22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 719

Tegen racisme én tegen doorgeschoten politieke correctheid

2

Publieke debatten die gaan over onderwerpen als racisme, gender en religie vallen per definitie als heftig te omschrijven. Ze raken immers aan onze eigen identiteit, of de identiteit van de groep waarmee wij ons zelf identificeren. Zulke debatten worden zelden puur inhoudelijk gevoerd. Ze zijn doortrokken van emoties, waardoor ze geregeld ontsporen. Dat zien we nu ook weer.

Zoals de zelfmoord van de Tunesische straathandelaar Mohamed Bouazizi de Arabische Lente triggerde, zo leidde de moord op George Floyd tot een ‘Antiracistische Lente’. Het is hét moment waarop racisme – zowel institutioneel als alledaags – eindelijk als onderwerp luid en duidelijk op het netvlies van politici, media, beleidsmakers en veel gewone burgers staat.

De protesten hebben laten zien dat we als samenleving niet langer kunnen ontkennen dat racisme bestaat. Daarnaast moeten we hard aan de slag om dit zo snel en zo goed mogelijk te kunnen bestrijden. Net als dat de Arabische Lente liet zien dat het verlangen naar waardigheid en democratie sterk leefde onder Arabische burgers, en dat Arabische leiders hier meer werk van moesten maken.

Het verhaal van de Arabische Lente is inmiddels welbekend. Die lente ging na jaren van burgeroorlogen en contrarevoluties over in een Arabische Winter. En het sprookje van de democratie is in geen enkel Arabisch land, op Tunesië na, realiteit geworden. Diepgaande verandering bewerkstelligen in het bestaande establishment van veel Arabische landen bleek een te grote uitdaging, en in sommige landen escaleerden de protesten als snel, met burgeroorlogen tot gevolg.

Nu zullen de antiracismeprotesten in Nederland en andere Westerse landen niet leiden tot een burgeroorlog. Maar we moeten ervoor waken dat de Antiracistische Lente niet omslaat in een Antiracistische Winter. Terwijl de demonstraties in verschillende steden gewoon doorgaan, is het klimaat snel omgeslagen. Nuance lijkt verdwenen. Hokjesdenken regeert. Een ‘You are either with us, or against us’-mentaliteit lijkt zich meester gemaakt te hebben van met name een deel van het antiracistische kamp. Standbeelden worden beklad of vernield, televisieseries worden van de buis gehaald, films worden verbannen en de angst voor verdere censuur groeit.

We moeten ervoor waken dat de Antiracistische Lente niet omslaat in een Antiracistische Winter

Een dergelijk klimaat is funest voor het bestrijden van de kern van het probleem, waarvoor zoveel mensen de afgelopen weken de straat op zijn gegaan: het bestrijden van alledaags en institutioneel racisme. Op de arbeidsmarkt, de huizenmarkt, in het onderwijs en bij de overheid, maar ook op straat, op het schoolplein en in de supermarkt. Het racisme waar zoveel mensen van kleur mee te maken hebben. Het racisme dat we anno 2020 als samenleving niet langer kunnen accepteren.

Maar we dwalen steeds meer af van die kern. In plaats van dit mooie ideaal na te streven escaleert het debat steeds verder, en gaat het om vragen als welk standbeeld van een dood persoon precies zou mogen blijven staan of niet, wie er nou wel of niet ooit foute dingen heeft gezegd in een serie, en welke boeken en auteurs nu precies woke zijn of gewoon kastfascistisch.

Indien deze trend doorzet, zal de Antiracistische Winter op den duur vrij snel invallen. Het klimaat zal omslaan, het midden zal twijfelen, en de goodwill van de kritische massa voor de strijd tegen racisme zal snel verdwijnen.

Een backlash dreigt. Conservatieve en radicaal-rechtse krachten, die een sterk illiberale en nationalistische agenda voeren, zullen hiervan profiteren. Het is daarom zaak dat juist in progressieve hoek tegengas gegeven wordt aan doorgeschoten activisme, en dat duidelijk wordt gemaakt dat de wereld minder zwart-wit is dan de zeloten denken. Je kunt immers én tegen racisme zijn én tegen doorgeschoten politieke correctheid zijn. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

De strijd tegen racisme is een goede strijd, nobel en nodig. Juist daarom mag deze strijd niet ontaarden in een beeldenstorm, in boekverbrandingen, in censuur en in een cancel culture. Het moet weer draaien om de kern: de bestrijding van alledaags en institutioneel racisme.

