10.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 605

De pijn van minderheden om Peter R. de Vries

0

‘Hoe gaan we de moord op Peter R. de Vries verwerken?’, vraagt RTL-programmadirecteur Peter van der Vorst zich af voor de NOS. ‘We moeten dit met zijn allen verwerken’, zegt hij en ik schiet weer vol.

Het is film nummer zoveel over Peter sinds de moordaanslag. De angst om hem te verliezen liet mij onafgebroken kijken naar zijn mooie, stoere en rechtvaardige optredens. Een diep verlangen naar Peters strenge en beschermende stemverheffingen maakte zich van mij meester. Van die zeldzame momenten op Nederlandse tv, toen hij het principieel voor mij, voor jou en uiteindelijk voor ons allemaal opnam tegenover een Jan Peter Balkenende, een Jeroen Pauw en die verachtelijke Hero Brinkman van de PVV.

Steeds keken mijn ouders met grote ogen mee, luisterend naar de halfslachtige vertalingen uit mijn mond. Tot ik het niet meer volhield, en met betraande ogen naar mijn zolderkamer vertrok.

Hoe gaan we dit verwerken? Goede vraag. En het antwoord is ook juist: ‘Met zijn allen moeten we dit verwerken.’ Maar met alle respect naar Van der Vorst, ‘met zijn allen’ is dus nou net niet wat er gebeurt in Nederlandse media.

Als we de necrologieën en reacties erop naslaan is weinig te merken van de specifieke betekenis van Peter R. de Vries voor biculturele Nederlanders. Hoewel Peter terecht geëerd wordt om zijn vasthoudendheid als ‘journalist’ en ‘crimefighter’, blijft de pijn van minderheden om Peter onbenoemd.

Peter was niet alleen maar die ‘journalist’ of ‘crimefighter’. Hij was ook een antiracist in hart en nieren, in een tijd dat bijna iedereen in de politiek en media xenofober werd

Ik kwam alleen non-descripte en contextloze vermeldingen tegen, zoals deze in Trouw: ‘Door de Lange Leidsedwarsstraat trekt dondermiddag een gestage stroom van mensen om de misdaadverslaggever eer te bewijzen. Alle bevolkingsgroepen laten zich zien. Een vrouw in Surinaamse dracht komt aanlopen met een bos rozen.’

Er is een reden waarom ‘alle bevolkingsgroepen’ zich laten zien. Maar kennelijk moeten we daar naar gissen. Of het wordt gebracht zoals politievakbondsvoorzitter Jan Struijs het misplaatst deed, in een artikel met overigens alleen maar witte mannen:

‘Soms belde hij me op vanuit zijn auto en dan kon hij enorm tekeergaan. Over het gebrek aan diversiteit binnen de politie. Dan vond hij dat we er helemaal niks van bakten. Dan zei hij: ‘Jullie verliezen de aansluiting met de maatschappij, hoe kán dat nou?’ Als hij dan was uitgeraasd, vroeg ik: ‘Ben je klaar?’ Die humor had hij zelf ook. Mede door Peter zijn er zaken veranderd binnen de politie.’

Dit kan Struijs dus zonder blozen zeggen: dat er ‘zaken’ veranderd zouden zijn binnen de politie. Waar Peter hem duidelijk maakte dat de politie de aansluiting met de maatschappij mist, missen Nederlandse media nu ‘onze’ pijn om Peter. Hij was niet alleen maar die ‘journalist’ of ‘crimefighter’. Hij was ook een antiracist in hart en nieren, in een tijd dat bijna iedereen in de politiek en media nog xenofober werd.

Het is typisch dat met name op social media deze kant van Peter op ons beeldscherm verschijnt. Bijvoorbeeld op de Facebook-pagina van de islamitisch geïnspireerde partij Nida. Dat deze antiracistische kant niet de plek krijgt die hij verdient op nationale media, druist in alles tegen de filosofie van Peter én die van zijn kinderen.

