20.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 399

Influencer spoelt ‘waardeloos’ Turks geld door de wc, wordt gearresteerd

0

Een Turkse influencer is gisteren aangehouden omdat ze in een TikTok-video 100 Turkse lira door de wc had gespoeld.

Mika Can Raun, een trans persoon, is een bekende figuur op Turkse social media met veel volgers op TikTok (130.000) en Instagram (700.000).

Ze spoelde honderd Turkse lira door het toilet, omgerekend ruim vijf euro, om te illustreren hoe weinig waarde de lira door de aanhoudende inflatie nog heeft.

Maar de autoriteiten vatten haar actie op als het ‘beledigen van de symbolen van de soevereiniteit van de staat’.

Niet lang na haar aanhouding is ze vrijgelaten.

In Nederland en andere Europese landen viert de inflatie hoogtij, maar in Turkije is deze tien keer zo hoog en al veel langer gaande.

Het ‘islamdebat’ lijkt soms 2002 te echoën – toch zijn we al veel verder

0

Debat-déjà vu. Wie de afgelopen weken de veenbrand van het ‘islamdebat’ zag opvlammen, waande zich weer ongeveer in 2002.

Een woelige week begon toen onze columnist rabbijn Lody van de Kamp een brief van burgemeester Femke Halsema las, een uitnodiging voor overleg gericht aan ‘alle moskeebesturen’ van Amsterdam. Ze wilde hen een selectieve verklaring laten tekenen die geweld tegen LHBTIQ+’ers veroordeelt.

Van de Kamp schreef op 15 oktober, twee dagen voor de ontmoeting, een vlammende column op de Kanttekening:

‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Twee dagen later blies Halsema de ontmoeting af. Moskeeën waren boos over de uitnodiging, want die was alleen aan moskeebesturen gericht. Maar de burgemeester ontkende dat ze discrimineerde: ze beweerde dat andere geloofsgemeenschappen ook benaderd werden.

De Amsterdamse kerkenraad kreeg de avond voor de publicatie van Van de Kamps column een ‘informele uitnodiging’ op een ‘heel laat moment’, bevestigde de raad aan het Parool. Opmerkelijk: de Kanttekening had luttele uren voor deze ‘uitnodiging’ de gemeente gevraagd of ook andere geloven of niet-islamitische organisaties zouden worden uitgenodigd.

Ofwel: paniek in de Stopera. Ondoordacht beleid van de gemeente. Weg coördinatie, weg vertrouwen vanuit moskeeën, moslims en een deel van de samenleving. En koren op de molen van extremisten. Die kunnen weer zeggen: ‘Zie je wel, ze vertrouwen ons niet.’

En dan is er nog het oplaaiende hijab-debat, naar aanleiding van de gebeurtenissen in Iran. In een Kanttekening-stuk hekelden moslima’s een artikel dat eerder in de Volkskrant verscheen onder de kop ‘Hoofddoekdwang in Holland’. Een van onze geïnterviewden – met hoofdoek – zei: ‘De islam kent geen dwang.’

Zo zie ik dat ook. Maar we moeten vooral als moslimgemeenschap onze ogen niet sluiten voor de verhalen zoals opgetekend in de Volkskrant: echte vrouwen, die echte ervaringen van hijabdwang vertellen. En we moeten juist als moslims opkomen voor de keuzevrijheid van deze vrouwen. Want dwang is tegen de essentie van de islam.

We zien het als onze taak om tegenover zo’n Volkskrant-stuk een ander geluid, dat vaak niet weergegeven wordt, wél een podium te geven. Overigens sluit het een het ander niet uit. Ja, hoofddoekdwang bestaat. Maar zoveel moslima’s dragen de hijab wel degelijk vrijwillig.

Mijn familie kent vrouwen met en zonder hoofddoek. Ze beslissen het zelf. Niemand in mijn familie veroordeelt vrouwen zonder hoofddoek. Misschien voor sommige Nederlanders niet te begrijpen, maar zo zit het, net als bij alle moslimfamilies in mijn omgeving. Het is niet zo zwart-wit als velen denken. Sommige moslima’s strijden hier zelfs voor hun vrijheid om de hoofdoek juist wél te kunnen dragen.

Want veel Nederlanders – christelijk of atheïstisch – hebben niets met de hoofddoek. De islam is hen vreemd, de hoofddoek valt nu eenmaal op en ze vinden dit niet meer kunnen. Artikelen over ‘hoofddoekdwang’ bevestigt hen in dit negatieve beeld.

Ik snap wel dat sommige Nederlanders hierdoor negatief over de hijab gaan denken. Hier valt bijna niet tegenop te boksen. Toch doet de Kanttekening dus een poging. Zodat ook een andere kant zichtbaar wordt.

