18.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 667

In de schulden – én er weer uit: ‘Het was alsof God mij een soort ‘do over’ gaf’

0

Sandra Doevendans kwam in de schulden toen haar café failliet ging. Ze bekeerde zich tot de islam, die haar een oplossing voor haar persoonlijke crisis bood, en slaagde erin om uit de schulden te komen. Ze schreef er een boek over: Schone lei.

‘Dit boek moest er gewoon komen. Er moet toch iets positiefs komen uit alle hoofdpijn? Het zat altijd al in mijn hoofd. Toch durfde ik het niet op te schrijven, totdat ik al mijn schulden had afbetaald. Ik schaamde mij ervoor.’

Aan het woord is Sandra Doevendans, PvdA-Statenlid in Noord-Holland en adviseur in het sociaal domein voor onder meer armoedebestrijding, schuldenproblematiek, inburgering, diversiteit en inclusie – een hele mond vol. Maar spreek je met Doevendans, dan spat de energie er vanaf, alsof minder gewoon niet genoeg is.

Beeld: Sandra Doevendans

Ze is tevens auteur van het nieuwe boek Schone lei. Met dit boek wil ze het taboe doorbreken dat er op schulden ligt. Ze wil mensen helpen met haar verhaal, maar niet vanuit een slachtofferrol. Als trainer heeft ze als doel de blinde vlekken en verbeterpunten zichtbaar te maken voor schuldhulpverlening. ‘Daarnaast wil ik ook nog iets neerzetten zodat mensen aan hun eigen talenten kunnen werken en bewuster met hun geld kunnen omgaan.’

In het boek staan verhalen van ervaringsdeskundigen die vertellen over hun schuldverhaal, inclusief het verhaal van een wethouder uit Amsterdam. Doevendans is in Schone lei openhartig over haar leven met schulden door het verlies van haar café. Dit doet ze bewust, want ze wil aantonen dat het mogelijk is om er weer bovenop te komen. Het boek bevat ook tips en trucs om bewust met geld om te gaan. Voor mensen met schulden is een boek een luxe, en daarom is er de mogelijkheid om een boek te doneren aan iemand met een kleine beurs.

Je hebt het boek geschreven om met je ideeën en oplossingen anderen te inspireren, te helpen en schuldhulpverlening verbeterpunten aan te reiken. Hoe komen deze ideeën en oplossingen bij de juiste mensen en instanties terecht? 

‘Ik heb mijn boek aan PvdA-leider Lodewijk Asscher aangeboden, zodat hij dit vanuit de politiek kan oppakken. En ik heb bij de boekpresentatie beleidsmakers van verschillende ministeries uitgenodigd. Vanaf volgend jaar ga ik ook met het boek richting schuldhulpverleners en beleidmakers om daar concrete afspraken over te maken. Ook zitten er modules bij, waarin staat hoe schuldenaars het beleid ervaren en welke rol diversiteit en inclusie spelen in dit verhaal.

‘Er wordt snel geconcludeerd dat schuldenaars de verkeerde keuzes hebben gemaakt, wat soms ook te maken heeft met vooroordelen’

‘Er zijn vooroordelen in hoe mensen benaderd worden, want dat kwam wel heel erg in het onderzoek naar voren. Vaak voelden hoogopgeleide witte mensen zichzelf beter behandeld dan de mensen van kleur of in een lagere sociaaleconomische klasse. Er wordt snel geconcludeerd dat schuldenaars de verkeerde keuzes hebben gemaakt, wat soms ook te maken heeft met vooroordelen.’ 

Je sprak nooit over je schulden, maar wel tijdens de trainingen die je gaf. Hoe kwam dat?

‘Ik was vanaf 2012 actief bij de PvdA en sprak niet over mijn schulden. Het was toch een soort schaamte. Ik voelde mij vooral zelf een mislukkeling over het falen van mijn café, terwijl er zoveel mensen zijn die een zaak beginnen en het niet redden. Bovendien was het ook gewoon alles bij elkaar: én je zaak is niet gelukt, én je bent een alleenstaande moeder.’

‘Later gaf ik empowerment-trainingen, om zelfverzekerd te worden, doelen te stellen en te kijken hoe je die haalbaar kunt formuleren, om die in kleine stapjes te bereiken. Als ik iemand tegenkwam die niet geloofde dat het beter zal worden, dan deelde ik mijn verhaal om ze te motiveren.’

Je bent bekeerd tot de islam, maar in je boek lees ik daar heel weinig over terug. Kan je ons meenemen in hoe dat is gegaan?