Jezidi-overlevende: ‘Westen, doe iets tegen Turkse aanval Noord-Irak’

0

Het Westen moet opstaan tegen de Turkse aanvallen in Noord-Irak. Dat wil Nadia Murad (foto), Nobelprijswinnaar en overlevende van de Jezidi-genocide door IS.

Een van de getroffen gebieden in Noord-Irak is Sinjar, waar veel overlevenden van de Jezidi-genocide wonen. ‘De berg Sinjar is nu een oorlogszone. Turkse gevechtsvliegtuigen bombarderen verschillende locaties’, aldus Nobelprijswinnares Murad op Twitter. De mensenrechtenactiviste was een van de vele door IS gevangen Yezidi-vrouwen.

Er waren juist net 150 families teruggekeerd in Sinjar, waar IS in het verleden is binnengevallen. In 2014 pleegde IS een genocide op de Jezidi’s in Noord-Irak, omdat zij geen moslims waren of ‘mensen van het boek’.

Murad: ‘Wanneer zullen de Iraakse regering en de internationale gemeenschap de moed en de politieke wil hebben om de veiligheid in Sinjar te waarborgen?’

Turkije bombardeert sinds zondag verschillende doelen in Noord-Irak, officieel om de PKK te bestrijden. De PKK bestaat uit gewapende Koerdische separatisten en staat in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst.

De aanvallen vinden niet plaats in coördinatie met de Iraakse regering in Bagdad. Om die reden worden de Turkse bombardementen niet alleen door de Koerden maar ook door de Arabische Liga veroordeeld.

In Nederland worden de Turkse aanvallen op de Koerden en Jezidi’s in Noord-Irak veroordeeld door de SP en de ChristenUnie. Onder de hashtag  #SolidariteitmetKoerden betonen ook diverse twitteraars hun solidariteit.

De bombardementen kwamen op een moment dat de pro-Koerdische oppositiepartij HDP een meerdaagse demonstratie zou houden, uit protest tegen de recente verwijdering van twee HDP-politici uit het Turkse parlement. Maar de overheid heeft deze demonstraties verboden. Wie toch de straten opgaat, die wordt met waterkanonnen en traangas verwelkomt.

Demonstratie op komst tegen beeld ‘genocidepleger’ J.P. Coen in Hoorn

1

Activisten willen vrijdagavond in Hoorn demonstreren tegen het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen, de omstreden gouverneur-generaal van de VOC.

De organisatoren zijn antiracisme-organisatie We Promise, het Indonesisch-Nederlandse Dekolonisatie Netwerk Voormalig Nederlands-Indië en de Molukse organisatie Building The Baleo. Ze schrijven op Facebook dat Jan Pieterszoon Coen ten onrechte wordt vereerd:

‘Hij heeft vanaf 1607 op gruwelijke wijze handel gedreven en is verantwoordelijk voor genocide. Onder zijn bewind werden 15.000 Bandanezen vermoord in het belang van de welvaart van Nederland. De 900 overlevenden werden tot slaaf gemaakt. (…) We hebben genoeg van dit VOC-sentiment dat genocide plegende kolonialisten als Coen al eeuwen ten onrechte als held vereert.’

De actievoerders eisen dat het beeld in een museum terecht komt. Op Facebook staat als locatie het Roode Steen-plein, waar Coens standbeeld staat. De Gemeente Hoorn stelt echter dat het plein vrijdagavond al wordt gebruikt door omliggende horeca en zoekt naar een andere locatie.

Forum-leider Thierry Baudet legde zaterdag nog demonstratief een bosje bloemen neer bij het standbeeld van Coen. Hiermee liet hij zijn ongenoegen blijken over de ‘beeldenstorm’ die momenteel door Nederland raast. Onder meer de Rotterdamse standbeelden van Piet Hein en Pim Fortuyn zijn hierbij gemolesteerd.

Er rijzen ook steeds meer stemmen om de Coentunnel te hernoemen naar een andere Nederlandse ‘held’. De Surinaamse verzetsstrijder Anton de Kom is hiervoor de aangewezen persoon, betogen onderzoeker Erika Marseille en journalist Arend Hulshof.

