13 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 640

Congres-commissie VS: China pleegt ‘mogelijk genocide’ op de Oeigoeren

0

De China-commissie van het Amerikaanse Congres zegt dat China zich schuldig maakt aan ‘misdaden tegen de menselijkheid – mogelijk genocide’ tegen de islamitische Oeigoeren. Dit meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

De commissie, bestaande uit Republikeinen en Democraten, beschuldigt China ook van het intimideren van Oeigoeren die in de Verenigde Staten wonen.

In de westelijke provincie Xinjiang zijn heropvoedingskampen neergezet, die officieel als doel hebben om extremisme te smoren. Volgens de Verenigde Naties zitten tenminste een miljoen Oeigoeren en andere moslims gevangen in deze kampen gevangen. Hier worden ze gehersenspoeld met communistische propaganda en gedwongen om varkensvlees te eten.

Tevens sloopt China moskeeën en verbiedt het baarden, onthulde de BBC vorig jaar. De Britse zender rept over ‘culturele genocide.’ Ook probeert via China via gedwongen sterilisaties en abortussen de Oeigoerse bevolking te beperken. Sommige experts spreken daarom van ‘demografische genocide’.

De commissie roept de VS op om te onderzoek of China daadwerkelijk genocide begaat en noemt de misdaden van China ‘schokkend en ongekend’. Ook roept de commissie het Congres en Joe Biden, die op 20 januari wordt geïnaugureerd, op om Bejing verantwoordelijk te houden voor wat er in Xinjiang gebeurt.

Tijdens zijn campagne zei een woordvoerder van Biden dat wat in Xinjiang gebeurt als genocide bestempeld kan worden.

Als de VS besluiten dat China zich schuldig maakt aan genocide tegen de Oeigoeren, heeft dit grote consequenties voor de handel met China. Het besluit zou ook de druk opvoeren om verdere Amerikaanse sancties tegen China in te voeren.

Ondertussen voert China de druk op de Oeigoerse moslims steeds verder op. Zo hebben Chinese techbedrijven tools gepatenteerd waarmee ze Oeigoeren kunnen bespioneren.

Rel in België vanwege hijabverbod hulporganisatie Moeders voor Moeders

0

Hulporganisatie Moeders voor Moeders uit Antwerpen gaat in hoger beroep tegen haar veroordeling door de rechter. Vorige week besliste de rechter dat het hoofddoekenverbod van de organisatie discriminerend is.

Moeders voor Moeders deelt voedselpakketten uit aan hulpbehoevende moeders. Moeders met een hoofddoek mogen niet in de wachtruimte hun voedselpakket afhalen, maar worden in de inkomhal verder geholpen.

‘Sommige moeders voelen zich niet op hun gemak wanneer er vrouwen met een hoofddoek aanwezig zijn’, zo verdedigde Moeders voor Moeders haar beleid. Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia spande daarop een rechtszaak aan.

De Antwerpse rechter heeft Unia in het gelijk gesteld. Moeders voor Moeders moet het hoofddoekenverbod terugdraaien, anders moet de organisatie een dwangsom betalen van 500 euro per overtreding.

De hulporganisatie gaat in hoger beroep. ‘Je ziet hier heel veel verenigingen zonder winstoogmerk die hulp bieden aan mensen in nood, maar je ziet daar geen Belgische vrouwen aanschuiven omdat die zich niet thuis voelen in de groep. Als iedereen er hetzelfde uitziet en dezelfde taal spreekt, dan voelt men zich thuis ongeacht religie of taal. Wij zijn er zo van overtuigd dat onze regel niet discriminerend is, maar net het tegenovergestelde.’

Haagse VVD wil aandacht voor ‘verborgen vrouwen’ bij inburgering

0

De VVD-fractie in de Haagse gemeenteraad vindt dat bij inburgeringscursussen speciale aandacht moet komen voor ‘verborgen vrouwen’, meldt Omroep West.

De fractie wil dat er tijdens deze cursussen gesproken wordt over ‘Nederlandse normen en waarden’ en er handvatten gegeven worden om deze vrouwen te helpen.

