23.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 720

Alleenreizende vrouwen in India: nieuwsgierigheid wint het van de angst

2

India staat naast bestemming voor oude cultuur en spiritualiteit bij veel mensen bekend als een ronduit gevaarlijk land waar je als vrouw maar beter niet alleen rond kunt lopen. Dit beeld werd de afgelopen jaren bevestigd door enkele verhalen over groepsverkrachtingen in de media. Desondanks reizen steeds meer westerse vrouwen alleen naar India op zoek naar vrijheid, avontuur en yoga. De soloreizigers laten zich niet afschrikken door deze horrorverhalen.

Naast een onveilige reputatie zijn het de drukte, hitte, hygiënische omstandigheden, het lawaai, de chaos en ongeregeldheid die India een van de meer uitdagende reisbestemmingen ter wereld maken. Toch hebben de horrorverhalen zeer zelden betrekking op buitenlandse toeristen en is India volgens soloreiziger Elske (30) bijna net zo veilig als Europa, als je een paar basisregels volgt.

De Zwolse fietste in haar eentje enkele weken door het zuiden van India en voelde zich vooral enorm welkom. ‘Ik kan niet ontkennen dat er geen angstscenario’s door mijn hoofd gingen toen het vliegtuig landde, maar die angst verdween zodra ik met mijn fietsje het vliegveld af reed. Ik keek om me heen op straat en zag vooral hele normale mensen die hun dagelijkse leven leidden. In plaats van enge mannen die me achtervolgden werd mij voortdurend van alles aangeboden en iedereen was zó lief.’

Wel geeft Elske aan dat je in India meer wordt aangetast in je persoonlijke ruimte dan in de meeste andere landen. ‘Soms bespringen mensen je zo’n beetje voor selfies of een vragenvuur. Ik ben dan niet bang dat ze mij iets aan willen doen, maar het feit dat het concept van eigen ruimte in dit dichtbevolkte land niet bestaat kan nogal overweldigend zijn.’

‘In India is alles gewoon meer ‘in your face’, lacht de Amerikaanse Misty (43). ‘Sommige mensen rennen daar keihard voor weg omdat het samen met de hitte en de chaos gewoon teveel is. Maar zodra je leert hierom te lachen en ontdekt dat bijna alle aandacht voortkomt uit ‘goodwill’, voelt India al snel als de meest geweldige reisbestemming ter wereld. Elk moment is een feest voor de zintuigen en een spoedcursus ’to go with the flow.’

Bestemmingen

Van de 365 politieaangiften op acht miljoen toeristen in 2015 hadden 31 zaken betrekking op betasting en opdringerig gedrag en 4 van aanranding. Dit komt neer op 1 geval per 230.000 toeristen. Bovendien vond 40 procent van al deze misdrijven plaats in de hoofdstad Delhi. De statistieken laten zien dat het aantal misdrijven jegens buitenlanders niet hoger is dan in de meeste andere landen. Toch kiezen veel reizigers er bewust voor de hectische hoofdstad te laten voor wat die is en gaan ze voor een zachtere landing in een rustigere en veiligere regio.

‘In het noorden is de cultuur wat harder, word je meer aangestaard en lijken de mensen wat minder ontwikkeld’, zegt Aisha (22) uit Israël. ‘Daarom begon ik mijn eerste Indiatrip in het zuidelijke stadje Tiruvannamalai in Tamil Nadu. Dit is een spirituele bestemming waar je bijna alleen lieve mensen tegenkomt. Alsnog vond ik het hectisch soms, maar het was de perfecte plek om te wennen aan de hitte, het eten, het getoeter, de manier van doen en al die kleine culturele dingetjes waar je in je eerste weken op reis tegenaan loopt.’

Over het algemeen staan bestemmingen als Rishikesh, Goa, Auroville, Mysore, de Himalayaregio’s en de zuidelijke staten bekend als plekken waar nieuwkomers in India een relatief zachte landing ervaren. Maar zelfs in steden als Delhi verschilt de sfeer enorm van wijk tot wijk. Zo vindt de meeste criminaliteit jegens buitenlanders plaats in het zogenaamde backpackerghetto Paharganj en niet in de welvarende buurten van Zuid-Delhi. Daarnaast is de sfeer in de meer upscale wijken als Bandra en Juhu in Mumbai niet te vergelijken met de chaos rond de beroemde Crawfordmarkt.

Mannen

De Groningse Bianca (33) geeft aan dat Indiase mannen het grootste probleem zijn voor meisjes op reis. ‘Mannen hier zijn gewoon opdringeriger en irritanter dan in andere landen, maar gaan zelden over de grens. In de vele keren dat ik hier ben geweest ben ik een keer betast in een volle metro, ben ik wel eens gevolgd op straat en talloze keren nagestaard. Maar het was nooit heel bedreigend. Het ergste wat ik persoonlijk gehoord heb zijn verhalen over mannen die in het openbaar staan te masturberen’, zegt ze met een vies gezicht.

Anne (33) uit Amsterdam vertelt dat zij voor het eerst in India kwam op zakenreis voor een modebedrijf met drie vrouwelijke collega’s. ‘Toen we in onze strakke jeans over een markt liepen werden we continu belaagd door mannen die met ons wilden praten, op de foto wilden of ons ergens mee naar toe wilden nemen. Het voelde heel claustrofobisch en opdringerig. Toen gingen we maar terug naar ons hotel en hebben we onze jeans en ingeruild voor een Indiase outfit, waarna we een stuk minder bekijks trokken.’

‘Mannen hier zijn gewoon opdringeriger en irritanter dan in andere landen’

Bianca vindt dat westerse toeristen zich moeten beseffen dat mannen en vrouwen zich in India totaal anders tot elkaar verhouden dan bij ons. ‘Iets wat in Europa beschouwd wordt als heel onschuldig flirten kan hier al geïnterpreteerd worden als uitnodiging.’ Haar advies is om niet overdreven vriendelijk te zijn tegen onbekende mannen, vooral de lageropgeleide mannen die je tegenkomt in het openbaar vervoer, op de markt en in de horeca. Je kunt hiermee onbewust verkeerde signalen afgeven.

‘We komen uit een beleefdheidscultuur, maar in India werkt dat simpelweg niet. Als een bedelaar aan je hangt, een man je lastigvalt of een verkoper je maar blijft volgen, dan moet je hard kunnen zijn of leren om mensen echt straal te negeren. Dat kan soms erg grappig zijn. Daarom weiger ik resoluut selfies met vreemde mannen en zet ik social shaming in als ze te dichtbij komen. Je zult zien dat als je iemand luid en duidelijk terecht wijst, je in een oogwenk omringd bent door beschermende Indiase mannen en vrouwen.’

Veiligheidsmaatregelen

De tips en trucs die in reizigerskringen de ronde doen zijn voornamelijk gericht op kledingvoorschriften. In een traditioneel land als India wordt vrouwelijke soloreizigers vooral op het hart gedrukt om aan de conservatieve kant te blijven qua kledingkeuze. Volgens de Groningse Lisa (24) is de vrijheid van expressie waar we in het Westen zo aan gehecht zijn soms echt een probleem.

‘Ik zie veel leeftijdsgenoten hier rondlopen in hotpants en naveltruitjes en wordt er bijna plaatsvervangend ongemakkelijk van. In toeristische badplaatsen als Goa is dit misschien geaccepteerd. Maar als je vervolgens in diezelfde hotpants een plattelandsdorpje binnenstampt, dan moet je niet gaan krijsen als iedereen je nastaart. Mannen hier zien niet-verhullende kleding gewoon als teken van een lage seksuele moraal: ze kennen dit soort outfits alleen kennen uit semi-erotische films.’

Kleding moet niet strak, kort, bloot en te opvallend zijn: het zijn de meest gehoorde aanraders. Veel vrouwelijke reizigers adviseren zelfs om geheel Indiaas te gaan. ‘Je hoeft je niet meteen in een volledige sari te hullen, maar je hebt hele mooie kurta’s en andere kleding en het geeft een perfect excuus om te gaan shoppen’, lacht Lisa. Daarbij reageren volgens haar mensen enorm enthousiast als je lokale kleding draagt en geeft het je meer respect. Als extra veiligheidsmaatregel dragen sommige westerse vrouwen net als Indiase vrouwen zelfs teenringen om te laten zien dat ze getrouwd zijn.

