13.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 735

Van ‘beroepsallochtoon’ naar burgemeester die ‘Rot toch op’ kon zeggen

2

Eind vorig jaar verscheen de biografie Ahmed Aboutaleb: Overal de eerste van journalisten Ruben Koops (het Parool) en Elisa Hermanides (Trouw).

De twee journalisten bieden een goed gedocumenteerd, kritisch verhaal over de indrukwekkende carrière van de burgemeester van Rotterdam, maar onvermijdelijk ook over integratie, racisme en ‘achterstandswijken’. We spraken beide auteurs over ‘het Aboutaleb-effect’. Hoe kon hij zich ontwikkelen tot de perfecte ‘beroepsallochtoon’ – en uiteindelijk tot burgemeester?

Waarom hebben jullie dit boek geschreven?

Elisa: ‘In de zomer van 2016 spraken Ruben en ik elkaar tijdens een etentje. We wilden allebei een boek schrijven over een interessante politicus en kwamen eigenlijk meteen uit bij Ahmed Aboutaleb, vanwege zijn achtergrond en de uitspraken die hij had gedaan in 2015 na de aanslagen bij Charlie Hebdo: ‘Als het je niet bevalt, rot toch op!’ Die woorden hadden een enorme impact en zorgden ervoor dat een jaar later Rutte tegen een aantal Turken ‘Pleur toch op!’ kon zeggen. Het leek ons daarom heel interessant om te onderzoeken hoe deze man zich heeft ontwikkeld.’

Ruben Koops en Elisa Hermanides (Foto: Peter Arno Broer)

Ruben: ‘Aboutaleb was echt larger than life aan het worden. Hij had al veel eerder hier in Amsterdam, toen Theo van Gogh was vermoord, gezegd: ‘Pak je koffers maar.’ Nu ging hij daar dubbel en dwars overheen. Dat werd ook internationaal opgepikt. Hij liep dat jaar rond in het Witte Huis als gast van de Amerikaanse vicepresident Joe Biden en werd internationaal aangehaald vanwege die speech in het Frans. Dus wij dachten: ‘Dit is een mooi moment om een boek over hem uit te brengen.’ Aboutaleb draait nu nog aan de knoppen, hij heeft macht. Het is geen terugblikboek, over iemand die met pensioen is of is overleden.’

Dus Aboutaleb heeft indruk op jullie gemaakt?

Ruben: ‘Ik zou niet gauw zeggen dat ik onder de indruk was, als in dat ik het goed vond wat hij deed. Nee, hij viel gewoon heel erg op. Je kon niet om hem heen.’Elisa: ‘Nou, ik wil wel toegeven dat ik een bepaalde mate van bewondering had. Ook door het verhaal dat hij vaak vertelt over hoe hij zover is gekomen: van die berg daar in de Rif tot burgemeester van Rotterdam. Dat is gewoon indrukwekkend.’

Jullie hebben veel over hem naar boven weten te halen. Ik las dat jullie meer dan duizend artikelen hebben gelezen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Elisa: ‘In het krantenarchief zochten we alles wat de afgelopen dertig te doen was over Aboutaleb. We hebben meer dan duizend artikelen digitaal doorgespit, om papier te besparen. Maar we raadpleegden ook audiovisuele archieven, alle uitzendingen die hij zelf bij migrantentelevisie heeft gemaakt, én, en dat is eigenlijk wel het belangrijkste, we hebben ruim zeventig gesprekken gevoerd met mensen die hem kennen.

Ruben: ‘Het voordeel van Aboutaleb is dat hij van jongs af zijn verhaal heeft verteld. Hij was altijd al een ambitieus pikkie. Als jongen van begin twintig zat hij op de landelijke radio te vertellen wat hij moeilijk vond aan integreren. Dan krijg je dus een heel aardig beeld van hoe hij zijn eigen integratie beleefd heeft.’

‘Terwijl zijn vader laatdunkend deed wanneer Oranje speelde, zei hij: ‘Nee, we moeten juist meejuichen’’

‘Zelfs aan de eettafel was Aboutaleb bezig met integreren’ noteren jullie in het boek. Dat hij dan op een dag met mes en vork aan tafel komt, terwijl met handen eten de gewoonte was…

Ruben: ‘Ja, een jeugdvriend heeft dat met eigen ogen gezien. Dat hij als enige met mes en vork at, terwijl de rest op traditionele wijze aanvalt. Dat is die man nooit meer vergeten.’

Elisa: ‘Ja, hij nam integratie buitengewoon serieus. Hij was er voortdurend mee bezig. Het was niet een beetje je best doen om Nederland en de Nederlandse cultuur te kennen. Nee, hij heeft zich helemaal bedolven onder de Nederlandse cultuur en gewoonten. Hij probeerde een zo goed mogelijke Nederlander te zijn. Terwijl zijn vader laatdunkend deed wanneer Oranje speelde, zei hij: ‘Nee, we moeten juist meejuichen.’’

Hij is ook erg competitief ingesteld. Jullie beschrijven een scène waarin hij als jonge journalist opbiedt tegen Deger Hammudoglu, een collega met Turkse roots, bij de redactievergadering van het Hilversum 3-programma Radio Thuisland. Dat deed me denken aan mijn eigen ervaringen met Marokkaanse collega’s als vakkenvuller bij Dirk van den Broek. Een Turks-Marokkaanse concurrentiestrijd bij de witte chef.