‘Van huis uit was ik niet gelovig, maar ik had wel altijd het gevoel dat God er was. Ik wist alleen niet zo goed in welke vorm. In Amstelveen waar ik opgroeide, waren er vooral christenen. Het christendom was daarom het eerste wat ik verkende in mijn zoektocht naar het geloof, maar uiteindelijk bleek het niets voor mij. Ik snapte niets van die gevallen engel. Ik dacht altijd hoe kan dat nou? Dat is toch zo iets puurs. Hoe kan dat opeens een duivel worden? Ik keek in die tijd religieuze programma’s van de Joodse en Hindoestaanse omroepen. Dat vond ik altijd heel interessant. Ik zag allerlei mensen voorbij komen, waaronder Nourdin, een bekeerde moslim – echt zo’n skater – en dat zat bij mij een beetje geregistreerd, maar niet zo van: dat is islam.’

‘‘Dit is mijn kans’, dacht ik. ‘Ik kan alles omgooien en gaan studeren.’ En dat heb ik dus ook gedaan’

‘Later, toen ik mijn café had, kwam er een man binnen – en ik ben heel erg van de wiskundige feitjes en weetjes – die vertelde dat water en land in de Koran in dezelfde wiskundige verhouding tot elkaar stonden als op onze aarde (Het aardoppervlak is 71 procent water en 29 procent land. Het woord ‘zee’ staat 32 keer vermeld in de Koran, het woord ‘land’ 13 keer. Dit is in verhouding tot elkaar ook 71 procent – 29 procent, red.). Daarom begon ik mij meer te verdiepen in de islam. Dat de vader van mijn zoon islamitisch is, maakte het voor mij bovendien interessanter om er meer over te weten. Ik werd zwanger en dacht dat de islam mijn ‘way out’ was. Het was alsof God mij een soort ‘do over’ gaf. Ik had natuurlijk een enorme schuld, want ik moest met verlies mijn café verkopen. ‘‘Dit is mijn kans’, dacht ik. ‘Ik kan alles omgooien en gaan studeren.’ En dat heb ik dus ook gedaan.’

Ben je tijdens deze zoektocht geholpen door andere moslims?

‘Mijn ex is Turks Koerdisch. Wij zijn uit elkaar, maar mijn ex-schoonmoeder is een soort tweede moeder voor mij. Alles wat ze vertelde klonk heel erg cultureel, maar ik ben daar verder over gaan lezen en kwam allerlei interessante dingen tegen: over de positie van de vrouw, maar ook de gevallen engel, dat het een djinn was. Hoe meer ik ging lezen hoe logischer het voor mij werd. Ik las ook over Khadija, de eerste vrouw van de profeet Mohammed en een echte powervrouw. Uit haar verhaal blijkt dat vrouwen in de islam anders behandeld worden dan wat velen ons doen geloven – dat moslimvrouwen onderdrukt zouden worden. Zo ik ging steeds meer lezen en na een jaar besloot ik mijn geloofsgetuigenis uit te spreken. Dat verliep via moslimvrouwenorganisatie Al Nisa, waarna ik daar bestuurslid ben geworden.’

Wat veranderde er na je bekering?

‘Eigenlijk alleen het bidden en het vasten. Sinds de zwangerschap dronk ik niet, en sowieso at ik nooit varkensvlees. Mijn leven werd dus niet opeens drastisch veranderd. Mijn zoontje probeer ik wel vrij te laten in hoe hij het geloof zelf interpreteert, omdat ik ook onderzoek deed voor mijzelf. Het is bij mij niet zo dat als je zegt dat iets zo is, dat ik het meteen geloof. Ik wil altijd eerst alles goed onderzoeken. Maar mijn zoontje voelt zich wel echt een moslim. Toen hij heel klein was, zei ik altijd: als er iets is, dan doe je een du’a – een smeekbede – en dan komt alles goed. Maar ik probeer hem daar niet in te dwingen, het moet wel echt uit hemzelf komen.’

Wat vindt je moeder ervan dat je moslim bent geworden?

‘Mijn moeder vindt het oké. Ze is van mening dat ik moet doen wat mij gelukkig maakt. Ze heeft natuurlijk ook geen grote verandering gezien bij mij. Wel heeft ze mij af en toe tijdens het bidden met een hoofddoek gezien. Dat was dan even schrikken, maar ik draag de hoofddoek ook alleen maar als ik bid. Ze houdt rekening met halal geslacht vlees als we daar zijn en wij vieren qua feestdagen eigenlijk alles. Pasen en Kerst, maar ook de islamitische feestdagen. Ik heb ook altijd een kerstboom gehad, omdat ik dat niet zie als iets religieus. Dat was vroeger ook niet iets religieus, maar gewoon mooi en gezellig.’

