19 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 432

Polen: man plant aanslagen op moslims, krijgt drie jaar cel

0

Een Poolse rechtsextremist is veroordeeld tot drie jaar celstraf wegens het plannen van aanslagen op moskeeën, moslimleiders en politici. Dit melden Poolse media.

Volgens de Poolse autoriteiten was de man al langere tijd aan het radicaliseren en had al eerder de wil geuit om misdaden tegen moslims te plegen. Ook riep hij op tot haat tegen mensen met een andere etnische, nationale, raciale en religieuze achtergrond.

De man behoorde tot een extreemrechtse cel die al sinds 2019 actief is. Hij wilde voor zijn daden gebruik maken van explosieven en giftige stoffen.

Eerder dit jaar werd in Poolse extremist veroordeeld tot ruim vijf jaar cel nadat hij een bomaanslag op een moskee had gepland.

Academici spreken zich uit tegen ‘cancel culture’ Universiteit Antwerpen

0

Ruim tweeduizend mensen ondertekenden tot nu toe een petitie tegen ‘cancel culture’ op de Universiteit Antwerpen. Twee medewerkers waren geschorst na opmerkingen over Marokkaanse Belgen. Eén van de initiatiefnemers is emeritus hoogleraar Paul Cliteur, oud-senator voor Forum voor Democratie.

De twee medewerkers kwamen in opspraak na uitgekomen videobeelden van een privégesprek na een practicumexamen Biologie. Daarin omschrijft een van de twee medewerkers het ‘taaltje van Marokkanen’ als eigenaardig en trekt zij de vergelijking met studenten van orthodox-joodse komaf, waar ze ‘minder last’ van zouden hebben.

‘Ik sta ervan versteld dat ook zij te maken krijgen met racisme, maar toch worden die daar niet agressief en gesloten van. Die leven ook minder op straat.’

Ook klonk er: ‘Dit weekend hoorde je weer dat Brusselse jongeren amok maakten aan een meer. Wees daar maar zeker van dat dat Noord-Afrikaanse jongeren zijn.’ Die zouden namelijk relatief ‘agressief’ zijn ten opzichte van andere ‘Zuiders’.

Volgens de indieners van de petitie hebben de twee geschorste docenten zich helemaal niet schuldig gemaakt aan racisme. Het filmpje zou een informeel en oprecht gesprek tussen twee docenten tonen over onderwerpen waar ze in hun lespraktijk mee geconfronteerd worden.

‘We zijn het niet noodzakelijk eens met wat er werd gezegd, maar er was in geen enkel opzicht sprake van strafbare haatspraak. Door uw medewerkers op deze wijze te criminaliseren, schept u een sociaal onveilig klimaat voor al uw personeelsleden.’

‘Omdat het gesprek niet eens voor publicatie bedoeld was, is het nog maar de vraag of hier van vrije meningsuiting gesproken kan worden. Het is eerder de vrijheid van gedachte die hier op ontoelaatbare wijze ingeperkt wordt.’

De petitie is meer dan tweeduizend keer ondertekend, maar uit Antwerpen komt er weinig steun voor de geschorste docenten. ‘We denken dat mensen bang zijn voor repercussies’, zegt initiatiefnemer Astrid Elbers, die werkt voor Linguapolis, het taalinstituut van de Universiteit Antwerpen.

De petitie vermeldt als initiatiefnemer onder meer Paul Cliteur, emeritus hoogleraar Encyclopedie van het Recht aan de Universiteit Leiden. Hij roemt de petitie als een ‘eerste verzet tegen Woke in Nederlandstalig gebied’. Ook hoogleraar Rik Torfs, kerkjurist en tot 2017 rector van de universiteit in Leuven, steunt het initiatief.

Een andere ondertekenaar is de Leuvense hoogleraar en jurist Matthias Storme, die voor de radicaal-rechtse website Bitter Lemon (inmiddels offline) van de beruchte Nederlandse publicist en uitgever Tom Zwitser heeft geschreven. Hij was actief voor de Vlaamse conservatieve partij N-VA.

VS: woede na dood ongewapende Afro-Amerikaan door 60 politiekogels

0

Veel Amerikanen reageren geschokt op de videobeelden van de dood van de zwarte Amerikaan Jayland Walker (25). Zijn dood zwengelt in de Verenigde Staten andermaal het debat aan over buitenproportioneel politiegeweld tegen zwarte inwoners.

