12.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 551

Boze brieven naar Tellegen (VVD) na uitval tegen ‘vrouw van kleur’ Simons

0

De uitbrander van ondervoorzitter Ockje Tellegen (VVD) richting Sylvana Simons (BIJ1) in de Emancipatie-commissie van de Tweede Kamer krijgt zeker nog een staartje. Simons heeft al een klacht ingediend. En in een boze brief doen burgers, op initiatief van BIJ1-lid Erik Stronks, per e-mail hun beklag. ‘Neem vrouwen van kleur serieus.’

Maandag gingen beelden viraal van een boze Tellegen, die Simons de les leest nadat het BIJ1-Kamerlid aangaf tijdens de commissievergadering geïntimideerd te worden door PVV-collega Harm Beertema. Simons had Caroline van der Plas (BBB) onderbroken om direct een punt van orde te maken, maar Tellegen vond dat zij op haar beurt moest wachten totdat haar het woord werd gegeven.

Naast bijval krijgt Tellegen ook veel kritiek op social media. Velen vinden haar uitbrander te fors. Sommigen betichten haar zelfs van racisme.

Een punt van orde ‘zeker wanneer het intimidatie betreft’ heeft altijd voorrang, staat in de brief. Maar dat gebeurde volgens de ondertekenaars van de brief niet.

‘U miskent niet alleen haar recht om een punt van orde in te brengen, u leest haar ook op onbeschofte wijze de les, met een energie die ik u nog niet heb zien gebruiken tegen openlijk racistische en fascistische collega’s van radicaal rechtse partijen.’

De ondertekenaars verwachten niets van ‘de racistische volksvertegenwoordiger Beertema van de PVV’, maar zijn wel benieuwd naar de reactie van een ‘liberaal politica’ als Tellegen.

Ze willen dat Tellegen ‘vrouwen van kleur serieus neemt wanneer zij een punt van orde inbrengen’ en ‘een zerotolerancebeleid voert ten opzichte van racistische en/of fascistoïde intimidatie’.

Amsterdam moet de deur sluiten voor het CIDI, vindt BIJ1. Terecht?

0

Moet Amsterdam het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), dat opkomt voor Joden in Nederland en voor Israël, in de ban doen? BIJ1 vindt van wel. Het CIDI reageert ontstemd: ‘Ze willen ons cancelen omdat we een andere mening hebben.’

‘De samenwerking met CIDI wordt per direct verbroken’, schrijft BIJ1 Amsterdam in haar concept-verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dit, omdat het CIDI desinformatie over ‘het koloniale beleid van Israël’ zou verspreiden. Het CIDI hanteert bovendien een definitie van antisemitisme die bepaalde kritiek op Israël uitsluit, zegt BIJ1.

De partij refereert naar de definitie van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA). De IHRA noemt antisemitisme ‘haat tegen Joden (…) gericht op Joodse of niet-Joodse individuen en/of hun eigendommen, op Joodse gemeenschapsinstellingen en religieuze voorzieningen’. De IHRA noemt elf voorbeelden, waarvan zeven betrekking hebben op Israël.

BIJ1 pleit voor de Jerusalem Declaration-definitie, die kritiek op Israël en antisemitisme wél van elkaar zou onderscheiden: ‘Antisemitisme is discriminatie, vooroordelen, vijandigheid of geweld tegen Joden als Joden (of Joodse instellingen als Joods).’ De verklaring geeft ook voorbeelden van uitingen ten opzicht van Israël die wel of juist niet antisemitisch zijn.

CIDI-directeur Hanna Luden herkent zich niet in het beeld dat BIJ1 schetst van de organisatie. ‘We werken samen met de gemeente Amsterdam, omdat het een openbare instelling is en omdat we dingen aankaarten. We hebben geen formele of informele samenwerkingsovereenkomst’, zegt Luden.

De CIDI-directeur proeft achter de kritiek van BIJ1 iets anders. ‘Ik krijg het gevoel dat ze geloven in een machtige Joodse lobby, die achter de schermen veel invloed uitoefent. BIJ1 heeft het zeer op het CIDI gemunt. Ze willen ons cancelen omdat we een andere mening hebben. Dat cancelen vind ik zorgelijk, en ook het meest gevaarlijke aan het hele verhaal. We doen ons werk omdat we de belangen van de Joodse gemeenschap behartigen. Dan benaderen we ook de gemeente Amsterdam. Daar is niets mysterieus aan. Iedereen, ook BIJ1 is altijd welkom om inhoudelijk kritiek te leveren.’

