12.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 419

Erdogan en Poetin gaan praten in Iran

0

Volgende week dinsdag staat een top tussen Turkije, Rusland en Iran op de agenda. De Turkse president Erdogan en zijn Russische collega Vladimir Poetin gaan naar Teheran, om daar de situatie in Syrië en de Oekraïense graancrisis te bespreken. Dit meldt de nieuwssite al Monitor.

In Noord-Syrië dreigt al een paar maanden een nieuwe Turkse invasie tegen de Syrische Koerden. Rusland en NAVO-partner Amerika willen dat niet, maar Erdogan zei hun toestemming ook niet nodig te hebben. Hij heeft inmiddels wel zijn toon gematigd en zegt ‘geen haast’ te hebben. De Koerden zijn er niet gerust op en staan paraat voor een invasie.

Bij het driehoeksgesprek tussen Turkije, Rusland en Iran staat ook de Oekraïense graanexporten op de agenda. Ankara is al een tijdje bezig om een zeecorridor vanuit de Zwarte Zee van de grond te krijgen. Vandaag praten Rusland en Oekraine over hetzelfde onderwerp met Turkije en een afvaardiging van de Verenigde Naties in Istanbul.

Rusland eist dat Oekraïne eerst de havens ontmijnt. Maar dat doet Oekraïne alleen als er internationale garanties komen tegen Russische bombardementen op de haven in Odessa. Turkije heeft zich als bemiddelaar opgeworpen om samen met de VN dat te bewerkstelligen.

Experts verwachten dat Poetin ook militaire en economische steun van Iran wil afdwingen in de oorlog tegen Oekraïne. Het Witte Huis zei gisteren aanwijzingen te hebben dat de Iraanse regering bereid is snel enkele honderden drones te leveren, waaronder drones die wapens kunnen dragen.

Maleisië: vrouw vervolgd voor ‘blasfemie’ tijdens comedy-act

0

Een 26-jarige vrouw uit Maleisië maakte tijdens een comedy-optreden een grap die niet al te goed viel bij de autoriteiten: ze wordt aangeklaagd voor blasfemie.

Afgelopen zondag werd Siti Nuramira gearresteerd door de Maleisische federale politie. Ze is inmiddels op borgtocht vrijgelaten.

Reden van haar arrestatie is een optreden van haar op een open podium-avond in een comedyclub in Kuala Lumpur op 4 juni. Hier zijn ook videobeelden van gemaakt.

In een 54 seconden durende video, die viral ging op sociale media, zien we Nuramira die zich voorstelt als moslima. Zij zegt vijftien hoofdstukken van de Koran uit het hoofd te hebben geleerd. Vervolgens ontdoet ze zich van haar islamitische kleding, om daaronder een minder verhullende set kleren te onthullen.

Nuramira mag niets zeggen over de rechtszaak die tegen haar loopt. Als ze schuldig wordt bevonden, kan ze een gevangenisstraf van twee tot vijf jaar krijgen.

Een vrouwenmoskee beginnen? ‘Doe het gewoon’, zegt deze Deense imam

0

In augustus 2016 werd het eerste vrijdaggebed voor vrouwen door een vrouwelijke imam verricht in de Mariam-moskee in Kopenhagen. De moskee kreeg veel internationale media-aandacht, omdat het de eerste vrouwenmoskee van Denemarken is. In de Mariam-moskee zijn ook mannen welkom, behalve op vrijdag, en het gebed wordt altijd geleid door een vrouwelijke imam. Naast de gebeden worden er ook islamitische én gemengde huwelijken voltrokken, kan je als bekeerling de shahada – geloofsbelijdenis – uitspreken en worden er islamitische lezingen gegeven. De Mariam-moskee is opgericht door Sherin Khankan. Ze is religie- en filosofiesocioloog, cognitief psychotherapeut, auteur, activist en zelf ook imam.

Wat waren zes jaar geleden je dromen en doelen met de Mariam-moskee?