Ook is in een conservatief land als India openbaar vertoon van affectie not done. Dit geldt zowel voor handen vasthouden, knuffelen als voor zoenen in het openbaar. Zelfs iemand van het andere geslacht lang in de ogen aankijken kan hier worden gezien als teken van romantische interesse.

De Nederlandse ambassade raadt reizigers aan niet na zonsondergang de straat op te gaan, zelfs niet om te reizen. Neem daarom het liefst geen nachtbussen, boek voor lange treinreizen het liefst de iets duurdere slaapplaatsen met airconditioning en reis in steden bij voorkeus met taxi’s via geregistreerde apps als Uber en Ola. Ook adviseert de overheid om demonstraties, sloppenwijken en afgelegen plekken te vermijden. Tot slotte geldt net als in de meeste armere landen het advies om niet teveel te koop te lopen met je welvaart, weinig cash op zak te hebben en een veilig heuptasje en stevige backpack te verkiezen boven een handtasje en rolkoffer.

‘Ik weiger selfies met vreemde mannen en zet ‘social shaming’ in als ze te dichtbij komen’

De Vlaamse Alexandra (28) vindt dat je niet per se al deze regels hoeft te volgen, maar vooral je eigen onderbuikgevoel. ‘Vertrouw gewoon op je instinct en voel de energie van de plek waar je bent. Als je niet klaar bent om een beslissing te nemen, doe het dan ook niet, al word je soms onder druk gezet op chaotische plekken als busstations en vliegvelden. Als je het niet weet, plant jezelf dan even in een rustig theehuisje tot je op je gemak bent. Laat je in geen geval door anderen of jezelf wijs maken dat er geen andere optie is dan het volgen van die ene man. Of het nou een dodgy taxichauffeur, hotelier of wie dan ook is. Bij twijfel, vraag het aan voorbijganger of politieagent. Vooral vrouwen zijn erg behulpzaam en beschermend en als er gezinnen in de buurt zijn is het nog beter.’

Veel soloreizigers vinden dat de houding die je uitstraalt de ervaring bepaalt die je op een plek gaat hebben. ‘Alleen reizen wordt makkelijk, soepel en leuk als je een zelfverzekerde, nieuwsgierige en vrolijke air met je meedraagt’, zegt Alexandra. ‘Je zult zien dat mensen je spontaan uitnodigen om te komen eten of thee drinken, je komt in interessante gesprekken terecht en mensen bewonderen de moed om alleen te reizen. Het belangrijkste is om continu in contact te blijven met je omgeving. Maak overal vrienden, klets met je medereizigers en de lokale winkeliers en vraag ze om suggesties of het lekkerste eten uit hun stad. Zo’n netwerk ontstaat in no time en behoedt je voor negatieve ervaringen.’

Haar vriendin Sara (26) vult aan om die kalme en besluitvaardige houding ook niet te verliezen als je het even niet weet. ‘Al heb je geen idee waar je heen gaat, doe alsof je hier elke dag loopt. En als het je echt even teveel wordt, ontvlucht de hectiek dan in een kerk, een tempel of een café met airconditioning. Zoek daarnaast plekken waar meer westerse reizigers komen en je iets minder waakzaam hoeft te zijn. Ashrams, stranden, rustige dorpjes, natuurgebieden, resorts en hostels zijn hier goede gelegenheden voor.’

Beide reizigers raden nieuwkomers wel aan om de eerste overnachting in het land goed te plannen en te weten hoe je er moet komen. Op het vliegveld zijn simkaarten te koop zodat je direct aangesloten kunt zijn op navigatie-apps, vervoersinformatie en je contact kunt opnemen met je hotel in het geval er iets mis gaat.

Juist omdat India zo’n grote kloof tussen mannen en vrouwen kent, bieden veel hostels gescheiden slaapzalen en vind je in treinen en bussen compartimenten voor vrouwen. Om veilige slaapplekken te vinden helpt het ook om te zoeken op hostels, Airbnb’s en Couchsurfing-hosts met reviews van andere soloreizigers.

Spookverhalen

‘Spookverhalen zijn overal’, zegt de fanatieke soloreiziger Petra (29) uit Tsjechië. ‘Maar zij die het hardst schreeuwen dat het gevaarlijk is, zijn over het algemeen mensen die er zelf nooit zijn geweest en waarschijnlijk überhaupt weinig reizen. Het is veel beter om recente reisblogs te lezen van mensen die dezelfde stijl van reizen hebben als jij of om via netwerken als Couchsurfing in contact te komen met locals om een betere insidersblik te krijgen. Het is bijna bizar om een land als India als definitief onveilig te bestempelen. Het is geen oorlogsgebied.’

‘Als je het niet weet, plant jezelf dan in een rustig theehuisje tot je op je gemak bent’

‘Veel mensen vragen zich af of het raar is om alleen te reizen, maar ik heb gewoon niet per se iemand anders nodig om mijn eigen weg te vinden’, zegt de Ierse Joanne (25) stellig. ‘Dat betekent niet dat het altijd makkelijk is, zeker in het begin. Maar het geheim van zelfvertrouwen is dat het pas komt zodra je een stap richting het onbekende zet.’

Joanne verteld geleerd te hebben dat mensen in arme landen vaak meer gastvrij en vriendelijk zijn, maar dat je toch op je hoede moet blijven. ‘Met dit in mijn achterhoofd zijn mijn lichaamstaal, mindset en waakzaamheid 110 procent anders dan wanneer ik reis naar plekken als IJsland. Ik check het nummerbord van de taxi waar ik in stap, ga ’s avonds niet alleen de deur uit, houd mijn tasje op schoot als ik ergens eet en houd mijn omgeving in de gaten om de sfeer aan te blijven voelen. Toch was het juist IJsland waar ik beroofd werd en niet India – wat ook weer laat zien dat je overal pech kunt hebben.’

Solo op reis als vrouw in ‘spannende’ landen: journalist Kaja Bouman

1

Noord-Afrika-correspondent Kaja Bouman woont sinds een halfjaar in Marokko. Daarvoor woonde ze ruim drie jaar in Israël en was ze meermaals op de Westelijke Jordaanoever en in Egypte. Een persoonlijk verslag van haar ervaringen met opdringerige mannen: ‘Israël is de reden dat ik tegenwoordig altijd pepperspray bij me heb.’

Ik verhuisde bijna vier jaar geleden naar Jeruzalem en had daar meer last van opdringerige mannen dan van bommen en granaten. Israël is natuurlijk niet echt een oorlogsgebied, maar een conflictgebied waar met enige regelmaat escalaties plaatsvinden. Toch vragen mensen vaker naar die bommen en granaten – en de kwaliteit van de falafel – dan naar het gedrag van Israëlische mannen.

Ik woonde drie jaar in Israël: de helft van de tijd in Jeruzalem en de andere helft in Jaffa, de Arabische stad onder Tel Aviv. Er is een groot verschil tussen ergens wonen of ergens reizen. Ik verbleef niet in hostels met andere toeristen maar ik had mijn eigen appartement. Ik was niet op een yogaretreat, maar studeerde aan de universiteit en werkte als freelance journalist en producer bij een Israëlische zender.

Als iemand met een volledig leven in een ander land kom je in andere situaties dan als iemand die door een bepaald gebied reist. Toch verandert dat weinig aan het antwoord op de vraag: hoe veilig is Israël voor alleenreizende vrouwen?

Vergeleken met Marokko, Egypte en delen van de Westelijke Jordaanoever is Israël een modern, vooruitstrevend en westers land. De kwaliteit van leven van Israëlische vrouwen is dan ook beter dan die van Marokkaanse en Egyptische vrouwen. In Israël komt huiselijk geweld aanzienlijk minder voor dan in Marokko en Egypte. Maar als jonge Europese vrouw, alleen in Israël, waren de mannen één van de grootste problemen waar ik tegenaan liep. Een groter probleem dan het nu in Marokko is.

Tijdens de introductiedag op mijn universiteit in Jeruzalem werden vrouwelijke, internationale studenten gewaarschuwd voor de Israëlische mannen. En al snel ervoer ik waarom.

