23.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 449

Rechter: Denk gaf Haagse lijsttrekker terecht de bons

0

Volgens de rechter heeft de landelijke partijtop van Denk terecht Abdoel Haryouli ontslagen als lijsttrekker van Den Haag. De politicus gaat in hoger beroep.

Vorig jaar beschuldigde Haryouli de landelijke partijtop van Denk van afluisterpraktijken. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen zouden Haryouli en twee andere bestuurders van de Haagse afdeling zijn afgeluisterd door een medewerker van de Tweede Kamerfractie. Ook zouden er stiekem opnamen gemaakt zijn van een gesprek met Haryouli in een Haags restaurant, waarmee hij werd gechanteerd door de partijtop.

Haryouli zei op de opname dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders niet op een zwarte kandidaat stemmen. Racisme, volgens Denk, die Haryouli afzette als lijsttrekker en uiteindelijk royeerde. Volgens Haryouli worden zijn uitgespraken uit zijn verband gerukt.

Tijdens de rechtszaak over het ontslag erkende Denk dat de partij een geluidsfragment had gekregen van het gesprek in het restaurant. ‘Maar anders dan de werknemer denkt, betekent dat nog niet dat de werkgever de opdracht heeft gegeven’, oordeelt de rechter. Daarvoor is ‘volstrekt onvoldoende bewijs’.

De rechter neemt het Haryouli kwalijk dat hij niet heeft geprobeerd om eerst binnen de partij zijn grieven aan te kaarten. Zelfs als zijn beschuldigingen beter gefundeerd zouden zijn, had dat volgens de rechter eerst gemoeten.

Van je racisme ‘genezen’? Het kan in het behandelcentrum van deze Afro-Texaanse

0

Al ruim dertig jaar helpt de Afro-Texaanse Cherry Steinwender (80) mensen van hun racisme af met haar Center for the Healing of Racism. ‘We bekeren mensen niet, maar onze cursussen veranderen mensenlevens wel.’

De moord op de Afro-Amerikaanse George Floyd, vandaag precies twee jaar geleden, was aanleiding voor de wereldwijde Black Lives Matter-protesten. Zwarte levens doen ertoe en het Westen kampt met structureel en institutioneel racisme, was de boodschap. Het betekende spitsuur voor Steinwender, die al meer dan dertig jaar strijd tegen racisme en onder meer de Gandhi Award, de Martin Luther King Award en de Diversity Champion Award ontving.

Wat haar werk uniek maakt? De methode: haar Center for the Healing of Racism wil racisme ‘genezen’. Het centrum in Houston organiseert workshops voor groepen van alle rassen om een educatieve dialoog te voeren waarin ze stereotypen confronteren, kwesties van racisme en de gevolgen ervan bespreken, evenals het fenomeen van raciale conditionering, dat je sociale omgeving en de samenleving je allemaal racistische stereotyperingen opdringen.

‘De organisatie is in 1989 begonnen, toen veel incidenten over racisme in het nieuws waren’, vertelt Steinwender. Een witte vriendin van Steinwender vroeg haar toen: ‘Waarom praat je nooit met mij over racisme en raciale achterstelling?’ Deze vraag ervoer Steinwender ‘als een dolkstoot’.

‘Ik wilde graag doen alsof ik ‘normaal’ was, dat ras niet uitmaakte. Maar dat deed en doet het natuurlijk wel. Ik ben toen ‘wakker geworden’, en ben met mijn vrienden – witte mensen, Afro-Amerikanen, Latino’s, derde generatie Japanse Amerikanen – een praatgroep begonnen. Het waren openhartige keukentafelgesprekken, waar we eerlijk tegen elkaar zijn. Want racisme beschadigt iedereen. En we moeten een goede weg vinden om hier samen uit te komen. Daarom heb ik het Center for the Healing of Racism opgericht. Je kan wel zeggen dat racisme bestreden of ontmanteld moet worden, maar het moet ook worden genezen. Want mensen zijn gekwetst. Je moet de pijn benoemen, naar elkaar luisteren. Het beste geschenk dat je een ander kan geven, zo leerde Gandhi ons, is dat je helemaal naar die persoon luistert.’

Missie en visie

Het centrum van Steinwender is een educatieve organisatie, die als doel heeft om mensen te onderwijzen en te empoweren – weerbaar te maken. ‘We bekeren mensen niet, maar onze cursussen veranderen mensenlevens wel’, zegt Steinwender hierover.