In de paginagrote rouwadvertentie delen Royce en Kelly de leefregel mee die hun vader hen heeft meegegeven: ‘Blijf wie je bent, houd als het nodig is je rug recht, kom op voor zwakkeren en minderheden.’

De antiracistische beweging heeft een prachtige bondgenoot verloren, wiens plek nooit meer vervuld gaat worden. De pijn is groot. Onze rouw is diep. En alsof dit nog niet erg genoeg is, zie ik op Facebook sommige moslims respectloos discussiëren of onze gebeden voor Peter nou wel of niet mogen. Want hij was geen moslim.

Je islamitische identiteit op zo’n manier centreren is niet alleen egoïstisch, maar ook on-islamitisch. Peter was een mens. Een held. En als de islam menselijkheid en vrede betekent, wat we zo vaak beweren, dan voer je zo’n discussie niet. Klaar. Laat de nabestaanden en iedereen die van Peter hield in vrede rouwen.

BIJ1-leden boos na exit Quinsy Gario: ‘Koloniale machtsspelletjes’

0

Het uit de partij zetten van antiracisme-activist Quinsy Gario heeft voor onrust binnen BIJ1 gezorgd. Boze partijleden wijzen met een beschuldigende vinger naar niet nader genoemde witte leden, die verantwoordelijk zouden zijn voor de spanningen in de partij.

Aanleiding van de onrust binnen BIJ1 is het uit de partij zetten van partijprominent Quinsy Gario, die nummer 2 stond op de kandidatenlijst bij de verkiezingen van maart. BIJ1 behaalde toen één zetel. Gario is geschorst als lid vanwege ‘signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’.

Het partijbestuur polste in reactie op deze ‘signalen’ advocatenbureau Van Overbeek de Meyer uit Deventer, gespecialiseerd in conflictbemiddeling, om alles te onderzoeken. Volgens het bestuur waren de uitkomsten van het onderzoek schokkend. Het bestuur wil niet vertellen wat de uitkomsten van het onderzoek zijn en wat er precies is gebeurd. Volgens een woordvoerder gaat het niet om seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt de NOS.

Gario vertelde aan dagblad Trouw dat hij officieel nog niets gehoord had van zijn schorsing als lid. Hij zei ook dat hij niet de kansen heeft gekregen zijn kant van het verhaal te vertellen. Volgens Gario kampt BIJ1 met pestgedrag en machtsmisbruik en was hij degene die dit aan de kaak probeerde te stellen. Daarom probeerde de partijtop ‘mijn bestaan binnen de partij te bemoeilijken’.

Het bestuur stelt dat Gario wel op de hoogte is gebracht van het feit dat hij als lid is geschorst, en heeft hij schriftelijk bijgedragen aan het onderzoek van Van Overbeek de Meyer. Tegen zijn schorsing, die nog geen royement is, kan Gario nog in beroep.

Bij een deel van BIJ1 valt de schorsing van Gario slecht. ‘Ik ben in shock over hoe Quinsy Gario wordt behandeld’, twittert Mariam el Maslouhi, naast presentatrice van de Dipsaus Podcast ook BIJ1-bestuurslid in Den Haag. El Maslouhi wijst met een beschuldigende vinger naar ‘sommige mensen bij BIJ1’, die volgens haar ‘niet weten hoe ze zwarte mensen en mensen van kleur horen te bejegenen’.

El Maslouhi kreeg, zegt ze, meerdere keren een telefoonoproep van een witte vrouw van het landelijk bestuur, die haar zou hebben verteld wat zij – als vrouw van kleur uit een andere stad – moest doen. ‘Besef: deze vrouw woont niet in Den Haag en denkt mij te kunnen bellen. LOL. Ik heb elke x snel opgehangen en haar nummer opgeslagen als ‘don’t pick up’‘, schrijft ze.