Ruben: ‘Ik weet niet helemaal of dat een etnische oorzaak had. Het waren gewoon de meest ambitieuze verslaggevers bij de radio. Deger was meer met cultuur en kunst bezig en Aboutaleb toen al met politiek en actualiteiten. Het was knokken voor het grotere item in de uitzending. Job Frieszo, die later politiek commentator werd bij de NOS, was toen de eindredacteur. Hij vond het wel leuk dat die twee jongens tegen elkaar opboden om de beste te willen zijn.’

Foto: Ahmed Aboutaleb (tweede van rechts), Job Frieszo (tweede van links), Deger Hammudoglu (derde van links) en de rest van de medewerkers van het radioprogramma Radio Thuisland, 1982 (Foto: Job Frieszo)

Voor Aboutaleb is de Nederlandse taal ook altijd heel belangrijk geweest. Een passage uit het boek: ‘Zoals meer migranten vindt Aboutaleb ook de lidwoorden moeilijk te onthouden. Hij lost dit vaak op door waar het kan verkleinwoorden te gebruiken. In zo’n geval gebruik je immers altijd het.’ Dank voor de tip!

Elisa: ‘Hij gebruikt die truc nog steeds! Maar hierin valt weer op hoe Aboutaleb zich helemaal op de Nederlandse taal heeft gestort. Met woordenboeken Frans-Nederlands en Frans-Arabisch wist hij Nederlandse kranten te vertalen. Hij keek ook eindeloos Van Kooten & De Bie, totdat hij de ingewikkelde, talige humor begreep.’

Maar goed. Jullie hebben hem zelf niet gesproken, hè?

Elisa: ‘Nee! We hebben wel onze best gedaan. Maar hij wilde niet meewerken.’

Wat was de reden?

Elisa: ‘Hij wil zelf ooit een autobiografie schrijven. Dat wil hij in dichtvorm doen. Hij wilde daarom niet meewerken, helaas.’

Ruben: ‘Het lastige was dat hij ook mensen heeft ontraden om met ons te praten. Dat was voor ons best spannend, want dan had je net een afspraak met iemand en dan krijg je tien minuten later een sms’je met ‘Sorry, ik kan toch niet meewerken.’ Uiteindelijk hebben we het goedgemaakt met hem. Hij heeft het boek in ontvangst genomen in het Rotterdamse stadhuis.

‘Hoe goed je met hem ook was, je wist toch nooit helemaal wat er in hem omging’

En toen kregen we te maken met een typisch Aboutaleb-fenomeen, een preek: ‘Ik heb het boek niet gelezen, maar dit en dat vind ik niet goed.’ Hij wil de controle houden over zijn eigen boodschap. Dan is het dus niet handig als twee journalisten zelfstandig in je leven gaan peuren. Onze uitgangspositie is altijd dat we een onafhankelijk boek over Aboutaleb wilden schrijven. Prima om met hem te praten, maar wij zouden altijd de regie houden. We zijn dus niet teleurgesteld dat hij niet met ons meewerkte.

Hij laat zelfs vrienden niet dichtbij komen.

Ruben: ‘Ja, zij zeiden ook: ‘Hoe goed je ook met hem was, je wist toch nooit helemaal wat er in hem omging en wat hem bewoog.’ Zo kon het gebeuren dat hij van de ene op de andere dag getrouwd was en vrienden hem met zijn vrouw zagen lopen. Hij probeerde het allemaal gescheiden te houden.’

Ook geen borrels na werk.

Elisa: ‘Ja, niemand in zijn omgeving was zo gedisciplineerd en hardwerkend als hij. Een enorme perfectionist. Het verhaal ook dat hij in Marokko met de ezel water ging halen. Dat verhaal heeft hij veel groter gemaakt dan het verhaal over de jongen van vijftien die terechtkwam in een Haagse achterstandswijk. Terwijl dat misschien wel veel zwaarder en vormender was dan die tijd in Marokko. Want hij kwam in de Molenwijk terecht, en daar lag toen de troep op straat. Er waren criminele bendes. Echt een rotzooi. Dat hij zich daaruit heeft gewerkt is misschien nog veel indrukwekkender.’

Foto: Ahmed Aboutaleb, 1982 (Foto: Job Frieszo)

Nu je het woord ‘achterstandswijk’ laat vallen, wil ik ook een paar kritische vragen stellen. ‘Achterstandswijk’, ‘probleemwijk’, ‘slechte buurten’, ‘achterbuurten’: twaalf keer komen deze termen in het boek aan de orde in verband met migranten of mensen met een migratieachtergrond. En wanneer het over witte achterstandsbuurten gaat, dan is de terminologie ‘volkswijk’, ‘arbeiderswijken’, ‘oude volksbuurten’. Moeten we dat niet gaan veranderen?

Elisa: ‘Ja, ik wil wel zeggen dat die Haagse achterstandswijken waar hij terechtkwam… dat was nog deels een witte wijk. Maar goed. Jij hebt ons betrapt, zou ik kunnen zeggen. Ik was mij er niet van bewust dat wij hier een onderscheid in hebben gemaakt.’

Hoe is dat onderscheid tot stand gekomen?

Elisa: ‘Ik vermoed dat het te maken heeft met welke bronnen je gebruikt, dus je neemt voor een deel ook de taal en termen over van die bronnen. En inderdaad, in het hoofdstuk dat over Leefbaar Rotterdam gaat, met de wijken van mensen die zich achter Leefbaar Rotterdam scharen – wat eigenlijk ook probleemwijken zijn – dan lees je eerder: ‘volkswijken’ en ‘volksbuurten’.

