18 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 482

Auteur Ruby Hamad: ‘Witte vrouwen kunnen strategisch hun tranen inzetten’

Zoals ‘wit feminisme’ verraad is aan vrouwen van kleur, zetten veel witte vrouwen in het dagelijks leven hun vrouwelijkheid strategisch in om bevoordeeld te worden ten opzichte van vrouwen van kleur. Dit betoogt de internationaal bekende auteur en academicus Ruby Hamad. We spraken haar over haar boek White tears, brown scars (2020), waarin ze uitlegt hoe dit mechanisme precies werkt.

Een vrouw van kleur die door haar leidinggevende wordt weggezet als ongemanierd, boos en vijandig. Dit, nadat ze op een rustige manier haar witte vrouwelijke collega aangesprak op ongewenst gedrag. Of een zwarte vrouw die racisme op de werkvloer bespreekpaar maakt, en vervolgens door haar witte vrouwelijke leidinggevende voor een monster wordt uitgemaakt.

Het zijn typerende voorbeelden uit het boek White tears, brown scars (Witte tranen, bruine littekens) van schrijfster, academicus en journalist Ruby Hamad. Daarin legt zij uit dat witte vrouwen, anders dan bruine en zwarte vrouwen, aan kritiek kunnen ontkomen door strategisch hun tranen in te zetten. Door zelf het slachtoffer te spelen en de vrouw van kleur te stereotyperen als boos en overgevoelig krijgt zij bijval van haar witte collega’s en wordt de vrouw van kleur als een dader neergezet.

Hiermee bedoelt Hamad niet dat de tranen van witte vrouwen nooit oprecht kunnen zijn. Wel dat witte vrouwen hun tranen als privilege hebben. Een privilege dat zij ook kunnen inzetten om vrouwen van kleur een ongemakkelijk gevoel te geven tijdens een discussie.

Als oorzaak van dit privilege noemt Hamad, een Australische met Syrische en Libanese roots, het slavernijverleden. Toen werden bruine en zwarte vrouwen in het Westen gekarakteriseerd als gevoelloos en onbeschaafd. Een lustobject. Het beeld van witte vrouwen was diametraal tegenovergesteld: zij stonden symbool voor onschuld en vrouwelijkheid.

Witte vrouwen kunnen tijdens confrontaties met vrouwen van kleur ‘strategisch leunen op dit archetype van witte onschuld, om de vrouw van kleur er schuldig en irrationeel uit te laten zien’, vertelt Hamad. ‘Het is de discussie winnen zonder de discussie te hoeven winnen.’

Hamad bracht het onderwerp ‘witte tranen’ voor het eerst ter sprake in een Guardianartikel dat viraal ging. Het leidde wereldwijd tot een discussie over wat zij ‘wit feminisme’ noemt. Volgens Hamad zijn westerse feministen zich onvoldoende bewust van de dominante positie van ‘witheid’. Ze noemt witte vrouwen zelfs medeschuldig aan het in stand houden van de ongelijke behandeling van bruine en zwarte vrouwen.

Witte feministen moeten meer solidariteit betuigen met vrouwen van kleur door het racisme en de behandeling van zwarte vrouwen tijdens het slavernijverleden te erkennen. Alleen dan kunnen vrouwen van kleur worden verlost, stelt Hamad.

Uw artikel in the Guardian, over hoe witte vrouwen ‘strategische tranen’ gebruiken om vrouwen van kleur het zwijgen op te leggen, werd in 2018 eerst in de Australische versie van the Guardian gepubliceerd. Hoe waren de reacties toen?

‘De negatieve respons kwam veel sneller dan de steun. Toen het werd gepubliceerd, waren veel mensen van kleur in Australië nerveus over wat te zeggen. Ze hadden zoiets van: ‘Gaan we het artikel delen en witte feministen woedend maken, terwijl we misschien werk van ze kunnen krijgen?’ Er was dus veel stilte. Nadat het artikel in de Britse Guardian was gepubliceerd, begonnen de weerstand en de online aanvallen. Het was best afschuwelijk, en ik dacht: ‘Wat heb ik gedaan? Ik krijg helemaal geen steun.’ Velen maakten aannames over wie ik ben en hebben het artikel verkeerd geïnterpreteerd. Maar toen het op de voorpagina van de Amerikaanse Guardian-website werd gepubliceerd, kreeg ik gelukkig veel steun, vooral van zwarte en inheemse Amerikaanse vrouwen. Ze stonden echt achter me.’

En de reactie van progressieve witte feministen?

‘Ze waren stil. Ze zeiden niets in het openbaar. Niet reageren als je macht hebt, dat is in zekere zin ook een reactie.’

Hoe heeft dit u ertoe gebracht uw boek te schrijven?

