18.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 384

‘Stranger Things’-ster spreekt zich uit over racisme van fans: ‘Het is bizar’

0

De twintigjarige Caleb McLaughlin speelt de rol van tienerjongen Lucas Sinclair in Netflix-hitserie Stranger Things. Tijdens de Comic Con in Brussel deed hij een boekje open over zijn ervaringen met racisme vanuit de fans van Stranger Things.

Mclauglin ontving een vraag vanuit het Comic Com-publiek: hoe het is om een van de weinige zwarte acteurs te zijn in de serie. Mclauglin reageerde: ‘Het eiste een tol van mij.’

Hij vertelde over zijn eerste Comic Con, vlak nadat het eerste Stranger Things seizoen in 2016 uitkwam. Niemand wilde een meet and greet met hen – omdat hij zwart is, denkt hij. Ook had hij de minste volgers op social media van alle hoofdrolspelers.

McLauglin vroeg naderhand zijn ouders waarom hij niet zo populair was: ‘Het is de trieste waarheid, maar het is omdat je een zwart kind bent in de show’, antwoordden ze.

Inmiddels zijn we zes jaar en vier Stranger Things-seizoenen verder. Maar nog steeds voelt hij ‘in het buitenland racisme en onverdraagzaamheid’, zei McLaughlin ook. Toch sloot hij positief af:

‘Het is bizar: omdat ik geboren ben met deze mooie chocoladebruine huid ben ik niet geliefd. Maar dat is waarom ik met mijn platform positiviteit en liefde wil verspreiden. Ik ga geen haat teruggeven aan mensen die mij haten.’

Palestijnse rector eist excuses Leidse universiteit om cancelen Israël-panel

0

Beshara Doumani, rector van de Birzeit Universiteit op de Westelijke Jordaanoever, vindt dat de Universiteit Leiden excuses moet aanbieden aan de pro-Palestijnse antropoloog Dina Zbeidy. Een paneldiscussie die zij zou leiden over ‘apartheid’ in Israël werd in maart door de Leidse universiteit gecanceld.

Doumani hield gisteren een toespraak aan de Universiteit Leiden en hekelde het ‘gebrek aan academische vrijheid’ aan de universiteit.

In maart dit jaar besloot Universiteit Leiden een paneldiscussie over Israël en Palestina te cancelen omdat moderator Dina Zbeidy niet neutraal zou zijn. Antropoloog Zbeidy (Hogeschool Leiden) werkte voor Nederlandse en Palestijnse mensenrechtenorganisaties die ook vinden dat Israël zich schuldig maakt aan apartheid.

‘We eisen veiligheid’, zei een universiteitswoordvoerder toen. ‘Een debat moet goed toegankelijk voor iedereen zijn, en goed gemodereerd.’

Enkele pro-Palestijnse docenten in Leiden waren ontstemd over het besluit van het universiteitsbestuur. ‘Dina heeft goede kwalificaties’ en ‘Ze wordt gediscrimineerd op haar afkomst’, klonk het toen.

Doumani sluit zich bij hen aan. De universiteit moet haar excuses aanbieden, vindt hij.

UNICEF ‘verafschuwt’ dodelijke aanval Iran op school in Iraaks-Koerdistan

0

UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties, ‘verafschuwt en veroordeelt’ de dodelijke Iraanse beschieting van een school in een vluchtelingenkamp in Koya, Iraaks-Koerdistan.

‘Aanvallen op kinderen en schoolfaciliteiten zijn een onaanvaardbaar schending van kinderrechten. Scholen moeten ten allen tijde een veilige plek zijn, waar kinderen kunnen leren, spelen en opgroeien om hun volle potentie te bereiken’, aldus UNICEF.

Bij de aanval is ten minste een zwangere vrouw omgekomen en zijn twee kinderen gewond geraakt, meldt UNICEF.

Unicef roept ‘alle partijen’ op de Veilige Scholen Verklaring te respecteren, condoleert de nabestaanden van de zwangere vrouw en hoopt op een ‘spoedig herstel’ van de kinderen

De artilleriebeschietingen van Iran op Koya zijn al meer dan vier dagen gaande, meldt de Koerdische nieuwssite Rudaw. Iran zegt Iraans-Koerdische peshmerga’s, een separatistische groepering, onder vuur te nemen. Daarbij zet Iran ook raketten en kamikaze-drones in. Er zijn zeker dertien doden gevallen.