Kijk, we zijn heel bewust bezig geweest met termen als ‘migranten’, ‘allochtonen’, ‘Marokkaanse Nederlander’, ‘Turkse Nederlander’, enzovoort. Er staat niet voor niets een hele verantwoording in onze inleiding over deze termen en de manier waarop we die hebben gebruikt. Wij weten hoe gevoelig dit ligt. Maar dat van die probleemwijken, daar hadden we ook naar moeten kijken. Dat is er helaas tussendoor geglipt.’

En om gelijk door te schakelen naar ‘allochtoon’. Op pagina 14 staat het volgende: ‘Zo stond Aboutaleb rond de eeuwwisseling, toen hij directeur was van multicultureel instituut Forum, bekend als beroepsallochtoon. Inmiddels is de term allochtoon beladen, maar rond de eeuwwisseling was het een geaccepteerd woord voor mensen met een migratieachtergrond.’ Klopt het wel dat het normaal was dat iemand zichzelf als beroepsallochtoon definieerde?

Ruben: ‘Dit boek gaat in die zin niet alleen over Aboutaleb, maar ook over de gastarbeidersgeschiedenis zoals we die kennen. We zijn in de loop van de tijd heel anders gaan denken en spreken over mensen met een migratieachtergrond. Aboutaleb noemde zich tegenover persbureau ANP ‘Mr. Allochtoon’. Voor hem was het dan ook een soort geuzennaam. Nu zou hij dat nooit meer doen, omdat het gewoon ongepast is.’

‘Met woordenboeken Frans-Nederlands en Frans-Arabisch wist hij Nederlandse kranten te vertalen’

Maar wat is een beroepsallochtoon?

Elisa: ‘Kijk: waar belden de media Ahmed Aboutaleb altijd voor? Over alles wat met mensen met een migratieachtergrond te maken had in die tijd. Hij was toen directeur van Multicultureel Instituut Forum, en dat was een kennisinstituut, maar voor een deel ook een belangenbehartigingsorgaan. Dus hij was voor media dé allochtoon, het boegbeeld van ‘de allochtonen’. Degene die je belt als je over allochtonen wil praten. Dit is nu allemaal achterhaald.’

Misschien vang je nu ook wel een bepaald mechanisme met een term als beroepsallochtoon. Maar dan zou ik ook wel willen dat een term als beroepsautochtoon wordt toegevoegd aan het vocabulaire.

Elisa: ‘Ja, lijkt me goed. En dat is Mark Rutte!’
Ruben: ‘Of Thierry Baudet.’

Een andere intrigerende passage in het boek is wanneer jullie spreken over een zogenaamde ‘ethnic mobility trap’: het idee dat mensen met een migratieachtergrond die opklimmen binnen de eigen groep daar ook in vast kunnen komen te zitten. Immers: in de rest van de samenleving is het een stuk moeilijker om carrière te maken, omdat je simpelweg meer concurrentie hebt.

Elisa: ‘Dit is hoe wij de carrièrestappen van Aboutaleb hebben geanalyseerd. Aboutaleb heeft dus nooit zelf gezegd dat het zo was. Waar het om gaat bij de ethnic mobility trapis dat wanneer je opklimt binnen de eigen groep het hoogste wat je kan bereiken beperkt is. Maar Aboutaleb wilde natuurlijk nog verder. Dan moest je in die tijd – het is ook vreemd om er nu zo over te praten – een stap opzij doen en invoegen in het carrièrepad van de witte Nederlanders. Om vervolgens daar op te klimmen.’

Lijsttrekker Lodewijk Asscher en wethouder Ahmed Aboutaleb als zijn nummer twee, samen op de foto voor de campagne van de Amsterdamse PvdA, 2005 (Foto: Thomas Schlijper)

Dat merkte hij dus toen hij bij RTL ging werken. Dat hij daar in een witte omgeving komt en dat hij niet meer is dan een middelmatige verslaggever.

Ruben: ‘Je merkte inderdaad dat hij geen topjournalist was. Hij draaide zijn dienst, maakte zijn items, maar viel daar verder niet op als een extreem goede journalist.’

Elisa: ‘Dat was bij migrantentelevisie wel anders. Daar was hij de ster. Bij RTL was hij gewoon een verslaggever. En hij voelde zich daar ook niet zo thuis.’

Ruben: ‘Nee, het was daar toen ook een feestjescultuur, met Loretta Schrijver en Jeroen Pauw die vaak een borrel gingen halen na de uitzending. Dat paste helemaal niet bij Aboutaleb. Hij stopte met journalistiek en werd persvoorlichter bij de overheid. Zo heeft hij in een aantal momenten in zijn carrière een zijstap genomen, omdat hij zag dat er geen groei meer in zat.

Forum is daar het grootste voorbeeld van. Dat hij dan besluit om ambtenaar te worden. Best wel een gekke stap eigenlijk, van boegbeeld van mensen met een migratieachtergrond naar zo’n kleurloze positie als topambtenaar in Amsterdam, waar je niet zomaar geïnterviewd mag worden. Maar hij kon van daar uit wel doorstromen en wethouder worden. En dat ging veel sneller dan gedacht. Want we weten allemaal dat Rob Oudkerk in de problemen is gekomen en toen stond Aboutaleb daar klaar, ervaren en wel.’

Laten we het hebben over Aboutalebs beroemde uitspraken ‘Rot toch op’ en ‘Pak je koffers maar’. In jullie boeken schrijven jullie dat een Wouter Bos of een andere witte politicus zulke opmerkingen niet kan maken, omdat hij anders voor racist wordt uitgemaakt. Denken jullie dat er zoiets bestaat als racism by proxy, dat Aboutaleb dingen zegt die Wouter Bos of iemand anders misschien had willen zeggen?

