23.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 552

Groep christenen bidt tijdens corona-persconferentie tegen ‘duivels’ beleid

0

Een deel van de Nederlandse christenen roept elkaar op om vanavond massaal te bidden tijdens de corona-persconferentie van het kabinet. Deze christenen hekelen de coronamaatregelen van de overheid, die een ‘opgedrongen tweedeling’ zouden behelzen en ‘Gods agenda’ zouden tegenwerken. Sommigen zien hun gebed als een geestelijke strijd tegen een onrechtvaardig of zelfs ‘demonisch’ beleid.

Gisteren lekte uit dat het kabinet de mondkapjesplicht in openbare ruimtes, in winkels en bij ‘contactberoepen’ weer wil invoeren. Ook wil het kabinet de coronapas uitbreiden naar zwembaden, sportscholen, musea, pretparken en het hoger onderwijs.

De ChristenUnie en SGP zijn tegen de pas. Een deel van de ongevaccineerden bestaat uit christenen die zich om religieuze redenen niet willen prikken. Eerder kwamen enkele christelijke kerken in het nieuws omdat ze zich niet hielden aan de toen geldende bezoekersbeperkingen.

Waarschijnlijk zullen de demissionaire ministers Mark Rutte en Hugo de Jonge bovenstaande maatregelen bekendmaken tijdens de aangekondigde corona-persconferentie, vanavond vanaf zeven uur.

Sommige Nederlandse christenen verspreiden nu via Facebook, Twitter en WhatsApp een oproep aan elkaar om vanaf zeven uur massaal in gebed te gaan. De oproep luidt:

‘Inmiddels beginnen de meeste mensen wel in te zien dat het echt niet Gods agenda is die uitgerold wordt in alle maatregelen. Deze kenmerken zich vooral door halve waarheden, stigmatisering en opgedrongen tweedeling.

‘Vooral ontmoeten we hierin een geest die tegengesteld is aan hoe onze God, de Schepper van hemel en aarde, Zich laat kennen in Zijn Woord. Hij heeft Zijn scheppingsorde gebaseerd op de vrije keus van de mens, op eerlijkheid en rechtvaardigheid en op vrede en harmonie.

‘Daarom stellen we voor om gedurende de persconferentie NIET HET AANGEZICHT VAN ONZE REGERING te zoeken, MAAR HET AANGEZICHT VAN ONZE GOD. Laten we in zoveel mogelijk huizen in ons land van 19:00uur tot 20:00uur (…) God zoeken en Hém eren als Koning over dit land!’

Op social media wordt de gebedsactie door honderden fanatieke christenen omarmd. Een Facebookgebruiker waarschuwt:

‘Wees waakzaam. (…) Er zit een hele demonische wereld achter’, schrijft ze. ‘Aanvallen zullen volgen in je privéleven omdat je tegen een enorm bolwerk strijd in het geestelijke. (…) Ga in de autoriteit staan die je in Jezus Christus hebt. Want aanvallen/pijlen zullen volgen als je op de frontline gaat staan die je misschien nu niet overziet.’ Het bericht krijgt ruim tweehonderd likes.

Iemand anders schrijft op Facebook: ‘Het is goed om te beseffen hoe het kwaad te werk gaat. En wat je tegen kan doen. Jezus geeft ook adviezen. Ook Paulus schrijft erover. (…) de Goddelijke wapenrusting die hebben we zeker nodig. En weet ook dat we niet alleen zijn. Want wij geloven in Iemand die sterker is dan die in de wereld is. Dat is Jezus Christus.’

Weer iemand anders beaamt: ‘Er is meer kracht in 1 druppel bloed van Jezus dan in de macht van Satan en zijn Demonen. Het bloed van het Lam heeft satan overwonnen en satan weet dat hij verslagen is, alleen zijn hulpjes hebben t niet door – en zo probeert satan nog velen mee te trekken in zijn ondergang.’

