23 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 650

Joden, christenen en moslims krijgen gezamenlijk gebedscentrum in Berlijn

0

In de Duitse hoofdstad Berlijn komt een ‘kermoskagoge’: een kerk, moskee en synagoge in één. Op 27 mei zal de eerste steen van dit gebedshuis worden gelegd, schrijft de Britse krant the Guardian.

De bouw van het ‘Huis van Eén’ kost 47 miljoen euro en zal zo’n vier jaar in beslag nemen. De kerk, moskee en synagoge zijn aan elkaar verbonden in een centrale ontmoetingshal.

‘Het idee is vrij eenvoudig’, zegt Roland Stolte, een christelijke theoloog die aan de wieg stond van het project. ‘We wilden een huis bouwen waar gebeden en geleerd kan worden, waar deze drie religies naast elkaar kunnen bestaan met behoud van hun eigen identiteit.’

Rabbijn Andreas Nachama beaamt dit. ‘Er zijn veel verschillende wegen naar God, en elk is een goede weg.’

Aanhangers van de verschillende gelovenkunnen er  elkaar bezoeken voor religieuze feestdagen, herdenkingen en vieringen. Rabbijn Nachama: ‘Het is meer dan een symbool. Het is het begin van een nieuw tijdperk waarin we laten zien dat er geen haat tussen ons bestaat.’

Het Huis van Een zal worden gebouwd op de plaats van de Sint-Pieterskerk op de Petriplatz, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd beschadigd en in 1964 door de DDR-autoriteiten werd gesloopt.

Ook andere of niet-gelovigen zijn welkom, benadrukt Stolte. ‘Dit is geen club voor monotheïstische religies – we willen dat anderen zich bij ons aansluiten.’

Na Frankrijk praat nu ook België over verbod op Collectief Tegen Islamofobie

0

In België gaan stemmen op om het Collectief Tegen Islamofobie in Europa (CCIE) te verbieden. CCIE is een voortzetting van het door Frankrijk verboden Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF).

Frankrijk besloot CCIF aan te pakken omdat de organisatie een haatcampagne tegen geschiedenisleraar Samuel Paty zou hebben ondersteund. CCIF zegt zelf alleen een onderzoek te zijn gestart naar hem, vanwege de klachten die over hem waren binnengekomen. CCIF werd verboden en verhuisde naar Brussel. De organisatie heet nu ‘Collectief Tegen Islamofobie in Europa’.

Het Belgische parlementslid Denis Ducarme (foto), van de Waalse liberale partij MR, vindt dit onacceptabel. Hij vraagt de regering om CCIE te ontbinden. ‘Ik vind het buitengewoon gevaarlijk om een ​​dergelijke organisatie zich in België te laten vestigen, gezien de acties van haar leden in Frankrijk.’

De voormalige minister wil dat islamistische verenigingen expliciet worden opgenomen in een lopend wetsvoorstel om organisaties die aanzetten tot haat, geweld en discriminatie te verbieden. ‘We moeten alle organisaties die oproepen tot haat en geweld verbieden, net als verenigingen die zich verzetten tegen onze waarden.’

In 2012 probeerde Ducarme, overigens zonder succes, Sharia4Belgium te laten verbieden.

Mohammed Mohandis (PvdA): ‘We praten over afkomst in plaats van toekomst’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een meer representatieve en diverse volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Mohammed Mohandis. Hij was tussen 2012 en 2017 al Kamerlid voor de PvdA, is nu naast zijn baan in het MBO fractievoorzitter in Gouda en staat op plaats 11 voor de verkiezingen van 17 maart.

Je werd al heel jong politiek actief. Hoe ging dat?

