17 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 717

OM vervolgt ‘reaguurders’ om haatreacties onder livestream Keti Koti

2

Het Openbaar Ministerie vervolgt twee mannen die discriminerende reacties op internet zouden hebben geschreven. De reacties stonden onder een livestream over Keti Koti op de Facebookpagina van AT5 en NOS. Dit schrijft de Amsterdamse nieuwszender AT5.

Op 1 juli wordt in Suriname en Nederland de afschaffing van de slavernij in 1863 herdacht. Deze dag wordt Keti Koti genoemd, wat ‘ketenen gebroken’ betekent.

De twee mannen, waarvan één in België woont, zouden beledigende teksten hebben geschreven. ‘Suriname is een vergaarbak van waardeloze minkukels’, was een van de reacties. ‘Heeft de apenheul een nieuw park geopend?’ En: ‘De slaven mogen met de krans slepen.’

‘Vrijheid van meningsuiting is een groot goed in Nederland, maar die is niet onbeperkt. Als er strafbare uitlatingen worden gedaan, zullen we daar ook mensen voor vervolgen’, aldus het Openbaar Ministerie.

Het Openbaar Ministerie zegt erbij dat lang niet alle strafbare uitlatingen die op sociale media worden gedaan tot een rechtszaak leiden. ‘We kunnen onmogelijk alles vervolgen, maar als er aangifte wordt gedaan, pakken wij dat serieus op.’

Aruba schaft zwart geschminkte pieten af

1

Er zullen dit jaar bij de Sinterklaasintocht op Aruba geen zwart geschminkte pieten aanwezig zijn. Dit meldt de Arubaanse minister van Cultuur.

De minister zegt dat het eiland op deze manier de mogelijke beschuldigingen van racisme wil wegnemen. Bij de Sinterklaasintocht mogen alleen gekleurde Pieten of ongeschminkte Pieten komen.

Het eiland Curaçao organiseert dit jaar geen Sinterklaasfeest. Dit komt door de coronacrisis. Ook is de organisatie bang voor kritiek, omdat er mensen zijn die het feest vanwege Zwarte Piet racistisch vinden.

Culinair racisme: ‘Moorkop, dat kan niet meer in deze tijd’

4

‘Negerzoen’, ‘moorkop’ en de ‘Jodenkoek’: de laatste jaren lagen al deze benamingen onder vuur. Waar komen deze woorden vandaan? En zijn ze voor biculturele Nederlanders een doorn in het oog, of valt het wel mee?

Eerder dit jaar kwam bakker Jurgen Verwoerd uit Monster in het nieuws. Net als veel (banket)bakkers verkoopt hij in zijn bakkerij moorkoppen: een soes met room van binnen, pure chocola erover en een toef slagroom er op. Verwoerd besloot dat het woord ‘moorkop’ niet meer van deze tijd is en zou het voortaan ‘roomkop’ noemen. Dit zorgde voor een stroom reacties, positief én negatief, tot bedreigingen aan toe.

Het resultaat was dat hij om de veiligheid van zijn medewerkers te waarborgen de zaak zelfs even moest sluiten. Uiteindelijk mocht Verwoerd het niet zo noemen omdat hij veganistische producten verkoopt en er dus niet echt room in zit, maar dat is een ander verhaal. De discussie rond de benaming ‘moorkop’ is op gang gekomen.

Het doet denken aan een rel van jaren geleden. Jarenlang hebben consumenten een product uit de schappen gepakt waar met grote letters ‘negerzoenen’ op stond. Ongeveer twee eeuwen geleden ontstond deze traktatie in Denemarken, waarna deze ook de Belgen (‘Negerinnentet’), Duitsers (‘Negerkuss’) en ons land bereikte. Sinds 2010 staat er wat anders op de verpakking: ‘feestzoenen’, ‘schuimzoenen’ of ‘choco(lade)zoenen’.

Dat is voor een groot deel te danken aan de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname, dat er sinds 2005 voor streed om de benaming ‘negerzoenen’te veranderen. Voorzitter Roy Kaikusi Groenberg vertelt er nog steeds vol trots over.