Iran beschuldigt de peshmerga onder meer van het aanwakkeren van de aanhoudende protesten. Die ontstonden in Iran na de omstreden dood van de Iraans-Koerdische Mahsa Amini, die werd vastgehohden omdat ze haar hoofddoek niet goed op had volgens de strenge voorschriften in dat land. Volgens de BBC zijn bij de Iraanse protesten al meer dan 76 doden gevallen.

Het Iraanse regime zegt dat de aanvallen ‘zullen doorgaan totdat de terroristische dreiging is geneutraliseerd’, zo meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Gisteren veroordeelden de Verenigde Staten de Iraanse aanvallen en noemde ze een ‘aanval op de soevereiniteit van Irak en zijn volk’.

‘Iran kan de schuld niet afwenden van zijn interne problemen en de legitieme grieven van zijn bevolking met aanvallen over zijn grenzen.’

Waarom wij het n-woord niet opschrijven

0

Het ‘n-woord’. De term kwam de afgelopen weken veelvuldig voorbij in de media. Oorzaak: ophef over het veelbesproken tv-item van omroep Ongehoord Nederland over ‘blankofobie’. Presentatrice Raisa Blommestijn toonde van social media geplukte filmpjes waarin zwarte mannen witte mannen molesteren. Om daarna te zeggen: ‘Werkelijk schokkende beelden, je ziet dat blanken in elkaar worden geslagen door n*g*rs.’ ‘Waarom horen we hier nu zo weinig over?’, vroeg ze. Maar bij deze video’s zijn nooit racistische motieven bewezen.

De ophef ging, los van de kwalijke inhoud, over de door Blommestijn gebruikte racistische term. Terecht. Deze term duidt vaak doelbewust op een vermeende inferioriteit van zwarte mensen. En zelfs al bedoelen mensen er geen kwaad mee, de term reduceert zwarte mensen tot een kleur. Veel zwarte Nederlanders vinden ook dat het woord hen herinnert aan het slavernijverleden van hun voorouders. Dit steeds moeten uitleggen, is voor hen vermoeiend en extra kwetsend. Dit woord hoort niet thuis in een inclusieve samenleving.

Bovenstaande overwegingen kwamen ook voorbij in een interne discussie binnen onze redactie over dit woord, die vlak voor de zomer plaatsvond.

Natuurlijk gebruikten we allang de term ‘n-woord’ in plaats van de racistische term. Zie bijvoorbeeld wanneer we, zoals in het geval van de ON-ophef, in stukken probeerden te verwoorden over welk woord deze ophef nu precies gaat. Daarover ging de discussie bij ons dus niet. Wel hierover: als je iemand als Blommestijn citeert, zoals in de eerste alinea van het artikel dat u nu leest, schrijf je dan het gewraakte woord alsnog voluit?

Allereerst: je kunt citaten niet zomaar veranderen. Als medium wil je weergeven wat iemand zegt, hoe gruwelijk soms ook. En het is nu eenmaal de taak van de Kanttekening om verslag te doen van gebeurtenissen en debatten in en rond de multiculturele samenleving. Betrouwbaar, helder en nauwkeurig. Soms wil je daarom het gewraakte woord citeren in een zin, omdat de lezer dan precies weet waar de ophef over gaat en wat de context is.

Racistisch uitlatingen gewoonweg niet meer citeren, dat is ons dus een brug te ver. Wel vervangen we het woord deels door sterretjes. Zie, wederom, de eerste alinea van dit artikel.

Sterretjes, dus. Er gaat zo niets verloren aan duidelijkheid. Wel geven we, als uitgesproken crosscultureel – dus verbindend – medium, uitdrukking aan de extreme gevoeligheid rond dit woord. Een statement: dit woord is giftig taalgebruik. De Kanttekening neemt graag dat extra stukje verantwoordelijkheid om dit woord niet te normaliseren. We drukken dit woord dus zelfs in citaten niet meer af.

Een statement: dit woord is giftig taalgebruik

Is dit nu een voorbeeld van ‘woke’, een stroming die alle het onwelgevallige zou willen cancelen, iets waartegen justitieminister Dilan Yesilgöz onlangs fulmineerde? Dat is aan u.

Wijzelf willen ons niet blind staren op deze semantische discussie in het opkomende debat over ‘woke’, dat wij alsnog graag voor u verslaan. Wij bepalen onze eigen koers, waarbij wij laveren binnen de veranderende kaders die de samenleving bepaalt.

Een samenleving waarin waarschijnlijk volgend jaar excuses komen voor de slavernij. Een samenleving ook waarin zwarte kinderen, vol jeugdig ongeloof, kennismaken met een zwarte zeemeermin. Eindelijk hebben ze een sprookjesfiguur waarin ook zij zich kunnen herkennen. Eindelijk mogen zij er ook zijn.

