21.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 706

Een virus houdt Marokko’s stille oorlog tegen critici niet tegen – integendeel

0

Vorige maand was de vrije pers in Marokko opnieuw doelwit van de overheid. De politie arresteerde de zoveelste journalist van de Arabischtalige krant Akhbar al Yaoum, dit keer Soulaiman Raissouni (foto). Hij wacht nu zijn proces af. Dat kan met de huidige sanitaire toestand in het land nog wel even duren.

Soulaiman Raissouni is de oom van de eerder opgepakte en veroordeelde journaliste Hajar Raissouni. Zij trok in de zomer van 2019 lokale en internationale aandacht, nadat zij samen met haar dokter en verloofde werd gearresteerd voor het plegen van abortus en het hebben van buitenechtelijke seks. De druk van internationale mensenrechtenorganisaties en landelijke protestacties leidde uiteindelijk tot gratie van de koning voor de journaliste, waarna ze werd vrijgelaten.

In mei werd haar oom, werkzaam bij dezelfde krant, opgepakt. De Marokkaanse politie arresteerde Soulaiman Raissouni bij zijn huis in Casablanca, nadat een homoseksuele man uit de stad Marrakesh hem had beschuldigd van aanranding. De reden die de autoriteiten geven voor de aanhouding is opvallend, zegt Mohammed Masbah, directeur van het Marokkaanse Instituut voor Beleidsanalyse. Hij wijst op het feit dat homoseksuelen in Marokko wel vaker om hulp van de politie vragen, maar dat eigenlijk nooit krijgen.

‘Meestal worden ze juist veroordeeld’, licht hij toe. In Marokko is seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verboden. Homoseksuelen kunnen een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar opgelegd krijgen. ‘Ik heb nog nooit eerder gezien dat de autoriteiten homoseksuelen verdedigen, zoals in dit geval.’

Het heeft er alle schijn van dat Raissouni is gearresteerd voor zijn werk als journalist. Recentelijk schreef Raissouni over de verdwijningen van persinformatie van de politie en de manier waarop de officier van justitie zaken behandelt van Marokkanen die zich niet aan de lockdown hielden. Beide zijn gevoelige onderwerpen in Marokko en het bekritiseren van de officier van justitie wordt journalisten niet in dank afgenomen.

Volgens perswaakhond Reporters Without Borders was Raissouni in de dagen voorafgaand aan zijn arrestatie al het doelwit van een lastercampagne door staatsmedia. Raissouni stond al langer op de radar bij de Marokkaanse autoriteiten.

Toen Hajar Raissouni afgelopen zomer werd gearresteerd, was Masbah zelfs verbaasd: ‘Waarom pakken ze Hajar op en niet haar oom?’, dacht hij. De theorie is nu dat de arrestatie van Hajar slechts een boodschap was aan Soulaiman Raissouni. ‘Hij schreef toen al over gevoeligere onderwerpen dan zij deed, en is daar nooit mee gestopt. Nu is hij daar zelf de dupe van.’

‘Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken’

Andere journalisten van de krant Akhbar al Yaoum waren al eerder doelwit. Journalist Hamza Habhoub vluchtte vorig jaar naar Frankrijk uit angst voor arrestatie nadat hij berichtte over de Hirak-beweging. Voormalig hoofdredacteur Taoufik Bouachrine zit op dit moment een celstraf uit van vijftien jaar. Hij is veroordeeld voor seksueel misbruik en mensenhandel.

‘Je kunt nooit zeker weten of dit soort beschuldigingen waar zijn. Aanranding zou in principe hebben kunnen plaatsvinden, maar mensenhandel is zeer onwaarschijnlijk. Wat wel waarschijnlijk is, is dat de Marokkaanse overheid deze beschuldigingen verzon om de arrestatie en de veroordeling te rechtvaardigen, ook aan de internationale gemeenschap’, zegt Masbah.

Slechts enkelen durven kritiek te hebben

Een week na Raissouni’s arrestatie stond de politie bij de Marokkaanse acteur Rafik Boubker voor de deur. Hij plaatste kort daarvoor een video op internet waarin hij de islam belachelijk maakte. ‘Deze arrestatie vond plaats in een andere context’, zegt Masbah. ‘Boubker werd opgepakt om de islamitische leiders in het land een plezier te doen.’ Boubker werd later weer vrijgelaten.