Een woordvoerder van BIJ1 Amsterdam reageert: ‘Amsterdam ziet het CIDI als dé autoriteit op het gebied van antisemitisme, en haalt stelselmatig onderzoeken van het CIDI aan. Ook werken het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) en het CIDI nauw met elkaar samen.’

Maar deugen de CIDI-rapporten over antisemitisme dan niet, volgens BIJ1 Amsterdam?

‘Deels kloppen die rapporten natuurlijk wel. Maar wij beschouwen Israëlkritiek niet als antisemitisme. Het CIDI wil mensen de mond snoeren. Dat Luden onze kritiek op het CIDI in verband brengt met een geloof in een machtige Joodse lobby is een vorm van karaktermoord. We hebben uiteraard geen probleem met Joodse invloed in het bestrijden van antisemitisme, wel met een organisatie die vooral de belangen van de apartheidsstaat Israël behartigt.’

‘Wij beschouwen Israëlkritiek niet als antisemitisme. Het CIDI wil mensen de mond snoeren’

En hoe zit het met de IHRA-definitie? ‘In het Amsterdams Joods Akkoord, waar bijna alle partijen in de gemeenteraad voor hebben gestemd, is de IHRA-definitie indirect verwerkt’, vertelt een woordvoerder van BIJ1 Amsterdam. ‘Dat vinden wij problematisch en daarom stemden wij toentertijd tegen.’

Het gaat volgens BIJ1 niet zozeer om de ‘nogal vage’ IHRA-definitie, maar om de voorbeelden die vervolgens worden gegeven. ‘Daarin staan maar liefst zeven voorbeelden van Israëlkritiek. Sommige daarvan worden ten onrechte als antisemitisch aangemerkt.’

Neem vergelijkingen tussen nazi-Duitsland en Israël en tussen de onderdrukking van Palestijnen nu en Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. BIJ1: ‘Over de smakelijkheid van zulke vergelijkingen valt uiteraard te twisten, maar dit is geen antisemitisme.’

Luden ziet dit anders. Ze beschouwt de kritiek van BIJ1 als een afleidingsmanoeuvre, om het maar niet over bepaalde vormen van antisemitisme te hebben. ‘De IHRA-werkdefinitie is voor mij niet heilig. Als er een betere definitie van antisemitisme is, dan hanteren we die. De IHRA-werkdefinitie heeft als grote voordeel dat deze gedragen wordt door heel veel landen en organisaties en richtlijnen kent voor gebruik, en ook een procedure voor verbetering. De voorbeelden zijn ‘voorbeelden’ om er een gevoel en richting bij te geven, het oordeel blijft bij de mensen.’

En wat vindt Luden dan van de Jerusalem Declaration, die als BIJ1 wordt voorgesteld als alternatief? ‘Deze verklaring kent net als de IHRA-definitie goede elementen en problemen. Ook de Jerusalem Declaration geeft voorbeelden, onder andere over Israël. Maar het belangrijkste is: deze verklaring zegt een ‘middel voor het interpreteren van de IHRA-definitie’ te zijn.’

Volgens Luden is het belangrijkste dat beide definities niet gepolitiseerd worden. ‘Het zijn geen juridisch bindende definities, maar werkdefinities. Ze zijn niet bedoeld om in de rechtspraak gebruikt te worden, maar om te helpen bij de bepaling of iets antisemitisch is of niet. Het gaat CIDI om het bestrijden van antisemitisme, van antisemitische beelden en vooroordelen. Mijns inziens kunnen allen die kritiek willen uitoefenen op Israël het zo doen zonder mensen te kwetsen. BIJ1 vindt bijvoorbeeld de vergelijking met de nazi’s en de Holocaust niet antisemitisch, maar begrijpt wel dat zulke vergelijkingen kwetsend zijn. Dan zeg ik: respecteer het feit dat Joden dit kwetsend vinden en doe het niet.’