‘De interacties waarover ik in mijn artikel schreef, waren mij overkomen met enkele van mijn witte collega’s in de feministische scene, die ik destijds niet als wit-feministisch bestempelde. Ik had niet verwacht dat deze witte feministen witte superioriteit zouden belichamen. Over deze vrouwen, waarvan ik dacht dat ze mij op dezelfde manier zagen als ik hen, had ik nooit gedacht dat ze zich superieur aan mij zouden voelen. Maar in hun omgang met mij werd vrij duidelijk dat ze dat wel deden. Dit kwam voor mij als een schok. Het maakte mij ook verdrietig, omdat ik lange tijd dacht dat het probleem misschien was dat ze niet luisterden. ‘Misschien zien of begrijpen ze gewoon niet wat ze vrouwen van kleur aandoen.’ Maar toen kwam het besef dat het niet zomaar een vergissing was. Het was opzettelijk. Deze witte feministen zijn daadwerkelijk betrokken bij het handhaven van hun raciale privileges. Ook als feministen. En dat heeft ertoe geleid om mijn boek te schrijven.’

Tijdens de Harvey Weinstein-affaire werden de ervaringen van vrouwelijke slachtoffers van kleur als eerste afgewezen, schrijft u in uw boek. Waarom was dat, denkt u?

‘Het is een gevolg van de geschiedenis, die ons tot dit punt heeft geleid. In mijn boek beschrijf ik de ontwikkeling van vrouwelijkheid in de westerse context. Witte vrouwelijkheid werd geconstrueerd als de belichaming van alle ideale eigenschappen van vrouwelijkheid: rust, koestering, onschuld, kwetsbaarheid, behoefte aan bescherming. Dus per definitie werden gekoloniseerde vrouwen van kleur, in verschillende mate en manieren, geconstrueerd alsof ze in wezen al deze kenmerken misten. Ze werden afgeschilderd als hyperseksueel. Of ze waren schuldig. Witte vrouwen waren vreedzaam en oprecht, vrouwen van kleur boos, agressief, irrationeel, onbeschaafd, enzovoort. En ze werden zo geconstrueerd om hun culturen en hun rassen te vernederen. Het is dus een natuurlijke reactie om zwarte en bruine vrouwen niet als onschuldig te zien en, om hun leed niet als oprecht te zien.’

Kunt u voorbeelden geven van hoe vrouwen van kleur nog steeds negatief worden neergezet?

‘Deze negatieve voorstellingen en constructies worden keer op keer in stand gehouden door literatuur, kunst, muziek, films. Het werd normaal om de Latina te zien als een dienstmeisje, die er alleen is om te zorgen voor witte mensen en hun kinderen. Het is normaal om Arabieren als terroristen en Arabische vrouwen als onderdanig te zien, want dat heeft Hollywood ons geleerd. Of denk aan de Aziatische dragonlady en de boze zwarte vrouw. Deze stereotypering ontmenselijkt en depersonaliseert haar.’

Als deze stereotypering zo duidelijk is, waarom heeft het dan zoveel jaren geduurd om dit probleem te erkennen en er openlijk over te praten?

‘De witte samenleving is nooit in het reine gekomen met die geschiedenis. Juist omdat het zo duidelijk aanwezig is. Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar als je overal iets ziet, twijfel je er niet meer aan. Deze stereotypen zijn ook gemakkelijk te gebruiken, omdat ze, gedurende vele generaties en op veel verschillende manieren, in kunst en politiek zijn geconstrueerd en verfijnd. Dus als je bijna honderd jaar onschuld hebt geassocieerd met witte vrouwen, terwijl zwarte vrouwen en bruine vrouwen werden geconstrueerd en gepositioneerd als hyperseksueel – en als in wezen onverkrachtbaar, omdat ze als toegeeflijk werden beschouwd -, realiseren we ons niet eens dat dit beeld eigenlijk geconstrueerd is, geen natuurlijk gegeven is.

‘Het stereotype ‘boze zwarte vrouw’ is een manier om een mens te veranderen in een karikaturaal onderdeel van een zogenaamd inferieure cultuur’

‘En het was niet zo dat mensen van kleur hierop geen kritiek probeerden te uiten. Ze waren juist kritisch. Maar ze hadden gewoon geen toegang tot de media, het parlement en de macht. Dus het was veel gemakkelijker om ze te laten zwijgen. En de witte samenleving zal haar macht niet opgeven. Het lijkt misschien alsof de witte meerderheid klaar is voor inclusiviteit en diversiteit, maar probeer te zoeken naar eventuele discrepanties tussen discours en praktijk. Wat gebeurt er met de persoon van kleur die problemen probeert aan te wijzen?’

In uw boek beschrijf u hoe historicus Deborah Gray White onderzocht hoe zwarte vrouwen door witte slavenhouders werden getypeerd als een ‘Jezebel’, ofwel een promiscue zwarte vrouw. Volgens White kon hierdoor het seksueel misbruik van zwarte vrouwen worden gelegitimeerd. Hoe vertaalt deze stereotypering van zwarte vrouwen zich in de hedendaagse machtsdynamiek tussen vrouwen van kleur en witte vrouwen?