‘We hebben zelfs Van Dale gedaagd voor de Commissie Gelijke Behandeling. Van Dale voerde aan dat het woord onderdeel is van de Nederlandse taal. Dat haal je niet zomaar uit woordenboeken. Maar in de nieuwe editie stond wel vermeld dat dit woord voor sommige mensen kwetsend kan zijn. Wij vonden dit al een hele stap. Van Dale had ons wijsgemaakt dat woorden pas uit woordenboeken verdwijnen als ze niet meer leven in de taalwerkelijkheid. Wij constateren echter dat het woord ‘neger’ niet meer speelt in de taalwerkelijkheid van een heleboel mensen.’

Wat Groenberg betreft beschikt Nederland over genoeg zelfreinigend vermogen, gezien na de ‘negerzoen’ de pijlen nu gericht zijn op Zwarte Piet en de moorkop. ‘Dat ding hoeft helemaal geen ‘moorkop’ te heten’, aldus Groenberg. Hij vind dat veel witte – en andere- Nederlanders er nog steeds van uit gaan dat iets wat zij niet kwetsend vinden ook door de gekwetsten als onschuldig of humoristisch moet worden ervaren. ‘Vrijheid van meningsuiting betekent niet: beuk er maar op los! It takes two to tango. Samenleven doe je samen.’

Zigeunersaus en Jodenkoeken

Wat is, na ‘negerzoen’ en ‘moorkop’, aan de beurt om een andere benaming te krijgen? De zigeunersaus, misschien? Ongeveer zeven jaar geleden kwam er in Duitsland protest op gang tegen de benaming zigeunersaus, een pittige saus die onder andere geproduceerd wordt door Wijko en Remia. Deze pittige saus is vooral populair onder de rivieren en wordt vooral gegeten bij de zigeunerschnitzel. Een woordvoerder van Remia geeft aan nooit klachten te krijgen.

‘Toen destijds de discussie over de negerzoen woedde, is er contact geweest met een organisatie die Roma en Sinti (twee zigeunergroepen, red.) vertegenwoordigen. Het was geen enkel probleem dat deze saus zo genoemd wordt’, aldus de woordvoerder.

Misschien de Jodenkoeken, dan? Het recept voor Jodenkoeken staat al in het Nationaal Kookboek uit 1893. Er doen veel verhalen de ronde over het ontstaan van de naam ‘Jodenkoek’. Een joodse bakker uit Amsterdam zou in de jaren ‘20 zijn eigen zeer geheime recept aan Lotus Bakeries hebben verkocht. Volgens een andere versie zouden de koeken zijn bedacht door een bakker die De Joode van zijn achternaam heette. De derde optie is minder amusant. In vroeger tijden werd alles wat goedkoop was ‘Joods’ genoemd, omdat Joodse mensen gierig zouden zijn.

Bij het CIDI, het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël, komen soms vragen over de Jodenkoek. ‘De leeftijd of andere achtergronden van de mensen weten we helaas niet,’ aldus CIDI-directeur Hanna Luden. Vivien Waszink van het Instituut voor Nederlandse Taal in Leiden weet dat de discussie over de benaming Jodenkoek af en toe even oplaait, maar tot nu toe ging het protest weer liggen.

We vroegen Waszink of ‘moorkop’, ‘negerzoen’ en ‘zigeunersaus’ taalkundig gezien wel kwetsend zijn. ‘De verklaring voor het protest is de onprettige associatie. Dat maakt het voor sommige mensen beladen’, vertelt ze. ‘Bij woorden als ‘negerzoen’ en ‘moorkop’ denken de meesten van ons aan iets lekkers. De woorden ‘moor’ en ‘neger’ erin vallen veel mensen niet eens zo op, maar als ‘neger’ en ‘moor’ los worden gebruikt zijn het wel kwetsende woorden. Zo hoeft de Jodenkoek geen associatie op te roepen met Joden.’