Jayland Walker probeerde op 27 juni in de stad Akron, Ohio te vluchten voor acht agenten die hem willen aanhouden voor een verkeersovertreding. Op de beelden, die zondag zijn vrijgegeven, is te zien zien is hoe de agenten naar Walker, gehuld in bivakmuts, dingen roepen als ‘Ik wil je handen zien!’ Ze halen Walker in en schieten zestig kogels in hem.

Hoewel in Walkers auto een pistool met magazijn werd gevonden, was hij tijdens zijn vlucht ongewapend.

Volgens de politie van Akron lijkt het geweld echter gerechtvaardigd. Dit, vanwege Walkers bivakmuts, omdat hij aanwijzingen negeerde en omdat hij vanuit zijn auto, dus nog voor zijn renactie, een schot zou hebben gelost. De agenten, die wel op non-actief zijn gesteld, geven aan dat Walker een beweging maakte alsof hij een wapen zou grijpen.

Maar volgens Walkers familie probeert de politie hem te veranderen in ‘een gemaskerd monster met een pistool’. Dit pistool zou hij daarbij pas net zou hebben gekocht en nog niet hebben gebruikt. De familie stelt ook dat Walker op de bodycam-beelden niet op een dreigende manier naar de agenten leek te gebaren en eruitzag alsof hij vluchtte met niets in zijn handen.

Ook de Amerikaanse burgerrechtenbeweging National Association for the Advancement of Colored People zegt in een statement dat de dood van Walker geen zelfverdediging maar moord was. Witte Amerikanen zouden nooit zoiets meemaken, terwijl Amerikanen van kleur als terroristen zouden worden behandeld.

De burgerrechtenbeweging verwoordt een sentiment dat is gegroeid in de twee jaar sinds de wereldwijde Black Lives Matter-protesten werden ontketend, nadat een witte agent de Afro-Amerikaan George Floyd vermoordde door bijna tien minuten op hem te knielen.

Nadat zondag de beelden openbaar werden, vonden in Akron antiracistische protesten plaats. Die werden later in de avond gewelddadig, waarbij ook eigendommen werden vernield. De politie gebruikte traangas. Gisteren is in Akron de noodtoestand uitgeroepen en geldt er een avondklok.

De zaak wordt nu onderzocht door het Openbaar Ministerie van Ohio.

Brits moslimhaat-meldpunt: ‘Moslims vaak gepest op het werk’

0

Britse moslims melden steeds vaker vanwege hun religie te worden lastiggevallen op het werk. Dat zegt de Britse NGO Islamophobia Response Unit, die anti-moslimincidenten registreert.

Zo meldde een moslimman dat hij door een collega aan zijn baard was getrokken. En een moslimvrouw vond een stuk spek in haar lunchtrommel tijdens de ramadan. Ook zijn er ervaringen van collega’s die moeilijk doen over bidden of het dragen van een hoofddoek op klantbezoek.

Of neem deze ervaring: ‘Een collega vertelde me dat ik eruitzag alsof ik met bommen werkte. En een andere collega vertelde me (…) dat ik eruitzag als lijfwacht van Kadhafi. Geassocieerd worden met terrorisme en bommen en dictators, alleen vanwege mijn hijab – het deed pijn.’

Uit onderzoek bleek vorige maand dat 69 procent van de werkende Britse moslims discriminatie ervaart op de werkvloer.

Palestina-activisten boos op Unilever om verkoop Israëlische Ben & Jerry’s

0

Het ijsmerk Ben & Jerry’s blijft, ondanks een eerder aangekondigde terugtrekking, tóch beschikbaar in de Israëlische nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Palestina-activisten zijn boos.

Ben & Jerry’s, dat een activistisch imago heeft, besloot vorig jaar geen ijs meer te verkopen in de bezette gebieden. Maar Unilever heeft dit besluit nu onschadelijk gemaakt, door de zakelijke belangen in Israël van Ben & Jerry’s te verkopen aan branchegenoot American Quality. En die gaat gewoon door met verkopen in de bezette gebieden, onder de Hebreeuwse en Arabische naam.

De Palestina-activisten van BDS (BDS staat voor Boycot, Desinvesteringen en Sancties) zijn verbolgen. BDS Nederland stelt dat Unilever Israël wil ‘sussen’. Unilevers acties zijn ook hypocriet, stelt BDS, omdat het in maart haar zaken in en met Rusland opschortte vanwege de invasie van Oekraïne.

‘Onrecht moet overal bestreden worden’, vindt BDS.

Ook Ben & Jerry’s zelf is boos op Unilever. Vorige week al liet het dochterbedrijf weten niet achter het besluit van Unilever te staan.