‘Ik kom uit een volkswijk in Gouda. In de periode van Fortuyn gingen mijn politieke voelsprieten bewegen. Ik was een hangjongere, liep op straat en deed ook stoute dingen. Ik was twintig toen ik in 2006 het eerste raadslid met een Marokkaanse achtergrond werd. Ik was heel trots. Gouda heeft een grote Marokkaanse gemeenschap, maar tot 2006 hadden alle raadsleden een autochtone achtergrond. Ik kwam erachter dat het overgrote deel van de gemeenteraad niet in Gouda was geboren. Toen zei ik grappend: wie is hier nou allochtoon? Het was even stil. Een raadslid keek me aan en vroeg: ben jij in Gouda geboren dan?’

Door de PvdA leverde de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap eindelijk een raadslid.

‘Dat je zo’n groep vertegenwoordigt is natuurlijk nonsens. Je word vaak gezien als een soort spokesman. Dat is niet zo, ik vertegenwoordig een bepaald gedachtengoed. We moeten zo’n gemeenschap niet blijven benaderen als iets exotisch, maar als een feitelijk onderdeel van deze samenleving. Nederland is niet meer alleen het land van autochtone Nederlanders, maar heeft een diverse bevolking. Mijn vraag is: wanneer gaan mensen accepteren dat Nederlanders alle kleuren kunnen hebben? We hebben het over de generatie die hier is geboren, opgegroeid, werkt en meedoet.

‘Als ik vertel over mijn kinderen die hier geboren zijn, zijn ze volgens de definitie allochtoon omdat mijn vrouw toen ze één jaar was naar Nederland kwam. Dan zegt iemand tegen me: jouw kind is toch buitenlands? Dat gaat niet over allochtoon of autochtoon, maar over er buitenlands uitzien. Dat vind ik zo ingewikkeld. Stel dat mijn dochter straks kinderen krijgt en ze zien er Marokkaans uit, dan zijn zij ook weer buitenlands. Dat is een pijnlijk mechanisme. Mijn kinderen gaan nu naar de basisschool. Ik hoop niet dat zij straks vragen krijgen over hun afkomst. Ik hoop dat ze gewoon worden gezien als volwaardige burgers.

‘Mijn vraag is: wanneer gaan mensen accepteren dat Nederlanders alle kleuren kunnen hebben?’

Toen ik politiek actief werd in 2006 en JS-voorzitter (Jonge Socialisten, de jongerenorganisatie van de PvdA, red.) werd in 2010, had ik gedacht dat we in 2021 een stap verder zouden zijn. Maar nee, er is polarisatie, etnisch profileren en we praten over afkomst in plaats van toekomst. Dat zit er diep in bij sommigen. Ik zie daar geen verbindende boodschap in. Stagediscriminatie is bijvoorbeeld een keihard probleem. Ik werk in het MBO. Dan kom ik weleens organisaties tegen die zeggen: ‘Ik heb er een paar ervaren, ik heb een slechte ervaring gehad, ik hoef ze niet meer.’ Dat doet veel pijn, omdat je weet dat als die jongeren geen MBO-diploma halen dat veel ellende met zich mee kan brengen.’

Wat is die verbindende benadering dan wel?

‘Iedereen komt nu op voor zijn eigen groepjes. Soms droom ik van een Nederland waar een christelijke partij als de ChristenUnie of de SGP vooraan staat als een moslima met een hoofddoekje bespuugd wordt op straat. Of dat partijen als Nida of Denk aan de microfoon staan als een Joodse ondernemer wordt belaagd. Het woord inclusie is niet mijn woord, maar ik mis echt het idee van samen vooruitgaan, oprecht geloven in een gezamenlijke toekomst. Dat lukt niet alleen met een motie of een wet. Dat gaat dus over hoe we dingen benaderen en analyseren. De toeslagenaffaire laat zien dat racisme ook institutioneel kan zijn. Dan zie je: er is nog een lange weg te gaan. Je moet mensen niet uitsluiten omdat ze een bepaalde naam hebben.’

Als Marokkaanse jongeren geen stageplek krijgen is dat toch juist een kwestie van wetgeving en handhaving?