Neem zo ook het woord ‘moorkop’, dat sinds de jaren veertig wordt gebruikt. Waszink: ‘Het woord ‘Moor’ werd oorspronkelijk gebruikt voor een inwoner van Mauritanië. Later werden er donkergetinte mensen mee bedoeld en werd het bovendien ook wel als scheldwoord of in ieder geval als onaardige benaming gebruikt. Verder heeft de term ‘Moor’ geen prominente rol in onze samenleving.’

‘Taal laat zich niet makkelijk veranderen’

In principe is de lading van het woord ‘neger’ een stuk negatiever dan van de term Moor. Helaas wordt ‘moorkop’ volgens Waszink vaak gebruikt als scheldwoord, onder andere door voetbalsupporters. Daarom brengt het een aantoonbare ongewenste associatie met zich mee.

Hoewel het woord ‘negerzoen’ is verdwenen is van de verpakkingen, gebruiken sommigen het woord ‘negerzoen’ nog steeds. ‘Als taalkundige weet ik dat taal zich niet makkelijk laat veranderen’, vertelt Waszink. ‘Op een gegeven moment raakt het echter uit gebruik.’

Of er sprake is van een cultuuromslag, laat Waszink in het midden. Er is in ieder geval tijd voor nodig om dingen te veranderen, zo geeft ze aan.

De mening op straat

Wat vindt men op straat van deze culinaire benamingen? In het centrum van Rotterdam, waar we dit op gepaste afstand vragen, reageren veel witte mensen nogal laconiek. Het is onzin, tijdverspilling, de woningnood is veel belangrijker, gezeik en ‘tegenwoordig kan niks meer’.

Er is ook iemand die vindt dat als ‘ze’ er zo’n last van hadden, ze dan maar naar ‘hun eigen land’ moesten gaan. Eén mevrouw schudt haar hoofd als ze hoort dat ‘moorkop’ door voetbalsupporters als scheldwoord wordt gebruikt. ‘Ach, die lui moet je niet serieus nemen.’

Dan maar eens naar de Rotterdamse West-Kruiskade, een buurt waar veel Chinese en Surinaamse toko’s zijn. Hoe reageren mensen met een Afro-Caraïbische achtergrond op deze discussie? ‘Ik ben niet zo van de chocola,’ zegt Lucy (62). ‘Ik ervaar het niet als kwetsend, maar ik begrijp dat anderen hier op een andere manier in staan. Iedereen vat dit anders op.’

Een andere mevrouw kijkt boos na het horen van de vraag en geeft kort maar krachtig antwoord. ‘Ik vind zulke dingen niet kwetsend. Anders was ik hier geen 45 jaar gebleven!’

Jamila* (55) kan er niet mee zitten. ‘Ik ervaar het niet als kwetsend en ik lust het niet.’
Amayi* (begin twintig) ervaart het wel degelijk als kwetsend. ‘Ik ben erg gepest op school. Er werd onder andere ‘moorkop’ naar me geroepen.’ Ze is blij met het initiatief van bakker Jurgen Verwoerd en vindt het erg dat zijn winkel even moest sluiten vanwege bedreigingen. Verbazen doet het haar niet. Daarvoor zit de haat bij racistische pestkoppen te diep, zegt ze.

‘Op school werd er ‘moorkop’ naar me geroepen’

Nicole (37 jaar, blank) en Natasha (24 jaar, getint) zijn vriendinnen en lopen samen op het Binnenwegplein. ‘Moorkop, dat kan niet meer in deze tijd,’ vindt Nicole. Natasha trekt de discussie breder.

‘Racistische opmerkingen maken mag sowieso niet. Bij Joodse mensen gaat het vaak om verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog, bij donkere mensen met slavernij. Het heeft allemaal met vooroordelen te maken. Sommige blanke mensen beweren dat ze slachtoffers van rassendiscriminatie worden, maar dat kán helemaal niet. Er is namelijk geen blank ras.’

‘We zijn allemaal ménsen’, sluit Nicole af.