Toch is er sprake van een duidelijke trend. De laatste weken vonden er meerdere arrestaties plaats, ook arrestaties die het nieuws niet haalden. Door de volledige lockdown waar Marokko sinds 20 maart in zit, worden aanhoudingen van minder beroemde Marokkanen alleen bekend via sociale media, zoals de arrestatie van rapper Weld Lgriya.

Een collega-rapper postte vorige week op Instagram dat Weld Lgriya was gearresteerd voor gebruik van geweld en het niet betalen van een boete. Weld Lgriya werkte mee aan het protestlied Lange leve het volk, dat eerder al de aanleiding was voor de arrestatie van de bekende rapper Gnawi.

Voor onder meer deze arrestatie vorige week was in de grotere Marokkaanse media nauwelijks aandacht. Dat maakt de weg vrij voor de Marokkaanse overheid om de crisis met beide handen aan te grijpen, de vrijheid van meningsuiting verder in te perken en elke kritiek in rap tempo te smoren.

‘De huidige situatie geeft de autoriteiten meer ruimte dan eerst’, legt Masbah uit. ‘Begrijp mij niet verkeerd, er waren altijd al manieren waarop de overheid mensen onderdrukte’, zegt hij. ‘Maar nu is er een soort begrip onder Marokkanen, waardoor zij de beperking van hun vrijheden accepteren uit de angst voor het coronavirus. Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken. Slechts enkelen doen dat nog.’

Moet Den Haag straks bij Teheran in de leer?

0

Langzaamaan wordt duidelijk wat de favoriete omgeving voor het coronavirus is: die van spreekkoren en zangkoren. Overal dus waar grote mensenmassa’s dicht opeengepakt veel geluid produceren – yellende voetbalstadions, swingende megakerken, zweterige skihutten, lawaaiige kroegen, tijdens carnaval natuurlijk, en bij demonstraties op de Dam.

Anderhalve meter afstand vormt vermoedelijk de meest effectieve preventieve maatregel. Voor de Britten is het officieel ongeveer twee meter, voor de Italianen één meter – is dat omdat de eersten niet met het metrieke stelsel overweg kunnen en de tweeden gemiddeld wat kleiner zijn? Daarnaast zou veel handenwassen helpen, wat in deze droge tijden wel een extra aanslag op de waterreserves vormt.

Verder is in het openbaar vervoer nu het dragen van een mondkapje verplicht. Of zo’n muilkorf veel helpt – of juist door een vals gevoel van veiligheid risicovol gedrag uitlokt – is onder medici omstreden. In China was die vanwege de enorme luchtvervuiling al vóór corona gangbaar – inmiddels symbolisch voor een land waar de staat de burgers steeds verder muilkorft, zoals ze in Hongkong dezer dagen weer mogen ervaren.

In Nederland heeft de psychologische druk vanuit de buurlanden, die ook één voor één overstag zijn gegaan, nu, met het oog op de schaarste aan goede mondkapjes in de zorg, gezorgd voor zo’n typisch Nederlands compromis: u moet er in de trein eentje dragen, maar veel helpen mag hij niet, want de wèl werkende mondkapjes hebben onze verplegers nodig.

Hoe kafkaësk wil je het hebben? Het lijkt op ons drugsbeleid: gebruik is toegestaan, maar de verkoop is eigenlijk verboden, al wordt die aan de voordeur gedoogd. De daartoe noodzakelijke leverantie aan de achterdeur van de verkoper niet.

Een neveneffect van de verplichting een niet-echt-werkend mondkapje te dragen – ook symbolisch voor alhier niet-echt-werkende pogingen om mensen te muilkorven – is dat het in de trein rustiger bleef dan verwacht. Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook.

Dat heeft als positief effect dat de afstandsnorm makkelijker te handhaven valt, als negatief effect dat de staat veel meer moet bijpassen om de verliezen goed te maken. En vermoedelijk wordt het ook weer drukker op de weg. Dat was het pinkstermaandag al.

Over de zin en onzin van het mondkapje is reeds het nodige gezegd. En de paradox van die nieuwe verplichting versus het boerkaverbod is eveneens vaker aangestipt. Mondkapje plus hoofddoekje komen qua gezichtsbedekking inderdaad al aardig bij de boerka in de buurt.