Ze benadrukt dat je niet van racisme bent genezen na het volgen van een paar workshops. ‘Het is iets waar je je hele leven tegen moet vechten. Racisme is een ziekte van onwetendheid. Dat je ziek bent geworden is niet jouw fout. Maar beter worden is wel jouw verantwoordelijkheid.’

‘Dat je racistisch bent is niet jouw fout. Maar beter worden is wel jouw verantwoordelijkheid’

Tegelijkertijd is Steinwender tegen een individuele benadering van racisme. ‘We zullen in onze cursussen nooit iemand van racisme beschuldigen, want dat traumatiseert mensen. Daarnaast mist een individuele benadering van racisme de essentie. Veel mensen weten niet wat racisme is. Ze denken dat racisme voortkomt uit de slechtheid van een individu dat racistisch is. Maar racisme is veel meer. Het hangt samen met macht. Macht plus vooroordeel is racisme. Iedereen heeft vooroordelen, maar het wordt pas racisme als mensen met macht die vooroordelen gebruiken om anderen actief te discrimineren.’

Nog altijd racistisch

Mensen van kleur in de Verenigde Staten hebben veel minder macht en worden nog steeds structureel achtergesteld, vertelt Steinwender. ‘Racisme is institutioneel. Veel instellingen – denk bijvoorbeeld aan scholen en ziekenhuizen – behandelen zwarte mensen nog steeds niet gelijk aan een witte mensen. Het duurt nog heel lang voordat we dit oplossen.’

Hoewel dankzij de Civil Right Movement instellingen en werkgevers niet meer racistisch zijn, gaat het racisme onofficieel verder. ‘Bedrijven zoeken nu niet naar een ‘wit persoon’, maar spreken over ‘AA’, ‘All American’, een codewoord voor een wit iemand. Een goede vriendin van mij vertelde mij onlangs het verhaal van een zwarte man, die solliciteerde voor een zekere functie. Hem werd gevraagd om de volgende dag terug te komen, om een test te doen. Maar dit was een smoesje. Er was helemaal geen test. Die bedachten ze opeens omdat er een zwarte man had gesolliciteerd. En het enige doel van deze test was natuurlijk zijn dat hij hiervoor zou zakken.’

Tegen dit soort racisme helpt positieve discriminatie – in de VS affirmative action genoemd –  maar dit zorgt tegelijkertijd weer voor nieuwe problemen, aldus Steinwender: ‘Ik hoor nu verhalen van witte mensen die niet naar de universiteit kunnen, omdat ze een zwarte persoon zoeken. Dat is ook niet goed.’

Een ander probleem is dat witte mensen door racisme in een bepaalde rol worden gedrongen. ‘Ik ben getrouwd met een witte man uit Oostenrijk. Witte mensen in de VS weten vaak niet dat mijn echtgenoot met een zwarte vrouw is getrouwd. En dan denken ze soms dat hij in hun ‘kamp’ zit en maken ze bepaalde opmerkingen over zwarte mensen.’

Het programma

De eerste cursus die Steinwender maakte was in 1989 en heet ‘Breng racisme in dialoog’.  Deze cursus duurt 18 uur. ‘Dit kan plaatsvinden tijdens twee intensieve dagen, of wanneer je twee weken lang twee uur met elkaar spreekt’, legt Steinwender uit. ‘Twee mensen faciliteren het programma: een Afro-Amerikaans persoon en een wit persoon. Dit is een soort veiligheidsmechanisme, opdat deelnemers zich veilig en gehoord voelen.’

Het programma wordt op maat gemaakt. ‘Toen ik een cursus voor Oostenrijkse vrouwen over racisme maakte – we zijn ook actief in het buitenland  – begon ik over seksisme. Dat probleem kenden ze in Oostenrijk. Ik vertelde dat racisme in wezen niet anders is dan seksisme, en toen kreeg ik de groep mee.’

Deelnemers aan de cursus moeten een contract tekenen voordat ze meedoen. ‘Want we vinden het belangrijk dat deelnemers naar elkaar luisteren, en ook dat ze alleen over zichzelf vertellen, over hun eigen ervaringen. En we moeten begrip voor elkaar hebben, elkaar kunnen aankijken.’

Ook witte mensen melden zich aan voor haar cursus, vertelt Steinwender. ‘Ze zeggen dan dat ze hun collega’s willen veranderen, die racistisch zijn, of hun ouders. Maar dan realiseren ze zich dat ze zelf moeten veranderen. Want iedereen is geconditioneerd met racisme, helaas. Je kunt alleen jezelf veranderen, niet anderen. Maar je kunt hen misschien wel inspireren.’