‘Dit bepaalt de context van bijna alle interacties tussen witte en niet-witte vrouwen. Gedurende vele generaties heeft deze stereotypering, waarbij niet-witte vrouwen een gebrek zouden hebben aan seksuele moraal, een beeld gecreëerd waarbij niet-witte vrouwen als minder onschuldig werden gezien. Hierdoor werden niet-witte vrouwen gereduceerd tot alleen het lichaam, zonder ook maar enige emotie en moraliteit. Witte vrouwen daarentegen werden, omdat ze wit zijn,  automatisch als rationeler en redelijker gezien. Dus als een witte vrouw een vrouw van kleur van iets beschuldigt, is het zeer waarschijnlijk dat de witte vrouw degene is die als beste uit de bus komt. Ongeacht de feiten.

‘Waar ik tegen schrijf, is hoe we terugvallen in typecasten, stereotypen en archetypen in plaats van mensen als mensen en individuen te zien’

‘Waar ik voor wil pleiten is: onderzoek bij elke interactie wat de essentie is. Ik wil niet dat mensen automatisch aannemen dat alle vrouwen van kleur altijd gelijk hebben en onschuldig zijn. Ik wil niet de ene reeks stereotypen vervangen door een andere. Waar ik tegen schrijf, is de manier waarop we terugvallen in typecasten, stereotypen en archetypen in plaats van mensen echt als mensen en als individuen te zien.’

Uit een recente studie in Amerika blijkt dat succesvolle bruine en zwarte vrouwen minder kans hebben op een baan als leidinggevende, doordat zij vaak worden gestereotypeerd als de ‘boze zwarte vrouw’. Hoe komt het dat succesvolle bruine en zwarte vrouwen vaak door de witte meerderheid als een bedreiging worden gezien?

‘Omdat ze de hiërarchie doorbreken die de witte samenleving al honderden jaren in stand houdt. Een hiërarchie met witte mannen bovenaan en vrouwen van kleur onderaan. Wanneer een witte vrouw macht verwerft, verstoort ze die hiërarchie een beetje – maar niet zo erg dat het de witte macht ongedaan maakt, want ze staat nog steeds boven de mensen van kleur. Maar als een vrouw van kleur die onderaan staat opspringt, dreigt de hele structuur in te storten. Dus daarom wordt ze ‘terug op haar plaats gezet’.

‘Een van de belangrijkste manieren waarop witte mensen dat doen, is via die stereotypen van de boze zwarte vrouw en vele anderen die ik in het boek bespreek. Het is een manier om haar van een mens te veranderen in een karikaturaal onderdeel van een zogenaamd inferieure cultuur. Op die manier hebben witte mensen niet langer te maken met een individueel mens dat misschien heel logische en goed doordachte argumenten heeft, maar met een irrationeel, nauwelijks menselijk iemand, die niet te onderscheiden is van alle andere zwarte, Arabische of Aziatische vrouwen.’

U legt ook uit dat vrouwen met een Arabische achtergrond, in vergelijking met andere niet-witte vrouwen, nog niet genoeg kansen krijgen om zich los te wringen van het negatieve stereotype beeld dat in het Westen heerst: het beeld van de onderdrukte en conservatieve vrouw. Hoe verklaart u deze oneerlijke strijd, waarbij vrouwen met een Arabische achtergrond minder kansen op representatie krijgen in de Westerse media?

‘Dit is te wijten aan geopolitiek en de ‘speciale belangen’ die de westerse mogendheden in het Midden-Oosten hebben. Zolang deze belangen bestaan, zal het Midden-Oosten moeite hebben om de vertegenwoordiging van Arabische vrouwen in de Westerse media in de hand te hebben.

‘Zoals ik ook betoog in White tears, brown scars, kwam islamofobie voort uit anti-Arabisch racisme. Ik denk dat het juist is om te zeggen dat de negatieve imago’s van moslims bijdragen aan anti-Arabisch racisme. Alle negatieve stijlfiguren en stereotypen over moslims van nu komen rechtstreeks voort uit eerder bestaande imago’s van Arabieren. De overleden Libanees-Amerikaanse geleerde Jack Shaheen wees hier al op in Reel bad Arabs, zijn uitgebreide studie (uit 2001, red.) van Hollywoods portrettering van Arabieren. De vijandigheid tegen moslims in het Westen is een gevolg van de associatie van de islam met Arabieren en het Midden-Oosten.’

Beeld: Catapult

Hoe kunnen vrouwen van kleur weerstand bieden tegen alle stereotyperingen?

