17.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 514

Godsdienstvrijheid wordt steeds lastiger

0

Geloven wat je wilt en de vrijheid om dat geloof ook in de praktijk te brengen, was vroeger in Nederland een stuk gemakkelijker dan nu. Toen ik nog een klein knulletje was, ging iedereen naar school op zaterdagochtend. Wij, Joodse kinderen, hadden die ochtend vrij om naar de synagoge te kunnen gaan. Het was immers sjabbat.

Alle winkels waren op zondag gesloten vanwege de wet op de winkelsluiting. Onze koosjere kruidenier had een officieel briefje op de etalageruit dat vertelde dat hij wél open mocht zijn. Dit, vanwege het feit dat hij op de zaterdag, de sjabbat dus, zijn winkel op godsdienstige gronden gesloten moest houden.

In mijn jongere jaren bestond er nog zoiets in ons land als een militaire dienstplicht. Toen mijn tijd was gekomen om opgeroepen te worden om het vaderland te dienen, werd ik vrijgesteld. Dit vanwege het vervullen van een geestelijk ambt. Ik werd opgeleid tot rabbijn. Maar ook de niet-geestelijke kon zich vanwege zijn levensbeschouwelijke overtuiging op gewetensbezwaren beroepen en zo dispensatie krijgen.

Bij die invulling van godsdienstvrijheid hoorde ook altijd een zekere mate van respect voor de levensovertuiging van de medemens. Het maakte niet uit of dat voor de eigen geloofsleer was, of voor die van een ander. Onze rooms-katholieke buurman maaide nooit het gras op de zaterdagmiddag. Zijn buren, wij dus, vierden dan de sjabbat. En zo zorgde mijn moeder ervoor dat op de zondag nooit de was aan de lijn hing. Alweer uit respect voor die ander.

Midden in de vijftiger jaren heerste er in ons land de laatste grote polio-epidemie. De paniek was groot. Een massale inentingsactie werd op gang gezet. Behalve bij enkele groepen bevindelijke christenen. Voor hen was vaccinatie een religieus taboe. Voor ons was hun weigering een gegeven dat te maken had met geloof, dus hadden we dat te respecteren.

Tijden zijn veranderd. En zo is de belangstelling voor geloof en het respect daarvoor.

Zonder enige compassie voor wat religieuze gezinnen mogelijk doormaken in de huidige pandemie, zonder enige empathie voor wat echt geloven voor de mens kan betekenen, worden zij door een deel van de samenleving in de hoek gedrukt. Alsof religie, levensbeschouwing of andere persoonlijke overtuigingen zo maar overboord kunnen worden gezet.

Geloof is geen jas die je zomaar even uittrekt

Moslims en Joden hebben deze kentering allang ervaren door de dwingende beperkingen die de ongelovige samenleving iedere keer weer opnieuw op wil leggen aan de halal- en koosjer-etende burger in ons land. ‘Dan eten ze maar gewoon vlees!’ Of waar het de besnijdenis betreft: ‘We gaan wel met ze in gesprek, om ze te leren dat besnijdenis niet hoeft.’

Geloof is geen jas die je zomaar even uittrekt. En als de buitenwereld denkt dat dit wel zo is, dan nog moet zij met haar handen van de jas van die ander afblijven zonder met harde feiten te komen waarom de beoefenaar van deze godsdienst een concreet gevaar is voor de omgeving.

Het debat in de Tweede Kamer gaat over 2G. Maar daar gaat het echt niet alleen over. In de sentimenten die worden geuit gaat het ook over het verder terugdringen van de vrijheid van godsdienst, met alles wat daarbij hoort. Het seculiere karakter van de politiek en een overheid die zich hult in zogenaamd ‘religieus neutraal’ beleid lenen zich daar uitstekend voor.

Of die 2G er gaat komen? Worden die gelovigen die niet kunnen vaccineren uitgesloten van deelnemen aan het maatschappelijk verkeer? Wij gelovigen zeggen: ‘G’d zal het weten.’ En de rest van de samenleving zal op een zeker moment verzuchten hoe zij ooit zo kortzichtig kon zijn geweest in haar denken, om het grote goed van vrijheid van levensovertuiging zomaar overboord te gooien. Laten we met ons allen zorgen dat het G’d verhoede nooit zover gaat komen.