*Naam gefingeerd.

Turkse christenen smeken Trump: laat Hagia Sophia geen moskee worden

0

Een groep oosters-orthodoxe christenen heeft de Amerikaanse president Donald Trump een open brief gestuurd. Daarin vragen ze hem in te grijpen zodat Turkije de Hagia Sophia in Istanbul niet in een moskee verandert. Dit schrijft de christelijke website Aleteia.

De Turkse president Erdogan wil de Hagia Sophia weer in een moskee veranderen. Oorspronkelijk was de Hagia Sophia een Byzantijnse kathedraal. Toen de Turken in 1453 Constantinopel veroverden werd de kerk een moskee. In 1935 maakte Kemal Atatürk van de moskee een museum.

Erdogans plan is een ‘aantasting van de godsdienstvrijheid’ en een ‘onjuiste en provocatieve handeling’, aldus briefschrijver Anthony Limberakis. Hij is commandant van de Orde van Sint Andreas, die verbonden is aan het Oecumenische Patriarchaat van Constantinopel.

Erdogan zou de kleine christelijke minderheid in Turkije nog meer willen marginaliseren en de christelijke geschiedenis van het land ‘zo veel mogelijk willen uitwissen’. Limberakis vraagt Trump daarom deze ‘schandalige en heiligschennende beslissing’ tegen houden.

Op 2 juli zal de Turkse Raad van State naar verwachting een uitspraak over de toekomst van de Hagia Sophia. De verwachting is dat Erdogan zijn zin krijgt.

Aangifte Indische Nederlanders tegen pro-Indonesische ‘beeldenstormers’

0

Federatie Indische Nederlanders doet aangifte tegen de pro-Indonesische actiegroep Aliansi Merah Putih. Die zou hebben opgeroepen tot vernieling, discriminatie, haat en geweld.

Vorige week werd het standbeeld van VOC-oprichter Johan van Oldenbarnevelt aan de Hofvijver in Den Haag beklad. Aliansi Merah Putih eiste de bekladding op via een Facebookbericht, waarin het ook opriep om 268 andere monumenten te bekladden of te vernielen.

Volgens Federatie Indische Nederlanders maken de pro-Indonesische activisten zich schuldig aan het oproepen tot geweld.

‘Dergelijke oproepen zijn absoluut ontoelaatbaar en kunnen niet worden beschouwd als onderdeel van het publieke debat. We moeten een grens trekken. Dit moet vandaag nog stoppen’, aldus Hans Moll, voorzitter van Federatie Indische Nederlanders.

Ook zouden de-activisten de Bersiap-periode vergoelijken. Tijdens de Bersiap (eind 1945 – begin 1946) vermoordden Indonesische strijders onder meer duizenden Nederlanders, Chinezen en christelijke Molukkers.

Aliansi Merah Putih bestaat naar eigen zeggen uit ‘dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing’. Deze naam verwijst volgens Federatie Indische Nederlanders naar een in punt geslepen bamboestok, waarmee onder andere (Indische) Nederlanders tijdens de Bersiap op grote schaal zijn vermoord.

Op het beeld van Van Oldenbarnevelt werd ook de graffititekst ‘Kami bersiap’ gespoten, wat ‘Wij zijn paraat’ betekent.

De actiegroep zegt uit te zijn op ‘al jullie geliefde standbeelden’, ‘koninklijke erfgoederen’ en het Paleis op de Dam, ‘net zoals de roofkunst die wordt tentoongesteld in Nederlandse musea. Het vergoten bloed in de koloniën zal uw dijken doen overstromen.’

Inlichtingendiensten: ‘Washington D.C. mogelijk doelwit extreemrechts’

1

Amerikaanse inlichtingendiensten vermoeden dat Washington D.C. een aantrekkelijk doelwit is voor extreemrechtse terroristen. Dit schrijft Politico.

Het district Washington D.C. is ‘waarschijnlijk een aantrekkelijk doelwit voor gewelddadige aanhangers van de boogaloo-ideologie’. Dat stelt het National Capital Region Threat Intelligence Consortium (NCRTIC), verantwoordelijk voor de veiligheid van de hoofdstad.

