Can ons in de serie Breuklijnen (BNNVARA) mee door de beruchte migrantenwijken in Parijs, Londen, Stockholm en Brussel. Allemaal plekken waar weinig tot geen vertrouwen meer is in de overheid en armoede en criminaliteit veel slachtoffers maken. Wij zagen de documentaire en praatten na met Can. ‘Zelfs in de getto’s van Turkije heb ik het niet zo slecht getroffen als in Parijs.’

Waarom Parijs, Londen, Stockholm en Brussel? Waarom niet Berlijn of een andere wijk, bijvoorbeeld Geuzenveld in Amsterdam?

‘Dat is heel simpel. De plekken die wij hebben bezocht in Parijs (voorstad Saint-Denis, red.), Oost-Londen (Tower Hamletts, red.), Stockholm (Rinkeby, red.) en het Brusselse Molenbeek zijn plekken die heel negatief geframed worden in de media. Nationaal én internationaal. Je kan ook in Geuzenveld of een stad in Duitsland zitten, maar dat kent niemand. Trump heeft nooit over Geuzenveld gesproken, maar wel over Rinkeby in Stockholm. Molenbeek werd ‘jihad-hoofdstad’ genoemd. En Oost-Londen is berucht om die shariarechtbanken. Dus je zou kunnen zeggen dat dit, volgens de mediaframing, de ergste wijken van West-Europa zijn. Wat voor ons ook meespeelde: dat in deze wijken veel moslims wonen, aanslagen zijn geweest of beraamd en dat het om de armste wijken van een stad gaan. We hebben dus niet lukraak plekken uitgekozen. Dit zijn de beruchtste wijken van Europa.’

Het lijkt dat met een beetje inzet Londen, Stockholm en Brussel wel gered kunnen worden. Maar Parijs niet, met die verkrotting en totale verlatenheid.

‘Ja, toen ik daar in Parijs stond, bij de mensen thuis, had ik echt het idee: dit komt niet meer goed. Heel triest. Ook omdat het al meer dan twintig jaar zo is. De overheid heeft het daar helemaal laten gaan. Echt, alsof ze er geen flikker om geven. Ze hebben totaal geen binding met die migrantengroepen daar. Ze zijn in de steek gelaten. Nou, vind je het gek dat de nieuwe Einstein niet uit die banlieues komt? Die pareltjes in de wijken zijn er natuurlijk wel. Maar de randvoorwaarden om ze naar boven te laten drijven, die ontbreken totaal. De omstandigheden in Saint-Denis zijn alleen maar armoede, drugs en criminaliteit. Een mens kan daar eigenlijk niet leven. Zelfs in de getto’s van Turkije heb ik het niet zo slecht getroffen als in Parijs. Ik zou mijn serie ook De Verloren Postcodes van Europa kunnen noemen. De mensen in deze plekken zijn vergeten en niemand kijkt naar ze om.’

‘De overheid heeft het in Parijs helemaal laten gaan. Echt, alsof ze er geen flikker om geven’

In Tower Hamletts in Londen zou sprake zijn van ‘islamisering’. Tegelijkertijd lijkt zo’n parallelle samenleving alleen te kunnen bestaan omdat de Engelse maatschappij segregatie en racisme geaccepteerd heeft. Liever een gescheiden samenleving dan een gelijkwaardige samenleving. Dit gaat in Tower Hamletts ten koste van de rechten van moslimvrouwen.

‘Engeland heeft net als Frankrijk een koloniaal verleden, maar is als samenleving toch anders ingericht. In Frankrijk zou in theorie overal de republiek van vrijheid, gelijkheid en broederschap aanwezig moeten zijn. In Engeland niet: hier worden andere rechtsstelsels gedoogd. Zoals de sharia, de islamitische wet. Het Engelse recht heeft zich in Oost-Londen teruggetrokken. De islamisten zijn er de baas met hun shariarechtbanken. En eerlijk gezegd kan je het ze niet eens kwalijk nemen. Het was zo’n racistische teringbende in de jaren tachtig in Londen, met al die skinheads, dat moslims in die buurten houvast zochten in het geloof. Het was een manier om de gemeenschap te verdedigen en bij elkaar te houden. Als er zo veel externe haat is, dan trek je naar elkaar toe.’

Segregatie is in die omstandigheden te begrijpen. Maar hoe kan Engeland shariarechtbanken accepteren die nadelig zijn voor vrouwen, bijvoorbeeld in het erfrecht?