Turkse alevieten slaan alarm: voelen zich steeds meer gemarginaliseerd

0

De alevitische minderheid in Turkije voelt zich steeds meer gemarginaliseerd door de regering van president Erdogan, die de soennitische islam promoot. Dit schrijft Deutsche Welle.

De Turkse overheid heeft het alevitisme nog altijd niet erkend. De Anatolische Culturele Stichting en de Alevitische Federatie, twee belangenorganisaties voor alevieten, trekken daarom aan de bel. Dat doen zij bij Deutsche Welle, een tv-zender uit Duitsland, waar de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen onlangs het alevitisme juist heeft erkend als officiële godsdienst.

De Turkse regering heeft hervormingen teruggedraaid uit 2009, die als doel hadden om de maatschappelijke positie van de Alevieten te verbeteren. Een rapport om de positie van Alevieten te verbeteren verdween in een la. Alevitische kerken werden niet officieel erkend als gebedsruimtes en Alevitische kinderen moeten nog steeds verplichte religieuze lessen volgen op school, waar voornamelijk de soennitische islam wordt gedoceerd.

Bovendien besloot de Turkse regering sommige religieuze gebouwen van de alevieten te onteigenen. Volgens de Anatolische Culturele Stichting is het met de rechten van alevieten nu erger gesteld dan in 1982, toen Turkije een militaire dictatuur was.

Aleveieten maken zo’n 16 procent van de Turkse bevolking uit, 12 miljoen mensen. Zij hangen een mystieke stroming binnen de islam aan en wijkt in belangrijke opzichten af van de soennitische islam, de staatsgodsdienst van Turkije. Zo hebben alevieten eigen vastenperiodes en doen zij niet mee aan de pelgrimstocht.

Christelijke partijen: kerkklokken in plaats van vuurwerk op Oud en Nieuw

0

CDA-Kamerleden Chris van Dam en Martijn van Helvert roepen alle kerken in Nederland op het nieuwe jaar in te luiden door de kerkklokken te laten beieren.

Met Oud en Nieuw mag er geen vuurwerk worden afgestoken vanwege de coronapandemie. De CDA’ers willen het klokgelui ‘als teken van verbondenheid tussen al die Nederlanders in deze moeilijke tijd. In het bijzonder voor hen die alléén de oudejaarsnacht moeten doormaken.’

De oproep van het CDA krijgt steun van ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers: ‘Laat het luiden van de kerkklokken een onderstreping zijn van de boodschap van de kerken aan iedereen die het in deze pittige tijd nodig heeft om te horen: je bent niet alleen.’

Niet-christelijke twitteraars zijn sceptischer. Zo schrijft twitteraar Hanz Christian: ‘Kunnen volksvertegenwoordigers niet liever het land proberen te besturen ipv de zielzorger te spelen?’

Heerlen: Syrisch gezin geterroriseerd door buurman, wekt landelijke woede

0

Sinds gisteren circuleert een video over een Syrisch gezin in Heerlen dat wordt geterroriseerd door hun buurman. De politie zou ondanks herhaaldelijke aangiftes passief zijn gebleven. Op social media leidt de video tot onrust onder met name islamitische jongeren. Een groep mannen ging gisteravond naar Heerlen en plunderde de woning van de buren.

De video van actiegroep Muslim Rights Watch meldt dat de buurman onder meer de dochter van het gezin seksueel heeft belaagd en jongeren uit de buurt heeft opgestookt om met hondenpoep, stenen en eieren naar het huis te gooien.

Ook drong de buurman het huis van de familie binnen, aldus de dochter in haar verklaring aan de politie: ‘Ik zag dat mijn vader werd geslagen en dat er een worsteling op de grond kwam, waarbij het mes op de grond viel’, vertelt ze. ‘Mijn vader werd toen vastgepakt bij zijn nek en hoofd en werd toen nog enkele keren geslagen met de hand. Daarna ging mijn buurman over tot het slaan met de stok. Mijn vader werd vaak geslagen, zeker tien keer. Mijn moeder probeerde tussenbeide te komen, maar ik zag dat mijn moeder een vuistslag in haar gezicht kreeg.’

De politie zou geen werk van deze zaak hebben gemaakt, ondanks meerdere aangiftes. De vader in de video: ‘Ze zeiden alleen maar: ‘Blijf maar rustig.’’ 

De politie van Heerlen wijst op een gezamenlijke verklaring met de gemeente, die ‘op dit moment alles wat in hun macht ligt [doen] om de Syrische familie én andere betrokkenen te ondersteunen en helpen.’ In een eerder stadium is het gezin hiervoor een passende woning in een andere wijk aangeboden, melden gemeente en politie, ‘waarbij het gezin er destijds zélf voor heeft gekozen hier niet op in te gaan.’ 