Dodenherdenking op de schop?

BIJ1 wil ook dat de Dodenherdenking van 4 mei anders wordt. Die is nu volgens het concept-programma ‘in de basis racistisch en onvolledig’, omdat er geen verantwoordelijkheid wordt genomen voor ‘Nederlands oorlogsgeweld en medeplichtigheid aan internationale terreur’. Want ‘nog steeds worden Indonesische, Surinaamse, Koreaanse, Iraakse (…) slachtoffers van Nederland (of door Nederland ondersteund) oorlogsgeweld niet herdacht’.

Deze passage vindt CIDI-directeur Luden eveneens kwetsend. ‘Onder het mom van inclusiviteit wil BIJ1 alles uithollen. Je mag best de Indonesische slachtoffers herdenken die vielen in 1945-1950, de slachtoffers van de trans-Atlantische slavenhandel en slachtoffers van andere tragedies, maar graag niet op 4 mei. Daar schiet niemand iets mee op. Het bevordert geen begrip tussen de verschillende bevolkingsgroepen, laat staan kennis van de geschiedenis.’

Luden krijgt, zo concludeert ze, een ‘naar gevoel’ bij het programma van BIJ1. ‘Het is mooi dat de partij zich zegt in te zetten voor allemaal minderheden, maar ‘toevallig’ vallen wij Joden bij BIJ1 altijd buiten de boot.’ Luden noemt dat het BIJ1-programma allemaal groepen benoemt die herdacht moeten worden tijdens de Dodenherdenking, maar waarin de Joden, Sinti en Roma onbenoemd blijven.

‘Mooi dat BIJ1 zich zegt in te zetten voor allemaal minderheden, maar ‘toevallig’ vallen wij Joden altijd buiten de boot’

‘Wij zijn uiteraard voor het herdenken van de Joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog’, zegt BIJ1 Amsterdam. ‘Maar een Dodenherdenking moet ook een moment zijn van kritische zelfreflectie, waarin we ook stilstaan bij het leed dat Nederland heeft veroorzaakt.’

We moeten een eerlijk verhaal over de geschiedenis vertellen, vindt BIJ1. ‘Dus dat Nederlanders van kleur en communisten oververtegenwoordigd waren in het verzet tegen de nazi’s. Maar ook dat de NSB’ers vlak na de oorlog al gauw gerehabiliteerd werden, terwijl de Joodse overlevenden van de oorlog na hun terugkeer uit de concentratiekampen niet bepaald met open armen werden ontvangen. Bovendien kreeg de Jodenvervolging pas in de jaren zestig een plek in de nationale herdenking op de Dam. Het beeld dat witte Nederlanders goed waren, klopt daarom niet.’

Antisemitisme is een probleem dat BIJ1 wel degelijk onderkent, besluit de woordvoerder van BIJ1 Amsterdam, maar: ‘Als je antisemitisme écht wil bestrijden, dan moet je niet Israël gaan verdedigen maar kijken naar extreemrechts, waar het echte antisemitisme vandaan komt.’ De BIJ1-woordvoerder ontkent niet dat er zoiets ‘links antisemitisme’ bestaat, maar ‘we moeten vooral samen met onze Joodse landgenoten een sterk en solidair links blok zijn tegen het gevaarlijke antisemitisme van extreemrechts’.

Open brief: beste witte man, u bent van nature een gelukzak

0

Columnist Tayfun Balcik kreeg een sociale huurwoning aan de rand van Amsterdam, schreef hij. Hij wordt, net als zoveel andere biculturelen, de stad uitgedrukt, vindt hij. Daarop reageerde historicus Marcel Rijken, zelf verhuisd van Dordrecht naar Vlissingen, kritisch. Balciks verhaal heeft niet met biculturaliteit maar met geld te maken, betoogde Rijken: rijke biculturelen worden niet de stad uitgejaagd, arme witte minima wél. Nu neemt Dordrechtenaar Özlem Bozkurt het op voor Balcik en dient zij haar ex-stadsgenoot Rijken van repliek: ‘Uw verhaal zit vol met geluk en privilege.’

