12.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 704

Ben je stil of ben je solidair?

5

Deze zomer zou de stilte voor de storm zijn. De zomer waarin partijen en politici zich opladen voor de verkiezingscampagne voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen van maart volgend jaar. Die campagnes zouden zich naar grote waarschijnlijkheid richten op klimaat, zorg en onderwijs. En daarnaast zou voor de studenten de terugkerende discussie over het leenstelsel weer oplaaien.

En toen werd in de Verenigde Staten George Floyd vermoord door een politieagent, die ijzig kalm en koelbloedig minutenlang een knieklem toepaste. Zijn dood bleek de druppel die nodig was om de emmer van ingehouden frustratie over institutioneel onrecht te doen overlopen. Wat volgde was een golf van protesten door het hele land, gevolgd door solidariteitsdemonstraties over de hele wereld, waarbij men aandacht vroeg voor de situatie in eigen land.

Daags na de grote antiracismedemonstraties in ons land zei premier Rutte te willen praten met de Black Lives Matter-beweging, terwijl eerdere verzoeken van de beweging werden geweigerd. Ineens zag ook hij in – met de hete adem van duizenden protesterende Nederlanders in zijn nek, maar vooral een kantelende publieke opinie – dat er sprake is van racisme in dit land. Tien jaar is de beste man nu al premier, maar nog nooit heeft hij iets gedaan tegen het institutioneel racisme dat woedt in zijn land, zijn partij, ‘zijn’ belastingdienst…

Sterker nog: Rutte heeft een geschiedenis met racistische uitspraken en beleid.

Zelfs de manier waarop hij zijn nieuw verworven inzicht over zwarte piet deelde stond bol van het superioriteitsgevoel dat tot in zijn poriën verankerd zit. Het was zijn mededogen voor een klein verdrietig zwart meisje dat zich ‘ongelooflijk gediscrimineerd voelde’ dat hem over zijn hart had doen strijken. ‘Want dat moeten we niet willen.’

Rutte krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur van zwarte piet slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte

Hoe barmhartig. Hoe groots. En hoe klein om dan nog geen 24 uur na zijn ‘handreiking’ te zeggen dat hij niks aan ‘het gevoel’ van racisme kan doen. Omdat het hem dient het debat daar te laten rusten, bij de gevoelens van gekwetstheid van zwarte mensen. Zijn eigen machtspositie en het tevreden houden van zijn achterban is té belangrijk om écht leiderschap te tonen en de premier te zijn van álle Nederlanders.

Hij krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte, die zich in elke cel van onze samenleving heeft geworteld. Ik herhaal nog maar eens: van onderadvisering in het onderwijs, uitsluiting op de stagemarkt en discriminatie bij uitzendbureaus. Dan van discriminatie op de arbeidsmarkt én op de woningmarkt naar etnisch profileren bij de belastingdienst en politie.

Het gebeurt allemaal onder Rutte. En dat met een Tweede Kamer die liever debatteert over de positie van burgemeester Halsema, terwijl het parlement daar helemaal niet over gaat, dan over het luide signaal dat met de onverwacht grote opkomst werd afgegeven tijdens de grote demonstratie in Amsterdam op 1 juni.

Wat een poppenkast in Den Haag. Met hoofdrollen voor PvdA, GroenLinks en D66. Terwijl de BLM-demonstraties nog dagenlang een vredig spoor door ons land trokken, presenteerden deze partijen hun ideeën in de strijd tegen institutioneel racisme. Ik geloof niet in vijfstappenplannen om eeuwenoude structuren van kolonialisme, imperialisme en kapitalisme mee omver te werpen. Maar ik ben oprecht blij als blijkt dat dit ertoe leidt dat naast Denk en een aantal individuele Kamerleden ook andere partijen hun woorden van solidariteit kracht bijzetten door antiracisme bovenaan hun politieke agenda te zetten. Ze hoeven er het klimaat, zorg en onderwijs er niet eens voor in te leveren als ze voor intersectionele politiek durven kiezen.

BIJ1 wacht met open armen op politiek gezelschap na de zomer, die zowat in mei begon toen tienduizenden Nederlanders vreedzaam, waardig, doch oorverdovend luid lieten weten: ‘Genoeg is genoeg. Wij zijn niet langer stil. Wij zijn solidair.’

Belgische advocaten richten ‘Turkije-tribunaal’ op om schending rechten

0

Het Belgische advocatenkantoor Van Steenbrugge Advocaten (VSA) uit Gent heeft een heus ‘Turkije Tribunaal’ opgericht om een oordeel te vellen over de mensenrechtenschendingen in Turkije.