‘Ik geloof in de aanpak van arbeidsmarktdiscriminatie en daar doet de PvdA voorstellen voor. Er worden heel veel moties aangenomen naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Mooi, maar het gaat ook over hoe je praat, het zit ook in cultuur en houding. Neem die jongeren met een Marokkaanse achtergrond wél aan, er zitten jongens bij die hun stinkende best doen. Moslima’s moeten met een hoofddoekje volledig veilig over straat kunnen, jongens moeten hand in hand ook veilig over straat kunnen. Dat zijn allemaal onze mensen. De premier is daar enorm onzichtbaar in. Het gaat om dit verhaal vertellen en bevragen hoe we nu met elkaar omgaan.

We moeten ook in de spiegel kijken. Je moet oog hebben voor meerdere groepen en consequent zijn in je benadering. Je kunt allerlei maatregelen nemen, maar onderaan de streep gaat het om houding en gedrag. Er komt een steeds grotere meerderheid die discriminatie echt wil aanpakken, want Nederland is veranderd. We zijn dat aan onze stand verplicht. We hebben iedereen nodig. Ongelijke kansen zijn vaker zonder dat we dit doorhebben de norm dan gelijke kansen.’

Doet diversiteit op kandidatenlijsten er dan wel toe?

‘Met een lijst van twintig autochtone mannen zit je gewoon niet in de haarvaten van de samenleving. Als je kijkt naar onze lijst zie je allemaal mensen uit verschillende hoeken en plekken. Dan heb je allerlei mensen die onderling anders zijn. Op alle lijsten zie je inmiddels veel kleur en diversiteit, maar wij zijn als PvdA wel meer dan anderen een emancipatiepartij: wij hadden als eerste een burgemeester met een islamitische achtergrond, een stadsdeelvoorzitter met zo’n achtergrond, net als een voorzitter van de jongerenorganisatie. Dan zijn wij wel degenen die daarin voorop hebben gelopen en dat doen we nog steeds.’

‘Ik vind het belangrijk dat als het even kan je een afspiegeling bent van Nederland, dat streven is gezond. Verschillende achtergronden brengen andere levenservaring mee. Ik heb een MBO-achtergrond, dat is een diversiteit die niet altijd wordt belicht. Ik kan mensen vertegenwoordigen die zich in mij herkennen: een jongen die in het VMBO is begonnen, die eerst VMBO-basis deed, toen VMBO-kader en via het MBO en HBO Bestuurskunde ging studeren aan de Universiteit Leiden. Die emancipatie kan mensen inspireren. Ik heb heel vaak van leerlingen de vraag gehad: ‘Meneer, bent u echt op het VMBO begonnen? Kun je dan echt in de Tweede Kamer komen?’ Zij ervaren een drempel.’

Het mislukte asielbeleid van Rutte III

0

De formatie van het kabinet-Rutte III in 2017 was de langste ooit. Pas 225 dagen na de verkiezingen lag er een regeerakkoord en stond de nieuwe bewindsploeg op het bordes. Niet minder dan vijf van de 55 bladzijden van dat regeerakkoord gaan over migratie en integratie. De deelnemende partijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) vonden dit kennelijk heel belangrijke thema’s, en omdat hun opvattingen daarover sterk uiteenliepen (en -lopen) hadden zij veel tijd en veel tekst nodig om de kabinetsplannen vast te leggen. Alle reden dus om nu, aan de vooravond van de volgende Kamerverkiezingen, eens na te gaan wat er van die plannen terecht is gekomen.

Van de 2.578 woorden die het regeerakkoord wijdt aan migratie gaan er 2.473 over asielmigratie. Dat is opmerkelijk, want asielzoekers maken hooguit tien procent uit van alle migranten die naar Nederland komen. Het is ook opmerkelijk omdat het reguleren van asielmigratie sterk afhankelijk is van internationale verdragen en vooral van EU-beleid. Daar kan een Nederlandse regering in haar eentje maar heel weinig aan veranderen. Het gaat hier om kwesties als meer opvang in de regio, een evenwichtiger verdeling van vluchtelingen over de lidstaten, een strengere bewaking van de EU-buitengrenzen en het tegengaan van mensensmokkel. Vier jaar geleden was al duidelijk dat op deze punten binnen de EU sterk tegengestelde opvattingen en belangen bestaan. Doorbreking van die Brusselse patstelling zit er vooralsnog niet in. Het is dan ook niet verbazend dat van dit deel van het regeerakkoord weinig tot niets terecht is gekomen.