Na mijn laatste tentamen in de zomer besloot ik op een woensdag de bus te pakken naar Tel Aviv en de hele dag op het strand door te brengen. Ik lag in mijn bikini op mijn strandlaken, had een grote zonnebril op, mijn oortjes met muziek in en had de vijfhonderd pagina’s van Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez voor mijn neus liggen. Ik dacht dat het duidelijk was dat ik in mijn eigen wereldje wilde zijn. Maar dat was voor de elf Israëlische mannen die mij in die zes uur aan het strand benaderden, niet duidelijk.

Ze wilden mijn telefoonnummer, mijn boek dichtklappen, een mojito gaan drinken of naast me gaan zitten. Een jongen begon zelfs mijn arm te strelen en liet mij pas met rust toen ik hard en duidelijk ‘Don’t f*cking touch me!’ riep. Opvallend genoeg probeerde precies die jongen het een half uur later nog een keer. Dat was mijn eerste en laatste keer alleen op het strand van Tel Aviv.

Een andere keer probeerde een oudere man mij op mijn wang te kussen in de bus. Ik zat bij het raam en hij op de stoel naast me, waardoor ik niet makkelijk kon wegkomen. Een andere keer zat ik in het vierzitsgedeelte van de bus met een man schuin tegenover me die kusjes naar me blies. Toen ik opstond om ergens anders te gaan zitten, greep hij mijn arm vast. Ik heb hem vervolgens in zijn gezicht moeten slaan om los te komen. Niemand in de bus die daarvan opkeek.

Wees duidelijk en blijf niet aardig: dat was mijn grootste fout in het begin

Talloze keren probeerden jongens op mijn kont te slaan als ik langsfietste of mij zomaar op straat benaderden. Vriendinnen van mij zijn aangerand, bij hun borsten en billen gegrepen of stratenlang achtervolgd. Israël is de reden dat ik tegenwoordig altijd pepperspray bij me heb.

Tegelijkertijd is Israël een relatief westers land. Ik droeg er hakken, jurkjes en had rode lippenstift op. Maar waar dat in Marokko extra aandacht naar mij toe zou roepen, was dat in Israël helemaal niet zo – iedereen draagt ten slotte dat soort kleding. Ik ben nooit in groot gevaar geweest in Israël, maar er is wel een raar soort attitude onder mannen, alsof zij denken recht te hebben op de ‘makkelijke, Europese meisjes’. Dat voelt niet altijd veilig en daar moet je mee leren omgaan.

Vrouwen kunnen prima alleen door Israël reizen, maar moeten wel rekening houden met dit ‘cultuurverschil’. Wees duidelijk en blijf niet aardig: dat was mijn grootste fout in het begin. Als je op een aardige manier ‘nee’ zegt, dan betekent dat voor sommige Israëlische mannen dat je stiekem toch interesse hebt.

Afgezien van de politieke situatie zijn er veel dingen waar ik Israël voor bewonder en waar het land trots op mag zijn. Wel moet een groot deel van de mannen helaas nog veel leren.

Scooters en leggings

In Egypte moeten de mannen ook nog veel leren. Toch is de situatie anders. Als Egyptische vrouw krijg je voortdurend te maken met ongewenst gedrag en kun je nauwelijks over straat lopen zonder te worden lastig gevallen. Als toerist word je opvallend genoeg grotendeels met rust gelaten.

Hetzelfde geldt voor Marokko. Groepjes tienerjongens roepen alle Engelse woordjes die ze kunnen bedenken en de scooters toeteren enthousiast. Maar hoewel ik goed zonder die aandacht zou kunnen, is het niet intimiderend of bedreigend.

Over hoe relatief veilig Marokko is voor alleenreizende vrouwen had ik het laatst nog een gesprek met collega-freelancer Kathleen Kelso. Zij woont tegenwoordig ook in Marokko, eerder woonde ze in Jordanië. ‘In Marokko zijn er wijken waar ik bijvoorbeeld in een legging rondloop. In Jordanië deed ik dat nooit.’

Volgens Kathleen weten Jordaanse jonge mannen precies welke plekken de Europese meisjes bezoeken en gaan daarom expres naar die locaties toe. ‘Dit zijn geen arme mannen uit de arbeidersklasse, maar rijke jonge mannen die denken een leuk Europees meisje te gaan scoren.’

De relatie tussen mannen en vrouwen was volgens Kathleen erg anders in Jordanië dan bijvoorbeeld in Amerika, waar zij zelf vandaan komt. ‘Als ik aan mijn gastgezin in Jordanië vertelde dat ik was lastig gevallen, was hun eerste reactie: ‘Maar wat had je aan?’ Alsof het dus inderdaad de schuld van de vrouw is.’

Kathleen: ‘Er waren dagen dat ik geen tien stappen kon zetten voordat ik op straat werd lastig gevallen. Wat dat betreft valt Marokko heel erg mee.’

Zorgen over vrouwen in Turkije: ‘Erdogan versterkt het patriarchale systeem’

1

Terwijl de wereld vandaag stilstaat bij Internationale Vrouwendag, vrezen activisten voor de positie van vrouwen in Turkije. Zij zien een grote invloed van president Erdogan en zijn AKP, die al twee decennia de macht in handen hebben. ‘Het maatschappelijke klimaat wordt steeds meer anti-vrouw.’

Begin dit jaar ontstond er binnen en buiten Turkije ophef over een controversieel ’trouw-je-verkrachter’-wetsvoorstel dat in het Turkse parlement werd behandeld. Via dit voorstel kunnen Turkse mannen hun straf ontlopen nadat ze een minderjarige vrouw seksueel hebben misbruikt. Mannen moeten er dan wel voor zorgen dat ze trouwen met het meisje. Ook moet het leeftijdsverschil tussen beiden minder dan tien jaar zijn.

Sommige landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, zoals Saudi-Arabië en Algerije, kennen al soortgelijke wetgeving. Het doel van dit soort wetten is het beschermen van de familie-eer. In Libanon, Jordanië en Tunesië zijn dit soort wetten de laatste jaren juist afgeschaft, net als Turkije zelf in 2005 nog deed.

In 2016 bewandelde Turkije echter het omgekeerde pad door opnieuw een ’trouw-je-verkrachter-wet’ voor te stellen. Na luide protesten – onder andere van de pro-Koerdische HDP – werd dit wetsvoorstel weer ingetrokken. Ook nu, in 2020, is de stemming over de ‘trouw-je-verkrachter-wet’ uitgesteld.

Dit komt door de oorlog in Syrië en het nieuwe hoofdstuk in de vluchtelingencrisis, vertelt een woordvoerder van Amnesty Turkije. Ze weet niet of en zo ja wanneer het voorstel alsnog aan het parlement wordt voorgelegd. Ook moet Amnesty zich nog beraden over wat in dat geval haar respons zal zijn. ‘Het is wel een ontwikkeling waarover we ons zorgen maken’, benadrukt ze.

Volgens de Koerdisch-Nederlandse activiste Kesire Demirtas* heeft de ‘trouw-je-verkrachter-wet’ alles te maken met de geschiedenis van eercultuur in Turkije. ‘De eercultuur is ontstaan in tribale samenlevingen, waar geen wetten en regels waren. Het draaide om de eer. En als vrouwen zich zouden ‘misdragen’, dan was de eer ‘geschonden’ en betekende dit dat de vrouw moest worden gestraft – en in het uiterste geval gedood.’

De Turkse samenleving is in de twintigste eeuw veel moderner geworden, met wetten en regels die vrouwen zouden moeten beschermen. ‘Maar onder Erdogan is de eercultuur teruggekeerd, omdat die wetten en regels niet worden gehandhaafd’, legt Demirtas uit. ‘En de ‘trouw-je-verkrachter-wet’ die de eercultuur legitimeert wordt nu voor een tweede keer aan het parlement voorgelegd.’

Ook als dit wetsvoorstel opnieuw bakzeil haalt wordt het ‘patriarchaat’ volgens Demirtas versterkt. ‘Hiermee geeft de AKP aan patriarchale mannen een signaal af. Ze voelen zich ondersteund door de regering. Ze voelen zich machtiger dan vrouwen, ze durven meer. Het maatschappelijke klimaat wordt zo meer anti-vrouw.’