Gebedsacties zijn vooral in trek bij evangelische christenen. Eerder dit jaar organiseerde de evangelische organisatie Frontiers een gebedsactie voor moslims tijdens de ramadan. De organisatie hoopte dat moslims dankzij deze gebedsactie tot inkeer zouden komen en de weg naar Jezus zouden vinden. Het is onbekend hoeveel bekeerlingen de actie precies heeft opgeleverd.

Mogelijk vijf nieuwe islamitische middelbare scholen erbij vanaf 2023

0

In 2023 krijgt Nederland mogelijk vijftien islamitische scholen erbij, blijkt uit nieuwe gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Tien islamitische basisscholen en vijf islamitische middelbare scholen hebben voldoende handtekeningen opgehaald van ouders.

Naast zestig islamitische basisscholen telt Nederland op dit moment twee islamitische middelbare scholen: het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam en het Avicenna College in Rotterdam. Dat zouden er straks dus zeven kunnen worden.

‘Het onderwijs zal net als op alle andere scholen zijn, alleen krijgen de leerlingen ook wat bagage mee als het gaat om de islam’, zegt de initiatiefnemer van het Aida College in Den Haag. Ook de Islamitisch College Fiducie in Amsterdam zegt een ‘school als elke andere’ te willen zijn, met als verschil twee uur godsdienstles per week en ruimte om te bidden

Het aantal leerlingen op islamitische scholen steeg tussen 2008 en 2018 al met 60 procent. Maar het islamitisch onderwijs lijkt dus aan versnelde opmars te beginnen. Dit komt onder meer doordat de afgelopen kabinetsperiode nieuwe wetgeving werd aangenomen die het oprichten van bijzondere scholen eenvoudiger maakt.

De volgende stap is nu aan de Onderwijsinspectie. Die gaat de plannen en de beoogde bestuurders keuren. Uiterlijk 1 juni volgend jaar wordt duidelijk welke scholen vanaf het schooljaar 2023/2024 hun deuren mogen openen.

Ondertussen heeft de gemeente Westland de komst van een islamitische basisschool opnieuw tegengehouden, meldt Omroep West. De gemeenteraad heeft besloten weer in beroep te gaan tegen een besluit van minister Arie Slob van Onderwijs. Drie lokale partijen, die samen een meerderheid vormen in de raad, houden de komst van de islamitische basisschool al jaren tegen.

Open brief aan Piet Emmer (2): u maakt van wetenschap een opiniemachine

0

Onlangs betichtte historicus en journalist Tineke Bennema slavernij-hoogleraar Piet Emmer van ‘prietpraat’ over het brandmerken van slaafgemaakten, waarvan Emmer beweerde dat zij dit niet zo erg vonden. Ook zou Emmer in zijn nieuwe boek de slavernij-rol van Nederland bagatelliseren – en dat zonder voetnoten. Emmer reageerde op Bennema: zij zou te weinig specifiek zijn in haar kritiek. Zijn oordeel over het brandmerken is gebaseerd op een historische bron, schreef hij ook. In deze nieuwe gastcolumn reageert Bennema op Emmer:

Geachte professor Emmer,

Hartelijk dank voor uw uitvoerige reactie op mijn open brief. Ik waardeer het enorm dat u tijd heeft willen vrijmaken om in dialoog te gaan over een episode die zich lang geleden heeft afgespeeld, ver weg, maar die door digitalisering dichtbij is gebracht en geactualiseerd.

Het zal u niet verbazen dat ik mij niet kan verenigen met uw antwoord. Het gaat om twee hoofdpunten: methode en inhoud.

De wetenschap – goede journalistiek ook – wordt uitgevoerd door verificatie, checken, dubbel checken en bronnenvergelijk om feiten vast te stellen, totdat deze feiten op hun beurt weerlegd kunnen worden door nieuwe gevalideerde informatie. U claimt dat slaafgemaakten brandmerken niet zo verwerpelijk vonden als wij nu, maar bedrijft een wetenschappelijke doodzonde door deze uitspraak slechts met één bron te onderbouwen.