Black Lives Matter

‘Veel mensen weten de ins- en outs van racisme niet, maar beseffen wel dat er echt iets mis is in de Verenigde Staten’, vervolgt Steinwender. ‘Dertig jaar geleden gaven we diversiteitstrainingen. Op het begrip ‘racisme’ lag een taboe. Maar de moord op George Floyd heeft de mensen wakker geschud. Nu hebben mensen opeens door dat racisme nog steeds een groot probleem is in de VS. Mensen willen weten wat er mis is, wat er moet gebeuren om dit op te lossen.  Na deze verschrikkelijke moord kregen we opeens ook heel veel aanmeldingen en veel media-aandacht als centrum.’

De moord op George Floyd heeft Amerika veranderd, maar ook het leven van Cherry Steinwender zelf. ‘De dochter van George Floyd zei na de moord: ‘Mijn vader heeft de wereld veranderd.’ Het was niet alleen in de VS, overal in de wereld werd er gedemonstreerd, waren er posters met zijn gezicht. Dat was heel hoopgevend. Maar de beelden van de moord zelf waren verschrikkelijk en kwamen keihard bij mij binnen. Het was een lynching. Neem die beelden van Jesse Washington, die ruim honderd jaar geleden werd gelyncht door een racistische menigte. Dit was net zo iets. Ik krijg die beelden nooit meer uit mijn hoofd. Het was een hedendaagse lynching van 9 minuten en 29 seconden. Ik heb er zelfs over gedroomd. Ik werd ’s nacht wakker en hoorde George Floyd om zijn moeder roepen. De moord op Floyd heeft diepe, diepe indruk op mij gemaakt.’

‘We hebben een Amerikaanse geschiedenis waarin zwarte levens er helemaal niet toe doen. Daarom zeg ik: ‘Black Lives Matter’’

Na de moord op Floyd heeft Steinwender meteen de workshop ‘I can’t breathe’ opgezet. ‘We moesten deze wel drie keer doen, want heel veel mensen hadden zich hiervoor aangemeld’, vertelt ze. ‘We kregen vleugels als organisatie. Veel mensen vonden ons opeens via Google, via de zoekterm ‘racism’. Tijdens de Black Lives Matter-demonstraties kreeg ik zestien interviews, op radio en televisie. Ik heb zelf ook meegedaan aan de grote demonstratie in Houston, waar we met 60.000 mensen protesteerden tegen racisme.  De meeste indruk op mij maakte een witte vrouw die het bord ‘White silence is violence’ (‘Wit zwijgen is geweld’, red.) met zich meedroeg. Ik was blij dat er zoveel solidariteit was.’

Mensen wilden van Steinwender weten wat ze van de slogan Black Lives Matter vond. Doen andere levens er ook toe? Steinwender vindt uiteraard van wel, maar ‘we hebben een Amerikaanse geschiedenis waarin zwarte levens er helemaal niet toe doen. Daarom zeg ik: ‘Black Lives Matter’. Mijn leven doet er ook toe, het leven van Cherry Steinwender. In mijn kantoor hangt ook een grote BLM-poster, zodat mensen weten waar ik voor sta.’

Critical race theory

Er is in de VS nu veel te doen om critical race theory, dat de effecten van ras en cultuur op iemands sociale status in een samenleving bestudeert in relatie tot recht en macht. In conservatieve kringen ligt deze theorie zwaar onder vuur ligt en mag in sommige Republikeinse staten niet meer op school gedoceerd worden. Cherry Steinwender noemt critical race theory een ’theorie van boosheid’.

‘Het is logisch dat deze theorie onder progressieve Amerikanen populair is, want ze zijn – terecht – woedend over de moord op George Floyd en op racistisch politiegeweld en andere vormen van racisme.’ Tegelijkertijd begrijpt Steinwender dat de theorie onder vuur ligt.

‘Je hebt actie en reactie. Ik begrijp ook heel goed dat witte ouders bang zijn dat hun kinderen geleerd wordt dat ze zich slecht, racistisch moeten voelen. Zo’n aanpak werkt ook helemaal niet. Maar het gevaar is dat kinderen op school helemaal niets over racisme leren. Geen kennis is net zo kwalijk, misschien nog wel kwalijker, dan kennis die misschien een beetje ideologisch is. Amerikaanse kinderen – zwart en wit – moeten leren van de geschiedenis. Want de Amerikaanse geschiedenis is een wrede geschiedenis, waar we de goede lessen uit moeten trekken.’

