25.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 410

Aanslagpleger Rushdie las maar ‘een paar bladzijden’ uit ‘De Duivelsverzen’

0

Hadi Matar (24), de verdachte van de mislukte moordaanslag op schrijver Salman Rushdie, bekent zelf maar een paar bladzijden uit diens roemruchte roman De Duivelsverzen te hebben gelezen. Dit zegt hij in gesprek met the New York Post. Rushdie kreeg in 1989 de beruchte fatwa aan zijn broek vanwege dat boek.

Matar vertelde het blad dat hij bewondering heeft voor wijlen ayatollah Khomeini, de Iraanse geestelijke die in 1989 een fatwa uitriep tegen Rushdie, omdat de Brits-Indiaanse schrijver in zijn roman De Duivelsverzen (1988) de islam en de profeet Mohammed zou hebben beledigd.

‘Ik respecteer de ayatollah. Ik vind hem een ​​geweldig persoon. Dat is voor zover ik daarover zal zeggen’, aldusi de verdachte vanuit de gevangenis.

Matar gaf ook toe dat hij De Duivelsverzen niet heeft uitgelezen. ‘Ik heb een paar pagina’s gelezen. Ik heb niet alles van kaft tot kaft gelezen.’ Wel heeft Matar video’s van Rushdie op YouTube bekeken. ‘Ik mag hem (Rushdie) niet zo graag.’

Matar gelooft dat Rushdie de islam heeft aangevallen door zijn schrijven. Iran zelf ontkent elke betrokkenheid bij de aanval en geeft Rushdie zelf de schuld van de moordaanslag op zijn leven.

De advocaat van Matar pleitte afgelopen weekend dat haar cliënt onschuldig was voor poging tot moord en mishandeling.

‘Racisten. Witte griezels. Deplorables’: twitteraars boos op Overijssels dorpje

0

Het Overijsselse dorpje Albergen (gemeente Tubbergen) zit niet te wachten op de komst van honderdvijftig tot driehonderd asielzoekers in een hotel, zoals het Rijk heeft afgedwongen. Op social media zijn veel mensen verontwaardigd over het lokale protest.

‘Het zijn gewoon racisten. Witte griezels. Deplorables‘, twittert journalist Okke Ornstein. Volgens hem heeft Nederland ‘veel te veel van dit soort in zichzelf gekeerde kleinburgerlijke witte dorpen’, met mensen ‘die hopen dat ze nooit te dicht in de buurt van iemand met een donkere huid hoeven te komen en dat er bij hun maar niks verandert, ooit.’

‘Soms wens ik dat de Nederlandse klimaatvluchtelingen over een jaar of vijftig dezelfde behandeling krijgen als hun ouders en grootouders goed genoeg vonden voor vluchtelingen die in Nederland aankomen’, schrijft historicus en essayist Thijs Kleinpaste.

Seada Nourhussen, hoofdredacteur van het online medium OneWorld, wijst beschuldigend naar het kabinet: ‘Dat de woede zich richt op weerloze asielzoekers in #Tubbergen en elders is exact wat het kabinet wil; bliksemafleider. Echt om te kotsen hoeveel deze gieren over hebben voor hun totaal waardeloze xenofobie; liever failliet dan menselijk zijn.’

Jan Postma van de Groene Amsterdammer geeft de VVD de schuld: ‘Dit is wat de Bente Beckers en de Dilan Yesilgöz-Zegeriussen en de Ruben Brekelmansen (allemaal VVD-politici, red.) met dit land hebben gedaan. Dit is het schaamteloze gebrek aan medemenselijkheid dat door politici stelselmatig wordt witgewassen.’