De nieuwste Indiase complottheorie over moslims: de ‘spuugjihad’

0

Moslims in India worden er sinds kort van beschuldigd massaal in het eten van hindoes te spugen om hen ziek te maken. Dit meldt de lndiase website the Wire.

Op social media spreken hindoe-extremisten over #ThookJihad. ‘Thook’ betekent ‘spuug’. Een video met daarin een islamitische kok die spuugt in het eten dat hij zelf bereidt, wordt in India gedeeld door Hindoe-nationalistische politici en rechtse media.

En Aman Chopra, een belangrijke presentator van het tv-medium News18, beweert op televisie dat er onder moslims een traditie van spugen bestaat. Ook zegt hij dat moslims die voedsel verkopen op straat hindoes willen besmetten.

De ‘spuugjihad’ is niet de eerste complottheorie die bestaat onder Indiase hindoes over moslims. Ook bestaan er verhalen over een ‘liefdesjihad’ (moslimmannen die hindoe-meisjes verleiden om ze tot de islam te bekeren) en een ‘drugsjihad’ (moslims die hindoes aan de drugs willen helpen).

Nieuw K3-lid is een witte vrouw, tot ergernis van sommigen: ‘Gemiste kans’

0

Dat voorlopige uitkomst van de zoektocht naar een nieuwe K3-lid zorgt bij sommige social mediagebruikers voor ongemak en sarcasme. Publiek en jury van het tv-programma K2 zoekt K3 hebben vrijdagavond namelijk gekozen voor vier witte, vrouwelijke finalisten.

‘Nederlands, Vlaams, met een kleurtje of transgender, iedereen is welkom’, zei Gert Verhulst van productiebedrijf Studio 100 eerder over de afvalrace op tv. 23.000 kandidaten hadden zich aangemeld, waarvan 30 procent man.

Joris Nitelet, student en lid van het Vlaamse Jeugdparlement, herinnerde zijn volgersschare hieraan door een foto van de finalisten te twitteren (foto) met de belofte van Verhulst: ‘Deze keer kan echt IEDEREEN K3 worden!!’

Nitelet’s commentaar wordt veel gedeeld, maar hij krijgt ook kritiek. ‘Wat als zij nou de sterkste kandidaten waren, wat is dan het probleem?’ vraagt een twitteraar zich af.

Een andere twitteraar reageert: ‘Het probleem is dat dit niet de vier beste kandidaten zijn. Wel de vier kandidaten die het meest voldoen aan het schoonheidsideaal.’

‘Toch maar weer aflevering van ‘K2 zoekt gekleurd persoon uit de -h gemeenschap maar vindt uiteindelijk toch weer roomblank hetero meisje met blonde lokken’ teruggekeken’, zegt weer een andere twitteraar.

Ook Studio 100 constateert dat het niet is gelukt om een nieuwe koers te varen. ‘We wilden graag een jongen, of een meisje met een andere huidskleur of haarkleur verwelkomen. Maar het is nu toch anders uitgedraaid.’

Studio 100 merkt ook op dat ze daarom ‘niet minder tevreden’ zijn met de overgebleven kandidaten. Het productiebedrijf snapt de uitkomst ergens ook wel. ‘Als je cola koopt, dan wil je cola krijgen.’

Media en gender-professor Sofie van Bauwel (Universiteit Gent) verklaart: ‘Tijdens zo’n wedstrijd treden bepaalde mechanismen onbewust in werking: zowel de jury, het publiek als de kijkers zijn geneigd om voor iets te kiezen dat al gekend is.’

Van Bauwel spreekt over een ‘gemiste kans’ met deze uitkomst: ‘Dat zit trouwens ook wat verstopt in de naam van het programma: met een titel als K2 zoekt K3 communiceert Studio 100 eigenlijk dat ze vooral op zoek zijn naar hetzelfde.”