Ook oud-bestuurslid Manju Reijmer laat op een soortgelijke manier van zich horen. ‘BIJ1 wordt vanaf dag 1 al geplaagd door racisme en hebzucht’, stelt Reijmer op Instagram. ‘Toen ik vol enthousiasme en moreel plichtsbesef bij BIJ1 aansloot in 2017 was het al een probleem dat de meest vocale mensen wit waren. En dit waren typisch goed bedoelde, weinig geïnformeerde maar zeer uitgesproken mensen. Het hele cliché. En ik heb met eigen moeten toezien hoe zwarte bestuursleden werden geroyeerd door witte mensen.’

Maar volgens Reijmer gaat de uitsluiting van en het marginaliseren van niet-witte mensen bij BIJ1 dieper. ‘Het gewicht van de campagnes runnen en het bestuur leiden kwam vrijwel geheel (met een enkele geweldige uitzondering na) op mensen van kleur. Ik zelf heb een burn out aan het bestuur en de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 overgehouden’, bekent het oud-bestuurslid. ‘Maar keiharde strijders zag ik nog harder kapot gaan terwijl witte mensen lachend overeind bleven.’ Zij wilden bovendien de baas spelen, aldus Reijmer, ‘zonder kritiek’.

Reijmer wijst op Gario’s voortrekkersrol in de beweging Kick Out Zwarte Piet. ‘Zonder hem zou er geen BIJ1 kunnen bestaan.’ Wel twijfelt hij: ‘Ik weet het: geloof slachtoffers altijd. En iemands goede daden sluiten niet uit dat hij inderdaad over de scheef is gegaan.’ Maar, schrijft hij ook: ‘Wie is hier het slachtoffer? Als een van de meest kritische zwarte mensen in Nederland door een overwegend wit partij bestuur door een wit advocatenbureau wordt onderzocht en woorden als ‘onveilig’ worden gebruikt gaan bij [mij] de racisme alarms af.’

Over partijleider Sylvana Simons wil Reijmer geen kwaad woord kwijt. Witte leden hebben het gedaan. ‘Er zit een rot in die er uitgeslopen moet worden. Mensen met ontelbaar privileges moeten hun plek kennen en degenen die hun voor zijn gegaan. En de geschiedenis kennen van een zwarte man publiekelijk villifyen. Als ze dat niet doen horen ze niet naast Simons te staan’, aldus Reijmer, verwijzend naar de beruchte lynchings in de Verenigde Staten in de negentiende en twintigste eeuw, die aan duizenden zwarte mensen het leven hebben gekost.

Ook roept Reijmer de partijleden van BIJ1 op het partijbestuur te mailen, met als boodschap dat het uit de partij zetten van Quinsy Gario onacceptabel is. ‘Ik had er drie jaar geleden al mee moeten afrekenen. Maar nu is het echt afgelopen met de koloniale machtsspelletjes binnen deze vernieuwende en ijzersterke partij.’

Ben & Jerry’s stopt ijsverkoop in bezette Palestijnse gebieden

0

IJsmerk Ben & Jerry’s zal geen ijs meer verkopen in de bezette Palestijnse gebieden. Dit laat het bedrijf vandaag weten in een persbericht.

De ijsfabrikant stelt dat het verkopen van Ben & Jerry’s-ijs in de bezette gebieden op de Westbank, waar veel Israëlische nederzettingen zijn, niet in overeenstemming is met de waarden van het bedrijf.

Volgens Ben & Jerry’s hebben ‘onze fans en vertrouwde partners’ hun zorgen geuit over de Israëlische bezetting van Palestijnse gebieden, en heeft het bedrijf besloten om voortaan geen ijs meer te verkopen aan Israëlische nederzettingen.

Op dit moment loopt er nog een licentieovereenkomst met een bedrijf in Israël dat ijs in Israël produceert en in de regio distribueert. Deze licensie, die eind volgend jaar afloopt, zal niet worden verlengd.

Hoewel Ben & Jerry’s niet langer in de bezette Palestijnse gebieden zal worden verkocht, worden de ijsjes straks nog wel verkocht in Israël zelf.

