22.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 391

Haags gemeenteraad (Denk) vergelijkt Verdonk met Hitler, zegt sorry

0

De Haagse Denk-fractievertegenwoordiger Nizaam Muradin heeft Rita Verdonk (raadslid Groep de Mos/Hart voor Den Haag) tijdens een raadsvergadering vergeleken met Adolf Hitler. Inmiddels heeft Muradin excuses gemaakt, meldt AD Den Haag.

Muradin maakte zijn vergelijking nadat Verdonk aandacht vroeg voor overlast door dak- en thuislozen op de Koekamp. Vrouwen voelen zich hier niet altijd meer veilig, aldus Verdonk.

De opmerkingen van Verdonk deden Muradin denken aan ‘een persoon uit de geschiedenis met een klein snorretje’. Verdonk vond de aantijging ‘schandalig’. ‘Dit soort opmerkingen zijn precies de reden waarom ik vier jaar beveiligd werd en mijn kinderen niet alleen naar school konden.’

Burgemeester Jan van Zanen veroordeelde de vergelijking. ‘Dat geeft geen pas en hoort niet thuis in een democratisch debat.’

Inmiddels heeft Muradin zijn excuses aangeboden, meldt Denk-fractievoorzitter Nur Icar. ‘Een debat kan fel zijn, ook uit de drive om kwetsbaren te beschermen. Maar dit was onjuist en onrechtvaardig.’

Rita Verdonk was in de periode 2003-2006 minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie in het kabinet-Balkenende II. Ze verloor in 2006 de verkiezingen voor het VVD-leiderschap van Mark Rutte. En jaar later werd ze uit de VVD-fractie gezet. Haar nieuwe partij Trots op Nederland behaalde in 2010 geen zetels. In maart 2022 keerde Verdonk terug in de lokale politiek, nadat ze door ex-PVV’er Richard de Mos van Groep de Mos/Hart voor Den Haag gevraagd werd om de nummer twee op zijn lijst te worden. Groep de Mos/Hart voor Den Haag is de grootste partij in de Haagse gemeenteraad.

Ophef: ON-presentatrice gebruikt ‘n-woord’ in uitzending over ‘blankofobie’

0

Raisa Blommestijn, presentator bij omroep Ongehoord Nederland, heeft de afschuw van veel twitteraars over zich afgeroepen door gisteren meermalen het ‘n-woord’ te gebruiken in een tv-uitzending die deels ging over ‘blanken die door zwarten in elkaar worden geslagen’. Iemand zegt zelfs aangifte tegen haar te hebben gedaan.

In de gewraakte uitzending van Ongehoord Nieuws komen eerst de strubbelingen binnen BIJ1 aan bod, waar recentelijk het Amsterdamse bestuur uit onmin is opgestapt en zwarte leden melding maken van racistisch gedrag door partijgenoten. Hierop stelt co-presentator Arlette Adriani ‘de minder belichte zijde van racisme’ aan de kaak, ‘namelijk blanken die door zwarten in elkaar worden geslagen’. Vervolgens worden social media-video’s getoond waarop zwarte mannen witte mannen slaan of schoppen.

Blommestijn, die in de uitzending het woord ‘blankofobie’ munt, richt zich daarop tot tafelgast Kamerlid Pepijn van Houwelingen (Forum voor Democratie). ‘Dit zijn werkelijk schokkende beelden, je ziet dat blanken in elkaar worden geslagen door n*g*rs, overigens op grote schaal, in dit soort filmpjes die worden gedeeld op het internet. Waarom horen we hier nu zo weinig over, als het gaat om de grotere discussie, als het gaat over racisme?’

Van Houwelingen antwoordt dat de beelden van witte mensen die door zwarte mensen in elkaar worden geslagen niet in het ‘hoofdnarratief’ passen, dat volgens hem door de media wordt gepusht.

De uitzending leidt tot een storm van verontwaardiging op Twitter. Blogger Wouter Louwerens zegt zelfs aangifte tegen Blommestijn, Ongehoord Nederland en de NPO te hebben gedaan, vanwege het gebruiken van het ‘n-woord’.