Leefbaar Rotterdam: Aboutaleb onderschat gevaar ‘extremere IS-variant’

1

Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam heeft in een brief burgemeester Ahmed Aboutaleb gewaarschuwd voor de Hazimi-beweging, een afsplitsing van IS die volgens experts nóg extremer is. Dit schrijft Dagblad 010.

De Hazimi-beweging wil iedereen vermoorden die niet rechtlijnig genoeg is, aldus een rapport van het gespecialiseerde onderzoeksbureau NTA. Dat geldt dus ook voor soennitische moslims die niet precies hetzelfde geloven als de leden van de Hazimi-beweging.

Volgens NTA zijn er inmiddels een kleine honderd Hazimi-aanhangers in ons land. Een van de leiders van dit netwerk, de Marokkaanse Nederlander ‘Abu Asim’, loopt nog steeds vrij in Nederland rond.

‘Dat zelfs de islamitische koppensnellers en massamoordenaars van ISIS de Hazimi’s als te extreem en ‘giftig’ zien, maakt iedere verdere toelichting over het gevaar van hun ideologie overbodig’, schrijft het Rotterdamse Leefbaar-raadslid.

Hoogwerf gelooft dat de burgemeester het gevaar onderschat. ‘Te meer daar het Rotterdamse stadsbestuur zich bij het kabinet weigert te verzetten tegen de terugkeer van kalifaatgangers en tevens een groot geloof heeft in het naïeve en met een welzijnssausje overgoten concept van ‘deradicalisering’.’

Volgens Hoogwerf gaat Nederland er veel te snel vanuit dat teruggekeerde IS-strijders gederadicaliseerd zijn, terwijl ze volgens haar ook nog verder kunnen radicaliseren.

Gekleurde politici zijn vooral leuk voor op de foto

3

Afgelopen week waren alle ogen gericht op de Amsterdamse Stopera, waar burgemeester Halsema zich moest verdedigen voor de extreem drukke anti-racisme-demonstratie #BlackLivesMatter op de Dam. Het heeft er alle schijn van dat de Amsterdamse raadsleden blij waren met de planning van dit debat: dezelfde middag vond in de Bijlmer wederom een enorme antiracismedemonstratie plaats.

Die demonstratie verloopt vlekkeloos. Op een groot grasveld in het Nelson Mandelapark zijn gele stippen gespoten. Door daarop te gaan staan kunnen de demonstranten op anderhalve meter van elkaar blijven. Dat was immers het euvel van de Dam-demonstratie. Al snel blijken die stippen ook hard nodig, want de mensenmassa zwelt aan tot zo’n 11.000 mensen.

De presentator vertelt ons dat we een statement maken tegen institutioneel racisme, want dat is óók een mondiale pandemie. Veel mensen denken dat racisme geen Nederlands fenomeen is, maar het speelt hier ook. Hij praat over onderadvisering in het onderwijs: docenten kunnen zich niet altijd voorstellen dat zwarte kinderen op een hoog schooltype thuishoren. Er is arbeidsmarktdiscriminatie, in de Bijlmer worden de oorspronkelijk bewoners verdrongen en de politie doet aan etnisch profileren. Zwarte Piet is niet alleen een racistische karikatuur, maar ook een symbool van institutioneel racisme, horen we.

Aminata Cairo, lector aan de Haagse Hogeschool, vertelt dat racisme genormaliseerd is. Voor kinderen is het inmiddels heel gewoon. Een activiste strijdt al ruim vijftig jaar tegen Zwarte Piet. Ze somt vooroordelen tegen zwarte mensen op. Er vinden provocatie, discriminatie en mishandeling plaats. Zwarte mensen moeten als volwaardige burgers voor zichzelf opkomen, zegt ze, maar als ze dat doen vindt men ze al snel agressief. De politiek? Die doet niets, zegt ze.

Een andere spreker komt met kritiek op minister-president Rutte, die er wel heel lang over heeft gedaan om te erkennen dat racisme bestaat en dat Zwarte Piet mensen in Nederland kwetst. We horen dat Rutte maar eens naar Amsterdam-Zuidoost moet komen voor een cursus. Een man suggereert dat er mensen op hoge posities moeten komen ‘die het wel begrijpen’. Luid applaus.