Irakese Koerden veroordelen Turkse ontkenning van Iraaks-Koerdistan

0

De Koerdische Autonome Regio binnen Irak, beter bekend als Iraaks-Koerdistan, veroordeelt de ontkenning van het bestaan van Iraaks-Koerdistan door Turkije. Dat schrijft de Turkse nieuwssite Duvar.

‘De mentaliteit van het ontkennen van een volk of haar land (…) leidt tot niks goeds’, aldus een Koerdische overheidswoordvoerder.

De Turkse defensieminister Hulusi Akar (foto) viel over het woord ‘Koerdistan’, toen hij vorige week in het parlement werd bevraagd over de mogelijke inzet van chemische wapens door het Turkse leger in Iraaks-Koerdistan. In plaats van de vraag te beantwoorden, zei Akar toen dat er ‘geen Koerdistan bestaat’, niet in Turkije ‘of ergens anders’.

Hoewel Akar dus het bestaan van Iraaks-Koerdistan ontkent, heeft hij dit jaar al wel Iraaks-Koerdistan bezocht en met verschillende vertegenwoordigers gesproken.

In tegenstelling tot de Turks-Koerdische PKK en de Syrisch-Koerdische YPG, met wie Turkije in staat van oorlog verkeert, onderhoudt Turkije wel goede relaties met de Koerden in Irak. Dat zorgt ook binnen Iraaks-Koerdistan geregeld tot spanningen en geweld tussen verschillende partijen en facties.

Manifest Marokkaanse Nederlanders: ‘Den Haag, pak lange arm Rabat aan’

0

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over ongewenste inmenging en buitenlandse financiering. Doorgaans komen vooral Turkije en de Golfstaten aan bod. Maar een groep Marokkaanse Nederlanders roept de Kamer op ook Marokkaanse inmenging onder de loep te nemen.

Vandaag bieden ze het manifest Stop de Lange Arm van Rabat aan bij de Vaste Kamercommissie Sociale Zaken, waar ook het integratiedossier onder valt. In het manifest beschuldigen ze Marokko van het opzetten van de diaspora tegen de belangen van Europa.

‘Marokko opereert veel subtieler dan Iran of Turkije’, zegt Habib el Kaddouri, een van de opstellers van het manifest, op de  NPO-opiniewebsite Joop (BNNVARA). ‘Toch worden Nederlandse instituties ook geïnfiltreerd door de Marokkaanse overheid en worden Marokkaanse Nederlanders op sleutelposities voor het Marokkaanse karretje gespannen.’

Als voorbeelden noemt hij ‘spionage en intimidatie via moskeeën, het opzettelijk vervreemden van Marokkaans-Nederlandse jongeren in Nederland door de Nederlandse politiek en media als vijand te framen en het inlijven van overheidsfunctionarissen met een Marokkaanse achtergrond’.

Het rapport behandelt ook de Hirak-beweging in de Rif, die in 2016 in Marokko ontstond maar inmiddels de kop in is gedrukt, en spionage en intimidatie van Nederlandse Rif-activisten. Marokko zou onder meer een lijst van de organisatoren van Rif-ondersteuningsacties in Nederland hebben bijgehouden.

Het manifest: ‘De lange arm van Rabat bleek ook bij demonstraties en bijeenkomsten in Nederland. Verschillende ooggetuigen betrapten informanten van Marokkaanse ambassade en consulaten op het fotograferen en filmen van betogers tijdens demonstraties. Ook hebben veel Hirak activisten die deelnamen aan enquêtes aangegeven niet naar Marokko te willen gaan uit angst daar opgepakt te worden.’

‘De lange arm van Rabat is niet alleen een zaak van Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond, maar gaat de hele samenleving aan’, stelt El Kaddouri, omdat een lange arm ‘belangrijke waarden als vrijheid, democratie en gelijkwaardigheid’ ondermijnt.