De zogenoemde verborgen vrouwen zijn vrouwen die niet of beperkt het huis uit mogen en dikwijls slachtoffer zijn van en/of geïntimideerd worden met huiselijk geweld.

In Den Haag leven er, volgens schattingen van GGD Haaglanden, zo’n tweehonderd verborgen vrouwen. Zij hebben vaak geen eigen bankpas en mogen niet werken.

VVD-raadslid Judith Oudshoorn: ‘Zij zitten gevangen in een huwelijk en durven niet te scheiden uit angst voor verstoting of eerwraak. Mijn fractie maakt zich boos over de mate waarin vrouwen uit sommige niet-westerse culturen worden onderdrukt.’

Kabinet: verbod op buitenlandse financiering moskeeën niet haalbaar

0

Gisteren maakte het kabinet opnieuw duidelijk dat Nederland moskeeën niet kan verbieden geld uit het buitenland te ontvangen. Niet alleen is zo’n verbod juridisch gezien onhaalbaar, ook is zo’n verbod makkelijk te omzeilen door geld via een andere EU-lidstaat naar Nederland te sturen.

Een Kamermeerderheid pleitte deze week wederom voor een verbod op buitenlandse financiering van moskeeën, vanwege het rapport van de parlementscommissie naar ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen. Uit dit rapport, onder meer gebaseerd op onderzoek van de Kanttekening, bleek dat conservatieve Golfstaten en Turkije Nederlandse moskeeën op verschillende manieren beïnvloeden.

Om radicalisering tegen te gaan, heeft het kabinet een serie maatregelen genomen. Burgemeesters en het Openbaar Ministerie krijgen meer inzage in donaties die van buiten de EU komen. Als uiterste maatregel mag een vereniging ontbonden worden.

Volgens minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees (D66) is financiering vanuit het buitenland op zich het probleem niet. ‘Financiering van een islamitische begraafplaats met buitenlands geld is geen probleem.’ Het gaat hem om problematisch gedrag.

Koolmees vertelde de Kamer ook dat het nog steeds onduidelijk is hoeveel buitenlands geld naar Nederlandse moskeeën gaat. ‘Het is heel moeilijk de stromen inzichtelijk te maken.’

Het CDA, de rechtse partijen en de SP willen dat Nederland scherper is in het aanpakken van buitenlandse financiering. Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan vindt daarentegen dat de Nederlandse overheid met twee maten meet, omdat volgens hem alleen moslims worden aangepakt.

Waarom steeds meer landen Assad weer in de armen sluiten

0

Na de uitbraak van de burgeroorlog, bijna tien jaar geleden, hebben veel landen de diplomatieke betrekkingen met Syrië verbroken. Inmiddels zoeken sommige landen weer toenadering tot het regime van president Assad. Het verschuiven van de machtsverhoudingen, waaronder ook het optreden van Turkije in de regio, speelt een belangrijke rol.

Toen de regering van de Syrische president Bashar al-Assad in het voorjaar van 2011 de opstanden tegen zijn bewind met geweld begon neer te slaan en een burgeroorlog uitbrak, sloten veel landen hun ambassades. Diplomaten werden teruggetrokken – niet alleen vanwege de veiligheidssituatie, maar ook om tegen de onderdrukking en het geweld te protesteren. Verschillende landen, waaronder ook Nederland, steunden in de oorlog de oppositie en eisten het vertrek van president Assad. De Arabische Liga heeft het lidmaatschap van Syrië opgeschort en sancties ingesteld.

Tien jaar later is Assad nog steeds aan de macht en heeft de regering de meeste gebieden weer heroverd op de oppositie. De oorlog lijkt daarmee – voor nu – gewonnen door het regime. In de afgelopen jaren heeft een kleine groep Arabische landen de diplomatieke betrekkingen met het regime weer hersteld. Ook sommige Europese landen lijken weer bereid te zijn het regime te accepteren, zelfs als Assad aan de macht blijft.

Na bijna tien jaar isolatie en sancties spreken experts van een trend tot normalisering van de banden met de regering van president Assad. In 2018 hebben de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), die in het verleden de oppositie steunden, hun diplomatieke vertegenwoordiging weer geopend. Oman heeft in oktober een ambassadeur naar Damascus gestuurd.