Dit zijn stappen naar een meer inclusieve samenleving, waarin de Kanttekening zichzelf continu blijft positioneren als crosscultureel medium. En zo’n medium past het niet om ronduit racistische termen als het n-woord een podium te geven.

Turkse banken schrappen Russisch betaalsysteem Mir

0

Turkse banken zijn gestopt met het ondersteunen van het Russische betaalsysteem Mir. Dat is gebeurd onder druk van de Verenigde Staten, meldt het ANP.

Een tweetal Turkse banken had eerder al aangegeven met Mir te stoppen. Nu komen daar ook staatsbanken Halkbank, TC Ziraat Bankasi en Vakiflar Bankasi bij.

Het Mir-betalingssysteem is momenteel beschikbaar in een handvol landen, waaronder Belarus en Kazachstan. Het betalingssysteem is populair bij Russische toeristen.

President Erdogan zei na een ontmoeting in augustus met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin nog dat het systeem het toerisme tussen beide landen vergemakkelijkt. Toch zou Erdogan vorige week met zijn minister van Financiën over alternatieven voor Mir hebben gesproken.

Turkije volgt naar eigen zeggen een ‘gebalanceerde route’ wat betreft het conflict in Oekraïne. Hoewel Turkije Oekraïne militair en politiek steunt, volgt het de economische sancties van het Westen over het algemeen niet op.

Wilders ontvangt Hongaarse prijs om ‘verzet tegen illegale immigratie’

0

Geert Wilders heeft in Hongarije een presidentiële onderscheiding in ontvangst genomen vanwege zijn ‘verzet tegen illegale immigratie’. De prijs werd uitgereikt door de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken, meldt Wilders trots op zijn Twitteraccount

‘Zeer vereerd met de Hongaarse Presidentiële onderscheiding die de minister van Buitenlandse Zaken vanmiddag aan me uitreikte in Budapest voor mijn verzet tegen illegale immigratie en steun aan Hongarije’, zegt Wilders.

Wilders onderhoudt al lange tijd warme banden met de Hongaarse premier Viktor Orbán, die net als hem openlijk tegen de opvang en immigratie is van moslimvluchtelingen- en migranten.

Beide politici staan ook bekend om hun Poetin-vriendelijke houding. Sinds de Russische invasie van Oekraïne hebben de twee politici overigens wel kritiek geuit op de invasie, met name Wilders, maar de twee blijven vooralsnog tegenstander van de Europese sancties tegen Rusland.

India verbiedt islamitische groepering wegens ’terrorisme’

0

India heeft de islamitische groepering Volksfront van India (PFI) voor vijf jaar verboden, omdat de deze betrokken zou zijn bij terrorisme. Meer dan honderd PFI-leden werden afgelopen maand vastgehouden door de Indiase autoriteiten, meldt het internationale persbureau Reuters.

Volgens de Indiase autoriteiten heeft PFI zich onder meer schuldig gemaakt aan terrorisme, financiering van terrorisme en moord.

De nu verboden studentenvleugel, het Campus Front of India (CFI), noemt de actie van de overheid ‘propaganda’ en een ‘politieke vendetta’.

‘We zijn tegen het concept van een hindoeïstische natie, we zijn tegen het fascisme, niet tegen India’, aldus CFI, dat overweegt om het verbod aan te vechten bij de rechter.

Gisteren ontkende PFI beschuldigingen van geweld en antinationale activiteiten, nadat de autoriteiten PFI-kantoren overvielen en tientallen leden oppakte.

In India wonen 1,4 miljard mensen. De meerderheid van de bevolking is hindoe. Een minderheid, ongeveer dertien procent, is moslim. De islamitische minderheid in India staat sinds 2014 sterk onder druk, nadat Narendra Modi (foto) van de hindoe-nationalistische BJP-partij premier werd.

Cineast Yazan Rabee vluchtte uit Syrië, maar bleef dromen over de dictatuur

0

Sinds Yazan Rabee (28) vijf jaar geleden Syrië ontvluchtte, had hij een terugkerende droom. Hij rent door lege straten,  achtervolgt door de agenten van de Syrische president Assad, maar hij kan zijn huis niet meer vinden. Een realistische droom, die dicht bij de werkelijkheid ligt: hij groeide op in een dictatuur. Meer vluchtelingen hebben die nachtmerrie. Rabee maakte er de film Back over. Zijn andere film, Beyond the Sun, gaat over het gevangeniswezen in Syrië. Met deze twee films debuteert hij op het Nederlands Film Festival, dat nog tot overmorgen gehouden wordt.