‘Vanaf het begin hadden we vier hoofddoelen met de Mariam-moskee: het recht van vrouwen om te scheiden, het recht van vrouwen op interreligieuze huwelijken, de strijd tegen de groeiende islamofobie en natuurlijk het recht van vrouwen om imam te zijn. En sindsdien hebben we het recht van vrouwen om als imam op te treden mogelijk gemaakt. We hebben momenteel drie vrouwelijke imams, maar we hebben er meer gehad in de afgelopen zes jaar. Ook zijn er moskeeën in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk geïnspireerd door ons geraakt, en organiseren diensten met een vrouwelijke imam. Ik ben op mijn beurt geïnspireerd door Halima Krausen uit Hamburg (de eerste vrouwelijke imam van Duitsland, red.) en natuurlijk Amina Wadud (een Amerikaanse hoogleraar Islamstudies en boegbeeld van het islamitisch feminisme, red.). Ik denk dat het belangrijk is dat je geïnspireerd wordt en dat je anderen kunt inspireren.

‘We hebben ook geluk gehad. Toen we met de moskee begonnen, publiceerde onderzoeker Jesper Petersen net een boekje getiteld De vrouwen in Medina. Hij baseert zich op hadith-verzamelingen (hadith zijn overleveringen van Mohammed, red.) die wijzen op het feit vrouwen in de tijd van de profeet in Medina krijgers waren, leraren én imams. Petersen deed onderzoek naar het eeuwenoude biografische lexicon Kitab al tabaqat al kabir van de islamitische historicus Ibn Sa’d (784-845, red.), die wijst op de verschillende rollen die vrouwen hadden en op het bestaan van vrouwelijke imams. We hebben De vrouwen in Medina aan alle bezoekers uitgedeeld toen onze moskee de deuren opende.’

In de Mariam-moskee in Kopenhagen (Beeld: Sherin Khankan)

Hoever ben je in de afgelopen zes jaar gekomen?

‘Er is nu meer draagvlak voor het idee dat imams ook vrouwen kunnen zijn. Dit komt grotendeels door de media-aandacht die we kregen, waar ik heel blij mee ben. Hier in de moskee was intern wat discussie over het nut en nadeel van de media. Als er media-aandacht is over een onderwerp met betrekking tot de islam, dan is er altijd een focus op het drama of de tegenstand. Maar we hadden altijd een heel duidelijke strategie om nooit over de tegenstand te praten. Want als je je op de oppositie richt, dan wordt het legitiemer om je ertegen te verzetten (in plaats van je te focussen op je eigen verhaal, red.). We hebben ons altijd gericht op alle mensen die ons steunen, we vertelden díe verhalen. Deze strategie hielp ons ook bij het verspreiden van onze ideeën, en om alles wat we deden te normaliseren. Dit is belangrijk, omdat we de patriarchale structuren al zo lang hebben genormaliseerd. Dus we moeten het tegenovergestelde normaliseren, door naar buiten te treden en toegankelijk te zijn voor de berichtgeving in de media. Alleen zo reiken onze ideeën ver.

‘Eén van de dingen waar ik erg trots op ben, is het recht van de vrouw op een interreligieus huwelijk. In de Mariam-moskee hebben we meer dan 65 islamitische interreligieuze huwelijken gesloten. We hebben stellen uit Denemarken, Zweden, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Egypte en bijna elk land, omdat ze geen imam kunnen vinden die hun huwelijk wilde sluiten.

‘Ik denk dat het interreligieuze huwelijk een zegen is, omdat alles met liefde begint en alles met liefde eindigt. We zijn allemaal op deze planeet om lief te hebben en geliefd te zijn. Dus als je niet bij degene kunt zijn wie je lief hebt, dan ben je nergens. Waarom nog liefhebben, als we onze partner in het leven niet kunnen kiezen? In de Koran staat dat een moslimman met een jood, christen of iemand uit het boek mag trouwen, maar er staat niet dat een vrouw hetzelfde kan doen. Er staat echter ook niet dat ze dat níet kan.

‘Waarom nog liefhebben, als we onze partner in het leven niet kunnen kiezen?’

‘Ik heb vier kinderen: twee meisjes en twee jongens. Hoe groot is de kans dat mijn dochters verliefd worden op een niet-moslim? Aangezien we hier in Denemarken wonen, is de kans natuurlijk enorm. Maar de vader van mijn kinderen denkt dat dat nooit zal gebeuren. Hij zegt: ‘Ik heb mijn kinderen zo goed opgevoed, dat ze er nooit over zullen dromen verliefd te worden op een niet-moslim.’ En dit standpunt is niet zeldzaam, je vindt het onder christenen, joden en moslims. En dat wij dat nu hebben veranderd, daar ben ik het meest trots op.’