Slavernij-instituut: waardering voor DNB om excuses én herstelbetalingen

0

Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) is zeer te spreken over de slavernij-excuses van De Nederlandsche Bank en de herstelbetalingen die de bank gaat doen. Dat schrijft voorzitter Linda Nooitmeer op de website Afro Magazine.

Op de nationale Keti Koti-herdenking bood DNB-president Klaas Knot excuses aan voor de rol die de DNB speelde in het Nederlandse slavernijverleden.

De excuses van DNB kwamen na een onderzoek van slavernijhistoricus Karwan Fatah-Black (Universiteit Leiden) naar het slavernijverleden van de bank.

En het bleef niet bij woorden: Knot kondigde aan een fonds op te richten waarmee DNB maatschappelijke projecten in Nederland, Suriname en op de Antillen zal financieren.

Ook doneert DNB vijf miljoen euro aan enkele grotere projecten, waaronder het Nationaal Slavernijmuseum en Kenniscentrum.

Dit pakket is volgens NiNsee-voorzitter Nooitmeer ‘een mooi voorbeeld van hoe je als bestuurder of overheid op een waardige manier excuses maakt voor het slavernijverleden. De lat is hiermee gelegd’.

Nooitmeer is ook positief over de inhoud van Knots speech: ‘Hij illustreerde hoe over tot slaaf gemaakten gedacht werd tijdens de slavernij: ze waren koopwaar, deel van de inventaris, gereduceerd naar hun economische waarde en potentie om arbeid te verrichten. Hij vertelde het zoals het was, en herhaalde daarmee het verhaal achter de slavernij, dat zo vaak aan dovemansoren gericht is.’

Het Moslim Archief wil The Black Archives achterna: ‘Groepen bij elkaar brengen’

0

Nederland krijgt een nieuw archief: het Moslim Archief. De oprichters willen niet alleen de Neder-islamitische geschiedenis vastleggen, maar ook verschillende mensen bij elkaar brengen. ‘Herkenning en erkenning van elkaars geschiedenis leidt tot meer vertrouwen.’

Een eigen ruimte vol met archiefdozen is er nog niet. Maar initiatiefnemers Kamel Essabane en Alia Azzouzi van het Fahm Instituut, een kennisinstituut over de islam, hebben torenhoge ambities. Het Nederlands Moslim Archief moet verschillende moslimgroepen  bij elkaar brengen én vooroordelen over de islam in Nederland wegnemen. De oprichters willen laten zien dat het islamitische erfgoed een essentieel onderdeel is van Nederland.

Beeld: Kamel Essabane (door Jorgen Caris), Alia Azzouzi

Religiewetenschapper en filosoof Essabane vertelt dat hij zich heeft laten inspireren door The Black Archives in Amsterdam. Die willen niet alleen het zwarte erfgoed bewaren, maar zijn ook actief in het publieke debat. 

‘Zoiets is voor de moslimgemeenschap ook belangrijk. Daarnaast is het van belang dat het moslimarchief nu wordt opgericht, omdat moslimmigranten van de eerste generatie nog in leven zijn. Hun verhalen moeten worden opgetekend voordat ze overlijden, waardoor dit erfgoed verloren zou gaan.’ 

Azzouzi beaamt dit: ‘Wij zijn hier. We willen die verhalen van onze ouders verzamelen en behouden voor onze kinderen en generaties erna.’

Azzouzi heeft ervaring met het organiseren van tentoonstellingen. ‘Vanuit de moslimgemeenschap was er veel waardering voor tijdelijke exposities over de verhalen van de eerste migranten en over islamitische kunst, maar de mensen vonden het jammer dat die tentoonstellingen na een tijdje afgelopen waren. We moeten iets permanents doen. Een archief, en later misschien ook een museum over islamitische kunst en de islamitische geschiedenis van Nederland.’ 

Azzouzi zegt er wel meteen bij dat zo’n museum in de verre toekomst ligt: ‘We zijn nu nog in de beginfase. We willen nu alles in kaart brengen, de verhalen van jongeren en ouderen optekenen.’ 

Dit zal veel tijd in beslag nemen. ‘We zoeken vrijwilligers, studenten en anderen, die bijvoorbeeld oudere mensen gaan interviewen. We willen deze vrijwilligers wel eerst een cursus interviewen aanbieden, zodat ze de goede vragen stellen en ook goed kunnen doorvragen.’ 

Verder willen de initiatiefnemers met het Nederlands Moslim Archief veel objecten verzamelen, vertelt Essabane. ‘Denk aan de kleding die mensen droegen, toen ze in Nederland kwamen. Hun koffers. Maar ook brieven, cassettebandjes, fotoalbums, enzovoort.’ 