In gesprek blijven

Steinwenders Center for the Healing of Racism gebruikte in 1989 al het woord ‘racisme’, ruim dertig jaar voordat racisme als maatschappelijk probleem echt werd geproblematiseerd. ‘Toen lag er een taboe op het woord ‘racisme’. Dat was iets van vroeger. Toverwoord was ‘diversiteit’. Maar wij doen niet aan ‘diversiteit’. Wij adresseren sinds 1989 de waarheid, namelijk dat racisme nog steeds een realiteit is in de Verenigde Staten. We moeten hierover in gesprek blijven gaan.’ Er moet namelijk nog veel gebeuren, vindt ze.

‘Zwarte mensen in de VS leven anno 2022 – en dat is voor buitenstaanders misschien moeilijk te begrijpen – nog steeds in een rare realiteit. Moeders leven in angst dat hun kind neergeschoten kan worden. Moeders zeggen tegen hun zoon: ‘Kom wel levend terug, vanavond.’ We moeten beseffen dat mensen van kleur, als slachtoffers van racisme, echt weten wat racisme inhoudt. Racisme is pas voorbij als mensen van kleur zeggen dat racisme voorbij is.’

In de TIME-lijst: Afghaanse journalist, Syrische juristen en Kashmir-activist

0

De jaarlijkse lijst van meest invloedrijke personen van het Amerikaanse magazine TIME is uit. Onder meer de Syrische advocaten Anwar al Bunni en Mazen Darwish, de Afghaanse journalist Hoda Khamosh en de activist Khurram Parvez uit Kashmir zijn erin opgenomen.

De Syrische advocaten kregen waardering omdat zij gerechtigheid wilden voor de slachtoffers van de oorlog in Syrië. Al Bunni (foto, derde van links) en Darwish (foto, tweede van links) werden gevangen genomen in Syrië en vluchtten daarna naar Europa.

De Afghaanse journalist Khamosh (foto, rechts) documenteerde het leven van vrouwen in Afghanistan die door de Taliban gedwongen werden om een boerka te dragen en niet meer naar school mochten. Ze streed ook met gevaar voor haar eigen leven voor vrouwenrechten, door scholen te bezoeken en door tijdens een conferentie met de Taliban in gesprek te gaan.

Khurram Parvez (foto, links), activist uit Kashmir, werd afgelopen jaar in november gearresteerd. Dit, omdat hij tegen de onderdrukking en bezetting door de Indiase staat protesteerde en omdat hij een stem gaf aan de families in Kashmir wiens kinderen zijn ontvoerd door het Indiase leger.

Britse studie: moeders van kleur vaak slachtoffer van racisme bij bevalling

0

Uit onderzoek door de Britse NGO Birthrights blijkt dat veel zwarte en Aziatische vrouwen racisme in de kraamzorg ervaren. Dat meldt de Britse zender BBC.

Vrouwen van kleur gaven aan zich fysiek en psychisch onveilig te voelen tijdens hun bevalling. Verplegers en artsen herkenden ernstige medische aandoeningen zoals geelzucht bij zwarte baby’s niet.

Vrouwen beschreven ook raciale stereotyperingen, zoals een verlaagde pijnmedicatie bij zwarte vrouwen omdat verondersteld wordt dat zij meer pijn kunnen verdragen. Zwarte vrouwen werden ook vaak agressief of boos genoemd door hun zorgverlener.

Birthrights concludeert dat ‘er sprake is van racisme en rassendiscriminatie op structureel en individueel niveau die zwarte, bruine en gemengde etnische vrouwen schade berokkent. Er zijn veel complexe redenen voor slechtere gezondheidsresultaten voor etnische minderheden, maar racisme en discriminatie spelen zeker een rol.

De NGO raadt speciale diversiteitstrainingen voor zorgverleners aan. In een reactie belooft het ministerie van Voksgezondheid ‘factoren aan te pakken die verband houden met onaanvaardbare verschillen in kwaliteit van zorg, ervaringen en resultaten’.

Uit eerdere statistieken blijkt dat zwarte Britse vrouwen meer dan vier keer zoveel kans lopen om te overlijden tijdens hun zwangerschap of bevalling vergeleken met witte vrouwen. Bij vrouwen met een Aziatische achtergrond is dit bijna twee keer zoveel.

VK: islamitische NGO geweerd vanwege financiering extremisme

0

De Britse overheid gaat de Islamic Research Foundation International (IRFI) uit het Verenigd Koninkrijk weren. Uit onderzoek bleek dat de islamitische liefdadigheidsinstelling tv-programma’s financierde waarin wordt aangezet tot haat, geweld en moord tegen onder meer ex-moslims, Joden en homo’s.

