12.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 552

Gun Sint Nicolaas een waardige eeuwige grafrust

0

Iedere cultuur kent haar eigen gedragingen. Iedere religie haar eigen levensregels. En zo beleefde rooms-katholiek Amsterdam afgelopen zondag, op 5 december, een bijzondere gebeurtenis. Op de dag dat de Sint zijn goede werk in ons land verrichte en hij met zijn schimmel over onze daken liep, werd hij geëerd in de naar hem vernoemde Basiliek van de Heilige Sint Nicolaas in onze hoofdstad. Een reliek, een stuk rib dat wordt toegedicht aan de Goedheiligman, werd bijgezet in die grote kerk recht tegenover het Centraal Station.

Volgens reliekenbeheerder broeder Adelbert van de Abdij van Egmond, waar het stukje been de afgelopen tien eeuwen heeft gelegen, kunnen we er echt van uitgaan dat het hier inderdaad gaat om een relikwie die toebehoort aan de bisschop Nicolaas, die in de vierde eeuw van de algemene jaartelling in de Klein-Aziatische stad Myra in het huidige Turkije woonde. Tegenwoordig heet Myra Demre. Het ligt niet zo heel ver van Antalya.

Toen ik van deze plechtigheid hoorde, was de eerste vraag die bij mij opkwam: waar dan de overige stoffelijke resten van deze heilige hun rustplaats hebben gevonden? Een heilige is meer dan alleen één rib.

Nou, dat zit dus zo. Nog vier relikwieën blijven in de Egmondse Abdij achter. En het overige deel van het lichaam bevindt zich in de Basilica di San Nicola in het Zuid-Italiaanse stadje Bari. En zo leiden de restanten van Sint Nicolaas, beschermheilige van de stad Amsterdam, een over Europa verspreid bestaan.

Ik moet terugdenken aan die ene keer dat ik met leerlingen van een Amsterdamse school een bezoek bracht aan de Oosterbegraafplaats. Onze gids leidt ons langs prachtige graven en vertelt over de geschiedenis van deze dodenakker. Ook staan we stil op het islamitische gedeelte, waarbij de graven zijn gericht naar Mekka. Dan vertelt de gids dat in ieder geval op het algemene gedeelte de graven na een aantal jaren ‘geruimd’ worden om opnieuw ruimte te maken voor nieuwe doden. Uit ongeloof kijken enkele islamitische leerlingen de man aan die de rondleiding geeft.

‘Dus u begraaft uw oma en dan, na een paar jaar, wordt ze weer uit haar graf gehaald? Dat meent u niet?!’

Netjes legt de gids uit wat er met de resten gebeurt na de begraaftijd. Maar de leerlingen zijn onvermurwbaar:

‘Mijn vader en moeder hebben hun hele leven voor mij gezorgd. Mag ik ze dan niet tot in eeuwigheid hier laten rusten?’

Wat die eeuwige grafrust betreft: het jodendom trekt daarin gelijk op met de islam. Joodse begraafplaatsen worden nooit geruimd. Een rib in Mokum en een schedel ergens ver weg in Italië? Dat is voor ons joden ongehoord. Maar zoals gezegd, iedere cultuur kent zo haar eigen gedragingen, iedere religie haar eigen levensregels.

En zo leiden de restanten van Sint Nicolaas, beschermheilige van de stad Amsterdam, een over Europa verspreid bestaan

Bij de Bijlmerramp werden weken na dat afschuwelijke moment waarop het El Al-vliegtuig neerstortte op het flatgebouw in de Bijlmermeer de verminkte lichamen van de bemanning  geïdentificeerd en hier in Nederland klaar gemaakt voor de begrafenissen in Israël. Zelf was ik hier als lid van het Joods Begrafeniswezen nauw bij betrokken. Weken na deze begrafenissen werden opnieuw lichaamsresten van dezelfde personen geïdentificeerd. Ook deze delen werden in de graven van de bemanningsleden in Israël alsnog bijgezet. De Joodse wetgeving vereist dat de lichamen van overledenen zo onbeschadigd mogelijk in één graf worden geplaatst. Anders dus dan bij deze bisschop van Myra.