Turkije maakt zich schuldig aan onder meer martelingen, ontvoeringen, oneerlijke processen en het knevelen van de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Van 21 tot 25 september zal in het Zwitserse Genève het ‘proces’ plaatsvinden.

Alle documenten, alle getuigenverklaringen en het oordeel van de rechters zullen worden gepubliceerd, schrijft VSA in een verklaring. VSA heeft eerder voor het VN-Mensenrechtencomité verschillende zaken voor Turkse burgers behandeld.

Mensenrechtenexperts en -organisaties zullen als verslaggevers dienen en rapporten aan het ‘Turkije-tribunaal’ verstrekken. De groep brengt verslag uit over foltering, straffeloosheid, rechtsbijstand, medische hulp aan mensen in de gevangenis of in hechtenis, gedwongen verdwijningen, vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.

Het Turkije Tribunaal, geregistreerd in Brussel als non-profitorganisatie, bestaat uit de initiatiefnemers, een stuurgroep, het tribunaal zelf, het personeel en de verslaggevers en wordt gefinancierd via crowdfunding.

De mensenrechtensituatie in Turkije is onder president Erdogan verslechterd, vooral na de mislukte staatsgreep van  juli 2016. Van alle landen die het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) hebben ondertekend is Turkije met stip de grootste mensenrechtenschender.

Rapper Ice Cube bestrijdt racisme met antisemitisme, maar heeft geen spijt

0

Rapper Ice Cube maakt zich kwaad over het racisme in de VS. Hij twitterde na de dood van George Floyd honderden afbeeldingen en berichten. Maar op woensdag slingerde hij zonder waarschuwing enkele antisemitische tweets richting zijn ruim vijf miljoen volgers.

In een van zijn tweets deelde Ice Cube (50) een plaatje met een Egyptisch hiëroglief waarop Hebreeuwse slaven staan afgebeeld. Dit plaatje wordt vergezeld met de tekst: ‘Hebreeuwse Israëlieten. Slaven in het Oude Egypte. Kennelijk zijn zij de zwarte mensen.’ Deze meme zou refereren aan het idee dat zwarte mensen de ware nakomelingen van de Bijbelse Israëlieten zijn, niet de Joden.

Ook deelde Ice Cube een Davidsster, boven plaatjes van kunstwerken van zwarte kubussen. De ‘zwarte kubus van Saturnus’ is een referentie naar satanisme. De Romeinse god Saturnus werd door zijn zoon Jupiter van de troon gestoten. De duivel wordt door satanisten vaak met Saturnus in verband gebracht.

Ice Cube plaatste deze tweets een aantal dagen nadat hij een foto van een antisemitische muurschildering deelde. Hierop zijn Joden met grote neuzen te zien die een spelletje monopolie spelen, waarbij het spelbord rust op de ruggen van zwarte mensen. De gewraakte muurschildering werd in 2012 van een Londense muur verwijderd.

Op Ice Cube is nu veel kritiek. Hij zou het antiracistische protest aangrijpen om antisemitische complottheorieën te promoten. Maar Ice Cube zelf zegt volledig achter zijn tweets te staan en slechts ‘pro-black’ te zijn.

Rotterdam wil meer maatregelen om racisme aan te pakken

0

VVD-wethouder Bert Wijbenga (Handhaving, Buitenruimte, Integratie en Samenleven) gaat onderzoeken welke maatregelen genomen moeten worden om racisme en discriminatie beter aan te pakken. Dit schrijft RTV Rijnmond.

De Rotterdamse gemeenteraad debatteerde gisteren over racisme en discriminatie, naar aanleiding van de grote antiracismedemonstratie bij de Erasmusbrug van vorige week woensdag. Leefbaar Rotterdam had het debat aangevraagd, omdat de demonstranten te dicht op elkaar stonden.

Denk verweet Leefbaar Rotterdam niets gedaan hebben tegen racisme, terwijl dit volgens Denk een groot probleem is. Joost Eerdmans van Leefbaar zei daarop niet te ontkennen dat racisme bestaat, maar dat wijdverbreid, systematisch institutioneel racisme afwezig is.

Het islamitische Nida uitte felle kritiek op burgemeester Ahmed Aboutaleb. Dat Aboutaleb nu niet meeliep met de demonstratie maar wel bij de demonstratie voor Charlie Hebdo, schoot Nida in het verkeerde keelgat.