Hoe was het om zelf op te groeien in een dictatuur als Syrië en mee te doen aan protesten?

‘Als kind heb je niet echt door dat er een dictatuur is. Als kind denk je, door de opvoeding en door school, dat Assad de enige is en dat hij de God van alles is. Veel kinderen denken zo, ik dus ook. Totdat in 2011 ongewapende en vredelievende demonstraties begonnen tegen Assad, mensen die voor vrijheid streden. Ik zag op televisie wat er aan de hand was en hoe het regime daar weer op antwoordde, namelijk door op mensen te schieten en mensen te arresteren. Toen pas begon het voor mij duidelijk te worden wat de situatie was in Syrië. Mensen werden er gewoon onderdrukt en konden niks zeggen. Ik groeide op in een wereld waarin de muren oren hebben. Dat betekent dat je altijd moet oppassen als je met iemand praat. Het is gevaarlijk om kritiek te leveren op de zittende macht. Ik ben toen mee gaan demonstreren in Aleppo, dat was in 2012. Ik was toen zeventien.’

Waarom ben je gevlucht?

‘Die opstand escaleerde in een oorlog. Het werd gevaarlijk. Iedere dag kon je zonder reden worden opgepakt en afgevoerd. Dat zag ik om me heen gebeuren en het zou mij en mijn familie ook kunnen overkomen. Mensen zijn gevlucht vanwege de dreiging, om zichzelf en hun familie te redden. Maar de grootste reden om te vluchten was de psychologische onderdrukking die Assad en zijn regime op de bevolking uitoefenden. Er heerste altijd angst, vandaar die dromen. Dat laat ik ook in mijn film Back zien. Daarin vertel ik dat mensen steeds dezelfde terugkerende droom hebben, waarin ze wegrennen, achtervolgt door agenten van Assad, en waarin ze denken dat ze veilig zijn ergens, maar dan ineens terug zijn in Syrië. Misschien komt het door de revolutie of het regime dat er al lang is, want sinds de jaren zeventig worden mensen in Syrië psychisch onderdrukt.’

‘Ik groeide op in een wereld waarin de muren oren hebben’

Je bent Syrië ontvlucht via Turkije en toen in Nederland terechtgekomen.

‘Ik studeerde civiele techniek en wilde daarmee doorgaan, maar mijn vader wilde dat we weg gingen uit Syrië, vanwege de onveilige situatie. Ik vond de psychologische onderdrukking daarbij het ergste. Dat zag mijn vader en van hem moesten we toen naar Europa. De weg naar Europa leidt eigenlijk altijd door Turkije en daar bleven we ruim twee jaar. Ik wilde ook verder studeren en dat kon in Europa. Mijn vader ging toen vooruit naar Nederland, dan konden we ook voor gezinshereniging gaan. Sinds december 2016 woon ik in Nederland. Taal was een obstakel, maar ik heb de taal binnen een jaar geleerd en ben in 2018 aan de Sint Joost Academie in Breda begonnen met een kunstopleiding. Dit jaar ben ik afgestudeerd.’

Hoe is het om in vrijheid te leven, terwijl alle generaties voor jou in Syrië in permanente angst en machteloosheid leefden?

‘Ja, dat is moeilijk. Ik denk er iedere dag aan, dat ik hier goed leef. Dan denk ik aan die mensen en weet ik dat ik niets kan doen. Dat voelt machteloos. Ik kan alleen films maken. Maar het heeft geen zin om hier bij de pakken neer te gaan zitten, of er verdrietig om te zijn. Daar is niemand mee geholpen. Ik ga door en probeer films te maken, op een manier waarvan ik denk dat die goed is. Films voor de echte Syriër. Hopelijk kunnen ze mijn films zien en hebben ze er steun aan. Ik heb nog wel contact met een paar mensen in Syrië, maar daar wil ik niet veel over kwijt. Het is interessant om te zien hoe ze daar nog kunnen leven. Iedere dag is voor hen slechter dan de vorige.’

Lukt het dan ooit om echt vrij te zijn?

‘Tja. Ik heb nog te maken met de consequenties van het opgroeien in Syrië en de dictatuur van Assad. Wat ik heb meegemaakt blijft bij me, maar ik geef het een plaats door er films over te maken. Nu kan ik zeggen wat ik wil zeggen en maken wat ik wil maken, zonder dat ik bang hoef te zijn voor gevolgen. Ik probeer de hele waarheid te vertellen. Ik zie wel, je leeft maar één keer. Maar veel Syrische mensen hier in Nederland durven nog steeds niet veel te zeggen, zelfs niet als ze weten dat niemand met hen meeluistert. Een politieke mening wordt niet snel geuit.’

