19.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 550

Israël: boekhandels halen boeken Israëlcritica Rooney uit schappen

0

Twee grote boekenwinkelketens in Israël hebben boeken van de Ierse schrijver Sally Rooney uit hun schappen verwijderd

Rooney (30) zorgde vorige maand voor ophef, toen ze een bod afsloeg van de Israëlische uitgeverij Modan om haar nieuwste roman Beautiful World, Where Are You in het Hebreeuws te vertalen. Rooney wil zo de Boycot, Desinvestering en Sancties-beweging (BDS) ondersteunen, die naar een culturele en economische boycot van Israël streeft.

Rooney verklaarde dat ‘het verkeerd zou zijn een nieuw contract met een Israëlisch bedrijf te sluiten dat zich niet publiekelijk distantieert van apartheid en niet de rechten van het Palestijnse volk zoals vastgelegd door de VN ondersteunt’. Modan brengt ook publicaties van het Israëlische ministerie van Defensie uit, evenals de vorige twee boeken van Rooney.

Tegenstanders beschuldigen Rooney van een bevooroordeelde keuze of zelfs van plat antisemitisme.

Boekhandels Steimatzky en Tzomet Sefarim, die samen ruim tweehonderd winkels in Israël bezitten, hebben nu de knoop doorgehakt: sinds gisteravond zijn er geen boeken van Rooney meer te vinden, ook niet meer op hun websites.

Ondertussen wordt een ander boek van haar door een Chinese uitgeverij op de markt gebracht, terwijl in China mogelijk een genocide aan de gang is tegen de Oeigoeren.

Kamervragen vanwege bedreigingen Joods restaurant Hacarmel

0

VVD en ChristenUnie stellen Kamervragen omdat het Joodse restaurant Hacarmel in Amsterdam opnieuw doelwit is van bedreigingen.

De afgelopen maanden kreeg een van de eigenaren telefoontjes, waarbij de anonieme beller hem bedreigde. ‘Kankerjoden, Hitler heeft jullie niet verband of doodgemaakt’, werd er onder andere gezegd, en ‘Ik brand jouw zaak af’.

In het verleden is Hacarmel meerdere malen belaagd door de Syriër Saleh A., die nu veroordeeld is voor vernieling en opzettelijke brandstichting. Vorig jaar werd er een verdacht pakketje aangetroffen voor het restaurant, dat een nepbom bleek te zijn.

‘Het moet nu echt een keer klaar zijn’, twittert VVD-Kamerlid Ulysse Ellian hierover. Ellian en mede-indiener ChristenUnie-collega Gertjan Segers vinden het bizar dat de Amsterdamse politie de aanvallen op het restaurant in het verleden niet ‘antisemitisch’ noemde. Ze willen weten of er volgens het kabinet nu wel sprake is van een antisemitisch motief.

‘Zo nee, hoeveel incidenten moeten er nog plaatsvinden voordat u kan concluderen dat er niet op de juiste manier opvolging wordt gegeven aan aanwijzingen, meldingen en aangiftes met een antisemitisch karakter?’

In de Amsterdamse gemeenteraad hebben VVD, JA21 en het CDA raadsvragen gesteld over de zaak, bericht de Amsterdamse omroep AT5.

Eindhoven de gekste, maar zeker niet de inclusiefste

0

Vorige week vond de Dutch Design Week plaats, zoals altijd in mijn geboortestad Eindhoven. Als tiener had ik het evenement al eens bezocht, toen begreep ik nog nauwelijks iets van wat ik daar trof. Dit jaar werd ik uitgenodigd voor een talkshow over fashion. 

Die ochtend sprong ik op de fiets, wennend aan zoveel landelijke belangstelling voor iets dichtbij huis. Na de show nam ik de kunstinstallaties in de voormalige fabriekshallen verwonderd één voor één in me op. In mijn achterhoofd speelde de vraag wat design betekent in een stad als de onze. 

Bij de terugtocht passeerde ik de woning waar mijn oom en tante al ruim veertig jaar wonen. Vanuit hun woonkamer kijk je recht bij de kunstateliers naar binnen. Toch wist ik dat zij de tentoonstelling niet zouden bezoeken. Voor bewoners als mijn oom en tante is het simpelweg ondenkbaar om onderdeel te zijn van zoiets als de Dutch Design week. Zij zijn als Turks-Nederlandse contractarbeiders van de eerste generatie vooral bezig geweest met werken en overleven. Bezig zijn met wat we kunst en design noemen – al zou je ook kunnen bevragen waarom het produceren van auto-onderdelen niet tot design bestempeld kan worden -, was een activiteit die zij zich niet konden veroorloven. 