‘De achterliggende oorzaken daarvan komt in de documentaire niet voor, maar in de jaren tachtig is er een deal geweest tussen de Engelse regering en Saoedi-Arabië. Het ging economisch slecht toen met Engeland; het land was feitelijk failliet. De Saoediërs hebben toen met wapendeals de Engelse economie gered, maar wilden er wel wat voor terug. En dat was invloed over de islamitische gemeenschap. Ze hebben voet aan de grond gekregen met de grootste moskee van Europa, de East Londen Mosque. Van hieruit zijn de shariarechtbanken geïnstitutionaliseerd in Londen. De Saoediërs hadden zoveel invloed toen, dat Osama Bin Laden zelfs voor vijf jaar een kantoor had in Londen.’

De islamitische gemeenschap van Londen werd dus overgelaten aan islamitische rechters en imams.

‘Ja, en dan heb je het dus laten afweten als staat. Ook omdat er niks tegen racisme werd gedaan. Dan kan je dus een tegenreactie verwachten.’

Heeft de ‘witte kant’ in dit verhaal ook nog wat verloren?

Het samenleven, wederzijdse interesse en de verrijking van een gemixt leven. Ze leven nu in witte bubbels waar alleen maar op moslims wordt gekankerd. En in de islamitische gemeenschap konden hierdoor progressieve krachten niet sterker worden. Ze zitten vast tussen racisten, die hen sowieso niet in hun land willen hebben, en islamisten die hen onderdrukken in hun eigen wijken.’

Je sprak ook met de omstreden sjeik Haitham al-Haddad in Londen. Toen je hem confronteerde met vrouwenongelijkheid, wees hij naar God, met opgeheven vinger. Alsof die ongelijkheid de wil van Allah is. 

‘Ja, en het is jammer dat dit niet in de documentaire is te zien, maar die Haddad zag mij, als soefi (een mystieke stroming binnen de islam) niet eens als moslim. Dat was heftig. Ik heb hem daarmee ook geconfronteerd. Als Haddad zelfs bepaalt wie moslim is of niet, dan zit je toch al op de stoel van Allah. Echt ongelofelijk, zulke gasten. Ze krijgen al kippenvel als je Rumi (een islamitische filosoof en dichter van Perzische afkomst uit de dertiende eeuw, red.) zegt. Jammer dat Engeland zulke uitwassen toelaat.’

In Stockholm en Brussel sprak je met de laatste overgebleven witte mannen en vrouw in de wijk. Is de Europese gedachte van vrijheid, gelijkheid en broederschap mislukt? Of kunnen we tevreden zijn als we kijken naar echt mislukte samenlevingen in het Midden-Oosten, waar massaal geweld heerst?

‘Ja, de situatie van die vrouw in Brussel is ook echt moeilijk, met een dementerende man thuis. Ze zitten klem in een buurt die te snel is veranderd voor hun begrip. Ik begrijp dat het voor haar beangstigend is, ook omdat ze drie keer is beroofd. Molenbeek is ook een plek waar je heel goed kan onderduiken. Er is weinig toezicht. Bijna alle aanslagen van afgelopen jaren in Europa leiden naar Molenbeek. Bij de moordenaars van de Afghaanse leider Ahmed Shah Massoud in 2001 in Afghanistan, bij de aanslagen van Londen, Spanje, Bataclan en Charlie Hebdo, bij al deze aanslagen zijn er wel lijntjes met Molenbeek. Dit heeft impact op een buurt. Het is niet gek dat mensen ontevreden zijn. Brussel is ook een hele complexe stad, met twintig burgemeesters en een tig aantal gewesten. Bestuurlijk is het dus ook een potje. Daar kan je de migranten niet de schuld van geven. Maar de onvrede begrijp ik wel.’

In Brussel zijn er ook positieve tegenkrachten. Neem voetbaltrainer Imane en jongerenwerker en IT’er Ibrahim. Ze doen het zelf, tegenover een falende politiek. Hoe duurzaam zijn hun activiteiten? Wat moet er gebeuren om de samenleving weerbaarder te maken tegen destructieve krachten vanuit de radicale islam en extreemrechts?