Dat er om redenen van fysieke gezondheid – en niet om redenen van religieuze gezindheid – wettelijke verplichtingen op dit vlak bestaan, is overigens niet geheel nieuw. Het geldt sinds een halve eeuw voor de helmplicht voor brommers en motoren – indertijd ook als inbreuk op de persoonlijke vrijheid niet onomstreden.

Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook

Waar nog weinig over nagedacht lijkt, is de handhaving. Op z’n Nederlands, dus niet echt? Voorlopig houdt iedereen in de trein er zich nog braaf aan, maar wat als het van de zomer echt goed warm wordt? Wij zijn geen politieagent, maar een servicebedrijf, liet de NS al weten.

Dus is er straks nog wel strakke controle – bijvoorbeeld op de kwaliteit? Want de mondkapjes mogen weliswaar niet te goed zijn, maar ze moeten wel neus en mond afsluiten. Met uw sjaal kunt u niet volstaan. Wie gaat dat handhaven en ter plekke bepalen welke grensgevallen nog net acceptabel zijn?

Misschien moet Den Haag eens in Teheran gaan navragen, hoe ze dat daar doen. Daar hebben ze sinds jaar en dag een aparte politiemacht om te controleren of het mondkapje – pardon: hoofddoekje – niet teveel hoofdhuid – pardon: hoofdhaar – bloot laat. Of ze in geval van twijfel een meetlint hanteren, weet ik niet, maar veel vrouwen hebben er daar een sport van gemaakt om de uiterste grenzen op te zoeken. Heibel in Holland gegarandeerd.

Bij de nog net iets maffere Britten is nu bovendien aan de burgers het vriendelijke verzoek gedaan om even geen seks buiten het eigen huishouden te hebben. Dat was al tweeduizend jaar ook het verzoek van de Kerk, dat echter weinig heeft uitgehaald. Dat is niet alleen een Brits probleem. In Teheran weten ze daar vast ook alles van.

Rif-activisten kraken ‘hypocrisie’ Marokkaans-Nederlandse antiracisten

1

Riffijns-Nederlandse activisten zijn boos op Marokkaans-Nederlandse antiracisten, die nu fel ageren tegen racisme in Amerika en Nederland. Zij zouden tegelijkertijd stelselmatig hun ogen sluiten voor onderdrukking van de Riffijnen in Marokko.

Zo schrijft activist Samir Bejariti op Facebook dat ze het meeste moeite heeft met Marokkaans-Nederlandse BN’ers ‘die nu over elkaar heen vallen om zich te profileren als anti-racistisch, links en progressief. De ironie is dat ze vaak onverbiddelijk zijn tegen de meest kleine gevallen (vaak) vermeend racisme maar wel het Marokkaanse regime in Nederland steunen tegen demonstranten.’

Bejariti richt zijn pijlen op de Leidse historica Nadia Bouras. Die zou veel twitteren over etnisch profileren door de Nederlandse politie, maar tegelijkertijd de misdaden van het Marokkaanse regime goedpraten. Bouras, voormalig lid van de adviesraad van de Marokkaanse koning voor ‘Marokkanen in het buitenland’, wordt door Rif-activisten beschouwd als onderdeel van ‘de lange arm van Rabat’.

Facebookpagina BladRif neemt vlogger Salaheddine Benchikhi (foto) op de korrel. ‘In 3 jaar tijd heeft hij geen woord maar ook geen woord gezegd of geschreven over het onrecht en racisme dat er plaatsvond en plaatsvindt in zijn eigen “vaderland”. Nu zien we hem voor de zoveelste keer de hypocriet uithangen op sociale media in verband met het onrecht dat er plaatsvindt in Amerika.’

In 2016 brak in de Rif, in het noorden van Marokko, de Hirak-opstand uit. De leiders van de Hirak-beweging kregen gevangenisstraffen tot twintig jaar opgelegd. De Nederlandse Rif-activisten voelen zich met de Hirak-beweging verbonden.

Onlangs maakte Rif-activist Laila Ezzeroili bij de talkshow Op1 bekend dat ze, mede vanwege de situatie in de Rif, van haar Marokkaanse nationaliteit af wil. Dat kan alleen niet, want het koninkrijk Marokko beschouwt Marokkaanse Nederlanders als zijn eigen onderdanen.