De Dutch Design Week is niet voor iedereen grijpbaar en niet representatief voor de gemiddelde Eindhovenaar

Bij het maken van de podcast-documentaire 100 Jaar Thuis Zijn ontdekte ik dat de mensen op wiens rug de stad groot is geworden nauwelijks hebben mee geprofiteerd. De fabrieksarbeiders werden eerst uit het noorden van het land gerekruteerd en, door het aanhoudende succes van Philips, aangevuld met contractarbeiders uit het Middellandse Zeegebied, zoals mijn opa. Beide groepen en hun nakomelingen maakten jarenlang geen onderdeel uit van de privileges die gepaard gingen met de groei van de stad door de industrialisatie. Zo werd het Parktheater Eindhoven opgericht als amusementsplek voor wetenschappers en fabrieksdirecteuren. Niet voor arbeiders. Voor hen bleef de drempel om naar het theater te gaan nog jaren bestaan omdat een toegangskaartje simpelweg te duur was.  

De ongelijkheid in de stad wordt in stand gehouden en vergroot door machtsstructuren binnen de Eindhovense designwereld. Een voorbeeld is de gunfactor bij een ontwerper als Piet Hein Eek. In 2017 ontving Eek, die overigens niet in Eindhoven is geboren, de eerste designprijs van het Prins Bernhard Fonds omdat hij met zijn werk de stad op de kaart zou zetten. Zijn atelier staat in de wijk van mijn oom en tante. Voor een van zijn designs, een prachtig schaaltje met Delftsblauw print, betaal je 1.823 euro. 

Ik vind dat kunst op waarde geschat moet worden, maar dit staat ver af van wat de gemiddelde Eindhovenaar kan betalen. Eeks design-monopolie in Woensel-West vormt zo geen positieve bijdrage aan de stad. 

Ook de Eindhovense Design Academy zelf ligt, niet zonder reden, onder vuur. In april concludeerde onafhankelijk onderzoek dat binnen de school sprake is van discriminatie en een ‘giftige cultuur’. Discriminatie, uitsluiting en ongewenst gedrag komen veelvuldig voor, aldus het rapport. De Academie zegt er alles aan te doen om dat in de komende jaren te veranderen. Maar het baart me wel zorgen dat er een nieuwe generatie designers wordt opgeleid in omstandigheden waar inclusiviteit niet de norm is. Hoe gaan we van hen verwachten in de komende jaren de gehele Eindhovense bevolking bij het designfeestje te betrekken?

Partijgenoten van Erdogan: ‘Onze president is helemaal niet ziek’

0

AKP-politici hebben de afgelopen dagen video’s gedeeld van een vitaal ogende Turkse president Erdogan, om zo recente claims dat hij ernstig ziek zou zijn te ontkrachten. Dat meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Op een video, gepost door de presidentiële woordvoerder, is te zien dat Erdogan uit de auto stapt en loopt om de in acht staande militairen te salueren. De tweet gaat gepaard met de tekst: ‘Geeft vertrouwen aan zijn vrienden en angst aan zijn vijanden’.

Ook is er een video van Erdogan gedeeld waar hij soepeltjes een vliegtuig instapt.

Een provinciale AKP-voorzitter deelt een video met de mededeling: ‘Jakhalzen verberg je, de leeuw van God is gearriveerd.’

Vele Erdogan-aanhangers retweeten de uitlatingen, maar een enkeling vraagt zich wel af of de titel ‘leeuw van God’ al niet wordt gebruikt voor Ali, de schoonzoon van de profeet Mohammed.

De sociale media posts zijn allemaal bedoeld om de voortdurende geruchten over Erdogans gezondheid de kop in te drukken. De laatste tijd, ook afgelopen week (foto), duiken er af en toe beelden op van een verdwaasd ogende en moeizaam lopende Erdogan.

Recentelijk ging de voorzitter van de belangrijkste oppositiepartij CHP in op de geruchten over Erdogans gezondheid, door te zeggen dat het zijn ‘enige wens’ is om hem in goede gezondheid te verslaan tijdens de verkiezingen van 2023.

Overigens heeft de Turkse politie verklaard dat er juridische stappen zullen worden genomen tegen mensen die op sociale media claimen dat Erdogan dood is.

Toezichtsraad Ongehoord Nederland verruilt antisemiet voor moslimhater

0

De Raad van Toezicht van aspirant-omroep Ongehoord Nederland is aangevuld met de in Twitterkringen beruchte moslimhater Gert Jan Mulder.

Raad van Toezicht-voorzitter Taco Dankers stapte gisteren op. Dit, nadat NRC bekend maakte dat hij in de leiding zit van de Gefira Foundation, een extreemrechtse stichting die antisemitische theorieën verspreidt.

Mulders profiel stond tot voor kort nog niet op de internetpagina van de tweekoppige Raad van Toezicht. Omdat de statuten van Ongehoord Nederland voorschrijven dat deze raad uit twee leden moet blijven bestaan, lijkt het erop dat hij het vertrek van Dankers opvult, hoewel niet als voorzitter maar als ‘normaal’ lid.