Er bestaan nauwelijks partijen die geen voorstander zijn van een divers ogend bestand aan politici

Daarmee zijn we terug in de Stopera. De Amsterdamse gemeenteraad is net als andere politieke organen een plek waar ‘mensen op hoge posities’ zitten. Er is iets geks aan de hand: of het nou de Stopera is of een willekeurige andere bestuurslaag: overal komen we Nederlanders van kleur tegen. Sterker nog: als je je als gekleurde Nederlander aanmeldt voor een plaatsje op een kandidatenlijst voor de gemeenteraad of een andere politieke functie, heb je vaak een streepje voor. Er bestaan nauwelijks partijen die geen voorstander zijn van een divers ogend bestand aan politici. Ook rechts vindt het prachtig.

Waar hebben al die demonstranten bij #BlackLivesMatters het dan eigenlijk over? Er zitten in de Stopera en elders al gekleurde mensen met een multiculturele achtergrond die affiniteit zouden kunnen hebben met de thema’s die bij deze demonstratie langskomen. Misschien dat de premier onderadvisering, arbeidsmarktdiscriminatie en andere racisme-thema’s niet scherp op zijn netvlies heeft, maar hij is er in zijn hele leven wellicht nooit zelf mee geconfronteerd. Er blijven echter genoeg politici over die deze thema’s wel zouden kunnen herkennen en niet op cursus hoeven.

De Amsterdamse gemeenteraadsleden hadden afgelopen week een smoes om niet in het Nelson Mandelapark te zijn en niemand onder ogen te hoeven komen. Wat hebben zij eigenlijk gedaan aan deze – inmiddels wel erg vaak geformuleerde – zorgen van een ontzettend grote groep Nederlanders? Het heeft er alle schijn van dat veel gekleurde politici wel op basis van hun multiculturele profiel een politieke functie willen verkrijgen, maar dat zij geen enkel nieuw perspectief meebrengen. Ze zijn leuk voor op de foto, zeg maar. Deze gekleurde gemeenschappen lijken nauwelijks iets van hun aanwezigheid te merken.

Natuurlijk is het agenderen van racisme geen unieke verantwoordelijkheid van gekleurde politici. Maar aangezien de politiek in zijn geheel niet in beweging komt, vraag je je wel af wat juist deze politici aan racisme hebben proberen te doen.

Een gelegenheidsantiracist als Kuzu kun je missen als kiespijn

3

Vrijdag deelde ik een mooie oproep van Aminata Cairo, inclusiviteitslector bij de Haagse Hogeschool, op social media. Het was haar speech bij de historische antiracismedemonstratie in Amsterdam-Zuidoost. Ik was daar zelf ook bij, maar moest helaas eerder vertrekken. Cairo’s boodschap viel op vanwege de diepgang en uitnodigende toon:

‘Onderschat niet hoe moeilijk ons werk is. Dit werk wordt al honderden jaren gedaan. We zijn slechts opvolgers van hen die ons voorgingen en van hen die hun leven voor ons gaven. Jullie zijn hier en dat is betekenisvol. Dus, als je je vorige week aansloot, of tien jaar geleden, of vijf minuten geleden: we hebben jullie allemaal nodig. We hebben jullie energie nodig, jullie vuur, jullie passie, jullie liefde en jullie medeleven.’

Dit is wel wat anders dan alle zwarte terechtwijzingen die we de afgelopen weken ook hebben zien voorbijkomen. Mensen die paternalistisch witte mensen en de zogenoemde non-black people of color (NBPOC) vertellen dat ze hun plaats moeten kennen in het gesprek over anti-zwart racisme.

Nu verdienen sommige mensen die kontjes zeer zeker. Bijvoorbeeld de makers van het WNL-programma Goedemorgen Nederland, die geen één zwarte spreker hebben uitgenodigd terwijl ze bijna elke dag over anti-zwart racisme hebben gesproken sinds de moord op George Floyd. De twee personen van kleur die wel mochten spreken, Afshin Elian en Sujet Shams, vertegenwoordigen bijna alle eigenschappen van de excuusallochtoon, namelijk het feit dat ze vooral dingen zeggen die rechts-conservatief Nederland wil horen. Dit is inderdaad vermoeiend, en mag je wat mij betreft zo hard aanpakken als je wil.