Turkije hekelt ‘islamofobe’ uitspraak Europees Hof over hijabs op het werk

0

Ankara is ontstemd omdat het Europees Hof van Justitie werkgevers toestaat onder bepaalde voorwaarden het dragen van de hoofddoek te verbieden. Turkije spreekt van ‘islamofobie’.

Het Europese Hof van Justitie heeft met deze uitspraak een basis en wettelijke dekmantel voor discriminatie geschapen, en dat in een tijd waarin ‘in een tijd waarin de islamofobie, het racisme en de haat die Europa in gijzeling hebben genomen aldus het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Zaterdag veroordeelde een woordvoerder van president Erdogan, de uitspraak van het Europese hof: ‘Dit verkeerde besluit is een poging om racisme legitimiteit te verlenen.’

Nadat de AKP van Erdogan in 2002 aan de macht kwam, kwam er grotendeels een einde aan de seculiere erfenis van Mustafa Kemal Atatürk, die vrouwen aan de universiteit verbood om een hijab te dragen.

Erdogan werpt zich op als de voorvechter van moslims wereldwijd, vooral voor de moslims in het Westen. Zij zijn volgens hem slachtoffer van moslimhaat en racisme.

Egypte laat prominente activisten vrij

0

Zes prominente Egyptische activisten zijn gisteren vrijgelaten uit de gevangenis. Dit, na maandenlang te zijn vastgehouden op beschuldiging van deelname aan of hulp aan terroristische groeperingen en het verspreiden van nepnieuws.

Het gaat onder meer om journalist en activist Esraa Abdel Fattah (foto). Zij was een van de organisatoren van de Egyptische revolutie van 2011, die een einde maakte aan de dertigjarige heerschappij van dictator Hosni Mubarak. Ze heeft meer dan 21 maanden gevangen gezeten, vertelt haar advocaat aan het internationale persbureau Reuters.

‘Het gaat heel goed met haar. Ze is opgewekt en ze is zeker erg blij met deze beslissing, om haar leven weer op te pakken’, zei hij, eraan toevoegend dat de zaak open blijft en dat ondanks haar vrijlating het onderzoek loopt.

Activist en advocaat Mahienour el-Masry, journalist Moataz Wednan, de linkse columnist Gamal al-Gamal, de linkse politicus Abdel Nasser Ismail en journalist Mostafa al-Asar werden ook vrijgelaten, aldus een advocaat die hen vertegenwoordigt en een gerechtelijke bron. Ook tegen hen lopen de aanklachten nog, voegde de advocaat eraan toe.

Volgens sommige analisten is hun vrijlating een geste na kritiek vanuit Washington. De Verenigde Staten waarschuwden vorige week om de lopende onderhandelingen over de verkoop van wapens met Egypte mede af te laten hangen van de mensenrechtenschendingen in het land.

De timing is verder opmerkelijk omdat deze vlak voor het offerfeest is dat morgen begint. Ook in sommige andere islamitische landen wordt het offerfeest door de machthebbers aangegrepen om zich van hun goedlachse kant te laten zien en gevangenen genade te schenken. De koning van Marokko doet dit bijvoorbeeld regelmatig, al heeft hij Nasser Zefzafi, leider van de dissidente Rif-beweging, nog niet vrijgelaten.

Aboutaleb wil onafhankelijk onderzoek naar racisme bij Nederlandse politie

0

Ahmed Aboutaleb wil een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar de aard, omvang en impact van discriminatie bij de Nederlandse politie. Dit stelt de Rotterdamse burgemeester in een brief aan justitieminister Ferd Grapperhaus, aldus Dagblad 010.

Het wetenschappelijk onderzoek moet alle niveaus binnen de politie onderzoeken, schrijft de burgemeester. Er moet onder andere gekeken worden naar de invoering van een vorm van tuchtrecht. Het onderzoek zal moeten worden gebruikt als input om het beleid te veranderen.

‘Verandering kost tijd en kan niet zonder vallen, opstaan en daarvan leren. We hechten veel belang aan een open en reflectieve politieorganisatie die open staat voor tegengeluid’, aldus Aboutaleb in zijn brief.