Ook de woningcorporatie wilde het gezin niet helpen, meldt de video. Vincio Wonen spande zelfs een kort geding aan om het moslimgezin uit de woning te zetten, aldus Muslim Rights Watch, maar de rechter stelde de Syrische familie in het gelijk. 

Op social media leidt het filmpje tot grote onrust onder islamitische jongeren. Onder de hashtag #Heerlen wordt massaal verontwaardigd gereageerd op de gebeurtenissen. Zo deelde influencer Ismail Ilgun, eerder bekend als ‘treitervlogger’, het filmpje op Instagram, waarna in de comments het adres van de buren werd gedeeld. Ilgun zei zelf klaar te staan om naar Heerlen te gaan, om hier een item over te maken en verhaal te komen halen.

Een groepje ging woensdagavond naar Heerlen en plunderde vannacht de woning. Vier mannen trapten de deur in, gooiden ruiten in en smeten meubilair op straat, meldt de Limburger.

‘Wij zijn geschrokken van het effect van de eenzijdige berichtgeving op social media. Het is onacceptabel dat derden mensen tegen elkaar opzetten en maatschappelijke onrust en onveiligheid veroorzaken door een verhaal maar van één kant te belichten en hiermee uit zijn verband te trekken’, aldus politie en gemeente. ‘We hebben begrip voor de emoties maar, (het aanzetten tot) geweld dan wel het dreigen daarmee is nooit de oplossing. We keuren dit gedrag dan ook ten zeerste af.’

‘Deze groep (moslims) heeft opgeroepen om het heft in eigen hand te nemen en voor rechter te spelen’, reageerde het account van woningcorporatie Vincio Wonen op Facebook in een opmerkelijk fel bericht. ‘Wij zien hier voor de zoveelste keert dat deze groep zich schuldig maakt aan meerdere strafbare feiten. Een ieder die dit niet waardeert kan een Syrisch [sic] woonvereniging in Syrië of een ander islamitisch land benaderen.’

Het bericht is inmiddels verwijderd. Vincio Wonen geeft in een reactie aan de Kanttekening aan ‘gehackt’ te zijn en te zullen onderzoeken door wie en waarom. In een statement op het eigen Facebookaccount spreekt de woningcorporatie over ‘fake accounts’ die ‘onder naam en logo van Vincio Wonen boodschappen verspreiden waar wij niet achter staan’. 

Momenteel verblijft het gezin niet meer in de huidige woning, melden politie en gemeente. ‘De gemeente is met man en macht op zoek naar een geschikte woonruimte voor het hele gezin. Naast dit onderdak op langere termijn werken we ook aan een tijdelijke oplossing om het gezin zo snel als mogelijk te huisvesten.’ De Limburger meldde vijf dagen geleden al dat het gezin de stad is ontvlucht nadat er een brandbom tegen hun huis was gegooid.

Inmiddels is er een doneeractie gestart met als doel om het gezin te helpen verhuizen. De doneeractie, die inmiddels is gesloten, heeft ruim 30.000 euro voor het gezin opgehaald. 

UPDATE: De gemeente Heerlen zegt in reactie aan de NOS niet veel over de zaak te kunnen zeggen vanuit ‘privacyoverwegingen’. Wel zijn er ‘in ieder geval vanuit beide zijden dingen gedaan die de relatie onderling niet ten goede komen’, aldus een woordvoerder. Volgens buurtbewoners zou de Syrische man vrouwen en kinderen in de buurt hebben lastig gevallen. De woordvoerder kan dit ‘niet bevestigen, maar het zou zomaar kunnen’.

De tas van Emine Erdogan

0

Hoe zou het er voorstaan met de handtas van mevrouw Erdogan? Het is meer dan anderhalve maand geleden dat meneer Erdogan opriep tot een Turkse boycot van Franse producten, naar aanleiding van een hoogoplopend conflict met de Franse president Macron over de toelaatbaarheid van Mohammed-cartoons.

Oppositiepartij CHP kon toen niet nalaten te wijzen op de luxueuze Franse handtas van de presidentiële echtgenote, die 43.000 euro gekost zou hebben – zes maal het (officiële) maandsalaris van haar man, en 144 maal het Turkse minimumloon. Partijleider Kilicdaroglu riep Emine Erdogan op haar foute tas publiekelijk te verbranden in de tuin van het presidentieel paleis.

Een openbare tasverbranding, dat kenden we nog niet.