Mulder staat in Twitterkringen bekend als een notoire moslimhater. Op Twitter maakte Mulder onder meer iemand uit voor ‘schijt moslim’, sprak hij over Nederlandse ‘tiefus moskeeën’, ‘pleinen bevolkt met booslims en tering soepjurken’ en ‘scholen voor laag iq moslimjeugd’.

Ook twitterde Mulder trots te zijn geen islamitische vrienden te hebben, vond hij iemand in ‘moslimkledij’ op de boulevard van Scheveningen ‘zonde van het uitzicht’ en twitterde hij foto’s van ‘het geliefde Veluwse dorp waarin niet één moslim woont’.

Tevens deelde hij een foto die hij mooi vond omdat daarop geen moslim was te zien en verheugde hij zich op een ‘moslim- en hoofddoekjes-vrij event’.

Mulders account werd in 2019 van Twitter verbannen. Mulder zelf sprak na zijn verbanning over censuur en een gecoördineerde actie van extreemlinkse activisten om hem weg te pesten.

Dit jaar stond Mulder op plek 46 van de verkiezingslijst van Forum voor Democratie.

Ongehoord Nederland mag vanaf 2022 minstens vijf jaar lang televisie maken op de NPO, omdat het eerder 50.000 leden heeft verworven. De aspirant-omroep ging niet in op vragen van de Kanttekening.

 

Britse voetbalfan de cel in om racistische video na verloren EK-finale

0

Een Engelse voetbalfan is veroordeeld tot tien weken gevangenisstraf, omdat hij de zwarte spelers Marcus Rashford, Jadon Sancho en Bukayo Saka op racistische wijze beledigd had na de verloren EK-finale tegen Italië vorig jaar door strafschoppen.

Heftruckchauffeur Jonathan Best (52) plaatste op Facebook een video waarin hij de zwarte spelers, die alle drie hun penalty misten, uitschold. De rechter die hem veroordeelde zei dat hij met deze straf een sterk voorbeeld wil stellen.

Een collega en vriend van Best had de 18 seconden durende clip aan zowel Facebook als de politie gemeld, nadat de heftruckchauffeur weigerde om de video te verwijderen. Drie dagen laten werd de video door Facebook verwijderd.

De tirade van Best was het topje van de ijsberg. De zwarte voetballers Rashford (foto), Sancho en Saka werden, nadat ze hun strafschoppen hadden gemist, overspoeld met racistische haatberichten.

Pedagogen: Vlaamse leraren te vaak wit

0

Terwijl Vlaamse klassen kleurrijker worden, blijven de diversiteitscijfers onder leraren achter. Dat meldt de Vlaamse krant de Morgen.

Uit een nieuwe nulmeting van de Vlaamse overheid blijkt dat 6,2 procent van de Vlaamse leraren een migratieachtergrond heeft. Dat was 4,9 procent in 2013. Maar ondertussen heeft bijna een kwart van de Vlamingen buitenlandse roots.

Experts zeggen dat deze kloof geen goede zaak is. ‘Leerkrachten met buitenlandse roots hebben de reflex om te denken aan bepaalde achtergrondkenmerken van leerlingen die andere roots hebben’, zegt pedagoog Els Consuegra. ‘Witte leerkrachten kunnen dat zeker aanleren, maar het is geen reflex.’

De Vlaamse Jeugdraad vraagt de regering werk te maken van een betere afspiegeling.

Een barrière voor het diverser maken van het lerarenkorps is het hoofddoekverbod op Vlaamse scholen. Dat weerhoudt jonge islamitische vrouwen nu vaak van het vinden van een job in het onderwijs. ‘Zeker gezien het lerarentekort vergt dat maar vijf minuten politieke moed’, zegt pedagoog Orhan Agirdag (foto).

Daar is de Vlaamse onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) het niet mee eens: ‘We gaan geen principes te grabbel gooien onder druk. Je kan niet zeggen dat je graag les wil geven in het gemeenschapsonderwijs en dan weigeren een van de uitgangspunten, de neutraliteit, te respecteren.’

Het discours in onderwijsland wordt nog steeds bepaald door ‘kleurenblindheid’ en leerlingen uit etnische minderheden zijn daarvan de dupe, betoogde pedagoog Agirdag  eerder dit jaar op de Kanttekening.

NGO: Taliban hebben LHBT-dodenlijst

0

Volgens de Canadese NGO Rainbow Railroad houden de Taliban een dodenlijst met LHBT-mensen bij en moeten velen hierdoor onderduiken.

De Taliban zouden nog altijd druk bezig zijn deze lijst aan te vullen.

‘Personen die contact met ons hebben opgenomen, hebben ons verteld hoe ze een mysterieuze e-mail hebben ontvangen van iemand die beweert verbonden te zijn met Rainbow Railroad en om hun informatie en paspoort vroeg’, aldus de NGO.