Veel andere vluchtelingen hebben dezelfde droom. Wat zegt dat?

‘Mijn broer, een neef en een oude vriend uit Aleppo hadden die droom allemaal. Het is een droom die veel mensen hebben die ergens voor op de vlucht zijn. Niet alleen uit Syrië, maar ook uit andere gebieden. Ook Joden die de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd. Deze droom gaat over doodsangst, over trauma en ontwortelen. Ik dacht dat ik de enige was met die droom, maar het bleken er veel meer. Ik ben er toen wat onderzoek naar gaan doen en wilde er een film over maken. Dat is Back geworden. Die film is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Ik stel de vraag hoe het komt dat zoveel mensen die nachtmerrie hebben.’

Heb je daar antwoord op gekregen?

‘Het is het regime zelf, van 1970 tot nu toe. Dat is de reden. De Assads hebben een systeem gecreëerd om mensen bang te maken, een bepaalde manier om om te gaan met het volk. Dat is de grootste oorzaak van die doodsangst en het trauma dat mensen hebben.’

Wat hoop je met de film te bereiken?

‘Ik ben geïnteresseerd in de psychologie van mensen in het algemeen. Dat sluit goed aan bij hoe ik films wil maken. Maar ik wil ook vertellen dat mensen niet alleen gevlucht zijn voor de raketten en soldaten, maar juist vanwege de psychologische terreur. Ik hoop dat kijkers dat zien.’

Heb je die droom nu nog steeds?

‘Nee, tijdens het draaien van de film is het gestopt. Ik hoor ook van anderen dat het minder wordt, als ze op een veilige plek zijn. Uiteindelijk is het weg.’

Ook over de beruchte Syrische gevangenissen maakte je de film Beyond the Sun. Het Assad-regime ‘runt een goelag-systeem’ tegen de eigen Syrische bevolking, aldus de Nederlandse genocide-professor Ugur Ümit Üngör (NIOD). Welke nieuwe bevindingen deed jij op?

‘Ik doe altijd onderzoek voor een film. Ik ging ooit in het Duitse Potsdam naar een museum, dat vroeger een Russische gevangenis was. Die gevangenis lijkt op de Syrische gevangenissen. De Stasi (de Oost-Duitse inlichtingendienst, red.) had die manier van onderdrukken van de Russen geleerd, en de Russen leerden dat ook aan de Syrische machthebbers. Syrië lijkt veel op de oude Sovjet-Unie. Wat ze daar toen met gevangenen deden dat doen ze in Syrië nu nog steeds, zoals martelen. Dat was nieuw voor mij.’

‘Dat landen weer contact hebben met het regime, alsof er niets meer aan de hand is, maakt me boos’

Hoe kan deze film ons perspectief op Syrië, de vluchtelingen en de wereld veranderen?  

‘Ik laat zien wat de mensen ervaren en hebben ervaren. Ik hoop dat mensen zien dat het Syrische regime slecht is, dat Assad geen goed persoon is. Maar ik zie de laatste tijd dat landen (waaronder Turkije en Gaza) weer contact hebben met het regime, alsof er niets meer aan de hand is. Dat maakt me boos, want de situatie is er nog steeds heel erg. Je hebt er de sterke kant, het regime, en de zwakke kant, het volk. Andere landen zien dat niet. Die zien de opstandelingen als terroristen en menen dat het regime aan de goede kant staat. Maar het regime deed en doet nog steeds vreselijke dingen tegen het volk. Mensen moeten niet vergeten dat Syrië een dictatuur is.’

Moet het Westen dit land blijven behandelen als een paria?

‘Assad heeft vreselijke, onmenselijke, onvergeeflijke misdaden begaan tegen het Syrische volk. Je kunt nu niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik hoop dat het Westen ook niet vergeet dat Assad een oorlogsmisdadiger is.’

Er gaan stemmen op om Syrië als veilig land te bestempelen en vluchtelingen te laten terugkeren. Wat vind je daarvan?

‘Dat vind ik vreselijk. Het gaat hier om een regime dat al meer dan vijftig jaar het volk onderdrukt. Assad is nu sterker dan ooit. Ik word echt boos als ik dat hoor.’

Assad blijft nog wel even in het zadel. Moeten Syriërs daarmee leren leven? Of moeten ze tegen hem blijven vechten?  