De Boogaloo-beweging is een extreemrechtse anarchistische beweging, die bestaat uit burgers die het recht om wapens te dragen willen verdedigen. Volgens deskundigen bereiden deze mensen zich voor op een nieuwe Amerikaanse Burgeroorlog.

Het NCRTIC verwacht dat extreemrechtse activisten vanuit heel Amerika naar Washington D.C. komen om te rellen.

Binnenlandse terroristen willen waarschijnlijk misbruik maken van de Black Lives Matter-protesten om hun extremistische ideologie te promoten, stelde het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid eerder in een rapport.

Duitsland arresteert Syrische arts om ‘misdaden tegen de menselijkheid’

0

De Syrische arts Alaa M. zou mensen hebben mishandeld als arts in het militaire ziekenhuis in Homs. Duitse onderzoekers beschuldigen M. van misdaden tegen de menselijkheid. Dit schrijft het Duitse tijdschrift der Spiegel.

Alaa M. is vrijdag opgepakt door de Duitse autoriteiten en zit nu in hechtenis. Hij wordt verdacht mensen in het ziekenhuis te hebben mishandeld. Daarbij zou in 2011 één iemand om het leven zijn gekomen. M. heeft via zijn advocaat de aantijgingen ontkend.

De zaak tegen M. is vorig jaar door der Spiegel en de Arabische nieuwszender al Jazeera aan het rollen gebracht. In totaal hebben vier getuigen verklaringen afgelegd over M., die in 2015 naar Duitsland emigreerde.

Volgens twee getuigen heeft M. samen met een andere arts een man met epilepsie zo hard geslagen en geschopt, dat het slachtoffer overleed. De nabestaanden vonden het slachtoffer een dag later, met bloeduitstortingen op het gezicht en gaten in de schedel.

De Duitse autoriteiten vervolgen meer Syriërs die verdacht worden van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Het gaat om twee mannen die als leden van de Syrische geheime dienst mensen zouden hebben gemarteld en vermoord.

Het regime van Bashar al-Assad heeft tienduizenden politieke tegenstanders opgesloten. Veel gevangen zijn gemarteld, duizenden zijn vermoord.

Welke nieuwe ‘Hollandse helden’ verdienen een standbeeld?

2

In de afgelopen weken werd er volop gepraat over het verwijderen van ‘koloniale’ standbeelden, zoals die van zeelieden Jan Pieterszoon Coen in Hoorn en Piet Hein in Rotterdam. Aan een multicultureel panel met prominente Nederlanders stelden we de omgekeerde vraag: zijn er ook nieuwe, diverse helden die een standbeeld verdienen?

Simion Blom, GroenLinks-raadslid in Amsterdam

‘François-Dominique Toussaint Louverture (1743-1803) is voor mij een grote inspiratie. Hij bevrijdde zijn volk in Haïti en zorgde ervoor dat zijn land onafhankelijk werd. Haïti is het eerste gekoloniseerde gebied dat de onafhankelijkheid uitriep en de slavernij afschafte. Toussaint Louverture was een van de belangrijkste leiders van die revolutie. De Haïtiaanse revolutie inspireerde anderen in Caribische slavenmaatschappijen om in opstand te komen, denk aan de opstand van Tula op Curacao.

Simion Blom en zijn held François-Dominique Toussaint Louverture (Beeld: Gemeente Amsterdam, Wikimedia Commons / The New York Public Library)

Maar Haïti heeft ervoor moeten boeten. Koloniale mogendheden konden niet verkroppen dat zwarte tot slaafgemaakte Afrikanen Frankrijk vernederden en zich daarbij lieten inspireren door de voodoo-religie. Voodoo werd gedemoniseerd en geboycot en Haïti heeft tot 1947 ‘herstelbetalingen’ betaald aan Frankrijk, als prijs voor de onafhankelijkheid. In totaal heeft Frankrijk ongeveer 17 miljard euro ontvangen.