Griekenland heeft in 2020 een speciaal gezant voor Syrië benoemd. Ook andere Europese landen, waaronder Hongarije en Oostenrijk, schijnen bereid te zijn tot een toenadering.

Naast de opening van ambassades wordt door sommige landen ook gesproken om Syrië weer tot de Arabische Liga toe te laten. Egypte probeert volgens mediaberichten achter de schermen verschillende landen ervan te overtuigen diplomatieke banden te herstellen en Syrië terug te laten keren naar de internationale gemeenschap.

Het verbreken van de banden met de Syrische regering was onder regeringen vooral in het Midden-Oosten altijd al omstreden, en het Assad-regime was dan ook op geen moment volledig geïsoleerd. Irak en Oman bijvoorbeeld bleven neutraal. Tunesië, Algerije en Egypte staan positiever tegenover Assad en hebben zich al in 2019 voor de terugkeer van Syrië in de Arabische Liga ingezet.

De Europese Unie en de VS zijn nog altijd tegen het regime en zien geen toekomst met Assad. Onder Europese landen groeit echter de verdeeldheid: terwijl Griekenland en Cyprus toenadering zoeken, blijven andere landen, met name Nederland, Frankrijk en Duitsland, volhouden dat er een transitie moet plaatsvinden naar een nieuwe regering zonder Assad.

Een belangrijke reden voor de toenemende normalisering van de relatie met de regering-Assad is het besef dat het regime de oorlog voorlopig gewonnen heeft en niet zal vertrekken. De toenadering is voor sommige landen daarom een pragmatische keuze. Na tien jaar oorlog en achteruitgang in Syrië en de nabije omgeving – het land is sinds 2011 meer dan 80 procent van de inkomsten kwijtgeraakt – is het belangrijk zich weer op de toekomst te richten. Assad wordt in deze afweging geaccepteerd, omdat een verdere neergang als een nog slechter alternatief wordt gezien.

Daarnaast bestaan er voor de verschillende landen uiteenlopende individuele redenen om hun banden met de regering weer te versterken. Buurlanden Jordanië en Libanon worden door de gevolgen van de oorlog hard geraakt. Zij moesten veel vluchtelingen opnemen en kampen met economische problemen. Een opening richting Syrië en een snelle wederopbouw van het land zouden tot economische groei leiden, waarvan zij economisch zouden profiteren. Daarnaast zou een normalisering van de situatie in Syrië de terugkeer van vluchtelingen mogelijk maken.

Landen als Bahrein en de VAE willen volgens Midden-Oosten-deskundige Giorgio Cafiero de invloed van Iran in de regio terugdringen, waarmee zij op gespannen voet staan. Iran steunt Assad onder meer door de opbouw van milities en het trainen van strijders. Deze landen hopen dat betere betrekkingen met Assad diens relatie met Iran zal ondermijnen – zij beschikken immers over de financiële middelen die het regime nodig heeft, maar die Iran niet kan bieden.

Andere experts zien vooral economische redenen voor de toenadering. Landen als de VAE zien kansen voor handel en voor investeerders, schreef politicoloog Joseph Daher in een analyse voor het European University Institute. Maar omdat belangrijke delen van de Syrische economie in handen zijn van vertrouwelingen van Assad zijn banden met zijn regime noodzakelijk voor de toegang tot de economie.

Welke rol speelt Turkije?

Turkije heeft haar macht in de regio in de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. Ankara heeft gebieden in het Noorden van Syrië bezet en onder Turkse controle gebracht. De regering van president Recep Tayyip Erdogan wil daarmee voorkomen dat het gebied onder de Koerdische Syrian Democratic Forces (SDF) valt en er mogelijk een Koerdische staat ontstaat. Bovendien zou het gebied in de ogen van de regering als vestigingsplek voor Syrische vluchtelingen kunnen dienen die nu in Turkije leven.