Elisa: ‘Ik vind het moeilijk om hier antwoord op te geven, dat Wouter Bos via Aboutaleb racistisch bezig is, dat is wat je zegt. Voor een deel is dit misschien zo, maar het is ook wel zo dat Aboutaleb het echt zo vond. Aboutaleb zal nooit iets zeggen waar hij niet 100 procent achter staat. Aboutaleb heeft namelijk van jongs af aan een hekel aan uitkeringstrekkers met een Marokkaanse achtergrond: waarom komen ze niet van de bank af?

‘Eén ding is zeker, Aboutaleb zegt niet snel sorry’

Hij is heel kritisch naar zijn eigen achterban. Dat zit in hem. En hij merkt ook dat hij dat kan gebruiken. Hij zegt ook zelf: ‘Ik kan het zeggen, want het komt uit onverdachte hoek.’ Misschien heeft hij ergens ook een punt. Ik geloof ook niet dat hij zich echt laat gebruiken door Wouter Bos, maar je kan het ook zien als racism by proxy, zoals jij dat formuleert.’

Heeft Aboutaleb dan, door het bezigen van die ‘Rot toch op’-taal, niet meegedaan aan de normalisering van racisme in Nederland?

Elisa: ‘Toen hij jong was, is tegen hem gezegd door zijn klasgenoten: ‘Als het je niet bevalt, dan ga je toch terug?’ Dat heeft hij geïnternaliseerd en die boodschap is hij zelf gaan uitdragen naar de migrantengemeenschap. Maar je merkt wel dat hij zelf ook wel beseft dat die boodschap een beetje ouderwets aan het worden is. Er zijn mensen van de tweede en derde generatie migranten, die zich in de eerste plaats Amsterdammer of Rotterdammer voelen. Zij denken: ‘Ik weet wel hoe Nederland werkt, want ik ben hier gewoon geboren.’

Aboutaleb gebruikte eerst de snelweg als metafoor waarbij migranten moeten invoegen. Maar Nourdin el Ouali van de Rotterdamse partij Nida zegt: ‘Ik rij al op die snelweg, ik hoef niet in te voegen. We moeten elkaar alleen maar meer ruimte gunnen.’ Het gaat tegenwoordig dus niet meer om integratie, maar over hoe je met elkaar samenleeft. Hoe kan je die mensen die in achterstandswijken wonen – Nederlanders met een migratieachtergrond en witte Nederlanders – emanciperen, helpen? Aboutaleb is nu die draai aan het maken.’

Ruben: ‘Aboutaleb zei in een serie interviews ook dat El Ouali een punt heeft. Dat hij in die jaren te streng is geweest. Aboutaleb laat dus iets van zelfreflectie zien. Dat vind ik best uniek.’

‘Ahmed Aboutaleb: Overal de eerste’ van Ruben Koops en Elisa Hermanides (Foto: De Bezige Bij)

Zouden het niet schuldgevoelens zijn? En zou hij ook ‘sorry’ kunnen zeggen tegen al die mensen die hij gekwetst heeft?

Elisa: ‘Eén ding is zeker, Aboutaleb zegt niet snel sorry. En ik geloof ook niet dat hij schuldgevoelens heeft. Als hij zijn mening aanpast – en dat is voor Aboutaleb echt uitzonderlijk – dan is dat omdat hij ziet dat daar goede inhoudelijke of politieke redenen voor zijn. Hij ziet zichzelf absoluut niet als een racist. Wij vinden ook niet dat hij dat is.’

Welkom in het ‘beschaafde’ Europa!

1

De recente beelden van vluchtelingen bij de Turks-Griekse grens brengen mij terug in de tijd, toen in amper een week tijd honderden vluchtelingen in de Middellandse Zee verdronken. Die beelden van de vluchtelingencrisis in 2015 willen mij maar niet loslaten.  Met name de foto van de driejarige Aylan Kurdi, een Syrische jongen met een Koerdische achtergrond.

Hij en zijn gezin waren Syrische vluchtelingen die Europa probeerden te bereiken, op zoek naar mooiere toekomst. Niet alleen dat, maar zij vluchtten weg van oorlog, verderf en haat. Hopend op een betere wereld. Een wereld vol liefde, respect en veiligheid. Die kans heeft de driejarige Aylan nooit gekregen.

Zelfs de oceaan weigerde Aylan door te slikken, want hij had een boodschap aan de gehele mensheid. Een boodschap die ook aankwam. De hele wereld reageerde met verontwaardiging en afschuw op de foto van Aylan die rondging. Terecht! Welk kind verdient zo’n einde? Welke kind verdient het om zo om het leven te komen? Weke kind verdient het om te boeten voor de daden van een ander? Wat is er toch met de mensheid aan de hand?!

Zelf ben ik vader van vier kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat één van mijn kinderen de dupe wordt van onrecht en geweld. Elke keer als ik Aylan’s foto zie, dan is het alsof ik mijn eigen kind zie. En wat doet dat veel pijn!

Aylan is voor mij een symbool geworden. Hij vertrok, maar liet een duidelijke boodschap achter. Aylan leerde ons dat oorlog geen genade kent. Dat oorlog geen achtergrond en ook geen vader of moeder heeft. Oorlog is vies.

Het kostte Aylan zijn leven om de mensheid wakker te schudden. Na vijf jaar lijkt de mensheid gewoon weer te slapen.