Amsterdams Denk-raadslid betreurt ophef over nazivergelijking

0

Het Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz heeft zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij Nederlandse Gülen-aanhangers met nazi’s vergeleek.

‘Ondanks dat er bij mij veel emoties spelen over dit onderwerp, had achteraf ik mijn woorden over de historische vergelijking zorgvuldiger kunnen kiezen’, aldus het raadslid op Twitter. ‘Het was niet mijn intentie mensen persoonlijk te aan te vallen, dan wel te kwetsen. Ik betreur het als mensen mijn woorden op die wijzen hebben opgevat.’

Beeld: Twitter / Numan Yilmaz

Twee weken geleden werd bekend dat de Denk-politicus de gewraakte vergelijking trok in een artikel op internet. In het stuk ageert hij tegen het feit dat enkele Turkse Nederlanders uit de Gülenbeweging een lintje hebben kregen voor hun vrijwilligerswerk in Amsterdam.

Door hen een lintje te geven zou de koninklijke onderscheiding worden gedevalueerd. Yilmaz: ‘Zou een aanhanger van Hitler, Mussolini, Franco of Ratko Mladic ook deze onderscheiding krijgen?’

Volgens Yilmaz zijn Gülen-sympathisanten aanhangers van een terroristische organisatie die verantwoordelijk zou zijn voor de mislukte coup van juli 2016. Sinds die mislukte coup houdt Turkije een klopjacht tegen de beweging achter de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, die tegenwoordig in Amerika woont. De Turkse president Erdogan houdt Gülen verantwoordelijk voor de staatsgreep.

Na raadsvragen van D66-raadslid Jan-Bert Vroege kwalificeerde wethouder Diversiteit Rutger Groot Wassink (GroenLinks) vorige week de uitlatingen van Yilmaz als ‘buitengewoon problematisch’.

De Amsterdamse SP-fractievoorzitter Erik Flentge neemt de excuses van zijn raadscollega niet zo serieus:

Groningen: witte demonstranten moeten van organisatie achterin zitten

0

Bij de antiracismedemonstratie in Groningen van gisteren moesten zwarte mensen vooraan zitten en witte mensen achteraan. Dit leidde op internet tot de nodige commotie.

In Den Haag en Groningen werden gistermiddag ook antiracismedemonstraties georganiseerd, in reactie op de dood van de Afro-Amerikaanse George Floyd. Die verliepen zonder enige rimpeling. Maar in Groningen leidde de antiracismedemonstratie tot ophef.

De organisatoren respecteerden de anderhalvemeterregel, maar witte demonstranten moesten achter de zwarte demonstranten plaatsnemen op de Grote Markt, zo twitterde journalist Marten Nauta van RTV Noord. Dit schoot veel mensen in het verkeerde keelgat.

‘Keiharde discriminatie. Gelijk aangifte doen tegen de organisatoren’, schreef een anonieme twitteraar boos. Andere twitteraars spraken over discriminatie en racisme, omdat de organisatie witte demonstranten zou discrimineren.

Volgens de rechtse opiniewebsite de Dagelijkse Standaard zijn deze activisten ‘echt compleet gestoord’. Ze zijn ‘extreemlinkse diversiteitsdeugertjes waar de UvA helemaal vol mee zit’.

Moslimkoepel schrikt van uitbraak in Haagse moskeeën: ‘Voorlopig sluiten’

0

De Federatie Islamitische Organisaties in Den Haag heeft alle moskeebesturen opgeroepen de gebedshuizen tot nader order te sluiten. Dit, vanwege de uitbraak van het coronavirus in een aantal Haagse moskeeën.

Maandag werd bekend dat tenminste 25 bezoekers of hun contacten positief zijn getest op het coronavirus. 24 besmettingen deden zich voor bij bezoekers van de Al Madinah-moskee aan de Loosduinseweg en hun (familie-)relaties. Daarnaast werd een bezoeker van de Islamitische Culturele Vereniging Roekoen positief getest op het virus.

‘De veiligheid en gezondheid van de moskeebezoekers en de rest van de bevolking heeft prioriteit boven alle andere zaken’, stelt de Federatie Islamitische Organisaties.