‘Uit de blik, intonatie en mimiek van Raisa Blommestijn kun je duidelijk constateren dat deze racistische slur bedoeld was om een effect te sorteren’, schrijft Louwerens. Het gaat volgens hem om doelbewust racisme.

Blommestijn vindt de aangifte idioot. ‘Het gebruik van een volstrekt normaal Nederlands woord is tegenwoordig, anno 2022, aanleiding voor aangifte. Het summum van idioterie; we leven in absurde tijden’, twittert ze.

Maakt een aangifte kans? Advocaat Sidney Smeets denkt van wel. ‘In de rechtspraak is aanvaard dat ‘het n-woord’ beledigend is’, twittert hij. Maar of de vrijheid van meningsuiting, zoals beschreven in in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, straf voorkomt, is volgens de advocaat afhankelijk van de context. ‘Is sprake van publiek debat en, zo ja: is het onnodig grievend?’

Blommestijn twittert nu alvast dat ze niet zal ‘buigen’. ‘Talloze (doods)bedreigingen, geweldfantasieën en haatberichten verder naar aanleiding van de uitzending van Ongehoord Nieuws gister. Bizar wat een enkel woord bij mensen losmaakt, maar tevens ook illustratief waarom we dat dus wél moeten gebruiken. Niet buigen voor intolerantie.’

UPDATE: NPO-voorzitter Frederieke Leeflang laat weten dat met het racisme-item van Ongehoord Nieuws ‘de grens van de redactionele vrijheid is bereikt’. Daar zitten namelijk ‘grenzen aan wat racistische of discriminerende uitlatingen betreft’.

Leeflang verzoekt dan het Commissariaat voor de Media om zich hierover uit te spreken ‘in het licht van het Mediawet-artikel 2.88 lid 5: ‘een publieke media-instelling neemt passende maatregelen om te voorkomen dat het aanbod van haar mediadiensten aanzet tot geweld of haat jegens een groep of lid van een groep’.’

Leeflang: ‘Bij de NPO komen veel klachten binnen over deze uitzending, waaronder ook kopieën van klachten die bij de Ombudsman zijn ingediend. We vragen de Ombudsman om deze met voorrang te behandelen.’

UPDATE: De andere omroepen in het bestel laten in een statement weten collectief de gewraakte uitzending van Ongehoord Nieuws af te keuren.

‘Middels taal en beeld wordt daarin een valse, racistische boodschap verkondigd die wij gezamenlijk kwalificeren als onjournalistiek, onethisch en in strijd met de kernwaarden van de NPO. Dat is het platform van de publieke omroep onwaardig’, aldus VPROBNNVARA, Omroep HUMANKRO-NCRVEOOmroep ZwartPowNed en Omroep MAX.

‘Wij spreken de omroep Ongehoord Nederland daar collectief op aan. Voor racisme is geen plaats in onze maatschappij.’

De Nederlandse Vereniging van Journalisten laat weten zich hierbij aan te sluiten. ‘Racisme past geen enkel journalistiek medium.’

UPDATE: Ongehoord Nederland zegt ‘met verbazing’ de reactie van de NPO te hebben ontvangen. De omroep zegt slechts aandacht te hebben besteed aan de vraagstellingen ‘Racisme, wie doen het?’ en ‘Wie is een racist?’ naar aanleiding van de beschuldigingen van racisme bij BIJ1.

‘Daarbij heeft Ongehoord Nederland niemand willen beledigen. De kernboodschap van het item was juist (…) dat (alle) mensen elkaar meer als mensen zouden moeten gaan zien.’

Voorzitter Arnolg Karskend: ‘Ongehoord Nieuws belicht en becommentarieert de nieuwsbol van de andere zijde en met deze visie en missie zijn we toegetreden tot het publieke bestel. Van racisme, discriminatie of het oproepen tot geweld moeten wij niets hebben en wij nemen als omroep afstand hiervan.’

Protest in Utrecht tegen asielbeleid: ‘Regering en gemeenten kijken weg’

0

Morgenmiddag vindt op het Domplein in Utrecht een demonstratie plaats van Nederlanders die ijveren voor een ‘menselijk asielbeleid’. Aanleidingen zijn, aldus de initiatiefnemers, ‘het falende asielsysteem, de ‘asieldeal’ en de schrijnende beelden van de situatie in Ter Apel’.