Er circuleren al langer geruchten over een dodenlijst, sinds in juli een Taliban-rechter had gezworen homoseksuele mannen ter dood te zullen laten brengen.

In 1996-2001, toen de Taliban ook aan de macht waren in Afghanistan, kregen homoseksuelen wrede straffen, waaronder steniging. De straffen waren vergelijkbaar met die van IS, dat homo’s met het hoofd naar beneden van daken gooide.

Marokko ontkent Algerijnse moord-beschuldiging: ‘Wij willen geen oorlog’

0

Marokko ontkent drie Algerijnse vrachtwagenchauffeurs te hebben vermoord. De drie kwamen maandag om bij een vermeend bombardement door drones in het grensgebied tussen Mauritanië en het betwiste gebied van de Westelijke Sahara.

De Algerijnse president Abdelmadjid Tebboune (foto, links) wijst met een beschuldigende vinger naar Marokko. Maar Marokko ontkent elke verantwoordelijkheid en zegt geen oorlog te willen.

Een hooggeplaatste Marokkaanse bron vertelt aan het Franse persbureau AFP dat het gaat om twee vrachtwagens die een militaire uitrusting vervoerden voor Polarisario, een groep die tegen Marokko strijd om een onafhankelijk Westelijke Sahara, en dat ze toen door een mijnenveld reden.

Er zijn al langer spanningen tussen Marokko en Algerije om de Westelijke Sahara. Marokko claimt deze plek en heeft 80 procent ervan in handen, maar Algerije steunt Polisario.

Volgens Marokko is de aanval door Algerije verzonnen om het Marokkaanse gebruik van drones in de Westelijke Sahara in een kwaad daglicht te plaatsen.

Vervolgde Turkse journalist Can Dündar: ‘Ik denk nog steeds dat er hoop is’

0

De vervolgde Turkse journalist Can Dündar was vorige week een paar dagen te gast in Amsterdam. Hij deed mee aan het Vrijdenkersfestival in debatcentrum De Balie, dat onder rigoureuze veiligheidsmaatregelen plaatsvond. De Kanttekening wist de in Duitsland woonachtige ‘journalist-strijder’ tussen de bedrijven door te spreken.

Can Dündar is groot. Dat mag worden gezegd. Als zijn naam valt, waar ook in Turkije, dan gaat het meteen over de meest fundamentele kwesties van het land: de situatie van minderheden, de in 2007 vermoorde journalist Hrant Dink, de Syrische oorlog en uiteraard de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. In tegenstelling tot laatstgenoemde wordt Dündar gezien als het liberale en progressieve gezicht van Turkije. En precies om die reden wordt hij door nationalistische Turken uitgemaakt voor landverrader.

Een vijandigheid die hoogstpersoonlijk wordt aangewakkerd vanuit de Turkse president zelf. Een vijandigheid die ook noopt tot zichtbare veiligheidsmaatregelen, met bewakers voor de deur en politieauto’s die heen en weer rijden op het Amsterdamse Leidseplein, schuin tegenover De Balie.

Dündar is volgens Erdogan iemand die staatsgeheimen heeft onthuld – en dus ‘een gevaarlijke man’. Hij deed verslag van Turkse wapentransporten naar Syrische strijders in 2015. ‘Als het een misdaad is om de waarheid op te tekenen, dan ben ik een crimineel’, zei Dündar eerder.

In een volgepakte Balie is allesbehalve een gevaarlijke man te zien. Dündar is een kleine, vriendelijke man die iedereen te woord staat. Hij begint met het kunstwerk dat hij heeft meegenomen naar Amsterdam: een replica van de Turkse isoleercel waarin hij werd vastgehouden. Die staat pal voor De Balie. Aan de binnenkant zitten spiegels, van buiten is de cel doorzichtig. Mensen die van het Amsterdamse nachtleven genieten kunnen naar binnen kijken, maar van binnenuit ziet de ‘gevangene’ alleen zichzelf.

‘Ik miste de cel kennelijk’, zegt Dündar lachend over de aanleiding om dit kunstwerk samen met de Iraanse – eveneens naar Duitsland gevluchte – kunstenaar Shahrzad Rahmani te maken. ‘We voelden ons even weer thuis, omdat journalisten in onze landen van herkomst de meeste tijd in de gevangenis doorbrengen.’

Maar dan serieus: ‘Het hele punt is dat er nog steeds mensen vastzitten. Al meer dan vier jaar. In eenzame hechtenis. Voor wat ze hebben geschreven of getweet. Turkije is de grootste gevangenis voor journalisten. En het vergt moed om onder die omstandigheden te publiceren.’

Het duurt niet lang voordat in De Balie de namen van de Koerdische politicus Selahattin Demirtas en de filantroop Osman Kavala vallen. Beiden zitten al jaren vast in Turkije. Hij zucht. ‘Turkije wilde een deel van Europa worden, maar Europa is zo ver weg nu. ‘Maar’ – alsof Dündar geen tijd heeft voor teleurstelling – ‘je hebt ook seculier-democratische krachten in Turkije.’