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien

Er werden trouwens, naast het overleg tussen Halsema en de moskeeën, nóg meer zaken afgelast. Zie ook een nieuwe regenboogband-campagne van de KNVB, gepland in november. Met dank aan alle ophef rond aanvoerders Orkun Kökcü (Feyenoord) en Redouan el Yaakoubi (Excelsior), die weigerden deze band te dragen. Ook een Koranverbranding door Pegida in Rotterdam ging niet door.

Tja, Pegida. Demonstreren mag, maar ‘provocerende handelingen’ mogen niet, zo werd Pegida van tevoren verteld. Brandstichten in de openbare ruimte? Ook niet. Dus werd Pegida-voorman Edwin Wagensveld opgepakt toen hij alsnog een Koran wilde verbranden. Ten overstaan van tientallen tegendemonstranten, op een winderig Stationsplein.

Wat, als het aan Pegida had gelegen, een epische clash tussen zogenaamd onverenigbare culturen had moeten worden, werd een sneue vertoning. Op enkele tientallen tegendemonstranten na ging heel multicultureel Rotterdam door met het leven. Mensen die gewoon hun leven willen leiden en zich weinig aantrekken van de ophef van de week.

Zo ook veel moslims, in heel Nederland. Zij zijn helemaal niet bezig met Pegida of Kökcü, maar met carrière maken of juist, net als zoveel Nederlanders, zich wanhopig aan het afvragen: hoe gaan wij de eindjes nog aan elkaar knopen, met die inflatie?

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien. Het samenleven schuurt en er is debat, maar dit proces gaat de goede kant op. Moslims emanciperen zich en nemen, steeds zichtbaarder, hun plek in. We leven allang niet meer in 2002.

Hijab en vrijheid: zijn Nederland en Iran vergelijkbaar? Dit vindt ons panel

0

In Iran gaan vrouwen de straat op om zich te ontworstelen aan hoofddoekdwang door de staat. Intussen grijpen sommige Nederlanders de situatie aan om ons te herinneren aan de emancipatiestrijd van moslima’s in Nederland. Ook moslima’s komen op voor hun keuzevrijheid, zeggen zij, maar dan om de hijab juist wél te kunnen dragen en niet gediscrimineerd te worden. Anderen zeggen iets anders: Iran zou ons eraan herinneren dat de hijab zelf een symbool van dwang is. Wij vroegen ons panel: is de situatie van vrouwen in Nederland en in Iran wel te vergelijken?

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Het is een lastig onderwerp. De situatie in Iran is natuurlijk heel anders dan hier in Nederland. In Iran staat de hoofddoek niet meer voor de eigen geloofsovertuiging, maar voor de onderdrukking van de vrouw door de man. Er is dus sprake van een andere symboliek. In Iran heb je als vrouw niet de keuze om zonder hoofddoek over straat te gaan. Dat heeft niets meer te maken met de vraag wat je gelooft.

‘Misschien bestaat in Nederland ook zoiets als hoofddoekdwang, maar de context hier is heel anders. Hier staat de hoofddoek niet symbool voor onderdrukking, maar het uiting geven aan je geloof. Je mag in Nederland kiezen wat je gelooft, of je een hoofddoek draagt of niet. Dat moeten we ook blijven aanmoedigen, vind ik. Een vrouw in een boerkini op het strand is een vrouw die participeert. Dat is een goede zaak. Het is een teken van emancipatie dat vrouwen met een islamitische achtergrond ook meedoen aan onze samenleving.

‘Helaas is er ook veel moslimhaat in Nederland. Ik ken het verhaal van een witte vrouw uit Vlissingen, die zich bekeerde tot de islam en een hoofddoek ging dragen. Ze werd keihard gediscrimineerd door de Nederlandse seculiere maatschappij en voor ‘vieze Turk’ uitgemaakt.

‘Vrijheid werkt twee kanten op’

‘Vrijheid werkt twee kanten op. Je hebt hier de vrijheid om een hoofddoek of een boerkini te dragen, maar ook de vrijheid om dit niet te doen. Het kan altijd beter. Het is dan ook belachelijk dat politieagentes geen hoofddoek mogen dragen. Dat moet gewoon kunnen, vind ik.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘Die vergelijking tussen Iran en Nederland die sommige moslims trekken, dat is appels met peren vergelijken. Hier is geen hoofddoekverbod. Gelukkig maar. En het boerkaverbod? Dat vind ik echt andere koek. Bij een boerka kun je iemands gezicht niet zien. Dat gaat heel ver.

‘Dit is appels met peren vergelijken’

‘Hier in Nederland hebben veel moslima’s het gevoel dat ze zichzelf moeten verdedigen als ze een hoofddoek dragen. Ze zien de hoofddoek als een recht, een vrijheid waarvoor ze op willen komen. Ik vind dat vrouwen zelf moeten kunnen beslissen of ze een hoofddoek willen dragen of niet. Het is daarom ook een slechte zaak als vrouwen geen baan kunnen krijgen omdat ze een hoofddoek dragen.