Deze bron is planter Anthony Blom. Allereerst destilleert u uit zijn werk een halve waarheid: de te brandmerken plaats van de slaafgemaakte werd met kaarsvet ingewreven, wat niet opweegt tegen het feit dat de wond met citroen werd afgeblust om infectie te voorkomen (zie vele bronnen, onder andere Jan Herlein in 1718). Maar bovenal: u hangt uw redenering op aan een wc-eend-observatie van een man die de kolonisten en niet de slaafgemaakten vertegenwoordigde.

Als u een paar andere bronnen noemt die bevestigen dat de slaafgemaakten het allemaal fijn vonden, ben ik uw vrouw. U en ik en alle historici, wereldwijd, weten alleen dat er geen representatief onderzoek bestaat naar hoe slaafgemaakten brandmerken ervoeren.

Omdat u zelf deze enkele historische bron blijkbaar ook wat mager vond, zoekt u in uw brief nu uw toevlucht tot de antropologie als redding uit het zelf opgeworpen drijfzand. U stelt: ‘Het laatste wat je in Afrika wilde zijn was vrij.’ Bron?

Ook beargumenteert u dat Afrikanen niet vrij wilden zijn, omdat ze deel wilden uitmaken van een collectief. Don’t we all? Alleen niet onder een buitenlandse overheerser.

U vervolgt uw Hineininterpretierung door te veronderstellen dat Afrikanen daarom ergens – het doet er niet toe waar – bij wilden horen en dus zo’n brandmerk wel konden waarderen. Uzelf vindt dat ‘aannemelijk’.

U bent dus ook een wetenschapper die geschiedenis bedrijft op basis van speculaties. Wederom: bron? En welk beeld heeft u van een Afrikaan?

Zo lust ik er ook nog wel een paar. Zouden moslims en joden, die besneden zijn volgens hun traditie, in slavernij het ook gewaardeerd hebben als hun nieuwe heersers het mes in hun lichaam zetten?

De u bekende antropologen Richard en Sally Price lieten in hun studies zien – gebaseerd op interviews met zwarte Surinamers die in de jungle leven en nazaten zijn van slaafgemaakten – dat zowel deze Surinamers als hun Afrikaanse voorouders slavernij als een barbaars fenomeen bestempelden.

U bedrijft geschiedenis op basis van speculaties

U wilt mij aan het einde van uw brief geen collega noemen. Ik begrijp nu waarom: omdat u zelf op de stoel van de antropoloog bent gaan zitten.

U maakt van wetenschap een opiniemachine, losgezongen van feiten, en daarmee geeft u mensen een steuntje in de rug die wetenschap maar een mening vinden. Dat is ook mijn kritiek op uw nieuwe boekje, dat zonder voetnoten is en waarvan een derde deel besteed is aan polemiek. Ik neem aan dat u zelf ook stond achter het format?

Ik ben zelf bezig met een wetenschappelijke studie naar een tot slaaf gemaakte Afrikaan in Suriname die zichzelf bevrijdde, en die ik zal larderen met voetnoten. Mijn vorige werk was journalistiek mét bronverwijzing. En u schrijft dat ik in krantenartikelen geen voetnoten gebruik, maar in krantenartikelen gebruiken wij nu eenmaal geen voetnoten.

Ik weet dat u slavenregisters in uw studies heeft verwerkt, ver voordat deze gedigitaliseerd werden. Alleen zijn deze registers nu gemakkelijker toegankelijk. De kennis die hiermee algemeen wordt, leidt tot nieuwe vragen en nieuwe inzichten van leken en moderne historici – die anders tegen de geschiedenis aan kijken dan u. In plaats van hen nu te framen als activistisch, zou u eerst kritisch naar uw eigen paradigma kunnen kijken.