Behalve in Syrië treedt Turkije ook in andere conflicten steeds assertiever op. In de oorlog in Nagorno-Karabach heeft het Azerbeidzjan geholpen en in Libië heeft Ankara Turkse troepen en Syrische huurlingen ingezet om de door de VN erkende overgangsregering te steunen. In de Middellandse Zee hebben Turkse plannen om naar gas te boren in 2020 tot ernstige diplomatieke confrontaties met Griekenland geleid.

Vooral Athene is bezorgd over het optreden van Turkije en zoekt daarom partners om gezamenlijk tegenwicht te bieden. Sterkere banden met Syrië, dat zich door de uitbreiding van Turkije eveneens bedreigd voelt, hebben volgens analist Cafiero als geopolitiek doel de invloed van Turkije terug te dringen, onder het motto ‘de vijand van mijn vijand is mijn vriend’.

Daarnaast versterkt Griekenland volgens Cafiero met een open houding richting Damascus ook de banden met landen als Egypte en de VAE. Zij onderhouden al langer contacten met de Syrische regering en delen de Griekse zorgen over het optreden van Turkije.

Het assertieve Turkse buitenlandbeleid leidt zo tot het ontstaan van een groep landen die zich tegen Turkije opstellen en bereid zijn Assad te accepteren. Ankara draagt op die manier dus bij aan het smelten van de isolatie van Assad – precies het tegenovergestelde van wat Turkije in Syrië wilde bereiken.

Welke gevolgen heeft deze toenadering?

Een direct gevolg van het herstel van diplomatieke betrekkingen is de terugkeer van het regime in de internationale gemeenschap. De status als internationale paria raakt Assad daarmee steeds meer kwijt.

Er wordt niet alleen een groeiende verdeeldheid binnen de EU zichtbaar, maar ook tussen de nabije regio van Syrië en de rest. Landen als Jordanië, Libanon, Griekenland en Cyprus – waar het noordelijke, door Turkije geclaimde deel van het eiland 2019 zelfs door een raket uit Syrië werd geraakt – ondervinden de gevolgen van de oorlog en zien zich tot pragmatische keuzes genoodzaakt.

‘Het merendeel van de EU daarentegen, en in het bijzonder landen als Duitsland en Frankrijk die de richting bepalen, ondervindt op dit moment weinig directe negatieve gevolgen van het conflict’, zegt Erwin van Veen, onderzoeker bij Instituut Clingendael. De ‘Islamitische Staat’ is verslagen, foreign fighters worden niet gerepatrieerd en de instroom van vluchtelingen is door de Turkije-deal gestopt. Een koerswijziging van de EU met als doel nauwere banden is daarom volgens hem daarom onwaarschijnlijk.

Landen die wel toenadering tot Assad zoeken dreigen bovendien zelf het sanctie-regime ingezogen te worden. Amerikaanse wetgeving – de zogenoemde ‘Caesar Act’, die in juni in werking is getreden – maakt een aanscherping van sancties mogelijk tegen iedereen die met de Syrische regering zaken doet. Daarmee worden dus ook ondernemers uit andere landen, bijvoorbeeld de VAE, een potentieel doelwit. Tot nu toe heeft de Amerikaanse regering geen sancties tegen burgers van bevriende landen ingesteld, maar de Caesar Act stelt de verhoudingen tussen die landen, de VS en Syrië op scherp.

Hoe kijkt Nederland tegen de ontwikkelingen aan?

Nederland heeft in maart 2012 de diplomatieke banden met het Assad-regime verbroken. Sindsdien heerst er onder vrijwel alle betrokkenen in Den Haag consensus over de isolatie van de huidige regering. Nederland volgt daarmee de gezamenlijke lijn van de EU, die naar een transitie zonder Assad streeft.

Eind 2019 probeerde het CDA de discussie te openen over de vraag of de betrekkingen met Syrië hersteld moeten worden. Kamerlid Martijn van Helvert stelde voor om de samenwerking op een laag niveau te herstellen, bijvoorbeeld voor consulaire zaken. Alleen door Syrië uit de internationale isolatie te halen, beargumenteerde hij, zou aan de wederopbouw begonnen en aan de terugkeer van vluchtelingen gewerkt kunnen worden. Andere partijen reageerden fel, en het plan verdween weer.