‘Toussaint Louverture bevrijdde zijn volk en zorgde dat zijn land onafhankelijk werd’

Toussaint Louverture en zijn volk zijn voor mij de bakermat van de Afro-Caribische beschaving. Een beschaving die is getekend door slavernij en kolonialisme, en doordrenkt is met het bloed van Afrikanen en de inheemse bewoners. Ik vind dat dit verhaal meer verteld moet worden en dat Toussaint Louverture overal ter wereld standbeelden en monumenten moet krijgen.’

Esmaa Alariachi, tv-programma De Meiden van Halal en voorzitter Nederlandse moslimvrouwenorganisatie Al Nisa

‘Er zijn meerdere mannen en vrouwen die ik kan aanwijzen als helden. Vaak worden helden gekoppeld aan een heroïsche daad of een oorlog: iemand die een oorlog heeft gestopt of mensen heeft bevrijd. Ik vind dat als een persoon een aantal daden verricht, dat diegene dan gezien kan worden als een held of heldin. Ik vind iemand ook een held of een heldin als zij haar status of bekendheid die ze heeft verkregen door haar expertise – wat voor expertise dan ook – gebruikt om onrecht te bestrijden. Iemand die onbaatzuchtig is, hard heeft gewerkt voor zijn of haar succes, maar ook bijdraagt aan de successen van anderen.

Esmaa Alariachi en haar helden Hanneke Groenteman, Nouri’s moeder en Sylvana Simons (Beeld: Esmaa Alariachi, Wikimedia Commons / DWDD, YouTube, Ewout Klei)

Bijvoorbeeld Hanneke Groenteman, een journaliste die heel erg openstaat en echt hard probeert om objectief verslag te leggen, ergens over te praten. Maar ook Sylvana Simons, die de idealen volgens Artikel 1 van de Grondwet probeert na te streven door zich uit te spreken tegen racisme en discriminatie op welke vorm dan ook, en daarvoor een politieke partij is begonnen.

‘Nouri krijgt een pleintje naar zich vernoemd’

Een andere heldin in mijn ogen is de moeder van Abdelhak Nouri, de voormalige Ajax-voetballer die tijdens een oefenwedstrijd ernstige en blijvende hersenschade heeft opgelopen. De manier waarop zijn moeder hem heeft opgevoed, dat is een heroïsche daad. Zij heeft iemand aan de wereld gegeven die een balans heeft gevonden in zijn religie, in het goed zijn voor de mensen, in het succes en in het teruggeven aan de maatschappij. Nouri is ook een held. Hij krijgt een pleintje naar zich vernoemd.’

Wim Berkelaar, historicus

‘Op deze plek zou ik willen pleiten voor een standbeeld voor een fysiek kleine (1.58 m) maar geestelijk grote vrouw: Hebe Kohlbrugge (1914-2016). Kohlbrugge geniet wel enige bekendheid als verzetsstrijdster in de Tweede Wereldoorlog, maar niet de grote faam van iemand als Henk van Randwijk, leider van (verzetskrant, red.) Vrij Nederland – hoewel ze hem goed kende, met hem samenwerkte en met hem botste.

Wim Berkelaar en zijn held Hebe Kohlbrugge (Beeld: Twitter, YouTube)

Waarom verdient Kohlbrugge een standbeeld? Omdat ze zich vanaf het begin van de Duitse bezetting keerde tegen de overheersing en het onrecht. Maar ook omdat ze na de oorlog doorging met haar strijd tegen onrecht, niet langer in vrij Nederland maar in communistisch Oost-Europa.

‘Vanaf het begin van de Duitse bezetting keerde Hebe Kohlbrugge zich tegen de overheersing en het onrecht’

Daar kwam ze regelmatig en wist ze Nederlandse theologiestudenten namens de hervormde kerk te plaatsen die – in de jaren zestig en zeventig zeer links – ontnuchterd thuiskwamen. Ze waren ontdaan over zoveel onrecht in Oost-Europa, dat in de ruim veertig jaar van Sovjetbezetting (1945-1989) wel ‘het vergeten Europa’ is genoemd.’