De koepelorganisatie roept de moskeeën op ‘in deze tijd van een pandemie tot nader order te sluiten’ en ‘geen acties te ondernemen die de gezondheid van zowel moslims als niet-moslims in gevaar brengen’.

We spraken met Dam-demonstranten van kleur: dit zijn hun ervaringen

6

Ongeveer vijfduizend mensen demonstreerden gistermiddag op de Dam in Amsterdam tegen het racistische politiegeweld in de Verenigde Staten. Verslaggever Ewout Klei deed een mondkapje op, bleef aan de rand staan en sprak met demonstranten van kleur. Wat drijft hen?

Economieleraar Miguel (29, foto links) is vanuit Amersfoort naar Amsterdam afgereisd voor deze demonstratie. ‘Ik voel met mijn zwarte broeders in Amerika sterke verbondenheid. Zij zijn ook een soort familie van mij. Ik zou er ook zijn voor mijn buurman als hem iets overkomt.’

Economie-docent Miguel poseert met zijn T-shirt met Afro-leiders (Beeld: Ewout Klei)

Op Miguels shirt staan de namen van bekende zwarte burgerrechtenactivisten als Martin Luther King, Malcolm X en Rosa Parks. ‘Over deze helden leer je niets op school. Daar leer je over Napoleon, Hitler, Stalin en allemaal andere mensen waar ik niks mee heb. Nederland moet echt een breder onderwijspakket aanbieden, waarin ook ons verhaal, van Afro-Nederlanders, ruimte krijgt’, zegt hij.

In tegenstelling tot enkele van zijn vrienden is Miguel nooit gearresteerd door de politie. Toch is hij op zijn hoede. ‘Je leert jezelf een bepaald gedrag aan. Ik ga bijvoorbeeld niet rennen over het Damrak om een trein te halen. Want dan denken omstanders en de politie dat ik een inbreker ben, omdat ik zwart ben. Een witte man in een pak die naar het station rent wordt niet zo bekeken. Iedereen weet dat hij een trein moet halen.’

De 26-jarige Vaughane knikt instemmend. Ze studeert International Businesses aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft daarnaast een parttime baan. ‘Nee, ik kom niet uit de Bijlmer, dat zou je misschien denken, maar uit de Jordaan’, zegt ze lachend.’ Er zijn volgens haar veel vooroordelen. Als zwarte vrouw voelt ze zich niet altijd veilig in Nederland.

Ze noemt als voorbeeld dat het personeel haar tijdens het winkelen extra in de gaten houdt, omdat ze zwart is. In de ogen van veel winkelmedewerkers is ze een potentiële dief, geeft ze aan. En in de tram worden zij en haar vriendinnen aangesproken als ze iets te luidruchtig zouden zijn, terwijl witte meisjes volgens haar nooit worden aangesproken.

‘Zulke discriminatie bestaat’, zegt Vaughane. ‘En ze hoeven niet eens per se racistische woorden te gebruiken. Ze spreken bijvoorbeeld in termen als ‘jouw soort’. Ik word dus gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor.’

Volgens Vaughane is de situatie in Nederland niet zo erg als in de Verenigde Staten, wat ‘institutioneel racisme’ betreft. ‘Daar is de politie vaak heel racistisch en is racisme diep verweven met de cultuur. Als Amerika een tien is, dan scoort Nederland een zesje. Maar dat is ook erg en dat moet dus ook veranderen.’

‘Ik word gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor’

Grace (33) is met vier vriendinnen naar Amsterdam afgereisd, om mee te doen aan de demonstratie. Vanwege de massale opkomst en het coronaverspreidingsgevaar hebben zij zich ook aan de rand van de massa opgehouden. ‘Ik heb twee zoons’, vertelt ze. ‘Ik ben hier voor hen. Ik wil dat zij veilig kunnen opgroeien in Nederland, een goede toekomst krijgen – zonder racisme.’

Volgens Grace is er toch een groot verschil in hoe je als zwarte man of vrouw behandeld wordt. ‘Wij vrouwen worden toch minder erg gediscrimineerd, want we zijn kwetsbaarder ofzo. Zwarte mannen worden sneller als gevaarlijk gezien. Ik heb zelf ook niet zo veel last van discriminatie. Maar ik kom dan ook uit Rotterdam, waar veel Afro-Nederlanders wonen. Misschien is het is daar anders dan in andere Nederlandse steden.’