De demonstratie is onderdeel van de landelijke actie MiGreat, een groep die de afgelopen weken naast Artsen zonder Grenzen en het Rode Kruis actief was in Ter Apel. MiGreat wil dat de opvang van asielzoekers in Nederland eindelijk eens goed wordt aangepakt.

‘Ons asielsysteem is kapot, mensenlevens staan op het spel, de regering en ook veel gemeenten kijken weg. Mede doordat de regering een vals beeld schetst van de situatie. Terwijl juist nu actie noodzakelijk is.’

MiGreat wil meer plek voor extra kwetsbare vluchtelingen, opheffing van de beperkingen tegen gezinshereniging en dat vluchtelingen leefgeld krijgen, net als een geganrandeerde mogelijkheid om te koken en op privacy. Ook wil de groep een einde aan de ‘framing’ door CDA en VVD, die vluchtelingen zouden criminaliseren.

Op het podium staan vanaf vier uur onder meer Melody Deldjou Fard (gemeenteraadslid Groenlinks Utrecht), de Syrische protestzanger Gharib en schrijver Rodaan al Galidi.

Over mensen, Moabieten en monsters

0

Met de secularisatie, het verdwijnen van de religieuze waarden van de Bijbel, Koran of Thora in grote delen van de samenleving, zijn ook heel elementaire boodschappen voor die samenleving verdwenen.

Beelden van op de grond slapende asielzoekers, vervuilde wc’s, geen plek om je te wassen en de noodzaak om desnoods Artsen zonder Grenzen in te zetten in een land als Nederland. In ons gewone, moderne, westerse, beschaafde landje wil onze overheid ons doen laten geloven dat voor de gevestigde burger alles tot in de puntjes is geregeld. Maar in werkelijkheid zijn wij diep gezonken.

Mensen die van huis en haard zijn verdreven, vanwege de oorlog, vanwege de honger, vanwege andere erbarmelijke omstandigheden, worden zelfs het meest elementaire, waar ieder mens recht op heeft, niet langer gegund.

In de Bijbel lezen we dat het Joodse Volk, na vierhonderd jaar slavernij en onderdrukking, eindelijk op weg is naar een eigen plekje op deze aarde, het oude Kanaän. De Israëlieten moeten op hun lange reis daarnaartoe over het grondgebied van het land Moab reizen. Nou, de Moabieten vinden dat niet fijn. En zij benaderen de vluchtelingen dan ook niet echt op de meest sympathieke manier. Het verhaal laat ons weten dat zij zelfs weigeren aan dat volk, dat, nogmaals, alleen maar op doortocht is, wat ‘brood en water’ aan te reiken.

Zoals wel vaker in de Heilige Geschriften voorkomt, legt G’d Moab de nodige sancties op na dit gedrag. Sancties dus, omdat zij geen ‘brood en water’ hebben verstrekt. Maar daar bleef het niet bij. De Moabieten probeerden de Israëlieten te vervloeken en te vernietigen.

De kernvraag: waarom werden de Moabbieten gesanctioneerd vanwege ‘alleen maar’ het niet verschaffen van brood en water? Waarom wordt niet verteld dat zij gesanctioneerd werden voor veel ergere zaken, het vervloeken en willen vernietigen van het Joodse volk?

Wel, hierom: het weghouden van water en brood, de eerste levensbehoeften, toont dat er uiteindelijk geen enkele empathie en mededogen voor de ander bestond in Moab. Het is dan nog maar een kleine stap naar vervloeking en vernietiging. De wereldgeschiedenis staat helaas vol met zulke verhalen.

Het weghouden van water en brood: een kleine stap naar vervloeking en vernietiging

Dit antwoord is op zijn minst angstaanjagend. Juist ook voor ons nu, in ons Nederland. Want niet alleen internationale verdragen, maar ook de basale, intermenselijke regels gebieden ons om voor vluchtelingen te zorgen. Het gaat hier immers om naastenliefde, respect voor de ander, de empathie met de mens in nood. We leven in angstige tijden. Er is onvoldoende medische verzorging voor vluchtelingen. Ze hebben geen bed om in te slapen. Er zijn geen sanitaire voorzieningen. En er is geen mededogen.