Ode aan Anil Ramdas

0

Voor het literatuurfestival Read My World, dat begin september in Amsterdam plaatsvindt, werk ik aan een ode aan wijlen Anil Ramdas. Net als Karin Amatmoekrim, die een biografie over de gevierde schrijver en journalist schrijft. In mijn ode reflecteer ik, aan de hand van Ramdas’ essays, op een onderwerp dat vandaag de dag velen bezighoudt: diversiteit. Want volgens mij bestaat er geen groter eerbetoon dan je afvragen hoe iemand die er niet meer is, zou denken en oordelen over een springlevend vraagstuk. Dat getuigt van gemis en waardering van zijn stem en visie.

Voor mede-twintigers: Anil Ramdas was onder andere echtgenoot, vader, columnist, essayist, correspondent in India (‘antropologie van de straat’, zo kwalificeerde hij dat werk) en hij schreef de roman Badal – noem het een afscheidsbrief. De reden dat hij verschillende podia beklom, zo schrijft hij ergens, was ‘spannende verhalen vertellen, boeien, vermaken, een beetje opvoeden en ontwikkelen ook’. Op 16 februari – zijn geboortedag – 2012 stapte hij, net als de schrijvende hoofdpersoon in Badal, uit het leven.

Een decennium geleden, dus. Het is spijtig dat die dag voorbij is geslopen. Evenmin werd in dit blad ‘de Koning der Allochtonen’ herdacht.

Ramdas’ inkt en pen zijn jaloersmakend. Zijn essays hadden evengoed anno nu gepubliceerd kunnen worden. De kwesties waarover Ramdas schrijft en de problemen die hij aankaart spelen nog altijd, zoals racisme op de woningmarkt, de biculturelen en hun thuisgevoel, hun eeuwige heimwee, vriendschap, solidariteit, erkenning – heel vaak over erkenning – en dat men gereduceerd wordt tot een groep.

Over dat laatste kunnen we ongelooflijk veel leren van Ramdas. Hij had lak aan groepen; niet voor niets werd hij ‘nestbevuiler’ genoemd. Hij trachtte eenieder als een individu te zien. Hoe fijn is dat. Immers: wie tot, bijvoorbeeld, zijn etniciteit wordt teruggebracht, wordt in feite weggegumd, zijn ik, pijn, kwaliteiten, talenten en verhaal ondermijnd.

Dat gebeurt vandaag de dag vaak als men slecht gedrag wil verklaren, maar ook als het gaat over diversiteit. Men denkt dat als iemand van kleur op een podium wordt geplaatst of een vrouw als leidinggevende wordt aangenomen, de taak is volbracht. Alsof diegene staat voor een gehele groep: kleur, etniciteit, geslacht. In de goedbedoelde wens het onderscheid tussen mensen te zien, om zo ruimte te kunnen maken voor verschillen, worden mensen toch weer op een hoop gegooid.

Ramdas had lak aan groepen; hij zag juist een groep individuen. Hoe fijn is dat

Toen Ramdas net in Nederland was aangekomen, voorspelde hij nog dat de tweede generatie steeds minder zou geloven en zich zou keren tegen haar ouders, waarbij ze de moderne waarden zou omarmen. Maar het tegenovergestelde werd werkelijkheid. ‘Die jongeren wilden hun traditie handhaven, op enkele punten, en ze wezen sommige moderne verworvenheden af’, schreef Ramdas in zijn NRC-column ‘Doe maar’ van 18 februari 1995. Hij zag het in de collegezaal en op straat gebeuren. ‘Turkse jongens scheurden op snelle scooters naar de moskee.’

Ik zie het ook in mijn omgeving, bij moslims – maar uiteraard zijn ze meer dan de religie die zij aanhangen.

Volgens mij hebben latere generaties moslims zich ook niet afgekeerd van hun voorgangers. Als je doorvraagt, blijkt dat vooral academisch geschoolde moslims weliswaar weinig weten over God en de Waarheid, maar wel geloven: vanwege het stempeltje, het familiegevoel, de tradities, de eenheid, de groep, de Ummah. De jonge moslims in mijn omgeving houden zich niet vast aan God, maar aan de groep, waarmee ze die tradities kunnen delen. Hoe kleinzielig ik dat ook vind, ik begrijp hen wel. Want een gemeenschap kan erkenning en veiligheid bieden, vooral aan hen die zich niet verzetten, die meebewegen, geen vragen stellen.