Dündar is strijdbaar en zal gedurende de avond in De Balie vaker van zich afbijten. En daarbij spaart hij Europa geenszins. Althans, de Europese regeringen niet. Die hebben volgens hem al een tijdje hun ziel verkocht aan Erdogan, met wie zie ze een belangenrelatie onderhouden over de hoofden van vluchtelingen heen.

‘Het is een deal die voor iedereen werkt: Europa krijgt geen vluchtelingen vanuit Turkije en Europa is niet zo kritisch op Erdogan. Iedereen is tevreden, behalve wij. En hiermee offert Europa haar eigen waarden op,’ zegt Dündar koeltjes.

Op de vraag of Erdogan een dictator is, zegt Dündar opvallend genoeg dat hij dat weliswaar was, maar ‘niet meer’ is: ‘Turkije heeft laten zien dat we hem niet meer dulden. Met de vrouwenbeweging. De studentenprotesten (van afgelopen voorjaar, red.). Mensen verzetten zich. En voor het eerst is de oppositie verenigd. Ze zullen Turkije niet tot een dictatuur of een islamistische republiek laten veranderen.’

Geloof in het ‘andere Turkije’, wil Dündar maar zeggen. Want vanuit Europa, dat alleen maar ‘veroordelingen’ zendt, gaat het niet komen. ‘We hebben iets anders nodig’, zegt hij. ‘Een sterkere civil society, die samenwerkt en terugvecht. En dat dóen we ook, in dit tijdperk waarin we wereldwijd de strijd kunnen aangaan.’

Uit de zaal komen ook kritische vragen. Is er eigenlijk ooit vrijheid geweest in Turkije? En is het zo simpel als een strijd tussen het ‘traditionele, islamistische Turkije’ en de ‘moderne, seculiere groep’?

‘Nee, we hebben nooit volle vrijheid gekend in Turkije’, reageert Dündar, ‘maar twintig, en zelfs veertig jaar geleden waren we vrijer’, beweert hij. ‘Turkije was nooit de hel die het nu is. Er zijn nog nooit zo veel journalisten in de gevangenis geweest. Dit is erger dan een militair regime.’

Tot zover de discussie van afgelopen donderdag. Twee dagen later spreken we Dündar zelf, in een vergaderruimte van De Balie. Om zijn beeld van een ‘verenigde oppositie’ kracht bij te zetten, vertelt hij over de lokale verkiezingen van Istanbul in 2019,waar een seculiere burgemeester werd gekozen in plaats van de AKP-kandidaat. Dit heeft volgens hem ‘de these van ‘Ze kunnen niet bij elkaar komen’ ongedaan gemaakt’.

Hij vervolgt: ‘Ze zijn bij elkaar gekomen – en hebben gewonnen. Het is belangrijk om dat te zien. Dit is voor het eerst gebeurd. Dit gaat niet alleen maar om Koerden of links Turkije. De Goede Partij (een seculier-nationalistische partij die is afgesplitst van de MHP, red.), de oude achterban van de MHP (de ultranationalistische partij die gelieerd is aan de extreemrechtse Grijze Wolven, red.), heeft met de Koerden op dezelfde partij (de seculiere CHP, red.) gestemd tijdens de Istanbul-verkiezingen. We moeten dit niet uit het oog verliezen. Dit is een keerpunt.’

Onlangs stemde de Goede Partij – anders dan de rest van de oppositie – voor een verlenging van de Turkse militaire aanwezigheid in Syrië en Irak. Kan dit geen scheur in de oppositiecoalitie betekenen?

‘Ja, natuurlijk. Zulke dingen gaan gebeuren. Het is ook zo makkelijk. Er is een decennialange haatcampagne en demonisering tegen Koerden aan de gang. Wanneer de CHP een stap richting de Koerden zet, zegt men gelijk: ‘Jullie volgen de PKK.’ De angst voor die propaganda leeft, het bestaat. Dus ja, het gaat niet makkelijk worden. Maar we hebben gezien dat het niet onmogelijk is. Dat probeer ik te zeggen.

‘Aan de andere kant: als de onderdrukking verhevigt, zie je ook dat bij de oppositie de behoefte ontstaat om bij elkaar te komen en elkaar te steunen. Daarom ben ik niet zonder hoop. Neem bijvoorbeeld de zes partijen die in een paar maanden tijd bij elkaar zijn gekomen voor een nieuw grondwetsinitiatief. Ze stippelen nu een routeplan uit. Dit is iets wat we de laatste twintig jaar in de oppositie niet hebben gezien. Daarom is het belangrijk om positief te blijven kijken.’

Wat voor rol heeft u, als beroemde journalist, in het tot stand brengen van deze gezamenlijkheid in de oppositie?