Wethouder Wijbenga zei dat hij en anderen wilden kijken naar extra maatregelen, om racisme en discriminatie in Rotterdam tegen te gaan. ‘Dat kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop we aangifte kunnen doen of de manier waarin het onderwijs ermee omgaat’, aldus de wethouder.

Rotterdam: beeld ‘killer’ Piet Hein en kunstcentrum Witte de With beklad

0

Vannacht heeft een actiegroep met verf huisgehouden in het centrum van Rotterdam. Kunstcentrum Witte de With in de gelijknamige straat is beklad met rode handafdrukken. Op het standbeeld van Piet Hein in Delfshaven staan de woorden ‘killer’ en ‘dief’.

Onder de noemer ‘Helden van Nooit’ verklaart de actiegroep op Facebook voort te borduren op de Black Lives Matter-demonstraties. De rode handafdrukken op kunstinstelling Witte de With staan volgens de actiegroep voor ‘het koloniale geweld dat de naam van het instituut met zich meedraagt.’

Witte Corneliszoon de With (1599-1658) was zeevaarder bij de VOC en maakte zich in die rol schuldig aan koloniale uitbuiting. Hij liet onder meer 90.000 kruidnagelbomen van Molukse boeren verbrandden om het land minder waard te maken. Kunstcentrum Witte de With beloofde in 2017 de eigen naam te wijzigen, maar dit is tot nu toe niet gebeurd.

Piet Hein (1577-1629) werd bekend als de de luitenant admiraal die in 1628 de Spaanse zilvervloot veroverde, een jaarlijks transport van Zuid-Amerika naar Spanje. Daarmee bracht hij Spanje een gevoelige nederlaag toe. In 1623 begon hij als zeevaarder bij de de WIC, die koloniën veroverde en later slavenhandel dreef.

Ook het beeld van Pim Fortuyn moest het ontgelden. Op het borstbeeld is witte tape aangebracht. De groep ziet Fortuyn als de aanstichter van ‘homonationalisme’. ‘De LHBTI-gemeenschap en het vrouwenbelang doen er voor rechtse politici alleen toe wanneer zij de oorzaak van problemen in onze maatschappij op mensen met migratieachtergrond willen schuiven.’

Vorige week woensdag was Fortuyns standbeeld ook al slachtoffer van bekladding, toen iemand het woord ‘racist’ op de sokkel spoot.

Hoe ziet de moskee van de toekomst eruit? Dit vinden moslims zelf

2

Daar waar de eerste generatie moslims meer waarde hecht aan de islamitische normen en waarden uit hun land van herkomst, neigen moslimjongeren meer naar een islam die ruimte maakt voor de lokale behoeften. Is het huidige moskeemodel klaar voor de nieuwe generatie die het stokje moet overnemen van de pioniers? Vijf moslims werpen hun blik op het voortbestaan van de moskee in Nederland.

Het veelbesproken onderzoek naar buitenlandse financiering en in hoeverre deze het functioneren van de moskee beïnvloedt, leverde veel kritiek op binnen de Nederlandse moslimgemeenschap. Islamitische organisaties vinden onder meer dat de overheid net zoveel druk moet uitoefenen op niet-islamitische organisaties om transparant te zijn over hun financiering.

Volgens Mohammed Bouimj, directeur van Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR), moet er in het onderzoek een onderscheid worden gemaakt tussen buitenlandse financiering door politieke organisaties en donaties van weldoeners.

‘Moslims geven graag hun geld uit aan goede doelen. Dat wordt gestimuleerd vanuit de islamitische leer. Als welgestelde weldoeners in landen als de Arabische Emiraten horen dat moskeegebouwen in Nederland niet van de grond komen, dan schromen ze niet om hun geld te doneren’, zegt hij. ‘Het gaat soms om riante bedragen, maar het betekent niet dat de donateur dan ook invloed wilt uitoefenen op de moskee waaraan hij zijn geld heeft uitgegeven. Het gaat hem dan puur om de donatie die hij kan maken.’

Bouimj ontkent niet dat moskeeën in Nederland die door politieke organisaties vanuit het buitenland worden gefinancierd ook door de investeerders beïnvloed worden. Daarom is het zaak dat moskeeën transparant zijn over hun beleid, stelt hij.

‘De overheid moet transparantie stimuleren bij alle religieuze organisaties, niet alleen bij moskeeën. Tegelijkertijd is het voor de moskee van belang dat iedereen een kijkje kan nemen binnen de organisatie en hoe het werkt.’