‘Dat vind ik een lastige vraag. Wat mij betreft moet hij sowieso weg. Ik vind dat Syriërs door moeten vechten, maar je kunt ook vechten zonder de wapens op te nemen. Ik vecht op mijn manier door films te maken. Maar het echte vechten heeft weinig nut denk ik. Er gaan alleen maar meer mensen dood. Mensen kunnen niet veel doen, ze hebben het geprobeerd. Maar dit land is niet voor Assad, het is voor de Syriërs. Dat zullen veel Syriërs ook zeggen. Er is nu minder vrijheid dan ooit. De grootste supporter van Syrië is Rusland. Dat moeten we nooit vergeten. Je ziet wat Rusland nu doet met Oekraïne. Ik wil niet dat mensen vergeten dat Rusland dit ook in Syrië heeft gedaan, maar dan samen met Assad. Ze hebben bombardementen uitgevoerd en geholpen om met sterke hand het land in hun greep te houden.’

Intussen probeert Syrië via influencers het land weer aantrekkelijk te doen lijken voor toerisme. Een Nederlands reisbureau biedt zelfs weer reizen aan naar Syrië. Een kwalijke ontwikkeling? 

‘Ik vind van wel. Als toerist kun je er gewoon heen, maar voor vluchtelingen is Syrië absoluut niet veilig. Mensen die naar Syrië op vakantie gaan, weten niet veel over de plek waar ze heen gaan (over de oorlog en Assads misdaden, red.). Dat geldt in Nederland ook. Misschien dat ze anders niet zouden gaan.’

Back is vanaf 29 september te zien op PICL en op 24 oktober in EYE in Amsterdam.

Jan Roos: ‘Weesie (PowNed) wilde dat ik ‘domme n*g*rs’ belachelijk maakte’

0

Op zijn YouTube-kanaal Roddelpraat beschuldigt Jan Roos zijn voormalige werkgever Dominique Weesie (PowNed) van racisme. De omroepvoorzitter doet zich nu beschaafd voor, aldus Roos, maar vroeger was hij ‘knetter-, knetterrechts en zo racistisch als de neten’.

Aanleiding van deze forse beschuldiging is de rel rond het programma Ongehoord Nieuws van omroep Ongehoord Nederland. Presentator Raisa Blommestijn nam daarin het ‘n-woord’ in de mond en vertoonde een suggestieve compilatie van ‘zwart geweld’ tegen witte mensen. Alle andere omroepen van de NPO, inclusief PowNed, veroordeelden ON om de uitzending. Maar Jan Roos vindt Weesie hypocriet.

‘Ik heb daar (PowNed, red.) items geweigerd te maken, omdat die zó racistisch waren, dat ik zei: ‘Dat ga ik echt niet doen.’’ Als voorbeeld noemt Roos een item over Prinsjesdag dat hij zou hebben geweigerd om te maken.

Weesie zou Roos naar een ‘zwarte wijk’ willen sturen, om aan donkere mensen te vragen waar de traditie van Prinsjesdag vandaan komt. ‘Haha, dat weten ze niet, domme n*g*rs’, zou Weesie hebben gezegd. ‘Dan laat je zien dat die mensen helemaal niets weten van ons land.’ Roos zou hem hebben geantwoord dat mensen in witte wijken ook niet weten wat Prinsjesdag betekent.

Tevens wilde Weesie een maand lang het PowNed-journaal presenteren samen met Sinterklaas én Zwarte Piet, aldus Roos. Dat zou uiteindelijk niet door zijn gegaan omdat medewerkers dit te ver vonden gaan. In 2020 hield Roos al een soortgelijk verhaal: ‘Weesie ‘wilde een maand lang als Zwarte Piet PowNews gaan presenteren. (…) En nu zit hij bij Jinek aan tafel te vertellen hoe slecht Zwarte Piet is. Hij heeft eieren voor zijn geld gekozen.”

Ook liet Weesie in 2011 zwarte mensen in beeld zien bij PowNed omdat de NPO deze eis stelde, in een rubriek met de titel ‘Een n*g*r omdat het moet’, memoreert co-presentator Dennis Schouten, die ook voor PowNed werkte, en had Weesie T-shirts laten drukken ‘Hup Zwarte Piet’.

Roos werkte van 2010 tot 2015 bij PowNed en daarna kort bij GeenStijl. Als lijsttrekker van de partij VoorNederland slaagde Roos er in 2017 niet in om in de Kamer verkozen te worden. Sinds 2020 presenteert Roos met Dennis Schouten het YouTube-kanaal Roddelpraat, dat honderdduizenden kijkers trekt. Roos is veroordeeld tot een geldboete na de mishandeling van een zestienjarige jongen.