Het onthouden van water en brood van hen die op weg zijn naar een veilig leven. Laat het in ons Nederland in G’dsnaam niet de mores worden om ook deze eerste stappen van menslievendheid te laten verdwijnen. Ter voorkoming van nog veel kwalijker stappen. Zoals het idee dat monden die er niet meer zijn ook niet meer gevoed hoeven te worden. Omdat je hen hebt weggeduwd en uitgeput en een grote muur van onmenselijkheid om hen heen hebt gebouwd. Omdat je, G’d verhoede, van mens veranderd bent in een monster.

Syrië: rapport onthult gruwelijke details over de ‘zoutkamers’ van Assad

0

In een rapport over de beruchte Sednaya-gevangenis in Syrië doen Syrische ex-gedetineerden voor het eerst gedetailleerd een boekje open over het bestaan van ‘zoutkamers’ waarin lijken werden bewaard. Het Assad-regime gebruikte de kamers  als conserveerplek om de ‘industriële schaal van het doden’ bij te kunnen houden, meldt het Franse persbureau AFP.

Abdo (30, vluchteling in Oost-Libanon) was vol verbazing toen hij in een kamer vol met zout werd gegooid in 2017. Zijn eerste gedachte: ‘Ze hebben zoveel zout, maar deden helemaal niks in ons eten.’ Hij zat toen al twee jaar gevangen in Sednaya.

‘Toen stapte ik op iets kouds. Het was iemands been.’ Hij zag een gemergeld en half verbrand lijk en kwam er nog twee tegen.

Volgens de Vereniging voor Gedetineerden en Vermisten in de Sednaya Gevangenis, dat het rapport heeft geschreven, zijn er tenminste twee van zulke zoutkamers in Sednaya. Meer dan honderdduizend mensen zijn er sinds 2011 in de Syrische gevangenissen gestorven. Dat is een vijfde van het totale aantal doden in de Syrische oorlog, aldus het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten.

Volgens de vereniging gaan de zoutkamers terug tot 2013, een van de dodelijkste jaren van het conflict. Ze zijn ontstaan om het ‘geïndustrialiseerde tempo van het doden’ bij te houden.

‘De lijken gingen pas twee tot vijf dagen na overlijden naar een zoutkamer. Ze bleven daar totdat er genoeg lijken waren om een vrachtwagenlading te vullen. De volgende stop was dan het militaire ziekenhuis, om doodscertificaten op te halen. Daarbij werd vaak ‘hartfalen’ als doodsoorzaak genoteerd. Daarna werden ze massaal begraven.’

‘De zoutkamers waren bedoeld om de lichamen te conserveren, de stank te onderdrukken, en om de beveiliging en gevangenispersoneel te behoeden voor bacteriële infecties. Sednaya heeft op een industriële schaal de dood geproduceerd. Het regime wilde dat Sednaya een zwart gat werd, dat niemand er ooit iets van zou afweten. Dit rapport laat dat niet gebeuren’, aldus de directeur van de vereniging.

Het is onduidelijk of de zoutkamers nu nog steeds bestaan.

Sednaya is slechts één van de vele complexen waar dissidente Syriers, vaak voor onbepaalde tijd, werden vastgehouden en ook werden gemarteld en geëxecuteerd. Het gaat hier om kampen die zijn verspreid over het hele land. De Turks-Nederlandse professor Ugur Ümit Üngör (NIOD), die onderzoek doet naar grootschalig geweld, maakte eerder de vergelijking met het goelagstelsel in de Sovet-Unie.

Amnesty-voorzitter in CIDI-podcast, zwijgt over bezettingspolitiek Israël

0

Frank Heemskerk, bestuursvoorzitter van Amnesty Nederland, ligt onder vuur bij Palestina-activisten. In een ruim vijftig minuten lange podcast van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zou hij te onkritisch over Israël zijn.

In de podcast-aflevering praten twee CIDI-medewerkers over de successen van de ‘innovatieve’ Israëlische economie en waarom de Palestijnse economie zo achter blijft. Tussendoor wordt de jaarlijkse CIDI-reis naar Israël gepromoot, voor journalisten en anderen die meer over het Israëlisch-Palestijnse conflict willen weten. Critici noemen deze trip een propagandareis.