‘Assad heeft zijn handen zo vuil gemaakt, dat het herstellen van de banden met hem eigenlijk onmogelijk is’

Nu het regime de strijd op het slagveld voorlopig gewonnen heeft, komen de EU en daarmee ook Nederland echter klem te zitten: er bestaat voor Assad geen reden meer om over de toekomst te onderhandelen, zoals de EU wil. Tegelijk is ook het accepteren van zijn regering geen serieuze optie: ‘Assad heeft zijn handen zo vuil gemaakt, dat het herstellen van de banden met hem eigenlijk onmogelijk is. Hiermee legitimeer je immers het bloedbad’, aldus onderzoeker Van Veen. Behalve gerichte sancties en vervolging waar mogelijk rest er volgens hem alleen het consistent steunen van de oppositie, om daardoor enige druk in stand te houden op de regering-Assad.

Nederland heeft ondertussen nog een juridisch signaal afgegeven. In september heeft het kabinet aangekondigd de Syrische staat aansprakelijk te stellen voor foltering en andere mensenrechtenschendingen. Den Haag heeft Damascus formeel op haar verplichtingen onder het VN-antifolterverdrag gewezen en een einde van het geweld geëist. Mocht de Syrische regering zich er niets van aantrekken, dan kan Nederland overgaan tot arbitrage, of zelfs naar het Internationaal Gerechtshof stappen. Het feit dat Nederland een juridische procedure tegen Syrië is begonnen, zal volgens Van Veen ook invloed op de diplomatieke betrekkingen in de toekomst kunnen hebben.

Turkije: cel dreigt voor journaliste na delen foto van Koerdisch nieuwjaar

0

De Turkse overheid beschuldigt de Koerdische journaliste Melis Alphan van terrorismepropaganda. Ze deelde zes jaar geleden een foto van de viering van Newroz, het Koerdische nieuwjaar, waarop ook een vlag van de PKK prijkt.

De PKK voert al enkele decennia een gewapende strijd tegen de Turkse overheid en streeft naar een onafhankelijk Koerdistan. In Turkije, de VS en de EU staat de PKK op de terreurlijst.

De foto werd gemaakt in de Oost-Turkse provincie Diyarbakir, waar de meerderheid van de bevolking Koerdisch is.

Alphan is niet onder de indruk van de aangifte tegen haar, twittert ze. ‘Het doel is hier om mij het zwijgen op te leggen. Maar ik heb de slechte gewoonte om te willen spreken als mij gezegd wordt dat ik stil moet zijn.’

Haar hangt 7,5 jaar gevangenisstraf boven het hoofd, meldt de pro-Koerdische nieuwssite Duvar.

Franse academici schrijven manifest tegen ‘identiteitsgolf’ op universiteiten

0

In een open brief geven 76 Franse academici af op ‘de ongekende identiteitsgolf binnen het hoger onderwijs’. Een radicaal-linkse, onwetenschappelijke en intolerante beweging wordt dominant op de universiteiten, menen zij.

De academici schrijven: ‘Het nieuwe credo van dekolonialisme en identiteitsideologieën verspreidt zich (…) en zijn volgers richten zich op iedereen die bekering weigert: verschijnselen van censuur, intimidatie en discriminatie (…) dwingen jonge promovendi om zich aan te sluiten (…), omdat ze anders nooit een positie zullen krijgen.’

Volgens de schrijvers bekritiseert deze ‘militante beweging’ onze Westerse democratische samenlevingen door het individu uit te wissen, ‘in naam van ‘dekolonialisme’ en ‘intersectionaliteit’, dat ongelijkheden bestrijdt door elke persoon de identiteit van ‘ras’ en ‘religie’ toe te kennen, van geslacht en ‘geslacht’.’

Identiteitsdenkers zouden wetenschap en propaganda verwarren en de wetenschappelijke methode ‘in een geest van extreem relativisme’ bestrijden: ‘Alle kennis wordt uitsluitend gereduceerd tot machtskwesties, en de wetenschappen worden systematisch aan de kaak gesteld vanwege de dominantie van ras, cultuur en geslacht, zogenaamd hun fundament.’