Wat is de grootste overwinning voor de Mariam-moskee?

‘Ik denk dat we stevige hervormingen hebben doorgevoerd, bijvoorbeeld als het gaat om het recht van vrouwen om te scheiden. We hebben de procedure van het recht van vrouwen op echtscheiding hervormd door een nieuwe methode die we ontwikkeld hebben. In dit ‘Deense model voor islamitische echtscheiding’, zoals we het noemen, hebben we het concept van toestemming veranderd.

‘Als een moslimvrouw tegenwoordig een echtscheiding aanvraagt ​​-de khula-, heeft ze de toestemming van de echtgenoot nodig. Er is een consensus onder moslimgemeenschappen over de hele wereld dat je de toestemming van je man nodig hebt. Maar het probleem is dat wanneer je in een gewelddadig huwelijk zit, je man je geen toestemming geeft.

‘Als imam combineer ik cognitieve psychotherapie met islamitische spirituele zorg. Het zijn twee heel verschillende disciplines, maar ze hebben iets gemeen. En dat is het luisteren. Je geeft geen oordeel, je luistert alleen. Wij hebben de focus verlegd van de toestemming van de man naar het recht van de vrouw om te scheiden. In de Koran staat heel duidelijk dat je een vrouw niet tegen haar wil in een huwelijk kunt houden. Natuurlijk kan ze scheiden; een vrouw kan scheiden en een man kan scheiden. En een vrouw heeft het recht om te hertrouwen na een scheiding, dat staat ook duidelijk vermeld. Maar ook al zeggen we deze dingen, we hebben de patriarchale structuur genormaliseerd die het voor een vrouw bijna onmogelijk maakt om de echtscheiding aan te vragen.

‘Moslima’s uit heel Scandinavië komen naar ons, de enige moskee waar ze zonder toestemming kunnen scheiden’

‘Om dit probleem op te lossen, moet je het concept van toestemming verwijderen. Het is buitengewoon moeilijk om dit te veranderen, maar we hebben het veranderd in de Mariam-moskee. Onlangs hebben we de 55e echtscheiding geregeld. In alle gevallen was er sprake van ernstig geweld en was de echtgenoot tegen de scheiding. Moslima’s uit heel Scandinavië komen naar onze moskee, omdat we de enige moskee zijn waar vrouwen zonder toestemming kunnen scheiden.’

Wat zou je hierna nog meer willen bereiken?

‘Mijn doel is om dit Deense model voor islamitische echtscheiding te exporteren naar andere Scandinavische en Europese landen, zodat het een standaardprocedure kan worden. Ik denk niet dat het onmogelijk is, het is alleen een kwestie van tijd. Want als je de toestemming wegneemt – dat is het cruciale – dan zal iedereen zeggen: ‘Ja, natuurlijk heeft de vrouw het recht om te scheiden.’ Maar als je de toestemming van de echtgenoot nodig hebt, en als je er als echtgenote nog steeds in vastzit, dan is het een psychologische gevangenis waar je nooit uit kunt ontsnappen.

‘De focus verleggen, van de toestemming van de man naar het recht van de vrouw om te scheiden, is heel belangrijk. En daar komt psychotherapie bij kijken, omdat je de manier waarop mensen denken moet veranderen: door hen kennis te geven over de rechten die ze hebben, ook de islamitische rechten. Dat is de combinatie van islamitische spirituele zorg en de islamitische theologie waarin de koran, de hadith en andere islamitische bronnen gebruikt worden om kennis op te bouwen om een ​​dilemma te begrijpen, onder ogen te zien of op te lossen.