Discriminatie vindt volgens Grace op een subtieler niveau plaats. ‘Eigenlijk verlangt de samenleving van ons dat we ‘normaal’ doen, dat we een beetje net zo zijn als de ‘rest’. Dan is er weinig aan de hand. Maar als je je een beetje anders kleedt, een andere stijl hebt, dan word je aangekeken of krijg je minder snel een baan.’

Miguel beaamt dit: ‘Mijn ouders wilden niet dat ik mij ‘Afrikaans’ zou kleden, met rastahaar en dergelijke. Want dan denken mensen dat je een crimineel bent. Dat is misschien ook wel het ergste, dat je eigenlijk niet de vrijheid hebt in Nederland om er bij te lopen zoals je wil.’

D66 Amsterdam kritisch op Halsema: ‘Dit had voorkomen moeten worden’

0

Zo’n massale demonstratie als gisteren op de Dam ‘had voorkomen moeten worden’. Dat stelt de Amsterdamse D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig in een verklaring.

Gisteren kwamen honderden mensen bijeen op de Dam. Dit gebeurde naar aanleiding van de dood van de Afro-Amerikaan George Floyd, die via verstikking door een witte politieman om het leven kwam. Van Dantzig geeft aan achter het doel van de demonstratie te staan.

‘Uitspreken is nodig zolang zwarte mannen zich niet veilig voelen vanwege politiegeweld. Zolang ook in Amsterdam je huidskleur invloed heeft op hoe vaak de politie je staande houdt. Black lives matter, all lives matter, waar je ook woont, hoe je ook heet.’

‘Demonstreren is een grondrecht en het maakt me trots dat bijna niemand meer stil zit in de strijd tegen racisme. Maar wat gisteren is gebeurd, is in coronatijd niet te verkroppen’, zo vervolgt Van Dantzig.

‘Zorgpersoneel heeft maanden op hun tandvlees gelopen, ondernemers en hun personeel hebben in de grootst mogelijke onzekerheid geleefd, evenementenorganisatoren weten vrij zeker deze crisis niet te overleven en de hele maatschappij is omgebouwd om afstand te houden, en dan dit.’

‘Hoe hebben we als stad ervan uit kunnen gaan dat er maar 250 mensen kwamen? Welke informatie had de politie precies? Waarom is op de Dam gedemonstreerd en niet op een plek met meer ruimte? Waarom zijn de wegen naar de Dam niet afgesloten? Waarom is er niet samen met de organisatie alles aan gedaan om de mensen vreedzaam van de Dam af te krijgen? Welke afspraken zijn vooraf en tijdens de demonstratie gemaakt met de organisatie?’, schrijft Van Dantzig.

Gisteren vroeg de Amsterdamse CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma een spoeddebat aan. De bedoeling is dat D66 deze vragen dan gaat stellen aan burgemeester Femke Halsema.

D66 Amsterdam zit in de Amsterdamse coalitie, samen met GroenLinks, PvdA en SP. Deze vier partijen leveren de wethouders en burgemeester (Halsema, GroenLinks) voor het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders.

De Divi-bokaal is niet meer. Jammer? We vroegen het ons panel

0

Veel media willen graag divers zijn. Op de NOS-redactie ging tot voor kort een Divi-bokaal rond, die werd uitgereikt aan de verslaggever met het meest ‘diverse’ nieuwsonderwerp van de week. Vanwege de kritiek die dit teweegbracht, zowel uit de hoek van GeenStijl als van Sylvana Simons, is de Divi-bokaal inmiddels afgeschaft. Zonde?

Pritam Soekhradj (18), net geslaagd voor havo 5

‘Eigenlijk vind ik die Divi-bokaal een goed idee. Het laat zien dat de redactie in ieder geval de ambitie heeft om mensen met diverse achtergronden een kans geven om hun verhalen en expertise te delen.

De kritiek vanuit GeenStijl is een beetje raar. Wat is er mis om vaker voor diverse experts te kiezen? Alsof de kwaliteit dan omlaag zou gaan. En denk eens aan de verrijking van het perspectief in de media, als je zo nu en dan ook eens mensen vanuit een andere cultuur of etniciteit aan het woord laat. De kwaliteit neemt hierdoor eerder toe dan af.