Maar goed, op 5 december dit jaar, de dag van pakjesavond, vereerden katholieke Amsterdammers op hun eigen wijze hun beschermheilige. Mij als Jood werd natuurlijk niets gevraagd daarover. Evenmin aan moslims en andere niet-katholieken. En dat hoeft ook niet. Maar ik zou geneigd zijn te zeggen: breng die rib terug naar Bari, samen met die andere vier relikwieën die nog in Egmond zijn achtergebleven. Voeg ze bij het overige deel van het lichaam van de bisschop en gun hem dan op die manier een waardige eeuwige grafrust, zonder dat er nog ooit met zijn botten, hoe heilig misschien ook, gezeuld gaat worden.

Turkse oppositieleider bepleit vervroegde verkiezingen

0

In de zuidelijke Turkse stad Mersin hield de seculiere oppositieleider Kemal Kilicdaroglu (CHP) een pleidooi om de verkiezingen van 2023 naar voren te halen. Hij wil zo snel mogelijk de macht overnemen om de ineenstortende Turkse economie te repareren, zegt hij.

‘Waar heeft het Turkije van de eenentwintigste eeuw dit aan verdiend? Als zelfs afgestudeerden met twee Masters op zak werkloos worden, wie is dan hiervoor verantwoordelijk?’ vroeg Kilicdaroglu (foto) zich af.

Alleen al in november verloor de Turkse munt 30 procent van haar waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Hierdoor groeit de economie van Turkije op papier en ook is dit goed voor de Turkse concurrentiepositie, maar steeds meer inwoners beginnen Erdogans beleid in hun portemonnee te voelen.

Kilidaroglu belooft: ‘Er zal geen armoede zijn in dit land. Ik beloof dit aan de mensen van Mersin. Ik beloof dit aan het Turkse volk. Ik zal een einde maken aan de situatie waarin sommigen salarissen innen van vier, vijf of zes nullen terwijl miljoenen jongeren werkloos zijn.’

Kilicdaroglu’s pleidooi voor vervroegde verkiezingen komt op een opportuun moment. In de peilingen wordt zijn CHP steeds meer een geduchte concurrent voor de AKP.

De Turkse president Erdogan reageerde vanuit het zuidoostelijke Siirt, waar hij een AKP-bijeenkomst hield, op de bijeenkomst in Mersin. Die zou niet zo groot zijn ‘zoals wordt beweerd’, zei hij. Maar uit dronebeelden blijkt dat er juist wel duizenden mensen op CHP-bijeenkomst in Mersin zijn afgekomen.

Kiliçdaroglu is de laatste weken hard bezig om de oppositie bij elkaar te rapen. Daarbij wordt de samenwerking met onwaarschijnlijke bondgenoten, zoals de ultranationalistische Goede Partij, niet geschuwd.

De vervolgde journalist Can Dündar juicht de inspanningen van Kilicdaroglu toe, zei hij eerder in een interview met de Kanttekening. Maar er klinkt ook kritiek op deze verzoeningspoging. Deze zou met het oog op de verkiezingen gebeuren en zou niet fundamenteel de houding van Turkije tegenover minderheden aankaarten.

Australië: asielzoekers wachten soms jaren op medische behandeling

0

Asielzoekers in Australië moeten soms twee jaar wachten op een medische behandeling. Dit blijkt uit een nieuw rapport door de Australische NGO Public Interest Advocacy Centre.

Het rapport stelt dat asielzoekers met een slechte gezondheid niet op tijd medisch werden geholpen. Ze moesten meer dan twee jaar op hun behandeling wachten, waardoor hun gezondheid verder verslechterde.

Een van de asielzoekers kwam in 2013 per boot aan in Australië en werd, na te zijn opgepakt, zes jaar vastgehouden in een detentiecentrum. Tijdens zijn verblijf daar liep hij een ernstige knieblessure op, maar hiervoor werd hij pas drie jaar later behandeld. Het kraakbeen in zijn knie was inmiddels bijna volledig weggesleten.

Een andere asielzoeker moest 21 maanden wachten voor een tandheelkundige behandeling. Zijn gebit is er nu erg slecht aan toe.

Volgens deskundigen zorgen het verblijf in detentiecentra en het lange wachten op een medische behandeling voor zelfmoordneigingen onder sommige cliënten.