‘Ik zeg altijd tegen de vrouwen: ‘Het is niet mijn beslissing. Ik ben niet belangrijk, ik ben enkel een hulpmiddel en faciliteer deze scheiding. Allah heeft je het recht gegeven om te scheiden.’ De echtgenoten vertel ik hetzelfde: ‘Ik ben niet belangrijk, het is Allah die de vrouw het recht heeft gegeven om te scheiden. Als je klachten hebt, moet je klagen bij Allah, want het heeft niets met ons te maken.’ En in elke moskeegemeenschap zou dit moeten kunnen, want we weten ook dat niemand voor de lol wil scheiden. Als je er toch voor kiest om te scheiden, helemaal als je kinderen hebt, doe je dat pas als je alle andere opties hebt geprobeerd.

In Denemarken hebben we een enorme campagne gevoerd: ‘Til Døden Os Skiller’ (‘Tot de dood ons scheidt’, red.) met een film, posters en flyers in bussen. Het idee is om het Deense model naar andere landen te kopiëren, maar je moet natuurlijk wel partners in die landen hebben. Momenteel werken we met vier – door mannen gedomineerde – moskeegemeenschappen samen, want we kunnen dit natuurlijk niet alleen dragen. We hebben een lange wachtlijst van vrouwen die willen scheiden, omdat ze weten dat ze dat alleen hier kunnen doen.’

‘We hebben de patriarchale structuur genormaliseerd en geïnternaliseerd, zijn blind geworden voor dat het ook anders kan’

Wat is je advies voor andere vrouwen die een soortgelijke moskee in bijvoorbeeld Nederland willen starten?

‘Begin. We kunnen veel gesprekken voeren en vergaderingen organiseren, maar er verandert niets als iedereen besluiteloos blijft. Daarom: doe het gewoon. Ik herinner mij, dat toen ik in 2016 de Mariam-moskee begon, ik naar het Verenigd Koninkrijk ging om een ​​toespraak te houden op een islamitische conferentie. Ze probeerden daar geld in te zamelen om een ​​grote mooie vrouwenmoskee te bouwen. Ik zei tegen hen: ‘Je hebt geen grote moskee nodig om dit initiatief te starten.’ We hebben helemaal geen grote moskee nodig.

Khankan wijst naar de ruimte waar we in zitten. ‘Kijk, dit is heel nederig. We hebben twee ruimtes. Het is genoeg; onze oude moskee was groter dan deze, maar meer ruimte hebben we niet nodig. Je kunt grote veranderingen doorvoeren in een heel nederige omgeving. Dat vind ik prachtig.

‘Begin als je een kleine groep van vijf, tien, of vijftien mensen hebt. Zoek uit wie wat kan doen. De één is goed in het leveren van een khutbah omdat ze een doctoraat heeft of ze is zeer goed geïnformeerd. Iemand anders draagt al sinds haar vierde voor: geweldig, laat haar reciteren. Kijk wie waar het beste in is. Praat met mensen, bouw zo je gemeenschap stap voor stap op. Het was bij ons een proces van vallen en opstaan. Ons plan was niet perfect uitgeschreven. Je moet niet opgeven. Het kan heel moeilijk lijken en het zal vele jaren duren om dat punt te bereiken waar je wilt komen. Dus heb ook moed. En focus niet op de obstakels, maar op je doel.’

Hoe zit het met die obstakels? Wat was het grootste obstakel voor de Mariam-moskee?

‘Natuurlijk zijn er altijd obstakels. Het is ook belangrijk om over de obstakels te praten, want die zijn er gewoon ook. En je moet ook voorbereid zijn, voorbereid op tegenwerking van buitenaf en op tegenwerking van binnen je eigen familie. Ik verloor mijn huwelijk toen ik imam werd: de man met wie ik getrouwd was, besloot om van mij te scheiden. Niet omdat ik imam werd trouwens, want hij steunde een vrouwenmoskee. Hij had er moeite mee dat ik interreligieuze huwelijken begon te sluiten. Hij zei: ‘Ik weet dat je moeder christen is en je vader moslim, en dat jij een product bent van een interreligieus huwelijk – maar andersom kan dat niet.’

