19.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 419

‘‘War on terror’ bleek voedingsbodem voor extremistisch populisme’

0

‘De war on terror staat integratie van islamitische minderheden in de Nederlandse samenleving in de weg. Ze zijn ook met het Midden-Oosten verbonden. Door wat daar gebeurt en dankzij de war on terror voelen ze afstand met de westerse samenleving, met Nederland.’ Aan het woord is Ihab Saloul (1973), hoogleraar Memory and Narrative aan de universiteiten van Amsterdam (UvA) en Bologna. We spraken met de Palestijns-Nederlandse cultuurwetenschapper over 9/11, de zogenoemde war on terror en oriëntalisme: een westerse visie op het Midden-Oosten die essentialistisch en a-historisch is. Wat heeft twintig jaar ‘war on terror’ ons opgeleverd? En als we willen dat ‘Oost’ en ‘West’ zich verzoenen, wat moet er dan gebeuren?

Heeft de oorlog tegen terreur de wereld veiliger gemaakt?

‘Nee, niet bepaald. Wat de Amerikanen en in hun kielzog de Europeanen deden, was een nieuwe vijand uitzoeken. In de Koude Oorlog waren het de communisten, nu waren het de terroristen uit het Midden-Oosten. Na 9/11 werd er geen specifiek doelwit uitgezocht, maar werden Afghanistan en daarna Irak aangevallen. Deze invasies hebben de wereld niet veiliger gemaakt. Het is hierdoor alleen maar verslechterd. De oorlog in Irak heeft meer dan een half miljoen Irakese burgers het leven gekost.’

President George W. Bush ontkende toentertijd dat Amerika in oorlog was met de islam, maar sprak wel over een ‘kruistocht’. ‘Deze kruistocht, deze oorlog tegen het terrorisme, gaat een tijdje in beslag nemen’, zei hij enkele dagen na de aanslagen. Hoe moeten we dit duiden?

‘Het idee van kruistocht komt bij Christian Zionism vandaan, een christelijke ideologie die erg pro-Israël en anti-islam is en een sterke lobby heeft in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland. Maar het probleem is breder dan die kruistochtgedachte. Het Westen wil het Midden-Oosten domineren. Heel belangrijk is de olie. Daarom werd Irak binnengevallen. Daarom zijn de Amerikanen nog steeds niet weg uit Irak, terwijl ze Afghanistan nu verlaten hebben.

‘De verhalen in de westerse media waren eenzijdig. In 2001, toen de NAVO de Taliban had verjaagd, claimden westerse media dat de oorlog was gewonnen en dat ze in Afghanistan bezig waren met een opbouwmissie. Daar klopte niets van. De Taliban waren niet verslagen. En ze konden dit jaar, toen de Amerikaanse troepen het land verlieten, in korte tijd Afghanistan heroveren. De Verenigde Staten gaven Afghanistan op, omdat de missie in dit land helemaal niets opleverde. Irak levert wel wat op, dankzij de olie.’

De Europese NAVO-bondgenoten volgden Amerika trouw. Hoe duidt u dit?     

‘Het is jammer dat de Europeanen de VS na 9/11 blindelings hebben gevolgd. Zij hebben ook slachtoffers gemaakt, zonder dat de wereld er veiliger op geworden is. Europa vindt het vooral belangrijk dat de war on terror zich buiten Europa afspeelt. Dat is het EU-beleid. De aanslagen in Londen in 2005 waren een grote shock. Met aanslagen in het Midden-Oosten en elders heeft Europa minder moeite. Dit is een aparte manier van denken. Want uiteindelijk is deze kortzichtige politiek helemaal niet veiliger.’

Wat is de prijs van deze politiek?