De 76 ontkennen niet dat racisme en seksisme bestaan, maar bekritiseren de ‘dogmatische’ wijze waarop de ‘identiteitsdenkers’ deze fenomenen bestrijden. ‘Juist omdat het van cruciaal belang is om racistische en seksistische discriminatie in onze samenleving te bestrijden, is het nodig om deze nieuwe vormen van fanatisme te bestrijden.’

Brussel: Chinezengrap splijt Duitse satirische partij in Europarlement

0

De Duitse komiek en Europarlementariër Nico Semrott heeft besloten de fractie van Die Partei te verlaten, nadat fractiegenoot Martin Sonneborn (foto, links) van racisme werd beschuldigd. 

Sonneborn had vorige week een foto van hemzelf in een T-shirt op Twitter geplaatst, met daarop de tekst: ‘Vaarwel Amerika! Een goede duikvlucht gewenst! Gedrukt in China voor Die Partei’, stond er op het shirt. De letter R en L waren daarbij verwisseld.

Veel Twitteraars vonden deze grap over Chinezen, die soms de letter R niet goed kunnen uitspreken, racistisch. De tweet werd ook snel door Sonneborn verwijderd.

Sonneborn deelde daarop een oude omslag van het satirische magazine Titanic, waarop alleen de knieën van voetballers waren te zien. ‘Dit is hoe Aziaten het WK zien.’

Voor zijn fractiegenoot Semrott was deze laatste tweet de druppel. Hij gaf Sonneborn nog de kans om zijn verontschuldigingen aan te bieden, maar die vertikte dat. Daarop besloot Semrott om uit de fractie te stappen.

‘Dit is geen incident’, aldus Semrott, ‘hij wil het overduidelijk op deze manier doen. Ik vind zijn reactie op de kritiek verkeerd en onacceptabel.’ Semrott blijft in het Europees Parlement zitten. Hij zoekt aansluiting bij de Groenen.

Inmiddels heeft Sonneborn alsnog excuses gemaakt voor zijn gewraakte tweet. Hij zegt zich er niet bewust van te zijn geweest dat zijn tweet door sommigen als racistisch geïnterpreteerd kan worden.

Die Partei bestaat sinds 2004 en is opgericht door Sonneborn. De satirische partij voert dikwijls campagne met opmerkelijke standpunten, zoals een pleidooi voor een ondergrondse luchthaven, aparte parkeergarages voor brillendragers en een verbod op musicals, het heropbouwen van de Berlijnse Muur, het rookvrij maken van West-Duitsland en het verklaren van Oost-Duitsland tot rokerszone. Ook wil de partij een muur om Zwitserland en verklaarden Sonneborn en de zijnen in 2009 de oorlog aan Liechtenstein.

Surinaamse president binnenkort op bezoek bij premier Rutte

0

De nieuwe Surinaamse president Chan Santokhi brengt in de tweede helft van februari een werkbezoek aan Nederland.

De betrekkingen tussen Nederland en Suriname zijn na het vertrek van president Desi Bouterse aanzienlijk verbeterd. Zo zijn de diplomatieke relaties op ambassadeursniveau hersteld.

‘Voortbouwend op het goede bezoek van minister Blok aan Suriname en de benoeming van ambassadeurs, heb ik de President uitgenodigd om binnenkort naar Nederland te komen voor een werkbezoek. President Santokhi gaf aan hier graag op in te gaan’, aldus premier Mark Rutte.

Santhoki zal tijdens zijn werkbezoek aan Nederland ook het Nederlandse bedrijfsleven bezoeken, om zo investeringen in Suriname te bevorderen. Ook brengt hij een bezoek aan de Surinaamse diaspora.

Waar blijft de broodnodige politieke vernieuwing op links?

0

In het vak ‘Introductie tot de politicologie’ behandel ik met mijn studenten elk jaar weer het onderwerp politieke vernieuwing. Het gaat dan over broodnodige vernieuwing van het politieke systeem, meestal door de opkomst van nieuwe stromingen en partijen. Voorbeelden hiervan zijn partijen als D66 en de SP, die opkwamen omdat er behoefte was aan vernieuwing van het systeem, of omdat de bestaande partijen ergens een gat hadden laten vallen.