Waarom zijn we niet bereid om onze collectieve verantwoordelijkheid te nemen?

Met afschuw kijk ik iedere dag naar de ontmenselijking van vluchtelingen en migranten die als chantagemiddel door verschillende partijen gebruikt worden. Die als schaakstukken heen en weer worden bewogen. Zo dreigt Turkije al jaren om de poorten naar Europa open te zetten. Ditmaal keer voegt Turkije de daad bij het woord, gezien de omstandigheden in Idlib en de crisis met Rusland.

Europa trekt zijn handen ervan af en Griekenland vecht, by any means necessary, tegen de vluchtelingenstroom. Voor Europa zijn vluchtelingen blijkbaar niks anders dan ongewenste vreemdelingen en een zware last. Bijna vergelijkbaar met ongedierte. Welkom in het beschaafde Europa.

Met speedbootjes en schietwerk worden krijsende vrouwen en huilende kinderen aangevallen. In ons beschaafde Europa worden deze vluchtelingen omarmd en in bescherming genomen door Griekse grenspolitie, die hen met traangas bestookt en verwelkomt. Welkom in de beschaafde wereld.

Ook neonazi’s en rechtsextremisten zien dit als een ideale gelegenheid om ongestoord met geweld aan de gang te gaan. Niemand wordt gespaard. Vluchtelingen, journalisten en reddingswerkers worden allemaal met vuisten bewerkt. Welkom in het beschaafde Europa! ‘Krankzinnige Hollywood-achtige toestanden’, zo beschrijft correspondent Ingeborg Beugel de situatie op het Griekse eiland Lesbos.

Persoonlijk werd ik diep geraakt door de woorden van Rikko Voorberg, de voorzitter van stichting We Gaan Ze Halen. Over waarom hij juist nu stopt met het halen van vluchtelingen zei hij: ‘Nederland en ook de andere Europese lidstaten gaan het niet doen en laten het allemaal over aan Griekenland en Italië. We zien vandaag allemaal wat de gevolgen zijn’. aldus Voorberg.

Volgens Voorberg is het duidelijk dat er geen enkele beweging is in politiek Den Haag of in andere Europese lidstaten. Politici hebben het opgegeven, zegt hij: ‘Ze hopen dat Griekenland een soort van gesloten inrichting wordt voor mensen die we beschouwen als een virus. En dat kan echt niet.’

Het is te schandalig voor woorden. Ik kan het maar niet begrijpen. Waarom zijn we niet bereid om onze collectieve verantwoordelijkheid te nemen? Waarom hebben we het voortdurend over mensenrechten en vrijheid als we onze medemensen niet te hulp kunnen schieten wanneer ze dat nodig hebben? Wat betekenen die rechten en vrijheden dan nog?

Na de Tweede Wereldoorlog hadden diverse Europese landen, waaronder Griekenland, ook hulp nodig. Onderstaande afbeelding is typerend voor hoe de geschiedenis zich kan ontwikkelen. Op de foto zien we een Syrische vrouw die eten, drinken, kleding en dekens uitdeelt aan vluchtelingen uit Griekenland.

‘Laten we genadig zijn met degenen die op aarde zijn zodat Degene die in de hemelen is genadig met ons zal zijn’ – Profeet Mohammed (vzmh)

Lege moskeeën: islamitische wereld schikt zich naar corona

0

Het coronavirus breidt zich dusdanig uit, dat de islamitische wereld drastische maatregelen neemt om verdere verspreiding tegen te gaan. Dat schrijft al Jazeera.

Zo is Saoedi-Arabië overgegaan tot uitstel van de umrah, een optionele pelgrimage naar Mekka die ook wel de ‘kleine hadj’ wordt genoemd. In tegenstelling tot de hadj, die altijd tijdens het offerfeest plaatsvindt, kan de umrah op elk moment in het jaar worden gemaakt.

Iran heeft zelfs besloten het vrijdaggebed in grote steden af te lasten. ‘We moeten samenwerken om dit probleem zo snel mogelijk op lossen’, aldus de Iraanse president Hassan Rouhani in een persverklaring. In Iran zijn al zo’n drieduizend mensen besmet zijn met het coronavirus en meer dan negentig mensen hieraan overleden.

In Singapore heeft de minister van Islamitische Zaken moslims geadviseerd om uit hygiënische overwegingen hun eigen gebedskleedje mee te nemen. In Singapore zijn meer dan honderd mensen besmet geraakt met het virus, al zijn de meeste patiënten inmiddels weer opgeknapt.

Ook het overwegend islamitische Tadzjikistan heeft extra maatregelen genomen: het heeft zijn islamitische burgers geadviseerd om thuis te bidden. Tevens heeft de voormalige Sovjetrepubliek besloten om Newroz, het Perzische nieuwjaarsfeest, te annuleren. Dit jaar vindt Newroz tussen 21 en 25 maart plaats.

Primeur: Israël krijgt eerste parlementslid met hijab

0

Iman Khatib van de Verenigde Arabische Lijst is het eerste parlementslid van het Israëlische parlement met een hijab. Ze werd eerder deze week in het Israëlische parlement verkozen.

De Verenigde Arabische Lijst heeft vijftien van de 120 zetels behaald. Khatib haalde het maar net: zij stond vijftiende op de lijst.

Tegen de Israëlische pers stelt Khatib: ‘Het wordt een uitdaging, maar ik ben er klaar voor. Ik kreeg veel steun van mijn collega’s.’ Ze kreeg ook negatief commentaar, maar daar trok ze zich naar eigen zeggen niets van aan.