Ja, geschiedenis is een prachtige ontdekkingsreis door vreemde landen, maar alleen met de juiste methodologie slagen historici erin om de feiten van fantasieën te scheiden.

Ik vind het bijzonder spijtig dat u in de loop der jaren de harde wetenschap voor borrelpraat en politieke opinies heeft ingeruild, want ik heb bijzonder veel aan uw eerdere boeken gehad.

Desalniettemin uw collega blijvend,

Tineke Bennema

Turkije deporteert mogelijk 19 Syriërs wegens ‘provocatief eten van banaan’

0

De politie in het West-Turkse Izmir heeft zaterdag nog eens acht Syrische vluchtelingen opgepakt vanwege het ‘provocatief eten van bananen’. Daarmee staat de teller nu op een totaal van negentien Syriërs die mogelijk hierom worden uitgezet. Dit meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

Volgens het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken verstoren ‘de vreemdelingen’ de openbare orde en de veiligheid.

De bananenrel ontstond vorige week toen sommige Syriërs filmpjes deelden van zichzelf waarop ze opzichtig bananen aan het nuttigen waren. Een ludieke protestactie tegen de uitspraken van een Turkse burger in een tv-reportage die het niet kon hebben dat ‘Syriërs kilo’s bananen kopen’, terwijl hij zelf dat niet kan veroorloven.

Hierop kwam het ministerie van Binnenlandse Zaken in actie met een deportatie-dreigement: iedere vreemdeling die aan de bananenactie meedoet, kan het land worden uitgezet.

In Turkije verblijven ongeveer vier miljoen Syriërs, die de burgeroorlog zijn ontvlucht. Veel Syrische kinderen en jongeren zijn nooit in Syrië geweest of hebben dat land op vroege leeftijd verlaten.

Ze werden door de Turkse regering tot een aantal jaar terug coulant behandeld. Die tijden zijn veranderd. De Syrische aanwezigheid in Turkije wordt steeds meer geproblematiseerd, met name door de Turkse oppositie. De regering gaat daar nu steeds in mee.

Griekse ex-minister Varoufakis fileert EU-grensbeleid: ‘Inhumaan en dom’

0

In de Belgische krant de Morgen pleit de Griekse econoom en ex-minister Yanis Varoufakis voor een eind aan de mensenrechtenschendingen aan de Europese grenzen.

‘We kunnen het feit niet veranderen dat de mens een migrerende soort is. De homo sapiens zijn constant in beweging, al sinds het prille begin, toen we vanuit Afrika de wereld bestreken’, aldus Varoufakis, die tijdens de Eurocrisis van 2015 kortstondig de Griekse minister van Financiën was.

Hij stelt dat er overal op de wereld ‘nakomelingen van Europeanen wonen’, die hij ziet als ‘dé grootste netto-exporteurs van migranten in de geschiedenis.’

Hij heeft geen boodschap aan ‘de problemen’ die migratie met zich mee zouden brengen, zoals achterstanden, discriminatie en armoede. De migrerende aard van het beestje is niet te veranderen, vindt hij.

‘Maar wat doen we? Enorm veel geld verspillen aan beveiligde grenzen. We laten mensen sterven aan onze deur en doen alsof het ons probleem niet is. We duwen gammele bootjes terug de zee in, waardoor vluchtelingen verdrinken. Beseffen we dat wel, dat we elke dag fundamentele mensenrechten schenden?’

De website Aegean Boat Report zegt dat dit weekend de grootste pushback vanuit de Griekse wateren naar Turkije heeft plaatsgevonden, waarbij een schip met vierhonderd mensen is teruggeduwd.

Varoufakis, die zelf actief was voor de linkse partij Syriza, vindt de omgang met vluchtelingen door de huidige rechtse regering ‘triest’. Hij bezoekt wel eens een vluchtelingenkamp.