Namens Powned wilde niemand reageren op vragen van de Kanttekening.

Nederland vol? Onzin, vindt ons panel: ‘Zorg voor evenredige asielopvang’

0

Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel zit al maanden overvol, met inhumane situaties tot gevolg. Om iedereen een slaapplek te kunnen bieden, springen opvanglocaties in nabije plaatsen in. Veel gemeenten willen niet meewerken in de opvang. Toch moet Nederland volgens het Veiligheidsberaad van burgemeesters ’tot in de lengte van jaren’ meer opvang realiseren dan we ooit hebben gehad. Maar hoe? Met een wet die gemeenten dwingt evenredig op te vangen, zoals de SP wil? Of is Nederland gewoon vol? We vroegen het ons panel.

Leontine Vreeke (46), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Nederlandse gemeenten moeten inderdaad hun verantwoordelijkheid nemen, als het over de opvang van vluchtelingen gaat. Dat doen ze nu niet. Daarom is er nu ook al die ellende.

‘Alleenstaande mannen die vluchten worden nu gecriminaliseerd. Het zijn allemaal verkrachters en criminelen, aldus het frame. Ja, er zijn asielzoekers die vrouwen verkrachten. Maar verkrachters heb je in alle bevolkingsgroepen; nu worden asielzoekers als groep gedemoniseerd. Daarnaast: de reis naar Europa is gevaarlijk, daarom maken jonge mannen deze reis. Als ze veilig zijn aangekomen en een asielstatus hebben, dan kunnen ze hun gezin laten overkomen.

‘Veel Nederlandse gemeenten kijken nu niet verder dan hun neus lang is. Ik heb verhalen gehoord, dankzij mijn netwerk, van een bus vol asielzoekers uit Ter Apel die naar gemeente x ging, maar weer terug moest naar Ter Apel omdat de burgemeester hen niet wilde hebben. Als elke gemeente verantwoordelijkheid neemt, dan hebben we geen opvanglocaties van 1.500 mensen, maar worden vluchtelingen gelijker verspreid over Nederland.

‘Veel gemeenten kijken niet verder dan hun neus lang is’

‘Zelf vang ik een Oekraïens gezin op. In het verleden heb ik een Irakese jongen opgevangen. Veel mensen vertellen mij dat ze ook wel een asielzoeker willen opvangen, maar ze willen ook weten hoe de gemeente hiermee omgaat, wat er wordt geregeld en wat niet. Helpt de gemeente met matrassen en dekens, bijvoorbeeld? En kun je ook met de gemeente afspreken dat je vluchtelingen voor maximaal drie of zes maanden opvangt? Er valt hier een wereld te winnen. En dan vergroot je ook het draagvlak om vluchtelingen menswaardig op te vangen.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘We moeten asielzoekers gelijker verspreiden over Nederland, maar ook over de verschillende Europese landen. Tegelijkertijd is niet realistisch als Nederland en als Europa om ten koste van alles iedereen op te willen vangen.

‘Het is naar dat asielzoekers die Nederland binnenkomen helemaal naar Ter Apel moeten, een uithoek. De toestanden daar zijn schrijnend. Draagvlak is belangrijk. In Oost-Nederland is weliswaar meer ruimte dan in het westen van het land, maar het draagvlak om asielzoekers op te vangen is er veel lager. In de Randstad is het draagvlak er wel, maar hier is minder ruimte.

‘Asielzoekers gelijker verspreiden, ook over Europese landen’

‘Nederland heeft het probleem mede zelf gecreëerd, door azc’s te sluiten toen de toestroom van asielzoekers tijdens de coronacrisis flink terugliep. Nu is er ‘plots’ tekort aan personeel en plaatsen voor opvang.

‘Over asielzoekers moeten we op een menselijke manier praten. Je slaat niet voor je plezier op de vlucht. Er is een diepe angst voor ‘de ander’. Ik begrijp die vrees voor het onbekende wel, maar het is zo oneerlijk tegenover de vele goede vluchtelingen. Nederland heeft als rijk land een morele plicht. Als je het beter hebt, dek je langere tafels – dan bouw je geen hogere hekken.