Azzouzi: ‘We hopen dat mensen en organisaties bij ons komen met erfgoed dat we moeten bewaren. Daarnaast zullen we in de toekomst ook zelf actief op zoek gaan naar erfgoed. Denk aan archieven van prominente moslims, zoals de ondanks overleden politicus en activist Mohamed Rabbae. Of denk aan archieven van islamitische organisaties, zoals het archief van de voorloper van de Kanttekening: de krant Zaman Vandaag. Niettemin is het op dit moment nog te vroeg om achter al die archieven aan te gaan, want we hebben nog geen pand.’  

‘We willen groepen bij elkaar brengen, ook groepen die nu niet met elkaar door een deur kunnen’

Het Nederlands Moslim Archief wil een archief zijn voor alle moslims in Nederland. In de stuurgroep zitten naast Essabane en Azzouzi, die allebei een Marokkaanse achtergrond hebben, collega’s met verschillende culturele achtergronden. Dogmatische verschillen – tussen bijvoorbeeld soennieten en sjiieten – spelen volgens hen geen rol. 

‘We zijn er voor de mensen die hetzelfde gevoel van urgentie hebben bij het bewaren van ons erfgoed, ongeacht wat de persoonlijke en religieuze overtuigingen van iemand zijn.’ 

Met verschillende andere archieven in Nederland heeft het Nederlands Moslim Archief contact, of zoeken de initiatiefnemers contact. ‘Omdat we nog in de startfase zitten, moeten we ons goed oriënteren hoe we alles willen opzetten – en dan kunnen we van andere archieven veel leren’, vertelt Essabane. ‘Ook zoeken we naar archivarissen en historici die ons willen helpen. En natuurlijk naar financiering, want uiteindelijk hebben we een eigen pand nodig waar het fysieke archief komt te staan.’ 

Het Nederlands Moslim Archief staat daarnaast voor een uitdaging waar al veel andere archieven niet of minder mee te maken hebben: de kwestie van meertaligheid. Veel bronnen zullen in het Arabisch zijn, in het Turks en in andere talen. De oprichters willen een brede toegankelijkheid voor onderzoekers met verschillende achtergronden. Dus moeten die bronnen worden vertaald. Essabane weet dat dit enorm veel werk en geld zal kosten, maar legt de lat hoog.

‘We willen, naast vertalingen van bijvoorbeeld Turks en Arabisch naar het Nederlands, ook Turkse bronnen naar het Arabisch vertalen en Arabische bronnen naar het Turks. Je moet meertaligheid namelijk als kracht zien. En als deze bronnen breder toegankelijk zijn, dan leidt dit ook tot intellectuele kruisbestuiving en meer onderlinge herkenning.’ 

Hier komen we ook bij een belangrijk ideëel motief van Essabane en Azzouzi, die allebei voor het Fahm Instituut werken: het belang van dialoog. 

Essabane: ‘Het gaat niet alleen om de dialoog tussen moslims en niet-moslims, maar ook om de interne islamitische dialoog. We kunnen van elkaar leren, door elkaars bronnen te lezen. We willen groepen bij elkaar brengen, ook groepen die nu niet met elkaar door een deur kunnen. De herkenning en erkenning van elkaars geschiedenis leidt tot meer vertrouwen.’ 

‘‘joods-christelijke beschaving’, dat doet de geschiedenis geen recht. De islam hoort al eeuwen bij Nederland’ 

Een ander ideëel motief is de rijkdom van de islamitische geschiedenis van Nederland laten zien die, zo benadrukt Essabane, niet begint met de gastarbeiders die in de jaren zestig naar Nederland kwamen. 

‘Nederland had diplomatieke relaties met Marokko en het Ottomaanse Rijk en heerste over het Indonesische eilandenrijk, waar de meerderheid van de bevolking moslim was. Zeggen dat Nederland een joods-christelijke beschaving is, doet de geschiedenis geen recht. De islam hoort al eeuwen bij Nederland.’ 

In het verlengde daarvan wil het Nederlands Moslim Archief – in navolging van The Black Archives – vooroordelen over moslims actief bestrijden. Op dit moment organiseren The Black Archives de expositie ‘Zwartheid Onder Ogen’, over racistische vooroordelen over zwarte mensen. Het Nederlands Moslimarchief wil ‘oriëntalisme en islamofobie’ bestrijden, vertelt Essabane. 