‘In Europa hebben we te maken met een multiculturele samenleving, die ook steeds multicultureler wordt. Hoe integreer je deze mensen, als je hun families in het Midden-Oosten bombardeert? Hoe kunnen we minderheden laten identificeren met de Nederlandse, met de Europese geschiedenis? Dat is een belangrijke uitdaging. De war on terror staat integratie van islamitische minderheden in de Nederlandse samenleving in de weg. Ze zijn ook met het Midden-Oosten verbonden. Door wat daar gebeurt en dankzij de war on terror voelen ze afstand met de westerse samenleving, met Nederland. We missen nu een rationeel, menselijk beleid tegenover islamitische minderheden. Je moet realistisch denken. Onze samenleving ziet er over vijftig jaar heel anders uit, demografisch gezien. Dat betekent ook dat we moeten nadenken over de toekomst. Hoe we als samenleving toch met elkaar kunnen samenleven. We moeten meer inclusief zijn, in plaats van dat tegenstellingen in de samenleving worden versterkt.’

Is de war on terror een oorlog tegen de islam?

‘De war on terror is geen oorlog tegen de islam, maar een oorlog tegen moslims in het Midden-Oosten. Doel is om het Midden-Oosten te domineren. Het Westen is verantwoordelijk voor extremistische groeperingen. De Taliban komen voort uit de Moedjahedien die tegen de Sovjets in Afghanistan vochten. Het Westen steunde deze conservatieve islamitische vrijheidsstrijders en steunde ook Saoedi-Arabië tegen seculiere, Arabisch-nationalistische regimes. Van het secularisme is nu weinig meer over. Sterker nog, je bent verdacht als je jezelf seculier noemt, want dan word je gezien als pro-westers en heul je met de vijand. Dankzij de war on terror is het seculiere denken in het Midden-Oosten kapotgemaakt.’

‘Dankzij de war on terror is het seculiere denken in het Midden-Oosten kapotgemaakt’

Zijn de moslims niet de echte slachtoffers van 9/11, vanwege de war on terror die daarop volgde?

‘Het zijn de mensen. Moslims, maar ook andere slachtoffers. Ik wil hier geen onderscheid tussen maken.’

Het boek The clash of civilizations van Samuel Huntington verscheen in 1996, vijf jaar voor 9/11. Hierin betoogde hij dat het Westen en de islamitische wereld zouden botsen, en dat dit ook tot bloedige conflicten zou leiden. Heeft Huntington gelijk gekregen?  

‘Huntington heeft een onzintheorie bedacht, die door Edward Saïd (de beroemde Palestijns-Amerikaanse literatuurwetenschapper, 1935-2003, red.) een ‘theory of ignorance’ wordt genoemd. Hij heeft tegenstellingen opgeblazen met zijn conflicttheorie, terwijl we juist behoefte hebben aan verzoeningstheorieën. De theorie van de botsing der beschavingen is heel oriëntalistisch omdat het Midden-Oosten essentialistisch (eenvormig, red.) en als stereotype wordt voorgesteld, wat geen recht doet aan de diversiteit.’

Dit begrip ‘oriëntalisme’ komt ook van Saïd. Wat bedoelde hij hiermee?

‘In het Midden-Oosten wordt de term ‘oriëntalisme’ gebruikt als scheldwoord. Dat is onterecht. Saïd wilde dat we ons bewust zouden zijn van onze blik, van onze vooroordelen over de ander. We moeten niet blijven hangen in stereotypen van mensen die niet op ons lijken.

‘Ik kende Saïd persoonlijk, heb in 1994 nog colleges van hem gehad in Palestina. Voor hem was de notie van twijfel heel belangrijk. Je moet kunnen twijfelen aan het dominante narratief. Westerse media volgen het overheidsnarratief veel te makkelijk. Twijfel helpt juist om een ander perspectief te ontwikkelen, zo ontwikkelt een samenleving zich.’

Maar twijfel kan ook leiden tot nepnieuws en complottheorieën. Denk aan 9/11 als ‘inside job’ of als ‘zionistisch complot’. Moet je die theorieën niet juist weerspreken?