De Rotterdamse politie vervult een voortrekkersrol, aldus Aboutaleb. Hij schrijft Grapperhaus over de verschillende initiatieven en samenwerking rond werving van divers personeel, verbinding met de wijk, discriminatierechercheurs, het bevorderen van professioneel controleren en het bevorderen van inclusief leiderschap.

‘De opgave die er ligt is stevig’, schrijft de burgemeester. ‘En het is goed om te vernemen dat nu de eerste stappen worden gezet om te komen tot een landelijke, eenduidige monitor voor ervaren politiebejegening, in het bijzonder met betrekking tot discriminatie.’

Meisje spreekt zich uit tegen racisme, krijgt lawine aan racistische reacties

0

Een zestienjarig zwart meisje is dit weekend op social media racistisch bejegend, nadat ze zich in het Parool uitsprak tegen racisme.

De Amsterdamse vierdeklasser Kymmora Vrede schreef in het Parool een spoken word-gastcolumn over racisme. Hierin hekelt ze de ‘witte maatschappij’ die zwarte mensen zou achterstellen.

‘Een maatschappij waar mijn stem niet telt, een maatschappij waar mijn cultuur een gevaar is. Een maatschappij waar ik een stereotype ben, een grap. (…) Een maatschappij waar de mensen die mij vertegenwoordigen, woorden gebruiken die mij niet vertegenwoordigen. Waar ik weggestuurd word naar mijn eigen land. Maar een land dat ik niet ken, omdat dat van mij is afgepakt.’

Hierop wensten talloze social mediagebruikers Vrede, geboren en getogen in Amsterdam, een enkele reis naar Afrika. Een greep:

‘In een blank land wonen en dan boos zijn dat er blanken wonen. Pak lekker de boot dan?’, twittert ex-journalist Jan Roos.

Een andere twitteraar: ‘Inpakken en wegwezen en op de nevercomebackline ermee!’

Weer een andere twitteraar reageert dat Vrede moet ‘oprotten naar de klapperboom.’

‘Veel blanke meisjes van 16 durven de straat niet meer op’, zegt nog een andere twitteraar. ‘Dus waar ze last van hebben op een vliegtuig retour.’

En weer een andere twitteraar vraagt: ‘Zullen we een actie beginnen om geld in te zamelen voor haar voor een enkele reis naar haar paradijs?’

Antiracismeactivist Jerry Afriyie neemt het op Facebook op voor Vrede: ‘Jouw uiteenzetting van jouw alledaagse realiteit in jouw land Nederland doet veel witte mensen in de verdediging schieten. (…) Helaas zijn mensen zo bang voor je stem dat ze deze weer willen afpakken. Helaas voor deze losers kunnen ze je stem, noch je licht dimmen.’

Er is ook inhoudelijke kritiek op het stuk van Vrede. De Marokkaans-Nederlandse schrijver Jamal Ouariachi bekritiseert het fenomeen wokeness: ‘En dan krijg je deze ellende van een gebrainwashte, Amsterdamse puber. Waar te beginnen…’, twittert hij. Socioloog Eric Hendriks-Kim onderschrijft dit: ‘Hele treurige Amerikaanse import. Ik hoop dat men ophoudt jonge mensen dit soort paranoia aan te praten.’

Wat te bingen deze vakantie? Onze kijk- en luistertips

0

Er viel dit jaar weer veel te kijken en te luisteren over biculturaliteit, zingeving en vrijheid – te veel om bij te houden. Redactie, journalisten en columnisten van de Kanttekening maakten een selectie uit de eindeloze stroom films, series en podcasts.