Nu vallen er best wat kanttekeningen te plaatsen bij het erg rigide laïcisme van de Fransen, dat uitingen van alle religies uit de publieke ruimte poogt te weren. Maar als ik de Franse overheid wegens onderdrukking van moslims zou aanklagen, dan toch eerder vanwege Macrons wapenleveranties aan de Egyptische dictator Sisi, die pas écht zijn volk onderdrukt. Maar ja, dan zou een tirade vanuit Ankara neerkomen op de pot die de ketel verwijt, want: dictatoriale onderdrukking – daar weten de Koerden in Turkije ook alles van.

Zoals bekend denkt Erdogan – de Turkse Trump, ze konden het ook goed met elkaar vinden – altijd groot, als een ware oosterse despoot. Dus daar past het grote prijskaartje van die tas goed bij. Ook Melania scharrelt haar outfit vast niet op een rommelmarkt bij elkaar. En zoals haar man overal als fallussymbolen zijn Trump Towers neer wilde zetten, zo is ook Erdogan de afgelopen jaren aan het bouwen geslagen.

Ook Melania scharrelt haar outfit vast niet op een rommelmarkt bij elkaar

Het grootste vliegveld ter wereld moest er komen, en hij maakt ook kans op de wereldprijs voor het grootste presidentieel paleis. Meer dan duizend kamers telt het, en qua oppervlakte doet het niet onder voor dat van wijlen de Roemeense dictator Ceaucescu in Boekarest. Vroeger had je dat als sultan inderdaad nodig om je hele harem onder te brengen, maar die stap naar gezinsuitbreiding heeft de Turkse president nog niet gezet.

Verder valt zijn politiek zeker als sultanesk te betitelen – ook en vooral op internationaal terrein. Hier lijkt Erdogan niet zozeer de aartsvader van de republiek, Atatürk, als zijn grote voorbeeld te zien, als wel de meest glorieuze heerser van het Ottomaanse Rijk, Süleyman de Grote. Is het toeval dat hij aan diens nalatenschap aan imposante moskeeën recent, met de desecularisering van de Hagia Sophia, weer een volgende grote heeft toegevoegd?

De toenemende assertiviteit van Ankara – het wachten is nog op een herstel van Istanbul als rijkshoofdstad – zorgt ervoor dat Turkije zich steeds verder van het Westen verwijdert. Hoewel nog steeds NAVO-lid en zelfs officieel nog EU-lidmaatschapskandidaat, trekt Erdogan zich van zijn militaire bondgenoten steeds minder aan. Hij doet wapenaankopen in Moskou – al staat dat tegelijk openlijke steun aan Azerbeidzjan bij het militair vernederen van Ruslands pupil Armenië niet in de weg. Hij keert zich in Syrië tegen de Koerden, die in de strijd tegen IS voor het Westen menige kastanje uit het vuur hebben gehaald.

Bovenal botst Turkije met Griekenland over de territoriale wateren in de Middellandse Zee. Daarbij gebiedt de eerlijkheid om te zeggen dat de Grieken weliswaar, op grond van hun monopolie op ongeveer alle eilandjes, juridisch het gelijk aan hun kant hebben, maar de Turkse wens om een zeker aandeel ook niet geheel onredelijk is, als je ziet hoe ook de kleinste onbewoonde Griekse rots het op basis van de huidige regels mogelijk maakt om de Griekse zone wel erg ver op te rekken.

Met deze expansiepolitiek wil Erdogan zijn land als regionale grootmacht op de kaart zetten en zijn electorale positie verstevigen. Zij moet zijn falende economische politiek compenseren, en verhullen dat een ander belangrijk project van hem juist totaal niet lukt: de islamisering van Turkije. Zijn onderwijspolitiek is in dat opzicht op een fiasco uitgelopen. Een jonge generatie Turken heeft steeds minder een boodschap aan de vrome formules die Erdogan in zijn strijd tegen westers hedonisme over zijn land uitstrooit, en trekt haar eigen plan.

Die wil liever ook zo’n mondaine tas als mevrouw Erdogan.

Als Eerdmans en Nanninga slim zijn, richten ze geen nieuwe partij op

0

Peilingen zeggen natuurlijk niet alles, maar soms is het goed om ze even op je in te laten werken. Deze week publiceerde I&O rapportcijfers van de lijsttrekkers en mogelijke lijsttrekkers bij de verkiezingen van maart. Wat blijkt? Iedereen op de populistische rechterflank scoort slecht. Geert Wilders is het populairst met een 4.4, gevolgd door Joost Eerdmans (4.1), Annabel Nanninga (3.9), Henk Krol (3.6), Richard de Mos (3.2) en Thierry Baudet (2.9). Het is wel duidelijk wie er in rechts Nederland het populairst is: de PVV gaat er in maart met de kiezers vandoor.