‘Het probleem is dat veel mensen praten zonder voldoende kennis. Dat doen ze in Nederland, maar ook in de Arabische wereld. Mensen zonder voldoende kennis zijn vatbaarder voor complottheorieën. Sociale media hebben het geloof hierin versterkt. Daarom is het belangrijk dat we kennis uitwisselen, voorbij de vooroordelen durven te denken, elkaar leren kennen.’

Verzoening in plaats van conflict, dus. Toch lijkt het idee van een clash of civilizations onder politici als Geert Wilders en Gert-Jan Segers nog steeds populairder dan het gedachtegoed van Saïd. Wat vindt u hiervan?

‘Het idee van botsende beschavingen leeft breed. Niet alleen bij Wilders en Segers, maar ook bij wijlen Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh en Rita Verdonk. En in het buitenland bij bijvoorbeeld de Hongaarse premier Viktor Orbán en de Duitse anti-islambeweging Pegida. Hoewel er nu twintig jaar geroepen wordt dat er sprake is van botsende beschavingen, levert deze theorie van angst ons niets op – behalve misschien boeken die goed verkopen. Want we moeten juist investeren in de toekomst, in mensen uit niet-westerse culturen. Dan krijg je een duurzame en vredige samenleving.’  

Heeft uw pleidooi niet ook een autobiografisch element? U komt immers uit Palestina en bent nu hoogleraar in Nederland geworden.

‘Dat kun je misschien wel zo stellen. Ik heb dankzij een uitwisselingsproject tussen de Birzeit University in Ramallah en de UvA in Nederland mijn master kunnen doen, en heb hier ook mijn proefschrift geschreven. Verder heb ik ook in Berlijn en in Bologna gedoceerd, en mij verdiept in de Duitse en Italiaanse filosofie. Heel belangrijk is de uitwisseling van ideeën. Daardoor krijg je begrip voor elkaars standpunten, begrip voor elkaar als mens.’

Maar het westerse discours over het Midden-Oosten is na 9/11 juist verhard. Wat is de belangrijkste verandering geweest? 

‘De war on terror is een voedingsbodem gebleken voor de extremistische politiek van populisme, die een groot gevaar vormt voor het Westen, gevaarlijker dan terrorisme. Complottheorieën als QAnon, maar ook racisme en haat tegen moslims ontwrichten onze samenleving. Dat is het belangrijkste neveneffect geweest van de war on terror.’

En is het Midden-Oosten na 9/11 meer antiwesters geworden? Of ligt dat toch genuanceerder?

‘Mensen in het Midden-Oosten zijn negatiever gaan denken over het Westen, maar dat ligt aan het Westen zelf. Tijdens de Arabische lente zagen we wat mensen in het Midden-Oosten echt willen. Meer vrijheid, meer democratie. Ze willen leven in vrede, een betere toekomst voor zichzelf en hun kinderen. Maar het Westen steunde juist de contrarevolutie, politici als de Egyptische dictator Abdul Fatah al-Sisi. Afkeer voor het Westen betekent trouwens niet een afkeer voor westerse mensen. Het is een afkeer voor westerse politiek, westers buitenlands beleid. Die nuance wil ik graag maken.’

‘Mensen in het Midden-Oosten zijn negatiever gaan denken over het Westen, maar dat ligt aan het Westen zelf’

De war on terror heeft ons niet verder geholpen. Heeft het Westen hiervan geleerd?

‘Nauwelijks. Nu Afghanistan is heroverd door de Taliban gaat alle aandacht van de westerse media uit naar Afghaanse vrouwen. Het oriëntalistische narratief is dat zij onderdrukt worden door de Taliban. Alleen vrouwen die dat narratief bevestigen werden opgevoerd in een groot artikel in NRC van enkele weken geleden. Want dit verkoopt.’

Wat voor invloed heeft de war on terror gehad op het vredesproces tussen Israël en de Palestijnen?