Torenhoge ambities, dus. Wat wil het Nederlands Moslimarchief over een jaar hebben bereikt? 

Essabane: ‘We willen een groot aantal verhalen hebben verzameld, die we kunnen delen met een breed groot publiek.’ 

Azzouzi vult aan: ‘Alle verhalen zijn een verhaal. Ook het verhaal van je vader, ook al zegt hij bescheiden dat zijn verhaal niet zo interessant is. Historici denken daar anders over. We willen dat er een goed en zo volledig mogelijk beeld komt van de migratiegeschiedenis.’

En wat kun je, als betrokken Nederlandse moslimburger, betekenen voor het archief? 

‘Behalve dat je je te zijner tijd kunt opgeven voor de interviewcursus, met als doel om oudere mensen te interviewen, kun je kijken op zolder of je nog oude foto’s of oude spullen hebt die een historisch verhaal vertellen. Ons erfgoed bestaat immers niet alleen uit schriftelijke bronnen.’

Turkije: muziekclip over ‘liefde tussen mannen’ gecensureerd van tv

0

De Turkse mediawaakhond heeft de videoclip Karakol (Politiebureau) van popzanger Mabel Matiz verboden op alle tv-kanalen. 

In de clip is te zien hoe twee mannen op een bank en in de buitenlucht wat tegen elkaar aanleunen, ondersteund door een tekst over een liefdesverhaal.

De clip, die op de laatste dag van de Pride-maand is gelanceerd, wordt veel besproken op Turkse social media, meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

In Turkije verliep de Pride, zoals vaker de laatste jaren, roerig. De politie greep in Istanbul in om LHBTI+-activisten van straat te halen.

Intussen is Matiz zelf het doelwit van anti-LHBTI+-activisten op social media. De hashtag #MabelMatizHaddiniBil (‘Mabel Matiz, ken je plek’) was trending op Twitter. Matiz krijgt daarentegen veel steun van lokale NGO’s.

Op YouTube is de muziekclip wel nog steeds te zien.

‘Italiaans-Franse ruzie bedreigt radicaal-rechtse eurofractie’

0

Het rommelt in de rechts-populistische en eurosceptische fractie Identiteit en Democratie (ID) in het Europees Parlement, melden bronnen aan de Europese nieuwssite EurActiv. De Franse rechts-radicale partij Rassemblement National van Marine le Pen zou vinden dat het Italiaanse Lega Nord te gematigd is geworden.

Volgens bronnen in de ID-fractie in het Europees Parlement wordt Lega Nord steeds meer een normale partij. ‘We zijn het nergens meer over eens’, aldus deze bronnen.

De afgelopen dertig jaar heeft Lega Nord zich ontwikkeld van een Italiaanse afscheidingspartij tot een anti-Europese partij. Maar nu Lega Nord samen met de pro-Europese premier Mario Draghi in de Italiaanse regering zit, pleit de partij niet meer voor uittreding maar voor meer macht voor lidstaten ónder de EU-paraplu.

Ook veroordeelde Lega Nord de Russische invasie van Oekraïne. Rassemblement National en Forum voor Democratie, twee andere partijen in de ID-fractie, hebben openlijke sympathie voor Poetin, als heeft Le Pen zich sinds de inval min of meer van hem gedistantieerd.

In reactie op de geruchten ontkennen ID-Europarlementariërs de ruzie.

De ID-fractie telt 65 leden. Lega Nord is met 23 zetels de grootste partij in de ID-fractie, daarna volgen Rassemblement National met zeventien zetels en Alternative für Deutschland met negen zetels. Forum voor Democratie heeft één zetel, Vlaams Belang heeft er drie.

UEFA pakt online voetbalracisme aan

0

De UEFA gaat meer doen tegen online voetbalracisme, meldt de Europese voetbalbond zelf.

De UEFA zegt te gaan samenwerken met social mediabedrijven om schadelijke content van deze platforms te ‘monitoren, rapporteren en verhelpen’.

De UEFA werkt hiervoor samen met Twitter, Instagram, Facebook en TikTok tijdens de komende UEFA-eindtoernooien. De aftrap is voor de voetbalvrouwen, die overmorgen aan het EK beginnen.

Uit een nieuw rapport door wereldvoetbalbond FIFA bleek dat meer dan de helft van de spelers op het afgelopen EK online discriminerende haat over zich heen kreeg.

Met name de zwarte Engelse spelers Marcus Rashford (foto), Jadon Sancho en Bukayo Saka kregen het zwaar te verduren na het missen van hun penalty’s tijdens finale tegen Italië.