Concept-ideeën BIJ1 Amsterdam: CIDI en ‘racistische’ Herdenking in de ban

0

Het concept-verkiezingsprogramma van BIJ1 Amsterdam pleit voor afschaffing van het boerkaverbod en een onafhankelijk onderzoek naar politiegeweld. Ook wil BIJ1 in dit document een einde aan de samenwerking met het CIDI, een meer inclusieve Dodenherdenking en herstelbetalingen voor de slavernij.

BIJ1-leden mogen het concept-programma niet delen met niet-leden, maar inmiddels is het programma al gelekt en ook in handen van de Kanttekening. In 85 pagina’s doet BIJ1 een aanzet om van de hoofdstad een meer inclusieve en minder kapitalistische stad te maken.

Dat betekent ‘zero tolerance voor nazisme en moslimhaat’, maar ook een andere definitie van antisemitisme. Antizionisme, door BIJ1 gedefinieerd als ‘verzet tegen (de oorlogsmisdaden van) de staat Israël’ is wel legitiem. Om die reden pleit BIJ1 in het concept-programma voor een alternatief Meldpunt Antisemitisme.

‘De samenwerking met CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël, red.) wordt per direct verbroken. Deze organisatie hanteert een onterechte definitie van antisemitisme (de IHRA-definitie, red.) die Israëlkritische perspectieven uitsluit, en verspreid [sic] desinformatie over de situatie m.b.t. het koloniale beleid van Israël.’

Moslimhaat moet door de gemeente erkend worden als een specifieke vorm van structureel racisme en discriminatie, zoals ook antisemitisme, stelt BIJ1 Amsterdam in het concept-programma, en moet volledig en adequaat worden geregistreerd. Op dit moment worden anti-islamitische incidenten niet apart geregistreerd.

Herstelbetalingen zijn ook belangrijk voor BIJ1. Amsterdam moet ‘materieel gevolg’ geven aan de aangeboden excuses voor het slavernijverleden, staat in het document Amsterdam moet conferenties hierover initiëren ’tussen henzelf, grote erfgenamen van koloniaal kapitaal, banken, kerken en andere medeplichtige organisaties. Samen met deze partijen richt Amsterdam een fonds op voor teruggave en herstelbetalingen.’

Daarnaast moet Amsterdam 17 augustus 1945 erkennen als de datum van de Indonesische onafhankelijkheid en genocides op de inheemse volken in de voormalige koloniën erkennen.

Verder moet de 4 en 5 mei-herdenking op de schop. Die is volgens BIJ1 Amsterdam ‘in de basis racistisch en onvolledig’. Er wordt volgens de partij namelijk geen verantwoordelijkheid genomen voor ‘Nederlands oorlogsgeweld en medeplichtigheid aan internationale terreur’, want ‘nog steeds worden Indonesische, Surinaamse, Koreaanse, Iraakse etc. slachtoffers van Nederland (of door Nederland ondersteund) oorlogsgeweld niet herdacht’.

Verder moet Amsterdam aandacht besteden aan ‘legendarische verzetshelden uit de voormalige koloniën’, waaronder Anton de Kom en Djajeng Pratomo. Als de herdenking niet wordt gedekoloniseerd en niet inclusiever wordt gemaakt, dan ‘biedt Amsterdam geen plek aan deze herdenking’, aldus BIJ1 in het concept-programma.

Dit concept-programma zal nog door de leden van BIJ1 worden besproken en geamendeerd. Uiteindelijk komt hier dan een definitief programma uit waarmee de partij de hort op gaat voor de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen van maart.

Kick Out Zwarte Piet, klinkt het ook steeds meer in België

0

Terwijl in Nederland roetveegpiet al de nieuwe standaard is geworden, kent ook België protest tegen Zwarte Piet. Sinds 2019 kent Vlaanderen, geïnspireerd door het voorbeeld uit Nederland, dan ook een heuse Kick Out Zwarte Piet-actiegroep. ‘Racisme is racisme.’