‘Israël kreeg hierdoor de overhand in onderhandelingen. Voor 9/11 was de Palestijnse onderhandelingspositie veel sterker. Israël werd tot de Oslo-akkoorden gedwongen. Maar dankzij 9/11 werd dit allemaal tenietgedaan. De Israëlische televisie liet beelden van juichende Palestijnen zien die blij waren met de aanslagen op de Twin Towers in New York. Deze beelden gingen de wereld over en bevestigden het Israëlische narratief, dat Palestijnen terroristen zijn. Voor 9/11 was er een reële mogelijkheid dat er een Palestijnse staat zou komen, die mogelijkheid is nu nagenoeg van de kaart verdwenen. Israël gaat door met de nederzettingenpolitiek op de Westbank en blijft maar stukken land afpakken.’

‘Oh, East is East and West is West, and never the twain shall meet’, schreef de negentiende-eeuwse dichter Rudyard Kipling. Is de kloof tussen Oost en West onoverbrugbaar? Of kunnen we de kloof wel overbruggen?

‘Nee, die kloof is niet onoverbrugbaar. Maar belangrijk is het perspectief van Saïd: dat we verder kijken dan onze neus lang is en niet blijven hangen in stereotyperingen van de ander. En ook dat het hebben van meer perspectieven onze blik juist verruimt. Verder moeten we beseffen dat de war on terror niets heeft opgeleverd – behalve nog meer verwoestingen en nog meer haat. Willen we nog twintig jaar war on terror? Nee, we willen juist dat er vrede komt. En dat kan door meer kennis uit te wisselen, meer cultuuruitwisseling, meer begrip voor elkaar. Kennisuitwisseling is veel effectiever dan ontwikkelingshulp. Je moet Afrika geen kant-en-klaarmaaltijden geven, maar Afrika een kans geven zichzelf te ontwikkelen. Maar hiervoor is een langetermijnperspectief nodig. En dat ontbreekt nog.’

Hoe denkt u dat het discours er over twintig jaar uitziet? Hebben we dan een breder perspectief op Oost en West, op de wereldproblematiek dan nu het geval is?

‘Als cultuurwetenschapper kan ik de toekomst niet voorspellen, maar mijn vermoeden is dat we de komende vijf à tien nog steeds te maken hebben met populisme. Toch beschouw mijzelf als een optimist en geloof dat we de tegenstellingen te boven kunnen komen. We komen denk ik uiteindelijk tot het besef dat we er samen uit moeten komen. Uit de coronapandemie, maar ook uit de pandemie die de politiek van het Midden-Oosten is geworden dankzij westerse inmenging. Want we moeten dit uiteindelijk samen oplossen.’

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de Kanttekening op 10 september 2021.

VS: rijke Republikeinse donor beticht van geven racistisch huisfeestje

0

Mary Nicosia, een rijke socialite uit Rochester in de Amerikaanse staat New York, ligt onder vuur vanwege het organiseren van een wel heel apart Juneteenth-feestje. Juneteenth is het Amerikaanse Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt gevierd.

Het gewraakte feestje werd begin juli bij haar thuis gevierd. Het gazon was versierd met Juneteenth-vlaggen, maar ook met kartonnen figuren van oud-president Donald Trump. Op het menu stond Kentucky Fried Chicken – ten tijde van de slavernij aten zwarte mensen vaak gefrituurde kip – en Hennessy’s cognac, een cognac die populair is bij Afro-Amerikanen.

Er ontstond ophef over het feestje. Een brandweercommandant van Rochester nam een Afro-Amerikaanse collega mee, maar die vond de ‘humor’ van de Trump-aanhangers nogal smakeloos.

Te midden van alle commotie organiseerden Mary Nicosia en haar man een persconferentie om hun naam te zuiveren. Hoewel ze zei dat het feestje niet racistisch was bedoeld, gaf ze – tot verbazing van de aanwezige pers – toe dat ze wel eens racistische berichten had getwitterd onder een parodie-account. Ze bood hiervoor haar verontschuldigingen aan.