Film: Meskina (bioscoop) | Hoe ziet een modern sprookje eruit als de prins van zijn witte paard valt en de prinses er zelf op klimt? Wanneer je als vrouw de dertig aantikt, verwacht iedereen van alles en nog wat van je. Leyla heeft geen man, geen kind, geen duidelijk carrièrepad en wordt daarom bestempeld als ‘meskina’ – een zieligerd. Meskina is een sprankelende moderne komedie over een dertiger die haar eigen weg probeert te vinden, ondanks alle verwachtingen en vanzelfsprekendheden die horen bij het ideaalbeeld van familie, liefde en werk. Met onder meer Maryam Hassouni, Nasrdin Dchar, Soundos el Ahmadi en Bilal Wahib. Hoda Hamdaoui


Film: Quo vadis Aida? (bioscoop) | Vertaler Aida werkt op een VN-basis ten tijde van de Bosnische genocide. Terwijl het gebied steeds onveiliger wordt, zoeken ook Aida’s echtgenoot en zonen onderdak op de basis. Aida is vastberaden hen in veiligheid te brengen. De film toont de verhouding tussen de Nederlandse Dutchbatters, de Servische militairen en de Bosnische burgers. Een film waarvan je weet hoe hij eindigt, maar toch hoopt dat er ergens een God groot genoeg is om de geschiedenis te veranderen. Te zien in de bioscopen in Den Haag en Amsterdam. Süheyla Yalcin


Podcast: Unlocking Us (Spotify) | Podcastshow van de Amerikaanse Brené Brown over hoe kwetsbaarheid onze kracht is. Een speciale shout-out naar de aflevering met Dr. Clint Smith die het boek How the Word is Passed schreef, waarin hij blootlegt hoe Amerikanen vandaag de dag naar het Amerikaanse slavernijverleden kijken. In deze aflevering legt hij een link tussen het Amerikaanse gevangenisleven en het slavernijverleden op een manier die je zelden hoort. Süheyla Yalcin


Film: His House (Netflix) | In deze Netflix-original ontsnapt een stel aan de oorlog in Zuid-Soedan, om te belanden in een vervallen Engels dorpje. In het aftandse huis waar ze worden neergezet, worden ze geplaagd door demonen uit hun moederland – figuurlijk, maar ook letterlijk. Kunstige, zeker geen platte, horrorfilm die oorlogstrauma’s verweeft met het bovennatuurlijke. Arnout Maat


Film: In the Heights (bioscoop) | Deze Amerikaanse musicalfilm onder regie van Jon M. Chu is een sprankelende verfilming van de gelijknamige Broadwaymusical. De film verhaalt over het leven van Latino’s in de wijk Washington Heights in New York. Terwijl zij hun dromen najagen, worden panden in de wijk opgekocht door grote bedrijven en speculanten. Nu in de bioscoop te zien. Mercita Coronel


Podcast: The Misfits (Spotify) | Zet de radio even uit en doe gelijk ook je brein maar uit. The Misfits Podcast is zeer waarschijnlijk iets waar je nog nooit naar hebt geluisterd. Zes YouTubers vertellen over hun avonturen, worstelingen en transities – zoals een van de leden die uitkomt als transgender – die ze meemaken in het leven en de online YouTube-wereld. Caner Mert


Film: Bumi Manusia (Netflix) | Zoals Multatuli’s Max Havelaar verplichte kost is tijdens de Nederlandse geschiedenislessen, zo is Bumi Manusia dat voor Indonesische studenten. Deze historische roman, geschreven door de Indonesische Pramoedya Ananta Toer in 1980, beschrijft op pijnlijke wijze hoe de Indonesische bevolking door de Nederlandse koloniale bezetters werd behandeld. Het boek is in 2019 verfilmd door de veelgeprezen regisseur Hanung Bramantyo. Wellicht ooit verplichte kost voor Nederlandse geschiedenislessen, maar deze zomer kun je de film in elk geval op Netflix bekijken. Fitria Jelyta


Serie: Arslan Senki / The Heroic Legend of Arslan (Netflix) | Deze intelligente Japanse anime-serie is gebaseerd op de fantasieboeken van Yoshiki Tanaka, op hun beurt gebaseerd op het 19-eeuwse Perzische epos Amir Arsalan. Kroonprins Arslan probeert het koninkrijk Pars terug te veroveren op Lusitania. Pars staat voor Perzië, Lusitania is een christelijk rijk uit Europa – met inquisitie en een gestoorde geestelijke – en ten oosten van Pars ligt Turan, dat staat voor de Turkse landen. De wendingen, de karakters, de humor en vooral de actie maken het de moeite waard. De geweldige Japanse intro- en ending-songs maken het af. Ewout Klei

Schotse politiek praat over verplichte ‘anti-islamofobie-training’ voor pers

0

Journalisten moeten training krijgen over de rol van de media bij ‘het aanmoedigen van islamofobie’, aldus een rapport in opdracht van de Schotse Labourpartij.