‘Patriarchale mannen voelen zich ondersteund door de regering’

Waar Demirtas en andere vrouwenrechtenactivisten zich het meeste zorgen over maken is femicide: de moord op vrouwen door mannen. De Turkse mensenrechtenorganisatie Anit Sayac ontwaart een verontrustende stijgende lijn. Waar in 2008 66 Turkse vrouwen werden vermoord, steeg dit naar 293 in 2014 en in 2019 naar 411 vermoordde vrouwen. Daarmee vormt vorig jaar het voorlopige dieptepunt. Volgens Demirtas is deze stijgende lijn onmiskenbaar het gevolg van het aan de macht komen van Erdogan en zijn AKP.

‘Aanvankelijk was Erdogan subtiel, maar nu versterkt hij openlijk het patriarchale systeem. Vrouwen die geen kinderen krijgen zijn volgens hem niet ‘compleet’. Het is goed dat vrouwen met een hoofddoek nu naar de universiteit kunnen. Dat kon niet toen de links-seculiere CHP nog aan de macht was. Maar wat heb je aan een universitaire graad als je door je man kort wordt mishandeld? Mannen die hun vrouw mishandelen of vermoorden worden niet of nauwelijks gestraft.’

Ook Varduhi Balyan, een Armeense journaliste in Turkije, maakt zich grote zorgen over femicide. Balyan schrijft voor de Armeens-Turkse krant Agos en vrouwenrechten zijn haar specialiteit. Dat er in Turkije zoveel vrouwen worden vermoord komt volgens Balyan door de cultuur.

‘Als er een vrouw vermoord wordt in Turkije, dan richten de mainstream media steevast partij hun pijlen op het slachtoffer. Haar rok was tekort. Ze was niet gehoorzaam. Hierdoor, en omdat hun moordenaars niet gestraft worden of hele lage straffen krijgen, is er een klimaat van straffeloosheid ontstaan.’

Vrouwen in de gevangenis

Ook huiselijk geweld tegen vrouwen wordt door het Erdogan-regime niet actief bestreden. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is 38 procent van de Turkse vrouwen in hun leven slachtoffer van huiselijk geweld door hun partner. In Europa ligt dit cijfer op 25 procent. In 2011 ratificeerde het land de Istanbul Convention, een internationale afspraak die als doel heeft om geweld tegen vrouwen te stoppen. Maar president Recep Tayyip Erdogan heeft gezegd dat de maatregelen niet bindend zijn.

Volgens journaliste Balyan zijn niet alleen conservatieve moslims tegen de Istanbul Convention, maar ook veel seculiere Turken en leden van minderheidsgroepen. ‘Dat vrouwenrechten niet worden gerespecteerd komt niet door de islam, maar heeft te maken met de patriarchale cultuur. Het probleem is veel breder.’

Geweld tegen vrouwen beperkt zich niet tot moord en fysiek geweld, legt de journaliste uit. ‘Dat vrouwen in hun ontwikkeling worden beperkt, door hun sociale omgeving kort worden gehouden, is ook een vorm van geweld.’

‘De Turkse staat heeft niets met vrouwenrechten’

Net als Demirtas vindt de Turks-Nederlandse vrouwenactiviste Selma Ablak dat de staat van de vrouwenrechten in Turkije verslechterd is onder Erdogan. Ablak zet zich als voorzitter van Platform ZijN in voor de rechten van met name migrantenvrouwen. En dat terwijl het begin van Erdogans regeerperiode, die in 2002 inging, nog zo veelbelovend leek voor de positie van de Turkse vrouw.

‘Denk aan betaald verlof, goedkopere kinderopvang en een uitkering van vrouwen met zorgtaken. Ook werden er verschillende projecten gestart om vrouwen meer te beschermen. Maar nu is daar weinig meer van over. Ook is er een enorme toename in schendingen van vrouwenrechten. Eerwraak, kindhuwelijken, minderjarige meisjes van soms dertien die zwanger raken.’

Ablak vertelt dat er daarnaast zo’n 18.000 vrouwen vastzitten in Turkse gevangenissen. Dit komt doordat ze volgens de staat aanhangers zijn van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, die door Erdogan wordt beschouwd als brein achter de mislukte coup van 2016. Sommigen van die duizenden vrouwen zijn zelfs hoogzwanger, zegt Ablak.

‘Hoogzwangere vrouwen mogen volgens de Turkse wet niet in de gevangenis opgesloten zitten, maar ze zitten er wel. Dan worden vrouwen als ze moeten bevallen naar het ziekenhuis begeleid, om vervolgens na de bevalling met het kind weer terug te keren naar de cel.’

Volgens Ablak, die zelf ook sympathiseert met de Hizmetbeweging van Gülen, wordt het lot van deze vrouwen door vrouwenrechtenorganisaties genegeerd. ‘Ik begrijp dat echt niet. Je hoeft het niet met de Hizmetbeweging eens te zijn om te vinden dat de mensenrechten van deze vrouwen vreselijk worden geschonden.’

De in Istanbul woonachtige Koerdische activiste Evin Jiyan Kisanak, die zich inzet voor het lot van vrouwelijke politieke gevangenen in Turkije, sluit zich aan bij de woorden van Ablak. ‘Natuurlijk gaan ook die vrouwen mij aan het hart.’ Kisanaks eigen moeder, HDP-politica Gültan Kisanak, zit nu meer dan drie jaar in de gevangenis. Ze was van 2014 tot haar arrestatie in oktober 2016 burgemeester van Diyarbakir, een grote Koerdische stad in het zuidoosten van Turkije.

Gültan Kisanak en veel andere vrouwelijke HDP-leden zijn door de Turkse staat opgepakt. Dit komt omdat ze banden zouden hebben met de Koerdische PKK, die in Turkije en in de EU op de terreurlijst staat. Volgens Evin Jiyan Kisanak is haar moeder gearresteerd omdat ze Koerdisch is, maar ook omdat ze zich altijd inzette voor vrouwenrechten.

‘De Turkse staat heeft daar niets mee. Organisaties die door Koerdische vrouwen zijn opgezet om het lot van vrouwen in het oosten van Turkije te verbeteren zijn op last van de overheid gesloten.’

Hoewel Evin Jiyan Kisanak trots is op het feit dat ze de dochter is van een prominente HDP-politica, loopt ze hier in haar woonplaats Istanbul niet mee te koop. ‘Het was voor mij heel moeilijk om een kamer te huren. Zodra mensen wisten wie mijn moeder was sloegen ze – figuurlijk dan – de deur voor mijn neus dicht. Ook kon ik geen bijbaantje vinden vanwege mijn achternaam. Op dit moment houd ik gewoon een beetje voor mij wie ik ben. Dat is veel makkelijker.’

*Gefingeerde naam. Echte naam bij de redactie bekend.

Vluchtelingen vang je op om humanitaire redenen, niet om economische

1

Nu zich in het grensland tussen Griekenland en Turkije een grote tragedie lijkt te voltrekken, is het vluchtelingendebat weer opgelaaid. Vanwege de humanitaire crisis in het Syrische Idlib en het uitblijven van optreden van de EU heeft Erdogan de grenzen opengegooid voor in Turkije verblijvende vluchtelingen en andere groepen die graag naar Europa willen. Maar Griekenland, gesteund door de andere EU-landen, weigert hen binnen te laten. En zo zitten deze mensen letterlijk en figuurlijk vast in het grensland.

De beelden van hun misère laten ons terecht niet onberoerd. Net als bij andere vluchtelingen die gestrand zijn, in Italië en op de Balkan, is het hier ook van belang dat de EU haar humanitaire gezicht laat zien. De EU moet in ieder geval proberen de ergste nood te ledigen door een selectie te maken van wie wel in aanmerking komt voor asiel en wie niet – en die laatste groep mensen ook daadwerkelijk terug te sturen.

De roep om actie klinkt luid. Actie van de EU en actie van Nederland om een nog groter drama te voorkomen. Vanuit menselijk perspectief valt dit uiteraard alleen maar aan te prijzen. Toch worden er in de hitte van het debat hierover dikwijls ook oneigenlijke argumenten aangedragen.

Aan de ene kant steken complottheorieën, fake news, of onverholen xenofobie en racisme weer eens de kop op, om zo vluchtelingen en hun aanwezigheid als negatief af te schilderen. Maar ook aan de andere kant wordt niet altijd zuiver beargumenteerd. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om redenen waarom we in Nederland meer vluchtelingen zouden moeten opnemen.