De Antwerpse Sinterklaasintocht lijkt modern: de goedheiligman komt niet aan per stoomboot, maar per vliegtuig op de luchthaven van Deurne, waar honderden kinderen gistermiddag om half twee stonden te wachten met hun ouders. Maar Belgische anti-Zwarte Piet-activisten vinden de Sinterklaasintocht in Antwerpen allesbehalve van deze tijd. Want ook dit jaar arriveert Sint weer met zijn controversiële helpers: de Zwarte Pieten.

Onderwijl verzamelt een twintigtal activisten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) België zich op een locatie in het Antwerpse district Berchem, vlakbij de luchthaven. Mirjam Charlotte Henkens doet de briefing. Op de tafel liggen borden, stickers en papieren met teksten als ‘Stop Black Face’, ‘Veilig feest voor ieder kind’ en ‘Racisme afschaffen doe je nu!’.

Er wordt verteld hoe de actie eruit zal zien en hoe deelnemers moeten reageren op negatieve reacties en geweld. Want in Nederland zijn meerdere keren activisten aangevallen geweest. Het is tot het laatste moment afwachten of er ook Zwarte Pieten meelopen in de stoet van dit jaar. Volgens de activisten is de organisatie van de stoet vaag in de communicatie daarover.

Ook wordt besproken op hoe de activisten zullen reageren als de politie ingrijpt. ‘We hebben geen aanvraag ingediend voor dit protest. Het is een stilzwijgend protest, dus de politie kan en mag niets doen’, zegt een activist. Ze kunnen hoogstens een boete krijgen. De activisten kiezen er bewust voor hun demonstratie niet te melden bij de politie, want dan kunnen ze zelf een strategische locatie uitkiezen, in plaats van dat de politie hen op een achteraflocatie neerzet of hen zelfs helemaal geen toestemming geeft.

Beeld: Yassin Akouh

Na de briefing vertrekken de activisten met spandoeken, die ze verstopt hebben onder hun jassen, naar de Statiestraat, waar ze hun actie zullen houden. Opvallend: ook twee activisten uit Eindhoven zijn aanwezig om het protest te ondersteunen in naam van KOZP uit Nederland.

‘We zijn sinds 2018 actief aan het demonstreren tegen Zwarte Piet, en daarvoor tegen racisme. Voorheen waren we nog onwetend over dit thema en angstig om ons daarbij aan te sluiten’, vertelt de Eindhovense Sandra van Zoest. De Nederlandse KOZP-activisten houden het niet enkel bij manifestaties, maar geven ook advies aan scholen en gemeenten om van Sinterklaas een inclusief feest te maken. ‘We werken dus het hele jaar door, niet enkel in november en december’, zegt Van Zoest. ‘Voor sommige kinderen zijn het verschrikkelijke maanden, en veel witte mensen realiseren zich dat nog niet.’

Haar vriendin Diewke van den Heuvel vertelt dat familie en vrienden negatief reageren op hun acties. ‘Elke activist heeft wel een hoop mensen verloren door zijn strijd tegen Zwarte Piet. Maar de strijd voelt niet aan alsof we iets moeten opofferen, het voelt gewoon juist. Als je iets gezien hebt, dan kan je het niet meer ontzien en hierover zwijgen.’

‘In Nederland gaat het er heftiger aan toe’

Als de Sinterklaasoptocht om tien voor drie arriveert halen de activisten hun spandoeken naar boven. Een agent met een scooter passeert en brengt meteen zijn collega’s op de hoogte met zijn walkietalkie. Een man bekritiseert de activisten en zegt: ‘Moet dit per se hier?’

De man gaat koppig voor het KOZP-spandoek met opschrift ‘België kan het’ staan. Niet veel later arriveren agenten in burger. Ze noteren de identiteitsgegevens van de organisator van het protest. Een agent in burger pakt zijn mobiel en filmt de activisten in hun gezicht.

De reacties van passanten zijn gemengd. Soms lijkt het erop dat Zwarte Pieten opzettelijk hard met snoep gooien naar demonstranten. Maar ook zijn er mensen die hun steun uitspreken naar de actievoerders. De Nederlandse activisten zijn over het algemeen verbaasd: ‘In Nederland gaat het er heftiger aan toe.’