‘Dat is de moeilijkste vraag. We leven nog steeds in een door witte mensen gedomineerde samenleving. Vanwege de winst die progressieven en niet-witte feministen hebben behaald, is het voor witte vrouwen moeilijker geworden om weg te komen met de strategie om vrouwen van kleur het zwijgen op te leggen. Maar in plaats van een gids voor verzet te zijn, wilde ik met dit boek heel graag vrouwen van kleur laten weten dat wanneer dit hen overkomt, ze het zich niet verbeelden. Ze zijn niet gek. En het zal hen steeds weer gebeuren. Ik wilde dat we die gedeelde ervaring hebben. En ik wilde licht werpen op de witte vrouwen die onbewust bang zijn voor vrouwen van kleur – en die dat gegeven niet echt hebben weten te verzoenen met hun eigen feminisme.’

Ophef: tijdschrift Vogue ‘wist’ Palestina uit Instagrambericht Gigi Hadid

0

Het tijdschrift Vogue ligt onder vuur, omdat het blad het woord ‘Palestina’ uit een Instagrambericht van Gigi Hadid heeft weggelaten in een eigen Instagrambericht hierover. Het fotomodel doneert een deel van haar inkomsten aan mensen in Oekraïne en Palestina, maar Vogue noemde alleen Oekraïne.

Afgelopen zondag kondigde de Amerikaanse Hadid, die Palestijnse en Nederlandse roots heeft, op Instagram aan dat ze al haar inkomsten van haar shows in het najaar van 2022 zou doneren. Dit, om ‘degenen die lijden onder de oorlog in Oekraïne te helpen, evenals degenen die hetzelfde ervaren in Palestina te blijven steunen’.

Vogue wijdde hier in eerste instantie een Instagrambericht aan, waarin het blad haar verklaring bijna letterlijk overnam en ook Palestina noemde. Daar kwam echter kritiek op van de pro-Israëlische organisatie StopAntisemitism.org, die stelde dat Hadid zich de Russische invasie van Oekraïne toe-eigende om haar politieke agenda door te drukken en Israël te belasteren.

In reactie op deze ophef besloot Vogue het bericht te wijzigen, met als resultaat dat pro-Palestijnse activisten nu woedend waren.

Zo riep de Palestijnse activist Mohammed al Kurd het modeblad ter verantwoording. Hij stelde hij dat ‘een mainstream media-outlet letterlijk de feiten van een nieuwsbericht heeft gewist en belemmerd, omdat de zionisten het niet leuk vonden. Tot zover journalistieke integriteit en ethiek.’

Een andere activist zei dat Vogue de Israëlische apartheid vergoelijkte en betoogde dat #PalestinianLivesMatter ook belangrijk is, zelfs als ze ‘uw pagina’s en covers niet halen.’

Britse prins noemt oorlog ‘ongehoord in Europa’, krijgt wind van voren

0

De Britse prins William wordt online gefileerd vanwege opmerkingen over de oorlog in Oekraïne. Het is volgens de prins voor Britten ‘bevreemdend’ om zulke beelden in Europa te zien, omdat zij ‘conflict vooral gewend zijn uit landen in Afrika en Azië’. Dit schrijft de Britse krant the Independent.

De prins maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een bezoek met zijn vrouw Kate Middleton bij een Oekraïens vrijwilligerscentrum in Londen. ‘Het is erg vreemd om dit in Europa te zien. Britten zijn conflict vooral gewend van beelden uit Afrika en Azië. We staan achter jullie’, aldus de prins tegen de vrijwilligers.

Op sociale media leiden deze woorden tot felle kritiek. Zo vat Independent-columnist Nadine White de woorden op ‘alsof het voor de prins normaal is om oorlog en bloedvergieten met Afrika en Azië te associëren’.

Genocide-onderzoeker Arnesa Buljusmic-Kustura: ‘Prinses Diana was letterlijk zijn moeder en die heeft de Bosnië-oorlog op de voet gevolgd en overlevenden van de genocide (in Srebrenica, red.) ontmoet’.

Schrijver Omid Scobie is niet verrast van de ‘backlash’ die de prins te verduren krijgt door die ‘onwetende opmerking’. Hij herinnert de prins eraan dat Europa in de laatste twee eeuwen extreem bloedige conflicten heeft meegemaakt. ‘Maar goed, laten we oorlog en dood in Afrika en Azië maar normaliseren.’

De prins staat niet alleen met betrekking tot zijn westerse verontwaardiging. Eerder werden vele journalisten bekritiseerd vanwege ‘racistische verslaglegging’ dat tot een statement van de Arabische Vereniging voor Journalisten heeft geleid.

VN-panel eist onderzoek naar Amerikaanse luchtaanvallen in Syrië

0

Onderzoekers van de Verenigde Naties eisen van Amerika een ‘grondig onderzoek’ naar de eigen luchtaanvallen in Syrië die tot burgerslachtoffers hebben geleid in de strijd tegen IS. Mogelijke oorlogsmisdaden mogen volgens de VN niet onbestraft blijven, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.  