Een van de grootste misvattingen over migratie die in dit verband geregeld de kop opsteekt: het argument dat we meer vluchtelingen op moeten nemen om zo tekorten op de arbeidsmarkt op te vullen. Dit is een argument wat we keer op keer terug zien komen. Ook hier op de pagina’s van de Kanttekening. Jaswina Elahi presenteerde in haar laatste column vluchtelingen als de oplossing voor de tekorten op de arbeidsmarkt, onder meer in het onderwijs, de zorg de bouw en andere sectoren.

Meer vluchtelingen opvangen is geen oplossing voor de tekorten op onze arbeidsmarkt

Een dergelijk argument heb ik op de opiniesite Joop eens omschreven als ‘economisme op links in het vluchtelingendebat’. Een complex vraagstuk wordt zo teruggebracht tot een financieel-economische kwestie. Maar zo simpel ligt het niet. Los van het feit dat het migratievraagstuk een van de meest hete hangijzers van deze tijd is, kunnen we simpelweg niet stellen dat meer vluchtelingen opvangen automatisch betekent dat we bijvoorbeeld vergrijzing tegen kunnen gaan of tekorten op de arbeidsmarkt op kunnen vullen.

Op deze manier wordt de vergrijzing alleen maar verder op de lange baan geschoven, aangezien vluchtelingen ook ooit zullen vergrijzen. En in veel sectoren waar nu tekorten zijn, zoals het onderwijs en de zorg, zullen vluchtelingen ook geen soelaas bieden aangezien de beheersing van de Nederlandse taal een groot obstakel zal blijven. Het zal nog vele jaren duren voordat nieuwe groepen vluchtelingen überhaupt deze functies kunnen vervullen.

Ten slotte levert de opvang van vluchtelingen in de afgelopen decennia ons een weinig rooskleurig beeld op voor de toekomst. Afgezien van Iraniërs en vluchtelingen uit het voormalige Joegoslavië zijn veel groepen in grote mate werkloos en maar in beperkte mate actief op de arbeidsmarkt. Dit blijkt ook uit cijfers van het CBS. Dit komt volgens het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) onder meer door de taalachterstand, mentale of fysieke gezondheidsproblemen door de vluchtgeschiedenis, een gebrek aan opleiding of een diploma voor werk in Nederland, een kleiner sociaal netwerk en onbekendheid en vooroordelen bij werkgevers.

Meer vluchtelingen opvangen is geen oplossing voor de tekorten op onze arbeidsmarkt. Hier zullen we naar andere oplossingen moeten zoeken. Dit betekent niet dat we vluchtelingen maar aan hun lot moeten overlaten. Maar we moeten de discussie zuiver voeren. Vluchtelingen vang je op om humanitaire redenen, niet om economische redenen.

Deze argumenten met elkaar verwarren brengt het debat niet verder. Als je voor het opvangen van meer vluchtelingen bent, breng dan het menselijke aspect in deze kwestie meer naar voren, zoals diverse gemeenteraden recentelijk deden met hun voorstel voor de opvang van vijfhonderd vluchtelingenkinderen uit Griekenland in Nederland. En laat het economische aspect, figuurlijk gezegd, links liggen.

Duizenden Grieken betuigen steun aan migranten: ‘Open de grenzen!’

4

Gisteravond hebben tenminste tweeduizend mensen in Athene gedemonstreerd. Ze ageerden tegen het beleid van Griekenland om de grenzen gesloten te houden voor migranten vanuit Turkije, meldt de Grieks website Greek Reporter.

De demonstranten hielden een mars vanaf de universiteit richting het Griekse parlement in Athene. Ze toonden en riepen leuzen als ‘Open de grenzen!’ en ‘Dood aan het fascisme!’. Hoewel de politie een kijkje kwam nemen, zijn er geen incidenten gemeld.

Sinds Turkije vorige week vrijdag de grenzen openzette, probeert Griekenland iedereen terug te sturen die illegaal het land binnenkomt. Dat dit in sommige gevallen wel erg hardhandig gebeurde, daarover berichtte RTL-verslaggever Olaf Koens eerder vandaag:

De Turkse president Erdogan beschuldigt Europa ervan Turkije de zwaarste lasten van de vluchtelingencrisis dragen, een visie die gedeeld wordt door migratiewetenschappers aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Overigens zijn er aanwijzingen dat Turkije zelf actief migranten richting de grens stuurt en dwingt de grens over te gaan.

Britse overheid: meeste terreurverdachten in 2019 waren wit

1

Er zijn vorig jaar meer witte mensen in Groot-Brittannië gearresteerd in terrorismezaken dan zwarte of van oorsprong Aziatische mensen.

Dit schrijft de Britse krant the Independent, die zich baseert op informatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vorig jaar zijn 117 witte verdachten gearresteerd die werden verdacht van terroristische misdrijven, tegenover 21 zwarte mensen en 111 mensen met een van oorsprong Aziatisch uiterlijk.

Dit komt door het groeiende gevaar van extreemrechts terrorisme. Extreemrechtse dreiging is sinds 2016 het snelst groeiende terreurprobleem, zei de Britse politie eind vorig jaar al. Overigens namen witte mensen in 2018 voor het eerst het grootste gedeelte van de terrorismeverdachten in.

Sinds 2017 zijn er zestien radicaal-islamistische en achttien extreemrechtse terreuraanslagen verijdeld. In 2019 werden in totaal 280 terreurverdachten gearresteerd. Nog geen derde van deze verdachten werd uiteindelijk aangeklaagd. De rest werd vrijgelaten, hoewel de politie een groot deel van de verdachten in de gaten bleef houden.

Den Haag wil met nieuwe aanpak ‘verborgen vrouwen’ uit isolement halen

2

De Haagse wethouder Bert van Alphen (GroenLinks) wil tweehonderd vrouwen in zijn stad uit hun gedwongen isolement halen, meldt Omroep West.

Ongeveer tweehonderd vrouwen in Den Haag zouden bijvoorbeeld zijn uitgehuwelijkt of kunnen de Nederlandse taal niet spreken. Van Alphen wil dat professionals als huisartsen en docenten weten dat zulke vrouwen bestaan. Ook wil de wethouder ervaringsdeskundigen inschakelen om ‘achter de voordeur’ te kunnen komen.

Eén van de ervaringsdeskundigen is de van oorsprong Turkse Hatice (foto, 40). Ze moest haar familie en vrienden achterlaten. ‘Ik kende hier bijna niemand en sprak de taal niet. Daarom voelde ik me lang geïsoleerd.’

Uiteindelijk trok Hatice de stoute schoenen aan en ging ze naar het gemeenteloket omdat zij Nederlands wilde leren. Hatice gaat zich nu inzetten voor vrouwen in eenzelfde situatie.

Veel animo in grote steden om kinderen uit Griekse kampen op te vangen

4

De oproep van NGO’s aan Nederlandse gemeenten om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen is niet onbeantwoord gebleven.

Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children vroegen gisteren aan Nederlandse gemeenten om vijfhonderd kinderen uit de Griekse kampen op te vangen. ‘Ze zijn extreem kwetsbaar, ze kunnen worden misbruikt, verhandeld en sommigen verdwijnen volledig uit zicht’, aldus de drie NGO’s.

Het gemeentebestuur van Leiden heeft gezegd 25 kinderen op te willen vangen. Daarnaast zijn er meerderheden in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen en Groningen om het voorbeeld van Leiden te volgen en willen linkse partijen in Rotterdam en Nijmegen dit ook.

Volgens Stichting Vluchteling worden kinderen vaak vooruitgestuurd door hun Syrische families: alleen kinderen maken namelijk nog kans op een asielvergunning. Griekenland vroeg in oktober al aan de EU-landen om 2.500 alleenreizende kinderen op te vangen. Nederland reageerde toen niet.

De timing van Nederlandse NGO’s en gemeenten om nu alsnog kinderen op te vangen is niet bijzonder. Vorige week vrijdag opende Turkije zijn grenzen. Er lijkt daarmee een nieuw hoofdstuk te gaan worden toegevoegd aan de toch al penibele situatie in de overvolle Griekse migrantenkampen.

Het is uiteindelijk aan staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie & Veiligheid) om te besluiten over de kinderen. Zij was deze week in Brussel om met andere landen te prate over steun aan Griekenland. Onbekend is of daar ook is gesproken over kinderen in de kampen.