Die voorspelling van Ramdas was wat naïef: men kiest ook vaak zelf voor een groep. Mensen sluiten zich maar al te graag aan bij de kudde, mekkeren dezelfde toon als de anderen in de meute, gewoon voor het gemak en eigenlijk om zelf niet te grazen genomen te worden.

In ieder geval: ode aan Ramdas. Ook hier. Ook nu. Het is volkomen logisch dat iemand zo uniek als Ramdas juist als individu gezien wilde worden.

Bekende Marokkaanse imam op tv: ‘Marokko moet Mauritanië annexeren’

0

De bekende Marokkaanse geestelijke Ahmed Raissouni heeft in een tv-interview gezegd dat Mauritanië ook bij Marokko moet horen. 

Toen de imam (foto) werd gevraagd naar de kwestie van de Westelijke Sahara, die op dit moment voor een groot deel door Marokko wordt bezet, zei Raissouni iets opmerkelijks.

Hij vindt dat niet alleen de Sahara, maar ook het daaronder geleden Mauritanië bij Marokko hoort. Dit, om de ‘Europese bezetting ongedaan te maken.’

‘Ik heb eerder gezegd dat zelfs het bestaan van Mauritanië een vergissing is’, zei Raissouni. Hij zei ook dat ‘Marokko terug moet gaan naar hoe het was vóór de Europese bezetting’.

In de middeleeuwen heersten de Almoraviden (1040-1147) en Almohaden (1147-1269), twee Marokkaanse dynastieën, over Marokko, Mauritanië en Zuid-Spanje.

Mauritanië kreeg vanaf de vijftiende eeuw bezoek door Portugezen, Spanjaarden, Hollanders en Fransen. Het land werd in de vroege twintigste eeuw een Franse kolonie, net als Marokko. Mauritanië werd onafhankelijk in 1960.

De opmerkingen van Raissouni worden in Mauritanië slecht ontvangen. Ook de Internationale Unie van Moslim Wetenschappers, waar Raissouni het hoofd van is, neemt afstand van zijn opvattingen.

India: vrijlating voor hindoes die in 2002 zwangere moslima verkrachtten

0

De Indiase deelstaat Gujarat heeft elf hindoemannen vrijgelaten, die in 2008 tot levenslange gevangenisstraffen werden veroordeeld na de verkrachting van een zwangere moslimvrouw in 2002. 

De groepsverkrachting vond in 2002 plaats, tijdens een bloedige pogrom op moslims in Gujarat waarbij ongeveer tweeduizend mensen omkwamen. Saillant: de eerste minister van Gujarat was toen Narendra Modi, de huidige premier van India. Modi’s hindoe-nationalistische Bharatiya Janata-partij regeert nog steeds Gujarat.

De elf zijn op borgtocht vrijgelaten nadat de deelstaatregering hun verzoek om kwijtschelding van de straf had goedgekeurd.

‘Het feit is dat ze bijna vijftien jaar in de gevangenis hebben gezeten en in aanmerking kwamen voor kwijtschelding’, aldus een hoge Indiase ambtenaar tegen het internationale persbureau Reuters.

Volgens de Indiase wet kunnen veroordeelden na veertien jaar gevangenisstraf in aanmerking komen voor kwijtschelding van de straf.

Bilkis Bano, het slachtoffer, was 21 jaar oud en vijf maanden zwanger toen ze werd verkracht. Ze overleefde de groepsverkrachting door net alsof te doen dat ze dood was. Haar drie jaar oude dochtertje overleefde de pogroms niet. Ze werd gedood door hindoe-extremisten die haar met haar hoofd op de grond sloegen.

De Indiase advocaat Mehmood Pracha vertelt de Arabische nieuwszender al Jazeera dat de vrijlating van de elf de betrokkenheid van de BJP bij de pogroms in Gujarat van 2002 extra onderstreept.