Maar ook van beleidsvoornemens waaraan Nederland wel zelf iets kan doen, is weinig terecht gekomen. Zo is het plan om de duur van een eerste asielvergunning te bekorten van vijf naar drie jaar – gelukkig – in het parlement gestrand. Ook van het voornemen om asielzoekers niet langer heen en weer te slepen van het ene opvangcentrum naar het andere is – helaas – weinig terecht gekomen. Anders dan in het regeerakkoord was vastgelegd, is er juist wel weer een kinderpardon gekomen, zij het – helaas – in beperkte vorm. De noodopvang van uitgeprocedeerde asielzoekers in gemeenten is, ook anders dan in 2017 was afgesproken, niet beëindigd.

Telkens geldt: beleid formuleren is toch nog iets anders dan beleid uitvoeren. In Nederland zijn we beter in het eerste dan in het laatste.

Als grootste mislukking van de afgelopen regeerperiode mag wel de almaar oplopende duur van de asielprocedure worden aangemerkt. Hoewel het aantal asielaanvragen na de piek van 2015-2016 sterk is teruggelopen, is de IND er niet in geslaagd de procedure te bekorten. Integendeel, de gemiddelde kansrijke asielzoeker moet tegenwoordig meer dan een jaar wachten alvorens een aanvraag überhaupt in behandeling wordt genomen. Dat is ruim twee keer zo lang als aan het begin van Rutte III. Daarna is het vaak nog lang wachten op de uitkomst van de procedure, met alle nadelen van dien voor de kansen op een succesvolle integratie. Plechtige beloftes om de procedures te versnellen konden keer op keer niet worden waargemaakt.

Als reden voor de traagheid voert de IND onder meer aan dat kansarme asielzoekers voorrang krijgen, zodat die ook weer snel kunnen worden teruggestuurd. Dat klinkt stoer, maar in de praktijk lukt ook dat terugsturen vaak niet, mede omdat er onvoldoende goede afspraken konden worden gemaakt met de landen van herkomst. De IND en de Dienst Terugkeer en Vertrek kunnen hiermee moeiteloos worden toegevoegd aan de rij van stroperige uitvoeringsinstanties, waarop ook al de Belastingdienst (kinderopvangtoeslag), de GGD’s (coronavaccinaties, datalek), het CBR (rijbewijzen), het UWV (uitkeringen), DUO (studiefinanciering, inburgering) en diverse andere diensten prijken.

Telkens geldt: beleid formuleren is toch nog iets anders dan beleid uitvoeren. In Nederland zijn we beter in het eerste dan in het laatste.

Laten we hopen dat het komende regeerakkoord realistischer zal zijn in zijn ambities. Het partijprogramma van de partij die naar alle waarschijnlijkheid de grootste wordt en opnieuw de premier gaat leveren, stemt op dit punt helaas niet optimistisch.

Turkse parlementscommissie gaat ‘islamofobie’ Nederland onderzoeken

0

Een speciale subcommissie van het Turkse parlement zal moslimhaat in Europa onderzoeken, meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

De leden van deze nieuwe commissie zullen ’ter plekke’ onderzoek doen en gesprekken aanknopen met antidiscriminatieorganisaties over dit thema. Turkije vindt dat Europese landen te weinig doet aan moslimhaat.

Daarbij stelde minister Mevlüt Cavusoglu (Buitenlandse Zaken) eerder al dat Turkije nu ook rapporten over hen gaat uitbrengen, aangezien Europa dit omgekeerd ook doet over de mensenrechten in het land.