‘Mijn man besloot om van mij te scheiden. Hij had er moeite mee dat ik interreligieuze huwelijken begon te sluiten’

‘Hij wist altijd dat ik er voorstander van was, maar hij vindt dat er een enorm verschil zit in een bepaald standpunt hebben en dit standpunt in de praktijk brengen. Hij vond het on-islamitisch en voor hem was het een dealbreaker. Dat is het helaas voor heel veel moslims. Sommige dingen die we doen zijn voor veel mensen een no-go, zoals wanneer een vrouw zonder de toestemming van de echtgenoot een echtscheiding aanvraagt: dat kan echt niet, vinden veel mensen. Waarom vinden ze dat? Omdat we de patriarchale structuur genormaliseerd en geïnternaliseerd hebben, waardoor we blind zijn geworden voor de mogelijkheid dat het misschien ook anders kan. Er is dus altijd een offer dat je moet maken als je dingen verandert, daar moet je op voorbereid zijn. Ik was niet genoeg voorbereid.’

Iran: vrouwen protesteren online – en zónder sluier – tegen verplichte hijab

0

De laatste dagen tonen meerdere Iraanse vrouwen op social media dat zij niet bang zijn voor het regime: op foto’s en video’s laten ze hun haren aan de wereld zien. Dit doen ze uit protest tegen de kuisheidsregels, die sinds kort juist strenger worden gehandhaafd.

Onlangs besloot de overheid de kuisheidsregels strenger te handhaven. Vrouwen moeten hun hijab ‘kuis’ dragen, anders worden ze daarop aangesproken door de kuisheidspolitie die dit niet altijd vriendelijk vraagt.

Campagnes tegen het restrictieve beleid van het Iraanse theocratische regime worden meestal georganiseerd door politieke activisten en dissidenten buiten Iran, schrijft VICE, maar deze keer zijn jonge vrouwen in Iran zelf begonnen met het delen van selfies zonder hijab om de autoriteiten te tarten.

President Ebrahim Raisi, een conservatieve hardliner die gesteund wordt door de ayatollahs, ziet de protesten als het ‘bevorderen van de morele corruptie van de islamitische samenleving’, georganiseerd vanuit het Westen.  De autoriteiten treden de laatste weken harder op tegen deze muiterij en organiseren vandaag een ‘Hijab- en Kuisheidsdag’ in het Azadi-stadion in Teheran.

Dit geeft de gevluchte Iraans-Amerikaanse Masih Alinejad reden om vrouwen in Iran via social media op te roepen om juist vandaag hun hoofddoek in het openbaar af te laten vallen. Dat doen vandaag een heleboel vrouwen ook daadwerkelijk, zegt ze in een latere tweet, vergezeld van een video waarin een Iraanse vrouw (foto, rechts) inderdaad haar hijab in het openbaar afzweert.

‘Deze vrouw riskeert de gevangenis en zweepslagen’, zegt Alinejad bij deze video, om ’te laten zien dat vrouwen in Iran dapper genoeg zijn om ‘nee’ tegen de hijab te zeggen. In Iran is ongesluierd erbij lopen een misdaad, maar vrouwen gingen vandaag de straat op om genderapartheid aan te vechten.’

Bijenkorf Utrecht opent pop-up store voor hijabi’s

0

Het modemerk Maison Hijab heeft zich tijdelijk gevestigd in de Bijenkorf in Utrecht. Het merk wil vooroordelen over moslima’s met een hoofddoek tegengaan. 

‘Hijabs zijn voor de moderne, zelfverzekerde, modieuze en krachtige vrouw. Dat is onze filosofie’, meldt de website van het merk.

Eigenaar Hajar L’Merrouni startte haar modemerk twee jaar geleden omdat ze behoefte had aan hijabs van een hogere kwaliteit. Met haar merk, te koop in verschillende kleuren, wil ze laten zien hoe empowering en verschillend moslima’s met een hijab kunnen zijn.

De pop-up store is open tot 7 augustus 2022.

VN-Veiligheidsraad verlengt alsnog humanitaire hulp aan Syrië

0

De vijftienkoppige VN-Veiligheidsraad is, na het nodige gesteggel met kernlid Rusland, alsnog overeengekomen om de humanitaire hulp aan het noordwesten van Syrië met zes maanden te verlengen. Dat melden meerdere internationale media op basis van diplomatieke bronnen.

Het gaat om het leveren van voedsel, medicijnen en beschutting aan de miljoenen Syrische burgers in het noordwestelijke gebied dat door de oppositie wordt beheerd. Het leveren van hulpgoederen wordt al gedaan sinds 2014 en zou zondag eindigen.