‘Het is heel mooi dat deze mensen er zijn. Ze geven niet op. Die Somalische buurtmoeders doen wat de politie moet doen. Ze houden de buurt veilig. Voor hun eigen kinderen. 365 dagen. Ze nemen hun verantwoordelijkheid. Zweden is eigenlijk een heel apart land. Ze hebben jarenlang al die migranten geaccepteerd, maar totaal niet geïnvesteerd in samenleven. Ze zijn weggezet in getto’s met alleen maar migranten. Hier zijn parallelle samenlevingen ontstaan. En dan klaag je nu dat integratie een probleem is. Het lost zich toch niet vanzelf op?!

‘Als er nog meer bezuinigd wordt op jeugdwerk, de wijk, dan is dit ons voorland’

‘Je moet elkaar leren kennen als samenleving. Maar goed, de tegenkrachten geven hoop. Ook die Ibrahim uit Molenbeek. Hij is een bescheiden multimiljonair. Een rolmodel. Hier kunnen jongeren zich aan optrekken. Hij houdt tientallen jongeren van de straat. Hij maakt het verschil. Ook Imane maakt het verschil. Ze helpt kinderen met hun huiswerk. Dit zijn de echte leiders van de samenleving. Niet de falende politici. De staat kijkt niet naar hen om.’

Ik keek ook steeds met het gevoel van: gaat Nederland ook deze kant op? Of hebben wij het toch goed geregeld hier?

‘O nee hoor, deze documentaire is ook een waarschuwing voor ons. Als er nog meer bezuinigd wordt op jeugdwerk, de wijk, dan is dit ons voorland. Ik had jaren geleden een documentaire over de Vogelaarwijk Geitenkamp in Arnhem geresearched voor Zembla. Zoiets heb ik, eerlijk waar, niet eerder gezien in Nederland. Het kan heel snel veranderen in wijken, zoals Overvecht in Utrecht. We moeten attent blijven en niet bezuinigen op buurtwerk. En we moeten vooral jongeren en mensen uit die wijken niet opgeven.’

Waarom is het verzet in Iran zo hardnekkig?

0

Slagen de moedige demonstranten er ditmaal wel in om het archaïsche theocratische regime van de ayatollahs tot terugtocht te dwingen? De demonstraties na de dood van Mahsa Amini door politiemishandeling houden ditmaal lang aan. Dat een groot deel van de Iraanse bevolking de religieuze politie meer dan beu is, is evident.

Symbool van de onderdrukking is de absurde hoofddoekdwang geworden, waaraan veel vrouwen enigszins pogen te ontkomen door de hoofddoek zoveel mogelijk achter op het hoofd te schuiven. Met de in 2021 aangetreden aartsconservatieve president Raisi poogt het regime nu juist de teugels weer aan te trekken.

Gezien de symboolwaarde van de hoofddoek voor beide kampen, is het ook in retroperspectief weer gênant om te zien hoe diverse westerse vertegenwoordigers bij een bezoek aan Iran uit pragmatische gemakzucht voor het desbetreffende dictaat van de theocraten bogen. Voor de Iraanse vrouwen die zich hiertegen verzetten, moet dat toch als een soort dolk in de rug hebben gevoeld.

De Iraanse machthebbers eisen dan bij zo’n bezoek altijd respect voor hún normen, maar zijn in het omgekeerde geval niet bereid om zich in andere landen aan de dáár dominante normen aan te passen. Dat bleek onlangs toen een Brits-Iraanse journaliste die Raisi in New York wilde interviewen van laatstgenoemde een hoofddoek moest omdoen. Wat de journaliste terecht weigerde.

Voor zover ik kan overzien, is nog amper de vraag gesteld waarom de protesten in Iran ditmaal zo lang aanhouden. Toeval, of de spreekwoordelijke druppel van de emmer, kan een rol spelen, maar misschien bestaat er ditmaal ook extra hoop dat de protesten inderdaad effect zullen hebben.

Daarvoor is het van belang een blik op de internationale situatie te werpen. Soms kan verzet in het ene land namelijk dat in een ander land aansteken. Dat zagen we tien jaar geleden met de zogeheten Arabische Lente: na Tunesië gingen ook de inwoners van Libië, Egypte en Syrië de straat op.

De Russische zwakte vormt een extra aanmoediging voor de Iraanse vrijheidsdemonstranten

Een andere factor vormt de internationale positie van een land, en de steun die een regime dan in geval van interne bedreiging van bevriende staten kan verwachten. Denk aan Poetins hulp voor Loekasjenko, toen de Wit-Russen massaal in opstand kwamen, en begin dit jaar de wijze waarop het Kremlin hielp het verzet van de bevolking tegen de dictator in Kazachstan te breken.