‘Het is een gevangenenkamp. We sluiten mensen op omdat ze geen papieren hebben, en in tegenstelling tot gedetineerden weten ze niet eens hoelang ze er zullen blijven. Het zijn onschuldige mensen achter de tralies van de Europese Unie.’

Varoufakis meent dat die mensen ‘juist nodig zijn’ in Europa: ‘De wetenschappers achter het Pfizer-vaccin kwamen uit Turkije. Laten we de mensen in de gevangenenkampen in Griekenland niet beschouwen als vijanden, maar als de medeburgers die ons zullen redden van de volgende pandemie. In die zin is het Europees beleid niet alleen onmenselijk, maar ook dom.’

VK: zwarte voetballer Wilfried Zaha hekelt Instagram na racisme-storm

0

Crystal Palace-speler Wilfried Zaha heeft Instagram opgeroepen om racisme serieuzer te nemen. Afgelopen zaterdag kreeg hij op het sociale platform racistische beledigingen naar zijn hoofd geslingerd, nadat hij had gescoord in de met 2-0 gewonnen wedstrijd tegen Manchester City.

De international uit Ivoorkust plaatste screenshots op Instagram van racistische berichten die hij had ontvangen. Degenen die ze verstuurden waren boos, omdat Manchester City-verdediger Aymeric Laporte een rode kaart kreeg na een overtreding tegen Zaha.

Zaha zegt dat hij de screenshots over racisme niet plaatste om veel likes te krijgen. ‘Ik ben hier niet voor al die onzin die wordt uitgekraamd, in plaats van het eigenlijke probleem op te lossen!’ Hij vindt dat Instagram beter zijn best moet doen om racisme uit te bannen.

Hij vertelt ook het racisme inmiddels gewend te zijn en dat dit gewoon hoorde bij zijn werk. Maar hij laat zich niet door de racisten het veld uitslaan, ‘want ik zal altijd ZWART EN PROUD zijn!’

Almeloos raadslid waarschuwt: ‘Grijze Wolven zijn onder ons’

0

Het Almelose raadslid Robin Gelici waarschuwt voor de Grijze Wolven, een extreemrechtse Turkse groepering. ‘Ze zijn onder ons’, zegt hij in het Twentse dagblad Tubantia.

De Armeens-Nederlandse Gelici, die onlangs zijn CDA-lidmaatschap opzegde, wilde weten of er ‘verdachte ontwikkelingen’ zijn bij Turkse verenigingen of stichtingen. Maar het gemeentebestuur antwoordt ‘geen signalen’ te hebben dat Turkse organisaties in Almelo contacten hebben met de Grijze Wolven en dat niet de gemeente maar de AIVD ‘verdachte’ situaties moet monitoren.

Gelici is het daar niet mee eens. In september openende een gebouw van de Turkse Nederlandse Federatie (TNF) in Almelo zijn deuren. De TNF is gelieerd aan de Turkse partij MHP, die gelieerd is aan de Grijze Wolven. Gelici wijst erop dat landelijk TNF-voorzitter Murat Gedik aanwezig was. ‘Hij wordt gezien als de hoogste man van de Grijze Wolven in Nederland.’

Gedik was enkele jaren terug ook aanwezig bij de Turkse demonstratie tegen het Armeense Genocide-monument in Almelo bij de Armeense kerk. Hij en anderen maakte toen een handgebaar dat verwijst naar een wolf, aldus Gelici. ‘De Grijze Wolven zijn onder ons.’

De Turks Nationale Federatie ontvangt geen subsidie van de gemeente Almelo. Op dit moment loopt er, na aanleiding van een motie in de Tweede Kamer, een onderzoek naar de vraag of de Grijze Wolven verboden kunnen worden.

Israëlische diplomaat verscheurt VN-rapport: ‘Obsessieve bias tegen Israël’

0

De Israëlische ambassadeur bij de Verenigde Naties uitte vrijdag tijdens een VN-top op wel heel onconventionele wijze zijn kritiek op de VN-mensenrechtenraad UNHCR.