Beeld: Yassin Akouh

De activisten vonden het een geslaagd protest. Als de stoet voorbij is, trekken ze terug naar de locatie voor een nabespreking. Onderweg legt de Keniaans-Vlaamse Stella Nyanchama Okemwa, die al twintig jaar voor sociale rechtvaardigheid strijdt, uit dat het niet alleen gaat om de kleur van de pieten, al is blackface wel problematisch voor haar. De bijbehorende symbolen maken zwarte mensen ook nog eens belachelijk. ‘Denk aan de oorbellen, de rode lipstift en het kroeshaar. Je lacht mensen gewoon uit.’

Haar zoon Brian Okemwa-Wynants onderbreekt haar. ‘Het is mijn moeder die mij bewust maakte van deze problematiek. In het begin dacht ik: laat het maar gewoon. Maar nee, het is problematisch. Waarom heeft de kerstman nog een spierwitte baard en rode wangetjes, hij komt toch ook uit de schoorsteen?’

De Belgische KOZP-activisten wijzen met hun vinger naar Berchem: zij geven subsidies voor organisatie die feesten met Zwarte Piet organiseren. Sinds dit jaar zijn er wel roetveegpieten aanwezig, maar dat zien de activisten niet als een verbetering.

‘Er is geen vooruitgang zolang er nog Zwarte Pieten rondlopen in de stoet. Racisme is racisme. Door enkele roetveegpieten toe te voegen aan de stoet wordt die niet opeens minder racistisch.’

De activisten zijn bij de nabespreking vrij positief over hun actie. Ze vinden wel dat de politie agressief reageerde. In de toekomst willen ze, in samenwerking met Nederlandse KOZP-activisten, acties organiseren op nationaal niveau.

Had ik maar meer gedaan voor Quinsy en Jerry

0

Op 12 november 2011 werden Quinsy Gario, Jerry Afriyie, Siri Venning en Steffi Weber gearresteerd bij de landelijke Sinterklaasintocht in Dordrecht. Ze droegen T-shirts en borden met de tekst ‘Zwarte Piet Is Racisme’. Deze zeer hardhandige politiearrestatie werd het begin van een succesvolle, activistische campagne die tien jaar later heeft gezorgd voor de massale vervanging van Zwarte Piet door vooral roetveegpiet. En belangrijker: hun inzet heeft bijgedragen aan het bewustmaken van Nederland van het alledaagse racisme dat in ons land onmiskenbaar aanwezig is.

Kort na de arrestatie in 2011 klopten Gario en Afriyie aan bij Art.1, het landelijk kenniscentrum discriminatie Nederland, voor steun in hun strijd tegen de politie. Op dat moment was ik bestuursvoorzitter van Art.1. Onder mijn leiding hebben we als bestuur besloten deze hulpvraag niet-ontvankelijk te verklaren. Voornamelijk omdat Art.1 zich niet ontfermt over individuele zaken. Tien jaar later kan ik zeggen: dat had ik anders en vooral beter kunnen doen.

In de maand voor de historische Sinterklaasintocht van 2011 ontving Art.1 een verzoek van activisten inzake ‘Zwarte Piet’ om inhoudelijk en juridisch advies en ondersteuning, ‘waarbij we met name overwegen om klachten in te dienen bij intochtorganisaties en/of de publieke omroep en/of via de Reclame Code Commissie bij een aantal bedrijven en/of bij het meldpunt discriminatie. We hopen een proefproces en een rechterlijke uitspraak te kunnen uitlokken’. Het had toentertijd voor medewerkers en het bestuur van Art.1 simpelweg niet de hoogste prioriteit om uitgebreid op verzoeken van anti-Zwarte Piet activisten in te gaan.

Tien jaar later kan ik zeggen: dat had ik anders en vooral beter kunnen doen

Lang was Art.1 zowel de branchevereniging van lokale en regionale antidiscriminatiebureaus, alsook het landelijk expertisecentrum op het gebied van discriminatie. In 2010 werden deze twee zaken van elkaar gescheiden. De vereniging werd formeel een stichting en de stichting werd in 2012 ondergebracht bij het grootste antidiscriminatiebureau van Nederland, RADAR.