Anadolu geeft al langere tijd speciale aandacht aan vermeende gevallen van ‘islamofobie’ in het Westen. Met name in Frankrijk, Duitsland en Nederland, landen die honderdduizenden inwoners met een Turkse migratieachtergrond kennen, komen daarbij aan bod.

Eerder deze week lekte een nota van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV), waarin juist wordt gewaarschuwd voor de Turkse president Erdogan. Ook wordt daarin een woord besteed aan de aandacht die vanuit Turkije uitgaat naar moslimhaat in Nederland en andere landen:

‘Zo bericht de Turkse overheid, en organisaties die aan de Turkse overheid gelieerd zijn, structureel over de vermeende achtergestelde positie en discriminatie van moslims in Europa. Dit narratief heeft primair tot doel om de Turkse overheid, in het bijzonder president Erdogan, intern in Turkije en in de regio te positioneren als krachtig leider van de wereldwijde moslimgemeenschap.’

Europese Commissie start procedure tegen België om aanpak racisme

0

De Europese Commissie is een zogenoemde ‘inbreukprocedure’ tegen België gestart.

De Europese kaderregels over de strafrechtelijke bestrijding van racisme en vreemdelingenhaat zouden niet volledig en correct in nationale wetgeving zijn omgezet. Dit schrijft de Belgische krant de Standaard.

Het Europese kaderbesluit, dat uit 2008 dateert, moet garanderen dat lidstaten ernstige racistische en xenofobe uitingen strafbaar stellen via ‘doeltreffende, proportionele en afradende strafrechtelijke sancties’.

Volgens de Europese Commissie zijn deze kaderregels in de Belgische nationale wetgeving niet voldoende geïmplementeerd, zodat België niet kan garanderen dat ‘haatmisdaden doeltreffend en adequaat worden vervolgd’.

Behalve tegen België is de Europese Commissie ook een inbreukprocedure begonnen tegen Bulgarije, Polen, Zweden en Finland, omdat zij het kaderbesluit niet volledig of correct zouden hebben geïmplementeerd.

Via een inbreukprocedure kan de Europese Commissie een lidstaat alsnog dwingen zich aan EU-wetgeving te houden. Recente inbreukprocedures die veel aandacht trokken waren die tegen Polen en Hongarije, vanwege schendingen van de rechtsstaat en de onafhankelijke rechtspraak.

Ook tegen Nederland dreigt zo’n procedure. De Europese Commissie moet kijken naar de mogelijkheid om een strafprocedure aan te spannen tegen Nederland vanwege de toeslagenaffaire, vindt D66-Europarlementariër Samira Rafaela.

Biden glijdt uit over Oeigoeren: spreekt over ‘andere culturele normen’ China

0

De nieuwe Amerikaanse president Joe Biden ligt onder vuur. Hij suggereert volgens critici dat we de genocide op de Oeigoeren moeten bezien binnen de ‘andere culturele normen’ van China.

Vorige week telefoneerde Biden met de Chinese president Xi Jinping. CNN hem vroeg hem woensdagavond of hij ook had gesproken over de Oeigoeren. Biden gaf een lang antwoord over hoe China de wereld ziet en zei: ‘Cultureel gezien zijn er verschillende normen die alle landen en hun leiders geacht worden te volgen.’

Biden zij daarna nog: ‘Er zullen repercussies zijn. En [Xi] weet dat.’ En de perschef van het Witte Huis heeft onlangs bevestigd dat er wel degelijk een genocide aan de gang is. Toch interpreteren critici Bidens woorden als het goedpraten van het streven van de Chinese Communistische Partij om de islamitische minderheden in Xinjiang te laten verdwijnen.

Zo schrijft het conservatieve blad National Review: ‘Als de president van mening is dat de Communistische Partij een genocide pleegt (…), dan zou hij moeten beginnen met een duidelijke veroordeling van de massale wreedheden van het Chinese regime – en niet met een verslag van de tijd die hij heeft doorgebracht met het leren kennen van de man die verantwoordelijk is voor eenentwintigste-eeuwse concentratiekampen.’