‘Ik ken veel moslimvrouwen die trots zijn omdat ze een hoofddoek dragen. Zij hebben er bewust voor gekozen. Maar zijn ook vrouwen die vroeger altijd de hoofddoek droegen, maar daarna opeens niet meer. Zij maken een andere keuze.

‘Wat we vaak vergeten is dat een hoofddoek meer is dan alleen een symbool om te laten zien dat je moslim bent. Het is namelijk ook een schild tegen erotische bijziendheid, om erogene zones te bedekken. Als een vrouw beslist om een hoofddoek te dragen doet ze dat ook om zichzelf te beschermen tegen mannen. Is dat vrijheid? Of is het iets anders? Ook biedt de hoofddoek onvoldoende bescherming tegen mannelijke lust. Soms zorgt dat juist voor meer lust, de hijabi als een fetisj, als een verboden vrucht.’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Je moet appels niet met peren vergelijken, zegt men altijd. Maar beide zijn wel fruit. Je kunt bijna alles met elkaar vergelijken. De situatie in Iran kan vanuit verschillende perspectieven inderdaad niet één op één worden vergeleken met Nederland. Ongetwijfeld zal het hier in Nederland ook wel voorkomen dat vrouwen vanuit hun familie worden verplicht om een hoofddoek op te doen. Maar er is een groot verschil: in Iran verplicht de staat om de hoofddoek te dragen en handhaaft een officiële zedenpolitie dit. In Nederland is dat allemaal niet het geval. Er volgen hier geen juridische consequenties als je je hoofddoek af doet.

‘Dit is appels met peren vergelijken’

‘Toch is de vergelijking wel interessant. Mensen in Iran worden in hun vrijheid beperkt, omdat ze geen hoofddoek op willen. Vrouwen zonder hoofddoek worden uitgesloten van de maatschappij, ze mogen het huis niet uit. In Nederland is dat in mindere mate ook het geval bij vrouwen die er juist voor kiezen om een hoofddoek óp te doen. Bij sommige bedrijven en overheden is die inperking van hun keuzevrijheid zelfs geïnstitutionaliseerd.

‘Het verschil hier is wel weer dat vrouwen met hoofddoek niet de straat op gaan en dat de staat dat neerslaat. Wij kunnen de inperking van deze keuzevrijheid met democratische middelen bestrijden. En dat gebeurt ook. Met de gang naar de rechter, opiniestukjes en parlementaire vragen. In een dictatuur als Iran is dat allemaal niet mogelijk.

‘Waar ik me wel aan irriteer: dat zoveel mannen en vrouwen die nooit een hoofddoek hebben gedragen – en dat waarschijnlijk ook nooit zullen doen – energie steken in de keuzevrijheid van vrouwen die geen hoofddoek op willen, maar niet thuisgeven voor de keuzevrijheid van vrouwen mét een hoofddoek.

‘Ik ben niet voor of tegen een hoofddoek. Ik ben voor de keuzevrijheid van mijn zusje Samira die een hoofddoek op heeft en voor de keuzevrijheid van mijn zusje Naima zonder hoofddoek. Klaar. En verder is de vooral de persoon zelf voor mij belangrijk en wat diegene kan betekenen voor deze maatschappij. Niet welke kleding ze wil dragen of niet.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Het is lastig om Nederland en Iran met elkaar te vergelijken. Cultuur en religie hebben veel invloed op het gedrag van beide maatschappijen en daarmee ook de perceptie op ‘vrouwenrechten’. De rechten lijken te worden bepaald door de normen die er heersen.

‘Beide landen laten niet elke vorm van vrijheid toe’

‘In Nederland lijk je als vrouw wat vrijer in je kledingkeuze. Tegelijkertijd is het niet zo dat je zomaar alles kan dragen. Een hoofddoek wordt nog steeds niet overal getolereerd. Dus ik vraag me af of er wel echt genoten kan worden van vrouwenrechten in Nederland, een land dat zich democratisch en liberaal presenteert.

‘Er is zeker verschil, maar uiteindelijk laten beide landen niet elke vorm van vrijheid voor vrouwen toe.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘De vergelijking tussen verschillende vormen van hoofddoekdwang mag je zeker trekken. Iran is nu hot, maar laten we die andere vorm van hoofddoekdwang niet vergeten. Bijvoorbeeld de discriminatie van moslima’s met hoofddoek. Dat gebeurt hier ook.

‘Hier hebben we onze vriend Wilders’

‘Natuurlijk is de mate waarin dit gebeurt in Nederland anders dan Iran of India, maar we hebben hier onze ‘lieve vriend’ Wilders die keihard inhakt op vrouwen met een hoofddoek. En natuurlijk ook zijn gevolg dat het met hem eens is.