‘Wij moslims hebben een grote verantwoordelijkheid om de angst weg te nemen die de voedingsbodem vormt voor verdeeldheid in de maatschappij’

Binnen SPIOR ontwikkelt Bouimj programma’s die harmonisatie tussen de moslimgemeenschap en de Nederlandse maatschappij versterkt. Dat begint volgens hem bij een open en transparante houding van de moskee in de buurt. Zo werkt SPIOR aan het geven van voorlichting aan onderwijzers die binnen moskeeorganisaties kennis delen met jongeren. Daarbij is het belangrijk dat moslimjongeren zowel islamitische kennis opdoen als kennis over burgerschap in Nederland, zegt hij. Daarnaast faciliteert de stichting jongeren om deel te nemen aan buurtactiviteiten, zoals het assisteren van ouderen in het tegengaan van eenzaamheid.

‘Moslims merken dat het oprukkende rechtsextremisme polarisatie in de hand werkt. Vaak zijn deze extreme gedachten jegens moslims voortgekomen uit angst voor het onbekende, omdat zij de islam niet kennen’, aldus Bouimj. ‘Het is belangrijk dat moslims dan niet op een aanvallende of verdedigende manier reageren op deze ontwikkelingen, maar handelen vanuit transparantie en openheid. Wij moslims hebben een grote verantwoordelijkheid om de angst weg te nemen die de voedingsbodem vormt voor verdeeldheid in de maatschappij.’

Verbinding tussen jong en oud

Die verantwoordelijkheid geldt voor alle moslims, maar voor jongvolwassen moslims in het bijzonder, vindt Aaman Sulchan. Hij is oud-voorzitter van de Indonesische vereniging PPME Den Haag, medeoprichter en voornaamste gebruiker van de Haagse moskee Al-Hikmah. Sulchan spreekt over een categorie jongvolwassen moslims die deelnemen aan de Nederlandse samenleving, als student of professional, en die behoefte hebben aan het nastreven van islamitische normen en waarden.

Aan de samenstelling van moskeegangers binnen Al-Hikmah merkt hij echter dat de jongvolwassenen daar weinig deel van uitmaken. ‘De PPME Den Haag bestaat uit verschillende afdelingen. Jongvolwassen moslims hebben hierin niet een duidelijke positie of programma’, legt hij uit.

Tegelijkertijd valt het hem op dat moslimjongeren ambitieus zijn in het opzetten van eigen initiatieven die de verschillen in de samenleving overbruggen. Een voorbeeld daarvan is Ivtar, een Indonesische vegetarische iftar die Indonesische moslimjongeren organiseren om samen met moslims en niet-moslims op klimaatvriendelijke wijze het vasten te verbreken tijdens de ramadan. Het is een gemiste kans dat initiatieven als deze vaak niet vanuit de moskee worden georganiseerd, vindt Sulchan.

‘Er moet meer verbinding komen tussen de moskee en de Nederlandse samenleving. Dat betekent dat wij als Nederlandse moslims met een migratieachtergrond een plek voor onszelf moeten creëren in de maatschappij, met behoud van ons geloof en cultuur.’

‘Door een band van wederzijds vertrouwen met elkaar op te bouwen, kunnen jongvolwassen moslims samen met de oudere moslims veel bereiken’

Om dat voor elkaar te krijgen, ligt er een grote kans voor moslimjongeren om samen te werken met de oudere moslims. Volgens Sulchan dienen jonge moslims daarom niet alleen geduldig en respectvol met de oudere moslims om te gaan, maar ook met begrip voor hun moedercultuur en creatief met hun in het Westen ontwikkelde vaardigheden.

‘Door een band van wederzijds vertrouwen met elkaar op te bouwen, kunnen jongvolwassen moslims samen met de oudere moslims veel bereiken binnen de moskee en in de maatschappij’, aldus Sulchan.

Voorkeur voor gelijkgestemden in een hiërarchie

Zo’n band van wederzijdse vertrouwen tussen jong en oud komt echter moeizaam op gang, valt Ardiana Prima op. Zij studeert Religiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is actief bij een islamitische studentenvereniging en was voor de coronacrisis onderwijzer binnen de Haagse Al-Hikmah moskee. Moslimjongeren herkennen zich niet in de geloofsbeleving van de eerste generatie moslims, zegt zij, omdat die in veel gevallen de voorkeur geeft aan gelijkgestemden dan andersdenkenden.