In die jaren gingen de gesprekken, helaas, primair over de ontvlechting, reorganisatie en uiteindelijk de overname van Art.1 door antidiscriminatiebureau RADAR en veel minder over de inhoud: het voorkomen en bestrijden van discriminatie. Als bestuur zetten we ons keihard in om de continuïteit van de organisatie te waarborgen, nadat onder andere de overheidssubsidie vanuit het Rijk was wegbezuinigd. Van de ruim 24 fulltime werkplekken in 2009 was in 2011 minder dan de helft nog over. Het schetsen van deze onrustige, bestuurlijke context is overigens geen excuses voor het besluit om niet in te gaan op de hulpvraag van activisten, maar plaatst de zaken wel in enig perspectief. We waren op dat moment meer met onszelf bezig en minder met onze maatschappelijke omgeving.

Toch hadden we – had ik – meer kunnen én moeten doen voor de activisten. Los van hun juridische stappen tegen de politie, had ik bijvoorbeeld de directeur van Art.1 kunnen vragen om een landelijk of internationaal vergelijkend onderzoek naar het fenomeen ‘Zwarte Piet’ uit te voeren. Ook had ik de antidiscriminatiebureaus kunnen vragen klachten over ‘Zwarte Piet’ expliciet te registreren, zodat in de jaarlijkse discriminatiemonitor voor onder meer de landelijke politiek de omvang van het (ervaren) probleem inzichtelijk werd gemaakt. Meten is weten.

Ook had ik de directeur van Art.1 kunnen vragen publiekelijk stelling te nemen en de activisten openlijk te steunen. En ik had collega-mensenrechtenorganisaties kunnen vragen zich hard te maken voor de verdediging van het demonstratierecht als fundamenteel grondrecht. Ik had dit en nog meer kunnen doen, maar deed het niet. Omdat ik andere prioriteiten had. Bovendien: als bestuur zagen we het niet als onze rol om ons over allerlei specifieke, inhoudelijke discriminatiegronden uit te spreken. Dat was de rol van de directeur en de werkorganisatie.

Van deze smalle kijk op governance ben ik inmiddels teruggekomen. Besturen en toezichthouden kan niet zonder inhoudelijke kennis van en betrokkenheid bij de grondslag van de organisatie, in dit geval discriminatie. Wat mogelijk ook meespeelde: ik wilde mijn persoonlijke, negatieve ervaringen met Zwarte Piet als man van kleur niet laten meewegen in een professioneel oordeel. Dat spijt mij achteraf zeer, en met name in de richting van de moedige activisten. Dit was niet het type (moreel) leiderschap waar ik trots op kan zijn. Ik heb hiervan geleerd, als mens en als bestuurder. En door het delen van deze ervaring hoop ik ook anderen in vergelijkbare posities nu te weerhouden dezelfde fouten te maken als ik tien jaar geleden maakte.

Hallmark haalt kaarten met quotes Meilandjes offline na kritiek

0

Dat Erica Meiland onder vuur ligt na uitspraken over de hoofddoek en de boerka, dat was al bekend. Maar vanwege haar samenwerking met Hallmark is nu ook dit bloemen- en kaartenbedrijf in de problemen gekomen.

‘Ik kan niet tegen een hoofddoek’, zei Erica Meiland vorige maand, toen haar biografie uitkwam. ‘Echt niet. Die moet er gewoon niet zijn.’ En over de boerka: ‘Rot op joh, met je boerka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in Noordwijk zien lopen, dat is toch niet normaal?’

Meilands uitspraken deden een hoop stof opwaaien, zeker onder moslims. Wat blijkt nu: Hallmark verkoopt naast een ‘hand picked’ en ‘chateauwaardig’ boeket door de Meilandjes ook een kaartencollectie met uitspraken zoals Martien Meilands ‘Wijnen!’ en ‘Wat goééééd’.