Van ‘beroepsallochtoon’ naar burgemeester die ‘Rot toch op’ kon zeggen

2

Eind vorig jaar verscheen de biografie Ahmed Aboutaleb: Overal de eerste van journalisten Ruben Koops (het Parool) en Elisa Hermanides (Trouw).

De twee journalisten bieden een goed gedocumenteerd, kritisch verhaal over de indrukwekkende carrière van de burgemeester van Rotterdam, maar onvermijdelijk ook over integratie, racisme en ‘achterstandswijken’. We spraken beide auteurs over ‘het Aboutaleb-effect’. Hoe kon hij zich ontwikkelen tot de perfecte ‘beroepsallochtoon’ – en uiteindelijk tot burgemeester?

Waarom hebben jullie dit boek geschreven?

Elisa: ‘In de zomer van 2016 spraken Ruben en ik elkaar tijdens een etentje. We wilden allebei een boek schrijven over een interessante politicus en kwamen eigenlijk meteen uit bij Ahmed Aboutaleb, vanwege zijn achtergrond en de uitspraken die hij had gedaan in 2015 na de aanslagen bij Charlie Hebdo: ‘Als het je niet bevalt, rot toch op!’ Die woorden hadden een enorme impact en zorgden ervoor dat een jaar later Rutte tegen een aantal Turken ‘Pleur toch op!’ kon zeggen. Het leek ons daarom heel interessant om te onderzoeken hoe deze man zich heeft ontwikkeld.’

Ruben Koops en Elisa Hermanides (Foto: Peter Arno Broer)

Ruben: ‘Aboutaleb was echt larger than life aan het worden. Hij had al veel eerder hier in Amsterdam, toen Theo van Gogh was vermoord, gezegd: ‘Pak je koffers maar.’ Nu ging hij daar dubbel en dwars overheen. Dat werd ook internationaal opgepikt. Hij liep dat jaar rond in het Witte Huis als gast van de Amerikaanse vicepresident Joe Biden en werd internationaal aangehaald vanwege die speech in het Frans. Dus wij dachten: ‘Dit is een mooi moment om een boek over hem uit te brengen.’ Aboutaleb draait nu nog aan de knoppen, hij heeft macht. Het is geen terugblikboek, over iemand die met pensioen is of is overleden.’

Dus Aboutaleb heeft indruk op jullie gemaakt?

Ruben: ‘Ik zou niet gauw zeggen dat ik onder de indruk was, als in dat ik het goed vond wat hij deed. Nee, hij viel gewoon heel erg op. Je kon niet om hem heen.’Elisa: ‘Nou, ik wil wel toegeven dat ik een bepaalde mate van bewondering had. Ook door het verhaal dat hij vaak vertelt over hoe hij zover is gekomen: van die berg daar in de Rif tot burgemeester van Rotterdam. Dat is gewoon indrukwekkend.’

Jullie hebben veel over hem naar boven weten te halen. Ik las dat jullie meer dan duizend artikelen hebben gelezen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Elisa: ‘In het krantenarchief zochten we alles wat de afgelopen dertig te doen was over Aboutaleb. We hebben meer dan duizend artikelen digitaal doorgespit, om papier te besparen. Maar we raadpleegden ook audiovisuele archieven, alle uitzendingen die hij zelf bij migrantentelevisie heeft gemaakt, én, en dat is eigenlijk wel het belangrijkste, we hebben ruim zeventig gesprekken gevoerd met mensen die hem kennen.

Ruben: ‘Het voordeel van Aboutaleb is dat hij van jongs af zijn verhaal heeft verteld. Hij was altijd al een ambitieus pikkie. Als jongen van begin twintig zat hij op de landelijke radio te vertellen wat hij moeilijk vond aan integreren. Dan krijg je dus een heel aardig beeld van hoe hij zijn eigen integratie beleefd heeft.’

‘Terwijl zijn vader laatdunkend deed wanneer Oranje speelde, zei hij: ‘Nee, we moeten juist meejuichen’’

‘Zelfs aan de eettafel was Aboutaleb bezig met integreren’ noteren jullie in het boek. Dat hij dan op een dag met mes en vork aan tafel komt, terwijl met handen eten de gewoonte was…

Ruben: ‘Ja, een jeugdvriend heeft dat met eigen ogen gezien. Dat hij als enige met mes en vork at, terwijl de rest op traditionele wijze aanvalt. Dat is die man nooit meer vergeten.’

Elisa: ‘Ja, hij nam integratie buitengewoon serieus. Hij was er voortdurend mee bezig. Het was niet een beetje je best doen om Nederland en de Nederlandse cultuur te kennen. Nee, hij heeft zich helemaal bedolven onder de Nederlandse cultuur en gewoonten. Hij probeerde een zo goed mogelijke Nederlander te zijn. Terwijl zijn vader laatdunkend deed wanneer Oranje speelde, zei hij: ‘Nee, we moeten juist meejuichen.’’

Hij is ook erg competitief ingesteld. Jullie beschrijven een scène waarin hij als jonge journalist opbiedt tegen Deger Hammudoglu, een collega met Turkse roots, bij de redactievergadering van het Hilversum 3-programma Radio Thuisland. Dat deed me denken aan mijn eigen ervaringen met Marokkaanse collega’s als vakkenvuller bij Dirk van den Broek. Een Turks-Marokkaanse concurrentiestrijd bij de witte chef.

Ruben: ‘Ik weet niet helemaal of dat een etnische oorzaak had. Het waren gewoon de meest ambitieuze verslaggevers bij de radio. Deger was meer met cultuur en kunst bezig en Aboutaleb toen al met politiek en actualiteiten. Het was knokken voor het grotere item in de uitzending. Job Frieszo, die later politiek commentator werd bij de NOS, was toen de eindredacteur. Hij vond het wel leuk dat die twee jongens tegen elkaar opboden om de beste te willen zijn.’

Foto: Ahmed Aboutaleb (tweede van rechts), Job Frieszo (tweede van links), Deger Hammudoglu (derde van links) en de rest van de medewerkers van het radioprogramma Radio Thuisland, 1982 (Foto: Job Frieszo)

Voor Aboutaleb is de Nederlandse taal ook altijd heel belangrijk geweest. Een passage uit het boek: ‘Zoals meer migranten vindt Aboutaleb ook de lidwoorden moeilijk te onthouden. Hij lost dit vaak op door waar het kan verkleinwoorden te gebruiken. In zo’n geval gebruik je immers altijd het.’ Dank voor de tip!

Elisa: ‘Hij gebruikt die truc nog steeds! Maar hierin valt weer op hoe Aboutaleb zich helemaal op de Nederlandse taal heeft gestort. Met woordenboeken Frans-Nederlands en Frans-Arabisch wist hij Nederlandse kranten te vertalen. Hij keek ook eindeloos Van Kooten & De Bie, totdat hij de ingewikkelde, talige humor begreep.’

Maar goed. Jullie hebben hem zelf niet gesproken, hè?

Elisa: ‘Nee! We hebben wel onze best gedaan. Maar hij wilde niet meewerken.’

Wat was de reden?

Elisa: ‘Hij wil zelf ooit een autobiografie schrijven. Dat wil hij in dichtvorm doen. Hij wilde daarom niet meewerken, helaas.’

Ruben: ‘Het lastige was dat hij ook mensen heeft ontraden om met ons te praten. Dat was voor ons best spannend, want dan had je net een afspraak met iemand en dan krijg je tien minuten later een sms’je met ‘Sorry, ik kan toch niet meewerken.’ Uiteindelijk hebben we het goedgemaakt met hem. Hij heeft het boek in ontvangst genomen in het Rotterdamse stadhuis.

‘Hoe goed je met hem ook was, je wist toch nooit helemaal wat er in hem omging’

En toen kregen we te maken met een typisch Aboutaleb-fenomeen, een preek: ‘Ik heb het boek niet gelezen, maar dit en dat vind ik niet goed.’ Hij wil de controle houden over zijn eigen boodschap. Dan is het dus niet handig als twee journalisten zelfstandig in je leven gaan peuren. Onze uitgangspositie is altijd dat we een onafhankelijk boek over Aboutaleb wilden schrijven. Prima om met hem te praten, maar wij zouden altijd de regie houden. We zijn dus niet teleurgesteld dat hij niet met ons meewerkte.

Hij laat zelfs vrienden niet dichtbij komen.