Mary Nicosia en haar man zijn schatrijk en hebben in 2020 geld gedoneerd voor de verkiezingscampagne van Donald Trump. Ook doneerden ze geld voor lokale politici. Enkelen hebben nu aangeven nieuwe donaties van het stel niet meer op prijs te zullen stellen.

Woede over ‘Nederlandse Moria’: ‘Is gevolg van bewust beleid’

0

Met het overlijden van een baby van drie maanden bereikt de verontwaardiging over de erbarmelijke situatie in Ter Apel een kookpunt.

Dat er al een paar nachten meer dan zevenhonderd asielzoekers buiten het aanmeldcentrum in Ter Apel slapen, een baby van drie maanden is overleden – oorzaak nog onbekend – en dat Artsen zonder Grenzen voor het eerst in Nederland medische zorg gaat verlenen, is voor veel Nederlanders zorgwekkend.

Zo twittert grafkistmaker Radboud Spruit dat hij wel begrijpt dat ‘niet elke asielaanvraag’ toegewezen kan worden, ‘maar’, zegt hij, ‘we kunnen wel elk mens dat er om vraagt fatsoenlijk behandelen. Sterker nog, dat zijn we als welvarend land verplicht.’

Anderen, zoals Emile Affolter van Amnesty International Nederland, zien in Ter Apel ‘geen ongeluk’, maar ‘het resultaat van bewust beleid. Net zoals de hel van Moria bewust beleid was (geïnspireerd door de Australische aanpak) om mensen af te schrikken.’

Ook de Amsterdamse GroenLinks-raadslid Imane Nadif deelt die mening. ‘Er is gekozen om deze crisis te laten ontstaan. Dat het zo ver moet komen dat Artsen zonder Grenzen in Nederland ingezet moet worden. Deze situatie is een politieke keuze van dit kabinet’, zegt ze.

Toch klinkt ook aan de uiterste rechterkant van Nederland verontwaardiging. Zo betitelt twitteraar Toon Sesink de komst van 240.000 inwoners per jaar als ‘omvolking’, is volgens een zelfverklaard PVV-stemmer Nederland ‘VOL’ en stelt iemand anders onder de hashtag #asielstop een ‘vluchtelingenopvangcentrum op de Maasvlakte’ voor: ‘Hoog hek eromheen! Uitkijk torens. Kunnen ze ook makkelijk met de boot terug naar waar ze vandaan kwamen.’

Oud-imam Grote Moskee Mekka krijgt tien jaar celstraf

0

Sheikh Saleh al Talib, voormalig imam van de Grote Moskee in Mekka, is door de Saoedische autoriteiten tot tien jaar gevangenisstraf veroordeeld.

De imam is populair in de islamitische wereld. Duizenden mensen bekijken zijn preken en recitaties van de Koran op YouTube.

De Saoedische autoriteiten houden de imam sinds 2018 vast. In dat jaar hield hij een kritische preek van Talib over de Algemene Entertainment Autoriteit, een overheidsorganisatie die de entertainmentindustrie in het koninkrijk moet reguleren.

Talib had grote moeite met het feit dat er in Saoedi-Arabië popconcerten worden georganiseerd. Hij zei dat het koninkrijk brak met de traditionele religieuze en culturele normen.

De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman, de feitelijke leider van het koninkrijk, voert een hervormingsagenda die slecht ligt bij de conservatieve geestelijken in het land. Tegelijkertijd ligt de kroonprins ook in het Westen onder vuur, vanwege de moord op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi en er binnen zijn land nog altijd tientallen mensen per jaar worden onthoofd.

‘Zweeds anti-gettoplan is racistisch’

0

De Zweedse migratieminister Anders Ygeman (foto) krijgt kritiek, omdat hij in navolging van Denemarken gettovorming wil tegengaan door het aantal mensen met een migratieachtergrond in bepaalde wijken in de grote steden te beperken.