IRFI werd eerder deze maand uit het liefdadigheidsregister verwijderd. De Britse overheid was in 2020 een onderzoek begonnen tegen IFRI, dat miljoenen in het Peace TV-netwerk pompte. Peace TV verdedigde de executie van ex-moslims, noemde Joden ‘een vervloekt ras’, nodigde een Jamaicaanse salafistische prediker uit die ook complottheorieën verspreidt over 9/11 en promootte homofobie.

De National Secular Society (NSS), een atheïstische Britse organisatie die het secularisme promoot, heeft sinds 2018 zorgen geuit over IFRI. NSS noemt het besluit van de Britse overheid ‘een overwinning op het islamistische extremisme’.

‘Een organisatie als IRFI, die zulke extreme haat en geweld promoot, had in de eerste plaats nooit in het liefdadigheidsregister mogen worden toegelaten en nooit mogen profiteren van alle belastingvoordelen die aan goede doelen worden gegeven.’

Vorig jaar maakte de NSS een melding bij de Britse Charity Commission over twee andere islamitische liefdadigheidsorganisaties, nadat op een van de websites van de liefdadigheidsinstellingen pro-Talibanberichten en antisemitische preken waren gevonden.

VN veroordeelt ‘racistische berichtgeving’ over apenpokken

0

UNAIDS, de VN-organisatie die zich bezighoudt met de bestrijding van aids, waarschuwt voor stigmatiserende taal in de berichtgeving over het apenpokkenvirus. Zulke taal kan ‘homofobe en racistische stereotypen versterken en stigma’s verergeren.’

Volgens de VN zorgen sommige afbeeldingen in de media van Afrikaanse mensen en homo’s bij berichten over het apenpokkenvirus voor versterking van stereotypen en verergering van stigma’s. Stigmatiserende taal over deze groepen doet dat ook.

Het apenpokkenvirus is ontstaan in Afrika en kan iedereen treffen via nauw fysiek contact. Een aanzienlijk deel van de besmette mensen homoseksueel of biseksueel.

Volgens de Amerikaanse viroloog Maria Van Kerkhove is het apenpokkenvirus, behalve in enkele Afrikaanse landen waar de ziekte endemisch is, beheersbaar.

NVJ hekelt meldpunt door CDA’er over NRC-journalist: ‘Meer dan schadelijk’

0

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) veroordeelt het door CDA-politicus Ger Driessen opgezette meldpunt tegen journalist Joep Dohmen van NRC. NVJ-secretaris Thomas Bruning noemt de actie van de oud-gedeputeerde uit Limburg ‘meer dan schadelijk’.

Driessen vraagt op zijn online meldpunt mensen om hun ervaringen met NRC-journalist Joep Dohmen te delen. De CDA’er is deze website begonnen vanwege het boek De Vriendenreünie van Dohmen en zijn collega Paul van der Steen, waarin wordt gesteld dat een gedeputeerde – die niet met naam en toenaam wordt genoemd – met de dienstauto naar een bordeel is gereden.

Driessen zegt nu Dohmen hem bedoelde en ontkent in alle toonaarden dat de bewering in het boek klopt. De oud-gedeputeerde heeft aangifte tegen Dohmen gedaan, maar is ook een website gestart waarin mensen anoniem hun slechte ervaringen met de NRC-journalist kunnen delen: Meldpunt-onwaarheden-JoepDohmen.nl.

Thomas Bruning van de NVJ is niet te spreken over Driessens actie. ‘In tijden waarin de journalistiek onder vuur ligt, is een dergelijke persoonlijke aanval meer dan schadelijk, zeker omdat deze komt van (ex-)politici met een voorbeeldfunctie. Het zou een goed signaal zijn als het CDA actief afstand hiervan zou nemen en royement zou overwegen ten aanzien van de initiatiefnemer van dit meldpunt.’

Eerder deze maand haalde voormalig CDA-minister en -staatssecretaris Raymond Knops, nu weer CDA-Kamerlid, in de rechtszaal keihard uit naar Dohmen. Hij sprak onder meer over de ‘bende van Dohmen’. Knops spande vorig jaar een bodemprocedure aan tegen Dohmen, vanwege berichtgeving over een door hem aangekochte woning in de Limburgse plaats Horst.

NVJ-zegsman Paul Teixeira zei toen dat de NVJ ‘zeer ontstemd’ is over de uitspraken van Knops. ‘Het is verwerpelijk dat een voormalig minister dit soort termen in de mond neemt. Zeker deze man moet beter weten.’