De VN-onderzoekscommissie roept de Verenigde Staten op om ‘geloofwaardig en onafhankelijk onderzoek’ te doen naar ‘incidenten met burgerslachtoffers waar hun eigen strijdkrachten bij betrokken waren’.

Washington zou diegenen die verantwoordelijk zijn voor mogelijke misdaden aansprakelijk moeten stellen en de uitslag van het onderzoek toegankelijk maken voor het publiek.

Het gaat onder meer om een luchtaanval op de Syrische stad Baghouz in 2019, waar de IS zich had verschanst. Volgens the New York Times werden 64 vrouwen en kinderen gedood bij die aanval, een mogelijke oorlogsmisdaad. Vorig jaar maakte de Amerikaanse minister van defensie bekend om die luchtaanval te zullen ‘beoordelen’.

De strijd tegen IS werd vanaf 2014, toen de genocide op de Yezidi’s plaatsvond, onder aanvoering van de VS gevoerd, met voornamelijk Koerdische grondtroepen. In 2019 werd de overwinning uitgeroepen, maar er vinden nog regelmatig aanslagen plaats in Syrië en Irak.

Biden en Erdogan bellen over oorlog in Oekraïne

0

Vandaag zullen de Amerikaanse president Joe Biden en de Turkse president Erdogan elkaar bellen over de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Het Witte Huis meldde gisteren dat de twee regeringsleiders met elkaar de oorlog in Oekraïne zullen bespreken.

De Turkse president probeert te bemiddelen in deze bloedige oorlog. Turkije heeft warme diplomatieke banden met Rusland en doet ook niet mee aan de economische boycot van het land. Wel levert het tegelijkertijd drones aan Oekraïne, die nu worden ingezet tegen het Russische leger.

Vandaag vindt er in de Turkse badplaats Antalya ook een topontmoeting plaats tussen de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dimtro Koeleba en zijn Russische collega Sergej Lavrov. Deze ontmoeting is dankzij Turkse bemiddeling tot stand gekomen.

‘Historische’ toenadering Israël en Turkije, maar de verschillen blijven

0

Op het moment dat Rusland en Oekraïne een bloedige oorlog aan het voeren zijn, reikt de Turkse president Erdogan een olijftak aan Israël. Erdogans Israëlische collega-president Isaac Herzog kwam gisteren op bezoek om de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen te verbeteren.

‘Ik geloof dat dit historische bezoek een nieuw keerpunt zal zijn in de betrekkingen tussen Turkije en Israël. Ons gezamenlijke doel is om de politieke dialoog nieuw leven in te blazen’, zei Erdogan volgens de Arabische nieuwszender al Jazeera.

De banden tussen Israël en Turkije waren lange tijd goed, omdat Turkije een van de weinige islamitische landen was die normale diplomatieke betrekkingen met Israël onderhield. Onder Erdogan werd alles anders, omdat hij Hamas steunt, de strijdgroep die de Gazastrook bestuurt. In 2010 vielen Israëlische militairen de Gaza Freedom Flotilla aan, die hulpgoederen vervoerde voor Gaza. Hierbij kwamen tien Turkse burgers om het leven.

Maar Erdogan heeft onlangs zijn buitenlandse beleid drastisch herzien. Hij zoekt nu toenadering tot zijn vijanden. Onder meer op het gebied van energie zouden Israël en Turkije nu met elkaar kunnen samenwerking, aldus Erdogan, die wees op de activiteiten van de Turkse boor- en seismische schepen in de Middellandse en Zwarte Zee. Gasleveringen vanuit de Middellandse Zee zouden de Europese afhankelijkheid van Russisch gas kunnen verminderen. De Russische gasleveringen aan Europa liggen nu onder vuur vanwege de Russische inval van Oekraïne.

Herzog zei dat Turkije en Israël het erover eens moeten zijn dat ze het niet over alles eens zullen zijn. ‘Maar we zullen ernaar streven onze meningsverschillen op te lossen met wederzijds respect en goede wil, door middel van de juiste mechanismen en instellingen, die we samen zullen ontwikkelen, en met onze gezamenlijke blik op een gemeenschappelijke toekomst. U en ik, en uw mensen en de mijne, we zijn allemaal kinderen van Abraham – de vader van gelovigen in God.’

Een van de hete hangijzers is de Palestijnse kwestie. Erdogan zei dat Turkije en Israël allebei voorstander zijn van een tweestatenoplossing, tegelijkertijd benadrukte hij het belang dat Turkije als islamitisch land hecht aan de historische status van Jeruzalem en de Al-Aqsa Moskee in de Oude Stad.

Dat verzoening met Israël voor veel moslims gevoelig ligt, blijkt ook uit de reactie van Okay Pala van de islamistische organisatie Hizb ut Tahrir Nederland.