Dündar glimlacht. ‘Als journalist kan ik hier alleen maar nieuws van maken. Maar goed. We hebben het eigenlijk over iets dat boven de journalistiek uitstijgt. Toch zijn we allemaal op een bepaalde manier ons beroep, ons land en onze vrijheid aan het verdedigen. Zodoende zijn wij journalisten veranderd in activisten. En ja, we komen met vrienden bij elkaar, we praten als diaspora (er zijn nog veel meer Turkse journalisten gevlucht naar het buitenland, red), we ondersteunen elkaars initiatieven en kijken of we nog meer dingen kunnen doen. We proberen oplossingen te vinden. Ook denken we een beetje na over het post-Erdoganistische Turkije, en maken we plannen. In plaats van te bakkeleien over hoe we uit deze hel zullen komen, denken we al na over hoe de bouwstenen van een nieuw, democratisch Turkije gelegd zullen worden.’

U bent bezig met het oprichten van een uitgeverij in de diaspora voor in Turkije verboden auteurs.

‘Ja, onder andere. Maar belangrijker is dat we werken aan een denktank van mensen die zijn geëmigreerd uit Turkije –  de Turkse brain drain, en of we die kunnen gebruiken voor het Turkije van morgen. Zouden we de gezamenlijkheid die we in Turkije niet hebben kunnen bereiken hier wél kunnen realiseren, en oplossingen kunnen bedenken voor Turkije?’

Is er ook iets dat jullie van Europa willen of verwachten?

‘Ja, we willen één ding van Europa: zorg niet voor schaduw.’

Wat bedoelt u daarmee?

‘Er is een Turks gezegde: ‘Schenk me geen schaduw, verder hoef ik niks van je.’ Met andere woorden: bemoei je niet met onze zaken, bewaar afstand. Want zolang Europa zich met ons bemoeit, is Europa in algemene zin schadelijk bezig. Uiteraard bedoel ik hiermee niet de Europese civil society, organisaties en collega’s. Kijk, wij (dissidente Turken en Europeanen, red.) zijn hier bij elkaar in de Balie. Maar met de Europese regeringen beleven we helaas een belangenconflict. Ze kiezen ervoor om naast Erdogan te staan.’

‘We willen één ding van Europa: zorg niet voor schaduw’

Nu is het Erdogan, maar het lijkt alsof het in Turkije altijd – wie er ook aan de macht komt – uitdraait op een autoritair regime. Hoe komt dit?

‘Een zeer brede vraag. Het heeft uiteraard culturele, geografische, politieke en economische redenen. Eigenlijk zouden we die allemaal één voor één moeten behandelen. Laat ik beklemtonen dat de Turkse maatschappij voortkomt uit een Ottomaanse traditie van ruim zeshonderd jaar: een patriarchale samenleving waar mannen dominant zijn. In het gezin hebben zij het voor het zeggen en worden ze gezien als de leider van de familie. Ook zijn de mannen trots op het militarisme. Turkije is dan ook een land waar militairen altijd een rol voor zichzelf zien in de politiek. Een maatschappij die opgroeit met de druk van de imam in de Koranlessen, van de commandant in het leger, van de vader in huis, waar vrouwen worden onderdrukt door hun mannen. Dan krijg je, of je het nou wil of niet, een militaristische maatschappij waar altijd wordt gezocht naar een autoritaire verlosser. Het onderwijs, de politiek: overal heerst het patriarchaat. Ook binnen de partijen is er geen democratie. Zo kunnen we tot in de vroege ochtend doorgaan.’

Denkt u dat er dingen zijn die Erdogan structureel en op een blijvende manier in Turkije heeft stukgemaakt?

‘Alles vindt daar plaats op een hellend vlak, of je het nu hebt over de onafhankelijkheid van de rechtspraak, de persvrijheid, de autonomie van de universiteiten of de scheiding der machten. Het staat vast dat op deze gebieden zeer veel schade is berokkend.’

Kan de Koerdische kwestie na Erdogan nog binnen het kader van één Turkse republiek opgelost worden?

‘Maar natuurlijk. Het is altijd onze doelstelling geweest dat er een vreedzame oplossing komt. Een oplossing waarbij Koerden en Turken in vrede naast elkaar kunnen leven. In deze maatschappij leveren mensen al zo lang een inspanning om dat te realiseren.’

Als ik hiernaar kijk vanuit het oogpunt van veel Koerden, maar ook vanuit mijn eigen roots – de Grijze Wolven – dan moet ik constateren dat er helemaal geen gezamenlijkheid is. Er is een diepe breuk gaande in de Koerdische maatschappij ten opzichte van alles wat met Turkije te maken heeft. Men heeft totaal geen vertrouwen meer in de Turkse republiek, na alles wat er is gebeurd.