Maar dat is iets anders dan jonge mensen die voor het eerst meedoen aan een antiracismedemonstratie. Het is belangrijk om als doorgewinterde activist je verantwoordelijkheid te nemen tegenover die mensen. Zij bezitten de energie die deze beweging nog groter kan maken. Natuurlijk is het belangrijk dat zwarte representatie ten allen tijde gewaarborgd blijft. Maar zonder witte representatie in de antiracismedemonstraties gaat er niks veranderen. En witte representatie is ook een bescherming tegen de witte terugslag die sowieso gaat komen.

Kuzu zou als Turkse Nederlander veel meer indruk maken als hij hashtags plaatst als #KurdishLivesMatter en #ArmenianLivesMatter

Bij bijna alle historische momenten van emancipatie komt de onvermijdelijke backlash. En je kan aan de hetze tegen Femke Halsema ook zien hoe volhardend men daar in kan zijn. Alles zal worden aangegrepen om Black Lives Matter te devalueren.

Ook Black Lives Matter moet zich goed voorbereiden en positioneren om geen onnodige schade op te lopen. In dit verband vind ik de samenwerking met Denk een risico. Zo werd Tunahan Kuzu van Denk door Pieter Omtzigt van het CDA terecht aangesproken op de Armeense Genocide. Het schoot Omtzigt namelijk in het verkeerde keelgat dat ook Denk omstreden standbeelden wil weghalen. Hierop reageerde Kuzu als volgt: ‘In zijn gedrevenheid om buitenlandse kwesties te importeren naar Nederland, handelt Pieter Omtzigt opnieuw onzorgvuldig. Het wachten is op de nepgetuige.’

Wat we hier zien is de botsing van Turkse trots met Hollandse ‘glorie’. Een gelegenheidsantiracist als Kuzu, die zich ook zogenaamd solidair toont met Black Lives Matter, kun je juist missen als kiespijn. Kuzu zou als Turkse Nederlander veel meer indruk maken als hij hashtags plaatst als #KurdishLivesMatter en #ArmenianLivesMatter. Of heeft Kuzu het over het hardnekkige anti-zwarte racisme binnen de Turkse en Marokkaanse gemeenschappen zelf, als hij opereert onder de hashtag #BlackLivesMatter?

Ik hou er niet van om zwarte representanten van Denk op de Turkse geschiedenis aan te spreken. Dat is een onderwerp dat Turkse Nederlanders vooral met Koerden en Armeniërs moeten oplossen. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe zij zich verhouden tot deze geschiedenis. Omdat zij, via de associatie met Denk, Turkse ontkenningen kunnen legitimeren. Van Kuzu verwacht ik weinig om op deze punten nog stappen te maken, maar welke stappen gaan zij nemen om het gesprek hierover mogelijk te maken? We must educate ourselves.

‘Verander Coentunnel in Komtunnel’

1

De Coentunnel in Amsterdam, vernoemd naar Jan Pieterszoon Coen, moet worden vernoemd naar de Surinaamse verzetsstrijder Anton de Kom. Dat betogen onderzoeker Erika Marseille en journalist Arend Hulshof in het Parool.

Anton de Kom (1898-1945) was een anti-kolonialistische activist uit Suriname, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland in het verzet ging. Hij overleed op 24 april 1945 in Duitsland in een concentratiekamp.

‘Nu het beschamende slavernijverleden van Nederland langzamerhand bekender wordt en steeds meer burgers zich bewust worden van het institutionele racisme dat er nog altijd is, wordt het tijd dat De Koms verhaal bekendheid krijgt’, aldus Marseille en Hulshof.

De auteurs vindendat hij meer standbeelden en aandacht in het curriculum moet krijgen. In Amsterdam-Zuidoost staat nu een standbeeld (foto, rechts) van De Kom.

Marseille en Hulshof bepleiten dan ook dat de Coentunnel verandert in de Komtunnel. ‘En als we dan toch bezig zijn, zou ook de Coentunnel vernoemd moeten worden naar deze verzetsheld in vele opzichten.’