‘Dit is ronduit haatdragend, maar nog venijniger is de indirecte dwang vanuit de bredere maatschappij die de hoofddoek niet accepteert. Men zegt het niet direct, maar in termen als: ‘Maar als je in de rechtszaal staat of als je bij de politie bent, dan moet je een neutrale uitstraling hebben’. Alsof een witte politieagente, die bijvoorbeeld PVV stemt, per definitie neutraal is. ‘Want ze dragen geen hoofddoek’, wat een onzinargument.

‘Laten we vrouwen nou eens een keer met rust laten. Hoofddoek op of af, beide is prima – zolang het maar niet gedwongen is. De gedwongen hoofddoek is niet goed, en de dwang om de hoofddoek af te doen is ook niet goed. En beide zijn volgens de islam ook niet goed. Daar sluit ik mij helemaal bij aan.’

‘IS herpakt momentum in Syrië’

0

IS heeft in korte tijd meerdere Koerdische eenheden aangevallen in het noordoosten van Syrië. De groep lijkt te profiteren van het conservatieve onbehagen van Arabische stammen met de seculiere Koerdische strijdkrachten, meldt nieuwssite al Monitor.

IS, dat nog altijd actief is, verklaart in Syrië 103 leden van Koerdische milities en 19 soldaten van het Assad-regime te hebben gedood in ‘het grootste aantal militaire operaties in twee maanden’.

Volgens al Monitor ‘creëren sommige stammen een comfortabele omgeving’ voor IS. De grote aantallen van ontheemde mensen in het oosten en noordoosten van Syrië maakt het voor IS mogelijk om ‘cellen en strijders te verstoppen’.

Ook komt corruptie bij de Koerdische strijdkrachten goed uit voor IS, meldt Al-Monitor. Zo kan IS via het omkopen van Koerden IS-strijders bevrijden of de vervolgingen van IS-cellen traineren.

Conservatieve Arabische stammen in het oosten van Syrië, vooral op het platteland, zijn bepaald geen fan van de Koerdische eenheden, die ze als ‘atheïsten en vijanden van de islam’ wegzetten. Soms is er zelfs sympathie voor IS, meldt al Monitor.

De Verenigde Staten hebben recent met drone-bombardementen de druk op IS opgevoerd. Begin deze maanden werden verschillende leiders gedood, meldde het Pentagon.

Migranten in Italië vrezen Meloni: ‘Haar beleid kan haat aanwakkeren’

0

Afrikaanse migranten vrezen de nieuwe radicaal-regering onder leiding van Giorgia Meloni, meldt de Britse tv-zender BBC.

Meloni wil onder meer bootmigratie de nek omdraaien, het aantal repatriëringen verhogen, NGO’s dwarsbomen die migranten redden op zee en ze wil een ‘zeeblokkade’ van Noord-Afrika. Ook wil ze het moeilijker maken voor migranten om een status te verkrijgen.

Maar documenten zijn juist ‘een belangrijke toegangspoort tot integratie’, terwijl zonder migranten een ‘onzichtbaar’ bestaan in de marge zullen leiden. Dat meldt de Gambiaanse Gemeenschapsvereniging in Palermo. Tegelijkertijd kan haar beleid ‘verdeeldheid en haat naar migranten aanmoedigen’.

Onlangs werd een gehandicapte Nigeriaanse straatverkoper op klaarlichte doodgeslagen en beroofd door een 32-jarige Italiaan.

Volgens een 23-jarige Guinese migrant moeten migranten zoals hij, die hun papieren maar niet op orde krijgen, vaak blijven omdat ze zonder papieren ook niet naar een ander land kunnen. Hij is al zes jaar in Italië, maar wil er weg want zijn familie zit in Frankrijk. ‘Zes jaar later is er niks veranderd. Het lijkt alsof ik gisteren ben aangekomen.’

Italië is een belangrijke toegangspoort tot Europa, vooral voor (Noord-)Afrikanen. Dit jaar hebben al 70.000 migranten met boten de Italiaanse kusten bereikt.

‘Inclusieve universiteit in Nederland op komst, met afrocentrisch programma’

0

Journalist en ondernemer Marvin Hokstam, initiatiefnemer van zomerscholen in Amsterdam-Zuidoost en Nieuw-West, is bezig met het opstarten van een ‘inclusieve’ universiteit in Nederland ‘waar je ook kan studeren vanuit een Afrocentrisch perspectief’. Dat zegt hij op zijn eigen website Afro Magazine.

Zijn Broos Instituut tekende onlangs een samenwerkingscontract met de University of the Commonwealth of the Caribbean (UCC) op Jamaica. Haldane Davies, president van de UCC, noemt een dependance in Nederland ‘een interessante groeimogelijkheid’.

De bedoeling is dat de UCC over enkele jaren een dependance in Nederland start. En dat zou dan de eerste universiteit in Europa moeten worden die ‘afrocentrische thema’s’ aanbiedt.