Ambassadeur Gilad Erdan besloot een Israël-kritisch jaarverslag van de UNHRC op het podium te verscheuren. De UNHRC laat zich al sinds de oprichting, vijftien jaar geleden, leiden door een ‘obsessieve anti-Israëlische vooringenomenheid’, zei hij.

‘UNHCR heeft Israël aangevallen met 95 resoluties. Zet dit af tegen de 142 resoluties tegen alle andere landen samen.’ Zo is het aantal UNHCR-resoluties tegen Iran, volgens Erdan niet bepaald een baken van respect voor mensenrechten, op twee handen te tellen.

Israël, daarbij vaak gesteund door de Verenigde Staten, beschuldigt de UNHRC al langer van een anti-Israëlische bias. Het land wil om die reden ook niet meewerken met VN-onderzoeken naar mensenrechtenschendingen.

Dominee in Urk: volgens islam maken terroristen meeste kans op hemel

0

Een dominee preekte gistermiddag in de Maranatha-kerk in Urk dat moslims volgens de islam de meeste kans maken om in de hemel te komen als ze een terreurdaad plegen.

Predikant Reinier van Kooten uitte kritiek op andere godsdiensten, zoals het boeddhisme ‘waarbij je moet mediteren om los te komen van materie, maar als je uit je meditatie loskomt zit je weer op de grond’.

Het christendom zou ook superieur zijn aan de islam. Dit, omdat volgens Van Kooten het betreden van de hemel niet van jezelf, maar van Gods uitverkiezing afhangt.

In de islam moet je eerst de vijf zuilen (geloofsbelijdenis, bidden, aalmoezen, vasten en de Mekka-reis) uitvoeren voordat je kans maakt op de hemel, aldus Van Kooten.

Van Kooten zei dat ‘als je [als moslim] een terreurdaad doet, dan heb je nog het meest kans dat je in de hemel komt’.

Het bewuste fragment uit zijn preek leidt tot kritische reacties op Twitter. ‘Waarom zouden zoveel mensen daar toch op xenofobe partijen stemmen?’, vraagt een twitteraar zich retorisch af.

Een islamitische twitteraar vraagt aan SGP-leider Kees van der Staaij of hij dit bedoelt wanneer hij het in de Tweede Kamer heeft over ‘Heb elkaar lief’: ‘Of is dit niet het ware christendom?’

Weer een andere twitteraar schrijft: ‘Het Christendom is de enige ware godsdienst volgens ‘dominee’, maar waarom hebben ze er dan 87 verschillende takken, die allemaal vinden dat zij de juiste richting bewandelen? Die bovendien vaak onderlinge haat en nijd laten zien.’

In zijn preek keerde de dominee zich ook tegen de ‘genderideologie’ die de binaire verdeling van de mensheid in mannen en vrouwen ter discussie stelt. ‘Het is toch van de gekken. Ik kan mij laten ombouwen, maar iedere cel in mijn lichaam laat zien dat ik man ben.’

Dominee Van Kooten is inmiddels met emeritaat. Hij komt zelf niet uit Urk.

Eén stap vooruit, drie stappen achteruit

0

Na veertien jaar studie scherpte het Vaticaan deze zomer de straffen aan voor seksueel misbruik binnen de rooms-katholieke kerk. Goed nieuws voor de getroffenen, maar in de praktijk een lastige zaak. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde drie weken geleden dat slachtoffers het Vaticaan en de Paus niet kunnen aanklagen.

Dat zit als volgt. De leiding van de wereldkerk zetelt in het Vaticaan en het Vaticaan is een staat zoals alle andere landen. Hierdoor valt alles wat er gebeurt binnen die kerk niet onder de jurisdictie van een buitenlandse rechtbank. Hierdoor staan de slachtoffers uiteindelijk toch met lege handen. Zij zijn door het hof in het ongelijk gesteld.