Turkije: gevangen schrijver Ahmet Altan (70) ‘mag geen coronavaccin’

0

De zeventigjarige schrijver en gewetensgevangene Ahmet Altan heeft volgens zijn advocaat nog geen vaccin tegen corona gekregen, wat wel al had gemoeten.

Zijn advocaat zegt te vrezen dat hetzelfde geldt voor vele andere politieke gevangenen in Turkije. ‘In naam van de gedetineerden die ouder zijn dan 65 jaar, herinner ik de autoriteiten aan hun plichten.’

Turkije is op 14 januari begonnen met een grootschalig vaccinatieprogramma. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is het vaccineren van 65-plussers voltooid.

Schrijver en journalist Altan werd in 2016 gearresteerd. De journalist werd beschuldigd van het verzenden van subliminale boodschappen via de televisie in de nacht van de coup van 2016.

Zijn veroordeling werd in 2019 vernietigd, waarna hij werd veroordeeld voor de minder ernstige aanklacht van ‘medeplichtigheid aan een terroristische organisatie’. Een nieuw beroep bij het Grondwettelijk Hof van Turkije werd in december 2020 verworpen.

Altans uiteindelijke proces en veroordeling droegen bij aan het besluit van de Europese Unie om de toetredingsonderhandelingen met Turkije te bevriezen.

Een verbod op de PVV en FvD: goed idee? Dit vindt ons panel

0

Onlangs baarde Trouw opzien door in het hoofdredactioneel commentaar te pleiten voor een verbod op de PVV, die sinds kort streeft naar een ministerie van ‘Immigratie, Remigratie en De-islamisering’. Goed idee, zo’n verbod? En hoe zit dat dan met Forum voor Democratie, dat de laatste tijd onder vuur ligt vanwege racisme en antisemitisme? Dit vindt het dK-panel.

Stephano Stoffel (57), zzp’er, bestuurder en columnist

‘Het lastige van dit soort partijen is dat ze door en voor een bepaalde doelgroep zijn opgericht. Er zijn veel mensen die op deze partijen stemmen. Ze hebben het democratisch recht natuurlijk, maar de ideologie die ze uitdragen zorgt voor een polarisatie die problemen niet oplost maar juist verergert.

‘Zelfs als er een partij zou zijn die zou pleiten voor de herkolonisatie van Suriname, Indonesië of de Antillen: verbieden is lastig, want dan krijg je weer andere protestpartijen. Dat zie je in Amerika, waar Donald Trump niet meer op Twitter kan, maar binnen een dag zijn er meteen tien andere kanalen bijgekomen.

‘Nog geen acute bedreiging voor de democratie’

‘Als je kijkt naar het huidige politieke landschap zijn we er nog niet aan toe om zulke partijen te verbieden. Ze moeten de ruimte hebben om hun mening te verkondigen. Het zijn nu ‘alleen maar’ woorden. De partijen hebben nog geen knokploegen, en er is nog geen geweld. Ze vormen nog geen acute bedreiging voor de democratie.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Partijen zoals de PVV en FvD verbieden vanwege racisme en discriminatie? Ik weet het niet. Ik ben geen jurist, geen rechter. Wat is de straf die staat op discriminatie? Drie jaar zitten? Eigenlijk denk ik dat de huidige wet voldoende zou moeten zijn om in te grijpen wanneer nodig. Als discriminatie de basis is van een politieke partij, dan vind ik het prima om zo’n partij te verbieden. Dat geldt voor alle vormen van discriminatie, of het nu discriminatie is op basis van geloof, ras, geslacht, of geaardheid.

‘Kijken wat de wet erover zegt’

‘Een mening mag je hebben, totdat je met die mening iemand belemmert in zijn vrijheid van meningsuiting. Ergens houdt die vrijheid op. En als je met je partij de wet probeert te veranderen om mensen hun vrijheid van geweten te ontnemen, dan ga je ook een grens over. Maar daar hoef je volgens mij geen nieuwe wet voor aan te nemen.