Het gaat om Afrikaanse en op de Afrikaanse diaspora gerichte studies, zoals Afro-Europese Studies, Afro-theologie, psychologie van afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen, inclusie en diversiteit in de journalistiek, dans en muziek van Afrika en de Afrikaanse diasporta.

Vooruitlopend hierop wordt volgend jaar al gestart met masterclasses over ‘afrocentrische’ onderwerpen over onder meer ‘Zakendoen in Afrika en het Caribisch Gebied’, ‘Afrospiritualiteit’, ‘De Psyche van Nakomelingen van totslaafgemaakte mensen’ en ‘Zorg voor Ouderen van Afrikaanse afkomst is een Specialisme’.

Hokstams Broos Instituut probeerde vorig jaar – onder de naam Bigi Bon Scholen – een afrocentrische middelbare school te starten in Amsterdam voor kinderen uit de Afro-Nederlandse gemeenschap, maar de overheid wil dat tot nu toe niet financieren.

Erdogan wil referendum over de hoofddoek en ‘familiewaarden’

0

De Turkse president Erdogan kijkt met argusogen naar een recent voorstel van de seculiere oppositiepartij CHP, die de hijab in publieke functies grondwettelijke garanties wil geven. Erdogan kan niet achterblijven en heeft de inzet verhoogd: hij wil een heus referendum organiseren voor de hoofddoek en ‘familiewaarden’.

De hoofddoek is na jaren van afwezigheid in de Turkse politiek weer volop in de aandacht. Erdogan lijkt overdonderd door het seculiere voorstel rond de hoofddoek, dat lange tijd vooral paradepaardje van de islamisten was. Het CHP-voorstel is een handreiking naar conservatieve moslims, die de partij nodig zal hebben om Erdogans regeringspartij AKP te verslaan bij de verkiezingen van komend jaar. Met het referendum lijkt Erdogan het initiatief terug te willen nemen.

‘De leider van de CHP heeft de lang vergeten hoofddoek weer onderwerp van discussie gemaakt’, zei Erdogan dit weekend tijdens een toespraak in de plaats Malatya. ‘Laten we de vrijheid om een hoofddoek te dragen constitutioneel waarborgen en zo een hart onder de riem steken van onze meisjes en zusters. Laten we dit middels een referendum oplossen en het volk laten beslissen.’

Saillant detail: hij koppelt ‘de bescherming van familiestructuren’ er aan vast. Het constitutionele hoofddoek-amendement dat de AKP per referendum wil invoeren, komt dus met ‘waarborgen’ voor ‘de bescherming van het gezin’, dat volgens Erdogan bestaat uit ‘de unie van de man en vrouw’.

‘Het concept van het gezin is voor ons onvervangbaar. Een sterke natie komt met een sterk gezin. De laatste tijd hebben ze de LHBT geïntroduceerd in onze samenleving. Zo proberen ze familiestructuren te ontaarden’, aldus Erdogan.

De seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu reageerde meteen op Erdogans referendumvoorstel via Twitter: ‘Ga je een nep-Orbannetje doen, Erdogan? Dit is Turkije, niet Hongarije. Steun het wetsvoorstel (van de CHP, red.), niet het referendum. Heb je de moed daar wel voor?’

De Hongaarse premier Orban organiseerde eerder dit jaar een referendum over ‘seksuele oriëntatie’, dat volgens vele mensenrechtenorganisaties de haat tegen de LHBTIQ+-gemeenschap heeft aangewakkerd.

FvD stapt uit radicaal-rechtse Eurofractie: niet pro-Russisch genoeg

0

Het pro-Russische Forum voor Democratie is uit de radicaal-rechtse fractie Identiteit en Democratie (ID) gestapt, meldt FvD-Europarlementariër Marcel de Graaff op Twitter. De reden? ID steunt Oekraïne te veel. ‘We voeren een oorlog die niet de onze is en onze burgers betalen de prijs.’

De Graaff beschuldigt de NAVO, die Oekraïne met geld en wapens steunt, van escalatie van het conflict. De ID-fractie is ook te erg pro-Oekraïne, vindt De Graaff: ‘Zij hebben hun principes opgeofferd voor de macht en ik ben daar niet toe bereid. Ik wil het Rusland-Oekraïne conflict de-escaleren en neemt afstand van de extreme oorlogszuchtige positie van de ID-groep.’

De Graaff werd vorige week door de ID-fractie geschorst vanwege zijn standpunten over de NAVO en de oorlog in Oekraïne. In de ID-groep zitten onder meer Alternative für Deutschland, de Lega Nord, Rassemblement National en Vlaams Belang.

Forum voor Democratie behaalde in 2019 drie zetels bij de Europese Verkiezingen. Maar deze drie Europarlementariërs zijn inmiddels overgelopen naar FvD-afsplitsing JA21. Marcel de Graaff, oorspronkelijk een PVV’er, liep in de tussentijd over naar FvD, waardoor die partij alsnog met een zetel vertegenwoordigd is in het Europarlement.