Beste Marcel Rijken,

Ik las dat u de behoefte had om het verhaal van columnist Tayfun Balcik vanuit het perspectief van de ‘witte man’ te vertellen. Vol interesse ben ik aan uw stuk begonnen, maar met iedere zin daalde mijn interesse, totdat het absolute nulpunt was bereikt. Uw verhaal kennen we immers al heel lang als personen van kleur. Het verhaal van witte Nederlanders die ons zeggen: ‘Als je maar hard genoeg werkt, dan kom je er wel.’

Ik ben een Belgische vrouw die al negen jaar in Dordrecht woont, net als u destijds. Maar mijn persoonlijke verhaal ga ik niet vertellen, want daar draait het nu niet om. Het gaat er namelijk om dat we leren luisteren naar de mensen die uw en mijn geluk niet hebben.

Misschien beseft u het zelf niet eens, maar uw verhaal zit vol met geluk en privilege. Het is dan wel zo fijn om deze privileges even op een rijtje te zetten, zodat we een eerlijkere vergelijking kunnen maken tussen uw situatie en die van Tayfun.

Allereerst mag u uzelf gelukkig prijzen dat u wit bent. Natuurlijk worden er ook witte mensen benadeeld, zoals die ene dorpsjongen die geen huis kon vinden. Daarbij vraag ik mij wel af of diegene niet valt onder de categorie autochtone minima, die in Tayfuns stuk ook worden meegenomen. Ook had u het geluk om een studie af te ronden, wat niet gezegd kan worden over het merendeel van kansarme jongeren van kleur. Tevens beschikte u ‘plots’ over kapitaal en u heeft dit wijselijk verzilverd voor een woning in Vlissingen.

Het geluk om als wit persoon te kunnen beschikken over vrijgekomen kapitaal – ervan uitgaande dat u het over een erfenis heeft – hebben de meeste biculturele Nederlanders (nog) niet. En de keuze om zomaar naar Vlissingen te kunnen verhuizen, is voor minima’s en personen met een biculturele achtergrond ook niet zo snel gemaakt. In je ‘allochtone uppie’, om die vermaledijde term toch maar even te gebruiken, naar plekken zoals Volendam, Urk of zelfs bepaalde wijken in Dordrecht te verhuizen, kan soms heel onveilig zijn.

Helaas spreek ik hier uit ervaring. Maar goed, het ging niet om mijn ervaring maar over uw privilege dat u dat nooit heeft moeten meemaken, omdat u onderdeel bent van de witte meerderheid. Daarnaast heeft u, samen met uw vrouw, het geluk gehad om werk te vinden in Zeeland. Dat geluk hebben de meeste biculturelen of minima niet, of veel minder. Ze hebben al moeite om werk en woning in hun eigen omgeving te vinden. Dat hoef ik u niet te bewijzen, er zijn namelijk voldoende studies, onderzoeksrapporten en cijfers die dat ieder jaar weer aantonen.

U mag zich gelukkig en geprivilegieerd prijzen

Zelfs al hebben biculturelen een keertje geluk, dan is er nog ‘vadertje staat’ die iedereen met een ‘vreemde naam’ op de hielen kan zitten. Denk maar aan het toeslagenschandaal of etnisch profileren. Daar moet u dan nog de agressieve houding van de politie tegen ‘niet witte’ Nederlanders en minima bij protesten zoals Kick Out Zwarte Piet of de Woonopstand bij optellen. U mag zich dan gelukkig en geprivilegieerd prijzen.

Tegen Tayfun, die nu een stuk verder moet fietsen naar het centrum van Amsterdam, zegt u ook: ‘niet klagen maar dragen.’ Want u moet immers óók zoveel uren reizen om uw passies te kunnen volgen. Maar reizen is voor een groot deel van de witte en biculturele minima een dure grap, zelfs met een kortingskaartje. En dan hebben we het nog niet eens over de toegangsprijzen voor de culturele sector.

Ziet u, mijnheer Rijken: u bent van nature een gelukzak. En dat maakt uw verhaal weer een van de zoveelste verhalen van de witte man op de fiets. Zelfs uw oproep is de minima en biculturele Nederlanders niet vreemd, die wordt ons helaas met de paplepel ingegoten.

Toch wil ik u bedanken voor uw verhaal, want het bewijst maar weer eens hoe belangrijk het is om nog meer ruimte te maken voor de verhalen van anderen.