Dat is opvallend omdat er in jaren niet zoveel concurrenten waren. Thierry Baudet is weer van de partij, al is er van Forum voor Democratie nog maar weinig over. Die implosie creëert ruimte: Richard de Mos probeert met Code Oranje in de Tweede Kamer te komen, Henk Krol heeft zijn eigen lijst geïntroduceerd en Joost Eerdmans en Annabel Nanninga maken nog deze week bekend of ze ook met een eigen partij meedoen. Dat gaan ze doen als ze in staat zijn een goede kandidatenlijst neer te zetten, zeggen ze. Zo’n lijst is natuurlijk niet onbelangrijk, maar misschien kunnen ze er toch nog even over nadenken.

De ambitie van Eerdmans en Nanninga is wel invoelbaar: er zijn tientallen politici van Forum afgesplitst die zich niet in de extremistische koers van hun voormalige partijleider kunnen vinden. Hele fracties, zoals in Utrecht en Friesland, hebben zich afgesplitst. Elders gaat het ook om aanzienlijke aantallen politici: van Amsterdam tot Drenthe, van de Eerste Kamer tot het Europees Parlement. Ook de kiezers die in maart 2019 op Forum stemden willen een meer gematigde partij dan Forum of de PVV, voor zover je op deze politieke flank van ‘gematigd’ kunt spreken natuurlijk.

Het ‘gat op rechts’ is al heel vaak aangewezen en dan kwamen er meteen een heleboel gelukszoekers bovendrijven om dat gat te vullen. Wie weet nog hoe het in 2006 ging, toen vier partijen streden om de erfenis van Fortuyn? Of in 2017, toen drie partijen de erfenis van het Oekraïne-referendum vormden? In beide gevallen gingen de meeste nieuwe partijen reddeloos ten onder. In 2006 kregen we alleen de PVV, in 2017 alleen Forum. Waarom zou dat in 2021 anders gaan als we naast PVV en Forum uit drie nieuwe, ‘gematigde’ rechtse partijen kunnen kiezen? Nog afgezien dat deze kiezers ook nog naar VVD en CDA kunnen.

Het is voor hen logischer om te hopen dat Richard de Mos in de Tweede Kamer komt

De meest serieuze kandidaat voor dit gat is Code Oranje en om een hele eenvoudige reden: de partij is al een tijdje bezig met de voorbereidingen. De Lijst Henk Krol is op het laatste moment begonnen en komt nauwelijks van de grond. Eerdmans en Nanninga zijn nóg later. We weten uit de LPF-tijd wat dat betekent voor het team politici dat op de lijst zal staan: ze zullen elkaar niet kennen, laat staan dat ze weten of ze het met elkaar eens zijn. Er zal geen uitgekristalliseerd programma liggen en de politieke verschillen zullen na de verkiezingen vroeg of laat weer op gaan spelen, met een implosie tot gevolg.

Eerdmans en Nanninga zijn, net als Krol trouwens, formeel niet te laat om mee te doen aan de aanstaande verkiezingen, maar in de praktijk zijn ze dat natuurlijk wel. Het is voor hen logischer om te hopen dat Richard de Mos in de Tweede Kamer komt. Dat biedt op termijn ook perspectief voor Eerdmans en Nanninga, die het inhoudelijk zeker met Code Oranje eens zullen zijn. Als De Mos in de Tweede Kamer een succes is, kunnen Eerdmans en Nanninga bijvoorbeeld hun eigen fracties – Leefbaar Rotterdam en het afgesplitste FvD in Amsterdam – omvormen tot afdelingen van Code Oranje. Dan hebben ze samen met De Mos eindelijk een serieuze, gematigde partij op rechts.

Wat zou deze politici – die het vooral met elkaar eens zijn – ervan weerhouden zo’n samenwerking aan te gaan?

Aanwezigen Gaza-protest 2014: er werd geen ‘Joden aan het gas’ geroepen

0

GroenLinks-kandidaat Kauthar Bouchallikht ligt opnieuw onder vuur: nu omdat ze in 2014 deelnam aan een demonstratie voor Gaza waarin het beleid van Israël werd vergeleken met dat van nazi-Duitsland, wat bleek uit een opgedoken foto. Maar dat daar ook antisemitische leuzen zouden zijn geroepen, zoals wordt beweerd, wordt door deelnemers aan deze demonstratie ontkend.