‘Nu wordt de zionistische bezettingsstaat die onschuldige moslimbloed aan zijn handen heeft met toeters en bellen ontvangen in Turkije’, schrijft Pala op Facebook. ‘Er is absoluut geen enkele rechtvaardiging om de moorddadige bezetter van Palestina hartelijk te verwelkomen en ook zijn vlag te laten wapperen.’

Een Turks-Nederlandse Erdogan-aanhanger ziet dit toch anders: ‘Dit is politiek broer’, reageert hij’, ‘Erdogan is een hele wijze man!!’

FvD: debat over omvang Holocaust moet mogelijk zijn in Tweede Kamer

0

Een debat over de omvang van de Holocaust moet mogelijk zijn in de Tweede Kamer. Dat zei parlementariër Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) gisteren tijdens het debat over omgangsvormen in de Kamer.

Van Meijeren reageerde hiermee op kritiek vanuit de rest van de Kamer op FvD, dat in de coronadebatten vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust erbij haalde. Dat zou Holocaust-bagatellisering zijn.

Maar volgens Van Meijeren is dat helemaal niet zo. Sterker nog: ‘Zelfs al zou er een Tweede Kamerlid zijn dat de Holocaust bagatelliseert – ik zal het niet zijn -, maar zelfs al zou hier een Kamerlid zijn dat een standpunt inneemt en zegt: ‘Naar mijn mening zijn er slechts 300.000 Joden vermoord’ – ik noem maar iets -, dan is daar naar mijn mening een debat over mogelijk’, zei Van Meijeren.

Onderwijl werd hij onderbroken door Henk Nijboer (PvdA), die het debat voorzat. ‘Dan zal dat vandaag niet gebeuren, en zeker niet onder het voorzitterschap dat ik vandaag voer’, beet Nijboer de FvD-politicus toe.

Opmerkelijk is het getal van 300.000 dat Van Meijeren noemt. Dat wordt vaak genoemd in kringen van Holocaust-bagatelliseerders en -ontkenners.

Zo schreef het Sociaal Weekblad, een blad voor voormalige NSB’ers en SS’ers, in 1956 dat er ‘ten hoogste 300.000 Joodse slachtoffers’ waren. Volgens Holocaust-historicus David Barnouw is het getal 300.000 ‘decennialang een rol blijven spelen en de ontkenners hebben altijd beweerd dat het Internationale Rode Kruis dat cijfer bekend heeft gemaakt. De ontkenningen van die organisatie hebben niet mogen baten’.

Ook de Amerikaan Austin J. App, die in 1973 het boek The Six Million Swindle (De zes miljoen-oplichting) schreef, schatte het aantal Joodse slachtoffers op 300.000. En de beruchte Britse Holocaust-revisionist David Irving noemde het getal van 300.000 als slachtoffers van het vernietigingskamp Auschwitz.

Vrijwel alle historici zijn het er over eens dat er in de Tweede Wereldoorlog tussen de 5,9 en 6 miljoen Joden werden vermoord, waarvan ongeveer een miljoen in Auschwitz.

Op Twitter wordt met verontwaardiging gereageerd op Van Meijerens voorstel. ‘Weg met die freaks uit de kamer! Wat voor een figuur slaan we naar de nabestaanden, de buitenwereld, naar onze kleinkinderen??? Weg met die nazis!!’, twittert epidemioloog Özlem Bozkurt.

‘Oh ja, volgens de #FVD is het ook maar een ‘standpunt’ dat er 6 miljoen joden zijn vermoord. In steeds meer opzichten is de FvD de nieuwe NSB’, aldus opinieredacteur Leonie Breebaart van Trouw.

Anthony Uduba (VVD): ‘Je moet asielzoekers de mogelijkheid geven te gaan werken’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een diversere volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de gemeenteraden. Vandaag: Anthony Uduba (29), de nummer tien van de VVD in Den Haag. ‘Bij de JOVD maakte ik kennis met het liberalisme. Dat sprak me erg aan. De VVD wil mensen in hun kracht zetten en obstakels wegnemen om de beste versie van zichzelf te zijn. Alles wat ervoor kan zorgen dat dat niet lukt, nemen we weg.’

Je komt oorspronkelijk uit Nigeria. Hoe ben je hier gekomen?

‘Ik ben in 2009 naar Nederland gekomen voor gezinshereniging. In 2001 kwam mijn vader als vluchteling naar Nederland. We woonden in Nigeria in een olierijk gebied. Daar zijn veel problemen geweest. Nigeria is nu een democratie, maar destijds waren er militairen aan de macht. Mijn vader heeft als taxichauffeur ooit mensen naar een demonstratie gebracht. Volgens het militaire regime had hij dat niet mogen doen. Het regime zag hem als een van de facilitators van dat protest.