Duitsland: aangifte tegen Beierse AfD-kopstukken met coup-fantasieën

0

Florian von Brunn, de sociaaldemocratische SPD-leider in de Duitse deelstaat Beieren, doet aangifte tegen regionale AfD-kopstukken die in een interne chatgroep filosofeerden over een burgeroorlog.

Vorige week openbaarden Beierse media fragmenten uit een besloten AfD-Telegramgroep , waarin onder meer werd gesproken over staatsgrepen en burgeroorlogen. Zo berichtte een Beierse districtsvoorzitter van AfD:

‘Zonder een staatsgreep en een revolutie kunnen we hier niet meer van koers veranderen’, concludeerde hij: verkiezingen ‘helpen niet meer’.

Anne Cyron (foto), die sinds 2018 in de Beierse landdag zit, reageerde instemmend. En de Beierse AfD-bestuurder George Hock was het er absoluut mee eens, schreef hij.

Volgens de Beierse SPD-leider Von Brunn zijn de uitlatingen van Cyron strafrechtelijk relevant, omdat ze een actieve oproep tot geweld vertegenwoordigen. Von Brunn heeft ook tegen Hock aangifte gedaan.

Behalve oproepen tot geweld bevatten de chats antisemitische en anti-islamitische berichten en complottheorieën. In de besloten chatgroep op Telegram zitten onder meer zestien regionale AfD-politici, elf landelijke politici, enkele AfD-Europarlementariërs en tien bestuursleden.

De AfD-rel doet denken aan de rel eind vorig jaar binnen Forum voor Democratie, toen bleek dat op een besloten app-groep van de jongerenorganisatie JFVD antisemitische berichten waren geplaatst.

Nieuwerkerk krijgt nieuwe moskee, ondanks bezwaarmakers

0

Nieuwerkerk aan den IJssel krijgt een nieuwe moskee, ondanks bezwaren van burgers. Het stadsbestuur verklaarde elf ingediende bezwaren tegen de nieuwe moskee ongegrond.

Stichting Islamitische Moskee Errahmane wil een moskee (foto) van twee verdiepingen hoog bouwen.

Volgens het stadsbestuur is voldoende rekening gehouden met vrij uitzicht en lichtinval. Ook is de bebouwing ver genoeg van de woningen verwijderd, voldoet de parkeersituatie aan de parkeernormen voor het gebied en is de stichting sinds 2017 in gesprek met omwonenden.

Bovendien heeft de stichting aangegeven niet de azan, de oproep tot gebed, te zullen laten horen. De vrees van buurtbewoners voor geluidsoverlast is daarom niet gegrond, aldus het stadsbestuur.

Na aanval Wilders op Kamerlid Fonda Sahla (D66) is nu haar zus aan de beurt

0

PVV-leider Geert Wilders heeft Kamervragen gesteld over Soumaya Sahla, de gederadicaliseerde zus van D66-Kamerlid Fonda Sahla.

Wilders ontdekte de familieband tussen Fonda en Soumaya Sahla nadat de rechtse publicist Jan Dijkgraaf hier dit weekend een ‘briefje’ over schreef.

Eerder had Wilders het al op D66-Kamerlid Fonda Sahla gemunt omdat ze een hoofddoek draagt. Vorige week tweette hij zelfs dat de uitdossing van de D66’er hem deed denken aan IS. Maar nu is dus Fonda’s zus Soumaya aan de beurt.

In 2014 werd Soumaya Sahla veroordeeld tot drie jaar celstraf voor deelname aan de Hofstadgroep en wapenbezit. Ze is vrijgesproken voor het beramen van het plegen van aanslagen op politici. Tegenwoordig is ze gederadicaliseerd. Ze is nu actief als radicaliseringsexpert en begon een promotietraject aan de Universiteit Leiden.

Wilders erkent in zijn Kamervragen aan premier Mark Rutte dat de ene zus – D66-Kamerlid Fonda Sahla – niet verantwoordelijk is voor de misdrijven van de andere zus – voormalig Hofstadgroep-lid Soumaya Sahla. Maar in zijn Kamervragen vraagt hij Rutte wel of hij het volgende beseft:

‘dat (…) het zeer ongemakkelijk aanvoelt om als doelwit van radicale moslims en de Hofstadgroep op korte afstand in de plenaire zaal te zitten van een collega met een islamitische hoofddoek (Fonda Sahla, red.) die mogelijk de zus blijkt te zijn van veroordeelde islamitische terrorist (Soumaya Sahla, red.) terwijl die veroordeelde zus mogelijk ook in het gebouw van de Tweede Kamer aanwezig is?’