Te gast in de CIDI-podcast is Amnesty-voorzitter Frank Heemskerk, oud-staatssecretaris van Economische Zaken in het kabinet-Rutte II namens de Partij van de Arbeid. Hij is tegenwoordig ook secretaris-generaal van de European Round Table for Industry (ERT) in Brussel, een forum van ruim 50 CEO’s van Europese multinationale bedrijven, gericht op het promoten van groei van de Europese economie. Ook is hij gastdocent van het vak Geo-Economics op de Universiteit van Leiden.

Een van de CIDI-gastheren vraagt aan Van Heemskerk in de podcast: ‘Maakt het feit dat Israël een liberale democratie is een verschil [met de Palestijnen] in het drijven van handel?’ Een spannende vraag, want volgens Van Heemkerks eigen Amnesty valt dat liberale en democratische gehalte van Israël nogal mee: dat land zou zich schuldig maken aan apartheidspolitiek jegens de Palestijnen, aldus Amnesty International in een rapport dit jaar – waar het CIDI overigens felle kritiek op had. Toch praat Van Heemskerk vrolijk met zijn gastheren mee.

Soms is Heemskerk een enigszins kritisch. Zo heeft hij kritiek op ‘veiligheidsmaatregelen’ van Israël: die zorgen voor infrastructurele belemmeringen zorgen, die weer leiden tot economische problemen in de Palestijnse gebieden. Toch mag je Israël niet verwijten dat het land een ‘veiligheidsbeleid’ heeft, vindt Heemskerk.

Later in de uitzending verwijst hij naar het lijvige Amnesty-rapport dat Israël een apartheidsstaat noemt. Een van de CIDI-medewerkers zegt dat je veel gaten in dit rapport kan schieten, maar Heemskerk gelooft dat niet. De andere CIDI-medewerker houdt zich op de vlakte: ‘Ik ben geen kenner van internationaal recht.’

De CIDI-gastheren gaan vervolgens over op een ander onderwerp. Heemskerk laat het gaan.

Dit kan allemaal op weinig goedkeuring rekenen bij strijders voor de Palestijnse zaak. De pro-Palestijnse twitteraar Jan Tervoort spreekt over een ‘bizar en beschamend optreden’. Tervoort merkt op dat Van Heemskerk het niet één keer heeft over de 55-jarige durende Israëlische militaire bezetting en de – volgens het internationaal recht illegale – kolonisatie van Palestijnse gebieden.

Ook The Rights Forum, een Nederlandse NGO die zich voor de Palestijnen inzet, is verontwaardigd en heeft het over ‘ongelofelijke uitspraken’ van de Amnesty-voorzitter.

Amnesty Nederland zegt, na een verzoek van de Kanttekening, nu niet te willen reageren.

Westen zet druk op Turkije, wenst meer economische actie tegen Rusland

0

De Verenigde Staten en de Europese Unie willen dat de Turkse financiële sector niet langer als ‘achterdeur’ voor Rusland fungeert, waardoor de westerse sancties worden ontweken. Westerse ambtenaren laten dit aan Ankara weten, meldt de Britse krant the Financial Times.

Turkije doet niet mee met de westerse sancties tegen Rusland. De VS en de EU maken zich met name zorgen over de Turkse banken die zijn geïntegreerd met Mir, het Russische betaalsysteem voor binnenlandse transacties.

De druk op Turkije is onderdeel van het westerse streven om de sancties tegen Rusland beter te organiseren, omdat ze tot nu ‘gefaald’ hebben om de Russische economie schade te berokkenen.

‘De focus zal nu liggen op de ontwijking van sancties in de financiële sector’, aldus een van de westerse ambtenaren. ‘We zenden een duidelijke boodschap naar financiële instellingen van derden, zodat ze geen banden meer aangaan met het Mir-betalingsnetwerk, omdat die ontwijkingsrisico’s van de sancties met zich meebrengen. We moeten de geitenpaadjes afsluiten’.