‘Ook zo’n ministerie voor De-islamisering zouden we gewoon eens langs een juridische meetlat moeten leggen, en dan kijken wat de wet erover zegt. Als de wet zoiets toelaat, dan is de meetlat scheef of heeft de grondwet een gaatje.’

Pritam Soekhradj (18), student

‘Als je een partij verbiedt, dan zeg je eigenlijk dat de vrijheid van meningsuiting niet geldt voor iedere mening. Maar een ministerie van De-islamisering gaat juist in tegen die vrijheid van meningsuiting. Ik vind niet dat er zo’n ministerie mag komen.

‘Nederland is van oudsher een land dat staat voor de vrijheid van geloof en gewetensvrijheid. Ik vind daarom dat je partijen moet kunnen verbieden die de vrijheid van anderen willen beknotten. Discriminatie hoort niet thuis in de Nederlandse samenleving, op geen enkel niveau.

‘Volgens mij krijg je dan een volksopstand’

‘Het grote probleem daarbij is wel dat je die 20 procent van de PVV- en FvD-stemmers waarschijnlijk niet meer in de hand gaat houden. Volgens mij krijg je dan een volksopstand, die misschien nog wel gevaarlijker is dan de huidige situatie.’

Salma Karim (25), CEO en graphic designer

‘We wisten allemaal wel dat FvD bestaat uit engerds, maar als je nu al die appjes weer ziet, denk je toch: dit is nog enger dan we al dachten. Wat is de toegevoegde waarde van deze club voor onze samenleving en voor de Nederlandse politiek?

‘Aan de andere kant: Baudet neem ik niet serieus en heel weinig mensen doen dat volgens mij. Baudet is echt een clown. Wilders is gewiekster en gevaarlijker. Als je kijkt naar het programma van PVV, dan staan er ook wel dingen in die wel goed zijn voor ouderen. Maar een ministerie van De-islamisering? Zelfs de nazipartij van Adolf Hitler had niet eens een ministerie van Ont-Joding.

‘Zelfs Hitler had geen ministerie van Ont-Joding’

‘Ik ben niet bang dat moslims de klos zijn als de PVV de grootste partij wordt. Maar ik geloof sowieso niet dat de PVV ooit de grootste partij wordt. De meerderheid van Nederland heeft echt de schurft aan Wilders, en zeker de jongere generaties. Maar wat we wel krijgen – en eigenlijk nu al hebben – is een gevaarlijke groep van rechtsextremisten die gekke dingen gaat doen. Zij hebben een politieke vertegenwoordiging in het parlement die zelf geen geweld gebruikt, maar wel de standpunten uitdraagt waarmee extremisten hun geweld onderbouwen.

‘Partijen die haat zaaien zoals de PVV en FvD mogen wat mij betreft daarom verboden worden, net zoals we hier geen haatzaaiende ISIS-partijen zouden mogen hebben, of haatzaaiende partijen vanuit andere ideologieën. De PVV gaat gewoon tegen onze grondwet in, net als tegen de vrijheid van geweten.’

Tijd dat Kauthar Bouchallikht betere adviseurs krijgt

0

Ik vond het een leuk idee: een interviewserie met biculturele kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen. We horen tegenwoordig vaak dat kandidatenlijsten divers moeten zijn. Met name de PvdA heeft er dit keer erg haar best op gedaan: alle minderheidsgroepen die je in Nederland tegen kunt komen, staan op de lijst. En nog hoog ook. Bij andere partijen is de diversiteit echter dun bezaaid: bij het CDA moet je goed zoeken om überhaupt enige niet-witte kandidaten tegen te komen. Maar diversiteit is voor sommige partijen nu eenmaal belangrijker dan voor andere, nietwaar?