Deze wirwar aan regels brengt mij weer terug naar het einde van de vorige eeuw. De verhoudingen tussen de Joodse en de Rooms-Katholieke gemeenschap zijn danig verstoord. Poolse nonnen hebben in 1984 een klooster gevestigd binnen het voormalige vernietigingskamp Auschwitz. Het is bedoeld als plaats van gebed, notabene ook voor verreweg de meeste slachtoffers daar: de honderdduizenden Joden.

Maar voor Joden is Auschwitz een enorme Joodse begraafplaats. Een klooster hoort daar niet. Te midden van alle Joodse protesten liet een van de toenmalige Nederlandse bisschoppen zich in een interview erg negatief uit over de Joden. Eens te meer reden voor ons rabbijnen om bij die bisschop van het Bisdom Haarlem op audiëntie te gaan.

Het gesprek begint vriendelijk. ‘Ook in mijn ouderlijk huis hebben wij wel eens Joden over de vloer gehad’, zegt de bisschop. Daarna komt het klooster in Auschwitz ter sprake: ‘Heren rabbijnen, de Nederlandse bisschoppen willen niets liever dan dat de nonnen zo snel mogelijk hun klooster in Auschwitz verlaten.’ Wij denken dat het gesprek hiermee de goede kant uitgaat.

Maar dan: ‘Het probleem is dat wij als bisschoppen volgens ons kerkelijk recht niet over de grenzen van ons eigen bisdom heen mogen spreken. Dus wij mogen ons vanuit Nederland niet bemoeien met wat er zich afspeelt binnen het Bisdom van de Poolse stad Krakau, waar Auschwitz onder valt.’

Het gesprek wordt lastiger. ‘De bisschop van Krakau, monseigneur Marcharski, heeft zich weliswaar eerder negatief uitgelaten over de Joodse bemoeienissen met het klooster in het concentratiekamp. Hoewel hij van de zaak af wil, komt hij twee problemen tegen. Om een klooster te verplaatsen hebben wij een nieuw gebouw nodig. Bouwmaterialen zijn schaars in het arme Polen. Daarnaast wordt het hele probleem van de Joden in Polen niet gezien. Volgens de visie van onze kerk in Polen wordt Auschwitz als niet een specifieke plaats van vernietiging van Joden, maar gewoon van Polen gezien. Ook als dat beeld niet overeenkomstig de waarheid is, zal het nog jaren duren tot het in de ogen van de Poolse bevolking is bijgesteld. Tot dat moment hoeft de Joodse gemeenschap niet te rekenen op enige steun van de kerk in deze zaak.’

‘Het probleem is dat wij als bisschoppen niet over de grenzen van ons eigen bisdom heen mogen spreken’

Wij doen nog een poging. ‘En Paus Johannes Paulus II? Deze komt zelf uit Polen. Heeft hij dan ook geen invloed?’

De bisschop kijkt ons welwillend aan. ‘Inderdaad, de Paus. De Heilige Vader is de enige die wél over de grens van zijn eigen bisdom Rome heen mag spreken. Dus dat zou kunnen. Alleen hiervoor geldt volgens hetzelfde kerkrecht ook een beperking. De Paus mag zich bemoeien met zaken in de andere bisdommen wanneer het gaat over geloofszaken of over ethische kwesties. De plaats die de nonnen hebben uitgekozen om te gaan wonen in Auschwitz, is echter geen geloofszaak of een kwestie van ethiek. Het gaat hier allen maar over een vestigingsplaats van een klooster. Om hiermee over de grenzen van zijn bisdom heen te spreken is ook de Paus niet toegestaan.’

En zo staan wij even later met lege handen op de stoep van het bisschoppelijk paleis. Toen beseften wij nog niet dat deze kerkelijke tactiek, van één stapje vooruit en drie stappen achteruit, zoveel jaren later bij het onbeschrijfelijk leed van de misbruikzaken gewoon op dezelfde manier ook zou worden toegepast.