Met deze ‘mogelijke aanwezigheid’ van Soumaya Sahla in het Kamergebouw doelt Wilders op het feit dat zij een bekende is binnen de VVD. Ze staat op de website als een tafelvoorzitter van een partijcommissie over radicalisering en terrorisme. VVD-coryfee Frits Bolkestein is sinds 2011 haar ‘mentor’.

Het is dan ook opvallend dat VVD-Kamerlid Ulysse Ellian, zoon van de ooit door de Hofstadgroep bedreigde hoogleraar Afshin Ellian, kritisch is op Soumaya Sahla. Hij verwijt haar geen verantwoordelijkheid voor haar daden te hebben genomen:

‘Van Soumaya heb ik het nemen van die verantwoordelijkheid in het openbaar nooit gezien’, schrijft hij op Twitter. ‘En meer ga ik er niet over zeggen.’

Maar vanuit prominente hoek klinkt vooral bijval voor Soumaya Sahla. Zo neemt Jason Walters, die net als Soumaya Sahla tot de Hofstadgroep behoorde en nu gederadicaliseerd is, het voor haar op:

‘Het aantal mensen voor wie ik mijn hand in het vuur durf te steken is zeer klein. Maar Soumaya is een van die personen. Ze is oké, ze is niet absoluut geen radicale moslim meer, doet prima zaken achter de schermen en ze doceert aan de rechtenfaculteit in Leiden’, twittert hij.

Ook springt ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers voor haar in de bres op Twitter: ‘Soumaya Sahla en ook Jason Walters hebben jaren geleden de aantrekkingskracht van het jihadisme gevoeld, om er daarna radicaal afstand van te nemen. Ik heb ze beiden leren kennen als mensen die nu vol overtuiging voor onze vrijheid staan en daarom pal tegenover jihadisten.’

NRC-journalist Andreas Kouwenhoven, die veelvuldig over moslims en radicalisering schrijft, twittert: ‘Dus Geert Wilders is zó overstuur dat een vrouw met een hoofddoek (D66’er Fonda Sahla, red.) de Kamer betrekt, dat hij de zestien jaar oude veroordeling van haar zus Soumaya Sahla erbij haalt om haar te beschadigen. Soumaya zet zich na haar veroordeling juist in voor een veiligere samenleving.’

In een eerdere versie van dit artikel stond dat Soumaya Sahla promoveert bij rechtsfilosoof Paul Cliteur. Dit moet niet Cliteur maar rechtsfilosoof Andreas Kinneging zijn.

Kamervragen BIJ1 over aanval op KOZP-activisten: ‘Wat deed de politie?’

0

BIJ1 stelt Kamervragen over het geweld tegen demonstranten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) in Volendam. Demonstranten werden zaterdag bekogeld met eieren, oliebollen, visafval en vuurwerk.

BIJ1 is niet te spreken over het politieoptreden tijdens de demonstratie. De partij wil weten wat er is gebeurd om de KOZP-demonstranten te beschermen:

‘Wat heeft de politie gedaan om het geweld te voorkomen dan wel te stoppen? En wat was de motivatie voor de politie om in te grijpen zoals er is ingegrepen?’

In een video is te zien dat de politie toekijkt terwijl Volendammers oliebollen gooien naar de demonstranten. In een andere video komt de politie één keer tussenbeide nadat de demonstranten zijn geïntimideerd en fysiek zijn aangevallen. Daarna worden de demonstranten weggeleid naar de bus.

KOZP is ook kritisch op de politie: ‘De politie leek meer begrip te hebben voor de gewelddadige Volendammers dan voor de vreedzame demonstranten die hun grondwettelijke demonstratierecht aan het uitoefenen waren.’

BIJ1 vraagt ook hoeveel geweldplegers er zijn gearresteerd en of ze überhaupt worden gezocht.

De demonstratie werd niet alleen fysiek aangevallen. Ook viel de demonstranten racistische taal ten deel. Zangeres Patricia Foort maakte een korte samenvatting van de reacties die zij vond onder de livestream van KOZP:

‘N*ger* *apen* *jammer dat jullie geen slaven meer zijn’ ‘kk op naar je eigen land’ ‘zwarte Pieten’ ‘Volgende keer vermoorden we jullie’ *n*gerin’.