Khatib (55) is een sociaal werkster en woont in het dorpje Yafa an-Naseriyye in Galilea. Ze heeft vier kinderen.

De parlementsverkiezingen eindigden in een duidelijke overwinning voor de rechtse partij Likoed van de zittende premier Benjamin Netanyahu, die 36 zetels behaalde. Zijn centrumrechtse uitdager Benny Gantz van Blauw-Wit haalde 33 zetels.

Denk: ‘Bij coronanieuws overal vrouwen met hijab, of lijkt dat maar zo?’

0

‘Toeval? In ieder geval opvallend… ‘ Dat twittert Denk over het feit dat media als NOS, Noordhollands Dagblad en Metro foto’s van moslima’s gebruiken met een mondkapje bij nieuws over het coronavirus.

Ook Denk-Kamerlid Farid Azarkan verbaast zich over zulke foto’s. ‘Zie ik nou overal vrouwen met hoofddoek bij berichtgeving over Corona of lijkt dat maar zo?’

Denk is niet de enige die zich verbaasd over de hoeveelheid hoofddoeken in foto’s bij berichtgeving over corona. Ook de salafistische prediker Abou Hafs wijdt er een tweet aan.

Volgens AD-journalist Chris Klomp zien zij spoken. Zulke foto’s zijn slechts een selectie uit de vele foto’s die er de afgelopen tijd over het coronavirus verschenen in de Nederlandse media, aldus Klomp.

Migratie als oplossing

5

Vorige maand was het weer zover. Ik moest vrij nemen omdat de leraren van de basisschool van mijn kinderen zouden staken. Nu ondersteun ik de leerkrachten van het primair en het voortgezet onderwijs hierin van harte, want de urgentie is groot dat zij een duidelijk signaal naar de overheid afgeven. Met een tekort van 1.700 leerkrachten in het primair onderwijs staan niet alleen de leerkrachten onder grote druk, maar ook de kwaliteit van het onderwijs. De komende vier jaren zal dit tekort alleen maar toenemen tot 5.000 leerkrachten. Maar of de stakingen helpen om het tekort tegen te gaan?

Ook de zorg- en welzijnssector kampt met een tekort, dat nog vele malen groter is. Er staan meer dan 30.000 vacatures open die vervuld moeten worden. En het verwachte personeelstekort in 2022 wordt geschat op 80.000. Ook hier staat de kwaliteit van de zorg door het tekort onder druk en wordt er een groot beroep gedaan op zogenoemde ‘mantelzorgers’. Dat is geen vanzelfsprekendheid, omdat de mentaliteit er niet naar is en de structuur in de samenleving qua tijdsindeling een dergelijke inzet nauwelijks toelaat. Met als gevolg dat een groot deel van patiënten en ouderen niet de juiste zorg en ondersteuning zullen krijgen.

Het tekort aan personeel in de bouwsector is eveneens historisch hoog. Meer dan ooit moet er gebouwd worden, niet alleen woningen, maar ook wegen, bruggen, kantoren en dergelijke. De bouw heeft de komende jaren 94.000 mensen nodig. Waar halen we die vandaan?

Het tekort aan werknemers is niet alleen in deze sectoren, het is overal. De NS, de detailhandel, de horeca, de ICT sector, en zelfs de IND – ze kampen allemaal met hetzelfde probleem. Dit wordt veroorzaakt door een demografische nood in de samenleving.

Op relatief korte termijn kan deze nood opgelost worden door arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen in te zetten. Maar helaas is Nederland graag geneigd om deze mensen te beschouwen als probleem, niet als de oplossing. Men zoekt die oplossing liever in het verhogen van salarissen binnen een branche. Maar als er niet genoeg mensen in de samenleving zijn, kun je de salarissen oneindig gaan opvoeren zonder het gewenste effect te sorteren. Het demografisch tekort blijft bestaan.

Dat geldt ook voor de ‘oplossing’ van D66: het mogelijk maken voor werknemers van buiten de EU om in Europa met een tijdelijke vergunning van maximaal vier jaar te werken. Want na die vier blijft het demografisch tekort voortbestaan. Ondertussen zijn de nieuwe werknemers ingewerkt, geïntegreerd en onmisbaar voor de economie. Maar zozeer is Nederland gewend om niet-Europese buitenlanders als probleem te zien, dat een dergelijke elementaire logica menigeen ontgaat.

Ondertussen laten we 38.000 vluchtelingen op Lesbos in erbarmelijke omstandigheden leven in opvangkampen. Detentiekampen! Alsof het criminelen zijn. Nu Turkije het afgelopen weekend voor Syriërs de poort naar Europa heeft geopend is de toestroom van vluchtelingen toegenomen. Europa siddert op haar grondvesten en doet er van alles aan om de vluchtelingen tegen te houden.

Nederlandse studenten zitten vaak hun tijd in de klas uit voor studiepunten, terwijl statushouders aan de slag willen gaan

De beelden die ons via de media bereiken zijn schokkend. Zoals bijvoorbeeld hoe de kustwacht inhakt op een bootje met vluchtelingen om een lek te veroorzaken. Of de inzet van traangas waardoor kinderen kunnen stikken. Vluchtelingen mogen dus verdrinken in de zee of wegrotten in gettokampen op de Griekse eilanden, maar geen voet zetten op het vaste Europese continent?

Europa, het werelddeel dat zogenaamd mensenrechten hoog in het vaandel heeft staan en humaan wil zijn. Dit is een ander gezicht van Europa: we willen geen vluchtelingen. En we deinzen er niet voor terug om hun mensenrechten te schenden.