De NVJ maakt zich hard voor de persvrijheid in Nederland. Nederland is dit jaar 22 plekken gezakt op de persvrijheidsindex van Reporters Without Borders (RSF) – van plek 6 naar plek 28 – mede omdat het voor journalisten in ons land steeds onveiliger wordt om hun werk te doen.

De NVJ komt fel op voor de journalistieke vrijheid, vandaar ook dat de organisatie nu het verbod van de Russische staatsomroepen Russia Today en Sputnik aanvecht bij het Europese Hof van Justitie.

Deze actie wordt niet door alle journalisten op prijs gesteld. Volgens Polen-correspondent Michiel van Blommestein (Elsevier) zijn deze omroepen ‘door Kremlin aangestuurde middelen van informatie-oorlogvoering’, omdat RT en Sputnik nepnieuws verspreiden over de oorlog in Oekraïne.

Onderzoeksjournalist Robert van der Noordaa (Volkskrant, de Groene) beaamt dit. ‘RT en Spoetnik zijn wapens. Ze zijn de reden dat een fors deel van de Russische bevolking de oorlog steunt.’

Petitie Control Alt Delete: ‘Breng racistische agenten voor tuchtcollege’

0

De NPO2-documentaire De Blauwe Familie maakte gisteravond veel los. De documentaire toonde agenten die slachtoffer zijn van stelselmatige discriminatie. Control Alt Delete, een organisatie tegen politie-racisme die meewerkte aan de documentaire, is een petitie gestart voor harde actie tegen dit racisme.

De organisatie pleit voor de instelling van een tuchtcollege dat politiemensen kan berispen en ontslaan. Burgers en politieagenten die last hebben van discriminatie moeten bij dit tuchtcollege terecht kunnen. Ook wil Control Alt Delete dat de politie een pestprotocol opstelt.

‘De politie moet een duidelijke norm stellen en ingrijpen. De politie wil graag diverser worden en zet actief in op het werven van bicultureel talent, maar is niet in staat om een veilige werkomgeving te bieden. Dat is onverantwoord, zolang de politie niet voor hun veiligheid kan zorgen!’, aldus Control Alt Delete.

In reactie op de documentaire zei politiechef Martin Sitalsing, verantwoordelijk voor het diversiteitsbeleid van de politie, dat racisme en discriminatie bij de politie een structureel probleem is en dit over de hele breedte van de organisatie erkend wordt.

Ook justitieminister Dilan Yesilgöz zag de documentaire: ‘Dappere mannen en vrouwen die zich hebben uitgesproken over discriminatie bij de politie’, twitterde ze gisteravond. ‘Ondanks alle inspanningen is het korps nog niet waar het zou moeten zijn. Dat goede mensen zich er niet meer thuis voelen, betekent dat er nog veel werk te doen is.’

BIJ1-leider Sylvana Simons, die de documentaire ‘ontluisterend’ en ‘bevestigend’ noemt, is sceptisch: ‘Heel benieuwd wat de minister nu weer als goede reden gaat aanvoeren om het nog even aan te kijken.’

Erdogans Realpolitik

Dit weekend belde Erdogan met de leiders van Zweden en Finland. Hij herhaalde: stop met asiel verlenen aan ‘terroristen’. En hef het wapenembargo tegen Turkije op. Klinkt dreigend. Toch is het contact een goed teken. Erdogan lijkt in te binden, Finland en Zweden kunnen warmlopen voor NAVO-lidmaatschap. Het past bij de pragmaticus die de Turkse president is.

Erdogan probeert elke keer iets extra’s uit het NAVO-bondgenootschap te trekken, maar weet wanneer hij moet stoppen. Zo was Erdogan in 2009 tegen de kandidatuur van de Deen Anders Fogh Rasmussen als NAVO-chef. Uiteindelijk kreeg Rasmussen toch Erdogans instemming. Een jaar later werd een Koerdische tv-zender in Denemarken verboden.

En in 2019 was Erdogan tegen het NAVO-veiligheidspact voor de verdediging van Polen en de Baltische landen tegen Rusland. Hij wilde dat de NAVO eerst de Syrisch-Koerdische YPG-militie, net als de PKK, op de terreurlijst zou zetten. De NAVO deed dat niet en Erdogan,  na intern overleg met Stolberg en Trump, alsnog akkoord.