Naar NPO 1 kijk ik zelden. Toch geloof ik dat het wel meevalt met het gebrek aan diversiteit. Op RTL had je Humberto Tan, The Voice of Holland vind ik ook wel voldoende divers.

‘Gewoon wat meer moeite doen als witte redactie, maar dan zonder bokaal’

Er zijn politici en schrijvers van kleur. Naarmate er meer diverse mensen doorstromen naar andere beroepsgroepen, zul je zien dat er ook meer experts met een andere kleur doorstromen naar de talkshowtafels.’

Salma Karim (25), CEO en graphic designer

‘Sylvana Simons heeft gelijk. Mensen moeten worden gekozen op basis van hun kwaliteit, niet op basis van hun etniciteit. Maar het is helaas een feit dat er weinig mensen van kleur in de media komen. Dat is het gevolg van witte redacties, hun witte blik en witte netwerk.

Maar dat die redacties zo wit zijn komt ook door iets anders. Op mijn school, het Media College, waren allochtonen op een hand te tellen. Dus ja, dan krijg je ook minder gekleurde mensen op redacties. Bij omroepen als FunX of Salto in Amsterdam, waar veel mensen van kleur rondlopen, zie je wel weer meer gasten van kleur.

Maar verder? Mensen die ik ken met een hoofddoekje laten zich echt niet zo snel interviewen voor een item bij de NOS. Is dat erg? Ik weet het niet. Het zou wel leuk zijn als het allemaal wat meer gemengd zou zijn in de Nederlandse media.

‘Mensen die ik ken met hijab laten zich echt niet zo snel interviewen voor de NOS

En als je goed zoekt, zou je in iedere categorie wel een expert moeten kunnen vinden van kleur die minstens even goed is als een witte expert. Gewoon wat meer moeite doen als witte redactie, maar dan zonder bokaal.’

Chris Polanen (56), schrijver, dierenarts

‘Dat Sylvana vermoeid reageerde begrijp ik heel goed. Het feit dat zo’n bokaal nog nodig is, daar zakt de moed je eigenlijk van in de schoenen. Het divers maken van talkshows en TV zou eigenlijk normaal moeten zijn. De vraag is eigenlijk: hoe doe je het wél? Toen ik hier net uit Suriname kwam, voelde ik mij gast. Ik zag de Nederlandse media als Nederlandse media en vond het niet raar dat er niet veel Surinamers op de buis kwamen.

Maar voor de jongere generatie met een diverse achtergrond – mensen die hier zijn geboren en getogen zijn, acteurs, journalisten, experts van kleur die er in de media niet tussenkomen – is het erg pijnlijk dat zo’n bokaal nodig is. Dat zij zich de laatste tien jaar roeren is goed. Maar hoe verander je de blinde vlek in de media voor diverse experts? Je kunt het niet opleggen. Het enige dat helpt zijn meer diverse redacties, het kweken van bewustzijn op verschillende niveaus. Er zijn mensen nodig die inzien dat het niet alleen een verrijking is, maar ook gewoon een normale representatie.

Ook zie je nog steeds dat allochtonen hun kinderen niet stimuleren om iets te doen in de media of in de kunsten. Kinderen van migranten groeien meestal niet op in een wereld met die netwerken. Als je goed kan leren moet je vaak jurist of arts worden. Dus het komt ook van beide kanten.

‘Het enige dat helpt zijn meer diverse redacties, het kweken van bewustzijn’

Ik denk wel dat dit gaat veranderen, maar het gaat te langzaam. Ik denk dat het veel zou kunnen opleveren. Ik denk dat andere culturen heel veel kunnen brengen in de cultuur en in de media. Meer nuances, andere invalshoeken, andere humor, andere ritmes, meer spiritualiteit, hele andere werelden. En bijvoorbeeld Surinaamse dierenartsen en schrijvers in de media, haha!’

Lourdes Boasman (69), gepensioneerd en taalvrijwilliger

‘Natuurlijk is het puur praktisch om als mediabedrijf een lijst hebben waarop experts en woordvoerders staan geregistreerd. Het spaart tijd en je bent meteen met de juiste persoon verbonden. Het is denk ik niet voor niks dat witte mannen van middelbare leeftijd elke keer weer komen bovendrijven in deze lijstjes. Dat is gewoon het gevolg van een jarenlange opgebouwde ervaring – althans, dat mag je dan toch hopen.