Iran staat internationaal relatief geïsoleerd. Eén van de weinige grote landen in de buurt waarmee de betrekkingen redelijk goed zijn, is Rusland. Teheran heeft recent dan ook wat drones aan Moskou geleverd voor Poetins vernietigingsoorlog tegen Oekraïne.

Wel, met die oorlog gaat het, voorzichtig uitgedrukt, niet zo geweldig goed, ondanks die bombastische annexatiespeech in de Doema afgelopen vrijdag. Met het aanzien van Rusland in de wereld staat het er door de evidente wanprestaties van het Russische leger – met al die bombastische pretenties in strijd – niet al te best voor. Halve en hele bondgenoten als China en India, samen goed voor ruim twee-en-een-half miljard inwoners, nemen steeds meer afstand.

En dat heeft óók effect op de status van bondgenoten die – al is het maar bij gebrek aan alternatief – nog wel Moskou trouw blijven, zoals Teheran.

De Iraniërs kunnen constateren dat het gezag van Moskou in de regio aan het afbrokkelen is. De mede door het Kremlin afgedwongen wapenstilstand tussen Armenië en Azerbeidjan is weer half doorbroken. Ook in Centraal Azië lopen de spanningen tussen de diverse ex-Sovjet-republieken weer fors op, nu Rusland niet langer de rol van politieagent kan spelen, althans ginds even niemand meer naar Rusland luistert. En Moskou kan daar weinig aan doen, want het heeft de handen vol aan Oekraïne.

Het betekent ook dat Rusland op dit moment zeker niet bij machte zou zijn om – in ruil voor die drones – veel voor het Iraanse regime te betekenen, nu dat in het nauw dreigt te raken. En die zwakte vormt weer een extra aanmoediging voor de Iraanse vrijheidsdemonstranten om het verzet ditmaal even wat langer vol te houden.

‘Australië haalt tientallen IS-vrouwen en kinderen terug’

0

Australië gaat tientallen Australische vrouwen en kinderen van IS-strijders terughalen uit kampen in Syrië. Dat meldt het internationale persbureau Reuters.

Zestien vrouwen en tweeënveertig kinderen uit Australië worden sinds de ineenstorting van IS, nu al drieënhalf jaar geleden, in kampen vastgehouden. Het zijn vrouwen en kinderen van dode of gevangengenomen strijders van IS.

De oppositie vreest dat sommigen een gevaar zullen vormen na hun terugkeer. De regering heeft de berichten niet bevestigd of ontkend, maar zegt wel dat als dit gaat gebeuren, de veiligheidsdiensten een oogje in het zuil zullen houden.

Australië haalde in 2019 acht kinderen- en kleinkinderen van IS-strijders uit een Syrisch vluchtelingenkamp, ​​maar daar bleef het vooralsnog bij.

Pakistaanse geestelijke roept op tot doden baby’s van ahmadi-moslims

0

Muhammad Naeem Chatta Qadri, leider van de radicale groepering Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP), roept zijn volgelingen op ahmadi-moslims aan te vallen – in het bijzonder zwangere vrouwen. Dat is te zien in een video die op internet is opgedoken.

Volgens Qadri moet worden voorkomen dat ahmadi-baby’s geboren worden. ‘Zo’n godslasteraar zou niet geboren moeten worden, en degenen die worden geboren, zullen we niet in leven laten.’

Het International Human Rights Committee, een NGO die zich wereldwijd inzet voor moslims, maakt zich ernstige zorgen en roept de Pakistaanse regering deze minderheid te beschermen.

De ahmadiyya geloven dat de stichter van deze beweging – Mirza Ghulam Ahmad (1835-1908) – de Messias en de Mahdi is, wiens komst door Mohammed is voorspeld. Door mainstream moslims wordt hun leer als dwaalleer of zelfs als afvallig gezien. De naar schatting vier miljoen ahmadi-moslims in Pakistan worden niet als minderheid erkend, in tegenstelling tot hindoes en christenen.

Spreker in Ahoy prees ooit antisemitische ‘Zion-Protocollen’ aan

0

Dit weekend bezochten vierduizend mensen in Rotterdam Ahoy het spirituele evenement That’s the Spirit – Talk XXL plaats. Eén van de sprekers: filosoof en antropoloog Marcel Messing (77), die ooit schreef graag een serieuze ‘discussie’ te willen over het antisemitische geschrift De Protocollen van de Wijzen van Zion.