Ruben: ‘Ja, zij zeiden ook: ‘Hoe goed je ook met hem was, je wist toch nooit helemaal wat er in hem omging en wat hem bewoog.’ Zo kon het gebeuren dat hij van de ene op de andere dag getrouwd was en vrienden hem met zijn vrouw zagen lopen. Hij probeerde het allemaal gescheiden te houden.’

Ook geen borrels na werk.

Elisa: ‘Ja, niemand in zijn omgeving was zo gedisciplineerd en hardwerkend als hij. Een enorme perfectionist. Het verhaal ook dat hij in Marokko met de ezel water ging halen. Dat verhaal heeft hij veel groter gemaakt dan het verhaal over de jongen van vijftien die terechtkwam in een Haagse achterstandswijk. Terwijl dat misschien wel veel zwaarder en vormender was dan die tijd in Marokko. Want hij kwam in de Molenwijk terecht, en daar lag toen de troep op straat. Er waren criminele bendes. Echt een rotzooi. Dat hij zich daaruit heeft gewerkt is misschien nog veel indrukwekkender.’

Foto: Ahmed Aboutaleb, 1982 (Foto: Job Frieszo)

Nu je het woord ‘achterstandswijk’ laat vallen, wil ik ook een paar kritische vragen stellen. ‘Achterstandswijk’, ‘probleemwijk’, ‘slechte buurten’, ‘achterbuurten’: twaalf keer komen deze termen in het boek aan de orde in verband met migranten of mensen met een migratieachtergrond. En wanneer het over witte achterstandsbuurten gaat, dan is de terminologie ‘volkswijk’, ‘arbeiderswijken’, ‘oude volksbuurten’. Moeten we dat niet gaan veranderen?

Elisa: ‘Ja, ik wil wel zeggen dat die Haagse achterstandswijken waar hij terechtkwam… dat was nog deels een witte wijk. Maar goed. Jij hebt ons betrapt, zou ik kunnen zeggen. Ik was mij er niet van bewust dat wij hier een onderscheid in hebben gemaakt.’

Hoe is dat onderscheid tot stand gekomen?

Elisa: ‘Ik vermoed dat het te maken heeft met welke bronnen je gebruikt, dus je neemt voor een deel ook de taal en termen over van die bronnen. En inderdaad, in het hoofdstuk dat over Leefbaar Rotterdam gaat, met de wijken van mensen die zich achter Leefbaar Rotterdam scharen – wat eigenlijk ook probleemwijken zijn – dan lees je eerder: ‘volkswijken’ en ‘volksbuurten’.

Kijk, we zijn heel bewust bezig geweest met termen als ‘migranten’, ‘allochtonen’, ‘Marokkaanse Nederlander’, ‘Turkse Nederlander’, enzovoort. Er staat niet voor niets een hele verantwoording in onze inleiding over deze termen en de manier waarop we die hebben gebruikt. Wij weten hoe gevoelig dit ligt. Maar dat van die probleemwijken, daar hadden we ook naar moeten kijken. Dat is er helaas tussendoor geglipt.’

En om gelijk door te schakelen naar ‘allochtoon’. Op pagina 14 staat het volgende: ‘Zo stond Aboutaleb rond de eeuwwisseling, toen hij directeur was van multicultureel instituut Forum, bekend als beroepsallochtoon. Inmiddels is de term allochtoon beladen, maar rond de eeuwwisseling was het een geaccepteerd woord voor mensen met een migratieachtergrond.’ Klopt het wel dat het normaal was dat iemand zichzelf als beroepsallochtoon definieerde?

Ruben: ‘Dit boek gaat in die zin niet alleen over Aboutaleb, maar ook over de gastarbeidersgeschiedenis zoals we die kennen. We zijn in de loop van de tijd heel anders gaan denken en spreken over mensen met een migratieachtergrond. Aboutaleb noemde zich tegenover persbureau ANP ‘Mr. Allochtoon’. Voor hem was het dan ook een soort geuzennaam. Nu zou hij dat nooit meer doen, omdat het gewoon ongepast is.’

‘Met woordenboeken Frans-Nederlands en Frans-Arabisch wist hij Nederlandse kranten te vertalen’

Maar wat is een beroepsallochtoon?

Elisa: ‘Kijk: waar belden de media Ahmed Aboutaleb altijd voor? Over alles wat met mensen met een migratieachtergrond te maken had in die tijd. Hij was toen directeur van Multicultureel Instituut Forum, en dat was een kennisinstituut, maar voor een deel ook een belangenbehartigingsorgaan. Dus hij was voor media dé allochtoon, het boegbeeld van ‘de allochtonen’. Degene die je belt als je over allochtonen wil praten. Dit is nu allemaal achterhaald.’

Misschien vang je nu ook wel een bepaald mechanisme met een term als beroepsallochtoon. Maar dan zou ik ook wel willen dat een term als beroepsautochtoon wordt toegevoegd aan het vocabulaire.

Elisa: ‘Ja, lijkt me goed. En dat is Mark Rutte!’
Ruben: ‘Of Thierry Baudet.’

Een andere intrigerende passage in het boek is wanneer jullie spreken over een zogenaamde ‘ethnic mobility trap’: het idee dat mensen met een migratieachtergrond die opklimmen binnen de eigen groep daar ook in vast kunnen komen te zitten. Immers: in de rest van de samenleving is het een stuk moeilijker om carrière te maken, omdat je simpelweg meer concurrentie hebt.

Elisa: ‘Dit is hoe wij de carrièrestappen van Aboutaleb hebben geanalyseerd. Aboutaleb heeft dus nooit zelf gezegd dat het zo was. Waar het om gaat bij de ethnic mobility trapis dat wanneer je opklimt binnen de eigen groep het hoogste wat je kan bereiken beperkt is. Maar Aboutaleb wilde natuurlijk nog verder. Dan moest je in die tijd – het is ook vreemd om er nu zo over te praten – een stap opzij doen en invoegen in het carrièrepad van de witte Nederlanders. Om vervolgens daar op te klimmen.’

Lijsttrekker Lodewijk Asscher en wethouder Ahmed Aboutaleb als zijn nummer twee, samen op de foto voor de campagne van de Amsterdamse PvdA, 2005 (Foto: Thomas Schlijper)

Dat merkte hij dus toen hij bij RTL ging werken. Dat hij daar in een witte omgeving komt en dat hij niet meer is dan een middelmatige verslaggever.

Ruben: ‘Je merkte inderdaad dat hij geen topjournalist was. Hij draaide zijn dienst, maakte zijn items, maar viel daar verder niet op als een extreem goede journalist.’

Elisa: ‘Dat was bij migrantentelevisie wel anders. Daar was hij de ster. Bij RTL was hij gewoon een verslaggever. En hij voelde zich daar ook niet zo thuis.’

Ruben: ‘Nee, het was daar toen ook een feestjescultuur, met Loretta Schrijver en Jeroen Pauw die vaak een borrel gingen halen na de uitzending. Dat paste helemaal niet bij Aboutaleb. Hij stopte met journalistiek en werd persvoorlichter bij de overheid. Zo heeft hij in een aantal momenten in zijn carrière een zijstap genomen, omdat hij zag dat er geen groei meer in zat.

Forum is daar het grootste voorbeeld van. Dat hij dan besluit om ambtenaar te worden. Best wel een gekke stap eigenlijk, van boegbeeld van mensen met een migratieachtergrond naar zo’n kleurloze positie als topambtenaar in Amsterdam, waar je niet zomaar geïnterviewd mag worden. Maar hij kon van daar uit wel doorstromen en wethouder worden. En dat ging veel sneller dan gedacht. Want we weten allemaal dat Rob Oudkerk in de problemen is gekomen en toen stond Aboutaleb daar klaar, ervaren en wel.’

Laten we het hebben over Aboutalebs beroemde uitspraken ‘Rot toch op’ en ‘Pak je koffers maar’. In jullie boeken schrijven jullie dat een Wouter Bos of een andere witte politicus zulke opmerkingen niet kan maken, omdat hij anders voor racist wordt uitgemaakt. Denken jullie dat er zoiets bestaat als racism by proxy, dat Aboutaleb dingen zegt die Wouter Bos of iemand anders misschien had willen zeggen?