Zo komen we bij GroenLinks. De partij van Jesse Klaver hecht veel waarde aan diversiteit en dan verwacht je dat dat ook op de kandidatenlijst terugkomt. Hier wreekt zich de barre werkelijkheid: GroenLinks is een hele witte partij waar intern nauwelijks culturele diversiteit te vinden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld BIJ1 en de PvdA. GroenLinks moet daarom meer dan anderen energie steken in een diverse lijst, simpelweg omdat die anders hagelwit blijft. Het resultaat is dit keer halfslachtig: echt overtuigend kun je de diversiteit van de eerste twaalf kandidaten niet noemen. Een ruime meerderheid is wit, LHBT’ers zijn totaal afwezig.

Inmiddels weet GroenLinks dat ruimschoots te compenseren door een diverse kandidaat die meteen beeldbepalend is en voor landelijk debat zorgt. Het is Kauthar Bouchallikht, de vrouw die naar verwachting de eerste Nederlandse parlementariër met een hoofddoek zal zijn. Een interessante vrouw, om al die redenen die iedereen wel kan raden: een moslima met een groen profiel, bij een progressieve, vrijzinnige en seculiere partij. Ze raakte in opspraak door haar activiteiten bij de Europese organisatie voor moslimstudenten FEMYSO. Openlijk wordt betwijfeld of ze wel progressief is.

Het heeft er alle schijn van dat GroenLinks heel graag een vrouw met een hoofddoek op de lijst wilde en geen goed beeld had waar Bouchallikht allemaal actief is geweest

Velen vinden dat laatste infaam: waarom zou men twijfelen aan Bouchallikht, die heeft ingestemd met het verkiezingsprogramma, dat een heel progressief karakter heeft? Nou: GroenLinks moest uitgebreid zoeken naar voldoende kleur op de kandidatenlijst en kwam bij een kandidaat uit die intern voor velen een totale onbekende was. Het heeft er alle schijn van dat GroenLinks heel graag een vrouw met een hoofddoek op de lijst wilde en geen goed beeld had waar Bouchallikht allemaal actief is geweest. FEMYSO stond immers niet in haar CV op de GroenLinks-website.

In coronatijd zijn er nauwelijks politieke bijeenkomsten. Zonder corona had Jesse Klaver vele meet-ups in grote zalen gehad, en dan had de GroenLinks-aanhang vragen kunnen stellen over van alles en nog wat. Het is uitgesloten dat er dan geen vragen over Bouchallikht waren gesteld. Hetzelfde geldt voor de debatten die her en der in het land gevoerd worden en waar Bouchallikht soms acte de présence geeft. Normaliter zouden de zalen afgeladen vol zitten en zouden allerlei mensen haar in het echt kunnen bevragen op de ontstane ophef. Er zouden gesprekken en discussies ontstaan. Nu zit men veilig op afstand naar de stream te kijken.

Bouchallikht kreeg een uitnodiging voor mijn interviewserie. Ze sloeg die af. Dat doet ze vaker. Natuurlijk moet ze dat zelf weten. Het is alleszins redelijk bepaalde journalisten niet te woord te staan, maar vooralsnog zijn haar grote publieke optredens op één hand te tellen. De belangrijkste vond plaats in de talkshow van Margriet van der Linden, een presentatrice waarvan bekend is dat ze haar gasten spaart. Nog steeds weten we niet wat Bouchallikht drijft. Dat is raar, want als de kandidatencommissie van GroenLinks haar werk goed heeft gedaan, heeft ze een sterk verhaal wat alle twijfels over haar achtergrond doet verdwijnen.

Zou men bij GroenLinks nou echt denken dat deze zaak is afgedaan? Als Bouchallikht straks in de Tweede Kamer zit, zal de PVV tot vervelens toe vragen hoe het met de Moslimbroeders zit. Pijnlijk voor iedereen die diversiteit op een kandidatenlijst belangrijk vindt: goede rolmodellen zijn voor alle minderheden van groot belang. Zal Bouchallikht ooit kunnen stralen? Iedereen weet het antwoord al. Tijd dat Bouchallikht adviseurs inhuurt die haar dat eens gaan uitleggen.