‘Het leger kwam mijn vader middenin de nacht ophalen. Hij werd vrijgelaten en is toen meteen vertrokken. Het was niet ondenkbaar dat hij van de straat geplukt zou worden en zou verdwijnen. Ons gezin heeft moeten verhuizen naar Lagos, een stad met 22 miljoen inwoners waar je redelijk onder de radar kunt leven. We hebben vijf jaar gedacht dat mijn vader overleden was. We wisten niet of hij was gepakt of dat hij zijn vlucht uit Nigeria had overleefd. Een kennis van de familie was hier in Nederland voor zaken en dacht mijn vader te hebben gezien. Zo kwamen we hem weer op het spoor.’

Je was zeventien toen je naar Nederland kwam. Hoe ging dat?

‘Ik mocht na een half jaar starten met Nederlands leren. Toen heb ik in zes maanden de taal geleerd. Dat was keihard werken: elke dag twintig woorden leren en die een dag later ook gebruiken in mijn vocabulaire. Na een half jaar sprak ik Nederlands. Na een jaar zat ik op het MBO. Die opleiding heb ik in drie jaar gedaan. Daarna heb ik in drie jaar ook HBO gedaan. Toen ben ik gaan werken als hypotheekadviseur en heb ik in de avonduren mijn masterstudie gedaan. Ik wilde meer, en werk nu als financieel toezichthouder bij het ministerie van Binnenlandse Zaken.’

Zitten er lessen in jouw succes voor andere migranten?

‘Ik denk dat ik heel erg gemotiveerd was om iets van mijn leven te maken. Ik ben dat nog steeds. Ik wil iets bewerkstelligen. Ik probeer het beste van mijn leven te maken en kansen te grijpen. Ik ervaar dat niet als een grote prestatie. Ik vind het logisch dat je dat doet.’

‘Ik heb bijgedragen aan de inburgeringswet die dit jaar is ingegaan. Dat deed ik op basis van mijn persoonlijke ervaring van wat er nodig is om mensen die hierheen komen zich snel te laten ontwikkelen. Voor mij was het heel belangrijk dat ik hier werkte. Ik werkte de eerste maanden bij McDonalds als keukenmedewerker. Vanuit die job kon ik me verbinden met Nederland en werd ik uit mijn comfortzone gehaald om de taal te spreken. Er kwamen elke dag twintig woorden bij en die ging ik meteen gebruiken. Je moet ook andere asielzoekers de mogelijkheid geven te gaan werken.

‘Ik denk ook dat we ruimte moeten creëren dat culturen elkaar kunnen ontmoeten, dat je van elkaar kunt leren. Praktisch zou ik zeggen: we hebben in Den Haag een mooi cultureel gebouw neergezet: Amare. Er zijn hier zo’n tweehonderd culturen aanwezig. Het is niet ondenkbaar dat die culturen zich eens per jaar in Amare kunnen presenteren. Ben je geïnteresseerd, dan krijg je in Amare alles te zien van muziek, kleding tot eten. Alles wat een cultuur uniek maakt. Geef de mogelijkheid om elkaar te leren kennen.’

‘We moeten ruimte creëren dat culturen elkaar kunnen ontmoeten, dat je van elkaar kunt leren’

Wat zou je in de toekomst willen bereiken?

‘Ik wil heel veel, maar ik heb drie speerpunten. Ten eerste geloof ik erg in de kracht van onderwijs. Je kunt daarmee de situatie van mensen in een uitkering doorbreken. We kunnen ons niet permitteren om geen energie in het onderwijs te steken. Hoe je dit moet doen verschilt per persoon, maar je moet ervoor zorgen dat iedereen de vrijheid heeft om het beste onderwijs te volgen.

‘Ik hoor vaak dat er onderadvisering is bij gekleurde kinderen. Veel ouders die niet uit Nederland komen, en niet bekend zijn met het Nederlandse systeem volgen het advies van de school. De gemeente kan dat niet veranderen, maar moet wel informatie verschaffen over de mogelijkheden. Ook zijn er enorme leerachterstanden door corona. Ouders in de goede buurten kunnen voor extra lessen betalen. Ouders uit armere buurten kunnen dat niet en zo ontstaat meteen achterstand. De gemeente moet daarom weekendscholen en zomerscholen faciliteren voor alle kinderen.

‘Je kunt scholen bovendien faciliteren doordeweeks langer onderwijs te geven. We moeten kijken welke maatregelen de gemeente daarbij kan nemen. Niet alleen kijken naar kinderen die het slecht doen, maar ook naar kinderen die het goed doen, want ook die hebben extra begeleiding nodig.’

Wat zijn je andere speerpunten?