Of beter gezegd: verkocht. Verschillende islamitische Instagram-influencers uitten hun verontwaardiging over de samenwerking tussen Hallmark en de Meilandjes, namen contact op met de klantenservice van het bedrijf en riepen hun achterban op het bedrijf te boycotten.

Hallmark heeft gereageerd en per direct de Meiland-spullen offline gehaald. Hallmark is een bedrijf ‘dat diversiteit omarmt’: ‘Wij sluiten niemand uit en vinden dat iedereen erbij hoort en ertoe doet. Wanneer een partner met wie wij samenwerken onze visie niet deelt, voelen wij ons genoodzaakt deze producten (…) offline te halen.’

Aan FvD gelieerde beweging verzamelt ‘bewijsmateriaal’ voor de ’tribunalen’

0

FvD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen zorgde voor commotie door zijn D66-collega Sjoerd Sjoerdsma met een corona-tribunaal te bedreigen. Zo’n tribunaal worden ook bepleit door anti-vaccinatiebeweging Police for Freedom, die banden heeft met FvD. Om die tribunalen mogelijk te maken, is de organisatie al een eigen ‘recherchedienst’ begonnen.

Afgelopen zaterdag, op een bijeenkomst in Oss, sprak Thierry Baudet zijn steun uit voor Police for Freedom. ‘Ik bewonder deze mensen en ik steun ze waar ik kan’, zei de FvD-leider.

Wie zijn Police for Freedom? Police for Freedom is een internationale beweging en komt voort uit de Spaanse beweging Policías Por La Libertad, die in 2020 werd opgericht. De organisatie zet zich in voor politieagenten, brandweerlieden, veiligheidspersoneel en militairen die moeite hebben met de coronamaatregelen van het kabinet en zich ook niet willen laten vaccineren.

De organisatie is behalve in Spanje en Nederland ook actief in Australië, Canada, Denemarken, Finland, Griekenland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Ex-agent Dennis Spaanstra is de initiatiefnemer en de grote man achter de Nederlandse tak van Police for Freedom.

Spaanstra beweert sinds 1989 te hebben gediend bij het leger, de marechaussee en uiteindelijk de politie. Hij is naar eigen zeggen ‘sinds 2017, 2018 niet meer in actieve dienst, vanwege een intern conflict en een beroepsziekte’. Ook was hij regionaal voorzitter bij de politievakbond, maar vond dat die te weinig zaken voor de politie regelde. Hij richtte een eigen vakbond op: MV2.

De Facebookpagina van MV2 deelde lange tijd oproepen die je bij een politievakbond zou verwachten, totdat in juni 2020 enkele coronasceptische berichten worden gedeeld, waarin onder meer wordt gehint op een vaccin-complot waarachter Bill Gates zou zitten.

Police for Freedom is Spaanstra’s nieuwste initiatief. De organisatie haalde hier het nieuws met een van haar coronasceptische marsen, namelijk die in Barneveld die uiteindelijk gewelddadig verliep. In september stopte de beweging met deze marsen, om zich bezig te houden met het verzamelen van verklaringen van ongevaccineerde docenten, verpleegkundigen, marechaussees en militairen die gediscrimineerd zouden worden.

Vorige week meldde Blue Tiger Studio, een Youtube-kanaal dat verbonden is aan de omstreden uitgeverij De Blauwe Tijger, dat Police for Freedom een eigen ‘recherchedienst’ is begonnen.  ‘Daadkracht is bewijs verzamelen’, aldus Dennis Spaanstra.

Hij zoekt vrijwilligers voor Police for Freedom om informatie te verzamelen, zegt hij in Blue Tiger Studio. De getuigenisverklaringen van ‘slachtoffers’ van het vaccinatiebeleid zijn het ‘eerste begin van een onderzoek’. Er hebben zich volgens Spaanstra ook gepensioneerde politiemensen gemeld, die het werk professioneel doen.

‘We kunnen onmogelijk tribunalen houden en mensen veroordelen als we niet met feiten komen. Die moet je hebben, dat worden langdurige tribunalen.’