Elisa: ‘Ik vind het moeilijk om hier antwoord op te geven, dat Wouter Bos via Aboutaleb racistisch bezig is, dat is wat je zegt. Voor een deel is dit misschien zo, maar het is ook wel zo dat Aboutaleb het echt zo vond. Aboutaleb zal nooit iets zeggen waar hij niet 100 procent achter staat. Aboutaleb heeft namelijk van jongs af aan een hekel aan uitkeringstrekkers met een Marokkaanse achtergrond: waarom komen ze niet van de bank af?

‘Eén ding is zeker, Aboutaleb zegt niet snel sorry’

Hij is heel kritisch naar zijn eigen achterban. Dat zit in hem. En hij merkt ook dat hij dat kan gebruiken. Hij zegt ook zelf: ‘Ik kan het zeggen, want het komt uit onverdachte hoek.’ Misschien heeft hij ergens ook een punt. Ik geloof ook niet dat hij zich echt laat gebruiken door Wouter Bos, maar je kan het ook zien als racism by proxy, zoals jij dat formuleert.’

Heeft Aboutaleb dan, door het bezigen van die ‘Rot toch op’-taal, niet meegedaan aan de normalisering van racisme in Nederland?

Elisa: ‘Toen hij jong was, is tegen hem gezegd door zijn klasgenoten: ‘Als het je niet bevalt, dan ga je toch terug?’ Dat heeft hij geïnternaliseerd en die boodschap is hij zelf gaan uitdragen naar de migrantengemeenschap. Maar je merkt wel dat hij zelf ook wel beseft dat die boodschap een beetje ouderwets aan het worden is. Er zijn mensen van de tweede en derde generatie migranten, die zich in de eerste plaats Amsterdammer of Rotterdammer voelen. Zij denken: ‘Ik weet wel hoe Nederland werkt, want ik ben hier gewoon geboren.’

Aboutaleb gebruikte eerst de snelweg als metafoor waarbij migranten moeten invoegen. Maar Nourdin el Ouali van de Rotterdamse partij Nida zegt: ‘Ik rij al op die snelweg, ik hoef niet in te voegen. We moeten elkaar alleen maar meer ruimte gunnen.’ Het gaat tegenwoordig dus niet meer om integratie, maar over hoe je met elkaar samenleeft. Hoe kan je die mensen die in achterstandswijken wonen – Nederlanders met een migratieachtergrond en witte Nederlanders – emanciperen, helpen? Aboutaleb is nu die draai aan het maken.’

Ruben: ‘Aboutaleb zei in een serie interviews ook dat El Ouali een punt heeft. Dat hij in die jaren te streng is geweest. Aboutaleb laat dus iets van zelfreflectie zien. Dat vind ik best uniek.’

‘Ahmed Aboutaleb: Overal de eerste’ van Ruben Koops en Elisa Hermanides (Foto: De Bezige Bij)

Zouden het niet schuldgevoelens zijn? En zou hij ook ‘sorry’ kunnen zeggen tegen al die mensen die hij gekwetst heeft?

Elisa: ‘Eén ding is zeker, Aboutaleb zegt niet snel sorry. En ik geloof ook niet dat hij schuldgevoelens heeft. Als hij zijn mening aanpast – en dat is voor Aboutaleb echt uitzonderlijk – dan is dat omdat hij ziet dat daar goede inhoudelijke of politieke redenen voor zijn. Hij ziet zichzelf absoluut niet als een racist. Wij vinden ook niet dat hij dat is.’

Welkom in het ‘beschaafde’ Europa!

1

De recente beelden van vluchtelingen bij de Turks-Griekse grens brengen mij terug in de tijd, toen in amper een week tijd honderden vluchtelingen in de Middellandse Zee verdronken. Die beelden van de vluchtelingencrisis in 2015 willen mij maar niet loslaten.  Met name de foto van de driejarige Aylan Kurdi, een Syrische jongen met een Koerdische achtergrond.

Hij en zijn gezin waren Syrische vluchtelingen die Europa probeerden te bereiken, op zoek naar mooiere toekomst. Niet alleen dat, maar zij vluchtten weg van oorlog, verderf en haat. Hopend op een betere wereld. Een wereld vol liefde, respect en veiligheid. Die kans heeft de driejarige Aylan nooit gekregen.

Zelfs de oceaan weigerde Aylan door te slikken, want hij had een boodschap aan de gehele mensheid. Een boodschap die ook aankwam. De hele wereld reageerde met verontwaardiging en afschuw op de foto van Aylan die rondging. Terecht! Welk kind verdient zo’n einde? Welke kind verdient het om zo om het leven te komen? Weke kind verdient het om te boeten voor de daden van een ander? Wat is er toch met de mensheid aan de hand?!

Zelf ben ik vader van vier kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat één van mijn kinderen de dupe wordt van onrecht en geweld. Elke keer als ik Aylan’s foto zie, dan is het alsof ik mijn eigen kind zie. En wat doet dat veel pijn!

Aylan is voor mij een symbool geworden. Hij vertrok, maar liet een duidelijke boodschap achter. Aylan leerde ons dat oorlog geen genade kent. Dat oorlog geen achtergrond en ook geen vader of moeder heeft. Oorlog is vies.

Het kostte Aylan zijn leven om de mensheid wakker te schudden. Na vijf jaar lijkt de mensheid gewoon weer te slapen.

Waarom zijn we niet bereid om onze collectieve verantwoordelijkheid te nemen?

Met afschuw kijk ik iedere dag naar de ontmenselijking van vluchtelingen en migranten die als chantagemiddel door verschillende partijen gebruikt worden. Die als schaakstukken heen en weer worden bewogen. Zo dreigt Turkije al jaren om de poorten naar Europa open te zetten. Ditmaal keer voegt Turkije de daad bij het woord, gezien de omstandigheden in Idlib en de crisis met Rusland.

Europa trekt zijn handen ervan af en Griekenland vecht, by any means necessary, tegen de vluchtelingenstroom. Voor Europa zijn vluchtelingen blijkbaar niks anders dan ongewenste vreemdelingen en een zware last. Bijna vergelijkbaar met ongedierte. Welkom in het beschaafde Europa.

Met speedbootjes en schietwerk worden krijsende vrouwen en huilende kinderen aangevallen. In ons beschaafde Europa worden deze vluchtelingen omarmd en in bescherming genomen door Griekse grenspolitie, die hen met traangas bestookt en verwelkomt. Welkom in de beschaafde wereld.

Ook neonazi’s en rechtsextremisten zien dit als een ideale gelegenheid om ongestoord met geweld aan de gang te gaan. Niemand wordt gespaard. Vluchtelingen, journalisten en reddingswerkers worden allemaal met vuisten bewerkt. Welkom in het beschaafde Europa! ‘Krankzinnige Hollywood-achtige toestanden’, zo beschrijft correspondent Ingeborg Beugel de situatie op het Griekse eiland Lesbos.

Persoonlijk werd ik diep geraakt door de woorden van Rikko Voorberg, de voorzitter van stichting We Gaan Ze Halen. Over waarom hij juist nu stopt met het halen van vluchtelingen zei hij: ‘Nederland en ook de andere Europese lidstaten gaan het niet doen en laten het allemaal over aan Griekenland en Italië. We zien vandaag allemaal wat de gevolgen zijn’. aldus Voorberg.

Volgens Voorberg is het duidelijk dat er geen enkele beweging is in politiek Den Haag of in andere Europese lidstaten. Politici hebben het opgegeven, zegt hij: ‘Ze hopen dat Griekenland een soort van gesloten inrichting wordt voor mensen die we beschouwen als een virus. En dat kan echt niet.’

Het is te schandalig voor woorden. Ik kan het maar niet begrijpen. Waarom zijn we niet bereid om onze collectieve verantwoordelijkheid te nemen? Waarom hebben we het voortdurend over mensenrechten en vrijheid als we onze medemensen niet te hulp kunnen schieten wanneer ze dat nodig hebben? Wat betekenen die rechten en vrijheden dan nog?

Na de Tweede Wereldoorlog hadden diverse Europese landen, waaronder Griekenland, ook hulp nodig. Onderstaande afbeelding is typerend voor hoe de geschiedenis zich kan ontwikkelen. Op de foto zien we een Syrische vrouw die eten, drinken, kleding en dekens uitdeelt aan vluchtelingen uit Griekenland.

‘Laten we genadig zijn met degenen die op aarde zijn zodat Degene die in de hemelen is genadig met ons zal zijn’ – Profeet Mohammed (vzmh)