Niet klagen maar dragen

0

Na vijftien jaar op de wachtlijst kreeg columnist Tayfun Balcik een eigen sociale huurwoning in Amsterdam, schreef hij vorige week – een woning in Geuzenveld, aan de rand van de stad. Hij wordt, net als zoveel andere biculturele Nederlanders, de stad uitgedrukt door witte stadplanners, schreef hij ook. In deze gastbijdrage reageert historicus Marcel Rijken kritisch op zijn verhaal. ‘Dát heeft dus niets met biculturaliteit te maken.’

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe huis in Amsterdam Geuzenveld, Tayfun. Het is je gegund. En wat naar om te horen dat je vijftien jaar moest wachten op een sociale huurwoning. Je woede over sociale onrechtvaardigheid snap ik. Maar het is flauw om met een beschuldigende vinger te wijzen naar witte mensen.

Ik zal je mijn verhaal vertellen. Een verhaal van een witte man. Ik heb ook geschiedenis gestudeerd. De afronding van mijn scriptie is inmiddels een levensproject gebleken waarnaar op verjaardagen nog nauwelijks gevraagd wordt. Inmiddels ben ik een veertiger en getrouwd. Net als mijn witte vrouw, die ik via mijn studentennetwerk ontmoette, ben ik beland in een van die vele baantjes die nodig zijn, maar weinig opvallend blijven. Samen hoogopgeleid, samen ongeschoold werk. Maar we zijn tevreden. We hebben weinig stress. En verdienen voldoende om de schoorsteen te laten roken.

We zijn cultuurmensen, mijn vrouw en ik. We bezoeken musea. Vanuit Dordrecht valt dat niet altijd mee. Tot anderhalf jaar geleden woonden wij in een sociale huurflat in een Dordtse buitenwijk. Op z’n snelst en op z’n duurst was ik in één uur en 45 minuten bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Voor Groningen, Enschede of Maastricht moeten we de tijd nemen. Drie uur heen en drie uur terug.

Nu wonen we in Vlissingen. We hadden door geluk opeens kapitaal, en zochten naar een betaalbare koopwoning. Binnen Dordrecht liep onze zoektocht dood. Ondertussen hadden we een verslaafde buurman met hoorbaar psychische problemen gekregen en kon onze rust op elk moment verstoord worden door boem-boem-muziek van boven. De onderburen hadden een vrolijk schreeuwend kindje, en nummer twee was op komst.

Het werd Vlissingen. Voor wat we ervoor kregen eigenlijk een verbazingwekkend lage koopprijs. Dat vinden wij na renovatie en anderhalf jaar woonplezier nog steeds. Wat we wonnen was woongenot en een fijne kust. Helaas was cultuur, waar we zo veel van houden, nu nog verder weg.

Maar we laten ons niet kisten. Voor ons begint de Randstad nu anderhalf uur later. In drieënhalf uur kunnen we in het Rijksmuseum zitten. Dat doen we dus ook. We vermaken ons in de trein met het luisteren naar muziek of podcasts. Ons werk hielden we in Dordrecht en Rotterdam aan, totdat we vergelijkbaar werk in Zeeland vonden.

Beste Tayfun, je schrijft dat je voor veel geld een kleine huurwoning in een wat minder aantrekkelijke buurt in Amsterdam betrokken hebt. Binnen 25 minuten ben je in Amsterdam Centraal. Je woont tussen ‘Turken en Marokkanen’. Welnu, ik woonde tot anderhalf jaar geleden tussen alles wat van over de aardbol naar Nederland kwam.

‘Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd’ schrijf je. Misschien is het eerlijker om het alleen over minima te hebben, want rijke biculturelen worden de stad niet uitgejaagd. En heb je wel eens gehoord van die dorpsjongens die geen huis meer in hun dorp kunnen krijgen, omdat rijke mensen uit de stad er zijn gaan wonen? Dát heeft dus niets met biculturaliteit te maken.