Vandaag viel in NRC te lezen dat emeritus hoogleraar Selma Leydesdorff ‘de pech [had] die demonstratie in de binnenstad van Amsterdam tegen te komen’. Leydesdorff trof daar naar eigen zeggen een ‘uitzinnige menigte’ die ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ zou hebben geroepen. Ze hekelt dat Bouchallikht in een reactie op de opgedoken foto geen openbare excuses maakte voor het meelopen in ‘de antisemitische horde’.

Maar journalist Tineke Bennema noemt in een Facebookbericht de bewering dat er antisemitische leuzen werden geroepen ‘pertinent onjuist.’ Zij geeft aan in 2014 bij de bewuste demonstratie te zijn geweest.

Bennema wordt op Facebook bijgevallen door vredeactivist Rik Min, die op de demonstratie aanwezig was bij de ordedienst. ‘Het was absoluut niet waar’, schrijft hij, en als zoiets tóch zou zijn geroepen, dan ‘zeer in de zijlijn, en waarschijnlijk bewust door iemand van de ‘tegenpartij’ georkestreerd.’

Min kent geen enkel links iemand in Nederland die ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ gaat zitten roepen in zulke demonstraties, zegt hij. ‘Uitgezonderd anti-Ajax-supporters. En die heb ik toen niet gezien.’

Opvallend: in de internetversie van het NRC-stuk van hoogleraar Leydesdorff staat, in tegenstelling tot het stuk in de papieren krant, niet dat zij de ‘de pech [had] die demonstratie’ maar ‘een soortgelijke demonstratie’ tegen te zijn gekomen als waar Bouchallikht aanwezig was.

Zwarte actrice gaat Engelse koningin spelen in nieuwe tv-serie

0

Jodie Turner-Smith gaat de Engelse koningin Anna Boleyn spelen in een driedelige Britse televisieserie. Niet iedereen is hier blij mee, want de actrice is zwart.

Anne Boleyn (1501-1536) was de tweede vrouw van de Engelse koning Hendrik VIII, die in totaal zes vrouwen trouwde. Twee van zes, waaronder Anne Boleyn, belandden op het schavot. De tragische geschiedenis van Anne Boleyn is meerdere malen verfilmd, onder andere in de televisieserie The Tudors en de film The Other Boleyn Girl.

De nieuwe miniserie, die wordt uitgezonden op de Britse zender Channel 5, werpt een feministisch perspectief op Anne Boleyn. Dat perspectief zou zijn onderbelicht, omdat haar onthoofding de rest van haar levensgeschiedenis zou hebben overschaduwd. Ook wil de nieuwe serie breken met de bestaande conventies, door bewust te kiezen voor de zwarte Turner-Smith (foto).

Deze keuze zorgt nu voor de nodige ophef, omdat Anne Boleyn een witte vrouw was. Wat als Rosa Parks wordt gespeeld door een witte vrouw, of George Floyd door een witte man?, vragen boze twitteraars zich af.

Overigens is Turner-Smith niet de eerste actrice van kleur die Anne Boleyn speelde. In 1933 al speelde de Indiaas-Engelse Merle Oberon de rol van de tragische koningin. Zij beweerde echter dat ze Australisch was, om ophef te vermijden.

Rapport: nog nooit zoveel journalisten wereldwijd in de gevangenis als nu

0

Er zat in 2020 een recordaantal journalisten in de gevangenis. Dat meldt het Comité ter Bescherming van Journalisten (CPJ).

Volgens deze internationale perswaakhond gaat het om tenminste 274 journalisten. Dat is twee meer dan in 2016, het laatste piekjaar.

In China (47) worden volgens het CPJ de meeste journalisten opgesloten, Turkije (37) staat op de tweede plaats. Daarna volgen Egypte en Saoedi-Arabië. Als meetdatum is gekozen voor 1 december 2020.

Autoritaire regimes traden dit jaar hard op tegen journalisten die over het coronavirus schreven, of over politieke onrust berichtten. In 2020 belandden 34 journalisten in de gevangenis omdat ze zogenaamd nepnieuws hadden verspreid, in vergelijking met 31 in 2019.

Opvallend is volgens het CPJ de aftakeling van de Verenigde Staten. Er zitten geen journalisten in de gevangenis, maar wel werden 110 journalisten opgepakt of aangeklaagd in 2020. Ook werden ongeveer 300 journalisten aangevallen, vaak door de autoriteiten. Twaalf journalisten worden nog steeds strafrechtelijk vervolgd. Sommigen lopen het gevaar om alsnog in de gevangenis te belanden.