Volgens Newcastle University, de samensteller van het rapport, is zowel fysieke als verbale moslimhaat in Schotland de afgelopen jaren toegenomen. Dit geldt vooral in het openbaar vervoer. Maar liefst 80 procent van de Schotse moslims zegt ooit moslimhaat te hebben ervaren.

Het rapport beveelt onder meer aan: het opstellen van een formele definitie van ‘islamofobie’, het diverser maken van de overheid en de media, en verplichte trainingen om moslimhaat tegen te gaan. Behalve politieagenten, lokale autoriteiten en scholen moeten ook journalisten deze trainingen volgen.

Het rapport is geschreven in opdracht van de Schotse Labour-leider Anas Sarwar (foto), zelf ook moslim. Net als de Engelse Labourpartij maakt ook de Schotse Labourpartij zich zorgen over moslimhaat in het Verenigd Koninkrijk.

In reactie op de bevindingen en aanbevelingen van het rapport zegt de Schotse regering in een verklaring: ‘We zijn vastbesloten om haatmisdrijven en vooroordelen aan te pakken, inclusief islamofobie in al zijn vormen, en we zullen de aanbevelingen van dit onderzoek zorgvuldig in overweging nemen.’

Media in Schotland zijn minder enthousiast, omdat ze vrezen dat de persvrijheid misschien in gevaar komt. De Schotse belangenvereniging voor de dagbladpers verklaart: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid om vooroordelen te voorkomen zeer serieus, maar wij moeten ervoor zorgen dat deze worden aangepakt zonder de vrijheid van meningsuiting in gevaar te brengen of wettelijke regelgeving voor de pers in te voeren.

Turkije vraagt Noord-Macedonië om uitlevering Gülen-sympathisanten

0

De Turkse regering wil dat Noord-Macedonië twintig Gülen-sympathisanten aan Turkije uitlevert. Dit schrijft de website Balkan Insight.

In een dubbelzinnige verklaring zegt het ministerie van Justitie van Noord-Macedonië dat het in deze kwestie ‘samenwerkt’ met de Turkse autoriteiten. ‘We zullen handelen in overeenstemming met de nationale wetgeving en internationale normen en overeenkomsten’, zei het ministerie.

Fethullah Gülen, de leider van de Gülenbeweging, wordt door president Erdogan gezien als brein achter de staatsgreep tegen hem, die gisteren precies vijf jaar geleden plaatsvond. Gülen heeft altijd ontkend en de Verenigde Staten weigeren om de geestelijke aan Turkije uit te leveren.

Turkije en Noord-Macedonië hebben geen uitleveringsverdrag, maar de twee landen hebben traditioneel nauwe betrekkingen en hebben een economische en militaire samenwerking ontwikkeld.

Al eerder, In 2019, zei Skopje dat Ankara de uitlevering van vijftien Turkse burgers had geëist. Maar omdat Noord-Macedonië ernaar streeft om deel uit te maken van de EU, heeft het land geen enkel uitleveringsverzoek van Turkije ingewilligd.

In Turkije zitten duizenden vermeende Gülen-sympathisanten in de gevangenis. Ruim 80.000 Turken zijn aangeklaagd wegens ‘poging tot staatsgreep’ en/of ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. Meer dan 50.000 ambtenaren zijn ontslagen of geschorst, net als ruim 20.000 militairen. Turkije heeft tientallen vermeende Gülen-sympathisanten uit het buitenland gekidnapt, vooral uit Afrika en de Balkan.