De grootste vernieuwingsbeweging van de afgelopen twee decennia is het populisme. Wat je er ook inhoudelijk van vindt, het populisme heeft grote veranderingen bewerkstelligd. Een groot aantal populistische partijen heeft de afgelopen decennia zitting genomen in ons parlement, of geprobeerd om daarin te komen. Op dit moment zijn twee populistische partijen in de Tweede Kamer vertegenwoordigd: de PVV en FvD.

Enkele nieuwe populistische partijen hopen nu in ons parlement verkozen te worden. JA21 van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga en Code Oranje van Richard de Mos hebben de beste papieren om door te breken. Ook dit jaar zijn de uitdagers van de bestaande orde vooral op rechts te vinden. En dit roept de vraag op: waar blijft de politiek vernieuwing op links? De afgelopen twee decennia is op links eigenlijk alleen de Partij voor de Dieren doorgebroken. 50Plus en Denk hebben wel enkele linkse programmapunten, maar verder een sterk conservatieve agenda.

De afgelopen twee decennia is op links eigenlijk alleen de Partij voor de Dieren doorgebroken

Aan de verkiezingen doen ook enkele nieuwe progressieve partijen mee. Maar welke van deze partijen is nu echt van toegevoegde waarde en zal zorgen voor politieke vernieuwing op links, op een schaal waarop het populisme de boel op rechts opgeschud heeft? Er zijn een aantal kandidaat-partijen die dit hopen te doen, maar de vraag is of we blij moeten zijn met deze partijen.

De voornaamste onder deze nieuwe partijen is BIJ1, een monsterverbond van radicaal-linkse activisten en social justice warriors. De partij van Sylvana Simons voert een uiterst linkse agenda, en gedraagt zich in dat opzicht toch zeker als een links spiegelbeeld van het populisme. Ook nieuw is Nida, een partij die een conservatief-islamitische onderstroming combineert met revanchistisch moslimpopulisme. Niet bepaald partijen waarvan je zegt dat ze de Kamer echt zullen verrijken, ondanks dat er een achterban bestaat die hen aan zetels kan helpen – al zullen het er hooguit een handvol zijn.

En dan is er ook nog Splinter, de nieuwe partij van Femke Merel van Kooten. Eigenlijk de enige partij die in een progressieve, seculiere, links-liberale traditie staat. In een links politiek landschap waarin de PvdA nog steeds alles doet voor de macht, de SP een gesloten, autoritair geleid bolwerk blijft, D66 nog te vaak in de valkuil van woke neoliberalism trapt en GroenLinks zich laaft aan identiteitspolitiek en conservatieve moslims op de lijst plaatst, zou Splinter de gevestigde progressieve orde uit kunnen dagen.

De vraag is echter of deze partij wel een deuk in een pakje boter kan slaan. Van Kooten zocht eerder haar heil bij figuren als Henk Krol en Henk Otten, die niet bepaald een progressief imago hebben. Daarnaast heeft ze een aantal goede ideeën en prima werk verzet als Kamerlid, maar ze is niet de charismatische partijleider die echt een impact kan hebben op de publieke opinie. Mocht Splinter toch in de Kamer komen, dan is het nog maar de vraag of de partij zich ooit zal ontwikkelen tot heel veel meer dan een splinterbeweging – no pun intended.

Met andere woorden: ook bij de aankomende verkiezingen lijkt de politieke vernieuwing op links uit te blijven en hebben de gevestigde progressieve partijen weinig te vrezen van de nieuwe uitdagers. Tel daarbij op dat rechts in de peilingen op flinke winst staat en links historisch laag. Het beeld dringt zich op dat links de komende vier jaren er niet bepaald goed op zal komen te staan. Uit recent onderzoek blijkt echter dat de Nederlandse bevolking de laatste tijd op veel punten geleidelijk naar links opschuift. Welke linkse partij, nieuw of gevestigd, zal hier van gaan profiteren?