‘Ze (de BJP) waren betrokken bij Gujarat bloedbad tegen de moslimgemeenschap. En nu komen zij hun beloften na die ze hadden gedaan aan de criminelen, daders en hun kaders, in deze zaak, dat ze hen zullen beschermen tegen alle juridische vervolging en dat is wat ze tot op heden doen.’

Volgens hem is de vrijlating van de elf een waarschuwing voor iedereen in India die gerechtigheid zoekt: ‘Je moet goede juridische bijstand hebben. Behalve als je een goed juridisch team hebt en je vastberaden bent om voor je rechten te vechten, wordt het steeds moeilijker om gerechtigheid te krijgen, vooral onder het huidige regime.’

België: extreemrechts muziekfestival gecanceld

0

Het extreemrechtse muziekfestival Frontnacht is gecanceld door de Belgische gemeente Ieper.

Op 27 augustus, aan de vooravond van de jaarlijkse Vlaams-nationalistische IJzerwake-manifestatie, zou de Frontnacht plaatsvinden.

Maar bekend werd dat de Amerikaanse onderzoeksgroep SITE Intelligence Frontnacht als een extreemrechtse dreiging categoriseerde. Een document van SITE werd gedeeld door verschillende Europese inlichtingendiensten. Volgens de Belgische veiligheidsdiensten heeft een deel van de acts een neonazistische of neofascistische boodschap.

De organisatie van Frontnacht is woedend en eist een schadevergoeding van de gemeente Ieper voor de kosten die voor het festival zijn gemaakt.

De IJzerwake mag nog wel doorgang vinden.

Historisch hoge celstraf voor Saoedische twitteraarster: 34 jaar

0

De Saoedische Salma al-Shehab moet maar liefst 34 jaar de gevangenis in. De reden: haar gebruik van Twitter. De rechter acht haar schuldig aan het volgen en retweeten van dissidenten en activisten, meldt de Britse krant the Guardian.

De veroordeling door het Saudische ‘speciale hof voor terreurzaken’ komt luttele weken na het bezoek van de Amerikaanse president Joe Biden aan het land. Mensenrechtenverdedigers waarschuwden al dat dit bezoek ‘de onderdrukking van dissidenten en activisten kon aanwakkeren’.

Al-Shebab, 34 en moeder van twee jonge kinderen, was aanvankelijk veroordeeld tot drie jaar voor het ‘veroorzaken van onrust’ en het ‘destabiliseren van de civiele en nationale veiligheid’. De staat ging echter in beroep, met een forse strafverhoging tot 34 jaar celstraf tot gevolg. Als ze uit de gevangenis is, mag ze daarna ook nog eens 34 jaar niet reizen.

Al-Shehab woonde en studeerde in Engeland. Ze was in 2020 weer terug in Saudi-Arabië voor vakantie en wilde haar kinderen en man mee terugnemen, maar werd door de Saudische autoriteiten in de kraag gevat.

Haar straf is de hoogste ooit voor een activist uit Saoedi-Arabië. Dit, terwijl ze geen bekende activist is. Haar Twitteraccount heeft slechts 2.600 volgers.

Haar veroordeling is ‘het nieuwste voorbeeld’ van hoe de kroonprins Mohammed bin Salman Twitter tot doelwit heeft gemaakt in zijn onderdrukkingscampagne, aldus the Guardian, terwijl de Saoedische staat zelf een grote indirecte aandeelhouders is bij het sociale mediabedrijf via de Saoedische Public Investment Fund (PIF).

Eén van Twitters grootste investeerders is de Saudische miljardair Prince Alwaleed bin Talal, die meer dan 5 procent van Twitter bezit via zijn investeringsbedrijf, Kingdom Holdings. In mei werd bekend dat Kingdom Holdings 17 procent van het bedrijf aan PIF heeft verkocht, waar de Saudische kroonprins voorzitter van is.