Forum voor Democratie zegt vierkant achter het Rusland van Vladimir Poetin te staan. In een geruchtmakende video noemde FvD-leider Thierry Baudet vorige week Poetin een held, die de strijd aanbindt met de ‘globalisten’.  Ook noemde Baudet zijn tegenstanders ‘reptielen’. Volgens critici bedoelt hij eigenlijk Joden; volgens hemzelf gaat het om ‘verachtelijke’ mensen.

In 2014 veroverde Rusland de Krim en viel het de Donbas binnen. In maart 2022 volgde een tweede invasie. Inmiddels zijn meer dan drieduizend Oekraïense burgers omgekomen.

‘Met Diwali verspreid je het licht in jouzelf en om jou heen’

0

Vandaag is Diwali: het jaarlijkse feest in India en bij de diasporagemeenschappen, dat bekend staat om de versierde kuipjes met lichtjes (diya’s). Wat is de betekenis van dit hindoefeest? En hoe wordt het door Hindostanen in Nederland gevierd?

Diwali is één van de bekendste feestdagen van het hindoeïsme. Het wordt ook wel Deepavali genoemd: deepa betekent ‘licht’ in het Sanskriet en avali ‘rij’ – een rij vol met lichtjes, dus. Volgens de traditie worden de lichtjes in ieder vertrek in het huis geplaatst en gaan de lampen uit. In India, waar het Diwali feest uitbundig wordt gevierd door Indiërs van allerlei religies en achtergronden, worden zelfs de buitenkant van huizen en gebouwen versierd.

Deze lichtjes worden op een speciale manier gemaakt, namelijk door een diya (een van klei gebakken kuipje) met een kaarslontje erin aan te steken. Vaak worden de diya’s in vrolijke kleuren geschilderd en in koperen kommen met bloemen gelegd.

‘Tijdens Diwali hangt er ieder jaar een bijzondere sfeer in huis’, vertelt Viresh Ramdin (34). Hij is ambassadeur bij de Chietsana Foundation, een Hindostaanse stichting die minderbedeelde mensen in Suriname en in Nederland helpt. Ramdin vertelt hoe hij de afgelopen dagen druk bezig is geweest met de voorbereidingen voor het feest: ‘Elk jaar, vlak voordat het feest begint, ga ik samen met mijn moeder het hele huis goed schoonmaken. Dit is belangrijk om het licht en de zegeningen die het bidden met zich meebrengt te verwelkomen.’

Zijn mooiste herinneringen aan Diwali zijn uit de tijd van zijn jeugd, toen ze nog thuis woonden met zijn vijven. ‘De herinneringen aan het feest samen met mijn ouders, mijn broer en mijn zusje koester ik. We gingen met zijn allen om een diya zitten en bidden. Het licht symboliseert de overwinning van het goede op het kwade. Mijn vader, die inmiddels is overleden, ging altijd een mantra opzeggen om ons meer wijsheid en kracht toe te wensen. Ik vond het leuk om in mezelf in stilte te bidden. Ik voelde me er rustig door.’

Een rijke en positieve ziel

Voor de 41-jarige klinisch psychologe Rishma Khubsing is het aansteken van diya’s een taak van de vrouw des huizes. Het feest staat namelijk in het teken van de hindoegodin Lakshmi. ‘De vrouw staat dan eigenlijk centraal, als een godin.’

De godin Lakshmi symboliseert rijkdom en het verrichten van goede daden, vertelt Khubsing. ‘Maar hiermee wordt niet alleen de rijkdom in materiele zin bedoeld. In het hindoeïsme ben je rijk wanneer je hart en je intenties rein zijn. Dat is voor mij veel belangrijker dan bijvoorbeeld het reinigen van het huis, wat ook een onderdeel is van de voorbereidingen op het Diwali-feest.’

Voor Khubsing vormt het hindoeïsme een rode draad door haar leven. Haar geloof is een inspiratie om de medemens te helpen. Bijvoorbeeld met haar initiatief ‘3 mei een liefdevol verzoek’ waarmee zij een herdenking voor de gezamenlijke koloniale geschiedenis van Surinamers wil organiseren. ‘Ik voer met Diwali een gebedsritueel met een vuuroffer – een pooja – uit, waarin je jouw eigen negatieve gevoelens en gedachten laat transformeren in het vuur in het positieve. Hiermee wil ik het licht, het positieve, laten komen en de duisternis, het kwade, laten verdwijnen. Hierdoor verspreid je het licht dus in jezelf en ook om jou heen.’

Veel Hindoes eten de dagen voor Diwali en tijdens het feest vegetarisch. Dit doen ze omdat het nuttigen van dierlijke producten tegen het concept van ahimsa – geweldloosheid – ingaat, legt Khubsing uit. ‘Maar ik heb ervoor gekozen om altijd vegetarisch te zijn’, vertelt ze. ‘Spiritualiteit is namelijk een belangrijk onderdeel in mijn leven.’