Vorige week executeerde Iran, waar vijftien journalisten gevangen zitten, de journalist Ruhollah Zam. Hij werd beschuldigd van spionage, het verspreiden van nepnieuws, het beledigen van de islamitische waarden en ayatollah Ali Khamenei, de hoogste geestelijke leider van het land.

Leren de kinderen van ons? Of kunnen wij juist van onze kinderen leren?

0

Daar sta ik dan, als Jood voor de klas. Voor de leerlingen is dit nieuw. De vragen die ze op mij afvuren laten dat duidelijk zien.

In de les over de Tweede Wereldoorlog gaat het nu over de macht van nazi-Duitsland. Enorme legers die heel veel landen in Europa bedreigden. Het buurland Oostenrijk voelde wel wat voor de nare ideeën die de nazi’s dag en nacht verkondigden. Daarom besloot Oostenrijk zich vrijwillig aan te sluiten bij het land waar Adolf Hitler het voor het zeggen had. Uit de klas klonk commentaar. ‘Dan waren die Oostenrijkers net zo slecht in de oorlog als de Duitsers’. De wereld van kinderen bestaat kennelijk uit goed of slecht. Andere keuzes lijken soms te ingewikkeld.

Met diezelfde groep leerlingen lopen we een aantal dagen later door de kamertjes van het Achterhuis, waar Anne Frank met haar familie bijna drie jaar ondergedoken heeft gezeten. Het blijkt dat ze goed hebben geluisterd op school. De inval van nazi-Duitsland op 10 mei 1940, de moedige strijd van het Nederlandse leger, de anti-Joodse wetten, de helden van het verzet, de concentratiekampen. Over alles kunnen ze nu meepraten.

Jibril bestudeert aandachtig het paneel met de foto’s van de moedige helpers die in het grootste geheim de familie van Anne Frank en de andere onderduikers al die tijd hebben verzorgd. Zij deden dit met gevaar voor hun eigen leven. Jibril wenkt mij om dichterbij te komen. ‘Kijk, ziet u dit? Deze Miep Gies, waarvan u vertelde hoe moedig zij was om de onderduikers te helpen. Kijk eens goed, waar is ze geboren?’ Ik volg de vinger van het jochie van een jaar of tien. ‘Kijk meneer Lody, ze is geboren in Wenen. Dat is toch Oostenrijk? Dus niet alle Oostenrijkers waren slecht!’

Ik knijp hem even in zijn wang. Hoe mooi en doordacht kan die kinderwereld toch zijn.

Ik lees het verhaal voor hoe de imam elke paar dagen laat in de avond met zware tassen de bergen introk om de daar verstopte Joodse dorpelingen eten te brengen. En op de weg terug zaten de tassen opnieuw vol, maar dan met het wasgoed van de armzalige vluchtelingen dat de vrouw van de imam thuis waste. Deze tochten gebeurden natuurlijk allemaal in het diepste geheim. Als de Duitse soldaten hier achter zouden komen, liep het vast niet goed af met de imam en zijn gezin. Al te veel dorpelingen hadden hun verzet met de dood moeten bekopen.

Salma staart voor zich uit. Haar hoofd onder haar hoofddoek gaat langzaam op en neer. ‘Ja, ja’ zegt ze, meer tegen zichzelf dan tegen de juf of tegen de rest van de klas. ‘Wat is er Salma? Jij wilt wat zeggen?’ vraagt de juf. ‘Ja, juffrouw’, ze kijkt verlegen in mijn richting. ‘Als de imam de Joodse mensen in de oorlog heeft geholpen, dan waren de Joden en de imam vóór die oorlog toch vast ook al vrienden?’

Hoe mooi en doordacht kan die kinderwereld toch zijn

Dit zijn twee momenten in het afgelopen jaar die mij zomaar overkwamen. Het gebeurde midden in die vaak zo ruwe wereld van verbaal volwassen geweld tussen bevolkingsgroepen onderling. Het speelde zich af midden in de samenleving van het elkaar uitsluiten, het elkaar beoordelen op uiterlijkheden of van negatieve beelden die door anderen worden aangedragen.

Wat zich in die klassen afspeelde, is de wereld waar kinderen het voor het zeggen hebben. Het zou een illusie zijn dat we deze zuiverheid van een kinderwereld bij deze jongeren voor later kunnen bewaren. Ook de kleineren onder ons worden groot. Wat we wel kunnen en vooral moeten doen, is duidelijk zichtbaar maken dat deze wereld van kinderen in ons midden is. En dat deze kinderen een stevige boodschap voor ons volwassenen hebben, een boodschap die vaak vele malen krachtiger is dan de boodschappen die wij ‘grote mensen’ over onze maatschappij uitstorten.