Vrijdag maakte Rusland gebruik van zijn vetorecht in de VN-veiligheidsraad om de verlenging van de hulp met een periode van een jaar tegen te houden. Rusland stelt, als bondgenoot van het Assad-regime, dat het leveren van de hulpgoederen in strijd is met de Syrische wetgeving en territoriale integriteit van dat land.

Het sluiten van de humanitaire corridor van Turkije naar Syrië zou de crisis in Syrië doen versterken, waarschuwden mensenrechtenorganisaties, met een hongersnood tot gevolg.

Gisteren besloten de leden van de veiligheidsraad dat de hulp alsnog wordt verlengd, maar dan met een periode van een half jaar. Een compromis, maar volgens critici ook een verdere uitkleding van de hulp aan Syrië.

Oorspronkelijk waren er vier humanitaire corridors in gebruik. Deze zijn gedurende de afgelopen jaren na veto’s van China en Rusland gesloten.

‘Nieuwe ambassade VS in Jeruzalem komt op gestolen Palestijnse grond’

0

De nieuwe Amerikaanse ambassade in Jeruzalem zal worden gebouwd op een perceel dat voor 1948 eigendom was van Palestijnen en daarna door Israël werd geconfisqueerd, blijkt uit archiefdocumenten. Dit meldt de nieuwssite Middle East Eye.

In 2018 nam oud-president Donald Trump het omstreden besluit om de Amerikaanse ambassade te verplaatsen van Tel Aviv naar Jeruzalem en Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël. De ambassade komt in het Allenby Complex in het zuiden van Jeruzalem. Op dit moment is de Amerikaanse ambassade nog tijdelijk gevestigd in de wijk Arnona in Jeruzalem.

Uit de archiefdocumenten, opgeduikeld door de in Amerika gevestigde NGO Adalah, blijkt dat de nieuwe ambassade op een perceel zal komen te staan dat tot 1948 eigendom was van vijf Palestijnse families. Die verhuurden hun eigendommen tijdelijk aan het Britse mandaat, dat een militaire basis op de plek vestigde.

In 1948 kwamen naar schatting 15.000 Palestijnen om en raakten er zo’n 750.000 ontheemd na aanvallen van Israëlische milities, in wat Israëliërs een onafhankelijkheidsoorlog noemen en Palestijnen de ‘Nakba’ – grote ramp. Ook de eigenaren van de militaire basis werden vluchtelingen. Hun grond werd in 1950 geconfisqueerd door Israël via een nieuwe eigendomswet.

Onder de nazaten van de oorspronkelijke eigenaren bevinden zich Palestijnen die in Oost-Jeruzalem wonen en Amerikaanse burgers, waaronder de beroemde historicus en professor Rashid Khalidi. Hij zegt dat Amerika ‘actief inbreuk maakt op de eigendomsrechten van de legitieme eigenaren van deze bezittingen, waaronder veel Amerikaanse burgers’.

NGO Adalah roept Israël op om de percelen terug te geven en overlegt met erfgenamen van de voormalige erfgenamen over het nemen van juridische stappen om het perceel terug te krijgen.

Turkije faciliteert Russisch-Oekraïens overleg over graancrisis

0

Oekraïne en Rusland gaan morgen in Istanbul aan tafel met Turkije en de Verenigde Naties om over de export van graan uit Oekraïne te praten. Dat meldt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken volgens ANP.

Per telefoon had de Turkse president Erdogan zijn Russische collega Vladimir Poetin gisteren al opgeroepen een plan van de Verenigde Naties uit te voeren dat Oekraïne graan naar de rest van de wereld laat exporteren.

Het gaat om een veilige zeecorridor voor de export van graan vanuit Oekraïne via de Zwarte Zee, mogelijk deels onder Turkse escorte. Rusland blokkeert of bezet de havens sinds de oorlog, waardoor die export niet mogelijk is.

Op dit moment dreigt daardoor een hongersnood in sommige delen van de wereld, Oekraïne is een van de grootste exporteurs van graan, met bijna 15 procent van het wereldtotaal.