‘Het vieren van Diwali geeft een bepaalde vibe, een sfeer met heel veel liefde’

Tijdens Diwali worden ook mensen die geen hindoe zijn uitgenodigd om het feest mee te vieren. De 31-jarige moslim Fayaaz Kalloe viert dit jaar weer Diwali. Zijn geloof leert hem om alle mensen, ongeacht hun achtergrond, lief te hebben en hen te begrijpen. Kalloe is afgestudeerd in de klassieke Indiase dans en speelt graag klassieke Indiase instrumenten. Hij vertelt mooie herinneringen te hebben aan de vorige Diwali-feesten.

‘Een oom en tante van mij zijn hindoe. Zij betekenen heel veel voor mij. Elk jaar met Diwali nodigen zij mij en mijn gezin uit om het feest te beleven.’

Wat voor hem Diwali speciaal maakt? ‘Dat ik elk jaar een zelf versierde diya meebreng, die ik speciaal voor mijn tante en oom heb gemaakt. Hiermee breng ik ook mijn licht en mijn liefde naar hen mee. Wat ik heel leuk vind, is dat mijn tante altijd lekker vegetarisch eten klaarmaakt en dat traditioneel serveert op een bananenblad. Daar genieten we oprecht van. Het vieren van Diwali geeft een bepaalde vibe, een sfeer met heel veel liefde.’

Voor de islamitische Kalloe symboliseert Diwali het licht in het leven: ‘Het lichtje dat je brandt tijdens Diwali doet mij denken aan onze soefitraditie, waarbij wij ook lichtjes aanmaken. Het boter in de diya, waaruit het licht ontstaat, symboliseert God. En het lontje symboliseert de mensheid. Het lontje kan geen licht geven zonder de boter. Dit betekent dat wij mensen niet compleet kunnen zijn zonder God. Diwali herinnert ons ook aan het feit dat een vlam warmte en vreugde kan geven. Maar je kunt je er ook aan branden. Dit betekent voor mij dat je altijd voorzichtig moet zijn met het uitvoeren van je religie en goed op je daden moet letten.’

Naast licht en positiviteit draait het Diwali-feest ook om bezinning en zelfreflectie, vertelt Ramdin. ‘Je staat door te bidden stil bij wat er de afgelopen jaar goed is gegaan en wat er minder goed ging. Het is ook een moment om mensen te vergeven wanneer ze jou iets hebben aangedaan. Het bidden geeft tijdens moeilijke en zware periodes kracht om door te gaan. Het geeft mij een stukje hoop, en geeft dan kracht om door te gaan gedurende de dag. Ook heb ik de afgelopen jaren geleerd mij meer open te stellen voor andere religies en hierover meer te leren. Bijvoorbeeld de verhalen over Jezus Christus. Kennis opdoen over de islam vind ik ook heel interessant. Door mijzelf open te stellen en respect te tonen, groei ik verder in het leven.’

Samenhorigheid

Het mooiste aan Diwali is voor Khubsing het samen zijn met familie en het zorgen voor je naasten. ‘We nemen als het lukt vrij van werk en maken lekkere hapjes en gerechten klaar. Wat ik het mooiste vind aan die dag is dat je bij elkaar bent. We eten gezellig samen en gaan de hele familie in Nederland en in Suriname bellen om elkaar Subh Diwali, een gelukkig Diwali, toe te wensen.

Ook voor Ramdin betekent Diwali samenzijn. ‘Wat ik zo speciaal vind aan het feest is dat we met elkaar en voor elkaar bidden. We bellen met onze familie in Suriname, die we door de grote afstand met Nederland weinig zien. Ook zie ik dat in de Hindostaanse gemeenschap mensen steeds vaker initiatieven organiseren om andere mensen, die nog niet bekend zijn met het feest, uit te nodigen. Ik vind dat een mooie ontwikkeling. Het brengt mensen dichter tot elkaar. Vaak zeggen mensen dat Hindostanen niet zichtbaar zijn. Maar aan deze ontwikkelingen zie ik juist dat wij heel graag meer gehoord en begrepen willen worden in de samenleving.’

‘Hoe je het ook viert en hoe je ook over Diwali denkt, als het feest maar voor eenheid zorgt’

Voor Kalloe moet het licht van Diwali mensen bij elkaar brengen, ook mensen van verschillende religies en achtergronden. ‘Hoe je het ook viert en hoe je ook over Diwali denkt, als het feest maar voor eenheid zorgt. Dat is natuurlijk de boodschap van alle religies.’