Uitlevering van ‘terroristen’ – Erdogan bedoelt dissidente Koerden en Gülen-sympathisanten – zit er niet in. Dat is een rode lijn voor de mensenrechten, en gelukkig. Maar Erdogan wil ook nog andere dingen. Nu de Turkse economie kwakkelt, wil Erdogan meer financiële steun van NAVO-landen voor het opvangen van de ruim vier miljoen vluchtelingen in zijn land.

Waarschijnlijk wil hij ook iets terug op het gebied van het wapenembargo door Finland, Zweden en andere westerse landen, waaronder sowieso de Verenigde Staten. Dat is wat abstracter en dus beter te verkopen. Bovendien is dat kassa voor de westerse wapenindustrie.

Toch is wat Erdogan doet niet niks. Het blokkeren van Finland en Zweden raakt aan de Europese veiligheid. Erdogan grijpt de oorlog aan voor eigen gewin  – voor veel landen onacceptabel. Maar hij zal (deels) zijn zin krijgen. Ja, ondanks de grootschalige mensenrechtenschendingen in Turkije, het ondermijnen van rechtstaat en de pers. Erdogan zal dit succesje zeker ook gebruiken om volgend jaar de presidentsverkiezingen te winnen.

Om Erdogan en zijn spelletjes beter te begrijpen, moeten wij kijken naar het charmeoffensief dat Turkije nu uitvoert in het Midden-Oosten.

In 2016 noemde Erdogan de Verenigde Arabische Emiraten de ‘financierder’ achter de mislukte couppoging. Eind vorig jaar was hij dat vergeten en schudde hij de hand van prins Mohammed bin Zayed. Tevens ging hij vorige week naar Abu Dhabi voor een condoleancebezoek.

Of neem Saoedi-Arabië. Erdogan haalde enorm uit tegen het koninkrijk na de moord op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi in Istanbul. Nu heeft de Turkse rechter de Khashogghi-zaak overgedragen aan Saoedi-Arabië. Erdogan ging gelijk op bezoek bij de Saoedische kroonprins om de verstoorde relaties te herstellen.

Ook met de Egyptische dictator Sisi probeert Erdogan al een tijd in gesprek te gaan. Als blijk van goede wil heeft hij al een zender van de Egyptische Moslimbroederschap in Turkije gesloten. En alle ‘solidariteit’ voor de Palestijnen ten spijt, werd de Israëlische president met een rode loper ontvangen. Deze toenadering past volgens de Israëlische Turkije-watcher Seth Frantzman in een antisemitische trend die veel zou voorkomen bij de Moslimbroederschap, waarbij Israël en Joden worden gezien als een manier om Washington te beïnvloeden.

Hoe dan ook: met zijn charmeoffensief in het Midden-Oosten versterkt Erdogan zijn sleutelrol in de regio en zal dit hem een betere positie opleveren tegenover de VS, een NAVO-bondgenoot met belangen in het Midden-Oosten. Vroeg of laat zal Biden weer bij hem moeten aankloppen. En dat zal Erdogan bijzonder goed uitkomen.

Volgens experts doet Erdogan ook moeilijk over Zweden en Finland omdat hij meer contact wil met Biden. Naast opheffing van het wapenembargo heeft Erdogan, die eerder de Amerikaanse F35’s misliep vanwege de aanschaf van een Russisch raketsysteem, zijn zinnen gezet op geüpgradede F16’s. Iets waarvoor Biden trouwens wel toestemming had gegeven, maar het Congres nog niet.

Met het blokkeren van het NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden en zijn charmeoffensief in het Midden-Oosten vraagt Erdogan aandacht van de VS

Biden doet er tijdens zijn presidentschap veel aan om Erdogan te ontlopen, wat Erdogan frustreert. De vraag is: waarom doet Biden dit? Als mede-NAVO-lid met belangen in het Midden-Oosten kom je de geoefende Realpoliticus Erdogan vroeg of laat toch weer tegen.

Eén verklaring is dat Biden Erdogan tot ‘de verkeerde kant’ rekent. Begrijpelijk, gezien de wijze waarop Erdogan omgaat met zijn tegenstanders: de oppositie, journalisten, linkse Turken, Gülen-sympathisanten en miljoenen Koerden. Tijdens zijn verkiezingscampagne omschreef Biden Erdogan als een ‘autocraat’ en zei hij de Turkse oppositie te willen steunen. Ook erkende Biden in 2021 als eerste Amerikaanse president de Armeense Genocide.

Een andere mogelijke verklaring: Biden gelooft dat Erdogan volgend jaar wordt weggestemd. Al zou dat, gezien Erdogans strijdlust binnenlands nog groter is dan in het buitenland, een gevaarlijke gok zijn.