Erdogan, Guterres en Zelensky komen bijeen in Oekraïne

0

De Turkse en Oekraïense presidenten Erdogan en Volodymyr Zelenski en VN-chef Antonio Guterres ontmoeten elkaar morgen in de Oekraïense stad Lviv. Op de agenda staat de situatie rondom de nucleaire centrale Zaporizhzhia en een politieke oplossing voor het conflict met Rusland, meldt de Turkse krant Sabah.

Oekraïne en Rusland beschuldigen elkaar voor de beschietingen die plaatsvinden rondom de Oost-Oekraïnse nucleaire centrale. De Russen hebben al vanaf het begin van de oorlog de controle over het gebied, maar de nucleaire centrale wordt nog steeds door Oekraïense techneuten beheerd.

De Verenigde Naties zeggen te kunnen helpen een bezoek van het Internationale Atoomagentschap te faciliteren die vanuit Kiev vertrekt, maar Rusland acht ‘elke missie vanuit Kiev te gevaarlijk’.

Guterres gaat na de top in Lviv mogelijk ook een bezoek brengen aan het Gezamenlijke Coördinatie Centrum in Istanbul, waar de Oekraïense graanexporten worden overzien. Het centrum is na maandenlange onderhandelingen tussen de VN, Rusland, Oekraïne en Turkije  gevormd. Tot die tijd kon geen enkele Oekraïense graanschip over de Zwarte Zee varen met hongersnoden en stijgende graanprijzen wereldwijd tot gevolg. Nu zijn weer drie Oekraïense havens aan de Zwarte Zee actief.

D66-Europarlementariër legt krans bij Tula-herdenking Curacao

0

De Nederlandse Europarlementariër Samira Rafaela (D66) zal vandaag namens het Europees Parlement een krans leggen tijdens de jaarlijkse Tula-herdenking op Curacao.

Tula was de leider van de Curacaose slavenopstand van 1795. De opstand strandde na een maand en Tula werd op gruwelijke wijze geëxecuteerd.

Het idee om namens het Europees Parlement een krans te leggen komt van Rafaela zelf, vertelt ze aan de website Curacao.nu: ‘Tula is voor mij ook echt een persoonlijke verzetsheld. ik ben met hem opgegroeid en weet veel van hem.’

Ook onderstreept Rafaela het belang van dit soort herdenkingen voor Europa. ‘Het herdenken van ons slavernijverleden in en vanuit Europa moet structureel gebeuren en is ook onderdeel van het antidiscriminatie- en racismeplan van Europa. Vooral van belang is het erkennen van de invloed die het slavernijverleden heeft op de huidige samenlevingen.’

Een Kamerdelegatie zal ook op de Tula-herdenking aanwezig zijn. Negen Kamerleden maken een tour door Suriname en de Caraïben, ter voorbereiding op het herdenkingsjaar 2023, wanneer wordt herdacht dat de slavernij 160 jaar geleden is afgeschaft. De VVD, de grootste fractie in de Tweede Kamer, is er niet bij. De reis heeft volgens VVD-parlementariër Pim van Strien onvoldoende meerwaarde, zegt hij tegen de NOS.

Wat China met ‘mensenrechten’ bedoelt

0

De veroordeling van de Russische roofoverval op Oekraïne kon buiten het Westen op veel minder steun rekenen dan in het Westen werd gehoopt. Ook daarbinnen is men minder eensgezind dan verwacht, gezien zelfs twee NAVO-lidstaten – Orbans Hongarije en Erdogans Turkije – bij de sancties dwarsliggen. Enerzijds vanwege economische belangen, anderzijds vanwege een duidelijke bewondering voor Poetins ‘illiberale democratie’, die we inmiddels gewoon als een totalitaire dictatuur mogen betitelen.

Veel niet-Europese landen willen hun vingers niet aan het conflict branden. Neem India en Indonesië, die ooit tijdens de Koude Oorlog onder de eerste premier van onafhankelijk India – Nehru – en de eerste president van de Republiek Indonesië – Soekarno – eveneens voor een neutrale positie kozen. Alleen is in de meer dan halve eeuw die sindsdien is verstreken hun internationale politieke en economische betekenis fors toegenomen, zodat de consequenties daarvan ook groter zijn.