Kalloe trekt een vergelijking tussen Diwali en het aansteken van een kaars. ‘Net zoals je met één kaars heel veel kaarsen kunt aansteken, zonder dat de eerste kaars uitgaat, kun je als mens het positieve licht doorgeven aan mensen om je heen, zonder daarmee iets te verliezen. En als je écht toegewijd bent aan God, dan kies je ervoor om dat licht te verspreiden zonder over andere mensen te oordelen. Ik denk dat we hier bij stil mogen staan tijdens deze Diwali. En ik wens iedereen die dit feest viert een Subh Diwali.

Solidariteit en keuzevrijheid gaan hand in hand

0

Sinds 1978 is de internationale regenboogvlag het symbool van de queerbeweging. Vrije, symbolische kleuren. Hoe anders is de kleur van de donkere wolk die sinds een week boven de Nederlandse samenleving hangt.

De media staan vol ophef over het feit dat Feyenoord-captain Orkun Kökcü geen OneLove-aanvoerdersband wilde dragen. Met deze regenboogband worden initiatieven gesteund rond de jaarlijkse Nationale Coming Out Day van 11 oktober. Kökcü verklaarde dat hij de band niet wilde dragen, omdat hij voelt dat hij niet de aangewezen persoon is vanwege zijn geloofsovertuiging.

Wel gaf hij aan dat hij respect heeft voor iedereen ongeacht religie, achtergrond of seksuele voorkeur en zei hij het belang van deze actie heel goed te begrijpen. Ondanks zijn uitgebreide verklaring zorgde zijn besluit voor veel onrust onder moslims en niet-moslims.

Ik zocht naar een reden voor deze onrust. Tot mijn verbazing ontdekte ik dat autocoureur Max Verstappen op 5 juli 2020, voor de start van de Grand Prix van Oostenrijk, niet had geknield om een statement te maken tegen antizwart racisme, zoals andere coureurs wel deden. Verstappen verklaarde dat hij erg betrokken was in de strijd voor gelijkheid. Maar hij zei ook te geloven dat iedereen het recht heeft om zich te uiten op een tijd en manier die bij hem past.

Er zullen meningsverschillen hierover zijn geweest, maar er werd toen niet een hele bevolkingsgroep ter verantwoording geroepen vanwege zijn weigering om te knielen.

Deze sporters zijn beiden solidair en wensen hetzelfde. Namelijk: solidariteit uiten op een eigen manier en op een eigen moment. Waarom maakt de keuze van de voetballer en de autocoureur dan toch het verschil voor welk bui er boven de samenleving hangt?

Ik geef toe dat het schrijven over dit onderwerp mij niet van het leien dakje afgaat. Dit, omdat ik samen met mijn moslimgemeenschap dagelijks wordt geconfronteerd met boze leuzen over mijn religie en de keuze van Orkun Kökcü.

Laten we elkaar niets opleggen of verplichten

Als ik dominee Gremdaat, een typetje van acteur Paul Haenen, moet geloven tijdens een uitzending van het programma HLF8, komt de homohaat vanuit de islam. Ik neem hem dit als moslima zeer kwalijk. Het is een onterechte beschuldiging. Mijn geloof accepteert juist ieder mens en keurt haat en geweld streng af. Omdat ik geloof dat islam een religie van barmhartigheid is, kan ik iedereen garanderen dat er geen haat is in de islam.

Toch wil ik zeker niet ontkennen dat er homohaat is in Nederland. Maar homohaat komt niet door een religie, maar is de keuze van het individu. Er zijn ook veel niet-religieuze mensen hier in Nederland die het lastig vinden om de LHBTQIA+-gemeenschap te steunen. Maar waarom worden zij niet ook op het matje geroepen op de nationale televisie?

Ook vraag ik mij af of het dragen van de regenboog-aanvoerdersband echt het verschil zou maken. Had mijn moslimgemeenschap hiermee daadwerkelijk een statement kunnen maken om de LHBTQIA+-gemeenschap te steunen? Zijn hiermee de beschuldigingen aan het adres van mijn religie dan gestopt? Kunnen wij dan eindelijk samen in vrijheid en in harmonie leven? Ongeacht iemands religie, afkomst, mening, keuzes, geslacht en geaardheid?

Als mij wordt gegarandeerd dat het uitsluiten en stigmatiseren van diverse groepen per direct stopt omdat wij waardevolle, geïntegreerde bevolkingsgroepen zijn, vraag ik vandaag burgemeester Femke Halsema om zestig minuten lang een hoofddoek te dragen. Dit, uit solidariteit tegen het discrimineren van moslima’s in Nederland. Dan zal ik tegelijkertijd een prachtige regenboog-hijab dragen, uit solidariteit tegen elke vorm van racisme én haat tegen homo’s en andere LHBTQIA+-mensen.

De zon kan in Nederland alleen doorbreken als wij elkaar de ruimte geven om te zijn wie we willen zijn. Dat betekent dat we elkaar niets opleggen of verplichten. Zoals Orkun Kökcü en Max Verstappen graag wensen: solidair zijn op een eigen manier en op een eigen moment.