In deze tijden is er veel kritiek op naam van de Coentunnel (foto, midden). Jan Pieterszoon Coen (1587-1629) was als gouverneur-generaal van de VOC verantwoordelijk voor het afslachten van de bewoners van de Banda-eilanden. Om die reden gaan er nu ook stemmen rond om zijn standbeeld in Hoorn (foto, links) te verwijderen.

Turkse journaliste voor de rechter: zou staatsgeheimen hebben verklapt

0

De Turkse journaliste Müyesser Yildiz, redacteur bij de kritische tv-zender OdaTV, is gearresteerd omdat ze staatsgeheimen zou hebben verklapt. Dit meldt het internationale persbureau Reuters.

Het gaat om twee artikelen uit december en januari. Het ene artikel gaat over de contacten die Turkse commandanten hadden met maarschalk Khalifa Haftar, die grote delen van Libië bezet en oorlog voert met de internationaal erkende Regering van Nationale Overeenkomst.

Het andere artikel gaat over een Turkse legerofficier die naar Libië was gestuurd om de Turkse militaire operatie in het land in de gaten te houden. Turkije steunt de Libische regering tegen Haftar en heeft de afgelopen weken grote militaire successen tegen de opstandige maarschalk geboekt.

Aanvankelijk werd Yildiz van spionage beschuldigd, meldt haar advocaat Erhan Tokatli aan Reuters. Later werd dit beranderd in het openbaar maken van staatsgeheimen. ‘Als de artikelen de veiligheid van dit land zo in gevaar brengen, dan hadden ze de toegang tot deze stukken moeten blokkeren’, zegt de advocaat, die niet gelooft dat de aanklacht tegen zijn cliënt hout snijdt.

In Turkije zitten tientallen journalisten in de gevangenis. ‘Turkije is de grootste gevangenis voor journalisten’, schreef Amnesty International vorig jaar in een rapport.

Landelijk Platform Slavernijverleden hekelt beeld Gandhi in Amsterdam

9

Het standbeeld van Mahatma Gandhi in Amsterdam moet mogelijk worden verwijderd, vindt Barryl Biekman van het Landelijk Platform Slavernijverleden.

Het Landelijk Platform Slavernijverleden heeft zich aangesloten bij de antiracismeprotesten die ontstonden na de dood van George Floyd. Ook in de ‘beeldenstorm’ kan de LPS zich deels vinden: ‘niet zelf beelden omver werpen en/of bekladden maar aansturen tot historisch besef en nationale bewustwording’, schrijft Biekman.

Het platform wil dat Nederland een ‘Nationaal Multiraciaal Monumentenbeleid’ ontwikkelt. ‘Wanneer dat gebeurt dan zal dat ongetwijfeld leiden tot nieuwe inzichten. Ten aanzien van gedenktekens, ook in de verschillende Nederlandse steden.’

Het platform vervolgt: ‘Een gevolg zou ook kunnen zijn dat het Mahatma Gandhi gedenkteken wordt verwijderd of dat er een opschrift komt waarbij het duidelijk wordt wat zijn rol is geweest op het gebied van het apartheidssysteem.’ De Indiase opstandelingenleider woonde tussen 1893 en 1914 in Zuid-Afrika.

‘Mahatma Gandhi wordt in Zuid Afrika beschouwd als één van de grondleggers van de verfijning van het apartheidssysteem. In Republiek Suriname heeft nog niemand geroepen dat het Gandhi-gedenkteken bij het Kodijo, Mentor en Present Plein moet worden verwijderd. Ook in Nederland is dat niet gebeurd.’

Vorig jaar demonstreerden studentenactivisten in Manchester tegen de komst van een standbeeld van Mahatma Gandhi. De Indiase opstandelingenleider was een anti-zwarte racist, aldus deze studenten. In brieven verwees hij naar Afrikanen als ‘wilden’, ‘onbeschaafd’ en ‘vies’.

UPDATE 19 juni: Een dag na het verschijnen van dit nieuwsitem werd het standbeeld van Gandhi in Amsterdam beklad door onbekenden. Barryl Biekman van het Landelijk Platform Slavernijverleden distantieert zich in een reactie hiervan, en verwijst naar haar eerdere woorden dat ze geen voorstander is van ‘zelf beelden omverwerpen en/of bekladden’. Volgens Biekman gaat het om ‘aansturen tot historisch besef en nationale bewustwording’.