Turkije volgt naar eigen zeggen een ‘gebalanceerde route’ wat betreft het conflict in Oekraïne. Maar het Westen is bezorgd. Hoewel Turkije Oekraïne militair en politiek steunt, volgt het dus de economische sancties van het Westen niet op en wil het zelfs nog nauwere economische banden aangaan met Rusland, door bijvoorbeeld het Mir-betalingsnetwerk uit te breiden in Turkije.

Vijf van Turkije’s grootste banken zijn al leden van het Mir-betalingssysteem, dat door Rusland als alternatief is ontwikkeld voor Visa en Mastercard.

Factcheck: stamde Queen Elizabeth af van de profeet Mohammed?

0

Op social media circuleert de bewering dat de overleden Britse koningin Elizabeth II een afstammeling was van de profeet Mohammed. Deze claim gaat soms zelfs vergezeld van een kaart met daarop haar ‘stamboom’. Hoe zit dit?

Volgens de Facebookpagina van de IslamOmroep, die twee jaar geleden vergeefs een poging deed om in het omroepbestel te komen, gaat het hier niet om zomaar een roddel. De IslamOmroep wijst op een interview uit 2018 van de Britse krant the Times met Jerome Starkey, een Britse historicus, die beweert dat de theorie, jawel, waarschijnlijk waar is.

Dat zit zo: de islamitische en christelijke vorstenhuizen in het middeleeuwse Spanje waren via huwelijken aan elkaar verbonden. Elizabeth zou afstammen van een islamitische prinses met de naam Zaïda, die, via haar vaders kant, via een lange lijn zou afstammen van Hassan Ibn Ali, kleinzoon van de profeet.

Zaïda, die leefde in de elfde eeuw, staat bekend als een moslimvluchteling die Sevilla ontvluchtte, zich bekeerde tot het christendom en haar naam veranderde in Isabel. Ze word door sommigen beschouwd als de dochter van Sevilla’s heerser Al-Mutamid Ibn Abbad, en werd een minnares van koning Alfonso VI van het Noord-Spaanse Castilië, tevens de aartsvijand van haar ‘vader’.

Naar verluidt zou een van Zaïda’s nakomelingen in de veertiende eeuw trouwen met Richard van Conisbrough, graaf van Cambridge, waarvan op zijn beurt wordt gezegd dat hij een voorouder van koningin Elizabeth is.

Maar bewijs voor deze lijn ontbreekt, zegt de Amerikaanse historica Patricia Grieve (Columbia University) tegen de website Middle East Eye. ‘Er zijn nogal wat veronderstellingen en gissingen en wat legendarisch materiaal…’

Een van de verhalen is dat de Castiliaanse koning Alfonso VI prinses Zaïda ‘won’ in een schaakwedstrijd tegen haar ‘vader’ al-Mutamid, de islamitische vorst van Sevilla. ‘Dit is een legende, die probeert vrouwen en land gelijk te stellen en te rechtvaardigen dat Alfonso geen land had gewonnen tegen al-Mutamid, maar wel de dochter’, aldus Grieve.

Het is uit de de historische bronnen niet duidelijk of Zaïda daadwerkelijk al-Mutamids dochter was. Sommige bronnen spreken erover dat ze ‘slechts’ zijn schoondochter was. Het is volgens historica Grieve ook niet duidelijk of ze Alfonso’s vrouw Isabel werd, of slechts een minnares was.

‘Zaïda is een mysterieuze figuur, omdat we vooral speculaties en legenden hebben en niet zoveel harde historische feiten als we zouden willen.’

Toch houdt de historica de deur op een kiertje. Misschien is Elizabeth toch verwant aan de profeet: ‘Niets zou mij verbazen over bloedverwantschappen, hoe ver weg in de tijd en klein in verband, tussen een willekeurig aantal mensen, waaronder koningin Elizabeth en de profeet Mohammed.’

TikTokker van kleur: ‘Dankzij witte mensen blijf ik dik’

0

De Indiase TikTokker Marzuka Tartil Esha geeft witte mensen de schuld van het feit dat ze kampt met overgewicht. Op social media wordt met hoon op haar verhaal gereageerd, maar ze krijgt ook steun.

Marzuka Tartil Esha, die studeert in de Verenigde Staten, plaatste video’s van onder meer honden, katten en haar blote voeten voordat ze op de politieke toer ging.