‘Ik merk dat er een bepaalde mate van hiërarchie is in het organisatiesysteem dat sommige moskeeën hanteren. Dat spreekt jongeren niet aan’, zegt zij. ‘Het heeft wellicht te maken met de cultuur. In de Indonesische cultuur bijvoorbeeld, wordt daadkracht en directheid niet beloond wanneer het ten koste gaat van beleefdheid tegenover ouderen.’

Daarnaast merkt zij dat de taalbarrière in moskeeën de kloof tussen jong en oud vergroot. In dat geval kan Prima zich wel inleven in de denkwijze van de eerste generatie. ‘Oudere moslims van de eerste generatie zijn in veel gevallen niet hooggeschoold. Ook beheersen zij de Nederlandse taal vaak minder goed. Dan is het logisch dat de oudere generatie de voorkeur geeft aan gelijkgestemden, die hun moedertaal spreken en de islam op dezelfde manier beleven.’ Als Indonesisch-Nederlandse moslima geeft zij de voorkeur aan een moskee waar Nederlands de voertaal is en waar de imams op eenzelfde manier hun geloof beleven.

‘Ik merk dat er een bepaalde mate van hiërarchie is in het organisatiesysteem dat sommige moskeeën hanteren. Dat spreekt jongeren niet aan’

Nederlandse imams

Naast taal, speelt de madhab – islamitische wetschool – een belangrijke rol in de beslissing om een spreker of imam in een moskee te laten spreken. Zo werken moskeeën op basis van een van de vier verschillende madhabs. Deze wetscholen bevatten praktische richtlijnen, die onder meer het gebed voorschrijven. Welke wetschool een moskee hanteert, wordt veelal bepaald door de geografische ligging van het land waar het overgrote deel van de moskeegangers vandaan komt. Zo hanteren Indonesische moskeeën de wetschool van imam Syafi’i, terwijl Turkse moskeeën dat doen met de wetschool van imam Hanafi.

Een moskeebestuur nodigt voornamelijk sprekers uit die dezelfde wetschool volgen als de moskee zelf. Vaak worden deze sprekers en imams vanuit het buitenland uitgenodigd om hier te komen spreken. Voor de Nederlandse overheid reden om buitenlandse invloeden binnen moskeeorganisaties onder de loep te nemen, in het kader van bestrijding van radicalisering.

‘De Nederlandse moslimgemeenschap heeft baat bij de komst van Nederlandse imams die in Nederland worden opgeleid’, zegt Esma Kendir, die binnenkort start als bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Wanneer de imams een opleiding volgen in Nederland, dan kunnen zij zich volgens haar beter inleven in de belevingswereld van Nederlandse moslims. ‘Lezingen en preken zullen hierdoor toegankelijker worden voor moslimjongeren, en Nederlands onderwijs binnen moskeeën zal beter gefaciliteerd worden.’

Buitenlandse invloeden staan niet gelijk aan problemen’

Kendir vraagt zich af of er daadwerkelijk een causaal verband is tussen buitenlandse invloeden en de problemen die zich binnen Nederlandse moskeeën voordoen. Dit verband wordt volgens haar vaak aangehaald in een maatschappelijk debat waarin vooral over moslims wordt gesproken, maar niet met moslims.

‘Buitenlandse invloeden binnen moskeeën hoeft niet per se slecht te zijn of problemen te veroorzaken’, aldus Kendir. Zij ontkent niet dat buitenlandse invloeden kunnen bijdragen aan problemen. Wanneer een moskee wordt gefinancierd door een politiek-religieuze organisatie die invloed wilt uitoefenen op het dagelijkse bestuur waardoor er geen ruimte wordt gemaakt voor de behoeften van de lokale moslims, dan is dat problematisch.

‘De Nederlandse moslimgemeenschap heeft baat bij de komst van Nederlandse imams die in Nederland worden opgeleid’

Als voorbeeld noemt ze de grootste Turkse religieuze organisatie Diyanet, die banden heeft met de koepelorganisatie Islamitische Stichting Nederland (ISN). 146 Turks-Nederlandse moskeeën zijn bij ISN aangesloten. Dat is ongeveer de helft van alle Turks-Nederlandse moskeeën. De imams die actief zijn in de ISN-moskeeën worden door Diyanet in Turkije gestuurd en betaald.

‘Maar om dan buitenlandse financiering gelijk neer te zetten als iets kwaadaardigs, en te concluderen dat alle financiering vanuit het buitenland direct leidt tot buitenlandse invloeden, vind ik echter niet juist’, nuanceert ze. ‘Financiering staat niet gelijk aan het promoten van bepaalde ideeën.’