Oekraïne beschuldigt Rusland van het stelen van meer dan 600.000 ton graan sinds de invasie die eind februari begon, wat Moskou ontkent.

Turkije geldt als een belangrijke doorvoerroute voor de scheepvaart uit de Zwarte Zee, waar de graanexport ook doorheen moet. Erdogan heeft goede banden met zowel Rusland als Oekraïne en scoort internationaal punten door in het conflict op te treden als bemiddelaar.

FvD-Kamerlid betwist ‘taboe op geweld’ in speech voor boze boeren

0

Kamerlid Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) heeft, niet voor het eerst, voor ophef gezorgd. Tijdens een toespraak voor boze boeren brak hij een lans voor het gebruik van geweld door boeren. Kamerlid Nilüfer Gündogan zegt aangifte tegen Van Meijeren te zullen doen.

Van Meijeren zei in zijn toespraak, waarvan beelden sinds gisteren op Twitter circuleren, dat het ‘niet altijd gezond’ is in een democratie ‘als er een taboe rust op het gebruik van geweld’. De staat gebruikt namelijk wel – en soms fors – geweld, zei hij ook. En dat zorgt voor een machtsbalans die voor de boeren tot onrechtvaardige situaties zou leiden.

‘Als u dadelijk onteigend dreigt te worden, en u weigert, reken maar dat er onder aan de streep busjes aankomen met mannen met knuppels en helmen – en ze slaan u wel van het terrein af. En een taboe op geweld, wat er op dit moment in de samenleving rust, terwijl de staat het geweldsmonopolie heeft, kan er ook voor zorgen dat de staat nooit iets te vrezen heeft.’

Van Meijeren ziet zijn standpunt als verenigbaar met democratie, ‘want in de Verenigde Staten is het tweede amendement het recht op wapenbezit, juist zodat altijd ergens die dreiging wel boven het hoofd hangt dat burgers, als het echt nodig is, in staat zijn om zichzelf te verdedigen.’

Het FvD-Kamerlid wees in zijn speech daarnaast op artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht: ‘Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.’

Van Meijeren zei het ook belangrijk te vinden dat boeren hun ‘strijdlustigheid’ laten zien, ‘want uiteindelijk kan en mag het nooit zo zijn dat de boeren zich als makke lammetjes van hun grond gaan laten verdrijven’.

Kamerlid Nilüfer Gündogan (ex-Volt) zegt aangifte tegen Van Meijeren te zullen doen. Sommige twitteraars zijn het met haar eens en vinden dat FvD een halt toegeroepen moet worden. Anderen vragen zich af of een aangifte wel nut heeft, omdat Van Meijeren hierdoor alleen maar meer media-aandacht krijgt.

Wat Van Meijeren zegt over artikel 41 uit het Wetboek van Strafrecht is in ieder geval kort door de bocht, schrijft een twitteraar. Van Meijeren zou de relevante jurisprudentie erbij moeten  pakken. ‘Dat maakt veel duidelijk, bijvoorbeeld dat het hier niet gaat om ontruiming etc.’ Een ander wijst erop dat wat de boeren nu doen protesteren en rellen is en ‘niks met noodweer te maken’ heeft.

Omgekeerd is volgens andere twitteraars wat Van Meijeren zei mogelijk wél strafbaar, omdat artikel 131 uit het Wetboek van Strafrecht stelt dat hij die opruit tot een strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag, maximaal vijf jaar celstraf of een dikke geldboete kan krijgen.

Is dekolonisatie wel altijd een goed idee?

1 juli was het vijfentwintig jaar geleden dat de Britten hun kroonkolonie Hongkong overdroegen aan de regering in Peking, waarmee de dekolonisatie van China werd voltooid. Eén land, twee systemen – dat was de garantie die Peking toen aan de inwoners meegaf voor tenminste vijftig jaar. Daarna zou men dan verder zien.

Van die vijftig jaar is nu de helft om en van de beloftes van toen is niets meer over. Ja, Hongkong is nog een beetje een economische vrijplaats. Maar Xi heeft de laatste politieke vrijheden de afgelopen jaren compleet vermorzeld.