Nourdin el Ouali, politiek leider Nida

‘Ik heb twee namen die ik wil benoemen als helden, de eerste een vrouw en de tweede een man. De eerste is Philomena Essed, een vrouw met Surinaamse roots die af en aan tussen Nederland en Suriname heeft geleefd in haar jeugd. Zij is schrijfster en hoogleraar in Critical Race, Gender and Leadership Studies aan de Amerikaanse Antioch University. Zij heeft een heel belangrijk boek geschreven, dat sloeg op Nederland in de jaren tachtig: Alledaags racisme.

Nourdin el Ouali en zijn helden Philomena Essed en Anil Ramdas (Beeld: Nida, Sjakkelien Vollebregt, YouTube)

Dat boek heeft een heel positief zelfbeeld van Nederland van toen – tolerant en positief naar vreemdelingen toe – aan diggelen geslagen. Dat maakte natuurlijk dat ze daarmee niet veel vrienden heeft gemaakt. Ze is haar tijd ver vooruit. De gevestigde orde was allesbehalve blij met haar. Deze dame heeft een steen in de vijver gegooid. Haar werk is nog altijd actueel. Als je dat boek nog niet gelezen hebt: lees het, dan weet je waarom deze dame een standbeeld verdient.

‘Philomena Essed sloeg een heel positief zelfbeeld van Nederland – tolerant en positief naar vreemdelingen – aan diggelen’

De tweede held die ik wil benoemen is Anil Ramdas, die voortijdig een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Hij was een Surinaams-Nederlandse wetenschapper, schrijver, journalist en programmamaker en had hele scherpe maatschappelijke analyses. Hij waarschuwde vaak tegen ontwikkelingen in de samenleving, voordat ze zich in volle glorie aan de maatschappij manifesteerden. En zeer waardevolle stem in het maatschappelijk debat.

Voor zijn overlijden werkte Ramdas aan een promotieonderzoek naar asielzoekers en hoe hun verhalen door de Nederlandse staat werden geconstrueerd. De Nederlandse staat wilde niet dat hij zijn werk publiceerde, waardoor hij tot twee keer toe werd geprocedeerd. De eerste zaak heeft hij gewonnen, de tweede verloren. Dat maakte dat hij zijn onderzoek staakte.’

Amma Asante, voorzitter Landelijke Cliëntenraad

‘Nu ben ik al niet zo goed in het vinden van rolmodellen; meestal kom ik niet verder dan mijn ouders of mijn oma… Toen ik mijzelf dwong om toch na te denken over namen die ik op het schild wil hijsen, kwamen toch een paar namen in mij op: Jerry Afriyie, Sylvana Simons, Akwasi Owusu Ansah, Mitchell Esajas, Anousha Nzume, Seada Nourhussen, maar ook Quinsy Gario, Gerda Havertong, Gloria Wekker, Philomena Essed en Kwame Nimako. Dit lijkt overigens meer op een groepsportret dan één standbeeld.

Amma Asante en haar helden Quinsy Gario, Gloria Wekker en Jerry Afriyie (Beeld: Amma Asante, Zwarte Piet is Racisme, YouTube)

Maar ik vind het moeilijk kiezen. Ze zijn allemaal belangrijk en staan symbool voor zwart heldendom. Mannen en vrouwen die tegen de stroom in hun nek uitstaken om racisme bespreekbaar te maken, en dat in een land dat niets wil weten van racisme en zich niet racistisch acht. In plaats van dankbaarheid voor hun moed om ons te wijzen op ernstige oneffenheden in onze samenleving, vielen spot, hoon, racisme en bedreigingen hen ten deel.