Zij merkt wel dat er een clash is tussen de oudere generatie en de jongere generatie moslims in de moskee. ‘Er is binnen een moskee vaak een bestuur dat voornamelijk uit oudere moslims bestaat, en een jongerencommissie. In mijn ervaring wordt de jongerencommissie vaak tegengewerkt door de oudere generatie’, aldus Kendir. Ook daar ontstaan de problemen.

Volgens haar komt dit door de hiërarchische organisatiesystemen die de oudere generatie in stand houdt. Politiek-religieuze organisaties die de moskee financieren, invloed willen uitoefenen, en daarmee korte lijntjes houden met het moskeebestuur, versterken de hiërarchie, stelt Kendir. Dit beperkt de bewegingsvrijheid van de jongeren, die het voortbestaan van de moskee in Nederland moeten verzekeren, vindt zij.

‘Wanneer de bewegingsvrijheid van moslimjongeren binnen moskeeën wordt beperkt, kunnen zij niet de verbinding vormen tussen de moskee en de lokale gemeenschap. Dat is juist hard nodig’, aldus Kendir.

‘De moskee moet weer tot leven komen. Daarin spelen jongvolwassen moslims een sleutelrol’

Dat beaamt Edo Hendriks, die vanuit Nederland naar Indonesië is geëmigreerd. Hij merkt dat het moskeemodel in Nederland toe is aan hervorming om moslimjongeren weer aan te trekken, en maakt de vergelijking met de moskeeën in Indonesië. ‘Een moskee is niet alleen een plek voor moslims om te bidden, maar ook een plek om elkaar te ontmoeten, en met elkaar in gesprek te gaan. Er moet binnen een moskee ook ruimte zijn voor interactie met andersdenkenden en niet-moslims’, zegt hij. Daar zouden moskeebesturen de jonge moslims ook in moeten faciliteren, vindt Hendriks.

Zo is er een moskee in Indonesië die sportfaciliteiten – zoals BMX en skateboarden – mogelijk maakt voor jongeren. Dit, als poging om de drempel bij jongeren weg te halen om de moskee te bezoeken.

‘Een moskee stelt niets voor als het slechts een mooi gebouw is van buiten, maar geen ruimte maakt voor de jeugd’, zegt Hendriks. ‘Dan is het beter om te investeren in een kleinere moskee met programma’s die aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren. Dat is waardevoller dan investeren in grote moskeegebouwen, waar het als het ware alleen gaat om de hardware, maar niet om de software. De moskee moet weer tot leven komen. Daarin spelen jongvolwassen moslims een sleutelrol.’

 

Waarom Halsema het juiste deed

3

Op maandag 1 juni vond de eerste BLM-demonstratie in Nederland plaats. Deze demonstratie was net als de demonstraties in Amerika een reactie op de dood van George Floyd, die overleed als gevolg van buitensporig politiegeweld door een witte agent.

Gezien het hoge aantal demonstranten – naar schatting tussen de 5.000 en 10.000 – is het opmerkelijk hoe ordelijk deze demonstratie is verlopen. Nee, de 1,5 meter kon niet worden gehandhaafd. Maar er braken geen rellen uit, er werd niet geplunderd en er werden geen beelden omlaag getrokken. Burgers deelden vreedzaam hun emoties en gaven uiting aan hun pijn. In normale tijden is het vlekkeloos verloop een compliment waard voor burgemeester Femke Halsema. Maar het tegenovergestelde gebeurde.

De hel brak niet los op de Dam, maar in Den Haag, in de kranten en op Twitter. Het feit dat de 1,5 meter-regel niet werd gehandhaafd was het belangrijkste argument voor de criticasters, die zich uiteraard ook op microbiologen en virologen beriepen om hun grote gelijk te onderstrepen. Deze demonstratie had nooit mogen plaatsvinden, concludeerden ze. De politie en Halsema waren onvoldoende voorbereid en hadden de demonstratie niet door mogen laten gaan. Maar het ging wel door, waardoor de volksgezondheid in gevaar werd gebracht.

Halsema deed wat elke burgermoeder zou moeten doen: ze mengde zich in het publiek

Halsema legde het op televisie uit. Het stadsbestuur nam een beslissing op basis van een inschatting van de politie, die zo’n 350 demonstranten had voorspeld. Maar het werden er steeds meer en op een gegeven moment was het onbeheersbaar. Het stadsbestuur was overrompeld, men stond voor een voldongen feit. Halsema deed vervolgens wat elke burgermoeder zou moeten doen: ze mengde zich in het publiek om de sfeer te proeven. En ze constateerde een voelbare emotie onder de demonstranten, een boosheid over aanhoudende racisme, geweld en discriminatie.