Het plan van Ygeman zou op ‘staatsracisme’ duiden dat etnische verdeeldheid zou aanwakkeren, in plaats van dat dit wordt bestreden. ‘Het doet denken aan het apartheidssysteem en staatsracisme’, zegt de Iraans-Zweedse sociologieprofessor Fereshteh Ahmadi tegen het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Charles Westin, een socioloog die werkzaam is aan de Universiteit van Stockholm, waarschuwt dat mensen etnisch worden onderverdeeld in witte mensen en niet-witte mensen. Een racistische benadering die doet denken aan ‘apartheid in Zuid-Afrika, of andere vormen van staatsracisme’.

Ook Eoro-Med Human Rights Monitor, een NGO die zich inzet voor vluchtelingen en de Palestijnse strijd, is kritisch. Het voorstel van de minister om een maximum van 50 procent te stellen aan ‘niet-Noordse burgers’ in ‘probleemgebieden’ is volgens de NGO een ‘schoolboekvoorbeeld voor discriminatie, ophitsing en contraproductieve strafmaatregelen, die voortkomen uit politiek opportunisme in plaats van degelijke beleidsvorming’.

Ramy Abdu, voorzitter van de Euro-Med Mensenrechtenmonitor, noemt het ‘beschamend’ dat de Zweedse regering ‘afglijdt in een populistische afgrond’.

Extreemrechtse groepering roept op tot ‘burgerprotest’ bij Ter Apel

0

Het extreemrechtse Kameraadschap Noord-Nederland (KNNL) uit Groningen roept op social media op tot een ‘burgerprotest’ vanavond in Ter Apel tegen asielzoekers.

De toestand bij het aanmeldcentrum wordt steeds schrijnender. Honderden mensen slapen op het gras. Artsen Zonder Grenzen voelt zich genoodzaakt hulp te verlenen. Het overlijden van een baby in de sporthal bij het aanmeldcentrum leidt tot vragen over de faciliteiten.

Maar bij KNNL gaat het over iets anders: volgens de groepering zijn de burgers van Ter Apel het zat en glijdt het dorp dankzij de asielzoekers steeds verder af.

‘De maat is vol, er is geen tijd meer om passief af te wachten tot het probleem zichzelf oplost, de bewoners willen Ter Apel terug!’

Ook zegt KNNL dat hun strijd niet om Ter Apel alleen gaat, maar om heel Nederland.

Volgens Kafka, een onderzoekscollectief dat extreemrechtse bewegingen en individuen monitort, heeft Kameraadschap Noord-Nederland wortels in het neonazistische Blood & Honour-netwerk.

KNNL was vroeger vooral actief in internationale netwerken, door deelname aan acties in Duitsland, maar weet sinds enkele jaren in te springen op regionale protesten tegen de opvang van vluchtelingen. Protesten trekken meestal slechts enkele tientallen bezoekers.

Asielfalen overheid steekt de lont in het kruitvat

0

Opwarming, migratie, oorlog, inflatie: de wereld staat in brand. Voor veel Nederlanders die tot voor kort dachten met hun luxe leventje door te kunnen gaan, blijkt die wereld nu een klein dorp. Het gewicht van de wereld drukt zo erg op Nederland, dat ook hier temperaturen door de bovengrens schieten en inkomens door de ondergrens zakken. Hetzelfde geldt voor het migratievraagstuk.

Meer dan honderd miljoen ontheemden telt de wereld, becijferde VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in juni. Drie op de tien is gevlucht naar een ander land. Nog nooit lagen de aantallen zo hoog. Velen vluchten richting EU-landen, omdat het hier veilig, vrij en welvarend is. En dat heeft zijn effecten op Nederland.