Op De Haagse Hogeschool, waar ik werk, zijn veel van de studenten in de schakelklas statushouders. Zij zijn de meest gedreven studenten die ik heb meegemaakt. Ze zijn dankbaar voor het feit dat ze een opleiding kunnen volgen, ze zijn gemotiveerd, nieuwsgierig en leergierig. Ze staan te popelen om aan de slag te gaan en willen een onderdeel worden van de Nederlandse samenleving.

Als ze na hun schakeljaar in de reguliere opleiding terecht komen is het contrast met de Nederlandse studenten groot, ook met studenten met een migratieachtergrond. Nederlandse studenten zitten vaak, ongenuanceerd gezegd, hun tijd in de klas uit voor studiepunten, terwijl statushouders willen leren en aan de slag willen gaan.

Ook in mijn onderzoeksprojecten in de wijk ontmoet ik regelmatig vluchtelingen die staan te trappelen om te gaan werken. Maar door tal van regels, wetten en procedures mogen ze vaak niet aan de slag gaan. Het is deze bureaucratie die de gedrevenheid de das omdoet, niet de onwil van de vluchtelingen.

Ondanks dat we migranten nodig hebben om onze eigen nood op te lossen, wordt er alles aan gedaan om hen niet toe te laten. Zelfs met het aantal vluchtelingen op het eiland Lesbos zou ons tekort aan personeel niet zijn opgelost, maar het zou een begin zijn. Maar dan moet de samenleving eerst erkennen dat migranten en vluchtelingen een arbeidspotentieel vormen en dat wij als samenleving er beter van worden. Overigens niet alleen in economische zin. Hier zijn twee handen die elkaar kunnen wassen.

Duitse moskeekoepel: aanslagen op moslims komen door vergiftigd debat

4

Er is een directe relatie tussen het maatschappelijk debat in Duitsland en extreemrechts geweld tegen moslims. Dat stelt de Turks-Duitse moskeekoepel Turkse Islamitische Unie van Religieuze Zaken (DITIB). 

De extreemrechtse aanslag op twee shishalounges in Hanau kwam als een dreun voor Duitse moslims. Bij deze aanslag vielen tien doden. ‘Islamofobie is niet langer te verbergen’, zegt de Duitse DITIB-bestuurder Zekeriya Altug tegen radiozender Deutschlandfunk Kultur.

DITIB-voorzitter Kazim Türkmen beaamt deze analyse. ‘De DITIB-gemeenschappen maken zich grote zorgen over de ontwikkelingen van de afgelopen weken’, zei hij na de aanslag in Hanau. ‘Er is een verband tussen maatschappelijke debatten en aanvallen op moskeeën en moslims. DITIB wijst hier al jaren op.’

De Duitse regering heeft na de aanslag in Hanau het thema moslimhaat geen enkele keer genoemd, claimt DITIB-bestuurder Altug. ‘Je moet ook zeggen dat rechtse terreur anti-islamitische terreur is.’ Wel heeft de Duitse regering onlangs nog een panel in het leven geroepen met experts die de regering gaan adviseren over moslimhaat.

DITIB is gelieerd aan het Turkse Diyanet, het Turkse presidium voor Godsdienstzaken. Bij DITIB zijn ongeveer negenhonderd Duitse moskeeën aangesloten.

Corona-fatwa in de VAE: wie zich slecht voelt mag niet naar de moskee

1

De shariaraad van de Verenigde Arabische Emiraten heeft een fatwa uitgevaardigd in reactie op het coronavirus.

Ouderen, minderjarigen en astmapatiënten hoeven niet langer verplicht mee te doen aan het gezamenlijke gebed. Voor mensen die zich niet gezond voelen of minder weerstand hebben is vanaf nu het zelfs verboden om in moskeeën te bidden.

‘Voor iedereen die deze ziekte heeft, of ervan verdacht wordt deze te hebben, is het volgens de sharia verboden om publieke ruimtes te bezoeken of naar de moskee te gaan’, aldus de shariaraad. Ze moeten thuis maar bidden.

Door het uitvaardigen van deze fatwa hoopt de VAE de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

In de VAE zijn nu 27 mensen met het coronavirus besmet. Het ministerie van Onderwijs van de VAE kondigde aan dat vanaf komende zondag de scholen in het land voor vier week worden gesloten.

Een effectieve strijd tegen racisme begint met het delen van verhalen

2

Vorige week, in de trein op weg naar Brussel, raakte ik in gesprek met een vrouw die haar hart bij mij wilde luchten. Ik vertelde haar dat ik onderweg was naar een panel over migratie. Na het horen van die woorden moedigde de vrouw mij aan om tijdens dat panel ‘de waarheid’ te spreken.

‘Witte mensen moeten begrijpen dat wij ook mensen zijn’, vertelde de vrouw uit Guinee huilend. Vervolgens somde ze op wat zij had meegemaakt in het dorp waar zij woonde, dichtbij Emmeloord.

De vrouw, ik schatte haar midden dertig, vertelde dat haar dochter een keer thuis kwam van school en vroeg: ‘Mama, wat is er mis met onze huidskleur?’ Buren vroegen haar hoe vaak ze zich doucht en of ze elke dag rijst eet. Ze vertelde mij ook dat ze op straat werd door toegeroepen door haar overbuurman: ‘Wat denk jij dat jij hier doet? Ga terug naar je eigen land.’