In Afrika behoren een aantal regimes inmiddels (weer) tot de clientèle van China of Rusland. Niet alleen postkoloniale sentimenten spelen daar vaak een rol bij de weigering om zich opnieuw ‘op bevel van Washington’ in het westerse gelid te laten dwingen, waarbij zij deze oorlog bovendien niet als de hunne zien. Ook het grote aantal halve en hele dictatoren in Afrika leidt tot die geringe bereidheid.

Bovendien vinden velen, de Amerikaanse inval in Afghanistan en – met name – Irak indachtig, de westerse houding hypocriet. Werden door Bush en Blair indertijd, om die laatste te legitimeren, ook niet allerlei evidente leugens verkondigd – die vervolgens in Den Haag door Balkenende braaf werden geslikt? En ondanks alle verschillen tussen Saddam Hoessein en Vladimir Zelenski: helemáál ongelijk hebben die critici niet.

Dat Zelensky een democratisch gekozen president is en Hoessein een wrede en niets ontziende dictator was, dat interesseert andere – al dan niet ook best wel wrede en nietsontziende – dictatoren van nature wat minder. Dat een aantal Afrikaanse landen desondanks toch Poetin veroordeeld heeft, komt omdat deze landen wél sterk hechten aan nationale soevereiniteit: tegen buitenlandse interventie.

Maar één belangrijk land dat anders zeer sterk op nationale soevereiniteit hamert, heeft dat ditmaal niet gedaan: China. Een land dat ingeval van de eigen onderdrukking van Tibetanen of Oeigoeren pal staat voor het non-interventiebeginsel, heeft de denazificeringskletskoek van Poetin die diens agressie moet legitimeren stilzwijgend geslikt.

Die tegenstrijdigheid wordt al wat minder een tegenstrijdigheid als men kennis neemt van het alternatieve model van ‘universele mensenrechten’ waarmee Peking nu schermt, in een poging het officiële model van de Verenigde Naties, als product van ‘westerse arrogantie’ en ‘westers kolonialisme’, in diskrediet te brengen.

China’s variant draait om ‘collectieve’ mensenrechten, waarbij de individuele ondergeschikt zijn

De westerse mensenrechten gaan uit van de rechten van het individu – van het individu tegenover de staat. De variant die China propageert draait om ‘collectieve’ mensenrechten, waarbij de individuele aan de collectieve ondergeschikt zijn. Zeg: niet het recht van de individu tegenover de staat, maar van de staat tegenover het individu.

Bij de Chinese variant van ‘democratie’ vertegenwoordigt de Communistische Partij dat collectief. Dat betekent automatisch dat de Partij uit naam van het collectief kan besluiten wat zij voor het collectief wenselijk dunkt, en dat het niet aan recalcitrante individuen is om dan bij de realisering van de collectieve mensenrechten dwars te liggen. In Hong Kong weten ze intussen wat dat betekent.

Maar het door China gehanteerde concept van ‘collectieve mensenrechten’ betekent niet alleen dat bínnen China het individu vermorzeld mag worden. Het betekent ook, omdat het Chinese collectief van 1,3 miljard mensen wat meer zielen telt dan pakweg het Taiwanese of Vietnamese collectief, dat het belang van de Chinese meerderheid zwaarder weegt. Het collectieve recht van de staat impliceert zo dat grootmachten automatisch meer rechten hebben dan kleine landen, namelijk op een soort veiligheidscordon om zich heen.

En dat verklaart China’s steun aan grootmacht Rusland, want het is precies zo’n veiligheidscordon dat Poetin claimt. Dat de individuele wensen van de burgers van de kleinmacht Oekraïne daarmee voor Peking natuurlijk irrelevant zijn, had u zelf inmiddels al gesnapt.