Het Rijk kan geen asielzoekers meer kwijt in gemeenten. Ter Apel zakt door zijn hoeven. Honderden migranten slapen er, nacht na nacht, op de koude grond in een van ‘s werelds rijkste landen. Het overlijden van een baby in de sporthal bij het aanmeldcentrum doet Kamervragen rijzen over de doodsoorzaak en de omstandigheden in de faciliteiten van Ter Apel.

Maar zeg niet dat we niet gewaarschuwd waren. De noodopvang dreigde al door een humanitaire ondergrens te zakken, waarschuwde VluchtelingenWerk in december. Het COA verwachtte al jaren problemen door het afschalen van de opvangcapaciteit na het crisisjaar 2015, onthulde NRC onlangs.

Vaak zijn de problemen dermate complex, dat met de vinger wijzen naar de overheid een gratuit gebaar is. Maar in dit geval niet. Gebonden aan de wereldproblematiek en internationale en Europese wetten, was er weinig visie voor nodig om te anticiperen op een groeiende instroom. Dat dit niet is gebeurd, is Rutte III en IV dubbel en dwars aan te rekenen.

Er was weinig visie voor nodig om te anticiperen op een groeiende instroom

Dit falen komt uit door onkunde en visieloosheid van het kabinet, maar ook het ontbreken van politieke wil en durf.

Natuurlijk, gemeenten werken onvoldoende mee. Zij vangen liever Oekraïners op dan Syriërs of Afghanen. Institutionele discriminatie pur sang. Maar, hoe onterecht ook: gezien het huidige klimaat niet onverwacht. Elke ondernemer weet: als je niet anticipeert op komende jaren, geen scenario’s hebt klaarliggen, ben je niet goed bezig. Dan ga je failliet.

In Nederland hebben wij 345 gemeenten. Waarom worden er geen afspraken gemaakt tussen de staat en al deze gemeenten, dat asielzoekers evenrediger worden verspreid over het land? Dan voelt het voor elke gemeente veel eerlijker en behapbaarder. Dan zal er ook minder fel verzet zijn. Een deel van de woede in Albergen is een reactie op het feit dat het Rijk de gemeente voor een voldongen feit stelde om er driehonderd asielzoekers op te vangen in een hotel.

Ander probleem waar de overheid het laat schieten: de beeldvorming over asielzoekers. Ze worden nu te vaak geframed als criminelen, dieven en verkrachters, maar in werkelijkheid vluchten ze juist vaak voor geweld, verkrachting en dood. Zij hebben, net als elk ander mens, recht op veiligheid en vrijheid. Waarom geen landelijke overheidscampagne om menselijke verhalen en trauma’s achter deze vluchtelingen duidelijk te maken? Mensen vluchten niet voor hun plezier. Deze boodschap moet duidelijker worden bij de mensen die hier in alle veiligheid en vrijheid leven.

Jongeren uit Albergen droegen een spandoek met de tekst ‘Met 300 azc’ers van kleur binnenkort in Albergen verkrachting, beroving en terreur!’ Hoe voeden wij onze kinderen op? Met vreemdelingenhaat en angst voor het onbekende? Veel mensen uit andere oorden zien dit en denken: ‘Wat een domme racisten.’ Gemeenten lopen ondertussen voor hun verantwoordelijkheid weg. Er is geen regie meer.

Burgers vertrouwen de overheid niet meer, lokale overheden vertrouwen de landelijke overheid niet meer, burgers vertrouwen elkaar niet meer.

Het is een explosieve situatie. Het opgekochte hotel in Albergen zal niet de laatste dwingende actie zijn vanuit het Rijk, liet staatssecretaris Eric van den Burg van Asiel al weten.

Hoe meer de overheid op dit dossier en andere dossiers blijft aanmodderen, des te minder vertrouwen in de overheid. Denk ook aan de toeslagenaffaire: de gedupeerde ouders zijn nog steeds niet financieel gecompenseerd voor het leed wat hen is aangedaan. Of denk aan de stikstofcrisis. Het kabinet beweert, ondanks de rebellie van CDA-leider Wopke Hoekstra, nog steeds met één mond te spreken, maar het is een mond met twee tongen.