Gelet op het aantal demonstranten en de emotie zou het uiteendrijven van de menigte alleen met de inzet van veel politie kunnen plaatsvinden. Halsema heeft hier gelukkig niet voor gekozen. De vereiste politiemacht was er niet. De kans was groot dat een dergelijk optreden zou uitlopen op geweld. En de vrijheid om te demonstreren ziet Halsema – terecht – als een grondwettelijk recht.

Minister Grapperhaus, die vaker last heeft van emotionele uitbarstingen, verwoordde een standpunt dat in de dagen erna vaker te horen was. De mensen op de Dam ‘mochten’ kennelijk de 1,5 meter negeren, terwijl ondernemers, verwanten van corona-besmette patiënten en kinderen die hun grootouders willen knuffelen die afstand altijd en overal moesten handhaven. Ook minister-president Rutte deed een duitje in het zakje, door te stellen dat over de 1,5 meter geen onderhandeling mogelijk was.

Maar beide politici maken zich schuldig aan grove insinuaties. Volgens Grapperhaus had Halsema toestemming gegeven om de 1,5 meter te negeren. Die bewering kan hij niet onderbouwen. En Rutte insinueerde met zijn opmerking dat er iemand was die wel over de 1,5 meter wilde onderhandelen.

Grapperhaus en Rutte redeneren ‘dat zoiets niet had moeten gebeuren’. Maar dat is meer een wens dan een realistische doelstelling. Want niet alles laat zich beheersen en managen. Burgemeester Ahmed Aboutaleb pochte dat het in Rotterdam wel even anders zou gaan. Mooi niet. Het aantal demonstranten overtrof de schattingen en dat noodzaakte de burgemeester, die van de Amsterdamse ervaring had geleerd, om de demonstranten te vragen om te vertrekken.

Achteraf verweten critici dat een dergelijke interventie in Amsterdam ook gepleegd had kunnen worden. Maar dat waag ik te betwijfelen. Amsterdam heeft een rebelse stadscultuur, het is de stad waar ‘veldslagen’ hebben gewoed met de politie en zelfs met de mariniers.

Ondanks alle commotie moeten we constateren dat er wel iets mis is gegaan. Dat was het veel grotere aantal demonstranten dan was ingeschat. In de dagen na Amsterdam bleek dat keer op keer toen overal in Nederland. De vraag is hoe het komt dat de politie niet in staat was een juiste inschatting te maken. Daar moet naar worden gekeken. Maar een analyse van dit probleem ontbreekt, en we zien alleen maar emotionele uitbarstingen over de ongelijke behandeling (Grapperhaus) en insinuaties dat er over de 1,5 meter onderhandeld werd (Rutte).

Halsema heeft datgene gedaan wat burgemeesters altijd doen, namelijk op basis van bestuurlijke informatie een besluit nemen. Dat de informatie niet klopte is haar niet te verwijten, de procedure is correct en ook haar overwegingen zijn met weinig moeite te verdedigen. Vraag het aan Aboutaleb, hij heeft zijn woorden moeten inslikken.

NGO slaat alarm: ‘Indiërs verhinderen christenen hun doden te begraven’

0

In India lijken niet alleen moslims, maar ook christenen steeds meer in de verdrukking te komen.

In deelstaat Chhattisgarh mogen christenen hun doden niet meer begraven, meldt de christelijke mensenrechtenorganisatie Alliance Defending Freedom (ADF).

Ondanks de lockdown zouden christenen uit verschillende dorpen in de provincie Chhattisgarh gedwongen zijn om mee te doen aan hindoeïstische religieuze rituelen.

Na hun weigering zouden deze christenen gedwongen zijn een boete te betalen, voordat ze hun overledenen konden begraven. Volgens ADF zijn er vijftien meldingen van geweigerde begrafenissen geweest.

India staat op de tiende plek in de wereldwijde Ranglijst Christenvervolging van de christelijke NGO Open Doors.

Historicus: beeldenstorm ‘geschenk’ voor aanhangers omvolkingstheorie

0

De Black Lives Matter-beweging speelt via het slopen van ‘foute’ standbeelden onbedoeld de extreemrechtse omvolkingstheorie in de kaart. Dat betoogt de Britse schrijver en historicus Peter Mitchell in the Guardian.