‘Mannen en vrouwen die tegen de stroom in hun nek uitstaken om racisme bespreekbaar te maken – en dat in een land dat niets wil weten van racisme, zich niet racistisch acht’

Stuk voor stuk zijn het namen van mensen met moed en kracht, die mij op de een of andere manier hebben geïnspireerd en gevormd in mijn bewustzijn van racisme en het bespreek maken daarvan. Hun woorden bieden mij niet alleen herkenning, maar geven mij houvast om uiting te geven aan mijn gevoelens van boosheid, frustratie en het verlangen naar hoop en verbetering. Bovendien zijn het namen van mensen die nog leven, terwijl het de gewoonte is om mensen pas na hun leven een standbeeld te geven.

Niet één naam, niet één held, maar elf namen. Geen namen van overleden mensen maar van levende helden. Ik vind het goed zo.’

Wat zegt John Boltons boek over de relatie Trump – Erdogan?

0

De Turkse president Erdogan heeft zijn Amerikaanse collega Donald Trump om zijn vinger gewonden. Dat blijkt uit het boek The room where it happened van voormalig veiligheidsadviseur John Bolton, aldus het Turkse nieuwsmedium Ahval.

Bolton zou een beeld schetsen waarin Erdogans vele telefoontjes met Trump zeer effectief waren om de Amerikaanse president te laten doen wat Ankara wil.

Zo slaagde Erdogan erin Trump ertoe te bewegen de Amerikaanse troepen uit Noordoost-Syrië terug te trekken. Dit was tegen het advies van zijn eigen adviseurs en de Franse president Emmanuel Macron in, die vonden dat IS nog niet was verslagen.

Erdogan besloot vervolgens Noordoost-Syrië binnen te vallen om de Koerden – die tegen IS hadden gevochten – te bestrijden. Turkije zou volgens Trump afrekenen met de laatste IS-strijders, aldus Bolton, terwijl Erdogan andere plannen had.

Toch faalde Erdogan op verschillende fronten. Zo leverden de Verenigde Staten de islamitische geestelijke Fethullah Gülen niet uit aan Turkije. Volgens Erdogan is Gülen het brein achter de mislukte staatsgreep van juli 2016.

Ook trokken de Amerikaanse autoriteiten de aanklacht tegen de Turkse staatsbank Halkbank niet in. Halkbank werd door het Amerikaanse Openbaar Ministerie aangeklaagd omdat deze Iran zou steunen. Wel was Trump was gevoelig voor de argumenten van Erdogan, aldus Bolton, omdat hij de Turkse president wilde laten zien dat ook hij in eigen land veel macht had.

Boltons boek komt volgende week pas uit, maar diverse media hebben er al een hand weten te leggen. De Amerikaanse regering probeert het boek nu te verbieden door middel van een rechtszaak. Trump zegt dat Boltons boek de nationale veiligheid in gevaar zal brengen.

Indiase leider Modi: yoga vormt ‘beschermend schild’ tegen corona

0

Volgens de Indiase premier Narendra Modi helpt yoga tegen besmetting door het coronavirus. Dit meldt het Franse persbureau AFP.

De premier sprak gisteren over een ‘beschermend schild’, dat mensen immuun zou maken tegen het coronavirus. Modi promootte yoga in een filmpje in aanloop naar Internationale Yogadag, aanstaande zondag.

‘We weten allemaal dat ze tot nu toe nergens ter wereld een vaccin hebben kunnen ontwikkelen tegen COVID-19 of het coronavirus’, aldus Modi in zijn videoboodschap.

‘Dat is waarom op dit moment alleen een sterke immuniteit kan dienen als een beschermend schild of een beschermengel voor ons en onze familieleden … yoga is onze vertrouwde vriend bij het bouwen van dit beschermende schild [van immuniteit].’

Volgens de officiële cijfers zijn meer dan 380.000 Indiërs besmet met het coronavirus en zijn meer dan 12.000 mensen als gevolg ervan overleden.

Hindoe-nationalistische media en politici wijzen de moslims in het land als zondebok aan. Zij zouden een ‘corona-jihad’ voeren. Modi heeft de coronacrisis aangegrepen om de pers te knevelen en meer macht naar zich toe te trekken.