‘Dat Utrecht statushouders voorrang geeft bij het krijgen van een sociale huurwoning lijkt discriminerend, maar als het om echte vluchtelingen gaat ben ik daar wel voor. Jantje van dertig, die graag een woning wil, woont nu immers nog bij zijn moeder thuis die elke dag lekker voor hem kookt, en niet in een tentje bij Ter Apel.’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Er zijn 344 Nederlandse gemeenten. Als elke gemeente honderd asielzoekers zou opnemen, dan zou je dus zo’n 34.500 mensen kunnen opvangen. Voor kleine dorpen zou honderd mensen misschien te veel zijn, dan maak je de afspraak dat zij er vijftig opvangen en grotere gemeenten duizend of tweeduizend. Zo kan je er heel makkelijk uitkomen. Maar er zijn drie kwesties die spelen: de kwestie van mogen, kunnen en willen.

‘Ten eerste: internationale afspraken kennen geen vrijblijvendheid. We moeten asielzoekers opnemen. Dat recht heeft ieder mens.

‘Wat betreft het tweede punt: ik hoorde toen Nederland nog veertien miljoen inwoners had al dat het al ‘vol’ zou zijn. We zijn nu inmiddels zeventien miljoen mensen sterk en nog met boordevol ruimte. Dus dat is gewoon lariekoek.

‘Nederland is niet vol’

‘Het laatste punt is de belangrijkste kwestie: hoe kun je mensen die hulp nodig hebben niet willen helpen?! Als al die Nederlandse vluchtelingen van de Tweede Wereldoorlog niet door andere landen waren opgenomen, dan waren we nu Duitstalige geschiedenisboekjes aan het lezen. Overigens werden voor de Tweede Wereldoorlog door meerdere landen Joodse vluchtelingen geweigerd en naar Duitsland teruggestuurd. We weten allemaal hoe dat voor hun is afgelopen.

‘Nogmaals: Nederland is, met al haar slimme mensen, prima in staat om het asielvraagstuk op te lossen met een proportionele verdeelsleutel voor alle gemeenten. Nederland is niet vol.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Gemeentes moeten asielzoekers opvangen tot zover als mogelijk. Ze moeten elke optie in overweging nemen, zoals het opkopen van onderbezette hotels en leegstaande kantoorpanden. Bewoners en gemeentes moeten solidair zijn met asielzoekers.

‘Eigenlijk zouden werkgevers moeten inventariseren hoeveel werknemers daadwerkelijk naar kantoor gaan, om zo te kunnen bepalen of er – delen van- kantoren als opvanglocaties aangeboden kunnen worden. Men maakt zich druk om vervangbare zaken, terwijl huisvesting voor asielzoekers niet anders opgelost kan worden. Ik vind dat gemeentes dit beter moeten communiceren en oplossingen moeten vinden die de bewoners van de gemeente niet raken in hun dagelijks leven.

‘Gemeenten dwingen zal niet werken’

‘Gemeentes moeten asielzoekers evenredig opvangen. Maar ik vind dat het Rijk gemeentes moet belonen, niet dwingen. Dwingen zal niet werken, vooral niet in de Nederlandse cultuur. Gemeentes zullen denk ik alleen maar minder solidariteit laten zien als het opgelegd wordt.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Alle gemeenten moeten naar rato asielzoekers opnemen. En die verdeelsleutel moet door sommige gemeenten niet langs racistische lijnen worden ingevuld, worden met ‘0 opvangcapaciteit’ of ‘vol is vol’.

‘Ik kan er echt kwaad om worden om die ‘vol is vol’-roepers. Ze profiteren wel van ons Nederlandse belastinggeld en onze exporteconomie, waar Nederlanders met een migratieachtergrond een grote bijdrage aan leveren, maar wanneer ze zelf een keer verantwoordelijkheid moeten nemen – ho maar! Wel de lusten en niet de lasten van het buitenland. Walgelijke mentaliteit.

‘Ik kan echt kwaad worden om die ‘vol is vol’-roepers’

‘Maar goed, deze asielzoekers hebben alle hulp nodig die ze maar kunnen krijgen. Ik ben het totaal oneens met de term ‘gelukszoekers’, die voor de luxe in het Westen huis en haard zouden hebben verlaten. Integendeel: ze hebben met gevaar voor eigen leven en die van hun kinderen die bootreis over de zee gemaakt en de klappen van Griekse, Bulgaarse, Kroatische grenswachten opgevangen. Daarom moeten we juist solidair zijn met deze mensen en hen naar capaciteit opvangen per gemeente.

 

‘We moeten ze als mensen behandelen en niet als dieren in een stal. Hoewel dieren in Nederland ook volgepakt zitten in megastallen, hebben ze tenminste nog een stal. Asielzoekers moeten buiten verpieteren in de regen. Het asielrecht is de facto gecanceld door de huidige politiek. En het trieste is dat veel Nederlanders het eens zijn met deze racistische politiek.’