De beeldenstorm in van Amerika overgesprongen naar Europa. Dit weekend gooiden activisten het standbeeld van slavenhandelaar Edward Colston in Bristol in het water. Ook werd het standbeeld van ‘racist’ Winston Churchill op Parliament Square in Londen beklad. In België zijn standbeelden beklad en verbrand van koning Leopold II, die een koloniaal terreurbewind in Congo uitoefende. In Nederland gaan er stemmen op om het beeld van Jan Pieterszoon Coen in Hoorn te verwijderen.

Historicus Peter Mitchell begint zich zorgen te maken nu extreemrechtse aanhangers van de zogeheten ‘omvolkingstheorie’ zich beginnen te roeren in deze discussie. Zij geloven dat de witte bevolking in het Westen wordt ‘vervangen’ door mensen uit het Midden-Oosten en Afrika door ‘linkse elites’ en internationale instituties als de EU. Het verwijderen van standbeelden van witte mannen wordt gezien als de culturele component van het omvolkingscomplot.

Volgens Mitchell komt deze theorie in zachtere vorm in het mainstream publieke debat terug. Hij noemt een opiniestuk van de conservatieve journalist Melanie Phillips in the Times. Daarin betoogt Philips dat de Black LIves Matter-activisten een aanval ondernemen op de westerse samenleving en haar instituties.

Philips: ‘Aan beide kanten van de Atlantische Oceaan is deze chaos het resultaat van tientallen jaren van kalmte voor degenen die vastbesloten zijn de westerse cultuur neer te halen. ‘Het onderwijs, dat de westerse cultuur racistisch en kolonialistisch achtte, wilde in plaats daarvan leren dat zwarte mensen de onontkoombare slachtoffers waren van de witte samenleving.’

Het vervangingsnarratief is volgens Mitchell levensgevaarlijk. Onder meer terroristen als Anders Breivik beroepen zich hierop. In zijn manifest haalt Breivik zelfs met instemming Melanie Philips aan, weet Mitchell.

Mitchell wil de media waarschuwen voor denkers als Philips. ‘Herken de narratieven die zij promoten, voordat het te laat is.’

Erdogan wil van de Hagia Sophia weer een moskee maken. Waarom nu?

0

De Turkse president Erdogan voert de druk op om van de Haga Sophia weer een moskee te maken.

De van oorsprong Byzantijnse kerk diende in het Ottomaanse Rijk en Turkije als een moskee, maar werd na een besluit van de regering in 1934 een museum. Erdogan wil dit besluit nietig laten verklaren.

Op 2 juli zal de Turkse Raad van State naar verwachting een uitspraak hierover doen. De regeringsgezinde journalist Ahmet Anapali beweert dat het tapijt al is besteld voor de ‘Ayasofya Camii’. ‘Camii’ is Turks voor ‘moskee’.

Oppositiepartijen verwijten Erdogan dat hij de Hagia Sophia inzet om bij zijn islamistische achterban aan populariteit te winnen. In de peilingen staat de AKP er niet best voor.

Het Turkse onderzoeksbureau KONDA verkondigde vorige week dat de electorale steun voor de AKP is geslonken tot 30 procent. Twee weken geleden peilde bureau AKAM dat Erdogan het bij de volgende presidentsverkiezingen zal afleggen tegen Ekrem Imamoglu, de populaire linkse burgemeester van Istanbul.

Orhan Bursali van de krant Cumhuriyet denkt dat Erdogan deze rel rond de Hagia Sophia gebruikt om de aandacht af te leiden van de economische crisis waarin Turkije zich bevindt. Ook denkt hij dat Erdogan de gelegenheid aangrijpt om weer externe vijanden te creëren.

Dat laatste lukt ook. Griekenland en de Russisch-orthodoxe Kerk zijn boos op Turkije, want de Hagia Sophia in het vroegere Constantinopel was ooit het hart van het Oosters-orthodoxe christendom. Ook Egyptenaren zijn boos. De fatwa-raad van de islamitische Azhar Universiteit stelt op Facebook dat Erdogan zich schuldig maakt aan ‘religieus imperialisme’.

Saillant: in hetzelfde Facebookbericht noemde de fatwaraad Turkse verovering van Constantinopel in 1453 een ‘bezetting’. Na ophef op social media kwam de fatwa-raad hierop terug. De verovering van Constantinopel door de moslims is immers voorspeld door de profeet Mohammed, aldus de overlevering: ‘Op een dag zal Constantinopel worden veroverd. Geweldig is de commandant die het zal veroveren. Geweldig zijn zijn soldaten.’