Van ook maar een bescheiden aanzet tot democratie is geen sprake meer. De vrije pers is gekneveld en de opponenten van het regime staan buitenspel, zijn gevlucht of gevangen gezet. De politieke gelijkschakeling is compleet, waarbij ook de coronapandemie de machthebbers in de kaart heeft gespeeld.

In Hongkong heerst nu dezelfde totalitaire dictatuur als in de rest van China. Taiwan is gewaarschuwd: dit staat het eiland ook te wachten, als Peking het in zijn greep mocht krijgen.

Beloftes van dictators – ze zijn niets waard. Dat geldt voor Xi ten aanzien van Hongkong niet minder dan voor Poetin ten aanzien van het niet-aanvallen van Oekraïne.

Hoe zouden de inwoners van Hongkong nu terugkijken op het besluit van de Britten een kwart eeuw geleden om hun handen van Hongkong af te trekken? Was die dekolonisatie onder het motto van nationale zelfbeschikking in dit geval misschien toch niet zo’n goed idee? Wat koop je voor ‘nationale waardigheid’ – een vast thema van antiwesterse dictators – als je persoonlijke vrijheid en waardigheid als individu wordt vertrapt?

Een deel van de Hongkongse zakenelite zal er vermoedelijk niet al teveel om malen. Zolang hun economische verdienmodel maar in stand blijft en hun daarmee verworven bezit veilig is. Maar de vraag is hoe lang ook dát nu nog het geval zal zijn. Dictaturen bezitten de neiging om ook de economisch succesvollen niet geheel met rust te laten, omdat economische macht zich snel in een gebrek aan politieke onderdanigheid vertalen kan.

Wat koop je voor ‘nationale waardigheid’ – vast thema van antiwesterse dictators – als je persoonlijke vrijheid en waardigheid wordt vertrapt?

Het is natuurlijk een heel gevaarlijke vraag om te stellen: in hoeveel gewezen koloniën zijn sinds de dekolonisatie de bewoners wezenlijk beter af? In hoeveel ex-koloniën komt de gevierde nationale vrijheid vooral op vrijheid voor een kleine nationale elite neer?

Wijlen Mugabe – en hij was de enige niet – placht westerse kritiek op de mensenrechtenschendingen van zijn regime, op de onvrijheid van zijn onderdanen altijd af te doen met woorden als: ‘Wij Zimbabwanen zijn nu vrij – vrij van de bemoeienis van jullie.’ Maar zouden zijn opponenten in eigen land daarover hetzelfde hebben gedacht?

Wanneer ben je beter uit: als burger in een soevereine dictatuur – of als bewoner van een buitenlandse kolonie met een fungerend rechtstatelijk systeem?

Niet dat van dat laatste anno 1900 in veel Europese koloniën sprake was – laat daarover geen misverstand bestaan. Ook in Nederlands-Indië niet, waar critici van het kolonialisme als Soekarno als politieke delinquenten in kampen verdwenen. Dus dat in die situatie de keus tegen de kolonisatoren voor de hand ligt, is evident. Maar hoe zou dat anno 2000 zijn geweest, stel dat de Indonesiërs niet in 1945 met succes in opstand waren gekomen?

Wie naar de Nederlandse Antillen kijkt, moet in elk geval constateren dat een groot deel van de bevolking, bij alle kritiek op haar achterstelling, bij nader inzien dan toch maar liever bij Nederland blijft.

Toen in 1975 Suriname de onafhankelijkheid verwierf, verhuisde meteen een zeer groot deel van de inwoners naar Nederland, nu dat nog kon. Dat zegt iets over het geringe vertrouwen in de toekomst van hun eigen land, en velen daarvan zullen zich in dat geringe vertrouwen door de ontwikkelingen vanaf de Decembermoorden bevestigd hebben gevoeld. Nog steeds is, inmiddels veertig jaar later, de erfenis van Bouterse nog niet definitief overwonnen.

Er zijn maar weinig voormalige Europese koloniën in Azië en Afrika die intussen als stabiele democratie kunnen beschouwd. Veel van de beloftes zijn in dat opzicht niet waargemaakt. Die nieuwe staten onderdrukken vaak ook hun eigen minderheden – denk aan de Papoea’s en Molukkers in Indonesië, wier eigen nationale ambities keer op keer in bloed worden gesmoord.