‘Ik sta er anders in. Ik denk nog steeds dat er hoop is. De verkiezingen in Istanbul zijn hiervan een belangrijk voorbeeld. We kunnen inderdaad duizenden voorbeelden geven over waarom deze maatschappij in stukjes uiteenvalt, maar ik focus me liever op de goede voorbeelden. De verkiezing van Istanbul in 2019 liet zien: wanneer er sprake is van een rationale keuzemogelijkheid, dan kunnen Koerden en Turken gezamenlijk opereren richting hetzelfde doel. Istanbul kwam zo weer uit de handen van Erdogan, mét Koerdische steun. Dit zie ik als iets groots, een keerpunt – wat mij betreft ook in de politieke samenwerking tussen Koerden en Turken.

‘Het eerdere vredesproces tussen Turkije en de PKK (dat in 2015 werd verstoord, waardoor zij nu weer in oorlog zijn, red.) liet eigenlijk ook al zien hoezeer deze maatschappij een vreedzame oplossing verwacht. Maar tegelijkertijd liet het vredesproces ook zien hoe kwetsbaar de vrede is. We hebben de verplichting om het vanuit de positieve kant te bekijken: er loopt kennelijk zo’n (vreedzame, red.) ader in deze maatschappij, ondanks alle politiek die is gebaseerd op vijandelijkheid.’

In Turkije hadden het het leger en het veiligheidsapparaat als vanouds veel macht – zie ook alle coups in het verleden -, waardoor ze ook wel als ‘staat binnen de staat’ of ‘deep state’ werden aangeduid. Wel heeft Erdogan in de loop der jaren het leger steeds meer onder controle gekregen. Is de deep state in Turkije verdwenen, of alleen veranderd?

‘De Turkse deep state is als een paard dat voortdurend een bepaalde richting op galoppeert, terwijl de jockey af en toe verandert. Het paard doet wat hij kent en galoppeert voort. Helaas heeft de Turkse maatschappij zo’n realiteit. Op dit moment verkeren deep state en de Turkse overheid in een staat van omhelzing. Dat komt dus ook voor. Soms werpt de deep state de jockey van zich af, maar soms is hij tevreden met de rijder en geeft zich aan hem over, zoals nu.’

Maar wie precies heeft de deep state omhelsd in Turkije?

‘De partij of de persoon die nu aan de macht is (de AKP, Erdogan, red.). Bij tijd en wijle vinden er conflicten plaats. Zo was er een tijd dat de deep state zich van oud-premier Bülent Ecevit wilde ontdoen (eind jaren negentig, red.). Wat er binnen de deep state wordt afgesproken is moeilijk te zeggen. Er was ook een lange tijd van samenwerking met de Gülen-gemeenschap, dat nam zelfs de vorm aan dat de deep state bijna één op één daarmee samenviel. En dan kan het zomaar gebeuren dat diezelfde deep state zich tegen hen keert en hen vervolgt. Er komen dus veelvuldig belangenconflicten en belangenrelaties voor in Turkse politiek. Maar zoals ik er nu naar kijk, zie ik dat diepe staat zich tot ongeveer een jaar geleden achter Erdogan had geschaard. Nu lijkt het erop dat er weer andere zoektochten gaande zijn.’

Niet alleen binnenlands, maar ook buitenlands neemt Erdogan veel initiatief. Hij knoopt steeds meer betrekkingen aan met de islamitische wereld en presenteert zich ook als leider daarvan. Heeft het neo-Ottomanisme van Erdogan ook goede kanten, of valt dit enkel als ordinair imperialisme te classificeren?

‘Alleen maar imperialisme. Dit is een idee voortgekomen uit het hoofd van Erdogan en ex-premier Ahmet Davutoglu. Het gaat om de utopie van de Rode Appel (een Turks-nationalistische expansie-mythologie waarin werelddominantie het streven is, red.), een oude idealistische visie, die ze gebruiken om de maatschappij te motiveren. Maar het is een manoeuvre die totaal geen realiteitswaarde heeft. Ga naar Thracië, de Balkan of het Midden-Oosten: het enige Ottomanisme dat je daar treft is haat tegen het Ottomanisme. Het Ottomanisme wordt daar wel via Turkse series geromantiseerd en sympathiek gemaakt. Maar als je naar de historische wortels kijkt, kom je alleen maar haat tegen.’

Ook in buurland Syrië roert Turkije zich. Het steunt de oppositie tegen Assad, ook via de inzet van jihadisten. Is de rol van Turkije in de Syrische oorlog alleen maar negatief?

‘Ik herinner me nog goed dat Erdogan een van de beste vrienden van Assad was. Ze gingen gezamenlijk met hun families op vakantie. Assad is niet veranderd, hij is nog steeds de oude Assad. Erdogan is veranderd en vond zich daarna temidden van de Syrische oorlog. Hij dacht dat zijn inmenging in de strijd tegen Assad voor zijn eigen politieke loopbaan beter zou zijn, dus werkte hij samen met jihadisten om hen te beschermen – en om daar een Koerdische staat te voorkomen.