‘Mijn tweede punt is woningen, vooral voor jonge gezinnen. Dit herken ik ook in mijn persoonlijke leven. Ik heb een vriendin en een dochtertje. Bij thuiswerk zit ik in de babykamer. Ik moet langzaam tikken, anders wordt de baby wakker. De woningnood is hier heel hoog. Ik maak me daar zorgen over. Ik krijg zelf al stress als ik bedenk dat ik over drie jaar moet verhuizen. Ben ik straks de helft van inkomen kwijt aan een woning? Kan ik een huis kopen? Er zijn veel jongeren die geen spaargeld hebben en in de problemen komen.

‘Mijn derde punt is de schuldenproblematiek. Dat is een groeiend probleem en dat is heel schrijnend. Mensen met schulden komen daar niet uit. Ik zou meer willen doen voor die gezinnen. Daar wordt al goed werk voor gedaan. De toeslagenaffaire is een goed voorbeeld: de gemeente Den Haag heeft als eerste schulden bij de gezinnen kwijtgescholden. Je ziet dat schulden klein beginnen, dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit vroeg gesignaleerd wordt en hoe kunnen we daar adequaat op inspelen? Laten we ook voorkomen dat mensen in de schulden komen, bijvoorbeeld door financiële educatie, ook aan nieuwkomers.’

Wat is je ambitie?

‘Ik wil met voorkeursstemmen in de gemeenteraad komen. Ik heb er 1.400 nodig. Ik zou het heel stoer vinden om ooit mensen te vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. Het is niet dat ik mijn hele leven omturn om ervoor te zorgen dat ik daar kom, maar als mijn reis daarheen leidt, zou ik dat niet onfortuinlijk vinden.’

‘Erdogan biedt Poetin helpende hand om westerse sancties te omzeilen’

0

De Turkse president Erdogan heeft in een telefoongesprek met zijn Russische collega Vladimir Poetin een deal gesuggereerd om de gevolgen van de westerse sancties tegen zijn land tegen te gaan. Dat schrijft de Turkse journalist Abdülkadir Selvi, die warme banden onderhoudt met de partij van Erdogan, in de Turkse krant Hurriyet.

Volgens Selvi heeft de Turkse president in het telefoongesprek voorgesteld een alternatieve handelsstroom op te zetten tussen Rusland, Turkije en China. Op die manier zouden de westerse sancties via Turkije ‘omzeild kunnen worden’, aldus Selvi.

‘Rusland, China en Turkije kunnen onderling de eigen nationale valuta verhandelen, maar ook goud’, zou de Turkse president gezegd hebben. Of Poetin welwillend staat op het vermeende voorstel, meldt Selvi niet. Wel schrijft Selvi: ‘Waarom niet?’

Turkije vaart sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog nadrukkelijk een eigen koers tussen het Westen en Rusland in en wil vooralsnog niet breken met Rusland. Zelf doet Turkije niet mee aan de economische sancties die het Westen heeft ingesteld.

Rusland is economisch belangrijk voor Turkije. Nog meer dan het Westen is Turkije afhankelijk van Russisch gas. Bovendien komen er jaarlijks gemiddeld vijf miljoen Russische toeristen naar Turkije.  Voor de pro-Erdogan-journalist Selvi redenen om de crisis om te buigen ‘tot een historische kans’.

Het idee leidde ook meteen tot kritiek, onder meer van de Duitse journalist Frank Nordhausen op Twitter: ‘Dus Erdogan lijkt te hebben gesuggereerd dat Turkije westerse sancties zou kunnen ondermijnen? Als NAVO-lidstaat? Joe Biden zal dat niet leuk vinden.’

Intern geworstel bij VN: de strijd in Oekraïne ‘conflict’ of ‘invasie’ noemen?

0

Binnen de Verenigde Naties vond een discussie plaats over termen als ‘conflict’ en ‘invasie’ om de oorlog in Oekraïne mee aan te duiden, meldt de Ierse krant the Irish Times. De ene term schildert de Russen meer als agressor af dan de andere.

Aanvankelijk instrueerde de VN in een interne mail medewerkers om ‘neutraal’ te zijn en niet meer de termen ‘oorlog’ of ‘invasie’ te gebruiken. In plaats daarvan werden de termen ‘conflict’ of ‘militair offensief’ gesuggereerd om de Russische invasie te beschrijven, die al honderden burgerlevens heeft geëist en twee miljoen Oekraïners heeft doen laten vluchten.

Ook werd in de mail gezegd dat VN-medewerkers geen Oekraïense vlag op hun persoonlijke accounts op sociale media en officiële websites mogen plaatsen.

De VN vindt dat ‘internationale ambtenaren’ de ‘verantwoordelijkheid’ hebben om neutraal te blijven. Een woordvoerder ontkent niet ‘dat er een dergelijk mail is verzonden’, maar zegt daarbij ‘dat het geen officieel beleid is’.

Na de ontstane ophef is in een mail later het eerdere taaladvies ingetrokken en de termen ‘oorlog’ en ‘invasie’ weer toegestaan, meldt the Irish Times.