Ben je stil of ben je solidair?

5

Deze zomer zou de stilte voor de storm zijn. De zomer waarin partijen en politici zich opladen voor de verkiezingscampagne voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen van maart volgend jaar. Die campagnes zouden zich naar grote waarschijnlijkheid richten op klimaat, zorg en onderwijs. En daarnaast zou voor de studenten de terugkerende discussie over het leenstelsel weer oplaaien.

En toen werd in de Verenigde Staten George Floyd vermoord door een politieagent, die ijzig kalm en koelbloedig minutenlang een knieklem toepaste. Zijn dood bleek de druppel die nodig was om de emmer van ingehouden frustratie over institutioneel onrecht te doen overlopen. Wat volgde was een golf van protesten door het hele land, gevolgd door solidariteitsdemonstraties over de hele wereld, waarbij men aandacht vroeg voor de situatie in eigen land.

Daags na de grote antiracismedemonstraties in ons land zei premier Rutte te willen praten met de Black Lives Matter-beweging, terwijl eerdere verzoeken van de beweging werden geweigerd. Ineens zag ook hij in – met de hete adem van duizenden protesterende Nederlanders in zijn nek, maar vooral een kantelende publieke opinie – dat er sprake is van racisme in dit land. Tien jaar is de beste man nu al premier, maar nog nooit heeft hij iets gedaan tegen het institutioneel racisme dat woedt in zijn land, zijn partij, ‘zijn’ belastingdienst…

Sterker nog: Rutte heeft een geschiedenis met racistische uitspraken en beleid.

Zelfs de manier waarop hij zijn nieuw verworven inzicht over zwarte piet deelde stond bol van het superioriteitsgevoel dat tot in zijn poriën verankerd zit. Het was zijn mededogen voor een klein verdrietig zwart meisje dat zich ‘ongelooflijk gediscrimineerd voelde’ dat hem over zijn hart had doen strijken. ‘Want dat moeten we niet willen.’

Rutte krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur van zwarte piet slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte

Hoe barmhartig. Hoe groots. En hoe klein om dan nog geen 24 uur na zijn ‘handreiking’ te zeggen dat hij niks aan ‘het gevoel’ van racisme kan doen. Omdat het hem dient het debat daar te laten rusten, bij de gevoelens van gekwetstheid van zwarte mensen. Zijn eigen machtspositie en het tevreden houden van zijn achterban is té belangrijk om écht leiderschap te tonen en de premier te zijn van álle Nederlanders.

Hij krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte, die zich in elke cel van onze samenleving heeft geworteld. Ik herhaal nog maar eens: van onderadvisering in het onderwijs, uitsluiting op de stagemarkt en discriminatie bij uitzendbureaus. Dan van discriminatie op de arbeidsmarkt én op de woningmarkt naar etnisch profileren bij de belastingdienst en politie.

Het gebeurt allemaal onder Rutte. En dat met een Tweede Kamer die liever debatteert over de positie van burgemeester Halsema, terwijl het parlement daar helemaal niet over gaat, dan over het luide signaal dat met de onverwacht grote opkomst werd afgegeven tijdens de grote demonstratie in Amsterdam op 1 juni.

Wat een poppenkast in Den Haag. Met hoofdrollen voor PvdA, GroenLinks en D66. Terwijl de BLM-demonstraties nog dagenlang een vredig spoor door ons land trokken, presenteerden deze partijen hun ideeën in de strijd tegen institutioneel racisme. Ik geloof niet in vijfstappenplannen om eeuwenoude structuren van kolonialisme, imperialisme en kapitalisme mee omver te werpen. Maar ik ben oprecht blij als blijkt dat dit ertoe leidt dat naast Denk en een aantal individuele Kamerleden ook andere partijen hun woorden van solidariteit kracht bijzetten door antiracisme bovenaan hun politieke agenda te zetten. Ze hoeven er het klimaat, zorg en onderwijs er niet eens voor in te leveren als ze voor intersectionele politiek durven kiezen.

BIJ1 wacht met open armen op politiek gezelschap na de zomer, die zowat in mei begon toen tienduizenden Nederlanders vreedzaam, waardig, doch oorverdovend luid lieten weten: ‘Genoeg is genoeg. Wij zijn niet langer stil. Wij zijn solidair.’