Verder laat ik uw verwijzing naar de VOC-mentaliteit en Jan Peter Balkenende maar even voor wat die is, die is immers te koloniaal om op te rakelen.

Groetjes, Özlem Bozkurt

Pakistan: politie arresteert ruim 100 mensen na lynchen ‘godslasteraar’

0

Ruim honderd Pakistanen zijn opgepakt op verdenking vrijdag een man uit Sri Lanka te hebben gelyncht. Diens lichaam werd daarna in brand gestoken. De man zou de profeet Mohammed hebben beledigd.

De 48-jarige Priyantha Diyawadanage (foto), directeur van een textielbedrijf in de stad Sialkot, werd aangevallen en vermoord na een gerucht dat hij posters had verscheurd met de naam van de profeet Mohammed.

Afgelopen vrijdag protesteerden tientallen arbeiders tegen de directeur en beschuldigden hem van blasfemie. De menigte zwol aan tot honderden mensen, toen mensen in de buurt ook besloten om mee te demonsteren.

Diyawadanage vluchtte naar het dak van de fabriek, maar kon niet aan de menigte ontsnappen. Hij werd op de grond geslingerd, zijn kleren werden uitgetrokken en hij werd geslagen, met stenen en ijzeren staven, totdat hij stierf. Vervolgens werd zijn stoffelijk overschot in brand gestoken.

‘Vanwege de verbouwing van het fabrieksgebouw zijn er enkele posters van de muur gehaald. Mogelijk hebben ze posters met de naam van de profeet Mohammed ontheiligd. Misschien is de manager daarom gelyncht’, vertelt een politiewoordvoerder.

Diyawadanage’s vrouw ontkent dat haar man posters in de fabriek heeft verscheurd. ‘Hij was een onschuldige man’, vertelt ze aan de BBC.

In Pakistan staat op blasfemie de doodstraf. De bekendste blasfemiezaak was tegen de christelijke Asia Bibi, die in 2010 ter dood werd veroordeeld. In 2019 stond de Pakistaanse regering Asia Bibi toe vanuit haar dodencel naar Canada te vluchten, tot woede van fundamentalistische moslims die haar graag aan de galg zagen bungelen. Ook Diyawadanage was naar verluidt een christen.

De Pakistaanse premier Imran Khan en enkele hoge geestelijken in het land hebben de moord veroordeeld.

Turkije gaat samenwerken met Taliban om luchthaven Kabul open te houden

0

De ministers van Buitenlandse Zaken van Qatar en Turkije zeggen samen te zullen werken met de Taliban in Afghanistan. Deze twee landen zullen er zorg voor dragen dat de luchthaven van Kabul open kan blijven, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken gaf op een persconferentie aan dat Turkije probeert te werken aan ‘vrede en stabiliteit’ in Afghanistan. Hij riep ook de internationale gemeenschap op om de dialoog aan te gaan met de Taliban.

Volgens Turkije moet de internationale gemeenschap een onderscheid maken tussen de politieke en humanitaire kant van de zaak. Uit humanitaire redenen willen Turkije en Qatar dat de luchthaven van Kabul open blijft, aldus de minister.

Verder is Turkije er alles aan gelegen dat de situatie in Afghanistan stabiel blijft. Turkije wil zo min mogelijk asielzoekers uit dit land, omdat het op dit moment al miljoenen gevluchte Syriërs en honderdduizenden Afghanen herbergt. Het anti-vluchtelingensentiment wordt steeds groter in Turkije en de oppositie eist van president Erdogan dat zoveel mogelijk vluchtelingen terug moeten.

Qatar en Turkije hebben een sterke relatie op politiek, economisch en militair niveau. Tegelijkertijd zijn de banden tussen Qatar en de Taliban ook goed. Vanuit Qatar mochten de Taliban tien jaar geleden een kantoor openen, van waaruit de Taliban een jaar geleden het akkoord met de Verenigde Staten uitonderhandelden. In dat akkoord beloofde Amerika zich terug te trekken uit Afghanistan.

Joodse oorlogsoverlevenden slepen Baudet voor de rechter

0

Het Centraal Joods Overleg, het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en vier Joodse oorlogsoverlevenden spannen een kort geding aan tegen Thierry Baudet, leider van Forum voor Democratie.