De antisemitische Protocollen vormen een vervalst geschrift uit het begin van de vorige eeuw, waarin Joodse leiders zogenaamd bespreken hoe zij de wereld gaan overnemen. Toch geloven sommige complotdenkers nog steeds dat dit geschrift een zekere waarheid bevat.

Zo ook Messing, die vind dat de ‘zionistische lobby’ en de Joodse bankiersfamilie Rothschild een beslissende rol spelen in de wereldgeschiedenis. Hoewel hij erkent dat wetenschappers concluderen dat de geschriften niet van een groep Joden komen, schreef Messing in 2012:

‘Er heerst nog steeds een groot taboe om vrijelijk over de Protocollen te spreken, zonder verwijten of beschimpingen naar het hoofd geslingerd te krijgen. (…) Toch zou in een echte democratie een discussie op basis van objectief onderzoek en argumenten moeten kunnen plaatsvinden.’

Messing ziet in de Protocollen een ‘blauwdruk’ voor een ‘nieuwe wereldorde, de knechting van de mens en de overname van de macht over de wereld, het instellen van een ‘bovengouvernementele regering’ (wereldregering), de vernietiging van het christendom en het aanstellen van een wereldvorst (koning), die afkomstig zou zijn uit het geslacht van David en die deze wereld in de nabije toekomst zal regeren.’

Ook schreef hij: ‘De Protocollen kunnen mijns inziens niet zomaar afgedaan worden als satire. Daarvoor bevatten ze te veel ernstige aangelegenheden en zijn ze te consistent.’

Messing verkondigde in Ahoy geen antisemitische theorie. We sprak hij over ‘The Great Reset’. Dat is een complottheorie waarin het World Economic Forum, zogenaamd als een soort schaduw-wereldregering, landen allerlei vrijheidsbeperkende maatregelen zou opleggen.

‘Wat hij over de Joden zegt, is voor mij bijzaak’, zegt een vrouwelijke bezoeker tegen RTV Rijnmond. ‘Als het Joodse mensen zijn op belangrijke posten, dat is dan zo. Maar je moet mensen afrekenen op hun daden, niet op hun Joods-zijn.’

Zweden heft wapenembargo tegen Turkije op

0

Turkije heeft een nieuwe concessie van Zweden binnen gehengeld: het Zweedse wapenembargo tegen het land gaat definitief van tafel.

Zweden, dat vanwege de Russische dreiging graag bij de NAVO wil, hangt nog altijd een Turks veto boven het hoofd.

Deze zomer leken de landen eruit te komen en bereikten de Turkse president Erdogan en zijn Zweedse en Finse collega’s een akkoord. Maar dat akkoord bleek zo vaag en multi-interpretabel, dat de heisa tussen deze landen al snel opnieuw begon.

Het Turkse parlement moet de NAVO-aanvraag van Zweden en Finland nog ratificeren. Dat zegt het alleen te doen als Zweden zich conformeert aan een lang Turks wensenlijstje, waaronder de uitlevering van Koerdische ‘terroristen’.

Zaterdag herhaalde de Turkse president Erdogan de dreiging van een veto: ‘Zolang alle beloftes aan ons land niet gehouden worden, zullen wij ons principiële standpunt behouden.’

In 2019 stopte de Zweedse wapenexport toen Turkije Syrië binnenviel om Koerdische militanten te bestrijden. Dat embargo wordt nu dus weer teruggedraaid.

En daar blijft het niet bij: deze week komen afgevaardigden van Zweden naar Ankara om te praten over de uitlevering van Koerdische terreurverdachten.

Turkije: zanger kent verzoeknummer niet, wordt doodgeslagen

0

De Turkse zanger Onur Sener (45) is gisteravond vermoord na een optreden in een club in de Turkse hoofdstad Ankara. Drie mannen zijn opgepakt.

De drie vroegen hem tijdens het concert een verzoeknummer te spelen. Maar Sener kende het nummer waar ze om vroegen niet, zo antwoordde de zanger.

Na het verzoek ontstond een woordenwisseling tussen de muzikant en de drie mannen.

Ze wachtten de zanger na afloop op met flessen en sloegen hem daarmee in zijn nek en in zijn gezicht.

Seners halsslagader was doorgesneden, meldt de Turkse krant Sabah, en hij overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Hij laat een echtgenote en een dochtertje van vijf jaar na.

Twee verdachten zouden ambtenaar zijn en werken voor het ministerie van Arbeid. De andere man zou ingenieur zijn bij een Turks luchtvaartindustriebedrijf.