Het zal best nog wel een aantal jaren duren voordat de ‘pool’ van experts of woordvoerders op televisie of radio van een acceptabele mix is. Maar die pool moet wel bestaan uit mensen die op eigen kracht expertise hebben opgebouwd.

Het kan niet zo zijn dat weervrouw Amara Onwuka als expert over gebeurtenissen in Nigeria wordt gevraagd omdat ze verre roots heeft in dat land. De media vragen Gerrit Hiemstra immers ook niet als expert over de herkomst van rood haar. Zij zijn meteorologen, en daar ligt hun expertise. Is Özcan Akyol, een zeer gewaardeerd columnist, zo goed omdat hij een migratieachtergrond heeft?

‘De media vragen Gerrit Hiemstra ook niet als expert over de herkomst van rood haar’

Nee, die bokaal slaat nergens op. Het is, hoe goed bedoeld ook, denigrerend voor mensen die geen witte man van middelbare leeftijd zijn.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Tja, zo’n bokaal… Het is treurig dat het moet, maar het is goed dat het gebeurt. In de ideale wereld zou zo’n bokaal niet nodig hoeven zijn. Er zijn namelijk genoeg mensen van kwaliteit met een diverse achtergronden. Maar waar zijn ze? Op de televisie zie je ze nauwelijks. Ze komen er gewoon niet doorheen. Ze zitten niet in de kaartenbakken.

Het zal heus wel niet de bedoeling zijn, maar als allochtonen in de media komen is het bijna altijd negatief. Kijk naar de krantenkolommen. Een Marokkaanse of Turkse columnist komt bijna niet voor in de grote kranten, of ze moeten twee keer zo goed zijn.

Maar God, dit bespreken we al twintig jaar hè? Ik mis het onderbewust wel. We moeten iets veranderen, maar we moeten het niet doen om bepaalde groepen gelukkig te krijgen. We moeten iets doen omdat dit goed is voor Nederland, voor de samenleving, om het palet aan stemmen veelkleuriger te krijgen.

‘Tja, zo’n bokaal… Het is treurig dat het moet, maar het is goed dat het gebeurt’

We moeten niet willen dat iemand in de media komt, alleen omdat hij of zij van een bepaalde achtergrond is. Iemand moet ook kwaliteit hebben. Dan mag van mij wel wat vaker bewust de keuze worden gemaakt voor een expert van kleur, of een vrouw, of iemand met een handicap. Positieve discriminatie mag van mij – want het is nodig als correctie op discriminatie. Maar iemand moet wel de juiste competenties hebben. Dat is mijn kanttekening.’

Rapport: India misbruikt coronacrisis om moslims en critici aan te pakken

0

De Indiase premier Narendra Modi gebruikt de coronapandemie om religieuze minderheden te demoniseren en critici van de regering op te pakken. Dat stelt de internationale NGO The London Story, die zich veel met India bezighoudt, in een rapport.

Moslims worden door de nationalistische BJP-regering gedemoniseerd en tot zondebok gemaakt, zegt The London Story. Ze worden voor coronaverspreiders uitgemaakt. De regering zou niets doen om hate speech te stoppen.

Wel pakt de regering critici aan, aldus The London Story. Modi zou hiervoor de zogenoemde Wet ter Voorkoming van Onwettige Activiteiten (WVOA) gebruiken, oorspronkelijk een anti-terrorismewet.

Het gaat bijvoorbeeld om intellectuelen, journalisten en klokkenluiders die in de gevangenis belanden op grond van vage beschuldigingen. Ze worden volgens het rapport op grond van de WVOA lange tijd vastgehouden, zonder proces.

Zo werden journalisten Masrat Zahra en Gowhar Geelani en de voorzitter van een minderhedenclub in Delhi gearresteerd vanwege hun kritische berichten op sociale media. Mensenrechtenactivisten rAnand Teltumbde en Gautam Navlakha werden gearresteerd, officieel vanwege een oudere zaak over kaste gerelateerd geweld.

Een dergelijk ‘openlijk misbruik’ van de WVOA had in normale tijden wellicht geleid tot demonstraties, stelt het rapport. Maar vanwege de lockdown zouden Modi en de zijn hier nu makkelijker mee wegkomen.