Ze eisen dat de rechter enkele uitlatingen van Baudet op social media, waarin hij de coronamaatregelen met de Holocaust vergelijkt, onrechtmatig verklaart.

De uitingen van Baudet zijn ‘ernstig beledigend en onnodig grievend voor de vermoorde slachtoffers van de Holocaust, overlevenden en nabestaanden’, schrijft het CIDI in een persbericht:

‘De eisers verlangen de verwijdering van die uitingen en een verbod voor Baudet op het gebruik van beeldmateriaal van de Holocaust in het kader van het debat over de Corona maatregelen. Dit alles met een dwangsom van €25.000 per dag, als hij in gebreke blijft.’

Het gaat om drie uitingen van Baudet uit november. Ten eerste om een tweet met de tekst: ‘De ongevaccineerden zijn de nieuwe Joden, de wegkijkende uitsluiters zijn de nieuwe nazi’s en NSB’ers.’

Ten tweede om een bericht met twee foto’s: een van een kind dat niet naar het sinterklaasfeest zou mogen vanwege de coronamaatregelen en een van een Joods jongentje met een Jodenster uit het beruchte getto van Lodz in Polen.

Ten derde om een foto van het concentratiekamp Buchenwald, met als bijschrift: ‘Hoe is het MOGELIJK om nu nog altijd niet te zien hoe de geschiedenis zich herhaalt.’

Volgens de Joodse organisaties en de Holocaustoverlevenden stelt Baudet de verschrikkingen van de Holocaust op een gelijk niveau met de maatregelen tegen corona, waarmee hij de Holocaust bagatelliseert.

‘Baudet gaat op grove wijze voorbij aan de emoties die bij slachtoffers en nabestaanden worden opgeroepen en het feit dat de Holocaust bij hen nog steeds een bepalende rol in hun leven speelt. Het platform van Joodse organisaties, Centraal Joods Overleg, CIDI en vier Joodse overlevenden uit die vreselijke tijd, zien na herhaalde waarschuwingen, geen andere weg dan bij de rechter een verbod te vragen.’

Volgens de eisers biedt de vrijheid van meningsuiting geen rechtvaardiging voor Baudets handelen. ‘Het staat in de rechtsstaat Nederland iedereen vrij om stelling te nemen tegen de coronamaatregelen. Dit kan echter niet met behulp van de hierboven genoemde uitingen.’

Het kort geding tegen Baudet wordt op 15 december behandeld door de rechtbank in Amsterdam.

Gun Sint Nicolaas een waardige eeuwige grafrust

0

Iedere cultuur kent haar eigen gedragingen. Iedere religie haar eigen levensregels. En zo beleefde rooms-katholiek Amsterdam afgelopen zondag, op 5 december, een bijzondere gebeurtenis. Op de dag dat de Sint zijn goede werk in ons land verrichte en hij met zijn schimmel over onze daken liep, werd hij geëerd in de naar hem vernoemde Basiliek van de Heilige Sint Nicolaas in onze hoofdstad. Een reliek, een stuk rib dat wordt toegedicht aan de Goedheiligman, werd bijgezet in die grote kerk recht tegenover het Centraal Station.

Volgens reliekenbeheerder broeder Adelbert van de Abdij van Egmond, waar het stukje been de afgelopen tien eeuwen heeft gelegen, kunnen we er echt van uitgaan dat het hier inderdaad gaat om een relikwie die toebehoort aan de bisschop Nicolaas, die in de vierde eeuw van de algemene jaartelling in de Klein-Aziatische stad Myra in het huidige Turkije woonde. Tegenwoordig heet Myra Demre. Het ligt niet zo heel ver van Antalya.

Toen ik van deze plechtigheid hoorde, was de eerste vraag die bij mij opkwam: waar dan de overige stoffelijke resten van deze heilige hun rustplaats hebben gevonden? Een heilige is meer dan alleen één rib.

Nou, dat zit dus zo. Nog vier relikwieën blijven in de Egmondse Abdij achter. En het overige deel van het lichaam bevindt zich in de Basilica di San Nicola in het Zuid-Italiaanse stadje Bari. En zo leiden de restanten van Sint Nicolaas, beschermheilige van de stad Amsterdam, een over Europa verspreid bestaan.