Een van de rijkste landen ter wereld is moreel failliet aan het gaan. De politieke en maatschappelijke malaise waarin wij ons bevinden vormt een gevaarlijke voedingsbodem voor nog meer geweld en agressie. En voor de migrant als zondebok.

Cartoonrel in Canada: tekening vergelijkt moslim met holbewoner

0

Ophef in Canada vanwege een cartoon over moslims in de Franstalige krant l’Acadie Nouvelle. De cartoon is inmiddels verwijderd van de website van de krant.

De cartoon toont een holbewoner die een vrouw aan haar haren meesleept. Daaronder is een illustratie van een moslimman met een tulband en een pistool, die een moslima met een boerka meesleept aan een riem. ‘Evolutie?’, is het bijschrift.

De nationale moslimraad noemt de cartoon ‘islamofoob’ genoemd en zegt dat de cartoon stereotypen verspreidt die ‘wijdverbreide haat aanwakkeren’. ‘We dachten dat dat soort stereotiepe en schadelijke beelden tot het verleden behoorden.’

De hoofdredacteur van l’Acadie Nouvelle zegt dat de cartoon een reactie was op een nieuwsbericht over de Taliban. De cartoon is inmiddels van de website verwijderd, omdat lezers op een gebrek aan context wezen. Het nieuwsartikel over de Taliban was alleen gepubliceerd in de gedrukte versie van de krant.

Hijabi geweerd uit school VS: had geen briefje van moslimgeestelijke bij zich

0

Een moslimscholiere in de Amerikaanse staat Massachusetts kreeg te horen dat ze de uniformregels van de school overtrad, omdat ze een hijab droeg. Ze had geen briefje mee van een geestelijke, wat op haar school blijkbaar wel vereist is.

Op haar eerste schooldag op de Mystic Valley Regional Charter School in het plaatsje Malden werd de scholiere berispt vanwege het dragen van een hoofddoek. Hierna ging het meisje huilend naar huis.

Haar zus vertelt dat de moslimscholiere overstuur is en niet meer naar school wil gaan.

Op het formulier voor naleving van het schooluniform, dat het meisje meekreeg, is trouwens te zien (foto) dat de leraar de hijab verkeerd gespeld had als ‘jihab’.

De school gaf toe dat de manier waarop de leerlingen werd behandeld ‘ongevoelig’ overkwam. De school verbiedt de hoofddoek niet, maar leerlingen die religieuze kledij willen dragen moeten een briefje hebben van een geestelijke uit hun gemeenschap met de reden waarom het noodzakelijk is dat ze het dragen.

Canadees in kruisvaarderspak crasht islamitisch festival

0

Een witte man in een kruisvaarderspak liet zich afgelopen weekend zien op het ‘Muslim Heritage Day’-festival in de Canadese stad Calgary. 

De outfit van de man was geïnspireerd op wat de katholieke tempeliers droegen tijdens de kruistochten (1095-1291), christelijke veldtochten die als doel hadden Palestina te ‘bevrijden’ van de islamitische overheersing.

Godsdienstwetenschapper Tinu Ruparell (Universiteit van Calgary) denkt dat de man bewust de moslimgemeenschap wilde provoceren. ‘Ik vind het verschrikkelijk.’

Volgens Ruparell is de boodschap van de ’tempelier’ dat moslims en andere niet-christelijke, niet-westerse mensen niet welkom zijn in Canada en uitgeroeid moeten worden.

De kruisvaarders slachtten veel onschuldige burgers af tijdens hun veldtochten tegen de moslims. Zo vermoordden ze duizenden moslims en Joden in 1099, na de verovering van Jeruzalem tijdens de Eerste Kruistocht.