‘De Syrische politiek van Turkije is compleet vanuit de imperiale visie van Erdogan tot stand gekomen, en is de reden waarom hij nu in de Syrische modder vastzit. Ik vind zijn politiek niet realistisch, het is utopisch en ook zeer schadelijk voor Turkije met het vluchtelingenprobleem, maar ook het probleem van jihadisten in Turkije.’

IS en Assad pleegden enorme massamoorden in Syrië. Wat had Turkije verder nog hiertegen kunnen doen?

‘Kijk, natuurlijk was Turkije genoodzaakt om de grenzen te openen voor vluchtelingen. En – dit zeg ik ook tegen Europese landen – elke maatschappij die onderdrukt wordt, en waar vanuit een vluchtelingenstroom komt, ben je verplicht te beschermen. Maar Turkije gooide olie op het vuur. Door jihadisten te bewapenen, hebben ze het geweld geëscaleerd. Ik ben uiteraard voor het helpen van vluchtelingen en het beschermen van het volk tegen Assad. En ik vind ook dat Turkije hier een verantwoordelijkheid in heeft – maar die is niet de bezetting van Syrisch grondgebied.’

Turkije moet in Syrië geen olie op het vuur gooien, maar de brand blussen zodat mensen terug kunnen’

Wat moet er met de vier miljoen vluchtelingen in Turkije gebeuren? De CHP, de grootste oppositiepartij in Turkije, zegt geregeld dat ze terug moeten. Is dit realistisch?

‘Een deel van de vluchtelingen zal voorgoed in Turkije blijven. Voor een ander deel kan Turkije omstandigheden creëren voor terugkeer – ik denk dat de CHP dit bedoelt. Dus niet via het droppen van vluchtelingen aan de grens, maar via het creëren van leefomstandigheden in Syrië, zodat ze zich daar weer kunnen vestigen. Daar kan Turkije zich voor inzetten. En dit is ook mogelijk.’

Hoe dan?

‘Economische steun. Zodat de leef- en werkomstandigheden worden gecreëerd voor terugkeer. Bouwbedrijven die tot nu alleen maar voor hun eigenbelang hebben gewerkt, kunnen daar goedkoop huizen en fabrieken bouwen. De Turkse regering kan dat stimuleren, zodat Syriërs daar investeren, werken en banen creëren. En dat kan alleen als er vrede komt. Als er vrede is, komt de rest wel.

‘Turkije moet vooral geen olie op het vuur gooien, maar juist de brand blussen en zich dienstbaar opstellen, zodat mensen terug naar Syrië kunnen. Dit geldt ook voor mensen die zijn gemigreerd uit de Koerdische dorpen. Alleen bij vrede zullen zij terugkeren naar hun dorpen.’

Met wie moet Turkije dan in Syrië vrede maken? Je hebt de Koerdische YPG-strijders en het Assad-regime. Moet Turkije met beide partijen samenwerken?

‘Jazeker. Zij die als legitiem gezag worden gezien of in de regio echt een legitieme regering hebben opgebouwd, zijn voor Turkije de partijen om mee te praten. Zo respecteer je ook de wil van het volk daar. Maar als er sprake is van onderdrukking, dan lever je kritiek, houd je afstand en kies je voor een andere koers. Als je nu naar het gebied kijkt, zie je dat de wettige vertegenwoordiging – in nationale zin, maar ook vanuit internationaal perspectief en betrekkingen – de YPG is. Dus ik vind dat Turkije hierin niet veel keuze heeft. Alle Turkse investeringen om de YPG te vernietigen, hebben Turkije alleen maar in de problemen gebracht.’

U bent nu al vijf jaar in Europa en heeft Europa kunnen observeren. Volgens velen is hier sprake van een groot probleem dat ‘islamofobie’ heet. Hoe ziet u dat?

‘Ja, er is een aan racisme grenzende islamofobie aanwezig in Europa, waarbij men jou in één oogopslag veroordeelt vanwege je kleur of geloof. Zo’n witte Europese blik, daartegen moet de strijd worden gevoerd.

‘Maar: terwijl we die strijd voeren, krijgen bijvoorbeeld in Afghanistan vrouwen die hun hoofddoek afzetten zweepslagen. Als wij als islamitische gemeenschappen onze stem daar niet tegen verheffen en dit accepteren, legitimeren we eigenlijk islamofobie. Dan is het niet zo makkelijk om te zeggen: ‘Jullie moeten niet islamofoob zijn.’

‘Wij kunnen hier (in Europa, red.) wel de geloofsvrijheid van moslims verdedigen. Maar we zitten niet in de positie om te zeggen: ‘Steun de islam’, als mensen vanwege hun gedachtes, klederdracht en geloof worden gemarteld en gedood – in naam van de islam. ’