Van wie is Shireen Abu Akleh nu eigenlijk?

0

Shireen Abu Akleh, moge zij rusten in vrede. Rusten in een vrede waar zij zo vaak naar op zoek was. En die zoektocht verrichte zij terwijl ze daar stond in dat kogelvrije vest waarop in dikke letters ‘press’ stond afgedrukt.

Shireen, een dappere oorlogsjournalist, die er niet voor schuwde ook de gevaarlijkste plekken en de meest alarmerende plaatsen op te zoeken om haar missie van het informeren van de wereld te kunnen vervullen. De plek waar die kogel een einde aan haar leven maakte was zo’n plek. Jenin, de stad waar de eeuwige strijd tussen Palestina en Israël op enkele vierkante kilometers lijkt te worden uitgevochten.

De eerste beelden komen voorbij. Geveld door de waanzin van oorlog ligt Shireen daar. Met het verstrijken van de uren dringt zich bij mij steeds meer één vraag naar voren. Van wie is Shireen Abu Akleh nu eigenlijk?

Is zij van al Jazeera, de Arabische nieuwszender waarvoor zij werkte? Misschien is zij eigenlijk wel het emotioneel eigendom van al die luisteraars en kijkers voor wie zij al jaren het menselijk beeld vormde van diegenen die onder de kruitdampen van het conflict zich staande proberen te houden. Wij zitten in de auto en mijn goede vriend Chalid zegt met verstikte stem: ‘Shireen? Door haar kreeg de strijd een gezicht.’

Shireen was niet het bezit van het conflict van moslims en joden dat zich afspeelt rond de plekken waar zij met haar microfoon haar verhaal deed. Shireen was geen jodin en ook geen moslima. Zij behoorde tot het christelijke deel van de Palestijnse gemeenschap.

Nog voor haar begrafenis, die ook alweer op een mensonterende manier onderdeel werd van de vijandelijkheden, werd het eigenaarschap al opgeëist door allerlei partijen die te maken hebben met wat er allemaal in Jenin gaande is.

Hamas vindt er iets van. En de Palestijnse president Abbas wijst onmiddellijk in de richting van de Israëlische soldaten, die hij verantwoordelijk houdt voor de dood van de journaliste.

Israël bepleitte daarop een gezamenlijk Israëlisch-Palestijns onderzoek naar de afkomst van de dodelijke kogel om zich tegen deze beschuldiging te weren, maar vindt onderzoek in strafrechtelijke zin inmiddels onnodig omdat het ging om een ‘gevechtssituatie’. Deze oproep wordt weer afgedaan als een onderdeel van de propagandamachine die, net als bij ieder conflict waar ook ter wereld, vast onderdeel is van het te gebruiken wapenarsenaal.

En dan is er de wereld van de journalistiek, die het drama van Jenin naar zich toetrekt, om met het beeld van Shireen voor ogen allerlei beschuldigingen te uiten aan het adres van de strijdende partijen. Zij worden er verantwoordelijk voor gehouden dat de vrije pers zijn werk niet kan doen in oorlogsgebieden. Een probleem dat ook bestaat in Oekraïne en in nog heel veel meer plekken op de wereld waar oorlog is.

Die eerste beelden zijn heftig. Dodelijk getroffen ligt de journaliste daar. Duivels wapentuig heeft haar leven beëindigd. Van wie is zij? Zij is in eerste instantie het onvervreemdbare dierbare bezit van haar dierbaren, van haar nabestaanden. Haar ziel zal ongetwijfeld toebehoren tot het Hemelse, waar haar eigen geestelijk leven mee verbonden was.

En wat rest er dan nog? Wat overblijft is een stilzwijgen van ieder om haar heen. Niemand heeft het recht om ook maar één stem van het opeisen te verheffen.

Haar ziel zal ongetwijfeld toebehoren tot het Hemelse, waar haar eigen geestelijk leven mee verbonden was

Shireen is uiteindelijk het bezit geworden van het ergste wat een mens op deze wereld kan overkomen. Eigendom van de waanzin die mensen elkaar aan kunnen doen, van oorlog.

Laten wij zwijgen. Maar bovenal: laat onze wapens zwijgen. Alleen dan is dit afschuwelijke drama niet voor niets geweest.

De verstilde stem van Shireen is een luid klinkende stem die over de hele wereld moet galmen, om het geluid van om ons heen fluitende kogels voor eens en altijd het zwijgen op te leggen. Laten we daar beginnen, in Palestina en Israël.