Ik moet terugdenken aan die ene keer dat ik met leerlingen van een Amsterdamse school een bezoek bracht aan de Oosterbegraafplaats. Onze gids leidt ons langs prachtige graven en vertelt over de geschiedenis van deze dodenakker. Ook staan we stil op het islamitische gedeelte, waarbij de graven zijn gericht naar Mekka. Dan vertelt de gids dat in ieder geval op het algemene gedeelte de graven na een aantal jaren ‘geruimd’ worden om opnieuw ruimte te maken voor nieuwe doden. Uit ongeloof kijken enkele islamitische leerlingen de man aan die de rondleiding geeft.

‘Dus u begraaft uw oma en dan, na een paar jaar, wordt ze weer uit haar graf gehaald? Dat meent u niet?!’

Netjes legt de gids uit wat er met de resten gebeurt na de begraaftijd. Maar de leerlingen zijn onvermurwbaar:

‘Mijn vader en moeder hebben hun hele leven voor mij gezorgd. Mag ik ze dan niet tot in eeuwigheid hier laten rusten?’

Wat die eeuwige grafrust betreft: het jodendom trekt daarin gelijk op met de islam. Joodse begraafplaatsen worden nooit geruimd. Een rib in Mokum en een schedel ergens ver weg in Italië? Dat is voor ons joden ongehoord. Maar zoals gezegd, iedere cultuur kent zo haar eigen gedragingen, iedere religie haar eigen levensregels.

En zo leiden de restanten van Sint Nicolaas, beschermheilige van de stad Amsterdam, een over Europa verspreid bestaan

Bij de Bijlmerramp werden weken na dat afschuwelijke moment waarop het El Al-vliegtuig neerstortte op het flatgebouw in de Bijlmermeer de verminkte lichamen van de bemanning  geïdentificeerd en hier in Nederland klaar gemaakt voor de begrafenissen in Israël. Zelf was ik hier als lid van het Joods Begrafeniswezen nauw bij betrokken. Weken na deze begrafenissen werden opnieuw lichaamsresten van dezelfde personen geïdentificeerd. Ook deze delen werden in de graven van de bemanningsleden in Israël alsnog bijgezet. De Joodse wetgeving vereist dat de lichamen van overledenen zo onbeschadigd mogelijk in één graf worden geplaatst. Anders dus dan bij deze bisschop van Myra.

Maar goed, op 5 december dit jaar, de dag van pakjesavond, vereerden katholieke Amsterdammers op hun eigen wijze hun beschermheilige. Mij als Jood werd natuurlijk niets gevraagd daarover. Evenmin aan moslims en andere niet-katholieken. En dat hoeft ook niet. Maar ik zou geneigd zijn te zeggen: breng die rib terug naar Bari, samen met die andere vier relikwieën die nog in Egmond zijn achtergebleven. Voeg ze bij het overige deel van het lichaam van de bisschop en gun hem dan op die manier een waardige eeuwige grafrust, zonder dat er nog ooit met zijn botten, hoe heilig misschien ook, gezeuld gaat worden.

Turkse oppositieleider bepleit vervroegde verkiezingen

0

In de zuidelijke Turkse stad Mersin hield de seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu (CHP) een pleidooi om de verkiezingen van 2023 naar voren te halen. Hij wil zo snel mogelijk de macht overnemen om de ineenstortende Turkse economie te repareren, zegt hij.

‘Waar heeft het Turkije van de eenentwintigste eeuw dit aan verdiend? Als zelfs afgestudeerden met twee Masters op zak werkloos worden, wie is dan hiervoor verantwoordelijk?’ vroeg Kilicdaroglu (foto) zich af.

Alleen al in november verloor de Turkse munt 30 procent van haar waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Hierdoor groeit de economie van Turkije op papier en ook is dit goed voor de Turkse concurrentiepositie, maar steeds meer inwoners beginnen Erdogans beleid in hun portemonnee te voelen.