‘Ik ga jullie bewijzen waarom witte mensen de reden zijn waarom ik dik ben vandaag de dag’, zo begint Esha haar video.

@unheard.melodies128 I said what I said #foryou #foryoupage #colonialism #obesity #weightloss ♬ original sound – Marzuka Tartil Esha

Toen de (witte) Britten India koloniseerden, vernietigden ze ook de vruchtbare landbouwgronden, legt ze uit. Dit had hongersnoden tot gevolg, waaronder die van 1943 die miljoenen mensenlevens eiste. Het gevolg: veel mensen in India zijn nog altijd bang om honger te lijden, vervolgt Esha, en eten daarom te veel.

‘Mijn genen denken altijd: ‘Jij gaat dood. Op een zeker moment zal er weer een hongersnood zijn, heb jij geen eten en zul je sterven.”

Aan het slot van de video steekt ze haar middelvinger op, bedoeld voor de witte mensen die in haar ogen de oorzaak zijn van het feit dat ze zich niet aantrekkelijk voelt.

Op Twitter wordt met hoon op Esha’s video gereageerd. ‘Met wit bedoelt ze het brood dat ze elke dag eet…’, reageert een twitteraar sarcastisch. Heeft ze zelf niet stiekem een paar witte mensen opgegeten?, vraagt een ander zich af. En weer een ander vindt dat Esha zich niet zo moet aanstellen en naar de sportschool moet gaan.

Het verhaal van Esha herinnert een Twittergebruiker aan het verhaal dat een zwarte jongen hem op school vertelde. Hij ‘zei dat als witte mensen Afrika niet hadden gekoloniseerd, hij waarschijnlijk in de jungle zou zitten tussen een stel naakte zwarte meisjes. Hij zei het met een zucht, alsof een prachtige levenservaring van hem was gestolen. Ik denk daar vaak aan’.

Maar behalve hoon krijgt Esha ook bijval. ‘Ze heeft feitelijk gelijk, Indiërs hebben zes keer zo vaak diabetes’, reageert de Amerikaanse sociale onderneemster Sarah Nadav, die zich bezighoudt met het armoedevraagstuk. ‘Ze hebben zich aangepast aan hongersnoden. De hongersnoden werden veroorzaakt door de kolonisatie. De kolonisten waren witte mensen. Zoek het maar op.’

Rotterdam: oppositie én 135 organisaties willen meer asielzoekers

0

135 organisaties, waaronder Recht op de Stad, Havensteder, Extinction Rebellion, Theater Rotterdam en Aktiegroep het Oude Westen, willen dat de gemeente Rotterdam meer asielzoekers opvangt. Oppositiepartijen PvdA, GroenLinks, CDA, Volt, BIJ1 en ChristenUnie willen dit ook.

De 135 organisaties overhandigen vandaag een manifest aan wethouder Faouzi Achbar (DENK). Ze vinden dat Rotterdam meer mensen moet opvangen dan de afgesproken vijfhonderd asielzoekers.

De initiatiefnemers wijzen op Amsterdam, dat drieduizend extra asielzoekers welkom heet. Het is volgens hun een schande dat het Rotterdamse college tijdens de huidige opvangcrisis blijft vasthouden aan het ‘kille coalitierakkoord’ hierover.

‘Wij willen dat de stad het gehanteerde quotum loslaat en een aantal asielzoekers opneemt dat de stad waardig is en dat nodig is in verband met de landelijke opvangcrisis. Opnieuw afschuwelijke taferelen in Ter Apel moeten we met z’n allen voorkomen.’

Volgens VVD-staatssecretaris Eric van der Burg (Asielzaken) zou Rotterdam op basis van evenredigheid tweeduizend in plaats van vijfhonderd asielzoekers moeten opvangen. De Rotterdamse oppositie sluit zich hierbij aan.

‘Om deze noodsituatie snel op te lossen, moeten gemeentes doen wat zij kunnen. Ook als dit meer is dan ze al doen’, schrijven PvdA, GroenLinks, CDA, Volt, BIJ1 en ChristenUnie in een gezamenlijke brief.

Volgende week woensdag gaan de oppositiepartijen hierover met wethouder Achbar in debat tijdens een commissievergadering.