Het is onomstreden dat de Nederlandse samenleving racistische en discriminatoire aspecten kent. Zwarte Piet is een perfect voorbeeld. Net als het toeschreeuwen van apengeluiden naar zwarte voetballers en alle racistische bagger die zwarte schrijvers zoals ik online krijgen. De vraag: wat kun je tegen al dit racisme doen?

Je kunt, met de Grondwet in de hand, een klacht indienen. Maar in de praktijk verloopt dit niet altijd even soepel. Vraag het aan Racheal Botha, wiens video over haar ervaring met racisme op de werkvloer vorige week viral ging.

De in Zambia geboren artieste kwam voor de liefde in Nederland. Ze leerde de Nederlandse taal en deed een zorgopleiding. Na haar afstuderen ging ze als verzorgende aan de slag. Een beroep dat zij vol liefde en trots uitvoert, vertelt ze in haar video. Maar ze heeft moeten slikken dat een cliënt weigerde om door haar te worden geholpen omdat zij zwart is. De familieleden van de cliënt en de werkgever stopten deze situatie in de doofpot.

Toen ze bij de politie een aanklacht indiende, kreeg ze te horen dat die niets voor haar kon betekenen. Dankzij steun van het juridische loket ontdekte Botha dat de discriminerende cliënt als ‘overleden’ was geregistreerd. Maar in de praktijk leefde de vrouw, en zowel de werkgever als de politie wilden geen prioriteit geven aan de zaak.

De strijd beperkt zich niet tot een juridisch gevecht

De Eindhovense politieke ster Mpanzu Bamenga heeft onlangs samen met zijn team de Koninklijke Marechaussee gedagvaard vanwege etnisch profileren bij grenscontroles. Bamenga heeft dit zelf aan den lijve ondervonden. Toen hij in april 2018 vanuit Italië landde op vliegveld Eindhoven, werd hij aangehouden en extra gecontroleerd.

De grenspolitie zag hem voor een ‘Nigeriaanse geldsmokkelaar’ aan. Zijn witte medepassagiers mochten doorlopen, de niet-witten mochten dat niet. Volgens de marechaussee had Bamenga een ‘een niet-Nederlands uiterlijk’, liep hij snel en was hij ‘keurig gekleed’.

Over zijn motivatie om de Koninklijke Marechaussee voor de rechter te slepen verklaarde Bamenga: ‘Het gaat mij om die stagiair die vanwege zijn achternaam niet aan een echte baan komt. Die is kwetsbaar en drijft door dit soort ervaringen verder af van de samenleving. Juist omdat ik mij wel kan verweren, voel ik de noodzaak om hier voor iedereen wat tegen te doen.’

Vervang ‘die stagiair’ door de huilende vrouw in de trein, die bij mij haar hart luchtte over het racisme dat zij ondergaat. Of denk aan Botha, die tegen een muur aanliep bij haar poging om racisme op de werkvloer te bestrijden – maar de wereld wist te bereiken nadat ze haar verhaal op social media zette.

Een effectieve strijd tegen racisme begint met het delen van verhalen. De strijd beperkt zich niet tot een juridisch gevecht. Deel wat je meemaakt, zodat landgenoten niet kunnen stellen dat ze blind en doof waren. Want pas als je een probleem onder ogen ziet, kun je het daadwerkelijk aanpakken.

Antidiscriminatiebureau: ‘Door Brexit meer haat tegen moslims en migranten’

1

Volgens het Britse antidiscriminatiebureau Hope Not Hate heeft het Brexit-debat in Groot-Brittannië ervoor gezorgd dat antimoslim- en antimigrantensentimenten mainstream zijn geworden.

De organisatie concludeert dit in haar nieuwste jaarverslag. Volgens het rapport heeft de Brexit een debat over loyaliteit en patriottisme gevoed, waarbij het politieke midden rechtse ideeën heeft overgenomen om zo meer steun te krijgen.

Dat de Brexit leidt tot meer vreemdelingenhaat en moslimhaat werd eind vorig jaar al voorspeld door biculturele Britse jongeren in de Kanttekening. ‘Het is nu makkelijker om openlijk xenofoob, islamofoob en racistisch te zijn, want deze mensen voelen zich gesteund door de politiek.’

Het veranderende politieke klimaat in Groot-Brittannië heeft geleid tot een kleine exodus van moslims, meldden Britse media vorige week. Ondertussen worstelt de Conservatieve Partij nog steeds met moslimhaat. Sky News berichtte gisteren dat de partij 23 leden heeft geschorst – waaronder raadsleden en oud-raadsleden – die zich aan moslimhaat zouden hebben bezondigd.

Ook extreemrechts geweld vormt in in Groot-Brittannië een groeiend gevaar, aldus het jaarverslag van Hope Not Hate. Twaalf Britse extreemrechtse activisten zijn vorig jaar veroordeeld voor terroristische misdrijven. Tien extreemrechtse terreurverdachten staan dit jaar voor de rechter. Volgens Hope Not Hate zijn extreemrechtse terreurorganisaties bovendien veel extremer dan vroeger.

Vorige week nog verbood Groot-Brittannië de neonazi-organisatie Sonnenkrieg Division Twee leden daarvan werden vorige zomer tot hoge gevangenisstraffen veroordeeld. Ze hadden opgeroepen prins Harry aan te vallen om zijn huwelijk met de donkere Meghan Markle. Ook wensten ze witte vrouwen die daten met zwarte mannen ‘de galg’ toe en verheerlijkten ze Anders Breivik, de Noorse massamoordenaar die in 2011 op het eiland Utøya 69 linkse jongeren doodschoot.