Kilidaroglu belooft: ‘Er zal geen armoede zijn in dit land. Ik beloof dit aan de mensen van Mersin. Ik beloof dit aan het Turkse volk. Ik zal een einde maken aan de situatie waarin sommigen salarissen innen van vier, vijf of zes nullen terwijl miljoenen jongeren werkloos zijn.’

Kilicdaroglu’s pleidooi voor vervroegde verkiezingen komt op een opportuun moment. In de peilingen wordt zijn CHP steeds meer een geduchte concurrent voor de AKP.

De Turkse president Erdogan reageerde vanuit het zuidoostelijke Siirt, waar hij een AKP-bijeenkomst hield, op de bijeenkomst in Mersin. Die zou niet zo groot zijn ‘zoals wordt beweerd’, zei hij. Maar uit dronebeelden blijkt dat er juist wel duizenden mensen op CHP-bijeenkomst in Mersin zijn afgekomen.

Kiliçdaroglu is de laatste weken hard bezig om de oppositie bij elkaar te rapen. Daarbij wordt de samenwerking met onwaarschijnlijke bondgenoten, zoals de ultranationalistische Goede Partij, niet geschuwd.

De vervolgde journalist Can Dündar juicht de inspanningen van Kilicdaroglu toe, zei hij eerder in een interview met de Kanttekening. Maar er klinkt ook kritiek op deze verzoeningspoging. Deze zou met het oog op de verkiezingen gebeuren en zou niet fundamenteel de houding van Turkije tegenover minderheden aankaarten.

Australië: asielzoekers wachten soms jaren op medische behandeling

0

Asielzoekers in Australië moeten soms twee jaar wachten op een medische behandeling. Dit blijkt uit een nieuw rapport door de Australische NGO Public Interest Advocacy Centre.

Het rapport stelt dat asielzoekers met een slechte gezondheid niet op tijd medisch werden geholpen. Ze moesten meer dan twee jaar op hun behandeling wachten, waardoor hun gezondheid verder verslechterde.

Een van de asielzoekers kwam in 2013 per boot aan in Australië en werd, na te zijn opgepakt, zes jaar vastgehouden in een detentiecentrum. Tijdens zijn verblijf daar liep hij een ernstige knieblessure op, maar hiervoor werd hij pas drie jaar later behandeld. Het kraakbeen in zijn knie was inmiddels bijna volledig weggesleten.

Een andere asielzoeker moest 21 maanden wachten voor een tandheelkundige behandeling. Zijn gebit is er nu erg slecht aan toe.

Volgens deskundigen zorgen het verblijf in detentiecentra en het lange wachten op een medische behandeling voor zelfmoordneigingen onder sommige cliënten.

Duitsland: aangifte tegen Beierse AfD-kopstukken met coup-fantasieën

0

Florian von Brunn, de sociaaldemocratische SPD-leider in de Duitse deelstaat Beieren, doet aangifte tegen regionale AfD-kopstukken die in een interne chatgroep filosofeerden over een burgeroorlog.

Vorige week openbaarden Beierse media fragmenten uit een besloten AfD-Telegramgroep , waarin onder meer werd gesproken over staatsgrepen en burgeroorlogen. Zo berichtte een Beierse districtsvoorzitter van AfD:

‘Zonder een staatsgreep en een revolutie kunnen we hier niet meer van koers veranderen’, concludeerde hij: verkiezingen ‘helpen niet meer’.

Anne Cyron (foto), die sinds 2018 in de Beierse landdag zit, reageerde instemmend. En de Beierse AfD-bestuurder George Hock was het er absoluut mee eens, schreef hij.

Volgens de Beierse SPD-leider Von Brunn zijn de uitlatingen van Cyron strafrechtelijk relevant, omdat ze een actieve oproep tot geweld vertegenwoordigen. Von Brunn heeft ook tegen Hock aangifte gedaan.

Behalve oproepen tot geweld bevatten de chats antisemitische en anti-islamitische berichten en complottheorieën. In de besloten chatgroep op Telegram zitten onder meer zestien regionale AfD-politici, elf landelijke politici, enkele AfD-Europarlementariërs en tien bestuursleden.

De AfD-rel doet denken aan de rel eind vorig jaar binnen Forum voor Democratie, toen bleek dat op een besloten app-groep van de jongerenorganisatie JFVD antisemitische berichten waren geplaatst.