‘Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd’ schrijf je. Misschien is het eerlijker om het alleen over minima te hebben

Dat er krapte is op de Amsterdamse woningmarkt lijkt me nogal wiedes. Amsterdam is immers de culturele hoofdstad van Nederland, het financiële hart van Nederland, de stad van de grachtengordel en de Zuidas. Geen wonder dat mensen met geld graag in Amsterdam willen wonen. Geen wonder dat Amsterdam heel duur is geworden.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken. Maar voor het bescheiden bedrag waarvoor wij ons huis in Vlissingen kochten, kan je prima in Den Helder een huis kopen. Of je huurt er iets. En binnen een uur en vijftien minuten sta je op Amsterdam Centraal.

Ten slotte nog een ode aan de fiets. Je schrijft dat je bezweet aankomt op het Leidseplein of Rembrandtplein voor de bios, een debat of een ander cultureel evenement. Dit, omdat je nu in plaats van een kwartiertje een half uur moet fietsen. Omhels je rijwiel, Tayfun. Fietsen maakt vrij. Dat hebben wij in Zeeland wel geleerd. Heerlijk gewoon.

Onze voormalige premier Jan Peter Balkenende, een Zeeuw, sprak eens over een (VOC-)mentaliteit die in het verdomhoekje is geraakt. De huidige burgemeester van Amsterdam vond dit een schande, maar ik denk dat je je hier best door kunt laten inspireren. Kom op, vent! Niet klagen maar dragen!

Of is dat typisch Zeeuws?

Brussel: moslima’s winnen rechtszaak, mogen weer naar college mét hijab

0

Een Belgische rechtbank heeft moslima’s die met hoofddoek naar college willen in het gelijk gesteld: de Brusselse hogeschool Francisco Ferrer moet het hijabverbod dat zij eerder had ingesteld weer terugdraaien.

Gisteren gingen studentes met hoofddoek weer voor het eerst naar school (foto), aldus het islamitische studentencollectief Collectief Les 100 Diplômées.

Vorig jaar demonstreerden zo’n 1.200 jongeren in Brussel tegen het hoofddoekverbod op de school. Honderden studentes zouden hun studies moeten opgeven, was toen de vrees.

De nieuwe gerechtelijke uitspraak is de laatste in een lange reeks van uitspraken waarin het ‘verbieden van zichtbare religieuze en levensbeschouwelijke kentekens’, zoals dat in België wordt genoemd, centraal staat. Op veel Belgische scholen is de hoofddoek al jaren verboden.

Inwoners St. Eustatius beginnen eigen onderzoek naar slavernijverleden

0

In de Nederlandse gemeente St. Eustatius gaan nazaten van tot slaaf gemaakten op zoek naar het slavernijverleden van hun voorouders. Ze doen dit onder meer om familienamen in de koloniale archieven te verbinden met de huidige bewoners van het eiland in de Caribische Zee.

Volgens Afro Magazine is het project deel van de activiteiten van de politieke partij Ubuntu Connected Front (UFC) om de begraafplaats Golden Rock te beschermen. UFC protesteert nu enkele maanden tegen de graafactiviteiten bij deze begraafplaats, die als doel hebben om zand te winnen en het vliegveld uit te breiden.

UCF Caribbean heeft nu, samen met verschillende mensen en organisaties, de ‘St. Eustatius African Burial Ground Alliance’ opgericht. Het Family Heritage Project, om in de archieven genealogisch onderzoek te doen, wordt door deze alliantie uitgevoerd.

‘We vragen nu de medewerking aan mensen met Afrikaanse roots op St. Eustatius’, zegt Kenneth Cuvalay van UFC. ‘Iedereen die ooit een stamboom heeft gemaakt of heeft geprobeerd te maken, en die vrijwel zeker weet dat zijn of haar Afrikaanse voorouders op St. Eustatius hebben gewoond, kan meedoen. Mondelinge overgeleverde verhalen over mensen die rond 1863 leefden zouden mogelijk kunnen helpen. Vrijwilligers zijn welkom om te helpen bij het lezen van de vele archiefstukken om identificerende gegevens van tot slaaf gemaakte mensen te vinden.’

Ubuntu Front Connected is een Nederlandse politieke partij die in 2017 is opgericht en opkomt voor Afro-Nederlanders. In 2018 probeerde UFC tevergeefs een zetel te bemachtigen in de Rotterdamse gemeenteraad. In 2021 deed de partij tevergeefs mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. In St. Eustatius behaalde de partij wel een meerderheid van de stemmen.